Die roest heeft zich door de tijd opgebouwd in de ruimte tussen het overdrukventiel en de binnenzijde van de aansluiting op het vat. NB. aan de binnenkant is een rubberen rand te voelen; dus als het schroefdraad langer was geweest had er geen spanningscorrosie kunnen optreden omdat er dan geen 2 metalen direct met elkaar in verbinding kunnen staan. Ik kon de troep dan ook - gelukkig! - makkelijk weghalen met een schroevendraaier.
Mijn analyse: vanaf het begin is er een minimale lekkage geweest tussen het schroefdraad van de aansluiting op het vat (staal), de Loctite 55 en het schroefdraad van het overdrukventiel (messing). Gevolg: water werkt als geleider en spanningscorrosie is een feit. Met name na een legionallarun viel op dat er minuscule druppeltjes op het overdrukventiel te zien waren.
Ofwel: eigen schuld door een niet-lekdichte verbinding te hebben gecreëerd. Geen lekkage = geen geleiding = geen spanningscorrosie.

Toch wel vreemd dat je roest ziet omdat de koppeling in het vat voor het overdrukventiel totaal niet lijkt te zijn aangetast
Edit: is dit geen spanningscorrosie omdat als gevolg van het overdrukventiel wat te ver in het vat is gedraaid? Het lijkt meer alsof het messing is aangetast, niet het stalen vat
Zie bovenstaand; dat is ook de reden dat ik nu dus (wel) een diëlektrische koppeling heb gemonteerd.

Edit2: zie je ook roestsporen bij het aftapkraantje onder?
Is dat bedoeld als vraag of als vaststelling? Ik heb de manchet namelijk al verwijderd en zag wat roestsporen, maar weet niet of dit van een eerdere lekkage van het overdrukventiel is (in de eerste maand na het aansluiten) of dit hier toch ook sprake is van een minimale lekkage waardoor er ook hier spanningscorrosie optreedt. Zoals gezegd ga ik hier denk ik toch ook 'just for sure' de andere diëlektrische koppeling monteren die ik nog heb liggen.