Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01:50
Dankzij dit draadje heb ik mijn ecobubble kunnen repareren, althans daar lijkt het op, want hij heeft nu twee wassen probleemloos gedraaid. Het demonteren van de printplaat en het verwijderen van de siliconen was de lastigste klus. Ik heb geen dremel, dus ik heb eerst rondom de siliconen losgesneden. Daarna de kleine plastic nokjes aan de lange zijkant weggeknipt, vervolgens met een figuurzaag een sleuf gezaagd in die zijkant om onder de printplaat te kunnen komen. Dit was nog onvoldoende om de plaat te kunnen verwijderen dus ik heb vervolgens de korte zijkant er met de figuurzaag afgezaagd. Daarna kon ik met een smal plamuurmes en een voegspijker de printplaat voorzichtig loswerken uit de plastic box.

Het verwijderen van de siliconenlaag is monnikenwerk, wat een vreselijk spul. Ik heb een plastic tool gebruikt waarmee je siliconenvoegen kunt wegkrabben, ik durfde geen metaal te gebruiken want ik wilde geen schade veroorzaken aan de printplaat. Ik heb de grote punten en de usual supects uit dit draadje schoongemaakt en gesoldeerd, maar niet de hele printplaat.

Ook bij mij leek er een barst te zitten in het tweede pootje naast de soldering pijl. Zie foto's

Bij het weer monteren heb ik de printplaat ondersteunt op de plekken waar de siliconenlaag weg is met wat pritt adhesive, van dat spul waarmee je posters zonder punaises kunt ophangen. Ik heb viltglijders tussen de plastic bak en het frame van de wasmachine gebruikt voor extra trillingsdemping.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ty53dg9QF6FkC_U8tqupUHOaZ-E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lt15t4DQRxcsHL1TqRTBgZfW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JdKlxILCqp7947FPzRduBRkq4xQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GojHgZaJIXyYrvayuxeExv8R.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_lNhH6Eehs4jeePbhTjX1u7AfmU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BmOw2m7GVcsDQUUZomPCaacH.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:58

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Mocht je met deze reparatie klaar zijn, dan moet je er wel zeker van zijn dat de wasmachine niet in een vochtige ruimte staat. Is dat wel zo en er is ook maar een kleine kans op condensvorming, dan zou je nieuwe problemen kunnen krijgen. De siliconenlaag is namelijk een "conformal coating" om te beschermen tegen condens. Staat je machine in de schuur of bijkeuken, dan zou ik een spuitbusje "isolerende en beschermend" coating bij Conrad halen en even na behandelen.
Ik kwam op deze thread terecht omdat mijn Bubbletje het na 7 jaar ineens niet meer doet. Wel een heel ander probleem, hij warmt niet meer op. Dit blijkt alleen een relais te zijn en niet de printplaat. Ik was echter al begonnen om de print uit het bakje te bevrijden, maar strandde hopeloos. Dank voor alle tips in deze thread, maar ik ga er gewoon een nieuw relais naast "plakken". Kan ik de print lekker laten zitten :+

Theo

• wlmpie
Goed punt, maar de droger staat er alweer bovenop dus bij nogmaals demonteren tillen we ons weer een breuk. Als hij nog een keer open moet zal ik zeker een coating erop spuiten.
Hij staat overigens op zolder naast een verwarmde werkkamer, dus ik verwacht niet zo snel condensproblemen. Maar toch iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Ok, dit is een andere reparatie (warmt niet meer op) en het is ook een andere 7 jaar oude machine (Eco Bubble 7.0kg WF0704Y7E error code HE1) maar laat ik toch maar even de oplossing zien.
Meet eerst de weerstand van het verwarmingselement door (stekker uit het stopcontact anders doet het zeer). Is dat rond de 27 Ohm, dan is het meest waarschijnlijke dat het relais het niet meer doet.
Op de foto zie je het relais en een component vrijgemaakt in de coating. Dat component is een diode die over de bekrachtigingsspoel van het relais staat. Dat is dus het punt waarop ik het nieuwe relais ook aansluit.
Het relais heeft zijn bekrachtiging aan de onderkant (12V) en de 230V contacten zitten boven op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0acftOwy16WtODwFz5XcNQRq5i8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oiKZRFiuq8Un7ftsOis2mvTj.jpg?f=fotoalbum_large

Het nieuwe relais heb ik zo gesoldeerd (ik laat het oude gewoon zitten):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bgHcuQJWYMcizXejBy44NwbB_RI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/woiAE2jXL8X9ejC7hhUOapso.jpg?f=fotoalbum_large
Maakt niet uit hoe om je de draadjes aansluit. Tevens is het type relais goed te lezen, al heeft het een zeer andere vorm (het zou ook niet in de print passen).
De blauwe steker die bovenop het relais zat, kan eenvoudig uit elkaar gehaald worden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dYnIB0Omx9ZzYx0cxbtUTbrD0FA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ye3ORhALAnkFNsFNsWBaJ7LW.jpg?f=fotoalbum_large

De losse stekers kunnen nu op het nieuwe relais geschoven worden.
Het relais heb ik tijdelijk met een tyre-rap aan het andere relais geknoopt en vervolgens met flink wat lijm vastgezet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tsXU0bYWKVSNul0sEkAPcILrQ0Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c0cJ3fppa4aU6JVDbsp6n9An.jpg?f=fotoalbum_large

Deze machine heeft PCB ASSY DC92-00315 en ziet er wat anders uit. Omdat ik geen andere storingen heb, is de print niet na gesoldeerd. Mocht dat later alsnog nodig zijn, dan kan ik altijd de print nog eens bevrijden uit de coating.

Voorlopig resultaat, mijn onderbroeken zijn weer schoon :+

[ Voor 3% gewijzigd door xah5kiDe op 17-09-2021 09:10 ]

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marijetweakers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17-10-2021
Hi,
Ook hier een samsung eco bubble.
na twee jaar ongeveer kuren. Via oa dit forum zelf de printplaat vrij gemaakt en opnieuw gesoldeerd.
nu weer 1a2 jaar? verder en hij liep ineens niet goed en ging ook helemaal uit.
stekker eruit en opnieuw erin heeft een aantal keer gewerkt, dan ging hij wel weer aan.
Nu gaat hij helemaal niet meer aan....

Is dit ook weer de print?
Ik ga denk ik maar weer solderen, dat is nu weinig moeite.
maar ik vermoed dat het nu toch iets anders is, gezien hij helemaal uit is....

mocht iemand iets weten, graag, mijn dank is groot! en ook die van de wereld!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Ja zeer waarschijnlijk wel. Hopelijk heb je simpelweg nog een soldering over het hoofd gezien. Het is niet altijd goed te zien. Beste optie is het boord te reinigen en te voorzien van soldeer flux. En dan reflowen. Maar wie heeft nu zoiets? Dus met de hand alle twijfelachtige puntjes nalopen met wat soldeertin met harskern (60/40) blijft de simpelste oplossing. Het zijn overigens wel vaak de grotere solderingen die warm worden die als eerste een koude las vormen.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marijetweakers
Het is weer gelukt!!! monnikenwerkje, zoveel mogelijk solderingen afgaan.
maar hij heeft weer twee wasjes gedraaid!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marijetweakers
Te vroeg gejuicht, vanmorgen na het drukken op start, sloeg hij direct weer uit.... en hij gaat nu nog even niet aan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:13
xah5kiDe schreef op woensdag 15 september 2021 @ 21:50:
[..]
De losse stekers kunnen nu op het nieuwe relais geschoven worden.
Het relais heb ik tijdelijk met een tyre-rap aan het andere relais geknoopt en vervolgens met flink wat lijm vastgezet:
[Afbeelding]
[..]
Tof dat je zo'n uitgebreide post hebt geschreven en een duidelijke fix hebt toegevoegd.
Wel zou ik je willen aanraden om toch de 230v contacten die nu aan het relais zitten op zijn minst met electrotape even af te tapen. Liefst eigenlijk met iets van een isolatiehoesje (bijvoorbeeld zoiets: https://www.conrad.nl/p/v...g-geisoleerd-blauw-736986)

Kan me zomaar voorstellen dat na een aantal keer goed centrifugeren de stekkers gaan doorhangen en je sluiting krijgt. Liever even het zekere voor het onzekere.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bkocak
  • Laatst online: 31-10-2021
Dag mensen,

Na 6 jaar gebruik te hebben gemaakt van mijn Samsung Eco Bubble 7kg, heb ik nu hetzelfde probleem als (kennelijk) velen. Naar aanleiding van dit topic, ben ik gaan proberen om de printplaat zelf te solderen. Nu heb ik op verschillende foto's en filmpjes gezien dat de printplaat onder de bovenkant zit. Bij mij is dit dus niet zo..

Bij mij ziet het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kqUzQwTWYvhRnuqyIaNp6keR5PI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FZ3mMnJ0gHcouG6N5YeeREIO.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heb ik het bedieningspaneel eruit gehaald. Om te kijken of de printplaats wellicht hier zit, maar volgens mij is dit niet welke ik moet hebben. Ook zie ik geen beschadigingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IGEaL0fxIPN3UhnZHWyYL_7V8DE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PLbQfbkhrfIcCrj4sZetz8Nd.jpg?f=fotoalbum_large

Nu las ik dat bij een ander de printplaat aan de achterkant zit ergens onderaan, maar bij mij ziet het er daar zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PTi4UJJp8D9GWnoYWS1NoUtv3qM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KR9grltxhcWbzazGQx4w6Cwp.jpg?f=fotoalbum_large

Kan iemand mij helpen?! Ik heb geen flauw idee waar ik moet zoeken om de juiste printplaat te kunnen solderen.

Alvast bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
@Bkocak Als je de machine hebt met de langwerpige printplaat (idd achter het scherm) dan is het geen printplaat probleem, volgens @Moreno83 Zie: Moreno83 in "Samsung EcoBubble wasmachine maakt programma niet af."

Alternatief Neostrada/Vimexx/Versio met Hetzner en MXroute

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bkocak
@PerlinNoise Bedankt voor je reactie. Ik ben helaas zelf uit ongeduldigheid toch verder gaan kloten met dat ding. Heb uiteindelijk aan de achter kant van dat witte kastje op de tweede foto die ik hierboven heb geplaatst de andere plaat gevonden. Na uren het siliconen laagje eraf lopen pulken kon ik eindelijk gaan solderen. Ik dacht het gefixt te hebben, blijkt nu mijn hele wasmachine niet meer aan te gaan. Waarschijnlijk te veel gekloot ermee. Ik heb bij het open maken waarschijnlijk de plaat beschadigd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OzDUCoNYFN4yYtgi1yuaeHh_oHI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KLepnrSuFShVogh0DXGMwgpC.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit de oorzaak dat de wasmachine niet meer aan gaat of kan het (hopelijk) ook aan iets anders liggen en is er nog hoop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Pak een multimeter en meet ieder spoor op een contact aan beide kanten. Zo zie je gelijk of het onderbroken is of dat alleen de groene isolatie van het boord is beschadigd (wat niet zo erg is). Een klein draadje over een breuk solderen en het zou weer verholpen moeten zijn.
Je kunt ook met een schroevendraaier/mes de coating voorzichtig wat verder wegschrapen. Dat zie je snel genoeg of het koper spoor nog goed is of dat je er door bent gegaan.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bkocak
Bedankt voor de reactie. Ik ga er de moeite niet meer voor nemen, aangezien het probleem bij deze versie toch niet op de printplaat zit heb ik er voor gekozen om een nieuwe te gaan kopen. Jammer maar helaas. In ieder geval geen Samsung wasmachine meer voor mij!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Groot gelijk. Dit is Samsung als merk te verwijten. Bij product ontwikkeling hoort ook levensduur testen. Dit was er gegarandeerd uitgekomen. Door deze testen niet te doen, kunnen ze mogelijk sneller op de markt en het product goedkoper aanbieden. Koop je Miele dan betaal je 2 tot 3 zoveel en zul je deze klachten niet zo snel zien. Ook dan gaat er wel eens iets stuk maar niet op deze schaal.
Ik heb de machine 9 jaar terug gekocht en kan de meeste problemen zelf repareren. Als een wasmachine van deze prijs (450 euro) 6 jaar meegaat, dan komt dat dus overeen met een Miele die 12-18 jaar meegaat. Ik mag niet klagen.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiMu
  • Laatst online: 09-12-2021
Helaas, ook wij hebben een probleem met onze Samsung Ecobubble WW80H7600E wasmachine, gekocht in 2016. 😕
Hij gaf vandaag opeens een foutcode E5. Het programma bleef hierdoor steken bij spoelen en centrifugeren.
We hebben vervolgens het water handmatig afgetapt. Daarna het vuilfilter schoongemaakt (zag er niet erg vies uit) en gecheckt of de propeller draaide. De foutmelding verdween toen van de display. Toen het programma spoelen en centrifugeren aangezet, dit bleef weer steken. Weer water afgetapt, filter eruit en erin. Toen alleen centrifugeren aangezet (door 3 seconden de centrifuge knop in te drukken). 1400 toeren, dat leek te werken, maar maakte wel een vreemd geluid. De drijfnatte was er in delen ingedaan om niet over te beladen, maar toen we de derde lading instelden op 1600 toeren, deed de machine weer niets. Blijft gewoon stilstaan met 13 minuten in beeld. We merkten dat er inmiddels weer behoorlijk wat water in de machine leek te staan, dus weer handmatig afgetapt en toen de 3de lading op 1400 toeren gecentrifugeerd. Het rare geluid zou dus misschien de trommel kunnen zijn die door het water heen draait? Er is nog steeds geen foutmelding in beeld.
Geen idee wat nu onze volgende stap moet worden? Zou dit ook zo’n printplaat probleem kunnen zijn (ik hoop het niet! 😅) of zou het een defecte afvoerpomp kunnen zijn die we misschien “gewoon” kunnen vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

E5 heeft dus te maken met waterafvoer, pomp of verstopping. Als je dat nu eerst uitsluit? Wat ik vermoed dat er zou moeten gebeuren is dat de pomp aangezet wordt en dat er dan een bepaalde tijd gewacht wordt tot de druk sensor aangeeft dat het water inderdaad weg is. Is dat niet het geval, dan krijg je deze foutcode. Dus zie je het water weggepompt worden? Dan werkt de pomp, zo niet check dan inderdaad de pomp en de verbinding naar de pomp en eventueel blokkades (kijk ook naar de afvoer slang). Wordt het water weggepompt en zou je dan toch een foutmelding krijgen dan zou het de druksensor kunnen zijn, maar in jouw geval lijkt dat niet het geval.
Als dat allemaal in orde lijkt, dan is de verdenking inderdaad wel de print. Puur omdat dat een bekend zwak punt van deze machine (allemaal?) is.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiMu
Hi, dankjewel voor je reactie.
Toen we de foutmelding E5 kregen hebben we inderdaad eerst gekeken of er niets in het filter zat (dat was niet het geval en leek ook aardig schoon), en gecheckt of er niets in de vleugeltjes van de propeller achter het filter zat, die draaiden ook nog gewoon. En ook een verstopping in de gewone afvoer uitgesloten.
De foutmelding was daarna verdwenen, en de machine draaide ook weer. Alleen op het moment dat hij zou moeten gaan afpompen, blijft hij verdacht stil. En dan gebeurt er niets meer. Ik hoor dan even een heel licht gezoem, maar dat stopt ook snel.
Als we dan vervolgens het water handmatig aftappen, dan kunnen we wel “alleen centrifugeren” aanzetten, dat werkt dan wel. Maar met redelijk veel herrie omdat ook hier het water niet wordt weggepompt. En daarna moeten we de machine natuurlijk weer handmatig aftappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Bij twijfel zou ik de spanning op de pomp meten om te zien of daar 230V op komt te staan. Of haal de steker los en zet er zelf even 230V op (wel veilig doen...) dan weet je zeker of de pomp het doet of niet. Of gelijk een nieuwe kopen natuurlijk.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiMu
xah5kiDe schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 14:12:
Bij twijfel zou ik de spanning op de pomp meten om te zien of daar 230V op komt te staan. Of haal de steker los en zet er zelf even 230V op (wel veilig doen...) dan weet je zeker of de pomp het doet of niet. Of gelijk een nieuwe kopen natuurlijk.
Klinkt logisch, bedankt weer voor je reactie! 👍🏻
We nemen de gok op een nieuwe pomp, want dat lijkt nog redelijk eenvoudig te doen voor ons. En anders wordt het toch een nieuwe wasmachine halen, maar is gewoon zo zonde als hij het verder nog prima doet.
Ik hoop alleen maar dat het niet werken van de pomp, niet ligt aan een slechte verbinding op die printplaat, want om die los te halen en te solderen is voor mij echt te hoog gegrepen 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

De meeste slechte verbindingen ontstaan op punten die ook veel stroom moeten leveren, zoals de direct drive motor. Een klein pompje trekt ook weinig stroom dus ik verwacht niet zo snel dat dat een probleem zou opleveren. Maar alleen meten is zeker weten.

Theo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MiMu
Nog even een update, je weet maar nooit of iemand anders er iets aan heeft.
We hebben de gok genomen om een nieuwe afvoerpomp te bestellen voor een paar tientjes, deze kwam vandaag. Wasmachine op zijn kant gelegd, bodemplaat verwijderd en oude pomp eruit gehaald. Steeds van tevoren foto’s genomen zodat we zouden weten hoe eea terug moest. Het lastigste was nog om de pomp uit zijn behuizing te klikken, maar dat was meer omdat we extreem voorzichtig waren. Toen de oude pomp eruit was, zagen we dat er een haarelastiekje om de basis van de schoepen gedraaid zat! Het was van een type dat ik al jaren niet meer gebruik, dus het moet er al heel lang hebben gezeten! Besloten om toch maar de nieuwe pomp er in te zetten, en hoera! De eerste was is al weer probleemloos gedraaid!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Geeft weer voldoening om zelf de wasmachine gerepareerd te hebben (y)
Zo zie je maar weer. Het hoeft niet gelijk de printplaat te zijn.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maussiejj
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-11-2021
Goedenavond,

Helaas moet ik mij ook bij dit clubje aanmelden.
Zijn mensen bekend met het volgende symbool, hij draaid namelijk eerst zijn programma, totdat ie moet gaan spoelen, blijft hangen, en het water blijft erin staan. Centrifugeren doet ie ook niet meer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C4CrOhLPSwYdA9W8GT5vESDzeEA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8PKssAciA3WNL7Qbuhi66Wxd.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand tips?
Wasmachine is exact 3 jaar oud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
Maussiejj schreef op woensdag 24 november 2021 @ 18:12:
Goedenavond,

Helaas moet ik mij ook bij dit clubje aanmelden.
Zijn mensen bekend met het volgende symbool, hij draaid namelijk eerst zijn programma, totdat ie moet gaan spoelen, blijft hangen, en het water blijft erin staan. Centrifugeren doet ie ook niet meer.
[Afbeelding]

Iemand tips?
Wasmachine is exact 3 jaar oud
Bekijk eerst maar welke printplaat er in zit. (Twee schroeven op de achterkant en dan popt de boven plaat zo los)
De vierkante printplaat of alleen de printplaat achter display.

[ Voor 4% gewijzigd door PerlinNoise op 24-11-2021 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maussiejj
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-11-2021
PerlinNoise schreef op woensdag 24 november 2021 @ 18:44:
[...]

Bekijk eerst maar welke printplaat er in zit. (Twee schroeven op de achterkant en dan popt de boven plaat zo los)
De vierkante printplaat of alleen de printplaat achter display.
Heb eerlijk gezegd de reactie en oplossing van hierboven even gemist van Mimu, en komt heel erg overeen met ons euvel. Heb ook net een afvoerpomp besteld. Mocht dat niet lukken pop ik de printplaat eruit.

• wlmpie
Bij ons stopte hij ook zonder af te pompen en centrifugeren, maar was wel degelijk de printplaat defect. Als je de machine stroomloos maakt (stekker eruit) en dan weer inschakelt. pompt hij dan water weg? dan is je afvoerpomp nog in orde. Als hij helemaal nooit meer pompt dan is waarschijnlijk je pomp wel overleden.

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:09

OMD

Bijna zeker dat de printplaat defect is. Die dingen van Samsung zijn niet aan te slepen. Helaas wordt er sinds een maand of 3 niet veel meer geproduceerd en hebben we veel printplaten niet meer helaas.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07-06 08:48
Ik heb een WW12K8402OW 12kg ecobubble wasmachine die een vergelijkbaar issue heeft maar niet helemaal. Hij gaat vanzelf op 'gepauzeerd'. Geen storing, draait verder goed en 1 keer op play drukken en hij loopt weer. Is heeft dit nou dezelfde oorzaak? Of is het iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Zolang het je niet stoort om weer op "play' te drukken, hoef je er ook geen zorgen over te maken. Ik vermoed dat het wel eens dezelfde oorzaak zal hebben. In dat geval zal het ook geleidelijk aan vaker gaan voorkomen. Kun je je alvast mentaal voorbereiden om een weekend klusje.

Theo

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Intercity
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:46
Ook hier was het na 6,5 jaar opeens EcoTrouble. Mijn probleem was exact zoals beschrijven in de topicstart. Wellicht dat het helpt dat ik een eenpersoonshuishouden ben en daarom niet zo veel was. Model: WF70F5EBP4W in 2015 via Coolblue gekocht voor 600 euro.

Officiële traject
Ik had het topic niet meteen gevonden dus was eerst de normale weg bewandeld. Als nieuwtje kan ik hier geloof ik melden: ze worden niet meer gerepareerd! Ik had contact opgenomen met eerst Coolblue en daarna Samsung, die zetten het door naar het reparatiecentrum en dan krijg je daarna deze e-mail:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aLNKwSaYUWXS8SPNixld9sjNxVI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lZGhruXQ6UWvSYy1kLqUnc3k.png?f=fotoalbum_large

Het is dus niet meer mogelijk 'm te laten repareren omdat Samsung gestopt is met het maken van vervangende onderdelen. Het is dat ik de kennis en energie er niet echt voor heb om het gehele consumenten-recht-traject te bewandelen maar ik proef hier genoeg nalatigheid van Samsung. Ik ben benieuwd hoeveel honderdduizenden of miljoenen euro's deze legale truc Samsung heeft opgeleverd, jammer dat dit soort dingen mogen.

Eigen reparatie
Verder maar dus haast wellicht ten overvloede: machine open gemaakt en met het nodige priegelwerk bij de printplaat uitgekomen. Precies bij de pijl zag je een kleine soldeerbreuk. Ik weet verder weinig van solderen maar die even goed aangestipt. Omdat ik vooral wilde weten of alles weer aanging omdat het loshalen van al de plastic behuizing toch wel lomp gegaan was heb ik toen alles alvast aangesloten (dat is immers niet zo moeilijk) en meteen getest en voilà: Intercity had daarna opeens ook weer een gehele wasbeurt...

Dank voor alle tips in dit topic :)

Na-woord
Ik ben nog steeds boos op Samsung, dus aan iedereen die dit leest: koop nooit een Samsung wasmachine. Tweaker zijn is voor zover ik weet niet de norm: als je de normale weg bewandeld ben je minstens 350+ euro verder omdat je enige optie is om een nieuwe te kopen 8)7 Ik bedoel, lees deze onzin: https://www.samsung.com/n...ment/resource-efficiency/
"We proberen consumenten te helpen producten langer te te gebruiken door te zorgen voor professionele reparatieservices."
Of:
We spannen ons in de levensduur van producten te verlengen

Tijdens de productontwikkeling voert Samsung Electronics duurzaamheidstesten uit onder verschillende omstandigheden zodat consumenten de producten zo lang mogelijk kunnen gebruiken. We trachten de levensduur van producten nog verder te verlengen door ontwikkeling van producten die gemakkelijk demontabel zijn voor reparatie en recyclebaar.
Allemaal, één voor één, loze kreten als je na 6 jaar al gestopt bent met het maken van reserve-onderdelen voor een wasmachine die echt wel langer dan dat mee mag gaan :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:35
Zo kom je idd makkelijk van garantie af, gewoon het onderdeel niet meer produceren en korting geven op een nieuwe (die na 5-6 jaar ook weer kapot gaat).

Het is niet dat die printplaten weinig werden afgenomen volgens mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Allemaal, één voor één, loze kreten als je na 6 jaar al gestopt bent met het maken van reserve-onderdelen voor een wasmachine die echt wel langer dan dat mee mag gaan :X
Toch hebben ze een prima marketing afdeling *O*

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

_JGC_ schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:26:
Zo kom je idd makkelijk van garantie af, gewoon het onderdeel niet meer produceren en korting geven op een nieuwe (die na 5-6 jaar ook weer kapot gaat).

Het is niet dat die printplaten weinig werden afgenomen volgens mij...
Samsung zal echt wel weten van deze kwaliteitsproblemen. Ik kan me toch niet voorstellen dat ze dit niet aanpakken voor nieuwe producten. Zeker omdat dit erg slecht afstraalt op het merk. Misschien hebben ze deze machines helemaal niet zelf gemaakt maar onder contract uitbesteed. Zie je wel vaker als ze met een nieuw type product op de markt komen. De telefoons van Samsung hebben ze zeker zelf ontworpen, maar of dat voor de wasmachine ook zo was toen ze er 10 jaar geleden mee zijn begonnen?
Aan de andere kant heeft een telefoon maar een levensduur van 2-3 jaar. Daarna geen essentiële software updates meer (vind ik ook schandalig).
Oftewel, wat zeuren we nou over een wasmachine van 6 jaar oud!

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
Allemaal leuk en aardig, maar er staat Samsung op die wasmachine dus is Samsung zelf verantwoordelijk.
Als je wilt wijzen naar een onderaannemer moet je ook de naam van die onderaannemer op je spullen zetten.

Helaas zijn er tegenwoordig eigenlijk geen A-merken meer.

Ik ben afgeknapt op Sony vanwege privé een al snel defecte koptelefoon van mijn zoon en bij de 5e Sony telefoon van werkgever, vanwege defect touchscreen, heb ik uit arrenmoede maar een iphone gevraagd ook al heb ik liever android.
Alles waar Philips op staat (behalve de medische spullen) is tegenwoordig Chinese rotzooi.
En Samsung had tot deze ecotroubles nog een redelijke reputatie, maar die is nu ook weg.

Bauknecht/whirlpool was al B-merk en is nu ook baggerzooi (waardeloze vaatwasser/ matige combi-oven)
AEG/electrolux was ooit goed, maar gaat nu ook te snel stuk. (wasdroger overleden, brommende koelkast)

Voor huishoudapparatuur ga ik nu voor Bosch/Siemens, maar het blijft afwachten hoe degelijk dat spul is.

Verder heb ik al ca. 6 jaar een LG televisie die best goed bevalt, dus LG krijgt het voordeel van de twijfel.

[ Voor 5% gewijzigd door wlmpie op 03-01-2022 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thom2289
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-06 22:12
Intercity schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:50:
Ook hier was het na 6,5 jaar opeens EcoTrouble. Mijn probleem was exact zoals beschrijven in de topicstart. Wellicht dat het helpt dat ik een eenpersoonshuishouden ben en daarom niet zo veel was. Model: WF70F5EBP4W in 2015 via Coolblue gekocht voor 600 euro.

Officiële traject
Ik had het topic niet meteen gevonden dus was eerst de normale weg bewandeld. Als nieuwtje kan ik hier geloof ik melden: ze worden niet meer gerepareerd! Ik had contact opgenomen met eerst Coolblue en daarna Samsung, die zetten het door naar het reparatiecentrum en dan krijg je daarna deze e-mail:
[Afbeelding]

Het is dus niet meer mogelijk 'm te laten repareren omdat Samsung gestopt is met het maken van vervangende onderdelen. Het is dat ik de kennis en energie er niet echt voor heb om het gehele consumenten-recht-traject te bewandelen maar ik proef hier genoeg nalatigheid van Samsung. Ik ben benieuwd hoeveel honderdduizenden of miljoenen euro's deze legale truc Samsung heeft opgeleverd, jammer dat dit soort dingen mogen.

Eigen reparatie
Verder maar dus haast wellicht ten overvloede: machine open gemaakt en met het nodige priegelwerk bij de printplaat uitgekomen. Precies bij de pijl zag je een kleine soldeerbreuk. Ik weet verder weinig van solderen maar die even goed aangestipt. Omdat ik vooral wilde weten of alles weer aanging omdat het loshalen van al de plastic behuizing toch wel lomp gegaan was heb ik toen alles alvast aangesloten (dat is immers niet zo moeilijk) en meteen getest en voilà: Intercity had daarna opeens ook weer een gehele wasbeurt...

Dank voor alle tips in dit topic :)

Na-woord
Ik ben nog steeds boos op Samsung, dus aan iedereen die dit leest: koop nooit een Samsung wasmachine. Tweaker zijn is voor zover ik weet niet de norm: als je de normale weg bewandeld ben je minstens 350+ euro verder omdat je enige optie is om een nieuwe te kopen 8)7 Ik bedoel, lees deze onzin: https://www.samsung.com/n...ment/resource-efficiency/

[...]

Of:

[...]

Hoeveel korting werd je aangeboden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Intercity
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:46
Thom2289 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:52:
[...]

Hoeveel korting werd je aangeboden?
Geen vast bedrag, hangt af van het model. Staat niet duidelijk op de website waar je naartoe wordt doorverwezen.

E-mail:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iaEiMot9zt-I_lMvoAEJE1polmc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dl0JEdGIK9dqnCgPyUG9GYm1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wh_YXaJCgH_T-cil-kXCYCBFcuE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/foBZiXoFsyBJ9RCzGNGbI8pz.png?f=fotoalbum_large

Voor dat bedrag heb ik natuurlijk liever de reparatie :P

Foto's webshop hieronder, geen idee wat precies de normale prijzen zijn. Adviesprijs is namelijk al niet de prijs die je op normale webshops (Coolblue etc.) voor deze apparaten vindt... Dus een prijs van bijv. 749 voor een apparaat van 999 lijkt misschien heel wat korting, maar op Pricewatch is die 799. Van wat ik ervan vergeleken heb is de korting zo'n 50 euro...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AaYDO5ergJwanqvXRMsuPL0s8Cw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7CHcx38Fk8y6KNUztPfMTjz8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ro97WzLBQRpLFlsVOqYsdHsONKY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CuOgLONbUIcNnZ3zIxgAoLOp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DrqUV_h7fZjJMD_IJh9VsxEdGDY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rCLdo9Uc7tcdPbZsMt73sAGF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Ik houd zelf ook van lang meegaande artikelen. Met pijn in m'n hart heb ik mijn Samsung TV van 15 jaar uiteindelijk toch vervangen ondanks dat hij maar niet stuk ging. Mijn versterker van JVC gaat ook al 40 jaar mee (waarom dan een nieuwe?).
Als producten volledig gerecycled worden is het misschien ook niet zo erg als ze na 6 jaar afgeschreven zijn. Aanschaf prijs gedeeld door 6 is nog steeds minder dan aanschaf Miele gedeeld door 12 jaar. Wil je deze onzekerheid niet dan geef je wat meer uit en lease je je spullen.

Theo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:59
Sinds een maand ook dit probleem. Soms wel en soms niet.
Met toeval uitgekomen op dit topic, via een Samsung forum.

Machine is 6 jaar oud.

Morgen de tips maar eens proberen.

Edit:
Na wat filmpjes gekeken te hebben de machine opgemaakt en printplaat eruit gehaald. Met een multitool los kunnen halen en de puntjes, genoemd in topic, opnieuw gesoldeerd.
Alles zit er nu weer in en een tweede was is aan het draaien (tot nu toe goed).

Edit2:
Een was of 7 verder en alles nog steeds goed.

[ Voor 54% gewijzigd door vanputten80 op 24-01-2022 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-06 09:12

Major_ton

Shoot!

Olé! Na 7,5 jaar te hebben gewassen met een EcoBubble VRTplus 8KG zijn wij nu ook de Sjaak... Het probleem is in de afgelopen weken steeds erger geworden. Eerst was het gewoon 1 keer stoppen tijdens een programma, even op play drukken en weer verder. Dat gebeurde steeds vaker per programma en nu is het elke keer na een paar minuten al klaar en kom je ook gewoon niet meer verder. Veelal nadat de trommel een aantal keer propeert te draaien (een halve cm zoiets), blijft het progamma hangen. Afpompen werkt nog, dus ik verwacht geen defecte pomp. Daarom ook maar de print eruit gehaald, maar ik kan zo 1,2,3 niks geks zien aan de solderingen. Preventief hersolderen dan maar? Of kan ik nog ergens anders naar kijken? De motor zit nog goed vast en ook de snaar ziet er goed uit.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neervens2811
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20-02-2022
Hoi Allen,

Ook wij zijn het slachtoffer geworden van ik vermoed een defecte printplaat. Wij hebben een EcoBubble 8kg WW80J6430EW van ong 6.5jr oud. Hij stopte afgelopen zaterdag ineens na nooit eerder problemen te hebben gehad midden in een wasprogramma met nog 35 min te gaan. Kletsnatte was. Filter gecheckt die ik geregeld schoon maak echter leek hij het water niet af te pompen, vervolgens via het programma centrifugeren deed hij het wel. Na wat gerommel de eco trommelreiniging gedaan waarna hij bij minuut 8 stopte en van t slot ging als het ware pauze. Samsung zelf gebeld die beste man gaf idd het printplaatje als boosdoener, klinkt dit bekend in de oren? Ik heb zelf nog nooit gesoldeerd maar gelukkig een hele handige schoonvader. Voor dat ik zijn hulp inschakel wil ik jullie mening graag horen of het idd het printplaatje zal zijn.

Alvast bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Lees deze thread en trek je conclusie. 100% zeker weet je pas na afloop.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bendert96
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 31-03-2024
Alle mensen die een defect hebben gehad aan de printplaat;

Hebben jullie alleen maar gebruik gemaakt van het dagelijkse was programma en hem te vol gedaan?

Dus meer als 3/4 vol met gemengde was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedfreak007
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09-05 21:09
Ik wil even melden dat ik mijn wasmachine ( WF80F5E2W4W/EU ecobubble 8 kg van 2016) heb kunnen repareren met behulp van dit topic. Ik heb de iets nieuwere versie met de langwerpige printplaat achter het besturingspaneel. Zeer lastig om de printplaat los te maken omdat je (in tegenstelling tot wat de meesten hier doen) de achterzijde van de plastic niet kunt loszagen om aan de printplaat te kunnen. Als je dit zou doen, zou je het besturingspaneel immers niet meer kunnen monteren. Ik heb met een spatel en schroevendraaier de printplaat uit de plastic behuizing gekregen door aan de zijkant de siliconenhars los te snijden en wat hefboom te gebruiken. Ik heb de meeste contacten (behalve de erg kleine) opnieuw gesoldeerd en de machine heeft net twee wassen gedraaid.

Mijn probleem was nog iets erger dan de meesten hier: de machine viel gewoon volledig tijdens het programma en was niet meer aan te krijgen door op een knop te duwen. Enkel door de stekker uit het stopcontact te halen en even te wachten, kon ik de machine terug voor een korte tijd aankrijgen.

Ik hoop dat de repair blijft werken. Een nieuwe printplaat voor deze machine zou 150 Euro geweest zijn.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedfreak007
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09-05 21:09
Bendert96 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 23:16:
Alle mensen die een defect hebben gehad aan de printplaat;

Hebben jullie alleen maar gebruik gemaakt van het dagelijkse was programma en hem te vol gedaan?

Dus meer als 3/4 vol met gemengde was?
Ik heb hem gedurende 5 jaar meestal gebruikt met het katoenprogramma. Vaak wel erg vol gedaan (dat ga ik nu na de repair niet meer doen)

[ Voor 18% gewijzigd door speedfreak007 op 20-02-2022 09:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pandorian
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:10
Ik dacht gisteren ook eens van deze methode gebruik te gaan maken.
Het enige verschil was dat onze machine de vorige run wel gewoon af had gemaakt. Maar met een nieuwe was ineens niet meer aan wilde.

Maar hier ben ik maar niet meer met de soldeerbout in de buurt geweest. Er staat nu een nieuwe wasmachine te draaien.
Door de siliconen kon er geen zuurstof bij, denk dat we daar nog geluk mee hebben gehad.

Het betrof hier een Samsung WF70F5EBP4W/EN gekocht in Q3 2015.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f2cdAHONGUz4vUktM8CscyrulZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JzjJOc633NUK0k7qEHDA640s.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Storing zoeken wordt zo wel veel makkelijker :+

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nottypical
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-03-2022
Hallo allemaal, bij deze heb ik volgens mij hetzelfde probleem. Ik heb een Samsung wf91f5ebp4w/en 9kg ecobubbel. De machine maakte zijn programma niet af blijf hangen op 35min. Soms na trommelreiniging ging hij weer. Gisteren ook even bezig geweest en de printplaat gedemonteerd nu nog de silicone. Bij deze gaat het wel om de langwerpige printplaat. Heeft iemand bij deze ook de problemen al voor gehad en welke soldeer punten moet ik zeker nakijken? Die silicone gaat er wel moeilijk af bij deze.

Waarom lees ik ook nooit verder dan de eerste 5 pagina’s. 😂 nu zie ik op de voorlaatste pagina dat deze printplaten dit probleem hoogst waarschijnlijk niet hebben en het probleem van iets anders komt aiai haha.
Groeten chris!

[ Voor 17% gewijzigd door nottypical op 14-03-2022 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost.bijl
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-12-2024
Hi,

ik ben blij dat ik dit draadje heb gevonden, want ik heb een vergelijkbaar probleem. Helaas heb ik het nog niet op kunnen lossen.

Mijn wasmachine is een Samsung WW80J6600CW Eco Bubble. Hij deed het eigenlijk altijd prima tot 2 dagen geleden. Hij is nu zo'n 7 jaar oud.

Het symptoom is dat hij 0 beweging heeft in de trommel. Ook niet een klein beetje. Als ik met de hand de trommel rond draai gaat dat prima. Op het display verschijnt geen foutmelding. Ook niet als ik de foutmeldingmode gebruik om met de 'smart' app de foutcode uit te lezen.

Ik heb de PCB uitgebouwd en de soldeerverbindingen langsgelopen. Die zagen er prima uit en ik zag geen problemen (maar ik ben geen expert). Ik heb de pcb weer geinstalleerd en het maakte geen verschil. Deze machine heeft de pcb achter het frontje zitten en die is langwerpig.

Mijn vermoeden is nu dat de motor stuk is, maar ik weet dat niet zeker.

Hebben jullie nog een goede tip?

Hieronder een fotootje van de pcb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OiA8mLvcSFtHNP0LsXFa5KHm7nY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JfvqN3dhwA2Vh0RNkMcyGjeT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XwtmGYvpA2AnfPpzi6LhWemHlfc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m318Mi7x2txtiSZFCAjrMpKI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThHS
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 29-05 17:42
Onze samsung wf70f5e3 p4w had na 7,5 jaar voor de 2e keer dezelfde problemen, halverwege het programma in de pauze stand.
De eerste keer was net na de garantie en is via samsung met een coulance regeling afgehandeld.

Nu helaas met die 2e printplaat weer dezelfde problemen en we waren al aan het kijken wat een nieuw zou gaan kosten.
Want > €200 aan reparatie is hij niet meer waard.

Maar dankzij dit forum met uitleg en duidelijke foto's toch maar de boel opgeschroefd.
En het is een gedoe om de achterkant weg te halen en de siliconen prut er af te pulken, maar het is gelukt.
Daarnaast is solderen is niet mijn sterkste punt, maar verder kapot dan kapot kon het eigenlijk niet.

Maar lang verhaal kort, hij staat nu voor de tweede keer aan een het lijkt erop dat alles het weer doet.

Dus iedereen hier bedankt voor de tips en uitleg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• luxus
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:40
Een beetje laat bij het feestje, maar twee weken geleden heeft onze WF70F5E3P4W uit februari 2014 het dan toch ook begeven. Of althans, hij vertoonde de symptomen die precies bij de klachten in dit topic pasten. Die van ons heeft het dus ruim 8 jaar volgehouden, en als ik de verhalen hier lees dan mogen we daar blij mee zijn.

Ik heb vorig jaar ook al een andere reparatie uitgevoerd, dat betrof speling tussen het snaarwiel en de trommel. Met het wiel was niks mis, maar de pasvorm op de as van de trommel was gewoon wat ruim. Ik heb dat opgelost door er koperpapier (latoenkoper voor de liefhebbers) tussen te wikkelen om de ruimte op te vullen. Daarna de bout opnieuw goed vastgezet met loctite ertussen, en voila.

Maar nu dan dus opnieuw problemen, dit keer elektrisch van aard. Met hulp van alle 26 bladzijden aan posts hier ben ook ik de uitdaging aangegaan om de machine te repareren. Ik heb een iets andere methode gekozen om de printplaat uit de plastic doos te krijgen, omdat ik toch graag de doos zo veel mogelijk intact wilde houden om de plaat weer terug in de machine te krijgen. Eerst heb ik de twee kleine plastic palletjes aan de bovenkant weggesneden. Daarna heb ik voorzichtig een aantal gaten geboord in de bodem van de doos, waardoor ik met de stompe kant van een potlood voorzichtig ben gaan drukken om de printplaat eruit te krijgen. Dat is uiteindelijk gelukt zonder schade aan de plaat en met een vrijwel intacte doos, op de gaten na.

Vervolgens de siliconenprut van de onderkant van de plaat gehaald. Wat een gedoe. Snelle bewegingen en schrapen werkt niet, dan scheurt en verkruimelt het. Met je duim ertegen duwen werkt redelijk goed, maar rond de plekken met veel soldeerpunten en rond de ic'tjes blijft er een hoop hangen. Heel veel geduld en doorzetten, dan lukt het uiteindelijk.

Helaas wel twee mini componentjes aan de rand van het bord eraf getrokken. Dat werd de volgende uitdaging. Geen enkele identificatie of indicatie wat het zou kunnen zijn. Na wat reverse engineeren geconcludeerd dat het flyback-diodes moeten zijn van de relais die aan de andere kant van de plaat zitten. Lang gezocht naar geschikte vervangers, vooral een juist formaat kiezen bleek een uitdaging. Uiteindelijk uitgekomen bij de 1N4148W SOD-123 75 V 150 mA. Die is fysiek nog net wat groter dan die wat erop zat, maar het lukt wel om hem erop te zetten. Ik heb een stukje schema gemaakt van dat gedeelte van het bord, om de juiste polariteit van de diodes te bepalen. Ik heb helaas geen labvoeding om het mee te testen, dus dat moet dan maar in de machine.

Dan het solderen. Die diodes is echt friemelwerk, maar uiteindelijk zit het erop. Diodes D8, D3, en D10 vervangen voor nieuwe. Daarna de grote punten allemaal nagelopen, in theorie niet moeilijk, in praktijk viel het me toch tegen. Met wat soldeerpasta vloeit het op zich allemaal wel, maar hoe het er nu uitziet ben ik toch niet helemaal tevreden over. Hoe dan ook, slechter dan het was kon het niet echt worden, dus het moet er maar mee door.

Omdat de plastic doos nog goed intact is kon de plaat daar makkelijk weer in terug. Ik heb een aantal plakviltjes op de bodem en tegen de zijrand geplakt, en daarmee lijkt de plaat best netjes en redelijk stabiel in het doosje te zitten. Alle stekkertjes er weer in, en dan fingers crossed... Kennelijk zijn mijn soldeerkunsten dan toch goed genoeg, want de machine ging gewoon weer aan. Calibratieprogramma succesvol doorlopen, daarna trommelreiniging, geen probleem. Nu draaien de eerste echte wasjes weer. So far so good...

Hoe dan ook, bedankt iedereen voor de ervaringen en instructies, ik hoop dat die van ons er zo nog een tijdje tegen kan. 8 jaar is toch echt nog niet oud genoeg voor een nieuwe...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GyCmv7wYKgxcF1KO1enmfqho0Hs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hJArYVmibbLzMaIUgJDRhhnO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O6U9311XDG4YhuvQDbKjEa8CrAU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b8vA4wWBnbuohRvtqxbpbx8V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3YnZ2hGJpKvVcXnThjczEepxKJM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wbVBcIX90qa50GrDJjL5ORrI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bkTHYHRE01eoTC4tDaFmxyWJA98=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZjYuJOV26V5gntFgD6zdEBbF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fQnHlXD83ILVKH380SkIhuht2nQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wDlZHhkMAZ6v7USaRKPoPaTv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door luxus op 23-04-2022 21:45 ]

Daikin Altherma 3 R F 6 kW, EHVH 08 S23 EJ9W + ERGA 06 EA V3H. 18 x 435 Wp PV, Enphase IQ8MC-72-M-INT micro-omvormers, 5850 Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:32

MeNTaL_TO

The future is not set

Blijft gewoon een feit dat Samsung vrij crappy wasmachines (en drogers) maakt qua elektronica (of op zijn minst lage kwaliteit componenten kiest)

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

De elektrische componenten zijn wel prima. Het is niet goed gedimensioneerd qua warmte dissipate. Gewoon een ontwerp fout.

Theo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luxus
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:40
MeNTaL_TO schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 22:37:
Blijft gewoon een feit dat Samsung vrij crappy wasmachines (en drogers) maakt qua elektronica (of op zijn minst lage kwaliteit componenten kiest)
Ik ben eigenlijk helemaal niet ontevreden over deze machine, en ook over onze koelkast en droger van Samsung niet. Hij wast prima en voldoet aan alle verwachtingen. Hij draait na deze reparatie weer als nieuw, er is verder helemaal niets aan te merken dat ie al 8 jaar oud is. Wasmachines zijn in mijn beleving hoe dan ook notoir storingsgevoelige dingen, of ze nou van Miele zijn of van AEG of van Samsung, dus eigenlijk valt het me nog alles mee, zeker voor het geld dat ie gekost heeft, en al helemaal in vergelijking met wat machines met vergelijkbare specificaties van andere fabrikanten kosten.

Tuurlijk, vervelend dat er wat kwaliteitsprobleempjes zijn, zeker liever niet, en teleurstellend dat Samsung het niet lijkt te erkennen en er niets aan doet. Maar wijs maar eens een andere fabrikant aan (van witgoed, of smartphones, of auto's, of wat dan ook) die wel pro-actief (niet-software) aanpassingen doet aan reeds verkochte eenheden, waarbij het geen (significante) veiligheidsproblemen betreft, en je ook nog eens (ver) buiten de wettelijke garantieperiode zit. Volgens mij zijn er dat niet veel. Waarmee ik het niet goed wil praten, en ik ben ook geen Samsung-fanboy (verre van). Maar ik denk niet dat je iets oplost door op basis van dit verhaal Samsung als geheel af te schrijven, vervolgens te kopen bij een willekeurig ander merk, waar iets vergelijkbaars net zo goed zou kunnen gebeuren, en je vervolgens ook een vergelijkbare (non-)reactie van de fabrikant krijgt.

[ Voor 7% gewijzigd door luxus op 25-04-2022 13:08 . Reden: spelling en grammatica ]

Daikin Altherma 3 R F 6 kW, EHVH 08 S23 EJ9W + ERGA 06 EA V3H. 18 x 435 Wp PV, Enphase IQ8MC-72-M-INT micro-omvormers, 5850 Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-06 14:55

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Hier ook een "trotse" bezitter van een WF70F5E3P4W, ook zo een 8 jaar oud.
Half jaar geleden liepen wij tegen de eerst problemen aan. Toen kregen we met regelmaat een storingscode.
Contact gehad met de leverancier. Deze deden ook reparaties, dus een monteur over de vloer gehad. Wij zouden toen te vaak gebruik maken van het dagelijks programma. Deze zou, meer dan gebruikelijk, de machine belasten (icm te zwaar beladen), met als gevolg dat er een bout bij de aandrijving los was getrild.

60 Euro lichter, en een advies rijker, om vaker het eco programma te gebruiken, waren wij weer geholpen. Tot afgelopen maand, toen hij dus ineens wasprogramma's niet af maakte etc, etc. Na wat gegoogle ook hier terecht gekomen en net als vele de oplossing tot een studie gemaakt. Ik ben niet zo (electro-)technisch, maar het uitbouwen en silicone-vrij maken van de printplaat, durfde ik nog wel aan.

Ik heb er voor gekozen, om een korte zijde af te zagen en 2 palletjes, af te breken. Zodoende kon ik met een keukenmes de printplaat uit zijn behuizing krijgen. Vervolgens heb ik met mijn vingertoppen en een plastic, smartphone reparatie setje, de printplaat redeijk vrij weten te maken van silicone.

Ik dacht, ik test de printplaat nog even, voordat ik hem weg breng, maar je raadt het al, overleden. Stekkertjes los gehaald en opnieuw verbonden, maar helaas nog geen succes. Wellicht dat iemand van jullie aan de hand van de onderstaande foto's iets opvalt wat niet in orde lijkt. Ik breng de printplaat vandaag weg, dus wellicht dat mijn helpende hand hier alsnog iets mee kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y4uwAJjMmv9tI40PkE1jDroLmtY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XkvK2Sd0VRqWfxXL7qi5MuAm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NgdcyUfwv4USOSd8WjygHhzkY6M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LgXW7pxcSMl9unb6mrEKMlcO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0lMl_5KvT8xLEgAMzbd0YB3U43g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pg0F2At1FdiiMx4gDvzNUKdM.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Het zijn vooral de wat grotere soldeereilanden die even een nabehandeling nodig hebben (even soldeerbout erop en wat vers soldeertin).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JrWPdjmG7ipf7oBgwNz_WWZB6Ug=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/o3CShSMW1QPccKC1KDEkd6xD.png?f=user_large

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
luxus schreef op maandag 25 april 2022 @ 12:56:
[...]

Ik ben eigenlijk helemaal niet ontevreden over deze machine, en ook over onze koelkast en droger van Samsung niet. Hij wast prima en voldoet aan alle verwachtingen. Hij draait na deze reparatie weer als nieuw, er is verder helemaal niets aan te merken dat ie al 8 jaar oud is. Wasmachines zijn in mijn beleving hoe dan ook notoir storingsgevoelige dingen, of ze nou van Miele zijn of van AEG of van Samsung, dus eigenlijk valt het me nog alles mee, zeker voor het geld dat ie gekost heeft, en al helemaal in vergelijking met wat machines met vergelijkbare specificaties van andere fabrikanten kosten.

Tuurlijk, vervelend dat er wat kwaliteitsprobleempjes zijn, zeker liever niet, en teleurstellend dat Samsung het niet lijkt te erkennen en er niets aan doet. Maar wijs maar eens een andere fabrikant aan (van witgoed, of smartphones, of auto's, of wat dan ook) die wel pro-actief (niet-software) aanpassingen doet aan reeds verkochte eenheden, waarbij het geen (significante) veiligheidsproblemen betreft, en je ook nog eens (ver) buiten de wettelijke garantieperiode zit. Volgens mij zijn er dat niet veel. Waarmee ik het niet goed wil praten, en ik ben ook geen Samsung-fanboy (verre van). Maar ik denk niet dat je iets oplost door op basis van dit verhaal Samsung als geheel af te schrijven, vervolgens te kopen bij een willekeurig ander merk, waar iets vergelijkbaars net zo goed zou kunnen gebeuren, en je vervolgens ook een vergelijkbare (non-)reactie van de fabrikant krijgt.
Je kunt ook gewoon onderkennen dat er een ontwerp of fabricage fout zit in deze machines en kosteloos de printplaten vervangen. Als je knieperig bent laat je mensen buiten garantie de kostprijs betalen. Maar liegen en bedriegen en mensen de hoofdprijs laten betalen voor een fout van Samsung, dat vind ik dus niet normaal, al vrees ik dat het wel steeds normaler wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Voor mij nooit meer een Samsung. Geen telefoon (ook al zijn die best goed), geen televisie, geen SSD, niks.

En dat komt alleen maar omdat ze waardeloze drogers en wasmachines maken. Gelukkig heb ik 5 jaar garantie erop, maar inmiddels zijn beide eigenlijk al total loss qua reparaties. De reparateurs die langskomen zeggen ook gewoon doodleuk: Ik repareer alleen maar Samsung apparatuur, geen andere merken. En ik heb al diverse gezichten gezien!!! Wat een inferieure rommel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skv
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-04-2024

Skv

Helaas ook hier hetzelfde euvel. De wasmachine start wel programma's, maar maakt deze niet af. Getuige de vele reacties in dit topic is dit een zwak punt in het ontwerp van deze wasmachines.

Ik heb Samsung gevraagd om onder coulance een vervangende printplaat te leveren, zodat ik deze zelf kan monteren. Even afwachten maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skv
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-04-2024

Skv

Samsung geeft aan dat de economische levensduur van mijn wasmachine 4 jaar is. De machine is 6 jaar oud, dus ze helpen ook niet vanuit coulance.

Is er hier iemand die (uiteraard tegen betaling) mijn printplaat onder handen wil nemen? Ik durf het zelf niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Zygivt schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:27:
Hier ook een "trotse" bezitter van een WF70F5E3P4W, ook zo een 8 jaar oud.
Half jaar geleden liepen wij tegen de eerst problemen aan. Toen kregen we met regelmaat een storingscode.
Contact gehad met de leverancier. Deze deden ook reparaties, dus een monteur over de vloer gehad. Wij zouden toen te vaak gebruik maken van het dagelijks programma. Deze zou, meer dan gebruikelijk, de machine belasten (icm te zwaar beladen), met als gevolg dat er een bout bij de aandrijving los was getrild.

60 Euro lichter, en een advies rijker, om vaker het eco programma te gebruiken, waren wij weer geholpen. Tot afgelopen maand, toen hij dus ineens wasprogramma's niet af maakte etc, etc. Na wat gegoogle ook hier terecht gekomen en net als vele de oplossing tot een studie gemaakt. Ik ben niet zo (electro-)technisch, maar het uitbouwen en silicone-vrij maken van de printplaat, durfde ik nog wel aan.

Ik heb er voor gekozen, om een korte zijde af te zagen en 2 palletjes, af te breken. Zodoende kon ik met een keukenmes de printplaat uit zijn behuizing krijgen. Vervolgens heb ik met mijn vingertoppen en een plastic, smartphone reparatie setje, de printplaat redeijk vrij weten te maken van silicone.

Ik dacht, ik test de printplaat nog even, voordat ik hem weg breng, maar je raadt het al, overleden. Stekkertjes los gehaald en opnieuw verbonden, maar helaas nog geen succes. Wellicht dat iemand van jullie aan de hand van de onderstaande foto's iets opvalt wat niet in orde lijkt. Ik breng de printplaat vandaag weg, dus wellicht dat mijn helpende hand hier alsnog iets mee kan.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Helaas heeft mijn printplaat het niet overleefd. Waarschijnlijk bij het demonteren van de printplaat, de printplaat beschadigd. Jammer maar helaas. Sinds een week gelukkig bezitter van een AEG. Hopelijk gaat deze ons meer geluk brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
Skv schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 17:23:
Samsung geeft aan dat de economische levensduur van mijn wasmachine 4 jaar is. De machine is 6 jaar oud, dus ze helpen ook niet vanuit coulance.

Is er hier iemand die (uiteraard tegen betaling) mijn printplaat onder handen wil nemen? Ik durf het zelf niet aan.
Ik wil hem wel repareren voor je. Stuur even DM.
Murdock1985 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 17:35:
[...]

Vandaag bij PerlinNoise de printplaat laten solderen en de 1e was ging daarna volledig zonder problemen.
Goede tweaker om te laten solderen (y) .
@Murdock1985 Ben wel erg nieuwsgierig of de wasmachine nog steeds naar behoren werkt?

[ Voor 7% gewijzigd door PerlinNoise op 12-05-2022 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn_1985
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 25-05 14:29
Beste Allen,

Ik ben ook de "gelukkige" eigenaar van een Samsung WD70K5B00OW
Sinds een paar maanden ook de voor jullie bekende klachten.
Op de meest gekke momenten stop hij ermee.

Ik na al jullie mooie foto's en uitleg enthousiast aan de slag maar mijn print zat links onderin de wasmachine.
En na het openen zag ik een print die totaal niet op de meeste van jullie lijkt.

Kan iemand mij helpen en vertellen of ik bij deze print wel de door hier beschreven oplossing kan toepassen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/45auDDDHBwlu-iVHCMgfhRu-INc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/94zreOcQndo0wDUJUb3t2gdf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iv5PIns8QiCvsWaBPpqgFHQjxHY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qfmhrYErz7yb8R623cfuW3BZ.jpg?f=fotoalbum_large

Hoop echt dat jullie mij verder kunnen helpen, apparaat is net 3 jaar oud dus echt te zot voor woorden dat hij er nu al mee op houd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murdock1985
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
PerlinNoise schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 22:05:
[...]

Ik wil hem wel repareren voor je. Stuur even DM.

[...]

@Murdock1985 Ben wel erg nieuwsgierig of de wasmachine nog steeds naar behoren werkt?
Hoi PerlinNoise, ja de wasmachine werkt nog als een zonnetje! Bedankt voor de goede service :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
Martijn_1985 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 16:32:
Beste Allen,

Ik ben ook de "gelukkige" eigenaar van een Samsung WD70K5B00OW
Sinds een paar maanden ook de voor jullie bekende klachten.
Op de meest gekke momenten stop hij ermee.

**Knip**
Hoop echt dat jullie mij verder kunnen helpen, apparaat is net 3 jaar oud dus echt te zot voor woorden dat hij er nu al mee op houd.
Als hij nog zo jong is zou ik proberen de verkoper aan te spreken en eventueel je recht te halen via de geschillencommissie. Heb je een rechtsbijstandverzekering?

Als dat niet lukt, kun je de machine mentaal afschrijven en gewoon zelf siliconen gaan krabben en solderen. Als je pech hebt is hij daarna nog steeds stuk en als je geluk hebt doet hij het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn_1985
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 25-05 14:29
wlmpie schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 11:05:
[...]

Als hij nog zo jong is zou ik proberen de verkoper aan te spreken en eventueel je recht te halen via de geschillencommissie. Heb je een rechtsbijstandverzekering?

Als dat niet lukt, kun je de machine mentaal afschrijven en gewoon zelf siliconen gaan krabben en solderen. Als je pech hebt is hij daarna nog steeds stuk en als je geluk hebt doet hij het weer.
Als ik ervoor kies om zelf te proberen welke print moet ik dan pakken, de kleine of de grote??
de kleine is naar mijn idee voor de aansturing van de motor en de grote voor het programma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Er loopt een kabel van de motor en het verwarmingselement naar de print die de grootste kans heeft op slechte verbindingen. Simpelweg omdat er veel stroom doorheen moet gaan en daar kunnen de soldeerverbindigen niet zo goed tegen.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjufke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:35
Hier een Samsung Eco Bubble wf70f5e5q4w van een jaar of 6 oud. Sinds een week of twee is de machine van slag.

De ene keer werkt dat ding perfect, de andere keer slaat hij af op het moment dat hij water aan moet zuigen. Afgelopen dagen weer vlekkeloos zijn ding gedaan, tot vanochtend. Tot drie keer toe geprobeerd een programma te laten draaien, niks. Kleren eruit gehaald en het trommelreinigingsprogramma geselecteerd en dat doet hij wel 8)7

Dacht eerst een koolborstels, maar nu ik dit hier allemaal lees twijfel ik daar over.

PSN: bollsie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakradje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-06 09:03
Bedankt voor de info in dit topic. Onze Ecobubble is gekocht in juni 2014. Gisteren dus hetzelfde euvel.

Bovenkant van de machine er af en je kan er zo bij. Paar schroeven los, deksel er af en stekkers loshalen,

Zijkanten van het board (uit 2013) losgemaakt en daarna de onderkant er af mbv dremel. Ben een uur bezig geweest om bijna alle silicone van de onderkant er af te peuteren. Vrij bros, misschien door de wat oudere leeftijd van de machine. Aan de linker bovenkant zit nog 1/3 qua siliconen maar daar hoef je blijkbaar niks te doen.
Daarna alle grotere soldeerpunten opnieuw gedaan. Geen smd aangeraakt. En alles werkt weer.
Onderkant er weer in met hotglue gun en wat ductape voor de zekerheid.

De moer van het wiel aan de trommel zat ook los. Dit veroorzaakte een knarsende tik tijdens het draaien. Gelijk maar even strak vastgedraaid.

Nog 2 jaar en dan wordt ie 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:42
*Schopje*

Hier een Samsung WW80K6604QW staan, 4 jaar oud en begint inmiddels kuren te vertonen. Blijft opeens in een programma stilstaan. Pauzeren en weer starten begint hij meestal weer. Ook al twee keer in Pauze teruggevonden vandaag. En zojuist opeens foutcode 3C.

Een test programma doorlopen, alle stappen werken zonder problemen. Ik ga die print plaat ook maar eens tevoorschijn halen en solderen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ophidian op 17-07-2022 21:06 ]

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Een schop zou best nog wel eens even kunnen werken. Een heel harde O-)

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
xah5kiDe schreef op zondag 17 juli 2022 @ 21:22:
[...]

Klopt ook nog ja :+ Als test vanmiddag een klap tegen gegeven en trommel begon spontaan weer te draaien.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
xah5kiDe schreef op zondag 17 juli 2022 @ 21:22:
[...]

Een schop het huis uit ja!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
mierenfokker schreef op zondag 17 juli 2022 @ 22:22:
[...]

Een schop het huis uit ja!!!
En dit maar gedaan uiteindelijk. De machine die ik heb, daar zit de PCB achter het display. De gel aan de voorkant is wel gemakkelijk te verwijderen, met veel pijn en moeite de PCB eruit gekregen. De gel aan de achterkant verbrokkelt compleet, is niet van de printplaat te verwijderen, blijven dunne restjes achter.

Uiteindelijk maar een nieuwe Bosch besteld. Helemaal klaar met die machine. Voor mij nooit meer Samsung.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uberpwner
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-08-2022
Blijkbaar zijn er veelal dezelfde problemen.
WW80J6400CW/EN
Gekocht in 2020 net half jaar buiten de garantie natuurlijk.

Zo nu ook de onze die het heeft begeven stopt willekeurig in een programma als die moet gaan centrifugeren…. centrifugeert niet meer.. alle test programma’s draaien normaal. Alles schoongemaakt etc..

Dus dit topic tegen gekomen, ook maar eens de printplaat eruit gehaald. Met pijn en moeite uit het siliconen gekregen! Dus nu moest het siliconen achter de printplaat er nog af.. geen optie bij dit model, alles brokkelt af. Blijft een lijmlaag achter. (Is ook een andere type print als de foto’s hiervoor in dit topic) langwerpig!

Ben bang dat dit een nieuwe gaat worden.

Voor alsnog heeft Samsung dit probleem dus nog steeds.
Nieuwe print kost 127,- op internet.. dit ga ik nog proberen maar anders gaat die naar de stort!

Nooit geen Samsung meer voor ons.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/46-N3eTasUSlS1I49H4QRNbiyes=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Pw9e0Lca7jgrH9kXWKRcYXd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1q77Jm6_KlWlF4seuaviTJMr4Gg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i1yOVzoirKM4bDO6TgSec9QY.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 31% gewijzigd door uberpwner op 26-07-2022 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Je kunt ze één ding wel nageven: ze hebben geleerd van dit topic.
Ze hebben de print nu nog beter verpakt in een laag rotzooi zodat die vervelende tweakertjes met hun soldeerbouten het niet zelf gaan repareren buiten de garantie.

Machine van 2020 zou ik overigens fijn laten oplossen door de winkel, kosteloos en anders koop ontbinden tegen volledig aankoopbedrag wegens wanproduct. Het is alleen iets moeilijker nu de machine al open ligt en de print ontdaan is van rotzooi, dat gooien ze op user abuse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

_JGC_ schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:27:
Je kunt ze één ding wel nageven: ze hebben geleerd van dit topic.
Ze hebben de print nu nog beter verpakt in een laag rotzooi zodat die vervelende tweakertjes met hun soldeerbouten het niet zelf gaan repareren buiten de garantie.

Machine van 2020 zou ik overigens fijn laten oplossen door de winkel, kosteloos en anders koop ontbinden tegen volledig aankoopbedrag wegens wanproduct. Het is alleen iets moeilijker nu de machine al open ligt en de print ontdaan is van rotzooi, dat gooien ze op user abuse.
Dat lukt helaas niet meer als het product begin 2020 is aangeschaft.

Ik ben ook maar overgestapt van fabrikant, want dit draadje spreekt boekdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
uberpwner schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:18:
Blijkbaar zijn er veelal dezelfde problemen.
WW80J6400CW/EN
Gekocht in 2020 net half jaar buiten de garantie natuurlijk.

Zo nu ook de onze die het heeft begeven stopt willekeurig in een programma als die moet gaan centrifugeren…. centrifugeert niet meer.. alle test programma’s draaien normaal. Alles schoongemaakt etc..

Dus dit topic tegen gekomen, ook maar eens de printplaat eruit gehaald. Met pijn en moeite uit het siliconen gekregen! Dus nu moest het siliconen achter de printplaat er nog af.. geen optie bij dit model, alles brokkelt af. Blijft een lijmlaag achter. (Is ook een andere type print als de foto’s hiervoor in dit topic) langwerpig!

Ben bang dat dit een nieuwe gaat worden.

Voor alsnog heeft Samsung dit probleem dus nog steeds.
Nieuwe print kost 127,- op internet.. dit ga ik nog proberen maar anders gaat die naar de stort!

Nooit geen Samsung meer voor ons.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb exact diezelfde print en liep tegen hetzelfde aan. Aan de voorkant komt het er nog wel goed vanaf, de achterkant is één groot drama.

Hier draait inmiddels een Bosch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Zygivt schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:32:
[...]

Dan heb je het over een wasmachine van 2,5 jaar. Ongeacht wat die machine gekost heeft moet ie wel langer dan 2 jaar meegaan.
En omdat dit probleem al zo lang speelt bij Samsung en het nog steeds niet is opgelost kan je als consument makkelijk bewijzen dat het defect al bestond voor de fabrieksgarantie verstreken was, het is nml gepland om stuk te gaan net buiten de fabrieksgarantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

_JGC_ schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:36:
[...]

Dan heb je het over een wasmachine van 2,5 jaar. Ongeacht wat die machine gekost heeft moet ie wel langer dan 2 jaar meegaan.
En omdat dit probleem al zo lang speelt bij Samsung en het nog steeds niet is opgelost kan je als consument makkelijk bewijzen dat het defect al bestond voor de fabrieksgarantie verstreken was, het is nml gepland om stuk te gaan net buiten de fabrieksgarantie.
Dat ben ik met je eens, maar ik denk dat je bij Samsung niet verder komt dan een coulance regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Zygivt schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:37:
[...]

Dat ben ik met je eens, maar ik denk dat je bij Samsung niet verder komt dan een coulance regeling.
Daarom klaag je ook bij het verkooppunt, niet bij Samsung. Samsung is je niks verplicht, de verkoper heeft je een non-conform product verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

_JGC_ schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:39:
[...]

Daarom klaag je ook bij het verkooppunt, niet bij Samsung. Samsung is je niks verplicht, de verkoper heeft je een non-conform product verkocht.
Ik ben benieuwd :+
Nu even hopen, dat iemand in die situatie de moeite wilt nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
Het grootste probleem is dat zo'n procedure langer duurt dan dat je zonder wasmachine kunt. Dus als je wint heb je twee wasmachines.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

wlmpie schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:51:
Het grootste probleem is dat zo'n procedure langer duurt dan dat je zonder wasmachine kunt. Dus als je wint heb je twee wasmachines.....
Tegenwoordig kun je aanspraak maken op 30 of zelfs 100 dagen retour, dus wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uberpwner
Zygivt schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:32:
[...]

Exact januari 2020 8)7

Overigens houd ik wel van wat uitzoeken en ontdekken met dit soort dingen.. heb nu inmiddels meeste rotzooi eraf. Zie niet echt slechte contacten maar ga het alsnog proberen kapot is hij toch al

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uberpwner
Ophidian schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:35:
[...]

Ik heb exact diezelfde print en liep tegen hetzelfde aan. Aan de voorkant komt het er nog wel goed vanaf, de achterkant is één groot drama.

Hier draait inmiddels een Bosch.
Ben al een aardig eind gekomen met het pulken. Wil het toch proberen. De vrouw heeft inmiddels een nieuwe AEG 8000series gekocht. Mocht de Samsung nog te redden zijn gaat die in de garage op zolder als ‘spare’ mocht ik hem ooit nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
@uberpwner Is er al iemand die het langwerpige board heeft gerepareerd dan? Volgens @Moreno83 Moreno83 in "Samsung EcoBubble wasmachine maakt programma niet af." heeft deze printplaat geen soldeer probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uberpwner
PerlinNoise schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:08:
@uberpwner Is er al iemand die het langwerpige board heeft gerepareerd dan? Volgens @Moreno83 Moreno83 in "Samsung EcoBubble wasmachine maakt programma niet af." heeft deze printplaat geen soldeer probleem.
Die zag ik inderdaad, alleen is die printplaat anders 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

In 99% van de gevallen is het een contact probleem. De elektronische componenten zijn tegenwoordig zo goed, die gaan niet zo snel stuk. Let op de grote componenten die aan een koelblok vastzitten. Die worden warm. Of dikke draden/stekers naar motor/verwarming. Loopt veel stroom door. In mijn geval was het een relais waar het contact niet meer goed was. Jij hebt er zo te zien ook twee opzitten. Van die zwarte vierkante blokjes met twee stekers erop.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uberpwner
xah5kiDe schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 16:49:
In 99% van de gevallen is het een contact probleem. De elektronische componenten zijn tegenwoordig zo goed, die gaan niet zo snel stuk. Let op de grote componenten die aan een koelblok vastzitten. Die worden warm. Of dikke draden/stekers naar motor/verwarming. Loopt veel stroom door. In mijn geval was het een relais waar het contact niet meer goed was. Jij hebt er zo te zien ook twee opzitten. Van die zwarte vierkante blokjes met twee stekers erop.
Thanks voor de uitleg! Ga het proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
Inmiddels lekt mijn Samsung wasmachine ook uit de voordeur. De monteur destijds had gezegd dat dit niet onder de garantie valt, dat de planchet vervangen moet worden. Maar ik lees hier dat het bijvoorbeeld ook de voordeurpaneel kan zijn. Iemand meer last hiervan? (nog niet hele topic doorgelezen)

https://eu.community.sams...86inoa/td-p/719372/page/2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:53
Ik kom mij hier ook melden. Een Samsung Eco Bubble 7kg van 6,5 jaar oud.

Zal dus wel de printplaat zijn. Nieuwe zijn inderdaad niet langer te koop. Oftewel, wasmachine is EOL.

Voordat ik zondagmiddag een nieuwe koop wil ik dit weekend toch even de soldeertruc proberen. Wat kan ik nu nog kapot maken... ;)

Is er een Tweaker in Arnhem/ Oosterbeek/ Velp die een soldeerbout en tin te leen heeft voor mij?

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-06 11:53
Hier ook een Eco Bubble van net 6 jaar oud. Bij ons is het probleem dat de trommel niet meer draait. Handmatig geen probleem en de riem zit er ook nog correct op. Ik heb de printplaat er uit gehaald maar zie eigenlijk nergens problemen aan de solderingen. Ik denk dus eigenlijk eerder aan de motor dan de printplaat. Aangezien er op de motor 10 jaar garantie zit, ben ik aan het denken hem toch aan te melden voor garantie. Jullie gedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Je zou de draden die naar de motor gaan kunnen meten op spanning (AC). Motor lijkt me stuk als je wel spanning krijgt, maar de motor niet gaat draaien. Weet je of je een motor met koolstof borstels hebt? Dat zie je vaak snel genoeg door de hoeveelheid zwarte stof die er dan rond die motor verzameld. Ik denk echter dat dit een motor is zonder borstels. In dat geval gaat er eigenlijk niet zo snel wat kapot (lagers, maar dat hoor je dan wel). In zo'n motor zitten alleen maar veld wikkelingen die niet echt te leiden hebben.

Theo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:53
Wat een rampenplan dat uitbouwen van die printplaat. De siliconen zitten echt muurvast. Uiteindelijk bij het losmaken is de plaat gescheurd. Enfin….het was toch een brede…dus kans dat het probleem ergens ander ligt.

Net een nieuwe Bosch series 6 gekocht. Via ING Rentepunten 25% korting. Bam, voor €555 een nieuwe en hij wordt naar zolder gesjouwd, geïnstalleerd en de oude retour.

Dag Samsung. Nooit meer!!!

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
Sony exit. Philips exit, Bauknecht exit, AEG exit Samsung exit. Er blijft weinig over, maar vooralsnog ben ik wel tevreden over Bosch.
Miele is vast ook goed maar zo obsceen duur. Voor dat geld kun je drie budget machines kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uberpwner
Inmiddels draait de nieuwe wasmachine.

De oude Samsung proberen te reparen
Heb via fixparts een nieuwe print besteld en geïnstalleerd

Nu was het testen. Gaat netjes aan maar na een 5 seconden begint het display te knipperen en kom ik niet meer verder.

Helaas denk ik dan toch een verkeerde print besteld terwijl hij helemaal het zelfde is.

Dient deze nog ingelezen te worden of iets?
Iemand hier ervaring mee?
Op internet kom ik er niet uit.

Anders gaat de print retour en de wasmachine naar de stort.

[ Voor 3% gewijzigd door uberpwner op 05-08-2022 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Denk niet dat hij ingeleerd moet worden. Zijn de symptomen exact gelijk? Dan zit het probleem waarschijnlijk ergens anders in.

Theo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxx007at
  • Laatst online: 12-06 05:29
Ook onze wasmachine (EcoBubble 7kg, juni 2019) had de bekende kuur van het programma niet af te maken.

Aan de hand van dit topic de stoute schoenen aangetrokken en de printplaat verwijderd en opnieuw gesoldeerd.

Ik heb, naar aanleiding van een tip in dit topic, 1 van de zijkanten van de printplaat houder eruit gesneden. Hierdoor is de printplaat redelijk makkelijk te verwijderen.

Daarna dus de silicone eraf gehaald en de contactpunten opnieuw gesoldeerd. De printplaat weer terug geplaatst en weer vastgekit, de zijkant weer terug gezet en vastgelijmt met PVC lijm.

Daarna de grote test, wat bleek, niets werkte meer.
Machine weer open, zat er een stekkertje verkeerd 😅.
Dat gefixt, et voila, hij doet het weer normaal. Lijkt wel stiller ook 🧐

Anyhow, bedankt aan de mensen die in dit topic deze uitleg/oplossing geboden hebben, dit heeft ons veel geld voor een nieuwe bespaard.

01001101 01100001 01110010 01110100 01101001 01101010 01101110 / 01101101 01100001 01111000 01111000 00110000 00110000 00110111 01100001 01110100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
Ben bezig met een service verzoek met Samsung vanwege een lekkende deur, maar wat een prijzen als een storing door jou komt. Dit kan door een kapotte manchet komen, en dat is je eigen schuld. Zit je zo aan 90 euro voorrijkosten exclusief uurloon en materialen.

Dus voor de zekerheid maar een manchet gehaald bij een bekende onderdelenhuis en nu nog 10 dagen wachten totdat het geleverd wordt. Ben benieuwd of dat makkelijk gaat.
Pagina: 1 ... 7 ... 10 Laatste