Gonadan schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:54:
[...]
Forceren kan ik nooit begrijpen, maar helaas lijkt het wel normaal geworden. Als er één ding is waar ik het roerend met Schreuder in eens ben is het wel dat het volstrekt belachelijk is dat een Antony gewoon kan besluiten dat hij zich niet meer kan concentreren voor een training of wedstrijd.
Lazer toch op, je hebt een contract en het is je werk. Je hebt het maar gewoon te doen en op werkweigering mogen wat mij betreft kneiterhoge boetes of andere maatregelen staan. Liefst internationaal geregeld vanuit de FIFA/IFAB of UEFA of iets dergelijks.
Voetballers hebben inderdaad de macht, het zijn de artiesten die het spelletje maken. Vergelijk het met de film wereld, waar artiesten van een populaire serie hele hoge eisen stellen om nog een seizoen mee te doen.
Net als de voetballers weten ze dondersgoed waar het publiek van houdt/ op af komt. En de clubs weten dat ook, dus die gaan tot op zekere hoogte mee met de eisen van de speler zelf met salaris verhoging e.d.
Ben het daarom wel eens met je, maar die regels zijn er eigenlijk wel, het is immers werkweigering dat de speler doet. Nu kan je de speler wel dwingen toch te werken en bij de club te blijven, maar wie wordt daar beter van? De verkopende club krijgt niet meer zoveel geld voor de betreffende speler, de speler zelf kan door de lagere transfersom zelf meer opstrijken en de lopende club heeft de speler goedkoper binnen.
Eigenlijk is er dan maar 1 grote verliezer en dat is de verkopende club.
Bij werkweigering is de zwaarste straf een ontslag, maar dat is in het voordeel van de speler. Die kan dan transfervrij naar een andere club, het is gewoon zo dat een speler in tegenstelling tot een normale werknemer alle macht in handen heeft.
De speler aan het contract houden werkt niet, want een ongemotiveerde artiest straalt die desinteresse/ slechte motivatie uit en straalt dat af op zijn collega's maar je moet de speler wel blijven betalen.
De speler ontslaan werkt niet want dan gooi je heel veel geld weg, dus alleen verkopen is dan een goede optie.