Gonadan schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:47:
[...]
Je doelt op Rensch naar links neem ik aan? Nee dat was geen beste keuze, Wijndal op die plek liep inderdaad beter maar ook hij bracht niet wat Blind bracht. Ik ben nog zeker niet gerustgesteld.
Voordeel van Wijndal is wel dat hij er ook echt overheen kan, Blind redt dat niet meer, maar wie vangt het dan achterin op als Wijndal bij de cornervlag van de tegenstander staat en ze zijn de bal weer eens kwijt?
Dan moet toch de basis gaan kloppen, bijvoorbeeld dat wanneer Wijndal gaat Timber en Rensch niet ook nog eens naar voren zijn, want dan gaat iedereen Bassie de schuld geven en die kan er niets aan doen als hij daar alleen achter blijft. Daar zit ook echt nog wel een gat wat Schreuder moet vullen, maar ja, dat is zijn tactiek dus het ligt aan de spelers.
[...]
Dat is wel het nadeel van een aantal ervaren spelers zo'n belangrijke rol geven. Kom daar als nieuwe trainer maar eens tussen en wat als je vindt dat iemand anders op die plek moet staan. Haal je ze eraf en gaat het mis dan ben je ook gelijk rijp voor de witte zakdoekjes.

T..a.v. het massaal aanvallen ben ik het niet helemaal met je eens dat dit de tactiek van Schreuder is, ik moet het nog eens terugzoeken, maar eerder was er ook al een speler die aangaf dat het niet klopt dat wanneer links eroverheen gaat, dat rechts ook zo diep staat, omdat dat niet volgens de afspraken is. Ik had dat ook gedeeld (de bron) in een eerdere post, maar ik post hier soms best veel...
Ik denk dat 1 van de nadelen van Ajax is dat ze geen 'stofzuiger' hebben op het middenveld. Dat deed Gravenberch heel veel bijvoorbeeld, daarmee werd de balans al meer bewaakt (naast dat spelers niet zowel op links als op rechts er blind overheen denderen).
Ik denk persoonlijk ook dat de zwakte van Blind qua loopvermogen mede oorzaak is dat het zo vaak gebeurt dat links én rechts te diep staan. Als Blind is meegegaan duurt het heel lang voordat hij terug is, en de andere spelers aan de linkerkant nemen dat niet van m over. Wanneer de bal naar rechts gaat, (aanvallend vanuit Ajax oogpunt gezien) blijft men heel diep staan en zit je dus al in de situatie dat het allemaal niet meer klopt.
Maargoed, zelfs bij ons (amateurniveau 5e klasse) zit er gewoon ingeslepen dat de backs niet beiden diep moeten gaan op hetzelfde moment, gebeurt dat in sommige situaties wel, dan wordt vanuti het middenveld wat ingezakt/ geknepen om dat weer op te vangen. Zo moeijlijk is het allemaal niet, maar spelers moeten het wel doen én op kunnen brengen en bij dat laatste (het op kunnen brengen) heb ik bij Blind vooral mijn vraagtekens.
Er zijn beelden genoeg waar hij qua 'diepte' dan niet te diep stond, maar juist volledig aan de zijlijn geplakt ipv dat hij een meter of 4/5 naar binnen geknepen staat en niet kantelt zoals we dat in voetbaltermen noemen. Ook dat is een basisprincipe dat bij het spelletje hoort.
Maar nogmaals (ik reageer nu steeds heel negatief op Blind en ik ben ook zeker geen fan van hem, dat is niet het punt waar het om gaat), ik reageer vooral steeds op het 'beschermen' van Blind en dat het toch vooral aan Schreuder ligt, ook hier weer, de taktiek van Schreuder is dat beide back opkomen. Dat is zowel door Schreuder zelf als door spelers van Ajax zelf al ontkracht, doordat ze allemaal genoemd hebben dat de afspraak is dat wanneer over rechts wordt aangevallen, links wat uitzakt en naar binnen komt (knijpen) en vice versa.
[
Voor 8% gewijzigd door
jbdeiman op 28-12-2022 12:09
]