Ik heb dit laatst ook gedaan voor een ander euvel aan de wasmachine. Eerst het manchet vast maken aan de trommel en daarna een beetje siliconenvet in de randen voor bij de voorplaat en toen ging het best goed. YouTube heeft me er doorheen gepraatmierenfokker schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 08:40:
Ben bezig met een service verzoek met Samsung vanwege een lekkende deur, maar wat een prijzen als een storing door jou komt. Dit kan door een kapotte manchet komen, en dat is je eigen schuld. Zit je zo aan 90 euro voorrijkosten exclusief uurloon en materialen.
Dus voor de zekerheid maar een manchet gehaald bij een bekende onderdelenhuis en nu nog 10 dagen wachten totdat het geleverd wordt. Ben benieuwd of dat makkelijk gaat.
Ah inmiddels kan deze ook aan het lijstje toegevoegd worden: Hij maakt nu de eindcentrifuge programma niet meer af. Ook niet als ik deze handmatig start. Heeft het altijd wel gedaan, dus ik ga de melding nu wel echt doorzetten dat er een monteur langs moet komen.
Inmiddels dus:
- Hele trommel vervangen vanwege de lagers (3x een monteur langsgekomen, de laatste keer was hij er een hele ochtend mee bezig)
- Autodose werkt niet (lossen we op door gewoon een maatdopje in de trommel te doen)
- De deur lekt (zijn we nog mee bezig om de manchet te vervangen)
- De eindcentrifuge doet het niet
WAT EEN K*TMACHINE. Gelukkig wel 5 jaar garantie dus ze kunnen weer met de billen bloot. Inmiddels is dat ding echt al bijna 2x total-loss maar ze blijven hem maar repareren.
Inmiddels dus:
- Hele trommel vervangen vanwege de lagers (3x een monteur langsgekomen, de laatste keer was hij er een hele ochtend mee bezig)
- Autodose werkt niet (lossen we op door gewoon een maatdopje in de trommel te doen)
- De deur lekt (zijn we nog mee bezig om de manchet te vervangen)
- De eindcentrifuge doet het niet
WAT EEN K*TMACHINE. Gelukkig wel 5 jaar garantie dus ze kunnen weer met de billen bloot. Inmiddels is dat ding echt al bijna 2x total-loss maar ze blijven hem maar repareren.
Hmm, ik heb een Samsung WW80M642OPW QuickDrive uit september 2019, die na precies 3 jaar hetzelfde issue lijkt te hebben. Alleen zit daar die printplaat niet aan de bovenkant.:strip_exif()/f/image/yY68T1oVUIRENfVCb7ecjbgK.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij zit onderin, dus al lastig bereikbaar. Ik heb daar niet echt vertrouwen in om die helemaal los te trekken, open te breken, opnieuw solderen en weer recht genoeg terug te krijgen.. Dus toch maar even monteur langs laten komen denk ik.
:strip_exif()/f/image/yY68T1oVUIRENfVCb7ecjbgK.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij zit onderin, dus al lastig bereikbaar. Ik heb daar niet echt vertrouwen in om die helemaal los te trekken, open te breken, opnieuw solderen en weer recht genoeg terug te krijgen.. Dus toch maar even monteur langs laten komen denk ik.
[ Voor 32% gewijzigd door Barryvdh op 23-09-2022 16:39 ]
@Barryvdh En zo'n kabel breekt ook gewoon spontaan na 3 jaar gebruik?
Zoals de monteur het zei, kwam het inderdaad wel vaker voor._JGC_ schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 17:59:
@Barryvdh En zo'n kabel breekt ook gewoon spontaan na 3 jaar gebruik?
Er zat zo'n plastic houder om de kabelboom heen, hij zei dat er daardoor vaak te veel spanning op de kabels stond al vanuit de fabriek, dus met wat beweging kon breken. Hij heeft dat plastic ding dus ook gewoon weggegooid want 'tegenwoordig werd dat aangeraden'..
Design flaw dus. Jammer dat ze dan wel voorrijdkosten in rekening brengen.Barryvdh schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 18:41:
[...]
Zoals de monteur het zei, kwam het inderdaad wel vaker voor.
Er zat zo'n plastic houder om de kabelboom heen, hij zei dat er daardoor vaak te veel spanning op de kabels stond al vanuit de fabriek, dus met wat beweging kon breken. Hij heeft dat plastic ding dus ook gewoon weggegooid want 'tegenwoordig werd dat aangeraden'..
Dit laat weer zien dat ontwerp fouten die op zich altijd kunnen voorkomen, niet door Samsung gevonden worden. Je hoort een tiental machines aan verschillende duurtesten te onderwerpen. Zo zijn er triltesten, temperatuur schommel testen. Mechanische testen (deurtje open, deurtje dicht). Dat kost allemaal geld maar levert ook wat op. Betere reputatie en minder reparatie onder garantie.
Theo
Hi! Ik heb ook de het gokje gewaagd om te kijken hoe ver ik zou komen met onze Samsung ecobubble uit 2019 met was/droog combi. Printplaat rechts achter eruit en met Dremel bij de grote printplaat gekomen. Maar die siliconen wat een ellende, iemand nog een tip hoe de siliconen het best te verwijderen, heb geen nagels meer over 😁. Iemand überhaupt de wasdroog combi na soldering weer aan de praat gekregen? Alvast dank!
:strip_exif()/f/image/yW4cMvoTHiRHajf5v0MEJAUI.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook hier het gekende probleem sinds een half jaar, met mijn samsung WF1124ZAC van eind 2013.
Deze heeft het dus nog zeer lang uitgehouden vergeleken met andere voorbeelden.
Ondanks dat ik alles hier gelezen heb
=> koos ik om de printplaat gewoon geheel te vervangen.
Ik had ?geluk? om mijn versie te vinden aan slechts 66€. Zie https://webshop-sidem81.f...ule_inverter_samsung.html
Sommige andere kaarten zijn wel prijziger zie ik (maar op bol.com stond mijn versie aan 120+)
Naar belgie verzenden was wel 32€ => voor 6€ kon het echter binnen frankrijk, tot net aan de grens met belgie, waar ik deze ophaalde vermits ik op verlof toch in de buurt was.
Alles lijkt te functioneren => komende week kijken of er geen E3 melding meer op komt.
Ik had ?geluk? om mijn versie te vinden aan slechts 66€. Zie https://webshop-sidem81.f...ule_inverter_samsung.html
Sommige andere kaarten zijn wel prijziger zie ik (maar op bol.com stond mijn versie aan 120+)
Naar belgie verzenden was wel 32€ => voor 6€ kon het echter binnen frankrijk, tot net aan de grens met belgie, waar ik deze ophaalde vermits ik op verlof toch in de buurt was.
Alles lijkt te functioneren => komende week kijken of er geen E3 melding meer op komt.
[ Voor 20% gewijzigd door LiReC op 14-11-2022 02:09 ]
Hier ook een WD70K5B00 welke uberhaupt niet meer opstart.
Het display gaat aan. Vervolgens kan ik normaal het programma kiezen en alle opties instellen.
Maar wanneer ik dan op ‘start’ druk hoor ik 7 zachte klikjes van 1 van de relais op de print (interval zo’n 3-4 seconden). Vervolgens loopt de vuilwater pomp een seconde of wat en lijkt de machine te bevriezen.
Aan/Uit knop en je kan weer van voor af aan beginnen.
Iemand ervaring met deze storing?
Het display gaat aan. Vervolgens kan ik normaal het programma kiezen en alle opties instellen.
Maar wanneer ik dan op ‘start’ druk hoor ik 7 zachte klikjes van 1 van de relais op de print (interval zo’n 3-4 seconden). Vervolgens loopt de vuilwater pomp een seconde of wat en lijkt de machine te bevriezen.
Aan/Uit knop en je kan weer van voor af aan beginnen.
Iemand ervaring met deze storing?
Hier ook het probleem van het niet afmaken van het programma.
Printplaat uit de wasmachine gehaald en achterkant van het bakje weggesneden en vervolgens de kit laag.
Bij het aanstippen van de soldeerpunten leek er weinig te gebeuren (soldeerbout niet heet genoeg?), maar toch maar weer terug in de machine gestopt. Eerst wat gedoe met de dE code dat de deur niet dichtzit, maar dat was af en toe wel, af en toe niet. Uiteindelijk succesvol het centrifugeer programma afgerond.
Echter nu geeft hij continue de code dE en ik kan niet vinden wat er fout zit. Zoveel mogelijk soldeerpunten gecontroleerd maar helaas geen succes.
Ik las dat ik ergens links op de plaat zou moeten zoeken naar een onderbroken verbinding, maar ten eerste wat is links? Zoals de plaat in de machine zit en je ervoor staat, of met de lange kant onder zodat de letters goed staan? Ik heb alle kanten geprobeerd, alle verbindingen doorgemeten, en kan nergens wat vinden.
Wat kan het zijn? Is het nog te maken, of toch een nieuwe printplaat kopen? Wie weet waar? Die van twee berichten hierboven ziet er wel hetzelfde uit, maar heeft niet hetzelfde nummer (ik ben op zoek naar een DC92-01223) of maakt dat niet uit?
Printplaat uit de wasmachine gehaald en achterkant van het bakje weggesneden en vervolgens de kit laag.
Bij het aanstippen van de soldeerpunten leek er weinig te gebeuren (soldeerbout niet heet genoeg?), maar toch maar weer terug in de machine gestopt. Eerst wat gedoe met de dE code dat de deur niet dichtzit, maar dat was af en toe wel, af en toe niet. Uiteindelijk succesvol het centrifugeer programma afgerond.
Echter nu geeft hij continue de code dE en ik kan niet vinden wat er fout zit. Zoveel mogelijk soldeerpunten gecontroleerd maar helaas geen succes.
Ik las dat ik ergens links op de plaat zou moeten zoeken naar een onderbroken verbinding, maar ten eerste wat is links? Zoals de plaat in de machine zit en je ervoor staat, of met de lange kant onder zodat de letters goed staan? Ik heb alle kanten geprobeerd, alle verbindingen doorgemeten, en kan nergens wat vinden.
Wat kan het zijn? Is het nog te maken, of toch een nieuwe printplaat kopen? Wie weet waar? Die van twee berichten hierboven ziet er wel hetzelfde uit, maar heeft niet hetzelfde nummer (ik ben op zoek naar een DC92-01223) of maakt dat niet uit?
https://www.samsungonderd...ung-parts/dc92-01223b.htm
Lijkt het voordeligst wat ik kan vinden. Is dat een beetje een goede prijs, of kan het nog ergens goedkoper?
Lijkt het voordeligst wat ik kan vinden. Is dat een beetje een goede prijs, of kan het nog ergens goedkoper?
Dan heb je eigenlijk niks gedaan. De soldeerpunten moeten wel smelten. Heb je nieuwe tin/flux erbij gebruikt?FlatBread schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:47:
Bij het aanstippen van de soldeerpunten leek er weinig te gebeuren (soldeerbout niet heet genoeg?), maar toch maar weer terug in de machine gestopt.
Dat dacht ik ook al. Bij de kleinere verbindingen smolt het wel, bij de grote niet. Bij de verbindingen bij de pijlen heb ik wat nieuw tin gebruikt.PerlinNoise schreef op zondag 20 november 2022 @ 15:40:
[...]
Dan heb je eigenlijk niks gedaan. De soldeerpunten moeten wel smelten. Heb je nieuwe tin/flux erbij gebruikt?
Maar goed, eerst maar eens dat probleem met de deur code verhelpen lijkt me toch, anders gaat de machine nooit meer rondjes draaien...
Voor de mensen die ene nieuwe printplaat moeten kopen, check even het nummer van de printplaat die al in de machine zit. Dit is een lang nummer maar daarin staat meestal een code dit begint met DC92-******. De meest voorkomende is de DC92-01223A (dus niet de B!) en de DC92-00235G.
@FlatBread
De mainboard die jij nodig hebt is helaas niet leverbaar en wordt binnen een week of 3 verwacht. Niet echt handig met een wasmachine.
@FlatBread
De mainboard die jij nodig hebt is helaas niet leverbaar en wordt binnen een week of 3 verwacht. Niet echt handig met een wasmachine.
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
Ik had idd al begrepen dat ik de A versie moet hebben, en niet de B versie uit mijn link. Hij is wel leverbaar (bij dezelfde shop), maar een stuk duurder.OMD schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:32:
Voor de mensen die ene nieuwe printplaat moeten kopen, check even het nummer van de printplaat die al in de machine zit. Dit is een lang nummer maar daarin staat meestal een code dit begint met DC92-******. De meest voorkomende is de DC92-01223A (dus niet de B!) en de DC92-00235G.
@FlatBread
Ondertussen met een andere soldeerbout geprobeerd de printplaat te redden, maar waarschijnlijk toch weer wat fout gedaan. Dus nu werkt er helemaal niets meer, machine gaat niet meer aan

Ik heb de handdoek maar in de ring gegooid. Leuk om te proberen, maar te hoog gegrepen voor mijn soldeer ervaring. Ondertussen een andere wasmachine besteld (AEG) die morgen geleverd wordt. Kunnen we in ieder geval weer wassen.
Toch leuk zo'n forum met tips, helaas werkte het niet voor mij, maar was de moeite waard om te proberen.
Ik heb een 7 jaar oude Samsung eco bubble 8kg. Sinds enige maanden last gehad van het programma wat halverwege staakt. Vandaag maar eens de wasmachine uit elkaar gehaald en meteen mijn aandacht gelegd op de printplaat. Behoorlijk pruts werk om de printplaat met gel eruit te krijgen. Ik heb aan 1 zijkant gezaagd en daarna het plastic verwarmd met een aansteker, plastic ombuigen en je kan onder de printplaat met gel komen. Dan heel voorzichtig eruit gewipt en de achterkant van gel ontdaan, dit ging het beste met mijn vingers. Op de printplaat zag ik 2 slechte verbindingen zitten, deze allebei aangetipt met de soldeerbout en alles teruggeplaatst. Wasmachine draait weer zonder problemen rond.
Mijn droger vertoonde ook problemen, halverwege het programma stopte hij ermee. Ook deze maar eens uit elkaar gehaald en direct naar de printplaat gekeken, gelukkig is dit iets makkelijker bereikbaar, geen gel-laag o.I.d. Hier waren 5 slechte soldeerverbindingen zichtbaar, alle 5 even aangetipt met de soldeerbout en ook de droger werkte weer perfect.
Droger is een AEG lavatherm, eveneens 7 jaar oud.
Mijn droger vertoonde ook problemen, halverwege het programma stopte hij ermee. Ook deze maar eens uit elkaar gehaald en direct naar de printplaat gekeken, gelukkig is dit iets makkelijker bereikbaar, geen gel-laag o.I.d. Hier waren 5 slechte soldeerverbindingen zichtbaar, alle 5 even aangetipt met de soldeerbout en ook de droger werkte weer perfect.
Droger is een AEG lavatherm, eveneens 7 jaar oud.
Na 10 jaar mijn 12kg wasmachine van Samsung maakt de was niet af display valt uit .
Geprobeerd om de printplaat te solderen en wonderbaarlijk 5 komplete wassen kunnen draaien.
Waarna bij de 6e was het zelfde probleem voordoet.
Ik kan de bedrading nog checken maar dan houd het bij mij op.
Iemand nog andere tips voordat ik een andere printplaat bestel of andere wasmachine koop?
Alvast bedankt
Geprobeerd om de printplaat te solderen en wonderbaarlijk 5 komplete wassen kunnen draaien.
Waarna bij de 6e was het zelfde probleem voordoet.
Ik kan de bedrading nog checken maar dan houd het bij mij op.
Iemand nog andere tips voordat ik een andere printplaat bestel of andere wasmachine koop?
Alvast bedankt
En bij het aan en uitgaan klikt ie op deze componenten als mijn gehoor goed is.
Dus waarschijnlijk wordt het een nieuwe stuurmodule.
Maar voor hoe lang blijft die goed?
Hier een foto waardoor de machine aan of uit valt met een klik geluid denk ik.
Component zit vast aan 2 draden.
Golden C1301-11 is niet te vinden dus hele printplaat zou dan moeten worden vervangen.
:strip_exif()/f/image/cb9GNIuY5jhaZO8jjt6PeJgG.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus waarschijnlijk wordt het een nieuwe stuurmodule.
Maar voor hoe lang blijft die goed?

Hier een foto waardoor de machine aan of uit valt met een klik geluid denk ik.
Component zit vast aan 2 draden.
Golden C1301-11 is niet te vinden dus hele printplaat zou dan moeten worden vervangen.
:strip_exif()/f/image/cb9GNIuY5jhaZO8jjt6PeJgG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/B5ai6clhKH3CEqIxvHkEKRfQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Niet te snel opgeven: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/68738506
Theo
Ik heb een Samsung wasmachine WW90J6600CW uit 2019 waarvan het trommelkruis was gebroken. Heb deze vervangen maar nu draait de machine alleen op ecowas. Wil een trommelreiniging gaan doen maar na 4 minuten pomp hij de machine leeg en ontgrendeld de deur, ook bij een was waar warmte wordt gevraagd gebeurt dit. Tevens werkt calibratie niet, iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Update: de wasmachine heeft 5 maanden top gewerkt.Helaas heeft nu de rollager van de trommel het begeven (sneltrein in de berging bij zwieren). Dat is een herstelling die mij te ver gaat inzake techniek & teveel risico op lekkages nadien voor een 9 jaar oud model => er staat hier al een nieuweLiReC schreef op maandag 14 november 2022 @ 02:07:
Ook hier het gekende probleem sinds een half jaar, met mijn samsung WF1124ZAC van eind 2013.
De 5 maand oude printplaat heb ik gehouden
=> als iemand deze wil overkopen dan stuur je maar een pm
model printplaat: DC92-00969A, zie link ook in de post-quote
werkt normaal voor modellen
WF1114XBD/XEF 0000
WF1114XBD/XEF 0001
WF1114XBD/XEF 0002
WF1114XBD/XEF 0003
WF1114XBD/XEO
WF1114XBD/XEP
WF1124XAC/XEC
WF1124XAC/XEC 0002
WF1124XAC/XEF 0001
WF1124XAC/XEF 0002
WF1124XAC/XEF 0003
WF1124XAC/YAH
WF1124XBC/XEF 0002
WF1124ZAC/XEE 0002
WF1124ZAC/XEN 0002
WF1124ZAC/XET 0001
WF1124ZAC/XET 0002
WF71184ZBD/XEG
WF71284ZAC/XEG 0002
[ Voor 20% gewijzigd door LiReC op 26-04-2023 14:34 ]
Iemand in de buurt van Utrecht (+- 45 minuten rijden) die een poging wil wagen om een printplaat te repareren van een Samsung EcoBubble wf70f5e5p4w, of die zn eigen printplaat gerepareerd had maar hem wegdeed toen een ander onderdeel stuk ging? Vind 150 euro voor een nieuwe printplaat waarvan ik niet 100% weet hoe lang het nog verder gaat niet helemaal de moeite waard, plus de machine is al 8,5 jaar oud.
Ik stuur je een PM.Remcoww schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 13:00:
Iemand in de buurt van Utrecht (+- 45 minuten rijden) die een poging wil wagen om een printplaat te repareren van een Samsung EcoBubble wf70f5e5p4w, of die zn eigen printplaat gerepareerd had maar hem wegdeed toen een ander onderdeel stuk ging? Vind 150 euro voor een nieuwe printplaat waarvan ik niet 100% weet hoe lang het nog verder gaat niet helemaal de moeite waard, plus de machine is al 8,5 jaar oud.
Ik heb ook wel interesse, bij mij gaat het om de WF70F5EBP4W. Iemand die me daarbij kan helpen? (in Utrecht)
Ook jou een PM gestuurd.Robert89 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 00:04:
[...]
Ik heb ook wel interesse, bij mij gaat het om de WF70F5EBP4W. Iemand die me daarbij kan helpen? (in Utrecht)
Hier ook een soldeer-n00b met een Samsung EcoBubble (WF70F5E5P4W/EN) uit 2014 die z'n programma niet wilde afmaken. Gek genoeg sommige programma's eerst nog wel, maar dan andere niet. O.a dagelijkse was maakte die niet af, de trommel deed dan een poging tot draaien maar stopte en maakte een soort van geluid alsof hij vast sloeg. Zetten we 'm dan op centrifugeren, dan ging ie keihard draaien. Mechanisch gezien dus alles ok en ook zat er niks klem, maar toch elke keer halverwege stoppen. Ook dingen als trommelreiniging en kalibreren mochten niet baten. Gisterenavond deed ook enkel het centrifugeren het niet meer, de trommel sloeg meteen "vast" zodra hij wilde gaan draaien.
Vanmorgen de wasmachine opengemaakt, deksel van het doosje gehaald (rechts voorin) en alles ontkoppeld. Uiteindelijk met een Stanley mes (geen Dremel/multitool helaas) de onderkant open gesneden. Uiteindelijk de hele bodem eruit gehaald, moederbord hier van losgetrokken en begonnen met het verwijderen van de gel.
2,5 uur een paar gebroken nagels en zere vingers verder uiteindelijk met satéprilker/cocktalprikkertjes aan de slag gegaan om voorzichtig alle losse stukjes overal tussen vandaan te peuteren. Dat ging verrassend goed, wel voorzichtig doen natuurlijk, maar meeste haalde ik gemakkelijk weg. Had ik veel eerder moeten doen, tip dus voor iedereen hier die dit ook nog een keer moet doen!
:strip_exif()/f/image/V88RgfCBPxVh9aUUPO7ZYSbW.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarna voor het eerst sinds lange tijd alles zitten solderen. Geprobeerd alles een beetje bij te houden, uiteindelijk zijn dit de punten die ik allemaal opnieuw heb gedaan:
:strip_exif()/f/image/wH1JOgX4AY0Ah2ScAdse2MsG.jpg?f=fotoalbum_large)
In totaal, met af en toe een kopje koffie tussendoor, van 10:30 tot 15:00 uur bezig geweest, wel even een werkje dus, maar... scheelt wel de aanschaf van aan nieuwe wasmachine. Inmiddels heeft ie z'n eerste programma weer helemaal van voor tot achter gedraaid, zonder halverwege te stoppen.
Iedereen hier dank voor alle tips, Youtube linkjes etc.Vooral het filmpje van Gold Flemming was erg behulpzaam. Voorlopig hier dus weer blij met de wasmachine, al zal de volgende géén Samsung meer worden.
Vanmorgen de wasmachine opengemaakt, deksel van het doosje gehaald (rechts voorin) en alles ontkoppeld. Uiteindelijk met een Stanley mes (geen Dremel/multitool helaas) de onderkant open gesneden. Uiteindelijk de hele bodem eruit gehaald, moederbord hier van losgetrokken en begonnen met het verwijderen van de gel.
2,5 uur een paar gebroken nagels en zere vingers verder uiteindelijk met satéprilker/cocktalprikkertjes aan de slag gegaan om voorzichtig alle losse stukjes overal tussen vandaan te peuteren. Dat ging verrassend goed, wel voorzichtig doen natuurlijk, maar meeste haalde ik gemakkelijk weg. Had ik veel eerder moeten doen, tip dus voor iedereen hier die dit ook nog een keer moet doen!
:strip_exif()/f/image/V88RgfCBPxVh9aUUPO7ZYSbW.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarna voor het eerst sinds lange tijd alles zitten solderen. Geprobeerd alles een beetje bij te houden, uiteindelijk zijn dit de punten die ik allemaal opnieuw heb gedaan:
:strip_exif()/f/image/wH1JOgX4AY0Ah2ScAdse2MsG.jpg?f=fotoalbum_large)
In totaal, met af en toe een kopje koffie tussendoor, van 10:30 tot 15:00 uur bezig geweest, wel even een werkje dus, maar... scheelt wel de aanschaf van aan nieuwe wasmachine. Inmiddels heeft ie z'n eerste programma weer helemaal van voor tot achter gedraaid, zonder halverwege te stoppen.
Iedereen hier dank voor alle tips, Youtube linkjes etc.Vooral het filmpje van Gold Flemming was erg behulpzaam. Voorlopig hier dus weer blij met de wasmachine, al zal de volgende géén Samsung meer worden.
Mijn ecobubble doet ook niets meer
Het lijkt niet helemaal op hetzelfde probleem als hier. Gisteren bleef de machine op 11 minuten hangen en bleef de pomp maar draaien. Was zeiknat eruit gehaald en vanochtend opnieuw geprobeerd, het lijkt er dus op dat de trommel helemaal niet meer draait. Ik heb zowel boven als onder alle kabels is losgehaald en weer vastgemaakt maar ik blijf dezelfde problemen hebben: hij blijft pompen, trommel staat stil en geen error code.
Als ik de stekker naar de motor eruit haal, dan geeft die wel een error code. Vervolgens alles weer aangesloten en de diagnose modus aangezet en die geeft 3C aan, wat een motor probleem zou moeten zijn. Iemand enig idee?

Het lijkt niet helemaal op hetzelfde probleem als hier. Gisteren bleef de machine op 11 minuten hangen en bleef de pomp maar draaien. Was zeiknat eruit gehaald en vanochtend opnieuw geprobeerd, het lijkt er dus op dat de trommel helemaal niet meer draait. Ik heb zowel boven als onder alle kabels is losgehaald en weer vastgemaakt maar ik blijf dezelfde problemen hebben: hij blijft pompen, trommel staat stil en geen error code.
Als ik de stekker naar de motor eruit haal, dan geeft die wel een error code. Vervolgens alles weer aangesloten en de diagnose modus aangezet en die geeft 3C aan, wat een motor probleem zou moeten zijn. Iemand enig idee?
[ Voor 3% gewijzigd door FreeShooter op 07-08-2023 15:46 ]
Nee, geen idee, maar ik denk dat siliconen krabben en solderen best kans van slagen heeft. Mijn ecobubble draait alweer bijna twee jaar probleemloos sindsdien. En je machine is toch al stuk, dus het kan alleen maar beter worden.
Ik heb nog het e.e.a. geprobeerd naar aanleiding van tips op internet en het lijkt toch echt de printplaat te zijn. Ik heb nog nooit gesoldeerd. Maar collega heeft wel een simpele soldeerbout te leen. Lijkt het jullie doenbaar voor een noob?
Edit / Hmm, volgens mij heb ik een langwerpige printplaat. Dus dan zal het probleem ergens anders zitten.
Edit / Hmm, volgens mij heb ik een langwerpige printplaat. Dus dan zal het probleem ergens anders zitten.
[ Voor 21% gewijzigd door FreeShooter op 27-08-2023 09:19 ]
weet je of jij een model zonder of met koolborstels heeft? dit klinkt een beetje als een versleten koolborstels-probleem.FreeShooter schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 09:17:
Ik heb nog het e.e.a. geprobeerd naar aanleiding van tips op internet en het lijkt toch echt de printplaat te zijn. Ik heb nog nooit gesoldeerd. Maar collega heeft wel een simpele soldeerbout te leen. Lijkt het jullie doenbaar voor een noob?
;-)hoe was je al die tijd nu eigenlijk? je hebt dit probleem al een paar weken.
Na 8 jaar. (🙌🙌) trouwe dienst zijn hier ook de eerste mankementen aan het optreden. Tot nu is het plotseling stoppen van het wasprogramma, wel op te lossen door weer op de play toets te drukken. Maar als ik de ervaringen van anderen hier lees zijn dat de eerste signalen en wordt het alleen maar erger. Zelf de printplaat solderen zie ik niet zitten. Zijn er toevallig hier mensen die dat tegen een vergoeding zouden willen doen? Of heeft er misschien iemand een reeds gefixte printplaat nog over? Het gaat om de WF70F5E0Q4W/EN
Je hebt het waarschijnlijk over de printplaat waar het display op zit??FreeShooter schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 09:17:
Die had ik er eerst ook uitgehaald; en die is langwerpig.
Daar zit niet het probleem.
Bij de meesten zit de kast met ingegoten printplaat boven in de machine; bij onze EcoBubbel zit ie onderin de machine.
Hier ook al enkele maanden aan het "tweaken" aan de wasmachine, echter weiger ik op te geven uit principe.
eerste keer de printplaat eruit en opnieuw gesoldeerd, was een slechte soldering. deed het enkele maanden goed, maar nu ook weer het probleem van schokkende motor, dan maar de achterkant open gesmeten en geprobeerd of hij wel draait met hulp, en dat doet hij. dus het lijkt mij eerder dat de motor of de aansturing van de motor zo nipt gemaakt is dat hij het automatisch begeeft na x aantal jaar... dus nu vraag ik mij af of het veranderen van het wiel op de trommel zodat de motor een kleinere overbrenging heeft en dus minder kracht moet zetten zou helpen... de trommel zal dan wel trager draaien maar daar zal mijn was zeker niet minder om zijn, alsook een actieve koeling op de sturing iemand al geprobeerd?
eerste keer de printplaat eruit en opnieuw gesoldeerd, was een slechte soldering. deed het enkele maanden goed, maar nu ook weer het probleem van schokkende motor, dan maar de achterkant open gesmeten en geprobeerd of hij wel draait met hulp, en dat doet hij. dus het lijkt mij eerder dat de motor of de aansturing van de motor zo nipt gemaakt is dat hij het automatisch begeeft na x aantal jaar... dus nu vraag ik mij af of het veranderen van het wiel op de trommel zodat de motor een kleinere overbrenging heeft en dus minder kracht moet zetten zou helpen... de trommel zal dan wel trager draaien maar daar zal mijn was zeker niet minder om zijn, alsook een actieve koeling op de sturing iemand al geprobeerd?
is het een koolborstelmotor? in dat geval zou ik de koolborstels controleren en indine korter dan 1,5cm vervangen.joerivo schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 17:06:
Hier ook al enkele maanden aan het "tweaken" aan de wasmachine, echter weiger ik op te geven uit principe.
Ook hier een blije vinder van dit topic. Onze machine een WF70F5E3P4W van november 2013 had de laatste maanden last van dit euvel. Toch bijna 10 jaar volgehouden. Was het eerst af en toe, maar op het laatst meerdere keren per wasbeurt.
Na de print gesoldeerd te hebben draait hij al weer 2 weken probleemloos.
Inderdaad alleen de zwaardere solderingen opnieuw gesoldeerd. Pas op met de kleine smd onderdelen aan de soldeerzijde van de plaat. Ook ik had net als bij een andere reactie een diode over 1 vd relais spoelen er af getikt tijdens het verwijderen vd gel. Deze door een normale diode vervangen.
Al om al blij dat hij het weer doet.
Andere problemen die de machine in had heeft zijn:
-Tik geluid bij omdraaien draairichting trommel, dit kwam door speling op het aandrijfwiel achterop de trommel. De bout zat niet goed vast. Opgelost door de speling met 2 shimmetjes te verhelpen, en de bout vaster te draaien.
-knarsend geluid bij draaien trommel dit komt vd aandrijfriem, deze in de 10 jaar nog nooit gespannen of vervangen en deze zit zeker niet te los. Voor mijn gevoel eerder te strak. Riem is uiteraard droog, nog niet uitgezocht hoe dit te verhelpen.
Na de print gesoldeerd te hebben draait hij al weer 2 weken probleemloos.
Inderdaad alleen de zwaardere solderingen opnieuw gesoldeerd. Pas op met de kleine smd onderdelen aan de soldeerzijde van de plaat. Ook ik had net als bij een andere reactie een diode over 1 vd relais spoelen er af getikt tijdens het verwijderen vd gel. Deze door een normale diode vervangen.
Al om al blij dat hij het weer doet.
Andere problemen die de machine in had heeft zijn:
-Tik geluid bij omdraaien draairichting trommel, dit kwam door speling op het aandrijfwiel achterop de trommel. De bout zat niet goed vast. Opgelost door de speling met 2 shimmetjes te verhelpen, en de bout vaster te draaien.
-knarsend geluid bij draaien trommel dit komt vd aandrijfriem, deze in de 10 jaar nog nooit gespannen of vervangen en deze zit zeker niet te los. Voor mijn gevoel eerder te strak. Riem is uiteraard droog, nog niet uitgezocht hoe dit te verhelpen.
Hier hetzelfde euvel en uiteindelijk maar opgegeven. Was niet meer te repareren. Echt nooit meer een EcoTrouble voor mij. Wat een klotedingen. Wasmachine kwam uit 2016 en altijd netjes onderhouden. Alles werkte verder perfect. Maar eerst begon het met het spontaan programma pauzeren, simpel op start en weer door. Ik dacht zal wel, een gekke glitch oid.
Tot een maandje terug, constant werd de boel onderbroken en de was kwam er altijd muf uit. Wat bleek, dat ding begon zich te gedragen als de Lift. Random water pakken, random pompen en spoelde ook dus meteen het wasmiddel weer weg om. Het werd steeds erger en afgelopen week deed die helemaal niks meer. De wasmachine zat in een soort loop, start stop start stop start stop... en kwam niet meer verder. Pompte het water weg en wasprogramma was meteen klaar. Complete error.
Alles nog uitelkaar gehad, moederbord/PCB nagelopen. Niks kunnen vinden van slechte soldeer of wat dan ook. Alles zag er prima uit. Alleen die dikke laag silicone of wat het ook is is verschrikkelijk. Hoe verzinnen ze het. Ook al een reden om het nooit meer te kopen.
Anyway, nieuwe wasmachine gekocht. Dit keer een Bosch en het viel me meteen al op dat die veel schoner wast en mooier draait. Heel stabiel. Was komt er superfris uit, nog nooit uit die Samsung gehad. Bezorgers hebben de EcoTrouble meegenomen en begonnen er zelf ook meteen over wat een meuk Samsung is. Ze horen niet anders blijkbaar en halen zowel oude als nieuwe op met dezelfde moederbord problemen. Topspul wel.
Tot een maandje terug, constant werd de boel onderbroken en de was kwam er altijd muf uit. Wat bleek, dat ding begon zich te gedragen als de Lift. Random water pakken, random pompen en spoelde ook dus meteen het wasmiddel weer weg om. Het werd steeds erger en afgelopen week deed die helemaal niks meer. De wasmachine zat in een soort loop, start stop start stop start stop... en kwam niet meer verder. Pompte het water weg en wasprogramma was meteen klaar. Complete error.
Alles nog uitelkaar gehad, moederbord/PCB nagelopen. Niks kunnen vinden van slechte soldeer of wat dan ook. Alles zag er prima uit. Alleen die dikke laag silicone of wat het ook is is verschrikkelijk. Hoe verzinnen ze het. Ook al een reden om het nooit meer te kopen.
Anyway, nieuwe wasmachine gekocht. Dit keer een Bosch en het viel me meteen al op dat die veel schoner wast en mooier draait. Heel stabiel. Was komt er superfris uit, nog nooit uit die Samsung gehad. Bezorgers hebben de EcoTrouble meegenomen en begonnen er zelf ook meteen over wat een meuk Samsung is. Ze horen niet anders blijkbaar en halen zowel oude als nieuwe op met dezelfde moederbord problemen. Topspul wel.
Hallo iedereen, blijkbaar ben ik een van de zovele met zo een ecobubble die het begeeft na 2.5jaar, het is eentje van 8kg & heeft de printplaat dc41-00203b. De wasmachine doet alles behalve de trommel doen draaien.. heeft iemand van jullie enig idee wat er mis kan zijn met de printplaat. heb alle verdachte soldeerpunten al terug aangestipt met verse tin. maar helaas geen oplossing geboden voor mijn probleem.. kan hem niet kalibreren want hij wilt gewoonweg niet draaien, doet ook geen moeite om te draaien gewoon niets.. Ondertussen zit ik met een ongeduldige vriendin die niet kan wachten om te wassen
Misschien is de motor stuk? Op mijn ecotrouble stond trouwens dat je 10 jaar garantie op die motor had. Misschien bij jou ook?
heeft je motor koolborstels? zo ja kijk eens of die korter dan 1,5cm zijn, zo ja vervang ze dan. heb je een koolborstelloze motor dan heb je daar garnaite op maar niet op voorrijkosten onderozeksloone n uurloon etc. Je hebt de printplaat al geprobeerd te solderen. dus in feite kan je een paar dingen doen:eQual schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 19:32:
Hallo iedereen, blijkbaar ben ik een van de zovele met zo een ecobubble die het begeeft na 2.5jaar, het is eentje van 8kg & heeft de printplaat dc41-00203b. De wasmachine doet alles behalve de trommel doen draaien.. heeft iemand van jullie enig idee wat er mis kan zijn met de printplaat. heb alle verdachte soldeerpunten al terug aangestipt met verse tin. maar helaas geen oplossing geboden voor mijn probleem.. kan hem niet kalibreren want hij wilt gewoonweg niet draaien, doet ook geen moeite om te draaien gewoon niets.. Ondertussen zit ik met een ongeduldige vriendin die niet kan wachten om te wassen
1. je leverancier benaderen en aangeven dat de machine ondeugdelijk is en non-conform de verwachtingen die je van een machine mag hebben. op deze manier kan je aandringen op gratis reparatie of zelfs de koop ontbinden als deze niet op tijd worddt gebodden. kijk voor alle info over hoe deze prcedure werkt in het topic: wasmachine samsung defect 2 maanden na verlopen garantie
(ik geloof dat dat topic in het shopping forum staat maar via google kan je het ook wel vinden als je de titel opschrijft en tweakers erachter.
2. je kan een nieuwe machine kopen, optie 1 kost je namliek wel minimaal 14 dagen omdat je een redelijek termijn moet stellen bij de ingebrekesteling dus dan kan je vrienidn alsnog even niet wassen. wil je dus echt snel zijn dan kan je een nieue kopen en alsnog de andere machine laten maken of je geld terugkrijgen via de procedure uit dat andere topic en dan zet je de gerepareerde samsung op marktplaats. of als je geluk hebt heb je dus je geld terug en komen ze de oude samsung gewoon ophalen.
een goede wasmachien voro als je een andere wilt is de everglades wasmachine,, te krijgen op bol.com je hebt hier 5 jaar volledige fabrieksgarantie, ik zou in jouw geval voor de 9kg variant gaan want de 7kg variant is net wat kleiner als wat je nu hebt.
Nieuwe kopen. Dit had ik dus ook. Motor is gewoon nog prima waarschijnlijk maar als het display blijft knipperen/draaien bij CLB is het einde verhaal. Er is misschien nog wel een fix maar heb ook alles uitelkaar gehad en moederbord/PCB nagelopen en niks kunnen vinden. Mijne was uit 2016 trouwens.eQual schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 19:32:
Zou je eens kunnen proberen de smartcheck knoppen in te houden en dan op AAN drukken. Daarna de keuzeknop te draaien tot je SPN ziet staan. Doet die dan iets of krijg je meteen een error? Ik kreeg een code die gelinkt was aan de motor PCB.
Hoi,
Met veel belangstelling dit topic gelezen, maar blijkbaar heb ik een andere machine dan de meeste hier. De mijne is een WW81M642OBA en de trommel wil niet meer draaien. Het is te zeggen , bij een normaal programma doet die niets, bij het testprogramma draait de linker motor (van achteren gezien) even in beide richtingen en dan ineens de foutcode 3C2. Nu zitten hier 2 motoren in en aangezien de linkse nog wel beweegt en de rechtse helemaal niet zou ik vermoeden dat daar iets mee is. Nu is de print compleet anders dan wat ik hier voorbij zien komen heb.
:strip_exif()/f/image/ps2Ge6c9SD7q7PaNuk44QVXP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nvYaoko9oCdixWULGl3jp94Q.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand hier ervaring mee, print lijkt me ook hier super moeilijk uit te nemen, maar als het niet anders kan doen we dat gewoon. Maar hier heb ik het misschien 2 maal te doen dan ...
Met veel belangstelling dit topic gelezen, maar blijkbaar heb ik een andere machine dan de meeste hier. De mijne is een WW81M642OBA en de trommel wil niet meer draaien. Het is te zeggen , bij een normaal programma doet die niets, bij het testprogramma draait de linker motor (van achteren gezien) even in beide richtingen en dan ineens de foutcode 3C2. Nu zitten hier 2 motoren in en aangezien de linkse nog wel beweegt en de rechtse helemaal niet zou ik vermoeden dat daar iets mee is. Nu is de print compleet anders dan wat ik hier voorbij zien komen heb.
:strip_exif()/f/image/ps2Ge6c9SD7q7PaNuk44QVXP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nvYaoko9oCdixWULGl3jp94Q.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand hier ervaring mee, print lijkt me ook hier super moeilijk uit te nemen, maar als het niet anders kan doen we dat gewoon. Maar hier heb ik het misschien 2 maal te doen dan ...
hoe oud is deze machine? indien jonger dan 2 jaar dan heb je nog garantie en kan je het samsung laten doen. indien ouder, zijn die 2 motoren identiek aan elkaar voor zover je kan zien of verschillend? (sorry ik ben blind dus ik kan je plaatjes niet zien). anders zou ik ze eens verwisselen en kijken of dan de linker weer draait en de rechter niet. dan weet je namelijk gelijk dat het in de motor zit. als dat niet kan zou ik toch proberen de printplaat te checken want dat is toch het meest voorkomende probleem hier in dit topic. als de machine pas net buiten garnaite is kan je ook bij de verkpende partij klagen en je beroepen op non-conformiteit en gratis reparatie eisen.on4cet schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:51:
Hoi,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De machine was net geen 2 jaar als de lager problemen begonnen. Maar net buiten garantie toen het zo erg geworden was dat we wisten dat het niet ok was. Dan even laten staan om zelf te herstellen. Dat is gelukt, maar na pakweg 40 beurten heeft hij nu een ander probleem. Het zijn 2 identieke motoren maar de print links is anders dan de print rechts.
Op de foto is de rechtse print onderaan ook degene die rechts zitw en de linker print zit links in de machine.
Aan de foto's te zien zou ik denken dat de rechter print de motoren aanstuurt omdat hier 2 identieke relais te zien zijn. Ik zal de kabelbomen eens volgen om te zien naar welke de motoren gaan.
Op de foto is de rechtse print onderaan ook degene die rechts zitw en de linker print zit links in de machine.
Aan de foto's te zien zou ik denken dat de rechter print de motoren aanstuurt omdat hier 2 identieke relais te zien zijn. Ik zal de kabelbomen eens volgen om te zien naar welke de motoren gaan.
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JyARmk1EVfcnxgo4nSvFMZZq.webp?f=user_large)
voor een volgende keer: je hoeft niet zo lang te wachten met melden. als je de lagers hoort binnen 2 jaar is dat niet ok dus je had dat onder garantie kunnen laten doen, zlefs darbuiten nog want een machine die zo kort meegaat is non-conform.on4cet schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:53:
De machine was net geen 2 jaar als de lager problemen begonnen. Maar net buiten garantie toen het zo erg geworden was dat we wisten dat het niet ok was. Dan even laten staan om zelf te herstellen. Dat is gelukt, maar na pakweg 40 beurten heeft hij nu een ander probleem. Het zijn 2 identieke motoren maar de print links is anders dan de print rechts.
[Afbeelding]
waar heb je dee machine gekocht? als je googled op samsung 2 maanden an garantie kapot tweakers kom je een topic tegen van iemand die de machine via bol.com had gekocht en uiteindelijk succesvol een beroep heeft gedaan op non-conformiteit en zijn geld terug krijgt. hoe dat moet staat door meerdere tweakers beschreven in dat topic. coolblue is daar schijnbar wat moeilijker mee heb ik begrpeen maar ook zij zijn verplicht zich daaraan te houden.
ik zou dan eens proberen de 2 motoren om te wisselen qua aansluiting en kijken of dan de andere draait, alelen voor tgestdoeleinden horo want weet niet wat er gebeurd als je met een ongekeerde setting gaat wassen.
Het was via Vandenborre en heb moeite genoeg gedaan, maar in elk geval moest ik nog een deel van de kosten betalen, en dan was ik nog steeds beter af als ik het zelf herstelde. En al chance want dat zou een serieuze rekening geworden zijn. De lagerschaal bleek gewoon gebroken. Enfin, ben toch benieuwd of niemand deze setup al tegengekomen is
deze machines zijn anders door de quickdrive functie, die is vrij niuw dus ik weet niet hoeveel mensen die al hebben.on4cet schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:29:
Het was via Vandenborre en heb moeite genoeg gedaan, maar in elk geval moest ik nog een deel van de kosten betalen, en dan was ik nog steeds beter af als ik het zelf herstelde. En al chance want dat zou een serieuze rekening geworden zijn. De lagerschaal bleek gewoon gebroken. Enfin, ben toch benieuwd of niemand deze setup al tegengekomen is
wat ga je doen als je dit niet zelf kan repareren? laat je dan toch een monteur komen of koop je dan een nieuwe? als je een niewue wilt, weer met 8kg zou ik gaan voor een frilec 8kg wasmachine of een chiq 8kg wasmachine, beide te krijgen op bol.com(voor zover ik kan zien ook in belgie0 neem dan bij chiq wel de variant van 389 euro en niet die van 369 want die van 389 wordt door bol.com op de plek gezet en aangesloten, de bezorger van chiq doet dat niet. check wel even of bol.com in belgie idd ook gratis aansluit in nederland oen ze dat wel maar ik weet het van belgie niet 100% zeker, lijkt em ergnes logisch want wat zou eht anders voor zin hebben ze dubbel aan te bieden. IN nederland adviseer ik sosm ook everglades maar die zijn iets duurder en er staat expliciet bij dat hun 5 jaar garantie enkel in Nederland geldt, dus dan heeft het weinig zij de meerprijs voro die garnaite die je dus toch niet krjigt te betalen.
We hebben al een hele tijd een nieuwe gekocht. Aangezien echt de ganse machine uit mekaar moest om de lagers te vervangen en deze compleet vast zaten duurde het sowieso te lang om deze te fixen.
wat heb je als vervangign gekocht? maar na de lager-reparatie ben je hem dus weer gaan gebruiken als vaste wasmachine? ik zou zeggen als je hem gerepareerd krijgt zet hem daarna op marktplaats want samsung ecobuble wordt hier vaak ecobrouble genoemd;-)on4cet schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:10:
We hebben al een hele tijd een nieuwe gekocht. Aangezien echt de ganse machine uit mekaar moest om de lagers te vervangen en deze compleet vast zaten duurde het sowieso te lang om deze te fixen.
We hebben een Haier gekocht. De helft zo duur, rekening houdend met het feit dat het nooit erger zal kunnen dan de Samsung ... en op Marktplaats, neen, ik heb een geweten, dat gaan we dus niet doen. Maar ben eigenlijk op zoek naar lotgenoten met dezelfde machine. Mogelijk zal ik de ipm moeten vervangen en dan had het handig geweest van type te kennen Enzo. Als het nodig is zal ik het hopelijk op het te vervangen stuk kunnen zien ...dicksterk schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:47:
[...]
wat heb je als vervangign gekocht? maar na de lager-reparatie ben je hem dus weer gaan gebruiken als vaste wasmachine? ik zou zeggen als je hem gerepareerd krijgt zet hem daarna op marktplaats want samsung ecobuble wordt hier vaak ecobrouble genoemd;-)
Oei, haier is eigenlijk al even ellendig als samsung. ik hoop dat je met de jowue geluk hebt.on4cet schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:08:
[...]
We hebben een Haier gekocht. De helft zo duur, rekening houdend met het feit dat het nooit erger zal kunnen dan de Samsung ... en op Marktplaats, neen, ik heb een geweten, dat gaan we dus niet doen. Maar ben eigenlijk op zoek naar lotgenoten met dezelfde machine. Mogelijk zal ik de ipm moeten vervangen en dan had het handig geweest van type te kennen Enzo. Als het nodig is zal ik het hopelijk op het te vervangen stuk kunnen zien ...
Hier ook een 9 jaar oude Samsung wasmachine met hetzelfde probleem helaas. Maar ik denk dat het bij het solderen ergens is misgegaan. Vond het sowieso onduidelijk welke contacten nou gesoldeerd moesten worden, sommige waren ook zo klein dat ik er bijna niet aan durfde te zitten. Na het inbouwen krijg ik nu foutcode 'dE' op het scherm, heeft met de sluiting van de deur te maken volgens de handleiding. Weet iemand waar de elektronica van de deur ongeveer zit op de printplaat? Waarschijnlijk zit daar iets fout gok ik...
Dynaudio Contour 20i | Naim Nait XS 3 | Naim ND5 XS 2 | Naim HiCap DR | Audes ST-900DC
het antworod op je vraag over de printplaat weet ik helaas niet, simpelweg omdat ik blind ben en de foto's van dergelijke materie dus niet kan interpreteren. er waren altidj wel mensen hier die die printplaten zelfs repareerden voor andere tweakers dus ik hoop dat die reageren.Gerwin89 schreef op zondag 5 november 2023 @ 12:28:
Hier ook een 9 jaar oude Samsung wasmachine met hetzelfde probleem helaas. Maar ik denk dat het bij het solderen ergens is misgegaan. Vond het sowieso onduidelijk welke contacten nou gesoldeerd moesten worden, sommige waren ook zo klein dat ik er bijna niet aan durfde te zitten. Na het inbouwen krijg ik nu foutcode 'dE' op het scherm, heeft met de sluiting van de deur te maken volgens de handleiding. Weet iemand waar de elektronica van de deur ongeveer zit op de printplaat? Waarschijnlijk zit daar iets fout gok ik...
zo niet, dan gok ik dat je een nieuwe machien zal kopen in plaats van samsung laten langskomen voor reparatie?
als je zegt hoeveel vulgewicht je wilt kan ik je een goede adviseren, er zijn verschillende merken die niet te duur zijn maar wel goede machines maken.
Ja precies, mocht een mede tweaker veel soldeer ervaring hebben en me willen helpen (tegen betaling uiteraard) dan hou ik me aanbevolen!dicksterk schreef op zondag 5 november 2023 @ 12:37:
[...]
het antworod op je vraag over de printplaat weet ik helaas niet, simpelweg omdat ik blind ben en de foto's van dergelijke materie dus niet kan interpreteren. er waren altidj wel mensen hier die die printplaten zelfs repareerden voor andere tweakers dus ik hoop dat die reageren.
zo niet, dan gok ik dat je een nieuwe machien zal kopen in plaats van samsung laten langskomen voor reparatie?
als je zegt hoeveel vulgewicht je wilt kan ik je een goede adviseren, er zijn verschillende merken die niet te duur zijn maar wel goede machines maken.
Zat al wel een beetje te speuren naar een ander model ja. We hebben nu 7kg, maar ik denk dat we bij de volgende voor 8kg zouden gaan. Zag op de consumentenbond dat een AEG er goed uit kwam, 8kg en met 1600 RPM, dus wellicht is dat een goede vervanger. Of heeft u nog andere suggesties?
Dynaudio Contour 20i | Naim Nait XS 3 | Naim ND5 XS 2 | Naim HiCap DR | Audes ST-900DC
Aeg is wel wat overpriced, veel vakmontuers zijn niet meer tevreden over de kaliteit ervan.Gerwin89 schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:06:
[...]
Ja precies, mocht een mede tweaker veel soldeer ervaring hebben en me willen helpen (tegen betaling uiteraard) dan hou ik me aanbevolen!
Zat al wel een beetje te speuren naar een ander model ja. We hebben nu 7kg, maar ik denk dat we bij de volgende voor 8kg zouden gaan. Zag op de consumentenbond dat een AEG er goed uit kwam, 8kg en met 1600 RPM, dus wellicht is dat een goede vervanger. Of heeft u nog andere suggesties?
als je een 8kg machine wil zou ik eens kijken naar de chiq wasmachine op bol.com. neem dan wel degene die bol.com zlef verkoopt en niet degene waar bij staat verkoop door Chiq. bij die van bol.com staat meestal iets als voor 23:59 besteld morgen in huis. want bol.com sluit de mchien voor je aan en chiq doet dat niet.
wat je ook kan overwegen is een everglades, dan kom je wel uit op het 9kg model want ze hebben enkle een 7kg en 9kg model. ook te krijgen op bol.com deze machine heeft 5 jaar volledige fabrieksgarantie, momenteel het enige merk in Nederland dat dat heeft. beide machines gaan lang mee en zijn solide gebouwd.
je kan ook nog naar sharp wasmacines kijken bij mediamarkt. deze machines zijn ook solide qua gebruikte onderdelen maar de deur voelt wel wat goedkoop. maar intern zijn ze heel erg robuust. de sharp machines centrifugeren iets droger dan de everglades en chiq, dus als je dar veel waarde aan hecht is dat een overweging. neit dat de chiq en everglades erg natte was achterlaten maar de sharp centrifugeert gewoon iets langer en levert daarmee net wat drogere was.
Dank voor de informatie. Het zijn wel merken waar ik echt nog nooit van gehoord heb, dus dat maakt me toch enigszins terughoudend, ook al is dit misschien niet terecht. Vaak zie je online toch ook weer goede Samsung deals. Hoe staat Samsung nu bekend in de wasmachine wereld? Wij hebben die van ons dus 9 jaar gehad en op dit probleem na, nooit gedoe er mee gehad.dicksterk schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:24:
[...]
Aeg is wel wat overpriced, veel vakmontuers zijn niet meer tevreden over de kaliteit ervan.
als je een 8kg machine wil zou ik eens kijken naar de chiq wasmachine op bol.com. neem dan wel degene die bol.com zlef verkoopt en niet degene waar bij staat verkoop door Chiq. bij die van bol.com staat meestal iets als voor 23:59 besteld morgen in huis. want bol.com sluit de mchien voor je aan en chiq doet dat niet.
wat je ook kan overwegen is een everglades, dan kom je wel uit op het 9kg model want ze hebben enkle een 7kg en 9kg model. ook te krijgen op bol.com deze machine heeft 5 jaar volledige fabrieksgarantie, momenteel het enige merk in Nederland dat dat heeft. beide machines gaan lang mee en zijn solide gebouwd.
je kan ook nog naar sharp wasmacines kijken bij mediamarkt. deze machines zijn ook solide qua gebruikte onderdelen maar de deur voelt wel wat goedkoop. maar intern zijn ze heel erg robuust. de sharp machines centrifugeren iets droger dan de everglades en chiq, dus als je dar veel waarde aan hecht is dat een overweging. neit dat de chiq en everglades erg natte was achterlaten maar de sharp centrifugeert gewoon iets langer en levert daarmee net wat drogere was.
Als je heel erg twijfelt door de onbekendhied van merken zou everglades door de 5 jaar volledige garantie je beste optie zijn, omdat je dan tegenover het feti dat je een goedkoper nbekend merk hebt gekoccht 5 jaar zekerheid hebt staan.dicksterk schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:24:
[...]
Aeg is wel wat overpriced, veel vakmontuers zijn niet meer tevreden over de kaliteit ervan.
Dat je nooit van deze merken ehbt gehoord komt doordat ze zich enkle richten op hun prijs-kwaliteitverhouding en niet op dure relcamecampagnes. merken als samsung hebben voordeel bij het feit dat ze al bekend zijn door tvs en smartphones. aeg dat nu al jaren van electrolux is heeft niets meer te maken met het oude aeg van vroeger, maar de merknaam is hetzlefde en daarmee wordt de kwaliteit van vroeger er automatisch ook aan gekoppeld door mensen.
Samsung is 1 van se slechtste merken die er is qua wasmachines. het is het enige merk wasmachine dat een eigen topic heeft lopen op tweakers omdat er zoveel problemen mee zijn. nieteens alelen printplaat problemen amar ook lagers die net buiten garnaite kapot gaat bijvoorbeeld.
Ik adviseer allen machines waarvan je kan verwachten dat ze 8-10 jaar meegaan.
korte uitleg bij de merken:
- chiq is een snel groeind internationaal merk dat naast wasmachines ook koelkasten,, airco's ene tvs maakt. Op een australische site met artikelen van vakmontuers worddt gesteld at de te verwachtne levensduur rond 12 jaar ligt vanwege de verrasend robuste kwalitiet voor de prijs. dat is ook wat Chiq probeert, als nieuwkomer met een lage prijs en hoge kwaliteit marktaandeel te veroveren. als ze dus nu al steken zouden laten vallen op kwaliteit zou dat hun reputatie schaden en hun groei beperken.
- everglades: dit merk bestaat al 20 jaar maar is pas sinds kort overgestapt op producten met 5 jaar garantie. Ze kopen deze machiens in bij hisense, dat ook eigenaar is van Asko(asko staat op hetzlefde niveau als miele maar nog net een klein beetje beter). de machiens zijn goed van kwaliteit, wat de 5 jaar volledige fabrieksgarnatie ook wel bewijst. als je niet heel zeker bent dat dat kan zou het je onderneming gigantisch veel geld gaan kosten.
- sharp: sharp wasmachines worden gemaakt door het turkse vestel. vestel heeft de kwalitiet die Beko(andere turkse leverancier) vroeger had gehandhaafd en is eigenlijk in het gat gedoken wat beko heeft achtergelaten. eerst was beko het merk met a-merk kwalitiet voor een budgetprijs. beko verhoogde enkele jaren geleden de prizjen en verlaagde de kwaliteit. sharp zit nu in dat vaarwater, de lage prijzen die beko vroeger ahd gecombineerd met de hoge kwaliteit die beko vroeger had.
sorry ik heb mijn bericht verkeerd geplaatst en mezlef gequote in plaats van jou;-) kijk dus even naar het bericht hierboven;-)Gerwin89 schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:40:
[...]
Dank voor de informatie. Het zijn wel merken waar ik echt nog nooit van gehoord heb, dus dat maakt me toch enigszins terughoudend, ook al is dit misschien niet terecht. Vaak zie je online toch ook weer goede Samsung deals. Hoe staat Samsung nu bekend in de wasmachine wereld? Wij hebben die van ons dus 9 jaar gehad en op dit probleem na, nooit gedoe er mee gehad.
Helaas ik ben ook lig geworden van de Eco Troublefanclub.
Ik heb de WW70TA026AX
Met het probleem dat die zijn programma wel start maar zodra de trommel moet gaan draaien zie je de trommel een beetje heen en weer wiebelen (minimaal) en daar blijft die hangen.
Na het lezen van dit forum heb ik mijn print eruit gehaald (zie link) maar ik zie dat jullie allemaal een ander printje hebben dan ik. Nu is mijn vraag natuurlijk welke puntjes ik moet solderen ik ben er niet zo'n held in vandaar dat ik het minimaal wil doen.
Ik hoop dat de foto's duidelijk genoeg zijn. en dat het draadje nog actief is.
https://imgur.com/a/kUiOFnZ
Ik heb de WW70TA026AX
Met het probleem dat die zijn programma wel start maar zodra de trommel moet gaan draaien zie je de trommel een beetje heen en weer wiebelen (minimaal) en daar blijft die hangen.
Na het lezen van dit forum heb ik mijn print eruit gehaald (zie link) maar ik zie dat jullie allemaal een ander printje hebben dan ik. Nu is mijn vraag natuurlijk welke puntjes ik moet solderen ik ben er niet zo'n held in vandaar dat ik het minimaal wil doen.
Zover ik kan zien op deze foto, sowieso de rood omcircelde. Die lijken wel toe aan wat extra tin.donald81 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 17:59:
Helaas ik ben ook lig geworden van de Eco Troublefanclub.
Ik heb de WW70TA026AX
Tip: Wel tin toevoegen, niet alleen met de soldeerbout ertegen (heb ik ook wel gezien...).
:strip_exif()/f/image/lss261c1gAImYj0UO2uDe0Pm.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door PerlinNoise op 10-11-2023 18:13 ]
Kan het zijn dat de puntjes die je rood omcirkelt heb aan de andere kant niks zit? Als ik de kaart omdraai en kijk welke punten je rood omcirkeld heb zit er aan de andere kant van de kaart ook alleen puntjes maar geen chip of iets dergelijks.
Dat zou kunnen. Dat wil zeggen dat die traces aan de andere kant van het bord verder gaan naar andere "componenten".donald81 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 19:15:
Kan het zijn dat de puntjes die je rood omcirkelt heb aan de andere kant niks zit? Als ik de kaart omdraai en kijk welke punten je rood omcirkeld heb zit er aan de andere kant van de kaart ook alleen puntjes maar geen chip of iets dergelijks.
Probeer de traces maar is te volgen.
Ik zag het herinderde mij ineens de zaklamp methode eerder ergens hier beschreven toen zag ik he daar loopt wat door. Ga de volgende punten door de buurman even laten aansterken.
De oranje punten heb ik er nog even aan toegevoegd.
https://imgur.com/a/SlTHVU0
[ Voor 6% gewijzigd door donald81 op 10-11-2023 20:00 . Reden: link naar foto ]
Is het gelukt? mocht het repareren van de print niet lukken en mocht je een nieuwe zoeken laat het dan even weten dan kan ik je wel met advies helpen.donald81 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 19:58:
Ik zag het herinderde mij ineens de zaklamp methode eerder ergens hier beschreven toen zag ik he daar loopt wat door. Ga de volgende punten door de buurman even laten aansterken.
Ik ben gister met m'n printplaatje bij @PerlinNoise langsgeweest en hij heeft deze kunnen repareren! Bij mijn eerste soldeerpoging was een zwart blokje helemaal losgekomen (octocoupler?) en die had ik blijkbaar verkeerd om teruggeplaatst
, maar deze kon hij gelukkig repareren. Al met al een hele goede service en ik hoop dat ik nog even met de wasmachine kan doen. Nogmaals bedankt @PerlinNoise!
Helaas poging een niet gelukt. Maar het lijkt er op dat de motor geen kracht heb en dat ik een ander probleem heb met de machine. De motor probeert op gang te komen en als die op gang komt dan klinkt die niet goed. Wat ik begrepen heb is dit een koolborstelloze motor dus dan zal het daar niet aan liggen. Ik ga even kijken of ik een 2e hands of een leenmotor kan scoren om die in ieder geval even uit te sluiten.
Even een uitleg waarom ik denk geen kracht aan de motor.
Als ik de riem eraf haal en zijn programma laat draaien (kort eco programma) pompt de machine het water erin. Ik zie aan de achterkant de motor draaien maar als ik het deel waar de riem normaal omheen zit vastpak niet al te stevig stopt de motor meteen. Ook bij het kalibreren
Als ik de riem eraf haal en zijn programma laat draaien (kort eco programma) pompt de machine het water erin. Ik zie aan de achterkant de motor draaien maar als ik het deel waar de riem normaal omheen zit vastpak niet al te stevig stopt de motor meteen. Ook bij het kalibreren
[ Voor 29% gewijzigd door donald81 op 11-11-2023 16:58 . Reden: uitleg ]
Op je motor zelf heb je 10 of 20 jaar garantie toch?donald81 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:54:
Helaas poging een niet gelukt. Maar het lijkt er op dat de motor geen kracht heb en dat ik een ander probleem heb met de machine. De motor probeert op gang te komen en als die op gang komt dan klinkt die niet goed. Wat ik begrepen heb is dit een koolborstelloze motor dus dan zal het daar niet aan liggen. Ik ga even kijken of ik een 2e hands of een leenmotor kan scoren om die in ieder geval even uit te sluiten.
Wat je trouwens nog zou kunnen proberen is de smartcheck knoppen in te houden en dan op AAN drukken. Daarna de keuzeknop te draaien tot je SPN ziet staan en op START drukken. Draait de motor dan wel gewoon of krijg je een error?
die garantie is er idd maar voglens mij mag je voglens de garantievoorwaaren niet zelf concluderen dat de motor kapot is en dient daar een monteur met bijbehoredne voorrijkosten en arbeidsloon vor langs te komen. voor dat geld heb je zo ongeveer een andere machine.W84 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 18:39:
[...]
Op je motor zelf heb je 10 of 20 jaar garantie toch?
Wat je trouwens nog zou kunnen proberen is de smartcheck knoppen in te houden en dan op AAN drukken. Daarna de keuzeknop te draaien tot je SPN ziet staan en op START drukken. Draait de motor dan wel gewoon of krijg je een error?
klinkt logisch. maar vraag me af of je aan een andere mtor kan komen, als dat lukt zou je weer vooruit kunnen. maar zo niet dan denk ik dat een monteur duurder is dan een niewue machine. de machiens die ik adviseer gaan tot maximaal 489 euro in prijs en de goedkoopste is 359 euro. voorrijkosten + arbeidsloon is al snel ruim 200.donald81 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:54:
Laat ik voorop stellen dat ik tegen de wegwerp maatschappij ben en het heel erg interessant vind om dingen zelf te repareren geeft mij toch een iets voldaner gevoel dan een andere kopen. Ik heb het geluk dat we nog een oude medion in de schuur hadden staan dus het is (nog) niet de was afhankelijke machine.
Een andere motor is blijkbaar wat makkelijker te vinden dan een ander printplaatje al is die ook nog niet helemaal uitgesloten. Het motornummer van deze is: dc93-00630a en dat is dan weer een vrij universele samsung motor. Het is het proberen waard.
De garantie op de motor kan ik proberen te claimen maar denk dat we alle al weten wat het antwoord is. Eerst een monteur op eigen kosten laten komen die het boeltje onderzoekt en die vervangt dan waarschijnlijk de motor en nog heel wat andere onderdelen waarvan alleen de motor gedekt word en de rest nog even bij betaald mag worden. Maar dat is het niet alleen. Ik mis de tijd van zelf het apparaat opentrekken en troubleshooten en proberen te fixen. Maar dat zit in mijn aard. Een van de redenen dat ik destijds ook laptop en koffiemachine monteur ben geworden.
Word vervolgd. Ik ga voor nu op zoek naar een andere motor en die bestellen. Heb ik die alvast uitgesloten.
Trommel draait met de hand soepel en zonder rare geluiden, Snaar ziet er ook mooi uit. Dus kan bijna alleen maar de motor of stiekem toch het printplaatje wezen toch?
Een andere motor is blijkbaar wat makkelijker te vinden dan een ander printplaatje al is die ook nog niet helemaal uitgesloten. Het motornummer van deze is: dc93-00630a en dat is dan weer een vrij universele samsung motor. Het is het proberen waard.
De garantie op de motor kan ik proberen te claimen maar denk dat we alle al weten wat het antwoord is. Eerst een monteur op eigen kosten laten komen die het boeltje onderzoekt en die vervangt dan waarschijnlijk de motor en nog heel wat andere onderdelen waarvan alleen de motor gedekt word en de rest nog even bij betaald mag worden. Maar dat is het niet alleen. Ik mis de tijd van zelf het apparaat opentrekken en troubleshooten en proberen te fixen. Maar dat zit in mijn aard. Een van de redenen dat ik destijds ook laptop en koffiemachine monteur ben geworden.
Word vervolgd. Ik ga voor nu op zoek naar een andere motor en die bestellen. Heb ik die alvast uitgesloten.
Trommel draait met de hand soepel en zonder rare geluiden, Snaar ziet er ook mooi uit. Dus kan bijna alleen maar de motor of stiekem toch het printplaatje wezen toch?
als je zelf handig bent snap ik volledig dat je hem wilt proberen te maken. ik ben ook geen voorstander van de wegwerpmaatschappij, maar als je een montuer nodig hebt voor reparatie is zo'n samsung een groot risico voor je portomonee. alleen in de laatste maand heb ik hier op tweakers al over 33 machiens gelezen met een kapot lager, ook an net buiten de garnaite. printplaatsproblemn zijn er ook voldoende en motorproblemen helaas ook. dus stel dat jij zelf niet handig was en een montuer voor die motor nodig had, dan had je goede kans dat je nu geld investeerde om over een jaar weer nieuwe lagers te meoeten, dan over een jaar of 2 weer een nieuwe motor enzovoort. dan is het heel vervelend om zo'n dign af te schirjven maar uiteindelijk toch een stuk gunstiger voor de portomonee. maar juist als je het zlef leuk vindt om te repareren is het absoluut de moeite waar om het te proberen.donald81 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 19:27:
Laat ik voorop stellen dat ik tegen de wegwerp maatschappij ben en het heel erg interessant vind om dingen zelf te repareren geeft mij toch een iets voldaner gevoel dan een andere kopen. Ik heb het geluk dat we nog een oude medion in de schuur hadden staan dus het is (nog) niet de was afhankelijke machine.
waarom heb je je medion voor en samsung vervangen als de medion het nog doet eigenlijk?
Probeer de testmode zoals ik al aangaf. Draait de motor bij de spintest is het iets anders, krijg je een error dan waarschijnlijk de PCB/Print en draait die niet, tja dan is de motor kapot. Zo kwam ik er ook achter dat bij mij de PCB kapot was door de errorcode.donald81 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 19:27:
Ik had een heel verhaal getikt maar blijkbaar op de verkeerde knop gedrukt haha.
@dicksterk De medion is (nog) niet vervangen. Die houd het al 6 jaar vol zonder problemen op 1x de schokdempers vervangen na. Ik heb deze machine van familie overgenomen omdat deze dus defect was met de gedachte ik vervang de koolborstels even en dan klaar haha. Maar wat blijkt dit type motor heeft geen koolborstels. Toen ging ik googlen en kwam ik dit forum tegen en dacht tsja dat zou het wel eens kunnen zijn. Print eruit gesloopt. 3 uur aan het klooien geweest om die Pamela Anderson zooi eruit en er af te krijgen en door de buurman de punten laten solderen welke ik eerder had aangegeven.
https://imgur.com/a/SlTHVU0 deze dus. maar exact hetzelfde. Vandaar de gedachte naar de motor.
Beetje handig wezen is het niet alleen. Het is ook de wil om iets te willen doen. Men is vaak te beroerd om even te googlen/youtuben of aan vrienden, familie, repaircafé maar wat te vragen. Ik zeg altijd iedereen heeft wel iemand in zijn vrienden of familie kring die handig is. zoals ik nu de deur aan de achterkant van de wasmachine heb open gemaakt zie ik veel dingen die men die een beetje handig is zelf kan vervangen. Neem bijvoorbeeld een motor 2 boutjes en een stekkertje en je heb hem in je handen, printplaatje als die boven had gezeten had ook een eitje geweest. Maar dat zeg ik iemand die veel van computers weet en best wel handig is. Blijft natuurlijk over dat dit niet de hoofdwasmachine is en dan ik het leuk vind om dingen te onderzoeken. Heb in ieder geval de tijd tot de medion het begeeft.
@W84
Ik heb de smartknoppen 3 seconde indrukt gehouden en dan geeft die een code die ik met de telefoon moet scannen en geeft die aan "Smart Check heeft geen fouten in de wasmachine ontdekt" Hoe ik een spintest kan doen dat weet ik niet.
@dicksterk De medion is (nog) niet vervangen. Die houd het al 6 jaar vol zonder problemen op 1x de schokdempers vervangen na. Ik heb deze machine van familie overgenomen omdat deze dus defect was met de gedachte ik vervang de koolborstels even en dan klaar haha. Maar wat blijkt dit type motor heeft geen koolborstels. Toen ging ik googlen en kwam ik dit forum tegen en dacht tsja dat zou het wel eens kunnen zijn. Print eruit gesloopt. 3 uur aan het klooien geweest om die Pamela Anderson zooi eruit en er af te krijgen en door de buurman de punten laten solderen welke ik eerder had aangegeven.
https://imgur.com/a/SlTHVU0 deze dus. maar exact hetzelfde. Vandaar de gedachte naar de motor.
Beetje handig wezen is het niet alleen. Het is ook de wil om iets te willen doen. Men is vaak te beroerd om even te googlen/youtuben of aan vrienden, familie, repaircafé maar wat te vragen. Ik zeg altijd iedereen heeft wel iemand in zijn vrienden of familie kring die handig is. zoals ik nu de deur aan de achterkant van de wasmachine heb open gemaakt zie ik veel dingen die men die een beetje handig is zelf kan vervangen. Neem bijvoorbeeld een motor 2 boutjes en een stekkertje en je heb hem in je handen, printplaatje als die boven had gezeten had ook een eitje geweest. Maar dat zeg ik iemand die veel van computers weet en best wel handig is. Blijft natuurlijk over dat dit niet de hoofdwasmachine is en dan ik het leuk vind om dingen te onderzoeken. Heb in ieder geval de tijd tot de medion het begeeft.
@W84
Ik heb de smartknoppen 3 seconde indrukt gehouden en dan geeft die een code die ik met de telefoon moet scannen en geeft die aan "Smart Check heeft geen fouten in de wasmachine ontdekt" Hoe ik een spintest kan doen dat weet ik niet.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wn1JnkSJQR7BhqDdZZLCdTWn.jpg?f=user_large)
@W84 klopt zo deed ik het ook. Ben weer even naar de patient toegegaan.W84 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 22:44:
@donald81 Wasmachine moet uit zijn, dan die 2 knoppen vasthouden en tegelijkertijd aanzetten. Dan kom je in dat menu.
Hij staat uit. ik druk de 2 knoppen in nou jou in het is touch. houd mijn vingers erop en doe terwijl mijn vingers erop staan op de power knop drukken. Gaat die aan zie je eventjes wat (voor de oude nokia kenners) een snake gevalletje op het scherm en daarna het symbooltje van niks aan het handje. Wat ik daarna ook probeer kan hem alleen uit zetten en weer aan om uit het scherm te komen.
Nu las ik iets over de de motor omschakelaar (inverter) dat die ook zo'n soort defect zou kunnen veroorzaken ben alleen nog aan het zoeken waar die zich bevind. In de motor of toch het wel bekende printplaatje :-D
Hm, dat gaat dan niet goed. Je zou dit moeten zien en dan kun je aan de knop draaien om testen te doorlopen.donald81 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 23:00:
[...]
@W84 klopt zo deed ik het ook. Ben weer even naar de patient toegegaan.
Hij staat uit. ik druk de 2 knoppen in nou jou in het is touch. houd mijn vingers erop en doe terwijl mijn vingers erop staan op de power knop drukken. Gaat die aan zie je eventjes wat (voor de oude nokia kenners) een snake gevalletje op het scherm en daarna het symbooltje van niks aan het handje. Wat ik daarna ook probeer kan hem alleen uit zetten en weer aan om uit het scherm te komen.
Nu las ik iets over de de motor omschakelaar (inverter) dat die ook zo'n soort defect zou kunnen veroorzaken ben alleen nog aan het zoeken waar die zich bevind. In de motor of toch het wel bekende printplaatje :-D
:strip_exif()/f/image/dBz7voow5kho1N5SklOL1R7f.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij mijn machine net even anders.W84 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 23:10:
[...]
Hm, dat gaat dan niet goed. Je zou dit moeten zien en dan kun je aan de knop draaien om testen te doorlopen.
[Afbeelding]
Je moet hem bij mij bij uitgesteld wassen instellen op 17 uur en dan de start knop 10 seconden ingedrukt houden. Dan krijg je PS/AS in het scherm te zien en als je dan op start drukt kan je testen. Gaf bij mij nu meteen een code 3 in het beeld. Waarschijnlijk omdat die nu geen watertoevoer heeft? Ga ik morgen weer even aansluiten en dan doe ik de test nog eventjes. kijken wat er uit komt
PS: Ik probeer de dingen/stappen die ik probeer zo uitgebreid mogelijk neer te pennen in de hoop dat een ander ook wat aan deze info heeft.
Ah, ja ik zie nu pas dat je een ander model hebt idd zonder volledig display module. My bad. Maar ben benieuwd of je dan wat dingen kan checken en uit kan sluiten. Bij mij werkte alles nog prima alleen de PCB dus defect (foutcode 3E2). Alles uitelkaar gehad maar niks kunnen vinden. Ook geen zwakke soldeerpunten.donald81 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 23:38:
[...]
Bij mijn machine net even anders.
Je moet hem bij mij bij uitgesteld wassen instellen op 17 uur en dan de start knop 10 seconden ingedrukt houden. Dan krijg je PS/AS in het scherm te zien en als je dan op start drukt kan je testen. Gaf bij mij nu meteen een code 3 in het beeld. Waarschijnlijk omdat die nu geen watertoevoer heeft? Ga ik morgen weer even aansluiten en dan doe ik de test nog eventjes. kijken wat er uit komt
PS: Ik probeer de dingen/stappen die ik probeer zo uitgebreid mogelijk neer te pennen in de hoop dat een ander ook wat aan deze info heeft.
Maar deze wasmachines zitten zo slecht en goedkoop in elkaar dat er zelf complete kabels breken. Dat zou je ook nog kunnen checken trouwens. Bij mij was de kabel van de temperatuursensor doormidden. Toen nog aanelkaar gezet met een wago. Maanden dus koude wasjes gedraaid zonder dat we het doorhadden. Het zijn echt wel top machines hoor!
Kon nu nog niet verder testen staat in de schuur buiten het huis en moet dus vanuit de keukenkraan een op maat gemaakte tuinslang naar buiten leggen naar de wasmachine om hem van water te voorzien. Ga ik morgen met daglicht even doen. Toen ik de test startte gooide de machine de deur op slot en kwam vrij snel met een 3 in het display. Code 3 opzoeken en je komt weer bij de motor terecht volgens google. Maar we gaan de test even netjes doen. Met de slang aangesloten. Niet dat het een foutcode is omdat die geen water naar binnen kan pompen. Weet niet wat ik er van moet vinden. Als ik er zo in kijk maar ik ben geen expert is de enige goedkope ellende wat is zie de ophanging van de motor van plastic. Dat had ik liever anders gezien. Maar voor de rest is een wasmachine een wasmachine voor mij. Vind het alleen schandalig niet alleen van samsung want andere grote (lik mijn r@@t) merken doen er net zo hard aan mee. dat known issues ofwel bekende problemen niet gewoon eerlijk erkend worden en opgelost worden. Net als men tegenwoordig vaak een wegwerp temperament hebben, hebben veel bedrijven vaak een graaitemperament hebben. Kan hun het schelen dat een bijstandsmoeder met een x aantal kinderen een werkende machine hebben als de directeur zijn p@ns maar vol kan vr@ten. de @ is om de woorden netjes te houden. :-D vind dat je bij dit soort apparaten best 5 jaar garantie mag geven. maar ja wie ben ik :-D hahaW84 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 23:50:
[...]
Ah, ja ik zie nu pas dat je een ander model hebt idd zonder volledig display module. My bad. Maar ben benieuwd of je dan wat dingen kan checken en uit kan sluiten. Bij mij werkte alles nog prima alleen de PCB dus defect (foutcode 3E2). Alles uitelkaar gehad maar niks kunnen vinden. Ook geen zwakke soldeerpunten.
Maar deze wasmachines zitten zo slecht en goedkoop in elkaar dat er zelf complete kabels breken. Dat zou je ook nog kunnen checken trouwens. Bij mij was de kabel van de temperatuursensor doormidden. Toen nog aanelkaar gezet met een wago. Maanden dus koude wasjes gedraaid zonder dat we het doorhadden. Het zijn echt wel top machines hoor!
Helemaal mee eens. Ik had hetzelfde toen ik dat ding voor het eerst openmaakte. Alles is idd van plastic. En veel wit uitgeslagen plekken omdat er teveel kracht/energie op die delen komen. Dat zei de monteur toen ook al. En bij mij was zelfs het deurscharnier van plastic in de kleur van metaal. Je moet het maar durven, haha!
Ik heb inmiddels een Bosch en die zijn vast ook niet heilig maar alle delen die bij Samsung van plastic waren zijn hier nu van metaal en alles voelt veel degelijker en steviger aan. Hele plaatwerk alleen al.
Ik heb inmiddels een Bosch en die zijn vast ook niet heilig maar alle delen die bij Samsung van plastic waren zijn hier nu van metaal en alles voelt veel degelijker en steviger aan. Hele plaatwerk alleen al.
Echt als je al deze reacties leest met dezelfde problemen, zou je bijna Samsung collectief willen aanklagen om hun k*-product
@W84 zojuist even de test gedaan met de tuinslang aangesloten. Wat ik al dacht dat die meteen op error sprong was omdat die geen water kreeg. Nu wel test gestart zie je Co, 6, 7, 8 voorbij komen waar de machine het water erin pompt. Daarna (ik schat op het moment dat de motor zijn werk moet gaan doen springt die op foutcode 3C4 met een gezellig muziekje erbij dat dan weer wel haha.
:strip_exif()/f/image/Rb4Yh0QEwKVNAF6NrQjsOrte.jpg?f=fotoalbum_large)
Motor is trouwens besteld. zal morgen verstuurd worden en dinsdag waarschijnlijk geleverd worden. Dan gaat die er in om te testen.
:strip_exif()/f/image/Rb4Yh0QEwKVNAF6NrQjsOrte.jpg?f=fotoalbum_large)
Motor is trouwens besteld. zal morgen verstuurd worden en dinsdag waarschijnlijk geleverd worden. Dan gaat die er in om te testen.
Aha, ja dat is motor-gerelateerd idd. Check wel even de bekabeling trouwens en de connector van de motor unit. Sowieso even loshalen en opnieuw inpluggen. Ik zeg al, die machines zitten zo shit en goedkoop inelkaar dat het nog weleens zoiets simpel kan zijn als een losse connector of kapotte, zwakke bekabeling.donald81 schreef op zondag 12 november 2023 @ 12:39:
@W84 zojuist even de test gedaan met de tuinslang aangesloten. Wat ik al dacht dat die meteen op error sprong was omdat die geen water kreeg. Nu wel test gestart zie je Co, 6, 7, 8 voorbij komen waar de machine het water erin pompt. Daarna (ik schat op het moment dat de motor zijn werk moet gaan doen springt die op foutcode 3C4 met een gezellig muziekje erbij dat dan weer wel haha.
[Afbeelding]
Onze Samsung Ecobubble wasmachine (model WW80K7605OW, gekocht in juni 2018) vertoont sindskort helaas ook kuren. Hij maakt programma's regelmatig niet af (stopt als er nog 5-10 minuten over zijn en centrifugeert regelmatig niet). Ik heb de wasmachine in testmodus gedraaid en de functies, inclusief centrifugeren, lijken verder te werken.
Klinkt dit ook als een printplaat probleem?
[ Voor 20% gewijzigd door gurtane op 13-11-2023 11:50 ]
Ja, dat zijn zeker de symptonen van de printplaat met gescheurde soldeerpunten. Heb je alleen de printplaat achter de display of ook boven de trommel?gurtane schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:33:
Onze Samsung Ecobubble wasmachine (model WW80K7605OW, gekocht in juni 2018) vertoont sindskort helaas ook kuren. Hij maakt programma's regelmatig niet af (stopt als er nog 5-10 minuten over zijn en centrifugeert regelmatig niet). Ik heb de wasmachine in testmodus gedraaid en de functies, inclusief centrifugeren, lijken verder te werken.
Die boven de trommel kan ik je wel mee helpen solderen. Stuur dan maar PB.
is dit een model met koolborstelmotor? in dat geval zou het ook kunnen dat de koolborstels versleten zijn, juist omdat het telkens bij centrifugeren gebeurd.gurtane schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:33:
Nee, dit model heeft een koolborstelloze motor.dicksterk schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:43:
[...]
is dit een model met koolborstelmotor? in dat geval zou het ook kunnen dat de koolborstels versleten zijn, juist omdat het telkens bij centrifugeren gebeurd.
Dank voor de aangeboden hulp :-). Vanavond heb ik de printplaat eruit gehaald (model achter display). Ik heb voor het gemak de hele unit verwijderd. Is deze lastiger te repareren dan een model boven de trommel?PerlinNoise schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:56:
[...]
Ja, dat zijn zeker de symptonen van de printplaat met gescheurde soldeerpunten. Heb je alleen de printplaat achter de display of ook boven de trommel?
Die boven de trommel kan ik je wel mee helpen solderen. Stuur dan maar PB.
Ja deze is volgens sommige in dit topic niet te repareren met solderen. Al heb ik er bij een wel slechte punten gezien. Dus je zou even kunnen kijken of je slechte punten ziet...gurtane schreef op maandag 13 november 2023 @ 23:05:
[...]
Dank voor de aangeboden hulp :-). Vanavond heb ik de printplaat eruit gehaald (model achter display). Ik heb voor het gemak de hele unit verwijderd. Is deze lastiger te repareren dan een model boven de trommel?
Vandaag de nieuwe motor binnen gekregen en die meteen maar er even in gezet. Helaas precies hetzelfde. fout code 3C4 bij de diagnose test en een schokkerige motor reactie. Lag dus helaas niet aan de motor dus die kan terug. Dan moeten we het toch zoeken in het printplaatje denk ik? Nou zag ik bij het inspecteren van het printplaatje wel iets verdachts in mijn ogen. IK plaats er even een foto bij misschien zegt een van jullie ja logish dat is de motor aansturing en die is verrot haha. de 2 kleine zwarte chips daar lijkt het op alsof daar vocht/zweetplekken op zitten en die grote met DC26 nummer erop lijkt mij er ook niet helemaal goed uit zien maar daar twijfel ik overW84 schreef op zondag 12 november 2023 @ 12:56:
[...]
Aha, ja dat is motor-gerelateerd idd. Check wel even de bekabeling trouwens en de connector van de motor unit. Sowieso even loshalen en opnieuw inpluggen. Ik zeg al, die machines zitten zo shit en goedkoop inelkaar dat het nog weleens zoiets simpel kan zijn als een losse connector of kapotte, zwakke bekabeling.
En dan meteen de vraag kan iemand en wilt iemand die chips vervangen? liefst omgeving Witmarsum. . Want denk dat als ik dat doe dat het dan meer ellende gaat worden.
https://imgur.com/a/i2YPkaN
uiteraard mocht iemand een printje voor een zacht prijsje hebben liggen is dat ook welkom.
even eeen kleine toevoeging. Het lijkt er dus op dat de motor niet goed aangestuurd word. Sterker nog ik heb zelfs het idee dat die op het moment dat die aangestuurd word niet weet welke kant die op moet draaien.
[ Voor 7% gewijzigd door donald81 op 14-11-2023 16:34 . Reden: extra uitleg ]
Hm, wel gek want die foutcode is motor-gerelateerd. Misschien dan de aansturing idd. Je hebt alle kabels/stekkers rond de motorunit nagelopen op breuken etc.?donald81 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:31:
[...]
Vandaag de nieuwe motor binnen gekregen en die meteen maar er even in gezet. Helaas precies hetzelfde. fout code 3C4 bij de diagnose test en een schokkerige motor reactie. Lag dus helaas niet aan de motor dus die kan terug. Dan moeten we het toch zoeken in het printplaatje denk ik? Nou zag ik bij het inspecteren van het printplaatje wel iets verdachts in mijn ogen. IK plaats er even een foto bij misschien zegt een van jullie ja logish dat is de motor aansturing en die is verrot haha. de 2 kleine zwarte chips daar lijkt het op alsof daar vocht/zweetplekken op zitten en die grote met DC26 nummer erop lijkt mij er ook niet helemaal goed uit zien maar daar twijfel ik over
En dan meteen de vraag kan iemand en wilt iemand die chips vervangen? liefst omgeving Witmarsum. . Want denk dat als ik dat doe dat het dan meer ellende gaat worden.
uiteraard mocht iemand een printje voor een zacht prijsje hebben liggen is dat ook welkom.
even eeen kleine toevoeging. Het lijkt er dus op dat de motor niet goed aangestuurd word. Sterker nog ik heb zelfs het idee dat die op het moment dat die aangestuurd word niet weet welke kant die op moet draaien.
Wellicht kan @PerlinNoise je helpen met de print...
Ik kan de chips voor je vervangen, als je die kan krijgen. Ik kan met die foto niet beoordelen of ze er slecht uitzien.donald81 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:31:
[...]
Lukraak componenten vervangen zal meestal niet werken. Wat je aangeeft ziet er prima uit.
Er zijn echter wel componenten die vaker een defect veroorzaken dan anderen. Dat zijn alle componenten waar een relatief grote stroom doorheen gaat. Die herken je aan de grotere dikkere pinnen. Of met een koelblok. De aansluitingen verkleuren soms of de soldeer vergaat (pinnetje komt los te zitten). Dat is wat hier vaak voorgesteld wordt om te repareren. Maar grote Elcos kunnen ook verlopen. Soms kun je dat zien door een bol staand dakje, maar lang niet altijd. Meten kun je dat wel makkelijk (ESR). Tot slot zie ik twee relais zitten. Bij mij was er een stuk en die moest ik vervangen. Dat was wel voor het verwarmingselement, dus een ander probleem.
Er zijn echter wel componenten die vaker een defect veroorzaken dan anderen. Dat zijn alle componenten waar een relatief grote stroom doorheen gaat. Die herken je aan de grotere dikkere pinnen. Of met een koelblok. De aansluitingen verkleuren soms of de soldeer vergaat (pinnetje komt los te zitten). Dat is wat hier vaak voorgesteld wordt om te repareren. Maar grote Elcos kunnen ook verlopen. Soms kun je dat zien door een bol staand dakje, maar lang niet altijd. Meten kun je dat wel makkelijk (ESR). Tot slot zie ik twee relais zitten. Bij mij was er een stuk en die moest ik vervangen. Dat was wel voor het verwarmingselement, dus een ander probleem.
Theo
Ik meld meBarryvdh schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:03:
Hmm, ik heb een Samsung WW80M642OPW QuickDrive uit september 2019, die na precies 3 jaar hetzelfde issue lijkt te hebben. Alleen zit daar die printplaat niet aan de bovenkant.[Afbeelding]

Dankbaar gebruik ik even de foto van @Barryvdh, want ons model ziet er zonder kap hetzelfde eruit. Wij hebben de WW90M760NOA/EN.
Issue:
begon met niet goed afpompen. Dat werd veroorzaakt door iets wat de "uitgang" van de trommel blokkeerde naar de filter en pomp. Ik vermoed iets als een muntje van een winkelwagen of iets dergelijks. Heeft mij wat moeite gekost om erachter te komen, want het ronde object blokkeerde precies de uitgang alsof het altijd nooit open moest zijn. Dus ik zat al te zoeken via de filteringang hoe het water zou lopen ahahha. Ik meld dit dus voor anderen mochten ze hetzelfde hebben. Het lag dus niet aan teveel sop of iets dergelijks en blijkbaar kunnen dit soort objecten de trommel verlaten. Ik kwam zojuist bij het verwijderen van de verbindingsslang tussen de trommel en de pomp een enorm grote (10x5cm ofzo) vlakke steen tegen. Mijn jongste verzameld nogal steentjes... Hoe dit ding buiten de trommel kan komen....
Enfin; laatst ontstond er het probleem dat na het programma de deurslot er vanaf gaat, maar dan een twee seconden later weer de deur op slot doet en dat herhaalt zich zo'n 10 keer met forse knallen. Bij het openen tussen deze acties, gaat de machine ineens na 10 seconden ofzoiets afpompen (terwijl het programma al klaar was). Ik heb nog een paar weken kunnen wassen.
Maar gisteren, kreeg ik het signaal van Homewizard dat het stroomgebruik onder bepaalde waarde was gekomen, wat ik gebruik om na te gaan of de wasmachine klaar is. Daar is iets fout gegaan, want wat er in zat (ter grote van 1 badhanddoek) was nog zijknat. Hierna heb ik de stroom eraf gehaald, gewacht en er weer op gezet, want de machine reageerde niet meer op aanraking van de knoppen. Vervolgens klapte mijn aardlek eruit.
Op basis van deze topic, wellicht dat de ontstoringsfilter overleden was. Ik heb deze via de bovenkant eruit gehaald en de 230v draden doorverbonden. Het apparaat reageerde nog niet op de aanraakknoppen, ondanks dat ik zeker weet dat er stroom op stond.
Vandaag de machine op zijn kant gelegd en de onderplaat verwijderd. Ik zie twee printplaat modules zitten. één linksonder en één rechtsonder. Ze worden vastgehouden met clips en schroeven maar ook door de kabelbomen die erin geprikt zitten.
Iemand enig idee welke module wat zou doen en of het logisch zou zijn dat één van deze modules een probleem heeft (zoals soldeer). Als ik achter de wasmachine zou zitten, dan loopt de 230v kabelboom naar de module linksonder en daarna naar de module rechtsonder. Alleen hoe komen deze modules (in de behuizing) uit de wasmachine? Het lijkt erop dat ik blind moet werken om de kabelbomen los te krijgen, maar dat lijkt mij zo niet logisch (of is een Samsung monteur hier ook uren mee bezig?).
Wat is jullie ervaring?
Als je aardlek eruit gaat heb je een ander probleem. Ik zou beginnen met het verwarmingselement los te halen want dat is een kandidaat om aardlek problemen te geven.
Theo
Begrijp je gedachte en zal dit zeker nalopen, maar het is éénmalig gebeurd en dat was toen ik de homewizard plug knop indrukte om uit te zetten en weer aan te zetten. Ik was dus niet volledig op dit stuk. De aardlekautomaat is er daarna (direct aansluiten van de wasmachine en weer ontkoppelen voor verder losmaken van bijv de ontstoringsfilter) niet meer eruit geklapt. Toch die ontstoringsfilter eruit gehaald omdat het makkelijk een manier van uitsluiten was.xah5kiDe schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 17:00:
Als je aardlek eruit gaat heb je een ander probleem. Ik zou beginnen met het verwarmingselement los te halen want dat is een kandidaat om aardlek problemen te geven.
[ Voor 6% gewijzigd door mgizmo op 18-11-2023 17:07 ]
Inmiddels ligt de wasmachine op de operatietafel, zijn beide modules uit de behuizing gehaald en ben ik op basis van https://www.manualslib.co...88385/Samsung-Ww90m6.html en YouTube: Samsung washer not turning on - Diagnostic and repair of the main lo... met de multimeter aan de slag gegaan. In deze YT wordt er gesproken over de 5v en 12v, maar in mijn geval (de WW90M7 serie) zit er geen draad in de connector voor de pin met 5v. De situatie is dus niet helemaal gelijk voor mijn WW90M760NOA.
Wat ik mij even afvraag; mijn wasmachine reageert totaal niet. Nu is deze wasmachine met aanraaktoetsen en moet deze wel de aanraking opmerken. Ik kan mij dus voorstellen dat het een probleem zou kunnen zijn met de front pcb.
Maar wat mij bezig houdt, als ik het goed begrijp gaat de wasmachine niet aan als de relais of de deurslot defect is ("When connector CN11 is disconnected from the main PCB, the breaker will not trip. But the machine won't turn on either." @ https://diy.stackexchange...-immediately-when-plugged). Ik heb al dagen voordat de machine het niet meer deed, dat de deurvergrendelijk geactiveerd en weer losgelaten werd. Ik hoorde dan ook klikken in de machine, wat ik nu vermoed dat het de relais is op één van de pcb's:
/f/image/IDaCgXPKulmoh4KeMLHEklqG.png?f=fotoalbum_large)
Kan het kloppen dat als de relais defect is of de deurslot dat er geen stroom loopt naar bijv de front pcb en dat niets het doet? In het YT filmpje vanaf 3:16 heeft hij het over de manual waarin staat hoe hij die AC check moet doen. De PDF van de eerste link bevat niet deze informatie. Nu lijken de PCB's hierin wel identiek, maar dan moet ik afgaan op zijn verhaal en ik ben meer op zoek naar bevestiging of het aannemelijk is de situatie voordat de wasmachine ermee stopte dat het heel goed met de relais of deurslot te maken kan hebben. Om nu twee PCB's te ontdoen van de behuizing op zoek naar slechte soldeerpunten, terwijl het bijv een defect relais of deurslot is....
Iemand met de nodige kennis om mij hierin te adviseren/vragen te beantwoorden?
Edit:
The resistance of No. 2 and 3 of the DOOR LOCK SWITCH must be approximately 155~200Ω ( In state of pushing slider)
Ik meet 167Ω. Dus dat is goed.
The 220V is directly connected to the door. Check and repair the power wire connections and insulation state.
Ik meet 105V tussen pin 1 en 2 van de connector (dat in de deurslot gaat). Ik constateer in het document (een ww90m6 doc ipv ww90m7 dat ik niet kan vinden) dat de blauwe draad naar de RY7 relais (pin2 op de connector/op de relais pin4) op de main PCB gaat en de zwarte draad naar de CN11 connector (pint1) op de main PCB.
Tussen pin1 en pin2 op de RY7 relais meet ik wel 230V.
De vraag is alleen of het 105V kan zijn als ik de wasmachine met de tiptoetsen niet aankrijg of hebben we dan daadwerkelijk met een faulty PCB te maken...
Wat ik mij even afvraag; mijn wasmachine reageert totaal niet. Nu is deze wasmachine met aanraaktoetsen en moet deze wel de aanraking opmerken. Ik kan mij dus voorstellen dat het een probleem zou kunnen zijn met de front pcb.
Maar wat mij bezig houdt, als ik het goed begrijp gaat de wasmachine niet aan als de relais of de deurslot defect is ("When connector CN11 is disconnected from the main PCB, the breaker will not trip. But the machine won't turn on either." @ https://diy.stackexchange...-immediately-when-plugged). Ik heb al dagen voordat de machine het niet meer deed, dat de deurvergrendelijk geactiveerd en weer losgelaten werd. Ik hoorde dan ook klikken in de machine, wat ik nu vermoed dat het de relais is op één van de pcb's:
/f/image/IDaCgXPKulmoh4KeMLHEklqG.png?f=fotoalbum_large)
Kan het kloppen dat als de relais defect is of de deurslot dat er geen stroom loopt naar bijv de front pcb en dat niets het doet? In het YT filmpje vanaf 3:16 heeft hij het over de manual waarin staat hoe hij die AC check moet doen. De PDF van de eerste link bevat niet deze informatie. Nu lijken de PCB's hierin wel identiek, maar dan moet ik afgaan op zijn verhaal en ik ben meer op zoek naar bevestiging of het aannemelijk is de situatie voordat de wasmachine ermee stopte dat het heel goed met de relais of deurslot te maken kan hebben. Om nu twee PCB's te ontdoen van de behuizing op zoek naar slechte soldeerpunten, terwijl het bijv een defect relais of deurslot is....
Iemand met de nodige kennis om mij hierin te adviseren/vragen te beantwoorden?
Edit:
The resistance of No. 2 and 3 of the DOOR LOCK SWITCH must be approximately 155~200Ω ( In state of pushing slider)
Ik meet 167Ω. Dus dat is goed.
The 220V is directly connected to the door. Check and repair the power wire connections and insulation state.
Ik meet 105V tussen pin 1 en 2 van de connector (dat in de deurslot gaat). Ik constateer in het document (een ww90m6 doc ipv ww90m7 dat ik niet kan vinden) dat de blauwe draad naar de RY7 relais (pin2 op de connector/op de relais pin4) op de main PCB gaat en de zwarte draad naar de CN11 connector (pint1) op de main PCB.
Tussen pin1 en pin2 op de RY7 relais meet ik wel 230V.
De vraag is alleen of het 105V kan zijn als ik de wasmachine met de tiptoetsen niet aankrijg of hebben we dan daadwerkelijk met een faulty PCB te maken...
[ Voor 18% gewijzigd door mgizmo op 21-11-2023 17:01 ]