Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfa
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07-09 21:11
SalexSun schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 15:01:
[...]

https://cvdeals.eu/produc...ische-koppeling-3-4-atag/

Ze zijn per 2 verpakt, dat had ik niet in de gaten dus kreeg er 4 binnen

Aanvulling:
De pakking zit er ook bij en op de verpakking is een aandraaimoment gespecificeerd. Ik vond ze zelf erg losjes zitten en icm een 90graden bocht op de slang was ik bang voor lekkage. Daarom heb ik loctite55 in een paar groeven vd draad gedraaid puur om het beter op zn plek te houden
Vandaag na 2 jaar toch het overdrukventiel voorzien van een dielektrische koppeling:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Psd55ebhhr7NOStMoMQqZLu4bmc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RRfKGGfOk1l1f6MkHCzTWBn5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HYcNwt1XQYpp7DLDdp1CcaBILTM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2tLWCDDChEB9pTXLzMhYQCXY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BrRf_GNKNI-YLqccHmutNry4EZc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JxLyN9E8u0IsBCoXFdQUYQZW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uisqmCBJFDdAMH4iHDARV4JpyFo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/atZg93o7FKUjg82FseLfSEMa.jpg?f=fotoalbum_large

En het resultaat na:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vjYaTj6V1Vg1bIxj7GebCgDzawg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JR0WL8La2eXNna1YS483dHcy.jpg?f=fotoalbum_large

Alles is weer lekvrij en nu heb ik er vertrouwen in dat het niet gaat oxideren...op een ander moment het onderste ventiel nog maar eens doen.

Ps. Ik zie pas dat ik op dezelfde ben uitgekomen als @SalexSun :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_Chaos36
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 14:05
Ik heb net een LG WH20S F5 laten installeren en ben me wat aan het inlezen. Nu rijzen bij mij een paar vragen naar aanleiding van dingen die ik hier gezien heb:
  • Iemand waarschuwde tegen het meer dan 45 graden kantelen ervan. Ik heb gezien dat ze hem 90 graden hebben gekanteld tijdens de installatie (namelijk plat gelegd om door de gang te tillen). Wat kan er dan gebeurd zijn? Hoe zou ik dat merken en is daar wat aan te doen?
  • Ik lees ook dat het belangrijk is om "dielektrische koppelingen" te gebruiken. Hoe kan ik zien of ze dat inderdaad gedaan hebben? Wat kan de consequentie zijn als dat niet zo blijkt te zijn?
Hij staat er nu een week en lijkt prima te werken. Hij lijkt de ingestelde temperatuur (50 graden) te halen en dat duurt ook niet enorm lang (een uur of vier, vijf nadat ik hem leeg gedouchet heb).

[ Voor 12% gewijzigd door Captain_Chaos36 op 10-09-2024 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 10:50
Captain_Chaos36 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:03:
Ik heb net een LG WH20S F5 laten installeren en ben me wat aan het inlezen. Nu rijzen bij mij een paar vragen naar aanleiding van dingen die ik hier gezien heb:
  • Iemand waarschuwde tegen het meer dan 45 graden kantelen ervan. Ik heb gezien dat ze hem 90 graden hebben gekanteld tijdens de installatie (namelijk plat gelegd om door de gang te tillen). Wat kan er dan gebeurd zijn? Hoe zou ik dat merken en is daar wat aan te doen?
  • Ik lees ook dat het belangrijk is om "dielektrische koppelingen" te gebruiken. Hoe kan ik zien of ze dat inderdaad gedaan hebben? Wat kan de consequentie zijn als dat niet zo blijkt te zijn?
Hij staat er nu een week en lijkt prima te werken. Hij lijkt de ingestelde temperatuur (50 graden) te halen en dat duurt ook niet enorm lang (een uur of vier, vijf nadat ik hem leeg gedouchet heb).
Je mag hem wel zo kantelen.

Het is zoals een koelkast of vriezer, als je hem gekanteld hebt , laat hem eerst een uurtje spanningsloos....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Kenwood960 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:46:
[...]

Je mag hem wel zo kantelen.

Het is zoals een koelkast of vriezer, als je hem gekanteld hebt , laat hem eerst een uurtje spanningsloos....
Denk je dat of weet je dat?

In de handleiding van mijn (Atlantic) wpb staat het volgende:
Het product mag aan één zijde onder een hoek van 90° worden geplaatst. Deze
zijde wordt duidelijk aangegeven op de verpakking van het product met een
etiket. Het is verboden om het product op de andere zijden te leggen. Een
hellingshoekindicator geeft aan of het product volgens de aanbevelingen is
vervoerd en gehanteerd. Wij raden u aan om er goed op te letten of deze
aanbevelingen zijn opgevolgd. Onze commerciële garantie is niet van
toepassing indien de hellingshoekindicator rood is
. Wij zullen niet
verantwoordelijk zijn voor fouten in het product als gevolg van het transport
of hantering van het product die niet is uitgevoerd volgens onze
aanbevelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:12
hfa schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:23:
[...]

Vandaag na 2 jaar toch het overdrukventiel voorzien van een dielektrische koppeling:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En het resultaat na:

[Afbeelding]

Alles is weer lekvrij en nu heb ik er vertrouwen in dat het niet gaat oxideren...op een ander moment het onderste ventiel nog maar eens doen.

Ps. Ik zie pas dat ik op dezelfde ben uitgekomen als @SalexSun :)
Waar komt die troep/roest bij jou vandaan op de plek waar de zwarte buis uit de grijze kunststof manchet komt?

Toch wel vreemd dat je roest ziet omdat de koppeling in het vat voor het overdrukventiel totaal niet lijkt te zijn aangetast

Edit: is dit geen spanningscorrosie omdat als gevolg van het overdrukventiel wat te ver in het vat is gedraaid? Het lijkt meer alsof het messing is aangetast, niet het stalen vat

Edit2: zie je ook roestsporen bij het aftapkraantje onder?

[ Voor 5% gewijzigd door SalexSun op 10-09-2024 15:58 ]

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_Chaos36
Wolly schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:51:
Het product mag aan één zijde onder een hoek van 90° worden geplaatst.
Bedankt. Misschien dat dat voor deze ook geldt en ze hem netjes die kant op gekanteld hebben. Ze installeren deze boiler vaker dus ik mag er vanuit gaan dat ze weten wat ze doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
SalexSun schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:50:
[...]

Waar komt die troep/roest bij jou vandaan op de plek waar de zwarte buis uit de grijze kunststof manchet komt?
Die roest heeft zich door de tijd opgebouwd in de ruimte tussen het overdrukventiel en de binnenzijde van de aansluiting op het vat. NB. aan de binnenkant is een rubberen rand te voelen; dus als het schroefdraad langer was geweest had er geen spanningscorrosie kunnen optreden omdat er dan geen 2 metalen direct met elkaar in verbinding kunnen staan. Ik kon de troep dan ook - gelukkig! - makkelijk weghalen met een schroevendraaier.

Mijn analyse: vanaf het begin is er een minimale lekkage geweest tussen het schroefdraad van de aansluiting op het vat (staal), de Loctite 55 en het schroefdraad van het overdrukventiel (messing). Gevolg: water werkt als geleider en spanningscorrosie is een feit. Met name na een legionallarun viel op dat er minuscule druppeltjes op het overdrukventiel te zien waren.

Ofwel: eigen schuld door een niet-lekdichte verbinding te hebben gecreëerd. Geen lekkage = geen geleiding = geen spanningscorrosie. :+
Toch wel vreemd dat je roest ziet omdat de koppeling in het vat voor het overdrukventiel totaal niet lijkt te zijn aangetast

Edit: is dit geen spanningscorrosie omdat als gevolg van het overdrukventiel wat te ver in het vat is gedraaid? Het lijkt meer alsof het messing is aangetast, niet het stalen vat
Zie bovenstaand; dat is ook de reden dat ik nu dus (wel) een diëlektrische koppeling heb gemonteerd. ;)
Edit2: zie je ook roestsporen bij het aftapkraantje onder?
Is dat bedoeld als vraag of als vaststelling? Ik heb de manchet namelijk al verwijderd en zag wat roestsporen, maar weet niet of dit van een eerdere lekkage van het overdrukventiel is (in de eerste maand na het aansluiten) of dit hier toch ook sprake is van een minimale lekkage waardoor er ook hier spanningscorrosie optreedt. Zoals gezegd ga ik hier denk ik toch ook 'just for sure' de andere diëlektrische koppeling monteren die ik nog heb liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hDzElG5wN_11nFZRdtfrFo_k-PQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D8FXQoeD98AgAEWrMy0NGSwf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kh8iJDPOdLoZuTMIosU47uWhBE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5jLXJpxIHaEvZ0TPLno550gH.jpg?f=fotoalbum_large

Toch maar direct even foto's gemaakt; onduidelijk of dit oude roest is van het lekwater wat eerder op deze koppeling is gekomen of toch van binnenuit komt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SalexSun
@hfa Bij het aftapkraantje is toch roest enkel aan de buitenkant lijkt het, niet van binnenuit. Ik zag het hier ook op de koud wateraansluiting op de plek waar de zwarte coating was beschadigd. Mijn conclusie was dat er consensvorming optreedt wanneer koud water wordt gevuld. Daardoor onstaat roest aan de buitenkant. Het was wel minimaal wat ik waarnam, echt enkel alleen op de draad. Ik heb het met zelfklevende 13mm armacel beplakt om te voorkomen dat condens vormt op de de stalen draad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinAP
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-10-2024
Hier draait onze wh27s al geruime tijd en zijn erg tevreden.

Naast het reguliere reinigen van de filters ben ik toch aan het kijken wat er nog meer aan periodiek onderhoud nodig is. Kan hier weinig over vinden.
Zijn er mensen hier die daar meer info over hebben en of ze dit zelf uitvoeren of door externe partij

• Konijnenbats
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-07 23:46
EdwinAP schreef op donderdag 12 september 2024 @ 08:37:
Hier draait onze wh27s al geruime tijd en zijn erg tevreden.

Naast het reguliere reinigen van de filters ben ik toch aan het kijken wat er nog meer aan periodiek onderhoud nodig is. Kan hier weinig over vinden.
Zijn er mensen hier die daar meer info over hebben en of ze dit zelf uitvoeren of door externe partij
1keer per jaar. ( machine meld zich in de app)
-Stof filter in aanzuig. schoon maken stromend water, afkloppen terug plaatsen.
-Inlaatcombinatie testen ( kan lekken door kalk afzetting)
-Overdruk ventiel testen
-Koppelingen nazien, en kijken of er geen roestsporen zijn, vaak zie je dit op de grijze lak, dan zijn de
koppelingen niet goed aangetrokken en of ( heel vak) verkeerde teflon gebruikt.. en zelfs teflon bij een vlakke -flens afdichting.. er word wat aangerommeld.

om het jaar
-Verdamper uitzuigen en controleren van afvoer buizen indien aangesloten. ook juiste stand ventilator..duct modus ...mensen drukken overal op.. Indien alles aangesloten is op te dunne afvoer, trek ik de filter deksels er af, geef ik advies en ben ik weer weg.

• SalexSun
Konijnenbats schreef op donderdag 12 september 2024 @ 16:57:
[...]

-Koppelingen nazien, en kijken of er geen roestsporen zijn, vaak zie je dit op de grijze lak, dan zijn de
koppelingen niet goed aangetrokken en of ( heel vak) verkeerde teflon gebruikt.. en zelfs teflon bij een vlakke -flens afdichting.. er word wat aangerommeld.
Bedoel je dan roestsporen als gevolg van lekkage? Of kan dat op een andere manier ontstaan met bv verkeerde teflon?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Konijnenbats
SalexSun schreef op donderdag 12 september 2024 @ 18:52:
[...]

Bedoel je dan roestsporen als gevolg van lekkage? Of kan dat op een andere manier ontstaan met bv verkeerde teflon?
Door verkeerde montage, niet goed aantrekken en ook verkeerde teflon, die witte tape gebruik je beter niet in drinkwater installatie, er is verschil in deze tape voor gas, water, stoom enzv.. dus je moet de juiste hebben, dus beter niet. Een betere oplossing: Loctite 55 en dan juist gebruikt of Griffon Kolmat fibre seal, maar dat moet je gewend zijn. Ook hier juiste aantal ontwikkelingen bij diameter schroefdraad.( Staat op verpakking.

En bij een wartelmoer moet je een harde ring gebruiken en geen teflon tape op de schroefdraad. Ook geen rubber ring! ( Groen of bruin karton achtige ring)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• draatje
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 29-06 20:35
@Geert: wij hebben op de inlaat koudwaterleiding vlak vóórdat die de boiler ingaat, de retour van de warmwater circulatie (Grundfos pomp) aangesloten. We zagen geen bedreigingen van het systeem daarin, gezien de 270 liter die het vat bevat en de geringe retourhoeveelheid die erin gaat bij normaal douchen.Het water in de tank zal nooit boven de 40 graden uitkomen alleen door de retourleiding.
Overigens heb ik aan LG deze vraag die jij stelde ook gesteld, en die lui maken zich er weer met een Jantje van Leiden vanaf. "dit apparaat is daar niet mee uitgerust en dan vervalt uw garantie". Wij zagen geen beren en hebben de retour warmwaterleiding dus gewoon samen met de koudwater invoer gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draatje
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 29-06 20:35
Heeft iemand wel eens gehad dat je in de app ziet dat de boiler (stand warmtepomp) aan het werk is, en dat als je naar het apparaat gaat en de uitvoerlucht voelt, je voelt dat hij dus niks doet?
Ik had vanochtend bij een doeltemperatuur van 56 graden, en een "werkelijke" temperatuur van 53, dat de app dit aangaf, maar in werkelijkheid was hij dus niet aan het werk.
Gezien de ervaringen, zou dat dus kunnen kloppen, omdat het verschil tussen doel en werkelijk te klein is.

Het vreemde was dat de app dit aangaf in een tijdvak dat de boiler helemaal niet kon werken (buiten ingestelde schema tijd), en dus ook niet werkte. Wellicht iets met die app, iemand dit al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-09 18:46
draatje schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 16:29:
Heeft iemand wel eens gehad dat je in de app ziet dat de boiler (stand warmtepomp) aan het werk is, en dat als je naar het apparaat gaat en de uitvoerlucht voelt, je voelt dat hij dus niks doet?
Ik had vanochtend bij een doeltemperatuur van 56 graden, en een "werkelijke" temperatuur van 53, dat de app dit aangaf, maar in werkelijkheid was hij dus niet aan het werk.
Gezien de ervaringen, zou dat dus kunnen kloppen, omdat het verschil tussen doel en werkelijk te klein is.

Het vreemde was dat de app dit aangaf in een tijdvak dat de boiler helemaal niet kon werken (buiten ingestelde schema tijd), en dus ook niet werkte. Wellicht iets met die app, iemand dit al gezien?
Komt bekend voor dat de App soms niet helemaal bij is, Je kunt ook altijd in de app kijken of er stroom verbruikt word op dat moment, dan weet je ook of de warmtepomp werkt of niet.

• Konijnenbats
Peterhardenberg schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 21:18:
[...]

Komt bekend voor dat de App soms niet helemaal bij is, Je kunt ook altijd in de app kijken of er stroom verbruikt word op dat moment, dan weet je ook of de warmtepomp werkt of niet.
Een meetstekker van Homewizzard er tussen, kun je zien wanneer en wat hij verbruikt. Hier zie je duidelijk verschil als de boiler werkt met kanalen en zonder Ductmodus. En als de ruimte waar de boiler staat te klein is door steeds koudere omgevings lucht.

Door dit te meten kun je aanpassingen doen om het te optimaliseren.

• Peterhardenberg
Konijnenbats schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 09:27:
[...]

Een meetstekker van Homewizzard er tussen, kun je zien wanneer en wat hij verbruikt. Hier zie je duidelijk verschil als de boiler werkt met kanalen en zonder Ductmodus. En als de ruimte waar de boiler staat te klein is door steeds koudere omgevings lucht.

Door dit te meten kun je aanpassingen doen om het te optimaliseren.
Dat is niet nodig deze boiler heeft een kWh ingebouwd. in de app kunnen deze waardes worden uitgelezen.
hieronder voorbeeld van mijn boiler vandaag, uit de LG Thinq app (net de legionella run gehad.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uHA0NhyTs361UNomTRd5QRwhfaQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IPJKQOo3YhH386RjJIOkVuNW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
Peterhardenberg schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 13:24:
[...]

Dat is niet nodig deze boiler heeft een kWh ingebouwd. in de app kunnen deze waardes worden uitgelezen.
hieronder voorbeeld van mijn boiler vandaag, uit de LG Thinq app (net de legionella run gehad.)

[Afbeelding]
Klopt echter kun je niet echt goed zien wat hij doet, hoe laat aan, hoe lang zijn runs, komen er defrosts.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yHCk_f2R1CKnPi4cPhlunZ-Kqy8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lnt33Kr8zbhbQba95Zd0BDqz.jpg?f=fotoalbum_large

Hieronder eergisteren met 1 boiler die nog legionella run doet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/121MyrU6QZMekCJMVGq_7_fhRs4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yNi5kepL9WgTy8XSVTj5SLs2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalexSun
@Konijnenbats als het puur hobbymatig is kun je als alternatief de HACS integratie in home assistant gebruiken, die geeft ook het actuele opgenomen vermogen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JlZzhllvLMavSjcZANrt_72gMo4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7SMPFxEsaGbhUAyo8j4v3tCq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
SalexSun schreef op zondag 15 september 2024 @ 08:46:
@Konijnenbats als het puur hobbymatig is kun je als alternatief de HACS integratie in home assistant gebruiken, die geeft ook het actuele opgenomen vermogen.

[Afbeelding]
Ja, hier zou ik wel wat meer van willen weten, ben niet zo thuis in het programmeren van software.
Zou eens mooi zijn om een opsomming te zien wat ik hier allemaal voor nodig heb.
Ik werk alleen met chromebook, lekker makkelijk, geen gedownload en werkt altijd, zal daar wel niet mee gaan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalexSun
Konijnenbats schreef op zondag 15 september 2024 @ 09:41:
[...]
Ik werk alleen met chromebook, lekker makkelijk, geen gedownload en werkt altijd
Dan vooral niet aan beginnen :')

[ Voor 31% gewijzigd door SalexSun op 15-09-2024 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouteruitTB
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 14-09 21:44
Sinds een half jaar de lg270 staan, correct geïnstalleerd, loopt via de cv en doet alles wat ik verwacht al die tijd.

Sinds afgelopen week hebben we ineens lauw water ipv warm en na veel zoekwerk kan ik niks vinden, lg geeft geen storingen aan, er is niks anders dan hiervoor? De cv instroom en uitstroom leiding voelen beiden (net als de LG uitstroom leiding) heet aan maar toch op alle kranen lauw water (thermostaat kranen maar ook de ouderwetse wasbak 2 meter van de LG af.)

Iemand enig idee wat er kan zijn?
Enige wat ik zelf zie en kan bedenken is dat er in de cv iets niet goed gaat want de temperatuur die ik van het display aflees vind ik laag (varieert tussen de 25 en 41 graden), maar tegelijkertijd voelt de uitstroom leiding van de cv dan wel goed heet aan....(cv is nu ook eigelijk alleen een doorvoer want gas is eraf en sww functie staat uit, temperatuur op cv stond op 45 graden en was voldoende met de LG op 60 en ook na testen van de cv op 60 veranderd er weinig..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:04

sanzut

It's always christmas time

WouteruitTB schreef op maandag 16 september 2024 @ 08:59:
Sinds een half jaar de lg270 staan, correct geïnstalleerd, loopt via de cv en doet alles wat ik verwacht al die tijd.

Sinds afgelopen week hebben we ineens lauw water ipv warm en na veel zoekwerk kan ik niks vinden, lg geeft geen storingen aan, er is niks anders dan hiervoor? De cv instroom en uitstroom leiding voelen beiden (net als de LG uitstroom leiding) heet aan maar toch op alle kranen lauw water (thermostaat kranen maar ook de ouderwetse wasbak 2 meter van de LG af.)

Iemand enig idee wat er kan zijn?
Enige wat ik zelf zie en kan bedenken is dat er in de cv iets niet goed gaat want de temperatuur die ik van het display aflees vind ik laag (varieert tussen de 25 en 41 graden), maar tegelijkertijd voelt de uitstroom leiding van de cv dan wel goed heet aan....(cv is nu ook eigelijk alleen een doorvoer want gas is eraf en sww functie staat uit, temperatuur op cv stond op 45 graden en was voldoende met de LG op 60 en ook na testen van de cv op 60 veranderd er weinig..)
Mijn schoonouders hadden iets soortgelijks, douche/bad werden onvoldoende warm, ook uit kranen kwam maar beperkt warmwater. Daar was een van de thermostaatkranen het binnenwerk lek, zag je aan de buitenkant niks van, maar daar werd dus continue koudwater bij het warme water gemengd.
Kraan vervangen, toen was het opgelost.

Hoe ze de lekkende kraan hebben geïdentificeerd weet ik eigenlijk niet. Volgems mij is de loodgieter daar mee bezig geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouteruitTB
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 14-09 21:44
sanzut schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:19:
[...]

Mijn schoonouders hadden iets soortgelijks, douche/bad werden onvoldoende warm, ook uit kranen kwam maar beperkt warmwater. Daar was een van de thermostaatkranen het binnenwerk lek, zag je aan de buitenkant niks van, maar daar werd dus continue koudwater bij het warme water gemengd.
Kraan vervangen, toen was het opgelost.

Hoe ze de lekkende kraan hebben geïdentificeerd weet ik eigenlijk niet. Volgems mij is de loodgieter daar mee bezig geweest.
Hier doen alle kranen het lauw dus die kan ik uitsluiten. Vermoeden is de driewegklep... als dit zo is mischien ook maar een bypass maken om de cv heen want door een warmtepomp en de LG hangt deze er voor de show en geeft die blijkbaar alleen maar extra ellende..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:01
WouteruitTB schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:48:
[...]

Hier doen alle kranen het lauw dus die kan ik uitsluiten. Vermoeden is de driewegklep... als dit zo is mischien ook maar een bypass maken om de cv heen want door een warmtepomp en de LG hangt deze er voor de show en geeft die blijkbaar alleen maar extra ellende..
Ik begrijp niet zo goed hoe je deze wilt aansluiten op een CV. Onderaan is water in, aansluiten op koudwaterleiding. Boven is water uit, aansluiten op de invoer voor warmwater... 8)7

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfa
WouteruitTB schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:48:
[...]

Eerste gedachte die ik had was ook de driewegklep. Als je SWW niet meer gebruikt van de CV, lekker afdoppen die hap en de WPB rechtstreeks aansluiten op de SWW toevoer.

• Amster
  • Laatst online: 12-09 23:52
Goeden morgen,

van de week wert ik door een bekende er op geattendeerd, dat het plaatsen van een boiler van 270 liter, misschien te zwaar is voor een normale woonhuis vloer.
Blijkbaar zijn die in Nederland berekent op 150 to 250 kg per m2.
de LG 270 liter komt in totaal al snel over de 300kg/m2.

Een snelle Google zoekopdracht brent me naar allerlei pagina's over aquariums in appartementen en dergelijke.
lees daar verschillende getallen van 150 kg\m2 netto, tot 500 kg\m2 maar daar moet dan nog het gewicht van de dekvloer vanaf...

Is dit iets waar iemand in deze groep al eens mee bezig is geweest?

gr. Erwin

Don't speak unless you can improve on the silence.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Amster schreef op donderdag 19 september 2024 @ 10:13:
Goeden morgen,

van de week wert ik door een bekende er op geattendeerd, dat het plaatsen van een boiler van 270 liter, misschien te zwaar is voor een normale woonhuis vloer.
Blijkbaar zijn die in Nederland berekent op 150 to 250 kg per m2.
de LG 270 liter komt in totaal al snel over de 300kg/m2.

Een snelle Google zoekopdracht brent me naar allerlei pagina's over aquariums in appartementen en dergelijke.
lees daar verschillende getallen van 150 kg\m2 netto, tot 500 kg\m2 maar daar moet dan nog het gewicht van de dekvloer vanaf...

Is dit iets waar iemand in deze groep al eens mee bezig is geweest?

gr. Erwin
Maximale belasting van de vloer is bij de oplegging van de vloerplaat hoger dan in het midden van de vloer,
Om de eettafel die in het midden staat zitten we gewoon met 6 mensen en dat gaat prima in de meeste huizen.
de WPB komt meestal tegen een (dragende) muur te staan. dan kan dat weinig problemen geven.
Mocht je het echt niet vertrouwen dan moet je toch echt een constructeur erbij halen om de situatie ter plaatse te laten bekijken.

PS,
In mijn garage met de zelfde vloer als de woonkamer overspanning 4 meter staat de auto (zonder barsten in de vloer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertV78
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14-09 10:23
draatje schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 16:22:
@Geert: wij hebben op de inlaat koudwaterleiding vlak vóórdat die de boiler ingaat, de retour van de warmwater circulatie (Grundfos pomp) aangesloten. We zagen geen bedreigingen van het systeem daarin, gezien de 270 liter die het vat bevat en de geringe retourhoeveelheid die erin gaat bij normaal douchen.Het water in de tank zal nooit boven de 40 graden uitkomen alleen door de retourleiding.
Overigens heb ik aan LG deze vraag die jij stelde ook gesteld, en die lui maken zich er weer met een Jantje van Leiden vanaf. "dit apparaat is daar niet mee uitgerust en dan vervalt uw garantie". Wij zagen geen beren en hebben de retour warmwaterleiding dus gewoon samen met de koudwater invoer gekoppeld.
Inmiddels ook zo aangesloten en werkt perfect !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertV78
Nu de WP draait en ik de gegevens in Home assistant heb, is er iemand verder gegaan met automatisatie, of het berekenen van de COP in Home assistant ?
Ik denk bvb aan temperatuur verhogen bij overschot van de zonnepanelen.
Vroeg me ook af hoe het zit met de elektrische elementen en de legionellarun. Ik heb het vermogen sinds opstart nooit boven 600W zien komen in de app en voor legionellarun vind ik niet direct iets in de instellingen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peterhardenberg
GeertV78 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 08:25:
Nu de WP draait en ik de gegevens in Home assistant heb, is er iemand verder gegaan met automatisatie, of het berekenen van de COP in Home assistant ?
Ik denk bvb aan temperatuur verhogen bij overschot van de zonnepanelen.
Vroeg me ook af hoe het zit met de elektrische elementen en de legionellarun. Ik heb het vermogen sinds opstart nooit boven 600W zien komen in de app en voor legionellarun vind ik niet direct iets in de instellingen...
onderstaande komt uit de handleiding.

ANTI-LEGIONELLA MODUS
De waterverwarmer voert één keer per week automatisch de anti-legionella modus uit. De watertemperatuur gaat tot 60 °C en blijft 1 uur staan. Deze temperatuur kan verbranden, dus we raden u aan om een thermostatische mengkranen te gebruiken. (Standaard inactief)
Actief / Inactief
- Om de anti-legionella modus in te stellen op
actief of inactief, houdt u de instelknop ongeveer 3 seconden ingedrukt.
Actief: (Display Knippert “Anti-legionella” “Antilegionella” x 4)
* Eenmaal per week in bedrijf
Inactief: (Display Knippert “Anti-legionella” x 4)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mfi5c7ADQcSEJEV1hLaSAzbV1Ls=/x800/filters:strip_exif()/f/image/D5KtbELBXGmIUeoK9UXrK9QV.png?f=fotoalbum_large

• Ray8
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 21-01 17:10
Goedendag,

Ik heb een LG WH20S F5 aangesloten met een luchtuitlaat naar buiten nu lees ik hier over duct modus in mijn handleiding etc word nergens over deze duct modes gesproken is dit niet meer? volgens de installateur hoef je dat niet in te stellen.
Tevens heb ik een vraag weet iemand zo de draad maat van de T&P valve uitlaat.

• hfa
Ray8 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 08:59:
Goedendag,

Ik heb een LG WH20S F5 aangesloten met een luchtuitlaat naar buiten nu lees ik hier over duct modus in mijn handleiding etc word nergens over deze duct modes gesproken is dit niet meer? volgens de installateur hoef je dat niet in te stellen.
https://tweakers.net/i/uk...d29hOH0F.jpg?f=user_large

Draadmaat is 3/4"

• Peterhardenberg
Goedendag,

Ik heb een LG WH20S F5 aangesloten
Kan het nergens vinden in de handleiding, maar ik ga ervan uit dat het 3/4" is. verstaat ook veel info op de klep zelf.

• GeertV78
Weet er iemand of de boiler pro-actief met een schedule omgaat ?
Ik zou een schedule willen zetten om zoveel mogelijk stroom van de PV panelen te benutten. Maar zie ook dat de boiler een vrij grote hysteresis heeft. Wat je dus eigenlijk wil is dat die altijd aan einde schedule op de ingestelde temperatuur is, maar weet niet of dat zo is ?

• hfa
GeertV78 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 11:08:
Weet er iemand of de boiler pro-actief met een schedule omgaat ?
Ik zou een schedule willen zetten om zoveel mogelijk stroom van de PV panelen te benutten. Maar zie ook dat de boiler een vrij grote hysteresis heeft. Wat je dus eigenlijk wil is dat die altijd aan einde schedule op de ingestelde temperatuur is, maar weet niet of dat zo is ?
Dat is helaas niet zo. Als die z'n schema niet af heeft gemaakt start hij de volgende dag weer op het moment dat schema actief is.

• elbizarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 01:04
Heren,

Ik ben met een monteur al een half jaar bezig met het aansluiten van mijn warmtepomp.
Zelf een onbekende op dit gebied was ik overgeleverd aan de kennis van de ingehuurde specialist.

Echter kom ik er nu achter dat het buffervat waarschijnlijk helemaal niet nodig is, en zelfs negatief is voor het rendement. Telkens kom ik achter zaken waar ik niet echt over te spreken ben.
Terwijl mijn wens vrij simpel is:

* Monoblock LG Therma 6kW unit staat op de schuur. SWW van van 300 liter is nodig voor douche etc.
* Naast SWW is er een vloerverwarminglus in de woonkamer, en een 4tal radiatoren voor de bovenverdieping, welke niet eens gebruikt worden momenteel.
* Het zooitje moet de stadsverwarming van Vattenfal vervangen.
* Ik wil zo veel mogelijk mijn warmtepomp laten draaien tijdens hoge opbrengst van mijn zonnepanelen of tijdens lage stroomprijs in mijn dynamische contract. Hier heb ik al domotica scripts voor liggen.

Veel gedoe gehad met het vat waar LG blijkbaar een zeer specifieke thermometer nodig heeft in het SWW vat. Die is nu besteld en levertijd was 6 weken.

Al met al twijfel ik over de aangeboden oplossing. Graag heb ik jullie professionele inzicht hier over. Is mijn wens überhaupt haalbaar, en is dat vat inderdaad een verlies aan rendement?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tebogo
elbizarre schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 15:19:
Heren,

Ik ben met een monteur al een half jaar bezig met het aansluiten van mijn warmtepomp.
Zelf een onbekende op dit gebied was ik overgeleverd aan de kennis van de ingehuurde specialist.

Echter kom ik er nu achter dat het buffervat waarschijnlijk helemaal niet nodig is, en zelfs negatief is voor het rendement. Telkens kom ik achter zaken waar ik niet echt over te spreken ben.
Terwijl mijn wens vrij simpel is:

* Monoblock LG Therma 6kW unit staat op de schuur. SWW van van 300 liter is nodig voor douche etc.
* Naast SWW is er een vloerverwarminglus in de woonkamer, en een 4tal radiatoren voor de bovenverdieping, welke niet eens gebruikt worden momenteel.
* Het zooitje moet de stadsverwarming van Vattenfal vervangen.
* Ik wil zo veel mogelijk mijn warmtepomp laten draaien tijdens hoge opbrengst van mijn zonnepanelen of tijdens lage stroomprijs in mijn dynamische contract. Hier heb ik al domotica scripts voor liggen.

Veel gedoe gehad met het vat waar LG blijkbaar een zeer specifieke thermometer nodig heeft in het SWW vat. Die is nu besteld en levertijd was 6 weken.

Al met al twijfel ik over de aangeboden oplossing. Graag heb ik jullie professionele inzicht hier over. Is mijn wens überhaupt haalbaar, en is dat vat inderdaad een verlies aan rendement?
Dit is het forum over de warmtepompboiler, niet over de warmtepomp zoals jij die beschrijft. Daarvoor kun je je vraag beter hier stellen: LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elbizarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 01:04
Oeps. 😐 Sorry! Ik ga hem daar plaatsen. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:11
Goedendag,

Ik heb hem hier even niet bij de hand, maar de ductmodus wordt beschreven in de handleiding van de aansluitset voor de buizen. Daar is een aparte handleiding voor. Volgens mij wil je hem toch echt wel op ductmodus zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred1989
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 14-09 08:55
Hallo allemaal.

Gebruiken jullie de T&P valve? Bij ons is deze zo afgedopt geinstalleerd.
Is dat handig?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q4IUId3IoL6o2TRZY3ykT88SCjM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eQOTDJwigr7DghAlrOB449KY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred1989
Ik heb een vraag over de LG WH27S.
Bij installatie is de T&P valve afgedopt (zie foto). Is dat de juiste manier van installatie?
De installateur heeft het zo gedaan en zei "De inlaat combinatie (in de hoek, bij de leidingen) is ook een overdrukventiel." Klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeutonMartin
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14-09 23:09
Fred1989 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 08:55:
Hallo allemaal.

Is dat handig?

[Afbeelding]
Dat lijkt mij niet de juiste manier. Ik heb de boiler zelf aangesloten en van de T&P valve loopt de leiding in de afvoer zodat eventueel overdruk wordt afgevoerd.
Ook geeft de LG app met enige regelmaat aan dat je deze klep moet gebruiken om hem te testen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OufdUT7VokecV7eUSJ4bONG6O1k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0qkabijl0YG4KMWlHOlvqnpy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Fred1989 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 08:55:
Hallo allemaal.

Is dat handig?

[Afbeelding]
Nee dit klopt niet, deze klep dient op een afvoer te worden aangesloten, de wasmachine afvoer is hiervoor geschikt. het kan ook gewoon met een wasmachine slang gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred1989
Top, dank jullie wel.

Kan ik de dop gewoon eraf draaien en die slang aanleggen denken jullie?
Zou er druk op staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
  • Laatst online: 14-09 23:09
Fred1989 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:41:
Top, dank jullie wel.

Zou er druk op staan?
Als er druk op staat zou dat betekenen dat ie al een keer geprobeerd heeft om te lozen.
Zou er een emmer onder houden, voorzichtig losdraaien en vervolgens naar een afvoer brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
Fred1989 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:41:
Top, dank jullie wel.

Zou er druk op staan?
Die kun je inderdaad gewoon losdraaien en zoals gezegd met een afvoerslang op een afvoer aansluiten. Van tijd tot tijd kun je de klep dan bedienen (lees: testen) en dan wordt er (heet!) water geloosd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred1989
Iedereen bedankt voor de reactie en goede hulp!

Dit heb ik inmiddels gedaan (losgedraaid).

Wat is eigenlijk exact de bedoeling? Een paar x per week aan het hendeltje trekken?

Moet je hem dan helemaal leeg laten lopen?
hfa schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 19:12:
[...]

Die kun je inderdaad gewoon losdraaien en zoals gezegd met een afvoerslang op een afvoer aansluiten. Van tijd tot tijd kun je de klep dan bedienen (lees: testen) en dan wordt er (heet!) water geloosd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred1989
Bedankt hiervoor!
Is dit the LG ThinQ app?
TeutonMartin schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 09:05:
[...]

Dat lijkt mij niet de juiste manier. Ik heb de boiler zelf aangesloten en van de T&P valve loopt de leiding in de afvoer zodat eventueel overdruk wordt afgevoerd.
Ook geeft de LG app met enige regelmaat aan dat je deze klep moet gebruiken om hem te testen.
[Afbeelding]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 20:11

Trackerfire

BTC HODLER

Fred1989 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 20:37:
Iedereen bedankt voor de reactie en goede hulp!

Dit heb ik inmiddels gedaan (losgedraaid).

Wat is eigenlijk exact de bedoeling? Een paar x per week aan het hendeltje trekken?

Moet je hem dan helemaal leeg laten lopen?

[...]
Onze installateur gaf aan tenminste 1x per halfjaar even 2-3 seconden. Meer is niet nodig.

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
Fred1989 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 21:26:
Bedankt hiervoor!
Is dit the LG ThinQ app?

[...]
Klopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertV78
Mijn boiler is gisterenmiddag zijn legionellarun begonnen en sindsdien blijft die rond de 61 graden. Ik dacht dat zo een legionellarun maar een uurtje duurde ? Ik kan het volgen in Home assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killer2
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 16:45
GeertV78 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 08:51:
Mijn boiler is gisterenmiddag zijn legionellarun begonnen en sindsdien blijft die rond de 61 graden. Ik dacht dat zo een legionellarun maar een uurtje duurde ? Ik kan het volgen in Home assistant.
Bij mijn weten moet het vat minimaal 1 uur op >60°C blijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
GeertV78 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 08:51:
Blijft de boiler ook verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertV78
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/85WTLklF7oYtP_zOVtM_5ACLMDc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/e6kMr0wtUisS9bVaYBKLB5JH.png?f=user_large
Hij blijft warmen met verwarmingselement, ook al staat die op mode warmtepomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9B_3r3FeJeoxhE9EVS4qY6t_bTo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Hcz0BcRuboZVoI0rQjyNlxcZ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killer2
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 16:45
@GeertV78 Lijkt me niet helemaal ok....
Die van mij stop gewoon na de run
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A_N_qeBooeoLaMg-hqadb7PCR4s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RTOiSR8qHJehcOAJLQCn9rSq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door killer2 op 03-10-2024 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Klopt idd niet,

Je kun de legionellarun uitschakelen en kijken wat er dan gebeurd, Je hebt de boiler temp toch niet op 60 gr ingesteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeertV78
Peterhardenberg schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:11:
Klopt idd niet,

Je kun de legionellarun uitschakelen en kijken wat er dan gebeurd, Je hebt de boiler temp toch niet op 60 gr ingesteld?
Neen, die staat op 51 graden.
Op de boiler brandde antilegionella op display. Ik heb deze bescherming nu uitgezet en weer aangezet en nu staat het niet meer te branden. Afwachten volgende run...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred1989
Trackerfire schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:55:
[...]

