Wij hebben deze ook, begon gisteren met de problemen (wilde niet lekker draaien) vervolgens alles weggehaald en kwam erachter dat alle relais pootjes van de relais los waren getrilled. Opnieuw gesoldeerd en eerste programma probleemloos. Ben benieuwdreynard80 schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 18:13:
Onze WF70F5E0Q4W uit 2016 heeft ook de geest gegeven. Trommel draait niet meer wanneer het programma deze probeert te starten.
Nu hebben wij een andere printplaat dan de meesten hier (meestal bovenin de trommel, bij ons is er een plaat achter het bedieningspaneel. Dezelfde als bij Ruud1947 een pagina eerder hier in het topic, zie https://ibb.co/v3m4twL. Maar geen idee wat het probleem met die plaat is. Iemand een idee wat probleem en oplossing zijn?
[Afbeelding: wasmachine]
Anoniem: 1328924
Ik had precies hetzelfde, ik kreeg foutcode 8E. Via Samsung kwam ik erachter dat de module (printplaat) defect was. Een nieuwe module kost al snel €150 of meer.
Via internet heb ik een filmpje gevonden om de module (printplaat) zelf te repareren. Je moet een beetje handig zijn en kunnen solderen maar meer stelt het ook niet voor,
Ten eerste moet je op zoek naar de module, in het filmpje zat deze direct rechtsboven onder de bovenplaat. ( stekker eruit, bovenplaat los schroeven en daarna plastic kap van de module los halen. Vervolgens goed onthouden of foto’s maken hoe de stekkers allemaal zitten, deze los halen en de module eruit halen.)
In mijn geval zat de module rechts achter onderin. (Stekker eruit, Achterplat losmaken, aan de achterkant rechtsonder zitten twee schroefjes, deze los maken en module omhoog schuiven en eruit halen, daarna klep eraf en stekkers los maken ( vergeet niet foto’s te maken hoe alles zat).
Nu je de module los hebt begint het ‘echte’ werk. Ten eerste is de printplaat gegoten in siliconen. Dit is een rotwerk om weg te halen. Via de bovenkant lukt het niet, en heb je kans dat je bij het eruit trekken de printplaat breekt. Oplossing is via de achterkant. Dit betekent dat je de gehele achterkant van de plastic bak waar de printplaat in vast zit moet wegsnijden met een stanleymes of zo. Ongeveer 0,5 cm van de rand. Daarna kan je het plastic eraf trekken ( houd het heel, een beetje gebogen is niet erg). Ook daar kom je weer siliconen op de printplaat tegen. Dit moet je handmatig weg halen. Pas op dat je de printplaat niet beschadigd. Toen ik eraan was begonnen had ik spijt want het is even rotwerk maar je moet volhouden
.
Toen de siliconen eraf was, zag ik geen slechte solderingen maar met een loep kon je hier en daar wel wat zwakkere plekken zien. Mijn advies is om alle grote solderingen, condensators, IC’s ( de vierkante zwarte blokjes) en pluggen waar de kabels aan zaten opnieuw extra te solderen.
Achterkant van de plastic bak weer vast plakken met tape. Printplaat weer erin daarna (buiten de wasmachine) alles aansluiten en testen, als wasmachine weer goed is dan module weer vastzetten in plastic bak en alles weer terug zetten.
In mijn geval deed de wasmachine het weer. Bovenstaande is natuurlijk wel op eigen risico maar ik heb het gedaan naar aanleiding van een filmpje en zelf ook goede resultaten mee.
Je kan natuurlijk ook nieuwe printplaat kopen en deze zelf erin zetten maar dan ben je meer dan €150 kwijt en je moet weten dat inderdaad daar de fout zat, anders heb je voor niets een module gekocht. Door het zelf te doen bespaar je toch weer een aardig bedragje.
Ik hoop dat jullie iets aan mijn ervaring hebben.
Via internet heb ik een filmpje gevonden om de module (printplaat) zelf te repareren. Je moet een beetje handig zijn en kunnen solderen maar meer stelt het ook niet voor,
Ten eerste moet je op zoek naar de module, in het filmpje zat deze direct rechtsboven onder de bovenplaat. ( stekker eruit, bovenplaat los schroeven en daarna plastic kap van de module los halen. Vervolgens goed onthouden of foto’s maken hoe de stekkers allemaal zitten, deze los halen en de module eruit halen.)
In mijn geval zat de module rechts achter onderin. (Stekker eruit, Achterplat losmaken, aan de achterkant rechtsonder zitten twee schroefjes, deze los maken en module omhoog schuiven en eruit halen, daarna klep eraf en stekkers los maken ( vergeet niet foto’s te maken hoe alles zat).
Nu je de module los hebt begint het ‘echte’ werk. Ten eerste is de printplaat gegoten in siliconen. Dit is een rotwerk om weg te halen. Via de bovenkant lukt het niet, en heb je kans dat je bij het eruit trekken de printplaat breekt. Oplossing is via de achterkant. Dit betekent dat je de gehele achterkant van de plastic bak waar de printplaat in vast zit moet wegsnijden met een stanleymes of zo. Ongeveer 0,5 cm van de rand. Daarna kan je het plastic eraf trekken ( houd het heel, een beetje gebogen is niet erg). Ook daar kom je weer siliconen op de printplaat tegen. Dit moet je handmatig weg halen. Pas op dat je de printplaat niet beschadigd. Toen ik eraan was begonnen had ik spijt want het is even rotwerk maar je moet volhouden
Toen de siliconen eraf was, zag ik geen slechte solderingen maar met een loep kon je hier en daar wel wat zwakkere plekken zien. Mijn advies is om alle grote solderingen, condensators, IC’s ( de vierkante zwarte blokjes) en pluggen waar de kabels aan zaten opnieuw extra te solderen.
Achterkant van de plastic bak weer vast plakken met tape. Printplaat weer erin daarna (buiten de wasmachine) alles aansluiten en testen, als wasmachine weer goed is dan module weer vastzetten in plastic bak en alles weer terug zetten.
In mijn geval deed de wasmachine het weer. Bovenstaande is natuurlijk wel op eigen risico maar ik heb het gedaan naar aanleiding van een filmpje en zelf ook goede resultaten mee.
Je kan natuurlijk ook nieuwe printplaat kopen en deze zelf erin zetten maar dan ben je meer dan €150 kwijt en je moet weten dat inderdaad daar de fout zat, anders heb je voor niets een module gekocht. Door het zelf te doen bespaar je toch weer een aardig bedragje.
Ik hoop dat jullie iets aan mijn ervaring hebben.
Moreno ik reply op jouw comment omdat dit topic te oud is om een quick reply te doen, en ik zie dat jij heel behulpzaam bent op dit topic.Moreno83 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 11:36:
Het hecht ook niet op het groene gedeelte he. Alleen op de plekken waar al gesoldeerd is. Of je krabt een stukje van de baan los en soldeer je het daar op.
Je kan een simpel kabeltje van een utp kabel of andere kabel gebruiken.
Ik had ook het probleem dat het programma niet afgemaakt werd. Ging ik in "service mode" om alles te testen, dan kreeg ik gemengde resultaten: alles werkte soms perfect, soms kreeg ik een error code dat de motor stuk was (wat duidelijk niet het geval was).
Ik stond dus op het punt om aan het soldeer avontuur te beginnen en desnoods de machine te vervangen. Maar dat heb ik voorlopig niet moeten doen!
Via een post op het samsung forum probeerde ik het volgende:
1) Trek het stopcontact van de wasmachine uit
2) Druk op de "play" (start) knop (dit is om stroom te releasen ofzo, ik heb op alle knoppen gedrukt)
3) Steek het stopcontact van de machine terug in
4) Kies EEN ANDER programma dan hetgene je laatst gebruikt hebt (gebruikte je vorige keer "dagelijkse was" , neem dan nu "eco wash" of een ander programma.)
5) De machine zou nu het programma moeten afwerken naar behoren.
Ik heb geen idee hoe en waarom, maar door elke wasbeurt van programma te wisselen maakt mijn machine zijn programma opnieuw volledig af. We zijn nu al 4 wasbeurten verder en nog steeds doet ie het.
Vooraleer mensen gaan solderen of wasmachines terugsturen is dit nog wel een low effort oplossing die je kan proberen. Deze workaround is uiteraard niet ideaal, maar het is veel minder moeite dan de soldeer oplossing.
Ik hoop dat ik iemand hiermee kan helpen.
Mvg
"Druk op de "play" (start) knop (dit is om stroom te releasen ofzo, ik heb op alle knoppen gedrukt)"
Dit doe je normaal gesproken bij apparaten die plotseling zijn uitgevallen en niet meer aan gaan. Hiermee trek je de restspanning weg uit het mainboard.
Elke voeding heeft gewoon een probleem met solderen en het kan zijn dat je met een ander programma net een ander pootje gebruikt op de print. ( Niet ieder poortje heeft problemen ).
Echter is dit een aanname , heb geen service manual van dit apparaat.
Dit doe je normaal gesproken bij apparaten die plotseling zijn uitgevallen en niet meer aan gaan. Hiermee trek je de restspanning weg uit het mainboard.
Elke voeding heeft gewoon een probleem met solderen en het kan zijn dat je met een ander programma net een ander pootje gebruikt op de print. ( Niet ieder poortje heeft problemen ).
Bedankt voor de verduidelijking. Vandaag werkte mijn truukje niet meerMoreno83 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 15:33:
"Druk op de "play" (start) knop (dit is om stroom te releasen ofzo, ik heb op alle knoppen gedrukt)"

Mijn Samsung WF70F5E0Q4W Eco Bubble van 3,5 jaar oud (aanschaf juni 2016) vertoonde exact dezelfde problemen als hier vermeld in het topic. Ik dus ook aan de gang om de print te demonteren volgens instructies hier in het topic.
Helaas bleek al snel dat de opbouw van mijn wasmachine heel anders is, in plaats van een losse kast bovenop met daarin de print zit hij bij mij achter het bedieningspaneel:

Toch maar gedemonteerd (hij werkt toch niet..), als resultaat een kastje waar de print van de bedieningsface met schroefjes in zit:

Aan de andere kan van het bakje zit de print die zoals de veelbesproken print hier volledig in de siliconen zit:

Deze dus maar verwijderd volgens dezelfde methode die al velen gevolgd hebben:

Zelf zie ik niet veel aan de solderingen maar ik heb er als werktuigbouwer dan ook absoluut geen verstand van

Inmiddels had ik al contact gehad met @Moreno83 (waarvoor dank), hij had de print voor mij kunnen/willen repareren/testen maar dat ging nu niet op aangezien de print volledig anders was. Wel het advies gehad te kijken voor een vervangende print wat helaas niet gelukt is. Toen maar een maatje gepaaid die in de elektro zit en de skills en spullen nog zou moeten hebben om dit voor me te doen, hij heeft wel pas a.s. dinsdag tijd.
Maar, in de tussentijd ook contact gehad met Coolblue. Aan de hand van dit topic weet ik dat ik van Samsung niet veel meer dan een coulanceprijs voor reparatie hoef te verwachten. Zodoende ook contact gehad met Coolblue, zij zijn wel bereid mij een coulancekorting te geven op aanschaf van een nieuwe. Ik zou de wasmachine graag repareren maar met twee jonge kinderen wil ik wel een snelle oplossing. In eerste instantie overwoog ik maar gewoon een nieuwe te bestellen en als de oude weer aan de praat zou geraken er iemand blij mee te maken. Maar, om gebruik te maken van de coulance korting zal ik de oude natuurlijk wel in moeten leveren.
In dat geval, heeft er hier wellicht nog iemand interesse in de printplaten voor een revisieproject (aangezien dit probleem vaak voor lijkt te komen). Ik ben wel bereid ze tegen verzendkosten op te sturen.
Gaat om:
DC41-00203B
DC41-00204B

Wel onbegrijpelijk dat ik blijkbaar een nieuwe gerenatie heb waar blijkbaar exact hetzelfde probleem in zit. Eigenlijk zou hier echt iets aan moeten gebeuren richting Samsung....
Helaas bleek al snel dat de opbouw van mijn wasmachine heel anders is, in plaats van een losse kast bovenop met daarin de print zit hij bij mij achter het bedieningspaneel:

Toch maar gedemonteerd (hij werkt toch niet..), als resultaat een kastje waar de print van de bedieningsface met schroefjes in zit:

Aan de andere kan van het bakje zit de print die zoals de veelbesproken print hier volledig in de siliconen zit:

Deze dus maar verwijderd volgens dezelfde methode die al velen gevolgd hebben:

Zelf zie ik niet veel aan de solderingen maar ik heb er als werktuigbouwer dan ook absoluut geen verstand van

Inmiddels had ik al contact gehad met @Moreno83 (waarvoor dank), hij had de print voor mij kunnen/willen repareren/testen maar dat ging nu niet op aangezien de print volledig anders was. Wel het advies gehad te kijken voor een vervangende print wat helaas niet gelukt is. Toen maar een maatje gepaaid die in de elektro zit en de skills en spullen nog zou moeten hebben om dit voor me te doen, hij heeft wel pas a.s. dinsdag tijd.
Maar, in de tussentijd ook contact gehad met Coolblue. Aan de hand van dit topic weet ik dat ik van Samsung niet veel meer dan een coulanceprijs voor reparatie hoef te verwachten. Zodoende ook contact gehad met Coolblue, zij zijn wel bereid mij een coulancekorting te geven op aanschaf van een nieuwe. Ik zou de wasmachine graag repareren maar met twee jonge kinderen wil ik wel een snelle oplossing. In eerste instantie overwoog ik maar gewoon een nieuwe te bestellen en als de oude weer aan de praat zou geraken er iemand blij mee te maken. Maar, om gebruik te maken van de coulance korting zal ik de oude natuurlijk wel in moeten leveren.
In dat geval, heeft er hier wellicht nog iemand interesse in de printplaten voor een revisieproject (aangezien dit probleem vaak voor lijkt te komen). Ik ben wel bereid ze tegen verzendkosten op te sturen.
Gaat om:
DC41-00203B
DC41-00204B

Wel onbegrijpelijk dat ik blijkbaar een nieuwe gerenatie heb waar blijkbaar exact hetzelfde probleem in zit. Eigenlijk zou hier echt iets aan moeten gebeuren richting Samsung....
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Het gaat om de bovenste print en dan met name de soldering helemaal links en in het midden boven aan. Ik denk dat als je die opnieuw door soldeert je print het wel weer gaat doen.
Hallo Moreno,Moreno83 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 14:21:
Het gaat om de bovenste print en dan met name de soldering helemaal links en in het midden boven aan. Ik denk dat als je die opnieuw door soldeert je print het wel weer gaat doen.
Ik heb het achterpaneel van de print ook losgemaakt, kunt u op zicht zien welke soldering er defect is?
Op de detail foto zie je dat er vaak een bolletje in het midden is, en daarrond kleine bolletjes. Zou het kunnen dat dit een voorbeeld is van een defecte soldering?
Om ze te herstellen doe ik er een druppeltje soldeersel op of moet ik de bout even tegen de huidige soldeersel houden om ze te laten smelten (en zo terug contact te maken).
Ik ga nu beginnen met het voorzichtig verwijderen van het siliconen beschermlaagje.
https://imgur.com/a/scT9AZr
Mvg
Zojuist gebeld door het reparatiebedrijf, reparatiekosten zijn €90-€180 op basis van coulanceregeling Samsung. Prijs is gebaseerd op vervanging print maar mogelijk ook nog een motor en een ander component (?). Niet helemaal duidelijk dus maar lijkt dat als het alleen de print zou zijn het €90 zou zijn, dat zou meevallen....assje schreef op zondag 16 februari 2020 @ 13:58:
Maar, in de tussentijd ook contact gehad met Coolblue. Aan de hand van dit topic weet ik dat ik van Samsung niet veel meer dan een coulanceprijs voor reparatie hoef te verwachten.
Morgenavond heb ik met een maat met elektra achtergrond afgesproken en gaan we een poging wagen, thanks!Moreno83 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 14:21:
[ Voor 25% gewijzigd door assje op 17-02-2020 17:21 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ik zal voor beiden morgen even plaatje uploaden! @Tarrot , die van jou is de print uit dit topic , die gaat het sowieso weer doen.
De hoofdoorzaak zit hier. Echter als je deze aanpakt werkt het maar tijdelijk , de print moet eigenlijk gereviseerd worden voor een blijvende oplossing. Bijna alle solderingen zijn slecht.
https://i.ibb.co/bvTvmpk/samsung.jpg
Ik heb gisteren heel dit topic nog eens doorlezen. Vandaag heb ik enkel de zwakke soldering die jij aanduidde, en nog een 5 tal andere die er hetzelfde uitzagen (ringetje) gesoldeerd. Met een heel bang hart aan de klus begonnen, want het was mijn eerste keer solderen. Maar wonder boven wonder doet de machine het opnieuw, eerste was is nu aan het draaien.Moreno83 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 12:08:
De hoofdoorzaak zit hier. Echter als je deze aanpakt werkt het maar tijdelijk , de print moet eigenlijk gereviseerd worden voor een blijvende oplossing. Bijna alle solderingen zijn slecht.
Had je me een maand geleden gezegd dat ik een printplaat van een wasmachine ging solderen, ik had het nooit geloofd! Maar dit voelt goed, ik ben trots op mezelf en ik had dat wel even nodig
Met veel dank aan de tweakers op dit forum en in het bijzonder aan Moreno83
Graag gedaan. Er zijn zoveel dingen die je echt zelf kunt en waar je een hoop geld mee kan besparen.
Ben benieuwd of die het nu weer goed doet.
Ben benieuwd of die het nu weer goed doet.
Gisteren dus gesoldeerd, het materiaal van het maatje was nogal basic, gewoon en alleen een simpele soldeerbout. Dus geen vergrootglazen, werktafel met goede verlichting, high-tech soldeerbout met temperatuurregeling of wat dan ook doormeten. Enkel en alleen op de gok de meeste grotere soldeerverbindingen aangetikt.assje schreef op maandag 17 februari 2020 @ 16:50:
Morgenavond heb ik met een maat met elektra achtergrond afgesproken en gaan we een poging wagen, thanks!
Daarna gemonteerd en warempel een was afgemaakt, de 2e was echter weer hetzelfde probleem.
Ik had al contact gehad met Coolblue, zij geven aan dat volgens richtlijn de economische levensduur van een wasmachine minimaal 5 jaar is. Daarvan was 73% verstreken dus zij betalen 27% van de reparatie.
Vervolgens heb ik een offerte gekregen voor reparatie die na verrekening van de coulance €90-€180 zou kosten (ook nog gebaseerd op een coulancetarief vanuit Samsung blijkbaar).
Omdat ik geen geld wil betalen voor een nieuwe print heb ik in plaats daarvan voorgesteld het bedrag aan coulance bij reparatie als korting op een nieuwe te krijgen. Die coulance zou dus mijn inziens dus 27% van €90-€180 zijn, ik deed zelf een voorstel voor korting van €75 op aanschaf nieuw wat akkoord was.
Wij hebben dus een mooie AEG L7FB60Y uitgezocht met een prijs van €549,- Blijkbaar had ik de coulance vanuit coolblue niet goed begrepen want ik hoef maar €217,56 te betalen. Dat snap ik nog niet helemaal (ik heb de Samsung in een bundel met de droger gekocht dus weet de exacte prijs niet) maar daar ben ik in ieder geval blij mee.
Dus, geen (succesvolle) reparatie hier, oude wasmachine wordt ingeleverd, is er dan nog iemand die interesse heeft in die prints? Die kan ik er wel uithalen desgewenst natuurlijk...(zit nu wel vastgelijmd met lijmpistool
assje schreef op zondag 16 februari 2020 @ 13:58:
Gaat om:
DC41-00203B
DC41-00204B
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 21% gewijzigd door assje op 19-02-2020 13:52 ]
We zijn een tijdje verder, maar begin januari begon de machine te lekken. Dit aangegeven bij Coolblue en gezegd dat ik dit niet meer accepteer.
De machine is opgehaald en heb mijn volledige aankoopbedrag teruggehad (toch drie jaar gebruik van de machine gemaakt), dus dat was top service.
Nu een Siemens gekocht
Niet
3 maanden later weer een 3E codeocdaan schreef op donderdag 7 november 2019 @ 19:44:
Onze is nu 5 jaar oud, ik heb 2 jaar geleden de printplaat gesoldeerd en vandaag weer een 3e motormelding. Ik heb net de printplaat er weer uitgehaald en zag dat de grote contacten weer los zaten, ik heb ze net opnieuw gesoldeerd en de wasmachine draaid nu weer vrolijk. Op naar de volgende 2 jaar hoop ik. Het is toch triest eigenlijk, maarja, gelukkig ben ik een handige harry ;-)
Vanavond maar weer eens kijken
// er lijkt een hoekje te zijn afgebroken doordat de zachte beschermlaag er niet meer is. Ik heb nu de plastic nokjes verwijderd en padding er onder gedaan. Bij het afgebroken hoekje een bypass gesoldeerd.
// helaas toch einde oefening, ik ben bang dat er morgen een nieuwe aangeschaft gat worden. Deze heeft het helaas niet lang uitgehouden.
/f/image/s5ZZOLRmbyUWy8KwEb0N4dfW.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/4o7ScTfHGhuQFOqX7ggrKYol.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 43% gewijzigd door ocdaan op 04-03-2020 21:22 ]
Ik heb een Samsung WF70F5E5P4W/EN machine. In een poging de PCB te herstellen is die gesneuveld. Lompigheid mijnerzijds.
Dan maar vervangen. Nu staat er op de mobule een sticker met 06 DC9200235GP623F9N1773. Het eerste gedeelte geeft mij de indruk dat ik deze module nodig heb: https://www.partsnl.nl/dc...ule-dc9200235g-wasmachine
Maar, omdat dat daar vermeld staat contact opgenomen met klantenservice van PartsNL, die verwijzen mij naar deze: https://www.partsnl.nl/dc...CpdMjA2OTY3WyFAJV1hNjNjNg
Ik vind dat vreemd, want dat is een ander type dan er nu in zit
? Ook omdat mijn type wasmachine bovenin vermeld staat.
Iemand die hier ervaring mee heeft en die me opweg kan helpen?
--edit--
De module die door PartsNL werd aangereden werkt in mijn machine. Alleen werkt de machine nog steeds niet.
Ben er nu klaar mee, PCB gaat terug en een nieuwe machine (Bosch... is besteld).
Dan maar vervangen. Nu staat er op de mobule een sticker met 06 DC9200235GP623F9N1773. Het eerste gedeelte geeft mij de indruk dat ik deze module nodig heb: https://www.partsnl.nl/dc...ule-dc9200235g-wasmachine
Maar, omdat dat daar vermeld staat contact opgenomen met klantenservice van PartsNL, die verwijzen mij naar deze: https://www.partsnl.nl/dc...CpdMjA2OTY3WyFAJV1hNjNjNg
Ik vind dat vreemd, want dat is een ander type dan er nu in zit
Iemand die hier ervaring mee heeft en die me opweg kan helpen?
--edit--
De module die door PartsNL werd aangereden werkt in mijn machine. Alleen werkt de machine nog steeds niet.
Ben er nu klaar mee, PCB gaat terug en een nieuwe machine (Bosch... is besteld).
[ Voor 11% gewijzigd door MJV op 07-03-2020 20:48 ]
Goedemiddag,
Ook hier hetzelfde probleem met de Samsung ecobubble met printplaat DC92-01223 A/130110/1LF.
Echter met het verwijderen van de Siliconengel ook twee componentjes ermee af gehaald en wel ?(zwart omcirkeld)
en D10 (bovenstuk eraf)
Kan iemand mij vertellen wat dit zijn?
Dank alvast!
Ook hier hetzelfde probleem met de Samsung ecobubble met printplaat DC92-01223 A/130110/1LF.
Echter met het verwijderen van de Siliconengel ook twee componentjes ermee af gehaald en wel ?(zwart omcirkeld)
:strip_exif()/f/image/vESM50pQJmz5ECRinzdlFtGb.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan iemand mij vertellen wat dit zijn?
Dank alvast!
[ Voor 43% gewijzigd door JanEcobubble op 01-06-2020 09:15 . Reden: Plaatje bijgevoegd ]
Hierbij wil ik jullie allereerst hartelijk bedanken. Ik had de monteur al ingepland voor onze Samsung Ecobubble. Na het lezen van dit draadje de monteur vanmorgen weer afgezegd en ik ben zojuist aan het knutselen gegaan. Ben nu bijna zover dat ik de printplaat uit de siliconen kan gaan halen. Heb totaal geen ervaring met solderen, maar niet geschoten is tenslotte altijd mis.
Ik begrijp dat je het beste met een dremel of zoiets dergelijks de onderzijde van de pcb-bak eruit kan halen, maar hoe haal je fatsoenlijk die onderste siliconenlaag weg zonder schade aan de PCB?
Ik begrijp dat je het beste met een dremel of zoiets dergelijks de onderzijde van de pcb-bak eruit kan halen, maar hoe haal je fatsoenlijk die onderste siliconenlaag weg zonder schade aan de PCB?
[ Voor 23% gewijzigd door GoofH op 03-06-2020 15:15 ]
Goedemorgen,
Ook hier waarschijnlijk problemen met de printplaat, wasmachine 3jr oud en wordt dagelijks gebruikt (lees: 3 kids
). Ik heb zover mogelijk teruggelezen op het forum. Geen ervaring met solderen, maar ga het gewoon proberen.
@GoofH , ik ben ook zover om de printplaat uit silicone te halen. Ik heb geen dremel, dus probeer het met stanleymes.
EDIT: heb inmiddels meeste silicone van de printplaat meteen kleine schroevedraaier. Is er iemand die kan zeggen hoe je het een beetje fatsoenlijk schoon krijgt?
En hoe kan je een foute soldeerpunt herkennen? Heb ge-ggogled op cold solder
, zijn er misschien nog tips hiervoor?
Alle input is welkom
.
Ook hier waarschijnlijk problemen met de printplaat, wasmachine 3jr oud en wordt dagelijks gebruikt (lees: 3 kids
@GoofH , ik ben ook zover om de printplaat uit silicone te halen. Ik heb geen dremel, dus probeer het met stanleymes.
EDIT: heb inmiddels meeste silicone van de printplaat meteen kleine schroevedraaier. Is er iemand die kan zeggen hoe je het een beetje fatsoenlijk schoon krijgt?
En hoe kan je een foute soldeerpunt herkennen? Heb ge-ggogled op cold solder
Alle input is welkom
[ Voor 29% gewijzigd door StudioLasso op 11-06-2020 17:51 ]
@StudioLasso ik had ook totaal geen ervaring met solderen, maar de machine draait nog steeds als een zonnetje en maakt de programma's weer gewoon af. Mijn soldeerkunsten waren blijkbaar goed genoegStudioLasso schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:01:
Goedemorgen,
Ook hier waarschijnlijk problemen met de printplaat, wasmachine 3jr oud en wordt dagelijks gebruikt (lees: 3 kids). Ik heb zover mogelijk teruggelezen op het forum. Geen ervaring met solderen, maar ga het gewoon proberen.
En hoe kan je een foute soldeerpunt herkennen? Heb ge-ggogled op cold solder, zijn er misschien nog tips hiervoor?
Alle input is welkom.
Ik heb met een Dremel de onderzijde van de plastic PCB behuizing afgehaald (zo te lezen is het jou al op een andere manier gelukt) en daarna met een platte schroevendraaier voorzichtig alle siliconen verwijderd. Was echt een pokkewerk, maar geduld is een schone zaak. Dus schoonmaken voorzichtig met een platte schroevendraaier. Neem je tijd, want anders beschadig je de printplaat.
Ik heb de 16 puntjes die schuin boven elkaar staan links naast de zwarte pijl (ergens in het midden van de printplaat) opnieuw gesoldeerd en daarnaast nog wat andere contacten die er slecht uit zagen. Ik heb hiervoor het vergrootglas van mijn Iphone gebruikt. Foute soldeerpunten kun je herkennen door een scheurtje of zelfs een gat. Goed kijken met iets van een vergrootglas, want met het blote oog zijn slechte punten nauwelijks te zien.
Succes en laat even iets weten als het is gelukt. Zie nu pas dat je post al van vorige week is, dus of je bent al klaar of je hebt al een nieuwe machine
Goedemorgen,
Losmaken en de siliconen weghalen is gelukt (ook met platte schroevendraaier) . Ook het solderen is redelijk gelukt. Maar helaas wil de motor niet draaien, de kalibratie start gewoonweg niet.
Ik zal nog een keer gaan kijken. Goede tip van het vergrootglas op de telefoon!
De wasmachine is afgeschreven, als het lukt om het te maken is het mooi. Zo niet dan kopen we een nieuwe...geen samsung
Voor nu staat er een reserve wasmachine in de woonkamer
Groet!
Losmaken en de siliconen weghalen is gelukt (ook met platte schroevendraaier) . Ook het solderen is redelijk gelukt. Maar helaas wil de motor niet draaien, de kalibratie start gewoonweg niet.
De wasmachine is afgeschreven, als het lukt om het te maken is het mooi. Zo niet dan kopen we een nieuwe...geen samsung
Groet!
Dat is vervelend. Hopelijk lukt het je nog het volgende probleem te verhelpen. Wellicht iemand anders nog een tip?StudioLasso schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 11:17:
Goedemorgen,
Groet!
Zelf heb ik in mei 2013 ook een Samsung EcoBubble aangeschaft, waarbij binnen 4 jaar hetzelfde probleem ontstond. Uiteindelijk op 14 april 2017 een Siemens besteld die nu nog steeds probleemloos zijn werk doet.
Nadat ik uiteindelijk een keer op het Samsung forum kwam om uit te zoeken of er een mogelijkheid is om Bixby van mijn smartphone te verwijderen kwam ik daar een hoop vergelijkbare klachten tegen. Achteraf had ik dus zelf het printplaatje kunnen fixen.
Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat de Samsung wasmachine maar €300 (afgerond) heeft gekost, en dat het voor die prijs toch wel zijn werk heeft gedaan.
Nadat ik uiteindelijk een keer op het Samsung forum kwam om uit te zoeken of er een mogelijkheid is om Bixby van mijn smartphone te verwijderen kwam ik daar een hoop vergelijkbare klachten tegen. Achteraf had ik dus zelf het printplaatje kunnen fixen.
Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat de Samsung wasmachine maar €300 (afgerond) heeft gekost, en dat het voor die prijs toch wel zijn werk heeft gedaan.
Bijzonder, de mijne (zowel warmtepomp droger als wasmachine) doen het al 5 jaar zonder problemen en ik was echt niet weinig.
Mijn moeder heeft met een Miele altijd een servicecontract afgesloten en die regelmatig nodig gehad. Kan geluk hebben natuurlijk.
Mijn moeder heeft met een Miele altijd een servicecontract afgesloten en die regelmatig nodig gehad. Kan geluk hebben natuurlijk.
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
Hoi Ferrr,
dank voor je antwoord. ik ga ernaar kijken. Ondertussen ook maar een nieuwe module besteld (iets met kinderen en wassen). wellicht heb ik er dan 1 reserve liggen.
dank voor je antwoord. ik ga ernaar kijken. Ondertussen ook maar een nieuwe module besteld (iets met kinderen en wassen). wellicht heb ik er dan 1 reserve liggen.
Eerlijk gezegd vind ik je herstelde solderingen ook niet denderend. Alsof je er klodders tin op hebt laten lopen ipv dat de soldeer overal mooi vloeit.carlos kok schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 17:22:
[Afbeelding]
Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? mijn machine deed het weer, maar stopte er gister weer mee.
Ik kan niets geks vinden op de plaat
Alvast bedankt
Geen gouden tip helaas...
Maar wat triest om te lezen dat Samsung nog steeds niet om kwaliteit geeft. Of haar klanten.
De bolle elco is typerend. Velen werden in N--Korea gemaakt onder omstandigheden van voor de eerste wereldoorlog. Dat geeft ook die roze gloed op hun LCDs.
Ik heb vandaag, na 22 jaar een Miele, nu een AEG gekocht. Duits model met transportscahde, voor minder dan de helft. Dus ik was wat extra getriggerd op "wasmashine".
De tip die ik kan geven; geen koreaan, ook geen LG directdrive, gaan allemaal stuk, en geen ander "nieuw" merk. (Of Rolls Royce moet iets aanbieden...)
Een modelletje met transportschade buitenop is echt geld besparen!
Maar wat triest om te lezen dat Samsung nog steeds niet om kwaliteit geeft. Of haar klanten.
De bolle elco is typerend. Velen werden in N--Korea gemaakt onder omstandigheden van voor de eerste wereldoorlog. Dat geeft ook die roze gloed op hun LCDs.
Ik heb vandaag, na 22 jaar een Miele, nu een AEG gekocht. Duits model met transportscahde, voor minder dan de helft. Dus ik was wat extra getriggerd op "wasmashine".
De tip die ik kan geven; geen koreaan, ook geen LG directdrive, gaan allemaal stuk, en geen ander "nieuw" merk. (Of Rolls Royce moet iets aanbieden...)
Een modelletje met transportschade buitenop is echt geld besparen!
Gaat het niet zoals het moet, moet het maar zoals het gaat...
Ik zal ook niet zeggen dat ik een top soldeerder ben ;-) was allang blij dat ie het weer deed. (misschien 5e x dat ik iets soldeer in het leven)_JGC_ schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 01:31:
[...]
Eerlijk gezegd vind ik je herstelde solderingen ook niet denderend. Alsof je er klodders tin op hebt laten lopen ipv dat de soldeer overal mooi vloeit.
Vandaag mijn nieuwe printplaat binnen....fck fck fck, zelfde probleem. Deze mag hopenlijk dus weer retour, klotezooi
[ Voor 4% gewijzigd door carlos kok op 23-07-2020 19:54 ]
Je Samsung heeft het op dit moment langer uitgehouden dan je SiemensPeer_76 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 22:55:
Zelf heb ik in mei 2013 ook een Samsung EcoBubble aangeschaft, waarbij binnen 4 jaar hetzelfde probleem ontstond. Uiteindelijk op 14 april 2017 een Siemens besteld die nu nog steeds probleemloos zijn werk doet.
Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)
iemand interesse in een oude ecobubble? donderdag komt de nieuwe machine en gaat de oude eruit (utrecht)
Heb ook nog ene nieuwe printoplaat die ik zo op marktplaats zet
De printplaat bllijft hetzelfde euvel geven, volgens euromaxx ligt het aan de motor, waardoor ik denk: ik stap over. jammer
De printplaat bllijft hetzelfde euvel geven, volgens euromaxx ligt het aan de motor, waardoor ik denk: ik stap over. jammer
Je hebt toch 10 jaar garantie op de motor bij Samsung?carlos kok schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 13:24:
iemand interesse in een oude ecobubble? donderdag komt de nieuwe machine en gaat de oude eruit (utrecht)
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
Inderdaad.ToolBee schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 01:51:
Mijn LG wasmachine van €500 uit 2015, daarvan is in 2018 de pomp vervangen.
€120 voor het onderdeel en €75 aan arbeidsloon.
Bijna de helft van de machine.
Nu in 2020 lijkt het probleem weer opnieuw op te treden.
Ook kan de machine met zijn 8kg trommel maar maximaal 4kg wassen.
Anders stopt het centrifugeren met een errorcode.
Dus handdoeken of winter dekbed is altijd problematisch.
Terwijl mijn AEG warmtepompdroger uit 2008 van €700 nog nooit problemen heeft gegeven.
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Ik heb in 2015 de samsung ecobubble WF70F5E5P4W/EN gekocht. En inderdaad zoals bij zovelen na iets meer dan 2 jaar dit euvel met de printplaat. Destijds na veel gedoe nog coulance regeling gehad van samsung en de verkoper die van het restant nog de helft voor haar rekening heeft genomen. Nu 3 jaar verder exact zelfde probleem. Ik ben er klaar mee. Nooit meer een samsung wasmachine.
8 maanden later weer drama, deur gaat niet open, maakt zoem geluid als ik de wasmachine wil aanzetten. Net 3 wasjes gedaan.. dit gebeurd dus bij wasje 4 .. weer de printplaat?
Hallo allemaal,
Ik heb (ondanks mijn gebrek aan ervaring met solderen) ook een poging gewaagd met het solderen, maar bij mij is het niet zo goed afgelopen ben ik bang.
Als ik na het solderen het alles weer monteer doet mijn Samsung helemaal niks meer. Geen foutmelding, niks.
Ik krijg wel stroom op het bordje heb ik aan den lijve ondervonden.
Kan het zijn dat ik ergens per ongeluk 2 locaties aan elkaar heb gesoldeerd en zodoende iets kapot heb gemaakt? Als het kortsluiting was geweest, had de stop eruit moeten vliegen toch.
Wellicht dat iemand mijn soldeerfoutje kan spotten? Zijn er goede plekken waar ik met de multimeter kan checken welk deel nog wel werkt?
Ik heb (ondanks mijn gebrek aan ervaring met solderen) ook een poging gewaagd met het solderen, maar bij mij is het niet zo goed afgelopen ben ik bang.
Als ik na het solderen het alles weer monteer doet mijn Samsung helemaal niks meer. Geen foutmelding, niks.
Kan het zijn dat ik ergens per ongeluk 2 locaties aan elkaar heb gesoldeerd en zodoende iets kapot heb gemaakt? Als het kortsluiting was geweest, had de stop eruit moeten vliegen toch.
Wellicht dat iemand mijn soldeerfoutje kan spotten? Zijn er goede plekken waar ik met de multimeter kan checken welk deel nog wel werkt?
:strip_exif()/f/image/LKSwAqrK47jZ8yNyloLtFPZa.jpg?f=fotoalbum_large)
Als je een multimeter hebt kun je het beste een plek selecteren en dan kijken waar die heen loopt. En dan in continuiteit meten.......RoyVeld schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 21:59:
Hallo allemaal,
Als ik na het solderen het alles weer monteer doet mijn Samsung helemaal niks meer. Geen foutmelding, niks.![]()
[Afbeelding]
Stip deze punten iig goed aan. Zitten paar plekjes bij die er open uit zien....
:strip_exif()/f/image/AAE2bb90L7eSy6Xvojfvnsbz.jpg?f=fotoalbum_large)
Bedankt voor je reactie, dan kan ik vanavond weer eens aan de gang met de soldeerbout.
Met 'open' bedoel je dat er een gaatje in het soldeersel zit denk ik. Ik had daar best veel issues mee.
Met 'open' bedoel je dat er een gaatje in het soldeersel zit denk ik. Ik had daar best veel issues mee.
Ja idd , die pinnetjes van de ic moeten contact maken met de baan in het bordje. Deze komen door hitte/trillingen los en maken dan geen verbinding meer.
Als de machine NA reparatie niet meer aan gaat is er of een breuk ergens aan de buitenkant. ( Op de foto rechts ). Deur melding is de baan links op het bordje.
Programma wat vast loopt is in het midden waar die 17 bolletjes staan.
Als de machine NA reparatie niet meer aan gaat is er of een breuk ergens aan de buitenkant. ( Op de foto rechts ). Deur melding is de baan links op het bordje.
De machine deed het eerst wel, dus er is iets fout gegaan tijdens het open maken van de achterkant denk ik.Moreno83 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:50:
Ja idd , die pinnetjes van de ic moeten contact maken met de baan in het bordje. Deze komen door hitte/trillingen los en maken dan geen verbinding meer.
En omdat hij niet aangaat, moet er dus ergens een breuk aan de buitenkant zitten?
Ik heb gecheckt, en ik ben inderdaad met mijn multitool langs de rand door 2 banen gegaan. Deze twee zou ik dus kunnen verbinden en dan zou hij weer aan moeten gaan, denk ik.
:strip_exif()/f/image/0R1o4yY9Sta4spl1i9Bmk7D1.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ga dus de punten van de rode baan aansluiten:
:strip_exif()/f/image/Jk0hFtKRbSkbtpT1l9sRkRAC.jpg?f=fotoalbum_small)
Hoe kan ik de zwarte baan weer aansluiten? Sorry, maar ik ben een complete leek qua electronica

Edit: ik heb de 2 contact punten van de rode baan aangesloten en de machine gaat weer aan. De zwarte baan is dus blijkbaar geen kabel, maar ik denk alleen een randmarkering.
Ik heb nu ook weer een wasje gedraaid, en hij deed het zonder problemen. Kijken hoelang het goed gaat
Tip voor anderen:
Ik heb het opgemeten en de plaat is ongeveer 6 mm lager dan de rand van het plastic, dus zorg dat je max 5mm (of nog minder) diep zaagt met je dremel/multitool.
Doe na het loshalen van het bordje (en voordat je gaat solderen) alle connectoren weer terug in de machine en zet hem aan, zodat je kunt checken of je niet bij het demonteren wat kapot gemaakt hebt (zoals ik).
[ Voor 18% gewijzigd door RoyVeld op 28-08-2020 23:29 ]
Mooi dat hij het weer doet! Komt vast goed en je bent niet de eerste die het bord sloopt haha.
Hier ook het bekende probleem. Wasmachine is net 3 jaar geworden en de programma's maakt hij niet meer af. De trommel geeft een schok met draaien alsof hij wel wil maar niet kan. Met de hand is de trommel gewoon soepel rond te draaien.
Na wat zoeken op internet blijkt dit een bekend probleem te zijn met de Samsung EcoBubble.
Gelukkig bied dit form de uitkomst!
De printplaat heb ik los gehaald en deze verwijderd uit de dikke silicone laag. Ik heb met een zaagje de smalle zijkant eraf gezaagd en voorzichting met een lang mes door de silicone laag heen gesneden. (Achteraf had ik beter gewoon de onderkant van het bakje met een Stenleymes eruit kunnen snijden, dat was denk ik makkelijker geweest). Afijn de printplaat in handen en lijkt niet echt wat geks aan te zien. De vele foto's en verhalen op dit forum gelezen te hebben besluit ik de grote punten opnieuw te solderen en ook in het midden van de printplaat waar de zwarte pijl naartoe wijst opnieuw te solderen.
Alles weer in elkaar gezet en intussen draait de wasmachine alweer weken probleemloos!
Ik ben toch wel erg blij met de duidelijke uitleg en de vele foto's die in dit topic te vinden zijn.
Iedereen die hieraan heeft bijgedragen, ontzettend bedankt!
Aan de gene die hetzelfde probleem heeft met deze wasmachine, lees dit topic eens goed door en bekijk de verhalen en foto's. Dit heeft mij ontzettend geholpen.
Na wat zoeken op internet blijkt dit een bekend probleem te zijn met de Samsung EcoBubble.
Gelukkig bied dit form de uitkomst!
De printplaat heb ik los gehaald en deze verwijderd uit de dikke silicone laag. Ik heb met een zaagje de smalle zijkant eraf gezaagd en voorzichting met een lang mes door de silicone laag heen gesneden. (Achteraf had ik beter gewoon de onderkant van het bakje met een Stenleymes eruit kunnen snijden, dat was denk ik makkelijker geweest). Afijn de printplaat in handen en lijkt niet echt wat geks aan te zien. De vele foto's en verhalen op dit forum gelezen te hebben besluit ik de grote punten opnieuw te solderen en ook in het midden van de printplaat waar de zwarte pijl naartoe wijst opnieuw te solderen.
Alles weer in elkaar gezet en intussen draait de wasmachine alweer weken probleemloos!
Ik ben toch wel erg blij met de duidelijke uitleg en de vele foto's die in dit topic te vinden zijn.
Iedereen die hieraan heeft bijgedragen, ontzettend bedankt!
Aan de gene die hetzelfde probleem heeft met deze wasmachine, lees dit topic eens goed door en bekijk de verhalen en foto's. Dit heeft mij ontzettend geholpen.
Ook hier een eco bubble met problemen.
Een paar jaar geleden is de printplaat al eens onder garantie vervangen. Nu weer hetzelfde probleem, blijft hangen in de programma's.
Ik heb gisteren geprobeerd te solderen en op goed geluk heel veel punten aangestipt maar het heeft niks geholpen. Eerste keer solderen voor mij dus wellicht ligt het daar aan
Hij gaat nog wel aan, heb m iig niet vermoord maar zou fijn zijn als het ook hielp.
Is er iemand (liefst omgeving achterhoek maar wil ook wel een eind rijden) die mee wil kijken?
Een paar jaar geleden is de printplaat al eens onder garantie vervangen. Nu weer hetzelfde probleem, blijft hangen in de programma's.
Ik heb gisteren geprobeerd te solderen en op goed geluk heel veel punten aangestipt maar het heeft niks geholpen. Eerste keer solderen voor mij dus wellicht ligt het daar aan
Hij gaat nog wel aan, heb m iig niet vermoord maar zou fijn zijn als het ook hielp.
Is er iemand (liefst omgeving achterhoek maar wil ook wel een eind rijden) die mee wil kijken?
Mochten er tweakers zijn met een kapotte print, ik heb nog een werkend exemplaar die overgenomen mag worden. Hier gaat die bak ellende eruit, aangezien de printplaat onlangs al vervangen was (gelukkig onder Coolblue coulance, maar zeker niet dankzij Samsung) en nu vermoedelijk het trommelkruis weer gebroken is. Wij zijn er klaar mee, dus gaan voor een betrouwbaarder merk.
Het betreft een WF80F5EBP4W wasmachine.
Onderdeelnummer van de print is 06DC9200235GBNBJK2M0265, volgens mij beter bekend als onderdeelnummer DC92-00235G.
Ik zie wel een PB tegemoet als ik er een mede tweaker nog mee kan helpen!
Het betreft een WF80F5EBP4W wasmachine.
Onderdeelnummer van de print is 06DC9200235GBNBJK2M0265, volgens mij beter bekend als onderdeelnummer DC92-00235G.
Ik zie wel een PB tegemoet als ik er een mede tweaker nog mee kan helpen!
Vandaag geprobeerd om met tips in dit forum onze ecobubble ook te repareren. Wasmachine heeft na 2,5jr een nieuwe print gehad en nu startte deze weer niet.
Alles gesoldeerd, maar machine gaat nu helemaal niet meer aan.
Vanavond een nieuwe Bosch besteld, helemaal klaar met die wasmachines van Samsung.
Alles gesoldeerd, maar machine gaat nu helemaal niet meer aan.
Vanavond een nieuwe Bosch besteld, helemaal klaar met die wasmachines van Samsung.
@Moreno83 you're the man!
zonder jou en de andere input van tweakers was ik hier nooit aan begonnen.
Toch heel eenvoudig de printplaat vrijgekregen, puntjes aangetikt met de soldeerbout en hij draait weer zonder pauzeren!
supertrots en blij dat die machine niet al na 5 jaar moet vervangen worden.
Bedankt tweakers!
het filmpje overhaalde me helemal dat deze klus gemakkelijk zelf te klaren was:
YouTube: Samsung EcoBubble stuck mid-program - Repair guide
THANKS!
(draait nu al 3 weken zonder problemen.)
Ik weet echter niet of ik een alternatieve "sealing" moet maken?
Bestaat dat in een spuitbus of is er een ander alternatief?
bedankt voor de eventuele reacties & tips!
zonder jou en de andere input van tweakers was ik hier nooit aan begonnen.
Toch heel eenvoudig de printplaat vrijgekregen, puntjes aangetikt met de soldeerbout en hij draait weer zonder pauzeren!
supertrots en blij dat die machine niet al na 5 jaar moet vervangen worden.
Bedankt tweakers!
het filmpje overhaalde me helemal dat deze klus gemakkelijk zelf te klaren was:
YouTube: Samsung EcoBubble stuck mid-program - Repair guide
THANKS!
(draait nu al 3 weken zonder problemen.)
Ik weet echter niet of ik een alternatieve "sealing" moet maken?
Bestaat dat in een spuitbus of is er een ander alternatief?
bedankt voor de eventuele reacties & tips!
Hallo,
Heb hetzelfde probleem.
Heb een samsung ecobubble 12kg (ja veel kids)...en heb de machine 6 jaar.
Als ik een programma wil starten draait de trommel als of die net niet wil over dat randje,lijkt wel of die een zetje nodig heeft.
Nu heb ik eens gelezen hier over het solderen,ik heb de printplaat eruit gehaald en heb ook wat van de rand gebroken.Nu heb ik dat gefikst en alles erna gesoldeerd zoals beschreven,de slechte puntjes gedaan en ook twijfel gevallen.Echter het werkt niet, de trommel draait nog steeds alsof die bang is om een rondje te draaien lol.
Nu heb ik de printplaat er losjes terug op gezet en de machine aan gedaan en ik hoor een tik zo af en toe als die niet wil draaien. Nu komt die tik van het relais(denk ik dat het zo heet) die ,als je voor de machine staat rechts achter op de printplaat zit,die met de 2 zwarte stekkers (je heb ook 2 witte stekkers,die zitten op de relais van voren op de printplaat) Ik heb me vingers op de relais gezet en gevoeld of dit getik uit de relais kwam,en dat is zo.
Nu kan het dus een slechte relais zijn,wat ik niet weet.
Maar ik ben niet voor 1 gat te vangen, dus ik voelde aan die relais als de machine een programma draai.
Ik druk op de relais en waarachtig de trommel draai ineens,nu is het nou toeval of niet denk ik.
Ik laat los en de trommel draai niet meer,hmmm
dus ik weer drukken en denk misschien een los contact in de relais,weet ik ut!...De trommel draai wederom een rondje,dus ik druk op andere plekken en nu druk ik links achter op de printplaat.(als je voor de machine staat,waar de plaat het meeste kan buigen)
Dus in weze tors ik de printplaat,niet teveel maar toch wel wat,en ik hou de plaat zo vast,en waarachtig de trommel draai...Ik zet een gewicht op de printplaat (op het deksel van de printplaat bak) dat het net genoeg getorst is en dat de trommel draai en het gekke is de machine draaide het gehele programma af.
Nu kan ik natuurlijk niet de printplaat zo getorst laten,dus ik ga verder met onderzoek,richting relais.
Ik kom erachter dat als je de 2 zwarte stekkers (op de rechts achterste relais ,als je voor de machine staat)die met de rode draden en die met de blauwe draden,uit elkaar duw,dat de trommel gaat draaien.
Het is alsof in de relais iets geen contact maakt en als je de stekkertjes dus uit elkaar duw dat 1 van de stekkers(bij mij ,die met de blauwe draden vermoed ik) zorgt dat er binnen in de relais wel contact gemaakt word.
Dus door de printplaat te torsen word er blijkbaar in de relais contact gemaakt.
Ik heb nu (voorlopig) een stukkie 4x opgevouwen papiertje tussen de 2 stekkertjes geduwd en de trommel draait en de machine draait het programma af.
De stekkertjes staan nu in weze in een soort van V uit elkaar.
Nu ga ik dus een gehele was draaien,heb door de stekkers uit elkaar te duwen getest met centrifugeren,wat mij het makkelijkste leek.Aangezien bij mij de trommel moest draaien,draait de trommel niet dan gaat je programma ook niet tot het einde.
Als het machine de was draait tot einde en meer wassen daarna dan zal ik de printplaat bak van onder zo goed als mogelijk bevestigen en dan de kap op de printplaat bak en de deksel op de machine en dat was dat.
Natuurlijk kijk ik of ik een nieuwe relais kan krijgen en die erop solderen en zien wat het doet.
Maar tot nu toe positief nieuws .
Misschien idee om gelijk een nieuwe relais erop te solderen voor de mensen die het zelfde probleem hebben of nog hier op het forum ermee komen.Aangezien er toch gesoldeerd moest worden,nu bij mij heb ik gesoldeerd wat niet heeft geholpen maar het kan geen kwaad,want er zitten erg slechte solderingen tussen.
Hopelijk is het te snappen.
Hopelijk helpt het iemand .
m.v.g
Heb hetzelfde probleem.
Heb een samsung ecobubble 12kg (ja veel kids)...en heb de machine 6 jaar.
Als ik een programma wil starten draait de trommel als of die net niet wil over dat randje,lijkt wel of die een zetje nodig heeft.
Nu heb ik eens gelezen hier over het solderen,ik heb de printplaat eruit gehaald en heb ook wat van de rand gebroken.Nu heb ik dat gefikst en alles erna gesoldeerd zoals beschreven,de slechte puntjes gedaan en ook twijfel gevallen.Echter het werkt niet, de trommel draait nog steeds alsof die bang is om een rondje te draaien lol.
Nu heb ik de printplaat er losjes terug op gezet en de machine aan gedaan en ik hoor een tik zo af en toe als die niet wil draaien. Nu komt die tik van het relais(denk ik dat het zo heet) die ,als je voor de machine staat rechts achter op de printplaat zit,die met de 2 zwarte stekkers (je heb ook 2 witte stekkers,die zitten op de relais van voren op de printplaat) Ik heb me vingers op de relais gezet en gevoeld of dit getik uit de relais kwam,en dat is zo.
Nu kan het dus een slechte relais zijn,wat ik niet weet.
Maar ik ben niet voor 1 gat te vangen, dus ik voelde aan die relais als de machine een programma draai.
Ik druk op de relais en waarachtig de trommel draai ineens,nu is het nou toeval of niet denk ik.
Ik laat los en de trommel draai niet meer,hmmm
Dus in weze tors ik de printplaat,niet teveel maar toch wel wat,en ik hou de plaat zo vast,en waarachtig de trommel draai...Ik zet een gewicht op de printplaat (op het deksel van de printplaat bak) dat het net genoeg getorst is en dat de trommel draai en het gekke is de machine draaide het gehele programma af.
Nu kan ik natuurlijk niet de printplaat zo getorst laten,dus ik ga verder met onderzoek,richting relais.
Ik kom erachter dat als je de 2 zwarte stekkers (op de rechts achterste relais ,als je voor de machine staat)die met de rode draden en die met de blauwe draden,uit elkaar duw,dat de trommel gaat draaien.
Het is alsof in de relais iets geen contact maakt en als je de stekkertjes dus uit elkaar duw dat 1 van de stekkers(bij mij ,die met de blauwe draden vermoed ik) zorgt dat er binnen in de relais wel contact gemaakt word.
Dus door de printplaat te torsen word er blijkbaar in de relais contact gemaakt.
Ik heb nu (voorlopig) een stukkie 4x opgevouwen papiertje tussen de 2 stekkertjes geduwd en de trommel draait en de machine draait het programma af.
De stekkertjes staan nu in weze in een soort van V uit elkaar.
Nu ga ik dus een gehele was draaien,heb door de stekkers uit elkaar te duwen getest met centrifugeren,wat mij het makkelijkste leek.Aangezien bij mij de trommel moest draaien,draait de trommel niet dan gaat je programma ook niet tot het einde.
Als het machine de was draait tot einde en meer wassen daarna dan zal ik de printplaat bak van onder zo goed als mogelijk bevestigen en dan de kap op de printplaat bak en de deksel op de machine en dat was dat.
Natuurlijk kijk ik of ik een nieuwe relais kan krijgen en die erop solderen en zien wat het doet.
Maar tot nu toe positief nieuws .
Misschien idee om gelijk een nieuwe relais erop te solderen voor de mensen die het zelfde probleem hebben of nog hier op het forum ermee komen.Aangezien er toch gesoldeerd moest worden,nu bij mij heb ik gesoldeerd wat niet heeft geholpen maar het kan geen kwaad,want er zitten erg slechte solderingen tussen.
Hopelijk is het te snappen.
Hopelijk helpt het iemand .
m.v.g
:strip_exif()/f/image/cGRGVaSQ35CLimV1z7XJQzfm.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 46% gewijzigd door 6R0V3R op 04-11-2020 13:15 ]
Hallo, update:
Blijkbaar is 1 van de 4 pootjes van de relais gebroken,want ik druk op de relais en dan draai de trommel.
Het lijkt erop dat tussen de relais en de printplaat 1 van die pootjes van de relais doormidden is,aangezien elke keer dat ik druk op de relais het doormidden gebroken pootje contact blijkt te maken,want de wasmachine doet zijn ding op een goeie manier.Dus als je die puntjes wil solderen (onderkant printplaat,zoals uitgelegd op dit forum)en tussenin de printplaat en de onderkant relais is een pootje af dan kan je solderen zoveel je wil ,tot je een ons weegt natuurlijk...
Dus ik laat het gevouwen papierke er ff tussen zitten,weliswaar zit het nu tussen het grote zwarte koelelement en de relais in om de relais zo ver mogelijk naar buiten te drukken,wat helpt,...totdat ik een andere relais heb of een oude juiste printplaat voor mijn wasmachine met goede relais er nog op of ik moet een nieuwe printplaat kopen,die rond de 120 euries ligt.
Al met al,ik/we komen er wel uit en,de volgende wasmachine word dus een miele want er is geen betere,lol...aeg schijnt het ook goed te doen lees ik her en der.
m.v.g
NU ga ik kijken of ik een andere relais kan krijgen, erop solderen en hopen op het beste.
Blijkbaar is 1 van de 4 pootjes van de relais gebroken,want ik druk op de relais en dan draai de trommel.
Het lijkt erop dat tussen de relais en de printplaat 1 van die pootjes van de relais doormidden is,aangezien elke keer dat ik druk op de relais het doormidden gebroken pootje contact blijkt te maken,want de wasmachine doet zijn ding op een goeie manier.Dus als je die puntjes wil solderen (onderkant printplaat,zoals uitgelegd op dit forum)en tussenin de printplaat en de onderkant relais is een pootje af dan kan je solderen zoveel je wil ,tot je een ons weegt natuurlijk...
Dus ik laat het gevouwen papierke er ff tussen zitten,weliswaar zit het nu tussen het grote zwarte koelelement en de relais in om de relais zo ver mogelijk naar buiten te drukken,wat helpt,...totdat ik een andere relais heb of een oude juiste printplaat voor mijn wasmachine met goede relais er nog op of ik moet een nieuwe printplaat kopen,die rond de 120 euries ligt.
Al met al,ik/we komen er wel uit en,de volgende wasmachine word dus een miele want er is geen betere,lol...aeg schijnt het ook goed te doen lees ik her en der.
m.v.g
NU ga ik kijken of ik een andere relais kan krijgen, erop solderen en hopen op het beste.
[ Voor 16% gewijzigd door 6R0V3R op 04-11-2020 15:41 ]
Ik moet me weer melden. Klokslag 3.5 jaar na de reparatie (ongeveer) houdt de wasmachine er dus weer mee op. Het lijkt op het originele euvel, dus dit maal ga ik proberen de printplaat te solderen. Hopelijk gaat ie dan weer 3.5 jaar mee zodat we tijd hebben om voor een nieuwe wasmachine te sparen. En ditmaal wordt het een machine van een wasmachine merk, dus geen LG, Samsung of Xiaomi ofzo. Laat die maar TVs en telefoons maken.
/edit: het eerste wasje draait weer, en hij centrifugeert, dus het lijkt verholpen. Aan de andere knutselaars: werkt hij bij jullie nog steeds? Maw, is de reparatie duurzamer dan een nieuw moederbord, met dezelfde zwakheden blijkbaar?
/edit: het eerste wasje draait weer, en hij centrifugeert, dus het lijkt verholpen. Aan de andere knutselaars: werkt hij bij jullie nog steeds? Maw, is de reparatie duurzamer dan een nieuw moederbord, met dezelfde zwakheden blijkbaar?
[ Voor 21% gewijzigd door zonoskar op 11-11-2020 14:47 ]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Bij mij was het de relais,die ervoor zorg(denk ik) dat de trommel draait,niet trommel draaien niet programma afmaken...is mijn idee...heb nieuwe relais erin gesoldeerd en de machine draait alsof er niets is gebeurd..
Dank voor alle hulp en info.
mvg
Dank voor alle hulp en info.
mvg
Hallo, heb ook een vraag heb een samsung 8 kilo eco bubble waar ik een andere printplaat en motor bij heb gevonden aangezien ik teveel had vernield met het schoonmaken van de printplaat om hem opnieuw te solderen. Nu heb ik het probleem dat met het kalibreren de motor een slag draait en vervolgens de be storing aangeeft, nou heb ik informatie opgevraagd en daarin word mij aangegeven dat de software niet overeen komt terwijl het type exact overeenkomt. Wat ik graag zou willen weten is of de motor met de software het geheel vormt, of dat er meer nodig is wat er op reageren kan?.
Mijn Ecobubble (WW90M760NOA) heeft ook dit issue, net 3 maanden uit de garantie. Samsung biedt tot nu toe alleen reparatie aan (op eigen kosten.€95 voorrij, €60 uurloon + materiaal) of een nieuwe met korting.
Maar liever een merk dat het wel gewoon blijft doen. De verkoper (AO.nl) is vertrokken uit Nederland dus daar valt ook niks te halen.
Handig ben ik zelf niet, dus zelf repareren zie ik ook niet zo zitten
Nieuwe printplaat erin schroeven moet nog wel lukken misschien.
Toevallig iemand in de buurt van Almere die me wil helpen met het repareren? Een passende vergoeding komen we dan wel uit.
Iemand nog tips om meer coulance los te peuteren bij Samsung?
EDIT: vrouwlief wil toch wel erg graag wassen, dus ben toch maar zelf even gaan kijken. Plan is om een nieuwe unit te bestellen, en daarna de oude op het gemakje te (laten) repareren.
Dus ik moet weten welke unit ik moet hebben.
De bedieningsmodule met daarachter ook de printplaat (denk ik!) zit bij mij achter het bedieningspaneel en ziet er uit als onderstaand. Rechtsonder staat wel een typenummer dat lijkt op de bekende nummers, namelijk dc41-00277a Maar helaas vind ik alleen een website uit litouwen als hit op google met overigens dezelfde unit afgebeeld. Daar staat óók typenummer DC9400007H maar dat geeft helemaal geen google hits.
Hoe nu verder. Heeft iemand tips / ideeen?
Het ontbreekt me aan tijd en handigheid om zelf te gaan solderen enzo.
Maar liever een merk dat het wel gewoon blijft doen. De verkoper (AO.nl) is vertrokken uit Nederland dus daar valt ook niks te halen.
Handig ben ik zelf niet, dus zelf repareren zie ik ook niet zo zitten
Toevallig iemand in de buurt van Almere die me wil helpen met het repareren? Een passende vergoeding komen we dan wel uit.
Iemand nog tips om meer coulance los te peuteren bij Samsung?
EDIT: vrouwlief wil toch wel erg graag wassen, dus ben toch maar zelf even gaan kijken. Plan is om een nieuwe unit te bestellen, en daarna de oude op het gemakje te (laten) repareren.
Dus ik moet weten welke unit ik moet hebben.
De bedieningsmodule met daarachter ook de printplaat (denk ik!) zit bij mij achter het bedieningspaneel en ziet er uit als onderstaand. Rechtsonder staat wel een typenummer dat lijkt op de bekende nummers, namelijk dc41-00277a Maar helaas vind ik alleen een website uit litouwen als hit op google met overigens dezelfde unit afgebeeld. Daar staat óók typenummer DC9400007H maar dat geeft helemaal geen google hits.
Hoe nu verder. Heeft iemand tips / ideeen?
:strip_exif()/f/image/vKj3kgLfWzAwYDwq8zgJZ07F.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 53% gewijzigd door Stefangrp op 23-12-2020 16:42 . Reden: extra info toegevoegd ]
Dag Stefan ,
Dit is alleen de print met display , je hebt nog een print met de voeding er op! Ik denk dat je die moet vervangen.
Ik denk dat je in dit geval even achter in de machine moet kijken , links of rechts onderin! Vaak ben je te bang hoor want er is een groot verschil tussen solderen en een printplaat vervangen.
Als ik zo kijk op samsungonderdelen.nl lijkt het er op dat je de DC92-02140A nodig hebt maar dit kun je alleen zelf controleren door de voeding te zoeken. Wel even de stekker uit de machine halen.
Waar heb je de machine gekocht? Als het bijv Coolblue is gewoon bellen en stennis schoppen , ja kerstmis en geen wasmachine bla bla ...
Dit is alleen de print met display , je hebt nog een print met de voeding er op! Ik denk dat je die moet vervangen.
Ik denk dat je in dit geval even achter in de machine moet kijken , links of rechts onderin! Vaak ben je te bang hoor want er is een groot verschil tussen solderen en een printplaat vervangen.
Als ik zo kijk op samsungonderdelen.nl lijkt het er op dat je de DC92-02140A nodig hebt maar dit kun je alleen zelf controleren door de voeding te zoeken. Wel even de stekker uit de machine halen.
Waar heb je de machine gekocht? Als het bijv Coolblue is gewoon bellen en stennis schoppen , ja kerstmis en geen wasmachine bla bla ...
[ Voor 21% gewijzigd door Moreno83 op 23-12-2020 18:56 ]
Ow , zie nu pas dat de verkopende partij er niet meer is! Dan zou ik het type nummer van de voeding opzoeken.
Overigens nog een kleine tip! De print op de foto kan zomaar ook gebruikt zijn in een droger of andere wasmachine. De link die je erbij had gezet heeft bijvoorbeeld 1 connector minder. Ga dus nooit blindelings af op een type nummer op de print, vaak staat er nog een apart wit stickertje op met een ander type nr.
Scheelt je veel kosten en gezeur met terug sturen!
Scheelt je veel kosten en gezeur met terug sturen!
Ik ben ook hier beland nadat hij ermee gestopt is. Al heb ik wel iets andere symptomen.
De machine is gestopt met nog 27 minuten op de klok.
Maar wil helemaal niet meer starten met draaien.
Als ik het korte centrifuge programma start, begint hij met afpompen maar blijft op 12 minuten staan als hij moet gaan draaien.
CLB wil ook niet starten.
Ik wil de printplaat gaan solderen.
Maar nu heb ik toch een andere ecobubble dan eerder uit het draadje.
Type : WF70F5E2Q4W
Ik kan de printplaat niet vinden. 🙃
Zit de bewuste plaat hier tussen gesandwiched?
:strip_exif()/f/image/anGSkxSqQd4rgSzeTjALOpZG.jpg?f=fotoalbum_small)
De machine is gestopt met nog 27 minuten op de klok.
Maar wil helemaal niet meer starten met draaien.
Als ik het korte centrifuge programma start, begint hij met afpompen maar blijft op 12 minuten staan als hij moet gaan draaien.
CLB wil ook niet starten.
Ik wil de printplaat gaan solderen.
Maar nu heb ik toch een andere ecobubble dan eerder uit het draadje.
Type : WF70F5E2Q4W
Ik kan de printplaat niet vinden. 🙃
Zit de bewuste plaat hier tussen gesandwiched?
:strip_exif()/f/image/anGSkxSqQd4rgSzeTjALOpZG.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/uKCoaQBbd9woj0UGwtXzpCXA.jpg?f=fotoalbum_small)
Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd
Zo zag het er bij mij ook uit. Ik moest het kastje aan de achterkant hebben aan de linkerkant (als je tegen de achterkant aan kijkt)
Verwijderen schijt te lukken door de bodemplaat te demonteren
Ik heb geen geluk.Stefangrp schreef op zondag 17 januari 2021 @ 15:18:
Zo zag het er bij mij ook uit. Ik moest het kastje aan de achterkant hebben aan de linkerkant (als je tegen de achterkant aan kijkt)
Heb het frontpaneel teruggeplaatst.
Het schermpje gaat nu niet eens meer aan.
Die van mij is ook defect gegaan na bijna 5 jaar, lijkt op een kogellager in de trommel. Wasmachine draait nog wel, maar centrifugeerd niet meer. Nu vervangen door een Bosch.
Dan zal er een stekkertje niet goed zittendriel24 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 15:58:
[...]
Ik heb geen geluk.
Heb het frontpaneel teruggeplaatst.
Het schermpje gaat nu niet eens meer aan.
Ik heb dikke vingers. Display gaat nu weer aan.Stefangrp schreef op zondag 17 januari 2021 @ 17:02:
[...]
Dan zal er een stekkertje niet goed zitten
Maar ook onder de trommel kan ik geen doos vinden waar de bewuste printplaat in zou zitten.
Je printplaat zit achter het display. Deze zie je wel op de 2e foto. ( Met het koelblokje )driel24 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 17:42:
[...]
Ik heb dikke vingers. Display gaat nu weer aan.
Maar ook onder de trommel kan ik geen doos vinden waar de bewuste printplaat in zou zitten.
Je hebt een andere dat de rest heeft in dit topic en ik gok dat het 1 van de recht opstaande transistors zijn en dan met name die op het koelblok. Kan ook probleem met het solderen zijn , ik ken deze print verder niet.
[ Voor 33% gewijzigd door Moreno83 op 18-01-2021 20:04 ]
Hoi allemaal,
Wij hebben ook een Samsung Ecobubble en de behuizing van de printplaat is opengezaagd en de printplaat is gesoldeerd. Wij willen dan de soldeerrestjes kuisen met Kontakt LR en daar over plastik 70 spuiten ter bescherming. Is dit een goed plan of zijn er suggesties?
De behuizing willen we met tec7 terug afdichten, deze kan temperaturen tot 180 graden aan. Is dit voldoende of wordt het vele warmer binnen in de behuizing van de printplaat? Oorspronkelijk wilden wij temperatuurgeleidende afdichting nemen maar de lokale doe-het-zelver heeft hiervan niks in huis. En als het niet hoeft willen we het ook niet extra ingewikkeld maken😁.
Alvast bedankt voor de hulp!
Wij hebben ook een Samsung Ecobubble en de behuizing van de printplaat is opengezaagd en de printplaat is gesoldeerd. Wij willen dan de soldeerrestjes kuisen met Kontakt LR en daar over plastik 70 spuiten ter bescherming. Is dit een goed plan of zijn er suggesties?
De behuizing willen we met tec7 terug afdichten, deze kan temperaturen tot 180 graden aan. Is dit voldoende of wordt het vele warmer binnen in de behuizing van de printplaat? Oorspronkelijk wilden wij temperatuurgeleidende afdichting nemen maar de lokale doe-het-zelver heeft hiervan niks in huis. En als het niet hoeft willen we het ook niet extra ingewikkeld maken😁.
Alvast bedankt voor de hulp!
Ik denk dat 90% de originele plaat tegen de onderkant plakt en dicht taped. Je kan het wel gaat coaten maar als je later weer problemen hebt moet je dat ook los maken......
Ik zou met kit wat eilandjes maken en de originele plaat eraan tapen. Zo hou je ruimte tussen de plaat en de print voor de warmte en zo heet word het niet.
Ik zou met kit wat eilandjes maken en de originele plaat eraan tapen. Zo hou je ruimte tussen de plaat en de print voor de warmte en zo heet word het niet.
Heeft er iemand ervaring met de nieuwere modellen van Samsung, hebben die ook nog deze problemen met de print?
Ik kom net in dit topic nadat onze twee maanden oude wasmachine telkens op gepauzeerd springt. Lijkt dus enorm op de problemen in dit topic. Dus goede kans dat ook de nieuwere modellen er last van hebben...Koen6500 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 21:51:
Heeft er iemand ervaring met de nieuwere modellen van Samsung, hebben die ook nog deze problemen met de print?
Oef, jammer voor jullie dat je ook problemen hebt... Wij blijven er dus maar beter van weg! Thx voor je update!barrymossel schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 13:09:
[...]
Ik kom net in dit topic nadat onze twee maanden oude wasmachine telkens op gepauzeerd springt. Lijkt dus enorm op de problemen in dit topic. Dus goede kans dat ook de nieuwere modellen er last van hebben...
En inderdaad. Moederbord vervangen en alles werkt weer. De monteur ga overigens aan dat het in 99% van de gevallen kwam doordat de wasmachine te zwaar beladen wordt bij een kort programma. Ben niet in discussie gegaan, maar a) juist al die sensoren zouden juist moeten voorkomen dat iets stuk gaat doordat het te zwaar beladen is, en b) mijn vrouw geeft aan dat ze nooit korte programma's draait.
Voor de mensen die hier slechte ervarinen met samsung opgedana hebben, of dit topic lezen terwijl ze eerst nog overwogen samsung te nemen, onderstaand een lijstje met betere merken(gebaseerd op jareenlang bijhouden vna reviews en vele gesprekken met witoedmonteurs. dit is de kwaliteitslijst die ik voor mezelf en familie/kennissen gebruik, geen enkle commercieel belang verder.
1. topkwaliteit: Schulthess dit is echt duur(rond de 2000 euro) maar dan heb je wel een machine die makkelijk 20 jar meegaat(net als Miele vroeger)
2. beste prijs/kwaliteit verhouding: Beko Wil je lange garantie(5 jaar volledige garantie) kies dan een model uit de selective serie. De ervarign van velen is dat de koolborstelloze modellen 8-10 jaar meegaan.
3. als je een gokej wil wagen of een speciaal design zoekt: als het er een beetje mooi uit moet zien, of extra stil moet zijn probeer dan Haier. maar lagers blijft een zwak punt bij dit merk. Wil je een machine die ondiep is qua afmetingen buitenmaat? Frilec heeft enkele modellen met 8kg vulgewicht91 wasmachine en 1 was/droogcombinatie) van 47cm diep met 8kg vulgewicht, geen enkel ander merk heeft dit momenteel. Deze machines worden gebouwd door de chinese producent midea(bouwt ook voor medion, en vroeger ook voor Thomson dat bij bcc te koop was) frilec heeft ook een 0kg model van 56cm diep(66cm is gangbaardder0 dus heb je een groot gezin maar weinig ruimte voor een wasmachine dan kan je bij frilec kijken.
4. overschatte of matige merken: Miele eis overschat, duurmaar haalt de 20 jaar nooit meer, soms zelfs maar 5. bosch/siemens is redelik maar duur voor de eboden kwalitiet(niet beter dan de selectie serie vna Beko die goedkoper is). Lg, samsung, Whirlpool/Indesit Candy zijn merken die je beter niet kan kopen, matige lagers matige kwaliteit. aeg/zanussi is ook erg matig tegenwoordig9slechte lagers veel trillingen veel herrie tijdens centrifugeren)
1. topkwaliteit: Schulthess dit is echt duur(rond de 2000 euro) maar dan heb je wel een machine die makkelijk 20 jar meegaat(net als Miele vroeger)
2. beste prijs/kwaliteit verhouding: Beko Wil je lange garantie(5 jaar volledige garantie) kies dan een model uit de selective serie. De ervarign van velen is dat de koolborstelloze modellen 8-10 jaar meegaan.
3. als je een gokej wil wagen of een speciaal design zoekt: als het er een beetje mooi uit moet zien, of extra stil moet zijn probeer dan Haier. maar lagers blijft een zwak punt bij dit merk. Wil je een machine die ondiep is qua afmetingen buitenmaat? Frilec heeft enkele modellen met 8kg vulgewicht91 wasmachine en 1 was/droogcombinatie) van 47cm diep met 8kg vulgewicht, geen enkel ander merk heeft dit momenteel. Deze machines worden gebouwd door de chinese producent midea(bouwt ook voor medion, en vroeger ook voor Thomson dat bij bcc te koop was) frilec heeft ook een 0kg model van 56cm diep(66cm is gangbaardder0 dus heb je een groot gezin maar weinig ruimte voor een wasmachine dan kan je bij frilec kijken.
4. overschatte of matige merken: Miele eis overschat, duurmaar haalt de 20 jaar nooit meer, soms zelfs maar 5. bosch/siemens is redelik maar duur voor de eboden kwalitiet(niet beter dan de selectie serie vna Beko die goedkoper is). Lg, samsung, Whirlpool/Indesit Candy zijn merken die je beter niet kan kopen, matige lagers matige kwaliteit. aeg/zanussi is ook erg matig tegenwoordig9slechte lagers veel trillingen veel herrie tijdens centrifugeren)
Hoi allemaal... ik heb helaas ook een Samsung eco bubble 7kg... en ook ongeveer hetzelfde probleem... hij draait 10 minuten en klikt dan 1x en stopt ermee, als je lang genoeg wacht/er niet bij bent gaat hij op pauze staan, gaat ook weer draaien als je op de pauze knop drukt, of 2x drukt als hij nog niet op pauze staat... maar dan kun je dus elke minuut het blijven herhalen tot t programma af is... zou dit ook worden veroorzaakt door slechte soldeer of zou het wat anders zijn, nu heb ik het geluk dat mijn jongste dochter en vriend tijdelijk weer bij ons wonen dus we hebben een reserve wasmachine staan... wel een soldeerbout gekocht... puur toeval... solderen zijn we niet goed in, en dingen lospeuteren eigenlijk ook niet, maar we hebben wel het motto... stuk is hij al, kan niet slechter worden dan stuk... machine is nog niet zo heel oud, precies weet ik het niet maar hooguit 3 jaar...
ik zou het idd gewoon proberen, stukk is hij nu toch ook.
Hallo allemaal,
Mijn samsung eco bubble ook steeds halverwege de progamma gestopt. Na het lezen van deze forum heb k ook de printplaats los gemaakt en bij een buurman gebracht die vader printplaten soldeert, hij zag gelijk meerdere scheurtjes bij de bekende 16. Nu ik hem weer heb aangesloten wil de trommel helemaal niet meer draaien, lijkt erop dat die niet aangestuurd wordt.
@Moreno83 kan ik hier nog iets mee?
Alvast bedankt!
Mijn samsung eco bubble ook steeds halverwege de progamma gestopt. Na het lezen van deze forum heb k ook de printplaats los gemaakt en bij een buurman gebracht die vader printplaten soldeert, hij zag gelijk meerdere scheurtjes bij de bekende 16. Nu ik hem weer heb aangesloten wil de trommel helemaal niet meer draaien, lijkt erop dat die niet aangestuurd wordt.
@Moreno83 kan ik hier nog iets mee?
Alvast bedankt!
Lastig. Kan kabel zijn die er niet goed in zit , relais wel goed aangesloten etc? Kan eigenlijk maar op 1 manier maar goed....
Ik denk dat de soldering dan niet goed is gegaan. Nog keer laten controleren en laat hem anders even in het spoortje krassen zodat de tin daar ook kan vloeien , dan weet je het zeker.
Ik denk dat de soldering dan niet goed is gegaan. Nog keer laten controleren en laat hem anders even in het spoortje krassen zodat de tin daar ook kan vloeien , dan weet je het zeker.
[ Voor 100% gewijzigd door Spykie24 op 21-03-2021 09:33 ]
Zou je mij misschien kunnen helpenMoreno83 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:55:
Lastig. Kan kabel zijn die er niet goed in zit , relais wel goed aangesloten etc? Kan eigenlijk maar op 1 manier maar goed....
Mvg mike
Bedankt voor alle hulp in dit topic en met name @Moreno83. Ik hoop dat de reparatie een tijdje mee gaat, ondanks dat 6,5 jaar Ecobubble plezier voor sommigen hier al lang is verwacht ik toch minstens 8 jaar plezier te hebben ervan. Hopelijk lukt dat!
ook hier bleef de wasmachine sinds enkele dagen continue hangen naar x aantal minuten (max15).
Los programma: Centrifugeren en spoelen werkte wel.
aangezien onze wasmachine al enkele jaren oud is (6 jaar, waarvan 3 jaar niet gebruikt) is de garantie periode al voorbij en een monteur laten komen incl voorrijkosten+uurloon+materiaal is me toch te duur.
hierdoor toch maar eens enkele berichten gelezen hier op tweakers en dit topic gevonden met alle informatie die ik nodig had.
- bovenkant van wasmachine gehaald
- kapje van electronica los gemaakt
- foto gemaakt kabels
- kabelstekkers los getrokken
- behuizing los geschoefd waar printplaat in zit
- achterkant behuizing open gezaagd (met dremel), want daar kan je solderen
- silicone eraf getrokken
- printplaat (vooral grote connectors opnieuw gesoldeerd en de "dikke lijnen")
- weer in elkaar gezet
en nu werkt het weer (voorlopig)
hopelijk gaat hij weer aantal jaar mee
Los programma: Centrifugeren en spoelen werkte wel.
aangezien onze wasmachine al enkele jaren oud is (6 jaar, waarvan 3 jaar niet gebruikt) is de garantie periode al voorbij en een monteur laten komen incl voorrijkosten+uurloon+materiaal is me toch te duur.
hierdoor toch maar eens enkele berichten gelezen hier op tweakers en dit topic gevonden met alle informatie die ik nodig had.
- bovenkant van wasmachine gehaald
- kapje van electronica los gemaakt
- foto gemaakt kabels
- kabelstekkers los getrokken
- behuizing los geschoefd waar printplaat in zit
- achterkant behuizing open gezaagd (met dremel), want daar kan je solderen
- silicone eraf getrokken
- printplaat (vooral grote connectors opnieuw gesoldeerd en de "dikke lijnen")
- weer in elkaar gezet
en nu werkt het weer (voorlopig)
hopelijk gaat hij weer aantal jaar mee
Hier inmiddels hetzelfde probleem met de wasmachine... Is er hier iemand die het soldeer werk zou kunnen doen (tegen een vergoeding)? Ik heb daar totaal geen kaas van gegeten en ben bang dat ik de printplaat daarmee stuk maak. Ik vind het zonde om de wasmachine meteen te vervangen als het gaat om een probleem dat relatief snel op te lossen is.
Ook ik ben met dit projectje bezig, niet voor mezelf maar voor iemand in mijn omgeving die het goed kan gebruiken dat de wasmachine niet vervangen hoeft te worden. Ik heb al super veel gehad aan deze thread, dus daarvoor dank! Omdat de wasmachine op 1,5 uur rijden staat is het moeilijk voor mij om het even te proberen, dus toch maar even vragen voor de zekerheid.
Ik heb met een figuurzaag en een stanley mes het bordje mooi uit de houder gekregen en ook de siliconen er netjes afgekregen. Wellicht kunnen jullie mij helpen met twee vragen;
1. Ik merk dat, in tegenstelling tot op sommige andere foto's, de zwarte lijn aan de buitenkant heeft losgelaten, ik vermoed bij het afhalen van de siliconen, is dit een probleem?
2. Ik heb zelf twee slechte solderingen ontdekt, zien jullie nog anderen of iets anders op dit board? (ik heb wel eens eerder gesoldeerd, maar het is niet helemaal mijn ding).
https://imgur.com/a/qkyPjcL
4/5: Ook mij is het gelukt! Dank voor deze mooie thread!
Ik heb met een figuurzaag en een stanley mes het bordje mooi uit de houder gekregen en ook de siliconen er netjes afgekregen. Wellicht kunnen jullie mij helpen met twee vragen;
1. Ik merk dat, in tegenstelling tot op sommige andere foto's, de zwarte lijn aan de buitenkant heeft losgelaten, ik vermoed bij het afhalen van de siliconen, is dit een probleem?
2. Ik heb zelf twee slechte solderingen ontdekt, zien jullie nog anderen of iets anders op dit board? (ik heb wel eens eerder gesoldeerd, maar het is niet helemaal mijn ding).
https://imgur.com/a/qkyPjcL
4/5: Ook mij is het gelukt! Dank voor deze mooie thread!
[ Voor 3% gewijzigd door HKBakker op 04-05-2021 10:09 ]
Ook hier een succesverhaal dankzij deze thread! Lijkt zo langzamerhand een rite of passage te worden voor alle EcoTrubble eigenaars, haha. 
Ik had het meest aan dit youtube filmpje van @Anoniem: 317197 en deze foto van een stukke connectie van @Dynazap, dus dank daarvoor. Kon de slechte verbindingen met het blote oog zien, maar toch maar bijna alles even heetgemaakt.
Ik had hier twee rolletjes tin liggen, merkte wel dat 1 van de twee een stuk beter ging, waarschijnlijk zit daar meer flux in? Zonder flux kreeg ik de huidige tin echt niet vloeibaar.
Ik had het meest aan dit youtube filmpje van @Anoniem: 317197 en deze foto van een stukke connectie van @Dynazap, dus dank daarvoor. Kon de slechte verbindingen met het blote oog zien, maar toch maar bijna alles even heetgemaakt.
Ik had hier twee rolletjes tin liggen, merkte wel dat 1 van de twee een stuk beter ging, waarschijnlijk zit daar meer flux in? Zonder flux kreeg ik de huidige tin echt niet vloeibaar.
Toch nog iemand blij kunnen makenSplash schreef op woensdag 28 april 2021 @ 18:43:
Ook hier een succesverhaal dankzij deze thread! Lijkt zo langzamerhand een rite of passage te worden voor alle EcoTrubble eigenaars, haha.
Extreem lang geleden dat ik actief was op GoT, maar fijn om te zien dat de community nog springlevend is. En een in-depth oplossing kan bieden voor vage wasmachineproblemen! Ook onze Samsung Eco Bubble uit 2014 (WF80F5EBP4W) begon laatst de eerdergenoemde kuren te vertonen.
Na een middagje knutselen zit de printplaat er weer in, en heeft hij een aantal lange en warme wasprogramma's zonder problemen afgerond. Geen enkele beschadiging op de printplaat weten te maken gelukkig, en uiteindelijk 1 soldeerpunt gevonden die overduidelijk kapot was. Dat was degene waar het pijltje naar wijst. Heb het hele rijtje opnieuw gedaan, en het visueel nog best aardig gehouden denk ik (eerste keer solderen). Casing heb ik nog niet gedicht, dat volgt zodra ik er weer 100% vertrouwen in heb. Maar het ziet er goed uit!
Nog wat tips, die misschien kunnen helpen:

Update: we zijn nu een maandje en een flink aantal wasjes verder, en hij gaat nog steady
Na een middagje knutselen zit de printplaat er weer in, en heeft hij een aantal lange en warme wasprogramma's zonder problemen afgerond. Geen enkele beschadiging op de printplaat weten te maken gelukkig, en uiteindelijk 1 soldeerpunt gevonden die overduidelijk kapot was. Dat was degene waar het pijltje naar wijst. Heb het hele rijtje opnieuw gedaan, en het visueel nog best aardig gehouden denk ik (eerste keer solderen). Casing heb ik nog niet gedicht, dat volgt zodra ik er weer 100% vertrouwen in heb. Maar het ziet er goed uit!
Nog wat tips, die misschien kunnen helpen:
- Openmaken van de wasmachine en unit verwijderen: filmpje 1 en filmpje 2.
- Ga met de Dremel echt vlak langs de hoeken, minder kans om printplaat te raken. Ventilatortje of buiten doen is ook aan te raden; niet al te gunstige plasticlucht die je anders inademt.
- Met een lange platte schroevendraaier wip je de onderkant redelijk makkelijk los van de siliconen, zonder de printplaat te raken.
- Siliconen verwijderen: heb een hoekje verwijderd, en vanaf daar alles met de hand gedaan. Met een plastic of houten tooltje kun je een deel omhoog wippen, en vervolgens rol je met je duim er zo grote stukken af. Weinig kans op beschadiging, en met een half uurtje was ik klaar!
- Bij het aanstippen met soldeerbout kreeg ik de soldeer niet echt netjes dicht. Was net iets te weinig, en vloeide niet ideaal. Heb dus een klein stipje soldeer (met hars/flux) erbij gedaan, en dat ging perfect.
- Heb langs het koelblok een stripje siliconen weggesneden, dat zit nagenoeg boven de chip (of wat het ook is), waarvan de soldeerpunten niet meer lekker waren. Zag dat al eerder aangeraden worden in dit topic. Geen idee of het helpt.

Update: we zijn nu een maandje en een flink aantal wasjes verder, en hij gaat nog steady
[ Voor 3% gewijzigd door Kunyfyer op 09-06-2021 17:13 ]
Nou hij heeft het weer 5 maandjes normaal gedaan hoor
Zo klaar met dat ding.
Hij wil niet meer aan. Hij lijkt uit te staan en na het indrukken van de aan-knop krijg ik alleen maar het uitschakel-geluid te horen.
De deur blijft ook op slot.
Water eruit laten lopen, filter gecontroleerd, stopcontact in orde, snoer in orde, geen stoppen doorgeslagen, stroom er een half uur af gehad, elektrisch circuit ontladen door aan te zetten zonder inpluggen in stopcontact.
Iemand een idee? Samsung staat weer te popelen om iemand langs te sturen voor €160 (excl onderdelen) Machine is ruim 2,5 jaar oud, garantie verlopen
Zo klaar met dat ding.
Hij wil niet meer aan. Hij lijkt uit te staan en na het indrukken van de aan-knop krijg ik alleen maar het uitschakel-geluid te horen.
De deur blijft ook op slot.
Water eruit laten lopen, filter gecontroleerd, stopcontact in orde, snoer in orde, geen stoppen doorgeslagen, stroom er een half uur af gehad, elektrisch circuit ontladen door aan te zetten zonder inpluggen in stopcontact.
Iemand een idee? Samsung staat weer te popelen om iemand langs te sturen voor €160 (excl onderdelen) Machine is ruim 2,5 jaar oud, garantie verlopen
Mocht iemand hulp nodig hebben met solderen, neem even contact op via DM.
[ Voor 19% gewijzigd door PerlinNoise op 12-07-2021 09:15 ]
Echt, ik heb al super veel gehad aan deze thread, enorm bedankt! Ben nog een beetje voorzichtig, maar het lijkt erop dat m’n Samsung EcoBubble het door deze thread het weer doet.
Het was wel even een klusje. Het meeste werk was het solderen van de punten op de print. Heeft wel even een uur gekost.
In ieder geval, de trommel draait weer rond en hopelijk blijft hij het voorlopig weer even doen.
Het was wel even een klusje. Het meeste werk was het solderen van de punten op de print. Heeft wel even een uur gekost.

In ieder geval, de trommel draait weer rond en hopelijk blijft hij het voorlopig weer even doen.
Vandaag bij PerlinNoise de printplaat laten solderen en de 1e was ging daarna volledig zonder problemen.PerlinNoise schreef op maandag 12 juli 2021 @ 09:15:
Mocht iemand hulp nodig hebben met solderen, neem even contact op via DM.
Goede tweaker om te laten solderen
Hier ook een ecobubble met de bekende problemen. Al wel meer dan vijf jaar oud, ik denk dat hij goed trillingsvrij stond en dat hij het daarom lang overleefd heeft. Ik heb de printplaat eruit, nog niet uit de gel gehaald maar ik ga eerst op zoek naar iemand die een soldeerbout heeft (regio twente) want dat heb ik niet, voordat ik de gel er ook af sloop.Ook geen multi-tool trouwens, dus ik ben benieuwd of dat met een uur priegelen met een stanley-mesje ook lukt.
"een leuk deuntje"...
Franz Peter Schubert draait zich om in zijn graf.rico_13 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 20:44:
Zonde, wat het is best een leuk deuntje wat die speelt als de was klaar is.![]()
[ Voor 8% gewijzigd door bwerg op 24-07-2021 15:24 ]
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
5 jaar is nog vrij lang inderdaad. Denk dat ik het record in handen heb, want de mijne heeft het 7 jaar vol gehouden. Ligt er voornamelijk aan hoe vaak je hem gebruikt vermoed ik. Doe ca. 1 á 2 wasjes per week.bwerg schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 15:22:
Hier ook een ecobubble met de bekende problemen. Al wel meer dan vijf jaar oud, ik denk dat hij goed trillingsvrij stond en dat hij het daarom lang overleefd heeft. ....
Weet iemand of het soldeer ook stuk kan zijn als je helemaal geen barstjes ziet?
Ik ben langs geweest bij iemand met een multi-tool en soldeerapparaat, we hebben drie uur zitten klungelen om die printplaat los te krijgen, vrij te maken van gel en opnieuw te solderen. Voor mijn ongetrainde oog zag ik geen barstjes of iets dergelijks, ook geen subtiele. De grote contactpunten (van de relays en de condensators) hebben we nu wel opnieuw gesoldeerd, maar ook degene waarvan ik het apparaat gebruikt heb heeft weinig ervaring dus het is lastig inschatten of dit iets gefixt heeft.
Ik kijk vanavond wel of ik het PCB gewoon zo uitprobeer of dat ik hier eerst nog even beter naar ga kijken (of iemand laat kijken die er meer aan kan zien).
Op basis van de verhalen (dat dat ding na 2-5 jaar standaard stuk gaat) lijkt het onwaarschijnlijk dat alle contactplaten nog goed zijn, maar we centrifugeren eigenlijk altijd op laag toerental, dus misschien is dat niet onmogelijk. De symptomen van onze wasmachine waren wel precies die genoemd werden bij een kapot PCB.
Ik ben langs geweest bij iemand met een multi-tool en soldeerapparaat, we hebben drie uur zitten klungelen om die printplaat los te krijgen, vrij te maken van gel en opnieuw te solderen. Voor mijn ongetrainde oog zag ik geen barstjes of iets dergelijks, ook geen subtiele. De grote contactpunten (van de relays en de condensators) hebben we nu wel opnieuw gesoldeerd, maar ook degene waarvan ik het apparaat gebruikt heb heeft weinig ervaring dus het is lastig inschatten of dit iets gefixt heeft.
Ik kijk vanavond wel of ik het PCB gewoon zo uitprobeer of dat ik hier eerst nog even beter naar ga kijken (of iemand laat kijken die er meer aan kan zien).
Op basis van de verhalen (dat dat ding na 2-5 jaar standaard stuk gaat) lijkt het onwaarschijnlijk dat alle contactplaten nog goed zijn, maar we centrifugeren eigenlijk altijd op laag toerental, dus misschien is dat niet onmogelijk. De symptomen van onze wasmachine waren wel precies die genoemd werden bij een kapot PCB.
Ik zag ook niks opvallends bij mijn printplaat, maar ik heb alle grote(re) contactpunten (en in het bijzonder de aandachtsvlakken die @Moreno83 heeft beschreven (waarvoor dank!bwerg schreef op maandag 26 juli 2021 @ 09:17:
Weet iemand of het soldeer ook stuk kan zijn als je helemaal geen barstjes ziet?
7 jaar en 1 maand en hij draait nog steeds. Ik begin nu toch wel bang te wordenMurdock1985 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 10:17:
[...]
5 jaar is nog vrij lang inderdaad. Denk dat ik het record in handen heb, want de mijne heeft het 7 jaar vol gehouden. Ligt er voornamelijk aan hoe vaak je hem gebruikt vermoed ik. Doe ca. 1 á 2 wasjes per week.
Update: ik zag geen specifieke kapotte contactjes dus ben maar gewoon alle genoemde belangrijke contactjes gaan solderen, te beginnen met de grote. Nou kan ik niet solderen (of wel, beoordeel zelf maar), maar:
1) ik heb achteraf toch gewoon een kapot contactje geïdentificeerd die ik dus niet gedaan heb
dus morgen weer een poging. Natuurlijk gewoon die bij de pijl...
2) De contactjes lijken soms erg moeilijk te smelten, mijn soldeerbout staat op 450 graden. Moet dit nog heter? Is de punt van de soldeerbout te vervuild? Mis ik techniek? Soms zit ik een minuut te hannesen om de punt zodanig tegen het contactpunt te krijgen zodat hij ook echt smelt.
3) ik heb een klein druppeltje tin op de printplaat laten springen, kan dit kwaad? Zie de rode cirkels op het plaatje hieronder (ik weet niet meer welke van de twee het was, de andere zat er al).
:strip_exif()/f/image/diDYnG1vZOVj8G0Thp0ksde6.jpg?f=fotoalbum_small)
4) is mijn soldeerkunst dermate dramatisch dat ik het iemand anders opnieuw moet laten doen?, of denkt de ervaren soldeerder "mwah, best oke"?
:strip_exif()/f/image/fLz9bOjPI7TZ7yhY0BkLVTLY.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/WINPZ4VIQte1aiyti8dlPqV0.jpg?f=fotoalbum_small)
Verder heb ik alvast wat eilandjes gemaakt in de plastic bak om de printplaat straks weer op te leggen, maar dat is wel met heat glue. Later bedacht ik me dat dat misschien niet handig is - dat smelt misschien als de componentjes heet worden - maar dat zou pas boven de 120 graden moeten zijn dus ik gok dat dat wel meevalt.
1) ik heb achteraf toch gewoon een kapot contactje geïdentificeerd die ik dus niet gedaan heb

2) De contactjes lijken soms erg moeilijk te smelten, mijn soldeerbout staat op 450 graden. Moet dit nog heter? Is de punt van de soldeerbout te vervuild? Mis ik techniek? Soms zit ik een minuut te hannesen om de punt zodanig tegen het contactpunt te krijgen zodat hij ook echt smelt.
3) ik heb een klein druppeltje tin op de printplaat laten springen, kan dit kwaad? Zie de rode cirkels op het plaatje hieronder (ik weet niet meer welke van de twee het was, de andere zat er al).
:strip_exif()/f/image/diDYnG1vZOVj8G0Thp0ksde6.jpg?f=fotoalbum_small)
4) is mijn soldeerkunst dermate dramatisch dat ik het iemand anders opnieuw moet laten doen?, of denkt de ervaren soldeerder "mwah, best oke"?
:strip_exif()/f/image/fLz9bOjPI7TZ7yhY0BkLVTLY.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/WINPZ4VIQte1aiyti8dlPqV0.jpg?f=fotoalbum_small)
Verder heb ik alvast wat eilandjes gemaakt in de plastic bak om de printplaat straks weer op te leggen, maar dat is wel met heat glue. Later bedacht ik me dat dat misschien niet handig is - dat smelt misschien als de componentjes heet worden - maar dat zou pas boven de 120 graden moeten zijn dus ik gok dat dat wel meevalt.
[ Voor 7% gewijzigd door bwerg op 26-07-2021 23:02 ]
Je mist techniek.bwerg schreef op maandag 26 juli 2021 @ 23:00:
Update: ik zag geen specifieke kapotte contactjes dus ben maar gewoon alle genoemde belangrijke contactjes gaan solderen, te beginnen met de grote. Nou kan ik niet solderen (of wel, beoordeel zelf maar), maar:
Maakt niet uit.3) ik heb een klein druppeltje tin op de printplaat laten springen, kan dit kwaad? Zie de rode cirkels op het plaatje hieronder (ik weet niet meer welke van de twee het was, de andere zat er al).
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/vvifdRsEIcMCzzdfBAlQzpBs.jpg?f=fotoalbum_small)
In bovenstaande plaatje zie je bij soldeerpunt 1 dat ie wel degelijk gebroken lijkt te zijn geweest. Het is niet mooi 1 soldeerpunt geworden, wss omdat je geen tin toegevoegd hebt.
Soldeerpunt 2 heeft te weinig tin en en je ziet dat de pin eigenlijk geen goed contact maakt met de printplaat.
Ik denk niet dat die gebroken was, er waren geen breukjes te zien. Maar ik gok dat die duidelijke rand gewoon de rand is van de druppel die ik erop heb gelegd (en wat wat niet mooi wilde vloeien).PerlinNoise schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 10:09:
In bovenstaande plaatje zie je bij soldeerpunt 1 dat ie wel degelijk gebroken lijkt te zijn geweest. Het is niet mooi 1 soldeerpunt geworden, wss omdat je geen tin toegevoegd hebt.
Soldeerpunt 2 heeft te weinig tin en en je ziet dat de pin eigenlijk geen goed contact maakt met de printplaat.
Ik heb wel tin toegevoegd, maar ik vermoedde dat meer niet altijd beter is (ik denk dan aan de dikke lagen koelpasta op CPU's) en aangezien een van de eerste soldeerpunten waar ik tin op deed een beetje op een hondendrol begon te lijken heb ik niet het hele soldeerpunt gehad. Maar ik zal nog eens proberen of ik ze netter krijg.
Ik heb nu zeker alle kapotte puntjes gehad. Nu te laat om nog terug te monteren en een testwasje te draaien, dus dat komt (over)morgen wel weer.
Laatste vraag: na het solderen heeft een enkel puntje een ietwat bruinere, koperkleurige kleur. Kan dit kwaad?
:strip_exif()/f/image/30VlMzLeR2eQsjcHpdDWH58Q.jpg?f=fotoalbum_small)
En ja, ik weet dat die puntjes eruit zien als tovenaars met hoedjes op
Ik kreeg die spitse puntjes er niet vanaf, maar dat lijkt me niet zo'n ramp.
Laatste vraag: na het solderen heeft een enkel puntje een ietwat bruinere, koperkleurige kleur. Kan dit kwaad?
:strip_exif()/f/image/30VlMzLeR2eQsjcHpdDWH58Q.jpg?f=fotoalbum_small)
En ja, ik weet dat die puntjes eruit zien als tovenaars met hoedjes op
Update: hij doet het weer.
Schijnbaar is mijn broddelwerk toch nog altijd beter dan dat van Samsung zelf.
Nu maar afwachten of dit het ook 5 jaar uithoudt. Nou ja, nu kan die printplaat er in ieder geval eenvoudig uit.
Schijnbaar is mijn broddelwerk toch nog altijd beter dan dat van Samsung zelf.
Met behulp van dit topic heb ik besloten mijn ecobubble te demonteren om de printplaat te maken. De machine deed over het gemiddelde programma 2x zo lang als zou moeten. De printplaat zat achter het scherm vast bij mijn model. Nu heb ik de silicone eraf maar ik zie eigenlijk nergens scheurtjes ofzo op contacten. Wel een groot puntje (rood omcirkelt foto 2) wat bovenin open is, dat lijkt me sowieso niet goed maar lijkt haast wel afabriek open te zijn geweest, zie althans nergens breuk of resten eromheen. Kunnen jullie gebaseerd op bijgaande foto's wellicht de potentiële risico punten aangeven? Of gewoon alles 'n keer aanraken met soldeerbout. Temperatuur advies?
:strip_exif()/f/image/MpBzGGgjxfh2SsChOUK4CVkJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MpBzGGgjxfh2SsChOUK4CVkJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/x0AvM0pOqFy4X8jP8E6aWl2k.jpg?f=fotoalbum_large)