Het blijft interessant om te zien hoe hier de meningen (verdeeld) zijn.
Momenteel nog tevreden met mijn 13 jaar oude Miele W5893, kreeg 4 jaar na aanschaf wel een nieuwe stuurprint, geen kosten want ik had er destijds een 10 jaar garantie certificaat bijgekocht.
Destijds ook snelle en goede service vanuit Miele. Dat schijnt nu wel anders te zijn maar wellicht moet je het treffen?
Dat servicecertificaat is tegenwoordig bij Miele niet meer mogelijk onder de oude voorwaarden.
Het blijft, ondanks het slijtage gevoelige aluminium trommelkruis, tot op heden een toppertje.
Na 13 jaar heb ik wel een shortlist van een tweetal merken samengesteld voor de directe vervanging mocht dat nodig zijn.
Voor mij geen Miele meer. Overpriced, heel veel plastic en brakke software (soms de firmware) voor zover je een wifi model zou willen (nee!!).
Een Siemens van minimaal 80 kg. wel, uit de IQ 500 serie omdat de schokbrekers daarvan meer dan redelijk zouden zijn.
Vanaf de IQ 700 serie zitten er nogal wat marketing snufjes op die zelden nodig of zinvol zijn.
Mogelijk garantie bijkopen via de site van Siemens.
Redelijk geprijsd.
Ook Asko scoort hoog bij mij. Ook een zware jongen echter weet ik niet of ik de nieuwe (dunne) geïnjecteerde nylon deursloten (electrische) wel moet vertrouwen.
Qua bouw is er verder maar weinig op af te dingen en de Nidec motor zal ook niet snel problemen geven.
Het meest storingsgevoelige onderdeel zal toch wel weer het PCB board zijn.
Qua bouw kan de machine 20 jaar of langer mee, de electronica doet dat in de regel niet.
Het model tikt qua prijs wel de hogere regionen aan en de garantie is 2 jaar (non conformiteit is anders!) met vanaf jaar 3 tot en met 5 alleen de voorrijkosten betalen in geval van noodzakelijk bezoek van de Asko monteur.
Ach, niets wordt meer voor de eeuwigheid gemaakt.
Het liefste had ik een zware gereviseerde Miele met gietijzeren trommelkruis, zonder koolborstels, minimaal 9 kilogram trommel en mechanische hoofd/ draaiknop.
Dit alles bij elkaar is er niet, althans niet met een grote trommel inhoud en koolborstelloos.
Er zullen vast lokale vakmensen en hobbyisten zijn die zulke of bijna gelijkwaardige machines draaiende kunnen houden.
Ideeën iemand?
[
Voor 11% gewijzigd door
dikke man op 20-02-2026 21:36
]