Voor mijn machine even een update. Vandaag even een nieuwe print geplaatst en de machine werkt weer. WE kunnen nu dus met 100% zekerheid vaststellen dat er iets met de oude print is.
Voor iedereen die een kapotte samsung wasmachine heeft die onrepareerbaar is: het is blackfriday week en dat biedt goedkope kansen om van zo'n samsugn af te komen. vooral chiq wasmachines zijn nu op bol.com erg gunstig geprijsd. het 8kg model voor 349 euro en het 10kg model voor 389 euro. neem wel de verise waar bijstaat voor 23:59 besteld morgen in huis want die wordt door bol.com geleverd en gratis aangesloten. diegene die chiq zlef verkoopt worden tot over de drempel geleverd en niet aangesloten. Deze machines zijn volgens een site voor experts uit australie beodled voor ene levensduur van tenminste 12 jaar. dus zeer degelijke macchiens voor een lage prijs. er zit 2 jaar garnaite op.
wil je toch liever een 5 jaar volledige garantie omdat je samsung het maar kort gedaan heeft, dan kan ook maar helaas zonder koring. kijk dan naar everglades wasmachines op bol.com ook deze amchiens zijn zeer degeljik en gaan zeker 10 jaar mee.
Samsugn ziet er mooi uit maar doet het helaas vaak niet erg lang.
wil je toch liever een 5 jaar volledige garantie omdat je samsung het maar kort gedaan heeft, dan kan ook maar helaas zonder koring. kijk dan naar everglades wasmachines op bol.com ook deze amchiens zijn zeer degeljik en gaan zeker 10 jaar mee.
Samsugn ziet er mooi uit maar doet het helaas vaak niet erg lang.
Ik blijf ontopic want voor mensen die niet zlef kunnen solderen, of voor printplaten die jij niet kan maken(er verscheen pas een printplaat die achter het display geplaatst is waar soldeertechnisch niets aan te doen was gaf je aan), en voorla voor mesnen zonder technishce vaardigheden, is het vervangen van een ecobuble die het programma niet afmaakt net zo'n valide optie als een dure montuer laten komen om hem te laten maken. de wasmachines die ik nome met het oog op blackfriday zijn goedkoper dan een montuer+nieuwe printplaat. en juist omdat het samsung is: dus niet alleen printplaatproblemen maar ook regelmatig motor en lagerproblemen is reparatie lang inet altijd een zinvolle optie.
De tweakers komen niet in dit topic om te lezen welk merk ze dan wel moeten kopen. De tweakers die in deze topic belanghebbende zijn, zijn diegene die het willen proberen op te lossen. Dus ja, je bent offtopic.dicksterk schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:57:
[...]
Ik blijf ontopic want voor mensen die niet zlef kunnen solderen, of voor printplaten die jij niet kan maken(er verscheen pas een printplaat die achter het display geplaatst is waar soldeertechnisch niets aan te doen was gaf je aan), en voorla voor mesnen zonder technishce vaardigheden, is het vervangen van een ecobuble die het programma niet afmaakt net zo'n valide optie als een dure montuer laten komen om hem te laten maken. de wasmachines die ik nome met het oog op blackfriday zijn goedkoper dan een montuer+nieuwe printplaat. en juist omdat het samsung is: dus niet alleen printplaatproblemen maar ook regelmatig motor en lagerproblemen is reparatie lang inet altijd een zinvolle optie.
Update: het lijkt erop dat de zekering, die tussen de twee witte connectoren op de printplaat ligt, kapot is. Een 250VAC 2.5Ampere. Dus mocht dit anderen helpen dat de wasmachine überhaupt niet meer aangaat... De vraag is nu alleen waarom ie kapot is gegaan.
Update: De zekering klapt eruit zodra het verwarmingselement geactiveerd wordt. Koude wasjes gaan gewoon goed. De wasmachine heeft alleen al langer een probleem en dat is dat bij het aanzetten van de wasmachine en na het afronden van het programma het deurslot blijft klikken. Ik krijg de indruk dat het bimetaal in de deurslot geactiveerd blijft worden. Een (kleinere) relais op de PCB blijft ook klikken.
[ Voor 26% gewijzigd door mgizmo op 26-11-2023 11:00 ]
Hoi ik heb een ww12k8402ow addwash eccobubbel. Sinds paar dagen komt was nat eruit. Ik heb de afvoerpomp / filter slang nagelopen ziet er goed uit. We doen daarna extra centrifugeren, geeft ie 13 min aan maar daar is ie gewoon 30 min mee bezig. Ik heb bijna alles gelezen in deze topic, maar 1 persoon had volgens mij zelfde wasmachine en die is niet gelukt en andere gekocht. Trommel is na een wasbeurt schoon er blijft geen water achter alleen is de was nat en lijkt dat centrifugeren niet werkt. Geen foutcode ofzo dergelijks. Mijn wasmachine is net 6 jaar oud en had 5 jaar garantie. Dat is lekker, maar niet heus. Ik heb printplaat eruit gehaald die zat achter de display, langwerpige. Echter niet ingegoten in siliconen. Is er nog een andere printplaat soms? De langwerpige lijkt alles gewoon goed en schoon te zijn. Wasprogramma eindigt gewoon goed zonder foutmelding.
Enige hulp is welkom.
Enige hulp is welkom.
Als je zonder belading centrifugeert wat gebeurt er dan ? Blijft die in balans en haalt die volle toeren? Machine staat waterpas denk ik?mgumus schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:37:
Hoi ik heb een ww12k8402ow addwash eccobubbel. Sinds paar dagen komt was nat eruit. Ik heb de afvoerpomp / filter slang nagelopen ziet er goed uit. We doen daarna extra centrifugeren, geeft ie 13 min aan maar daar is ie gewoon 30 min mee bezig. Ik heb bijna alles gelezen in deze topic, maar 1 persoon had volgens mij zelfde wasmachine en die is niet gelukt en andere gekocht. Trommel is na een wasbeurt schoon er blijft geen water achter alleen is de was nat en lijkt dat centrifugeren niet werkt. Geen foutcode ofzo dergelijks. Mijn wasmachine is net 6 jaar oud en had 5 jaar garantie. Dat is lekker, maar niet heus. Ik heb printplaat eruit gehaald die zat achter de display, langwerpige. Echter niet ingegoten in siliconen. Is er nog een andere printplaat soms? De langwerpige lijkt alles gewoon goed en schoon te zijn. Wasprogramma eindigt gewoon goed zonder foutmelding.
Enige hulp is welkom.
Bij deze machine is mijn ervaring als de balans niet goed is gaat die steeds even in toeren terug en duurt het centrifugeren dus langer.. heb je hem al gekalibreerd , stelpoten zo kort mogelijk gezet ?
[ Voor 7% gewijzigd door Zentyth1 op 27-11-2023 17:56 ]
Niet getest zonder was dus kan het vandaag proberen, maar wasmachine staat al meer dan 2 jaar op zelfde plek. Waterpas kan straks controleren. Ik heb idee dat ie niet volle toeren maakt bij centrifugeren heb niet veel verstand van. Wanneer weet ik dat hij de was droogt. 1400 toeren daar staat ie op standaard. Zou je verwachten dat ie snelle toeren moet maken denk het niet. Heeft deze wasmachine een 2de printplaat of 1?
volgens mij heet die wel een displayboard en een moederbord
welke heb je gezien?
Je moet eerst even kijken hoe de machine zich gedraagt als die centrifugeert , hij heeft toch gewoon een apart progr centrifugeren, die even aanzetten op 1400 toeren en naar kijken/luisteren wat er gebeurd..
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/F3IvY1F0OpF0yvXGwHvwQEdL.jpg?f=user_large)
Je moet eerst even kijken hoe de machine zich gedraagt als die centrifugeert , hij heeft toch gewoon een apart progr centrifugeren, die even aanzetten op 1400 toeren en naar kijken/luisteren wat er gebeurd..
De bovenste foto, met de display erop. centrifugeren heb ik gekeken en lijkt alsof de trommel niet sneller draait zelfde ritme heel de tijd. Af en toe hoor je hem, maar hij maakt niet meer zoveel kabaal. Dus lijkt alsof ie gewoon normaal draait ipv heel snel wat ie zou moeten doe nop 1400 toeren. Ik ga zo kalibreren en hopelijk lost dat op, en anders naar de volgende troubleshoot.
okay en google daarna even cycle test mode en loop die even door als callibreren niet werkt, stap daarna zal wel moederbord zijn dat is dus niet degene die je hebt gezien
Hoi Gisteren allemaal geprobeerd ook kalibreren. En het is gelukt. Toen heb ik centrifugeren aangezet netjes bij 13 min en tot 9 min ging hij exact goed daarna duurde de overige 9 min gewoon bijna 20 min. Afgemaakt en ik had wat natte was erin gestopt en die kwamen er wel goed uit. Af en toe had ik toch iedee dat hij niet op volle toeren zat. Vandaag gaat mijn vrouw een wasbeurt doen en even kijken of dat goed gaat en anders inderdaad de moederbord. Waar zit dat ding op deze type wasmachines?
okay , het centrifugeren past zich vaak aan dus dat baart geen zorgen, als ik handdoeken was duurt het centrifugeren ook langer dan het programma zal aangeven. overigens geeft het toerental het max toerental aan en wordt dat opgebouwd. wellicht handig om even te filmen wat er gebeurd?
waarom is dat? ik heb zelf nooit een samsung gehad. maar bij al mijn vorige wasmachines(vanaf 2008 tot nu) waren handdoekenwassen juist het snelts gebalanceerd en duurde een was met een paar kledingstukken balanceren juist veel langer. waarom neemt samsung zoveel tijd voor het balanceren van handdoeken?Zentyth1 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:32:
okay , het centrifugeren past zich vaak aan dus dat baart geen zorgen, als ik handdoeken was duurt het centrifugeren ook langer dan het programma zal aangeven. overigens geeft het toerental het max toerental aan en wordt dat opgebouwd. wellicht handig om even te filmen wat er gebeurd?
Mijn huidige everglades balanceert totala anders dan mijn vorige machines en centrifugeert meestal direct in de eerste balanceerpoging, net zoals miele dat bijvoorbeeld vaak doet. Ik heb vroeger weleens een lg gezien die 3 uur lang kon staan zoeken naar balans zonder het ooit te vinden en zonder het ooit op te geven dat is dan weer het andere uiterste. maar ik vrag me serieus af, warom zoekt samsung bij handdoeken zo lang naar balans terwijl dat vaak juist ene vrij volle was is waarbij de balans jusit makkelijker te vinden is.
Niet veel langer slechts een minuut of 2-3, ligt er maar net aan he, hoeveel handdoeken/hoeveel was, ik probeer aan te geven dat de minuten van centrifugeren niet per se honderd procent gevolgd worden.dicksterk schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:41:
[...]
waarom is dat? ik heb zelf nooit een samsung gehad. maar bij al mijn vorige wasmachines(vanaf 2008 tot nu) waren handdoekenwassen juist het snelts gebalanceerd en duurde een was met een paar kledingstukken balanceren juist veel langer. waarom neemt samsung zoveel tijd voor het balanceren van handdoeken?
Mijn huidige everglades balanceert totala anders dan mijn vorige machines en centrifugeert meestal direct in de eerste balanceerpoging, net zoals miele dat bijvoorbeeld vaak doet. Ik heb vroeger weleens een lg gezien die 3 uur lang kon staan zoeken naar balans zonder het ooit te vinden en zonder het ooit op te geven dat is dan weer het andere uiterste. maar ik vrag me serieus af, warom zoekt samsung bij handdoeken zo lang naar balans terwijl dat vaak juist ene vrij volle was is waarbij de balans jusit makkelijker te vinden is.
Dat centrifugeren soms uren kan duren zonder resultaat heb ik hier ook wel eens last van. Vooral als je heel weinig erin doet of als je iets in een waszak doet waardoor alle was bijelkaar zit.
Dan gooi is soms wat schone handdoeken erbij en daarna is het balans zoeken zo gebeurt en het centrifugeren snel klaar.
Dan gooi is soms wat schone handdoeken erbij en daarna is het balans zoeken zo gebeurt en het centrifugeren snel klaar.
Probleem van die EcoTrouble wasmachines is dat ze gewoon moeite hebben balans te vinden/krijgen. Ik had er ook last van, vanaf het begin eigenlijk al. Draaien, draaien en draaien. Minuten tikten dan weg of het bleef hangen rond een bepaalde tijd. Niet alleen kwam de was er vaak nat uit maar dat ding bonkte de hele badkamer door en trommel knalde alle kanten op.
Wat ik nu merk met m'n Bosch is dat de was er veel droger uit komt (ook gewoon 1400 toeren) en alles heel rustig en soepel draait zonder gebonk of heel lang balans vinden. Soms duurt het wat langer qua balans maar wat ik merk is dat er dan tijd bij op geteld wordt wat eerst verloren ging bij het balans zoeken en dat deed die dus Samsung nooit. Resultaat: te natte was.
Wat ik nu merk met m'n Bosch is dat de was er veel droger uit komt (ook gewoon 1400 toeren) en alles heel rustig en soepel draait zonder gebonk of heel lang balans vinden. Soms duurt het wat langer qua balans maar wat ik merk is dat er dan tijd bij op geteld wordt wat eerst verloren ging bij het balans zoeken en dat deed die dus Samsung nooit. Resultaat: te natte was.
Hoi Zentyth1, van de week nog maar iets gehaald om wasmachine schoon te maken van HG. Alles ging goed tot centrifugeren. Tijdens centrifugeren begon de wasmachine te bonken. Er was nog 10 min te gaan. Netjes afgemaakt, maar leek alsof hij uit elkaar ging vallen tijdens centrifugeren. Ik heb ook video gemaakt. Nadat hij klaar was ging ik met mijn hand klokgewijs trommel draaien en leek geen rare geluid uit te komen. Daarna andere kant op en hoorde ik zelfde geluid bonken. Zo te zien kan ik hier geen video plaatsen. Hoe kan ik dit beste doen?
•
[/list]
•
[/list]
okay wellicht de schokdempers? je kan hem even delen via vimeo @mgumus
Haal de achterkant eens los (vier schroefjes), zodat de riem(en) en de kuip zichtbaar zijn en dan filmen zodra ie gaat centrifugeren. Dan zie je duidelijk of ie uit balans is. Met mijn onderzoek naar de problemen die ik heb, is het ook fascinerend om naar te kijkenmgumus schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:39:
Hoi Zentyth1, van de week nog maar iets gehaald om wasmachine schoon te maken van HG. Alles ging goed tot centrifugeren. Tijdens centrifugeren begon de wasmachine te bonken. Er was nog 10 min te gaan. Netjes afgemaakt, maar leek alsof hij uit elkaar ging vallen tijdens centrifugeren. Ik heb ook video gemaakt. Nadat hij klaar was ging ik met mijn hand klokgewijs trommel draaien en leek geen rare geluid uit te komen. Daarna andere kant op en hoorde ik zelfde geluid bonken. Zo te zien kan ik hier geen video plaatsen. Hoe kan ik dit beste doen?
•
[/list]
[ Voor 5% gewijzigd door mgizmo op 07-12-2023 15:56 ]
Hoi,
Hierbij link naar video's. Er zit wel veel beweging in de trommel als ik die met de hand schud.
https://vimeo.com/892553721?share=copy
https://vimeo.com/892553553?share=copy
Op werk liet ik het horen aan automonteurs 1 zei dat lager stuk is andere had het over trommelkruis.
Geen idee, als moeite niet waard is dan een andere kopen. In neig naar een AEG. Laatst ook een droger gekocht van deze merk.
Hierbij link naar video's. Er zit wel veel beweging in de trommel als ik die met de hand schud.
Op werk liet ik het horen aan automonteurs 1 zei dat lager stuk is andere had het over trommelkruis.
Geen idee, als moeite niet waard is dan een andere kopen. In neig naar een AEG. Laatst ook een droger gekocht van deze merk.
Oei, sowieso de lagers versleten wat de “bonk” tijdens het draaien is weet ik niet . Kan je idd even de achterkant openschroeven. Lagers vervangen is arbeidsintensief en ik vind het voor een niet witgoed monteur bepaald geen makkelijk klusje . Je zou samsung kunnen benaderen vragen voor hoeveel ze hem repareren ? Als dat niet echt interessant is en je kan het zelf niet is de machine eigenlijk total loss..mgumus schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:36:
Hoi,
Hoi mijn schoonvader is langsgeweest samen open gemaakt. Alles ziet er picobello uit. Maar bij draaien bleef het geluid terug komen. En na wat geluk zijn we achter het probleem gekomen. Wat blijkt nou dat de trommel scheef is. Hoe is dit nou mogelijk. Nooit meegemaakt. Heeft het überhaupt zin om te melden bij Samsung. Geen garantie natuurlijk maar dit is toch niet normaal?
Trommelkruis gebroken waarschijnlijk, rond de € 100,- als je hem zelf vervangt.mgumus schreef op zondag 10 december 2023 @ 19:25:
Hoi mijn schoonvader is langsgeweest samen open gemaakt. Alles ziet er picobello uit. Maar bij draaien bleef het geluid terug komen. En na wat geluk zijn we achter het probleem gekomen. Wat blijkt nou dat de trommel scheef is. Hoe is dit nou mogelijk. Nooit meegemaakt. Heeft het überhaupt zin om te melden bij Samsung. Geen garantie natuurlijk maar dit is toch niet normaal?
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Reken maar op 3 uur werk.mgumus schreef op zondag 10 december 2023 @ 20:28:
Ik lees dat er 1 binnen en 1 buiten is. Neem aan die van binnen. Is dat veel werk?
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
oke bedankt, 3 uur voor een vakman. wij zijn minder ervaren dus zal wel het dubbele worden. ik overweeg wel om meteen te vervangen hele wasmachine.
Nee de vakman doet het sneller.mgumus schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:29:
oke bedankt, 3 uur voor een vakman. wij zijn minder ervaren dus zal wel het dubbele worden. ik overweeg wel om meteen te vervangen hele wasmachine.
Als je vervangen overweegt kijk dan eens naar een Everglades wasmachine op bol.com. het 7kg model kost 419 euro in wit en het 9kg model 469 euro in wit. de zwarte varianten zijn iets duurder. Je krijgt op evergaldes 5 jaar volledige fabrieksgarantie. Dit is echt het beste wat je momenteel kan krijgen qua prijs/kwaliteitverhouding. deze machines gaan zeker 10 jaar mee.mgumus schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:29:
Wil je iets goedkoper uit zijn kijk dan eens naar een chiq wasmachine op bol.com het 8kg model kost 389 euro het 10kg model 419. neem wel degenen waarbij staat voor 23:59 besteld morgen in huis want die worden door bol.com geleverd en gratis aangesloten en naar een verdieping getilt, of naar zodler als je wilt. de andere die via chiq zlef verkocht worden worden niet aangesloten dus let daar even op dat je degene neemt die door bol.com zelf verkocht wordt. chiq heeft maar 2 jaar garantie maar is ook een kwalitatief merk.
foutcode LE1, Tjonge wat een lijst met problemen met die Samsung machines, ik ben nu ook de pineut en heb dit forum doorgespit maar geen oplossing kunnen vinden dus hoop ik dat er iemand is die mij kan adviseren.
De foutcode LE1 betekent bij mijn machine dat de lek sensor water heeft gedetecteerd MAAR alles is droog. Ik heb de machine opengehaald en er is absoluut geen lekkage te zien. Ik heb de lek sensor los gehaald en doorgemeten op weerstand en deze is droog maximaal, als ik hem in het water doop dan komt er wel geleiding dus een meetbare weerstand, de bedrading heb ik nagelopen tot de laatste stekker naar het controle paneel en dat zit allemaal goed verbonden. Door uitzetten (echt stekker er uit!) en weer aanzetten krijg je na 5 seconde alweer de fout melding als je dan op de machine de aan/uit knopt indrukt gaat de melding uit, direct daarna weer aanzetten en een programma kiezen gaat goed en de wasmachine draait gewoon zijn programma. Aan het eind moet je de stekker er uit trekken om de deur na 2 minuten open te kunnen doen.
Ik ben bang dat het ook een fout in de print is maar ik wil eerst uitsluiten dat het een defect is van de lek sensor, volgens mij zijn dat slechts losse contacten die een geleiding meten als ze nat worden en kan dat nooit elektrisch kapot zijn, ik heb de sensor ook los gekoppeld maar dan blijft de melding precies hetzelfde.
Kan iemand hier adviseren?
De foutcode LE1 betekent bij mijn machine dat de lek sensor water heeft gedetecteerd MAAR alles is droog. Ik heb de machine opengehaald en er is absoluut geen lekkage te zien. Ik heb de lek sensor los gehaald en doorgemeten op weerstand en deze is droog maximaal, als ik hem in het water doop dan komt er wel geleiding dus een meetbare weerstand, de bedrading heb ik nagelopen tot de laatste stekker naar het controle paneel en dat zit allemaal goed verbonden. Door uitzetten (echt stekker er uit!) en weer aanzetten krijg je na 5 seconde alweer de fout melding als je dan op de machine de aan/uit knopt indrukt gaat de melding uit, direct daarna weer aanzetten en een programma kiezen gaat goed en de wasmachine draait gewoon zijn programma. Aan het eind moet je de stekker er uit trekken om de deur na 2 minuten open te kunnen doen.
Ik ben bang dat het ook een fout in de print is maar ik wil eerst uitsluiten dat het een defect is van de lek sensor, volgens mij zijn dat slechts losse contacten die een geleiding meten als ze nat worden en kan dat nooit elektrisch kapot zijn, ik heb de sensor ook los gekoppeld maar dan blijft de melding precies hetzelfde.
Klote klusje, maar loop eerst even alle kabels goed na. Die wasmachines zitten zo dom inelkaar dat er kabels breken of kapot worden getrokken uit stekkers. Ik heb een hele lange tijd gewassen met koud water zonder dat ik het door had (error code kwam pas later) omdat de kabel van de temperatuursensor doormidden was op de plek waar die met een clipje vast zat aan aan andere kabels. Bij veel modellen zit dat te strak vast waardoor er spanning op komt tijdens centrifugeren. Uiteindelijk weer vastgezet met een Wago klemmetje en kon weer door.johnvoorn schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 12:16:
foutcode LE1, Tjonge wat een lijst met problemen met die Samsung machines, ik ben nu ook de pineut en heb dit forum doorgespit maar geen oplossing kunnen vinden dus hoop ik dat er iemand is die mij kan adviseren.
Dank voor de reactie. Kabels heb ik doorgemeten en nu ook de print los gehad en geen vreemde dingen kunnen zien. Ik zie dat de water sensor ook overal te koop staat maar dat kan het volgens mij niet zijn omdat ik deze heb doorgemeten en die geeft droog open circuit aan terwijl met water er tegen dan geeft hij een geleiding aan, verder zit daar volgens mij geen elektronica in de sensor zelf.
Laat de machine dan zonder die sensor draaien. Dan zou hij het gewoon moeten doen. Zoniet dan heb je gelijk en moet je naar iets anders zoeken.
Theo
Dank voor de reactie, zonder de sensor krijg ik inderdaad dezelfde fout melding. Inderdaad verwacht ik dus een andere oorzaak. Om de print van de mainboard te vervangen voor 200 euro zou en optie zijn maar als daar niet de oorzaak ligt is dat wel erg zonde van het geld.
Mocht je naar een niewue machine kijken kijk dan eens nar de merken everglades en chiq. everglades is iets duurder dan chiq maar heeft wel 5 jaar volledige garanite. het 7kg model kost op bol.com 419 euro het 9kg model 469 euro.johnvoorn schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:14:
Dank voor de reactie, zonder de sensor krijg ik inderdaad dezelfde fout melding. Inderdaad verwacht ik dus een andere oorzaak. Om de print van de mainboard te vervangen voor 200 euro zou en optie zijn maar als daar niet de oorzaak ligt is dat wel erg zonde van het geld.
chiq kost op bol.com 389 euro voor het 8kg model en 419 euro voor het 10kg model.
beide machiens gaan zeker 10 jaar mee.
Nou het is feest, we mogen ons ook aanmelden bij de Samsung eco buble probleem community.
Ons wasmachine stopt op dit moment bij de laatste 9 min van het programma.
We hebben de filter schoongemaakt, opnieuw gekalibreerd, stekker eruit enz enz maar het is hetzelfde. Ook geen foutcodes of dergelijke
Wat is op dit moment het beste plan om na te gaan ? Printplaat eruit en daar gaan kijken ?
We hebben de filter schoongemaakt, opnieuw gekalibreerd, stekker eruit enz enz maar het is hetzelfde. Ook geen foutcodes of dergelijke
Wat is op dit moment het beste plan om na te gaan ? Printplaat eruit en daar gaan kijken ?
[ Voor 4% gewijzigd door Pimmetje651 op 20-01-2024 16:09 ]
Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice
welk type heb je en hoe oud is hij? als het een wat ouder type is zouden het de koolborstels kunnen zijn, controleer even aan de hadn van je mmodelnummer of jouw model een koolborstelmotor heeft. zo niet dan zou ik idd beginnen met de printplaat, die is bij velen hier de boosdoener.Pimmetje651 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 15:55:
Nou het is feest, we mogen ons ook aanmelden bij de Samsung eco buble probleem community.
Kijk even of je de printplaat hebt boven de trommel (meteen onder de deksel). Bij deze kun je de solderingen opnieuw aanstippen met een soldeerbout. Als je alleen de printplaat achter de display hebt, dan zijn de meeste in dit topic niet in staat geweest deze te repareren.Pimmetje651 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 15:55:
Volgens mij zijn is de Ecobubble koolborstelloos.dicksterk schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:27:
[...]
welk type heb je en hoe oud is hij? als het een wat ouder type is zouden het de koolborstels kunnen zijn, controleer even aan de hadn van je mmodelnummer of jouw model een koolborstelmotor heeft. zo niet dan zou ik idd beginnen met de printplaat, die is bij velen hier de boosdoener.
de eerste generaties ecobuble hadden nog wel modeleln met koolborstels. en aangezine het net voor centrifugeren gebeurd kan het eventueel dat zijn.PerlinNoise schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 17:49:
[...]
Kijk even of je de printplaat hebt boven de trommel (meteen onder de deksel). Bij deze kun je de solderingen opnieuw aanstippen met een soldeerbout. Als je alleen de printplaat achter de display hebt, dan zijn de meeste in dit topic niet in staat geweest deze te repareren.
[...]
Volgens mij zijn is de Ecobubble koolborstelloos.
Laatste 9 minuten van het programma zegt hij, dus niet voor het centrifugeren. Deze symptomen komen meer overheen met printplaat problemen, dan met de koolborstels.dicksterk schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 18:49:
[...]
de eerste generaties ecobuble hadden nog wel modeleln met koolborstels. en aangezine het net voor centrifugeren gebeurd kan het eventueel dat zijn.
klinkt mij ook meer als een printplaatprobleem, mar je zal die print er maar uithalen en een set nieuwe koolborstels nodig hebben. laatste 9 minuten is toch wel zo ongeveer het moemtn van laatste keer afpompen en het centrifugeren dat daarbij hoort?PerlinNoise schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 20:01:
[...]
Laatste 9 minuten van het programma zegt hij, dus niet voor het centrifugeren. Deze symptomen komen meer overheen met printplaat problemen, dan met de koolborstels.
Wat ik me sowieso afvraag, misschien dat ij dat weet: wat leidt er toe dat zo laat in het programma de printplaat problemen geeft? watn in feite heeft alels dan al gewerkt. de motor, het verwarmingselement, de eerste keren centrifugeren, waarom strandt hij dan nog op het eind? ik weet dat de oplossing bij printplaten die boven de trommel gemonteerd zijn contacten solderen is, maar waarom veroorzaken die contacten dan geen problemen eerder in het programma?(al komen die situaties bij andere machines ook voor natuurlijk).
ik heb het nog even op youtube gecheckt doro samsung ecobubles die met een was-cyclus op youtube staan te checken, er zijn wel ecobubles met koolborstelmotor ik wist dat bijna zeker maar het klopt dus ook, wat ik nu tegenkwam was wel een filmpje van 8 jaar terug.
Even een woordje van dank aan de TS en iedereen die met de oplossing is gekomen. Blijkbaar was ik toch één van de gelukkigen want mijn machine heeft 9 jaar kunnen volhouden. Ik heb ongeveer de helft van alle punten opnieuw gesoldeerd en kan met blijheid melden dat dat het probleem opgelost heeft. Een viertal contacten vertoonden de typische fout waarbij ik duidelijk kon zien dat het soldeersel gescheurd was. Aangezien er vast wel meer defect waren heb ik dus de tijd genomen een groot deel te hersolderen. 1 baan is samen met de silicone losgekomen dus daar heb ik even een draad tussen gesoldeerd.
Het is overigens heel moeilijk te zien of er iets mis is, zelfs met een vergrootglas. In ieder geval dank voor de oplossing!
Het is overigens heel moeilijk te zien of er iets mis is, zelfs met een vergrootglas. In ieder geval dank voor de oplossing!
May the lords of Kobol guide you...
Hoi,
Ik ben nieuw hier en de eigenaar van vermoedelijk ook een kapot PCB van een Samsung grafmachine.
Zie afbeeldingen voor type nrs.
Het is het type met het PCB achter het front met display.
Gisteren leek er een probleem met deurtje, ook de foutcode gaf dat aan. Uiteindelijk is de foutcode verdwenen, maar de trommel weigert te draaien en zodoende maakt hij geen enkele cyclus af. Ik heb de snaar en motor bekeken, de motor doorgemeten, drie spoelen van 5 Ohm. Er komt ook spanning op de spoelen wanneer er gedraaid moet worden, maar de spanning en karakteristiek lijkt ongewoon. Er staat continu hoge spanning tussen de fasen en de aarde. Hij draait er ook niet mee rond. Als ik de motor loskoppel en met de hand draai dan levert hij wel zelf stroom alszijnde een dynamo. Rond de 12V, volgens mij is de motor prima.
Kalibreren helpt niet, want hij draait geen eens, voor de rest alle slangen, aansluitingen en filters bekeken en waar nodig schoongemaakt.
Hij reageert ook prima op de deur en klep sensoren.
Geen één cyclus werkt, hij begint wel met vullen of afpompen, maar daarna blijft hij daar hangen wanneer er gedraaid moet worden.
Ik heb de PCB bekeken die zit stevig in de siliconen potting. Ik heb weinig zin om hem eruit te halen en te solderen, maar ik zou het wel kunnen. Ik zie dat een nieuw PCB wel te koop is voor 200€.
Wat adviseren jullie? Samsung laten opknijpen? Andere machine? Wat voor andere machine? Bosch, AEG?
:strip_exif()/f/image/Lc87XEbbBmbBOsMhARuymL1M.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben nieuw hier en de eigenaar van vermoedelijk ook een kapot PCB van een Samsung grafmachine.
Zie afbeeldingen voor type nrs.
Het is het type met het PCB achter het front met display.
Gisteren leek er een probleem met deurtje, ook de foutcode gaf dat aan. Uiteindelijk is de foutcode verdwenen, maar de trommel weigert te draaien en zodoende maakt hij geen enkele cyclus af. Ik heb de snaar en motor bekeken, de motor doorgemeten, drie spoelen van 5 Ohm. Er komt ook spanning op de spoelen wanneer er gedraaid moet worden, maar de spanning en karakteristiek lijkt ongewoon. Er staat continu hoge spanning tussen de fasen en de aarde. Hij draait er ook niet mee rond. Als ik de motor loskoppel en met de hand draai dan levert hij wel zelf stroom alszijnde een dynamo. Rond de 12V, volgens mij is de motor prima.
Kalibreren helpt niet, want hij draait geen eens, voor de rest alle slangen, aansluitingen en filters bekeken en waar nodig schoongemaakt.
Hij reageert ook prima op de deur en klep sensoren.
Geen één cyclus werkt, hij begint wel met vullen of afpompen, maar daarna blijft hij daar hangen wanneer er gedraaid moet worden.
Ik heb de PCB bekeken die zit stevig in de siliconen potting. Ik heb weinig zin om hem eruit te halen en te solderen, maar ik zou het wel kunnen. Ik zie dat een nieuw PCB wel te koop is voor 200€.
Wat adviseren jullie? Samsung laten opknijpen? Andere machine? Wat voor andere machine? Bosch, AEG?
:strip_exif()/f/image/Lc87XEbbBmbBOsMhARuymL1M.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/697R8HYnxlq7X2LkbbijxncZ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door Smeerk op 23-04-2024 12:44 ]
Je wasmachine werkt toch niet meer dus dan zou ik aanraden de soldeerpunten te herdoen. Bij mijn machine zat ook alles nog netjes op zijn plek maar toch waren het de soldeerpunten ,zoals uitgebreid in deze thread beschreven, die nauwelijks zichtbare imperfecties vertoonden. Aan je uitleg te zien heb je wel kennis van zaken dus ik zou er gewoon voor gaan. Bespaart je een pak geld en e-waste als het je lukt. Een nieuwe pcb kan voor hetzelfde geld een oude nieuwe zijn waardoor je na verloop van tijd hetzelfde probleem zal hebben. Succes!
Hoi iedereen,
onze Eco bubble 7kg heeft precies hetzelfde probleem, als ik hem laat centriguren met was erin werkt het wel, maar als ik een programma draai dan stopt hij telkens.
onze Eco bubble 7kg heeft precies hetzelfde probleem, als ik hem laat centriguren met was erin werkt het wel, maar als ik een programma draai dan stopt hij telkens.
Toevoeging op mijn laatste bericht, ik heb hem laten kalibreren, dan begint hij te draaien en het lijkt alsof hij dan harder moet gaan draaien en stopt dan, dit doet hij 3 keer en na de 3e keer gaat het toontje af dat hij klaar is. Weet iemand of dit klopt?
Als ik me goed herinner is dat normaal. Ik kan me niet herinneren dat hij op volle snelheid ging draaien. Calibratie werkte bij mij overigens ook gewoon, terwijl er toch echt wel iets aan de hand was. Na hersolderen werkte alles weer naar behoren.RJHvanuden schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:00:
Toevoeging op mijn laatste bericht, ik heb hem laten kalibreren, dan begint hij te draaien en het lijkt alsof hij dan harder moet gaan draaien en stopt dan, dit doet hij 3 keer en na de 3e keer gaat het toontje af dat hij klaar is. Weet iemand of dit klopt?
Eerst uit de witte behuizing krijgen en vanaf de rand de siliconen er af pulken (of plastic tool van bv ifixit gebruiken).bjoran123 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 21:35:
Hier zelfde issue met se printplaat, hoe krijg ik die siliconen eraf om bin de printplaat te kunnen?[Afbeelding]
Ben wel benieuwd of je deze printplaat weer aan de praat krijgt omdat volgens mij nog niet vele zijn gelukt. Maar ben wel erg benieuwd of deze printplaat ook slechte solderingen heeft. Dus probeer vooral zou ik zeggen en laat het hier weten!
Onderkant eruit dremelen en en dan voorzichtig alle siliconen eraf pulken. Beetje mee opletten wel, bij mij kwam er een stuk van de banen los. Opgelost door een stukje draad over te solderen. Check even de afbeeldingen in het topic hier en je zal voorbeelden vinden. Succes!bjoran123 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 21:35:
Hier zelfde issue met se printplaat, hoe krijg ik die siliconen eraf om bin de printplaat te kunnen?[Afbeelding]
Na 8,5jr is mijn 8kg ecobubble ook kapot gegaan. Programma werd niet afgemaakt. Dus waarschijnlijk printplaat probleem.
Ik had geen tijd m te gaan maken en hij is vervangen voor een Siemens iq700. Veel stillere machine en automatische dosering. Wel fijne upgrade.
Maar zonde dat de Samsung relatief snel stuk ging
Ik had geen tijd m te gaan maken en hij is vervangen voor een Siemens iq700. Veel stillere machine en automatische dosering. Wel fijne upgrade.
Maar zonde dat de Samsung relatief snel stuk ging
Is het gelukt de printplaat te repareren?bjoran123 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 21:35:
Ik dacht dat ik nog reactie hier had geplaatst maar blijkbaar niet.
Helaas heb ik het geprobeerd. maar helaas zonder succesvol resultaat en hebben een nieuwe wasmachine moeten aanschaffen.
Bizar dat dit probleem zo vaak voorkomt. De onze heeft nu 11 jaar op de teller en eigenlijk nooit problemen gehad. Ik las ooit op de website van Samsung zelf dat deze 8 jaar mee zou gaan. Mooie marketing dus met 10 jaar garantie op de digital inverter
Bij ons is het sinds enkele maanden dat hij niet door wil zetten in het programma en ik hoorde dus toenet dat hij zelfs uitviel. En met Play gaat het dus verder.
Ik sla het stukje 'solderen' echter wel over en laten repareren doe ik niet, waarschijnlijk heb je voor het dubbele van de prijs een nieuwe. Even dus alvast gaan rondzoeken voor een goede deal ben ik bang. Maar zolang hij de meeste wassen afrond zonder issues maak ik er nog geen grote haast mee.
Bij ons is het sinds enkele maanden dat hij niet door wil zetten in het programma en ik hoorde dus toenet dat hij zelfs uitviel. En met Play gaat het dus verder.
Ik sla het stukje 'solderen' echter wel over en laten repareren doe ik niet, waarschijnlijk heb je voor het dubbele van de prijs een nieuwe. Even dus alvast gaan rondzoeken voor een goede deal ben ik bang. Maar zolang hij de meeste wassen afrond zonder issues maak ik er nog geen grote haast mee.
Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12
Hallo,
Ik heb een samsung ww80j5555fx wasmachine. Laatste tijd viel mij op dat de kleren niet schoon uit de was kwamen en ben erachter gekomen dat het water niet opwarmt.
Ik heb de thermostaat vervangen en de verwarmingselement getest (26ohm). Het water warmt nog steeds niet op.
Nou heb ik na veel geknoei de printplaat losgemaakt. Ik zie in één opzicht niks verkeerds. Kan iemand mij vertellen wat ik verder kan bekijken?
Gr,
Dennis:strip_exif()/f/image/x2gNinCWZS1FVEptpTYwouBz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1X2mq114MfsRaTMhpudwYqUa.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb een samsung ww80j5555fx wasmachine. Laatste tijd viel mij op dat de kleren niet schoon uit de was kwamen en ben erachter gekomen dat het water niet opwarmt.
Ik heb de thermostaat vervangen en de verwarmingselement getest (26ohm). Het water warmt nog steeds niet op.
Nou heb ik na veel geknoei de printplaat losgemaakt. Ik zie in één opzicht niks verkeerds. Kan iemand mij vertellen wat ik verder kan bekijken?
Gr,
Dennis
:strip_exif()/f/image/x2gNinCWZS1FVEptpTYwouBz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1X2mq114MfsRaTMhpudwYqUa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/romj8ZhaC4rkCn0W4qq6ZLaP.jpg?f=fotoalbum_large)
Bekabeling al gecontroleerd? Door het super fantastische ontwerp bij Samsung breken vaak kabels. Dat was namelijk bij mijn EcoTrouble wasmachine ook zo. Maanden gewassen in koud water en afvragen waarom de was toch zo muf bleef na een wasbeurt.dennis96d schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 21:22:
Hallo,
Gr,
Dennis [Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Er zit spanning op zowel de verwarmingselement als de thermostaat als de machine aanstaat. Kan het dan toch de bekabeling zijn?
Hm, en de temperatuursensor of de bekabeling daarvan al gecontroleerd?dennis96d schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 21:56:
Er zit spanning op zowel de verwarmingselement als de thermostaat als de machine aanstaat. Kan het dan toch de bekabeling zijn?
Ja. Daar zit ook gewoon spanning op dus vind het heel raar worden. Begin wasmachine Expert te worden volgens mij
Haha, ja herkenbaar. Mijne toen ook na de garantie constant uitelkaar gehad en onderhouden. Wist alles wel te vinden. Nu al een tijdje een Bosch, hopelijk gaat dat beter.dennis96d schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 22:29:
Ja. Daar zit ook gewoon spanning op dus vind het heel raar worden. Begin wasmachine Expert te worden volgens mij
Maar echt geen idee dan verder. Lijkt dan toch ergens in de print te zitten of gekke storing. Of je moet toch nog ergens een breuk over het hoofd hebben gezien die de aansturing/verbinding onderbreekt. Vaag...
Weet niet of dit hetzelfde bord is als datgene met het slecht soldeersel maar ik zie toch enkele punten die me niet 100% lijken. Is moeilijk te zeggen op een foto vind ik. Zelfs bij mijn eigen bord wat ik wel succesvol gerepareerd heb, wist ik eerlijk gezegd niet welke punten precies defect waren. Ik heb gewoon de meerderheid opnieuw gesoldeerd.dennis96d schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 22:29:
De machine is voor de rest helemaal in orde, maakt programma's gewoon netjes af zonder gekkegheid. Ik ben bang als ik hier te veel mee ga spelen, dat er andere problemen gaan ontstaan. Dus ik wil alleen dat gene solderen waar de verbinding naar het verwarmingselement plaatsvind, alleen weet ik niet precies waar die punten liggen.gatlarf schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 23:01:
[...]
Weet niet of dit hetzelfde bord is als datgene met het slecht soldeersel maar ik zie toch enkele punten die me niet 100% lijken. Is moeilijk te zeggen op een foto vind ik. Zelfs bij mijn eigen bord wat ik wel succesvol gerepareerd heb, wist ik eerlijk gezegd niet welke punten precies defect waren. Ik heb gewoon de meerderheid opnieuw gesoldeerd.
Zeg ik dit verkeerd of toch grotendeel nalopen?
[ Voor 3% gewijzigd door dennis96d op 19-06-2024 06:48 ]
Er zijn twee opvallende dingen:dennis96d schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 06:48:
[...]
De machine is voor de rest helemaal in orde, maakt programma's gewoon netjes af zonder gekkegheid. Ik ben bang als ik hier te veel mee ga spelen, dat er andere problemen gaan ontstaan. Dus ik wil alleen dat gene solderen waar de verbinding naar het verwarmingselement plaatsvind, alleen weet ik niet precies waar die punten liggen.
Zeg ik dit verkeerd of toch grotendeel nalopen?
- De printplaat is anders als meeste hier.
- De symptomen komen niet overeen.
:strip_exif()/f/image/xGKZbbdcRFya3li2N0uH0dAP.webp?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/L8B9cQu1uMkIRhkTWXqfpR9c.webp?f=fotoalbum_large)
Eerder in de bekabeling zoals @W84 al voorstelde, maar die heb je ook al nagelopen.
Gewoon weggooien die grafmachine en overstappen naar bijvoorbeeld Bosch. Dit is waar ik nu aan denk. Ben er te veel tijd in kwijt opeens, Had uren kunnen maken, maar wel een en ander geleerd serieus hahaPerlinNoise schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 12:43:
[...]
Er zijn twee opvallende dingen:Slechte solderingen zou je echt moeten kunnen zien. Zoals:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Eerder in de bekabeling zoals @W84 al voorstelde, maar die heb je ook al nagelopen.
Probleem toch niet opgelost, blijft wel hangen helaas. Liefst maak ik af waar ik aan begon.
Bedankt voor je reactie !
Haha kan je wel zeggen, je hoeft niet eens de duurste Bosch te kopen (zelf een serie 4 hier nu) om te ervaren wat heerlijk frisse was is. Je schrikt je echt dood. Het komt er zoveel schoner en droger uit ook dan bij de Samsung ooit kwam. Alleenmaar ellende gehad.

[ Voor 8% gewijzigd door W84 op 19-06-2024 14:13 ]
In het centrale deel links van dat zwarte blokje bijvoorbeeld, lijken de soldeerpunten een beetje op die van het eerste voorbeeld dat je gaf. Kan natuurlijk ook reflectie oid zijn.PerlinNoise schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 12:43:
[...]
Er zijn twee opvallende dingen:Slechte solderingen zou je echt moeten kunnen zien. Zoals:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Op mobiel zag ik het niet, maar nu op desktop, idd.gatlarf schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 14:29:
[...]
In het centrale deel links van dat zwarte blokje bijvoorbeeld, lijken de soldeerpunten een beetje op die van het eerste voorbeeld dat je gaf. Kan natuurlijk ook reflectie oid zijn.
@dennis96d Je kunt ze altijd even nalopen, kijken of dat iets uitmaakt.
Wat ik zo kan zien zou ik deze even nalopen met een soldeerbout:
/f/image/qiSkhOzzVvvBJY2sTtHjQlJA.webp?f=fotoalbum_large)
Toch even laatste kans geven dan aan Samsung. Bedankt, ik laat weten of ik weer warm water heb hierna.PerlinNoise schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:11:
[...]
Op mobiel zag ik het niet, maar nu op desktop, idd.![]()
@dennis96d Je kunt ze altijd even nalopen, kijken of dat iets uitmaakt.
Wat ik zo kan zien zou ik deze even nalopen met een soldeerbout:
[Afbeelding]
Als er spanning op het element staat (230V met multimeter gemeten) en het warmt niet op dan is het element stuk. Meet de weerstand om dat te bevestigen. Connector kan nog verbrand zijn, maar dat zie je meestal zo. Ik had overigens hetzelfde probleem maar bij mij bleek het een relais te zijn (dus geen spanning op het element)dennis96d schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 21:56:
Zie ook https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/68738506
Over een thermostaat staat spanning (gemeten met twee multimeter draden) als hij open staat. Ik vermoed dat je met een simpele spanning detector (oplichtende schroevendraaier) werkt.
Theo
Inderdaad, het relais zou ook nog de boosdoener kunnen zijn. Niet hetzelfde maar dat was bij mijn jacuzzi ook het geval. Voor 5€ voor een nieuwe reails en 6€ verzendingskosten, een moederbord van 900€ bespaard.xah5kiDe schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 23:40:
[...]
Als er spanning op het element staat (230V met multimeter gemeten) en het warmt niet op dan is het element stuk. Meet de weerstand om dat te bevestigen. Connector kan nog verbrand zijn, maar dat zie je meestal zo. Ik had overigens hetzelfde probleem maar bij mij bleek het een relais te zijn (dus geen spanning op het element)
Zie ook https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/68738506
Over een thermostaat staat spanning (gemeten met twee multimeter draden) als hij open staat. Ik vermoed dat je met een simpele spanning detector (oplichtende schroevendraaier) werkt.
Dag allen,
Ik heb een eco bubble 7kg staan. Deze bebben we echter wel al sinds 2016 in ons bezit. Steeds later liep deze vast in het programma. Merkte ook dat hij maar 1 kant op wilde draaien, met de klok mee. Ik dacht dat ik wel handig was maar lig nu met de voorkant van de wasmachine op mijn schoot. Ik denk ook dat ik een andere variant heb? De draaiknop van de programma’s ligt er namelijk ook af…
Help!:strip_exif()/f/image/riz234XtVor8UIRvq9lWKFaw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/B4pSttoNIfyIbkUWEqvC3myN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GHk9Yz2sBPbuW6HPY6vp2LzO.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb een eco bubble 7kg staan. Deze bebben we echter wel al sinds 2016 in ons bezit. Steeds later liep deze vast in het programma. Merkte ook dat hij maar 1 kant op wilde draaien, met de klok mee. Ik dacht dat ik wel handig was maar lig nu met de voorkant van de wasmachine op mijn schoot. Ik denk ook dat ik een andere variant heb? De draaiknop van de programma’s ligt er namelijk ook af…
Help!
:strip_exif()/f/image/riz234XtVor8UIRvq9lWKFaw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/B4pSttoNIfyIbkUWEqvC3myN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GHk9Yz2sBPbuW6HPY6vp2LzO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AUKZNnfyq0UH3pSiyPNr73rn.jpg?f=fotoalbum_large)
Het bord waarin zich het probleem voordoet is niet het front-paneel maar de controller die (bij mij althans) rechts bovenaan gemonteerd is. Geen idee welk type je hebt en bij welke types het precies voorvalt maar het « soldeerprobleem » situeerde zich tot hier altijd aan de onderkant van die controller, onder de siliconenlaag. Het zou me niet verbaaen mocht jou toestel dezelfde ziekte hebben. Onze machine was uit 2015 of vroeg 2016.Musie schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 15:42:
Dag allen,
Ahh, een topic waarvan ik had gewild dat ik het 3.5 jaar geleden had gevonden. Pindakaas.
Onze Samsung wasmachine is nu dus ruim 3 jaar oud. En er is al langer sprake van was die ineens niet heel droog wordt (zeg maar gerust zeiknat blijft) maar dit was dan goed op te lossen door een extra rondje centrifugeren. Sinds vandaag maakt de wasmachine echter geen enkel programma af. Ook niet centrifugeren.
En zelfs niet kalibreren, wat stap 1 was bij de troubleshooting. De filter oogt schoon en ik kan de rotor draaien (of hij echt werkt weet ik niet en ik vraag me af of ik dit kan checken door gewoon te kijken als ik de machine start, of dat ik dan wel heel dol moet zijn op dweilen)
Ik lees hier een hoop gedoe over printplaten. Ik heb ooit de koolborstels van een droger vervangen en ik hoopte dat dat het weer zou zijn... helaas zitten die er niet in. Maar solderen heb ik echt nog nooit gedaan.
Nu mijn afweging. Ik las ook iemand waarbij de trommel los was gegaan en er dus meer aan de hand was dan enkel een printplaat... en ik weet uit ervaring dat mijn man de wasmachine het liefst zo volstouwt dat hij hem met zijn rug tegen de muur dicht moet duwen.
Sowieso lekt de addwash deur soms en krijg ik dat rubber er ook niet normaal tussen gepropt. Maar daarvan heb ik de illusie dat ik dat zelf nog zou kunnen vervangen?
Dus hoe pak ik mijn troubleshooten verder aan, ga ik met mijn printplaat naar het repaircafé? Of is het toch handiger een monteur te laten komen omdat de kans groot is dat er meer is? Wat zijn anders andere zaken die ik zelf zou kunnen testen? Ik wil ook geen tunnelvisie op die printplaat hebben.
Maar wil ook geen enorme tijd zonder wasmachine zitten met 2 kleine kinderen.
Ik doe graag alsof ik technisch ben, maar dat ben ik dus absoluut niet. Dat alvast ter info.
Het gaat om een Quickdrive Wasmachine 9kg WW90T986ASE/S2
Ik zie nu op de factuur dat hij toen 1186 euro heeft gekost. Dus een advies om een nieuwe te kopen wordt niet vriendelijk ontvangen :-)
Super bedankt alvast voor de genomen tijd voor mijn warrige verhaal.
Onze Samsung wasmachine is nu dus ruim 3 jaar oud. En er is al langer sprake van was die ineens niet heel droog wordt (zeg maar gerust zeiknat blijft) maar dit was dan goed op te lossen door een extra rondje centrifugeren. Sinds vandaag maakt de wasmachine echter geen enkel programma af. Ook niet centrifugeren.
En zelfs niet kalibreren, wat stap 1 was bij de troubleshooting. De filter oogt schoon en ik kan de rotor draaien (of hij echt werkt weet ik niet en ik vraag me af of ik dit kan checken door gewoon te kijken als ik de machine start, of dat ik dan wel heel dol moet zijn op dweilen)
Ik lees hier een hoop gedoe over printplaten. Ik heb ooit de koolborstels van een droger vervangen en ik hoopte dat dat het weer zou zijn... helaas zitten die er niet in. Maar solderen heb ik echt nog nooit gedaan.
Nu mijn afweging. Ik las ook iemand waarbij de trommel los was gegaan en er dus meer aan de hand was dan enkel een printplaat... en ik weet uit ervaring dat mijn man de wasmachine het liefst zo volstouwt dat hij hem met zijn rug tegen de muur dicht moet duwen.
Sowieso lekt de addwash deur soms en krijg ik dat rubber er ook niet normaal tussen gepropt. Maar daarvan heb ik de illusie dat ik dat zelf nog zou kunnen vervangen?
Dus hoe pak ik mijn troubleshooten verder aan, ga ik met mijn printplaat naar het repaircafé? Of is het toch handiger een monteur te laten komen omdat de kans groot is dat er meer is? Wat zijn anders andere zaken die ik zelf zou kunnen testen? Ik wil ook geen tunnelvisie op die printplaat hebben.
Maar wil ook geen enorme tijd zonder wasmachine zitten met 2 kleine kinderen.
Ik doe graag alsof ik technisch ben, maar dat ben ik dus absoluut niet. Dat alvast ter info.
Het gaat om een Quickdrive Wasmachine 9kg WW90T986ASE/S2
Ik zie nu op de factuur dat hij toen 1186 euro heeft gekost. Dus een advies om een nieuwe te kopen wordt niet vriendelijk ontvangen :-)
Super bedankt alvast voor de genomen tijd voor mijn warrige verhaal.
Ik heb ook een samsung. De ww80t956ase, halverwege het programma sprong hij op pauze en nu doet hij helemaal niks meer. Kalibreren wil ook niet. Alleen pompen en dan stopt hij ermee. Nu wil ik graag de printplaat bekijken maar kom alleen bij de plaat van het bedieningspaneel. Wie kan me verder helpen?
Check even de foto’s in dit topic voor voorbeelden. Komt er op neer om de onderkant van de behuizing er uit te dremelen en dan de siliconen te verwijderen.MaraV schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 11:22:
Ik heb ook een samsung. De ww80t956ase, halverwege het programma sprong hij op pauze en nu doet hij helemaal niks meer. Kalibreren wil ook niet. Alleen pompen en dan stopt hij ermee. Nu wil ik graag de printplaat bekijken maar kom alleen bij de plaat van het bedieningspaneel. Wie kan me verder helpen?
Ik heb wat issues met mijn Samsung Ecobubble wf70f5e0q5w
Eerst liep hij regelmatig vast in het programma, (Storing code SUD of 5UD) als je dan weer op start drukte ging hij door met het programma.
pressostaat vervangen. maar bleek achteraf rommel in het filter te zitten. (voor niks dus een pressostaat van 40 euro gekocht...)
Filter schoongemaakt en leek even te werken(weekje) en daarna weer hetzelfde probleem.
Dit gebeurde steeds vaker in het katoen programma. (filter opnieuw gecheckt nu wel schoon)
Ander programma lijkt het wel te doen en word wel afgemaakt. Dit een week of 2 geprobeerd tot ik gister van m'n vrouw hoorde dat de wasmachine enorm heen en weer stond te schudden en de motor een heel raar geluid maakte(de droger staat er bovenop((vast met een spandband)) maar beide gingen heen en weer)
Ik had het vermoeden dat dit kwam omdat het beddengoed aan elkaar geklonterd was en als 1 blok in de trommel lag. Dat was volgens haar niet het geval.
Savonds zelf gecheckt, met elk programma en het test programma trommel even paar seconden ronddraaien en daarna foutcode 3E
Motor eronder weg en koolborstels gecheckt, die waren nog voldoende aanwezig.
alles stekkertjes even los en weer vast.
Vanmorgen wasje gedraaid en hij doet het nu weer.
Ik heb er alleen geen vertrouwen in. Wat ik nog wel wil proberen is alle eventuele losse punten op de print opnieuw te solderen. Alleen op de printplaat zit een soort van hars lees ik.
Hoe haal ik dat er af? Of kan ik met een soldeerbout/en of hot air station daar gewoon met tin doorheen solderen?
Eerst liep hij regelmatig vast in het programma, (Storing code SUD of 5UD) als je dan weer op start drukte ging hij door met het programma.
pressostaat vervangen. maar bleek achteraf rommel in het filter te zitten. (voor niks dus een pressostaat van 40 euro gekocht...)
Filter schoongemaakt en leek even te werken(weekje) en daarna weer hetzelfde probleem.
Dit gebeurde steeds vaker in het katoen programma. (filter opnieuw gecheckt nu wel schoon)
Ander programma lijkt het wel te doen en word wel afgemaakt. Dit een week of 2 geprobeerd tot ik gister van m'n vrouw hoorde dat de wasmachine enorm heen en weer stond te schudden en de motor een heel raar geluid maakte(de droger staat er bovenop((vast met een spandband)) maar beide gingen heen en weer)
Ik had het vermoeden dat dit kwam omdat het beddengoed aan elkaar geklonterd was en als 1 blok in de trommel lag. Dat was volgens haar niet het geval.
Savonds zelf gecheckt, met elk programma en het test programma trommel even paar seconden ronddraaien en daarna foutcode 3E
Ik heb er alleen geen vertrouwen in. Wat ik nog wel wil proberen is alle eventuele losse punten op de print opnieuw te solderen. Alleen op de printplaat zit een soort van hars lees ik.
Hoe haal ik dat er af? Of kan ik met een soldeerbout/en of hot air station daar gewoon met tin doorheen solderen?
Uit de plastic behuizing dremelen en dan voorzichtig wegpulken.kaasaanfiets schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 14:30:
Ik heb wat issues met mijn Samsung Ecobubble wf70f5e0q5w
Bij dremelen kun je de printplaat ook beschadigen. Ik heb zelf de zijkant van het witte vakje afgesneden en vervolgens met plamuurmes en voegspijker de printplaat losgewerkt. Daarna met plastic tool voorzichtig de siliconenlaag verwijderd. Dit gaat wel een paar uurtjes duren, bij mij was de siliconenlaag heel erg korrelig. Dus monnikenwerk om te verwijderen.
Na 1x de printplaat te hebben vervangen en 1x zelf gesoldeerd, heb ik nu een ander issue. De wasmachine valt spontaan uit en gaat na een paar sec weer aan en hervat dan het programma. Of hij valt helemaal uit en je hoort constant (om de seconde) een relais in en uit schakelen. Dit gebeurt zelfs als je de stekker uit het stopcontact trekt (het gaat dan zeker 20-30 sec door). Some gaat de machine ook nog spontaan aan, terwijl er dus geen stroom is. Anyways, is dit een easy fix (nog een keer de printplaat solderen?), of kan ik beter op zoek naar een nieuwe machine? En wat dan? Een barebones Beko, of een mooie Bosch?
[ Voor 4% gewijzigd door zonoskar op 31-08-2024 11:36 ]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Hoe vaak moet die Samsung je teleurstellen voordat je opgeeft
?

Theo
Hij heeft voor mij besloten, hij gaat nu helemaal niet meer aan, dus er komt een nieuwe AEG.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Wijs besluit. Als de onze het finaal opgeeft zal het ook een AEG of Miele worden. Samsung is leuk om nog een keer de soldeerbout boven te halen en je even een held te voelen, maar dit lappen ze me ook geen 2 keer.zonoskar schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:57:
Hij heeft voor mij besloten, hij gaat nu helemaal niet meer aan, dus er komt een nieuwe AEG.
Hier hetzelfde inderdaad. Ook al moet ik zeggen dat de wasmachine nu bijna een jaar draait met de gesoldeerde printplaat en ik eigenlijk best tevreden ben ermee. In totaal is hij ongeveer 10 jaar oud dus best netjes verder.gatlarf schreef op woensdag 4 september 2024 @ 18:15:
[...]
Wijs besluit. Als de onze het finaal opgeeft zal het ook een AEG of Miele worden. Samsung is leuk om nog een keer de soldeerbout boven te halen en je even een held te voelen, maar dit lappen ze me ook geen 2 keer.
Dynaudio Contour 20i | Naim Nait XS 3 | Naim ND5 XS 2 | Naim HiCap DR | Audes ST-900DC
Hier hetzelfde eigenlijk . De machine is qua prestaties en gebruiksgemak meer dan prima, maar als je ziet dat dit topic in 2017 gestart is zijn de problemen bij verschillende mensen na 2-3 jaar begonnen en dat is veel te snel natuurlijk. Wij zijn maar met z’n tweeën hier dus zo veel werk heeft de machine niet, maar ik kan me voorstellen dat dat voor grotere gezinnen heel anders ligt en en de slijtage dus sneller optreedt. Dan is het niet zo netjes meer, er van uitgaande dat je met je nieuwe machine makkelijk 10-15 jaar wil verderkomen. Als ik me goed herinner had Samsung de economische levensduur van deze machines op iets van een 5 jaar gelegd, wat veel te kort is.Gerwin89 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 08:59:
[...]
Hier hetzelfde inderdaad. Ook al moet ik zeggen dat de wasmachine nu bijna een jaar draait met de gesoldeerde printplaat en ik eigenlijk best tevreden ben ermee. In totaal is hij ongeveer 10 jaar oud dus best netjes verder.
Nadat wij in januari 2017 onze Samsung WF70F5EBP4W hadden gekocht kwam ik dit topic tegen. Natuurlijk even gebaald na het lezen van alle problemen hier en dus dit topic direct even gebookmarked. Ik lees hier sindsdien mee, maar ik moet zeggen: Still going strong. We ervaren na bijna 8 jaar nog steeds geen problemen, terwijl we hem intensief gebruiken met 3 jonge kinderen.
Het is dus niet alleen maar kommer en kwel!
Het is dus niet alleen maar kommer en kwel!
SRK35ZS-W
Ik kende het topic al, tot gisteren werkte onze Samsung WF80F5EBP4W prima. (2016)
Nu pompt hij water af, en vult bij. maar draait niet meer.
Ik ga hem niet repareren.
Ik denk de pressostaat of de vacuumslang.ravenstein schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:05:
Ik kende het topic al, tot gisteren werkte onze Samsung WF80F5EBP4W prima. (2016)
mijn Eco bubble uit 2018 draait ook nog zonder problemen. Ik heb destijds een 8 KG wastrommel van Samsung met wat Cashback acties voor volgens mij rond 449 euro gekocht. Daarvan had ik ook niet verwacht dat hij zoals sommige merken 10-15 jaar mee zou gaan. Maar daar heb ik dan ook niet echt voor betaald. Ik kon in die winkel ook een goede merk Bosch kopen van 700 euro.. Maar ja, daar had ik dus bijna 2x een Samsung voor kunnen kopen. Elk jaar dat hij zonder problemen draait is mooi meegenomen.
Niet de printplaat? daar zou ik mijn geld op zettenGerardwaz schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 22:45:
[...]
Ik denk de pressostaat of de vacuumslang.
Je kan het even checken, is niet veel werk. Niet alles is de printplaat.ravenstein schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:34:
[...]
Niet de printplaat? daar zou ik mijn geld op zetten
Zie dat mijn vorige post uit 2021 is over onze WF80F5EBP4W (2014). Hier had hij het bekende probleem van programma niet afmaken, en na het fixen van foutieve soldeercontactjes deed hij het tot op heden prima.
Enige was dat hij de laatste tijd zo nu en dan niet direct de deur wilde vergrendelen. Daar stopte hij deze week volledig mee. Gaat om foutcode dE wanneer je een programma wilt starten, met een irritant piepje. Nieuw deurslot besteld voor zo'n €15, maar gaf geen verschil.
Heb toch de printplaat er maar even uitgehaald, en daar zaten een paar kleine contactjes met een licht zwart half kringetje. Aangestipt en waar nodig voorzien van wat nieuwe soldeer. Slot werkt weer prima en net z'n eerste programme afgemaakt. Grote kans dat deze losgetrild zijn doordat de beschermlaag die er na laatste keer niet meer op zit, maar dit was wel een vrij snelle fix en als 't elke 3 jaar moet...
Kon weinig vinden over relatie met deurslot en printplaat, dus bij dezen: ook bij problemen met de vergrendeling/deur kan het dus een simpel soldeerpuntje zijn ipv. het slot zelf.
Enige was dat hij de laatste tijd zo nu en dan niet direct de deur wilde vergrendelen. Daar stopte hij deze week volledig mee. Gaat om foutcode dE wanneer je een programma wilt starten, met een irritant piepje. Nieuw deurslot besteld voor zo'n €15, maar gaf geen verschil.
Heb toch de printplaat er maar even uitgehaald, en daar zaten een paar kleine contactjes met een licht zwart half kringetje. Aangestipt en waar nodig voorzien van wat nieuwe soldeer. Slot werkt weer prima en net z'n eerste programme afgemaakt. Grote kans dat deze losgetrild zijn doordat de beschermlaag die er na laatste keer niet meer op zit, maar dit was wel een vrij snelle fix en als 't elke 3 jaar moet...
Kon weinig vinden over relatie met deurslot en printplaat, dus bij dezen: ook bij problemen met de vergrendeling/deur kan het dus een simpel soldeerpuntje zijn ipv. het slot zelf.
Bedankt voor de tip. Onze machine heeft net dezelfde foutcode gegeven. Ik heb bij het solderen de vorige keer ook niet alle contactpunten opnieuw gesoldeerd,vermoedelijk loop ik dus tegen hetzelfde probleem aan als jij. Ik ga het nog een paar dagen bekijken want nu doet ie het weer goed. Maar nu weet ik in ieder geval dat het hieraan kan liggen, thanks!Kunyfyer schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:20:
Zie dat mijn vorige post uit 2021 is over onze WF80F5EBP4W (2014). Hier had hij het bekende probleem van programma niet afmaken, en na het fixen van foutieve soldeercontactjes deed hij het tot op heden prima.
Nou dit was vragen om moeilijkheden. Sinds gister avond staat hij uren vast in programma’s . Machine van bijna 7 jaar oud. Heeft denk niet heel veel zin om uberhaupt moeite te voor gaan doen? Ik ben totaal niet technisch en solderen kent niemand in mijn omgeving.dfbt schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:42:
mijn Eco bubble uit 2018 draait ook nog zonder problemen. Ik heb destijds een 8 KG wastrommel van Samsung met wat Cashback acties voor volgens mij rond 449 euro gekocht. Daarvan had ik ook niet verwacht dat hij zoals sommige merken 10-15 jaar mee zou gaan. Maar daar heb ik dan ook niet echt voor betaald. Ik kon in die winkel ook een goede merk Bosch kopen van 700 euro.. Maar ja, daar had ik dus bijna 2x een Samsung voor kunnen kopen. Elk jaar dat hij zonder problemen draait is mooi meegenomen.
Oud topic, maar wil toch ook van mijn kant alle goede bijdragers in dit topic bedanken! Heb een geslaagde reparatie gedaan!
Onze ecobubble had het hier bekende euvel, hij wilde niet meer draaien (je zag de trommel een zetje/poging doen maar draaide niet door). Bleef domweg in het programma hangen, zonder foutcode. Je kon hem opnieuw starten en dan ging hij (soms!) wel ineens het hele programma doen, maar een week later deed hij ook dat niet meer.
Na even doorbladeren van dit topic, heb ik me er aan gewaagd om hem maar even open te schroeven; gelukkig dezelfde printplaat als de meeste mensen hier. Toch maar door met open frezen, kapot en buiten garantie was de wasmachine toch al dus waarom ook niet.
Heb veel gehad aan de gedetailleerde foto’s in dit topic en inderdaad het filmpje van Gold Flemming.
In mijn geval heb ik zo goed als alle soldeerpunten opnieuw verhit/laten vloeien, en bij een aantal punten die lelijk vloeiden de oude tin met zo’n afzuig unit verwijderd en opnieuw gesoldeerd. Ook hier erg lastig te zien wat nou precies de slechte verbindingen waren dus daarom gewoon zo goed als alles maar gedaan. Behalve dan de meeste IC pootjes, die leken wel prima en gaven mijn inziens meer risico van foutief opnieuw solderen dan gewoon laten zitten.
Anyway, het is gelukt en hij draait hier al weer een weekje volledige wasprogramma’s. Thanks allen!
Onze ecobubble had het hier bekende euvel, hij wilde niet meer draaien (je zag de trommel een zetje/poging doen maar draaide niet door). Bleef domweg in het programma hangen, zonder foutcode. Je kon hem opnieuw starten en dan ging hij (soms!) wel ineens het hele programma doen, maar een week later deed hij ook dat niet meer.
Na even doorbladeren van dit topic, heb ik me er aan gewaagd om hem maar even open te schroeven; gelukkig dezelfde printplaat als de meeste mensen hier. Toch maar door met open frezen, kapot en buiten garantie was de wasmachine toch al dus waarom ook niet.
Heb veel gehad aan de gedetailleerde foto’s in dit topic en inderdaad het filmpje van Gold Flemming.
In mijn geval heb ik zo goed als alle soldeerpunten opnieuw verhit/laten vloeien, en bij een aantal punten die lelijk vloeiden de oude tin met zo’n afzuig unit verwijderd en opnieuw gesoldeerd. Ook hier erg lastig te zien wat nou precies de slechte verbindingen waren dus daarom gewoon zo goed als alles maar gedaan. Behalve dan de meeste IC pootjes, die leken wel prima en gaven mijn inziens meer risico van foutief opnieuw solderen dan gewoon laten zitten.
Anyway, het is gelukt en hij draait hier al weer een weekje volledige wasprogramma’s. Thanks allen!
Bedankt voor alle info in dit topic!
Ik heb zo’n 5 jaar geleden bij een witgoed zaakje een tweedehands Ecobubble gekocht. Sinds een paar weken maakte deze zijn programma’s steeds vaker niet af. Afgelopen week werd het zo erg dat geen enkel het programma het meer deed. Vaak gaf hij dan na lang proberen error 3E.
Dit topic gevonden en gister aan de slag gegaan. Al snel was duidelijk dat deze wasmachine al een keer van de dood gered is, want ik trof een gesneden PCB behuizing aan:
:strip_exif()/f/image/dD5k6D8Wdsq5FKCYVgWmhc6Z.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoewel deze punten niet helemaal overeen kwamen met wat ik hier in het topic op foto’s vond, heb ik als een eerste poging deze maar opnieuw aangestipt.
Daarna het board weer terug ingebouwd, en ik heb sindsdien de hele dag wasjes kunnen draaien zonder problemen. Hopelijk gaat hij weer een tijdje mee.
Ik heb zo’n 5 jaar geleden bij een witgoed zaakje een tweedehands Ecobubble gekocht. Sinds een paar weken maakte deze zijn programma’s steeds vaker niet af. Afgelopen week werd het zo erg dat geen enkel het programma het meer deed. Vaak gaf hij dan na lang proberen error 3E.
Dit topic gevonden en gister aan de slag gegaan. Al snel was duidelijk dat deze wasmachine al een keer van de dood gered is, want ik trof een gesneden PCB behuizing aan:
:strip_exif()/f/image/dD5k6D8Wdsq5FKCYVgWmhc6Z.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoewel deze punten niet helemaal overeen kwamen met wat ik hier in het topic op foto’s vond, heb ik als een eerste poging deze maar opnieuw aangestipt.
Daarna het board weer terug ingebouwd, en ik heb sindsdien de hele dag wasjes kunnen draaien zonder problemen. Hopelijk gaat hij weer een tijdje mee.
The Soul.... of an Eagle!
Als de machine toch weer de geest geeft kan je de andere punten nog altijd opnieuw solderen. Grote kans dat ie het dan weer doet. Wel grappig om te zien dat het een machine is die al eens onder handen genomen is. Ik ken alle foto’s hier in het topic niet van buiten maar wie weet is de machine hier al al eens langsgekomen.RodKimble schreef op zondag 13 april 2025 @ 15:47: