het meest betrouwbare wasmachinemerk

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falastine
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-03 05:49

Falastine

Think about my signature...

psy schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:22:
[...]

Het gekke is, dat hij altijd weer automatisch terugkeert op Eco nadat het gekozen programma is afgelopen. Dat deed onze eerdere (Bosch) niet. Die onthield gewoon het vorige programma.
Klinkt als een europese milieuregel :X Want mijn vaatwasser doet exact hetzelfde. Eco programma is het programma waar die standaard naar terugkeert. En dat terwijl het programma 3 van 6 is.

[ Voor 18% gewijzigd door Falastine op 19-05-2022 10:00 ]

Experience is what you get when you don't get what you want.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
WhiteDog schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 22:11:
Ik raad mensen echter gewoon aan om de goedkoopste te kopen en als het stuk gaat na 2-10 jaar gewoon weer te vervangen door de goedkoopste.
En het is heel erg jammer dat dit eigenlijk vaak het goedkoopste is voor de klant die witgoed niet zelf kan of wil repareren. Officiële reparaties zijn vaak erg duur en zelfs duurdere apparaten zijn vaak niet meer robuust gebouwd.

Wel heel erg voor het milieu :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-05 16:28
Admiral Freebee schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:19:
[...]

En het is heel erg jammer dat dit eigenlijk vaak het goedkoopste is voor de klant die witgoed niet zelf kan of wil repareren. Officiële reparaties zijn vaak erg duur en zelfs duurdere apparaten zijn vaak niet meer robuust gebouwd.

Wel heel erg voor het milieu :X
Klopt. Vergeet ook niet, als een wasmachine in de shredder beland, welke nog goede onderdelen er allemaal verloren gaan. Een printplaat die net iemand nodig had, motor, etc. Samsung gooit een lading kit over zijn printplaten, en vervolgens gaan ze bijna allemaal stuk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-04 11:17

PinusRigida

I put the p in pool.

Hann1BaL schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 17:20:
@PinusRigida - Maar wasmachines worden steeds zuiniger. Dus ik was niet zo van plan om alles lager te zetten dan max want sneller centrifugeren is korter drogen. Dat bespaart weer op het aantal keren draaien van de trommel in de droger.
Nja, het gaat me niet zo zeer om het aantal keren draaien, het gaat -bij wasmachines i.i.g.- om de torsie die op bepaalde onderdelen komt bij maximale snelheid + maximale lading. Die onderdelen wordt op bespaard waardoor ze minder stevig en minder duurzaam zijn, en met deze torsie op maximale waarden slechts beperkte tijd om kunnen gaan... Maar de doorsnee consument is zich hiervan niet bewust.
Temperatuur van 90 graden doet bijna niemand meer en zouden we juist vaker doen om zeepresten op te lossen.
:Y
Dan beter stuk na 12 jaar en dan een zuinigere nieuwe dan werkend voor 15 jaar.
Yup, zeker een punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
pennywiser schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:21:
[...]

Klopt. Vergeet ook niet, als een wasmachine in de shredder beland, welke nog goede onderdelen er allemaal verloren gaan. Een printplaat die net iemand nodig had, motor, etc. Samsung gooit een lading kit over zijn printplaten, en vervolgens gaan ze bijna allemaal stuk.
Eigenlijk zou de wetgever voor witgoed gewoon een lange garantietermijn moeten verplichten. De technologische vooruitgang op dat vlak is toch vrij langzaam dus het is niet alsof je dan enorme features mist. Het gaat dan ineens wel terug aantrekkelijk worden voor fabrikanten om duurzame en eenvoudig te repareren machines te produceren. Daarvoor mogen ze van mij wel een hogere prijs vragen zolang je maar weet dat het lang meegaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-05 16:28
PinusRigida schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:01:
[...]

Nja, het gaat me niet zo zeer om het aantal keren draaien, het gaat -bij wasmachines i.i.g.- om de torsie die op bepaalde onderdelen komt bij maximale snelheid + maximale lading. Die onderdelen wordt op bespaard waardoor ze minder stevig en minder duurzaam zijn, en met deze torsie op maximale waarden slechts beperkte tijd om kunnen gaan... Maar de doorsnee consument is zich hiervan niet bewust.

[...]

:Y

[...]

Yup, zeker een punt.
Trommelkruis, die kunnen ze heus wel stevig maken, maar toch breken deze geregeld.

90 graden zonder was en scheut bleekmiddel, in het zeepbakje en direct in de trommel, moet jij kijken hoe schoon alles weer is. Mag ook met was zelf weten, als wit je kleur is. Vloeibaar wasmiddel geeft "sludge", poeder doet dat niet of veel minder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-04 11:17

PinusRigida

I put the p in pool.

Heb zo de indruk dat Zanussi hier zo wat unaniem gezien wordt als een Lada: goedkoop en niet kapot te krijgen.

Veel mensen -mezelf incluis- hebben blijkbaar gelijkaardige, positieve ervaringen met het merk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falastine
  • Laatst online: 29-03 05:49

Falastine

Think about my signature...

PinusRigida schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:24:
Heb zo de indruk dat Zanussi hier zo wat unaniem gezien wordt als een Lada: goedkoop en niet kapot te krijgen.

Veel mensen -mezelf incluis- hebben blijkbaar gelijkaardige, positieve ervaringen met het merk.
In 30 jaar 2x wasmachine gekocht waren inderdaad beide zanussi.

Experience is what you get when you don't get what you want.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-04 23:18
Heb nu zelf de spullen van Siemens en prima ervaringen mee; is zachtjesaan wel aan vervanging toe maar zou blindelings weer voor Siemens gaan.

Wat ik persoonlijk belangrijker vind; kopen bij een lokale partij ipv bij grote webshops. Dit soort apparaten kunnen altijd een keer een storing krijgen of kapot gaan, en niks is irritanter dan een poos zonder wasmachine zitten. Lokale partijen met eigen service monteurs fixen je spul binnen enkele dagen.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
N=1
Zowel een Miele wasmachine als een Miele wasdroger beiden in 1999 gekocht. De wasmachine heeft een aantal reparaties gehad, de laatste 2 jaar geleden. Met de reparateur (ook verkoper) nog over gehad, afschrijven of repareren. Voor hem een no-brainer…
Bij de droger is het lampje een keer vervangen in de trommel (diy)

Moet zeggen dat ik minder was sinds ik papa in deeltijd ben (co-ouderschap), sinds 2007. Daarvoor draaide de machine overuren….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-05 14:52
Dostar schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 21:54:
Voordeel van azijn is tevens dat je minder wasmiddel nodig hebt, waar van ik een goedkoop vloeibaar ECO wasmiddel van de Action gebruik (milieu redenen).
Wij maken ons wasmiddel zelf, ik ben allergisch voor de meeste wasmiddelen (laten we maar niet beginnen over wasverzachter, wij gebruiken ook azijn). Met een blok marseillezeep kan je een jaar lang wassen (recepten zijn wel via google te vinden).

Wij hebben 12 jaar een LG gehad, die is werkend verkocht. Nu weer een LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Haier. Droger en wasmachine, doen het hier al bijna een half jaar zonder problemen :+

(iets serieuzer; erg degelijke, mooie en vooral zuinige apparaten voor een schappelijke prijs.)

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23:36
Malfunctions schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:01:
Nog een N=1.

Wij hebben thuis een Siemens IQ nogwat uit 2003. Zal destijds een topmodel zijn geweest, want gekocht door mijn schoonouders. Wij hebben hem sinds 2010 in gebruik, en hebben toen in het eerste jaar het deurtje moeten laten repareren omdat er iets was afgebroken. Dat was voor het (plastic) onderdeeltje en de tijd dat de monteur bezig was (10 minuten) een schandalig bedrag, € 180,-. Maar sindsdien doet hij het prima.

Omdat ie ooit wat raar begon te doen op het hoogste toerental gebruik ik dat niet meer, de trommel lijkt niet perfect soepel meer te draaien, maar hij doet het nog steeds. Wel wat iemand anders ook aangaf eens in de zoveel tijd (1/2x per jaar) rare grijze strepen op enkele items. Maar dat is alles.

Het ding draait inmiddels met 2 kinderen meer wassen dan voorheen, maar houdt het nog vol. Ook de Siemens IQ droger staat er inmiddels alweer 5 jaar, en functioneert prima.

Dus mocht deze ooit sneuvelen, of we willen echt voor iets zuinigers gaan, dan komt er waarschijnlijk weer een Siemens.
Helaas heeft hij kort na deze lofrede de geest gegeven. Dit weekend kwam de melding "Aquastop in werking" in beeld, en deze kreeg ik niet meer weg. Kantelen deed ook wat water lekken. De monteur gisteren ontdekte een scheurtje in de voorkant van de kuip. Repareren was niet meer mogelijk omdat het benodigde onderdeel niet meer leverbaar is. Hij gaf overigens aan dat het economisch waarschijnlijk ook niet interessant zou zijn met kosten richting de € 500,-.

Dus gisteren maar een nieuwe Siemens IQ500 besteld. In eerste instantie wilde ik een hogere serie, maar toen ik aangaf de toeters en bellen die daarbij komen niet te gebruiken gaf hij aan dat ik dan beter een lager (goedkoper) model kon nemen. Motorisch zijn ze allemaal hetzelfde volgens de monteur.

We zulen zien hoe lang deze mee gaat..

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Hoe lang een wasmachine daadwerkelijk meegaat en/of dat 'ie, bij een mankement nog niet (economisch) total loss is, hangt er natuurlijk ook vanaf hoe je er zelf mee omgaat. En/of je zelf reparaties kunt uitvoeren.

Een stukje geschiedenis van onze Miele:

ehtweak in "Wat doe jij eraan om 'ons' milieu minder te belasten"

En dan met name dit stukje:

En dan het welbekende verhaal over dat moderne witgoed apparaten een stuk zuiniger zouden zijn, dan oude machines. Maar is dat wel zo?
Dat hoor je vaak, dat een oude machine veel meer energie en water zou verbruiken. M.a.w. onze oude Miele wasmachine is het niet waard om te repareren. :/

Nadat begin dit jaar de koolborstels versleten waren (setje kostte maar liefst een tientje d:)b ), waren ook de schokdempers van onze Miele Novotronic (>20 jaar oud en wast nog perfect) niet meer echt goed aan het schokdempen. Zeker bij hoogtoerig centrifugeren (1600 tpm) en zware stukken kleding wilde de trommel nogal flink slingeren.
Da's nu ook weer voorbij!
Dankzij deze maar liefst 11 euro kostende set van 2 nieuwe schokdempers.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51284923847_ed33f16304.jpg

Het monteren duurde wel ff. Niet zozeer het monteren op zich; want bij deze Miele kun je daar aan de voorzijde bij, zonder dat je de machine helemaal van z'n plek moet halen.
Maar vooral omdat de bijkeuken gelijk opgeruimd moest worden. ;)

En dan zie je toch dat vroeger Miele een merk was dat rekening hield met monteurs-vriendelijk onderhoud. Onderdelen zijn ten eerste enorm degelijk. Zelfs nu na ruim 20 jaar zijn kunststof palletjes en dragende onderdelen nog steeds niet gedegradeerd en/of verteerd. Ook fraai dat je vrijwel alle componenten nog steeds voor een schappelijk bedrag gewoon kunt bestellen.

Helaas schijnt dat tegenwoordig wel wat anders te zijn met de nieuwste machines...

Dus heb ik het eens opgezocht. En het wasprogramma voor bonte was op 40 graden vergeleken.

Onze oude Miele Novotronic W985:
5 kg wasgoed --- 0,55kWh --- 49 liter water --- 1h58min

Een willekeurige nieuwe Miele W667 (ook 40 graden bonte was programma)
6 kg wasgoed --- 0,69kWh --- 58 liter water --- 2h09 min

Een Miele W5963 (40 graden programma)
8 kg wasgoed --- 0,85kWh --- 75 liter water --- 2h29 min.

M.a.w. er is eigenlijk nauwelijks verschil! Zelfs als je de verhoudingen tussen de hoeveelheid wasgoed incalculeert.
Kortom; er blijft weinig over van dat verhaal dat een nieuwe machine zoveel zuiniger zou zijn...
Mensen geloven vaak de verhalen, maar verzuimen om het zelf te checken. ;w
of het moet bij andere merken veel beter uitpakken. (?)

Miele heeft ook dat probleem gekend; een aantal jaren hebben ze een ander materiaal gebruikt voor dat ophangkruis. Dat rotte ook gewoon weg in het waswater. Dat heeft ze heel wat klantenergernis opgeleverd.
Onze machine heeft gelukkig de RVS uitvoering. En tegenwoordig schijnen ze dat ook weer te gebruiken.

Het is zelfs zo geweest, dat de oude Miele wasmachines (die met het RVS ophangkruis) van de schroothoop gehaald werden, om de latere machines te repareren als dat alu-legering kruis weer eens gebroken was. Het bleek dat dat oude RVS onderdeel pastte in de machines van een latere generatie.

M.a.w. het is imho op die manier een stuk beter voor het milieu om die reparaties te doen, met een paar tientjes aan onderdelen, dan een complete machine, die EN nog efficiënt funktioneert, te vervangen.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Theo schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 06:48:
MIele is de Apple van het witgoed als het op reparaties aankomt; onderdelen zijn extreem duur waardoor je bij de meest simpele reparatie beter de machine kan vervangen... IK zou daarom niet snel voor een Miele gaan.
Wellicht anno nu is dat het geval.
Maar voor onze >20 jaar oude Miele, is dat zeer zeker niet het geval.

Onderdelen zijn goedkoop. :Y

't Zal wel komen omdat het tegenwoordig allemaal zogenaamd 'smart' moet, met uiterst kort levende elektronica, apps die je nodig zou hebben om een wasje te draaien. 8)7 ;w Smeer & veeg schermpjes die na een paar jaar de geest geven en niet eenvoudig te vervangen zijn. Laat staan de prijzen van dat soort onderdelen.
Om over de technische levensduur nog maar te zwijgen. :X

Wikipedia: Planned obsolescence
noemen ze dat toch? :-(

[ Voor 34% gewijzigd door ehtweak op 17-06-2022 22:38 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@ehtweak Bij moderne machines zit de winst in het eco programma. De normale katoenprogramma's verbruiken een stuk meer.
Mijn vorige machine had geen eco programma en verbruikte daarmee 2x zoveel water en stroom als mijn huidige machine die het wel heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:22

Theo

moederbord

_JGC_ schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 08:23:
@ehtweak Bij moderne machines zit de winst in het eco programma. De normale katoenprogramma's verbruiken een stuk meer.
Mijn vorige machine had geen eco programma en verbruikte daarmee 2x zoveel water en stroom als mijn huidige machine die het wel heeft.
Mijn ervaring met de meeste ECO programma's is juist dat het méér energie kost dan het gewone programma. Met de vaatwasser (Miele) verbruikt het ECO programma inderdaad an sich vrij weinig aan water en stroom. Maar doordat de helft van de vaat er smerig uitkomt moet daarna alsnog het 70C intensief programma draaien om alles schoon te krijgen 8)7
Met de wasmachine (Siemens) hetzelfde. Deze wordt regelmatig schoongemaakt (kookwas met soda, zeepbakje schoonmaken, rubbers reiniger, oud water aftappen, en wanneer ongebruikt staat de trommel altijd open), maar op het ECO programma komt de was er gewoon stinkend uit doordat deze niet goed wordt uitgespoeld waardoor daarna alsnog een gewoon programma gedraaid moet worden....

Dus die ECO programma's zijn leuk voor de marketing, maar wil je een apparaat gewoon gebruiken dan moet je juist niet de ECO stand gebruiken.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Mijn ervaring met een Beko 9kg machine is dat ik dat ding gewoon vol prop met was, schep poeder in het bakje, scheut azijn als wasverzachter en als ie dan klaar is met water innemen gooi ik er 1 liter heet water achteraan omdat niet alle poeder is meegespoeld. Was wordt prima schoon en komt er fris uit.
Ook de Siemens vaatwasser doet het prima met eco programma, wij gebruiken alleen geen all-in-1 blokjes maar blokjes waar glansspoel en zout voor moeten worden toegevoegd.

Sinds wij zijn overgestapt op die Beko machine en ook de vaatwasser met eco programma draaien is ons verbruik per maand met 20KWh gedaald.

Wel mag je beide machines elke maand met schoonmaakprogramma gaan draaien, want met die eco programma's worden de machines op den duur gewoon ranzig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:52
Ik heb een candy wasmachine gehad die ontplofte. Veel schade, trommel gescheurd, het contra gewicht was weggeslingerd tegen de muur in het trapgat naar beneden. Een grote ravage! Ik naar boven rennen en de motor was nog steeds aan het draaien en roken langs een nieuw ontstaande fontein. Schrik zat er goed in.

Wat later bleek is dat de fabrikant de trommel met te dun materiaal had gemaakt. Een besparing om zo de machine goedkoper in de markt te zetten.

Daarna een Siemens wasmachine gekocht met allerlei veiligheidssensors erop, ik ga er niet meer op besparen.

Wat ik ook niet begrijp is waarom al die nieuwbouwhuizen de aansluitingen boven maken. Waarom ga je met die zware machines al die trappen op zeulen, zeer onhandig.

[ Voor 11% gewijzigd door Ingelogd op 18-06-2022 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-05 16:14
Heb een LG direct drive 8kg in 2016 aangeschaft voor volgens mij €350,-
Nooit problemen mee gehad op 1x na, toen zat de pomp verstopt met pluisjes door eigen toe doen. Gelukkig was dat snel en simpel op te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nol_NL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:54
Helaas is de huidige wasmachine kapot, dus tijd voor een nieuw model.

Zijn er inmiddels machines welke op het display of anderszins aangeven als er sprake is van over belading bij een bepaald wasprogramma. Ik heb namelijk een partner die daarin een beetje hardleers is, dus zou mooi zijn als de machine dit aangeeft.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Wanneer is mijn Bosch HomeProfessional vol

Ik had dit eerder bij de Bosch voorbij zien komen, maar het model is niet meer verkrijgbaar. De huidige lijn lijkt deze functie niet meer te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Falastine schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:26:
[...]

In 30 jaar 2x wasmachine gekocht waren inderdaad beide zanussi.
Hier net zo. De 1e ging 20 jaar mee en de 2e draait al weer 10 jaar prima. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-04 13:18
Goede ervaringen met een low budget Whirlpool wasmachine en condensdroger. Beiden letterlijk opgedraaid over een periode van 14jr zonder enig probleem.

Nu AEG (Electrolux), wel wat meer premium modellen. Nu 3jr en wat kleine dingetjes als een afdichtring in de warmtepomp droger die maar los blijft komen en de machine herrie gaat maken door valse lucht.

Mijn N=1 :-)

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Hier staat een Zanussi te spinnen sinds ik hier woon.
Deze wasmachine heb ik in 2007 nieuw gekocht en hij draait nog steeds prima.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koendio
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:41
Iemand ervaring met het merk asko? Coolblue heeft ze staan, maar in dit topic zie ik het maar 1x staan. Onze siemens iq800 droger begint na 6 jaar steeds moeilijker te doen. Daarnaast gaat ie niet meer dicht (deursluiting afgebroken. Nieuwe monteren is niet voldoende omdat denk ik ook het slot zelf kaduk is. En deze lijkt bij deze droger onbereikbaar zonder heel de wasmachine te demonteren.)
Ben dus nu op zoek naar een goede vervanger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:58
koendio schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 10:07:
Iemand ervaring met het merk asko? Coolblue heeft ze staan, maar in dit topic zie ik het maar 1x staan. Onze siemens iq800 droger begint na 6 jaar steeds moeilijker te doen. Daarnaast gaat ie niet meer dicht (deursluiting afgebroken. Nieuwe monteren is niet voldoende omdat denk ik ook het slot zelf kaduk is. En deze lijkt bij deze droger onbereikbaar zonder heel de wasmachine te demonteren.)
Ben dus nu op zoek naar een goede vervanger
Grappig, ik kom dit merk nu ook net tegen. Ook benieuwd of iemand het merk kent en ervaringen heeft..!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexfop
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 09:31
Hebben we hier, althans de wasmachine dan.. die hebben we nu 1 jaar.

Top machine doet wat moet doen, en de was komt schoon uit.
Een gezin van 4 met kids van 19 en 17.

Enige nadeel, hij maakt wel veel herrie tijdens het centrifugeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01-05 12:02
Tomino schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 22:53:
[...]

Grappig, ik kom dit merk nu ook net tegen. Ook benieuwd of iemand het merk kent en ervaringen heeft..!
Toevallig heb ik me recentelijk nog verdiept in de wasmachines.

Ik heb het idee dat er iig een serie was van Asko (WM70.2) die bijzonder slecht was. Lees allerlei verhalen op kieskeurig waaronder roestende wasmiddel reservoirs maar ook lekkages en problemen met de ophanging waardoor er overmatig geluid geproduceerd wordt. Ook is de garantieafwikkeling verslechterd, sinds 2017 ook ondergebracht (in NL althans) bij ATAG.

Genoeg reviews om het merk toch meer te mijden dan ik dacht.

_@/'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-05 21:48
Ik heb juist net een Asko besteld, van diverse kanten gehoord dat dit een zeer degelijk merk is. Mijn AEG van ruim 20 jaar oud begint schurende geluiden te maken tijdens het centrifugeren en ik vind een wasmachine te belangrijk om daadwerkelijk te laten stukgaan. Eigenlijk had ik gewoon weer een AEG moeten kopen gezien de goede ervaring die ik heb met dit merk. In die 20 jaar is alleen een circulatiepompje versleten geraakt, dit heb ik zelf kunnen vervangen voor 2 tientjes. Dus een flawless machine eigenlijk, als hij het zolang volhoudt met zo weinig kosten, hij is ongelooflijk veel gebruikt (3 kinderen hier opgegroeid in die tijd). Ik heb 'm wel regelmatig schoongemaakt.

Ik ben benieuwd hoe de Asko mij gaat bevallen. Ik heb 'm gekozen omdat ik eens iets anders wilde en AEG op dit moment geen model heeft dat helemaal aansloot bij mijn wensen. Ben nog aan het nadenken om een bijpassende Asko droger aan te schaffen, want de Bosch Ecologixx 7 (ook alweer 13 jaar oud) wordt minder. Vooral de condensor raakt telkens vervuild en het is een hele klus om dat schoon te krijgen. Bosch dacht destijds blijkbaar dat het 'selfcleaning' systeem voldoende was om de condensor schoon te houden, maar dit is beslist niet het geval. Hij doet soms 4 uur over een droogbeurt, ik wil niet eens weten hoeveel stroom dat kost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wasmachines van nu zijn ook niet die van 20 jaar geleden @PhilipsFan Waarschijnlijk zal een AEG nu zelf stoppen met werken en een foutmelding geven bij een schurend geluid. Mijn Indesit begon na 5 jaar rare geluiden te maken maar ik ben die gewoon blijven gebruiken en die heeft het nog 20 jaar uitgehouden inclusief schurende (en soms kloenk als de trommel van richting veranderde) geluiden.

Ik heb nu een AEG vaatwasser (de wasmachine is Bosch, heb ik ook hele goede ervaringen mee), met touchbediening enzo. Ik weet niet of dit heel handig is op een vaatwasser (het lijkt me storingsgevoeliger). Maar ja, moderner enzo.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:40
Zanussi! Maar wel de wk editie met de vuvuzela er op. Die heb ik. Werkt fantastisch ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-04 08:21

RVW

Pas geleden is na 17 jaar de motor van mijn Zanussi er mee opgehouden. Netjes! Heb nu een redelijk eenvoudige AEG gekocht, kijken of die het ook zo lang zal gaan redden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiCkY82
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:11
In 2009 een Miele wasmachine aangeschaft, vanwege de goede naam. Deze is helaas een paar dagen geleden stuk gegaan :'( en kan worden afgeschreven. Wat blijkt; het trommelkruis is / gaat kapot door galvanische corrosie. Miele heeft namelijk in hun nieuwe(re) modellen een trommelkruis van aluminium geplaatst. De oudere modellen hadden een stalen kruis, waarbij dit niet optreedt.

Zou je dit willen laten repareren, dan moet kan dat dus alleen via Miele zelf. Er is bijna geen enkele monteur (meer) buiten Miele om die dit kan/mag doen vanwege de beperkingen die Miele hen oplegt. Daarbij moet de complete trommel inclusief kruis worden vervangen. Kost rond de EUR 400,- voor de onderdelen. Daar bovenop komen nog de voorrijkosten en arbeidskosten.

Je kunt dus ook het kruis v.d. trommel zelf vervangen met een "oude stalen" van Marktplaats, maar dan moet je ook zelf de complete machine uit elkaar halen. Tot die tijd zit je dan dus zonder wasmachine (met 3 kids best een issue).

Ik ben mijn opties nog maar even aan het overwegen. In ieder geval geen Miele meer voor ons, ook al ging deze machine 14 jaar mee. Ik had er toch meer van verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@RiCkY82 Is idd het zwakke punt van die generatie machines. Veel tweedehands witgoed verkopers/reparateurs verkopen Miele machines waarbij ze zelf een nieuw trommelkruis hebben gemonteerd. Je zou eens eentje kunnen bellen, misschien kunnen ze je machine swappen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:06
RiCkY82 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 11:42:
In 2009 een Miele wasmachine aangeschaft, vanwege de goede naam. Deze is helaas een paar dagen geleden stuk gegaan :'( en kan worden afgeschreven. Wat blijkt; het trommelkruis is / gaat kapot door galvanische corrosie. Miele heeft namelijk in hun nieuwe(re) modellen een trommelkruis van aluminium geplaatst. De oudere modellen hadden een stalen kruis, waarbij dit niet optreedt.

Zou je dit willen laten repareren, dan moet kan dat dus alleen via Miele zelf. Er is bijna geen enkele monteur (meer) buiten Miele om die dit kan/mag doen vanwege de beperkingen die Miele hen oplegt. Daarbij moet de complete trommel inclusief kruis worden vervangen. Kost rond de EUR 400,- voor de onderdelen. Daar bovenop komen nog de voorrijkosten en arbeidskosten.

Je kunt dus ook het kruis v.d. trommel zelf vervangen met een "oude stalen" van Marktplaats, maar dan moet je ook zelf de complete machine uit elkaar halen. Tot die tijd zit je dan dus zonder wasmachine (met 3 kids best een issue).

Ik ben mijn opties nog maar even aan het overwegen. In ieder geval geen Miele meer voor ons, ook al ging deze machine 14 jaar mee. Ik had er toch meer van verwacht.
Eén reparatie van +-€500 na 14 jaar en je bent teleurgesteld in Miele? Ik denk dat je verwachtingen een tikkeltje hoog zijn als je denkt dat andere merken >15 jaar meegaan zonder enkele reparatie.

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
DeadKennedy schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 09:07:
[...]

Eén reparatie van +-€500 na 14 jaar en je bent teleurgesteld in Miele? Ik denk dat je verwachtingen een tikkeltje hoog zijn als je denkt dat andere merken >15 jaar meegaan zonder enkele reparatie.
Een reparatie op een onderdeel dat designed to fail is voor een bedrag waar je een complete B-merk wasmachine voor kunt aanschaffen.

Overigens genoeg witgoed reparateurs die daar met alle liefde voor veel minder een fatsoenlijk trommelkruis in zetten zonder dat je een week zonder wasmachine zit. Niks "mag niet van Miele", na 15 jaar heb je toch geen garantie meer.

• nl_umpire
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:55
Ook ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe wasmachine.Dit forum is wederom fantastisch! Dank voor alle inzichten.

Ik heb al aardig wat informatie verschaft, echter vroeg ik mij nog wat af: hoe en waar kan ik online vinden welke Siemens ExtraKlasse (iQ500 en hoger) een RVS trommel/kuip hebben?

(note: ik ben bekend dat Siemen / Bosch tot de BSH Hausgeräte [BSH Bosch und Siemens Hausgeräte GmbH] behoren)

Dank en groet!

[ Voor 15% gewijzigd door nl_umpire op 07-09-2023 14:04 ]

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
nl_umpire schreef op donderdag 7 september 2023 @ 09:52:
Ook ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe wasmachine.Dit forum is wederom fantastisch! Dank voor alle inzichten.

Ik heb al aardig wat informatie verschaft, echter vroeg ik mij nog wat af: hoe en waar kan ik online vinden welke Siemens ExtraKlasse (iQ500 en hoger) een RVS trommel/kuip hebben?

Dank en groet!
Bij CoolBlue zijn de specificaties meest wel op orde, zie bijv hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nl_umpire
Supersnel antwoord --- dank!

Dus ik moet ik dus per individuele machine gaan zoeken in de specificaties. Op de Siemens website staat bijvoorbeeld niet welke ExtraKlasse deze hebben, dat zou het filteren wat makkelijker maken.

Desalniettemin kwam ik (voorlopig) de onderstaande apparaten tegen die mij wel geschikt lijken:

[ Voor 34% gewijzigd door nl_umpire op 07-09-2023 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online

Dank en groet!
Ooit is er bij de rekenkamer een item over wasmachines geweest. Simpele conclusie, elke wasmachine wast goed en je betaald vooral voor de gadgets eromheen. Dus ga vooral na wat je echt nodig hebt.
En dan een leuke tweedekans bij bijv. coolblue kopen.
Ergens rond de 350/400 euro en je hebt een prima machine die gratis op de stoep staat. De machine van 800 euro gaat echt niet 2x zolang mee. Dus als de machine kapot gaat, nieuwe kopen, oude wordt gratis opgehaald en gerecycled.
Mijn LG wasmachine van 300 euro doet het al probleemloos voor 8 jaar :*) (n=1 :+ )

• nl_umpire
chrisborst schreef op donderdag 7 september 2023 @ 10:07:
[...] Ooit is er bij de rekenkamer een item over wasmachines geweest. Simpele conclusie, elke wasmachine wast goed en je betaald vooral voor de gadgets eromheen. Dus ga vooral na wat je echt nodig hebt.
En dan een leuke tweedekans bij bijv. coolblue kopen.
Ergens rond de 350/400 euro en je hebt een prima machine die gratis op de stoep staat. De machine van 800 euro gaat echt niet 2x zolang mee. Dus als de machine kapot gaat, nieuwe kopen, oude wordt gratis opgehaald en gerecycled.
Mijn LG wasmachine van 300 euro doet het al probleemloos voor 8 jaar :*) (n=1 :+ )
Oh zeker! Vergeet ook de outlet van de mediamarkt niet en gewoon online zoeken, en (lokale) speciaalzaken bellen/e-mailen voor de beste prijs/service --- afhankelijk van de behoefte (en wens).

Onze Samsung ecobubble™ wasmachine 8kg ww80j6403ew is er na 7 jaar wel klaar mee en ook toevallig onze droger een indesit droger (idceg45xbhps f08) . Beide prima gedaan. Wasmachine en droger beiden wel een keer 2 jaar geleden gerepareerd. Super slechte service van Whirlpool in eerste instantie, maar dat is uiteindelijk door een klachtbrief naar hogerop heel netjes opgelost.

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
nl_umpire schreef op donderdag 7 september 2023 @ 10:00:
Supersnel antwoord --- dank!

Dus ik moet ik dus per individuele machine gaan zoeken in de specificaties. Op de siemens website staat bijvoorbeeld niet welke ExtraKlasse deze hebben, dat zou het filteren wat makkelijker maken.

Desalniettemin kwam ik (voorlopig) de onderstaande apparaten tegen die mij wel geschikt lijken:
Siemens WM14UR70NL - iQ500 - Wasmachine - Energielabel C

Is ook met rvs. Koop altijd in de "actie", dat is om de paar maanden. Bosch modellen zijn gelijk aan Siemens, en houd de sites in de gaten. De bovenstaande in dec. 22 gekocht voor 499. Deze was slechts een paar dagen in de korting. Probeer ook niet het woud van opties te doorgronden; dat kost heel veel tijd en of je dan aqua stop 3 of super secure waterslot level 11 hebt of 9 of 13 wasprogrammas, het maakte mij uiteindelijk niet uit :+ in de praktijk zal het allemaal wel goed zijn en gebruik ik 2 programmas; eco en 60.

Kan bovenstaande trouwens aanraden, super fijn ding, stil, wast mooi. Alleen touchscreen vind ik onnodig.

[ Voor 16% gewijzigd door FitTiv op 07-09-2023 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QX7
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23-02-2024

QX7

Alle wasmachines van Bosch en Siemens hebben een plastic kuip.

Je zult, voor een rvs kuip, moeten uitwijken naar Asko of Miele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl_umpire
Allen, dank voor alle extra info!

Ik realiseer me dat ik me heb verkeken in sommige Bosch product(en) en die wil toevoegen aan mijn vergelijking en ook neem ik ASKO hierin mee. Als iemand zich geroepen voelt om op de inhoud van de verschillen, of op de bouwkwaliteit een mening te delen of een advies/aanbeveling te geven, voel je vrij --- graag bij voorbaat dank!

Het gaat om de volgende twee Bosch Exclusiv producten:Dus nu ben ik een vergelijking aan het maken tussen de bovenstaande producten versus de twee Siemens ExtraKlasse producten die ik eerder heb vermeld:Voor de wasmachine zijn al met al (kleine) verschillen, waaronder de energieklasse (A vs B ), shirts/overhemden, outdoorprogramme, (aanvullend)wasprogramma en HomeConenct. Voor de droger zijn het ook kleine verschillen, waaronder Vulgewicht(ook al is trommelinhoud hetzelfde), Verwisselbaar Deurscharnier, Extra functionele opties, Extra Stil, Smart Dry, AutoClean, Refresher / smartFinish, Outdoor.

ASKO
QX7 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 21:30:
[...] Alle wasmachines van Bosch en Siemens hebben een plastic kuip. Je zult, voor een rvs kuip, moeten uitwijken naar Asko of Miele.
Dank @QX7 , ik kende het merk niet en heb me er wat meer in verdiept, en er (zeer) goede verhalen over gehoord en gelezen. Ook deze zal ik meenemen in de vergelijking:

Warmtepompdroger (Productvergelijking),
  • Soft Drum™ Warmtepompdroger, 9 kg (T409HS.W)
  • Soft Drum™ Warmtepompdroger, 8 kg (T408HD.W)
Wasmachines (Productvergelijking)
  • Steel Seal™ Wasmachine, 11 kg 1400 rpm (W4114C.W/3)
  • Steel Seal™ Wasmachine, 9 kg 1600 rpm (W4096P.W/3).
EDIT: Ik lees net in een ander topic het bericht het volgende:
D-TECH schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 11:03:
[...]

... bij Asko, de 8kg en 9kg machines hebben een 60 liter trommel en wegen allebei 75kg. Dit zijn dus dezelfde machines, maar simpelweg voor het energielabel getest met een grotere lading kleding. Er zijn geen regels voor de kg indicatie bij wasmachines, dus dit kan handig gebruikt worden om marges wat op te krikken. Miele maakt het nog wat bonter waarbij de 7, 8 en 9kg machines dezelfde liters trommel hebben.

Zo kan je 300 euro besparen met de Asko W2086C.W/3, dit is dezelfde machine als de ASKO W4096P.W/3 qua formaat, met een paar minder programma's.

... Kwalitatief is een Bosch/Siemens machine niet te vergelijken met bijv. een Asko of een Miele (als de elektronica het doet), de BSH machines zijn wel de beste plastic machines die je kan kopen, maar qua degelijkheid komen ze niet in de buurt van de metalen machines van Miele en Asko. Dit zie je op veel punten terug bijv. de buitentrommel bij BSH is van plastic (met hoekjes en kantjes die vies worden), een goedkoop Chinees no-name lager (bij Asko een SKF lager), betonnen contragewicht (kan scheuren) ipv gietijzer, goedkopere pomp etc.
Dus ik kan de ASKO Steel Seal™ Wasmachine, 8 kg, 1600 RPM (W4086C.W/3) toevoegen ipv de Steel Seal™ Wasmachine, 9 kg 1600 rpm (W4096P.W/3).

[ Voor 86% gewijzigd door nl_umpire op 10-09-2023 18:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• venezici
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-04 12:28
Miele, er is geen betere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QX7

QX7

Asko is ruim een decennia geleden overgenomen door Gorenje, laatsgenoemde is weer overgenomen door Hisense.

Sinds Gorenje ATAG Benelux heeft overgenomen is de kwaliteit achteruitgegaan van de keukenapparatuur, Hisense staat nou ook niet echt bekend om kwalitatief hoogwaardige elektronica of productontwikkeling. Ik zou de gok om deze reden niet wagen.

Energielabel zegt niet zoveel bij een wasmachine, deze is enkel gebaseerd op het Eco-programma die je niet wilt gebruiken ivm de levensduur van je wasmachine èn kleding.

De info van D-Tech is onjuist, de 8 kg en 9 kg trommels hebben dezelfde trommelinhoud, de 10 kg wasmachines hebben een grotere trommelinhoud. Daarnaast is een 9 kg Asko wasmachine zwaarder dan een 8 kg versie, het zijn dus niet dezelfde machines. Lijkt me ook zeer sterk dat Bosch/ Siemens no-name lagers gebruikt, dat zijn de kosten niet om je naam hiermee te grabbel te gooien.

Extra garantie op de Asko modellen is een sigaar uit eigen doos, je dient altijd een kleine honderd euro aan voorrijkosten te betalen, bij Siemens is de verlengde garantie volledig kosteloos.

De nieuwe display design zoals je bij de gelinkte Bosch wasmachine en droger kunt zien ogen en voelen in de praktijk een stuk goedkoper dan via productfoto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl_umpire
Dank, @QX7 , @D-TECH had wel gelijk dat de 8 vs 9 kg trommels dezelfde 60L inhoud hebben. De 8 kg is 75,5 kg, de 9 kg is 76,6 kg en de 11 kg is 90,6 kg. Op de overige observaties kan ik geen reactie geven.

Wat ik wel kan delen, en dit is wellicht voor sommige reeds bekend of algemene kennis, is over het verschil van de Exclusiv/ExtraKlasse lijn van Bosch en Siemens: "...Wat de Extra Klasse machines betreft, er is geen verschil in bouwkwaliteit. De verschillen betreft alleen het design en bepaalde functies. En uw laatste vraag over een RVS kuip en trommel. Al onze wasmachines hebben een kunststof kuip met een trommel van niet roestend edelstaal. Wasdrogers hebben geen kuip, maar alleen een trommel van niet roestend edelstaal." aldus BSH Huishoudapparaten B.V.
QX7 schreef op maandag 11 september 2023 @ 18:29:
Asko is ruim een decennia geleden overgenomen door Gorenje, laatsgenoemde is weer overgenomen door Hisense.Sinds Gorenje ATAG Benelux heeft overgenomen is de kwaliteit achteruitgegaan van de keukenapparatuur, Hisense staat nou ook niet echt bekend om kwalitatief hoogwaardige elektronica of productontwikkeling. Ik zou de gok om deze reden niet wagen.
Is er in de loop van de jaren ook een dergelijke neerwaartse lijn te herkennen binnen de BHS group mbt de wasmachines en wasdrogers?
QX7 schreef op maandag 11 september 2023 @ 18:29:Extra garantie op de Asko modellen is een sigaar uit eigen doos, je dient altijd een kleine honderd euro aan voorrijkosten te betalen, bij Siemens is de verlengde garantie volledig kosteloos.
Dit is goed om te weten, dus op het gebied van garantie scoort de BSH group dus hoger/beter?
QX7 schreef op maandag 11 september 2023 @ 18:29:De nieuwe display design zoals je bij de gelinkte Bosch wasmachine en droger kunt zien ogen en voelen in de praktijk een stuk goedkoper dan via productfoto's.
Ook dit is goed om te weten, ik ben nog niet in de gelegenheid geweest om dit model in het echt te zien. Mijn onderzoek is voorlopig nog (meer) online dan fysiek geweest.

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QX7

QX7

nl_umpire schreef op maandag 11 september 2023 @ 18:52:
[...]

Is er in de loop van de jaren ook een dergelijke neerwaartse lijn te herkennen binnen de BHS group mbt de wasmachines en wasdrogers?

Dit is goed om te weten, dus op het gebied van garantie scoort de BSH group dus hoger/beter?

[...]

Ook dit is goed om te weten, ik ben nog niet in de gelegenheid geweest om dit model in het echt te zien. Mijn onderzoek is voorlopig nog (meer) online dan fysiek geweest.

Dank!
Ik begrijp dat je een weloverwogen keuze wilt maken, maar het lijkt er nu op dat je doorslaat, het is ‘maar’ witgoed.

Misschien wordt het dan eens tijd dat je een aantal winkelbezoeken gaat plannen, dan zul je ook opmerken dat bijv. een Miele degelijker aanvoelt en beter is afgewerkt.

De algemene tendens is dat de kwaliteit bij alle merken minder is geworden, bij de een meer dan bij een ander. Levensduur hangt, naast ontwikkeling en component keuze, af van goed onderhoud.

Ik zou de goedkoopste Bosch/ Siemens kopen uit het midden segment, dan ben je voor rond de 1400 euro klaar en kun je weer jaren verder. Of koop Miele wanneer je bereid bent om Asko/ExtraKlasse/Exclusiv bedragen uit te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl_umpire
QX7 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 08:49:
[...] Ik begrijp dat je een weloverwogen keuze wilt maken, maar het lijkt er nu op dat je doorslaat, het is ‘maar’ witgoed.
Dat valt reuze mee hoor, ik lees me gewoon graag in, daar zijn deze forums toch voor? Bedankt voor de extra info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl_umpire
Allen, bedankt voor alle informatie. Het zijn uiteindelijk deze twee geworden:

iQ500 Extra Klasse Wasmachine, voorlader 10 kg 1600 rpm [WG56G2M9NL]

iQ500 Extra Klasse Warmtepompdroger 8 kg [WQ35G2C9NL]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
Ik zou everglades nog willen toevoegen in dit topic. een veel goedkoper merk dan boscch/miele/asko maar wel met 5 jaar volledige garnaite waarmee het toch een betrouwbaar merk is. het owrdt geproduceerd door hisense wat ook de eigenaar van asko is(akso biedt overigens ook 5 jaar volledige garantie). bosch/siemens en aeg vind ik eker gezien negatieve berichten die ik de laatste weken regelmatig tegenkom(maar ook al in eerdere jaren). bij bosch/siemens zij de invertermodules het zwakker punt, bij aeg lagerafdichtingen en stuurmoduels. in feite heeft het dus niet zoveel zi om veel geld uit te geven tenizj je echt meer dan 7 wassen per week draait ofzo, dan is asko wel zinvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl_umpire
nl_umpire schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 10:19:
Allen, bedankt voor alle informatie. Het zijn uiteindelijk deze twee geworden:
De klantbeleving en gunstige prijs op moment van bestellen hebben, naast de specificaties, de doorslag gegeven. Dikke pluim voor de 5-sterren service voor Electrostore Rotterdam / https://www.koopmetservice.nl/ — aanrader!

[ Voor 8% gewijzigd door nl_umpire op 22-10-2023 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoVegan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-03 16:01
pennywiser schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:33:
[...]

Lagers zitten in de kuip, die zit om de trommel heen. De kuip moet dan gesplitst worden en dat is zeer veel werk. Ik weet niet beter of dat is nog altijd zo, of is er iets beters bedacht inmiddels.
Onze Zanussi wasmachine heeft last van gare lagers, als of er een paar vliegtuigen overvliegen tijdens het centrifugeren 🙈

Helaas is de kuip gelijmd en dus zijn de lagers niet te vervangen, zonder er nieuwe kuip in te zetten .

Opzoek naar een nieuwe waar bij het vervangen van de lagers wel mogelijk Is.

Welke merken of typers hebben een kuip die geschroefd is ipv gelijmd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
GoVegan schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:58:
[...]

Onze Zanussi wasmachine heeft last van gare lagers, als of er een paar vliegtuigen overvliegen tijdens het centrifugeren 🙈

Helaas is de kuip gelijmd en dus zijn de lagers niet te vervangen, zonder er nieuwe kuip in te zetten .

Opzoek naar een nieuwe waar bij het vervangen van de lagers wel mogelijk Is.

Welke merken of typers hebben een kuip die geschroefd is ipv gelijmd?
Ik denk dat dat uiteindelijk geen gunstig selectiecriterium is. veel machiens hebbene en gelijmde kuiop. hele dure zoals miele misschien niet maar dan betaal je zoveel extra dat je bijna een nieuwe kuip met trommel had kunnen plaatsen. Ik zou gana voor een machine waarbij je in elk geval zeker weet dat het lang goed gaat. bijvoorbeeld de machiens van everglades die op bol.com staan. 5 jaar volledige fabrieksgarantie. deze machiens worden gemaakt door de eigenaar van asko en gaan zeker 10 jaar mee. maar je hebt dus sowieso meer zekerheid dan bij de andere merken want 5 jaar volledige garantie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:46
dicksterk schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:19:
[...]

Ik denk dat dat uiteindelijk geen gunstig selectiecriterium is. veel machiens hebbene en gelijmde kuiop. hele dure zoals miele misschien niet maar dan betaal je zoveel extra dat je bijna een nieuwe kuip met trommel had kunnen plaatsen. Ik zou gana voor een machine waarbij je in elk geval zeker weet dat het lang goed gaat. bijvoorbeeld de machiens van everglades die op bol.com staan. 5 jaar volledige fabrieksgarantie. deze machiens worden gemaakt door de eigenaar van asko en gaan zeker 10 jaar mee. maar je hebt dus sowieso meer zekerheid dan bij de andere merken want 5 jaar volledige garantie.
Staat echt bomvol met echte reviews van klanten die totaal niet tevreden zijn. Dramatische service en waardeloze kwaliteit. Wel fijn dat je 5 jaar volledige garantie hebt, maar als je daar aanspraak op wilt maken, is er niemand thuis of moet je weken lang wachten.

Logisch ook dat je niet veel mag verwachten in deze prijsklasse. Dus laten we deze producten niet de hemel in prijzen. Het is Kwalitatief Uitermate Teleurstellend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BYyH0cj2USekXwl4aPyItmGEPhw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rfvmhe7GOIMN3fRzwN6BGZxu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7j2ePHon8TbQYyNhs3_KlJVKHJA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ku9ACRr7XE4rtUmyzEfuk5Ca.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/67tqAJIVjnvAW6PmV_VGmZkDT-Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uNR2tuFM7DNnbLPaVN9Ie0mT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6aWrTyEfbr5DvGwDY5eBQdy1ZZU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KeXSwZwWmQfwlHNxBv5k5U2x.jpg?f=fotoalbum_large

TWEAKERS FC EREDIVSIE VOETBALPOULE 24/25

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zentyth1
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 01-05 11:18
Schrik ook van de stormvloed aan steeds negatievere recensies van everglades. Zelf een machientje gekocht maar wat zegt idd 5 jaar garantie als er niks gerepareerd wordt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:46
Lees nogsteeds veel dezelfde problemen over deze goedkope machines. Die 5 jaar garantie ga je heeel hard nodig hebben denk ik. Maar helaas lees je ook dat niemand je service aanvraag in behandeling neemt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IJGeK_hF7jdg3CN-evsFZLE5I8c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/djjRQJTpe6FM8RHYg2UIRfUa.jpg?f=fotoalbum_large

TWEAKERS FC EREDIVSIE VOETBALPOULE 24/25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zentyth1
@dicksterk aangezien je nogal stellig was over deze machines, heb je nog input ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Laatst online: 04-05 19:21

silverball

De wagen voor moderne mensen

n=1 verhaaltje;

Mijn eerste wasmachine was de oude Bosch maxx5 van mijn ouders uit 2004. Deze heeft daar tot 2020 voor 4 man was gedraaid, elke dag minstens 1. Daarna hier nog tot afgelopen zomervakantie voor 2 man. Hij was toen door zijn schokbrekers gezakt, waarschijnlijk had ik niet al het beddengoed tegelijkertijd erin kunnen gooien.

Als ik niet had lopen dromen die dag of nieuwe schokbrekers had gekocht (die waren echt te duur) had hij er nog gestaan. Nu weer een bosch (WGG244F6NL). Geen hippe stoom/strijk/WiFi functies; wel een fijn ding.

[ Voor 4% gewijzigd door silverball op 08-01-2024 11:16 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Zentyth1 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:07:
@dicksterk aangezien je nogal stellig was over deze machines, heb je nog input ?
Ik lees vooral slechte reviews van mensen die hem net hebben. Dus van machiens waarbij blijkbaar een productiefout is gemaakt, of waarbij de transportuers te wild zijn geweest. Ik las een paar maanden gleden van iemadn die een everglades machine op mijn anraden had gekeocht dat de machine gedeukt was geleverd, die is toen vervangen voor een goede.
ben jij veel reviews tegengekomen van mensen die hem al een tijdej hadden en waarbij hij toen kapot ging? zo ja waar? ik zie op bol.com toch nogaltijd meer positieve dan negatieve reviews.
en je hebt gekocht bij boo.com dus het komt wel goed. ten eerste is het nu december dus niets gaat snel, onderdelen laten overkomen duurt lang deze maand, en iedereen is op vakantie dus monteurs zijn er ook weinig. mar de vakantie is weer vooribj dus dat zal snel weer op orde zijn lijkt me. maar zlefs als everglades je niet goed helpt zal bol.clm het ongetwijfled met je oplossenaangezien je garnaite hebt.
maar jouw machien werkt toch goed of is daar ook iets mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Lekkerboeie86 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 07:56:
Lees nogsteeds veel dezelfde problemen over deze goedkope machines. Die 5 jaar garantie ga je heeel hard nodig hebben denk ik. Maar helaas lees je ook dat niemand je service aanvraag in behandeling neemt.

[Afbeelding]
Heb je nu ineens ook al verstand van wasmachines;-)
er zijn wat slchte reivew van in eginsle verkeerd gefabriceerde machines ja. blijkbaar mag de testprodedure wat beter, of zijn de transporteurs te onvoorzichtig. Maar denk je echt dat everglades 5 jar garnaie zou geven als dat niet kon? want elek machien die ook maar 1 reparatie nodig heft daar ben je je winst over kwijt. dus ongetwijfeld is het aantal goed emachines ver boven eht aantal fouten dat optreedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zentyth1
dicksterk schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:50:
[...]

Ik lees vooral slechte reviews van mensen die hem net hebben. Dus van machiens waarbij blijkbaar een productiefout is gemaakt, of waarbij de transportuers te wild zijn geweest. Ik las een paar maanden gleden van iemadn die een everglades machine op mijn anraden had gekeocht dat de machine gedeukt was geleverd, die is toen vervangen voor een goede.
ben jij veel reviews tegengekomen van mensen die hem al een tijdej hadden en waarbij hij toen kapot ging? zo ja waar? ik zie op bol.com toch nogaltijd meer positieve dan negatieve reviews.
en je hebt gekocht bij boo.com dus het komt wel goed. ten eerste is het nu december dus niets gaat snel, onderdelen laten overkomen duurt lang deze maand, en iedereen is op vakantie dus monteurs zijn er ook weinig. mar de vakantie is weer vooribj dus dat zal snel weer op orde zijn lijkt me. maar zlefs als everglades je niet goed helpt zal bol.clm het ongetwijfled met je oplossenaangezien je garnaite hebt.
maar jouw machien werkt toch goed of is daar ook iets mee?
poe ook op de 9kg versie wandelen de zeer slechte recenties binnen. wat zegt mij nu die 5 jaar? wellicht is het een "slecht' bedrijf met een dito slecht product en marketingplan en zijn ze over een halfjaar failliet, de monteur is een of andere eenpitter op linkedin. de website van everglades ziet er ook uit als door een 3 jarige in elkaar geknutseld, ik had inderdaad een machine besteld maar hij is nog niet gebruikt omdat ik op reis ben, ga denk ik even met bol kijken of die terug kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ik heb al vanaf november een 9kg warmtepompdroger van Everglades in bestelling staan. Eerste werd ik gebeld door de winkel, die wilde hem niet in die staat afleveren dus heeft de order geannuleerd. De tweede staat vanaf Black Friday in bestelling bij een andere shop, wordt donderdag pas geleverd. Bol.com heeft 'm ook een hele tijd niet in het assortiment gehad.

Logistiek rommelt het iig bij Everglades. Merk bestaat overigens al tig jaar, mijn vriendin had 15 jaar geleden al een koelkast van dat merk.

Wat betreft de kleuter-website: is gewoon een Jimdo site en bevat alle informatie die je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
_JGC_ schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:51:
Ik heb al vanaf november een 9kg warmtepompdroger van Everglades in bestelling staan. Eerste werd ik gebeld door de winkel, die wilde hem niet in die staat afleveren dus heeft de order geannuleerd. De tweede staat vanaf Black Friday in bestelling bij een andere shop, wordt donderdag pas geleverd. Bol.com heeft 'm ook een hele tijd niet in het assortiment gehad.

Logistiek rommelt het iig bij Everglades. Merk bestaat overigens al tig jaar, mijn vriendin had 15 jaar geleden al een koelkast van dat merk.

Wat betreft de kleuter-website: is gewoon een Jimdo site en bevat alle informatie die je nodig hebt.
Voor zover ik na kon gaan fabriceert Everglades zelf vrij weinig maar plakken ze labels en schuiven het door onder eigen merk. Dat het tig jaar bestaat zegt in de witgoed handel vrij weinig, zeker aan de onderkant van de markt wisselen merknamen nogal eens van eigenaar evenals de kwaliteit die men af levert ;)

Bij Edy bijvoorbeeld vind je exact hetzelfde assortiment (is ook van dezelfde eigenaar (Elbeka) zo lijkt het).

Als het enigszins goedkoop moet en je nog enige kwaliteit wil kom je al snel bij de Beko's uit volgens mij, zit bij veel machines ook 5 jaar garantie op, niet de reputatie van een Bosch, Miele of Siemens maar voor het geld weinig op aan te merken als je niet aan de absolute onderkant van het assortiment gaat zitten shoppen bij ze.

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zentyth1
_JGC_ schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:51:

ik doelde niet op de onderliggende techniek maar op de uitstraling van de site, die geeft mij weinig vertrouwen in het merk , de homebanner is een stokbroodje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Zentyth1 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:33:
[...]

ik doelde niet op de onderliggende techniek maar op de uitstraling van de site, die geeft mij weinig vertrouwen in het merk , de homebanner is een stokbroodje ;)
Ze maken meer dan alleen wasmachines... ook fornuizen en ovens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zentyth1
_JGC_ schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:45:
[...]

Ze maken meer dan alleen wasmachines... ook fornuizen en ovens ;)
Ik begrijp dat jij dit schaart onder een professionele website :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Zentyth1 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:33:
[...]

Hoe lang heb je je machine? als je hem nog geen 30 dagen hebt kan je hem in principe als je op je bestelling klikt aanmelden voor retour.
Maar ik zou dat niet doen. ten eerste, ja er zijn negatieve reviews maar het gemiddelde is nogaltijd 4 sterren van 5. Hier op tweakers zijn door mijn adviezen zeker 20 machines van everglades verkocht(wasmacheins, wasdroogcombianties en wasdrogers) en er is nog niemand teruggekomen met, wat een onding ik heb spijt van de aankoop. Het is algemen bekend dat juist mensen die onteverden zijn een review schrijven, veel vaker dan tevreden mensen. dus ja er zijn 10 ontevreden mensen voor het 9kg model, maar er worden honderdend van die machiens verkocht via bol.com dus in verhouding valt het echt heel erg mee.
bol.com is zeker binnen de garnatieperiode heel netjes in ondersteuning. ook in de reivews lees je al dat iemand 3 weken moest wachten op een reparatieafspraak en daarna nog weken moest wachten op de monteur, bol.com heeft dat niet afgewacht en de machine teruggenomen. ook als evergaldes failliet zou gaan heb je nogsteeds recht op je garantie via bol.com omdat je rechtstreeks bij bol gekocht hebt en niet bij everglades. Overigens bestaat everglades al 20 jaar, en al 20 jaar onder dezlefde eigenaar elbeka dus het is niet 1 of ander nieuw bedrijf dat net is opgericht en over een half jaar weer omvalt. ik zou me dus niet gek laten maken en gewoon kjkne of jouw exemplaar goed is, is hij dat dan zou ik er gewoon met veel plezier gebruik van maken. is hij dat niet dan kan je altijd nog met bol in overleg om er wer vanaf te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
R2D2 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:16:
[...]

Voor zover ik na kon gaan fabriceert Everglades zelf vrij weinig maar plakken ze labels en schuiven het door onder eigen merk. Dat het tig jaar bestaat zegt in de witgoed handel vrij weinig, zeker aan de onderkant van de markt wisselen merknamen nogal eens van eigenaar evenals de kwaliteit die men af levert ;)

Bij Edy bijvoorbeeld vind je exact hetzelfde assortiment (is ook van dezelfde eigenaar (Elbeka) zo lijkt het).

Als het enigszins goedkoop moet en je nog enige kwaliteit wil kom je al snel bij de Beko's uit volgens mij, zit bij veel machines ook 5 jaar garantie op, niet de reputatie van een Bosch, Miele of Siemens maar voor het geld weinig op aan te merken als je niet aan de absolute onderkant van het assortiment gaat zitten shoppen bij ze.
Beko was vroeger inderdaad het beste wat je kon kopen voor een goede prijs. maar dat is al zeker 3 jaar niet meer zo. de prijzen zijn verhoogd en de kwaliteit verminderd. er zijn echt heel veel klachten over eko te vinden teenwooridg. en met de 2 jaar garnaite die je meestal krijgt vallen die klachtne vaak net buiten de garantie. daarmee is everglades met 5 jaar garantie een stuk meer zekerheid. overigens, everglades valt al 20 jaar onder elbeka zoalgn als everglades bestaat. edy viel vroeger onder een andere importeur die failliet is gegaan en die merknaam is nu eigendom van elbeka inderdaad, vandaar hetzlefde aanbod ongeveer. Wel heeft everglades bij verschillende partijen ingekocht, vroeger bij vestel in turkije, nu bij Hisense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Zentyth1 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:47:
[...]

Ik begrijp dat jij dit schaart onder een professionele website :*)
de gemiddelde klant kmt 1 keer of nooit op die site dus warom zouden ze een dure site laten maken waar jij als klant dan wer voor moet betalen door een hogere verkoopprijs voor het product? die site dient enkel voor het terugvinden van handleidingen, of serivdegegevens vinden. ze verkpen daar niets want dat gebuerd via bol.com of mediemarkt, (of expert als je het merk edy kiest ipv evergldes). verder zegt de site niets over de kwalitiet van de producten want dee fabrikatnen daarvan zijn niet betrokken bij het bowuen van die site.
Lekkerboeie heeft gewoon zijn zin, zijn enige bijdrage in elk topic waarin hij post is twijfell en angst zaaien. Hij komt nooit met een beter advies, of met technische onderbouwing van zijn twijfels, twijfel zaaien is gewoon zijn enige opzet. toen je de machine kocht had je nog geen angst voor die website, maar nu je slechte reviews hebt gezien maak je van alle negatieve punten die je kan vinden en optelsom. ik denk dat het feit dat je, hoe dan ook, 5 jaar garnaie hebt, of via everglades of via bol.com, de zekerheid is die je zoekt. end at dan voor die prijs, want verder zijn er vrijwel geen merken die uberhaupt 5 jaar volledige garantie aanbieden. dus je kan bijvoorbeld deze inruilen voor een bosch, maar als die het na 4,5 jaar begeeft ben je zowel duurder uit met de aankoop als met reparatie want je had maar 2 jar garantie. dus zelfs in het aller zwartste geval, na 4 jaar is je everglades stuk, everglaes is failliet en bol.com doet niks voor je, dan nog ben je voordeliger uit qua aankoopprijs. het meest stukgande bij bosch/siemens is een invertermodule van ruim 260 euro(als je hem zelf kan inzetten) kan je dat niet dan wordt het dus al gauw 400 euro of meer, als je voorrijkosten en uurlooon meerekent en dat is bijna net ozveel als je voor die hele everglades hebt betaald. Maar zoalsgezegd, dat scenario krijg je niet want bol.com is je verkoepr dus daar heb je een 5 jaar garnaite afspraak mee, niet met everglades.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
dicksterk schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:36:
[...]
Maar zoalsgezegd, dat scenario krijg je niet want bol.com is je verkoepr dus daar heb je een 5 jaar garnaite afspraak mee, niet met everglades.
Volgens mij niet, de eerste 2 jaar klop je bij Bol.com aan (wettelijke garantie) maar daarna zul je rechtstreeks bij de fabrikant / stikkerplakker aan moeten kloppen voor de fabrieksgarantie.
dicksterk schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:25:
[...]

Beko was vroeger inderdaad het beste wat je kon kopen voor een goede prijs. maar dat is al zeker 3 jaar niet meer zo. de prijzen zijn verhoogd en de kwaliteit verminderd. er zijn echt heel veel klachten over eko te vinden teenwooridg. en met de 2 jaar garnaite die je meestal krijgt vallen die klachtne vaak net buiten de garantie. daarmee is everglades met 5 jaar garantie een stuk meer zekerheid. overigens, everglades valt al 20 jaar onder elbeka zoalgn als everglades bestaat. edy viel vroeger onder een andere importeur die failliet is gegaan en die merknaam is nu eigendom van elbeka inderdaad, vandaar hetzlefde aanbod ongeveer. Wel heeft everglades bij verschillende partijen ingekocht, vroeger bij vestel in turkije, nu bij Hisense.
Beko heeft genoeg met 5 jaar garantie, ook op modellen onder de 500 euro dus wat dat betreft doen ze weinig onder voor Everglades, wat betreft de klachten, over ieder merk is genoeg te vinden maar ik verwacht dat Beko iets meer wasmachines en aanverwanten weg zet op jaarbasis dan een Everglades of Edy doet en waar een Everglades / Edy elders inkopen en er een labeltje op plakken produceert Beko zelf...

Maar ja, alle waar naar zijn geld, een Everglades of Edy budget machine zou mijn keuze in ieder geval niet zijn.

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dicksterk
R2D2 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:19:
[...]

Volgens mij niet, de eerste 2 jaar klop je bij Bol.com aan (wettelijke garantie) maar daarna zul je rechtstreeks bij de fabrikant / stikkerplakker aan moeten kloppen voor de fabrieksgarantie.

[...]

Beko heeft genoeg met 5 jaar garantie, ook op modellen onder de 500 euro dus wat dat betreft doen ze weinig onder voor Everglades, wat betreft de klachten, over ieder merk is genoeg te vinden maar ik verwacht dat Beko iets meer wasmachines en aanverwanten weg zet op jaarbasis dan een Everglades of Edy doet en waar een Everglades / Edy elders inkopen en er een labeltje op plakken produceert Beko zelf...

Maar ja, alle waar naar zijn geld, een Everglades of Edy budget machine zou mijn keuze in ieder geval niet zijn.
toon volledige bericht
Wat je schrijft over die garantie klopt niet. lees consuwijzer er maar op na, de verkoper heeft de verantwoordelijkheid naar de koper. zelfs buiten de wetteljike garantie, als de levensverwachtig van een product bijvoorbeeld veel hoger ligt dan dat het apparaat daadwerkelijk is meegegaan. zo is er een paar maanden gelden bijvoorbeled iemadn met een samsung wasmachine van 2,5 jaar oud(waar 2 jaar garantie op zat) die zijn geld terugkreeg omdat reparatie te lang duurde en de fabrikant weigerde dit kosteloos te doen. in dit geval ligt het heel anders. want er is geen splitsing gemaakt in de garanite zoals bijvoorbeled bij frilec. daar staat in de specificaties 2 jaar fabrieksgarantie + 3 jaar aanvullende frilec-garantie. hier is sprake van 5 jaar volledige fabireksgarantie waar bol.com als verkoper dus de verantworoding voor heeft. Uiteraard zal bol.com reparatieverzoeken doorspelen nar everglades, maar als everglades zich hier niet binnen een acceptabele tijd aan houdt zal bol.com de verantwoording hebben het verder af te handelen, zo is dat in de wet geregeld en zo wordt het ook gedaan bij bol.com
Ik snap je opmerking niet ov r budgetmachines. jij wil liever een machine van 700 euro waar je maar 2 jaar garantie op hebt? als die binnen 5 jaar stuk gaat maak je geen aanspraak meer op wettelijke garantie maar wel op te verwachten levensduur, maar in het ergste geval moet je dat afdwingen via de rechter dus een hoop meer gedoe dan 5 jaar volledige garantie. en nogmaals: zou everglades die acite die nu al een jaar loopt blivjen voeren als het overgrote deel van de aankopen snel stuk ging? dat aantal mot zo laag liggen dat het winstgevend blijft om die 5 jaar garanite te blivjen anbieden anders zouden ze het makkelijke hebben kunenn terugbrengen naar 2 jaar onder het mom van een tijdelijke promotie-actie.
Ik heb een hele tidj geen selective serie beko's meer gezien maar als ik nu zoek op google zijn ze er idd wel weer. Maar leuk is anders. vroeger bracht beko 1 lijn uit, dat waren dan gewoon de beste machines die ze maakten. nu kan je kiezen, een budgetlijn die matig is, en een selectivelijn die dan mogelijk het oude niveau van kwalitiet nog heeft maar die zijn wel gelijk een stuk duurder. terwijl er ook nog dure modellen zonder 5 jaar garnaie zijn dus vrij verwarrend.
Als iemadnd e oude beko-kwalitiet wil kan je beter voor sharp gaan, of voor Maxxy, die worden door vestel gemaakt wat ne tals beko uit turkije komt maar die hebben ong wel gewoon voro scherpe prijzen de hoge kwalitiet die beko voreger ook over de hele lijn had.
Maar helaas hebben zowel sharp als maxxy maar 2 jaar garantie, en daarmee is evergaldes toch voor veel mensen een optie met meer zekerheid. Ik heb de afgelopen amanden heel vaak 3 opties gegeven als ik adviseerde. dat kon chiq zijn, of frilec, of soms sharp, en sinds heel kort kan maxxy daarbij omdat die ook whitelabel inkopen bij vestel, maar vrijwe iedereen ging voor evergaldes omdat men die 5 jaar garantie wil. wat ik ook goed begrijp want dat vind je verder niet vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zentyth1
Lets call a cat a cat, recensies van in elk geval de huidig geleverde everglades zijn schrikbarend. Bij aeg/bosch/siemens vind je niet series van dit soort recensies op 1 product. Er gaat huidig dus duidelijk iets mis daar, en leuk al die garantie maar mensen moeten gewoon hun onderbroeken wassen, dus willen een werkende machine die ook blijft werken en niet door een flut kwaliteitscontrole is gegaan, iets om goed in de gaten te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Zentyth1 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:54:
Lets call a cat a cat, recensies van in elk geval de huidig geleverde everglades zijn schrikbarend. Bij aeg/bosch/siemens vind je niet series van dit soort recensies op 1 product. Er gaat huidig dus duidelijk iets mis daar, en leuk al die garantie maar mensen moeten gewoon hun onderbroeken wassen, dus willen een werkende machine die ook blijft werken en niet door een flut kwaliteitscontrole is gegaan, iets om goed in de gaten te houden.
Ik ben het met je eens dat het erg handig zou zijn als de kwaliteitscontrole bij productie beter was. Maar aan de andere kant: laten we zeggen dat er dit jaar 300 machiens van het 7kg type en 300 van het 9kg type zijn verkocht(ik neem aan dat het er meer zijn anders is het nauwelijks lonend voor everglades of bol.com). dan zijn er dus op 600 machiens 20 de fout in gegaan(want de meeste mensen die ontevreden zijn reviewen juist wel). want bijvoorbeled van alle everglades machines die op mijn advies zijn gekocht is hier niemand op tweakers teruggekomen met: wat een onding.
en ja, natuurlijk is het vervelend als iemand net zo'n product emt een productiefout treft. Maar dat gebeurd bij alel merken, onze eerste miele this zorgde ook binnen 3 maanden voor problemen, had na 8 jaar een niewu lager nodig en had vanaf dat jaar elk jaar nieuwe mankementen. de 2e deed hett dan weer vlekkeloos dus ja elk merk heeft zijn maandagmeorgen-exemplaren.
en stel je hebt zo'n flut-exemplaar, dan heb je niks met de garantie te maken want dan stuur je hem binennd e30 dagen gewoon retour, krijg ej je geld terug en bestel je een nieuwe.
De problemen met bosch/siemens lees je niet in reviews, want die ikomen pas na de garanite aan het licht. ik heb gevallen gelezen van na 2,5 jaar, van na 4 jaar en van na 4,5 jaar. als iemadn een review chijft doet diegen dat meestal binnen de erste maanden, en eenmaal geschreven kan je hem niet meer herizen tenzij je daar specifiek om vragt bijd e klantenservice, maar die moete neemt bijna niemand.
dus de vraag is wat is erger: een machine met 2 jaar garantie van ruim 300 euro meer dan een everglades, die het net buiten de garanite opgeeft? of een everglades die het meestal gewoon doet, maar in een enkel geval een productiefout blikt te hebben vrijwel aan het begin van de levensduur, maar war je 5 jaar volledige garantie op hebt zodat je 5 jaar zeker bent van een werkende machine. ik vind de everglades dan toch nogsteeds beter.
maar als je bang bent voor de slechte reviews, dan kan je hem ook terugsturen en voro een chiq gaan. kost nu iets van 388 of 389 euro voro eht 120kg model, en eheft een gemiddelde van 4,7 van 5 sterrren. en oja, als je 1sterrenreviews van een wandelend exemplaar vindt ga er ddan maar vanuit dat ze de transportboutne niet verwijderd bhebben. helaas vergeten zowel bezorgers als mensne die hem zelf aanslutien dat nogaleens.
Ik zou zeggen, geef je everglades gewoon een kans om zich te bewijzen en laat je niet te bang maken door die reviews. geloof ij dat dat mekr 5 jar garnaite zou blivjen bieden als ze daar geen winst meer op maakten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Maakt overigens ook nog verschil: Everglades heeft 2 wasmachines in 2 kleuren. Bol.com groepeert de reviews omdat de grijze en de witte versies beschouwd worden als hetzelfde product.
Verder verkoopt Everglades via 4 partijen: Bol, Mediamarkt, Paulissen (reviews niet geweldig) en Sterk (levert alleen in zijn regio). Meeste mensen zullen via Bol en Mediamarkt kopen en daar ook de reviews plaatsen. Verder is @dicksterk heel positief over de service van Bol.com, maar ik heb meermaals de andere kant gezien. Iets met kastje naar de muur en weer terug.

10 slechte reviews over een defecte machine of een mankement bij aflevering heb je bij Everglades zo te pakken bij 1 machine. Andere merken hebben meer verkoopkanalen en 15+ modellen in het assortiment, dus kans dat je zoveel slechte ervaringen bij 1 model bij dezelfde winkel krijgt is nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
_JGC_ schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:51:
Maakt overigens ook nog verschil: Everglades heeft 2 wasmachines in 2 kleuren. Bol.com groepeert de reviews omdat de grijze en de witte versies beschouwd worden als hetzelfde product.
Verder verkoopt Everglades via 4 partijen: Bol, Mediamarkt, Paulissen (reviews niet geweldig) en Sterk (levert alleen in zijn regio). Meeste mensen zullen via Bol en Mediamarkt kopen en daar ook de reviews plaatsen. Verder is @dicksterk heel positief over de service van Bol.com, maar ik heb meermaals de andere kant gezien. Iets met kastje naar de muur en weer terug.

10 slechte reviews over een defecte machine of een mankement bij aflevering heb je bij Everglades zo te pakken bij 1 machine. Andere merken hebben meer verkoopkanalen en 15+ modellen in het assortiment, dus kans dat je zoveel slechte ervaringen bij 1 model bij dezelfde winkel krijgt is nihil.
Ik ben meestal vrij aanhoudend als het om service aanvragen gaat en dan gaat het meestal wel snel. toen ik een frilec was-droogcombinaite moest terugsturen omdat die na 1,5 jaar onrepareerbaar bleek(onderdelen waren niet beschikbaar) heb ik bij frilec het rma nummer opgevraagd en dat bij bol.com ingediend, dat was in 10 minuten geregeld. Bij mijn sharp was-droogcombi was het wat meer gedoe, 2 weken van heen en weer bellen en uiteindelijk zelfs snaar sharp gebeld maar toen was het toch ook geregeld.
Ik heb nu sinds 24 augustus een everglades was-droogcombinatie. en ik moet zeggen dat ik me echt niet herken in reviews over muffe was, het is bij mij juist de eerste was-droogcombinaite waarbij ik droge was heb die lekker naar wasmiddel of wasverzachter ruikt. bij vorige apparaten rook het altijd een beetje branderig na het drogen, of naar plastic maar nooit echt naar wasmiddel. bij deze dus juist wel. geen idee waarom andere mesnen heel andere resultaten krijgen. maar dit is bij ons ook de erste machine die 's anchts kan draaien teriwjl de badkamer naast de slaapkamer is omdat je er gewoon doorheen slaapt, ook bij centrifugeren. dat was bij vorige machines van andere merken nooit zo.
Maar jij wacht dus al erg lang op je warmtepompdroger, war heb ji die iteindeljik gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@dicksterk In eerste instantie bij Flevo Witgoed, de enige die hem op voorraad had. Werd na 2 dagen gebeld dat ie kapot was, vol deuken. Vervolgens probeerde ie wat anders te verkopen.
Daarna bij Paulissen besteld, die zou 'm binnen 2 dagen hebben. Voor de kerst belde ie op, had een vrachtwagen vol grijze gekregen, ik had de witte besteld.
Al die tijd heeft Bol ze niet gehad en MM was wisselend wel en niet leverbaar.

Gisteren belde Paulissen dan eindelijk voor een bezorgafspraak. We gaan het zien donderdag, hopelijk is het snoer lang genoeg (moet achter wasmachine langs in keukenkastje). Afvoer zal ook weer een knutselfestijn worden, eerst maar zonder afvoer gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
_JGC_ schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:39:
@dicksterk In eerste instantie bij Flevo Witgoed, de enige die hem op voorraad had. Werd na 2 dagen gebeld dat ie kapot was, vol deuken. Vervolgens probeerde ie wat anders te verkopen.
Daarna bij Paulissen besteld, die zou 'm binnen 2 dagen hebben. Voor de kerst belde ie op, had een vrachtwagen vol grijze gekregen, ik had de witte besteld.
Al die tijd heeft Bol ze niet gehad en MM was wisselend wel en niet leverbaar.

Gisteren belde Paulissen dan eindelijk voor een bezorgafspraak. We gaan het zien donderdag, hopelijk is het snoer lang genoeg (moet achter wasmachine langs in keukenkastje). Afvoer zal ook weer een knutselfestijn worden, eerst maar zonder afvoer gebruiken.
dat heeft dan wel echt lang geduurd idd. Hopelijk krijg je dan wel in 1 keer een goed werkend exemplaar, maar dat zal vast wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zentyth1
_JGC_ schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:51:

Ik betwijfel of dat een rol speelt, maar goed, ik ga mee in je beredenering, en als n=3 pak ik 3 willekeurige machines van aeg, bosch en bauknech en pak de minste sterren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3NoLqnu7r_yK2APLLSbXF0QHzNQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/U12C4gsr41S3kGf73YD44SFs.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ntXOo1ziZziw3tImEdlj-yvqDc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xRECl4yCk4P3BMxw3cMuRyVx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uq1hbkE7jove8-7oZwFIN-B0nR8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GaTHD78jF0liWRSNMiCVd4wS.png?f=fotoalbum_large

pak nu eens de machines van frileq, chique, everglades en de lopende machines rennen je beeldscherm af, goedkoop blijkt duurkoop te zijn en mensen deze shit adviseren is gewoon schandalig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Dan nog, lopende machines... ligt vaak aan de ondervloer en de persoon die hem neerzet. Mijn broer had een Miele, van zijn plek geweest en daarna niet opnieuw afgesteld. Paar wasjes later was de machine total loss.
Als ik zie hoe mijn AEG 1600RPM machine tekeer ging op de laminaatvloer en de Beko 1400RPM machine daarna... die laatste staat nu op een tegelvloer en is gewoon stil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zentyth1
dan was de lopende machine een voorbeeld, lekkage, slecht centrifugeren etc doel ik natuurlijk ook op, het hele palette.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

R2D2 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:19:
[...]

[...]

toon volledige bericht
Wettelijke garantie is langer dan 2j. en voor conformiteit is de verkoper je 1e aanspreekpunt.
Fabrieks- of verkopersgarantie staat hier buiten.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Hier de warmtepompdroger binnen. Ziet er goed en degelijk uit. Enige wat goedkoop aanvoelt is de plastic kap over het deurtje van de trommel, die trekt ook stof aan als een dolle. Schijnt hip te zijn zo'n zwart deurtje, heb wel meer merken gezien daarmee.

Enige wat me tegen staat is de herrie, maar drogers zijn nou eenmaal niet stil. Mijn vorige AEG combo ding maakte meer geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brownyster
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 04-05 08:27
Hallo,

Wij hebben een Beko wasmachine gehad en die was 4 x defect in 1 jaar daarna mochten wij een nieuwe machine uitzoeken, toen voor een bosch gekopen en die werkt als een tierelier. Daarvoor hadden wij een 2 x AEG en bij de laatste gingen de lagers van kapot met ruim 4 jaar dus ook geen succes en (was een dure).

Bij de vaatwasser BEKO was het beter gesteld ondanks dat je kon zien dat de kuip van dunner RVS was. Die hebben wij niet zo lang gehad omdat wij een nieuwe keuken kregen.

Kortom : geen Beko en ik zou gaan voor een Bosch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• veetee
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 26-04 23:12
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 08:00:
[...]

Zou ik zeker afraden. Aan het eind van het liedje ben je met een Miele duurder uit. Je betaalt bijna het dubbele, maar hij gaat echt niet 2x zo lang mee als een nette Bosch of Siemens. De Miele van vandaag is niet meer te vergelijken met de Miele van vroeger. Het naampje is er nog en je betaalt er nog dik voor, maar de prijs-kwaliteitsverhouding waar men het vroeger voor dacht te doen die bestaat niet meer.

Daarnaast vraag ik me af, of je wel bijna 20 jaar met een Miele wasmachine moet willen doen (haalt hij ook niet zonder grote reparatiekosten). In 20 jaar gebeurt er een hoop. Dan koop ik na 10 jaar liever een nieuwe Bosch.
Tja, wij zijn nu aan onze tweede Miele wasmachine en droger bezig, de eerste na 21 jaar ingeruild voor een nieuwe, wasmachine kreeg toen het eerste defect, de droger deed het toen nog prima maar tegelijk ook ingeruild vanwege de grotere energiezuinigheid van de nieuwere modellen. Die tweede wasmachine en droger doen inmiddels ook al weer 10 jaar dienst zonder enig mankement. Dus als je mij vraagt of Miele kwaliteit is... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
brownyster schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:51:
Hallo,

Wij hebben een Beko wasmachine gehad en die was 4 x defect in 1 jaar daarna mochten wij een nieuwe machine uitzoeken, toen voor een bosch gekopen en die werkt als een tierelier. Daarvoor hadden wij een 2 x AEG en bij de laatste gingen de lagers van kapot met ruim 4 jaar dus ook geen succes en (was een dure).

Bij de vaatwasser BEKO was het beter gesteld ondanks dat je kon zien dat de kuip van dunner RVS was. Die hebben wij niet zo lang gehad omdat wij een nieuwe keuken kregen.

Kortom : geen Beko en ik zou gaan voor een Bosch
Hoe lang heb je die bosch nu dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoVegan
Iemand info over de homewiz optie van Beko?
Kan kan ik die nu alleen via bluetooth bereiken?

Is dus niet zo dat ik bv een melding op mijn telefoon zou krijgen wanneer hij klaar is en ik niet in de buurt ben?

Uit de handleiding:

'Om de HomeWhiz-functie te gebruiken, moet de app zijn geïnstalleerd op uw smart apparaat en moet uw wasmachine zijn verbonden met uw thuisnetwerk via bluetooth.'

Heb in onze oude een esp ingebouwd die mee via pushbullit een melding geeft als hij klaar is, wel zo makkelijk.

[ Voor 12% gewijzigd door GoVegan op 13-01-2024 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Elk merk heeft wel een mindere of betere serie. oftewel merk én type zijn belangrijk.
Helaas is veel moeilijk bij te houden, want een merk en type van 3j geleden wordt tegenwoordig niet meer gebouwd. Je hebt tegenwoordig telkens met nieuwe type te maken, en merken die ondertussen zijn verkocht

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragonfly83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 02-05 15:03
Wij hebben 4 jaar een Samsung Ecobubble gehad, die gaf op een gegeven moment een brand geur.
Poelie bij de aandrijfriem/motor liep aan.

Geld besteedt aan een iets duurdere machine.
Wasmachine vervangen door een Bosch met Idos systeem.
Na bijna twee jaar rubber manchet gescheurd waardoor water bij het deurtje naar buiten liep.
Na contact met Bosch geen coulance, viel ook niet onder de garantie. als dit eerder was gebeurd.
Veel te hoge voorriijd en arbeidskosten, zelf manchet besteld voor 50,- en vervangen in een uur tijd.
Bespaardde ruim 200,-
Draait nu al weer 3 kwart jaar zorgeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoVegan
Ik zie dat bosch zelf ook tweedekansjes aanbied.
voor best redelijke prijzen. maar hoe zit het met de service vanuit bosch zelf?

Wanneer ik bij de lokale elektroboer in de buurt wat koop komt er binnen 1 a 2 dagen een monteur langs mocht er wat zijn.
maar hoe zit dit bij bosch?
als ik het verhaal van dragonfly83 hierboven zo lees, is dat niet al te best?

btw. fijn dat dit topic beetje opgeschoond is.

[ Voor 6% gewijzigd door GoVegan op 16-01-2024 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03-05 20:13
GoVegan schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:34:
Ik zie dat bosch zelf ook tweedekansjes aanbied.
voor best redelijke prijzen. maar hoe zit het met de service vanuit bosch zelf?

Wanneer ik bij de lokale elektroboer in de buurt wat koop komt er binnen 1 a 2 dagen een monteur langs mocht er wat zijn. Maar hoe zit dit bij bosch?
Dit is afhankelijk van het moment, er is nog altijd een personeelstekort. Bij een rustige periode zal het binnen twee werkdagen zijn bij een drukkere periode kan het zijn dat je nog een aantal werkdagen langer wacht.

Je betaald ook voor service deels een meerprijs wanneer je bij de vakhandel in de buurt gaat shoppen.

Een wasmachine dient minimaal 6 jaar -bij normaal gebruik- zonder problemen te werken.
Dit gezegd hebbende zal ongeacht het bedrijf waar je koopt, op een aantal uitzonderingen, na twee jaar helaas moeilijk doen.

Je zult dus tijd en energie moeten steken om je recht te halen. Dit zal bij de vakhandel in de buurt makkelijker zijn dan wanneer je direct bij de fabrikant of bijv. een MediaMarkt/ Coolblue koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

veetee schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:43:
[...]

Tja, wij zijn nu aan onze tweede Miele wasmachine en droger bezig, de eerste na 21 jaar ingeruild voor een nieuwe, wasmachine kreeg toen het eerste defect, de droger deed het toen nog prima maar tegelijk ook ingeruild vanwege de grotere energiezuinigheid van de nieuwere modellen. Die tweede wasmachine en droger doen inmiddels ook al weer 10 jaar dienst zonder enig mankement. Dus als je mij vraagt of Miele kwaliteit is... :)
Mijn indesit heeft het ook 25 jaar volgehouden. Het is ook een beetje geluk hebben want indesit zit toch een stuk onder Miele qua kwaliteit.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Niet online
Een 2e hands Miele is ook een optie. Ik heb er zo'n 5 jaar terug één gekocht bij een lokale witgoedboer voor (ik meen) 225 euro. Apparaat doet het nog steeds, hoewel ik soms denk dat zijn laatste uur geslagen heeft vanwege de geluiden die hij soms maakt. iig, goede investering geweest, zo'n 40-50 euro per jaar en wordt alleen nog maar goedkoper.

Het voordeel van deze wat oudere machine is ook (vind ik) de simpele bediening. Aan zetten, programma kiezen met draaiknop, op start drukken is genoeg in principe (ik kies zelf dan nog voor de toets snelwas, wat het programma verkort en wat voor mij prima werkt).

Ik wil nu eigenlijk wat grotere dingen kunnen wassen (hoesloze dekbedden) en ben weer eens gaan kijken naar wasmachines, maar behalve het grotere vulgewicht (en misschien zuiniger) is het allemaal niet per se een verbetering tov mijn huidige oude Miele. De bediening kan bijna alleen maar gecompliceerder worden, en veel wasprogrammas duren tegenwoordig 3.5-4 uur, dat vind ik echt veel te lang (zie ook de review van deze Asko waarin daar ook over geklaagd wordt Asko W 6098 X.W/2 review door PhilipsFan ).

Nu ik grotenmensengeld heb denk ik dat mijn volgende machine toch een nieuwe Miele wordt, mits ze nog steeds fijn te bedienen zijn net als vroeger. To be continued.

Btw, bij Miele zit het deurscharnier rechts en gaat de deur dus naar rechts open. Bij de meeste andere fabrikanten gaat de deur open naar links. Vroeger kon je dat vaak aanpassen, maar tegenwoordig niet meer (er zitten simpelweg geen gaten), zie ook YouTube: Welke draairichting van een wasmachine deur past bij jou?. De draairichting van de deur kan echt wel van belang zijn en was voor mij een van de redenen om toen voor de 2e hands Miele te kiezen (deur de andere kant op was zeer onhandig in mijn toenmalige wasruimte).

Edit: in dit topic zijn twee posts waarin mensen aangeven dat de draairichting van de deur van hun wasmachine wel omgedraaid kan worden, dus misschien kan het soms wel. Ga er echter niet vanuit, het is zeker niet standaard (meer).

[ Voor 10% gewijzigd door smvs op 18-04-2025 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl_umpire
Ik deel hieronder wat DM’s die ik heb ontvangen tijdens mijn zoektocht naar een nieuwe wasmachine met meer laadcapaciteit. Wellicht ook nuttig voor anderen die twijfelen tussen merken of modellen.

Siemens vs ASKO
Zelf zou ik kiezen tussen een Bosch/Siemens (vanaf IQ700 of Series 8) of een ASKO. De grotere modellen van ASKO zijn zwaarder en robuuster, maar wassen niet per se beter dan goedkopere modellen—tenzij je écht veel was hebt (en dan ook voornamelijk op het katoenprogramma).

Qua wasdrogers maakt het merk minder uit; daar kun je ook met een goedkoper model prima uit de voeten. Er zijn wel wat issues geweest met de zelfreinigende condensor bij BSH (Bosch/Siemens), maar dat betrof oudere modellen. De nieuwe IQ700-serie heeft een verbeterd reinigingssysteem. Reverserende trommel is wél belangrijk—check dat even in de specificaties per model.

De nieuwste generatie Siemens-machines (zoals de IQ700) hebben een stille pomp, slimme programmatuur en gaan zo’n 10–13 jaar mee. ASKO zit qua levensduur wat hoger (15–17 jaar) en voelt degelijker aan. Wel wat ‘dommer’ qua software: minder sensoren, iets minder slimme programma-aansturing, maar dat zijn details voor de echte wasnerds.

De “Extraklasse” modellen van Siemens zijn in essentie gelijk aan de standaardlijn, maar worden exclusief via dealers verkocht. Je krijgt dan o.a. een dikkere bodemplaat (betere geluidsisolatie, ca. 2dB verschil) en soms wat extra programma’s of opties.
Ik heb zelf een ASKO wasmachine en droger sinds een jaar in gebruik—beide bevallen goed. Veel programma’s, veel slimme details. Gewoon uitstekende apparaten, al mag dat ook wel voor die prijs…

Service heb ik nog niet nodig gehad, dus daar kan ik niks over zeggen. Wel maak ik de filters van de droger veel vaker schoon dan in de handleiding staat: deurfilter elke keer, condensorfilter officieel om de 30 beurten, maar ik doe het na elke 5—daar komt nog behoorlijk wat stof uit.

Ik ben daar streng in omdat ik met mijn vorige warmtepompdroger slechte ervaringen had: geen extra filter, condensor raakte verstopt, programma's werden langer en verbruik steeg. Uiteindelijk moest ik de hele machine elke paar jaar openhalen om 'm schoon te maken. Hoop dat ASKO dit voorkomt met de extra filters (die ik dus vaak schoonmaak).
Is het de investering waard?
Tja… misschien niet. Ik heb €1500 per machine betaald—dan zit je ook in Miele-territorium. Maar als je puur naar afschrijving kijkt, dan is een Zanussi of Beko van €300 misschien slimmer. Die doen het vaak toch wel 5 jaar (of langer).

Ik ben voor ASKO gegaan omdat ik geen Bosch/Siemens meer wilde, en Miele de laatste jaren ook wat minder lijkt te zijn (met name door het afscheid van volledig metalen constructies). ASKO is dat nog wél. Bovendien wilde ik naast een schone was ook gebruiksgemak, stilte, looks en veel instelmogelijkheden—en dat bieden de ASKO’s.

Het blijft ergens een gok. Mooie, stille apparaten met veel functies, maar hoe lang ze meegaan weet ik nog niet. ASKO heeft een degelijke reputatie, maar sinds de productie is verplaatst van Zweden naar Slovenië is het even afwachten of de kwaliteit hetzelfde blijft. Tot nu toe voelt het wel oerdegelijk aan—loodzwaar ook—dus voorlopig maak ik me geen zorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techfreak
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 02-05 12:12
smvs schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:29:
Een 2e hands Miele is ook een optie. Ik heb er zo'n 5 jaar terug één gekocht bij een lokale witgoedboer voor (ik meen) 225 euro. Apparaat doet het nog steeds, hoewel ik soms denk dat zijn laatste uur geslagen heeft vanwege de geluiden die hij soms maakt. iig, goede investering geweest, zo'n 40-50 euro per jaar en wordt alleen nog maar goedkoper.

Het voordeel van deze wat oudere machine is ook (vind ik) de simpele bediening. Aan zetten, programma kiezen met draaiknop, op start drukken is genoeg in principe (ik kies zelf dan nog voor de toets snelwas, wat het programma verkort en wat voor mij prima werkt).

Ik wil nu eigenlijk wat grotere dingen kunnen wassen (hoesloze dekbedden) en ben weer eens gaan kijken naar wasmachines, maar behalve het grotere vulgewicht (en misschien zuiniger) is het allemaal niet per se een verbetering tov mijn huidige oude Miele. De bediening kan bijna alleen maar gecompliceerder worden, en veel wasprogrammas duren tegenwoordig 3.5-4 uur, dat vind ik echt veel te lang (zie ook de review van deze Asko waarin daar ook over geklaagd wordt Asko W 6098 X.W/2 review door PhilipsFan ).

Nu ik grotenmensengeld heb denk ik dat mijn volgende machine toch een nieuwe Miele wordt, mits ze nog steeds fijn te bedienen zijn net als vroeger. To be continued.

Btw, bij Miele zit het deurscharnier rechts en gaat de deur dus naar rechts open. Bij de meeste andere fabrikanten gaat de deur open naar links. Vroeger kon je dat vaak aanpassen, maar tegenwoordig niet meer (er zitten simpelweg geen gaten), zie ook YouTube: Welke draairichting van een wasmachine deur past bij jou?. De draairichting van de deur kan echt wel van belang zijn en was voor mij een van de redenen om toen voor de 2e hands Miele te kiezen (deur de andere kant op was zeer onhandig in mijn toenmalige wasruimte).

Edit: in dit topic zijn twee posts waarin mensen aangeven dat de draairichting van de deur van hun wasmachine wel omgedraaid kan worden, dus misschien kan het soms wel. Ga er echter niet vanuit, het is zeker niet standaard (meer).
toon volledige bericht
Als deurscharnier rechts een must voor je is is Miele je enige optie. Als dat minder belangrijk is kijk, voor de simpele bediening dan ook eens naar Inventum, Frilec en Chiq. Inventum en Frilec hebben beide 5 jaar volledige garantie en simpele bediening. Wil je genoeg ruimte om een dekbed te wassen, simpele bediening en korte programmaa's, dan is de 9kg wasmachine van Chiq een goede optie. Allemaal te vinden op bol. Miele is wel echt goed, maar qua prijs heb je voor het geld van 1 Miele als hij 20 jaar meegaat 3 chiq maachines, terwijl je er maar 2 nodig zal hebben in die 20 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smvs
  • Niet online
Techfreak schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 21:11:
[...]

Als deurscharnier rechts een must voor je is is Miele je enige optie. Als dat minder belangrijk is kijk, voor de simpele bediening dan ook eens naar Inventum, Frilec en Chiq. Inventum en Frilec hebben beide 5 jaar volledige garantie en simpele bediening. Wil je genoeg ruimte om een dekbed te wassen, simpele bediening en korte programmaa's, dan is de 9kg wasmachine van Chiq een goede optie. Allemaal te vinden op bol. Miele is wel echt goed, maar qua prijs heb je voor het geld van 1 Miele als hij 20 jaar meegaat 3 chiq maachines, terwijl je er maar 2 nodig zal hebben in die 20 jaar.
Ik heb die goedkope merken zitten Googlen, maar ik weet niet of dat me kan bekoren. Woon 2 hoog en de wasmachine staat ingebouwd, heb geen zin in gezeur. En als de machine toch stuk gaat wil ik iig het gevoel hebben dat ik mijn best gedaan heb en dat het niet aan mijn zuinigheid lag.

Heb wat onderzoek gedaan naar Siemens Extraklasse en zag dat bepaalde modellen 'tijdelijk' 5 jaar garantie hebben. Ik denk dat dit hier het vermelden waard is, want op veel websites staat daar niets over (bijvoorbeeld Expert vermeldt er niets over voor de WG56B2AMNL , hoewel ze dit voor sommige andere modellen wel doen)

https://www.siemens-home....ns-extraklasse-apparatuur
https://media3.bsh-group....2025_ACTIEVOORWAARDEN.pdf

Ik vind die Siemens Extraklasse iQ700 (waar de 10 KG WG56B2AMNL onder valt) interessant, want deze heeft SpeedPack XL, de meest complete set korte programma's ("Versnel het wasproces met de tijdbesparende varioSpeed-optie of kies een van de snelle programma's: 59, 30 of 15 minuten. Zo past je was altijd in je tijdschema."). Ik gebruik met mijn huidige oude Miele W 363 alijd het korte programma (van zo'n 1:30 u, maar hij verkort het automatisch nog verder als de trommel niet helemaal vol is, niet gek voor een machine van meer dan 20 jaar oud). Dit wast prima schoon, dus dit wil ik nu weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techfreak
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 02-05 12:12
smvs schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 23:55:
[...]

Ik heb die goedkope merken zitten Googlen, maar ik weet niet of dat me kan bekoren. Woon 2 hoog en de wasmachine staat ingebouwd, heb geen zin in gezeur. En als de machine toch stuk gaat wil ik iig het gevoel hebben dat ik mijn best gedaan heb en dat het niet aan mijn zuinigheid lag.

Heb wat onderzoek gedaan naar Siemens Extraklasse en zag dat bepaalde modellen 'tijdelijk' 5 jaar garantie hebben. Ik denk dat dit hier het vermelden waard is, want op veel websites staat daar niets over (bijvoorbeeld Expert vermeldt er niets over voor de WG56B2AMNL , hoewel ze dit voor sommige andere modellen wel doen)

https://www.siemens-home....ns-extraklasse-apparatuur
https://media3.bsh-group....2025_ACTIEVOORWAARDEN.pdf

Ik vind die Siemens Extraklasse iQ700 (waar de 10 KG WG56B2AMNL onder valt) interessant, want deze heeft SpeedPack XL, de meest complete set korte programma's ("Versnel het wasproces met de tijdbesparende varioSpeed-optie of kies een van de snelle programma's: 59, 30 of 15 minuten. Zo past je was altijd in je tijdschema."). Ik gebruik met mijn huidige oude Miele W 363 alijd het korte programma (van zo'n 1:30 u, maar hij verkort het automatisch nog verder als de trommel niet helemaal vol is, niet gek voor een machine van meer dan 20 jaar oud). Dit wast prima schoon, dus dit wil ik nu weer.
toon volledige bericht
Juist door mijn werk als monteur, dat ik door ziekte nu een tijdje niet kan doen, ben ik volledig afgeknapt op merken als Bosch/Siemens en Aeg. Ze voelen zich teveel gevestigd, zijn daardoor buiten garantie totaal niet coulant, lossen zwakheden waar ze al 10 jaar van weten zoals de te zwakke invertermodule niet op. Ze varen volledig op het gevoel wat jij omschrijft, mensen kopen het omdat ze niet te zuinig willen doen. Maar de vele teleurstellingen die ik bij mensen heb gezien maken dat ik die merken niet adviseer. Extraklasse laat je door de hogere prijs de 5 jaar garantie zelf betalen. Als het tussen siemens of 1 van de merken die ik noemdde gaat, dan zou ik zeggen ga voor 1 van die merken die ik noemde. Wil je echt op safe spelen ga dan voor Miele of Asko. Overigens, je oude miele gebruikt iets meer water dan moderne machines waardoor wasresultaat goed blijft. Maar een 15 minuten programma is echt puur een beetje opfrissen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Laatst online: 00:02

Dennis1812

Amateur prutser

Ik heb toch bij Siemens op verschillende apparaten al wel coulances en goede service gehad.

Alleen de koffie devisie vond ik wat asociaal en niet meedenkend.
Maar de wasmachine prima service. Dochter had stenen in haar jaszak en de jas in de wasmachine gedaan. Ik had hem niet meer eruit gehaald om te controleren. Dus mijn fout. Dochter is 4 en snapt dat echt nog niet.

Maar hij bleef vol water staan en pompte niet meer af.
Gebeld en gedaan, moest om de deur te openen aan plastic pinnetjes trekken die ik toen kapot trok. Uiteindelijk deur nog steeds dicht.
Heeft die dame er een spoed van gemaakt. Binnen 2 uur had ik een monteur die de deur wel open kreeg. Dus de (zeiknatte) was uitgewrongen en buiten gehangen tot het opnieuw kon wassen.
Met een kwartiertje diverse stenen uit de afpompslang gevist.

Een paar lachbuien van monteur en dochterlief verder en een paar keer"niet meer doen" vanaf hem.
Een bak koffie samen en wat gekletst. En vervolgens nooit een factuur gezien.
En een week later kwam hij nog terug om die kapotte pinnetjes te vervangen. Ook daar nooit iets van een factuur voor gezien.

Terwijl dit beide echt user errors waren.
Vaatwasser viel een keer 2 maanden buiten garantie en toen was er iets mee. Ik weet niet meer precies. Maar die is zelfs nog omgeruild voor een nieuwe van hetzelfde type.

Dus waar @Techfreak weinig service zie, zie ik best goede eigenlijk. En ben ik erg tevreden.
Alleen koffie van Siemens naar Jura gegaan door 2 slechte Siemens ervaringen daar.

Siemens wasmachine, droger, combi magnetron xxl en oven.
Veel meer Siemens gaat niet lukken. Denk ik.
Koelkast is wel langzaam aan vervanging toe. Denk dat ik daar een 2 deur wil. Maar merken nog niet in verdiept. Hoop dat het iets is voor volgend jaar ergens.
Altijd een hekel aan uitzoeken en inrichten en passen enzo

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Dennis1812 schreef op zondag 20 april 2025 @ 21:43:
Ik heb toch bij Siemens op verschillende apparaten al wel coulances en goede service gehad.

Alleen de koffie devisie vond ik wat asociaal en niet meedenkend.
Maar de wasmachine prima service. Dochter had stenen in haar jaszak en de jas in de wasmachine gedaan. Ik had hem niet meer eruit gehaald om te controleren. Dus mijn fout. Dochter is 4 en snapt dat echt nog niet.

Maar hij bleef vol water staan en pompte niet meer af.
Gebeld en gedaan, moest om de deur te openen aan plastic pinnetjes trekken die ik toen kapot trok. Uiteindelijk deur nog steeds dicht.
Heeft die dame er een spoed van gemaakt. Binnen 2 uur had ik een monteur die de deur wel open kreeg. Dus de (zeiknatte) was uitgewrongen en buiten gehangen tot het opnieuw kon wassen.
Met een kwartiertje diverse stenen uit de afpompslang gevist.

Een paar lachbuien van monteur en dochterlief verder en een paar keer"niet meer doen" vanaf hem.
Een bak koffie samen en wat gekletst. En vervolgens nooit een factuur gezien.
En een week later kwam hij nog terug om die kapotte pinnetjes te vervangen. Ook daar nooit iets van een factuur voor gezien.

Terwijl dit beide echt user errors waren.
Vaatwasser viel een keer 2 maanden buiten garantie en toen was er iets mee. Ik weet niet meer precies. Maar die is zelfs nog omgeruild voor een nieuwe van hetzelfde type.

Dus waar @Techfreak weinig service zie, zie ik best goede eigenlijk. En ben ik erg tevreden.
Alleen koffie van Siemens naar Jura gegaan door 2 slechte Siemens ervaringen daar.

Siemens wasmachine, droger, combi magnetron xxl en oven.
Veel meer Siemens gaat niet lukken. Denk ik.
Koelkast is wel langzaam aan vervanging toe. Denk dat ik daar een 2 deur wil. Maar merken nog niet in verdiept. Hoop dat het iets is voor volgend jaar ergens.
Altijd een hekel aan uitzoeken en inrichten en passen enzo
toon volledige bericht
Toch handig om een leuke dochter te hebben! ;)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Laatst online: 00:02

Dennis1812

Amateur prutser

Ja als die schattig lacht krijg je alles voor elkaar.

Behalve een tweede snoepje. Ik ben immuun tegenwoordig.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Pagina: 1 2 3 Laatste