Beetje rekenwerk en je ziet idd dat een 450v elco dat wel aan kan! Ik heb het voor je nagemeten en het is +/- 330v op de rectifier. ( D15XB60 )rico_13 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 13:22:
Hier hetzelfde aan de hand, machine draait enige minuten. Gaat vervolgens zachter draaien waarna de machine helemaal uitvalt. net alsof hij ergens in een noodloop gaat. Springt vervolgens na een tweetal minuten uit zichzelf weer aan en gaat verder waar hij met het programma is gebleven.
De elco van de inkomende 230V wisselspanning is bol gaan staan. Don't ask me why.. Gezien de 500V 10 uF bijna nergens los te krijgen is heb ik ervoor gekozen om deze te vervangen met een 450V variant. (wisselspanning)230V x 1,41 = (na gelijkrichting)324.3V
zou dus makkelijk goed opgevangen moeten worden door een 450V capacitor.
Gisteren de plaat uitgebouwd en siliconen rondom losgesneden.. Inderdaad een hel van een prutswerk. maar neem er een paar uurtjes rustig de tijd voor en buig de plaat niet te veel, voorkomt nog meer ellende.
Nu heb ik de onderste siliconen laag er inmiddels ook al af, maar vraag ik mij af na het vervangen van de bolle Elco: hoe zetten jullie dit allemaal terug? Gewoon de bestaande laag siliconen onder de printplaat terugleggen en het geheel vastzetten in de bak? Of gieten jullie er nieuwe siliconen in?
Lijkt me geen slim plan om de plaat zonder onderkant los in de plastic bak te zetten..
Hoor graag van jullie!
Nu je hem toch open hebt zou ik als ik jou was wel de hele print aanstippen met wat tin , met name de relais want die puntjes in de soldeer is echt niet goed!! Hele print nalopen en vooral de octocouplers/relais en alles wat van die "puntjes" in de soldeer heeft.
Ik heb nu meerdere printplaten gerepareerd en indien de silliconen echt weg is zou ik wat kit gebruiken als voetje. De print rust zonder die silliconen op de optocouplers , ik heb van die eilandjes gemaakt met kit zodat hij niet door buigt.
De rest van de randen in de plastic behuizing gewoon dicht kitten , niet pot dicht. De warmte moet juist weg en de warmte + trillingen zijn de oorzaak van het probleem!

[Voor 11% gewijzigd door Moreno83 op 19-02-2018 20:36]