• Moreno83
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10-05 18:23
Dynazap schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 20:59:
Printplaat eruit gehaald. Zie foto's (klikje voor grotere):

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Lijkt mij dat dit een soortgelijke is aan die altijd stuk gaat 8)7 .
Dat is hem idd!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:52

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Bij toeval kwam ik dit topic tegen en dacht nee toch?!

Maar er is ook goed nieuws. Mijn Samsung WF0704Y7E Eco Bubble doet het al 6 jaar!
Echter in het eerste jaar kwam er een gewicht los in de wasmachine en stond hij bij terugkomst in de keuken (1 meter verder)
Dat is toen gerepareerd maar moet straks verhuizen en hou mijn hart vast.

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:19
Mooi topic, meer (zelf) repareren ipv weggooien!

Het probleem is niet exclusief van samsung zelf dit probleem ooit meegemaakt met een Beko. Ding was gehuurd (studentenhuis) en volgens de verhuurder, die ook zelf de reparaties deed (was begonnen als monteur), kwam het bij alle merken voor en ook bij drogers en vaatwassers. Printplaat geeft namelijk 230V met flink wat A door, dat is net wat anders dan de meeste printplaten slechts 12V met weinig A te verwerken krijgen.
Machine draaide meerdere keren per dag en heeft het 5-6 jaar uitgehouden. Bijna alles kon die man zelf ter plekke repareren of eenvoudig een onderdeel vervangen (alleen een tijdje doordraaien met compleet versleten lagers bleek te veel van het goede :+).

Mijn punt: als een apparaat stuk gaat is dat vaak maar een klein onderdeel dat je kunt (laten) vervangen. Dat is veel goedkoper en beter voor het milieu dan een nieuwe kopen. Als ik hier reacties lees met als opties zelf solderen of een nieuwe kopen dan mis ik een belangrijke derde optie: laten repareren door een lokale reparateur niet zo'n dure van samsung of bol. Veel mensen lijken bang dan er 1/2 jaar later iets anders stuk gaat maar vaak heeft een machine gewoon een zwakke plek (warm, veel stroom, ...) en als dat onderdeel gemaakt is of vervangen kan je machine weer net zo lang mee als de 1e keer (of zelfs langer als je de printplaat extra dik soldeert).
En als je toch liever een nieuwe wil hebben geef/verkoop je oude dan aan de kringloop of iemand die die dingen repareert om ze weer te verkopen, help je hem, iemand met weinig geld én het milieu! Trap niet in dure blauwe webwinkels die je oude machine 'gratis' meenemen want die belanden in de shredder

edit>
mijn post was te positief over samsung, aangepast, ik wou wat extra info over het probleem toevoegen aan het topic.
Een machine die na licht gebruik binnen 3 jaar stopt is idd niet goed en dat moet verholpen worden door de verkoper of de fabriek. En die zogenaamde coulance van samsung door een reparatie eerst voor €400 aan te bieden en dan 'korting' te geven tot €175 terwijl de lokale monteur het waarschijnlijk voor €75 doet is ook echt ergerlijk.

[Voor 13% gewijzigd door Rrob op 21-08-2018 09:36]

-specs-

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Die machines die worden afgevoerd worden gewoon gedemonteerd en gerecycled.
Vaak hoor je in de winkel idd advies om maar gewoon wat nieuws te kopen, want "nu geef je 150 euro uit, straks gaat ie gewoon weer kapot", want wat is er nou lekkerder dan een nieuwe machine verkopen...

Dit soldeerprobleem is niet specifiek Samsung, andere merken krijgen er uiteindelijk ook last van. Soldeer mag al enige jaren geen lood meer bevatten, waardoor soldeerverbindingen een stuk minder flexibel zijn. Door trillingen of opwarmen en afkoelen krijg je scheurtjes en dat wordt uiteindelijk steeds erger totdat het niet meer werkt. Zijn al heel wat videokaarten, laptops en spelcomputers voortijdig mee naar de eeuwige jachtvelden gebracht.

Wat wel typisch Samsung is: de afhandeling. 0,0% coulance, torenhoge prijzen voor een simpele printplaat en dat al na 3 jaar.

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:43
Rrob schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 18:49:
Printplaat geeft namelijk 230V met flink wat A door, dat is net wat anders dan de meeste printplaten slechts 12V met weinig A te verwerken krijgen.
Een beetje moederbord trekt al gauw bijna 100A door de processor dus stroom hoeft geen probleem te zijn, en 1000V spanning is ook geen enkel probleem zolang de afstand tussen de sporen voldoende is. Als het ontwerp en de constructie maar goed is ;)
_JGC_ schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 19:31:
Dit soldeerprobleem is niet specifiek Samsung, andere merken krijgen er uiteindelijk ook last van. Soldeer mag al enige jaren geen lood meer bevatten, waardoor soldeerverbindingen een stuk minder flexibel zijn.
Een goede loodvrije verbinding is vaak sterker als loodhoudend, meestal ligt het probleem aan te grote gaten in de print of geen gebogen pinnetjes waardoor die metaalmoeheid optreed na wat temperatuurwerking of andere mechanische belasting.

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

Toch even een lans breken voor samsung: zelf dit probleem ooit meegemaakt met een Beko. Ding was gehuurd (studentenhuis) en volgens de verhuurder, die ook zelf de reparaties deed (was begonnen als monteur), kwam het bij alle merken voor en ook bij drogers en vaatwassers. Printplaat geeft namelijk 230V met flink wat A door, dat is net wat anders dan de meeste printplaten slechts 12V met weinig A te verwerken krijgen.
Machine draaide meerdere keren per dag en heeft het 5-6 jaar uitgehouden. Bijna alles kon die man zelf ter plekke repareren of eenvoudig een onderdeel vervangen (alleen een tijdje doordraaien met compleet versleten lagers bleek te veel van het goede :+).
Hoezo een lans breken voor Samsung...?
Als ik meerdere wassen per dag doe en mijn wasmachine houd het vijf jaar uit, dan hoor je mij niet klagen.
Mijn machine was net twee jaar oud, 2-3 wassen per week, dan hoort ie simpelweg nog niet afgeschreven te zijn. Iets met (te) verwachte economische levensduur...
Kort gezegd <200 wasjes vs. duizenden wasjes... Significant verschil...

Samsung :w

[Voor 0% gewijzigd door Teleluvr op 20-08-2018 19:57. Reden: Autocoureur]

• Xecuter NL
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:58

Toch even een lans breken voor samsung....
Ik snap wat je zegt. Maar...ik heb hiervoor de wasmachine (Bauknecht) van mijn grootouders gekregen. Dat ding heeft het gewoon 12+ jaar vol gehouden (zelfs met die achterlijke koolstofborstels!). Dus dat ze het allemaal hebben...hou toch op. Samsung hoort gewoon (net als alle andere overigens) een deugdelijk product te leveren. Als er dan steevast binnen 5 jaar bij meerdere gebruikers er een euvel boven komt drijven...dan heb je coulance, want je wilt service leveren. Kom dan niet aanzetten met 200+ euro kostende reparatie onzin.

Nu geen service leveren = ;w Samsung (jammer dat er geen smiley is met een hele dikke middelvinger)

Ik heb begrepen dat Miele ook niet meer de 15+ levensjaren levert, maar alles is beter dan <4.

Fuck Samsung. En fuck bol.com net zo. Want ook daar had ik meer van verwacht. Zo, ik ben het even kwijt.

• Moreno83
Alles is tegenwoordig een wegwerp industrie. Ik heb ook al gezien dat bij de distributieriem van bepaalde automerken ook onderdelen zitten waarop staat "made in china".

De samsung wasmachine is na reparatie verder best een deugdelijk product. Kleine tip , je moet de pinnetjes iets ombuigen en een verbinding maken naar het puntje waar hij uiteindelijk naar toe gaat. Dit kan je doen met bijv de pootjes van een elco gezien die makkelijk te buigen zijn.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Is de inverter print die gebruikt wordt specifiek voor het ecobubble gebeuren?
Heb een WF700 (non-ecobubble) die het al 5 jaar probleemloos doet, dus vraag me af of die ook potentieel met dezelfde problemen zit.

🖥️ | 🚗

• oscahie
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 05-12-2019
Hey, (non Dutch speaker here, apologies in advance for writing in English) our washing machine was having the same issue after 2 years and 8 months and so after reading about it in this thread and in a few places else, I've just completed the re-soldering of the PCB. I'm only an amateur with the soldering iron so I wanted to ask here: I noticed that with most of the pins, as soon as I touched them for a sec or two, the tin would begin to kinda boil and bubble, as if air was coming out from underneath the board. This means that, after hardening, the tin would almost always end up either with a hole or with a hollow bubble shape or both • . Adding new tin on top didn't help much, it seemed to only sort of mask the issue. Is this normal/expected or are my soldering skills _that_ bad?

• It can be seen in this pic: https://drive.google.com/...f6nmukpRJCLiJg-CNoQR/view

Nonetheless, after completing the job and reassembling the whole thing, the washing machine is running a program right now as I write this, so at least I didn't break anything critical :). It remains to be seen whether the issue is actually fixed or not, too early to tell, but fingers crossed. If not then I guess I'll just have to buy a goddamn new PCB (€130 is the cheapest I've found so far).

Thanks for all the valuable info in this thread!

• Moreno83
oscahie schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 15:06:
Hey, (non Dutch speaker here, apologies in advance for writing in English) our washing machine was having the same issue after 2 years and 8 months and so after reading about it in this thread and in a few places else, I've just completed the re-soldering of the PCB. I'm only an amateur with the soldering iron so I wanted to ask here: I noticed that with most of the pins, as soon as I touched them for a sec or two, the tin would begin to kinda boil and bubble, as if air was coming out from underneath the board. This means that, after hardening, the tin would almost always end up either with a hole or with a hollow bubble shape or both • . Adding new tin on top didn't help much, it seemed to only sort of mask the issue. Is this normal/expected or are my soldering skills _that_ bad?

• It can be seen in this pic: https://drive.google.com/...f6nmukpRJCLiJg-CNoQR/view

Nonetheless, after completing the job and reassembling the whole thing, the washing machine is running a program right now as I write this, so at least I didn't break anything critical :). It remains to be seen whether the issue is actually fixed or not, too early to tell, but fingers crossed. If not then I guess I'll just have to buy a goddamn new PCB (€130 is the cheapest I've found so far).

Thanks for all the valuable info in this thread!
That mostly happens on the bigger parts like the relays etc. Happened to me also , don't worry just add a little bit of flux if you got that. If not , just leave it as It is now.
Biggest problem is the smaller pins in the middle.

• Xecuter NL
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:58
Ik heb bij Coolblue (veel betere aftersales dan Bol) een nieuwe lekkere duitse AEG besteld (meteen maar groter laadvermogen en meer toeren), ze mogen die Samsung zo meenemen. Financieel gezien niet de slimste move denk ik en dus nu ff slikken voor mijn portemonnaie...maar dikke doei!

• Teleluvr
  • Niet online
Xecuter NL schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 11:32:
Ik heb bij Coolblue (veel betere aftersales dan Bol) een nieuwe lekkere duitse AEG besteld (meteen maar groter laadvermogen en meer toeren), ze mogen die Samsung zo meenemen. Financieel gezien niet de slimste move denk ik en dus nu ff slikken voor mijn portemonnaie...maar dikke doei!
Je had em natuurlijk ook kunnen laten fixen door een zeker iemand op het forum. Dan draait ie weer als een zonnetje. En succes met de aftersales van Coolblue als het zover is. Niet alle verhalen zijn even positief...

• MsMaaike
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11-04-2021
Niet om de partypooper uit te gaan hangen hoor, maar ook Coolblue geeft een dikke vinger waar je op kunt gaan zitten als de garantietermijn van je apparaat is verlopen. Dus die betere aftersales zijn nogal relatief. Veel plezier met de AEG!

• hdandre68
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 27-07-2019
@Moreno83
Hallo, ik heb dus ook het bekende probleem met mijn Samsung en wil ook proberen om het zelf te solderen. Wat ik nog niet gezien heb hier is wat je doet met de printplaat na solderen. Hier zit dus een gellaag op die je er af haalt. Maar doe je er weer wat over heen als je hem terugplaatst in de behuizing of gaat ie er zo 'kaal' in?
En hoe maak je de behuizing weer dicht? Lijmen kitten? En dan op rubbertjes weer vast schroeven?

