het meest betrouwbare wasmachinemerk

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BramStapper
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07-11-2023
Hallo allemaal,

Ik heb een huis gekocht ( het is een klein wonder) en nu wil ik mijn eerst wasmachine en droger aanschaffen.

Nu heb ik tweakers afgestruind en heb ik wat kennis opgedaan over de verschillende merken (Beko lijkt goed, Samsung minder), maar ik wil graag iets meer ervaringen horen.

Dus de vraag: wat zijn jullie goede, maar met name ook slechte ervaringen met wasmachine merken?

Ter info, ik zoek een goedkope machine (het huis was al duur genoeg) in combinatie met een droger voor 2 personen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Tsja iedereen roept altijd Miele. Super merk hoor maar erg duur en je krijgt erg uitgekleed model voor een hoop geld. Staat altijd op ecostand automatisch en dat irriteert me enorm want ik was maar een keer per week een hele berg en ik wil dat het dan goed is en niet half. Miele is leuk als je geld hebt. Tijdens mn studententijd had ik tweedehands Zanussi en die deed t prima ook. Mn ouders kopen altijd Miele en die hebben wel issues ermee gehad en ik nooit eigenlijk.

Ik doen al heel lang met Bosch wasmachine en droger en nooit issues gehad. Niet de goedkoopste maar ook niet de duurste. Kijk ook goed naar wat de fabrikant aan garantie biedt. Ik ben niet zo lief voor mn apparaten en prop er alles in en dan valt de distributieband er weer eens af, maar alles doet het nog steeds. De winkel is wel failliet gegaan na een paar maanden maar Bosch biedt garantie zelf ook. BTW die band kan je er zelf zo weer op zetten als je even de schroeven los haalt.

Ik moet ook wel bekennen dat mn vaatwasser en van een "paupermerk" is en ik eigenlijk die zo weer zou kopen. Echt goedkoopste die er was en die is ook prima. Maar indien je keuze hebt, ga ik voor Bosch. Het enige wat ik minder vindt zijn die tiptoetsen. Sta er vaak beetje op te rammen en na drie keer reagert die pas ik heb liever echt een knop. Geen touch achtige knoppen dat is gewoon irrititant. En verder hou ik van groot dus er moet veel inkunnen en wil ik graag beetje energiezuinig. En verder niet zo'n mannenapparaat die omschrijft wat je wilt wassen, ik bepaal zelf graag wat ik wil met het ding en mn eigen programmas samenstellen en geen voorgekauwd menu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 191050

Persoonlijk neem ik nooit meer een Beko. Wasmachine was binnen de garantie stuk, vervangende machine gekregen, net buiten de garantie stuk. Zelf gerepareerd en 2 jaar later weer stuk en weggedaan. Mijn warmtepompdroger is ook een Beko, de condensor roest net buiten de garantieperiode.

Nu een Siemens, die bevalt stukken beter. Dit zijn uiteraard maar de ervaringen van 1 persoon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LucyLG
Anoniem: 191050 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 07:09:
Persoonlijk neem ik nooit meer een Beko. Wasmachine was binnen de garantie stuk, vervangende machine gekregen, net buiten de garantie stuk. Zelf gerepareerd en 2 jaar later weer stuk en weggedaan. Mijn warmtepompdroger is ook een Beko, de condensor roest net buiten de garantieperiode.

Nu een Siemens, die bevalt stukken beter. Dit zijn uiteraard maar de ervaringen van 1 persoon.
Siemens lijkt me ook geen slechte keuze. Ik zou letten op dat je een raam hebt dat je kan kijken die dichte dingen vind ik niet zo fijn als je ff wilt kijken. Koop aub bij tent die niet morgen failliet is, je hebt recht op lange garantie en die twee jaar is niet juist ik ben jurist en dat klopt niet hoor ze proberen het gewoon.

Koop er eentje waar meer dan 8 kilo in kan dat vind ik fijn (Dekbed dat je kan wassen past er dan wel in)maar denk wel dat het niet energiezuinig is. Ik was niet elke dag dus ik vind dat wel fijn. En geen programmas voor debielen maar dat je zelf kan kiezen hoe je wilt wassen. Dus aparte centrifuge zonder spoelen, koud programma wanneer je er zin in hebt. Ik ben gewoon zuinig met kleding en ga niet mn mooie kleding 3 uur wassen op vol programma. Mn oven is echt gemaakt voor braindeads en vraagt eerst wat je erin stopt, dat trek ik niet. Ik wil zelf instellen.Samsung trouwens.

Mijn droger moet ik trouwens water legen steeds dat vind ik minder maar mn huis laat het niet toe dus het is maar zo helaas er zijn machines die gewoon op de afvoer aangesloten kunnen worden dat is beter (sochtends is het dan niet droog als de bak water vol is erg irritant). Er zijn verder moderne machines die ook bijvoorbeeld zelfstandig reinigen dat zou ik denk ik wel aanraden. Dus wat extra features met zelf reinigen zou ik wel zelf kopen nu maar na 10 jaar doet alles het zoals vanouds dus geen zin in, ga liever wat leukers kopen.

Oh en verder een beveiliging tegen overstroming raad ik aan, dat is echt lullig want de verzekering vergoedt het niet dus ik zet alles uit als ik niet thuis ben. Oh ja en let erop dat je aan de achterkant de schroeven kan losmaken van de wasmachine want als je hard alles erin propt valt distributieband eraf, das 85 euro voor reparateur terwijl je het zelf ook kan met een schroevendraaier. oh en verder is een lamp erin handig als je je favoriete onderbroek zoekt in de droger. Verder als je huisdieren hebt en alles vol met haar zit is die bosch echt super die gooit die haren in de filter. Wel handig dat dat eraf is

[ Voor 32% gewijzigd door LucyLG op 13-05-2022 07:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niet_Jan_Jaap
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:33
Ik heb een c-merk Haier, die zou ik afraden, na 2 jaar centrifugeert die random niet 30% van de tijd. Is al een keer gerepareerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:09
Wij hebben een samsung wasmachine sinds 2011. Hopelijk blijft die het goed doen, maar ben tevreden met de levensduur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Steefmeister schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 07:29:
Wij hebben een samsung wasmachine sinds 2011. Hopelijk blijft die het goed doen, maar ben tevreden met de levensduur
Samsung en Bosch bieden gewoon zelfde kwaliteit wat Miele heeft maar betere prijs (zit je wel rond 600 euro dat is ook niet heel goedkoop maar het werkt nog steeds na 12 jaar). Miele ga je echt honderden euros omhoog en de prestaties op wasvlak vind ik matig vanwege energielabel. Gewoon goed verzamelen en niet iedere dag beetje wassen kan ook....trommel van Miele is geloof ik ook kleiner (6/7 kilo). en hij staat standaard op ecostand...

Mn goedkope Zanussi uit mn studententijd was trouwens ook prima. Maar ja ik heb nu wel delicate en duurdere kleding en vind belangrijk dat er programmas zijn die niet de boel kapotmaken. Dus kleine progrmma van 15 minuten bijvoorbeeld. Ik wil een wasprogrammma dat alles koud is en niet dat de spoel erna wel warm is daar heb je niks aan. Koud is koud. Dat is trouwens wel een ding dat de programmas zeggen dat het koud is maar de spoeling erna niet dat is desastreus voor sommige kleding, maar ja ik ben een vrouw. Zijde is dan een ramp.

[ Voor 32% gewijzigd door LucyLG op 13-05-2022 07:36 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
LucyLG schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 07:32:
[...]

Samsung en Bosch bieden gewoon zelfde kwaliteit wat Miele heeft maar betere prijs (zit je wel rond 600 euro dat is ook niet heel goedkoop maar het werkt nog steeds na 12 jaar). Miele ga je echt honderden euros omhoog en de prestaties op wasvlak vind ik matig vanwege energielabel. Gewoon goed verzamelen en niet iedere dag beetje wassen kan ook....trommel van Miele is geloof ik ook kleiner
Miele is toch echt wel 3 stappen beter dan een Samsung of een Bosch/Siemens in mijn ervaring. (tijdje witgoed verkocht en wij deden ook reparatie van machines)

Gewoon een Miele kopen en je hebt er jaren plezier van.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Toen wij een wasmachine aanschaften stonden we voor dezelfde keus. Iedereen zegt altijd dat Miele de beste is maar ik geloof nooit zo in die praatjes. Toen ik een mooie aanbieding zag voor een Miele (ik dacht ca. 550 euro) toch spontaan maar gekocht, ik had al druk zat in die tijd. Ding heeft programma's zat voor ons (ik dacht een stuk of 20), allerlei extra features zijn vaak toch voor de heb.

Al met al nooit spijt van gehad. Ding draait als een zonnetje en nog nooit iets kapot gegaan. Inmiddels 7 jaar in gebruik. Pleit dit voor Miele? Nee absoluut niet, maar ik wil even tegengas bieden aan berichten dat Miele per se duur is of een uitgekleed model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Ernemmer schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 07:35:
[...]

Miele is toch echt wel 3 stappen beter dan een Samsung of een Bosch/Siemens in mijn ervaring. (tijdje deze dingen verkocht en wij deden ook reparatie van machines)

ja ik heb die apparaten bij mn ouders gezien en ik vind dat de zelfreiniging erg prettig is dat is een plus en geen touch toetsen maar knoppen op Miele vind ik beter maar dat hebben nieuwe machines van andere merken nu ook denk ik. Siemens en Bosch zijn zeker ook heel goed.

Verder ben ik niet onder de indruk, door het energielabel van Miele vind ik prestatie soms wat matig daardoor. ook is het wat mannelijk doordat er functies op zitten met de vraag of je lingerie of wol wast. Ik wil dat zelf bepalen. Het is wel goede kwaliteit uiteraard maar je trekt je portemonnee fors. Het standaard model is ongeveer 1100 en die kan niet wat ik wil van een machine ik wil meer functies. dus ik zou voor 1500 pas tevreden zijn en dat is veel.

Qua hele lange levensduur kan je gelijk hebben mijn vorige droger was echt 30 jaar oud en een een Miele maar die functioneerde niet wat ik zou willen en dat was ook weer een ding, maar hij deed het wel

[ Voor 11% gewijzigd door LucyLG op 13-05-2022 07:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
LucyLG schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 07:40:
[...]
dus ik zou voor 1500 pas tevreden zijn en dat is veel.
Ze zijn er vanaf 799 volgens mij, maar ik lees net iets beter en de TS is op zoek naar een goedkope machine.

Beetje rare vraag dus, goedkoop en meest betrouwbaar, die gaan nooit samen.

[ Voor 48% gewijzigd door Ernemmer op 13-05-2022 07:44 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Dit wordt een opsommingstopic van iedereens N=1 ervaring, waar je uiteindelijk nog geen reet aan hebt :P

Maargoed, LG hier, zowel wasmachine + droger. Doet het al jaren prima. Zelfs een jaar in een opslag gestaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-04 14:47

MJV

Slechte ervaring met Samsung, zie ook dit topic: Samsung EcoBubble wasmachine maakt programma niet af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Ernemmer schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 07:42:
[...]

Ze zijn er vanaf 799 volgens mij
Tsja dan ga ik uit van mijn ervaring Bosch is erg goed en wat minder duur (ook niet goedkoop) en veel functies, de distributieriem valt er wel vanaf na 12 jaar, maar denk dat Miele wel de beste kan zijn mist je geld ervoor over hebt

De goedkoopste Miele wil je niet als je eisen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sawmire
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-04 00:09
Hier ook een goede ervaring met LG. Wasmachine gaat al 7 jaar mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:59
Hier na 10 jaar een matige machine van AEG overgestapt op Beko. Behalve dat het goedkoop gebouwd is en ook zo klinkt heel erg tevreden over. Beko zou een van de betere budgetmerken moeten zijn.
Samsung is ontworpen om net na de garantie kapot te gaan, is een heel topic over de printplaten van die dingen, ik zou Samsung om die reden nooit kopen.

Wat betreft Miele, het zijn over het algemeen goede machines, maar een hogere lijn van Bosch/Siemens is net zo goed of beter. Voor de garantie hoef je geen Miele te nemen, want die is niks beter dan bij andere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Anoniem: 36835 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 07:43:
Dit wordt een opsommingstopic van iedereens N=1 ervaring, waar je uiteindelijk nog geen reet aan hebt :P

Maargoed, LG hier, zowel wasmachine + droger. Doet het al jaren prima. Zelfs een jaar in een opslag gestaan.
We zijn het hier redelijk met elkaar eens geloof ik hoor. het wat duurdere middensegment is wat we aanraden behalve samsung. Miele is leuk maar ik en anderen zien het voordeel niet echt behale de levenduur die zou langer kunnen zijn maar het middensegment doet het ook heel lang.

De duurste Miele wordt je best blij van, die zou ik kopen als ik niet op geld hoef te letten denk ik. Dan ben je wel echt veel geld kwijt (rond de 2000 denk ik dat ik tevreden ben). Ik vind Siemens en Bosch en LG net als anderen hier goed alternatief. ik zeg vooral koop bij tent die niet morgen failliet is. Je kan wat issues hebben met dingen en dan moet je fabrikant bellen dat is minder vind ik, liever Coolblue ofzo. Die blijven nog wel even. Koop geen extra garantie je hebt van rechtswege recht op meer dan 2 jaar.

Verder doorzichtig glazen deuren en let erop aan welke kant ze openslaan. Schroeven aan achterkant om zelf te klussen (is echt makkelijk en zo gebeurd, ik heb de distributiriem er al drie keer afgekregen maat ik ben niet zo lief). En lieft zelfreiniging en afvoer. en geen tip toetsen en geen eco shit als standaard programma en geen programmas die zeggen wat voor kleding maar liever wat voor temperatuur, en koud zonder warme spoeling. En beveiliging voor overstroming etc (dat weet ik niet goed)

Samsung, LG, Haikue is niet aanrader. Te goedkoop is niet goed idee. Beko is dat geen turks merk? Ik vind dat niet echt iets waar ik voor zou gaan.

Oh ja en verder ik gebruik geen Calgon, dat wil ik niet in mn kleding en t werkt nog steeds.

[ Voor 21% gewijzigd door LucyLG op 13-05-2022 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:34
Wij hebben zelf een aeg electrolux gekocht toen we ons eerste huis kochten. Dat is nu 16 jaar geleden en nooit wat mee gehad. Idem voor de droger uit die tijd, dat is een Siemens. Alhoewel ik daar het verwarmingselement 2 jaar geleden zelf van heb vervangen.
Denk dat ze nu beide wel toe zijn aan vervanging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Arunia schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 07:56:
Wij hebben zelf een aeg electrolux gekocht toen we ons eerste huis kochten. Dat is nu 16 jaar geleden en nooit wat mee gehad. Idem voor de droger uit die tijd, dat is een Siemens. Alhoewel ik daar het verwarmingselement 2 jaar geleden zelf van heb vervangen.
Denk dat ze nu beide wel toe zijn aan vervanging.
Als je zelf kan openmaken met schroeven aan de achterkant kost het je stuk minder? Dan is AEG ook aanrader ook geen goedkoop merk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Ernemmer schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 07:35:
[...]

Miele is toch echt wel 3 stappen beter dan een Samsung of een Bosch/Siemens in mijn ervaring. (tijdje witgoed verkocht en wij deden ook reparatie van machines)

Zou ik zeker afraden. Aan het eind van het liedje ben je met een Miele duurder uit. Je betaalt bijna het dubbele, maar hij gaat echt niet 2x zo lang mee als een nette Bosch of Siemens. De Miele van vandaag is niet meer te vergelijken met de Miele van vroeger. Het naampje is er nog en je betaalt er nog dik voor, maar de prijs-kwaliteitsverhouding waar men het vroeger voor dacht te doen die bestaat niet meer.

Daarnaast vraag ik me af, of je wel bijna 20 jaar met een Miele wasmachine moet willen doen (haalt hij ook niet zonder grote reparatiekosten). In 20 jaar gebeurt er een hoop. Dan koop ik na 10 jaar liever een nieuwe Bosch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:55

Mavamaarten

Omdat het kan!

Als ik kijk naar mijn ervaringen met AEG zou ik dat toch niet aanraden. Mijn vaatwasmachine, geen goedkoop model, is ondertussen 6x gerepareerd op 2 jaar tijd. Mijn wasmachine werkte vanuit de fabriek niet, iets mis met de knopjes, daar moesten ze ook al voor langskomen. En een kennis met exact hetzelfde model (we hebben beiden een 7000 series Lavamat) had er ook al storingen mee, daar zijn ze de printplaat komen vervangen. De droogkast heb ik tot op vandaag geen klachten over (hout vasthouden). Goede reparatieservice, dat wel, maar heb ze dus al 7x over de vloer gehad. Dat kan niet de bedoeling zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Mavamaarten op 13-05-2022 08:06 ]

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucyLG
Ja de energie wat die apparaten gebruiken wel erg verbeterd in de jaren geloof ik. Dan wil je er geen 20 jaar mee doen. Ik vind de Miele van mn ouders erg beperkt in de functies die het biedt. Is het goedkopere model en door ecostand is de was die erg vies is niet schoon. Dus wat heb je dan aan dat label?

Wasverzachter maakt het apparaat snel kapot en die functie heb je niet nodig als je daarna het in droger stopt. Ik zou daarom meer in droger investeren. ook eentje die functie heeft dat niet alles een grote bal wordt en in het midden het nog nat is. En aub dat alarm moet uit kunnen dat is echt irritant. blijft maar piepen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
LucyLG schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 07:32:
[...]

Samsung en Bosch bieden gewoon zelfde kwaliteit wat Miele heeft
Samsung dezelfde kwaliteit als Bosch en Miele, waar haal je dat vandaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schroevendraaier480
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-04 16:51

schroevendraaier480

certified prutser

Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 08:00:
[...]

Zou ik zeker afraden. Aan het eind van het liedje ben je met een Miele duurder uit. Je betaalt bijna het dubbele, maar hij gaat echt niet 2x zo lang mee als een nette Bosch of Siemens. De Miele van vandaag is niet meer te vergelijken met de Miele van vroeger. Het naampje is er nog en je betaalt er nog dik voor, maar de prijs-kwaliteitsverhouding waar men het vroeger voor dacht te doen die bestaat niet meer.
Same here, paar keer dure machines gekocht die toch teleurstellen qua duurzaamheid. Nu ga ik voor de prijsknallers in het lage segment. Als ik die elke 3 jaar moet vervangen ben ik toch nog goedkoper uit dan met de dure A merken. Bovendien draaien die goedkope machines veel langer dan drie jaar als je er maar aardig voor bent. Dus wasmachine eens in de 10-15 wasbeurten filters schoonmaken en een rondje op 95 graden draaien met soda. Wasdroger elk half jaar uit elkaar en alle stof en pluizen uit de kanalen verwijderen en de filters goed schoonhouden. Works for me.

wat nou router, gewoon een kroonsteentje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Wolly schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 08:08:
[...]

Samsung dezelfde kwaliteit als Bosch en Miele, waar haal je dat vandaan?
Ja ik twijfelde alleen omdat ik mn oven van samsung heb en mn tv en beiden gebreken hebben. Die Bosch was en droogapparaten die ik heb heb ik behalve dat ik niet zo lief ervoor ben nooitgebrek gehad. Thats all. Distributieriem is eraf gevallen omdat ik hem te vol prop, daarom raad ik grote trommel aan maar die wel functie heeft voor kleine wasjes ook. En most important koud moet koud blijven geen warme spoeling en dat doen veel apparaten toch. Maar hoe je dat controleert geen idee. Maar wol en zijde wil je dat echt niet, dan gaat het echt naar klote.

Beetje kledingfanaat daarom dat ik het zeg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastForwardNL
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:21
Ik heb 12 jaar met een Samsung gedaan. 1x monteur nodig gehad.

Nu een LG DirectDrive. Wat een ellende met dat ding. Maakt enorm veel herrie tijdens het centrifugeren. Volgens monteur normaal...

Het is denk ik ook een kwestie van geluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
FastForwardNL schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 08:12:
Ik heb 12 jaar met een Samsung gedaan. 1x monteur nodig gehad.

Nu een LG DirectDrive. Wat een ellende met dat ding. Maakt enorm veel herrie tijdens het centrifugeren. Volgens monteur normaal...

Het is denk ik ook een kwestie van geluk.
Ja ik denk dat het per model kan verschillen maar ben het wel eens met de meeste hier. Geluid van Bosch vind ik moeilijk te beoordelen ik vind dat ze allemaal herrie maken eigenlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door LucyLG op 13-05-2022 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:05
Twee Samsung's gehad die na 5 jaar stuk gingen, de vorige een maand geleden. Niet laten repareren en een Haier gekocht die meteen beter wast dan de vorige, veel duurdere Samsung. Dat merk kopen we hier niet meer.

Mijn grootmoeder heeft net een nieuwe gekocht vorige week, een Bosch. Haar vorige Bosch had de gezegende leeftijd van 17.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMolT.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-04 11:53
Vorige was een Samsung (combi ding, dus wassen en drogen want geen ruimte), was net buiten de garantie stuk (2,5 jaar)...zelf uit elkaar gehaalt om eens te kijken of er nog wat te redden viel, maar het was echt om te huilen. Geen filters, dus het hele apparaat zat onder het stof, geen wonder dat ie kapot was.

Nu een instap Miele gekocht, want alle features die de high-end dingen hebben slaan wmb nergens op. Plus let op de trommel grootte, zoveel heb je vaak niet nodig.
Ik was 749 kwijt 4 jaar geleden, ding doet het nog als nieuw.

Schoonouders hebben Miele van 20 jaar oud en ook die doen het nog prima, dat was voor mij de doorslag haha.

Binnenwerk van Samsung was kunstof en Miele RVS.

[ Voor 3% gewijzigd door DeMolT. op 13-05-2022 08:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
LucyLG schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 08:12:
[...]

Ja ik twijfelde alleen omdat ik mn oven van samsung heb en mn tv en beiden gebreken hebben. Die Bosch was en droogapparaten die ik heb heb ik behalve dat ik niet zo lief ervoor ben nooitgebrek gehad. Thats all. Distributieriem is eraf gevallen omdat ik hem te vol prop, daarom raad ik grote trommel aan maar die wel functie heeft voor kleine wasjes ook. En most important koud moet koud blijven geen warme spoeling en dat doen veel apparaten toch. Maar hoe je dat controleert geen idee. Maar wol en zijde wil je dat echt niet, dan gaat het echt naar klote.

Beetje kledingfanaat daarom dat ik het zeg
Je hebt dus geen enkele bron die stelt dat Samsung dezelfde kwaliteit biedt als Miele en Bosch.

Daarnaast heb je twee apparaten van Samsung (oven en tv) en die hebben beiden gebreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VW-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-04 17:14

VW-Arjan

★★★★★

Wij hebben nu onze 2e LG. Die bevallen ons prima. Zanussi en Whirlpool minder.

Wat misschien een handig vuistregel is is dat je ongeveer 100 euro per jaar rekent.
Een wasmachine van 400 euro gaat dus 4 jaar mee. en een van 800 8 jaar.
Zo rekenen wij en dat komt eigenlijk altijd wel uit.

Het scheelt natuurlijk ook hoevaak je wast. Wij draaien meerdere wasjes per dag.
Dus machine staat bijna non-stop aan en wordt dus extreem veel gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Van Samsung hoor ik veel slechte verhalen, dus die zou ik niet halen.

Ik heb als eerste wasmachine een Indesit gehad (een wassen drogen combi, maar het drogen gebruikte ik nooit omdat de trommel eigenlijk te klein is voor drogen). Die heeft het 25 jaar volgehouden. Ik weet niet meer wat er toen kapot ging. In die 25 jaar heb ik een keer zelf een plastic klemmetje in de trommel (ik weet niet hoe die heten) vervangen en de wasmachine was wel flink uit balans. Maar omdat hij zo goedkoop was is het het gewoon blijven doen met rare krakende en piepende geluiden en kloenk geluiden als de trommel van snelheid veranderde.

Ik heb nu een Bosch, ik denk dat die beter is, maar niet dat die het 25 jaar uit gaat houden. Er zit ook meer electronica in en als hij uit balans is zal hij wel een error geven waar de Indesit gewoon doorging.

[ Voor 7% gewijzigd door Marzman op 13-05-2022 08:22 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:00
Er is wel eens onderzoek gedaan naar het aantal draaibeurten van wasmachine merken. Heb het onderzoek zo niet bij de hand. Maar gemiddeld genomen draaide de Miele het meeste wasbeurten voordat een eerste defect werd gemeld.

Daarna kwamen Bosch / Siemens. Vervolgens het C-segment.

Mijn ouders hadden altijd alles van Miele. Recent na 25 (!) jaar+ is er een Miele wasmachine definitief afgeschreven. Moet gezegd worden dat deze tussendoor wel enkele reparaties heeft gehad, echt zuinig zal hij ook niet meer geweest zijn.

Heb zelf een Bosch wasmachine. Inmiddels 7 jaar in gebruik. Ongeveer 6 maanden geleden het eerste defect gehad en zelf gerepareerd (wilde niet meer pompen door een verstopping).

Mocht mijn wasmachine nu definitief stuklopen is Miele voor mij een no-brainer (kan het inmiddels ook beter veroorloven). Ter vergelijking; heb een C-segment wasdroger (Indesit). Die is in 7 jaar al 3 keer stukgelopen, en vervolgens zelf gerepareerd.

Wat mij vooral opvalt is dat wanneer je onderzoek doet bij een defect van je witgoed apparatuur je merkt dat een A-merk (Miele) de constructie en materialen beter op orde heeft wat zorgt voor een betere duurzaamheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:10
Disclaimer: Persoonlijke menig, heb je helemaal niets aan, maar dat geldt denk voor elk antwoord. Je kan ook vragen welke auto’s goed zijn, of welke telefoons.. Je krijgt gewoon 100 antwoorden.

Volgens mij is Miele altijd wel ok, Samsung en LG is een beetje hit and miss met neiging naar miss en Siemens/ Bosch is hit and miss met neiging naar hit. Maar moet ook eerlijk zeggen dat onze vorige wasmachine 10 jaar zonder problemen gewerkt heeft en volgens mij een of ander C merk was. Kortom, je kan geluk hebben.

Kijk binnen je budget, informeer bij een bedrijf wat die dingen installeert en maak een keuze. Dit is zo’n ding waar luisteren naar anderen je alleen maar in verwarring brengt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:02
@BramStapper
Wil je het goedkoop houden, koop sowieso geen droger. Je bent met 2 personen dus weinig was. Zeker als je de ruimte hebt, wasrek neerzetten en klaar.

Echt goedkoop is gewoon via marktplaats een tweedehands machine halen. Vroeger in mijn studententijd gedaan, voor 75 euro een bosch. Heeft het jaren gedaan en elke dag werd er wel gewassen.

Wil je nieuw, koop voor tussen de 300 a 400 euro een machine met zo min mogelijk toeters en bellen. Alles was er niet opzit kan niet kapot.
Zo iets bijvoorbeeld:
https://www.coolblue.nl/tweedekans-product/1770201

Heb 7 jaar geleden een lg direct drive gekocht en die doet het nog prima. Maar dat n=1

ps; Alle machines maken goed schoon. Slecht wassen doen ze niet. Hooguit zit er verschil in hoe droog je was wordt na centrifugeren. Dus je betaald vooral voor gemak en gadgets.

[ Voor 11% gewijzigd door chrisborst op 13-05-2022 08:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BramStapper
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07-11-2023
Zo!

Ik ben zwaar onder de indruk hoeveel van jullie al gereageerd hebben!

Even een vlugge opsomming van wat ik tot nu toe gelezen heb:

1. Miele is een merknaam waar kwaliteit aan gebonden is. Sommige hier zweren erbij, sommige vinden het niet nodig. In mijn geval zoek ik meer iets in het middensegment, wat mij brengt bij het volgende punt.
2. Geen goedkope machine, maar het middensegment is de juiste betrouwbare keuze
3. Bosch lijkt populair en ik lees hier veel goede dingen (en vergelijkbaar ook Siemens)
4. Beko lijkt juist wat minder (maar dat is nog te vroeg om vast te stellen)
5. Onderhoud is natuurlijk ook belangrijk
6. Samsung lijkt echt af te vallen, LG is voorlopig mixed results.

Wasmachine types veranderen constant, maar ik krijg zo een goed beeld van de verschillende merken.

Top dit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:14

Managelorian

“This is the workflow.”

Onze eerste wasmachine was een Indesit. Geen problemen, maar waste niet echt goed (was werd niet echt schoon). Toen onze eerste werd geboren hebben we een Miele gekocht en deze heeft er in 13 jaar nu zo'n 4000 wasjes op zitten (gemiddeld 6 wassen per week). Doet het nog steeds goed.

Is Miele het beste merk? Geen idee, ik weet alleen dat ik goede ervaringen heb met onze Miele wasmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Onze ouderwetse Zanussi droger van 20 jaar oud gebruikten we in Amsterdam elke was en afgelopen winter eens moeten gebruiken en die deed het nog.
Onze 22 jaar oude AEG doet het nog met wekelijks twee keer wassen, al had die opeens de gewoonte sokken en onderbroeken tussen de trommel en kuip te krijgen, na de verhuizing, met iets minder vol laden en klein grut in zak opgelost.

Bij huurders op 3 hoog (3 personen)
Een Zanussi wasmachine die 12 jaar zonder enig probleem werkte bij veel gebruik maar wel relatief kleine wasjes. Deed het nog wel na verhuizing maar toen de AEG de eerste keer stopte met draien (een sok wisten we nog niet) na een paar keer gebruiken gekke geluiden en vel te natte was, deze RVS trommel is een plantenbak binnenkort en de andere onderdelen liggen op zolder :)
Een wirlpool droger deed het ook 12 jaar maar heeft de verhuizing niet overleeft, ik sta op het punt de rvs trommel om te vormen tot plantenbak :) de interesante onderdelen lliggen op zolder.

Bij huurders op 4 hoog (3 personen)
Wirlpool wasmachine/droger combo die het 11 jaar zonder enig probleem gedaan heeft.
Weggegeven aan de laatst vertrekkende huurder en die heeft het nog jaren gedaan, terwijl dat geen dure machine was.

Punt is je gaat van iedereen eigen verhalen horen en dat voegt stiekem niet veel toe.

Wij hadden een Consumentenbond abbootje toen en keken daar dan atijd ook naar.
Toen de wasmachine voor de AEG kuren kreeg de monteur gevraagd wat hij het minste tegenkwam.
Hij raadde bepaalde budgetmerken af want daar zag hij er veel van en noemde AEG als toendertijd goede kwaliteit, makkelijk repareerbaar en vooral goede printplaten,. Machanisch spul is prima te vervangen dacht ik, maar die pintplaten geven gekke problemen en zijn duur dus voor AEG gegaan met het toendertijd hoogst mogelijke toerental van 1400 voor minder natte was dus sneller drogen. Bosch raadde hij af, want die zouden net een stuk minder degelijk zijn geworden.
In de Kinkerstraat zat destijds een zaakje met tweedehands witgoed, ben daar ook eens binnengestapt om te kijken welke merken ze hadden staan, die gaven een jaar garantie en verkochten alleen maar ouder spul dus zouden wel weten wat ze aan konden bieden en het was vooral Miele, Bosch en AEG wat er stond.
Als ik nu een wasmachine moest kopen dan zou ik wat grote witgoedzaken bellen "goedendag ik wil erdaags een wasmachine kopen, welke drie merken heeft u de beste ervaringen mee en komen het minste terug voor reparatie?" twee vliegen in 1 klap, je krijgt meer data en zal vast door 1 erg leuk te woord worden gestaan en dan weet je gelijk waar je de aankoop daadwerkelijk gaat doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
En hier een goede: 9 jaar (and counting) voor 700 (?) euro destijds. Volgens eigen zeggen zou het apparaat een verwachte levensduur van 8jaar hebben. Dit is allemaal n=1. Geen enkele wasmachine is heilig, hetzelfde als met auto's, televisies, etc.

Als opvolger zou mijn eerste gedachte een Bosch (of misschien weer Samsung indien scherpe prijs) zijn. Die vind je qua middensegment dacht ik voor 700-900 euro.

[ Voor 10% gewijzigd door ByteMe_ op 13-05-2022 08:34 ]

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMGGM
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-04 16:36
Zeer goede ervaring met Miele, maar vreselijk duur. Mijn vader zijn Miele wasmachine van nu 15 jaar werkt nog steeds en de programma "knop" die een paar maand geleden kapot was gegaan (er was iets op gevallen) was nog prima te vinden online. De eerste 10 jaar heeft dat ding bijna iedere dag zitten draaien (maar nu zijn wij het huis uit :+ ). Het water is hier overigens 37°F en eigenlijk doet mijn vader niets speciaal voor onderhoud.
Toestel was toen €1000.
Grootouders hadden net wat minder geluk met identiek hetzelfde toestel. Na 12 jaar is die van hun kapot gegaan. Dat terwijl het daar veel minder vaak draait (2x per week) en op regenwater is aangesloten.

Voor mijzelf 3 jaar geleden een Bosch gekocht want uit mijn onderzoek kwam dit uit op 2de beste merk in prijs/kwaliteit. Ik woon alleen dus heb geen al te hoge nood waardoor het de goedkoopste in de lineup is geworden van Bosch met een koolstofloze borstel (ik dacht rond de €400 toen). Ik redeneer dan dat als het toestel > 7 jaar meegaat dat ik beter af ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-04 16:56
Hier een Siemens iq700 gehad. 7 jaar met gem 12 keer een was in de week,

Nu ging er iets kapot met de lagers en komt er weer een Siemens. De problemen begonnen na de verhuizing dus wellicht dat daar iets mis is gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:25
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 08:00:
[...]

Zou ik zeker afraden. Aan het eind van het liedje ben je met een Miele duurder uit. Je betaalt bijna het dubbele, maar hij gaat echt niet 2x zo lang mee als een nette Bosch of Siemens.
Mijn Miele wasmachine en Miele droger worden dit jaar 20j en doen het nog prima. Ooit een keer een relay moeten vervangen in de droger maar dat is ook alweer 7j geleden. Waren geen budget machines.

Toegegeven, volgens mij verbruiken ze stroom voor 10 machines als je het vergelijkt met iets moderns.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:08
Hier eerst een Bosch wasmachine gehad en dat was toch niet echt een succes. Na een jaar of anderhalf begon hij aan de voorkant te roesten. Dat zag er niet uit en al snel begon hij daarna ook steeds moeilijker te centrifugeren. Tot hij dat alleen nog maar op een bepaald programma wel deed. Wij hadden ook een warmtepomp droger van Whirlpool erop staan. Ook dat werkte gewoon voor geen meter met het sixth sense wat dat apparaat had. 9/10 keer was de was gewoon niet droog. En dan had hij heel lang staan draaien. Omdat het soms nog toch goed ging hebben we eigenlijk veel te lang door gekloot met beide machines.

Lang verhaal kort; nu een wasmachine en warmtepompdroger van AEG en dat werkt echt altijd en al jaren gewoon goed. Terwijl er nu meer gewassen wordt omdat we nu een kind hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:47

MsG

Forumzwerver

Veel merken teren op imago uit gloriedagen, bijvoorbeeld Miele.

Als je solderen als hobby wil oppakken zou ik een Samsung nemen, anders niet. Samsung heeft in veel apparatuur killswitches ingebouwd, dmv ondermaatste componenten. Zowel in de schermtak berucht, als bij de vele EcoTrouble topics.

Mocht je handig zijn zou ik ook kijken naar repareerbaarheid als factor. Recent bijvoorbeeld een vaatwasser gerepareerd, maar doordat de verhitting en de pomp in 1 module zitten, is dat weer een stuk duurder bij een simpel defect van de verwarmer.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
chaoscontrol schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:37:
[...]

Mijn Miele wasmachine en Miele droger worden dit jaar 20j en doen het nog prima. Ooit een keer een relay moeten vervangen in de droger maar dat is ook alweer 7j geleden. Waren geen budget machines.

Toegegeven, volgens mij verbruiken ze stroom voor 10 machines als je het vergelijkt met iets moderns.
Tegenwoordig gebruiken ze minder water en energie (logisch, je hoeft minder water te verwarmen) maar duurt een wasbeurt wel 3x zo lang.

Even een paar wasjes na elkaar wordt dan een dagtaak :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007

MsG

Forumzwerver

Wolly schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:44:
[...]

Tegenwoordig gebruiken ze minder water en energie (logisch, je hoeft minder water te verwarmen) maar duurt een wasbeurt wel 3x zo lang.

Even een paar wasjes na elkaar wordt dan een dagtaak :|
En de kleding zwiept dus 3x zo lang over de trommel heen. Wat is meer verspillend, kleding die onnodig extra slijt of de extra water? Wat dat betreft ren ik altijd hard weg bij van die ecomodi, want dat resulteert vaak in een stofzuiger die slechter zuigt, een vaatwasser die vieze vaat niet meer goed schoon krijgt, etc.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-04 15:59

Agent47

I always close my contracts.

Ik heb de: LG F4J6TM0W

Ik heb hem nu 2 jaar. Draait als een zonnetje. Tevens droger er bij in.
Ben er tot nu toe tevreden over.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 39993

chaoscontrol schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:37:
[...]

Dat moet je dus ook meerekenen. Onze vorige Bosch is ruim 12 jaar meegegaan. Een vergelijkbare Miele had ons toevallig ook echt het dubbele gekost. Na dik 12 jaar is repareren gewoon niet meer interessant. Ding is min of meer al afgeschreven en een nieuwe machine verbruikt minder stroom en minder water. Niet eens een monteur laten komen: nieuwe bestellen en oude afvoeren. Ook de nieuwe Bosch kost ongeveer de helft van een vergelijkbare Miele. Als die over 10 jaar stukgaat, doe ik weer precies hetzelfde: vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
chrisborst schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 08:29:
@BramStapper
Wil je het goedkoop houden, koop sowieso geen droger. Je bent met 2 personen dus weinig was. Zeker als je de ruimte hebt, wasrek neerzetten en klaar.
Moet je wel wasverzachter gaan gebruiken voor de handdoeken, of van schuurpapier houden. (wij gebruiken de droger praktisch alleen voor handdoeken, washanden, theedoeken en beddengoed enzo)

[ Voor 12% gewijzigd door pagani op 13-05-2022 09:59 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:46

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

In Algemene zin:

Top-segment:
Miele

Midden-segment:
Bosch/Siemens
AEG

Lage segment:
Zanussi
Beko
Whirlpool

Ik zou persoonlijk voor een Bosch/Siemens gaan. Net wat beter dan AEG. Bosch/Siemens heeft een prima prijs-kwaliteitverhouding.

Bron: Jarenlang bij een elektronicawinkel gewerkt.

Edit:
Samsung verkochten we niet, en dat is als ik sommige reacties erover lees is dat niet onterecht

[ Voor 14% gewijzigd door Flimovic op 13-05-2022 09:59 ]

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-roenn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-04 22:10
BramStapper schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 08:30:
Zo!

Ik ben zwaar onder de indruk hoeveel van jullie al gereageerd hebben!

Even een vlugge opsomming van wat ik tot nu toe gelezen heb:

1. Miele is een merknaam waar kwaliteit aan gebonden is. Sommige hier zweren erbij, sommige vinden het niet nodig. In mijn geval zoek ik meer iets in het middensegment, wat mij brengt bij het volgende punt.
2. Geen goedkope machine, maar het middensegment is de juiste betrouwbare keuze
3. Bosch lijkt populair en ik lees hier veel goede dingen (en vergelijkbaar ook Siemens)
4. Beko lijkt juist wat minder (maar dat is nog te vroeg om vast te stellen)
5. Onderhoud is natuurlijk ook belangrijk
6. Samsung lijkt echt af te vallen, LG is voorlopig mixed results.

Wasmachine types veranderen constant, maar ik krijg zo een goed beeld van de verschillende merken.

Top dit!
Wat puntje 3 betreft, Bosch en Siemens maken haast identieke machines (zelfde moederbedrijf), voor elke Bosch is er dus een "broertje" van Siemens en andersom. kan nog best in prijs schelen voor hetzelfde model, zeker als er één in de aanbieding is.

verder zelf goede ervaringen met LG, Zanussi en AEG, slechte ervaring met Samsung (2,5 jaar uitgehouden en de electronica was doorgebrand, reparatie benaderde de kosten van een nieuwe machine).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:50
ByteMe_ schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 08:32:
[...]
En hier een goede: 9 jaar (and counting) voor 700 (?) euro destijds. Volgens eigen zeggen zou het apparaat een verwachte levensduur van 8jaar hebben. Dit is allemaal n=1. Geen enkele wasmachine is heilig, hetzelfde als met auto's, televisies, etc.

Als opvolger zou mijn eerste gedachte een Bosch (of misschien weer Samsung indien scherpe prijs) zijn. Die vind je qua middensegment dacht ik voor 700-900 euro.
Eens. Hier ook een Samsung die het nu 8 jaar volhoudt. Ik snap dat veel mensen geen Samsung meer willen na dat printplaat debacle. Duidelijk een fabricage/ontwerpfout en de service was 0. Ik verwacht dat het ontwerp en productie de afgelopen jaren wel verbeterd is op dat vlak.
Mijn Samsung wasmachine heeft sinds 2 jaar een broertje er bij in de vorm van een droger. Werkt ook nog prima. Ik zou zo weer een Samsung wasmachine kopen.
Een andere wasmachine die ik heb staan is van Haier, voelt goedkoop aan. Manchet is al een keer gescheurd en is onder garantie vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-04 13:58

silverball

De wagen voor moderne mensen

Leuk n=1 verhaal;

Mijn eerste wasmachine heb ik gekregen voor mijn uitzet, een +-15 jaar oude Bosch, uit een gezin (buren), die bedoelt was om tijdelijk tijdens het klussen even mijn vieze kleding snel te kunnen wassen. Ben nu 3 jaar verder, al lang ingetrokken en de machine staat hier elke 2 dagen te draaien. Puik ding

[ Voor 16% gewijzigd door silverball op 13-05-2022 10:22 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Hier ook Bosch. Draait nu 7 jaar prima met sinds 4,5 jaar kids (en dus minimaal 1 was per dag xD).

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnuCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:48
Hier ook een LG (8kg) die inmiddels 7 jaar zn ding doet (gezin met twee kids, 4-5 wassen per week gemiddeld genomen)

het is deze serie (dit is dan een nieuwer model)
https://www.coolblue.nl/p...3v508s1-turbowash-59.html

is nu nog in de aanbieding ook zie ik.

hiervoor hebben we een whirlpool en een bosch gehad, beiden hebben de 5 jaar niet gehaald... roestvlekken in de was. verlijmde trommels waardoor je niets kunt repareren, en meer vage ellende zoals aanlopende trommels doordat er geen "direct drive" systeem in zat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:05
Helaas is het als consument best lastig om hier tegenwoordig doorheen te kunnen prikken qua kwaliteit. Bosch en Siemens ligt ook heel erg aan de productlijn. Bij bijvoorbeeld vaatwassers hebben de ExtraKlasse en Exklusiv vaatwassers een metalen kuip en de overige modellen een plastic kuip. Een RVS kuip gaat langer mee. Extraklasse en Exklusiv zijn vaak alleen bij lokale witgoedbedrijven te krijgen, maar als je er eentje in de buurt hebt met de service en kennis van het lokale witgoedbedrijf waar ik naartoe ga, is het dat enorm waard.

Bij wasmachines zijn er een paar dingen waar je op kunt letten:
- Wat is het materiaal van de kuip? Een RVS kuip gaat langer mee. Miele is een van de weinige die meestal nog RVS levert. Zelfs Bosch en Siemens leveren tegenwoordig voor een groot deel kunststof kuipen.
- Is de kuip geseald of geschroefd? Als de trommellagers eraan gaan, zijn die bij een machine met een geschroefde kuip goedkoop en makkelijk te vervangen. Als de kuip geseald is, kun je de machine economisch gezien meestal wegknikkeren.
- Wat is het materiaal van het kruis van de machine? Miele had vroeger altijd RVS kuipen, maar nu verschilt het of het RVS of aluminium is. Aluminiumkruizen breken sneller.

Om deze reden koop ik dus mijn witgoed bij een bedrijf wat er verstand van heeft en het spul ook zelf repareert in plaats van een online retailer. Vaak weten zij een stuk meer over de kwaliteit van de binnenkant van de machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
N = 1: Bosch-eigenaar meldt zich.

15 jaar oud nu, defekten:

1: klep van waterinlaat, hele unit vervangen: 115€ (zelf gerepareerd, was simpel).
2: Koolborstels vervangen, ook simpel te repareren.

Dan nog een dingetje, ooit de afvoer-pomp vervangen, maar bleek later dat er een plastic muntje voor de afvoer zet achter de trommel. Bijna een andere machine daarvoor gekocht, maar toch gevonden. Geluk bij een ongeluk.

En dat ding is véél gebruikt met 2 smeerpoetsen als dochters.

[ Voor 7% gewijzigd door SkiFan op 13-05-2022 10:41 ]

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:20
Wasmachine is altijd een crapshoot en je moet er maar net geluk mee hebben. In mijn directe kringen is alles gekocht , van super dure Miele's , tot samsungs, tot beko en Proline, en alles er tussenin. Je moet echt geluk hebben. Zo werkt de Proline wasmachine (nog geen 200 euro) na 7 jaar nog uitstekend, niet 1 reparatie gehad, en ligt mijn zwager met zijn samsung al jaren in de clinch met de fabrikant. de Miele is nu 4 jaar oud en heeft ook al 2 reparaties achter de rug. Echter, het had ook zo maar andersom kunnen zijn.

Er is zeker geen beste merk, het is een kwestie van geluk en goed onderhoud.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Zelf een goede ervaring (n=1) met een Indesit machine, die ging 17 jaar mee zonder onderhoud. Was niet zuinig naar huidige maatstaven, maar gezien de levensduur wel heel economisch.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmtx
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22-04 12:03
Miele zou ik beslist niet doen. Veel te duur. Ik heb Miele Wasmachine en Droger gehad. Na 7 jaar beide stuk. Reparatie kosten waren zo hoog dat ik voor het geld van de eventuele reparatie een nieuwe Siemens wasmachine en droger heb gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaer288
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-04 11:44
Hmm betrouwbaar en goedkoop. Ik zou gaan voor een A-merk fabrikant en dan een model uit de basisklasse:
- BSH (Bosch serie 4 of Siemens iq300)
- AEG Serie 6000

En let bij gebruik op de maximale beladingsgraad, dat je je broekzakken leeg maakt, je wasgoed recht uit de trommel haalt (knopen, ritsen dus niet langs de manchet trekken) en BH's in een waszakje gaan. Je kunt namelijk een betrouwbare machine hebben, maar een 'onbetrouwbare' gebruiker zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Jaer288 op 13-05-2022 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:27

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Hierbij mijn ervaringen, jong gezin, veel wassen dus.

Eerste machine; AEG.
In het 6de jaar heb ik de ophangveren vervangen, er was er één geknapt. Dat ging ongeveer zo.
In het 7de jaar had ik de koolborstels nog vervangen.
8 jaar volgehouden tot de lagers het begaven, helaas zijn die niet te vervangen door gelijmde/gelaste kuip.

Tweede machine; LG F4J5TN3W.
Een paar weken geleden defect gegaan na iets meer dan 1,5 jaar intensief gebruik, gemiddeld elke dag 1x wassen. Maar binnen de garantie stuk gegaan dus; lagers versleten. Zou gerepareerd worden door achterkuip en trommel te vervangen, maar door 2x een screw-up door CE Repair is deze ochtend ( *D ) de machine vervangen door Expert en hebben een iets zwaardere machine geplaatst zonder bijbetaling. Kudos voor hen, ze krijgen nog een doos gebak / saucijzenbroodjes achter de deur geschoven vanmiddag.

Huidige machine is dus een LG F4WM309WE. Maar ik weet niet of ik ooit nog een LG zou nemen, dat ligt eraan hoe lang deze het gaat volhouden.

[ Voor 3% gewijzigd door PD2JK op 13-05-2022 11:22 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Ik heb inmiddels 3 machines gehad. Eerste was een Candy, die ik 2e hands kreeg. Heeft het 6 jaar prima gedaan, openen met een bankpasje omdat de opener defect was ;)
Tweede een Indesit, niet duur, tussentijds nog een nieuw relais aan gesoldeerd, heeft het zo'n 8-9 jaar gedaan.
Nu een AEG, die heb ik zelf al een keer geopend vanwege een verstopping. Maar draait verder perfect.

Je moet maar net mazzel hebben, het merk maakt niet zoveel uit volgens mij. Behalve Samsung dan, die zou ik mijden, hoor je veel slechte verhalen over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desmoos
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-04 17:55
Uit persoonlijke ervaring is Hotpoint (wasmachine 9kg / A+ klasse) een erg goed merk, althans, 8 jaar geleden.
Heb deze nog steeds staan en naast wat vervaagde knoppen werkt deze perfect. Nooit iets moeten vervangen of fixen.

Zanussi (droger 8kg) is ook erg duurzaam en daarnaast redelijk gemakkelijk in de vervanging van koolborstels en lagers. Vervangende onderdelen zijn vrij beschikbaar via zanussi zelf.
Was 50euro voor nieuwe lagers en borstels en koste een uurtje werk. Makkelijke handleiding en alles was beschikbaar.Alleen qua stroom was deze prijzig (C klasse).

Heb deze wegens de stroom kosten sinds kort vervangen door een warmtepompdroger van Samsung (8kg) en toch is deze, hoewel a++ klasse, trager met drogen, duurder in aanschaf (360euro zanussi, Samsung 800) en al binnen een jaar in garantie een lager aan vervanging toe. Erg teleurstellend.

Mijn advies zou zijn, ga voor een oud betrouwbaar merk, zoals AEG, Zanussi, Hitpoint/Beko.
Kijk je niet blind op bluetooth verbinding enz maar focus op bouw kwaliteit.
Rekenen hier ook de kosten voor (ga niet voor de goedkoopste optie) en zo een machine gaat zo maar 10 jaar mee.

Edit: kleine toevoeging qua belasting: gezin van 6 man en dagelijks meerder wassen en drogen plus honden manden/dekens :)

[ Voor 5% gewijzigd door Desmoos op 13-05-2022 13:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pretouska
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-04 15:25
Denk dat dit het goed opsomt.
Flimovic schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:58:

Top-segment:
Miele

Midden-segment:
Bosch/Siemens
AEG

Lage segment:
Zanussi
Beko
Whirlpool
Kleine side note, vanuit mijn vakgebied, qua reparatie:
Miele heeft de reparatie naar zichzelf toegetrokken. De lokale monteur mag niks meer kopen tenzij hij gecertificeerd is. De service is daardoor soms wel wat moeilijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:06
Marzman schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 08:21:
Van Samsung hoor ik veel slechte verhalen, dus die zou ik niet halen.

Ik heb als eerste wasmachine een Indesit gehad (een wassen drogen combi, maar het drogen gebruikte ik nooit omdat de trommel eigenlijk te klein is voor drogen). Die heeft het 25 jaar volgehouden. Ik weet niet meer wat er toen kapot ging. In die 25 jaar heb ik een keer zelf een plastic klemmetje in de trommel (ik weet niet hoe die heten) vervangen en de wasmachine was wel flink uit balans. Maar omdat hij zo goedkoop was is het het gewoon blijven doen met rare krakende en piepende geluiden en kloenk geluiden als de trommel van snelheid veranderde.

Ik heb nu een Bosch, ik denk dat die beter is, maar niet dat die het 25 jaar uit gaat houden. Er zit ook meer electronica in en als hij uit balans is zal hij wel een error geven waar de Indesit gewoon doorging.
Mijn vorige was ook een Indesit. 12 jaar zonder problemen. Ging het huis uit omdat mijn vriendin een nieuwere wasmachine (Hayer) meenam. Daarvan werkt het instrumenten paneel al niet meer, dus geen startuitstel of kort programma meer..

Had ik mijn 12 jaar oude vertrouwde Indesit nog maar. Ding kostte ook niks in aanschaf.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Flimovic schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:58:
In Algemene zin:

Top-segment:
Miele

Midden-segment:
Bosch/Siemens
AEG

Lage segment:
Zanussi
Beko
Whirlpool

Ik zou persoonlijk voor een Bosch/Siemens gaan. Net wat beter dan AEG. Bosch/Siemens heeft een prima prijs-kwaliteitverhouding.

Bron: Jarenlang bij een elektronicawinkel gewerkt.

Edit:
Samsung verkochten we niet, en dat is als ik sommige reacties erover lees is dat niet onterecht
N=1 maar ik heb 5 jaar geleden voor 333 euro in de aanbieding een Samsung wasmachine gekocht. Die draait nog steeds als een zonnetje. Scheelt misschien ook dat ik alleen woon. Hij draait niet zo vaak; ik kan me voorstellen dat met een gezin met een baby bijvoorbeeld dat er zwaardere loads in gaan (2x beddengoed ipv 1) en dat hij vaker draait. En dat je in dat geval sneller last krijgt van de beperkingen van zo'n budgetmachine.

Dat zou voor TS ook een afweging kunnen zijn.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:12
Om dit n=1 topic aan te vullen :P

Hier al 5 jaar een Samsung was/droog combi. Ding raakt soms verstopt, is irritant, maar doet het nog altijd prima. Unit heeft nog geen €500 gekost destijds.

De slechte verhalen die je leest rondom Samsung witgoed kan ik niet plaatsen :)

[ Voor 8% gewijzigd door Richh op 13-05-2022 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:19
Sws geen Samsung inderdaad.

Siemens of Bosch, en dan niet de goedkoopste. De Extraklasse van Siemens of Exclusiv van Bosch. Die hebben wat meer extra's dan de basismodellen.

[ Voor 15% gewijzigd door pennywiser op 13-05-2022 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Richh schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:16:

De slechte verhalen die je leest rondom Samsung witgoed kan ik niet plaatsen :)
Het gebeurt niet vaak dat er aparte topics voor geopend worden. Helaas is dat topic ook nog erg actief. Absoluut mijden, Samsung witgoed. Van binnen gezien, zit gewoon minder bedachtzaam in elkaar gezet dan Siemens/Bosch. SSD's daarentegen.

[ Voor 7% gewijzigd door pennywiser op 13-05-2022 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:03
Je moet er 1 hebben waar de lager en de trommel gescheiden zijn. Zodat je het kan repareren en hij 25 jaar mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
SkiFan schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:40:
N = 1: Bosch-eigenaar meldt zich.

15 jaar oud nu, defekten:

1: klep van waterinlaat, hele unit vervangen: 115€ (zelf gerepareerd, was simpel).
2: Koolborstels vervangen, ook simpel te repareren.

Dan nog een dingetje, ooit de afvoer-pomp vervangen, maar bleek later dat er een plastic muntje voor de afvoer zet achter de trommel. Bijna een andere machine daarvoor gekocht, maar toch gevonden. Geluk bij een ongeluk.

En dat ding is véél gebruikt met 2 smeerpoetsen als dochters.
Ik zat ook zo te stoeien met repareren. Ik ben van jouw generatie Bosch naar een koolborstelvrije Siemens gegaan. Hij is zo goed als stil, ipv dat gegier van de koolborstelmotor. Ook veel grotere trommel 8kg ipv 6. Overigens was mijn inlaatventiel maar 3 tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Harm_H schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:30:
Je moet er 1 hebben waar de lager en de trommel gescheiden zijn. Zodat je het kan repareren en hij 25 jaar mee kan.
Lagers zitten in de kuip, die zit om de trommel heen. De kuip moet dan gesplitst worden en dat is zeer veel werk. Ik weet niet beter of dat is nog altijd zo, of is er iets beters bedacht inmiddels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:47
Bosch en Siemens hier, super tevreden over. Al schijn je wel op te moeten letten met de modellen, sommige modellen komen blijkbaar uit Turkije en/of Spanje en die schijnen dan weer lagere kwaliteit te zijn? Maar dat verhaal is al van een aantal jaren terug, dus kan dat dit nu niet (meer) klopt. Je zou dat iig aan de typenummers moeten kunnen zien. De "goedkope" Bosch/Siemens modellen meot je dan dus weer niet hebben schijnbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 23:37
Pretouska schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:14:
Denk dat dit het goed opsomt.

[...]
Kleine side note, vanuit mijn vakgebied, qua reparatie:
Miele heeft de reparatie naar zichzelf toegetrokken. De lokale monteur mag niks meer kopen tenzij hij gecertificeerd is. De service is daardoor soms wel wat moeilijker.
En daamee ook duurder. Mijn ervaring is dat Miele weliswaar net wat beter is dan de rest (itt vroeger toen ze duidelijk beter waren). Daar tegenover staat de prijs van zowel aanschaf als reparatie. Als je naar de totale levensduur kijkt, zou ik zelf eerder naar een ander A-merk als AEG/Bosch/Siemens gaan. Scheelt toch redelijk wat in aanschaf en als er iets kapot gaat is de reparatie vaak nog rendabel.

Daarnaast scheelt het bij elk merk ook welke model je pakt want daar kan veel verschil in zitten. Vaak zijn de goedkoopste modellen van echt beduidend minder kwaliteit. En bovenal moet je toch ook geluk hebben. Als je een maandagochtend model krijgt maak thet niet uit van welk merk die is ;)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
pennywiser schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:31:
[...]

Ik zat ook zo te stoeien met repareren. Ik ben van jouw generatie Bosch naar een koolborstelvrije Siemens gegaan. Hij is zo goed als stil, ipv dat gegier van de koolborstelmotor. Ook veel grotere trommel 8kg ipv 6. Overigens was mijn inlaatventiel maar 3 tientjes.
Geluid is bij mij niet echt een issue, hij staat toch in de kelder.

Zolang ik m elke 5 jaar voor een paar tientjes kan repareren, blijft ie gewoon staan. Toch ook weer zonde om m daarvoor weg te mikken. En nieuwe zijn ook niet heel veel zuiniger. Je hebt gewoon een bepaalde hoeveelheid water die je op moet warmen met een verwarmingselement.

Trommel van de onze is overigens ook 8 kilo inhoud.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
redwing schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:45:
[...]

En daamee ook duurder. Mijn ervaring is dat Miele weliswaar net wat beter is dan de rest (itt vroeger toen ze duidelijk beter waren). Daar tegenover staat de prijs van zowel aanschaf als reparatie. Als je naar de totale levensduur kijkt, zou ik zelf eerder naar een ander A-merk als AEG/Bosch/Siemens gaan. Scheelt toch redelijk wat in aanschaf en als er iets kapot gaat is de reparatie vaak nog rendabel.

Daarnaast scheelt het bij elk merk ook welke model je pakt want daar kan veel verschil in zitten. Vaak zijn de goedkoopste modellen van echt beduidend minder kwaliteit. En bovenal moet je toch ook geluk hebben. Als je een maandagochtend model krijgt maak thet niet uit van welk merk die is ;)
Wat veel mensen doen, is een goedkopere Miele nemen, die in de prijsklasse van de gemiddelde Siemens/Bosch/AEG vallen. En dus ook die kwaliteit hebben. Met die klasse wil Miele ook kunnen concurreren, maar wil je Miele niet alleen voor de naam, dan beginnen de prijzen bij 1200 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 23:37
pennywiser schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 14:25:
[...]
Wat veel mensen doen, is een goedkopere Miele nemen, die in de prijsklasse van de gemiddelde Siemens/Bosch/AEG vallen. En dus ook die kwaliteit hebben. Met die klasse wil Miele ook kunnen concurreren, maar wil je Miele niet alleen voor de naam, dan beginnen de prijzen bij 1200 euro.
Precies, en heel eerlijk gezegd kan Miele in die goedkopere klasse niet echt concurreren en is hun kwaliteit juist minder dan AEG/Bosch/Siemens. Als je echt het beste wil hebben kom je wel bij Miele uit, maar dan betaal je ook snel 50% meer dan bij de andere merken. En naar mijn idee is het verschil in kwaliteit tegenwoordig die 50% extra niet meer waard.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
KnuCha schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:33:
en meer vage ellende zoals aanlopende trommels doordat er geen "direct drive" systeem in zat.
Dit direct drive is wel iets nieuws van de laatste jaren, indirect/belt drive was altijd decennialang de norm en veroorzaakt normaal nooit problemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
redwing schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 14:31:
[...]

Precies, en heel eerlijk gezegd kan Miele in die goedkopere klasse niet echt concurreren en is hun kwaliteit juist minder dan AEG/Bosch/Siemens. Als je echt het beste wil hebben kom je wel bij Miele uit, maar dan betaal je ook snel 50% meer dan bij de andere merken. En naar mijn idee is het verschil in kwaliteit tegenwoordig die 50% extra niet meer waard.
Nou, dat idee heb ik dus ook, hun innovatie komt niet uit die prijsklasse. 1700 voor een wasmachine, wie doet dat nog inderdaad. Misschien is dat normaler in landen om ons heen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexfop
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22:41
Ik mis nog een merk asko, ik heb er vorig jaar 1 aangeschaft en ik moet zeggen een top ding.
heeft een RVS kuip en als je hem aanmeldt bij asko krijg je er 3 jaar extra garantie bovenop de 2 jaar.

Kost misschien wel wat meer (1000 eur) maar voelt echt heel solide aan en na een Bosch die 3 maanden na de garantie dermate stuk ging dat een nieuwe kopen goedkoper was, ben ik een beetje klaar met de duitse merken in wasmachineland

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 00:41
15 jaar met een Beko gedaan, nu weer een Beko en mooi in de aanbieding bij Wehkamp voor slechts 349,- (Normaal 539,-)

https://www.wehkamp.nl/be...20220508_orderbevestiging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
alexfop schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 15:13:
Ik mis nog een merk asko, ik heb er vorig jaar 1 aangeschaft en ik moet zeggen een top ding.
heeft een RVS kuip en als je hem aanmeldt bij asko krijg je er 3 jaar extra garantie bovenop de 2 jaar.

Kost misschien wel wat meer (1000 eur) maar voelt echt heel solide aan en na een Bosch die 3 maanden na de garantie dermate stuk ging dat een nieuwe kopen goedkoper was, ben ik een beetje klaar met de duitse merken in wasmachineland
Nog niet eerder van gehoord, klinkt een beetje als Beko, maar blijkt de Saab onder de wasmachines, qua design dan. Wel energieklasse B allemaal. Nou is die energieklasse op de schop gegaan vorig jaar, dus A+++ bestaat niet meer, maar A is zeker niet zeldzaam bij andere merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-04 17:02
In het verleden Siemens/Bosch gehad. Was prima en een stuk voordeliger dan Miele. Sommige dingen gaan over langere tijd toch wel kapot zoals rubbers.

Nu een AEG set, best prima maar nu ook niet echt een aanrader. Tip toetsen zijn irritant en reageren niet altijd lekker. Centrifugeren van een los item geeft bijna altijd problemen (is voor veel machines lastig....) en je kan niet makkelijk alleen centrifugeren (moet een wasprogramma kiezen zoals katoen en dan tig keer tippen op het toerental).

[ Voor 0% gewijzigd door jaspov op 13-05-2022 16:31 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
iMode schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 16:09:
15 jaar met een Beko gedaan, nu weer een Beko en mooi in de aanbieding bij Wehkamp voor slechts 349,- (Normaal 539,-)

https://www.wehkamp.nl/be...20220508_orderbevestiging
Is gewoon geen geld, kan me best voorstellen dat je die dan weer neemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-04 12:05
Wat een grappig topic. Eigenlijk zijn alle merken dus goed en slecht…

Hier de n=1 van een Samsung eigenaar. Prima ding, het enige wat blijkbaar bij de ecobubbles snel stuk gaat is een printplaatje, gewoon dom ontwerp. Of binnen garantie laten vervangen (bij ons het geval) of buiten garantie (goedkoop) laten repareren en dan blijft hij het prima doen.
Hier nu na 6 jaar intensief gebruik (elke dag een wasje 😱) draait hij nog zoals op dag 1…
Kostte destijds bij mediamarkt iets van 400-600€

[ Voor 5% gewijzigd door Smobbo op 13-05-2022 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:38
Inderdaad vergeet de innovatie niet. Wij kochten 10 jaar geleden ook een Miele 6 (of 7 kg) kg machine. Maar ondertussen heb je dus al 10 kg machines, zou met ons gezin veel handiger zijn. Ik had 10 jaar geleden de helf kunnen betalen en nu een nette nieuwe 10 kg machine kunnen aanschaffen. Wel nog geen issues met de machine gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-04 16:49
In de studentenflat hadden we een goedkope Indesid, en dat ding werd echt iedere dag afgestraft met overvolle stink was. Volgens mij doet dat ding het nog steeds na 12 jaar.

Voor mezelf heb ik een brushless Indesit gekocht 7 jaar geleden, ietsje duurder dan het aller goedkoopste model, maar leek me iets betrouwbaarder dan koolborstelmotor varianten.

1x is de waterniveausensor vervangen onder garantie, verder niks mee aan de hand.

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-04 11:38
Hier 8 jaar een Beko gehad. Echt nooit problemen met dat ding gehad. Wel elke 1-2 maanden het reinigingsprogramma gedraaid. Staat momenteel nog steeds wasjes te draaien ergens anders.

Ondertussen een Hoover aangeschaft, ook een relatief goedkope wasmachine (369 euro). Veel goede dingen over gelezen, maar moet de duurzaamheid zelf nog ondervinden. Is wel een ongelofelijk stil ding, zelfs op hogere toeren.

Als ik zo het topic lees doen de budget merken zoals Beko en Indesit het nog best goed. Met de disclaimer natuurlijk dat je het niet zeker weet met zo weinig reacties. :)

[ Voor 17% gewijzigd door Panini op 13-05-2022 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Galactic schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 17:18:
Inderdaad vergeet de innovatie niet. Wij kochten 10 jaar geleden ook een Miele 6 (of 7 kg) kg machine. Maar ondertussen heb je dus al 10 kg machines, zou met ons gezin veel handiger zijn. Ik had 10 jaar geleden de helf kunnen betalen en nu een nette nieuwe 10 kg machine kunnen aanschaffen. Wel nog geen issues met de machine gehad.
Ik ging van een 7kg AEG machine na 10 jaar naar een Beko 9kg machine. Achteraf veel eerder moeten doen. Nu met de helft aan stroom en water in minder tijd meer wassen.
Nu gewoon 1x per week de hele mand handdoeken erin en 2:38 uur later komt het er schoon uit. Voorheen mocht dat na 4-5 dagen al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik heb een LG die vreet sokken. Die verdwijnen in het filter en als je pech hebt schiet die voorbij het filter. De filters van LG zijn erg slecht. En wanneer die verstopt raakt ben je 3 uur kwijt voor de was machine via de speciale leegloop slang leeg is. En wanneer je dan het filter open maakt is alsnog de gehele voer zeik. Los van het gegeven dat je was machine op een verhoging moet staan om hem uberhaupt leeg te laten lopen. Je kon hem ook mooi via een app uitlezen. De app zegt echter tot op heden alleen maar bel een monteur. Daar heb ik geen app voor nodig. Dat gezegd hebbende. Dat ding is al 40 keer in storing geschoten. En heb hem altijd zelf kunnen herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:14
Hier nu Siemens na een miele gehad te hebben. Vond miele te duur en was er niet heel erg kapot van om eerlijk te zijn. Begon toch wat geluiden te maken bij t 6e jaar.. t 7e jaar heeft ie heel m'n zolder onder water gezet..

Doe mij maar een duurdere Siemens dan een goedkope miele...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 16:19
Anoniem: 191050 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 07:09:

Grappig. Ik had ook een Beko, dat ding ging drie keer kapot waarvan 2 keer binnen de garantieperiode van 5 jaar (was extra garanatie vanuit wehkamp destijds). Twee keer moest de motor vervangen en hoewel binnen de garantie moet je daar dan ook weer voor thuisblijven, kan je niet wassen in de tussentijd etc. Bij de derde keer was ik er klaar mee en heb ik geen moeite meer gedaan een nieuwe gekocht.

Ik neigde ook naar Siemens of Bosch maar het werd uiteindelijk een AEG. Erg blij mee nog steeds. Maar denk dat Siemens ook prima geweest zou zijn. Merkte dat Miele overal nog bovenuit steeg maar vond dat de meerkosten niet waard. Merken als Siemens, Bosch en AEG hebben mijns inziens een mooie prijs/kwaliteit/feature-set balans. Genoeg opties maar ook niets waar ik toch niets mee doe (zoals wifi opties en app-koppelingen).

[ Voor 14% gewijzigd door Valorian op 13-05-2022 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
tja, meest betrouwbaar .... N = 1 ervaring:
toen ons eerste kind zich aandiende heb ik in 1984 besloten een goede betrouwbare wasmachine en droger te kopen, die zouden we hard nodig hebben.
uiteindelijk voor een setje van miele gekozen, dat heeft 25+ jaar gedraaid, met alleen een netschakelaar en deurschakelaar defect - tientjes werk. uiteindelijk begaf van de wasmachine het motorlager het, en van de droger de programmaklok, niet rendabel te repareren dus.
met die ervaring weer miele gekocht, en die machines draaien nu nog steeds 10+ jaar met 0 mankementen.
kost wat, maar dan heb je ook wat ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Seth_Chaos schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 17:28:
Ik heb een LG die vreet sokken. Die verdwijnen in het filter en als je pech hebt schiet die voorbij het filter. De filters van LG zijn erg slecht. En wanneer die verstopt raakt ben je 3 uur kwijt voor de was machine via de speciale leegloop slang leeg is. En wanneer je dan het filter open maakt is alsnog de gehele voer zeik. Los van het gegeven dat je was machine op een verhoging moet staan om hem uberhaupt leeg te laten lopen. Je kon hem ook mooi via een app uitlezen. De app zegt echter tot op heden alleen maar bel een monteur. Daar heb ik geen app voor nodig. Dat gezegd hebbende. Dat ding is al 40 keer in storing geschoten. En heb hem altijd zelf kunnen herstellen.
Dat filter dat niet leeg wil heb je bij meer apparaten. Ik had het bij een AEG machine, liet je filter leeglopen en als na een kwartier niks meer uit het slangetje kwam draaide je de pomp los en kon je dweilen.
De Beko die ik nu heb net zo. Moeten ze toch eens iets op vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico
  • Laatst online: 19:35

inhico

pw

Nog een N=1: AEG Lavamat. 15 jaar oud, wekelijks 2x aan het werk. destijds €600,-. 10 jaar garantie op de motor. Nog nooit een probleem mee gehad.

Alleen zal dit type al lang niet meer leverbaar zijn. En het zegt niets over de andere machines van hetzelfde merk die nu leverbaar zijn.
Kijk dus gewoon naar prijs en de duur van de garantie.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Zunussi, top merk.

Wij hebben al 15 jaar een Zunussi (zwg3163 wasmachine) en een Zunussi (zte275 droger).

Wij zijn op dit moment ook aan rondkijken. Niet omdat de Zunussi kapot is, maar omdat een nieuwere waarschijnlijk vele malen zuiniger zijn.

Ook namens mij, bedankt voor de tip in dit topic!

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
streamnl schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 09:10:
Zunussi, top merk.

Wij hebben al 15 jaar een Zunussi (zwg3163 wasmachine) en een Zunussi (zte275 droger).

Wij zijn op dit moment ook aan rondkijken. Niet omdat de Zunussi kapot is, maar omdat een nieuwere waarschijnlijk vele malen zuiniger zijn.

Ook namens mij, bedankt voor de tip in dit topic!
En heel veel stiller :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Ik ben eens dat ik voor duurder middensegment zou gaan. Bosch en Siemens. Miele tuurlijk als je er geld voor over hebt.

Wat ik hier mis is dat sommige wasmachines niet echt lief voor je kleding zijn. Check even op internet. Wolwas die licht warm moet zijn wordt koud gespoeld soms en dan ben je de zak (je merino trui houdt daar niet zo van). Is dat niet belangrijk?

Sorry ik heb het eerst omgedraaid, geen enkel merk zegt er iets over...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
LucyLG schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 07:14:
Siemens lijkt me ook geen slechte keuze.
Siemens en Bosch zijn eigenlijk gewoon hetzelfde dacht ik.
Ik zou letten op dat je een raam hebt dat je kan kijken die dichte dingen vind ik niet zo fijn als je ff wilt kijken.
Wat wil je zien?
Ik vind Siemens en Bosch en LG net als anderen hier goed alternatief.

...

Samsung, LG, Haikue is niet aanrader.
Eh?

[ Voor 16% gewijzigd door Olaf van der Spek op 15-05-2022 18:19 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste