• MatthijsBoog
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11:31
Ik moet binnenkort eens even de kabel gaan trekken om mijn panelen aan te gaan sluiten. Dan ga ik vervolgens geen d1 halen maar een WT32-ETH01, in de hoop dat een kabel stabieler werkt dan wifi. Had al nagevraagd bij de devs op github en ze zeggen dat het compatibel is, hooguit even de pinout anders instellen zodat hij goed naar de ethernet poort gaat.

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Ter info: Sinds gisterenavond is men in staat om met de HMS/HMT inverters te communiceren op een Ahoy-DTU-achtige manier. Zie de "Hoymiles research" Discord server voor meer info. Ik kan helaas geen invites voor deze server aanmaken.

@Niekniek89 Ik denk dat je meer support krijgt op de "Hoymiles research" discord server.

• Fiero
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-03 22:11
Hermarcel schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:41:
Ter info: Sinds gisterenavond is men in staat om met de HMS/HMT inverters te communiceren op een Ahoy-DTU-achtige manier. Zie de "Hoymiles research" Discord server voor meer info. Ik kan helaas geen invites voor deze server aanmaken.

@Niekniek89 Ik denk dat je meer support krijgt op de "Hoymiles research" discord server.
Kun jij een (beknopte) samenvatting hier neerzetten, ben namelijk wel benieuwd of dit goed te doen is voor mn twee HMS-en.

(Ps, leuke avatar!)

Groet Rene

• Hermarcel
  • Niet online
@Fiero

Ahoy-DTU is een applicatie die in staat is om Hoymiles inverters uit te lezen. Hierdoor is geen DTU-??? nodig en kan omvormer data bv eenvoudig naar een mqtt broker gestuurd worden om bv in HomeAssistant te gebruiken.

Ahoy-DTU is gebaseerd op een ESP8266 samen met een nRF2401+. Hiermee kan Ahoy-DTU communiceren met Hoymiles inverters uit de HM-reeks. De HM-reeks communiceert in de 2.4GHz band.

De HMS-reeks en HMT-reeks zijn anders en communiceren in de 868MHz band. Hoymiles heeft hiervoor gekozen om een grotere reikwijdte van de RF signalen te creëeren. Gevolg hiervan is dat er een DTU-???-S nodig is om te communiceren. Ander gevolg is dat de hardware waar Ahoy-DTU mee werkt niet bruikbaar is voor de HMS- en HMT-reeksen.
De ontwikkelaars op de (niet aan Hoymiles gelieerde) "Hoymiles research" Discord server zijn er gisterenavond voor het eerst in geslaagd om, met aangepaste hardware op basis van een ESP32 en een CMT2300A, te communiceren met de HMS- en HMT-inverters. Dit is een belangrijke stap in het beschikbaar maken van Ahoy-DTU voor deze omvormers.
Er moet nog wel werk verzet worden voordat Ahoy-DTU correct functioneert, maar de stap die nu gezet is is een heel belangrijke.

• Fiero
Hermarcel schreef op maandag 20 februari 2023 @ 22:14:
@Fiero

Ahoy-DTU is een applicatie die in staat is om Hoymiles inverters uit te lezen. Hierdoor is geen DTU-??? nodig en kan omvormer data bv eenvoudig naar een mqtt broker gestuurd worden om bv in HomeAssistant te gebruiken.

Ahoy-DTU is gebaseerd op een ESP8266 samen met een nRF2401+. Hiermee kan Ahoy-DTU communiceren met Hoymiles inverters uit de HM-reeks. De HM-reeks communiceert in de 2.4GHz band.

De HMS-reeks en HMT-reeks zijn anders en communiceren in de 868MHz band. Hoymiles heeft hiervoor gekozen om een grotere reikwijdte van de RF signalen te creëeren. Gevolg hiervan is dat er een DTU-???-S nodig is om te communiceren. Ander gevolg is dat de hardware waar Ahoy-DTU mee werkt niet bruikbaar is voor de HMS- en HMT-reeksen.
De ontwikkelaars op de (niet aan Hoymiles gelieerde) "Hoymiles research" Discord server zijn er gisterenavond voor het eerst in geslaagd om, met aangepaste hardware op basis van een ESP32 en een CMT2300A, te communiceren met de HMS- en HMT-inverters. Dit is een belangrijke stap in het beschikbaar maken van Ahoy-DTU voor deze omvormers.
Er moet nog wel werk verzet worden voordat Ahoy-DTU correct functioneert, maar de stap die nu gezet is is een heel belangrijke.
Thanks! Ik 'lees' de HMS installatie nu uit middels een Shelly 1PM wat super werkt. Enige nadeel is dat ik de panelen niet afzonderlijk kan volgen in hun prestaties. Ik zal de ontwikkelingen in de gaten gaan houden om misschien in de toekomst het via deze weg te gaan uitlezen.

Dank voor je terugkoppeling!

• Hermarcel
  • Niet online
Fiero schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 07:33:
[...]
Even voor de duidelijkheid: Ik ben niet bij de ontwikkelingen betrokken maar ben slechts een lurker op de Discord server.

• Niekniek89
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:00
@r_bleumer,

is het ook mogelijk om per paneel een entiteit te creëren binnen HA?
ik zie middels mqtt exporer wel alle CH's, maar lukt mij niet om hiervan een entiteit te maken.

EDIT: al gelukt O-)

[Voor 6% gewijzigd door Niekniek89 op 21-02-2023 12:07]

• mjjveldt
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:54
Die zouden automatisch aan HA toegevoegd horen te worden, staat het vinkje juist in HA bij Enable newly added entities?

Want ik neem aan dat je ze nu nog niet ziet in HA bij Settings - devices & services - entities?

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:32
Fiero schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 07:33:
[...]

Thanks! Ik 'lees' de HMS installatie nu uit middels een Shelly 1PM wat super werkt. Enige nadeel is dat ik de panelen niet afzonderlijk kan volgen in hun prestaties. Ik zal de ontwikkelingen in de gaten gaan houden om misschien in de toekomst het via deze weg te gaan uitlezen.

mag ik vragen hoe het zit met de shelly qau warmte
ik heb zo een nu hier even anagesloten om te testen en aan te melden etc maar die dingen worden echt bar warm en dan doe ik er nog niks mee
als ik het goed bergrijp blijft gedurende de meeting wel het relay geschakeld anders is er geen meeting toch?
Niekniek89 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:56:
@r_bleumer,

is het ook mogelijk om per paneel een entiteit te creëren binnen HA?
ik zie middels mqtt exporer wel alle CH's, maar lukt mij niet om hiervan een entiteit te maken.

EDIT: al gelukt O-)
Zit op dit moment in Val di Fassa, de AhoyDTU uitlezen is dus wat lastig, maar goed om te zien dat het gelukt is.

Nonsensical line goes here <---

• Niekniek89
r_bleumer schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:27:
[...]

Zit op dit moment in Val di Fassa, de AhoyDTU uitlezen is dus wat lastig, maar goed om te zien dat het gelukt is.
Het is inderdaad gelukt, ik wil ook per paneel per dag gaan loggen.
Echter is het me nog steeds niet gelukt deze data in Domoticz te krijgen.
In Grafana loopt het echter wel, maar in Domoticz heb je overzichtelijke grafieken/data per dag per entitie.

• Niekniek89
Demietri schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:56:
[...]

Ik had uit nood 2 WEMOS setjes gemaakt en in gebruik genomen.
Maar toen leek het bij mij ook of er steeds 1 uitviel.
Inderdaad even de spanning er af, hielp dan wel.
Ze zaten in het begin ook beide op 1 adapter, maar het leek beter te gaan met ieder een eigen voeding.
Nu draait er sinds gisteren weer eentje (met de DEV-verie) en tot nu toe nog geen problemen gehad.
Mijn eerste idee was dat er wat interferentie is in het radiosignaal, waardoor er uitval is.
Bij mij zit de WEMOS niet in de buurt van hele sterke zenders.
Dat solderen niet goed zou zijn gegaan, lijkt met sterk.

Origineel lag bij mij uit frustratie op een gegeven moment een beetje als optie.
Maar op de een of andere manier blijft twee weken aanklooien toch leuker.
Draaien de DTU's nog stabiel bij je?
Bij mij gaan ze schijnbaar na +- exact 24 uur over de zeik (eerst GUI half/niet weergegeven, MQTT werkt nog wel, pingetjes vallen weg, en uiteindelijk zie ik een verse uptime).
Hij komt "gelukkig" met de dev branche wel weer zelf online... maar vind het raar.

• argafal
  • Registratie: Juni 2022
  • Nu online
Niekniek89 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:31:
[...]

Bij mij gaan ze schijnbaar na +- exact 24 uur over de zeik (eerst GUI half/niet weergegeven, MQTT werkt nog wel, pingetjes vallen weg, en uiteindelijk zie ik een verse uptime).
Hij komt "gelukkig" met de dev branche wel weer zelf online... maar vind het raar.
Ik heb hetzelfde probleem met de webserver. Het is hier gedocumenteerd: https://github.com/lumapu/ahoy/issues/660

Het probleem was al aanwezig in 0.5.66 (op sommige ESP8266), maar gebeurt veel vaker nu met 0.5.89. Dit komt door minder vrije heap space met alle nieuwe functies.

De oplossing is helaas niet duidelijk. Het kan enige tijd duren om een goede oplossing te vinden. Ondertussen is <IP>/reboot je vriend ;)

• Niekniek89
Thanks @argafal,

Enigszins "goed" om te horen dat andere dit issue ook hebben gemeld.
Lijkt inderdaad op de issues welke ik nu heb.
Alleen zie ik dat hij "uiteindelijk" zelf een reboot heeft gedaan.
Ben benieuwd of er snel een oplossing volgt :).

[Voor 15% gewijzigd door Niekniek89 op 22-02-2023 10:31]

• Niekniek89
@argafal,

Zojuist ahoydtu weer op official release gebracht, eens kijken wat dat doet.
Wat is (als ik vragen mag) de reden waarom jij op de dev branche zit?
Had je bij deze release ook issues?

• Niekniek89
@argafal,

Ik zie dat men gisterenavond 0.5.90 heeft gepubliceerd (als dev).
Dit zag ik bij jou toegevoegde URL.
Hopelijk is hiermee het probleem opgelost.

• Demietri
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19-03 14:28
Niekniek89 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:31:
[...]

Bij mij draait de DEV nog steeds stabiel.
Met de DEV lukte het trouwens om alle data van beide inverters te ontvangen én door te sturen Home Assistant, waarbij de beide invers én de "Total' als Device worden gezien.

1x ESP8266 Wemos D1
1x NRF24L01+ (lange antenne)
1x voeding van 2A
Afstand naar Router ca 5 meter
Afstand naar inverters ca 8 meter

• Maxwp
het valt me op dat ik 2 hms 2000 heb en daarbij 8 de zelfde panelen en bij beide omvormers zijn op beide op de zelfde ingang de panelen wat minder qua opbrengst
net alsof die ene ingang bij beide hsm2000 net wat minder presteert of het zelfde onderwaarde registreert

• argafal
  • Nu online
Niekniek89 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:20:
@argafal,

Zojuist ahoydtu weer op official release gebracht, eens kijken wat dat doet.
Wat is (als ik vragen mag) de reden waarom jij op de dev branche zit?
Had je bij deze release ook issues?
Niekniek89 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 07:19:
@argafal,

Ik zie dat men gisterenavond 0.5.90 heeft gepubliceerd (als dev).
Dit zag ik bij jou toegevoegde URL.
Hopelijk is hiermee het probleem opgelost.
Ik gebruik de dev-versies omdat ik probeer bij te dragen aan de ontwikkeling van ahoy door middel van testen, goed gedocumenteerde bugrapporten en kleine patches.

Ik denk niet dat het webserverprobleem #660 snel zal worden opgelost. Als ik het goed begrijp, is het geen geval van verkeerde code. Dat zou makkelijker te repareren zijn. Ik denk dat de ESP8266 weinig RAM heeft en ahoy moet het voorzichtiger gebruiken. Dat zal tijd kosten om te veranderen.

• Hermarcel
  • Niet online
@Maxwp Gokje: Misschien haalt de inverter bij dat paneel het meeste weg voor intern verbruik?

• argafal
  • Nu online
Maxwp schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:35:
het valt me op dat ik 2 hms 2000 heb en daarbij 8 de zelfde panelen en bij beide omvormers zijn op beide op de zelfde ingang de panelen wat minder qua opbrengst
net alsof die ene ingang bij beide hsm2000 net wat minder presteert of het zelfde onderwaarde registreert
Interessant. Welk kanaal heeft een lagere productie voor jou?

• Fiero
Maxwp schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 18:41:
[...]

mag ik vragen hoe het zit met de shelly qau warmte
ik heb zo een nu hier even anagesloten om te testen en aan te melden etc maar die dingen worden echt bar warm en dan doe ik er nog niks mee
als ik het goed bergrijp blijft gedurende de meeting wel het relay geschakeld anders is er geen meeting toch?
Het relais heb ik ingeschakeld staan; het is officieel een verbruiksmeter natuurlijk. Warmteproductie heb ik minimaal voor zover. Kanttekening is dat ik de installatie pas een twee weken zo heb draaien en de hoeveelheid zon en dus het vermogen is nog beperkt geweest. Mijn ervaring voor zover is zeer positief en vrij accuraat; simpele en goedkope oplossing welke zeer makkelijk in Home assistant is te integreren.

• Niekniek89
argafal schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:05:
[...]

[...]

Ik gebruik de dev-versies omdat ik probeer bij te dragen aan de ontwikkeling van ahoy door middel van testen, goed gedocumenteerde bugrapporten en kleine patches.

Ik denk niet dat het webserverprobleem #660 snel zal worden opgelost. Als ik het goed begrijp, is het geen geval van verkeerde code. Dat zou makkelijker te repareren zijn. Ik denk dat de ESP8266 weinig RAM heeft en ahoy moet het voorzichtiger gebruiken. Dat zal tijd kosten om te veranderen.
Ah oké, das een goeie reden inderdaad haha.
Sinds ik terug gegaan ben naar de laatste officiele release, geen vastloper meer gehad.
De dev haalde de 25 uur uptime niet, zit daar nu al langer overheen.
We gaan het in de gaten houden.

• Maxwp
Fiero schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:16:
[...]

Het relais heb ik ingeschakeld staan; het is officieel een verbruiksmeter natuurlijk. Warmteproductie heb ik minimaal voor zover. Kanttekening is dat ik de installatie pas een twee weken zo heb draaien en de hoeveelheid zon en dus het vermogen is nog beperkt geweest. Mijn ervaring voor zover is zeer positief en vrij accuraat; simpele en goedkope oplossing welke zeer makkelijk in Home assistant is te integreren.
ik heb hem ook maar ik heb nu de eco mode ontdekt hij draait nu zomaar ruim 8 graden koeler
word wat trager staat er maar merk er niks van

het instellen bij HA is idd heel erg makkelijk.

• Maxwp
Hermarcel schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:05:
@Maxwp Gokje: Misschien haalt de inverter bij dat paneel het meeste weg voor intern verbruik?
dat is idd intressant en zou best kunnen
het zal geen interne omvormer zijn die van alle kanalen wat stroom haalt maar op 1 input is aangesloten
aan de andere kant ook als je maar 1 input aansluit werkt alles willekeurig welke input je gebruikt.
dus daar gaat het dan ook weer niet op of wel.

• Maxwp
argafal schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:07:
[...]

Interessant. Welk kanaal heeft een lagere productie voor jou?
moet ik nog nakijken maar dacht input 4 bij mij

• Hermarcel
  • Niet online
Maxwp schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 20:16:
[...]

dat is idd intressant en zou best kunnen
het zal geen interne omvormer zijn die van alle kanalen wat stroom haalt maar op 1 input is aangesloten
aan de andere kant ook als je maar 1 input aansluit werkt alles willekeurig welke input je gebruikt.
dus daar gaat het dan ook weer niet op of wel.
Lijkt me dat elke input gebruikt wordt als voeding. Maar toleranties in (interne) componenten, verschillen in kabelweerstanden en tolerantieverschillen in de panelen kunnen er best toe leiden dat één input de voorkeur heeft. Het zou me zelfs niet verbazen als dat door de dag heen verandert (door verschillen in temperatuur en opbrengsten)

• Maxwp
het is steeds input 4 in mijn geval die bij beide omvormers met beide de zelfde 4 merkk type etc panelen op input 4 een lagere opbrengst laat zien
denk eerder dat er gewoon kleine afwijkingen zijn welke door het productie proces ook gelijk van afwijking zijn
dus input 4 zal netjes bij elke hms 2000 ene iets lagere waarde weergeven dan de andere puur door het productie proces en componenten denk ik
maar vond en vind het wel bijzonder en opvallend om te zien

maar hier zijn toch meer die de hms 2000 hebben? hoe ziet hun input 4 eruit als je kijk naar totaal opbrengst per input aan het einde van de dag
deze is bij mij steeds het laagste op input 4 op beide mhs 2000s

[Voor 18% gewijzigd door Maxwp op 23-02-2023 21:07]

• Hermarcel
  • Niet online
De drie HMS-2000 bij mij draaien met zero export, dus die worden continue bijgeregeld door de DTU.

• mjjveldt
ik kan met zekerheid zeggen dat de HMS-2000 het niet uitmaakt op welke kanalen panelen aangesloten zijn voordat die gaat werken, ik heb op mijn 3 omvormers elke maar 3 panelen.
channel 1,3,4 zijn elk 1 keer vrij.

Maar ik heb nergens een significant verschil in opbrengst tussen mijn panelen.

• Maxwp
mjjveldt schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 21:40:
ik kan met zekerheid zeggen dat de HMS-2000 het niet uitmaakt op welke kanalen panelen aangesloten zijn voordat die gaat werken, ik heb op mijn 3 omvormers elke maar 3 panelen.
channel 1,3,4 zijn elk 1 keer vrij.

Maar ik heb nergens een significant verschil in opbrengst tussen mijn panelen.
niet significant nee is maar een paar watt maar het is elke dag steeds het minste op input 4 bij beide .

• Maxwp
Hermarcel schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 21:21:
De drie HMS-2000 bij mij draaien met zero export, dus die worden continue bijgeregeld door de DTU.
gaat dat echt zo snel of zit er een 2 seconden tussen

je laat dus geen stroom terug het net op gaan maar waar gaat het dan in? of laat je steeds energie verloren gaan door de productie terug te draaien?

• Niekniek89
Goedemorgen,

zijn er meer gebruikers van ahoydtu, welke een condensator hebben gesoldeert?
ik kreeg namelijk vanuit het officiele forum terug, dat dit sterk aan te bevelen is (aangezien mijn ahoydtu er continu mee stopt.

• Fiero
Maxwp schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 20:14:
[...]
ik heb hem ook maar ik heb nu de eco mode ontdekt hij draait nu zomaar ruim 8 graden koeler
word wat trager staat er maar merk er niks van

het instellen bij HA is idd heel erg makkelijk.
Dank voor de tip van Eco-mode. Gelijk maar even gechecked aangezien ik er nog niet bekend mee was. Af fabriek stonden bij mij blijkbaar alle Shelly's al in Eco-mode.

• Hermarcel
  • Niet online
Maxwp schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 02:56:
[...]

gaat dat echt zo snel of zit er een 2 seconden tussen

je laat dus geen stroom terug het net op gaan maar waar gaat het dan in? of laat je steeds energie verloren gaan door de productie terug te draaien?
Productie wordt teruggeschroefd/opgeschroefd. Regels hier staan geen teruglevering toe. Self consumption optimaliseren is het doel. Ben me aan het verdiepen in Accu's.

Ter info: Export Management

• Demietri
Niekniek89 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 07:13:
Goedemorgen,

zijn er meer gebruikers van ahoydtu, welke een condensator hebben gesoldeert?
ik kreeg namelijk vanuit het officiele forum terug, dat dit sterk aan te bevelen is (aangezien mijn ahoydtu er continu mee stopt.
Ja,ik heb er een 100uF op gesoldeerd.
Maar ik heb daar verder geen metingen bij verricht.
Ik heb dat gedaan, om een zo stabiel mogelijke communicatie te krijgen, omdat ik niet alles binnen kreeg via MQTT.
Ik heb daarna nog weken geklungeld en zelfs nog een twee setje in elkaar gezet.
Nu met de DEV heb ik pas alle waardes.
Maar wat ook kan komen omdat er iets in de verwerking van MQTT berichten mis ging na de zoveelste keer een 'birth-bericht' met dezelfde informatie.

Ik denk dat het wel tot een stabielere werking van de communicatie leidt, omdat de condensator de pieken beter op kan vangen.

• Niekniek89
Demietri schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 10:49:
[...]

Ja,ik heb er een 100uF op gesoldeerd.
Maar ik heb daar verder geen metingen bij verricht.
Ik heb dat gedaan, om een zo stabiel mogelijke communicatie te krijgen, omdat ik niet alles binnen kreeg via MQTT.
Ik heb daarna nog weken geklungeld en zelfs nog een twee setje in elkaar gezet.
Nu met de DEV heb ik pas alle waardes.
Maar wat ook kan komen omdat er iets in de verwerking van MQTT berichten mis ging na de zoveelste keer een 'birth-bericht' met dezelfde informatie.

Ik denk dat het wel tot een stabielere werking van de communicatie leidt, omdat de condensator de pieken beter op kan vangen.
Dank voor je antwoord.
Ik heb er zojuist ook 1 besteld, en hopelijk lost dit het op.
Het gekke is, dat ik (toen ik nog geen panelen had), ahoydtu makkelijk de 5 dagen uptime haalde.
Toen ik de inverter toevoegde, begonnen de issues.

Heb jij de condensator aan de achterkant van de nrf24 board gesoldeerd (op rood/zwart)?

• Demietri
ja.
Aan de soldeerzijde.
De pootjes afgeknipt op de lengte en 90 graden omgebogen, zodat de condensator netjes naast de stekkers "staat".
Ik zal eens kijken of het lukt om er een foto van te plaatsen. Gelukt

[Voor 49% gewijzigd door Demietri op 24-02-2023 11:41]

• Niekniek89
bedankt @Demietri,

dat is een duidelijke foto.
daar kan ik wat mee.

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:43
Vanmiddag ineens een hoge piek van 1,28 kW. Hoogste tot nu toe. (1,84 kWp is theoretisch maximum).

[Voor 66% gewijzigd door PCan op 24-02-2023 18:40]

• Maxwp
heb al een 1,53 gehad dagen geleden :P

edit
ow wacht dat zijn volhgens mij wel 8 panelen niet 4 ;-) en over 2 omvormeers niet 1

bah jaloers

[Voor 63% gewijzigd door Maxwp op 25-02-2023 09:05]

• Maxwp
Fiero schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:18:
[...]

Dank voor de tip van Eco-mode. Gelijk maar even gechecked aangezien ik er nog niet bekend mee was. Af fabriek stonden bij mij blijkbaar alle Shelly's al in Eco-mode.
ok bij mij dus niet moest hem erop zetten
heb ze wel zeer recent gekocht weet niet of er wat is veranderd met wat er fabriekaf dan instaat

• Maxwp
Hermarcel schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:54:
[...]

Productie wordt teruggeschroefd/opgeschroefd. Regels hier staan geen teruglevering toe. Self consumption optimaliseren is het doel. Ben me aan het verdiepen in Accu's.

Ter info: Export Management
is dat in belgie of welk land hebben we het dan over

• Hermarcel
  • Niet online
@Maxwp Portugal

• PCan
@Maxwp Yep baby, eat your heart out :-) #SolarPower. (vandaag!)

• Dirduc
  • Laatst online: 09:03
Hier een hms2000 die er mee kapt bij ongeveer 240 volt netspanning,gisteren en vandaag weer?
Had gehoopt dat hoymiles plug and play was,helaas,pluggen lukte wel ,dat heb ik zelf gedaan,alleen de hoymiles played dus niet mee.
Toevallig iemand die weet wat eraan de hand kan zijn?

• mjjveldt
kan dat er een verkeerd gridprofiel op geladen is. Maar kan ook een halve doa zijn.

kan je toelichten wat je bedoelt met klapt eruit?

• Dirduc
  • Laatst online: 09:03
hms2000 nieuw gekocht 2 weken geleden bij solarchamp,weinig zon gehad geen problemen .
Vandaag en gisteren zodra de netspanning oploopt tot boven de 240V schakelt de hoymiles uit.
Via een youless120 kan ik zien dat de omvormer 5minuten blijft hangen op een vaste waarde van bijv 651watt en dan minimaal 10 minuten uitschakelt,vandaag 3x ,

• Maxwp
PCan schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 13:51:

[Afbeelding]
grrrrr :( :(

• Maxwp
PCan schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 13:51:

[Afbeelding]
hoe liggen zen 10graden? geheel zuiden of op dak?

• Hermarcel
  • Niet online
Dirduc schreef op zondag 26 februari 2023 @ 18:01:
hms2000 nieuw gekocht 2 weken geleden bij solarchamp,weinig zon gehad geen problemen .
Vandaag en gisteren zodra de netspanning oploopt tot boven de 240V schakelt de hoymiles uit.
Via een youless120 kan ik zien dat de omvormer 5minuten blijft hangen op een vaste waarde van bijv 651watt en dan minimaal 10 minuten uitschakelt,vandaag 3x ,[Afbeelding]
Wat is de spanning bij de inverter? Met andere woorden: Vertel eens iets over de kabel tussen mterkast en inverter (dikte, lengte). Wordt er ergens iets warm (automaat, connectoren, ...)?

Met het juiste grid-profile schakelt de inverter af als de netspanning meer dan 10 minuten lang boven de 253V is.

[Voor 6% gewijzigd door Hermarcel op 28-02-2023 08:27]

• PCan
@Maxwp Ze liggen op 10 graden vrijwel pal op het zuiden op een overkapping.
10 graden was mij aangeraden door Esdec advies.
Optimaal is 35 graden, maar dat is voor een overkapping te lelijk om naar te kijken.
Bovendien heb je dan smorgens en savonds minder opbrengst.

Heb alleen last van overburen die in de winter bij laagstaande zon schaduw geven.
Op mijn dak heeft weinig nut, dat ligt groot deel vd dag in de schaduw.

Overweeg nog steeds om 2x500Wp verticaal op de zuidgevel van mijn huis erbij te prikken met een HMS-1000-2P. Vraag me af of de Gemeente daar moeilijk over doet.

• mjjveldt
Ik zou ff bellen naar de gemeente, hier is op het achtererg tegen de gevel geen probleem voor de gemeente. Maar zijgevel en voorgevel vergunningsplichtig.

Hoe rekening met het mindere rendement van de panelen (85% max), maar voor de rest moet het geen probleem zijn. (Ik ga zelf een stukje achtergevel op het dakterras (2mx2m) gebruiken voor vacuumbuizen onder 70 gradenhoek voor zonneboiler).

• Maxwp
PCan schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:31:
@Maxwp Ze liggen op 10 graden vrijwel pal op het zuiden op een overkapping.
10 graden was mij aangeraden door Esdec advies.
Optimaal is 35 graden, maar dat is voor een overkapping te lelijk om naar te kijken.
Bovendien heb je dan smorgens en savonds minder opbrengst.

Heb alleen last van overburen die in de winter bij laagstaande zon schaduw geven.
Op mijn dak heeft weinig nut, dat ligt groot deel vd dag in de schaduw.

Overweeg nog steeds om 2x500Wp verticaal op de zuidgevel van mijn huis erbij te prikken met een HMS-1000-2P. Vraag me af of de Gemeente daar moeilijk over doet.
ok dus de hele dag zon en je hebt voor 10 graden gekozen zodat ze wat dichter bij elkaar konden maar ook weeer voldoende van elkaar af?

hier is het net meer zuid west dus dat is minder dan ook 10 graden maar rond 14u al gaat een boom ( gelukkig nu nog zonder bladeren ) voor wat schaduw zorgen en rond 15 staat er een groten denneboom in de weg.
och dan doe ik het nog goed met rond de 260 watt dan.
mijn piek ligt we ook rond 12:30 eigenlijk wat je zou toch verwachten bij pal zouden jou piek momnet ook zou moeten zijn niet?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PCan
@Maxwp
Dat dichter bij elkaar snap ik niet helemaal. Bij >10 graden zouden de panelen veel rechter op staan en dus veel zichtbaarder voor de omgeving (buren, passanten). 35 graden is leuk voor een schuin dak of op een dak waar je niet de hele dag op uitkijkt. 10 graden staat gewoon wat netter.
Voordeel is dat als de zon laag op het oosten (ochtend) en laag op het westen (avond) staat, de panelen nog steeds in de zon liggen. Zet je ze rechter op, dan schijnt de zon tegen de achterkant.
Jammer dat je nu juist op het zuid/zuidwesten bomen hebt. Maar de zon stijgt nog (komt dichterbij), dus als die niet te dichtbij staan kan je opbrengst nog verbeteren. (Of laat ze weghalen €70,-/boom).
Volgens een app op mijn telefoon is de hoogste zonstand om 12:52u. De piek zou daar dan moeten liggen. Hangt van de bewolking af. Gisteren lag die bij mij om 12:00u met 1300W :-).

• mjjveldt
voordeel met 10-15 graden hellingshoek bij oost west is dat je geen tussenruimte nodig hebt (vrijwel geen tussenruimte) tussen de dakjes, en daardoor kan je meer panelen kwijt. En daardoor meer opbrengst per jaar. (verlies door hellingshoekverschil is ongeveer 5%, maar winst is 50% meer panelen). Dagpiek is afhankelijk van meer dan de hoogste zonnestand, ook op hoeveel panelen welke azimuth hebben. (Bij mij ligt de piek meer in de ochtend want meer panelen richting oost dan west).

op mijn dak passen door de lagere hellingshoek 9 ipv 6 panelen, want veel minder schaduwwerking onderling.

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-03 23:08
is er in de admin van hoymiles een mogelijkheid om bij een alarm een email te krijgen? Ik kom er net achter dat ik vorige week nadat ik met elektra in de schuur bezig was vergeten ben de omvormers weer in te schakelen....

Tot nu toe kan ik die optie niet vinden. Of is er een andere automatiseringsoplossing?

@mjjveldt zo ziet het alarm er uit:

[Voor 40% gewijzigd door bazzzzzz op 01-03-2023 13:23]

• Hermarcel
  • Niet online
@bazzzzzz Heb ik ook nog niet kunnen ontdekken. Stom hè?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mjjveldt
ik heb in Home Assistant een notificatie op de alarm code en alarm count staan.
Maar ik vraag mij wel af of het probleem wat je beschrijft @bazzzzzz wel een alarm code zou krijgen. Zal na de lunch eens testen.

edit:
ik krijg als ik de stroom van de omvormers haal geen alarm in home assistant binnen (nu heb ik dat slechts 2 minuutjes getest).

[Voor 24% gewijzigd door mjjveldt op 01-03-2023 14:46]

• yep123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:33
Hoi
De DTU stick heeft geen verbinding met mijn micro omvormers (3x hoymiles 1500 micro omvormers) De dagopbrengst van vandaag is niet te zien op de s-miles app. Ik heb de stick een tijdje van de stroom afgehaald maar als je het dan weer in het stopcontact doet dan blijft het rode lichtje knipperen.

Iemand een suggestie om dit weer werkend te krijgen?

Ik heb bovenstaande al een tijdje eerder gepost, hij deed het vanzelf weer. De laatste dagen echter valt de verbinding steeds vaker uit. Ik wil de stick wel resseten (nooit gedaan) is het dan weer makkelijk te instaleren?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PCan
@yep123 geen idee, het is wel een HMS omvormer met een DTU-S-stick?
Meet je wel opbrengst op de voedingskabel?
Kijk hier of je het juiste document kan vinden: https://www.hoymiles.com/de/resources/download/

• yep123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:33
Hij doet het weer, leverancier heeft de software veranderd en het advies gegeven om de stick zo dicht mogelijk bij de micro omvormers te plaatsen. Als het probleem zich weer voordoet komen ze even aan huis

• PCan
@yep123 Mijn DTU-Lite-S staat binnen op 11 meter vd omvormer.
Eigenlijk met de installer app nooit problemen gehad. Op advies van Solarchamp gebruik ik de end user app niet meer, alleen nog de installer app. Die kan je gewoon downloaden. Daarin kan je zelf dingen aanpassen.
Je kunt het wachtwoord 11111 gewoon wijzigen.

• Maxwp
PCan schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 10:12:
@Maxwp
Dat dichter bij elkaar snap ik niet helemaal. Bij >10 graden zouden de panelen veel rechter op staan en dus veel zichtbaarder voor de omgeving (buren, passanten). 35 graden is leuk voor een schuin dak of op een dak waar je niet de hele dag op uitkijkt. 10 graden staat gewoon wat netter.
Voordeel is dat als de zon laag op het oosten (ochtend) en laag op het westen (avond) staat, de panelen nog steeds in de zon liggen. Zet je ze rechter op, dan schijnt de zon tegen de achterkant.
Jammer dat je nu juist op het zuid/zuidwesten bomen hebt. Maar de zon stijgt nog (komt dichterbij), dus als die niet te dichtbij staan kan je opbrengst nog verbeteren. (Of laat ze weghalen €70,-/boom).
Volgens een app op mijn telefoon is de hoogste zonstand om 12:52u. De piek zou daar dan moeten liggen. Hangt van de bewolking af. Gisteren lag die bij mij om 12:00u met 1300W :-).
niet eigen bomen ;-(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik ben bezig een aantal nieuwe PV-panelen en 2 stuks HM-1500's op ons garagedak te installeren.

Nu blijft bij één van de HM-1500's een setje MC4 connectoren onbenut.
Laat ik die zo open en bloot erbij bungelen of is het verstandiger om die af te dichten?

Nu was ik al op zoek geweest naar MC afdek kappen/doppen; maar kan niet echt iets vinden voor een schappelijk bedrag.
of verkeerd gezocht

Ik zie wel voor een paar euro MC4 caps op b.v. AliExpress; heeft iemand daar ervaring mee? Zijn die überhaupt een beetje weerbestendig?
Of tape ik ze gewoon dicht met een stuk isolatietape? :)

Ideetjes?

[Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 05-03-2023 03:03]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-03 17:49

Bravo

Second Best

ehtweak schreef op zondag 5 maart 2023 @ 02:58:
Ik ben bezig een aantal nieuwe PV-panelen en 2 stuks HM-1500's op ons garagedak te installeren.

Nu blijft bij één van de HM-1500's een setje MC4 connectoren onbenut.
Laat ik die zo open en bloot erbij bungelen of is het verstandiger om die af te dichten?

Nu was ik al op zoek geweest naar MC afdek kappen/doppen; maar kan niet echt iets vinden voor een schappelijk bedrag.
of verkeerd gezocht

Ik zie wel voor een paar euro MC4 caps op b.v. AliExpress; heeft iemand daar ervaring mee? Zijn die überhaupt een beetje weerbestendig?
Of tape ik ze gewoon dicht met een stuk isolatietape? :)

Ideetjes?
Afdoppen met echte MC4 einddoppen (bijv deze). Je wilt niet dat er vocht bij kan komen, dan kunnen er 'spannende' situaties ontstaan.

Flickr
Canon 6D
17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:25
Wat zou jullie advies zijn voor het volgende:

- 12 x 420 Wp Jinko panelen
- 3 fase aansluiting

Ik kan gaan voor:
3 x HMS-2000-4T
2 x HMT-2250-6T

Die 2250 is een 3 fase. Maar goed, ik kan 3 x 1 fase natuurlijk gewoon over de fasen verdelen. Als ik de 2250 neem en dat deel door 6 kom ik op 375 watt per kanaal terwijl de panelen 420 zijn. Kan ik dan beter voor de 2000-4T gaan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-03 17:49

Bravo

Second Best

Flappie schreef op zondag 5 maart 2023 @ 18:08:
Wat zou jullie advies zijn voor het volgende:

- 12 x 420 Wp Jinko panelen
- 3 fase aansluiting

Ik kan gaan voor:
3 x HMS-2000-4T
2 x HMT-2250-6T

Die 2250 is een 3 fase. Maar goed, ik kan 3 x 1 fase natuurlijk gewoon over de fasen verdelen. Als ik de 2250 neem en dat deel door 6 kom ik op 375 watt per kanaal terwijl de panelen 420 zijn. Kan ik dan beter voor de 2000-4T gaan?
De aftopping van de 420 Wp panelen op een 375 W aansluiting kun je met PVCalc simuleren. Hangt erg af van de hoek en azimuth waarop de panelen komen te liggen, ik verwacht dat het geen verschil in opbrengst zal geven en dan kun je beter naar de euro's kijken die je gaat uitgeven (extra kabellengtes voor de 6T gok ik vs 100 euro minder aan omvormers).

Flickr
Canon 6D
17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Niekniek89
@r_bleumer @Demietri

Afgelopen 5 dagen niet thuis geweest, en dus ook niet bij de gui kunnen komen (zat in het buitenland).
Hij is nu 6 dagen up, zonder reboots.
Zodra ik dus vaak naar de gui ga (via browser), dan crashed uiteindelijk de ahoydtu.

Ik merk nu dus wel op, dat het niet hardware maar software matig probleempje is.
Ben benieuwd of dit nog gefixt word….

Laat nu alles via HA (mqtt) lopen, en dat gaat prima, zonder uitvallers.

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-03 23:08
inmiddels begin ik bang te worden dat mijn HMS2000 toch wat kuren vertoond met de 560Wp panelen:

Ik heb er 3 naast elkaar liggen. Ze zijn gericht op oost dus pas eind van de dag heb ik kans op schaduw van de uitbouw van de buren:

Qua opbrengst zie ik vaak dit:

Kortom of paneel 1 of paneel 2 heeft veel te weinig opbrengst die niet logisch te verklaren is door schaduw. Je ziet wel dat de spanning van het paneel inzakt maar zo lokaal kan een wolk toch ook niet zijn? Bij PV3 blijft sowieso de spanning vele malen constanter.

Kijk ik naar de hoymiles calculator dan is het 560Wp paneel eigenlijk met alles compatible:
https://www.hoymiles.com/resources/microinverter-calculator/

Kent iemand dit gedrag? Mijn conclusie is vooral dat de omvormer het niet fijn vind als er 2 560Wp panelen op 1 MPPT aangesloten zijn.

[Voor 19% gewijzigd door bazzzzzz op 08-03-2023 15:33]

• mjjveldt
HMS2000 heeft 4 mppt trackers, dus dat is het probleem niet. Maar het is wel een rare grafiek. Zo te zien heb je ook 3 panelen aangesloten, nu is PV-module voltage niet zo interessant, want er kan tussen de panelen wel een ander voltage zijn voor het MPPT van dat paneel (alhoewel het verschil vna 20v-40v wel groot is).

Hoe ziet de grafiek eruit voor power?

Al een keertje de MC4 stekkers losgehaald en opnieuw vastgeklikt (slechte connectie misschien), niet toevallig vogels of katten die op de panelen gaan liggen? Of toevallig twee slechte panelen gekregen. Je kan wel testen natuurlijk met het aansluiten van 2 panelen ipv 3 een dagje?

Je hebt nog 2 HMS-2000 liggen toch, dan kan je ook een dagje die omwisselen (en dan zou ik dat met die ene met 4 panelen doen, dan weet je zeker dat alle MPPT trackers werken.)

Ik zie geen reden waarom de HMS-2000 problemen zou moetn hebben met 560 watt panelen. (HM-1500 eerder, want die is slechts tot 470watt paneel gerated en het mppt Amperage is 2A hoger dan de specs van de omvormer. Dus ook raar dat die wel naar voren komt in de compatibility calculator)

[Voor 35% gewijzigd door mjjveldt op 08-03-2023 17:09]

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-03 22:29
bazzzzzz schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:19:
inmiddels begin ik bang te worden dat mijn HMS2000 toch wat kuren vertoond met de 560Wp panelen:

Ik heb er 3 naast elkaar liggen. Ze zijn gericht op oost dus pas eind van de dag heb ik kans op schaduw van de uitbouw van de buren:
[Afbeelding]

Qua opbrengst zie ik vaak dit:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kortom of paneel 1 of paneel 2 heeft veel te weinig opbrengst die niet logisch te verklaren is door schaduw. Je ziet wel dat de spanning van het paneel inzakt maar zo lokaal kan een wolk toch ook niet zijn? Bij PV3 blijft sowieso de spanning vele malen constanter.

Kijk ik naar de hoymiles calculator dan is het 560Wp paneel eigenlijk met alles compatible:
https://www.hoymiles.com/resources/microinverter-calculator/

[Afbeelding]

Kent iemand dit gedrag? Mijn conclusie is vooral dat de omvormer het niet fijn vind als er 2 560Wp panelen op 1 MPPT aangesloten zijn.
Ik zie ook zoiets gebeuren, bij mij valt het op dat het de meest rechter twee (midden en boven) zijn die het minste geven, maar als ik dan verder kijk, zie ik dat het niet altijd zo is. Bij mij is er dan geen schaduw (zover ik weet).

Ik heb 2x de HMS2000 met op elk 4x 405W panelen.

Koop hier mijn P1 reader :)

• PCan
@bazzzzzz Weet niet welk deel van dat dak van jou is. Als het hele dak van jou is zou ik ze op zuid leggen en die dakventilatie etc (laten) verplaatsen.

Wat je misschien zou kunnen doen, heb ik gedaan, is tussen die pergola achter in de tuin balkjes maken 7x7cm met metalen pergola verbindingen op de hoeken. En dan met 8 stokschroeven 4 panelen daarop monteren. Dat kost wel een paar centen natuurlijk. En ik heb vanaf de werkschakelaar een 2x4mm2 kabel ingegraven.

Bij mij liggen er dan nog polycarbonaat platen onder, daar heb ik de stokschroeven dwars doorheen geboord en een afdichtschijf erop vastgekit. Als de draagconstructie, bij mij gefundeerd met betonpoeren, sterk genoeg is en je alles goed vast zet, moet dat kunnen.

Ik vermoed dat de 560Wp niet het probleem is. Mijn panelen liggen op het zuiden en doen het smorgens en savonds ook niet al te best.

• Nielsvde
  • Laatst online: 22-03 22:45
Goedenavond,

Ik wil in totaal 4 HMT2250 3 fase omvormers aansluiten op mijn 3 fase meterkast.

Op 3 omvormers zitten 6x420wp panelen en op de 4e zitten 4 panelen van 420 watt

Dit zou maximaal rond de 8200Wp moeten kunnen zijn. (4x2250 & +/-1450) wat neerkomt op 35,65 Ampere.

Hiervoor wil ik deze aardlekautomaat gebruiken:
https://www.elektramat.nl...c-4p-40a-bk-30ma-kl-a6ka/

Mijn hoofdschakelaar is deze:
https://www.elektramat.nl...schakelaar-4p-40a-sbn440/

Is dit zo juist?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
@Nielsvde
Die aardlekautomaat schakelt uit bij stromen boven de 40A per fase.
Dat lijkt me niet correct.

Even rekenen:
4 inverters met maximaal 2250W elk is 9000W totaal. Ik tel de aansluitvermogens bij elkaar op en hou geen rekening met die ene inverter waar maar vier panelen op aangesloten worden.

9000W totaal is over drie fasen. Via elke fase wordt dus maximaal 3000W teruggeleverd. De maximale stroom per fase zal niet meer zijn dan 3000W / 230V = 13A. Een aardlekautomaar van 16A voldoet dus.

Aannemende dat je een netaansluiting hebt van 3 x 25A:
Je hoofdschakelaar voldoet prima. Maar je afgaande groepen krijgen maximaal 25A (van het net) plus 16A van de omvormers is totaal 41A te verwerken. Zijn je bestaande aardlekschakelaars daar geschikt voor? Ik vermoed dat die 40A max zijn en ik, persoonlijk, zou me niet druk maken over die 1 A.

Aannemende dat je een netaansluiting hebt van 3 x 35A:
Je hoofdschakelaar voldoet prima. Maar je afgaande groepen krijgen maximaal 35A (van het net) plus 16A van de omvormers is totaal 51A te verwerken. Zijn je bestaande aardlekschakelaars daar geschikt voor? Ik vermoed dat die 40A max zijn. Vervangen daarvan door 63A versies is noodzakelijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

M'n panelen liggen op het dak:
ehtweak in "Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen"

Zo te zien doen de twee HM-1500's die ik gebruikt heb hun werk. Ik zie in ieder geval al forse teruglevering (zeker gisterenmiddag met de zonnige momenten) op het eenvoudige display van onze slimme meter.

PV-03 by Erik Haak, on Flickr

En de komende week maar eens aan de slag met AhoyDTU.
Heb al het nodige knutselspul in huis.
Zowel NRF24L01+ PA LNA SMA + ESP32-WROOM-32D en een behuizing heb ik al klaarliggen.
Uiteindelijk wil ik een ESP32-WROOM, Ethernet Chip LAN8720A, Power Management Chip SI 3404 gebruiken zodat ik 'm rechtstreeks aan een vaste Ethernet aansluiting kan hangen.
Bij het aanleggen van de nieuwe PV-onderverdeler in de garage heb ik ook gelijk een CAT6 kabel helemaal naar die plek getrokken.

Maar eerst maar eens knutselen met de standaard AhoyDTU opzet. ;)

BTW: wordt het geen tijd voor een apart Hoimiles (Ahoy)DTU topic o.i.d?

[Voor 10% gewijzigd door ehtweak op 12-03-2023 09:40]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nielsvde
  • Laatst online: 22-03 22:45
@Hermarcel

Bedankt voor je reactie.

Ik ga de 16A versie van die aardlekautomaat bestellen.

We hebben een 3x25 Ampere aansluiting en de bestaande aardlekschakelaars zijn inderdaad 40A.

Ik de praktijk zal die 41A verwacht nooit gehaald worden, dus dat durf ik wel aan.

• Maxwp
ehtweak schreef op zondag 12 maart 2023 @ 09:40:

Zo te zien doen de twee HM-1500's die ik gebruikt heb hun werk. Ik zie in ieder geval al forse teruglevering (zeker gisterenmiddag met de zonnige momenten) op het eenvoudige display van onze slimme meter.

[Afbeelding]

Zowel NRF24L01+ PA LNA SMA + ESP32-WROOM-32D en een behuizing heb ik al klaarliggen.
Uiteindelijk wil ik een ESP32-WROOM, Ethernet Chip LAN8720A, Power Management Chip SI 3404 gebruiken zodat ik 'm rechtstreeks aan een vaste Ethernet aansluiting kan hangen.
Bij het aanleggen van de nieuwe PV-onderverdeler in de garage heb ik ook gelijk een CAT6 kabel helemaal naar die plek getrokken.

vanwaar die aardiing? ze zijn toch al gehaard van zichzelf? of is het vereffening met de panelen? ter plekke?

enig idee eigenlijk waasrom die omvormers op de kop worden gemonteerd?
ik heb ze anders om zodat ik het led lampje kan zien

[Voor 4% gewijzigd door Maxwp op 12-03-2023 13:25]

@Hermacel, ben ik nou gek? Je hebt toch 35A inkomen MINUS 16A afgaand? Je telt die 2 dan toch niet op? Da's dan dus max 35A, of min 16A. Maar 35A moet dan voldoende zijn.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Maxwp schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:24:
[...]

vanwaar die aardiing? ze zijn toch al gehaard van zichzelf? of is het vereffening met de panelen? ter plekke?
Hoezo geaard van zichzelf?
De PV-panelen zelf hebben alleen maar een alu-frame, wat verder nergens aan zit. Behalve aan die stukjes rail.
Dus ik heb ieder paneel voorzien van een aardklem, in de buurt van de paneel-klem, en die zijn onderling doorgelust. En uiteindelijk gaat dat naar de onderverdeler, waar ook de 230V AC voedingsleidingen samenkomen, in de garage. En dan via een hoofdschakelaar (zodat ik alle HM-1500's in één keer zou kunnen loskoppelen, voor het geval dat) en vanaf die hoofdschakelaar naar de PV-onderverdeler, die op zijn beurt weer richting de hoofd-groepenkast gaat.
enig idee eigenlijk waasrom die omvormers op de kop worden gemonteerd?
Omdat volgens de instructies van Hoymiles zelf (!) de glimmende zijde naar boven zou moeten, richting de panelen...
citaat uit de manual:
"The silver cover side
of the microinverter should be facing the
panel."
ik heb ze anders om zodat ik het led lampje kan zien
Kwestie van een spiegeltje er onder houden. ;)

Mooie Plaatjes   

• Maxwp
ehtweak schreef op zondag 12 maart 2023 @ 14:29:
[...]

Hoezo geaard van zichzelf?
De PV-panelen zelf hebben alleen maar een alu-frame, wat verder nergens aan zit. Behalve aan die stukjes rail.
Dus ik heb ieder paneel voorzien van een aardklem, in de buurt van de paneel-klem, en die zijn onderling doorgelust. En uiteindelijk gaat dat naar de onderverdeler, waar ook de 230V AC voedingsleidingen samenkomen, in de garage. En dan via een hoofdschakelaar (zodat ik alle HM-1500's in één keer zou kunnen loskoppelen, voor het geval dat) en vanaf die hoofdschakelaar naar de PV-onderverdeler, die op zijn beurt weer richting de hoofd-groepenkast gaat.

[...]

Omdat volgens de instructies van Hoymiles zelf (!) de glimmende zijde naar boven zou moeten, richting de panelen...
citaat uit de manual:
"The silver cover side
panel."

[...]

Kwestie van een spiegeltje er onder houden. ;)
als de panelen niet elkaar raken dan hoeven ze niet per paneel geaard te worden tenzij je een alu montage frame hebt waarbij ze via die weg met elkaar verbonden zijn en er verschillen kunnen onstaan.

het is ook allemaal nog eens laagspanning in plaats van bij string omvormers.

maar wat als de omvormers niet onder de panelen zitten? ;-) mogen ze dan wel andersom. ;-)

mbt die aarding nog de omvormers heeft zelf de plus min en aarde.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• argafal
  • Nu online
ehtweak schreef op zondag 12 maart 2023 @ 14:29:

citaat uit de manual:
"The silver cover side
panel."
@ehtweak Mooie opstelling, heel erg bedankt voor de gedetailleerde foto's!

ik denk dat de instructies ervan uitgaan dat je de omvormers rechtstreeks op de paneelframes monteert. Dan moet de zwarte kant met de koelvinnen naar buiten wijzen (luchtstroom) en de zilveren kant naar de panelen. Dus als je ze in plaats daarvan op de steunen plaatst, denk ik dat dezelfde logica van toepassing is. Dus de mijne op de ballast / steunen zijn met de zwarte zijde naar boven, om ze koel te houden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• argafal
  • Nu online
ehtweak schreef op zondag 12 maart 2023 @ 09:40:

[Afbeelding]

Ik hou erg van het idee van een via Ethernet verbonden AHOY DTU en PoE. Ik lees graag meer als dat lukt!

Ik heb een issue gevonden dat daarmee verband houdt: https://github.com/lumapu/ahoy/issues/745

Ik vraag me af wat er zou gebeuren als men ahoy zou installeren op een ESP32 met ethernet. Die heb ik helaas niet hier.

• Hermarcel
  • Niet online
@r_bleumer
Of je gek bent, daar doe ik beter geen uitspraak over. :P

Maar je hebt twee energiebronnen: het lichtnet en de zonnepanelen.

Stel dat er vier eindgroepen achter één aardlekschakelaar zitten. Elk van die groepen is beveiligd met 16A. Als je bv 10A per groep gebruikt, dan knalt, als je geen panelen hebt, je hoofdzekering eruit omdat de 40A totaal groter is dan de 25A van je hoofdzekering.

Als je panelen 16A leveren dan wordt dat eerst gebruikt. Wat je tekort komt, wordt aangevuld met max 25A uit het net. De totaalstroom van viermaal 10A kan nu wel geleverd worden.

Pas als de opgewekte energie niet in het huis gebruikt kan worden, wordt er via de hoofdautomaten teruggeleverd.
@Hermarcel Maar als je 16A invoedt, en 35A max afneemt, heb je toch geen alamat van 63A nodig?

Overigens, volgens mij niet gek, hooguit prettig gestoord. :)

• argafal
  • Nu online
r_bleumer schreef op zondag 12 maart 2023 @ 19:28:
@Hermarcel Maar als je 16A invoedt, en 35A max afneemt, heb je toch geen alamat van 63A nodig?

35A vaan het grid plus 16A vaan de zonnepanelen. Samen 51A. :)

• Hermarcel
  • Niet online
r_bleumer schreef op zondag 12 maart 2023 @ 19:28:

Nee, maar de stroomsterkte (ik bedoel bv 40A, niet de 30mA/300mA) die op een alamat staat is de stroom waarboven de alamat door overbelasting uitschakelt. Dit geldt ook voor een "normale" automaat.

De stroomsterkte op een aardlekschakelaar (ik bedoel bv 40A, niet de 30mA/300mA) is de maximale stroomsterkte die de aardlekschakelaar kan verwerken voordat hij kapot gaat. Dit geldt ook voor een "normale" schakelaar.

(disclaimer: ik heb even de tijd/stroom curves en veiligheidsmarges genegeerd)

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

argafal schreef op zondag 12 maart 2023 @ 16:21:
[...]

ik denk dat de instructies ervan uitgaan dat je de omvormers rechtstreeks op de paneelframes monteert. Dan moet de zwarte kant met de koelvinnen naar buiten wijzen (luchtstroom) en de zilveren kant naar de panelen. Dus als je ze in plaats daarvan op de steunen plaatst, denk ik dat dezelfde logica van toepassing is. Dus de mijne op de ballast / steunen zijn met de zwarte zijde naar boven, om ze koel te houden.
Tja... als ik dit filmpje zo zie:

YouTube: Hoymiles HM-1500NT (NA version) