Hoi,
Ik ben nieuw hier en de eigenaar van vermoedelijk ook een kapot PCB van een Samsung grafmachine.
Zie afbeeldingen voor type nrs.
Het is het type met het PCB achter het front met display.
Gisteren leek er een probleem met deurtje, ook de foutcode gaf dat aan. Uiteindelijk is de foutcode verdwenen, maar de trommel weigert te draaien en zodoende maakt hij geen enkele cyclus af. Ik heb de snaar en motor bekeken, de motor doorgemeten, drie spoelen van 5 Ohm. Er komt ook spanning op de spoelen wanneer er gedraaid moet worden, maar de spanning en karakteristiek lijkt ongewoon. Er staat continu hoge spanning tussen de fasen en de aarde. Hij draait er ook niet mee rond. Als ik de motor loskoppel en met de hand draai dan levert hij wel zelf stroom alszijnde een dynamo. Rond de 12V, volgens mij is de motor prima.
Kalibreren helpt niet, want hij draait geen eens, voor de rest alle slangen, aansluitingen en filters bekeken en waar nodig schoongemaakt.
Hij reageert ook prima op de deur en klep sensoren.
Geen één cyclus werkt, hij begint wel met vullen of afpompen, maar daarna blijft hij daar hangen wanneer er gedraaid moet worden.
Ik heb de PCB bekeken die zit stevig in de siliconen potting. Ik heb weinig zin om hem eruit te halen en te solderen, maar ik zou het wel kunnen. Ik zie dat een nieuw PCB wel te koop is voor 200€.
Wat adviseren jullie? Samsung laten opknijpen? Andere machine? Wat voor andere machine? Bosch, AEG?
[
Voor 7% gewijzigd door
Smeerk op 23-04-2024 12:44
]