het meest betrouwbare wasmachinemerk

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

• wicked_query
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-02 00:09
Wij zijn in de markt voor twee nieuwe wasmachines, een wasmachine en een Was-Droog machine.

Op dit moment hebbent wij twee machines van LG (voorladers) staan, ik denk nu zo'n 6/7 jaar oud zijn. Nu is het zo dat deze machines letterlijk aan het wegroesten zijn. De Vlokken roest liggen op de grond.

Nu zou ik toch weer bijna LG overwegen voornamelijk omdat ze niet zo diep zijn. Wij hebben een kleine zolder en beperkte ruimte in de diepte vanwege het schuine dak.

Ik lees eigenlijk nergens over deze specifiieke problemen. Alleen het roest probleem bij de topladers met het wasbakje.

Ik vraag mij toch af zijn er meer mensen met ernstige roestproblemen bij hun LG machines, of heb ik gewoon pech gehad.

Ik zie wel dat de LG machines tegenwoordig (bijna?) allemaal een RVS kuip hebben, wellciht zou dat ook al een verbetering zijn t.o.v de machines die ik heb.

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:38
Eerst even mijn eigen ervaring. Hier een Siemens iQ700 WM16W790NL sinds 10 jaar in gebruik zonder enkel defect. Als ik hier zo lees mag ik mij gelukkig prijzen :*)

Nu gaan wij binnenkort verhuizen en door ruimtegebrek is een was-droogcombinatie ter sprake gekomen. Echter hoor ik iedereen direct zeer negatief over dit soort machines. Slechtste van twee werelden, vaak en snel stuk, etc etc. Is dit nog gegronde angst?

• Techfreak
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 03-03 15:20
wicked_query schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:44:
Wij zijn in de markt voor twee nieuwe wasmachines, een wasmachine en een Was-Droog machine.

Op dit moment hebbent wij twee machines van LG (voorladers) staan, ik denk nu zo'n 6/7 jaar oud zijn. Nu is het zo dat deze machines letterlijk aan het wegroesten zijn. De Vlokken roest liggen op de grond.

Nu zou ik toch weer bijna LG overwegen voornamelijk omdat ze niet zo diep zijn. Wij hebben een kleine zolder en beperkte ruimte in de diepte vanwege het schuine dak.

Ik lees eigenlijk nergens over deze specifiieke problemen. Alleen het roest probleem bij de topladers met het wasbakje.

Ik vraag mij toch af zijn er meer mensen met ernstige roestproblemen bij hun LG machines, of heb ik gewoon pech gehad.

Ik zie wel dat de LG machines tegenwoordig (bijna?) allemaal een RVS kuip hebben, wellciht zou dat ook al een verbetering zijn t.o.v de machines die ik heb.
Roest komt niet vaak voor, is je zolder erg vochtig? Of bedoel je roest in de trommel, dan heb je mogelijk te agressieve middelen gebruikt. Ik zou eens op Bol naar Heinner kijken, ze hebben zowel wasmachines en was-droogcombinaties, ook ondiepe modellen. En altijd 5 jaar volledige garantie.

• Techfreak
thys schreef op zondag 18 januari 2026 @ 21:42:
Eerst even mijn eigen ervaring. Hier een Siemens iQ700 WM16W790NL sinds 10 jaar in gebruik zonder enkel defect. Als ik hier zo lees mag ik mij gelukkig prijzen :*)

Nu gaan wij binnenkort verhuizen en door ruimtegebrek is een was-droogcombinatie ter sprake gekomen. Echter hoor ik iedereen direct zeer negatief over dit soort machines. Slechtste van twee werelden, vaak en snel stuk, etc etc. Is dit nog gegronde angst?
Was-droogcombinaties doen langer over drogen dan een losse droger. Ook raakt de ventilator en condensor, waar je niet van buiten bij kan, makkelijker verstopt. Als je dit wil zou ik een machine met 5 jaar volledige garantie kopen. Kijk eens op Bol bij Frilec en Heinner.

• wicked_query
  • Laatst online: 28-02 00:09
Techfreak schreef op zondag 25 januari 2026 @ 15:33:
[...]

Roest komt niet vaak voor, is je zolder erg vochtig? Of bedoel je roest in de trommel, dan heb je mogelijk te agressieve middelen gebruikt. Ik zou eens op Bol naar Heinner kijken, ze hebben zowel wasmachines en was-droogcombinaties, ook ondiepe modellen. En altijd 5 jaar volledige garantie.
Met roest bedoel ik echt aan de buitenkant van de machine. Zie de linker onderhoek bij de machine. Die vlekken op de grond is allemaal roest. De wasdroog machine heeft er wel echt het meeste last van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RcsavP-YjWYwlXnrFTRFFQ2_P7o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GcgS4pypwUeoRVmGabWAklDH.jpg?f=fotoalbum_large

• MrGab
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-02 19:44
veetee schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:43:
[...]

Tja, wij zijn nu aan onze tweede Miele wasmachine en droger bezig, de eerste na 21 jaar ingeruild voor een nieuwe, wasmachine kreeg toen het eerste defect, de droger deed het toen nog prima maar tegelijk ook ingeruild vanwege de grotere energiezuinigheid van de nieuwere modellen. Die tweede wasmachine en droger doen inmiddels ook al weer 10 jaar dienst zonder enig mankement. Dus als je mij vraagt of Miele kwaliteit is... :)
Hier ook goede ervaringen met Miele. Draait goed, goede service en nog in bezit van de familie, dus geen aandeelhouders. Niet dat dat garantie is op een foutloze machine. Maar laten we zeggen dat Miele een naam hoog te houden heeft en dat ook waarmaakt.
Als onze Miele ermee ophoudt dan komt er weer 1, 1400 rpm en 8kg of 9kg, verder geen poespas op een kort sportprogramma na om even wat wasgoed op te frissen.
Ik blijf weg van LG, Whirlpool en Samsung wasmachines/drogers.

• Mapuck
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 08:43
GoVegan schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:34:
Ik zie dat bosch zelf ook tweedekansjes aanbied.
voor best redelijke prijzen. maar hoe zit het met de service vanuit bosch zelf?

Wanneer ik bij de lokale elektroboer in de buurt wat koop komt er binnen 1 a 2 dagen een monteur langs mocht er wat zijn.
maar hoe zit dit bij bosch?
als ik het verhaal van dragonfly83 hierboven zo lees, is dat niet al te best?

btw. fijn dat dit topic beetje opgeschoond is.
Electroboer? Heeft die klompen aan? Is het in een stal? Weinig respect voor de lokale ondernemer.

• dikke man
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:36
witgoedheld 👍

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 00:29
Mapuck schreef op maandag 2 februari 2026 @ 19:03:
[...]

Electroboer? Heeft die klompen aan? Is het in een stal? Weinig respect voor de lokale ondernemer.
Weinig respect voor de boer.

• Zentyth1
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09:41
beetje lastig verhaal, voor wasmachines zou ik zelf wegblijven bij chinese merken (everglades is gewoon Haier, met een mini-nederlands bedrijfje wat er een 5 jaar garantie sticker op plakt)

Dan even wat is deze garantie waard:

* is de levensduur zo gemaakt dat de problemen rond jaar 5-6 te verwachten zijn?
* hoe is de onderdeel beschikbaarheid langdurig van deze apparatuur
*hoe langdurige kredietwaardig is het nederlandse bedrijfje wat de 5 jaar sticker op de machine plakt

Iets wat mij sowiesio sterk opvalt bij alle niet duitse machines (qua design, ik weet ook wel dat ze grotendeels niet meer in duitsland gemaakt worden), is dat ze erg veel moeite hebben met stabiel centrifugeren, dit ervaar ik zelf veel minder bij Bosch, Siemens, Miele. Ik zou lekker Duits blijven , gezien het grotere marktaandeel is onderdeelbeschikbaarheid een stuk gegarandeerder en ik vind ze beter repareerbaar

• Herman456
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-03 08:35
Heel eenvoudig.

Blijf weg van machines met een dichtgelaste kuip. Die moet je openzagen bij lager- of trommelkruisproblemen (spider genoemd in Engeland). Een kuip hoort deelbaar te zijn.

In de regel zijn dat de Europese machines, inclusief Miele, maar uitgezonderd ASKO.

BEKO is met een dichtgelaste kuip, maar toch goed en goedkoop. Een lagerreparatie wordt wel moeilijk cq onmogelijk.

Een LG is dan een betere koop, maar duurder want de goedkope LG's (dat zijn de machines zonder pauze en startknop) komen bij Vestel vandaan (Turks merk).

Een ASKO is een goede koop.

How-to-repair is een leuk en goed Youtubekanaal over wasmachines, Paul (de eigenaar) heeft ook een website. UK whitegoods (website) heeft ook veel info over wasmachines.

• Simon99
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-03 15:06
Een ASKO is een goede koop.
Begin jaren 90 hebben wij een wasmachine en droger van Asko gekocht, en die bevielen goed. deden hun werk in stilte.
Eind jaren 90 zijn we naar Zweden verhuist en in 2010 zijn we terug naar Nederland gekomen

Gebaseerd op de goede ervaring met Asko toen weer Asko gekocht. De droger Waren we tevreden mee maar de wasmachiene..... wat heb ik die vaak vervloekt, wat een herriebak! Vanaf het begin en natuurlijk zijn er monteurs geweest. Niks hielp. Was ook geen made in Sweden meer in een goedkoop land.

De Asko is de gelukkig de deur uit en Sinds een paar jaar staat hier een Schulthess Spirit 540 wasmachiene naar volle tevredenheid en in stilte zijn werk te doen. En Swiss made :)

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Simon99 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 10:40:
maar de wasmachiene..... wat heb ik die vaak vervloekt, wat een herriebak! Vanaf het begin en natuurlijk zijn er monteurs geweest. Niks hielp. Was ook geen made in Sweden meer in een goedkoop land.
Klopt! De programmeurs hadden de software ondermijnd. Dat kwam omdat Gorenje de fabriek en alles naar het oostblok verhuisde en de zweden zonder werk kwamen te zitten.
Gorenje heeft de geterroriseerde code gevonden en opgelost.

[ Voor 27% gewijzigd door DJMaze op 13-02-2026 16:05 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Simon99 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 10:40:
[...]

Begin jaren 90 hebben wij een wasmachine en droger van Asko gekocht, en die bevielen goed. deden hun werk in stilte.
Eind jaren 90 zijn we naar Zweden verhuist en in 2010 zijn we terug naar Nederland gekomen

Gebaseerd op de goede ervaring met Asko toen weer Asko gekocht. De droger Waren we tevreden mee maar de wasmachiene..... wat heb ik die vaak vervloekt, wat een herriebak! Vanaf het begin en natuurlijk zijn er monteurs geweest. Niks hielp. Was ook geen made in Sweden meer in een goedkoop land.

De Asko is de gelukkig de deur uit en Sinds een paar jaar staat hier een Schulthess Spirit 540 wasmachiene naar volle tevredenheid en in stilte zijn werk te doen. En Swiss made :)
De oplossing: zet hem in de garage ;)

20+ jaar met een goedkope indesit gedaan, nu een bosch. Een stuk stiller, maar of hij 20 jaar mee gaat, waarschijnlijk niet omdat deze veel slimmer is (de indesit had niet in de gaten dat hij totaal niet in balans was en ging gewoon door met wassen met flinke kloenk geluiden als de trommel stopte of begon en als die draaide klonk het alsof er een vliegtuig in de ruimte stond.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 04-03 20:30
Met een gezin van 5 personen die allen ook meerdere malen per week sporten helaas veel ervaring met diverse merken wasmachines en wasdrogers. Onderstaande bestrijkt een periode van zo’n 30 jaar

AEG wasmachine: is 1 maand na afloop van de garantie defect gegaan op de motor en pomp: reparatie kosten waren hoger dan een nieuwe.

Meerdere Bosch/Siemens wasmachines: diverse problemen gehad met aandrijfriemen, pompen en lagers. Maximale levensduur 2-3 jaar, meestal geen problemen binnen garantie (was toen nog maar 1 jaar)

LG wasmachine: deze heeft het 5 jaar volgehouden totdat tijdens het draaien een interne steun bleek te zijn afgebroken ten gevolge van roestvorming. Hierdoor was ook de motor defect gegaan, vervolgens een Samsung wasmachine gekocht

Samsung wasmachine met verlengde 5 jaar garantie. Wat een rampzalige apparaat. Is in 4 jaar tijd 6x defect geweest, service was bagger uitgevoerd door een bedrijf die door Samsung was aangesteld maar niet reageerde en geen kennis had. Steeds diverse storingen, pomp, programma knoppen, display, trommel,motor, pomp, electronica en lekkages. In het 4e jaar 2x defect geraakt waarom eigenlijk alle onderdelen zijn vervangen, na 1 week weer foutcodes en een niet werkende machine. Samsung weigerde te repareren of te vervangen terwijl er nog verlengde garantie via Samsung zelf op zat. Is voor de rechter geëindigd waarbij uiteindelijk de oorspronkelijke aankoop ongedaan werd gemaakt. Nooit meer iets van Samsung voor mij.

Zanussi condensdroger: tijdens de garantieperiode defect gegaan door een verbrande printplaat, onderdelen niet meer leverbaar, tegen bijbetaling een Zanussi warmtepomp wasdroger gekocht

Zanussi warmtepomp wasdroger: deed er dagenlang over om de was te drogen, tijdens garantie diverse monteurs gehad zonder verbetering, na afloop garantie een Beko warmtepomp wasdroger gekocht

Beko warmtepomp wasdroger: heeft het 3 jaar volgehouden, totdat er water en trok onderuit de machine kwam en de aardlekschakelaar eruit vloog

Bosch warmtepomp wasdroger: na 2 jaar begonnen problemen met niet meer droog worden van de was en een brand lucht in de machine. 2x afvoer pomp defect. Self cleaning condensor was niet zo self cleaning als het moest zijn, vooral het deel binnenin de machine waar je niet bij kan komen zonder de machine te slopen. 2 keer zelf de machine opengehaald en schoongemaakt, toen 3 maanden na de laatste keer de problemen weer begonnen de moed opgegeven. In totaal 5 jaar gebruikt

Nu sinds een paar jaren in het bezit van een Miele wasmachine en warmtepomp wasdroger, (afkloppen) tot op heden geen problemen gehad. Een stuk duurder dan de voorgaande apparaten, maar zien hoe deze zich gaan houden in de toekomst.

• D3LTA
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:42
Wij zijn op zoek naar een stille wasmachine voor op een houten zolder vloer.

Nu lees ik gemengde reviews over Asko, is dit nog steeds de beste keuze of hebben jullie andere tips.

Hij moet stil zijn bij centrifugeren.

• Techfreak
D3LTA schreef op maandag 16 februari 2026 @ 19:02:
Wij zijn op zoek naar een stille wasmachine voor op een houten zolder vloer.

Nu lees ik gemengde reviews over Asko, is dit nog steeds de beste keuze of hebben jullie andere tips.

Hij moet stil zijn bij centrifugeren.
Het stilst is Everglades, gevolgd door Inventum. Maar stil op een houten vloer is niet te garanderen, ligt heel erg aan de stabiliteit van je vloer.

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:34
De Everglades promotie via bol draait weer op volle toeren, maar gebruik even de zoekfunctie en zie de ellende die deze adviezen veroorzaken.

Dit geldt ook voor alle andere Kwalitatief Uitermate Teleurstellende merken die alleen op basis van prijs worden geadviseerd.

Het stukje 5 jaar garantie is nog wel het meest kwalijke. Uit de echte ervaringen is duidelijk dat het helemaal niets voorstelt. Je moet zolang wachten + voorrijkosten dat van verdriet je verlies maar gaat nemen. Trap er niet in en ga voor kwaliteit met bijbehorende prijs.

• Techfreak
Lekkerboeie86 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 14:36:
De Everglades promotie via bol draait weer op volle toeren, maar gebruik even de zoekfunctie en zie de ellende die deze adviezen veroorzaken.

Dit geldt ook voor alle andere Kwalitatief Uitermate Teleurstellende merken die alleen op basis van prijs worden geadviseerd.

Het stukje 5 jaar garantie is nog wel het meest kwalijke. Uit de echte ervaringen is duidelijk dat het helemaal niets voorstelt. Je moet zolang wachten + voorrijkosten dat van verdriet je verlies maar gaat nemen. Trap er niet in en ga voor kwaliteit met bijbehorende prijs.
Als je op trustpilot kijkt zie je bij Bosch/Siemens en Aeg ook bedroevend lange wachttijden. In elke sector is schaarste qua personeel ook bij witgoed. Je kan dus kiezen, misschien lang wachten op een zelf te betalen reparatie bij Siemens in jaar 3-5, of misschien moeten wachten op een reparatie onder garantie in jaar 3-5. Everglades wasmachines komen van Hisense, door de Consumentenbond uitgeroepen tot betrouwbaarste merk: https://atagbenelux.com/h...-wasmachine-merk-hisense/

[ Voor 16% gewijzigd door Techfreak op 19-02-2026 18:09 ]

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:23
Leuk draadje alhier, de meningen lopen nogal uiteen zie ik. Waar we vroeger Dick sterk hadden die de chinese modellen aanraadde is dat stokje nu overgenomen zie ik. Geen probleem er is voor ieder wat wils.
Zijn er nog betrouwbare merken? Ja en nee.

Er zijn nieuwe goedkope merken die hun plek proberen te veroveren in de europese markt. Probleem is dat sinds kort het recht op reparatie geldt in europa. Laat nou net die goedkopere merken daar een bloedhekel aan hebben. 4,5 en 8 jaar garantie zie ik voorbij komen maar als je de garantiebepalingen erop naslaat dan zie je dat je de wasmachine moet neerzetten, stroom erop en dan niet draaien. Als die het dan niet doet na 5 jaar mag je misshien garantie claimen. Of je het krijgt is vraag 2.

De gerenomeerde merken hebben ondertussen hun machines aangepast waardoor recht op reparatie wel mogelijk is. De oude ingegoten lagers zien we wat minder en de machines zijn wat beter te repareren. En daar zit nu het prijsverschil en garantie. je kunt 5 jaar garantie roepen met bepalingen of 2 jaar gewoon garantie en klaar. Onderdelen voor de gerenomeerde merken zijn er wel te krijgen, van de andere goedkopere merken nauwelijks.

Zijn er betrouwbare machines, jazeker maar het belangrijkste is hoe er om gegaan is met de machines. Je kunt je afvragen waarom de gerenomeerde merken er na 25-35-45 jaar er nog steeds zijn terwijl andere merken al lang weer verdwenen zijn.

De discussie zal een lang draadje worden want eenieder heeft zijn/ haar voorkeur. Zelf sleutel ik het liefst aan de machines van de gerenomeerde merken want dat is nog te doen. Wasmachines, drogers, vaatwassers zijn geen magische machines. een motor, verwarmingselements, een klep en 1 of 2 pompen moeilijker dan dat wordt het niet, alles aangestuurd door een PLC/ Microcontroller (of een ouderwetse klok) met bijbehorende sensoren. Alles wat er anders bijkomt is 9 van de 10 keer marketing.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

• Techfreak
nodri2000 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:37:
Leuk draadje alhier, de meningen lopen nogal uiteen zie ik. Waar we vroeger Dick sterk hadden die de chinese modellen aanraadde is dat stokje nu overgenomen zie ik. Geen probleem er is voor ieder wat wils.

Er zijn nieuwe goedkope merken die hun plek proberen te veroveren in de europese markt. Probleem is dat sinds kort het recht op reparatie geldt in europa. Laat nou net die goedkopere merken daar een bloedhekel aan hebben. 4,5 en 8 jaar garantie zie ik voorbij komen maar als je de garantiebepalingen erop naslaat dan zie je dat je de wasmachine moet neerzetten, stroom erop en dan niet draaien. Als die het dan niet doet na 5 jaar mag je misshien garantie claimen. Of je het krijgt is vraag 2.

De gerenomeerde merken hebben ondertussen hun machines aangepast waardoor recht op reparatie wel mogelijk is. De oude ingegoten lagers zien we wat minder en de machines zijn wat beter te repareren. En daar zit nu het prijsverschil en garantie. je kunt 5 jaar garantie roepen met bepalingen of 2 jaar gewoon garantie en klaar. Onderdelen voor de gerenomeerde merken zijn er wel te krijgen, van de andere goedkopere merken nauwelijks.

Zijn er betrouwbare machines, jazeker maar het belangrijkste is hoe er om gegaan is met de machines. Je kunt je afvragen waarom de gerenomeerde merken er na 25-35-45 jaar er nog steeds zijn terwijl andere merken al lang weer verdwenen zijn.

De discussie zal een lang draadje worden want eenieder heeft zijn/ haar voorkeur. Zelf sleutel ik het liefst aan de machines van de gerenomeerde merken want dat is nog te doen. Wasmachines, drogers, vaatwassers zijn geen magische machines. een motor, verwarmingselements, een klep en 1 of 2 pompen moeilijker dan dat wordt het niet, alles aangestuurd door een PLC/ Microcontroller (of een ouderwetse klok) met bijbehorende sensoren. Alles wat er anders bijkomt is 9 van de 10 keer marketing.
Zo erg als jfie garantievoorwaarden schetst zijn ze niet. Garantievoorwaarden heb je altijd, bij auto's ook, zoals dat je in die tijd alle beurten door de dealer moet laten doen. Dat recht van reparatie klinkt heel mooi. Maar ik vind het de zoveelste manier om de schijn van het klimaat redden op te houden. Het enige wat je doet is de prijzen opdrijven, al die onderdelen moeten opgeslagen worden. Onder het mom van klimaatvriendelijk zijn kan je de prijs van onderdelen weer opdrijven. Het enige resultaat is dat nog minder mensen laten repareren waardoor de afvalberg nog meer groeit. Ik snap je punt wel, vanuit het reparatie oogpunt is het leuk en makkelijk dat je alle onderdelen snel voor hande hebt. Alleen zelf vind ik het leuker om te zien hoe nieuwkomers machines bouwen die verrassend betrouwbaar zijn.

• nodri2000
Techfreak schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:13:
[...]

Dat recht van reparatie klinkt heel mooi. Maar ik vind het de zoveelste manier om de schijn van het klimaat redden op te houden. Het enige wat je doet is de prijzen opdrijven, al die onderdelen moeten opgeslagen worden. Onder het mom van klimaatvriendelijk zijn kan je de prijs van onderdelen weer opdrijven. Het enige resultaat is dat nog minder mensen laten repareren waardoor de afvalberg nog meer groeit. Ik snap je punt wel, vanuit het reparatie oogpunt is het leuk en makkelijk dat je alle onderdelen snel voor hande hebt. Alleen zelf vind ik het leuker om te zien hoe nieuwkomers machines bouwen die verrassend betrouwbaar zijn.
Wat een vreemde redenatie. Jij vind dat mensen maar een nieuwe machine moeten kopen omdat een onderdeeltje defect is. 1 onderdeeltje vervangen kost minder dan een nieuwe. Het produceren van een nieuwe machine is meer belastend voor het milieu dan 1 onderdeel. om over de afvalberg maar te zwijgen. De grootste reden voor het recht van reparatie in de EU is juist het terugdringen van de afvalberg. Voor de ruimte van 1 wasmachine kan ik voor 10 jaar lagers op voorraad hebben van verschillende machines. In mijn optiek (en in die van de meeste mensen) is het repareren beter voor het milieu dan overal maar een nieuwe machine voor aanschaffen.

terug on topic om over het meest betrouwbare merk te praten. Jij geeft aan dat HiSense het meest betrouwbare merk is volgens de consumentenbond en linkt naar een artikel van de fabrikant/ dealer. Ik heb de test erbij gehaald en daar staat het volgende:
Miele en Hisense worden om verschillende redenen het beste beoordeeld. Over de wasmachines van Miele zijn de meeste gebruikers het meest tevreden en de vorige wasmachines van Miele gingen met bijna 16 jaar ook verreweg het langste mee. Hisense wordt gezien als meest betrouwbaar, bij die wasmachines zijn de minste mankementen gemeld. Omdat dit merk niet zo groot is, waren er te weinig waarnemingen om een levensduur vast te stellen.

Dus knap dat ze het doen maar ze zijn nog te klein om echt tot een waarde oordeel te komen. Kijken we naar de wasmachine testen van 2026 dan zitten de Everglades, Hisenses en Haiers allemaal in de onderste regionen. De eerste Hisense op plaats 30 van de 45. Daarboven bijna allemaal de gerenomeerde merken.

De hier vertelde 5 jaar garantie is niet meer terug te vinden op de website van Hisense en is de standaard 2 jaar.

• Lekkerboeie86
Techfreak heeft erg veel overeenkomsten qua visie met @dicksterk het is vooral focus op de allerlaagste prijs icm bol.com. Om vervolgens deze producten de hemel in de prijzen. Ook speelt hij sterk in op het stukje zekerheid doormiddel van de garanties.

"Toevallig" ook dezelfde merken als Everglades en Frilec en andere rammel bakken die voor erg veel teleurstelling hebben gezorgd. Gelukkig is daar nog de zoekfunctie.

Voel je vrij om zijn goed bedoelde adviezen te volgen, maar het is nog beter om je gezonde verstand te gebruiken.

• Techfreak
nodri2000 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:42:
[...]

Wat een vreemde redenatie. Jij vind dat mensen maar een nieuwe machine moeten kopen omdat een onderdeeltje defect is. 1 onderdeeltje vervangen kost minder dan een nieuwe. Het produceren van een nieuwe machine is meer belastend voor het milieu dan 1 onderdeel. om over de afvalberg maar te zwijgen. De grootste reden voor het recht van reparatie in de EU is juist het terugdringen van de afvalberg. Voor de ruimte van 1 wasmachine kan ik voor 10 jaar lagers op voorraad hebben van verschillende machines. In mijn optiek (en in die van de meeste mensen) is het repareren beter voor het milieu dan overal maar een nieuwe machine voor aanschaffen.

terug on topic om over het meest betrouwbare merk te praten. Jij geeft aan dat HiSense het meest betrouwbare merk is volgens de consumentenbond en linkt naar een artikel van de fabrikant/ dealer. Ik heb de test erbij gehaald en daar staat het volgende:
Miele en Hisense worden om verschillende redenen het beste beoordeeld. Over de wasmachines van Miele zijn de meeste gebruikers het meest tevreden en de vorige wasmachines van Miele gingen met bijna 16 jaar ook verreweg het langste mee. Hisense wordt gezien als meest betrouwbaar, bij die wasmachines zijn de minste mankementen gemeld. Omdat dit merk niet zo groot is, waren er te weinig waarnemingen om een levensduur vast te stellen.

Dus knap dat ze het doen maar ze zijn nog te klein om echt tot een waarde oordeel te komen. Kijken we naar de wasmachine testen van 2026 dan zitten de Everglades, Hisenses en Haiers allemaal in de onderste regionen. De eerste Hisense op plaats 30 van de 45. Daarboven bijna allemaal de gerenomeerde merken.

De hier vertelde 5 jaar garantie is niet meer terug te vinden op de website van Hisense en is de standaard 2 jaar.
Je begrijpt me verkeerd. Ik zeg niet dat mensen niet moeten repareren, ik zeg dat ze dat door de steeds duurdere onderdelen niet gaan doen. Een stuurprint voor de borstelloze motor van Bosch vervangen kost inclusief monteur meer dan een goedkope nieuwe machine, lagers voor Aeg idem. De reguliere tests van de consumentenbond nemen betrouwbaarheid en levensduur niet mee. Dat hisense zo hoog scoort op weinig mankementen is wel veelbelovend. De 5 jaar garantie is niet via Hisense zelf maar via Everglades die machines van Hisense levert. Ook via Heinner dat zowel Hisense als Midea machines levert.

• nodri2000
Techfreak schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 13:38:
[...]

Je begrijpt me verkeerd. Ik zeg niet dat mensen niet moeten repareren, ik zeg dat ze dat door de steeds duurdere onderdelen niet gaan doen. Een stuurprint voor de borstelloze motor van Bosch vervangen kost inclusief monteur meer dan een goedkope nieuwe machine, lagers voor Aeg idem. De reguliere tests van de consumentenbond nemen betrouwbaarheid en levensduur niet mee. Dat hisense zo hoog scoort op weinig mankementen is wel veelbelovend. De 5 jaar garantie is niet via Hisense zelf maar via Everglades die machines van Hisense levert. Ook via Heinner dat zowel Hisense als Midea machines levert.
Stuurprint kan ik leveren voor €280 en een lager voor een tientje. Sorry hoor maar als je niet weet waar je het over hebt zeg het dan niet.
Hetzelfde met de garantie waar je het over hebt, google op Hisense wasmachine kopen (wat de meeste mensen gaan doen) dan kom ik op de eerste twee pagina’s van de zoek resultaten geen Everglades tegen. Verder heb ik ook niet gekeken.

Gekke is dat je wel weet te linken naar dat Hisense het meest betrouwbaar is om vervolgens een paar posts verderop te zeggen dat ze (de consumentenbond) het niet meenemen.

Ik vermoed dat je aandelen oid in deze bedrijven hebt.

• Techfreak
nodri2000 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 14:23:
[...]

Stuurprint kan ik leveren voor €280 en een lager voor een tientje. Sorry hoor maar als je niet weet waar je het over hebt zeg het dan niet.
Hetzelfde met de garantie waar je het over hebt, google op Hisense wasmachine kopen (wat de meeste mensen gaan doen) dan kom ik op de eerste twee pagina’s van de zoek resultaten geen Everglades tegen. Verder heb ik ook niet gekeken.

Gekke is dat je wel weet te linken naar dat Hisense het meest betrouwbaar is om vervolgens een paar posts verderop te zeggen dat ze (de consumentenbond) het niet meenemen.

Ik vermoed dat je aandelen oid in deze bedrijven hebt.
Ik heb het idee dat je niet leest wat ik zeg. Ik zei dat reparatiekosten inclusief monteur duurder zijn dan een goedkope nieuwe machine. Die stuurprint van 280 kost inclusief installatie door een monteur bijvoorbeeld makkelijk 400 euro. Verder zei ik dat in de reguliere testps van de consumentenbond levensduur en betrouwbaarheid niet meewegen. Waar ik naar linkte was een onderzoek van de consumentenbond dat specifiek over betrouwbaarheid ging. de test van Hisense kwam ter sprake omdat iemand Everglades rommel noemde, Everglades levert Hisense machines. De betrouwbaarheid die uit het onderzoek van de consumentenbond blijkt geeft aan dat het geen rommel is. Verder adviseer ik juist Everglades en niet Hisense omdat Everglades 5 jaar garantie biedt. Ik vind van gedachte wisselen als monteurs onder elkaar best leuk maar het lijkt me voor de lezers het leukst als we objectief blijven.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:48
Onderdelen met Everglades is wel een dingetje overigens. Als je bij de bekende onderdelenwinkel online gaat kijken naar Everglades kan ik daar 3 manchetten kopen, meer onderdelen niet. De andere shop kent Everglades niet eens.
Kijk je naar Inventum wordt het een stuk meer terwijl het onderhuids waarschijnlijk dezelfde machines zijn.

Everglades bestaat overigens al de nodige jaren (vriendin had 20 jaar geleden al een koelkast van Everglades), zijn weinig vernieuwend in hun apparaten, klein assortiment en doen niet aan marketing of cashback acties. Dat zijn allemaal kosten die je niet hoeft te betalen als eindgebruiker.

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-03 08:39
in mijn ervaring is het een crap shoot. Je weet nooit wat je koopt, eigenlijk. ook niet bij de bekende merken. Zelfs miele gebruikt nu plastic drums, net als een paar andere bekende merken. Ik heb goedkope Proline's gehad / gezien die 10-20 jaar probleemloos werken, en mieles die na 3 dagen al kapot zijn, en andersom. En alles er tussenin.

Ik zou vooral gewoone en model uitkiezen die bied wat je zoekt, die niet tè duur is en niet "te" goedkoop, en dan maar hopen. Geen extra garantie bijkopen - je hebt altijd garantie zolang je mag verwachten dat een wasmachine mee gaat. en dat is zelfs bij 'n goedkoop model zeker meer dan 2 jaar. Als je kunt, koop een model met een niet-plastic drum, dan is eventueel onderhoud of reparatie ook nog een optie.

[ Voor 38% gewijzigd door Visgek82 op 20-02-2026 16:55 ]

• pistole
  • Laatst online: 09:09

pistole

Frutter

Leuk onderwerp. Vanuit het oogpunt van duurzaamheid kan je in mijn beleving het beste voor Miele gaan. Maar niet iedereen heeft hiervoor ook het budget, of het geld over. En daarom kan ik heel goed begrijpen waarom de goedkopere merken populair zijn. Maar helaas is het goede spul fnuikend voor de toekomst van onze planeet.

Ik frut, dus ik epibreer

• sukkel 24
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-03 23:01
ik heb niet alles gelezen maar verschil in slijtage aan kleding is bij goedkopere machines echt wel een dure ergernis die flink aantikt
warmtepomp droger kopen met demontabele zelf schoon te maken condensor want hoe goed je die machine met zelf cleaning eigenschap ook gebruikt als die (samsung) automatische schoonmaakcyclus niet goed genoeg werkt is dat een dure reparatie
energieverbruik over bv 10 jaar is ook een kostenpost die je moet vergelijken met aankoopkosten-met oplopende energie prijs!

• Techfreak
_JGC_ schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:34:
Onderdelen met Everglades is wel een dingetje overigens. Als je bij de bekende onderdelenwinkel online gaat kijken naar Everglades kan ik daar 3 manchetten kopen, meer onderdelen niet. De andere shop kent Everglades niet eens.
Kijk je naar Inventum wordt het een stuk meer terwijl het onderhuids waarschijnlijk dezelfde machines zijn.

Everglades bestaat overigens al de nodige jaren (vriendin had 20 jaar geleden al een koelkast van Everglades), zijn weinig vernieuwend in hun apparaten, klein assortiment en doen niet aan marketing of cashback acties. Dat zijn allemaal kosten die je niet hoeft te betalen als eindgebruiker.
Inventum levert machines van Midea niet van Hisense, dus die onderdelen passen niet in een Everglades machine. Maar je kan de onderdelen voor Everglades wel bij Everglades zelf en vaak ook bij Atag Benelux krijgen. 20 jaar geleden leverde Everglades producten van Vestel dus dat is qua kwaliteit wel verschillend met nu.Inventum levert machines van Midea niet van Hisense, dus die onderdelen passen niet in een Everglades machine. Maar je kan de onderdelen voor Everglades wel bij Everglades zelf en vaak ook bij Atag Benelux krijgen. 20 jaar geleden leverde Everglades producten van Vestel dus dat is qua kwaliteit wel verschillend met nu.

• Techfreak
Visgek82 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:52:
in mijn ervaring is het een crap shoot. Je weet nooit wat je koopt, eigenlijk. ook niet bij de bekende merken. Zelfs miele gebruikt nu plastic drums, net als een paar andere bekende merken. Ik heb goedkope Proline's gehad / gezien die 10-20 jaar probleemloos werken, en mieles die na 3 dagen al kapot zijn, en andersom. En alles er tussenin.

Ik zou vooral gewoone en model uitkiezen die bied wat je zoekt, die niet tè duur is en niet "te" goedkoop, en dan maar hopen. Geen extra garantie bijkopen - je hebt altijd garantie zolang je mag verwachten dat een wasmachine mee gaat. en dat is zelfs bij 'n goedkoop model zeker meer dan 2 jaar. Als je kunt, koop een model met een niet-plastic drum, dan is eventueel onderhoud of reparatie ook nog een optie.
Extra garantie bijkopen zou ik ook niet doen zolang er opties zijn om het gratis te krijgen. Toch is 5 jaar gratis garantie een stuk makkelijker dan alle tijd en moeite die het kost om je op non-conformiteit te moeten beroepen. Daar gaat vaak minimaal weken overheen.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:30
Om ook mijn anekdote nog even toe te voegen:

Ik gebruik een geërfde droger van Miele, uit ca 1995 (dus 30 jaar oud). Op zich fantastisch dat ie het nog doet, al is het natuurlijk geen warmtepompdroger dus verbruikt aardig wat stroom. Een jaartje terug was de motorcondensator stuk. Geen probleem, normaal kan ik dat zelf vervangen. Maar bij deze Miele moest je dus de hele trommel demonteren om bij die stomme condensator te komen, omdat de achter- en zijwanden niet te demonteren zijn. Dat viel me dan toch weer erg tegen. Bij goede kwaliteit hoort in mijn ogen goede repareerbaarheid.

• dikke man
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:36
Het blijft interessant om te zien hoe hier de meningen (verdeeld) zijn.

Momenteel nog tevreden met mijn 13 jaar oude Miele W5893, kreeg 4 jaar na aanschaf wel een nieuwe stuurprint, geen kosten want ik had er destijds een 10 jaar garantie certificaat bijgekocht.
Destijds ook snelle en goede service vanuit Miele. Dat schijnt nu wel anders te zijn maar wellicht moet je het treffen?
Dat servicecertificaat is tegenwoordig bij Miele niet meer mogelijk onder de oude voorwaarden.
Het blijft, ondanks het slijtage gevoelige aluminium trommelkruis, tot op heden een toppertje.

Na 13 jaar heb ik wel een shortlist van een tweetal merken samengesteld voor de directe vervanging mocht dat nodig zijn.
Voor mij geen Miele meer. Overpriced, heel veel plastic en brakke software (soms de firmware) voor zover je een wifi model zou willen (nee!!).

Een Siemens van minimaal 80 kg. wel, uit de IQ 500 serie omdat de schokbrekers daarvan meer dan redelijk zouden zijn.
Vanaf de IQ 700 serie zitten er nogal wat marketing snufjes op die zelden nodig of zinvol zijn.

Mogelijk garantie bijkopen via de site van Siemens.
Redelijk geprijsd.

Ook Asko scoort hoog bij mij. Ook een zware jongen echter weet ik niet of ik de nieuwe (dunne) geïnjecteerde nylon deursloten (electrische) wel moet vertrouwen.

Qua bouw is er verder maar weinig op af te dingen en de Nidec motor zal ook niet snel problemen geven.

Het meest storingsgevoelige onderdeel zal toch wel weer het PCB board zijn.
Qua bouw kan de machine 20 jaar of langer mee, de electronica doet dat in de regel niet.
Het model tikt qua prijs wel de hogere regionen aan en de garantie is 2 jaar (non conformiteit is anders!) met vanaf jaar 3 tot en met 5 alleen de voorrijkosten betalen in geval van noodzakelijk bezoek van de Asko monteur.

Ach, niets wordt meer voor de eeuwigheid gemaakt.
Het liefste had ik een zware gereviseerde Miele met gietijzeren trommelkruis, zonder koolborstels, minimaal 9 kilogram trommel en mechanische hoofd/ draaiknop.
Dit alles bij elkaar is er niet, althans niet met een grote trommel inhoud en koolborstelloos.

Er zullen vast lokale vakmensen en hobbyisten zijn die zulke of bijna gelijkwaardige machines draaiende kunnen houden.

Ideeën iemand?

[ Voor 11% gewijzigd door dikke man op 20-02-2026 21:36 ]

• Techfreak
dikke man schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 21:15:
Het blijft interessant om te zien hoe hier de meningen (verdeeld) zijn.

Momenteel nog tevreden met mijn 13 jaar oude Miele W5893, kreeg 4 jaar na aanschaf wel een nieuwe stuurprint, geen kosten want ik had er destijds een 10 jaar garantie certificaat bijgekocht.
Destijds ook snelle en goede service vanuit Miele. Dat schijnt nu wel anders te zijn maar wellicht moet je het treffen?
Dat servicecertificaat is tegenwoordig bij Miele niet meer mogelijk onder de oude voorwaarden.
Het blijft, ondanks het slijtage gevoelige aluminium trommelkruis, tot op heden een toppertje.

Na 13 jaar heb ik wel een shortlist van een tweetal merken samengesteld voor de directe vervanging mocht dat nodig zijn.
Voor mij geen Miele meer. Overpriced, heel veel plastic en brakke software (soms de firmware) voor zover je een wifi model zou willen (nee!!).

Een Siemens van minimaal 80 kg. wel, uit de IQ 500 serie omdat de schokbrekers daarvan meer dan redelijk zouden zijn.
Vanaf de IQ 700 serie zitten er nogal wat marketing snufjes op die zelden nodig of zinvol zijn.

Mogelijk garantie bijkopen via de site van Siemens.
Redelijk geprijsd.

Ook Asko scoort hoog bij mij. Ook een zware jongen echter weet ik niet of ik de nieuwe (dunne) geïnjecteerde nylon deursloten (electrische) wel moet vertrouwen.

Qua bouw is er verder maar weinig op af te dingen en de Nidec motor zal ook niet snel problemen geven.

Het meest storingsgevoelige onderdeel zal toch wel weer het PCB board zijn.
Qua bouw kan de machine 20 jaar of langer mee, de electronica doet dat in de regel niet.
Het model tikt qua prijs wel de hogere regionen aan en de garantie is 2 jaar (non conformiteit is anders!) met vanaf jaar 3 tot en met 5 alleen de voorrijkosten betalen in geval van noodzakelijk bezoek van de Asko monteur.

Ach, niets wordt meer voor de eeuwigheid gemaakt.
Het liefste had ik een zware gereviseerde Miele met gietijzeren trommelkruis, zonder koolborstels, minimaal 9 kilogram trommel en mechanische hoofd/ draaiknop.
Dit alles bij elkaar is er niet, althans niet met een grote trommel inhoud en koolborstelloos.

Er zullen vast lokale vakmensen en hobbyisten zijn die zulke of bijna gelijkwaardige machines draaiende kunnen houden.

Ideeën iemand?
Als het echt 20 jaar mee moet zou ik die Siemens van de lijst halen. Een Miele zonder toeters en bellen is je grootste kans, geen wifi en geen autodose. Asko kan ook, soms iets minder stil. Die Siemens zou ik door Everglades vervangen. 5 jaar garantie, zeer stabiel balanssysteem, de fabrikant van deze machines Hisense krijgt van de Consumentenbond een 9,4 voor betrouwbaarheid. Levensduur is niet goed te zeggen, ze zijn er nog te kort. Hou het op 10-12 jaar. Dat doet niet onder voor de Siemens op je lijst. Voor 20 jaar moet je echt bij Miele of Asko zijn.

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:07
Techfreak schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 22:13:
[...]

Als het echt 20 jaar mee moet zou ik die Siemens van de lijst halen. Een Miele zonder toeters en bellen is je grootste kans, geen wifi en geen autodose. Asko kan ook, soms iets minder stil. Die Siemens zou ik door Everglades vervangen. 5 jaar garantie, zeer stabiel balanssysteem, de fabrikant van deze machines Hisense krijgt van de Consumentenbond een 9,4 voor betrouwbaarheid. Levensduur is niet goed te zeggen, ze zijn er nog te kort. Hou het op 10-12 jaar. Dat doet niet onder voor de Siemens op je lijst. Voor 20 jaar moet je echt bij Miele of Asko zijn.
Ha Dick Sterk leuk je weer te zien in dit topic met je Everglades en 5 jaar garantie!
Techfreak schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 22:13:
[...]

Als het echt 20 jaar mee moet zou ik die Siemens op de lijst laten. Een Miele zonder toeters en bellen is je grootste kans, geen wifi en geen autodose. Die Everglades zou ik door Siemens vervangen. 2 jaar garantie, 10 jaar garantie op de motor en 7 jaar garantie voor 75 euro, zeer stabiel balanssysteem, de fabrikant van deze machines krijgt van de Consumentenbond een 8.4 voor betrouwbaarheid. Levensduur is wel goed te zeggen, namelijk 12j5m want ze worden veel meer verkocht. Dat doet niet onder voor de Hisense op de lijst, nou wel dus want van Hisense is nog geen data dus je kan niet zeggen dat deze 10-12 jaar meegaat.

Voor 20 jaar moet je echt bij Miele of Asko zijn. Ook niet, Asko staat op 10j7m en Miele op 15j9m.
Als we tenminste uitgaan van het Consumentenbond onderzoek zonder rapport, alleen een tabelletje met cijfers. Ik ben zeer benieuwd naar het aantal inzendingen van Hisense vs bijv Siemens.
Sowieso is de laagste score voor betrouwbaarheid slechts een 7.7, vind ik nog vrij hoog voor het merk Candy ;w .

Hier zelf overgins een iQ700 Siemens zonder problemen, maar deze is vrij nieuw (3j oud, met 5 jaar garantie :7 )

[ Voor 36% gewijzigd door FitTiv op 21-02-2026 00:01 ]

• Lekkerboeie86
*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door twain4me op 21-02-2026 12:19 . Reden: maak liever (alleen) een TR aan ]

• NightCruiser
  • Niet online
Hoe is LG? Mij werd een LG aangeraden (LG F4WR9513S2W0) vanwege de lange garantie(op de motor dan, hecht ik zelf niet veel waarde aan), autodosering en de volledige stalen binnen trommel, tenminste de "schoepen" in de trommel waren bij deze ook van metaal, waar ze meestal van Plastic zijn. Zat wel een grote AI sticker op, wat me voor geen meter aanstaan eigenlijk.

Mijn gevoel neigt zelf naar een Asko, gezien we houten vloeren hebben en deze zijn speciaal gemaakt voor houten vloeren. Al die extra functies zoals stroom, en autodosering zijn natuurlijk heel leuk, alleen het kan ook stuk. En Asko geeft ook aan dat ze voor 20 jaar gemaakt zijn.

• Techfreak
NightCruiser schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:22:
Hoe is LG? Mij werd een LG aangeraden (LG F4WR9513S2W0) vanwege de lange garantie(op de motor dan, hecht ik zelf niet veel waarde aan), autodosering en de volledige stalen binnen trommel, tenminste de "schoepen" in de trommel waren bij deze ook van metaal, waar ze meestal van Plastic zijn. Zat wel een grote AI sticker op, wat me voor geen meter aanstaan eigenlijk.

Mijn gevoel neigt zelf naar een Asko, gezien we houten vloeren hebben en deze zijn speciaal gemaakt voor houten vloeren. Al die extra functies zoals stroom, en autodosering zijn natuurlijk heel leuk, alleen het kan ook stuk. En Asko geeft ook aan dat ze voor 20 jaar gemaakt zijn.
Ik zou in dit geval je gevoel volgen en voor Asko gaan. Lg is van zichzelf al lang niet altijd stil, maar op houten vloeren helemaal niet. Die garantie op de motor geldt enkel voor het onderdeel, de monteur betaal je gewoon.

• _JGC_
Motorgarantie is wassen neus. Wat je meestal kapot ziet gaan:
- trommellager
- trommelkruis
- manchet
- schokdempers
- pomp
- stuurmodule

De motor kunnen ze ook 20 jaar op geven, de kans dat een van bovenstaande onderdelen het begeeft en de klant uiteindelijk een nieuwe machine koopt is groter dan de kans op een kapotte motor.

• NightCruiser
  • Niet online
Ja, daarom zei ik ook dat ik daar weinig waarde aan hecht, die motor zal de wereld ook niet kosten en kan je er vast ook zelf in schroeven.

Dit filmpje heeft me ook wel doen overtuigen dat die Asko's wel ok zijn:
YouTube: ASKO Washing Machine REVIEW & TEARDOWN: Better Than MIELE? An Indepe...

Ik moet er ook niet te zwaar aan tillen, draai al 18 jaar op machines die we gekregen hebben, heb nu een Zanussi ZWG6165 die ik zelfs jaren heb opgeslagen in de buitenschuur, en ook die draait al jaren probleemloos. Grootste ergernis is het vibreren van de houten vloeren. Al redelijk opgelost met een betontegel van 60x60x5, maar toch merk je het nog steeds.

• nodri2000
NightCruiser schreef op zondag 22 februari 2026 @ 20:33:
. Grootste ergernis is het vibreren van de houten vloeren. Al redelijk opgelost met een betontegel van 60x60x5, maar toch merk je het nog steeds.
ASKO zal best wel oke zijn maar als je een stille machine zoekt dan is het misschien niet het merk welke je wilt hebben. De Consumentenbond en duitse TUV geven in hun testen de ASKO wel goede punten maar 1 minpunt is het geluid van de machine. Iets om over na te denken.

Volgens het filmpje heeft de ASKO GEEN aquastop! Wel een sensor oid onderin. Dit is wel (vooral met houten vloeren) iets om rekening mee te houden. Tenzij je zelf al zoiets op de kraan hebt zitten.

• NightCruiser
  • Niet online
nodri2000 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 08:21:
[...]

ASKO zal best wel oke zijn maar als je een stille machine zoekt dan is het misschien niet het merk welke je wilt hebben. De Consumentenbond en duitse TUV geven in hun testen de ASKO wel goede punten maar 1 minpunt is het geluid van de machine. Iets om over na te denken.

Volgens het filmpje heeft de ASKO GEEN aquastop! Wel een sensor oid onderin. Dit is wel (vooral met houten vloeren) iets om rekening mee te houden. Tenzij je zelf al zoiets op de kraan hebt zitten.
Het geluid ben ik me van bewust inderdaad, maar hij komt in een afgesloten "technische ruimte" op zolder te staan, dus zolang het geen laag doordreunend geluid is zal dat wel meevallen denk ik. Die aquastop is wel iets om over na te denken. Dat is toch een sensor op de aanvoer slang? De machine staat hier nu voor de zekerheid in wasmachinebak, maar ik hoop die eigenlijk niet meer nodig te hebben(veroorzaakt ook enige onbelans, word vies)

edit
Zie nu dat die Zanussie sowieso een aquastop op de slang heeft, dus die kan ik wel overzetten als dat nodig is, en het Asko model wat ik op het oog heb heeft het "aqua safe system", dus dat zou dan wel goed moeten komen:
Niemand wil waterschade thuis. Zelfs de kleinste lekkage die onopgemerkt blijft, kan grote problemen veroorzaken. Daarom hebben we het Aqua Safe™ systeem. Een geavanceerde waterbeveiliging met degelijke constructies zoals een PEX slang en een naadloos gelaste container. Maar ook slimme systemen zoals een bodemsensor, overloopbeveiliging en waterlekdetectie. Steel Seal™ - deurafdichting zonder rubberen deurmanchetRoestvrijstalen binnen- en buitentrommelOverloopbeveiligingAnti Block™ bodemsensorPEX toevoerslangMaximale duur voor waterinstroom
Bepaalde Miele's vallen ook wel in het budget overigens, maar ik begrijp dat die het ook niet geweldig doen op houten vloeren :-(

[ Voor 31% gewijzigd door NightCruiser op 23-02-2026 09:12 ]

• Ricktachtig
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:59
Na ongeveer 13 jaar trouwe dienst lijkt onze Samsung wasmachine de geest te gaan geven. We zijn op zoek naar een wasmachine waar we net zo lang plezier van kunnen hebben als de huidige. Wel willen we van 8kg naar 9kg trommel gaan en heel graag wat stiller. We overwegen Coolblue omdat ze de wasmachine netjes op de plek plaatsen en aansluiten.

Modellen dat we overwegen zijn:
Siemens WG44G2ZBNL - 699 euro
AEG LR76CBC94 ProSteam UniversalDose - 699 euro
Samsung WW90DG6U85LK AI Wash - 599 euro (+ 75 euro cashback)

Siemens vanwege beste koop Consumentenbond en dat die stiller is. AEG omdat we tevreden zijn over onze droger van dat merk en deze zuiniger is. Samsung qua prijs en vanwege de goede ervaringen met de vorige.

• Techfreak
Ricktachtig schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:17:
Na ongeveer 13 jaar trouwe dienst lijkt onze Samsung wasmachine de geest te gaan geven. We zijn op zoek naar een wasmachine waar we net zo lang plezier van kunnen hebben als de huidige. Wel willen we van 8kg naar 9kg trommel gaan en heel graag wat stiller. We overwegen Coolblue omdat ze de wasmachine netjes op de plek plaatsen en aansluiten.

Siemens vanwege beste koop Consumentenbond en dat die stiller is. AEG omdat we tevreden zijn over onze droger van dat merk en deze zuiniger is. Samsung qua prijs en vanwege de goede ervaringen met de vorige.
je hebt geluk gehad met je Samsung, veel machines van dit merk gaan snel stuk. Als monteur ben ik erg ontevreden over Bosch/Siemens en Aeg. Ik durf je geen 10 jaar te beloven, zelfs geen 5 jaar zonder reparaties. Voeg de Everglades EVWM91412AG die je op Bol kan krijgen ook eens aan je lijstje toe. Nu met 85 euro select korting. Je kan select daarna gewoon weer uit zetten als je het niet wil. Wordt ook netjes aangesloten en 5 jaar volledige garantie. Het moet wel echt deze zijn want de witte is uit vooraad bij Bol zelf en wordt geleverd door een partner die niet aansluit. Van deze durf ik 10 jaar wel te verwachten.

• NightCruiser
  • Niet online
13 jaar lijkt me belachelijk kort, dus waarom zou je weer een Samsung overwegen? Die dingen staan er sowieso om bekend dat je er met een grote boog omheen moet lopen.

Heb even een abbo op de consumenten bond genomen, maar daar lijken ze vooral op huisvrouw niveau(nofi) te testen, bij duurzaamheid bijvoorbeeld:
Duurzaamheid
Het oordeel voor duurzaamheid wordt voor het grootste deel (85%) bepaald door de zuinigheid van de machine. Dit bestaat uit het energieverbruik (75%) en het waterverbruik (25%).

Daarnaast beoordelen we 'Duurzaam ontwerp (5%), 'Duurzaam gebruik' (5%) en de Merkervaring (5%).
Ik versta iets heel anders onder "duurzaam". Zie helaas niks staan over de gebruikte componenten die in een machine zitten., zag bijvoorbeeld in YouTubefilmpjes dat er tegenwoordig ook plastic poelies worden gebruikt, lijkt mij niet wenselijk.

Hoezo word "everglades" zo vaak aangeraden? Zelfs met korting en al? Zijn die dingen echt zo goed of is het stiekem een everglades medewerker? Begrijp zelf dat het een redelijk plakmerk is, dus het is nog maar zien of je over 10+ nog onderdelen kan krijgen.

[ Voor 12% gewijzigd door NightCruiser op 23-02-2026 16:02 ]

• Techfreak
NightCruiser schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:42:
13 jaar lijkt me belachelijk kort, dus waarom zou je weer een Samsung overwegen? Die dingen staan er sowieso om bekend dat je er met een grote boog omheen moet lopen.

Heb even een abbo op de consumenten bond genomen, maar daar lijken ze vooral op huisvrouw niveau(nofi) te testen, bij duurzaamheid bijvoorbeeld:

[...]

Ik versta iets heel anders onder "duurzaam". Zie helaas niks staan over de gebruikte componenten die in een machine zitten., zag bijvoorbeeld in YouTubefilmpjes dat er tegenwoordig ook plastic poelies worden gebruikt, lijkt mij niet wenselijk.
13 jaar is niet belachelijk kort. Je mag blij zijn als je het haalt, enkel Miele en Asko zijn gebouwd voor langer. En Schulthess maar die zie je tegenwoordig niet veel meer. De Lg die je gisteren overwoog zou ook niet echt langer dan 13 jaar mee gaan. Plastic poelies klinken wat minder verfijnd, maar opzich gebeurd er weinig problematisch mee.Everglades wordt gemaakt door Hisense. Hisense kreeg in december 2025 een 9,4 van de consumentenbond voor betrouwbaarheid. Hisense is ook de eigenaar van Asko, al betekent dat niet dat er Asko onderdelen in een Hisense zitten. Nee ik werk niet voor Everglades, ik adviseer ook vaak Heinner en Frilec.

[ Voor 12% gewijzigd door Techfreak op 23-02-2026 16:15 ]

• NightCruiser
  • Niet online
Techfreak schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:01:
[...]

13 jaar is niet belachelijk kort. Je mag blij zijn als je het haalt, enkel Miele en Asko zijn gebouwd voor langer. En Schulthess maar die zie je tegenwoordig niet veel meer. De Lg die je gisteren overwoog zou ook niet echt langer dan 13 jaar mee gaan. Plastic poelies klinken wat minder verfijnd, maar opzich gebeurd er weinig problematisch mee.
Dan verschillen wij daarin van mening, ik ken niemand die zo kort doet met zijn machine(behalve iemand met een Samsung). Even voor de gein gekeken bij de Zanussi, maar die komt uit 2009 en geeft geen enkel teken van opgeven :). Toch ook alweer 17 jaar.

• _JGC_
@NightCruiser Is maar net hoeveel je het ding gebruikt. Mijn AEG leek ook lang mee te gaan, totdat 'ie halverwege de levensduur te maken kreeg met de was van een gezin ipv een vrijgezel. Dat was na 10 jaar einde oefening, draaien onder luid kabaal vanwege een gaar trommellager.

Als ik het grote Samsung Ecotrouble topic zo lees is 13 jaar met een Samsung machine uitzonderlijk lang.

Verder zijn de grote trommels in de moderne machines killing voor de betrouwbaarheid. Jouw Zanussi is waarschijnlijk nog met 5-7kg trommel. Zo'n 10kg trommel is leuk als je veel tegelijk wast, maar als je 'm halfvol gooit moet je nog maar afwachten of dat stabiel verdeeld wordt bij het centrifugeren.

• NightCruiser
  • Niet online
Dan zal ik helemaal spekkoper zijn met die Asko, want ik ga van gezin naar vrijgezel >:)

Wil verder niemand afvallen, vind persoonlijk gebaseerd op mijn eigen ervaring 13 jaar best kort.

• Techfreak
NightCruiser schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:27:
Dan zal ik helemaal spekkoper zijn met die Asko, want ik ga van gezin naar vrijgezel >:)

Wil verder niemand afvallen, vind persoonlijk gebaseerd op mijn eigen ervaring 13 jaar best kort.
Als je lang mee gaan het belangrijkste vindt zit je dan wel goed. Maar een Asko voor een 1persoons huishouden is wel als boodschappen doen met een vrachtwagen. Die machines zijn gebouwd voor zwaar gezinsverbruik. Er zijn andere redenen waardoor een wasmachine aftakelt, niet enkel slijtage. Denk aan kalk, zeepresten, veroudering van rubber afsluitringen enzo.

• Ricktachtig
Techfreak schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:41:
[...]

je hebt geluk gehad met je Samsung, veel machines van dit merk gaan snel stuk. Als monteur ben ik erg ontevreden over Bosch/Siemens en Aeg. Ik durf je geen 10 jaar te beloven, zelfs geen 5 jaar zonder reparaties. Voeg de Everglades EVWM91412AG die je op Bol kan krijgen ook eens aan je lijstje toe. Nu met 85 euro select korting. Je kan select daarna gewoon weer uit zetten als je het niet wil. Wordt ook netjes aangesloten en 5 jaar volledige garantie. Het moet wel echt deze zijn want de witte is uit vooraad bij Bol zelf en wordt geleverd door een partner die niet aansluit. Van deze durf ik 10 jaar wel te verwachten.
Ik lees niet echt in je post waarom ik Everglades toe zou moeten voegen? Wat doet deze wasmachine beter dan de andere genoemde wasmachines? Verder noem je in je post dat Samsung snel kapot gaat en je ook niet te spreken bent over Bosch, Siemens en AEG. Dat zijn 4 redelijke grote merken. Wat maakt Everglades het superieure merk tov deze 4 andere?

• Ricktachtig
NightCruiser schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:42:
We zijn met een gezin van 4 waar de wasmachine overuren draait. Ik vind 13 jaar dan echt wel een mooie prestatie als ik zo om mij heen kijk en lees naar een gemiddelde levensduur van een dergelijk apparaat en het genoemde gebruik van ons gezin.

• Techfreak
Ricktachtig schreef op maandag 23 februari 2026 @ 18:49:
[...]

Ik lees niet echt in je post waarom ik Everglades toe zou moeten voegen? Wat doet deze wasmachine beter dan de andere genoemde wasmachines? Verder noem je in je post dat Samsung snel kapot gaat en je ook niet te spreken bent over Bosch, Siemens en AEG. Dat zijn 4 redelijke grote merken. Wat maakt Everglades het superieure merk tov deze 4 andere?
Ik zou de Everglades toevoegen vanwege de prijs/kwaliteitverhouding. Deze machines komen van Hisense, dat voor betrouwbaarheid van de consumentenbond het hoogste cijfer krijgt 9,4. Je krijgt 5 jaar volledige garantie, hij zal langer mee gaan dan de anderen op je lijstje en hij is heel erg stil bij centrifugeren. Over Samsung kan je op tweakers veel ellende vinden. Siemens/Bosch heeft beroerde stuurprints voor de koolborstelloze motor, daar ga je als je veel wast zeker last van krijgen. Aeg heeft beroerde lagers en het wasmiddeldoseringssysteem is erg storingsgevoelig.

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06:44
[...]

Ik ben 20 jaar geleden begonnen met een AEG, online gekocht voor €700. Die heeft het 12,5 jaar volgehouden. Vervolgens de overstap naar Beko (€329) gemaakt, die heeft het 7,5 jaar volgehouden. Nu januari 2026) de overstap naar Everglades (€399) gedaan. Alles wasmachines waren prima. De Aeg heeft het de eerste 5 jaar rustig gehad (1 persoons huishouden). Daarna met zijn vijven dus ze worden goed gebruikt. Bij de rekenkamer (programma van 10 jaar terug) werd geadviseerd om de goedkoopste te nemen dus tegenwoordig doe ik dat ook (of althans redelijk goedkoop).

Mijn broer heeft gelijktijdig met de aankoop van mijn Beko een dure LG gekocht, die heeft het tot december 2025 volgehouden.

Ik weet het ook niet, maar voor mij is het een wegwerp product geworden. Tot zover gewoon tevreden over mijn nieuwe Everglades.

Koop goedkoop of duur, doe waar jij je prettig bij voelt.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

• _JGC_
Techfreak schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:24:
[...]

Ik zou de Everglades toevoegen vanwege de prijs/kwaliteitverhouding. Deze machines komen van Hisense, dat voor betrouwbaarheid van de consumentenbond het hoogste cijfer krijgt 9,4. Je krijgt 5 jaar volledige garantie, hij zal langer mee gaan dan de anderen op je lijstje en hij is heel erg stil bij centrifugeren. Over Samsung kan je op tweakers veel ellende vinden. Siemens/Bosch heeft beroerde stuurprints voor de koolborstelloze motor, daar ga je als je veel wast zeker last van krijgen. Aeg heeft beroerde lagers en het wasmiddeldoseringssysteem is erg storingsgevoelig.
De betrouwbaarheid bij de consumentenbond is iets wat ze niet in de praktijk testen, maar een cijfer dat ze geven op basis van energieverbruik, waterverbruik en de algemene mening van mensen over het merk. Zegt dus helemaal niks, ook niet bij Bosch/Siemens en AEG. Betrouwbaarheid testen kan ook niet, want elk jaar hebben de fabrikanten weer een nieuw model met nog betere features.

Het zijn in de basis geen slechte machines, je krijgt 5 jaar garantie waar de grote A-merken 2 jaar geven. Het aantal topics hier op GoT over A-merk machines die binnen 5 jaar kapot gaan en waar gevraagd wordt om juridische hulp geeft wel aan wat de betrouwbaarheid van de A-merken is en wat je moet doen om alsnog garantie te krijgen.

Over wasmiddeldoseersystemen kan ik kort zijn: die zijn van A tot Z gewoon allemaal kut. Of je hebt vendor lock-in met wasmiddel wat je van de fabrikant moet kopen, of het pompje gaat defect, of je wasmiddelreservoir gaat in 1 spoelgang in zijn geheel door de machine of meer van dat soort ellende. Wat er niet op zit kan ook niet kapot.
Mijn huidige Beko machine heeft "Aquatech", een systeem waarbij met een pompje water naar boven in de trommel gepompt wordt en over de was wordt uitgesproeid. Prachtig in de eerste paar jaar, maar dat pompje maakt nu al anderhalf jaar een geluid alsof 'ie elk moment kan sterven. Ook weer een extra pompje dat stuk kan.

• bszz
  • Laatst online: 07:52
10 jaar een ASKO gehad en gemiddeld 8 wassen per week gedraaid (!) Wat mij erg aansprak waren het ontbreken van een contragewicht (In plaats daarvan een soort schokdempers en de manchetloze trommel. Veel plezier van gehad en eigenlijk de beste wasmachine die ik ooit heb gehad. Was wel voor de overname. Geen idee wat dat gedaan heeft voor de kwaliteit. Wat betreft de voorrijkosten: wie wel eens een printplaat in een Miele heeft moeten vervangen weet dat dat ook geen grapje is. Materiaalkosten kunnen enkele honderden euros zijn..

• NightCruiser
  • Niet online
Techfreak schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:41:
[...]

Als je lang mee gaan het belangrijkste vindt zit je dan wel goed. Maar een Asko voor een 1persoons huishouden is wel als boodschappen doen met een vrachtwagen. Die machines zijn gebouwd voor zwaar gezinsverbruik. Er zijn andere redenen waardoor een wasmachine aftakelt, niet enkel slijtage. Denk aan kalk, zeepresten, veroudering van rubber afsluitringen enzo.
Die problemen heb je met een andere machine ook, plus nog meer problemen. Helemaal 1 persoons zal het ook niet zijn, ik heb wel een dochter ;) Ik doe zelf gemiddeld 1x per 2 maanden een kookwas met vaatwastablet, ook gebruik ik geen wasverzachter en een klein beetje poeder wasmiddel, het komt er altijd schoon uit. Maar je blijkbaar ook prima jarenlang per wasbeurt idioot veel wasmiddel en wasverzachter gebruiken zonder dat het ding het begeeft . Ruikt wel lekker :+. Bij Bemmel & Kroon hadden ze machine staan zonder buitenkant zodat je de demper constructie kan bekijken, voor wie er geïnteresseerd in is. Deed me denken aan de wasmachine's die je vaak op campings ziet, die hebben volgens mij ook zo'n constructie.

• FitTiv
  • Laatst online: 09:07
[...]

Onderbuik, gevoel van iemand, wellicht een stukje marketing....of dealer..of aandelen. Slechte argumenten, want niet feitelijk.

Op kieskeurig kan je trouwens zien wat die 5j garantie waard is...niet veel.

Zie ook:
FitTiv in "het meest betrouwbare wasmachinemerk"

[ Voor 7% gewijzigd door FitTiv op 24-02-2026 08:24 ]

• Techfreak
Omdat mensen graag feiten willen heb ik mijn persoonlijke excell-data opgezocht waarin ik de reparaties per merk bijhield. In 2023 heb ik bij Bosch/Siemens 214 stuurprints van de koolborstelloze motnr vervangen. 128 daarvan waren bij machines jonger dan 5 jaar. Dit onderdeel kost 280 euro, dan komen de monteurskosten er nog bij. In 2024 heb ik 8 maanden gewerkt en 137 stuurprints vervangen, waarvan 73 bij machines jonger dan 5 jaar. Ik wilde toch graag even mijn sterke voorkeur voor 5 jaar garantie toelichten. Omdat je voor het geld van deze reparatie een machine met 5 jaar garantie kan kopen zal je mij niet snel Bosch zien adviseren.

• _JGC_
@Techfreak Hebben ze die stuurprints inmiddels verbeterd, of zijn die alsnog designed to fail net zoals de bedieningsmodule bij Samsung wasmachines?

Wat gaat er overigens kapot aan die dingen? Bij Samsung zijn het slecht gesoldeerde verbindingen die scheuren door trillingen in de machine.

• Techfreak
_JGC_ schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:15:
@Techfreak Hebben ze die stuurprints inmiddels verbeterd, of zijn die alsnog designed to fail net zoals de bedieningsmodule bij Samsung wasmachines?

Wat gaat er overigens kapot aan die dingen? Bij Samsung zijn het slecht gesoldeerde verbindingen die scheuren door trillingen in de machine.
De IPM, intelligent power module gaat kapot. Die regelt de spanning die doorgegeven wordt aan de motor. Dit is nogsteeds zo, Bosch weigert een zwaardere module te gebruiken. Wat gebeurd is dat die module bij overbelasting super heet wordt. Dat kan al gebeuren bij een was nieuwe handdoeken die veel meer water opnemen dan oude. Bosch vind dat gebruikers hiervoor moeten opletten. Omdat andere merken vrijwel nooit gedoe met de Ipm hebben vind ik het onvergefelijk dat Bosch een probleem wat er al 10 jaar is niet oplost.De IPM, intelligent power module gaat kapot. Die regelt de spanning die doorgegeven wordt aan de motor. Dit is nogsteeds zo, Bosch weigert een zwaardere module te gebruiken. Wat gebeurd is dat die module bij overbelasting super heet wordt. Dat kan al gebeuren bij een was nieuwe handdoeken die veel meer water opnemen dan oude. Bosch vind dat gebruikers hiervoor moeten opletten. Omdat andere merken vrijwel nooit gedoe met de Ipm hebben vind ik het onvergefelijk dat Bosch een probleem wat er al 10 jaar is niet oplost.

• VantageR
  • Niet online
Techfreak schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:10:
Omdat mensen graag feiten willen heb ik mijn persoonlijke excell-data opgezocht waarin ik de reparaties per merk bijhield. In 2023 heb ik bij Bosch/Siemens 214 stuurprints van de koolborstelloze motnr vervangen. 128 daarvan waren bij machines jonger dan 5 jaar. Dit onderdeel kost 280 euro, dan komen de monteurskosten er nog bij. In 2024 heb ik 8 maanden gewerkt en 137 stuurprints vervangen, waarvan 73 bij machines jonger dan 5 jaar. Ik wilde toch graag even mijn sterke voorkeur voor 5 jaar garantie toelichten. Omdat je voor het geld van deze reparatie een machine met 5 jaar garantie kan kopen zal je mij niet snel Bosch zien adviseren.
Post dan het hele verhaal en niet alleen van BSH. En daarnaast neem je hierin niet het gebruik van de machines mee. Een 1 of 2 persoons huishouden zal andere data opleveren dan een gezin met 3 kinderen.

• Ricktachtig
Techfreak schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:24:
[...]

Bedankt voor het antwoord. Ik snap dat het gebaseerd is op persoonlijke ervaringen uit je berichten.

Ik had gehoopt dat er wellicht lange termijn inzichten zijn vanuit onderzoek en de praktijk vanuit meerdere bronnen dan forum ervaringen.

Ik heb de wasmachines van Everglades bekeken en kan echt niks vinden waarom dat deze wasmachines anders in elkaar zitten of functioneren dan een Siemens, Bosch, Samsung of AEG. Zitten er andere onderdelen in wat deze machines beter maakt volgens jou?

Waar ik ook mee zit is hoe goed de support is. Bij AEG hadden we binnen 3 dagen iemand in huis die gratis onze droger heeft gerepareerd. Geen gezeur en dus binnen een paar dagen geregeld. Het is voor mij niet duidelijk hoe dit proces bij een Everglades gaat en of dit ook zo snel gaat en de onderdelen ook meteen voorradig zijn en kosteloos worden vervangen zonder vragen.

• Techfreak
Ricktachtig schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:08:
[...]

Bedankt voor het antwoord. Ik snap dat het gebaseerd is op persoonlijke ervaringen uit je berichten.

Ik had gehoopt dat er wellicht lange termijn inzichten zijn vanuit onderzoek en de praktijk vanuit meerdere bronnen dan forum ervaringen.

Ik heb de wasmachines van Everglades bekeken en kan echt niks vinden waarom dat deze wasmachines anders in elkaar zitten of functioneren dan een Siemens, Bosch, Samsung of AEG. Zitten er andere onderdelen in wat deze machines beter maakt volgens jou?

Waar ik ook mee zit is hoe goed de support is. Bij AEG hadden we binnen 3 dagen iemand in huis die gratis onze droger heeft gerepareerd. Geen gezeur en dus binnen een paar dagen geregeld. Het is voor mij niet duidelijk hoe dit proces bij een Everglades gaat en of dit ook zo snel gaat en de onderdelen ook meteen voorradig zijn en kosteloos worden vervangen zonder vragen.
Lange termijn onderzoek bij nieuwe merken is onmogelijk. En het verteld ook niets. Laten we Everglades als voorbeeld nemen. 20 jaar geleden leverden ze machines van Vestel, nu van Hisense. Dus de info over machines van 20 jaar geleden zegt niets. Dan heb je ook nog dat fabrikanten hun kwaliteit veranderen en dat ook de producten veranderen. Vroeger waren trommels kleiner en het centrifuge toerental was lager. Het enige wat ik je over nu kan vertellen is hoe de machines nu zijn, want hoe ze 20 jaar geleden waren zegt niets meer over hoe ze nu zijn. Als je 2 nieuwe wasmachines naast elkaar zet vertellen de onderdelen je weinig. Ik kan niet aan een nieuwe stuurprint van Bosch zien of die kapot zal gaan of niet. Hoe goed iets is blijkt uit de gebruikspraktijk. Mijn ervaring als monteur gaat verder dan 1 persoon, ik heb duizenden machines open gehad in 30 jaar tijd. Hoe snel iets gemaakt is weet je nooit zeker. Jij had een goede ervaring met aeg, op trustpilot staan ook genoeg slechte. Everglades is vaak snel, maar niet altijd net als de rest. Voordeel is dat ik niet denk dat je een monteur nodig hebt voorlopig.

• Techfreak
VantageR schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:58:
[...]

Post dan het hele verhaal en niet alleen van BSH. En daarnaast neem je hierin niet het gebruik van de machines mee. Een 1 of 2 persoons huishouden zal andere data opleveren dan een gezin met 3 kinderen.
Omdat je aan de ervaringen van 1 monteur geen wetenschappelijke statistieken kan koppelen. Ik wilde omdat daar behoefte aan was met een feit mijn aversie tegen Bsh verklaren. Je vraag over gezinssamenstelling, dat heb ik niet bijgehouden maar is ook niet echt relevant. Ik kom in 2023 en 2024 bij andere merken namelijk vrijwel geen motor stuurprints tegen. Dat betekent dat andere merken met gemengde gezinssamenstelling dat probleem veel minder hebben.

• Ricktachtig
Techfreak schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:43:
[...]

Lange termijn onderzoek bij nieuwe merken is onmogelijk. En het verteld ook niets. Laten we Everglades als voorbeeld nemen. 20 jaar geleden leverden ze machines van Vestel, nu van Hisense. Dus de info over machines van 20 jaar geleden zegt niets. Dan heb je ook nog dat fabrikanten hun kwaliteit veranderen en dat ook de producten veranderen. Vroeger waren trommels kleiner en het centrifuge toerental was lager. Het enige wat ik je over nu kan vertellen is hoe de machines nu zijn, want hoe ze 20 jaar geleden waren zegt niets meer over hoe ze nu zijn. Als je 2 nieuwe wasmachines naast elkaar zet vertellen de onderdelen je weinig. Ik kan niet aan een nieuwe stuurprint van Bosch zien of die kapot zal gaan of niet. Hoe goed iets is blijkt uit de gebruikspraktijk. Mijn ervaring als monteur gaat verder dan 1 persoon, ik heb duizenden machines open gehad in 30 jaar tijd. Hoe snel iets gemaakt is weet je nooit zeker. Jij had een goede ervaring met aeg, op trustpilot staan ook genoeg slechte. Everglades is vaak snel, maar niet altijd net als de rest. Voordeel is dat ik niet denk dat je een monteur nodig hebt voorlopig.
Ik heb wel een paar overzichten en statistieken gevonden dat de gemiddelde levensverwachting van een wasmachine is gedaald van 19,2 jaar naar 10,6 jaar gemiddeld. En een tweetal overzichten van zowel Bemmel & Kroon (https://www.bemmelenkroon.nl/advies/levensduur-wasmachine/) en een onderzoek van Consumentenbond gedaan onder 30000 panelleden in heel Europa (https://www.consumentenbo.../wasmachines-goede-merken).

Hier blijkt niet uit dat een merk als Bosch, Siemens, AEG het slecht doen. Het tegenovergestelde zelfs. Wel laten beide onderzoeken zien dat Miele er bovenuit steekt. Indeset, Whirlpool, Beko, Samsung, LG hangen in het lijstje wat aan de onderkant qua levensduur volgens 1 overzicht.

• Techfreak
Ricktachtig schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:09:
[...]

Ik heb wel een paar overzichten en statistieken gevonden dat de gemiddelde levensverwachting van een wasmachine is gedaald van 19,2 jaar naar 10,6 jaar gemiddeld. En een tweetal overzichten van zowel Bemmel & Kroon (https://www.bemmelenkroon.nl/advies/levensduur-wasmachine/) en een onderzoek van Consumentenbond gedaan onder 30000 panelleden in heel Europa (https://www.consumentenbo.../wasmachines-goede-merken).

Hier blijkt niet uit dat een merk als Bosch, Siemens, AEG het slecht doen. Het tegenovergestelde zelfs. Wel laten beide onderzoeken zien dat Miele er bovenuit steekt. Indeset, Whirlpool, Beko, Samsung, LG hangen in het lijstje wat aan de onderkant qua levensduur volgens 1 overzicht.
Ik denk dat goed statistisch onderzoek nergens gedaan wordt. Zo'n winkelsite claimt statistische levensduur maar er zijn geen onderzoeksbronnen. En ik vind het leuk dat Hisense, die ook Everglades maakt, een 9,4 krijgt uit dat panel-onderzoek, maar wat weet je dan nog. Hoeveel van die 30.000 mensen hadden een Hisense, en hoe lang al. Ik vind 5 jaar garantie belangrijk, want je weet dan dat je 5 jaar geen kosten hebt. Anderen hier zien dat als verkoop praatje. Maar als ik zou voorstellen om je inbraakverzekering soms eens 2 jaar op te zeggen zou iedereen zeggen dat ik gek ben. Toch lijkt 3 jaar langer kostenvrij zijn niet als belangrijk ervaren te worden, terwijl ik het een middel vind wat producenten dwingt tot kwaliteit, want je wil niet veel klanten terugzien binnen de garantie. Verder zegt zo'n tevredenheidsonderzoek ook niet veel. Jij hebt bijvoorbeeld een Aeg op je lijstje staan. Je gaf in je eerste post aan dat je tevreden bent over jullie Aeg droger. Toch vertelde je een paar berichten geleden dat er binnen garantie een monteur bij moest komen. Ik zelf zou dan daardoor geen Aeg wasmachine meer willen, want de droger ging ook kapot binnen garantie. Jij hebt, juist door de snelle afhandeling, toch nog een goed gevoel bij het merk. Zo zie je dat zelfs tevredenheid geen meetbare betrouwbaarheid oplevert, want de 1 is met iets anders tevreden dan de ander.

[ Voor 15% gewijzigd door Techfreak op 24-02-2026 16:24 ]

• Ricktachtig
Techfreak schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:16:
[...]

Ik denk dat goed statistisch onderzoek nergens gedaan wordt. Zo'n winkelsite claimt statistische levensduur maar er zijn geen onderzoeksbronnen. En ik vind het leuk dat Hisense, die ook Everglades maakt, een 9,4 krijgt uit dat panel-onderzoek, maar wat weet je dan nog. Hoeveel van die 30.000 mensen hadden een Hisense, en hoe lang al. Ik vind 5 jaar garantie belangrijk, want je weet dan dat je 5 jaar geen kosten hebt. Anderen hier zien dat als verkoop praatje. Maar als ik zou voorstellen om je inbraakverzekering soms eens 2 jaar op te zeggen zou iedereen zeggen dat ik gek ben. Toch lijkt 3 jaar langer kostenvrij zijn niet als belangrijk ervaren te worden, terwijl ik het een middel vind wat producenten dwingt tot kwaliteit, want je wil niet veel klanten terugzien binnen de garantie. Verder zegt zo'n tevredenheidsonderzoek ook niet veel. Jij hebt bijvoorbeeld een Aeg op je lijstje staan. Je gaf in je eerste post aan dat je tevreden bent over jullie Aeg droger. Toch vertelde je een paar berichten geleden dat er binnen garantie een monteur bij moest komen. Ik zelf zou dan daardoor geen Aeg wasmachine meer willen, want de droger ging ook kapot binnen garantie. Jij hebt, juist door de snelle afhandeling, toch nog een goed gevoel bij het merk. Zo zie je dat zelfs tevredenheid geen meetbare betrouwbaarheid oplevert, want de 1 is met iets anders tevreden dan de ander.
Een garantie van 5 jaar is zeker fijn. Hoe langer de garantie hoe beter. Maar ik denk dat hoe snel en hoe makkelijk het te repareren is het belangrijkste is. Want geen enkel gezin wil meerdere dagen met een kapotte wasmachine zitten. Vandaar ook mijn tevredenheid met AEG. Ik zie levensduur ook als een termijn dat het apparaat het blijft doen. Of dat nou met reparaties is of niet. En zo lang merken als AEG of Samsung dit zonder gemopper binnen een paar dagen voor mij doen ben ik daar tevreden over. Ik heb dit zowel met AEG als met Samsung voor onze kookplaat meegemaakt. Ik weet niet hoe Everglades dit afhandelt en of die ook binnen 3 dagen iemand in je huis hebben staan. Ik kan daar helaas niks over vinden. Ik schrijf zeker de Everglades niet af als optie, maar ik kan verder geen beloftes of ervaringen vinden over de service van dit merk helaas.

• Techfreak
Ricktachtig schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 17:00:
[...]

Een garantie van 5 jaar is zeker fijn. Hoe langer de garantie hoe beter. Maar ik denk dat hoe snel en hoe makkelijk het te repareren is het belangrijkste is. Want geen enkel gezin wil meerdere dagen met een kapotte wasmachine zitten. Vandaar ook mijn tevredenheid met AEG. Ik zie levensduur ook als een termijn dat het apparaat het blijft doen. Of dat nou met reparaties is of niet. En zo lang merken als AEG of Samsung dit zonder gemopper binnen een paar dagen voor mij doen ben ik daar tevreden over. Ik heb dit zowel met AEG als met Samsung voor onze kookplaat meegemaakt. Ik weet niet hoe Everglades dit afhandelt en of die ook binnen 3 dagen iemand in je huis hebben staan. Ik kan daar helaas niks over vinden. Ik schrijf zeker de Everglades niet af als optie, maar ik kan verder geen beloftes of ervaringen vinden over de service van dit merk helaas.
Ik weet dat als je een reparatie bij Everglades rechtstreeks via hun email adres indient hun eigen monteurs eigenlijk altijd binnen 3 dagen komen. Als je het via Bol aanmeldt gaat het via een reparatiedienst en dat duurt langer.

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:09
Nous112 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 16:18:
Met een gezin van 5 personen die allen ook meerdere malen per week sporten helaas veel ervaring met diverse merken wasmachines en wasdrogers. Onderstaande bestrijkt een periode van zo’n 30 jaar

AEG wasmachine: is 1 maand na afloop van de garantie defect gegaan op de motor en pomp: reparatie kosten waren hoger dan een nieuwe.

Meerdere Bosch/Siemens wasmachines: diverse problemen gehad met aandrijfriemen, pompen en lagers. Maximale levensduur 2-3 jaar, meestal geen problemen binnen garantie (was toen nog maar 1 jaar)

LG wasmachine: deze heeft het 5 jaar volgehouden totdat tijdens het draaien een interne steun bleek te zijn afgebroken ten gevolge van roestvorming. Hierdoor was ook de motor defect gegaan, vervolgens een Samsung wasmachine gekocht

Samsung wasmachine met verlengde 5 jaar garantie. Wat een rampzalige apparaat. Is in 4 jaar tijd 6x defect geweest, service was bagger uitgevoerd door een bedrijf die door Samsung was aangesteld maar niet reageerde en geen kennis had. Steeds diverse storingen, pomp, programma knoppen, display, trommel,motor, pomp, electronica en lekkages. In het 4e jaar 2x defect geraakt waarom eigenlijk alle onderdelen zijn vervangen, na 1 week weer foutcodes en een niet werkende machine. Samsung weigerde te repareren of te vervangen terwijl er nog verlengde garantie via Samsung zelf op zat. Is voor de rechter geëindigd waarbij uiteindelijk de oorspronkelijke aankoop ongedaan werd gemaakt. Nooit meer iets van Samsung voor mij.

Zanussi condensdroger: tijdens de garantieperiode defect gegaan door een verbrande printplaat, onderdelen niet meer leverbaar, tegen bijbetaling een Zanussi warmtepomp wasdroger gekocht

Zanussi warmtepomp wasdroger: deed er dagenlang over om de was te drogen, tijdens garantie diverse monteurs gehad zonder verbetering, na afloop garantie een Beko warmtepomp wasdroger gekocht

Beko warmtepomp wasdroger: heeft het 3 jaar volgehouden, totdat er water en trok onderuit de machine kwam en de aardlekschakelaar eruit vloog

Bosch warmtepomp wasdroger: na 2 jaar begonnen problemen met niet meer droog worden van de was en een brand lucht in de machine. 2x afvoer pomp defect. Self cleaning condensor was niet zo self cleaning als het moest zijn, vooral het deel binnenin de machine waar je niet bij kan komen zonder de machine te slopen. 2 keer zelf de machine opengehaald en schoongemaakt, toen 3 maanden na de laatste keer de problemen weer begonnen de moed opgegeven. In totaal 5 jaar gebruikt

Nu sinds een paar jaren in het bezit van een Miele wasmachine en warmtepomp wasdroger, (afkloppen) tot op heden geen problemen gehad. Een stuk duurder dan de voorgaande apparaten, maar zien hoe deze zich gaan houden in de toekomst.
Ik heb nu al zeker 15 jaar een Bosch wasmachine en droger, nog geen problemen gezien.
Dus jij N=1 ervaring zegt niet zoveel.(en ja ook een gezin en wasmachine/droger elke dag).

• NightCruiser
  • Niet online
Volgens die lijst zou ik dus beter weer een Zanussi kunnen nemen in plaats van van een Asko? Had altijd het idee dat Zanussi beetje een budget merk was.

Heb zelf overigens al 15 jaar een Samsung-wasdroger zonder problemen, dus ze konden het wel.

En kan je die Excel sheet niet delen? Lijkt me zeer nuttig voor dit topic....

• DJMaze
  • Niet online
Techfreak schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:10:
In 2024 heb ik 8 maanden gewerkt en 137 stuurprints vervangen, waarvan 73 bij machines jonger dan 5 jaar.
Heb je dan de coulance regeling toegepast, of ben je geen BSH gecertificeerd monteur en mag je geen korting verwerken?

Je frustratie mag er zijn, maar om dan een product aan te prijzen dat alleen door MediaMarkt wordt verkocht is niet eerlijk.
En echt, als er wel iemand is die moeilijk doet, is dat Samsung (hallo dynalogic/dynafix/dyna... In Nuth)
Elk ander merk is beter met service.
NightCruiser schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 17:57:
Volgens die lijst zou ik dus beter weer een Zanussi kunnen nemen
Bestaat niet meer. Is gewoon AEG/Electrolux

Verder: Miele kan oppompen tot 1,8m met een speciale pomp.
Echter hebben ze het verprutst en past die pomp niet op de huidige machines.
Zorg dus dat je afvoer altijd onder de 1,2m hoogte zit.

[ Voor 25% gewijzigd door DJMaze op 24-02-2026 19:09 ]

• Techfreak
DJMaze schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:04:
[...]

Heb je dan de coulance regeling toegepast, of ben je geen BSH gecertificeerd monteur en mag je geen korting verwerken?

Je frustratie mag er zijn, maar om dan een product aan te prijzen dat alleen door MediaMarkt wordt verkocht is niet eerlijk.
En echt, als er wel iemand is die moeilijk doet, is dat Samsung (hallo dynalogic/dynafix/dyna... In Nuth)
Elk ander merk is beter met service.

[...]

Bestaat niet meer. Is gewoon AEG/Electrolux

Verder: Miele kan oppompen tot 1,8m met een speciale pomp.
Echter hebben ze het verprutst en past die pomp niet op de huidige machines.
Zorg dus dat je afvoer altijd onder de 1,2m hoogte zit.
Ik formuleerde het een beetje verkeerd. Ik heb niet elke kapotte print vervangen, ik registreerde ze ook als ze stuk waren. Nee ik ben een zelfstandig monteur ik heb geen specifieke Bsh certificering. dus ik kon die kortingen niet toepassen maar een vriend van me wel, dus in zo'n geval rekende ik niets en schoof ik het naar hem door, diagnose van dit probleem kost zo weinig tijd. Even aanzetten en even de trommel met de hand draaien en je voelt het gelijk. Wat adviseer ik dat enkel door Mediamarkt wordt verkocht? Alles wat ik adviseer wordt ook op Bol verkocht. En Frilec wordt ook verkocht door expert.

[ Voor 6% gewijzigd door Techfreak op 24-02-2026 20:19 ]

• DJMaze
  • Niet online
Techfreak schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:34:
Ik formuleerde het een beetje verkeerd. Ik heb niet elke kapotte print vervangen, ik registreerde ze ook als ze stuk waren. Nee ik ben een zelfstandig monteur ik heb geen specifieke Bsh certificering. dus ik kon die kortingen niet toepassen maar een vriend van me wel, dus in zo'n geval rekende ik niets en schoof ik het naar hem door, diagnose van dit probleem kost zo weinig tijd. Even aanzetten en even de trommel met de hand draaien en je voelt het gelijk.
Dus je hebt 137 aannames opgeschreven?
Die vriend kon via iService5 controleren en de inverter-module of power-module vervangen. Maar dat is sporadisch kapot en 1 op 500 ofzo.

Tenzij je de eerste van de nieuwe Bosch Serie 8 had (die met zwart schuin bedieningspaneel). Die hadden een ring of death en werden kosteloos vervangen door Bosch.
Techfreak schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:34:
Alles wat ik adviseer wordt ook op Bol verkocht.
Bol is geen verkoper. Dat zijn "partners" of dropshippers, net als bij Ali, Temu, Shein, Amazon, etc.
Dus goed kijken wie het verkoopt.

[ Voor 12% gewijzigd door DJMaze op 24-02-2026 21:30 ]

• Techfreak
*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door twain4me op 24-02-2026 23:15 . Reden: Autoritair/ herhaling ]

• Lekkerboeie86
*knip*

[ Voor 96% gewijzigd door twain4me op 24-02-2026 23:09 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Modbreak:De bezemwagen is langs geweest, ik wil iedereen verzoeken om het gezellig te houden. Respecteer elkaars mening en niet reageren is altijd een optie

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-03 04:29

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Gewoon een Bosch. Degelijk Duits merk. Zijn reserve onderdelen voor beschikbaar indien benodigd én ook onderhoudmonteurs. De serie 6 draait hier nog steeds als een tierelier.

• Ricktachtig
haagsepracht schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 03:00:
Gewoon een Bosch. Degelijk Duits merk. Zijn reserve onderdelen voor beschikbaar indien benodigd én ook onderhoudmonteurs. De serie 6 draait hier nog steeds als een tierelier.
Ja ik kan de Siemens welke beste koop is bij Consumentenbond of een Bosch 6 serie kopen tussen de 575 en 600 met wat kortingscodes en cashback. Denk dat dit de keuze gaat worden.

• NightCruiser
  • Niet online
Die zijn helaas niet echt lekker meer te repareren:

YouTube: The Secret Counter in Your Washing Machine Bosch, Siemens series 4 &...

• DJMaze
  • Niet online
NightCruiser schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:47:
Die zijn helaas niet echt lekker meer te repareren:
Dat is een probleem bij elk merk. Ze moeten gewoon goede lagers maken en gebruiken.

Als je 3 uur bezig bent om een lager te vervangen, en je stuurt een rekening van €350
Is de machine de reparatie wel waard als je voor €600 een nieuwe kan kopen?

• _JGC_
DJMaze schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 13:38:
[...]

Dat is een probleem bij elk merk. Ze moeten gewoon goede lagers maken en gebruiken.

Als je 3 uur bezig bent om een lager te vervangen, en je stuurt een rekening van €350
"voor 350 euro heb je niet een nieuwe machine"

Dus in dat opzicht...
Maar als dan enkele maanden later het volgende kapot gaat is het "ik heb er al 350 euro in zitten, dan is dat weggegooid geld" en toch maar weer repareren.

• NightCruiser
  • Niet online
DJMaze schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 13:38:
[...]

Nah er zijn dus nog merken die een stalen drum gebruiken, en geen gelijmde plastieken rotzooi.

Maar volgens sommige mensen moeten we g'woon maar een duitse degelijke Bosch nemen, case closed 8)

• DJMaze
  • Niet online
NightCruiser schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 14:01:
Nah er zijn dus nog merken die een stalen drum gebruiken, en geen gelijmde plastieken rotzooi.

Maar volgens sommige mensen moeten we g'woon maar een duitse degelijke Bosch nemen, case closed 8)
Bosch heeft plastic of RVS drum.
Miele heeft plastic of RVS drum.

Duitse degelijkheid hangt van je portomonnee af 😉

• NightCruiser
  • Niet online
DJMaze schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 14:07:
[...]

Bosch heeft plastic of RVS drum.
Miele heeft plastic of RVS drum.

Duitse degelijkheid hangt van je portomonnee af 😉
En welke Bosch is dat dan?

Volgens dat fimpje gebruikt de Series 6 ook een plastieken trommel, en Bosch zelf schaart de Series 6 & 8 onder dezelfde noemer:

https://www.bosch-home.nl...nes/serie-6-8-wasmachines

Ik ben nog steeds mijn opties aan het afwegen..., voorkeur is er inmiddels wel.

En welke Miele's hebben wel een stalen drum?(vanaf welke serie?)

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001

FreakNL

Well do ya punk?

wicked_query schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:44:

Het is toch van de zotte dat witgoed na 7 jaar al aan vervanging toe is? Daar zou een forse boete op moeten staan… Echt zo niet ecologisch….

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

nodri2000 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:37:

Afkloppen (heel belangrijk anders is hij vanavond stuk);

Ik heb mijn toen 10 jaar oude Miele vaatwasser gerepareerd augustus 2024. Draait nog steeds goed. Ging om de drukregelaar (pressostaat). Het moeilijkste was nog om de vaatwasser van zijn plek te krijgen (inbouw). De reparatie an sich was een eitje (en ik had nog nooit aan witgoed geknutseld)… was ook meer een vervanging van een onderdeel dan dat het reparatie genoemd mag worden. Helaas wordt er de hoofdprijs voor gevraagd als je het laat doen dus de meeste mensen kiezen gewoonweg voor een nieuwe machine . Heb preventief het verwarmingselement element ook maar vervangen nu hij toch open lag..

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

_JGC_ schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:32:
[...]

De betrouwbaarheid bij de consumentenbond is iets wat ze niet in de praktijk testen, maar een cijfer dat ze geven op basis van energieverbruik, waterverbruik en de algemene mening van mensen over het merk. Zegt dus helemaal niks, ook niet bij Bosch/Siemens en AEG. Betrouwbaarheid testen kan ook niet, want elk jaar hebben de fabrikanten weer een nieuw model met nog betere features.

Het zijn in de basis geen slechte machines, je krijgt 5 jaar garantie waar de grote A-merken 2 jaar geven. Het aantal topics hier op GoT over A-merk machines die binnen 5 jaar kapot gaan en waar gevraagd wordt om juridische hulp geeft wel aan wat de betrouwbaarheid van de A-merken is en wat je moet doen om alsnog garantie te krijgen.

Over wasmiddeldoseersystemen kan ik kort zijn: die zijn van A tot Z gewoon allemaal kut. Of je hebt vendor lock-in met wasmiddel wat je van de fabrikant moet kopen, of het pompje gaat defect, of je wasmiddelreservoir gaat in 1 spoelgang in zijn geheel door de machine of meer van dat soort ellende. Wat er niet op zit kan ook niet kapot.
Mijn huidige Beko machine heeft "Aquatech", een systeem waarbij met een pompje water naar boven in de trommel gepompt wordt en over de was wordt uitgesproeid. Prachtig in de eerste paar jaar, maar dat pompje maakt nu al anderhalf jaar een geluid alsof 'ie elk moment kan sterven. Ook weer een extra pompje dat stuk kan.
Je moet het simpel houden idd. Dus geen wifi, slimmigheid of ingewikkelde systemen met dosering blabla. Zo’n wifi module is niet erg als dat stuk gaat (hopelijk?), maar met zo’n pompje zal de wasmachine meteen in storing gaan…

KISS

• _JGC_
@FreakNL Wifi op huishoudelijke apparaten is wel een dingetje idd. Krijg je uiteindelijk dingen als dit:
Miele wasmachine gebrickt na update, wie weet raad?
Miele verwijderd functie in een update
AEG combimagnetron spaced hem

Je zult je wasmachine maar buiten de garantie bricken met een (automatische) firmware update.

• Ricktachtig
Ricktachtig schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:17:

Na wat schoonmaakwerk bij de filter en afvoerslang lijkt de wasmachine nu weer te draaien. Wellicht dat we toch nog de 15 jaar kunnen halen met deze Samsung EcoBubble. Ik hou de opties wel in het achterhoofd mocht er toch weer wat mis gaan.

• NightCruiser
  • Niet online
Maar eens de lokale Expert ingestapt, zou volgens sommige nog wel service leveren.

Aangegeven dat ik een Asko wil kopen, gezien ik een houten vloer heb
-Volgens de "expert" is dat onzin, en maakt het maar weinig verschil (discutabel)
Aangegeven dat ik een machine zoek die 20 jaar meekan (zoals Asko of Miele)
-Volgens hem niet verstandig, en zou ik elke 10 jaar de machine moeten vervangen. Waarom? Volgens hem gaat de techniek in 10 jaar dusdanig vooruit qua verbruik en trommeltechniek(?), dat dat me alleen maar meer stroom en kleren zou kosten. Als we die lijn doorzetten dan wassen we over 20 jaar "droog", en zonder stroom.
Aangegeven dat mijn huidige machine 17 jaar is, nog prima werkt en dat ik nog nooit kapotte kleren door dat ding heb gehad.
-Volgens hem had ik de machine al 7 jaar te lang.

Hij leek me echt geen Miele of Asko te willen verkopen, Met Miele waren er leveringsproblemen, Asko zie bovenstaand. Ik zou net zo goed voor een Bosch/Siemens of AEG kunnen gaan (jaja)

Ik denk dat ik maar gewoon lekker een machine online koop 8)7

• DJMaze
  • Niet online
Excuus, ik zie dat die er nu niet zijn.

• Oliebolleke
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 01:10
@NightCruiser klinkt als een marge spelletje van de verkoper. Online kopen is makkelijker ja.

• _JGC_
@Oliebolleke Zelfs online moet je er nog rekening mee houden... ik had destijds een Everglades droger online besteld. Bol.com had ze toen niet, dus bij een webshop in Flevoland besteld. Belt die shop me even later op: "Deze machine wil je niet, ik ga 'm niet aan je verkopen, je kunt veel beter een Bosch kopen"
Ik heb 'm de boel laten annuleren, daarna ergens anders besteld.

• Oliebolleke
@_JGC_ dit doet mij denken aan de keukenzaken die alleen maar ETNA, Pelgrim enz willen verkopen. Had die webshop de Everglades wel of was dit achteraf puur voor de SEO vraag je dan af..

• _JGC_
Oliebolleke schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 21:34:
@_JGC_ dit doet mij denken aan de keukenzaken die alleen maar ETNA, Pelgrim enz willen verkopen. Had die webshop de Everglades wel of was dit achteraf puur voor de SEO vraag je dan af..
Betreffende droger was toen nergens op voorraad. Deze shop zou'm nog wel hebben maar belde 's middags een dag voor aflevering dat de machine van de laadklep was gevallen en dat 'ie nog wel een Bosch machine voor me had.
Daarna bij een andere shop besteld, die zou 'm kunnen leveren maar duurde 2 weken. Werd bezorgd door een beer van een kerel die dat ding zo van de laadklep af op de rug gooide en naarbinnen tilde. "oh, dit is een warmtepompdroger, denk al wat is 'ie zwaar"

Paar weken later kwamen ze weer online bij bol.com en stonden de reviews vol met kapot afgeleverde machines of machines met kuren. Denk dat ze die periode een QA-probleempje hebben gehad bij Everglades en vervolgens een tijd niks meer hebben uitgeleverd.

• Oliebolleke
_JGC_ schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 21:45:
[...]

Betreffende droger was toen nergens op voorraad. Deze shop zou'm nog wel hebben maar belde 's middags een dag voor aflevering dat de machine van de laadklep was gevallen en dat 'ie nog wel een Bosch machine voor me had.
Daarna bij een andere shop besteld, die zou 'm kunnen leveren maar duurde 2 weken. Werd bezorgd door een beer van een kerel die dat ding zo van de laadklep af op de rug gooide en naarbinnen tilde. "oh, dit is een warmtepompdroger, denk al wat is 'ie zwaar"

Paar weken later kwamen ze weer online bij bol.com en stonden de reviews vol met kapot afgeleverde machines of machines met kuren. Denk dat ze die periode een QA-probleempje hebben gehad bij Everglades en vervolgens een tijd niks meer hebben uitgeleverd.
Heb je uiteindelijk wel hopelijk een werkende everglades droger mogen ontvangen?

• _JGC_
Oliebolleke schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 21:48:
[...]

Heb je uiteindelijk wel hopelijk een werkende everglades droger mogen ontvangen?
Ik heb er ruim 2 weken op moeten wachten, het exemplaar dat ik kreeg draait hier nu inmiddels ruim 2 jaar naar tevredenheid. Alleen condensor schoonmaken is kutwerk, want dan moet je plat op de buik voor de machine liggen en die condensor blijft altijd wel wat vochtig.

Stil, zuinig, droog en ook binnen redelijke tijd. 9kg handdoeken op katoenprogramma doet 'ie ongeveer 2,5 uur over, resultaat is een waterbak tot de rand toe gevuld en een trommel vol kurkdroge handdoeken. In het weekend alle bedden afhalen is ook gewoon feest, je trekt het 's morgens van de bedden, in 1x in de 9kg wasmachine, daarna op beddengoed programma in de droger en 's middags kan het er droog weer op.

• NightCruiser
  • Niet online
Die Everglades kan je niet gewoon op de afvoer aansluiten? Dat zou je toch wel verwachten van een superieur merk ;)
Pagina: 1 2 3 4 Laatste