Nonsensical line goes here <---
Ben benieuwd naar je bevindingen m.b.t. de ESP32!
En inderdaad, voor het "uitlezen" van een omvormer/panelen hoef ik ook niet super veel neer te leggen.
Ik kan via de P1 al genoeg uitlezen, en dit is "leuk voor erbij".
Tot nu toe kan ik netjes alles loggen/checken, nadeel is dat ie af en toe 4 sec niet bereikbaar is.
Als dat alles is....
Hoe lang zijn de kabels aan de Hoymiles omvormer?
Ik wil 3 Hoymiles HMS-2000-4T omvormers leggen op een zet van 4 rijen breed, 3 rijen hoog in portrait.
Panelen zijn Jinko 420 Watt n-type panelen.
Ik kan echter nergens vinden hoe lang de kabels van de omvormer zijn en hoe lang de kabels aan de panelen zijn.
Iemand die zijn ervaringen kan delen hier? Als ik 4 panelen in portrait bij elkaar leg, hoeveel verleng kabels met MC4 connectors heb ik dan nodig?
Edit:
Inmiddels deze gevonden in de datasheet. De kabels/connectors zijn dus 15 cm.
Is er nog iemand die zijn ervaring wil delen mbt verlengkabels? Hoeveel hadden jullie er nodig op 4 panelen?
[Voor 36% gewijzigd door Flappie op 13-03-2023 19:50]
Ja dat is natuurlijk afhankelijk van het type paneel. Maar dan weet ik waar ik ongeveer rekening mee moet houdenmjjveldt schreef op maandag 13 maart 2023 @ 19:55:
afhankelijk ook van het paneel en hoe je ze gaat monteren, ik heb het met rijtjes van 3 panelen gedaan zonder verlenging, maar voor een vierde paneel zou ik wel verlengkabels nodig hebben.

Ik denk dat het afhangt van hoe je je panelen plaatst en waar je je omvormer wilt plaatsen. Voor 4 naast elkaar in portret zou je ongeveer 2x2m en 4x1m nodig hebben. Voor 4 naast elkaar in landscape heb je waarschijnlijk 4x2m en 4x1m nodig. Ligt er ook aan hoe lang de kabels op je panelen zijn en hoe je ze mooi weg wilt werken langs de montage rails.Flappie schreef op maandag 13 maart 2023 @ 19:39:
Is er nog iemand die zijn ervaring wil delen mbt verlengkabels? Hoeveel hadden jullie er nodig op 4 panelen?
Ik had tekeningen gemaakt toen ik mijn eerste PV-installaties deed. Als ik het nog een keer zou doen, zou ik waarschijnlijk gewoon een paar tientallen meters zonnekabel, wat MC4-stekkers en een krimptong kopen.
Success, @Flappie!
Probeer geen lussen te maken, dat kan storen op het WiFi signaal van jou en je buren.
Bij mij zit het in spiegelbeeld aangesloten omdat ik de omvormer op de hoge kant wilde hebben aan de tuinkant. Gevolg is dat in de App alle panelen op zijn kop worden weergegeven. Jammer dan.
[Voor 119% gewijzigd door PCan op 14-03-2023 11:20]
Een esp 32 Wroom en een CMT2300A.
En ik moet zeggen dat het goed werkt , ook met MQTT gekoppeld aan Home Assistant.
Niet doen mensen, je draait hem gegarandeerd aan gort en/of hoge kans op vlamboog.
Altijd goed kijken, moet voldoende licht, en met je hand aanschroeven zodat je kan voelen of je de draad goed vastgezet hebt.
Voeding voor mijn DTU:
(Verlengsnoertje van Gamma)
[Voor 41% gewijzigd door PCan op 14-03-2023 18:40]
Samsung telefoon adapterNiekniek89 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 18:01:
@r_bleumer,
Naar wat voor een voeding ben je geswitched?
De HMS is nu ook al uit te lezen zonder officiële dtu? Heel benieuwd!19roland70 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 21:06:
Sinds vandaag lees ik mijn omvormer HMS1000 uit met OpenDTU.
En ik moet zeggen dat het goed werkt , ook met MQTT gekoppeld aan Home Assistant.
Meen 5v, 1a.Niekniek89 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 20:43:
[...]
Hoeveel V en A is die adapter?
Wellicht kan ik dat ook eens proberenZ
Dit is een dev versie maar werkt perfect.Volkerk schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 21:14:
[...]
De HMS is nu ook al uit te lezen zonder officiële dtu? Heel benieuwd!
€15.00 en als het straks officieel is doneer ik wat voor de moeite van de mannen die het mogelijk maken.
[Voor 19% gewijzigd door 19roland70 op 14-03-2023 21:24]
Inderdaad, gewoon met het handje goed vast zetten. En de Duitse grap; nach fest kommt ab.PCan schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 18:34:
Zag net bij EenVandaag een MBO student met een accuschroefmachine een installatieautomaat aansluiten.
Niet doen mensen, je draait hem gegarandeerd aan gort en/of hoge kans op vlamboog.
Altijd goed kijken, moet voldoende licht, en met je hand aanschroeven zodat je kan voelen of je de draad goed vastgezet hebt.
Voeding voor mijn DTU:
[Afbeelding]
(Verlengsnoertje van Gamma)
2 panelen Oost, 2 panelen West gaat dat goed werken op de 1500, of voor 2x 800 gaan.
Dus elke oriëntatie zijn eigen micro omvormer, wat de prijs van een string omvormer weer ver overtreft.
Hm serie of HMS serie, wat is het verschil eigenlijk?
Ik krijg het niet echt uit gevogelt.
Update, gevonden, de HMS -1000 tot 2000 D/C versies hebben 2 MPPT trackers.
[Voor 20% gewijzigd door Supertip op 19-03-2023 02:14]
12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018
mocht je op 1 van beide oost (of west) panelen schaduw hebben dan kan het voordelig zijn om voor eigen mppt trackers te gaan.
De HMS is de current gen, waar de HM de vorige generatie is.
[Voor 10% gewijzigd door mjjveldt op 15-03-2023 08:10]
1.) Ik ben van plan een 3 fase kWh meter (Chint DTSU666) aan te schaffen. En deze achter de hoofdschakelaar te zetten. Aan te sluiten aan Hoymiles DTU-Pro-S met RS485 kabel. Ik heb een P1 meter van Homewizard. Is dit een toegevoegde waarde? Ik begreep dat je die CT spoelen namelijk ook moet klemmen in je meterkast en ik heb daar geen ruimte voor.
2.) PV systemen in Nederland nemen fors toe en de kabels van de grid kunnen het straks niet meer aan. Ik vroeg mij af of je de micro omvormers (in mijn geval HMS1600) per stuk kan afschakelen?
Je kunt de Chint op twee manieren gebruiken: Puur als informatiebron of als input voor de DTU-Pro-S om je teruglevering te limiteren.
Omdat teruglevering limiteren in Nederland niet nodig is, zul je de Chint waarschijnlijk alleen als extra informatiebron inzetten. Wat je daarmee bereikt is dat de Hoymiles app en website deze info laten zien:
Maar deze info levert je P1 meter ook al. Het is alleen de integratie in de Hoymiles app/website die je extra krijgt. Plus de historische info van deze data.
Of je dat financieel de moeite waard vindt kan ik niet beoordelen.
De Chint is er ook zonder CT's. Dus de draden die nu in je hoofdschakelaar steken gaan dan naar de meter. Nieuwe draden van de andere kant van de meter naar de hoofdschakelaar.
Je kunt handmatig omvormers uitzetten via de app/website. Maar dat zal geen invloed hebben op de netspanningsstijging die veroorzaakt wordt door bv je buren. Wat wel kan is dat je een voorschot neemt op de voorstellen van de netbeheerders om de maximale spanning te verhogen waarop omvormers moeten uitschakelen. Dit doe je door het gridprofile aan te passen.
Deze sluit je zo aan: https://helpdesk.homewiza...de-wi-fi-kwh-meter-3-fase
aan/uit zetten kan
p1 meter meet levering en teruglevering
Verschil daartussen is direct eigen verbruik dat je anders mist.

Wat wil je bereiken met de chint meter?
Want voor een totaal overzicht van de electriciteitsstromen kan je verschillende wegen gaan bewandelen
- alles zichtbaar in het hoymiles landschap -> dan moet er extra data naar het hoymiles platform en heb je de chint meter nodig (a 160 euro oid dacht ik)
- alles in het landschap van homewizard -> dan moet er extra data van de zonnepanelen naar het homewizard landschap bijvoorbeeld met een 1 of 3 fase meter die de opbrengst van de panelen monitort (dan doet de DTU niks nuttigs daarvoor)
maa rje kan ook alles naar een andere home automation platform brengen zoals home assistant daar kan je de dtu inlezen, maar ook de home wizard data.
Of wil je kunnen limiteren als kleinverbruiker?
Dat hoeft je nooit in Nederland (tenminste met de huidige wet en regelgeving). afschakelen boven de 253v heb je zelf slechts beperkte invloed mocht dat het doel zijn.
[Voor 76% gewijzigd door mjjveldt op 15-03-2023 15:37]
je hebt dan een MS en niet de msh serie omvormers of is er een mooie intregartie die de info van de DTU lees ongeacht welke omvormer er dus aanhang ( je gaat niet zelf met een radio ontvanger aan de slag ) en deze info voor ha klaarzet?Niekniek89 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:39:
Zolang ik NIET naar de DTU webpagina ga (van ahoydtu), is er niks aan de hand.
Ik heb inmiddels een mooi dashboardje gemaakt binnen HA (krijg nu echt alles binnen met MQTT).
Als ik lekker alleen daarop kijk, blijft DTU bereikbaar, en crashed hij niet.
Website/server lijkt een beetje buggie momenteel, lees er meerdere issues mee op hun eigen GitHub...
Wat wil je bereiken met de chint meter?
Het gaat mij om dat ik die Hoymiles DTU-Pro-S Monitoring erbij krijg en ik daar gebruik van wil maken. En het liefst in 1 overzicht. En ik vind die Hoymiles best inzichtelijk en mooier dan de grafieken van Homewizard.
Ik begrijp dat je meer kunt met die Homewizard kWh meter omdat je die in andere systemen kan impleme nteren?
De chint meter toevoegen is voldoende voor je behoefte.
Ik heb alleen een DTU-S, en een P1 meter, en dit is mijn energie-dashboard in Home Assistant bijvoorbeeld. Met fictieve tarieven.
(Volgende keer iets meer geduld voor de screenshots)
Nee, op het moment niet. Mogelijk pas bij een volgende update is mij verteld.kieskes schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 18:50:
Is het mogelijk om het default netwerk/ssid dat de dtu-lite-s altijd uitzend te disablen?
Ik heb een DTU-Pro-s gekregen bij installatie van mijn panelen. Het standaard wifi netwerk zonder een wachtwoord was direct een rode vlag. Na contact met Hoymiles en de installateur is de firmware geupdate van 2.14 naar 2.15 waardoor ik een wachtwoord op dit netwerk kon zetten.Hermarcel schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 10:11:
@mjjveldt Da's interessant! Het stoort mij nogal dat open netwerk. Mag ik vragen waar je dat gehoord hebt?
1. Open de S-Miles Enduser app
2. Klik links bovenin op het poppetje ( profiel )
3. Klik op Netwerk configuratie
4. Klik op Opnieuw configureren
5. Klik bovenin op DTU AP Password Setting
6. Schakel de DTU AP Password Setting in
7. Voer het gewenste wachtwoord 2x in en klik op verzenden naar DTU
Heb je dan die Chint kWh meter achter de groep van de zonnepanelen hangen? Denk het wel!Ik heb alleen een DTU-S, en een P1 meter, en dit is mijn energie-dashboard in Home Assistant bijvoorbeeld.
En die CT-spoelen dan? Ik laat een monteur alles plaatsen en moet zelf z'on kWh meter aanschaffen namelijk!
Zitten die spoelen erbij? En die RS485 kabel ook?
Waar heb jij die Chint kWh meter aangeschaft? Bij Elektromat heb ik deze gevonden kWh meter gevonden.
Even voor mijn beeldvorming:
- Chint kWh meter kan ik hangen aan Hoymiles DTU met RS485 kabeltje/CT spoelen.
Verbruik zie ik dan in Hoymiles app
- kWh meter van Homewizard vanzelfsprekend in Homewizard app
Maar beide doen hetzelfde en zijn in b.v. Home Assisent te implementeren?
Opbrengst panelen
Levering aan huis via slimme meter
Teruglevering via meter
Voor home assistant kunnen dit verschillende bronnen / ecosystemen zijn.
Ik heb dus echt alleen maar een DTU staan voor oplevering, en een P1 meter voor levering aan huis, en teruglevering via slimme meter.
In het home wizard topic staat wel het een en ander hoe die aan home assistant toe te voegen.
MMmm, ik zit nog op Software Ver.V00.02.07, en de fireware upgrade knop in het webportaal werk niet (en geeft V020F als suggestie). Ik ga maar even schakelen met de support van Hoymilesmhoogendam schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:05:
[...]
Na contact met Hoymiles en de installateur is de firmware geupdate van 2.14 naar 2.15 waardoor ik een wachtwoord op dit netwerk kon zetten.
[Voor 33% gewijzigd door mjjveldt op 16-03-2023 13:51]
Dank! Dit heeft gewerkt! Nu in ieder geval geen open netwerk meer, dat is al heel wat.mhoogendam schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:44:
Je moet met je mobiel verbinden naar het DTU netwerk voordat je deze stappen kan doen:
1. Open de S-Miles Enduser app
2. Klik links bovenin op het poppetje ( profiel )
3. Klik op Netwerk configuratie
4. Klik op Opnieuw configureren
5. Klik bovenin op DTU AP Password Setting
6. Schakel de DTU AP Password Setting in
7. Voer het gewenste wachtwoord 2x in en klik op verzenden naar DTU
Edit: ik zit ook op software versie Ver.V00.02.07, maar ook daar werkt bovenstaande gewoon
[Voor 7% gewijzigd door kieskes op 16-03-2023 14:37]
Misschien omdat jij een dtu-lite-s hebt en ik de dtu-pro-s. Op 2.14 was bij mij de optie niet beschikbaar.kieskes schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:36:
[...]
Dank! Dit heeft gewerkt! Nu in ieder geval geen open netwerk meer, dat is al heel wat.
Edit: ik zit ook op software versie Ver.V00.02.07, maar ook daar werkt bovenstaande gewoon
Als je een Chint meter koopt en die wil koppelen aan de DTU-Pro(-S) dan is het belangrijk dat de meter speciaal voor Hoymiles is. De meter zijn er in verschillende uitvoeringen (firmware): normaal, Hyundai en Hoymiles. Je moet de hoymiles versie hebben. Deze bijvoorbeeld.
Als je je teruglevering wil limiteren dan moet je zo'n meter hebben. Maar ik zou niet weten waarom je je teruglevering in Nederland zou willen beperken. In andere landen mag je maar beperkt of helemaal niet terugleveren. Daar is dit wel relevant.
Als je niet je teruglevering wil beperken, dan is deze meter alleen voor extra informatie. Ik zou de meter dan net na de hoofdschakelaar zetten. De DTU krijgt al de geleverde energie door van de inverters. Met een gridmeter erbij kan de DTU uitrekenen wat je (huis-)verbruik is. Deze drie getallen (grid, opwek en verbruik) worden dan netjes in de app weergegeven.
Maar de meter meet exact hetzelfde als de P1 meter die je al hebt. Met de P1 meter mis je alleen de koppeling met de DTU, dus je moet zelf aan het rekenen om de grid (van de P1 meter), opwek (van de hoymiles app) en je verbruik (verschil van de vorige twee) te bepalen. Zoals ik al schreef: Ik kan niet voor jou bepalen hoeveel de centrale weergave in de app (lees: de Chint meter) mag kosten.
De Chint meter wordt altijd met een RS485 datakabel aan de DTU-Pro(-S) aangesloten.
De DTSU666 voor Hoymiles bestaat in twee versies: Eentje die je "tussen" de draden zet die vanaf je hoofdschakelaar komen. En eentje waarbij je CT-klemmen om die draden doet. Functioneel is er geen verschil.
Voorbeeld Zonder CT-klemmen
Voorbeeld met CT-klemmen
[Voor 6% gewijzigd door Hermarcel op 17-03-2023 08:45]
Héél interessant - ik heb een twee HMS-2000 liggen die ik graag wil gaan uitlezen (ik had heel naïef de HM versie gebouwd maar dat bleek dus niet te werken ivm de andere frequentie; gelukkig door een andere tweaker in dit topic overgenomen19roland70 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 21:06:
Sinds vandaag lees ik mijn omvormer HMS1000 uit met OpenDTU.

Op de AhoyDTU site zie ik dat support voor de HMS serie 'very soon' komt; heeft iemand die dev builds al kunnen proberen?
Zou je mij kunnen vertellen voor die OpenDTU versie:
- exact welke CMT2300A module je hebt gekocht, want ik zie nogal wat varianten
- waar ik die dev build kan vinden? Ik ben niet zo'n git held en zie hier niks over de HMS serie https://github.com/tbnobody/OpenDTU
Wel weer zin in een DIY projectje!

Één verschil was dus tot op heden dat je de HM serie met een beetje diy en een paar euro zelf kon uitlezen zonder (dure) DTU unit van Hoymiles. Maar hopelijk komt daar nu verandering in.Supertip schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 00:13:
Iemand een idee mbt het aantal trackers in de hm1500?
2 panelen Oost, 2 panelen West gaat dat goed werken op de 1500, of voor 2x 800 gaan.
Dus elke oriëntatie zijn eigen micro omvormer, wat de prijs van een string omvormer weer ver overtreft.
Hm serie of HMS serie, wat is het verschil eigenlijk?
Ik krijg het niet echt uit gevogelt.
Ik heb voor de HMS-2000-4T gekozen omdat deze 4 MPPT trackers heeft en de vier panelen dus geheel onafhankelijk van elkaar (andere orientatie, schaduw) maximaal kunnen opwekken.
Ik zit op dynamisch energie contract, dus elk uur een ander tarief. Zomers kan dat wel eens negatief worden, op een moment dat mijn energievraag nul is. Dan betaal je dus voor terugleveren. Als Home Assistant dan tijdelijk de productie omlaag kan zetten is dat ook hier in NL nu al (gezien de beperkte moeite omdat dat in 1 automation te doen is) best leuk.Hermarcel schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 08:42:
@Paterman
Als je je teruglevering wil limiteren dan moet je zo'n meter hebben. Maar ik zou niet weten waarom je je teruglevering in Nederland zou willen beperken. In andere landen mag je maar beperkt of helemaal niet terugleveren. Daar is dit wel relevant.
Zodra saldering eraf gaat gaat dit misschien voor meer mensen interessant worden; ik hoop dat dit toch wel gebeurt voordat de Hoymiles het gaan begeven..
[Voor 47% gewijzigd door Scatman_II op 17-03-2023 09:31]
OC / CM - Begint eer ge Bezint
Voor diegene die de voorkeur er naar uit geven om niet zelf te gaan knutselen.
"Communicatie: Sub-1GJack_Nick schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:14:
Zojuist is er een goedkoper alternatief op de solar-champ (€132) uitlees optie gekomen bij solar-bouwmarkt (€59): https://www.solar-bouwmar...s-communicatiemodule.html
Voor diegene die de voorkeur er naar uit geven om niet zelf te gaan knutselen.
Max aantal panelen: 4"
4 panelen maar?
Je kunt, via een DTU-Pro(-S) de output van de inverters regelen via modbus (zowel RS485 als bedraad netwerk).
Technical note van Hoymiles
Zelf nog niet mee getest.
https://www.solarchamp.eu...onitoring-dtu-lite-s.html
Daar kun je wel 99 panelen op monitoren.
[Voor 1% gewijzigd door PCan op 17-03-2023 23:03. Reden: typo]
Gelukkig is de politiek bezig met het regelen dat de prijs voor teruglevering bij kleinverbruikers nooit negatief kan worden.Scatman_II schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:22:
[...]
Ik zit op dynamisch energie contract, dus elk uur een ander tarief. Zomers kan dat wel eens negatief worden, op een moment dat mijn energievraag nul is. Dan betaal je dus voor terugleveren. Als Home Assistant dan tijdelijk de productie omlaag kan zetten is dat ook hier in NL nu al (gezien de beperkte moeite omdat dat in 1 automation te doen is) best leuk.
Zodra saldering eraf gaat gaat dit misschien voor meer mensen interessant worden; ik hoop dat dit toch wel gebeurt voordat de Hoymiles het gaan begeven..
Volgens mij wordt bij dynamisch contract zo gedaan:
Salderen na één jaar de totale, gemiddelde waarde van de opgewekte stroom verrekend met de totale, gemiddelde waarde van de verbruikte stroom. Dan is de impact heel beperkt (en moet je wel heel veel negatieve kWhtjes produceren voordat het waard wordt om moeite te steken in het beperken van de teruglevering.
Dankje Hermarcel. Denk dat ik voor de versie zonder CT-klemmen aangezien ik geen ruimte in mijn kast heb.De DTSU666 voor Hoymiles bestaat in twee versies: Eentje die je "tussen" de draden zet die vanaf je hoofdschakelaar komen. En eentje waarbij je CT-klemmen om die draden doet. Functioneel is er geen verschil.
Voorbeeld Zonder CT-klemmen
Voorbeeld met CT-klemmen
En zet hem dan direct na de hoofdschakelaar! Word wel wat schuiven van groepen naar de uitbreidingskast. Maar dat laat ik over aan de installatie monteur.
Bedankt voor die link voor de kWh meters.
Weet iemand toevallig ook of er Nederlandse sites zijn waar ik die Hoymiles kWh meters kan bestellen?
Even nog iets: Ik heb dus momenteel een 3 fase groepenkast met een 1 fase hoofdaansluiting. Begreep van mijn monteur dat je ook een 3 fase kWh meter kan aansluiten. Moet je alleen 2 fases niet aansluiten. Klopt mijn info?
Je vraagt je af waarom. Ik wil in de toekomst misschien een 3x25A aansluiting aanvragen. Dit duurt gemiddeld 7 maanden vanwege drukte bij Netbeheerder Liander

[Voor 33% gewijzigd door Paterman op 18-03-2023 12:49]
Je moet ook de stromen bij elkaar optellen, waardoor de dikte van de aders geschikt moet zijn voor de totale stroom. Anders loop je risico op brand. (32A>=4mm2). 6mm2 is beter.
Kom je boven de 32A dan word je kWh meter overbelast.
Plaats je de kWh meter in de in/uitgang naar het net (Grid) dan moet je dat sowieso niet doen.
Je zal dan al snel >32A over die ene fase trekken.
Correct me if i'm wrong.
PV omvormers - Nauwkeurigheid energiemeting
Er zijn ook kWh meters die 63A kunnen hebben.
[Voor 12% gewijzigd door PCan op 18-03-2023 20:03]
Als ik goed geïnformeerd ben, dan komen er 4 Hoymiles HMS1600 omvormers op m'n dak. Volgens hebben die 6A max output. Bij elkaar kom ik dan op 24A voor die 4 samen.
Dan moet dat toch goed gaan?
Monteur gebruikt trouwens 4 mm2 kabel naar de meterkast.
Dit zijn de spec's van die kWh meter, 80A dus:
[Voor 72% gewijzigd door Paterman op 18-03-2023 21:33]
De DTSU666 kWh meter is geschikt voor 80A per fase.PCan schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 19:52:
@Paterman Als je 1-fase omvormers hebt die je op het dak verdeelt over 3-fasen en daarna weer de groepenkast verlaat op 1 fase. Dan kan dat. Je moet geen 3-fase omvormers kortsluiten.
Je moet ook de stromen bij elkaar optellen, waardoor de dikte van de aders geschikt moet zijn voor de totale stroom. Anders loop je risico op brand. (32A>=4mm2). 6mm2 is beter.
Kom je boven de 32A dan word je kWh meter overbelast.
Plaats je de kWh meter in de in/uitgang naar het net (Grid) dan moet je dat sowieso niet doen.
Je zal dan al snel >32A over die ene fase trekken.
Correct me if i'm wrong.
PV omvormers - Nauwkeurigheid energiemeting
Er zijn ook kWh meters die 63A kunnen hebben.
DTSU666 Datasheet
[Voor 6% gewijzigd door Hermarcel op 19-03-2023 12:03]
ja, dat gaat lukken.Paterman schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:48:
Snap ik. Dit zijn de spec's van die kWh meter.
Dat moet dan toch lukken? Zonder kortsluiting etc...
https://www.homewizard.com/nl/kwh-meter/
https://helpdesk.homewiza...-fase-kwh-meter-nodig-heb
Sorry.
En dan nog dit: https://www.kwhmeter.nl/faq
[Voor 8% gewijzigd door PCan op 19-03-2023 17:54]
De CMT2300A is een E49-900M20S en een passende antenne.Scatman_II schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:22:
[...]
Héél interessant - ik heb een twee HMS-2000 liggen die ik graag wil gaan uitlezen (ik had heel naïef de HM versie gebouwd maar dat bleek dus niet te werken ivm de andere frequentie; gelukkig door een andere tweaker in dit topic overgenomen). Op dit moment dus slechts 'lump sum' uitlezing met een Shelly in Home Assistant.
Op de AhoyDTU site zie ik dat support voor de HMS serie 'very soon' komt; heeft iemand die dev builds al kunnen proberen?
Zou je mij kunnen vertellen voor die OpenDTU versie:
- exact welke CMT2300A module je hebt gekocht, want ik zie nogal wat varianten
- waar ik die dev build kan vinden? Ik ben niet zo'n git held en zie hier niks over de HMS serie https://github.com/tbnobody/OpenDTU
Wel weer zin in een DIY projectje!
Voor de software moet je originele OpenDTU downloaden en in de esp laden dan met een update de nieuwe .bin file er in laden , die staat in het Discord Channel.
Dit is nog wel een test versie.
Ik ga toch voor de Chint want ik wil hem via DTU uitlezen.@Hermarcel @Paterman Weet niet meer wat ik zat te lezen, maar de HomeWizard kan zelfs 100A aan.
https://www.homewizard.com/nl/kwh-meter/
https://helpdesk.homewiza...-fase-kwh-meter-nodig-heb
Sorry.
En 80A is voldoende. Thanks voor de info.
Hierop "OpenDTU" geflashed en deze gekoppeld aan mijn bestaande nRF24L01+.
Draait nu al meer dan +-1 week stabiel (heb hele dagen de interface open staan) op meerdere apparaten.
Bij deze is de "crash" niet meer te triggeren, en draait vele malen stabieler dan AhoyDTU.