Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dyka schreef op zondag 4 mei 2025 @ 09:15:
Ik ben blij dat deze topic nog redelijk actief is, ik heb gisteren geprobeerd om mijn ecobubble 7kg wasmachine terug aan de praat te krijgen (programma stopte random) Nu had ik deze machine al eens eerder open gedraaid maar een moederbord zoals hier beschreven had ik niet, dan maar wat verder door gescrolled en ineens kwam ik een langwerpige print tegen, die dan maar opgezocht op google en toen kwam ik een filmpje tegen in het russisch.

YouTube: Samsung DC41-00203B видеообзор электронного модуля стиральной машины

Deze tutorial eens nagegaan, en tot op heden na 4 wasmachines geen enkel probleem meer, voordien maakte die nog niet eens 1 programma af (heeft al langere tijd last van pauze's in programma's), enkel het klote werktje om de silicone er mooi af te krijgen is een heel gedoe, maar ja ofwel was het een nieuwe kopen of dit eens proberen.
Bij mij gaat het om printplaat DC41-00203B

Hopelijk doet die het nog lang goed en ja anders is het balen en een nieuwe halen :)
Bedankt alvast jongens op dit forum, mij heeft het hoop ik geholpen.

Groetjes
Top. Ik schroef net ook m'n wasmachine open en volgens mij heb ik deze printplaat.

Hoe krijg je dit printplaat los? Aan de randen de gel doorsnijden en dan proberen om het in z'n geheel eruit te kantelen? Moeten er nog schroeven los?

Kan jij kort aangeven welke punten je opnieuw hebt gedaan, want het filmpje is me niet heel duidelijk. :)

Ben bang dat het wel erg veel werk is, maar wil het ook wel proberen :P

[ Voor 7% gewijzigd door Aikon op 12-05-2025 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyka
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 13-08 11:33
Aikon schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:47:
[...]

Top. Ik schroef net ook m'n wasmachine open en volgens mij heb ik deze printplaat.

Hoe krijg je dit printplaat los? Aan de randen de gel doorsnijden en dan proberen om het in z'n geheel eruit te kantelen? Moeten er nog schroeven los?

Kan jij kort aangeven welke punten je opnieuw hebt gedaan, want het filmpje is me niet heel duidelijk. :)

Ben bang dat het wel erg veel werk is, maar wil het ook wel proberen :P
Ik ben vooral de grote solderingen nagegaan maar ik denk dat ik alsnog een nieuw machine moet gaan halen. ik weet nog altijd niet wat er juist mis mee is, maar het heeft niet geholpen, ik denk dat een relais stuk is ofzo... geen idee meer.

Als een programma bezig is word er wel geschakeld, ik hoor dan wel een klik maar mijn machine doet dan helemaal niets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatlarf
  • Laatst online: 02-09 19:05

gatlarf

So say we all...

Dyka schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 01:42:
[...]

Ik ben vooral de grote solderingen nagegaan maar ik denk dat ik alsnog een nieuw machine moet gaan halen. ik weet nog altijd niet wat er juist mis mee is, maar het heeft niet geholpen, ik denk dat een relais stuk is ofzo... geen idee meer.

Als een programma bezig is word er wel geschakeld, ik hoor dan wel een klik maar mijn machine doet dan helemaal niets meer.
Mja, het is natuurlijk moeilijk te achterhalen of je werkelijk alle defecte soldeerpunten mee hebt. Met een stevig vergrootglas kan je soms wel de micro-scheurtjes zien. Kan alleen maar aanraden de andere punten ook aan te stippen met je soldeerbout.

May the lords of Kobol guide you...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyka
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 13-08 11:33
het kan ook gewoon zijn dat een triac niet meer goed doorgeeft, dus als de relais van de wasmachine schakelt dat die triac blijft hangen op zijn 0 waarde ipv 5V door te geven (ik zeg zomaar wat) eigenlijk zou ik nog eens willen doormeten van die waarde van die BCR12FM of die wel goede waardes heeft maarja dan moet ik weer die printplaat eruit gaan halen, of kan ook ineens een nieuwe print plaatsen, en dan is de vraag, is die dat nog wel waard

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sacul
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-09 22:53
Sinds een tijdje had mijn EcoBubble ook het probleem dat de programma's niet werden afgemaakt. Alle onderdelen van de machine werkte verder prima in het diagnose menu.

Uiteindelijk in dit topic belandt vandaag en meteen aan de gang gegaan met het solderen van de printplaat. Zojuist weer de eerste was volledig gedraaid. Wat moet je toch zonder Tweakers :)

Nu afwachten hoelang de machine weer meegaat. Hij is van 2014.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik heb maar besloten om ipv te gaan kutten met al dat gel verwijderen etc., met kans dat het toch niet de oplossing is, om een nieuwe wasmachine te kopen.

Maar ja, ik moet ook nog wasjes draaien tot die tijd. Dus alles weer teruggeschroeft en nu heb ik al 4 wasjes gedaan zonder problemen :P

Mijn probleem was dat de machine begon met water afvoeren en dan volledig stopte. Vaak opnieuw proberen zorgde er soms voor dat 'ie verder ging en de trommel ging draaien. Als dat zo was, maakte hij het programma ook altijd probleemloos af. Nu gaat ie telkens in één keer door.

Ben benieuwd hoe lang het nu goed blijft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-09 12:54
Ook hier terecht gekomen door googlen door problemen met de wasmachine.
Pakt water en hoort het afvoeren maar trommel draait niet.
Ook kalibreren doet hij niets.
Is dit dan nog op te lossen met de soldeer tips of is dit iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatlarf
  • Laatst online: 02-09 19:05

gatlarf

So say we all...

wesley2004 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:59:
Ook hier terecht gekomen door googlen door problemen met de wasmachine.
Pakt water en hoort het afvoeren maar trommel draait niet.
Ook kalibreren doet hij niets.
Is dit dan nog op te lossen met de soldeer tips of is dit iets anders?
Dat was ongeveer wat hij bij mij ook deed, al draaide hij soms wel, soms niet. En nu, pakweg een jaar na solderen doet ie het nog prima. Ik zou zeggen: proberen maar! Erger kan je’t niet maken.

May the lords of Kobol guide you...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-09 12:54
gatlarf schreef op maandag 26 mei 2025 @ 16:15:
[...]

Dat was ongeveer wat hij bij mij ook deed, al draaide hij soms wel, soms niet. En nu, pakweg een jaar na solderen doet ie het nog prima. Ik zou zeggen: proberen maar! Erger kan je’t niet maken.
Dan ga ik vanavond eens zien of slopen werkt!
Nieuwe bestellen kan altijd nog al stapelt de was vlug op nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ngommers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-09 20:03
Helaas hier dezelfde problemen met een Samsung WF70F5E0Q4W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Aikon schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:00:
Ben benieuwd hoe lang het nu goed blijft :)
Niet lang, ik heb een nieuwe gekocht inmiddels. Doodzonde want eigenlijk werkte alles nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HezusNL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-09 08:57
Ik dacht ook maar even mijn avonturen met de Samsung Ecobubble te delen.

We hebben een WW91K6404SW uit 2018 en ook deze maakte de was niet af. Hij bleef hangen bij het afpompen van het water. Ik had de filters al helemaal schoongemaakt en achterin het schoepenrad gekeken. Dit zag er helemaal schoon uit, maar nog steeds geen afpompen. Vooral omdat hij geen foutcodes gaf, was ik ook bang dat de printplaat met de slechte soldeerpunten hier het probleem zouden kunnen zijn.

Ik was voornemens om hem uit elkaar te halen en opnieuw te gaan solderen, maar ergens gaf een stemmetje mij het idee om toch nog een keer naar het filter te gaan kijken. Ik had wel het idee dat ik de motor van de pomp kon horen zoemen zodra hij zou moeten gaan afpompen.

Dus voorzichtig met een schroevendraaier het schoepenrad achterin gedraaid en ineens zag ik wat haren verschijnen. Met een lange platbektang kon ik ze pakken en ik trek me er een flinke klont aan samengeknoopte haren uit :o ! Die zaten dus mooi uit het zicht, maar blokkeerden wel de hele pomp.

De wasmachine werkt nu gelukkig weer, maar wel slecht dat Samsung hier geen foutcode voor heeft ingebouwd. Dus mocht je ook dit probleem ervaren, toch even extra goed je schoepenrad achterin checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaFlub
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:50
Hier ook even m'n ervaring posten:

Model: WW91J6600CW
Het probleem was dat die plots niet meer centrifugeerde, dus de was bleef gewoon kletsnat. Hij draaide nog wel, maar hing niet in hoge toeren. bleef ook lang hangen in het laatste programma. Geen enkele fout.
Verschillende zaken gecontroleerd, maar op het eerste zicht niks te zien. Toen het toestel bij m'n vader gezet, hij heeft deze quasi volledig gedemonteerd en een oorzaak gevonden, water in de lagers + afdichting gefaald. Hieronder de foto's.

Wat vervangen:
- simmering (soort afdichting dus)
- 2 rollagers, de achterste was niet echt nodig, maar was beschadigd door het uithalen

totaalkost incl verzendingen: 45euro. en nu draait die terug als een zonnetje.
Hier wat foto's van de schade.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ihfKjNsNBzECXra_dbRGkTkc-Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TnueT1Hsfl1YzjT1wTF3Wel9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rDNC5gwjcuFa3dZmB6_CEbqPAtA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xTHoxlE3cjX6hEXwNeEG9fei.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ImXp1tGHDF78FIhLkyGAaWEzg0c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sLahwuXfWGu2nBLyFhvwclBp.jpg?f=fotoalbum_tile

AMD Athlon 64 3000+ @ 2700MHz @ 1.5V, AMD Opteron 165 @ 2700MHz @ 1.32V | Intel 3930K @ 4200MHz @ 1.2V

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste