Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:52

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Onze ecobubble maakt zijn programma niet af. Hij begint vrolijk aan het programma, maar het lijkt er op dat de was ineens te zwaar wordt voor de motor (door het opgenomen water). Je ziet de trommel een aanloopje nemen, maar meer dan een paar graden draait hij niet. De wasmachine probeert dit een keer of 10 en stopt dan. Als ik het programma dan weer start, krijg je hetzelfde. Als ik de was dan maar laat centrifugeren, lukt dat wel. Het lijkt er op dat er ergens was te zwaar loopt ofzo.

Ik heb Samsung al gebeld en zij kwamen met een calibratie mode, dat heb ik uitgevoerd, maar dat gaf geen verbetering. Nu wil Samsung een monteur sturen, maar voordat ik veel geld aan de monteur uitgeef, weet iemand hier misschien of het een bekend (klein) probleem is? Het type is een WF70F5E5P4W.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

En hoe doet hij het zonder was?

Het kan ook gewoon een kapotte sensor o.i.d. zijn..

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Zonder was heb ik nog niet geprobeerd, maar in de calibratie mode draait de trommel ook. Kan vanavond wel eens proberen zonder was.

/edit: Zonder was stopt het programma dus ook.

We hebben de wasmachine anderhalf jaar geleden verhuist, omdat het letterlijk aan de overkant van de weg was, hebben we de transportbeveiliging niet gebruikt. Zou dit euvel daardoor kunnen komen?

[ Voor 51% gewijzigd door zonoskar op 15-03-2017 20:13 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

@zonoskar Maakt hij doorslip geluiden? Wellicht zit de snaar tussen de trommel en motor wat los waardoor hij niet draait.

[ Voor 5% gewijzigd door Zeehond op 16-03-2017 23:12 ]

Select * from fish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Nee, geen slipgeluiden. Alleen een tik als hij wil gaan draaien en weer stopt. Ik heb een monteur gevraagd om te komen kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

Zou je nog willen laten weten wat het probleem was als de monteur is langs geweest? Leerzaam om te weten maar daarnaast ook handig voor als iemand ooit hetzelfde probleem ervaart en op dit topic uit komt :)

Select * from fish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

zonoskar schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 13:51:
Zonder was heb ik nog niet geprobeerd, maar in de calibratie mode draait de trommel ook. Kan vanavond wel eens proberen zonder was.

/edit: Zonder was stopt het programma dus ook.

We hebben de wasmachine anderhalf jaar geleden verhuist, omdat het letterlijk aan de overkant van de weg was, hebben we de transportbeveiliging niet gebruikt. Zou dit euvel daardoor kunnen komen?
Dat is anderhalf jaar geleden. Je zou verwachten dat het eerder zou hebben opgetreden, maar niets is onmogelijk.
Ik zelf heb nog nooit de transportbeveiliging gebruikt bij verhuizingen en tot nu toe ook nooit een probleem gehad. Maar dat kan gewoon mazzel zijn natuurlijk.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Vandaag een error code gezien: 3E. Dit is een fout code die gelinkt is aan de motor, of de hall sensor. De beschrijving die ik hiervan vind op internet lijkt heel erg op het gedrag van mijn machine. Ik denk dat de monteur geen verkeerde keuze geweest is, hij (of zij) komt woensdag. Kan een simpele kabelbreuk zijn, maar het kan ook zijn dat de motor kapot is. We zien het woensdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

@zonoskar Bedankt voor de update. Hopelijk valt het mee en is het een klein en makkelijk te verhelpen defect. Wel een pluspuntje dat er nu tenminste wel een foutcode wordt weergegeven. Houd ons op de hoogte :)

Select * from fish

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Reparateur is weer vertrokken. Hij heeft de motoraanstuurprint vervangen, reparatie daarvan is onmogelijk omdat deze helemaal in de siliconen is ingegoten. Daarna heeft hij de motor weer goed opgehangen, deze was wat los gekomen. En de riem is vervangen. Bovendien het dringende advies om de trommel niet meer helemaal vol te doen (daardoor motor los en riem versleten), maximaal 3/4 vol. Ook hele kleine wasjes zijn niet goed schijnbaar.

Reparatie was 330 euro :( Maar gelukkig konden we aanspraak maken op een coulance omdat de machine net uit de garantie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

@zonoskar, dat is wel een flinke tegenvaller zeg :/ ., vooral aangezien de wasmachine dus nog maar 3/4 gevuld kan worden eigenlijk nog steeds niet helemaal te gebruiken is zoals hoort. Wel dan weer een vriendelijk gebaar dat er coulance getoond is.

p.s. ik heb jouw bericht als beste antwoord geselecteerd gezien daar het antwoord op jouw eigen start post in staat.

[ Voor 17% gewijzigd door Zeehond op 22-03-2017 16:54 ]

Select * from fish

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:30

MsG

Forumzwerver

Nou ja volgens mij bedoelt de monteur meer dat je überhaupt die trommel niet helemaal vol moet doen. Veel mensen berekenen de kilohoeveelheid van een wasmachine op basis van droge vieze was, maar een volgestouwde trommel (even algemeen gesteld) die helemaal doorweekt is, wordt een stuk zwaarder dan de meeste opgegeven max. KG's van vele wasmachines.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

MsG schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 16:50:
Nou ja volgens mij bedoelt de monteur meer dat je überhaupt die trommel niet helemaal vol moet doen. Veel mensen berekenen de kilohoeveelheid van een wasmachine op basis van droge vieze was, maar een volgestouwde trommel (even algemeen gesteld) die helemaal doorweekt is, wordt een stuk zwaarder dan de meeste opgegeven max. KG's van vele wasmachines.
Ah op die manier, dat is idd aannemelijk ja. Ik begreep te lezen dat er nog maar 3/4 in kon van de hoeveelheid wat er normaal in zou moeten kunnen.

Select * from fish

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Nee, dat wat @MsG zegt dus.

/edit: eerste wasje zit erop en hij doet het weer helemaal top. De machine is zelfs stiller dan voorheen, waarschijnlijk door het vastzetten van de motor .

[ Voor 72% gewijzigd door zonoskar op 22-03-2017 19:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• knuffelbeer57
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-01-2024
Probleem zat in het moederbord dat door Samsung voor een coulancebedrag is vervangen.
Omdat ik het als elektronicus niet kon laten heb ik in de plastic bodem met een Dremel snijschijfje een luikje gemaakt en zag door de doorzichtige silicone losse contacten rond motorstuur IC. Doorsolderen was de oplossing.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

Anoniem: 983187

Idd wij hadden hetzelfde.
Onder de print het kunstof weggesneden en het siliconen eraf gepulkt aan de onderkant.
Blijken er diverse solderingen gescheurd te zijn, staat zelfs op de print soldering met een pijl.
Dit alles hersteld en getest de machine werkt weer.Kijk meteen alle solderingen na, vraag anders iemand die kan solderen om hulp.

Ff een note aan samsung:
Als je mensen wil naaien moet je het goed doen.(is gewoon een zwak punt op de print).

Is een half uurtje werk en hoppa een hoop geld uitgespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

MsG schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 16:50:
De belading van een wasmachine is ook gebaseerd op het droog laadgewicht. Maar daarbij moet worden gezegd dat bepaalde stoffen in verhouding veel meer water opnemen waardoor er meer onbalans ontstaat. Badstof neemt bijvoorbeeld veel meer water op. Bij een gewone was met een mix van t-shirts, broeken etc. is het geen enkel probleem er 7 kg in te stoppen als je wasmachine 7 kg aankan. Maar 7 kg aan handdoeken is wel killing.

Wat ongeveer 7 kg zou zijn? Iig niet de trommel helemaal vol proppen, dat is veel te veel.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 18-10-2017 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik zit inmiddels met exact hetzelfde issue, 3 maanden buiten de 2-jarige garantie.
Zowel de verkoper, Bol.com als de producent geven niet thuis. Het begint met onderzoekskosten+voorrijkosten van 70-90 euro, de kosten van de reparatie zou dikke pech zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
@Teleluvr Ik heb rechtstreeks met Samsung gebeld en die boden een coulance reparatie aan omdat de machine buiten garantie was. Het zou nooit meer dan 165 euro kosten, incl voorrijkosten. Misschien is het bij jullie wel minder aangezien je echt heel kort buiten de garantie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Niet online
zonoskar schreef op woensdag 8 november 2017 @ 16:43:
@Teleluvr Ik heb rechtstreeks met Samsung gebeld en die boden een coulance reparatie aan omdat de machine buiten garantie was. Het zou nooit meer dan 165 euro kosten, incl voorrijkosten. Misschien is het bij jullie wel minder aangezien je echt heel kort buiten de garantie zijn.
Ik ben net door de reparateur die Samsung in de hand neemt gebeld, de reparatie zou uitkomen op 175 euro. Ze nemen dan al een moederbord mee, dus blijkbaar weten ze op basis van de symptomen al wat er mis is.
Ik ga hiermee dus weer terug naar de verkopende partij, ik vind dit nog steeds buitensporig voor een apparaat van 2 jaar en 4 maanden oud, dat in een 2-persoonshuishouden (relatief weinig) gebruikt wordt.

To be continued!

@zonoskar
Hoe oud was jouw machine toen deze het begaf?

Ik wacht op dit moment op het voorstel van Bol.com. Huidig voorstel van hen uit is alleen 90 euro onderzoekskosten. Daar ben ik niet mee akkoord, aangezien het defect al is geconstateerd door de reparatiedienst van Samsung. Enige vraag die er nog ligt is nu wie de kosten moet dragen...

Nogmaals, to be continued!

[ Voor 18% gewijzigd door Teleluvr op 10-11-2017 07:59 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
Samsung is helaas niet echt een goed witgoedmerk. Het merk met de beste prijs/kwalitietverhouding is beko, zeker als je een model met koolborstelloze motor neemt(koolborstels zijn het zwakke punt van beko). de koolborstelloze modellen zijn qua kwalitiet vergelijkbaar met de duurdere bosch/siemens machines. Miele biedt vaak nogsteeds de hoogste kwalitiet, hoewel daarbij ook wel pech-gevallen zijn dus miele is eigenlijk alleen zinvol bij zeer veel wassen per week en wanneer de 10 jaar volledige garanie wordt bijgekocht. In andere gevallen zijn modellen als de beko wmy81483 perfect voor de meeste gezinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
@Teleluvr onze machine was 3.5 jaar oud.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Moreno83
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 27-03-2024
Teleluvr schreef op woensdag 8 november 2017 @ 16:33:
Ik zit inmiddels met exact hetzelfde issue, 3 maanden buiten de 2-jarige garantie.
Zowel de verkoper, Bol.com als de producent geven niet thuis. Het begint met onderzoekskosten+voorrijkosten van 70-90 euro, de kosten van de reparatie zou dikke pech zijn...
Mijn broertje heeft hetzelfde probleem. Net een maand buiten de garantie en een hoge prijsopgave.
Lijkt erop dat de meeste machines na ongeveer 2 jaar het was programma niet meer afmaakt. Ok het is geen Miele maar ze zijn zuinig en elke wasmachine heeft onderhoud nodig zoals lagers etc. Over de kwaliteit ga ik niet beginnen....
Ik ben zelf aardig handig met electronica repareren maar had nog nooit een wasmachine gerepareerd. Om niet meteen mijn broertje zijn wasmachine te slopen en mijn 15 jaar oude siemens zijn beste tijd heeft gehad heb ik als gok een defecte wasmachine opgehaald ( eco bubble 7kg die het programma niet afmaakt met katoen 60 graden ) en de machine gerepareerd.

Indien gewenst kan ik een handleiding maken hoe je hem zelf kan maken , je hebt alleen een soldeerbout nodig en een schroevendraaier.

"Nieuwe print" <-- gereviseerde print kost 215 euro + voorrijkosten en arbeid...... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Niet online
Dank je wel, geeft mij houvast in wat ik mag verwachten voor een wasmachine van 2 jaar en 4 maanden oud.
Moreno83 schreef op zondag 12 november 2017 @ 10:43:
[...]

Mijn broertje heeft hetzelfde probleem. Net een maand buiten de garantie en een hoge prijsopgave.
Lijkt erop dat de meeste machines na ongeveer 2 jaar het was programma niet meer afmaakt. Ok het is geen Miele maar ze zijn zuinig en elke wasmachine heeft onderhoud nodig zoals lagers etc. Over de kwaliteit ga ik niet beginnen....
Ik ben zelf aardig handig met electronica repareren maar had nog nooit een wasmachine gerepareerd. Om niet meteen mijn broertje zijn wasmachine te slopen en mijn 15 jaar oude siemens zijn beste tijd heeft gehad heb ik als gok een defecte wasmachine opgehaald ( eco bubble 7kg die het programma niet afmaakt met katoen 60 graden ) en de machine gerepareerd.

Indien gewenst kan ik een handleiding maken hoe je hem zelf kan maken , je hebt alleen een soldeerbout nodig en een schroevendraaier.

"Nieuwe print" <-- gereviseerde print kost 215 euro + voorrijkosten en arbeid...... 8)7
Ik heb nu dus, 4 maanden buiten de garantie het coulance aanbod voor reparatie gehad van 175 euro door Samsung. Op zich een net aanbod voor de vervanging van het defecte onderdeel, maar niet gezien de verplichtingen die de verkopende partij hierin heeft.

Bol.com heeft nu aangegeven hun eigen monteur te sturen om te kijken of het om gebruikersschade gaat of een fabrieksfout. Indien het gebruiksschade is, draai ik zelf op voor de kosten van onderzoek en reparatie. Als het een fabrieksfout is, dan zijn de onderzoekskosten sowieso niet voor mij. De reparatiekosten moet nog nader worden bepaald...
Ik voel mij gesterkt door mijn eigen ideeen (2 persoons huishouden, weinig wasjes), de conclusie van Samsung en alle verhalen op internet, dus ik ga zien hoe ze het op gaan lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moreno83
Als jij die wasmachine niet open hebt gemaakt of bakstenen hebt lopen wassen dan sta je wel sterk denk ik! Je kan het lig makkelijk oplossen is een fout uit de fabriek. Maar krijg je dan wel een nieuwe print? Wie zegt dat die niet gereviseerd is...vooral omdat het makkelijk te verhelpen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Eigenlijk zou een orgaan zoals de consumentenbond een site moeten opzetten waarop gebruikers problemen met hun apparaten kunnen plaatsen. Op die manier zou bijvoorbeeld in kart kunnen worden gebracht hoe vaak dit probleem bij samsung voorkomt. Gezien de regelmaaat waarmee dit probleem opduikt is het overduidelijk een prdocuteifout in de printplaat, samsugn zou dus een terugroepactie moeten organiseren of op z'n minst alle defecte prints gratis moeen vervangne voor printplaten die gewoon de volledige levensduur van de wasmachine meegaan. dit zou niet moeten gebeuren binnen deze korte tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 994805

Hier nog iemand met exact hetzelfde probleem: machine staakt halverwege het programma. Ik heb en nu 2 jaar en 5 maanden. Ik heb inmiddels een paar keer rommel reiniger aangezet.. inmiddels maakt ie dit programma zonder te staken af. ook de Kalibratiemodus uitgevoerd. De eerste de beste keer met was erin staakt ie gewoon weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Aan iedereen hier: samsugn doet het prima als het gaat om multimedia, zoals tv's en smartphones. Maar de wasmachines van samsung zijn echt niet bijzonder van kwalitiet, dat lees je hier, en ook op vele andere fora. Dus laat je een voglende keer niet verleiden door een mooi design. momen teel is er maar 1 degelijk budgetmerk en dat is beko(neem dan wel een koolborstelloos model, want koolborstels zijn het zwakke punt van beko), dan kan je met een gerust hart 8-10 jaaar vooruit. merken als samsung, lg, de goedkope lijne van bosch/siemens, en vooral indesit en whirlpool bieden veel minder kwaliteit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Moreno83
De kwaliteit van de wasmachines valt op zich wel mee hoor. Ja de lagers en het trommelkruis hadden iets beter/steviger gekund vergeleken met een Miele maar daar betaal je simpel weg ook voor. Tevens kun je mits je handig bent de lagers en het trommelkruis relatief makkelijk vervangen.

De oorzaak dat deze Eco bubbles het programma niet afmaken is omdat er een fout in de print zit. Naja fout , wellicht doen ze het expres? Het zou me niet verbazen als de print zo gebouwd is dat hij ongeveer 2.5 jaar mee gaat......
Wellicht ver gezocht maar de print zit met wax/lijm gegoten in een plastic behuizing en dat doen ze zodat de onderdelen niet gaan trillen echter is het koelblok helemaal dicht gemaakt dus de warmte kan geen kant op.
De print zit aan de onderkant ook helemaal gegoten in de wax/lijmlaag en die laag is zo'n 3mm dik oftewel de warmte kan niet naar boven en ook niet naar beneden wegkomen en dat komt niet ten goede aan de print.

Wil je dit herstellen dan moet je de laag aan de onderkant weg halen en alle contacten opnieuw solderen. Vooral de relais , elco's en optocouplers zijn erg slecht gesoldeerd en tevens heeft Samsung met een pijl netjes aangegeven waar je ook moet solderen ;)

Het meeste werk zit in het los halen van de lijmlaag tussen de behuizing en de print. Het herstellen van de soldeer contacten is een klein half uurtje werk.
Ik heb het nu ondertussen bij 2 machines gedaan en ze maken nu netjes het programma af.

[ Voor 8% gewijzigd door Moreno83 op 13-11-2017 20:45 ]

• Teleluvr
  • Niet online
Update:
Bol.com houdt poot stijf op de twee jaar fabrieksgarantie en heeft tweemaal (na aandringen) aangegeven mij niet verder te helpen, mijn mailwisseling eindigde in:
Wij hebben nagevraagd of wij iets uit coulance voor je kunnen doen, maar de reparatiedienst is ( anders dan wij ) hier erg strict in. Ze geven aan dat het te ver buiten het termijn is om het in garantie te laten vallen. Sorry voor het ongemak.
En op mijn vriendelijke, maar dringende verzoek om tot actie (via voorbeeldbrief non-conformiteit Consumentenbond).
Ik begrijp dat je wasmachine defect is en omdat de wasmachine niet meer binnen de garantie valt, zijn er kosten aan verbonden.

Dit is inderdaad niet fijn. Je verwacht ook niet dat de wasmachine al zo snel defect is. Helaas kunnen wij niks meer voor je doen. Ik vind dit heel jammer. De wasmachine is volgens de reparatiedienst te ver buiten de garantie van twee jaar. Mijn excuses voor het ongemak.
Dus nu op naar de alternatieven, rechtsbijstand of zelf gaan hobbyen...

• dicksterk
@moreno83: hoe kan je kwaliteit best ok nomen als de printplaat na 2,5 jaar stuk gaat, en daarna ook nog zwakke trommellagers/trommelkruizen komen opduiken? voor iemadn die niet handig is in repareren dus zeer veel kosten op zeer korte termijn. dan is zo'n machine toch zonde van het geld als een beko zonder koolborstels vele malen langer meegaat zonder storingen?

• dicksterk
@teleluvr: ik denk dat je via rechtsbijstand weinig zal berieken, volgens de letter hoeft men niets meer te doen. coulance is een gunst, geen plicht helaas. ik denk dat je moet kiezen tussen: repareren of vervangen. waarbij je bij reparatie nog de kezue hebtom het zelf te proberen.

• Moreno83
dicksterk schreef op donderdag 16 november 2017 @ 18:57:
@moreno83: hoe kan je kwaliteit best ok nomen als de printplaat na 2,5 jaar stuk gaat, en daarna ook nog zwakke trommellagers/trommelkruizen komen opduiken? voor iemadn die niet handig is in repareren dus zeer veel kosten op zeer korte termijn. dan is zo'n machine toch zonde van het geld als een beko zonder koolborstels vele malen langer meegaat zonder storingen?
Je bent wel fan van Beko he haha. Nee ff zonder dollen. De defecte trommelkruizen zijn van een ander ouder type en niet deze dus dat was een slechte vergelijking.
De printplaat gaat stuk door o.a trillingen en hitte. Slechte kwaliteit? Nee dat niet , eerder slecht ontwerp van de constructie. Het mag uiteraard niet gebeuren na net 2 jaar! :)

Ik heb repareer bijv ook Panasonic plasma tv's. Kwaliteit is echt super goed echter zitten daar ook type's bij die een fabrieksfout hebben. Maakt de tv niet slecht maar ook dat mag niet gebeuren en zo zijn er wel meer merken hoor.
Bower & Wilkins gebruikt goedkope chinese elco's in 1 van de soundbars.
LOEWE is een merk voor de "elite" echter gebruiken die tegenwoordig ook goedkoper sharp panels. Elk groot merk gebruikt tegenwoordig slechtere onderdelen omdat het een wegwerp milieu is.

Het is niet anders en het klopt wat je zegt hoor. Als je niet handig bent koop je om de 2 jaar een nieuw apparaat , of het nu een tv of wasmachine is.....

[ Voor 16% gewijzigd door Moreno83 op 17-11-2017 08:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dicksterk
@moreno83: Voor de consument in de praktijk komt het r dan toch op neer dat de kwalitiet niet goed is? Hoe de fout ook ontstaat, als de prakitjk is dat de wasmachine dardoor maar 2,5 jaar meegaat levert het product geen goede kwaliteit af. ;-) je schrijft dat trommelkruizen an een ouder type niet goed waren, betekend dat dat de trommelkruizen van nieuwere samsungmodellen beter zijn, of zijn ze gewoon nog niet oud genoeg om dat te weten?
Ik ben niet zozeer fan van beko, maar uitbegreid onderzoek en gespreken met witgoedmonteurs uit diverse landen heeft wel gelerd dat zij beko over het algemeen och als a-merk zien, en zeker als het enige budgetmerk dat een hoge kwaliteit heeft. Je komt zelden meldinge over lagerschade bij beko tegen, of over gebroken trommelkruizen. Koolborstels is een drama bij beko, en door het koolborstelgruis op printplaten wilde nog weleens sluiting ontstaan waardoor an ook de lectronica het opgaf, ook het eerste koolborstelloze model had een vervelende kinderziekte maar die is al jaren verholepn dus momenteel zijn de koolborstelloze modellen toch wel het beste wat je kan kopen mits je geld hebt voor een miele met 10 jaar extra garantie. Mijn familieleden wassen op mijn advies al jaren met beko, net als ikzelf, en ik hoor nergens klachten. Ik heb 5 jaar met het goedkoopste type gewassen(met koolborstelmotor) en ondanks dat er 5 kilo in kon stopte ik er meestal 8 of 9 in(volledige beddengoed van 2 2-persoonsbedden tegeljik + nog wat handdoeken bijvoorbeeld), en na 5 jaar draaide hij nog als nieuw(zelfs de koolborstels waren nog niet op), heb hem aan de kringloopwinkle gegeven omdat ik de beko was/droomcombi wilde kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moreno83
Ik geloof je helemaal hoor. Ik ben ook totaal niet thuis in de wasmachine wereld. Mijn broertje zijn wasmachine stopte ermee en ben toen op onderzoek uit gegaan. Gezien de aantal defecte machines op marktplaats en dergelijke kwam ik al snel tot de conclusie dat het een structureel probleem moest zijn. Op de gok een defecte gekocht , gerepareerd en voor 50 euro heb ik een relatief nieuwe machine waar ik zelf onderhoud aan kan doen.
Zo heb ik ook een hele mooie bosch droger overgenomen voor een 6 pack bokbier! :D :D

Ik zal me eens in Beko verdiepen. Mocht de Samsung alsnog stuk gaan over een aantal jaar dan kies ik wellicht voor Beko. Bedankt voor de tip.

Ps , een aantal mensen vroegen me hoe je de wasmachine kan maken. Ik heb daar antwoord op gegeven maar helaas nooit een reactie ontvangen als een dank je wel.

Voor diegene die het willen weten. Print plaat los halen en alle solderingen opnieuw solderen. Rubbers tussen de behuizing en de machine plaatsen.
Sowieso de machine GOED plaatsen en kalibreren , zo trilt hij nauwelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 996495

Bedankt, Moreno! Mijn vader is er nu mee bezig. Een nieuwe uitdaging :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dicksterk
@moreno83: misschien kan je er een leuke bijverdienste aan hebben. Je koopt de defecte exemplaren waarvan je een sterk vermoeden hebt at ze dit defect hebben op, repareert ze, en verkoopt ze een paarhonderd euro duurder. ik vraag me trouwens af: hoe kan een wasmachine gecalibreerd worden? wat doet samsung om het ttrillen te verminderen, als e machine waterpas staat kan daar softwarematig toch weinig meer aan gewijzigd worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moreno83
@dicksterk Hmm ja ik heb dat in het verleden wel gedaan met tv's ( defect kopen , repareren en verkopen ). Waarom denk je dat er zoveel witgoed winkeltjes zijn? Meeste problemen met drogers en wasmachines zijn makkelijk op te lossen echter wil niet iedereen de lagers of een trommelkruis vervangen.

Ik repareer op dit moment voornamelijk voor mezelf of voor vrienden die aan komen zetten met defecte laptops of iphones. ( Of in dit geval defecte Samsung wasmachine ).

Ik vind het sneu dat mensen die hard moeten werken voor de centjes veel geld voor een wasmachine betalen en al na 2 jaar weer moeten investeren in de reparatie van de machine of het aanschaffen van een nieuwe. Niet alleen deze wasmachine maar ook andere elektronische apparaten De reparatie kosten van bijv deze Samsung wasmachine is al gauw 250/300 euro terwijl het met een soldeerbout en wat tin "makkelijk" te repareren is.
Deze wasmachine weegt vooraf de hoeveelheid was om zo te berekenen hoeveel water hij nodig heeft. ( eco ). Met het kalibreren van de weegsensoren loopt de wasmachine rustiger en is hij vooral zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moreno83
Anoniem: 996495 schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 13:44:
Bedankt, Moreno! Mijn vader is er nu mee bezig. Een nieuwe uitdaging :)
Graag gedaan! Ik ben benieuwd of het je vader gelukt is. Zo niet dan hoor ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Niet online
Moreno83 schreef op maandag 20 november 2017 @ 20:20:
Ik vind het sneu dat mensen die hard moeten werken voor de centjes veel geld voor een wasmachine betalen en al na 2 jaar weer moeten investeren in de reparatie van de machine of het aanschaffen van een nieuwe. Niet alleen deze wasmachine maar ook andere elektronische apparaten De reparatie kosten van bijv deze Samsung wasmachine is al gauw 250/300 euro terwijl het met een soldeerbout en wat tin "makkelijk" te repareren is.
Dat dus...
Als ik er zelf verstand van zou hebben, maar nee.
Ik doe dat in het klein door mensen die een nieuwe pc nodig hebben, bijv. een SSD aan te smeren. Kun je weer jaren vooruit.. Of door al jaren een starter in de auto te hebben liggen en em alleen maar voor anderen te hebben gebruikt. En stop eens voor iemand die rot stilstaat op een uitvoegstrook ipv te toeteren... :X
Allemaal van die situaties, je weet hoe balen het is, maar je staat er mooi wel mee...
Vanavond maar weer een wasje doen bij een vriend... ;(

Bedankt Bol en Samsung voor de service!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:22

Croga

The Unreasonable Man

Teleluvr schreef op zondag 12 november 2017 @ 11:56:
Bol.com heeft nu aangegeven hun eigen monteur te sturen om te kijken of het om gebruikersschade gaat of een fabrieksfout. Indien het gebruiksschade is, draai ik zelf op voor de kosten van onderzoek en reparatie. Als het een fabrieksfout is, dan zijn de onderzoekskosten sowieso niet voor mij. De reparatiekosten moet nog nader worden bepaald...
Ik voel mij gesterkt door mijn eigen ideeen (2 persoons huishouden, weinig wasjes), de conclusie van Samsung en alle verhalen op internet, dus ik ga zien hoe ze het op gaan lossen.
Zo'n aanbod is natuurlijk een wassen neus. De monteur stelt simpelweg dat de wasmachine overbeladen is geweest (zie het verhaal van TS) en daarmee kun je alsnog volledig voor de kosten opdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Niet online
Croga schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 07:22:
[...]

Zo'n aanbod is natuurlijk een wassen neus. De monteur stelt simpelweg dat de wasmachine overbeladen is geweest (zie het verhaal van TS) en daarmee kun je alsnog volledig voor de kosten opdraaien.
Samsung had al lang vastgesteld dat het om het alom bekende moederbord/printplaat probleem ging.
Tactiek van Bol is gewoon niet reageren of reageren met 'het is buiten de 2 jaar, we kunnen niks voor je doen'.

Anoniem: 999563

Net een was gedraait, bij het eind centrifugeren blijft het programma hangen op 9 min.
Diverse keren geprobeerd om alleen te centrifugeren maar ook dan maakt hij het programma niet af en de was blijft nat.
Nee het was geen volle trommel en nee ook niet te weinig was.
Machine is pas 1 jaar en 5 maanden oud !
Ik dacht koop een machine die wat duurder is en daardoor wat langer meegaat, kom ik even van een koude kermis thuis zeg!
Weet iemand misschien wat dit kan zijn en hoe ik dit kan oplossen?
Heb er niet echt vertrouwen in dat Samsung met een goede regeling komt aan de berichten hiervoor te zien.
Ga morgen wel bellen met ze natuurlijk.
Zal ook wel aan de printplaat liggen....
Alvast bedankt voor de reacties !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moreno83
Hallo Astrid ,

Krijg je geen foutmelding?

1.5 jaar is natuurlijk erg kort echter heb je dan nog wel garantie!
Was je "vaak" en staat de wasmachine wel recht en stabiel? Dat hij tijdens het centrifugeren niet kabaal maakt? De print gaat namelijk defect door de trillingen in combinatie met warmte in de print.

Ik zou idd Samsung bellen en monteur laten komen die de print gaat vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Niet online
Moreno83 schreef op donderdag 23 november 2017 @ 21:21:
Was je "vaak" en staat de wasmachine wel recht en stabiel? Dat hij tijdens het centrifugeren niet kabaal maakt? De print gaat namelijk defect door de trillingen in combinatie met warmte in de print.

Heel duidelijk exact hetzelfde probleem als anderen ondervinden. Je zit nog in de garantie, dus dit wordt gewoon vervangen onder fabrieksgarantie. Even Samsung bellen!

http://www.samsung.com/nl/info/contactus/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Oni
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

Oni

Moreno83 schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 20:37:
Ps , een aantal mensen vroegen me hoe je de wasmachine kan maken. Ik heb daar antwoord op gegeven maar helaas nooit een reactie ontvangen als een dank je wel.

Voor diegene die het willen weten. Print plaat los halen en alle solderingen opnieuw solderen. Rubbers tussen de behuizing en de machine plaatsen.
Sowieso de machine GOED plaatsen en kalibreren , zo trilt hij nauwelijks.
Bij deze heb ik me speciaal geregistreerd op deze website om je te bedanken!

Zelfde probleem; EcoBubble van 2 jaar en een paar maanden dus kon naar garantie fluiten. Shame on Samsung!

Via het www probleembeschrijving gezocht en hier terecht gekomen, machine uit elkaar gepleurd, siliconen los gewerkt, alle soldeerpunten nagekeken met een vergrootglas en de gebarsten punten opnieuw laten solderen door een vriend met soldeer ervaring.

De siliconen los werken was inderdaad het moeilijkste knoeiwerk van de hele operatie; ongewild nog een baan van de printplaat kapot gekregen, dus extra kabeltje moeten solderen om die 2 punten opnieuw te verbinden.

Tot grote tevredenheid werkt alles terug prima!

In geval nog andere mensen zich aan deze operatie willen wagen heb ik foto's genomen van de printplaat en met rood aangeduid waar de zwakke soldeerpunten zitten. Zoals aangegeven door Moreno83 bevinden die zich waar op de printplaat grote pijlen met "soldering" bij staat (1 pijl op onderkant, 1 op bovenkant).
Foto's kan je hier terugvinden: https://imgur.com/a/tMlU9

Nogmaals bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb ook een Samsung wasmachine en droger. Gelukkig ook een soldeerbout, maar op zich weinig tijd en zin om hier straks aan te gaan beginnen.

Ik houd dit topic wel even in het achterhoofd. Volgens mij heb ik ze bij BCC gekocht met een extended garantie van 2 naar 5 jaar. Dus ben benieuwd.

al twijfel ik nu wel of het een EcoBubbel is

[ Voor 7% gewijzigd door Viper® op 24-11-2017 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hallo Astrid ,

Hoi, ik krijg geen foutmelding en was voor een gezin van 2.
De machine maakt geen lawaai, denk dat het idd een zwakke printplaat is vanuit de fabriek, zoals ik hier steeds voor bij zie komen.
Ik ga zeker melding maken bij Samsung zodat het probleem iig bekend is als de machine er na de garantie periode misschien toch mee ophoudt.
Bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Teleluvr schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 07:26:
[...]

Heel duidelijk exact hetzelfde probleem als anderen ondervinden. Je zit nog in de garantie, dus dit wordt gewoon vervangen onder fabrieksgarantie. Even Samsung bellen!

Teleluvr schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 07:26:
[...]

Hallo Astrid ,

Hoi, ik krijg geen foutmelding en was voor een gezin van 2.
De machine maakt geen lawaai, denk dat het idd een zwakke printplaat is vanuit de fabriek, zoals ik hier steeds voor bij zie komen.
Ik ga zeker melding maken bij Samsung zodat het probleem iig bekend is als de machine er na de garantie periode misschien toch mee ophoudt.
Bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt voor het doorgeven van de link teleluvr !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moreno83
Oni schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 13:13:
[...]

Bij deze heb ik me speciaal geregistreerd op deze website om je te bedanken!

Zelfde probleem; EcoBubble van 2 jaar en een paar maanden dus kon naar garantie fluiten. Shame on Samsung!

Via het www probleembeschrijving gezocht en hier terecht gekomen, machine uit elkaar gepleurd, siliconen los gewerkt, alle soldeerpunten nagekeken met een vergrootglas en de gebarsten punten opnieuw laten solderen door een vriend met soldeer ervaring.

De siliconen los werken was inderdaad het moeilijkste knoeiwerk van de hele operatie; ongewild nog een baan van de printplaat kapot gekregen, dus extra kabeltje moeten solderen om die 2 punten opnieuw te verbinden.

Tot grote tevredenheid werkt alles terug prima!

In geval nog andere mensen zich aan deze operatie willen wagen heb ik foto's genomen van de printplaat en met rood aangeduid waar de zwakke soldeerpunten zitten. Zoals aangegeven door Moreno83 bevinden die zich waar op de printplaat grote pijlen met "soldering" bij staat (1 pijl op onderkant, 1 op bovenkant).
Foto's kan je hier terugvinden: https://imgur.com/a/tMlU9

Nogmaals bedankt!
Bedankt voor je reactie en uiteraard graag gedaan!!

De foto is idd de printplaat waar het om gaat echter ben je heel veel plekken vergeten te solderen.
Op de foto links onderin bijv zitten de 4 contacten van de relais ( belangrijk onderdeel in de print , schakelt over binnen de programma's zoals trommel draaien en de relais hoor je ook als hij bezig is. ). Op die plekken zie je de puntjes in de soldeer zitten , dat is " cold solder ". Zo zijn er veel meer plekken op de print bijv ook rechts onderin of onder de pijl die je aangebracht hebt.
Ook alle zwarte componenten ( optocouplers ) zijn slecht gesoldeerd en tevens moet je ALLE kleine plekjes solderen onder het koelblok , niet alleen de 3 die zijn aangeduid.

Let bij het solderen op dat er door de lijm aan de andere kant lucht in het soldeer komt en je dus bubbels/lucht krijgt en dus alsnog een slecht contact. Flux helpt. ( vloeimiddel ).

Ben in ieder geval blij dat we op deze manier mensen kunnen helpen. Scheelt ontzettend veel geld!

[ Voor 9% gewijzigd door Moreno83 op 24-11-2017 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moreno83
Viper® schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 13:23:
Ik heb ook een Samsung wasmachine en droger. Gelukkig ook een soldeerbout, maar op zich weinig tijd en zin om hier straks aan te gaan beginnen.

Ik houd dit topic wel even in het achterhoofd. Volgens mij heb ik ze bij BCC gekocht met een extended garantie van 2 naar 5 jaar. Dus ben benieuwd.

al twijfel ik nu wel of het een EcoBubbel is
http://images.samsung.com...nt-white?$PD_GALLERY_JPG$

Dit is het type machine waar we het over hebben. Ik denk dat de droger zelfde kuren kan krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Moreno83 schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 20:32:
[...]

http://images.samsung.com...nt-white?$PD_GALLERY_JPG$

Dit is het type machine waar we het over hebben. Ik denk dat de droger zelfde kuren kan krijgen.
Net ff gechecked, ik heb Bosch _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moreno83
Hahaha , maakt niet uit de basis is hetzelfde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Niet online
Wel interessant om te zien hoeveel mensen er met een machine zitten van 1-4 jaar oud die dat mankement heeft. Allerlei typen Eco Bubbles met het centrifuge (9 minuten) probleem en vervolgens problemen met de overige programma's.

YouTube: Samsung Washing Machine stuck at 9 minutes

Misschien goed om een keer een tutorial in de lucht te gooien hoe de wasmachine te maken is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1001093

Ook hier een Ecobubble van 2 jaar en 9 maanden die de trommel niet meer rond krijgt. Als je een tijdje de stroom eraf haalt en opnieuw calibreert werkt het weer een week na de eerste keer. Maar nu helpt dit ook niet meer.

We gaan dus met de foto's en een soldeerbout aan de slag.

Overigens had wasmachine.nl (ja die van de broertjes Tim en Tom) weinig meer te vertellen dan dat zij geen reparateurs in dienst hadden en dus niets voor me konden doen, buiten het feit dat ze niet meer 'bestaan'. Moet toch naar Samsung.

Wel een beetje jammer dat de garantie van 6 jaar die volgens onze overheid op zo'n machine hoort te zitten niet voor de fabrikant maar voor de leverancier geldt. Je kunt dus geen kant op en als ik hier en daar de prijzen voorbij zie komen wordt een nieuwe machine dan goedkoper (natuurlijk geen Samsung meer) dan een reparatie.

Recht hebben en recht krijgen blijven toch wel twee heel verschillenden zaken.... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moreno83
Je hebt sowieso een probleem met je print plaat en niet met de motor. Gewoon 80% van de print opnieuw solderen en je kan er weer even tegenaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1001821

Het is niet de bedoeling hier reclame te gaan maken.

[ Voor 77% gewijzigd door Zeehond op 27-11-2017 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brobuun
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-03-2023
Hier ook hetzelfde probleem 2 jaar en een paar maanden geleden gekocht!

Ik sta op het punt een monteur te laten komen via samsung, maar wil eerst een prijsopgaaf horen.

Aangezien de wasmachine mij destijds maar 355 euro heeft gekost vraag ik mij af hoeveel het mij oplevert om er 175 euro reparatiekosten voor te betalen.

Dan kan ik misschien beter een nieuwe kopen waar in ieder geval weer een paar jaar garantie op zit. Of zelf proberen te klussen. Al heb ik weinig zelfvertrouwen wat dit betreft.

Hebben andere 'slachtoffers' misschien garantie gekregen na de reparatie via Samsung? Je betaalt bijvoorbeeld 175 maar hoeveel zekerheid heb je dan dat je over een paar maanden weer 175 moet betalen?

Ik hoor graag hoe jullie dit hebben aangepakt en wat jullie in mijn geval zouden doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
[~brobuun}: neem voor dat geld de volgende keer een koolborstelloze beko wmy81483 voor 1400 toeren wtv8812 voor 1600 toeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-04 01:27
brobuun schreef op maandag 4 december 2017 @ 12:24:
Hier ook hetzelfde probleem 2 jaar en een paar maanden geleden gekocht!

Ik sta op het punt een monteur te laten komen via samsung, maar wil eerst een prijsopgaaf horen.

Aangezien de wasmachine mij destijds maar 355 euro heeft gekost vraag ik mij af hoeveel het mij oplevert om er 175 euro reparatiekosten voor te betalen.

Dan kan ik misschien beter een nieuwe kopen waar in ieder geval weer een paar jaar garantie op zit. Of zelf proberen te klussen. Al heb ik weinig zelfvertrouwen wat dit betreft.

Hebben andere 'slachtoffers' misschien garantie gekregen na de reparatie via Samsung? Je betaalt bijvoorbeeld 175 maar hoeveel zekerheid heb je dan dat je over een paar maanden weer 175 moet betalen?

Ik hoor graag hoe jullie dit hebben aangepakt en wat jullie in mijn geval zouden doen.
Grofgezegd kun je stellen dat ie na reparatie (of: vervangen van de printplaat) weer even lang mee kan gaan als de huidige. De vervangende printplaat zal exact dezelfde zijn als degene die er nu inzit. Of misschien een eerder gebruikt, maar gerepareerd exemplaar..

En wat ik in jouw geval zou doen? Printplaat loshalen, soldeerstationnetje erbij en alles doorsolderen met wat nieuwe soldeer.

Ik wil het ook wel voor je doen trouwens voor 2 tientjes plus verzendkosten bij wijze van proef. En mocht het niet lukken, kun je nog een tientje terugkrijgen ook. Zo moeilijk is het niet en alle apparatuur en materiaal om het goed door te solderen heb ik hier in huis ;)

Regio Rotterdam-Den Haag trouwens. En mocht er iemand in de regio hier zijn die zo'n kapotte wasmachine heeft, dan wil ik die wel overnemen. Ben in dit draadje beland, toen ik zocht naar een defecte wasmachine om te repareren. Mn huidige Bosch is namelijk niet al te betrouwbaar op het moment dus daar zoek ik een vervanger voor.

[ Voor 18% gewijzigd door koektrommeltje op 11-12-2017 03:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacco de Wit
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-07-2023
Beste mensen,
Onze machine is van 2012 en blijft hangen op 12 minuten in het centrifuge gedeelte.
Ik heb de hoofd print vrijgemaakt van onderkant en siliconen maar deze print heeft helaas geen pijltjes en ziet er ook anders uit dan in dit topic. Ik zie ook geen duidelijke losse contacten.
Mijn vraag is , vergrootglas er bij en alles na solderen?
En iedereen bedankt voor de nuttige info, kan een hoop geld schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacco de Wit
  • Laatst online: 23-07-2023
Niks kunnen vinden op de print met lamp en vergroot glas.Alles weer in elkaar gezet en proef gedraaid.
Machiene doet keurig wat hij moet doen. Slecht contact in een van de stekkers???
Geen concrete conclusie maar wel een blije vrouw in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-04 01:27
Jacco de Wit schreef op maandag 11 december 2017 @ 13:54:
Beste mensen,
Onze machine is van 2012 en blijft hangen op 12 minuten in het centrifuge gedeelte.
Ik heb de hoofd print vrijgemaakt van onderkant en siliconen maar deze print heeft helaas geen pijltjes en ziet er ook anders uit dan in dit topic. Ik zie ook geen duidelijke losse contacten.
Mijn vraag is , vergrootglas er bij en alles na solderen?
En iedereen bedankt voor de nuttige info, kan een hoop geld schelen.
Baat het niet, dan schaadt het niet. Zonder het apparaat te kennen, zou het me niets verbazen als ie na die 12 minuten over moet schakelen naar een andere handeling. Gezien de vele klachten over dit apparaat, zou het best weleens een probleen kunnen zijn met een relais ofzo.. Als je een beetje handig bent, de tijd hebt en het ding uit de garantie is, zou ik gewoon op elk soldeerverbinding even de soldeerbout zetten met een heel klein beetje verse soldeertin. Eventuele soldeerbreukjes of brakke verbindingen herstel je dan en die brakke soldeerverbindingen hoef je niet altijd te zien.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Villager
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:05
Ook wij hebben de hier beschreven problemen met de Samsung Ecobubble van ong. 53 jaar oud. Vandaag maar de stoute schoenen aangetrokken en aan de slag gegaan. Dat viel nog niet mee!
Na eerst rondom door een dikke laag siliconen geworsteld te hebben, kreeg ik met geen mogelijkheid de printplaat uit z'n bak. Blijkt deze ook in z'n geheel in de siliconen te liggen. Dus de zijkant van de bak waar hij in zit verwijderd en vervolgens met een keukenmesje de printplaat van de bodem losgemaakt. Die was er uit! Gelukkig ging de laag siliconen van 5mm relatief makkelijk van de printplaat (half uurtje prutsen).
Ik was een beetje 'teleurgesteld' dat de solderingen er eigenlijk best goed uit zagen (is dit het probleem dan wel....). Op een enkele na.Toch vrijwel alles maar even opnieuw gesoldeerd.
Bak met printplaat weer ingebouwd en dan het grote moment: doet ie het nog? Jaaaaaa! ;)
Machine draait nu. Ben benieuwd of het is opgelost of dat we morgen op een nieuwe wasmachine uit kunnen (Geen Samsung meer) 8)7

Update 31/12: Ik had een foto genomen van de printplaat ná het solderen. Ik zit 's avond de printplaat op de computer te controleren en zie nog een 'matige' soldering die ik kennelijk niet goed gesoldeerd had. Volgende ochtend meteen maar gefixed.
We hebben inmiddels 24 wasjes gedraaid en alles gaat nog goed. Ik heb 'm overigens niet met siliconenkit vastgezet, maar heb de plastic lipjes die 'm tegenhouden met wat PVC lijm verstevigd en die houden de printplaat nu prima op z'n plek. TIP: Neem vanaf het begin foto's van de situatie. Zo kun je altijd terugkijken hoe het zat.
Voor iedereen die nog aan de slag gaat: Succes en laat je niet ontmoedigen door de ogenschijnlijk moeilijke klus. Gewoon doen en neem je tijd!
Bedankt@Moreno83
EcoBubble1EcoBubble2EcoBubble3

Update 11-10-2019
Zat vandaag weer even door dit topic te bladeren en zag met enige verbazing dat het nog heel actueel is (Samsung doet er dus nog steeds helemaal niks mee :( ...). Inmiddels is mijn machine al weer 5 jaar oud en is, na de zelf uitgevoerde reparatie, nog steeds in orde. Dus dacht dit even te vermelden om mede-tweakers die tegen deze ellende aanlopen toch aan te moedigen om de reparatie zelf uit te voeren. Het kan goed gaan en dan kun je toch een beetje trots op jezelf zijn :*)

Update 17-05-2022
Kreeg een melding dat er een duimpje gegeven was voor mijn beschrijving, dus maar weer eens door dit topic gelopen. Fijn om te lezen dat er nog steeds gebruik gemaakt wordt van hetgeen hier beschreven staat. Onze Ecobubble doet t dus nog steeds prima en is inmiddels dus alweer 8 jaar oud. Maar nog steeds zal ik geen Samsung witgoed meer kopen. Succes iedereen! :)

Update: 21-01-2023
Vandaag is de wasmachine toch echt overleden!
Niet door een defecte printplaat, maar met een grote klap is de trommel verschoven en hangt nu niet meer op z'n plek. Weg met de Samsung en morgen maar een nieuwe uitzoeken dus.

Update: 22-01-2023
Het is een Bosch Series 8 (A-label) geworden. Dit is de laatste update van deze post wat mij betreft. Vrijdag a.s. gaat de ruim 8 jaar oude Samsung Ecotrouble naar het vuilstort >:) .

[ Voor 59% gewijzigd door Villager op 22-01-2023 11:20 . Reden: update3 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorp3
  • Laatst online: 17-01-2018
Ik heb hetzelfde probleem met de ecobubble. Wasmachine is 2 jaar en 5 maanden.
Ik ga bij de verkoper informeren maar ben bang daar niet verder te komen.
Dus dan misschien zelf gaan repareren.
Dank voor jullie tips hiervoor!
Ik vraag me alleen af hoe je die printplaat er weer netjes vast in krijgt, als hij zo goed vast zat.
Kan iemand daar antwoord op geven?
Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:34
Zorg dat je "no-clean" flux gebruikt, of verwijder de flux na het solderen. En je krijgt hem natuurlijk weer vast met silliconen ;)

Dit verschijnsel heet overigens fretting en komt vaak door te grote gaten in de pcb icm slecht thermisch/mechanisch ontwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Hier staat een Samsung ecobubble was/droger combi die eigenlijk vanaf dag 1 veel lawaai maakt en in de garantieperiode meerdere keren is gerepareerd.

Nu in de garantie net verlopen en hangt een een rare geur als de droger functie wordt gebruikt. Iemand een idee wat het kan zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door Sethro op 30-12-2017 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorp3
Dank je, Base_.

Even de reactie van de verkoper afwachten en dan wellicht toch zelf aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@sethro: kan vanalles zijn, stof bijvoorbeeld. drogers zijn eche stofnesten, en was/droogcombinaties hebben ook nog geen pluizenfilters. Probeer eens een lege was op 90 graden met machinereiniger. ruik je dde geur dan ook als het verwarmingselemet opwarmt?
als hij vervangen moet worden neem dan de beko htv8733 hebben wij hier ook is een prima was/droogcombi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moreno83
Villager schreef op woensdag 27 december 2017 @ 18:13:

Die was er uit! Gelukkig ging de laag siliconen van 5mm relatief makkelijk van de printplaat (half uurtje prutsen).
Ik was een beetje 'teleurgesteld' dat de solderingen er eigenlijk best goed uit zagen (is dit het probleem dan wel....). Op een enkele na.Toch vrijwel alles maar even opnieuw gesoldeerd.

[afbeelding][afbeelding][afbeelding]
Als je de 2e foto goed bekijkt zijn bijna alle solderingen slecht. Alles wat gebobbeld is is slecht en resulteert in slecht contact. Op de 2e foto zie je de contacten van de relais en de relais is 1 van de belangrijkste componenten op de print. Deze schakelt het programma.
Ik heb nu in totaal 3 printen opnieuw gesoldeerd , ook voor een mede tweaker en alle 3 draaien nog goed!

Alle contacten op de print moet je opnieuw laten vloeien met tin en je kan weer voorruit! De wasmachine maakt alleen lawaai als hij niet waterpas staat en/of niet goed gekalibreerd is. ( of de lagers zijn defect ).

Maar zoals al eerder gezegd , gewoon solderen!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Niet online
Moreno83 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 21:22:
[...]

Ik heb nu in totaal 3 printen opnieuw gesoldeerd , ook voor een mede tweaker en alle 3 draaien nog goed!

Maar zoals al eerder gezegd , gewoon solderen!!!
Yep, draait weer als een tiet!
We hopen dat ie nu misschien weer een paar jaar meegaat en daarna nooit meer een Samsung witgoed apparaat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorp3
Reparatiekosten 151,25.
Toch maar zelf proberen.
Even domme dozen vraag om te beginnen:
Hoe krijg ik de bovenplaat van de ecobubble?
Achter en bij het wasbakje de schroeven verwijderd.
Dan kan de plaat er echter nog niet af.
Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorp3
Al gelukt. ☺

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EPD
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15-01-2018

EPD

Hoi,

Hier ook een ecobubble, 3 jaar en 16 dagen oud, dus geen garantie meer :(
Hoe krijg je de printplaat er uit zonder de te breken?
De zijkanten vrij maken is al gedaan maar de print oplichten lukt niet omdat dit ook aan de onderkant helemaal in de siliconen is vast geplakt aan de behuizing.

Ben benieuwd naar tips.

Toch gelukt :)

[ Voor 2% gewijzigd door EPD op 15-01-2018 23:37 . Reden: extra ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
@EPD , @Scorp3 Als jullie nou even posten hoe het gelukt is, misschien hebben anderen ook dezelfde vraag....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-04 20:53
zonoskar schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 09:47:
@EPD , @Scorp3 Als jullie nou even posten hoe het gelukt is, misschien hebben anderen ook dezelfde vraag....
Pagina terug staat de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorp3
Wij hebben een mesje tussen de siliconenlaag en de behuizing gezet. Beetje bewegen met het mes, helemaal rondom. Uiteindelijk kun je hem loshalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

wij hebben ook een eco bubble, maar ook dergelijk probleem motor en print vervangen (overgens nog net in de garantie. )

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dicksterk
iemand die lid is zou de consumentenbond eens naar dit topic moete verwijzen. Misschein kan de consumentenbond druk uitoefenen op samsung nederland om dit vanaf nu gratis en zonder arbeidsloon te verhelpen, want dit is toch duidelijk een productiefout. en de volgende keer geen samsung meer kopen uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Niet online
dicksterk schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 20:55:
iemand die lid is zou de consumentenbond eens naar dit topic moete verwijzen. Misschein kan de consumentenbond druk uitoefenen op samsung nederland om dit vanaf nu gratis en zonder arbeidsloon te verhelpen, want dit is toch duidelijk een productiefout. en de volgende keer geen samsung meer kopen uiteraard.
Kassa, consumentenbond en consorten vind dit issue niet interessant...
Been there, done that!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@teleluvr: lekker is dat, als consumentneorganisaties zelf gaan uitmaken wat wel en niet interessant is. Op die manier hoeven producenten als samsung niets aan hun kwaliteit te doen, ze komen er toch wel mee weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1030503

Goedendag
Ook hier de printplaat eruit gehaald
Ivm trommel die niet draaide
Waar op de printplaat moet ik kijken
Ik zie niks kapot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moreno83
Anoniem: 1030503 schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 13:40:
Goedendag
Ook hier de printplaat eruit gehaald
Ivm trommel die niet draaide
Waar op de printplaat moet ik kijken
Ik zie niks kapot
Alle solderingen met "bobbeltjes" erin. Google anders op " cold solder ".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

Ben eigenlijk wel benieuwd bij welke typenummers / modellen dit probleem zich speelt, het lijkt mij dat dit bij de nieuwere types niet meer mag gebeuren. Ik zie erg veel positieve berichten over de nieuwste wasdroogcombi maar ik krijg nu wel mijn bedenkingen.

[ Voor 25% gewijzigd door Fox op 21-01-2018 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moreno83
Zijn de modellen met het grote display. Ik denk zelf dat er niet zoveel verschil zit tussen de modellen , wellicht design.
Er zijn 2 type printplaten bekend , lijken sterk op elkaar.

Het is niet alleen Samsung hoor. Warmte en trillingen zijn gewoon een probleem bij wasmachines en drogers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsiooh
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 03-02-2023
Vandaag ook geprobeerd om de printplaat te verwijderen, zonder de plastic behuizing te beschadigen, dit bleek niet al te makkelijk. Eerst al de siliconen aan de zijkant van de printplaat weggesneden, daarna geprobeerd de printplaat uit de behuizing te "wippen", hierbij helaas een kleine krak in de printplaat gemaakt. Gevolg, de printplaat lijkt nu volledig kapot aangezien de wasmachine nu ook niet meer aan gaat.

Kortom het lijkt dus noodzakelijk om de plastic behuizing ook weg te snijden om de printplaat goed eruit te krijgen.

Geen idee of het nog mogelijk is om de printplaat te maken en wat de kosten hiervoor zijn.

Een nieuwe printplaat a 215 Euro van Samsung en daarbij weer het risico lopen dat ie er niet 2 en een half jaar mee stopt lijkt mij ook geen goede oplossing.

Waarschijnlijk wordt het dus een nieuwe wasmachine of iemand moet nog met een goede adresje komen om de printplaat voor een schappelijke prijs te laten maken.

Moraal van het verhaal "Bezint eer gij begint"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moreno83
Thijsiooh schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 17:58:
Vandaag ook geprobeerd om de printplaat te verwijderen, zonder de plastic behuizing te beschadigen, dit bleek niet al te makkelijk. Eerst al de siliconen aan de zijkant van de printplaat weggesneden, daarna geprobeerd de printplaat uit de behuizing te "wippen", hierbij helaas een kleine krak in de printplaat gemaakt. Gevolg, de printplaat lijkt nu volledig kapot aangezien de wasmachine nu ook niet meer aan gaat.

Kortom het lijkt dus noodzakelijk om de plastic behuizing ook weg te snijden om de printplaat goed eruit te krijgen.

Geen idee of het nog mogelijk is om de printplaat te maken en wat de kosten hiervoor zijn.

Een nieuwe printplaat a 215 Euro van Samsung en daarbij weer het risico lopen dat ie er niet 2 en een half jaar mee stopt lijkt mij ook geen goede oplossing.

Waarschijnlijk wordt het dus een nieuwe wasmachine of iemand moet nog met een goede adresje komen om de printplaat voor een schappelijke prijs te laten maken.

Moraal van het verhaal "Bezint eer gij begint"
Je mag mij die print wel sturen hoor , ik kan hem denk ik wel voor je maken. Heb voor een andere tweaker ook de print hersteld.
Zou zonde zijn om een nieuwe wasmachine te kopen als die nog ff mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilske
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-04 14:18
Moreno83 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 19:42:
[...]

Je mag mij die print wel sturen hoor , ik kan hem denk ik wel voor je maken. Heb voor een andere tweaker ook de print hersteld.
Zou zonde zijn om een nieuwe wasmachine te kopen als die nog ff mee kan.
Helaas vertoont mijn wasmachine exact dezelfde kuren als hier in het topic bij de meeste en dus dankzij alle tips hier ook de printplaat eruit gehaald. Bij het verwijderen uit de silicone op twee hoekjes de printplaat gescheurd/gebroken, helaas ook door twee banen heen.

@Moreno83 heb jij een paar tips om de printplaat te herstellen? 1 van de 2 is n oppervlakkige/brede baan waar ik volgens mij gewoon met tin een verbinding kan maken. De tweede baan ziet er wat dieper liggend uit, hoe zou je zoiets aanpakken? Heb foto's indien bovenstaande niet duidelijk is :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-04 22:37

Kraz

Saving the world

Pilske schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 13:58:
[...]

Helaas vertoont mijn wasmachine exact dezelfde kuren als hier in het topic bij de meeste en dus dankzij alle tips hier ook de printplaat eruit gehaald. Bij het verwijderen uit de silicone op twee hoekjes de printplaat gescheurd/gebroken, helaas ook door twee banen heen.

@Moreno83 heb jij een paar tips om de printplaat te herstellen? 1 van de 2 is n oppervlakkige/brede baan waar ik volgens mij gewoon met tin een verbinding kan maken. De tweede baan ziet er wat dieper liggend uit, hoe zou je zoiets aanpakken? Heb foto's indien bovenstaande niet duidelijk is :-)
Met zo'n verhaal zeggen foto's meer 'dan 1000 woorden' ;)
Ik heb zelf wel eens wat onderdelen op een printplaat vervangen en de methode op onderstaande link gebruikt. Wellicht kun jij dit ook doen in jouw geval?

http://www.flipperwinkel.nl/tech/wpcelkos/index.html
*ipv schuren kun je ook met een klein schroevendraaiertje de baan 'schoon' krabben.

[ Voor 4% gewijzigd door Kraz op 02-02-2018 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moreno83
@Pilske Zonde van de print echter was ik er zelf ook af en toe bang voor dat het mij zou overkomen. Je kan het beste de zijkanten los maken met een stanley mesje en ik heb toen zelf een lange dunne platte schroevendraaier gebruikt en zo ruimte gemaakt tussen de print en de behuizing. Zit niet geplakt maar een beetje vaccuum.

Voor het gebroken spoortje zou ik zelf de pootjes van een elco gebruiken , deze kun je heel makkelijk buigen en kunnen de voltages makkelijk aan.

Ik zou graag de fotos willen zien! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:34
Pilske schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 13:58:
[...]

Baan stukje rond breuk kaal maken, kaal stukje draad opleggen en vastsolderen (een kant lang laten en na vastsolderen afknippen is het makkelijkst). Zonder draadje is de kans op tinbreuk vrij groot en is bovendien veel lastiger solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilske
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-04 14:18
Helaas heeft de machine/printplaat het niet overleefd, misschien toch iets te grof uit de silicone gemonteerd. Heb nog dankbaar gebruik gemaakt van de tips hierboven om de breuken te repareren, maar het mocht niet baten. De wasmachine is in ieder geval mee retour gegaan toen de nieuwe kwam, voor mij nooit meer n Samsung:-).

[ Voor 7% gewijzigd door Pilske op 07-02-2018 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Villager
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:05
Toch jammer om te lezen dat enkelen de printplaat hebben gemold met het proberen de printplaat te verwijderen, zonder de zijkant van de plastic bak te verwijderen. Ik denk ook dat het niet gaat lukken zonder dit te doen. Zelfs met de zijkant er uitgesneden (met een stevig stanleymes **pas op je vingers**) was het best nog even wrikken met een plamuurmes eronder om de print los te krijgen. Mijn advies als je aan de slag gaat: snij de zijkant er uit. Deze kun je later prima terugplaatsen en bevestigen met PVC lijm. Even laten drogen en alle naden nog even 'nasmeren' met lijm. Werkt prima!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moreno83
3E error bij een Samsung Eco Bubble waarbij hij de motor niet aanstuurt is geen probleem met de soldering maar een probleem met een zogenaamde low voltage dropout regulator. Zitten er 2 op de voeding , de KIA78R15PI en de KIA78R05PI.

De KIA78R15PI gaat defect , deze vervangen en hij werkt weer. Je kan het meten door de voltage te meten bij pin 2. Deze moet 15v zijn.

Kosten ongeveer 3 euro via ebay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-04 17:34
Hier ook een Samsung van inmiddels 5-6 jaar oud. In de zomer moet ik elke 10 wasbeurten de stekker er uittrekken en weer indoen en dan werkt ie weer (al 3jaar nu dit)

Heeft iemand ervaring met de leverancier aanspreken op de ‘normale’ gebruiksduur van een machine zoals dit? En wat zijn dan reeele reparatiekosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moreno83
meermarco schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 15:18:
Hier ook een Samsung van inmiddels 5-6 jaar oud. In de zomer moet ik elke 10 wasbeurten de stekker er uittrekken en weer indoen en dan werkt ie weer (al 3jaar nu dit)

Heeft iemand ervaring met de leverancier aanspreken op de ‘normale’ gebruiksduur van een machine zoals dit? En wat zijn dan reeele reparatiekosten?
Dan zou je haast denken dat hij op een plek staat waar hij te heet word. Kan soldering probleem zijn maar ook thermische zekering. ( koelt af en hij doet het weer... ).

Je moet iemand kennen die handig is en die het leuk vind om het te repareren om het goedkoop te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1043083

Hier precies hetzelfde probleem met wasmachine. Na 2,5 jaar of zelfs eerder begint steeds op gepauzeerd te staan.

Ik merk wel dat heel veel wasmachine Samsung dit probleem hebben. Zo vaak contact gehad. Probeer dit probeer dat. Soms hielp het tijdelijk. Door steeds wat proberen en afwachten loopt de tijd door. Nu is ie 3 jaar 1 maand. Nu doet ie het elk wasbeurt pauzeren. Tja buiten garantie.

Als ik deze verhalen zo lees lijkt het wel of bijna alle eco bubbel dit probleem hebben. Schepen ze de mensen af.

Vindt dat wel waardeloos Samsung als dit om fabrieksfout gaat. Ik haal nooit meer een Samsung wasmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rico_13
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-04 23:16
Hier hetzelfde aan de hand, machine draait enige minuten. Gaat vervolgens zachter draaien waarna de machine helemaal uitvalt. net alsof hij ergens in een noodloop gaat. Springt vervolgens na een tweetal minuten uit zichzelf weer aan en gaat verder waar hij met het programma is gebleven.

De elco van de inkomende 230V wisselspanning is bol gaan staan. Don't ask me why.. Gezien de 500V 10 uF bijna nergens los te krijgen is heb ik ervoor gekozen om deze te vervangen met een 450V variant. (wisselspanning)230V x 1,41 = (na gelijkrichting)324.3V
zou dus makkelijk goed opgevangen moeten worden door een 450V capacitor.

Gisteren de plaat uitgebouwd en siliconen rondom losgesneden.. Inderdaad een hel van een prutswerk. maar neem er een paar uurtjes rustig de tijd voor en buig de plaat niet te veel, voorkomt nog meer ellende.

Nu heb ik de onderste siliconen laag er inmiddels ook al af, maar vraag ik mij af na het vervangen van de bolle Elco: hoe zetten jullie dit allemaal terug? Gewoon de bestaande laag siliconen onder de printplaat terugleggen en het geheel vastzetten in de bak? Of gieten jullie er nieuwe siliconen in?

Lijkt me geen slim plan om de plaat zonder onderkant los in de plastic bak te zetten..

Hoor graag van jullie!

[ Voor 11% gewijzigd door rico_13 op 19-02-2018 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beezjeh
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-04 14:50
Hier al een Samsung nu 5 jaar maar dit probleem nooit gehad eerlijk gezegd en draait nog super.

Had 5 jaar garantie en wel is de trommel vervangen onder garantie. Trommel was overigens gewoon goed maar er zat achterop een plaat los wat geluid maakte maar extra garantie liep extern bij aankooppunt dus vandaar dat een nieuwe trommel gewoon werd vervangen :).

Maar ik heb begrepen dat Samsung 5 jaar lang sowieso een coulance programma heeft op hun witgoed. Dit neemt natuurlijk niet weg dat een wasmachine na 2 jaar al kuren vertoont normaal is.
Pagina: 1 2 ... 9 Laatste