Onze installateur gaf aan tenminste 1x per halfjaar even 2-3 seconden. Meer is niet nodig.
Zijn hier ook andere meningen over? Hoe, en hoe vaak de T&P Valve te bedienen?

Mijn installateur (met goede naam) had de uitgang gewoon helemaal afgesloten, vandaar dat ik een beetje
sceptisch ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09:43
Fred1989 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 13:26:
[...]

Mijn installateur (met goede naam) had de uitgang gewoon helemaal afgesloten, vandaar dat ik een beetje
sceptisch ben.
Vanuit de app krijg je om de zoveel tijd de melding om de klep te testen. Dat lijkt mij de enige juiste mening. Als je zelf een ander idee daarover hebt staat het je vrij om dat idee te volgen.

Er zal niemand zijn die je dwingt om het te doen.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Fred1989 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 13:26:
[...]

sceptisch ben.
Dan heeft je installateur ws wel een inlaatcombinatie geplaatst die word standaard niet mee geleverd bij je boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Peterhardenberg schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 14:43:
[...]

Dan heeft je installateur ws wel een inlaatcombinatie geplaatst die word standaard niet mee geleverd bij je boiler.
Elke boiler krijgt toch een inlaatcombinatie?

Het hele nut van deze t&p valve ontgaat mij,ik zie het ook niet terug bij andere fabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Wolly schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 16:43:
[...]

Elke boiler krijgt toch een inlaatcombinatie?

Het hele nut van deze t&p valve ontgaat mij,ik zie het ook niet terug bij andere fabrikanten.
Je hoeft geen inlaat combinatie te gebruiken, dan zorgt de t&p Valve (overdruk klep) voor de overdruk veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Peterhardenberg schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 17:25:
[...]

Je hoeft geen inlaat combinatie te gebruiken, dan zorgt de t&p Valve (overdruk klep) voor de overdruk veiligheid.
En wat verzorgt dan de verplichte keerklep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Wolly schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 17:32:
[...]

En wat verzorgt dan de verplichte keerklep?
dat je verwarmde water, met eventueel legionella terugloopt in de koudwater aanvoer leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
tebogo schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 18:55:
[...]

dat je verwarmde water, met eventueel legionella terugloopt in de koudwater aanvoer leiding.
Dat begrijp ik, maar de vraag was welke component daarvoor zorgt als je geen inlaatcombinatie gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalexSun
Wolly schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 19:10:
[...]

Dat begrijp ik, maar de vraag was welke component daarvoor zorgt als je geen inlaatcombinatie gebruikt.
Een stand alone keerklep. Icm met een expasievat (zoals in de installatiehandleiding) wordt het overdrukventiel dan in principe nooit aangesproken en is het echt een soort noodbeveiliging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Laatst online: 14-09 19:36
Apparaat al meer dan een jaar in bedrijf hier, maar nog nooit een melding gehad.
Loopt overigens meer dan perfect.
Aanvoer verloopt via de oorspronkelijk aanwezige zonneboiler, dus apparaat werkt zeeeeer efficiënt
ArnoudN schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 14:15:
[...]

Vanuit de app krijg je om de zoveel tijd de melding om de klep te testen. Dat lijkt mij de enige juiste mening. Als je zelf een ander idee daarover hebt staat het je vrij om dat idee te volgen.

Er zal niemand zijn die je dwingt om het te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 11:08
HaraldBou schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 10:02:
Apparaat al meer dan een jaar in bedrijf hier, maar nog nooit een melding gehad.
Loopt overigens meer dan perfect.
Aanvoer verloopt via de oorspronkelijk aanwezige zonneboiler, dus apparaat werkt zeeeeer efficiënt

[...]
Hier iets meer dan anderhalf jaar in gebruik (de 200 liter variant). In het begin had ik bij de anti legionella run veel meldingen via de app. Dat is er bij een software update schijnbaar uit gegaan. Ook een paar keer melding dat de filer schoongemaakt moet worden, wat een vrij makkelijk klusje is.

Eigenlijk wel erg tevreden over het ding. In het begin vond ik het geluid wat vervelend maar na enige tijd wel aan gewend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvw
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:03
in mijn software kan ik het schema van mijn lg instelllen. Alleen zie ik dat alleen maar in am en pm notatie. Een kennis van mij heeft deze echter in 24 uurs notatie. iemand die weet hoe ik dit aanpassen? ik krijg het niet voor elkaar.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedwing29
  • Laatst online: 16-10-2024
nijntje1977 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 23:56:
Bedankt
Dit boekje zat niet bij mijn ductkit
Ik zal het eens activeren en kijken wat het verschil is
Hallo ik probeer duct Case 1 te activeren. Maar indien ik op set en pijl naar beneden druk (3 sec) hoor ik alleen een signaal maar zie verder niets gebeuren. Is dat normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eschaaper
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 21-05 19:54
Ik had gisteren helaas weer koud water. 3de keer deze maand. Sinds ik de legionella beveilig aan zette ging hij alleen om de dag verwarmen. Ik verwarm via een schema. Hij mag verwarmen tussen 10 en 16.00 gezien dan mijn zonnepalen opbrengst hebben. Alleen verwarmde hij om de dag. als hij bijvoorbeeld nog 47 graden was, ging hij niet verwarmen terwijl ik 55 graden had ingesteld. Gisteren was hij alleen rond 17.00 19 graden. We wilden de kinderen douchen. Heeft iemand een idee waarom hij dan niet aangaat? Ze hebben een update op de printplaat gezet, gezien hij daarvoor helemaal lukraak het water verwamde.

Ik hoor het graag als mensen een idee hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfa
eschaaper schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 21:26:
Ik had gisteren helaas weer koud water. 3de keer deze maand. Sinds ik de legionella beveilig aan zette ging hij alleen om de dag verwarmen. Ik verwarm via een schema. Hij mag verwarmen tussen 10 en 16.00 gezien dan mijn zonnepalen opbrengst hebben. Alleen verwarmde hij om de dag. als hij bijvoorbeeld nog 47 graden was, ging hij niet verwarmen terwijl ik 55 graden had ingesteld. Gisteren was hij alleen rond 17.00 19 graden. We wilden de kinderen douchen. Heeft iemand een idee waarom hij dan niet aangaat? Ze hebben een update op de printplaat gezet, gezien hij daarvoor helemaal lukraak het water verwamde.

Ik hoor het graag als mensen een idee hebben.
Dit heeft de maken met de hysterese van de boiler. Die is zo'n 5 graden. En vervolgens heeft de boiler een afwijking van zo'n 2-3 graden.

