het meest betrouwbare wasmachinemerk

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Geen raampje in de deur heeft ook een voordeel, geen tikkende ritsen/knopen tegen het glas. Maar dit is echt zoeken naar voor- en nadelen...

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Zijn er qua merken nog bijzonderheden qua garantie en repareerbaarheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:41
Olaf van der Spek schreef op zondag 15 mei 2022 @ 19:16:
Als je een beetje zoekt vind je bij diverse merken vaak acties bij partijen als wehkmp, bol, etc waarbij de garantie naar 5 jaar is verlengd. Hoewel dat op papier niet heel veel toevoegt (want ook bij 2 jaar garantie mag je daarna een deugdelijk product verwachten) is het in prraktijk erg fijn dat je dan nergens om hoeft te zeuren en gewoon zeker weet dat alles de eerst vijf jaar kostenloos gerepareerd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:30
Meest betrouwbaar weet ik niet. Maar een Miele is (was?) wel goed repareerbaar. Mijn moeder is met haar tweede Miele bezig. Ze is dit jaar 52 jaar getrouwd (met de reparateur van beide machines) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pretouska
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:42
Olaf van der Spek schreef op zondag 15 mei 2022 @ 19:16:
In theorie moet van elke witgoed apparaat minstens 7 jaar een onderdeel verkrijgbaar te zijn.
https://europadecentraal....e-regels-voor-apparatuur/

Het is al een keer benoemd, dat de trommel en de kuip te scheiden moeten zijn. anders kan je de lagers niet vervangen. en kan je een gehele kuip vervangen (150-700 euro)
Dat is het vaak niet waard, en kan je de machine alsnog weggooien

Miele onderdelen kan je sinds 2021 alleen nog maar bij gecertificeerde reparateurs en Miele zelf kopen.
Dit zal de prijs van de onderdelen en de monteurs niet positief beïnvloeden.

je kan nog iets roepen/denken als:
Bosch/siemens komt uit Duitsland,
Indesit/whirlpool komt uit Italië
Beko/Asogem komt uit België
Miele Komt uit Duitsland
Electrolux/Zanussi/AEG is Zweeds
Samsung en LG natuurlijk Zuid-korea

Al staan veel fabrieken natuurlijk ergens anders, heeft dit wel invloed op levertijden van specifieke onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Pretouska schreef op maandag 16 mei 2022 @ 08:20:
In theorie moet van elke witgoed apparaat minstens 7 jaar een onderdeel verkrijgbaar te zijn.
Tien jaar zo te zien: "voor huishoudelijke wasmachines en -drogers 10 jaar"
Beschikbaarheid is één ding, maar tegen welke prijzen?
Reparatie van een TV (via de winkel of fabrikant) kost soms net zoveel als een nieuwe TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cosmo_roel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-05 16:00
n=1. AEG L76675FL uit 2015. Nooit problemen. 2x verhuisd. Wast prima schoon. Het water is zacht waar ik woon. Enige roest bij het zeepbakje en bij het filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyingdutchboy
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 02-05 06:44
Hier staat een Bosch uit 1995. Het witte plastic is enigszins vergeeld, lekker belangrijk. Nog nooit een reparatie gehad. Ik draai alleen als ie vol is, 1 a 2 x per week

[ Voor 16% gewijzigd door flyingdutchboy op 16-05-2022 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:21
Volgens mij moet je naar de specs kijken die je wilt hebben en minder naar het merk. Toen wij een wasmachine én een droger van Whirlpool kochten verklaarde iedereen ons voor gek, want een C-merk... Ze hebben bij ons 18 jaar gedraaid zonder éne hapering, elke zaterdag 3 wassen en drogen achter elkaar, en ze zijn eigenlijk alleen vervangen uit milieu- en ruimte oogpunt. Inmiddels staat er al een tijdje een Haier was/droog-combi stil en zuinig te draaien. Sommigen noemen het een B-merk, in andere werelddelen of op het gebied van airco's noemen ze het weer een AA-merk.

[ Voor 5% gewijzigd door Dennisdn op 18-05-2022 07:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:02
@Dennisdn Ik verklaar je voor gek met een was/droog combi. Ja het bespaart ruimte, maar die dingen zijn voor beide functies niet super. Ik heb vorig jaar onze AEG 16850A weggedaan, nooit weer zo'n ding.
B of C merk boeit niet, heb nu een Beko machine. Voor de prijs van een A merk met deze specs haal je 2 Beko's. Deze Beko draait 9kg was met de helft aan water en stroom tov die AEG die we hadden, wasresultaat is ook veel beter (zelfs met eco programma).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
_JGC_ schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 07:17:
@Dennisdn Ik verklaar je voor gek met een was/droog combi. Ja het bespaart ruimte, maar die dingen zijn voor beide functies niet super.
Die ervaring hebben wij niet. Maar wij laten alleen handoeken en beddengoed drogen, kleding gaat op een rek. De handoeken en beddengoed komen kurkdroog eruit en kunnen altijd meteen de kast in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Dennisdn schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 07:33:
[...]

Die ervaring hebben wij niet. Maar wij laten alleen handoeken en beddengoed drogen, kleding gaat op een rek. De handoeken en beddengoed komen kurkdroog eruit en kunnen altijd meteen de kast in.
Hier die drogerfunctie van de AEG 16850A 5x een kans gegeven, daarna nooit meer gebruikt. Capaciteit van de droger is matig en zelfs als je de machine niet vol stopt wordt de was niet fatsoenlijk droog.
Zal per merk verschillen misschien, maar een wasdroogcombinatie komt er hier niet meer in. Hang hier dus al 12 jaar m'n was elke keer aan een rekje of een droogmolen. Binnenkort klaar met verbouwing van de berging, dan komt er een losse warmtepompdroger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
_JGC_ schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:03:
[...]

Capaciteit van de droger is matig en zelfs als je de machine niet vol stopt wordt de was niet fatsoenlijk droog.
Weet wel dat was/droog-combi's altijd in de specs opgeven dat ze minder kunnen drogen dan wassen. Meestal is het iets van 8 kilo wassen en maar 4 kilo drogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:08
Als het niet slim is, komt het er hier niet in was mijn motto. Zo 5 jaar geleden begonnen aan een LG wasmachine die je met een app kon koppelen begonnen. Bleek dus NFC te zijn. Ding loopt overigens prima en stil. Nu een droger van LG, die wel wifi heeft met pushnotificaties. Een Bosch met iets mindere specs was iets duurder, We zullen zien hoe de vlag er over 10 jaar bijhangt.

Oja, belangrijk: ik kan van deze LG de draairichting van de deur omwisselen, en dat was in mijn geval praktisch.

[ Voor 13% gewijzigd door Meester_J op 18-05-2022 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Dennisdn schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:13:
[...]

Weet wel dat was/droog-combi's altijd in de specs opgeven dat ze minder kunnen drogen dan wassen. Meestal is het iets van 8 kilo wassen en maar 4 kilo drogen.
Deze was 7kg wassen en 5.5kg drogen. Maar zeg nou zelf, als je een gezin hebt en je drukt er 7kg handdoeken in, ga je dan de helft eruit trekken om vervolgens de droger 2x te laten draaien? Volgens mij weegt ook niemand z'n was, is gewoon trommel net niet vol drukken en dan aanzetten.

Ik heb er wel eens een molton+hoeslaken+dekbedovertrek in gedroogd, na ruim 2,5 uur drogen vond de machine dat het droog was. Hoeken van het dekbedovertrek waren nog nat.

De meeste machines halen de aangegeven kilo's niet. Heb laatst de wasmand met handdoeken op de weegschaal gezet en vervolgens de machine gevuld tot ie vol zat. 9kg machine, na 8kg zat ie helemaal vol. Deel van de handdoeken waren vers gebruikt dus ook nog nat en dus zwaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 10:16
LucyLG schreef op zondag 15 mei 2022 @ 02:43:
Wat ik hier mis is dat sommige wasmachines niet echt lief voor je kleding zijn. Check even op internet. Wolwas die licht warm moet zijn wordt koud gespoeld soms en dan ben je de zak (je merino trui houdt daar niet zo van). Is dat niet belangrijk?
Goed punt inderdaad. Ik heb 10 jaar een bosch gehad en was daar prima tevreden mee (staat nu bij mn ouders en draait nog steeds braaf zn rondjes) maar mn vriendin wou graag een miele hebben in ons nieuwe huis, juist met name omdat die -volgens haar- beter zijn met wol en andere fijne stoffen.

Voor de tweaker die alleen t shirts en hoodies draagt misschien geen issue, maar als je ook wel eens iets delicaters wast misschien inderdaad wel iets om rekening mee te houden. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Als je iets anders wil dan Miele en daar ook het budget voor hebt, kun je anders eens naar V-Zug kijken. Zwitsers spul, mooi spul, niet goedkoop.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Smobbo schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 16:25:
Wat een grappig topic. Eigenlijk zijn alle merken dus goed en slecht…

Hier de n=1 van een Samsung eigenaar. Prima ding, het enige wat blijkbaar bij de ecobubbles snel stuk gaat is een printplaatje, gewoon dom ontwerp. Of binnen garantie laten vervangen (bij ons het geval) of buiten garantie (goedkoop) laten repareren en dan blijft hij het prima doen.
Hier nu na 6 jaar intensief gebruik (elke dag een wasje 😱) draait hij nog zoals op dag 1…
Kostte destijds bij mediamarkt iets van 400-600€
Hier ook de electronica defect van een Ecobubble wasmachine van Samsung na ruim 6 jaar. Vervangen was duur en dus maar een andere wasmachine gekocht. Ik ben dus geen fan van Samsung voor wasmachines. Zeker de electronica zou juist niet stuk moeten gaan. Dat moet eenvoudig betrouwbaar te maken. De mechanische zaken slijten en kan ik me voorstellen dat het soms stuk kan gaan.

Nu een AEG wasmachine en droger en zeer tevreden over. Maar met 4 jaar oud is dat nog geen graadmeter van betrouwbaarheid uiteraard. Dat is ook te verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Laatst online: 11-05 15:30
Pretouska schreef op maandag 16 mei 2022 @ 08:20:
[...]

Het is al een keer benoemd, dat de trommel en de kuip te scheiden moeten zijn. anders kan je de lagers niet vervangen. en kan je een gehele kuip vervangen (150-700 euro)
Dat is het vaak niet waard, en kan je de machine alsnog weggooien

Miele onderdelen kan je sinds 2021 alleen nog maar bij gecertificeerde reparateurs en Miele zelf kopen.
Dit zal de prijs van de onderdelen en de monteurs niet positief beïnvloeden.

je kan nog iets roepen/denken als:
Bosch/siemens komt uit Duitsland,
Indesit/whirlpool komt uit Italië
Beko/Asogem komt uit België
Miele Komt uit Duitsland
Electrolux/Zanussi/AEG is Zweeds
Samsung en LG natuurlijk Zuid-korea

Al staan veel fabrieken natuurlijk ergens anders, heeft dit wel invloed op levertijden van specifieke onderdelen.
toon volledige bericht
Beko is naar mijn weten Turks, valt onder/is hetzelfde bedrijf welke Grundig heeft overgenomen.

Lagers vervangen kan meestal wel, maar kan maar zelden uit als je het uitbesteedt. Dat is een dag werk.

Wasmachines met wifi, hoe zijn die ervaringen, biedt dat gemak? @ allen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
PD2JK schreef op zondag 15 mei 2022 @ 18:48:
Geen raampje in de deur heeft ook een voordeel, geen tikkende ritsen/knopen tegen het glas. Maar dit is echt zoeken naar voor- en nadelen...
Ja en nee, meeste glazen deuren hebben tegenwoordig een schuine binnenkant naar boven aflopend, zodat de was van boven haaks op de draai richting neervalt. Zo wordt het goed door elkaar los "gekneed" en blijft het niet 1 stevig pakket welke alleen maar rondjes draait. De vorm van de deur heeft zeker functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

flyingdutchboy schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:50:
Hier staat een Bosch uit 1995. Het witte plastic is enigszins vergeeld, lekker belangrijk. Nog nooit een reparatie gehad. Ik draai alleen als ie vol is, 1 a 2 x per week
En dit is ook wel belangrijk: Met 2 jonge kinderen draait de machine 1 a 2x per dag.
(Want beddengoed, smerige kleding, ongelukjes en noem maar op. Het is niet zo dat mijn kleren elke dag in de was gaan.)

Dus mijn jaarverbruik van de wasmachine is wel 7 jaar van jouw wasmachine. (Nu doet water ook wel wat met een stilstaande machine dus helemaal gaat dit verband niet op.)

Dit is wel wat onderbelicht in dit topic. Prima als een wasmachine al heel lang mee gaat, maar hoe vaak was je?

Ander punt die belangrijk kan zijn: Programmeerbaarheid van de wasmachine. De komende paar jaren gaat het voor mensen met zonnepanelen wel handig zijn om exact te kunnen bepalen wanneer de wasmachine aan gaat.

De meeste wasmachines hebben wel een tijdklok, maar een slimme wasmachine die het doet op basis van informatie van electriciteitsteruglevering naar het net kan wel eens de toekomst zijn. Salderen wordt afgebouwd, dus dit wordt straks toch interessant.

[ Voor 23% gewijzigd door Hann1BaL op 18-05-2022 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:52

DropjesLover

Dit dus ->

_JGC_ schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 07:17:
@Dennisdn Ik verklaar je voor gek met een was/droog combi. Ja het bespaart ruimte, maar die dingen zijn voor beide functies niet super. Ik heb vorig jaar onze AEG 16850A weggedaan, nooit weer zo'n ding.
B of C merk boeit niet, heb nu een Beko machine. Voor de prijs van een A merk met deze specs haal je 2 Beko's. Deze Beko draait 9kg was met de helft aan water en stroom tov die AEG die we hadden, wasresultaat is ook veel beter (zelfs met eco programma).
Ik heb toen ik op kamers ging zo'n ding gekocht, de goedkoopste die ik toen tegenkwam, volgens mij van Indesit. Heeft het 12 jaar prima uitgehouden in een studentenhuis (2 personen). Drogen weinig gebruikt overigens. Viel me alleszins mee :P
Kleren werden schoon, droger maakte was droog. Overleden toen hij rare dingen ging doen, bleek een magneetklep van de watertoevoer te zijn, toen ik al een nieuwe gekocht had en de oude uit elkaar gehaald had om te kijken.

Siemens is hoger segment Bosch, zullen ook veel onderdelen delen.
We hebben nu 4 jaar een Siemens iQ700-reeks, de WM16W4G2NL, 3-4 wassen per week (2 jogne kinderen).
Doet z'n ding, geen problemen.
Maakt wel af en toe vreemde grijze/zwarte strepen op specifieke kledingstukken. Ik heb gelezen dat het vetafzetting kan zijn, schoonmaken met een programma draaien met vaatwastabletten (schuimen niet, lossen vet op), maar dat hielp niet echt...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Hann1BaL schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:13:
[...]

En dit is ook wel belangrijk: Met 2 jonge kinderen draait de machine 1 a 2x per dag.
(Want beddengoed, smerige kleding, ongelukjes en noem maar op. Het is niet zo dat mijn kleren elke dag in de was gaan.)

Dus mijn jaarverbruik van de wasmachine is wel 7 jaar van jouw wasmachine. (Nu doet water ook wel wat met een stilstaande machine dus helemaal gaat dit verband niet op.)

Dit is wel wat onderbelicht in dit topic. Prima als een wasmachine al heel lang mee gaat, maar hoe vaak was je?
Vorige was een Bosch Maxx6, 14 jaar 1 of 2 keer koolborstels, printplaat ging stuk of hij ging in elk geval raar doen (stopte niet met vullen etc). 2-3 wasjes per dag, gezin 2 opgroeiende kinderen. Nu een Siemens iq500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
DropjesLover schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:17:
[...]
Overleden toen hij rare dingen ging doen, bleek een magneetklep van de watertoevoer te zijn, toen ik al een nieuwe gekocht had en de oude uit elkaar gehaald had om te kijken.
Was nog goedkoop te fixen geweest ook :) Waterventiel kost meestal niet meer dan 35 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
_JGC_ schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:44:
[...]
Maar zeg nou zelf, als je een gezin hebt en je drukt er 7kg handdoeken in, ga je dan de helft eruit trekken om vervolgens de droger 2x te laten draaien? Volgens mij weegt ook niemand z'n was, is gewoon trommel net niet vol drukken en dan aanzetten.
Dat wegen lijkt me meer iets wat je een paar keer op gevoel test. Beddengoed van 2 bedden of volproppen met hotelhanddoeken wassen en meteen drogen gaat hier i.i.g. probleemloos. Onze machine weegt zelf om te bepalen hoeveel water ie gaat gebruiken, nooit getest maar ik ga er voorzichtig vanuit dat ie dan ook wel een seintje geeft als het te zwaar zou zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennisdn op 18-05-2022 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

pennywiser schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:22:
[...]

Was nog goedkoop te fixen geweest ook :) Waterventiel kost meestal niet meer dan 35 euro.
Moet je er ook maar tijdig achter komen / goed troubleshooten :P
Achja, was een oude budget machine, we hadden een kleine op komst (week 38 zwangerschap), dus de keuze voor een A-merk betrouwbare nieuwe machine was snel gemaakt :P

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Dennisdn schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:22:
[...]

Dat wegen lijkt me meer iets wat je een paar keer op gevoel test. Beddengoed van 2 bedden of volproppen met hotelhanddoeken wassen en meteen drogen gaat hier i.i.g. probleemloos. Onze machine weegt zelf om te bepalen hoeveel water ie gaat gebruiken, nooit getest maar ik ga er voorzichtig vanuit dat ie wel een seintje geeft als het te zwaar zou zijn.
Klopt paar testrondjes grove meting hoeveel stroom is er nodig om rond te draaien = grove schatting gewicht. Te zwaar dan stoppen de meeste. Zo wordt ook onbalans voor centrifugeren gemeten, te grote fluctuatie in stroom toevoer is stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
DropjesLover schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:24:
[...]

Moet je er ook maar tijdig achter komen / goed troubleshooten :P
Achja, was een oude budget machine, we hadden een kleine op komst (week 38 zwangerschap), dus de keuze voor een A-merk betrouwbare nieuwe machine was snel gemaakt :P
Heel begrijpelijk inderdaad :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Merk zegt niet 1-2-3 zoveel. Veel merken hebben ook budget lijn. Maar AEG is over het algemeen wel goed merk. Maar je kunt ook ref. machine kopen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Hackus schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:27:
Merk zegt niet 1-2-3 zoveel. Veel merken hebben ook budget lijn. Maar AEG is over het algemeen wel goed merk. Maar je kunt ook ref. machine kopen.
Maar de budget-lijnen zijn doorgaans redelijk te herkennen.
Ofwel een budget sub-merk (zoals Bosch vs Siemens) of een range (Siemens iQ 300 / 500 / 700), en natuurlijk de prijs :P

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

Agent47

I always close my contracts.

flyingdutchboy schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:50:
Lekker joh. Lekker laten draaien tot hij echt kapot is. Geld heb je er al lang en breed uit. _/-\o_

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Meester_J schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:36:
Als het niet slim is, komt het er hier niet in was mijn motto. Zo 5 jaar geleden begonnen aan een LG wasmachine die je met een app kon koppelen begonnen. Bleek dus NFC te zijn. Ding loopt overigens prima en stil. Nu een droger van LG, die wel wifi heeft met pushnotificaties. Een Bosch met iets mindere specs was iets duurder, We zullen zien hoe de vlag er over 10 jaar bijhangt.

Oja, belangrijk: ik kan van deze LG de draairichting van de deur omwisselen, en dat was in mijn geval praktisch.
But why?

Op mijn huidige Samsung gebruik ik de app echt nooit. De notificaties waren het enige wat we kregen, maar ook dat is niet bepaald boeiend, want de wasmachine heeft ook nog een deuntje.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:01

PinusRigida

I put the p in pool.

Heb hier niet alles gelezen dus met risico tot herhaling:
Staar je niet dood op het merk, tuurlijk zijn er bekende merken die het hier of daar beter doen, maar daarmee is niet alles gezegd.

Er valt wel wat te zeggen over planned obsolescence en het zijn juist de grote merken die je hierin vaak ziet meegaan want >>> meer omzet wanneer klanten hun machine weggooien en een nieuwe kopen, dan dat ze 10 euro gaan investeren in een nieuw schokdempertje om de trommel te stabiliseren en weer x jaar verder te kunnen.

Schokdempertjes die vroeger stevige metalen bevestigingen hadden aan de uiteindes, maar tegenwoordig van die flimsige witte plastic bevestigingen, 3x raden dewelke het langste meegaan?
De meeste moderne machines hebben zo 4 van die schokdempertjes = 8 weakspots, eentje aan elk uiteinde. Wanneer je ze in je handen hebt valt het op dat ze specifiek gemaakt worden om vroegtijdig te falen >>> de plaats waar de meeste stress en torsie op komt (bevestiging) is van plastic gemaakt.

Anyhow: wat ik wil zeggen. Bepaalde merken worden de hemel in geprezen maar realiteit is soms anders.

Mijn huidige wasmachine is een Bosch (omdat ik zo tenminste zeker wist dat de elektromotor van hoge kwaliteit is), gaat al zo'n 5 jaar mee en werkt nog steeds perfect dus niks op aan te merken.

M'n vaatwasser is zo'n dure, extra stille Siemens... stil is ie wel, zo stil dat vrouw het ding al meermaals heeft opengetrokken terwijl ie bezig was. Ook niks aan buitenkant zichtbaar: geen display, geen activiteitslampje, niks... compleet onhandig, zeker ook wanneer je de pieptoon op het einde niet gehoord hebt want: hoe weet je dan dat ie klaar is?!

Daarbij komt de vaat er nooit droog uit, alles wat plastic is, is nog druipenat... en heeft al 1x in panne gestaan (nog geen 6 jaar oud)

Vorige vaatwasmachine (in vorige woning) was een spotgoedkope Zannussi, gedurende de 10 jaar dat we er gewoond hebben heeft die niet 1 mankementje of panne gehad en de vaat was élke keer perfect droog na einde programma, inclusief plastic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
DropjesLover schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:29:
[...]

Maar de budget-lijnen zijn doorgaans redelijk te herkennen.
Ofwel een budget sub-merk (zoals Bosch vs Siemens) of een range (Siemens iQ 300 / 500 / 700), en natuurlijk de prijs :P
Specifiek Bosch en Siemens hebben in de hele range de optie Extraklasse en Exclusiv wat ook op de goedkopere machines leverbaar is. Het maakt het niet overzichtelijker, wel meer keus

Zie: https://www.ep.nl/product...aklasse-wasmachine/62087/ een iq300, laagste lijn, maar wel met de optie Extraklasse. Wat hem weer duurder maakt.

[ Voor 15% gewijzigd door pennywiser op 18-05-2022 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:08
Jeroenneman schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:30:
[...]

But why?

Op mijn huidige Samsung gebruik ik de app echt nooit. De notificaties waren het enige wat we kregen, maar ook dat is niet bepaald boeiend, want de wasmachine heeft ook nog een deuntje.
In het weekend draaien we al snel meerdere wasjes op een dag. En als je dan in de tuin loopt, hoor je niet dat het ding eindelijk klaar is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-05 14:17
Wij hebben Zanussi. Zowel de wasmachine als ook de (warmtepomp) droger.
Geen slimme dingen met wifi en pushberichten. Wasmachine heeft handige functies zoals "klaar op" zodat de was klaar is als je thuis komt, of opstaat enz. Verder elk programma aan te [passen met "snel" functie, temperatuur en toerental van centrifugeren.
Droger heeft meerdere programma's, ook allemaal aan te passen in droogtegraad, uitgesteld starten en eco of stille modus. Looptijd is wat langer dan de vorige droger maar wel stukken zuiniger. Wij zijn zeer tevreden over Zanussi. Owja, draairichting van de deuren is aan te passen.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:39

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Ik heb een aantal jaren in de retail witgoed gewerkt. Los van de machine zou ik met name ook goed letten op verkrijgbaarheid van onderdelen. Bij met name bosch/siemens en ook whirlpool is de verkrijgbaarheid van onderdelen goed. Vanuit reparateurs hoor ik dat Samsung / LG maar ook AEG bijvoorbeeld een drama is. Al helemaal als machines een aantal jaar oud zijn. Vaak loont het om een reparatie uit te voeren ipv meteen iets nieuws te kopen.

Daarnaast hoor ik heel vaak Miele langskomen. Miele is niet meer de Miele van vroeger. Miele verkoopt nog omdat het gros van de mensen die een Miele hebben gehad er 30 jaar mee hebben gedaan. Zolang gaan die machines tegenwoordig echt niet meer mee. Daarnaast is een dure machine repareren peperduur omdat Miele de reparatie volgens mij sinds nog niet zo lang alleen zelf doet. En je, als je geen extra garantie afsluit, peperdure voorrijkosten etc moet betalen.

Volgens mij heb je twee smaken:
  • Een goedkope machine met weinig elektronica waar weinig aan kapot kan gaan, is dat het geval is het in veel gevallen goedkoper om nieuw te kopen en machine vervangen
  • Goede middenklasser (bosch siemens) met wat uitgebreidere instelmogelijkheden en programmering, bij een eventuele reparatie heb je dan goede beschikbaarheid van onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:17

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Hebben een miele wasmachine, en een Siemens state-of-the-art type droger. Als ik geweten dat er zoveel opties op die siemens zou zittne, hadden we 5 jaar terug niet die miele wasmachine gekocht.

Siemens it is. Hele huis er vol mee. Kost wel wat, maar dan werkt het ook perfect. (hoef m'n droger maar eens per 20 beurten ff het filter te legen bijv.), en icm. een siemens wasmachine, neemt de droger automatisch het programma aan van de wasmachine.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11-05 18:54
Nog een N=1.

Wij hebben thuis een Siemens IQ nogwat uit 2003. Zal destijds een topmodel zijn geweest, want gekocht door mijn schoonouders. Wij hebben hem sinds 2010 in gebruik, en hebben toen in het eerste jaar het deurtje moeten laten repareren omdat er iets was afgebroken. Dat was voor het (plastic) onderdeeltje en de tijd dat de monteur bezig was (10 minuten) een schandalig bedrag, € 180,-. Maar sindsdien doet hij het prima.

Omdat ie ooit wat raar begon te doen op het hoogste toerental gebruik ik dat niet meer, de trommel lijkt niet perfect soepel meer te draaien, maar hij doet het nog steeds. Wel wat iemand anders ook aangaf eens in de zoveel tijd (1/2x per jaar) rare grijze strepen op enkele items. Maar dat is alles.

Het ding draait inmiddels met 2 kinderen meer wassen dan voorheen, maar houdt het nog vol. Ook de Siemens IQ droger staat er inmiddels alweer 5 jaar, en functioneert prima.

Dus mocht deze ooit sneuvelen, of we willen echt voor iets zuinigers gaan, dan komt er waarschijnlijk weer een Siemens.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-05 13:42
Wasmachines en drogers, de kosten van A merken zitten ook in het gebruik van de machines. Met een 2 pers. huishouden heb je geen heavy duty nodig.

Wij hebben 2 kinderen en 6 wasjes per week oid. Dus heb mijn apparatuur daarop berekend. Wasmachine wel een Miele en droger Siemens IQ800.

Persoonlijk ga ik altijd voor een A merk, maar met 2 pers. dan een instap model, omdat deze veel minder gebruikt wordt.

Siemens en Bosch komen uit dezelfde fabriek, maar andere uitgang,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Laatst online: 11:13
Tja, je krijgt nu allemaal ervaringen van verschillende mensen met verschillende merken. Lijkt me nog lastiger om een uiteindelijke keuze te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
25 jaar geleden zou ik zonder aarzelen "Miele!" geroepen hebben ;)
(de wasdroger uit die tijd doet het nog steeds, de wasmachine is bij de verhuizing verkocht).

Nu zeker niet meer: mijn eigen Miele (uit 2011-2012) begaf het na ong. 8 jaar (lagers trommel), die van een bevriend stel is nog geen 3 jaar oud en geeft een storing aan/lekt...
Fijn 2-3 weken wachten op een Miele-monteur want niemand anders kan/mag/wil die dingen repareren kennelijk.

Sinds 2 jaar over op Bosch: bevalt redelijk, maakt vooral meer herrie bij centrifugeren dan ik gewend was (ondanks goed uitlijnen/stevige vloer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Laatst online: 11-05 21:10
Ik vraag me af of Samsung wel zo slecht is. Zijn er niet gewoon extreem veel van verkocht? Dan is het ook logisch dat je meer verhalen hoort over dat ze stuk gaan.

Mijn Samsung heb ik in ieder geval in maart 2015 gekocht voor 499,-. Na 2 jaar meeverhuist van een huurhuis naar koophuis en daar staat die sindsdien trouw te draaien nagenoeg elke dag. Bovendien gebruikten wij wasbare luiers voor onze dochter dus heeft die ook 2 jaar lang een aantal keer per week wasbare luiers gewassen naast al de normale kleding e.d. Dus nu al ruim 7 jaar zonder problemen. Wij hebben toen der tijd een goedkope wasmachine gekocht omdat we nog niet zoveel verdiende en samen gingen wonen dus in een keer heel veel spullen nodig hadden. We hebben toen al gezegd, volgende keer kopen we wel een dure machine maar voor nu is dit prima.
In juli komt de volgende baby eraan dus dan mag de wasmachine weer volgas luiers gaan wassen. We zien wel hoe lang die dat volhoud. Als die over 2 jaar ofzoiets stuk gaat als baby #2 uit de luiers is is dat wat mij betreft helemaal prima.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardKim06
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:43
3dfx schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:41:
25 jaar geleden zou ik zonder aarzelen "Miele!" geroepen hebben ;)
(de wasdroger uit die tijd doet het nog steeds, de wasmachine is bij de verhuizing verkocht).

Nu zeker niet meer: mijn eigen Miele (uit 2011-2012) begaf het na ong. 8 jaar (lagers trommel), die van een bevriend stel is nog geen 3 jaar oud en geeft een storing aan/lekt...
Fijn 2-3 weken wachten op een Miele-monteur want niemand anders kan/mag/wil die dingen repareren kennelijk.

Sinds 2 jaar over op Bosch: bevalt redelijk, maakt vooral meer herrie bij centrifugeren dan ik gewend was (ondanks goed uitlijnen/stevige vloer).
Hier sluit ik me bij aan! Mijn ouders hebben een nieuwe Miele gekocht een paar maanden geleden en het apparaat is inmiddels retour. Tig keer een Miele monteur aan huis gehad, ze kwamen allemaal kijken maar niet repareren.

Ik zou het erop wagen met een B-merk wat doet dat het moet doen. Wassen en/of drogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-05 15:55

mvh

State Governor

Ik heb ervaring met 3 Samsungs en 1 AEG. In 2016 2 Ecobubble AddWashes versleten omdat die deurtjes in de deur niet waterdicht waren. Daarna (onder garantie met prijsverschil erbij of eraf) laten vervangen door eenzelfde model met dichte deur, en die draait bij mijn ex nog steeds. Ik meen wel dat er (ook onder garantie) een keer een lager is vervangen.

Sinds 2020 heb ik een AEG, ik vind het vooral een ingewikkeld ding met onhandige knopinstellingen en/of opties. Geen klachten na 2 jaar al heb ik het idee dat hij bij een bepaalde belading niet in balans is, dus ik vermoed niet dat deze 10 jaar meegaat.

Dit waren overigens allemaal was/droog combi's die gemiddeld 1x per week draaien.

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-04 19:28
(jarig!)
Een wasmachine koop je niet elk jaar. Liefst zelfs niet elke 10 jaar.
Maar toch mag het niet zoveel kosten als je gsm die maar 4 à 5 jaar mee gaat. 8)7

Ik heb het echt niet te breed qua budget, maar als ik zo'n toestellen koop, koop ik top. Geen gedoe, geen gezever. Gesetteld voor jaren zonder miserie.
Mijn vaatwas draait ondertussen 21 jaar. Ik heb er 1 keer een rubbertje aan moeten vervangen.
De wasmachine gaat nu 13 jaar mee.
Welk merk dat je dan kiest, dat is aan jou, maar koop goed gerief. Daar bespaar je mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-04 19:28
(jarig!)
PinusRigida schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:30:
Ook niks aan buitenkant zichtbaar: geen display, geen activiteitslampje, niks...
Zeker dat er geen led ergens onder de deur richting vloer schijnt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:52
"Miele, er is geen zwaardere", zoals de witgoedbezorger de laatste keer verzuchtte.

Mijn partner zweert bij Miele bovenladers, maar ik ben er niet enthousiast over. De vorige heeft het krap 10 jaar uitgehouden en was toen economisch afgeschreven nadat het sluitmechanisme stuk ging. Daarna weer een Miele gekocht en die blijkt erg gevoelig voor de manier van beladen, waardoor hij regelmatig in storing slaat en ik het spoelprogramma weer handmatig af kan ronden. De volgende wordt wat mij betreft dan ook geen Miele meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-05 12:35

psy

Wij hadden hier heel erg lang een Bosch. Toen die vervangen moest worden weer een Bosch gekocht (via internet besteld dit keer), maar WAT een verschil. Alleen al de manier hoe je de deur moet sluiten, die hele sluiting is gewoon niet stevig en beweegt mee. Je moet echt de deur erin vlammen anders sluit hij niet. Daar krijg ik toch geen goed gevoel bij, de oude was veel degelijker gebouwd.

Voor de (warmtepomp) droger hebben we niet lang daarna zelf maar eens wat machines geprobeerd, en wat bleek, alle goedkopere Bosch wasmachines (en de drogers ook) hadden last van dit probleem. Gewoon bezuinigd op een fatsoenlijke deursluiting.

Als droger zijn we daarom nu voor een AEG gegaan, dat is nog zoals vroeger, een deur die dichtgaat als een Volvo-deur. Geen enkele flex in.

Ook bij de stofzuiger, zelfde verhaal. We hebben al sinds eind jaren 90 een Miele stofzuiger, niet kapot te krijgen. Zwaar ook wel. Nu hadden we een tweede nodig, dus weer een Miele besteld.
Wat een verschrikkelijke stofzuiger. Zo licht als een veertje, en inmiddels is na een jaar of 5 de aan/uit knop al defect. Komop zeg! Dat is totaal niet dezelfde kwaliteit!

Moraal van het verhaal. Historie van merken zegt niets.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-05 21:41

Bio

Wij hadden tot vorig jaar nog een Bosch uit 1985 :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

cadsite schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:22:
[...]

Zeker dat er geen led ergens onder de deur richting vloer schijnt?
Yup, zeker. ik denk ongeveer een jaar nadat wij die van ons gekocht hadden zijn ze daarmee begonnen, met die lampjes die op je vloer schijnen.

Feit is wel dat het niet volledig hun fout is natuurlijk: mijn vaatwas is ingebouwd, klein maar belangrijk detail dat ik in vorige post toch even vergeten vermelden was. ding is, die ouwe Zanussi was ook ingemaakt in keukenmeubel maar daar was de buitendeur zo gemaakt dat je de knoppen en display van de machine aan voorkant wel nog kon zien, deur kwam gewoon ietsjes lager, ik vond dit handiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy

psy

PinusRigida schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:42:
[...]

Yup, zeker. ik denk ongeveer een jaar nadat wij die van ons gekocht hadden zijn ze daarmee begonnen, met die lampjes die op je vloer schijnen.

Feit is wel dat het niet volledig hun fout is natuurlijk: mijn vaatwas is ingebouwd, klein maar belangrijk detail dat ik in vorige post toch even vergeten vermelden was. ding is, die ouwe Zanussi was ook ingemaakt in keukenmeubel maar daar was de buitendeur zo gemaakt dat je de knoppen en display van de machine aan voorkant wel nog kon zien, deur kwam gewoon ietsjes lager, ik vond dit handiger.
Nog even aanhakend. Bij onze Siemens (met blauw lampje....) komt de vaatwas er trouwens wel heel droog uit (iig bij het default Eco programma). Dus ze kunnen het wel.
Bij het Auto programma is het wel een stuk minder droog gek genoeg.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Vistajevski schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:33:
"Miele, er is geen zwaardere", zoals de witgoedbezorger de laatste keer verzuchtte.

Mijn partner zweert bij Miele bovenladers, maar ik ben er niet enthousiast over. De vorige heeft het krap 10 jaar uitgehouden en was toen economisch afgeschreven nadat het sluitmechanisme stuk ging. Daarna weer een Miele gekocht en die blijkt erg gevoelig voor de manier van beladen, waardoor hij regelmatig in storing slaat en ik het spoelprogramma weer handmatig af kan ronden. De volgende wordt wat mij betreft dan ook geen Miele meer.
Er was een tijd dat je echt vol vertrouwen op dit soort merken kon wedden, Miele zelfs met voorsprong.
Helaas moeten zij ook concurrentieel blijven; worden ze nóg duurder dan kopen mensen het niet meer.

Het gevolg is dat ook zij 'verplastificeren' op cruciale onderdelen die ervoor kunnen zorgen dat een machine 5 jaar, of 25 jaar kan meegaan.
Bij wasmachines komt het neer op o.a. plastic riemspoelen zonder wiellagers i.p.v. metalen met wiellager, half zo dunne riemen in zowel dikte als breedte, of zoals ik hierboven al zei: plastic bevestigingsbeugels i.p.v. metalen op de uiteindes van de schokdempertjes (diegenen die ervoor zorgen dat je machine niet alle kanten uitvliegt wanneer ie 10 kilo ongelijk verdeelde natte was op 1600rpm zwiert.)

Met een beetje mechanical sympathy kan je nog steeds 10+ jaar doen met je moderne machine, maar helaas is mechanical sympahty niet echt iets dat bij de meeste huishoudens prioriteit heeft... :D

Bij dingen als een vaatwas is de kans ietwat groter dat je machine lang meegaat vermits hier veel minder krachten bij komen zien... tuurlijk zijn er bewegende onderdelen maar geen enkel daarvan ondergaat veel torsie... als je dat vergelijkt met dingen als wasmachines, met trommels die je kan vullen tot 14 kilo of meer, die dan op hun beurt moeten kunnen draaien op 1600rpm's... tja

[ Voor 11% gewijzigd door PinusRigida op 18-05-2022 16:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AAD84
  • Laatst online: 11:05
Ik heb een zanussi set gekocht in 2013 bij de Makro toen der tijd. Dus een wasmachine en een droger. Was toen iets van €499 echt een winstpakker. ;-).
Toen een vriendin en 2 kids erbij in de loop der jaren. Maar de machines draaien nog perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

psy schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:50:
[...]

Nog even aanhakend. Bij onze Siemens (met blauw lampje....) komt de vaatwas er trouwens wel heel droog uit (iig bij het default Eco programma). Dus ze kunnen het wel.
Bij het Auto programma is het wel een stuk minder droog gek genoeg.
Hehe, misschien moet ik dan ook maar 's eco beginnen wassen... Dat heb ik eigenlijk nog geen enkele x geprobeerd want die is steeds zo goed gevuld dat ik standaard het zwaarste programma gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

AAD84 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:09:
Ik heb een zanussi set gekocht in 2013 bij de Makro toen der tijd. Dus een wasmachine en een droger. Was toen iets van €499 echt een winstpakker. ;-).
Toen een vriendin en 2 kids erbij in de loop der jaren. Maar de machines draaien nog perfect.
Gek he: Ik was ook het meeste tevreden over die ouwe 'el-cheapo' Zanussi van ons in onze vorige woning, was nieuw toen we er gingen wonen en na 10 jaar zijn we verhuisd, dat is ondertussen zo'n 6 jaar geleden, kans bestaat dat diezelfde machine daar nog steeds probleemloos haar ding doet, nu al 16 jaar, who knows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:30
Hier ook Miele wasmachine en droger, nu een jaar of 8-9 oud, met de 10(?) jaar garantie erbij. Tot nu toe geen problemen of indicatie van problemen, en zijn mee verhuisd. Zo duur waren ze niet, geen top model, kijk vooral bij je wasmachine of hij voldoende toeren heeft voor je.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AAD84
  • Laatst online: 11:05
PinusRigida schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:13:
[...]

Gek he: Ik was ook het meeste tevreden over die ouwe 'el-cheapo' Zanussi van ons in onze vorige woning, was nieuw toen we er gingen wonen en na 10 jaar zijn we verhuisd, dat is ondertussen zo'n 6 jaar geleden, kans bestaat dat diezelfde machine daar nog steeds probleemloos haar ding doet, nu al 16 jaar, who knows...
Meerdere wassen per week. Denk wel een stuk of 5 a 6. Ding gaat niet kapot. Ook al een verhuizing overleefd. Laat maar lekker draaien.

Nu eerst een stuk hout opzoeken en afkloppen. _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy

psy

PinusRigida schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:09:
[...]
Hehe, misschien moet ik dan ook maar 's eco beginnen wassen... Dat heb ik eigenlijk nog geen enkele x geprobeerd want die is steeds zo goed gevuld dat ik standaard het zwaarste programma gebruik.
Het gekke is, dat hij altijd weer automatisch terugkeert op Eco nadat het gekozen programma is afgelopen. Dat deed onze eerdere (Bosch) niet. Die onthield gewoon het vorige programma.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eureka18
  • Laatst online: 30-08-2022
Hier net een miele wasmachine en droger aangeschaft. Had hiervoor een Samsung maar die is meermaals kapot gegaan en gerepareerd. Uiteindelijk heeft samsung hem teruggenomen en hebben we ons geld teruggehad.

Nu dus een Miele en ik moet zeggen, wat een verschil... Niet normaal. De wasmachine is stukken stiller, hij is sneller en de was komt er droger uit.

Over de levensduur kan ik nog niet veel zeggen, maar hoewel een miele wel duurder is merk je dat ook terug aan de resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Ik heb nooit begrepen hoe Samsung wasmachines kan maken overzees en ze hier nog met winst kan verkopen. Dat transport moet kapitalen kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

eureka18 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:32:
Hier net een miele wasmachine en droger aangeschaft. Had hiervoor een Samsung maar die is meermaals kapot gegaan en gerepareerd. Uiteindelijk heeft samsung hem teruggenomen en hebben we ons geld teruggehad.

Nu dus een Miele en ik moet zeggen, wat een verschil... Niet normaal. De wasmachine is stukken stiller, hij is sneller en de was komt er droger uit.

Over de levensduur kan ik nog niet veel zeggen, maar hoewel een miele wel duurder is merk je dat ook terug aan de resultaten.
Op zich zeker en vast een goed merk, hun reputatie hebben ze niet voor niks en sorry maar voor 'Miele-geld' mag je wel kwaliteit verwachten.

Belangrijkste is dat je 'n beetje rekening houdt met maximale waarden: kan je vullen tot maximum xx kilogram? vul dan standaard 2 kilo minder, kan ie centrifugeren op xxxx rpm? laat 'm dan standaard op 200rpm minder zwieren (het verschil zal je aan je kleren niet merken)... en zo zal je met wat geluk binnen +10 jaar nog steeds even positief over je machine kunnen zijn.*

*Damn, ik klink als een echte wasmachine salesman. :D Moet gewoon lukken dat het iets is waarin ik me enkele jaren terug verdiept heb voordat we onze huidige (Bosch) machine hadden gekocht, omdat we er toen ook eentje hadden die regelmatig stuk ging, (Whirlpool als ik me niet vergis) steeds waren het kleine dingetjes, die ik dan zelf repareerde met stukken uit de zelfbouwmarkt etc...

En zo ben ik er ook achter gekomen dat het vaak helemaal niet nodig is om een nieuwe machine te kopen en je de reparatie voor een tientje zelf kan doen want vaak gaat het letterlijk maar om een plastieken onderdeeltje dat stuk is gegaan door regelmatig gebruik op maximale waarden, iets dat niet was gebeurd, had datzelfde onderdeeltje van metaal geweest... OF ...had de machine niet zo regelmatig op haar maximale waarden moeten werken.

Tegenwoordig geven wasmachines wel een waarschuwing bij teveel gewicht in de trommel en zullen ze als veiligheid niet aan hoogste snelheid zwieren, maar zelfs dan kan je beter standaard wat minder zwaar vullen, zie het als rijden met je wagen: je "kàn" bij elke rit tot aan het rood in je RPM's gaan... maar "wil" je dat ook doen? En waarom niet? dat voel je zelf aan.

Raar genoeg gaan veel mensen wél zo om met hun gebruikstoestellen binnenshuis; vullen tot maximum gewicht, zwieren op maximum snelheid, water op maximum temperatuur... die dingen voegen onnodig snelle slijtage toe aan je machine.

(al is het eens om de zoveel tijd wel 's goed om op 90° te wassen, dit geheel terzijde :) .)

[ Voor 15% gewijzigd door PinusRigida op 18-05-2022 17:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

@PinusRigida - Maar wasmachines worden steeds zuiniger. Dus ik was niet zo van plan om alles lager te zetten dan max want sneller centrifugeren is korter drogen. Dat bespaart weer op het aantal keren draaien van de trommel in de droger.

Temperatuur van 90 graden doet bijna niemand meer en zouden we juist vaker doen om zeepresten op te lossen.

Dan beter stuk na 12 jaar en dan een zuinigere nieuwe dan werkend voor 15 jaar.

[ Voor 14% gewijzigd door Hann1BaL op 18-05-2022 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffiecup
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-05 22:27
nvm

[ Voor 98% gewijzigd door Koffiecup op 18-05-2022 18:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dostar
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-07-2022
Ik heb zelf al 21 jaar dezelfde Zanussi wasmachine die 2 x per week een was draait, soms 3 wassen per week. Ding is niet kapot te krijgen en 100ml azijn (eetbare) in de machine bij iedere wasbeurt voorkomt tevens kalkaanslag en is een natuurlijke wasverzachter.
Voordeel van azijn is tevens dat je minder wasmiddel nodig hebt, waar van ik een goedkoop vloeibaar ECO wasmiddel van de Action gebruik (milieu redenen).

Ook een Zanussi koelkast gehad, die ik vanwege aanschaf Amerikaanse koelkast weggeven heb aan een kennis. Ook die werkt nog steeds.

Een merk dat je wel echt wil vermijden is Indes(h)it en tevens wil je nooit een was/droger combinatie machine kopen, die gaan eerder stuk. Beter koop je ze los en zet je de droger indien mogelijk bovenop de wasmachine bij ruimte gebrek. Nooit problemen gehad met stapelen van machines.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-05 03:55

WhiteDog

met zwarte hond

Bosch/Siemens... Miele is overpriced en ook genoeg absurde verhalen te vinden van hoe ze met hun klanten omgaan. Dure onderdelen ook.

Ik raad mensen echter gewoon aan om de goedkoopste te kopen en als het stuk gaat na 2-10 jaar gewoon weer te vervangen door de goedkoopste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Ik heb zelf hier van Bosch deze is wasmachine en droger-in-1. Deze is al meer dan 5 jaar oud en kocht ik tien mijn Indesit was-droger-in-1 na 4 jaar kapot was gegaan. Nooit meer Italiaanse merken in huis. Mijn vaatwasser is zelfs van Bosch.

Mijn ouders hadden een Bosch uit 1980 en is na 30 jaar vervangen. Zo zie je maar hoe betrouwbaar Bosch is en ze konden langer er mee doen. Maar ik had ze een nieuwe aangeraden wegens het verbruik

[ Voor 29% gewijzigd door Van der Berg op 18-05-2022 23:00 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:51
Zanussi wasmachine en droger draaien al 12 jaar. Ooit bij de droger een klein dingetje laten vervangen na een jaar of 6. Lach mij de ballen uit de broek voor de prijs (denk €450 totaal ofzo) en hartstikke tevreden over de kwaliteit. Met name het wassen van dure overhemden en voorzichtig drogen van sommige andere zaken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:49

Theo

moederbord

Als je echt voor goed én goedkoop wil gaan; koop dan een tweedehands machine! Lokale witgoedhandel of Marktplaats is your friend.

Zeven jaar geleden heb ik voor 50 euro een goede AEG wasmachine gekocht via Marktplaats, en deze draait zonder enige problemen. Hier kan geen enkele nieuwe machine aan tippen; zelfs de goedkopppste Beko machine is een veelvoud duurder.

De meeste apparaten (tv's , auto's, ovens, alles) volgen qua levenstuur een zogenaamde badkuipvurve. (wiki, ook qua defecten. Ofwel, het merendeel van de defecten heb je dus ofwel aan het begin van z'n levensduur (de eerste paar maanden), of wanneer het apparaat aan het eind van z'n verwachte levensduur zit. Koop je een jonge tweedehands dan heb je niet meer met de eerste 'risicoperiode' te maken en heb je een apparaat dat in principe blijft werken totdat z'n verwachte levensduur verstreken is. De 'maandagochtendklachten' heb je dan niet meer.

Het werd eerder ook al genoemd, maar Siemens teert momenteel vooral op een oude reputatie. Het is goed spul, maar reserveonderdelen zijn onbetaalbaar. MIjn inbouwvaatwasser was een maand geleden stuk gegaan, en een vervangende plastic slang was 240 euro 8)7 MIele is de Apple van het witgoed als het op reparaties aankomt; onderdelen zijn extreem duur waardoor je bij de meest simpele reparatie beter de machine kan vervangen... IK zou daarom niet snel voor een Miele gaan.

Dus: Koop een jonge tweedehandse goede wasmachine (die nieuw erg duur was), en liever geen Siemens en je kan voor minder dan 100 euro euro zomaar voor 10+ jaar vooruit.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
psy schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:34:
Ik heb nooit begrepen hoe Samsung wasmachines kan maken overzees en ze hier nog met winst kan verkopen. Dat transport moet kapitalen kosten.
Worden ze wel in Korea gemaakt dan? Ik weet dat Samsung beeldschermen en TV's bv. uit Hongarije komen. Aan de andere kant, het hier naartoe schepen van Kia's en Hyundai's wordt ook geen geld bijgelegd denk ik..

[ Voor 14% gewijzigd door pennywiser op 19-05-2022 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-05 16:06
pennywiser schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:54:
[...]

Worden ze wel in Korea gemaakt dan? Ik weet dat Samsung beeldschermen en TV's bv. uit Hongarije komen. Aan de andere kant, het hier naartoe schepen van Kia's en Hyundai's wordt ook geen geld bijgelegd denk ik..
Die worden volgens mij in Polen gemaakt, voor de Europese markt.

Hyundai heeft trouwens een behoorlijke fabriek staan in Tsjechië. Dus ook die worden lang niet allemaal als geheel overzees verscheept.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
eric.1 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:06:
[...]

Die worden volgens mij in Polen gemaakt, voor de Europese markt.

Hyundai heeft trouwens een behoorlijke fabriek staan in Tsjechië. Dus ook die worden lang niet allemaal als geheel overzees verscheept.
Wist ik niet. Toyota heeft in Frankrijk een fabriek. En Triumph motorfietsen worden tegenwoordig bijna allemaal in Thailand gebouwd op een paar speciale modellen na. Vervoer is volgens mij niet de grote kostenpost, maar ja als je dat ook nog weg kan halen, kun je wasmachines voor 300 nieuw aanbieden zoals sommige merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falastine
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-05 11:21

Falastine

Think about my signature...

psy schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:22:
[...]

Het gekke is, dat hij altijd weer automatisch terugkeert op Eco nadat het gekozen programma is afgelopen. Dat deed onze eerdere (Bosch) niet. Die onthield gewoon het vorige programma.
Klinkt als een europese milieuregel :X Want mijn vaatwasser doet exact hetzelfde. Eco programma is het programma waar die standaard naar terugkeert. En dat terwijl het programma 3 van 6 is.

[ Voor 18% gewijzigd door Falastine op 19-05-2022 10:00 ]

Experience is what you get when you don't get what you want.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
WhiteDog schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 22:11:
Ik raad mensen echter gewoon aan om de goedkoopste te kopen en als het stuk gaat na 2-10 jaar gewoon weer te vervangen door de goedkoopste.
En het is heel erg jammer dat dit eigenlijk vaak het goedkoopste is voor de klant die witgoed niet zelf kan of wil repareren. Officiële reparaties zijn vaak erg duur en zelfs duurdere apparaten zijn vaak niet meer robuust gebouwd.

Wel heel erg voor het milieu :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Admiral Freebee schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:19:
[...]

En het is heel erg jammer dat dit eigenlijk vaak het goedkoopste is voor de klant die witgoed niet zelf kan of wil repareren. Officiële reparaties zijn vaak erg duur en zelfs duurdere apparaten zijn vaak niet meer robuust gebouwd.

Wel heel erg voor het milieu :X
Klopt. Vergeet ook niet, als een wasmachine in de shredder beland, welke nog goede onderdelen er allemaal verloren gaan. Een printplaat die net iemand nodig had, motor, etc. Samsung gooit een lading kit over zijn printplaten, en vervolgens gaan ze bijna allemaal stuk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Hann1BaL schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 17:20:
@PinusRigida - Maar wasmachines worden steeds zuiniger. Dus ik was niet zo van plan om alles lager te zetten dan max want sneller centrifugeren is korter drogen. Dat bespaart weer op het aantal keren draaien van de trommel in de droger.
Nja, het gaat me niet zo zeer om het aantal keren draaien, het gaat -bij wasmachines i.i.g.- om de torsie die op bepaalde onderdelen komt bij maximale snelheid + maximale lading. Die onderdelen wordt op bespaard waardoor ze minder stevig en minder duurzaam zijn, en met deze torsie op maximale waarden slechts beperkte tijd om kunnen gaan... Maar de doorsnee consument is zich hiervan niet bewust.
Temperatuur van 90 graden doet bijna niemand meer en zouden we juist vaker doen om zeepresten op te lossen.
:Y
Dan beter stuk na 12 jaar en dan een zuinigere nieuwe dan werkend voor 15 jaar.
Yup, zeker een punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
pennywiser schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:21:
[...]

Klopt. Vergeet ook niet, als een wasmachine in de shredder beland, welke nog goede onderdelen er allemaal verloren gaan. Een printplaat die net iemand nodig had, motor, etc. Samsung gooit een lading kit over zijn printplaten, en vervolgens gaan ze bijna allemaal stuk.
Eigenlijk zou de wetgever voor witgoed gewoon een lange garantietermijn moeten verplichten. De technologische vooruitgang op dat vlak is toch vrij langzaam dus het is niet alsof je dan enorme features mist. Het gaat dan ineens wel terug aantrekkelijk worden voor fabrikanten om duurzame en eenvoudig te repareren machines te produceren. Daarvoor mogen ze van mij wel een hogere prijs vragen zolang je maar weet dat het lang meegaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
PinusRigida schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:01:
[...]

Nja, het gaat me niet zo zeer om het aantal keren draaien, het gaat -bij wasmachines i.i.g.- om de torsie die op bepaalde onderdelen komt bij maximale snelheid + maximale lading. Die onderdelen wordt op bespaard waardoor ze minder stevig en minder duurzaam zijn, en met deze torsie op maximale waarden slechts beperkte tijd om kunnen gaan... Maar de doorsnee consument is zich hiervan niet bewust.

[...]

:Y

[...]

Yup, zeker een punt.
Trommelkruis, die kunnen ze heus wel stevig maken, maar toch breken deze geregeld.

90 graden zonder was en scheut bleekmiddel, in het zeepbakje en direct in de trommel, moet jij kijken hoe schoon alles weer is. Mag ook met was zelf weten, als wit je kleur is. Vloeibaar wasmiddel geeft "sludge", poeder doet dat niet of veel minder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Heb zo de indruk dat Zanussi hier zo wat unaniem gezien wordt als een Lada: goedkoop en niet kapot te krijgen.

Veel mensen -mezelf incluis- hebben blijkbaar gelijkaardige, positieve ervaringen met het merk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falastine
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-05 11:21

Falastine

Think about my signature...

PinusRigida schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:24:
Heb zo de indruk dat Zanussi hier zo wat unaniem gezien wordt als een Lada: goedkoop en niet kapot te krijgen.

Veel mensen -mezelf incluis- hebben blijkbaar gelijkaardige, positieve ervaringen met het merk.
In 30 jaar 2x wasmachine gekocht waren inderdaad beide zanussi.

Experience is what you get when you don't get what you want.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-04 23:18
Heb nu zelf de spullen van Siemens en prima ervaringen mee; is zachtjesaan wel aan vervanging toe maar zou blindelings weer voor Siemens gaan.

Wat ik persoonlijk belangrijker vind; kopen bij een lokale partij ipv bij grote webshops. Dit soort apparaten kunnen altijd een keer een storing krijgen of kapot gaan, en niks is irritanter dan een poos zonder wasmachine zitten. Lokale partijen met eigen service monteurs fixen je spul binnen enkele dagen.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:56
N=1
Zowel een Miele wasmachine als een Miele wasdroger beiden in 1999 gekocht. De wasmachine heeft een aantal reparaties gehad, de laatste 2 jaar geleden. Met de reparateur (ook verkoper) nog over gehad, afschrijven of repareren. Voor hem een no-brainer…
Bij de droger is het lampje een keer vervangen in de trommel (diy)

Moet zeggen dat ik minder was sinds ik papa in deeltijd ben (co-ouderschap), sinds 2007. Daarvoor draaide de machine overuren….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-05 20:20
Dostar schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 21:54:
Voordeel van azijn is tevens dat je minder wasmiddel nodig hebt, waar van ik een goedkoop vloeibaar ECO wasmiddel van de Action gebruik (milieu redenen).
Wij maken ons wasmiddel zelf, ik ben allergisch voor de meeste wasmiddelen (laten we maar niet beginnen over wasverzachter, wij gebruiken ook azijn). Met een blok marseillezeep kan je een jaar lang wassen (recepten zijn wel via google te vinden).

Wij hebben 12 jaar een LG gehad, die is werkend verkocht. Nu weer een LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Haier. Droger en wasmachine, doen het hier al bijna een half jaar zonder problemen :+

(iets serieuzer; erg degelijke, mooie en vooral zuinige apparaten voor een schappelijke prijs.)

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11-05 18:54
Malfunctions schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:01:
Nog een N=1.

Wij hebben thuis een Siemens IQ nogwat uit 2003. Zal destijds een topmodel zijn geweest, want gekocht door mijn schoonouders. Wij hebben hem sinds 2010 in gebruik, en hebben toen in het eerste jaar het deurtje moeten laten repareren omdat er iets was afgebroken. Dat was voor het (plastic) onderdeeltje en de tijd dat de monteur bezig was (10 minuten) een schandalig bedrag, € 180,-. Maar sindsdien doet hij het prima.

Omdat ie ooit wat raar begon te doen op het hoogste toerental gebruik ik dat niet meer, de trommel lijkt niet perfect soepel meer te draaien, maar hij doet het nog steeds. Wel wat iemand anders ook aangaf eens in de zoveel tijd (1/2x per jaar) rare grijze strepen op enkele items. Maar dat is alles.

Het ding draait inmiddels met 2 kinderen meer wassen dan voorheen, maar houdt het nog vol. Ook de Siemens IQ droger staat er inmiddels alweer 5 jaar, en functioneert prima.

Dus mocht deze ooit sneuvelen, of we willen echt voor iets zuinigers gaan, dan komt er waarschijnlijk weer een Siemens.
Helaas heeft hij kort na deze lofrede de geest gegeven. Dit weekend kwam de melding "Aquastop in werking" in beeld, en deze kreeg ik niet meer weg. Kantelen deed ook wat water lekken. De monteur gisteren ontdekte een scheurtje in de voorkant van de kuip. Repareren was niet meer mogelijk omdat het benodigde onderdeel niet meer leverbaar is. Hij gaf overigens aan dat het economisch waarschijnlijk ook niet interessant zou zijn met kosten richting de € 500,-.

Dus gisteren maar een nieuwe Siemens IQ500 besteld. In eerste instantie wilde ik een hogere serie, maar toen ik aangaf de toeters en bellen die daarbij komen niet te gebruiken gaf hij aan dat ik dan beter een lager (goedkoper) model kon nemen. Motorisch zijn ze allemaal hetzelfde volgens de monteur.

We zulen zien hoe lang deze mee gaat..

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Hoe lang een wasmachine daadwerkelijk meegaat en/of dat 'ie, bij een mankement nog niet (economisch) total loss is, hangt er natuurlijk ook vanaf hoe je er zelf mee omgaat. En/of je zelf reparaties kunt uitvoeren.

Een stukje geschiedenis van onze Miele:

ehtweak in "Wat doe jij eraan om 'ons' milieu minder te belasten"

En dan met name dit stukje:

En dan het welbekende verhaal over dat moderne witgoed apparaten een stuk zuiniger zouden zijn, dan oude machines. Maar is dat wel zo?
Dat hoor je vaak, dat een oude machine veel meer energie en water zou verbruiken. M.a.w. onze oude Miele wasmachine is het niet waard om te repareren. :/

Nadat begin dit jaar de koolborstels versleten waren (setje kostte maar liefst een tientje d:)b ), waren ook de schokdempers van onze Miele Novotronic (>20 jaar oud en wast nog perfect) niet meer echt goed aan het schokdempen. Zeker bij hoogtoerig centrifugeren (1600 tpm) en zware stukken kleding wilde de trommel nogal flink slingeren.
Da's nu ook weer voorbij!
Dankzij deze maar liefst 11 euro kostende set van 2 nieuwe schokdempers.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51284923847_ed33f16304.jpg

Het monteren duurde wel ff. Niet zozeer het monteren op zich; want bij deze Miele kun je daar aan de voorzijde bij, zonder dat je de machine helemaal van z'n plek moet halen.
Maar vooral omdat de bijkeuken gelijk opgeruimd moest worden. ;)

En dan zie je toch dat vroeger Miele een merk was dat rekening hield met monteurs-vriendelijk onderhoud. Onderdelen zijn ten eerste enorm degelijk. Zelfs nu na ruim 20 jaar zijn kunststof palletjes en dragende onderdelen nog steeds niet gedegradeerd en/of verteerd. Ook fraai dat je vrijwel alle componenten nog steeds voor een schappelijk bedrag gewoon kunt bestellen.

Helaas schijnt dat tegenwoordig wel wat anders te zijn met de nieuwste machines...

Dus heb ik het eens opgezocht. En het wasprogramma voor bonte was op 40 graden vergeleken.

Onze oude Miele Novotronic W985:
5 kg wasgoed --- 0,55kWh --- 49 liter water --- 1h58min

Een willekeurige nieuwe Miele W667 (ook 40 graden bonte was programma)
6 kg wasgoed --- 0,69kWh --- 58 liter water --- 2h09 min

Een Miele W5963 (40 graden programma)
8 kg wasgoed --- 0,85kWh --- 75 liter water --- 2h29 min.

M.a.w. er is eigenlijk nauwelijks verschil! Zelfs als je de verhoudingen tussen de hoeveelheid wasgoed incalculeert.
Kortom; er blijft weinig over van dat verhaal dat een nieuwe machine zoveel zuiniger zou zijn...
Mensen geloven vaak de verhalen, maar verzuimen om het zelf te checken. ;w
of het moet bij andere merken veel beter uitpakken. (?)

Miele heeft ook dat probleem gekend; een aantal jaren hebben ze een ander materiaal gebruikt voor dat ophangkruis. Dat rotte ook gewoon weg in het waswater. Dat heeft ze heel wat klantenergernis opgeleverd.
Onze machine heeft gelukkig de RVS uitvoering. En tegenwoordig schijnen ze dat ook weer te gebruiken.

Het is zelfs zo geweest, dat de oude Miele wasmachines (die met het RVS ophangkruis) van de schroothoop gehaald werden, om de latere machines te repareren als dat alu-legering kruis weer eens gebroken was. Het bleek dat dat oude RVS onderdeel pastte in de machines van een latere generatie.

M.a.w. het is imho op die manier een stuk beter voor het milieu om die reparaties te doen, met een paar tientjes aan onderdelen, dan een complete machine, die EN nog efficiënt funktioneert, te vervangen.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Theo schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 06:48:
MIele is de Apple van het witgoed als het op reparaties aankomt; onderdelen zijn extreem duur waardoor je bij de meest simpele reparatie beter de machine kan vervangen... IK zou daarom niet snel voor een Miele gaan.
Wellicht anno nu is dat het geval.
Maar voor onze >20 jaar oude Miele, is dat zeer zeker niet het geval.

Onderdelen zijn goedkoop. :Y

't Zal wel komen omdat het tegenwoordig allemaal zogenaamd 'smart' moet, met uiterst kort levende elektronica, apps die je nodig zou hebben om een wasje te draaien. 8)7 ;w Smeer & veeg schermpjes die na een paar jaar de geest geven en niet eenvoudig te vervangen zijn. Laat staan de prijzen van dat soort onderdelen.
Om over de technische levensduur nog maar te zwijgen. :X

Wikipedia: Planned obsolescence
noemen ze dat toch? :-(

[ Voor 34% gewijzigd door ehtweak op 17-06-2022 22:38 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@ehtweak Bij moderne machines zit de winst in het eco programma. De normale katoenprogramma's verbruiken een stuk meer.
Mijn vorige machine had geen eco programma en verbruikte daarmee 2x zoveel water en stroom als mijn huidige machine die het wel heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:49

Theo

moederbord

_JGC_ schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 08:23:
@ehtweak Bij moderne machines zit de winst in het eco programma. De normale katoenprogramma's verbruiken een stuk meer.
Mijn vorige machine had geen eco programma en verbruikte daarmee 2x zoveel water en stroom als mijn huidige machine die het wel heeft.
Mijn ervaring met de meeste ECO programma's is juist dat het méér energie kost dan het gewone programma. Met de vaatwasser (Miele) verbruikt het ECO programma inderdaad an sich vrij weinig aan water en stroom. Maar doordat de helft van de vaat er smerig uitkomt moet daarna alsnog het 70C intensief programma draaien om alles schoon te krijgen 8)7
Met de wasmachine (Siemens) hetzelfde. Deze wordt regelmatig schoongemaakt (kookwas met soda, zeepbakje schoonmaken, rubbers reiniger, oud water aftappen, en wanneer ongebruikt staat de trommel altijd open), maar op het ECO programma komt de was er gewoon stinkend uit doordat deze niet goed wordt uitgespoeld waardoor daarna alsnog een gewoon programma gedraaid moet worden....

Dus die ECO programma's zijn leuk voor de marketing, maar wil je een apparaat gewoon gebruiken dan moet je juist niet de ECO stand gebruiken.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Mijn ervaring met een Beko 9kg machine is dat ik dat ding gewoon vol prop met was, schep poeder in het bakje, scheut azijn als wasverzachter en als ie dan klaar is met water innemen gooi ik er 1 liter heet water achteraan omdat niet alle poeder is meegespoeld. Was wordt prima schoon en komt er fris uit.
Ook de Siemens vaatwasser doet het prima met eco programma, wij gebruiken alleen geen all-in-1 blokjes maar blokjes waar glansspoel en zout voor moeten worden toegevoegd.

Sinds wij zijn overgestapt op die Beko machine en ook de vaatwasser met eco programma draaien is ons verbruik per maand met 20KWh gedaald.

Wel mag je beide machines elke maand met schoonmaakprogramma gaan draaien, want met die eco programma's worden de machines op den duur gewoon ranzig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:50
Ik heb een candy wasmachine gehad die ontplofte. Veel schade, trommel gescheurd, het contra gewicht was weggeslingerd tegen de muur in het trapgat naar beneden. Een grote ravage! Ik naar boven rennen en de motor was nog steeds aan het draaien en roken langs een nieuw ontstaande fontein. Schrik zat er goed in.

Wat later bleek is dat de fabrikant de trommel met te dun materiaal had gemaakt. Een besparing om zo de machine goedkoper in de markt te zetten.

Daarna een Siemens wasmachine gekocht met allerlei veiligheidssensors erop, ik ga er niet meer op besparen.

Wat ik ook niet begrijp is waarom al die nieuwbouwhuizen de aansluitingen boven maken. Waarom ga je met die zware machines al die trappen op zeulen, zeer onhandig.

[ Voor 11% gewijzigd door Ingelogd op 18-06-2022 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:11
Heb een LG direct drive 8kg in 2016 aangeschaft voor volgens mij €350,-
Nooit problemen mee gehad op 1x na, toen zat de pomp verstopt met pluisjes door eigen toe doen. Gelukkig was dat snel en simpel op te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nol_NL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02:48
Helaas is de huidige wasmachine kapot, dus tijd voor een nieuw model.

Zijn er inmiddels machines welke op het display of anderszins aangeven als er sprake is van over belading bij een bepaald wasprogramma. Ik heb namelijk een partner die daarin een beetje hardleers is, dus zou mooi zijn als de machine dit aangeeft.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Wanneer is mijn Bosch HomeProfessional vol

Ik had dit eerder bij de Bosch voorbij zien komen, maar het model is niet meer verkrijgbaar. De huidige lijn lijkt deze functie niet meer te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Falastine schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:26:
[...]

In 30 jaar 2x wasmachine gekocht waren inderdaad beide zanussi.
Hier net zo. De 1e ging 20 jaar mee en de 2e draait al weer 10 jaar prima. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-05 12:18
Goede ervaringen met een low budget Whirlpool wasmachine en condensdroger. Beiden letterlijk opgedraaid over een periode van 14jr zonder enig probleem.

Nu AEG (Electrolux), wel wat meer premium modellen. Nu 3jr en wat kleine dingetjes als een afdichtring in de warmtepomp droger die maar los blijft komen en de machine herrie gaat maken door valse lucht.

Mijn N=1 :-)

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:50
Hier staat een Zanussi te spinnen sinds ik hier woon.
Deze wasmachine heb ik in 2007 nieuw gekocht en hij draait nog steeds prima.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koendio
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:30
Iemand ervaring met het merk asko? Coolblue heeft ze staan, maar in dit topic zie ik het maar 1x staan. Onze siemens iq800 droger begint na 6 jaar steeds moeilijker te doen. Daarnaast gaat ie niet meer dicht (deursluiting afgebroken. Nieuwe monteren is niet voldoende omdat denk ik ook het slot zelf kaduk is. En deze lijkt bij deze droger onbereikbaar zonder heel de wasmachine te demonteren.)
Ben dus nu op zoek naar een goede vervanger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:19
koendio schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 10:07:
Iemand ervaring met het merk asko? Coolblue heeft ze staan, maar in dit topic zie ik het maar 1x staan. Onze siemens iq800 droger begint na 6 jaar steeds moeilijker te doen. Daarnaast gaat ie niet meer dicht (deursluiting afgebroken. Nieuwe monteren is niet voldoende omdat denk ik ook het slot zelf kaduk is. En deze lijkt bij deze droger onbereikbaar zonder heel de wasmachine te demonteren.)
Ben dus nu op zoek naar een goede vervanger
Grappig, ik kom dit merk nu ook net tegen. Ook benieuwd of iemand het merk kent en ervaringen heeft..!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexfop
  • Registratie: Mei 2016
  • Nu online
Hebben we hier, althans de wasmachine dan.. die hebben we nu 1 jaar.

Top machine doet wat moet doen, en de was komt schoon uit.
Een gezin van 4 met kids van 19 en 17.

Enige nadeel, hij maakt wel veel herrie tijdens het centrifugeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-05 23:26
Tomino schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 22:53:
[...]

Grappig, ik kom dit merk nu ook net tegen. Ook benieuwd of iemand het merk kent en ervaringen heeft..!
Toevallig heb ik me recentelijk nog verdiept in de wasmachines.

Ik heb het idee dat er iig een serie was van Asko (WM70.2) die bijzonder slecht was. Lees allerlei verhalen op kieskeurig waaronder roestende wasmiddel reservoirs maar ook lekkages en problemen met de ophanging waardoor er overmatig geluid geproduceerd wordt. Ook is de garantieafwikkeling verslechterd, sinds 2017 ook ondergebracht (in NL althans) bij ATAG.

Genoeg reviews om het merk toch meer te mijden dan ik dacht.

_@/'

Pagina: 1 2 3 Laatste