Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moreno83
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 27-03-2024
reynard80 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 21:50:
Bedankt. Ben niet zo thuis in de triacs, als je dezelfde specs zoekt, moet je dan voltage en amperage kijken? Waarschijnlijk ook naar ontstekingsspanning? Nog meer?

Vervelende is dat je niet lang zonder wasmachine kan; mijn vriendin wil eigenlijk niet langer wachten (tot ik de triac binnen heb en getest of het uberhaupt werkt) en dus maar een nieuwe kopen.

Het gaat heel erg tegen mijn natuur in om een prima machine weg te doen (mechanisch lijkt ie nog perfect, weinig slijtage aan de motor) als er maar één onderdeeltje kapot is, maar we hebben ook niet de ruimte om een extra machine te stallen of een busje om hem weg te brengen als reparatie niet lukt..
Dat hebben de meeste mensen idd! Dat is juist waar de bedrijven geld mee verdienen , zelfde geldt voor televisies etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moreno83
hdandre68 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 22:21:
Is er iemand bekent met de site http://wasmachineonderdelenkopen.nl? Zij claimen ook printplaten van Samsung te hebben voor slechts €25

Iemand hier ervaring mee?
Printplaten uit China zelf zijn duurder dus zullen wel gereviseerde modellen zijn. Ik heb onlang een print gereviseerd die het bij mij wel deed en bij iemand op tweakers weer niet. Dus of het 100% garantie is ......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hdandre68
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 30-11-2023
Moreno83 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 14:38:
[...]

Printplaten uit China zelf zijn duurder dus zullen wel gereviseerde modellen zijn. Ik heb onlang een print gereviseerd die het bij mij wel deed en bij iemand op tweakers weer niet. Dus of het 100% garantie is ......
Ik gok het er maar niet op....Mijn Samsung heeft nu echt de geest gegeven en krijg hem niet meer aan de praat. Dus op zoek naar een nieuwe....geen Samsung

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bullseye1977
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:50
Hier het zelfde probleem.

Het moederbord eruitgehaald alle coating eraf gestoken en de hele print opnieuw door geslodeerd.

YouTube: Samsung EcoBubble stuck mid-program - Repair guide-l7JdQtrq7L0_10_53_19

Draait nu weer netjes voor de afgelopen 6 maanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:12
hdandre68 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 15:05:
Het lijkt erop dat na mijn eerste reparatie 8 maanden geleden mijn Samsung de geest heeft gegeven...als er iemand nog een goede printplaat heeft. Ik krijg de mijne na 3 pogingen niet meer aan de gang.... :(

Ik ga toch maar even op zoek naar een Beko lijkt me, of heeft iemand nog een suggestie voor een betaalbare, zeer betrouwbare wasmachine. Uiteraard geen Samsung!
Een jaar geleden hebben wij deze gekocht:
https://www.kieskeurig.nl...beko-wmy81483lmb2/prijzen

Wij zijn er zeer tevreden over, vele programmaatjes en alles is in te stellen vanaf 30 graden en de toeren zijn ook in te stellen. Wij zijn een gezin met drie pubers en die wasmachines draait gemiddeld wel 1 was per dag

[ Voor 5% gewijzigd door Bravertal op 06-08-2019 15:23 ]

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkleen
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-05 12:43
Ik heb een samsung WF0704y7e die ook zo goed als alle problemen heeft als in dit forum.
kort na de vakantie gingen de eeste 5 wasjes goed maar daarna bij het centrifugeren kwam spontaan de 3E melding omhoog. Het afpompen ging nog wel maar deze loopt droog en blijft dan maar draaien. Bij een nieuw programma of bijv. spoelen+centrifugeren gaat alles goed totdat de trommel moet gaan draaien. deze komt dan schokkerig in beweging maar draaien is er niet bij.

Ik heb het volgende gedaan: spanning eraf, afvoer schoongeblazen, putje leeg gehaald, alle slangen daar naar toe schoon/leegehaald/doorgeblazen. uiteindelijk de printkast (bij mij rechtsonder van achter) en alle stekkers eraf/erop en doen draaide de trommel licht maar niet zoals het hoort (bij centrigureren) de afvoerpomp blijkt ook maar draaien.

heeft iemand nog een suggestie? Of is dit ook een printplaatsoldeer probleem? ik heb namelijk mijn printplaat nog niet voorbij zien komen (volgens mij)? Dus hierbij bijgevoegd.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zjLRlWgAEXBZqQwf4JBMWh6z/thumb.jpg

Als iemand nog zo'n printplaat heeft liggen zodat ik het kan uitproberen zonder eerst alles te solderen dan is dat zeer welkom; na een vakantie stapelt de was zich snel op :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

jeroenkleen schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 13:52:
Ik heb een samsung WF0704y7e die ook zo goed als alle problemen heeft als in dit forum.
kort na de vakantie gingen de eeste 5 wasjes goed maar daarna bij het centrifugeren kwam spontaan de 3E melding omhoog. Het afpompen ging nog wel maar deze loopt droog en blijft dan maar draaien. Bij een nieuw programma of bijv. spoelen+centrifugeren gaat alles goed totdat de trommel moet gaan draaien. deze komt dan schokkerig in beweging maar draaien is er niet bij.

Ik heb het volgende gedaan: spanning eraf, afvoer schoongeblazen, putje leeg gehaald, alle slangen daar naar toe schoon/leegehaald/doorgeblazen. uiteindelijk de printkast (bij mij rechtsonder van achter) en alle stekkers eraf/erop en doen draaide de trommel licht maar niet zoals het hoort (bij centrigureren) de afvoerpomp blijkt ook maar draaien.

heeft iemand nog een suggestie? Of is dit ook een printplaatsoldeer probleem? ik heb namelijk mijn printplaat nog niet voorbij zien komen (volgens mij)? Dus hierbij bijgevoegd.[Afbeelding]

Als iemand nog zo'n printplaat heeft liggen zodat ik het kan uitproberen zonder eerst alles te solderen dan is dat zeer welkom; na een vakantie stapelt de was zich snel op :*)
Bij ons was dit het ook .. de monteur (nog 1 dag voor garantie verliep) verving eerst de motor en daarna de printplaat .. hierna is het probleem weggeweest ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moreno83
jeroenkleen schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 13:52:

heeft iemand nog een suggestie? Of is dit ook een printplaatsoldeer probleem? ik heb namelijk mijn printplaat nog niet voorbij zien komen (volgens mij)? Dus hierbij bijgevoegd.[Afbeelding]

Heb je een betere foto van de printplaat?
Kun je bijvoorbeeld uploaden via een upload site en dan de link hier plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkleen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moreno83
Die van jou is ook gegoten in silliconen. Ik zou hem persoonlijk eruit halen en eens aan de onderkant kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkleen
https://photos.app.goo.gl/QJ3RkzDqEyTjjUbX8

Hier de onderkant. Ik zie geen hele slechte solderingen en ik moet zeggen dat de silconen er zeer moeilijk in brokjes vanaf komt. Maar ik zal eens zien en dan willekeurig wat bijsolderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moreno83
jeroenkleen schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 22:33:
https://photos.app.goo.gl/QJ3RkzDqEyTjjUbX8

Hier de onderkant. Ik zie geen hele slechte solderingen en ik moet zeggen dat de silconen er zeer moeilijk in brokjes vanaf komt. Maar ik zal eens zien en dan willekeurig wat bijsolderen
Op de eerste foto rechtsboven in , dat is volgens mij de locatie van het koelblok. Daar is de soldering ook donkerder door de hitte. Ik zou dat stuk eens goed nakijken en door solderen. Je moet kijken naar kleine kringetjes om de puntjes.

Rest van het bordje kun je schoonmaken met alcohol.

[ Voor 3% gewijzigd door Moreno83 op 28-08-2019 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTice
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06-10-2023
Ik heb hetzelfde probleem. Reparatie zou iets van 300 euro kosten. Dank je wel. Voor mij nooit meer een Samsung met hun ecobubble. Belachelijk dat zo'n ontwerpfout gewoon wordt verzwegen en de consument opdraait voor de schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moreno83
MrTice schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 11:36:
Ik heb hetzelfde probleem. Reparatie zou iets van 300 euro kosten. Dank je wel. Voor mij nooit meer een Samsung met hun ecobubble. Belachelijk dat zo'n ontwerpfout gewoon wordt verzwegen en de consument opdraait voor de schade.
Nieuwe print kost 118 euro. Je kan hem zelf maken en dan kost het je afgezien van wat tijd niks.
Je kan het ook door iemand die handig is laten maken , kost je vaak een paar tientjes ivm de tijd.

300 euro is gewoon oplichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkleen
Tja ik heb alles gesoldeerd (heb dit vaker gedaan) en de unit werkte niet gelijk maar bij een 2de keer na wat rammelen aan de trommel en de unit ging ineens de trommel we weer draaien? Ik dub.dus of het nu werkelijk de trommel is of anders iets wat los is gerelateerd aan de motor? Kan het ook iets anders zijn? Of die grote condensator? De unit draaide daarna.namelijk wel even bij centrifugeren maar stopte daarna toch weer met een 3E :(

• Moreno83
3E is de motor melding. Die is denk ik niet stuk maar wellicht heb je ergens in de bekabeling een los contact. De trommel wordt door de motor aangestuurd via een as aan de achterkant.

Dit kan ook een probleem met de CPU zelf zijn , deze zit onder dat grote koelblok. Wil je eens een foto maken van die puntjes?

• jeroenkleen
https://photos.app.goo.gl/DDWuDjGk4WwjNfkY7

Ik denk ook aan een rotte kabel maar heb alles al doorgemeten en de verbinding bij de motor ook gecheckt. De as heb ik vorig jaar al loagehad voor een ander probleem toen liep de trommel aan aan de binnenkant. BVD!

Edit: net weer alles nagelopen en gesoldeerd contacten op connectors schoongemaakt maar helaas

[ Voor 9% gewijzigd door jeroenkleen op 29-08-2019 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moreno83
Het is zonde om hem weg te doen als je de as ook al vervangen/los hebt gehad.

Je moet erachter komen wanneer de print weer wat doet , bij welke beweging aan een kabel bijvoorbeeld.
Stopt hij accuut of blijft hij op een gegeven moment gewoon stil staan? Of komt hij bij het starten helemaal niet in beweging?

Het probleem bij de modellen in dit topic is dat hij halverwege het programma stopt , vaak geen melding maar gewoon stoppen. Af en toe de 3E melding.
De motor en de rest word door het IC onder het koelblok aangestuurd. Je hebt op het ijzeren koelblokje wat omhoog staat een FET zitten. Hier zitten er 2 van op de print. Zal wel een KIA78R15PI of soort gelijk iets zijn.
Wat zijn de 2 type nummers?

De zwarte IC rechts op de foto bij de 2 grote elco's is een bruggelijkrichter , die maakt dus van 230 wissel een gelijkspanning. Die gaat dan uiteindelijk door richting die 2 ic's waarvan er 1 de motor aanstuurt.
Bijvoorbeeld de KIA78R15PI , hier komt bij de eco bubble 17v binnen op pootje 1 en op pootje 2 zit dan 15V.

Aangezien je kan meten zou ik de datasheets opzoeken van die 2 componenten. De naam zegt het vaak al en de datasheets zijn niet zo moeilijk , ikea handleiding is moeilijker haha.

Mocht de motor in het begin wel draaien maar later in het programma niet meer , dan heb je ergens een breukje in de print wat los gaat zitten omdat de print te heet wordt. Print koelt af , contactje komt weer samen , motor draait weer......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moreno83
Je kan overigens 1 van de 2 fets die recht op staat even goed warm maken met een heatgun/fohn en kijk dan of die dan wel wil starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkleen
@Moreno83 ik heb 1 & ander nogmaals doorgemeten maar gelijkrichter is goed; ook warm stoken helpt niet mbt een verschil ook weer bedrading gecheckt :( ook print onder microscoop gehad; geen breuk kunnen vinden. het blijft soms wel soms niet. we hebben besloten om maar een nieuwe te kopen; voor ons nooit meer een samsung ; nogmaals dank voor alle suggesties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazer
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Bazer

En nou?

Goed te zien dat er een simpele oplossing is voor velen, mede dankzij de helpende soldeerbout van @moreno83. _/-\o_
Samsung is helaas niet beter geworden want de wat nieuwere ecobubble, eentje die ik heb, heeft dit probleem ook. Tenminste, het programma wordt doorlopen, bij ongeveer 10 min, net als de was moet gaan centrifugeren, gaat ie niet centrifugeren maar draait rustig rondjes. Van 10 springt ie dan ineens (na een heeeeele poos op 10 te blijven staan) naar 0. Heb de machine nu uit elkaar liggen maar punt is alleen dat de print niet fatsoenlijk los te halen is... (zit ook helemaal in de kit maar ook direct aan het display. Verder begint het lager sinds kort ook al wat te "rommelen".. Gaat geen goedkope reparatie worden.
Machine net 3 jaar en een paar maanden oud. Fijn Samsung :(
Ga voor nu even zoeken naar een tweedehandsje (maar geen Samsung) zodat ik snel weer kan wassen.

Om dit draadje in de zoekmachines naar boven te krijgen maar even mijn machien:
Samsung Eco bubble VRT plus WW90J6603E

Kamperen; alles wat je thuis laat is meegenomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moreno83
Bazer schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 00:19:
Goed te zien dat er een simpele oplossing is voor velen, mede dankzij de helpende soldeerbout van @moreno83. _/-\o_
Samsung is helaas niet beter geworden want de wat nieuwere ecobubble, eentje die ik heb, heeft dit probleem ook. Tenminste, het programma wordt doorlopen, bij ongeveer 10 min, net als de was moet gaan centrifugeren, gaat ie niet centrifugeren maar draait rustig rondjes. Van 10 springt ie dan ineens (na een heeeeele poos op 10 te blijven staan) naar 0. Heb de machine nu uit elkaar liggen maar punt is alleen dat de print niet fatsoenlijk los te halen is... (zit ook helemaal in de kit maar ook direct aan het display. Verder begint het lager sinds kort ook al wat te "rommelen".. Gaat geen goedkope reparatie worden.
Machine net 3 jaar en een paar maanden oud. Fijn Samsung :(
Ga voor nu even zoeken naar een tweedehandsje (maar geen Samsung) zodat ik snel weer kan wassen.

Om dit draadje in de zoekmachines naar boven te krijgen maar even mijn machien:
Samsung Eco bubble VRT plus WW90J6603E
In jou geval kan het heel goed de soldering zijn. Ik heb onlangs een Samsung condens droger gekocht die hetzelfde deed. Start het programma en ging zo naar 0....
Uiteindelijk alles door gesoldeerd en deed het weer , mooi goedkoop een droger.

Het lawaai maken bij het centrifugeren komt waarschijnlijk door de 2 schokbrekers waar de trommel aan hangt. Tenminste bij mijn Samsung wasmachine zit de motor vast aan de trommel maar wordt op zijn plek gehouden door 2 schokbrekers. Het rubberen gedeelte laat los/brokkelt af.
Als je een klein beetje handig bent kun je dat zelf wel vervangen.

• Bazer
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Bazer

En nou?

Ik verdenk ook nog steeds de printplaat. Maar Samsung heeft nog meer zijn best gedaan om de printplaat in te gieten. Ook zitten er veel SMD componenten op die makkelijk afbreken/losraken op het moment dat je de siliconenlaag (of hoe dat spul ook heet) verwijdert.

De trommel hangt in veren om hem op z'n plek te houden en leunt op twee schokbrekers. het geluid komt echt vanuit de lagers helaas. Geen rubber wat afbrokkelt in deze machine in ieder geval.

Hoewel het allemaal zaken zijn die ik makkelijk zou kunnen maken kost het me nu te veel tijd ivm privézaken. Daarom tijdelijk even een tweedehandsje, dan hebben we voor het moment een oplossing, over een paar weken kijken we dan verder.

wilde alleen melden dat dus ook nieuwere machines deze kwaal kunnen hebben

Kamperen; alles wat je thuis laat is meegenomen!

• Moreno83
Als de lagers het probleem zijn moet je ook veel lawaai horen als je zelf de trommel beweegt. Echter denk ik toch dat het de schokbrekers zijn en dan met name de bevestiging onderin , die lijkt intact echter is daar wat afgebroken. Ik keek er zelf ook overheen.
Of maakt je machine vanaf het begin lawaai? Als het alleen centrifugeren is zijn het eerder de schrokbrekers....

Ik ken de print wel die je hebt en die kun je prima los maken , iig de silliconen aan de rand , de rest hoeft niet. Dezelfde print zit ook in meerdere Samsung wasmachines en drogers. Jij hebt aan 1 kant het display zitten en aan de andere kant de voeding.

YouTube: De wasmachine schudt en beeft, en verschuift

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dountill
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-05 13:29
Ook ik ben de trotste eigenaar geworden van een EcoTrouble. Gelijk na het Google'en dit topic gevonden en de oplossing van @Moreno83 toegepast (bedankt voor je snelle reacties).

De behuizing heb ik door middel van lijmpistool lijm weer aan elkaar gekregen. De print zelf rust nu op een stukje anti statisch schuim (die waar printplaatjes op geleverd worden bijv.)

Hij heeft zijn eerste programma weer met succes af kunnen maken, top!

Mijn Steamaccount. Altijd op zoek om te ruilen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moreno83
Mooi dat die weer werkt! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snakeman123
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-05 14:51
Hallo Tweakers,

Na 4 jaar gebruik gemaakt van mijn eco bubble wasmachine. Heb ik toch hetzelfde euvel als jullie dat mijn wasmachine pauzeert tijdens de run. Printplaat eruit gehaald en kit eraf gehaald nu heb ik een soldeerbout geleend maar de tin smelt niet. Ik las ergens in deze thread over cold Solder joint en dat je er flux op moet doen om het te laten smelten. Waar kan ik dit kopen? Ik Zie 3 puntjes die ik echt kan zien die aandacht hebben. Zien jullie er nog meer?

https://imgur.com/a/yfwxkQO

[ Voor 14% gewijzigd door Snakeman123 op 03-10-2019 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moreno83
Dan heeft je soldeerbout niet voldoende vermogen of je punt is te klein. Flux is niet perse nodig.

Er zijn veel meer puntjes die wel wat tin kunnen gebruiken maar het probleem zit juist in het midden. Waar de pijl naar toe wijst. Die opnieuw solderen en je bent er waarschijnlijk al.
Dat de pijl daar naar toe wijst is toeval , is gewoon voor de fabriek dat de computer weet wat waar komt.

Goed kijken bij die kleine puntjes in het midden , waarschijnlijk zie je wel een breukje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01:53
@Snakeman123 gebruik je een temperatuurgeregelde bout? Anders wordt het lastig. En zoals moreno aangeeft: die lippen van de koeling zijn niet zo belangrijk, het gaat om de electrische verbindingen van de componenten. Foto is niet gedetailleerd genoeg om eea goed te kunnen zien, de relevante"fretting" is echt moeilijk te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amotea
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-01 17:45
Ik heb hetzelfde probleem na ca. 4 jaar gebruik.

Als je de stekker eruit haalt terwijl hij aan staat (niet in een programma) en dan even wacht tot hij helemaal uitgaat, dan heb je in de wasbeurt daarna meer kans dat hij het programma afmaakt lijkt het. Dit werkte bij mij bij tot nu toe 3 van de 4 keer, kan toeval zijn, maar hiervoor deed hij het elke keer niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moreno83
Is gewoon de print die afkoelt waardoor de contactjes weer samen komen. Je begint het programma , print wordt weer warm en de contactjes worden weer verbroken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-05 23:47

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik vraag me af hoeveel wassen mensen draaien? Ik heb zelf een cheapo Siemens die nu al ~14 jaar oud is (of langer geen idee) maar draai maar 2 misschien 3 wasjes in de week.

Staat me bij ooit iets gehad te hebben, hele ding uit elkaar gehaald, schoongemaakt en weer in elkaar gezet en doet het tot nu weer gewoon.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moreno83
prutser001 schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 10:30:
Ik vraag me af hoeveel wassen mensen draaien? Ik heb zelf een cheapo Siemens die nu al ~14 jaar oud is (of langer geen idee) maar draai maar 2 misschien 3 wasjes in de week.

Staat me bij ooit iets gehad te hebben, hele ding uit elkaar gehaald, schoongemaakt en weer in elkaar gezet en doet het tot nu weer gewoon.
Siemens van 14 jaar geleden is beter gebouwd dan een huidige wasmachine.
Ik draai dagelijks wel een was ivm een kleine..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snakeman123
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-05 14:51
Ik heb vandaag voor het eerst een soldeerbout gebruikt in mijn leven. Spannend of alles goed ging. Heb paar aansluitingen opnieuw laten smelten en uiteraard degene bij de pijl. Printplaat terug gemonteerd en 1e was direct geslaagd. Katoen 40 graden. Nu een kort programma jeans draaien. Dankje voor deze thread. :):)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Intergalactic
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-05 17:22

Intergalactic

Testlab Coördinator & Moderator Harde Waren

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

Mijn ouders hadden het zelfde probleem, of samsung of een PCB boer.
gelukkig heb ik ze hier in tegengehouden, ik heb alles gecontroleerd en tot mijn schrik was het PCB er echt slecht aantoe. waar ik hier enkel een paar puntjes lees, heb ik er ongeveer 15-20 overnieuw moeten doen.

was machine draait weer en de ouders blij, ben blij dat ik dit draadje ben tegen gekomen :)

𝙸𝚗 𝚜𝚙𝚊𝚌𝚎 𝚗𝚘 𝚘𝚗𝚎 𝚌𝚊𝚗 𝚑𝚎𝚊𝚛 𝚢𝚘𝚞 𝚜𝚌𝚛𝚎𝚊𝚖 | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moreno83
Intergalactic schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 20:39:
Mijn ouders hadden het zelfde probleem, of samsung of een PCB boer.
gelukkig heb ik ze hier in tegengehouden, ik heb alles gecontroleerd en tot mijn schrik was het PCB er echt slecht aantoe. waar ik hier enkel een paar puntjes lees, heb ik er ongeveer 15-20 overnieuw moeten doen.

was machine draait weer en de ouders blij, ben blij dat ik dit draadje ben tegen gekomen :)
Bij elke print is de staat echt slecht echter ziet niet iedereen dit en pakken ze alleen het middelste gedeelte aan en stopt hij weer na zoveel tijd. Ik zou persoonlijk de silliconen bij het koelblok ook deels verwijderen zodat de warmte wat makkelijker weg kan. Mooi dat hij het weer doet! 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Intergalactic
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-05 17:22

Intergalactic

Testlab Coördinator & Moderator Harde Waren

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

Moreno83 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 13:53:
[...]

Bij elke print is de staat echt slecht echter ziet niet iedereen dit en pakken ze alleen het middelste gedeelte aan en stopt hij weer na zoveel tijd. Ik zou persoonlijk de silliconen bij het koelblok ook deels verwijderen zodat de warmte wat makkelijker weg kan. Mooi dat hij het weer doet! 8)
ik heb elk punt gecontroleerd, juist om die reden. Ik heb idd ook een gedeelte weg gesneden :D

𝙸𝚗 𝚜𝚙𝚊𝚌𝚎 𝚗𝚘 𝚘𝚗𝚎 𝚌𝚊𝚗 𝚑𝚎𝚊𝚛 𝚢𝚘𝚞 𝚜𝚌𝚛𝚎𝚊𝚖 | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amotea
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-01 17:45
Hoe controleer je de punten het beste? Voor iemand die nog nooit echt gesoldeerd heeft. Links naar tutorials e.d. welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan
  • Laatst online: 26-05 13:58

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Onze is nu 5 jaar oud, ik heb 2 jaar geleden de printplaat gesoldeerd en vandaag weer een 3e motormelding. Ik heb net de printplaat er weer uitgehaald en zag dat de grote contacten weer los zaten, ik heb ze net opnieuw gesoldeerd en de wasmachine draaid nu weer vrolijk. Op naar de volgende 2 jaar hoop ik. Het is toch triest eigenlijk, maarja, gelukkig ben ik een handige harry ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moreno83
Je kan het oplossen door het solderen in 1x goed te doen. Dit kan door de banen te verstevigen met pootjes van elco's. Ik doe dit bij elke reparatie en nog nooit 1 terug gehad.

Mooi dat je het zelf kon oplossen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Het zijn echt de pootjes die door de pcb heenkomen en die los gaan zitten in de soldeereilandjes. Ik kan me niet goed voorstellen hoe je dat verstevigd met 'pootjes op de banen'?

// om duidelijk te zijn, de eilandjes die ik gisteren heb gesoldeerd zijn andere dan die ik 2 jaar geleden heb gedaan. Gisteren heb ik er een stuk of 10 gedaan, 2 jaar terug maar 4 meen ik.

[ Voor 35% gewijzigd door ocdaan op 08-11-2019 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moreno83
Ja snap ik , de hele print heeft er last van niet alleen de eilandjes in het midden. Maar die pootjes die door de pcb heen komen lopen ergens naar toe. Je kan dus een pootje van een elco pakken en die vast solderen aan 1 van die puntjes. Andere eind soldeer je dan vast aan de plek waar het pootje naar toe loopt. Zo maak je het wat steviger en gaat het ook niet meer defect. Iig niet meer op die plek haha. Ik doe dat bij elke reparatie en nog nooit 1 terug gekregen.

Ik zou persoonlijk de silliconen rond om het koelblok ook weg halen , zo kan de warmte makkelijker weg en verleng je de levensduur van de print.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Ja okay, bij die van mij beperkt het zich nu nog tot de eilandjes. Ik zal het onthouden voor als het mogelijk erger wordt. Dank voor je hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1251778

Moreno83 heeft mijn print perfect gereviseerd een tijdje geleden. Helaas hebben wij nu alsnog afscheid moeten van onze Samsung Ecobubble 8kg (WF80F5EBP4W), want de trommellagers e.d. waren op hun eind. Dus wie de hier besproken problemen heeft met deze machine, kan onze print overnemen. Neem bij interesse contact op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moreno83
Anoniem: 1251778 schreef op zondag 17 november 2019 @ 14:50:
Moreno83 heeft mijn print perfect gereviseerd een tijdje geleden. Helaas hebben wij nu alsnog afscheid moeten van onze Samsung Ecobubble 8kg (WF80F5EBP4W), want de trommellagers e.d. waren op hun eind. Dus wie de hier besproken problemen heeft met deze machine, kan onze print overnemen. Neem bij interesse contact op.
Jammer dat je machine lawaai maakt bij het centrifugeren! Probleem hoeft niet de lagers te zijn , denk eerder de 2 schrokbrekers onder de trommel. Die zijn van plastic en breken langzaam af waardoor er speling zit en de trommel dus makkelijker kan bewegen.

De 2 schrokbrekers kosten samen 15 euro. Of een stuk fietsband er tussen knuppen haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05:39
Moreno83 schreef op maandag 18 november 2019 @ 15:34:
[...]

Jammer dat je machine lawaai maakt bij het centrifugeren! Probleem hoeft niet de lagers te zijn , denk eerder de 2 schrokbrekers onder de trommel. Die zijn van plastic en breken langzaam af waardoor er speling zit en de trommel dus makkelijker kan bewegen.

De 2 schrokbrekers kosten samen 15 euro. Of een stuk fietsband er tussen knuppen haha.
Ik heb hier met mijn ruim 6 jaar oude wasmachine ook last van. Afgelopen eind augustus liep de trommel vast tijdens het spoelen tijd de wasbeurt. Uiteindelijk ging ie door naar het centrifuge deel. Dat ging wel goed, maar rammelde aan alle kanten. Het rubber (manchet?) aan de voorkant was toen een deel afgesleten. Sindsdien maximaal 800 toeren en wel vollere wassen. Deed vaak halve trommel wasjes op een dagelijks programma van iets meer dan een uur. Maar ik merk dat de krachten dan niet goed verdeeld worden tijdens het spoelen en dat de trommel dan dus vastloopt. Dus dat doe ik niet meer en bij vollere wasjes gaat het eigenlijk altijd goed.

Misschien toen een keer weer losmaken en kijken of ik die schokbrekers kan vervangen of met een fietsband ofzo. Heeft iemand toevallig foto's hoe die dingen eruit zien?

Niet het eerste probleem: Na bijna 3 jaar ook al een probleem met het kruis achter gehad. Laten repareren voor ca. 180 euro.

In ieder geval geen problemen met de print gehad tot nu toe.

[ Voor 5% gewijzigd door nadroJ op 18-11-2019 15:45 ]

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moreno83
Onderstaande filmpje even bekijken.

YouTube: De wasmachine schudt en beeft, en verschuift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
Top, dank voor het filmpje

https://www.europart.nl/a...e3p4wen-fwmsebnnl-1469320

Die schokbrekers gelijkwaardig aan origineel zijn prima te doen que prijs. Een dezer dagen/weken maar eerst even opschroeven om even te inspecteren hoe het precies zit en of ik het helemaal zelf kan/wil doen.

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moreno83
Ik heb ze al vanaf 7.50 gezien. Goed zoeken op internet! Je kan er wel redelijk goed bij hoor maar is geen klusje van 10 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Schokbrekers en veren heb ik ook nog vervangen, maar had te weinig effect.. Is trouwens goed te doen en betaalbaar. Schokbrekers kan je goed bij door de machine op z'n kant te zetten en de onderplaat los te schroeven. Veren kan je bij door deksel aan de bovenkant weg te halen, print of zeepbak los/opzij, een touw of band door veeruiteinde en dan uitrekken en eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
@Anoniem: 1251778 Thanks voor de tips. Hoezo te weinig effect?

[ Voor 10% gewijzigd door nadroJ op 20-11-2019 22:57 ]

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@nadroJ Bij het centrifugeren begon de machine zodanig te trillen dat het display flikkerde en het programma niet verder ging. Nadat ik de schokdempers had vervangen, ging dit een een aantal weken beter en maakte de machine netjes de programma's af. Maar daarna ging de machine toch weer harder trillen en kwam zelfs van z'n plek. Machine viel uit, ook wel foutcode AE. Toen veren vervangen, maar dat hielp niets. Uiteindelijk besloten om een nieuwe wasmachine te kopen. Lager vervangen was misschien nog een optie geweest, maar daar had ik geen zin meer in

• Moreno83
Ik heb zelf geen ervaring bij het lager van deze machines. Wel van de condens/warmte drogers.

Als je een klein beetje handig bent kun je het allemaal zelf , er is ruimte zat in deze machine!

• nadroJ
@Anoniem: 1251778 helder. Bij mij trilt de machine niet zodanig erg. Programma's worden afgemaakt gelukkig. Als ik de machine toch openmaak kan ik gelijk ook de veren en misschien de lager vervangen (kijken hoe dat moet).
Geld voor een nieuwe machine is er, maar zou mooi zijn als de machine nog wat jaren mee kan.

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moreno83
nadroJ schreef op donderdag 21 november 2019 @ 10:09:
@Anoniem: 1251778 helder. Bij mij trilt de machine niet zodanig erg. Programma's worden afgemaakt gelukkig. Als ik de machine toch openmaak kan ik gelijk ook de veren en misschien de lager vervangen (kijken hoe dat moet).
Geld voor een nieuwe machine is er, maar zou mooi zijn als de machine nog wat jaren mee kan.
Goede instelling! Ik wou dat meer mensen dat zouden doen. Onderdelen zijn niet zo duur , kost alleen wat tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-05 11:56
dicksterk schreef op maandag 13 november 2017 @ 17:14:
Aan iedereen hier: samsugn doet het prima als het gaat om multimedia, zoals tv's en smartphones. Maar de wasmachines van samsung zijn echt niet bijzonder van kwalitiet, dat lees je hier, en ook op vele andere fora. Dus laat je een voglende keer niet verleiden door een mooi design. momen teel is er maar 1 degelijk budgetmerk en dat is beko(neem dan wel een koolborstelloos model, want koolborstels zijn het zwakke punt van beko), dan kan je met een gerust hart 8-10 jaaar vooruit. merken als samsung, lg, de goedkope lijne van bosch/siemens, en vooral indesit en whirlpool bieden veel minder kwaliteit.
WIj hebben een jaartje geleden ook een Beko gekocht. Verschil met Samsung was in eerste plaats de prijs (bijna de helft) en het deurtje om nog even snel een paar sokken erbij te gooien. Beko zal wellicht iets minder goed zijn dan Samsung, maar heus niet 2x slechter.
Wij hebben de volautomaat nu volop in gebruik en werkt ideaal, zeker met spul dat in de droger kan. Vuil en droog erin, schoon en droog eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scatman
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-05 11:00
iemand ervaring of de volgende symptonen duiden op een printplaat die stuk is?
We hebben een ecobuble uit 2014 en deze blijft heeeeeeeel lang hangen op 9 minuten.
Er wordt niet echt gecentrifugeerd (het ronddraaien van de trommel verloopt heel traag, waardoor de was er nat uitkomt). Er verschijnt geen errorcode op het diplay en de filter is reeds schoongemaakt
Anoniem: 999563 schreef op donderdag 23 november 2017 @ 18:56:
Net een was gedraait, bij het eind centrifugeren blijft het programma hangen op 9 min.
Diverse keren geprobeerd om alleen te centrifugeren maar ook dan maakt hij het programma niet af en de was blijft nat.
Nee het was geen volle trommel en nee ook niet te weinig was.
Machine is pas 1 jaar en 5 maanden oud !
Ik dacht koop een machine die wat duurder is en daardoor wat langer meegaat, kom ik even van een koude kermis thuis zeg!
Weet iemand misschien wat dit kan zijn en hoe ik dit kan oplossen?
Heb er niet echt vertrouwen in dat Samsung met een goede regeling komt aan de berichten hiervoor te zien.
Ga morgen wel bellen met ze natuurlijk.
Zal ook wel aan de printplaat liggen....
Alvast bedankt voor de reacties !
@Anoniem: 999563 weet jij wat bij jou de oplossing was?.

[ Voor 55% gewijzigd door scatman op 26-11-2019 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro ofzo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-05 10:02
scatman schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 08:15:
iemand ervaring of de volgende symptonen duiden op een printplaat die stuk is?
We hebben een ecobuble uit 2014 en deze blijft heeeeeeeel lang hangen op 9 minuten.
Er wordt niet echt gecentrifugeerd (het ronddraaien van de trommel verloopt heel traag, waardoor de was er nat uitkomt). Er verschijnt geen errorcode op het diplay en de filter is reeds schoongemaakt
Het viel mij toevallig op dat de onze de laatste tijd ook wel erg lang over centrifugeren deed, al kwam de was er uiteindelijk altijd wel droog uit.

Sinds vandaag is de machine echter helemaal dood, gaat niet eens meer aan.

Opengeschroefd, en de volgende zaken vallen al op:
- binnenkant van de deksel waar de printplaat in zit is op 1 plek bedekt met bruine vloeistof en de elco die daar recht onder zit staat nogal bol
- de zekering op de printplaat is gesprongen

Verder draait de motor heel zwaar. Als ik de snaar los haal draait de trommel gewoon vrij, maar de motor nog steeds heel zwaar. Voor zover ik me kan herinneren draaide de trommel altijd vrij soepel ook als de machine uit stond, maar toen was de printplaat ook nog heel.

Ik ga morgen maar eens rustig verder kijken maar waarschijnlijk wordt dit ook een poging tot elco + zekering vervangen en overige verbindingen opnieuw solderen, voor zover me dat lukt met mijn beperkte soldeerkennis en $2 chinashop soldeerbout 8)7

Tenzij iemand anders deze symptomen herkent en me in de juiste richting kan sturen, vooral mbt de motor. Het zou namelijk wel nogal zonde van mijn tijd zijn als ik de hele printplaat herstel en de zekering / elco er binnen 1 was weer uitspringen omdat het toch iets met de motor blijkt te zijn...

• Moreno83
Bolle elco is natuurlijk nooit goed. Let wel goed op de uF/Volt. Volt mag nooit lager zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nils25
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 30-03-2024
Heb de printplaat ook gesoldeerd, zit nu alleen met code UC, welke opties heb ik om te controleren waar dit weg komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moreno83
Als die dat eerder niet deed en nu wel dan heb je vermoedelijk wat beschadigd bij het los maken van de print.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-05 11:56
Ik geef diepgaande trainingen in solderen en repareren van printplaten. Wil best wat klusjes opknappen voor degenen die zelf moeite hebben met solderen/repareren.
Kapotte sporen op een printplaat is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

hmmm ik heb blijkbaar een model waarbij de rubber "opgegeten" is .... leuk .. is dit een makkelijke klus om te vervangen ?

of zijn er mensen die hem willen hebben voor "parts" (dm me aub)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moreno83
Voordeel van deze print is dat het een single layer print is. Als je de print dus beschadigd bij het los maken wat veel voor komt kun je dus een brug maken om zo de print weer te herstellen. Is simpel weg kijken waar komt het spoortje vandaan en waar loopt die naar toe.

@Ramon 73 , het probleem zit hem voornamelijk in het los maken van de print. Deze zit aan de bovenkant en onderkant gegoten in silliconen. Zonder het slopen van de bak is het een tijd rovende klus!
Zou me niet verbazen dat de laag een bepaalde dikte heeft die bepaald hoe lang de print ongeveer mee gaat voordat hij sneuvelt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drakkuz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-09-2020
Vandaag het "kastje" uit de wasmachine gehaald, met de Dremel de onderkant opengemaakt. Op het filmpje zie je dat de man nu met wat kracht de plaat eraf trekt. Bij mij zit de plaat echt muur en muur vast en compleet ingegoten aan de boven en onderkant van de printplaat.

Afbeeldingslocatie: https://app.unsee.cc/#77eec326

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/a/N8mTuZU

ga ik zo goed? tips? Gr Suus

[ Voor 30% gewijzigd door Drakkuz op 23-12-2019 20:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moreno83
Je kunt nu het beste een lange platte schroevendraaier gebruiken en voorzichtig onder de silliconen steken en heel voorzichtig omhoog wippen. Doe dit heel rustig anders breekt je print door midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drakkuz
Moreno83 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 08:17:
Je kunt nu het beste een lange platte schroevendraaier gebruiken en voorzichtig onder de silliconen steken en heel voorzichtig omhoog wippen. Doe dit heel rustig anders breekt je print door midden.
Top tip ik heb het!
Zou je kunnen kijken of er iets mis is?

https://imgur.com/a/gCpfAKu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moreno83
Deze printen hebben allemaal hetzelfde probleem en die vind je in het midden van de print. Hier laat de soldering los. ( Zie de pijl ). De pijl is overigens voor de fabriek hoe de print moet liggen dus betekent niet dat de print daar stuk gaat zoals mensen denken. 8)7

Je hebt volgens mij de print op 2 plekken beschadigd. Boven in rechts en rechtsonderin. Je ziet daar een onderbreking van de zwarte streep. Die is bijvoorbeeld voor de deurspanning. ( DE melding ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drakkuz
Moreno83 schreef op woensdag 25 december 2019 @ 20:57:
Deze printen hebben allemaal hetzelfde probleem en die vind je in het midden van de print. Hier laat de soldering los. ( Zie de pijl ). De pijl is overigens voor de fabriek hoe de print moet liggen dus betekent niet dat de print daar stuk gaat zoals mensen denken. 8)7

Je hebt volgens mij de print op 2 plekken beschadigd. Boven in rechts en rechtsonderin. Je ziet daar een onderbreking van de zwarte streep. Die is bijvoorbeeld voor de deurspanning. ( DE melding ).
Bedoel je de zwarte rand om de hele print heen? Kan ik er nog wel iets mee dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moreno83
Ja , loopt gedeeltelijk een baan van de print langs. Op de foto bovenin rechts zie je een baan lopen en die wordt onderbroken door een beschadiging. Ik gok dat als je hem nu aansluit hij of niet aan gaat of foutmeldingen geeft......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drakkuz
Moreno83 schreef op woensdag 25 december 2019 @ 21:16:
Ja , loopt gedeeltelijk een baan van de print langs. Op de foto bovenin rechts zie je een baan lopen en die wordt onderbroken door een beschadiging. Ik gok dat als je hem nu aansluit hij of niet aan gaat of foutmeldingen geeft......
Dus ik kan er niets meer mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moreno83
Jawel. Er is nog niks aan de hand.

Als leek is dit lastig maar ik heb wel een tip voor de mensen die dit nooit doen. Deze print is een "single layer" print , oftewel , er lopen maar aan 1 kant van de print banen dus als een baan onderbroken word kun je die makkelijk herstellen.
Leg de print neer zoals op de foto en zet op je mobiel de zaklamp aan. Deze leg je onder de print waar je denkt dat hij is onderbroken , zo kun je zien hoe het spoortje loopt en of die ook daadwerkelijk onderbroken is. ( soort van x-ray ). Het spoortje loopt van 1 punt naar een ander punt en deze kun je verbinden met bijvoorbeeld een pootje van een elco of een ander kabeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drakkuz
Als leek is dit lastig maar ik heb wel een tip voor de mensen die dit nooit doen. Deze print is een "single layer" print , oftewel , er lopen maar aan 1 kant van de print banen dus als een baan onderbroken word kun je die makkelijk herstellen.
Leg de print neer zoals op de foto en zet op je mobiel de zaklamp aan. Deze leg je onder de print waar je denkt dat hij is onderbroken , zo kun je zien hoe het spoortje loopt en of die ook daadwerkelijk onderbroken is. ( soort van x-ray ). Het spoortje loopt van 1 punt naar een ander punt en deze kun je verbinden met bijvoorbeeld een pootje van een elco of een ander kabeltje.
[/quote]

Ik ben een extreme leek :( ik ga een foto voor je maken met lampje eronder, ik zie namelijk niets lopen, alleen een "gele"band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drakkuz
https://imgur.com/a/gCpfAKu de foto van de eventuele onderbrekingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moreno83
Bovenste foto is goed , geen onderbreking! Op de onderste foto zie je een zwarte baan die is onderbroken , deze moet hersteld worden. Dit kan je doen door bijvoorbeeld aan beide kanten van die baan wat te krassen en een kabeltje te solderen. ( Brugje ).

Daarnaast de punten in het midden herstellen met de soldeerbout. ( Aanstippen ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drakkuz
Moreno83 schreef op woensdag 25 december 2019 @ 21:52:
Bovenste foto is goed , geen onderbreking! Op de onderste foto zie je een zwarte baan die is onderbroken , deze moet hersteld worden. Dit kan je doen door bijvoorbeeld aan beide kanten van die baan wat te krassen en een kabeltje te solderen. ( Brugje ).

Daarnaast de punten in het midden herstellen met de soldeerbout. ( Aanstippen ).
dan moet ik even kijken waar ik een bruggetje vandaan kan halen, ik moet dus het zwart een beetje bloot leggen aan weerskanten toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moreno83
Ja idd. Je hebt een onderbreking in de baan en deze moet hersteld worden. Dus aan beide kanten waar die onderbroken is wat krassen in de baan zelf zodat je het koper ziet. Hier soldeer je dan de brug op. Je kan van alles gebruiken wat te solderen is. Bijvoorbeeld een dun draadje van een telefoon snoer of internet kabel. Dit gedeelte gaat een vrij lage spanning door dus de kabel hoeft niet dik te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drakkuz
Moreno83 schreef op woensdag 25 december 2019 @ 21:52:

Ik pas weer even aan, heb het bruggetje vakkundig gesoldeerd hahahahha, dat is echt iets waar je feeling voor moet hebben...
Ook een foto erbij van het gedeelte met de pijl, zie niet waar ik daar moet druppelen.

[ Voor 18% gewijzigd door Drakkuz op 25-12-2019 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moreno83
Ach , als het maar werkt! :)

De pijl wijst naar een klein componentje die er bruin uit ziet. Daar onder zitten 8 contactjes op een rij. ( Op de foto onder elkaar ).
Daarnaast zitten ook 8 contactjes en alle 16 moet je even aanstippen. De grootste verzoorzaken van alle problemen zit direct onder het bruine component. Deze heeft een klein kringetje om het contact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drakkuz
Moreno83 schreef op woensdag 25 december 2019 @ 23:16:
Ach , als het maar werkt! :)

De pijl wijst naar een klein componentje die er bruin uit ziet. Daar onder zitten 8 contactjes op een rij. ( Op de foto onder elkaar ).
Daarnaast zitten ook 8 contactjes en alle 16 moet je even aanstippen. De grootste verzoorzaken van alle problemen zit direct onder het bruine component. Deze heeft een klein kringetje om het contact.
https://imgur.com/a/AvHK0tP zo goed?

• Moreno83
Lastig te zien , gewoon proberen!

• Drakkuz
Hij loopt nu, eerst stopte hij na een paar minuten, ook moeite met draaien leek het. Nu draait hij, wat ik nog nooit gezien heb en mss niet op gelet is net alsof hij steeds een zwengeltje maakt voordat hij gaat draaien.

[ Voor 47% gewijzigd door Drakkuz op 26-12-2019 18:30 ]

• Moreno83
Je merkt het vanzelf of het goed is. Als die maar het wasprogramma afmaakt..

• Drakkuz
Moreno83 schreef op donderdag 26 december 2019 @ 19:54:

Tweede machine erin geen enkel probleem, 2 programma's geprobeerd tot nu toe.
Zo zie je zelfs de grootste leek kan het met jouw advies en hulp.
Fingers crossed en mijn dank is zeer groot ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moreno83
Mooi dat het gelukt is! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1315328

De afgelopen dagen heb ik aandachtig al jullie tips door zitten lezen. Nu toch maar even geregistreerd om iedereen hier hartelijk te bedanken!

Ook onze EcoBubble weigerde zijn programma af te maken. Ik heb het zojuist eens nagezocht en deze is inmiddels 5 jaar oud. Als ik de verhalen hier lees, is dat lang zo slecht nog niet!

Door alle tips, foto's en filmpjes hier heb ik het aangedurfd om (zonder soldeerervaring) de uitdaging aan te gaan en de wasmachine te repareren. Ik heb er voor gekozen om de onderkant van de bak er met een Dremel uit te slijpen. Dit ging eigenlijk verrassend eenvoudig!

Op de printplaat waren duidelijk 2 contacten te zien die gebroken waren (bij de welbekende pijl). Ik heb nog enkele grote contacten opnieuw gesoldeerd, maar omdat ze er niet echt beter uit gingen zien, heb ik het bij de duidelijke defecten gehouden.

De onderkant van de bak heb ik er weer in gedrukt en deze zit nu met duct tape vast.

Na het terugplaatsen van de module kwam mijn grootste verbazing: hij maakte een heel programma af en er kwam niet eens rook uit! Je zou bijna denken dat het gelukt is...

Ik ben benieuwd hoe lang de reparatie het vol houdt en wil iedereen die hier in het topic heeft bijgedragen hartelijk bedanken. Zonder jullie had er zonder twijfel een nieuwe machine gestaan en dat was hartstikke zonde geweest.

Voor degene die met hetzelfde probleem zitten en twijfelen: gewoon proberen! Kapot is hij toch al...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20:53
Hallo iedereen,

Ook wij hebben een Samsung. Ecobubble(8kg) uit 2014 welke halverwege dienst weigert.
Volgends dit forum de stappen doorlopen Maar helaas boek ik vooralsnog niet het gewenste resultaat

Ik heb het bakje opengesneden en ben daarna gestart met het los pulken van de siliconen aan de onderzijde. Dit ging zeer moeizaam, maar na een uur of 3 toch grotendeels alles verwijderd.
Het solderen zelf ging oké. Groot begonnen en gaande weg steeds een stukje kleiner.

Daarna de printplaat terug gemonteerd maar helaas doet hij niet wat hij moet doen
Het volgende neem ik nu waar:
- machine gaat aan.
- alle knoppen werken en ik kan door alle menu’s heen lopen.
- op het katoen programma de machine gestart, pomp begint te draaien. Daarna draaien de cijfers tijdens het wegen van de trommel.
- vervolgens probeert de motor te draaien maar verder dan de trommel laten schudden komt hij niet. Hij doet dit overigens met en zonder belading...

Edit:
Printplaat opnieuw bekeken en nog 3 slechte punten gevonden.
Motor draait nu wel en is as we speak zonder belading bezig met het katoen programma.

Na wegen komt hij uit op 2:18 als programma duur. Echter springt hij na circa 10 minuten(einde eerste spoelronde) door naar 1:16

To be continued...

[ Voor 13% gewijzigd door Woody179 op 04-01-2020 13:25 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moreno83
Ik gok dat hij weet dat er geen was in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlos kok
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-07-2021
mmmm,

print plaat eruit gekregen, soldeerbout geleend en aan de slag gegaan... Nu wil de machine echter niet meer aan :-(

Iemand in omgeving Utrecht die eens mee wilt kijken (voor ik besluit een andere te halen...)

dank alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
carlos kok schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 19:02:
mmmm,

print plaat eruit gekregen, soldeerbout geleend en aan de slag gegaan... Nu wil de machine echter niet meer aan :-(

Iemand in omgeving Utrecht die eens mee wilt kijken (voor ik besluit een andere te halen...)

dank alvast
Kijk de soldeerpunten nog eens na, ik had er in eerste instantie ook een paar gemist.

@Moreno83 ik denk het ook. De machine heeft inmiddels een was of 3 perfect gedaan! Bedankt voor jou uitleg hier in het topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlos kok
Woody179 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 19:12:
[...]

Kijk de soldeerpunten nog eens na, ik had er in eerste instantie ook een paar gemist.

@Moreno83 ik denk het ook. De machine heeft inmiddels een was of 3 perfect gedaan! Bedankt voor jou uitleg hier in het topic!
zelfs als de machine het daarvoor deed?
Mijn gedachte nu is vooral: f*ck, ik heb iets gesloopt, maar eigenlijk dus door solderen zeg je ...

https://tinyurl.com/r2vtqwr (zo ziet er er nu uit)

[ Voor 5% gewijzigd door carlos kok op 04-01-2020 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
carlos kok schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 19:15:
[...]

Mijn gedachte nu is vooral: f*ck, ik heb iets gesloopt, maar eigenlijk dus door solderen zeg je ...

Ik kan je bestand niet geopend krijgen.

Onze wasmachine stopte steeds halverwegen. Na mijn eerste soldeerpoging (met 0 ervaring) ging de machine wel aan maar wou de motor helemaal niet meer draaien. Mijn gedachte is dat met het los pulken van de siliconen twijfel achtige contacten zijn ontstaan dan wel volledig losgeraakt wat het verschil gaf t.o.v. de situatie voor het repareren Bij controle bleek dat ik er idd een paar gemist had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
carlos kok schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 19:15:
[...]

Onze wasmachine stopte steeds halverwegen. Na mijn eerste soldeerpoging (met 0 ervaring) ging de machine wel aan maar wou de motor helemaal niet meer draaien. Mijn gedachte is dat met het los pulken van de siliconen twijfel achtige contacten zijn ontstaan dan wel volledig losgeraakt wat het verschil gaf t.o.v. de situatie voor het repareren Bij controle bleek dat ik er idd een paar gemist had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlos kok
Woody179 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 19:42:
[...]

https://i.ibb.co/gwZ3ydK/printplaat-samsung.jpg
even via een ander medium, ik ga ondertussen aan de soldeer :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moreno83
Volgens mij heb je wat banen kapot gemaakt aan de linker en aan de rechterbuitenkant van de foto! Zie mijn tip van de lamp onder de print een pagina terug....
Gelieve 1 of 2 pagina's terug te lezen en de handelingen doen met de telefoon en duidelijke foto maken van de buitenkant van de print. Er is altijd een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlos kok
Moreno83 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 22:19:
Volgens mij heb je wat banen kapot gemaakt aan de linker en aan de rechterbuitenkant van de foto! Zie mijn tip van de lamp onder de print een pagina terug....
Gelieve 1 of 2 pagina's terug te lezen en de handelingen doen met de telefoon en duidelijke foto maken van de buitenkant van de print. Er is altijd een oplossing.
ik lees wat je bedoeld, dank voor de tip, ga ik mee bezig :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moreno83
Voordeel is dat het een zogenaamde single layer print is. Is een baan stuk dan kun je die makkelijk herstellen met een bruggetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlos kok
carlos kok schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 22:46:
[...]

ik lees wat je bedoeld, dank voor de tip, ga ik mee bezig :-)
Dan toch nog een vraag. ik krijg de solder niet aan de printplaat vast, het lijkt niet te willen 'plakken'.
Zijn hier nog tips voor?
(en wat voor materiaal kan ik het beste gebuiken als 'brug')

supderdank alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moreno83
Het hecht ook niet op het groene gedeelte he. Alleen op de plekken waar al gesoldeerd is. Of je krabt een stukje van de baan los en soldeer je het daar op.

Je kan een simpel kabeltje van een utp kabel of andere kabel gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carlos kok
dankzij een buurman die wist wat ie moest doen is zo direct de eerste was zonder gedoe klaar :-)
super info dit allemaal, super bedankt @Moreno83 voor je geduld en @Woody179 voor je antwoord :-)
Pagina: 1 ... 5 ... 10 Laatste