Dus: 55 graden betekent dat de boiler gaat verwarmen als de watertemperatuur onder de 50 graden komt. Maar door de afwijking start de boiler pas vanaf 46 graden in dit geval. En had je waarschijnlijk net pech. Remedie: zet de temperatuur op 60 graden op het moment dat je ziet dat de watertemperatuur 47 grafen is. Zdat de boiler aanschiet en zet hem daarna weer op 50 graden. Werkt hier top ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eschaaper
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 21-05 19:54
@hfa Dank voor het antwoord. Ik maak zelf meetapparatuur voor het lopen met software. Ik snap de hysterese. Maar daarom heb ik hem ook op 55 graden. Maar dat kan nooit meer dan 30 graden zijn. Hij had nooit om 17.00 op 19 graden moeten staan. Dan had hij zeker moeten verwarmen rond de middag. Trouwens met de legionella beveiliging aan verwarmt hij echt alleen om de dag. Het klopt gewoon niet softwarematig. En het contact is zeer slecht met LG. Het probleem is meermaals terug te lezen op facebook en ook op deze site. Ze hebben gewoon een grote serie uitgerust met een verkeerde printplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppie63
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14-09 19:32
Ik heb de WH20s en zou graag willen weten hoe je de anti legionella modus aanzet. De handleiding vind ik niet heel erg duidelijk daarin

Quatt Hybrid. Woning: , 2 onder 1 kap, 141 m², HR++ glas, bouwjaar 1977. Volledig geïsoleerd. Bosch HR 30 Combi, LG WH20S Toon 2 thermostaat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Google eens in dit topic. of lees een paar pagina's terug.

onderstaande komt uit de handleiding.

ANTI-LEGIONELLA MODUS
De waterverwarmer voert één keer per week automatisch de anti-legionella modus uit. De watertemperatuur gaat tot 60 °C en blijft 1 uur staan. Deze temperatuur kan verbranden, dus we raden u aan om een thermostatische mengkranen te gebruiken. (Standaard inactief)
Actief / Inactief
- Om de anti-legionella modus in te stellen op
actief of inactief, houdt u de instelknop ongeveer 3 seconden ingedrukt.
Actief: (Display Knippert “Anti-legionella” “Antilegionella” x 4)
* Eenmaal per week in bedrijf
Inactief: (Display Knippert “Anti-legionella” x 4)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mfi5c7ADQcSEJEV1hLaSAzbV1Ls=/x800/filters:strip_exif()/f/image/D5KtbELBXGmIUeoK9UXrK9QV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-08 11:56
rwijnhov schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 13:25:
[...]

Let wel een WPB maakt stevig geluid. Dus of je die in je bijkeuken wil moet je goed overwegen.
Op de technische fiche lees ik 38 dB en net eronder 55 dB

Met welke dien ik echt rekening te houden. Ik denk dan direct de 55dB ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Piddybull schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 18:37:
[...]

Op de technische fiche lees ik 38 dB en net eronder 55 dB

Met welke dien ik echt rekening te houden. Ik denk dan direct de 55dB ?
Hier dezelfde ervaring. WP van deze boiler maakt behoorlijk geluid.
Volgens de folder komt het geluid overeen met het geluid van een koelkast,

Voor mij in dat geval geen LG koelkast in de toekomst. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Friso_S
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15-01 10:12
Wij hebben de WH27S staan en deze maakt inderdaad behoorlijk geluid als de warmtepomp aan staat.
met de dB meter op de telefoon komt hij rond de 58 dB.
De warmtepompboiler staat overigens op de overloop van de zolder en hebben er geen last van als de slaapkamer deur dicht is. Dan is het geluid niet meer hoorbaar.

LG HM051MRU44 | BF 50-4 TPZ | LG WH27S | 13x Eurener 440WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
Friso_S schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:15:
Wij hebben de WH27S staan en deze maakt inderdaad behoorlijk geluid als de warmtepomp aan staat.
met de dB meter op de telefoon komt hij rond de 58 dB.
De warmtepompboiler staat overigens op de overloop van de zolder en hebben er geen last van als de slaapkamer deur dicht is. Dan is het geluid niet meer hoorbaar.
Hier idem qua locatie en ervaring van het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris66
  • Laatst online: 25-10-2024
Dag Salex,

Welke nippel heb jij gebruikt voor de slangaansluiting van het overdrukventiel? Ik krijg in de aansluitingv van de afvoer geen 3/4 en ook geen 3/4 conisch. Nieuw uit de doos, draad onbeschadigd.

Dank voor je reactie.

Chris66

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• forzafan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:59
hfa schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 08:16:
[...]

Hier idem qua locatie en ervaring van het geluid.
zal er aan liggen of boiler in duct modus draait...indien ja, dan draait ventilator harder en is hij stuk rumoeriger. zonder duct-modus vindt ik hem vrij stil...
Maar boiler is nou eenmaal het meest efficient en zuinig in die duct modus dus ik neem het lawaai voor lief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris66
  • Laatst online: 25-10-2024
hfa schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 22:40:
[...]

[Afbeelding]

Wellicht niet goed te zien, maar bij de aansluiting van het overdrukventiel naar het vat.
Welke nippel gebruik je tussen de slangpilaar en het overdrukventiel? Is dat een puntstuk 3/4? Ik krijg in mijn overdrukventiel geen 3/4...

Dank voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friso_S
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15-01 10:12
Chris66 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 18:45:
[...]

Welke nippel gebruik je tussen de slangpilaar en het overdrukventiel? Is dat een puntstuk 3/4? Ik krijg in mijn overdrukventiel geen 3/4...

Dank voor je reactie.
Dit lijkt op een dubbelnippel 3/4".
Female draad op de overdrukventiel en female draad op de messing slangpilaar, zo lijkt het.

LG HM051MRU44 | BF 50-4 TPZ | LG WH27S | 13x Eurener 440WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amster
  • Laatst online: 12-09 23:52
Hallo,

Sinds 2 dagen hebben wij het probleem dat er bij een verschil van 2 graden al weer verwarmt wordt...
Onze boiler (270 liter variant) staat op 60 graden, zaterdag heeft de legionella run plaats gevonden.
Hierna gaat de boiler al bij 2 graden verschil aan (zaterdag avond bij 58,5 graden, kwam van 61 graden na leg. run), gisteren bij 57,5 en later op de dag nog een keer bij 58 graden de boiler stand op ECO ik heb hem ook op Warmtepomp gezet, hij begon toen om 00:45 vannacht weer op te warmen bij een temperatuur van 58,5 graden.
ik heb een schema in de app staan dat hij alleen tussen 08:00 en 22:00 aan mag maar dat stond uit....

herkend iemand dit?

Don't speak unless you can improve on the silence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 20:11

Trackerfire

BTC HODLER

Amster schreef op maandag 4 november 2024 @ 08:37:
Hallo,

Sinds 2 dagen hebben wij het probleem dat er bij een verschil van 2 graden al weer verwarmt wordt...
Onze boiler (270 liter variant) staat op 60 graden, zaterdag heeft de legionella run plaats gevonden.
Hierna gaat de boiler al bij 2 graden verschil aan (zaterdag avond bij 58,5 graden, kwam van 61 graden na leg. run), gisteren bij 57,5 en later op de dag nog een keer bij 58 graden de boiler stand op ECO ik heb hem ook op Warmtepomp gezet, hij begon toen om 00:45 vannacht weer op te warmen bij een temperatuur van 58,5 graden.
ik heb een schema in de app staan dat hij alleen tussen 08:00 en 22:00 aan mag maar dat stond uit....

herkend iemand dit?
Na een legionella run herken ik dit wel. Volgens mij wil hij dan minimaal 3-4 uur > 60 blijven, omdat dat benodigd is voor het programma? Verder geen last van.

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_Chaos36
De luchtafvoer van mijn LG WH20S F5 is zojuist door de installateur aangesloten op de luchtafvoer van de CV ruimte waarin hij staat zodat de koude lucht naar buiten gestuurd wordt in plaats van binnen gedumpt te worden.

Nu had ik bij het inlezen begrepen dat je dan vervolgens de warmtepompboiler in duct modus moet zetten zodat de fan harder draait. Maar de installateur zei dat dat alleen hoeft als de lucht aanvoer op een duct wordt aangesloten (wat bij mij niet het geval is).

In de handleiding van de duct kit kan ik dat niet terugvinden. Daarin staat hoe je de duct modus aanzet, zonder enige indicatie dat dat alleen voor bepaalde combinaties zou hoeven.

Wie weet hoe het zit? Heeft iemand de afvoer op een duct aangesloten en de boiler niet in duct modus staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-09 22:02
Hij heeft hem op de ventilatie aangesloten, dat is dus eigenlijk een duct

Maar zolang hij het prima doet lekker laten zoals het is. Dan kan je hem altijd nog om zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinnoord
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12-03 09:20
Het gaat om de weerstand die hij heeft met aanzuigen en/of uitblazen. Als er aan de aanvoer en/of afvoer een duct zit dan heeft hij meer moeite met de luchtverplaatsing door het apparaat.
Hij zal dan minder efficiënt zijn en het zal langer duren voordat dezelfde hoeveelheid water warm is gemaakt.

Ik vind het jammer dat er maar 2 standen zijn dat de ventilator draait. Er had voor mij best een tussen stap in mogen zitten.
De duct stand blaast hard en redelijk lawaaiig (verbruikt ook zo'n 30 watt meer door de sneller draaiende ventilator), maar het water zal ongetwijfeld sneller warm zijn.
De niet duct stand blaast relatief zacht en is daardoor bijna niet hoorbaar.
Bij lagere lucht aanvoer temperaturen wel sneller een defrost tussendoor bij de niet duct stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

revolution-nl schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 21:51:
Zouden jullie aanraden om een LG WH27s op de overloop van een zolder te plaatsen waar onze slaapkamer en mijn kantoor is omwille van geluid. De wandjes zijn van houtskelet en gips.

Heb hem liever in de garage omdat ik daar de ruimte heb, maar zit dan wel met een leiding trace van 13-15m naar de meterkast dus ben nu slaat de twijfel toe :F
De WH27s is inmiddels geïnstalleerd in de garage met een luchtuitvoer naar buiten, uiteindelijk toch blij dat ik voor de garage heb gekozen omwille van het geluid . De opwarmtijd naar de douche op de 1ste etage is nog best acceptabel, en het warmteverlies in de nacht valt mij echt heel erg mee gezien de garage niet geisoleerd is dus ik ben tevreden :)

Nu komen ze nog terug omdat ze de boel niet af en konden ronden. Condens en T&P traject moet nog geplaatst worden.

Vraagjes:
- De inlaatcombinatie zit in de meterkast op de leiding van de boiler. Ik vond dit wel apart. Kan dit of moet deze echt bij de boiler,.

- Ik twijfel nog om de LG achter een HomeWizard meter te zetten. Hoe accuraat is de ingebouwde vermogens en verbruik meter van de LG

- Bij welke vat temperatuur beschouwen jullie de boiler als "leeg"

[ Voor 42% gewijzigd door revolution-nl op 09-11-2024 11:46 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
revolution-nl schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:02:
[...]

De WH27s is inmiddels geïnstalleerd in de garage met een luchtuitvoer naar buiten, uiteindelijk toch blij dat ik voor de garage heb gekozen omwille van het geluid . De opwarmtijd naar de douche op de 1ste etage is nog best acceptabel, en het warmteverlies in de nacht valt mij echt heel erg mee gezien de garage niet geisoleerd is dus ik ben tevreden :)

Nu komen ze nog terug omdat ze de boel niet af en konden ronden. Condens en T&P traject moet nog geplaatst worden.

Vraagjes:
- De inlaatcombinatie zit in de meterkast op de leiding van de boiler. Ik vond dit wel apart. Kan dit of moet deze echt bij de boiler,.

- Ik twijfel nog om de LG achter een HomeWizard meter te zetten. Hoe accuraat is de ingebouwde vermogens en verbruik meter van de LG

- Bij welke vat temperatuur beschouwen jullie de boiler als "leeg"
Inlaat combinatie op afstand is geen probleem, maar in de meterkast lijkt me geen goede plaats, waar blijft dan het "overstort water"

Of de LG kWh meter nauwkeurig is? geen idee.

Vat temp is te laag als je de douche te koud vind worden. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Peterhardenberg schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 12:01:
[...]

Inlaat combinatie op afstand is geen probleem, maar in de meterkast lijkt me geen goede plaats, waar blijft dan het "overstort water"

Of de LG kWh meter nauwkeurig is? geen idee.

Vat temp is te laag als je de douche te koud vind worden. >:)
Overstort water beland in de kruipruimte.

Zat te denken om op basis van de temperatuur een push notiificatie te maken als het vat bijna leeg is, eerst maar eens uitvogelen hoe wij uitkomen.

Op basis van een het vat temperatuur zou je natuurlijk best een SOC% Indicator kunnen maken 8)

[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 09-11-2024 12:13 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 07:55
ik zit er over na te denken om de 270 liter versie te kopen. nu is het echter zo dat ik beperkt ben in de ruimte.
Niet zozeer boven de unit, al zal een monteur het daar vast niet mee eens zijn.
Ik heb echter in de breedte maar 65cm ruimte, met 58cm breedte zou dit moeten passen?..

zal dit een probleem gaan worden?

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
furian88 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 16:36:
ik zit er over na te denken om de 270 liter versie te kopen. nu is het echter zo dat ik beperkt ben in de ruimte.
Niet zozeer boven de unit, al zal een monteur het daar vast niet mee eens zijn.
Ik heb echter in de breedte maar 65cm ruimte, met 58cm breedte zou dit moeten passen?..

zal dit een probleem gaan worden?
Dat denk ik wel, aan de rechterkant zitten de aansluitingen, waar je toch wel een 7,5 cm mininaal nodig hebt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
tebogo schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 16:41:
[...]

Dat denk ik wel, aan de rechterkant zitten de aansluitingen, waar je toch wel een 7,5 cm mininaal nodig hebt..
de boiler inclusief aansluitingen worden eerst geplaatst en dan pas de kast/muur eromheen..

Zou iemand anders wellicht eens kunnen meten voor mij hoeveel het uitsteekt (het is de bedoeling om meteen een hoekaansluiting te plaatsen om het in elk geval zo beperkt mogelijk te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
furian88 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 17:49:
[...]

de boiler inclusief aansluitingen worden eerst geplaatst en dan pas de kast/muur eromheen..

Zou iemand anders wellicht eens kunnen meten voor mij hoeveel het uitsteekt (het is de bedoeling om meteen een hoekaansluiting te plaatsen om het in elk geval zo beperkt mogelijk te houden.
Voor onderhoud moet je er wel bij kunnen aan de rechter kant dus minimaal 30 cm noodzakelijk :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
Peterhardenberg schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 20:15:
[...]

Voor onderhoud moet je er wel bij kunnen aan de rechter kant dus minimaal 30 cm noodzakelijk :'(
damn... enig idee wat voor boiler ik dan zou kunnen nemen.. ik heb pak m beet 65/70 cm diep bij 65 cm breed..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
furian88 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 20:17:
[...]

damn... enig idee wat voor boiler ik dan zou kunnen nemen.. ik heb pak m beet 65/70 cm diep bij 65 cm breed..
Blijft niet veel over. Stiebel Eltron SHC Close-in boiler

Nu gauw weer on topic LG warmtepompboiler.

[ Voor 4% gewijzigd door Peterhardenberg op 09-11-2024 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Op basis waarvan hebben jullie de boiler temperatuur gekozen , testen en kijken waar de comfortgrens voor de douche tijd of opwarmtijd ?

Ik ben nu gestart met 55c maar na twee douchbeurten geeft hij nog 53c aan.

Pagina: 1 ... 16 ... 20 Laatste