Ook wij hebben de hier beschreven problemen met de Samsung Ecobubble van ong.
53 jaar oud. Vandaag maar de stoute schoenen aangetrokken en aan de slag gegaan. Dat viel nog niet mee!
Na eerst rondom door een dikke laag siliconen geworsteld te hebben, kreeg ik met geen mogelijkheid de printplaat uit z'n bak. Blijkt deze ook in z'n geheel in de siliconen te liggen. Dus de zijkant van de bak waar hij in zit verwijderd en vervolgens met een keukenmesje de printplaat van de bodem losgemaakt. Die was er uit! Gelukkig ging de laag siliconen van 5mm relatief makkelijk van de printplaat (half uurtje prutsen).
Ik was een beetje 'teleurgesteld' dat de solderingen er eigenlijk best goed uit zagen (is dit het probleem dan wel....). Op een enkele na.Toch vrijwel alles maar even opnieuw gesoldeerd.
Bak met printplaat weer ingebouwd en dan het grote moment: doet ie het nog? Jaaaaaa!
Machine draait nu. Ben benieuwd of het is opgelost of dat we morgen op een nieuwe wasmachine uit kunnen (Geen Samsung meer)
Update 31/12: Ik had een foto genomen van de printplaat ná het solderen. Ik zit 's avond de printplaat op de computer te controleren en zie nog een 'matige' soldering die ik kennelijk niet goed gesoldeerd had. Volgende ochtend meteen maar gefixed.
We hebben inmiddels
24 wasjes gedraaid en alles gaat nog goed. Ik heb 'm overigens niet met siliconenkit vastgezet, maar heb de plastic lipjes die 'm tegenhouden met wat PVC lijm verstevigd en die houden de printplaat nu prima op z'n plek. TIP: Neem vanaf het begin foto's van de situatie. Zo kun je altijd terugkijken hoe het zat.
Voor iedereen die nog aan de slag gaat: Succes en laat je niet ontmoedigen door de ogenschijnlijk moeilijke klus. Gewoon doen en neem je tijd!
Bedankt@Moreno83
Update 11-10-2019
Zat vandaag weer even door dit topic te bladeren en zag met enige verbazing dat het nog heel actueel is (Samsung doet er dus nog steeds helemaal niks mee

...). Inmiddels is mijn machine al weer 5 jaar oud en is, na de zelf uitgevoerde reparatie, nog steeds in orde. Dus dacht dit even te vermelden om mede-tweakers die tegen deze ellende aanlopen toch aan te moedigen om de reparatie zelf uit te voeren. Het kan goed gaan en dan kun je toch een beetje trots op jezelf zijn
Update 17-05-2022
Kreeg een melding dat er een duimpje gegeven was voor mijn beschrijving, dus maar weer eens door dit topic gelopen. Fijn om te lezen dat er nog steeds gebruik gemaakt wordt van hetgeen hier beschreven staat. Onze Ecobubble doet t dus nog steeds prima en is inmiddels dus alweer 8 jaar oud. Maar nog steeds zal ik geen Samsung witgoed meer kopen. Succes iedereen!
Update: 21-01-2023
Vandaag is de wasmachine toch echt overleden!
Niet door een defecte printplaat, maar met een grote klap is de trommel verschoven en hangt nu niet meer op z'n plek. Weg met de Samsung en morgen maar een nieuwe uitzoeken dus.
Update: 22-01-2023
Het is een Bosch Series 8 (A-label) geworden. Dit is de laatste update van deze post wat mij betreft. Vrijdag a.s. gaat de ruim 8 jaar oude Samsung Ecotrouble naar het vuilstort

.
[
Voor 59% gewijzigd door
Villager op 22-01-2023 11:20
. Reden: update3 ]