Alvast bedankt voor het antwoord!

• Moreno83
@hdandre68 De print hangt zelf in de plastic lipjes van het frame, je hoeft dus ook niet alles eraf te peuteren. De print zit zelf dan ook aardig stevig in de behuizing.

Ik heb zelf voor anderen eilandjes gemaakt van kit ten hoogte van de zwarte optocouplers die aan de onderkant op de print zitten. Bij mijn eigen machine zat hij nog stevig genoeg in de behuizing en heb ik geen eilandjes gemaakt , gaat al bijna een jaar goed. ( Tenzij je lagers defect zijn en de hele machine tekeer gaat ).
Je kan een stukje uit de behuizing halen zodat je makkelijker onder de print kan "steken".

Suc6!

• hdandre68
@Moreno83 Dus de printplaat kan in de behuizing blijven zitten? Net zoals in dit filmpje?

YouTube: Samsung EcoBubble stuck mid-program - Repair guide

Maar je haalt toch wel de hele gellaag die over de plaat zit eraf? En daarna lijm of kit je de behuizing weer dicht?

• Moreno83
@hdandre68 Nee niet de hele laag , alleen de plekken waar het om gaat.

Ik haal zelf niet de bodem eruit zoals die persoon in het filmpje. Ik haal gewoon een stukje uit de zijkant zodat ik bijv een schroevendraaier eronder kan steken. Wel eerst de gel binnen in weg halen aan de zijkant. De print zelf klemt in het plastic , zitten lipjes aan de zijkant en in de hoeken. Na reparatie is kit optioneel maar niet noodzakelijk gezien de print ook wel in de behuizing blijft zitten zonder de gel laag.

• dennisk.
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ook ik ben getroffen door de uitstekende kwaliteit van de Samsung Ecobubble wasmachines! In mijn geval is de Ecobubble WF80F5EBP4W ermee opgehouden.

Ik zit nog te twijfelen om de printplaat er uit te halen en deze te laten solderen of om gewoon een nieuwe te bestellen...

Reviews

• hdandre68
Moreno83 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 21:44:

Ik haal zelf niet de bodem eruit zoals die persoon in het filmpje. Ik haal gewoon een stukje uit de zijkant zodat ik bijv een schroevendraaier eronder kan steken. Wel eerst de gel binnen in weg halen aan de zijkant. De print zelf klemt in het plastic , zitten lipjes aan de zijkant en in de hoeken. Na reparatie is kit optioneel maar niet noodzakelijk gezien de print ook wel in de behuizing blijft zitten zonder de gel laag.
@Moreno83 Sorry voor de vragen maar ik wil zeker weten dat ik het goed doe. Om de print lost te krijgen moet ik toch de lipjes onderin en nokjes bovenin weg knippen? Anders krijg ik 'm toch niet uit de behuizing?

[Voor 6% gewijzigd door hdandre68 op 03-09-2018 16:56]

• Moreno83
Idd de nokjes onderin

De print zit voornamelijk geklemd onder de 2 witte klemmetjes bij o.a de grote elco. Hij moet dus van de andere kant omhoog gehaald worden. Hij zit op zich niet zo vast het is eerder de zuigende werking van de silliconen aan de onderkant. ( Plakt een beetje door de warmte ).
Ik maak zelf altijd zoveel mogelijk ruimte tussen de print en de behuizing en snij zelf een stukje uit de behuizing zodat ik er ook onder kan komen. Voorzichtig een lange schroevendraaier oid onder steken en elke keer voorzichtig omhoog wippen. Niet te hard anders breek je de print.
De behuizing op een strategische plek kapot knippen , behuizing is vrij stevig en kan niks mee gebeuren.

Is een rot klusje en neemt wel wat tijd in beslag maar als je geduld hebt lukt het wel. Hij kan er daarna gewoon in , zit vaak nog strak genoeg.

[Voor 18% gewijzigd door Moreno83 op 03-09-2018 17:00]

• hdandre68
Moreno83 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 21:44:

Ik ben bang dat de hele laag er af moet. Met het loshalen is door de gellaag niet te zien welke punten opnieuw gesoldeerd moeten worden....

• reinier666
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-05 19:36
Ook mijn wasmachine van het zelfde type en 2 jaar en 10 maanden is hetzelfde lot ondergaan.
Ik woon alleen, dus geen grote verbruiker......toch al stuk.
Dat ik dit topic vond is zowel goed als slecht tegelijk. ;)

Samsung doet niks behalve een externe monteur sturen die ik moet betalen, schaam je samsung......nooit meer koop ik samsung!
Coolblue gaat nakijken wat ze voor me kunnen betekenen, die geven gelijk toe dat het niet normaal is.
(Ook dit draadje kennen ze ondertussen)
Dus voordat ik ga/laat solderen wacht ik nog even af.

• _JGC_
  • Nu online
Enige wat coolblue voor je kan betekenen is de kosten van die reparateur voor een heel groot deel vergoeden. De fabrieksgarantie is verstreken dus heb je niks te maken met Samsung.

• Moreno83
Tevens betaal je dus de monteur bijna niet maar wel de printplaat oftewel ben je tussen de 150 en 200 euro kwijt. Monteurs tegenwoordig repareren niks , die vervangen. ( Koeriers ).

• Moreno83
hdandre68 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 00:09:
[...]

Ik ben bang dat de hele laag er af moet. Met het loshalen is door de gellaag niet te zien welke punten opnieuw gesoldeerd moeten worden....
De onderste gel laag moet er idd helemaal af.

• hdandre68
Moreno83 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 09:16:
[...]

De onderste gel laag moet er idd helemaal af.
Heb gisteren de punten die je aangaf op de printplaat opnieuw gesoldeerd, niet alle 10.000 gedaan maar de belangrijkste :*) . Printplaat op eilandjes kit weer teruggeplaatst en de behuizing op rubbertjes weer in de wasmachine geplaatst.
Vanmorgen maar eens een eerste wasje geprobeerd.....en hij maakte het programma helemaal af! Tis het eerste wasje maar lijkt dat mijn bakwerk geslaagd is!

Bedankt voor de tips, suggesties en adviezen Moreno83!

• Moreno83
hdandre68 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 11:56:
[...]

Heb gisteren de punten die je aangaf op de printplaat opnieuw gesoldeerd, niet alle 10.000 gedaan maar de belangrijkste :*) . Printplaat op eilandjes kit weer teruggeplaatst en de behuizing op rubbertjes weer in de wasmachine geplaatst.
Vanmorgen maar eens een eerste wasje geprobeerd.....en hij maakte het programma helemaal af! Tis het eerste wasje maar lijkt dat mijn bakwerk geslaagd is!

Mooi dat het je gelukt is! Denk dat het wel goed komt hoor en graag gedaan.

• Teleluvr
  • Niet online
hdandre68 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 11:56:
[...]

Moreno83 for president! :+

• oscahie
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 05-12-2019
Moreno83 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 21:55:
[...]

That mostly happens on the bigger parts like the relays etc. Happened to me also , don't worry just add a little bit of flux if you got that. If not , just leave it as It is now.
Biggest problem is the smaller pins in the middle.
Just reporting in after running a bunch of washing cycles over the last few weeks... it's working great so far! :) _/-\o_

• Teleluvr
  • Niet online
oscahie schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 01:39:
[...]

Just reporting in after running a bunch of washing cycles over the last few weeks... it's working great so far! :) _/-\o_
Mine has been working flawlessly since the repair by Moreno83 mid Dec17! _/-\o_

• reinier666
Coolblue komt gelukkig over de brug en heeft me een mail gestuurd dat ik een reparateur mag laten komen en de rekening naar hun mag sturen mits het eennfabricagefout is. (En dat is het wel denk ik, gezien dit topic) Dit vind ik bijzonder netjes van Coolblue!

Nu de vraag.....wie of wat zal ik laten komen?
De door Samsung ingehuurde monteur (extern bedrijf) of.....
Moreno83? Niet toevallig zzp’r en in te huren met factuur? Na het lezen van dit topic heb ik meer vertrouwen in jouw soldeerkunsten ;)

Iemand tips voor een betrouwbare vakman in de buurt van Gouda?

• Teleluvr
  • Niet online
Als Samsung inderdaad gaat 'repareren', dan krijg je gewoon een nieuwe printplaat. En dan zien we je over 2 jaar weer terug!

• Moreno83
Bedankt voor de complimenten. Ben blij dat ik zo mensen kan helpen die met een jonge defecte machine zitten.
@Teleluvr Die blijft het nog wel even doen hoor! :D
@reinier666 Nee ik ben geen ZZP'er sorry. Vanuit Coolblue zal er een extern bedrijf ingeschakeld worden en ik gok dat het iets van CE Repair is gezien Samsung zelf echt geen monteur stuurt.
Deze zal de print niet herstellen maar vervangen en de vraag is alleen wie de factuur krijgt. Ik hoop voor jou Coolblue en anders ben je zelf aan de beurt .....
Het vervelende is namelijk of je kan bewijzen dat dit een fabricage fout is. Ja ok , de soldering laat los door hitte en trillingen maar ga je dat als consument winnen van een groot bedrijf als Coolblue/Samsung ?

Eigenlijk zouden we Radar moeten inschakelen.

• Teleluvr
  • Niet online
Moreno83 schreef op zondag 16 september 2018 @ 22:29:
Eigenlijk zouden we Radar moeten inschakelen.
Ik heb in het verleden contact gehad met de consumentenbond. Die hadden destijds een special over problemen met garantie van huishoudelijke apparatuur (ding, ding, ding!) maar die zijn niet verder gegaan hierop. Ik had met alle plezier een stukje tekst aangeleverd!

• LaTiNo156
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:25
Wat zijn jullie ervaringen met Samsung als er een reparatie nodig is BINNEN de garantietermijn?

SS bied nu 5 jaar garantie op sommige duurdere 'Quick Wash' modellen (en 200 euro cashback). Maar als ze vervolgens niet thuisgeven dan heb je ook niet veel aan die 5 jaar garantie op papier.

• Teleluvr
  • Niet online
LaTiNo156 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 10:36:
Wat zijn jullie ervaringen met Samsung als er een reparatie nodig is BINNEN de garantietermijn?
Geen ervaring mee, maar ik vertrouw ze zo ver als ik ze kan gooien...

• Moreno83
Waarom zouden ze niet thuis geven als je garantie hebt ? In de gevallen hierboven gaat het om machines buiten de garantie termijn. Samsung zou dus gewoon garantie moeten geven op een eventueel defect.

• LaTiNo156
Moreno83 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 11:45:
Waarom zouden ze niet thuis geven als je garantie hebt ? In de gevallen hierboven gaat het om machines buiten de garantie termijn. Samsung zou dus gewoon garantie moeten geven op een eventueel defect.
Niet dat ze garantie ronduit zouden weigeren, maar misschien dat ze trucs gebruiken als 'je hebt de machine te zwaar beladen' ofzo. Of misschien dat je veel moeite moet doen om iets voor elkaar te krijgen etc.

• Moreno83
Nee dat denk ik niet. Natuurlijk wel als het iets van externe schade is maar dat is met alles.

• LaTiNo156
Interessant filmpje over Samsung wasmachines. Dit is waarschijnlijk wat er bij mij is gebeurd (trommel raakt los)
YouTube: DO NOT BUY A SAMSUNG WASHER

• Teleluvr
  • Niet online
1500 dollar repair? Op een wasmachine van 500-600 dollar?

• Moreno83
Zijn de types met een slecht trommelkruis. Reparatie is ongeveer 100 euro voor het onderdeel.

Dit probleem gaat over de nieuwere types.

• reinier666
Ondertussen een nieuwe wasmachine van coolblue met korting gekregen.
Ik was helemaal klaar met dat ding ;)
Nooit meer een samsung witgoed!

• MsMaaike
Goh, wat een megameevaller. Voor Coolblue.

• Electronerd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09-12-2018
Helaas vertoont onze ecobubble exact dezelfde problemen als de vorige 10 pagina's !!!
Programma stopt na een paar minuten.
Lijkt erop dat de trommel niet meer rond wil door te zware belading, maar dat is niet zo .
Na een paar minuten gaat hij op pauze en wil niet meer verder
Ik heb de printplaat er uit gehaald en opnieuw gesoldeerd.
Helaas heeft dat niet veel geholpen
Kans is groot dat het aan mijn soldeertechniek ligt 😢
Is er iemand die het wel gelukt is bereid om mijn printplaat onder handen te nemen en te kijken of hij toch nog te redden is ?
Uiteraard tegen een vergoeding
Hoor het graag

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MsMaaike
Je kunt Moreno83 een pb sturen en vragen of hij het wil doen; hij heeft mijn printplaat ook gesoldeerd. Apparaat is weer als nieuw! Het past ook weer het programma aan aan de hoeveelheid droge was. Top job!

• base_
@Electronerd : Als je in de buurt van eindhoven woont kan je gerust een keer langskomen met die print (en een traytje speciaalbier ofzo) ;)

• Electronerd
Eindhoven is niet echt in de richting, zit in de buurt van Doetinchem,
Bedankt voor het aanbod,
Heb moreno83 een pb gestuurd

• AtariXLfanboy
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07-06 23:27
Ik zet vandaag mijn nog geen 3 jaar oude Samsung Ecotrouble aan … melodietje, lichte klik en erna deed ie niks meer. Eerst maar eens goed nadenken wat ik gaan doen, want als ik hier de verhalen lees dan kunnen de kosten fors worden en is het dan de vraag of je achteraf nog van een coulance regeling gebruik kan maken ?

• Moreno83
Na reparatie gebruik maken van een coulance regeling? Dat denk ik niet.

Is de machine helemaal dood of bedoel je , hij begint niet aan het programma ?

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:06
heeft iemand hier ook nog last van een ecobubbel machine die ongeacht hoe ''level'' hij staat dat ie alsnog als een idioot rammelt/schud ?

inmiddels heb ik een mat eronder liggen en blijft hij wel op zijn plek staan maar trilt nog steeds best veel.

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

• AtariXLfanboy
Helemaal niks meer. Dus ook geen error code , knipperend led oid. Als ik hem door Samsung zou laten repareren uiteraard. Dat kan ook buiten de garantie voor veel geld. En dan dus maar afwachten of er coulance is, want dat ligt natuurlijk aan het probleem.

[Voor 59% gewijzigd door AtariXLfanboy op 11-10-2018 14:41]

• Moreno83
@AtariXLfanboy Ok , maar display is dan ook echt uit? Oftewel , geen stroom?

@AjDuLion Dan staat de wasmachine waarschijnlijk niet waterpas. Machine goed zetten en daarna kalibreren en hij kan met een volle was wel lawaai maken.

• AtariXLfanboy
Er bleek een draadje los te zitten in de trekschakelaar Toen de wasmachine uitviel zat ik daar niet bij, maar op advies van Samsung heb ik daar toch maar even naar gekeken. Omdat het lampje van de trekschakelaar wel brandde dacht ik dat die nog goed functioneerde. Maar goed dat ik nog geen monteur gebeld had, want dan was ik geld aan voorrijkosten kwijt geweest. 8) 8)7 8)7 8)7

[Voor 5% gewijzigd door AtariXLfanboy op 12-10-2018 09:31]

• AjDuLion
Moreno83 schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 16:49:
@AtariXLfanboy Ok , maar display is dan ook echt uit? Oftewel , geen stroom?

@AjDuLion Dan staat de wasmachine waarschijnlijk niet waterpas. Machine goed zetten en daarna kalibreren en hij kan met een volle was wel lawaai maken.
Ik heb dat ding echt al 30x waterpas gezet/in alle mogelijke hoeken maar het blijft veel shaken tov die van mijn ouders thuis/elke andere wasmachine die ik tot nu toe heb gezien..

• MsMaaike
AjDuLion schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 10:18:
[...]

Ik heb dat ding echt al 30x waterpas gezet/in alle mogelijke hoeken maar het blijft veel shaken tov die van mijn ouders thuis/elke andere wasmachine die ik tot nu toe heb gezien..
Ik heb ooit een wasmachine gehad die op een houten vloer stond, was ook niks mee te beginnen qua herrie (stond ook perfect waterpas). Blijkt dat een houten vloer trillingen versterkt waardoor de wasmachine gaat resoneren. Staat hij bij jou op beton? In dat geval denk ik dat het ligt aan de trommelophanging, maar daar kan ik je verder helaas niet mee helpen.

• AjDuLion
MsMaaike schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 14:50:
[...]

Ik heb ooit een wasmachine gehad die op een houten vloer stond, was ook niks mee te beginnen qua herrie (stond ook perfect waterpas). Blijkt dat een houten vloer trillingen versterkt waardoor de wasmachine gaat resoneren. Staat hij bij jou op beton? In dat geval denk ik dat het ligt aan de trommelophanging, maar daar kan ik je verder helaas niet mee helpen.
staat inderdaad op beton.

Ik ga nog een keer proberen om te kijken of ik hem waterpas kan krijgen

• Moreno83
Ja idd , ik zou zelf de stelpootjes helemaal naar binnen draaien. Waterpas zetten en dan kalibreren! Wel kalibreren anders heeft het geen zin.

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:55
@zonoskar
@Moreno83
Wellicht even de toetsencombinatie voor kalibratie in de openingspost/topicwaarschuwing opnemen? Weet het niet uit mijn hoofd.

[Voor 4% gewijzigd door nadroJ op 12-10-2018 15:29]

Canon, Apple & Samsung spul

• MsMaaike
nadroJ schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 15:28:
@zonoskar
@Moreno83
Wellicht even de toetsencombinatie voor kalibratie in de openingspost/topicwaarschuwing opnemen? Weet het niet uit mijn hoofd.
Kalibreren: Schakel de wasmachine uit. Druk vervolgens op de knop Aan/uit terwijl u de knoppen Temp. en Uitgesteld einde tegelijkertijd ingedrukt houdt. De wasmachine wordt ingeschakeld en op het display wordt "CLB" weergegeven. Druk op de knop Start/Pauze opm de kalibratiemodus te starten.

Overigens kun je beter geen matje onder je wasmachine leggen; ook een matje veert mee en kan dan de wasmachine juist meer doen trillen.

• MeijsteR
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
AjDuLion schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 14:01:
heeft iemand hier ook nog last van een ecobubbel machine die ongeacht hoe ''level'' hij staat dat ie alsnog als een idioot rammelt/schud ?

inmiddels heb ik een mat eronder liggen en blijft hij wel op zijn plek staan maar trilt nog steeds best veel.
Matje zsm weghalen. Samsung wasmachines moeten eigenlijk op kaal beton staan. Op elke andere soort vloer kunnen trillingen en andere problemen ontstaan.

• _JGC_
  • Nu online
Alleen Samsung wasmachines? Ik heb een AEG machine, wiebelt ook als een idioot. Te dikke ondervloer onder het laminaat...

Maargoed, die komt straks in de berging te staan op harde ondergrond.

• base_
edit: foutje, reactie op verkeerde reactie ;)

[Voor 85% gewijzigd door base_ op 12-10-2018 17:09]

• Electronerd
De printplaat van mijn ecobubble is weer perfect gereviseerd door moreno83,bedankt nog daarvoor .
Zal tevens nog een calibratie zoals hierboven genoemd uitvoeren.
Hopelijk word het trillen dan inderdaad wat minder.

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-06 21:17

DaLass

Where is Peach?

Mooi om te zien dat dit topic nog steeds actief is, zodat anderen deze ook kunnen vinden, zoals ik.
Vanmiddag een telefoontje van de vrouw des huizes, de wasmachine maakt zijn programma niet meer af...

Ik heb na het lezen van dit topic ook de gok genomen om de print te demonteren uit de wasmachine. Ik heb denk ik de pech gehad dat ze bij mij op een ander soort siliconen zijn overgestapt want wat een hel was het verwijderen van die troep. Alles kwam er in kleine stukjes af, het leek wel een gummy-bear massa-graf.

Resultaat is dus ook dat ik de print niet 100% schoon heb gekregen. Daarom heb ik alleen de grote solderingen nagelopen en opnieuw gedaaan, die van de relais, grote elco's en de connectoren.

Helaas, het effect is nog hetzelfde, start ik bijvoorbeeld het centrifugeerprogramma (13 minuten) dan zou na een minuut de trommel moeten gaan draaien, maar na slechts een kleine slag stopt de trommel alweer en blijft hij dit meermaals proberen, zonder resultaat.

Moet ik echt alle solderingen nalopen? Zo ja, heeft iemand dan de gouden tip om die overgebleven gummy-bear resten van de print af te krijgen?

Foto van de print in kwestie:
https://imgur.com/a/l1t1jEj

[Voor 3% gewijzigd door DaLass op 24-10-2018 22:08]

[A] - Zelfbouw MHI Airco WiFi controller (vanaf €25,-). Aansturing/uitlezing via MQTT of ESPHome in HomeAssistant, etc.

• Moreno83
Gewoon bijvoorbeeld je nagels gebruiken! Als je voorzichtig bent kan een kleine schroevendraaier ook wel. Je hebt dezelfde silliconen troep als de rest.

Op de foto uiterst links die 4 puntjes in het midden , die moet je nasolderen. En waar de pijl naar toe wijst ook. Naja eigenlijk alles maar goed dat zijn 1 van de belangrijkste.

Je hebt wel wat beschadigingen/krassen op de print. Links onder zit een beschadiging in de baan als ik het goed zie. Boven de weerstandjes.

[Voor 30% gewijzigd door Moreno83 op 25-10-2018 20:11]

• Moreno83
Beschadigingen zijn voor zover ik het op de foto kan zien niet de oorzaak. De grootste boosdoener zit in het midden bij de pijl , die puntjes moet je nasolderen. Let op , dit zijn hele dunne spoortjes. Nasolderen werkt wel maar is geen garantie dat het lang goed blijft gaan.

Je kunt het beste de spoortjes verlengen met bijv de pootjes van een diode/elco.

• DaLass

DaLass

Where is Peach?

Moreno83 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 20:20:
Beschadigingen zijn voor zover ik het op de foto kan zien niet de oorzaak. De grootste boosdoener zit in het midden bij de pijl , die puntjes moet je nasolderen. Let op , dit zijn hele dunne spoortjes. Nasolderen werkt wel maar is geen garantie dat het lang goed blijft gaan.

Je kunt het beste de spoortjes verlengen met bijv de pootjes van een diode/elco.
Ik geloof niet dat ik goed begrijp wat je precies bedoelt met die spoortjes verlengen.
Hieronder heb ik een close-up van dat stukje van de print, zou je voor mij nog kunnen verduidelijken wat ik precies moet doen? Dan ga ik de soldeerbout weer opwarmen. >:)

https://imgur.com/a/oDWbtMO

[A] - Zelfbouw MHI Airco WiFi controller (vanaf €25,-). Aansturing/uitlezing via MQTT of ESPHome in HomeAssistant, etc.

• Moreno83
Het gedeelte waar de silliconen nog op zit. Die eerst verwijderen. ( links ).
Elk contact loopt naar bijv een weerstand etc. Pootje van bijvoorbeeld een elco soldeer je aan 1 van die contacten op de pint. Andere uiteinde van het pootje maak je dan vast aan het contact waar de baan naar toe loopt.

• DaLass

DaLass

Where is Peach?

Ok, nog een laatste dubbelcheck, ik heb de foto nogmaals geupload en gemarkeerd:
https://imgur.com/a/gsD2Meo

Je hebt het dan over de punten die met rood zijn omcirkelt (en die er vlakbij zitten), of het blok wat met een blauw vierkant is afgezet?

• Moreno83
Alles wat je daar op de foto ziet , maar ook de rest op de print nalopen. Gemarkeerde items zijn het belangrijkste.

• DaLass

DaLass

Where is Peach?

Hmm, aan het solderen geweest, spoortjes met draad versterkt door een nieuwe brug te maken tussen de solderingen in het gebied waar ik rood aan het markeren ben geweest. Print teruggezet, helaas, de motor wil nog steeds niet draaien en stopt na een korte aanzet.

Ik denk dat ik de machine ga afschrijven, ik voel er niet zoveel voor om die hele print schoon te krabben, echt alle punten na te lopen en dan maar hopen dat het gaat werken.

Nog een linkje gevonden met de layout van de print om te kijken of ik daar nog enige logica in kan vinden waarom de motor stopt, maar dat is toch iets te hoog gegrepen voor mij:
https://www.circuitsonline.net/forum/file/29049

• Moreno83
Als je geen foutmelding op de machine krijgt heb je gewoon een slechte soldering. Heb je een foto van de print zoals die nu is?
Waarom zou je de wasmachine afschrijven als het vrij simpel op te lossen is? Het grootste probleem zit in het midden waar het pijltje naar toe wijst. Daar laat de soldering los en maakt hij het programma niet af of start hij de motor niet. Geeft hij daarnaast ook een foutmelding van bijv 3E dan is er meer defect.

Er zit een low voltage drop out regulator op de print , is een zwart component met 3 pootjes genaamd KIA78R15PI en deze gaat ook wel eens defect , deze vervangen en hij werkt weer. Je kan het meten door de voltage te meten bij pin 2. Deze moet 15v zijn als de wasmachine aan staat en het programma loopt.

Laat eens een foto zien van de print zoals die nu is , kijk ik even met je mee! :)

• Moreno83
Tevens kan een breuk/beschadiging elders op de print er ook voor zorgen dat hij er mee stopt!

• DaLass

DaLass

Where is Peach?

De machine geeft geen foutmelding.

En je hebt ook wel gelijk dat het relatief eenvoudig op te lossen is, maar ik merk aan mijzelf dat het mij frustreert om trial & error die PCB na te lopen en schoon te krabben. Daarnaast heeft de vrouw haar zinnen ook al een beetje gezet op een nieuwe machine.

Ik denk dat we dit weekend de grote blauwe dozenschuiver een leuke order geven en dat deze MP op gaat voor de knutselaar, ik zie er wel meer voorbij komen met een defecte print.

• Moreno83
Mocht je de print nog willen doneren/verkopen , ik heb nog een machine staan die een print nodig heeft.
Hoeft uiteraard niet voor niks maar een print waar aan gewerkt is levert op marktplaats ook niet veel op.

• The_Cube
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-06 11:30
Hier ook een eco buble van 4.5 jaar met de zelfde symptomen als de rest van de mensen hier.
Nu ben ik niet echt een held met solderen. Is er iemand die mijn kan/wil helpen?

Help!! De netwerkbeestjes zijn op¿?¿

• Teleluvr
  • Niet online
The_Cube schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 09:49:
Hier ook een eco buble van 4.5 jaar met de zelfde symptomen als de rest van de mensen hier.
Nu ben ik niet echt een held met solderen. Is er iemand die mijn kan/wil helpen?
In dit topic is er niemand die je wil of kan helpen...
Of je leest even 1 minuut... :'(

• The_Cube
Ik heb het hele topic gelezen. Het ging meer om het feit of mensen die het kunnen dat willen. Lijkt me niet erg om te vragen toch?

• Moreno83
Wil je eens een foto maken van jou print?

• The_Cube
Ja is goed. Is het de bovenste kap verwijderen? Daar zou hij moeten zitten? Ik heb een WF70F5EBP4W

https://www.dropbox.com/s...8%2022%2019%2044.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s...8%2022%2023%2005.jpg?dl=0

[Voor 49% gewijzigd door The_Cube op 27-10-2018 22:36]

• Moreno83
Daar ga ik wel vanuit. Bovenste kap eraf en dan zie je een plastic bakje zitten.

• kettu
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-03 14:11
Beste Tweakers,
Onze Samsung WF1124ZAC geeft sinds de laatste wasbeurt geen teken van leven meer. Er komt wel stroom vanaf het netfilter. Zou dit ook een printplaat mankement kunnen zijn?

• Moreno83
Als er 230 op het stopcontact zit blijft er niet heel veel meer over dan de print.

Er zit nog een ander onderdeel waar de stroom binnen komt maar ik denk dat je een bolle elco hebt. Sommige printen hebben dat.
Heb je een foto van de print?

• kettu
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-03 14:11
Hierbij de foto;

https://www.dropbox.com/p...1124ZAC.jpg?role=personal

Zou de fout misschien ook in het frontpaneel kunnen zitten?

[Voor 24% gewijzigd door kettu op 30-10-2018 21:09]

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20-12-2022
Hier ook helaas gebeurd, hier was de prinplaat een beetje te zwart geworden voor te solderen...
Dusja uit eindelijk contact op genomen met de verkoper (het machine was net,2 jaar en 2 maanden oud)
Deze verkoper had zijn eigen monteur, die is gekomen oude plaat meegenomen voor te onderzoeken,
Belde later terug, ja dit is een bekend probleem bij de samsung eco bubble apparaten, \
Zij zouden de condolounce regeling regelen en we kregen korting op het repareren .
Uit eindelijk heeft het ons 120 euro gekost, echt waar gekkenwerk,
De verkoper gaf ook al aan, ik verkoop geen samsung wasmachines of drogers meer, een en al ramp!

• Vincitore
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-08-2021
Beste Tweakers!

Wij hebben ook een Samsung EcoBubble wasmachine en waren zeer tevreden de afgelopen 4 jaar.
We zijn een gezin van 4 personen, waarvan 2 kinderen (2.5 jaar en <1 jaar). Je kunt dus wel stellen dat de wasmachine goed gebruikt wordt met al de smerige wasjes en vlekjes.

Sinds een tijdje stopt onze Samsung wasmachine ook in het programma, ene keer tijdens het voorspoelen, andere keer tijdens het wassen of net voor de centrifugeren stand.
De Samsung stopt met draaien, soms probeert die nog een slinger te geven maar dan draait de trommel niet meer. Oplossing is vaak om even de wasmachine te pauzeren en daarna weer te starten en dan draait die vrolijk verder.

Overal lees ik dat de printplaat gewoon ronduit bagger is, is dit ook een foutje in de aansturing denken jullie?

Stats

• Moreno83
De Printplaat is niet bagger , de kwaliteit van de componenten zelf is ook niks mis mee. Het is het thermische gedeelte die de print om zeep helpt. Dit gebeurd met heel veel wasmachines en drogers tegenwoordig echter bij dit model al na +/- 2,5 jaar.
De silliconen troep die erop zit is om trillingen tegen te gaan echter zit deze ook letterlijk onder de chip onder het koelblok. Warmte kan niet goed weg waardoor de soldeer los laat.

Het lijkt er idd op dat jullie machine het zelfde doet gezien de chip even afkoelt , soldeer weer contact maakt , en weer verder gaat.

Tis "vrij makkelijk" te maken , het meeste werk zit hem in het los maken van de print. De meeste mensen maken hem daar namelijk kapot. Of hij breekt ergens of hij gaat aan en vrijwel meteen uit.

[Voor 11% gewijzigd door Moreno83 op 24-11-2018 23:48]

• MsMaaike
Vincitore schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 22:37:
Beste Tweakers!

Wij hebben ook een Samsung EcoBubble wasmachine en waren zeer tevreden de afgelopen 4 jaar.
We zijn een gezin van 4 personen, waarvan 2 kinderen (2.5 jaar en <1 jaar). Je kunt dus wel stellen dat de wasmachine goed gebruikt wordt met al de smerige wasjes en vlekjes.

Sinds een tijdje stopt onze Samsung wasmachine ook in het programma, ene keer tijdens het voorspoelen, andere keer tijdens het wassen of net voor de centrifugeren stand.
De Samsung stopt met draaien, soms probeert die nog een slinger te geven maar dan draait de trommel niet meer. Oplossing is vaak om even de wasmachine te pauzeren en daarna weer te starten en dan draait die vrolijk verder.

Overal lees ik dat de printplaat gewoon ronduit bagger is, is dit ook een foutje in de aansturing denken jullie?
Hoi Vincitore,

Bij mij begon het precies zo. Na verloop van tijd begon het ding bij mij steeds meer mankementen te vertonen (past naadloos in de verklaring die Moreno83 geeft) en dat terwijl ik de wasmachine alleen voor mezelf gebruik. Bespaar jezelf een hoop frustratie, maak de printplaat los en vrij van die siliconentroep en vraag of Moreno83 alle (!) puntjes opnieuw wil solderen voor je. :Y Het enige waar ik spijt van heb is dat ik daar zelf zo lang mee heb gewacht. 7(8)7

• lays526
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-05 16:45
Waarom de hele print eruit halen, de losse contacten zitten voornamelijk bij de motor driver. Doe jezelf een plezier en maak met een dremel of gelijkwaardige tool een mooi luikje, scheelt je een hoop ellende met die rommel weghalen.

• Moreno83
In theorie wel echter is de soldering op de hele print slecht en is het verstandig om de rest mee te nemen. Tevens is de motor driver chip best groot , ene deel zit in het midden en het andere deel richting de zijkant. Moet je wel goed weten waar je moet zijn. Wel goede tip.

• lays526
Ik heb de mijne vorig jaar doorgesoldeerd, alleen de motor driver zat een beetje los,
Niet te zien zonder vergrootglas. helaas niet aan een dremel gedacht, de mijne zat volledig ingegoten, was een hels karwei om hem er heel uit te krijgen.

• base_
Moreno83 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 23:46:
De Printplaat is niet bagger , de kwaliteit van de componenten zelf is ook niks mis mee. Het is het thermische gedeelte die de print om zeep helpt.
Het ontwerp is gewoon slecht (te grote gaten, geen mechanische ontlasting dmv bochten in de aansluitingen etc...), geen rekening gehouden met thermisch/mechanische invloeden, ideaal om een redelijk voorspelbare levensduur in te bouwen, dergelijke rommel repareer ik nog steeds met enige regelmaat sinds 1990 ;)

• Moreno83
lays526 schreef op maandag 26 november 2018 @ 06:45:
Ik heb de mijne vorig jaar doorgesoldeerd, alleen de motor driver zat een beetje los,
Niet te zien zonder vergrootglas. helaas niet aan een dremel gedacht, de mijne zat volledig ingegoten, was een hels karwei om hem er heel uit te krijgen.
Klopt maar de rest van de soldering is ook bagger hoor. Niet alleen de soldering kan stuk gaan , ik heb al printjes gezien met defecte motordrive chip en andere componenten.

@base_ Klopt , warmte kan nergens naar toe.

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:55
Is er iets om op voorhand te doen zodat dit probleem niet optreedt, gaten maken bv. zodat de warmte wel weg kan?

Canon, Apple & Samsung spul

• Moreno83
Je kan eventueel de silliconen bij de heatsink weg halen maar dat heeft alleen zin na het opnieuw solderen van de motordrive chip.
Persoonlijk zou ik dan de ehatsink weg halen ( let op is geschroefd ) en nieuwe koelpasta op doen.

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-06 15:04
Hier in huis gebruiken we een Samsung WF0704Y7E, uit 2012. Al zolang we hem hebben heeft het ding problemen met centrifugeren bij een volle was (vooral handdoeken). Dan blijft hij hangen ergens tussen 14 en 10 minuten resterend en probeert hij te centrifugeren maar raakt uit balans. Vaak komt het toch wel goed (maar kan een half uur duren), soms niet, en dan is de enige optie om hem uit te zetten, aan, centrifugeren programma te kiezen en op 0 te zetten. Dan duurt het 2 minuten en kan de klep open. Halve lading eruit, opnieuw centrifugeren kiezen waarna het goed gaat. En dat nogmaals met het restant.

Ik accepteer het maar onder het mom van het is geen Miele, en kostte ook absoluut niet zoveel. Gelukkig is de was wel gewoon schoon die eruit komt, dat helpt ook. :9

Maar is dit ook op te lossen door die printplaat truc? Ik wil iig niet zoiets doen als de sensor uitschakelen. Lijkt me alleen maar schadelijk voor de machine.

[Voor 9% gewijzigd door cazzer22 op 26-11-2018 13:29]

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Een keer de calibratie doorlopen misschien?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• lays526
Je kunt er minder was indoen. Trommel capaciteit is inclusief water, dus niet alleen de droge was
Pagina: 1 2 3 ... 8 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee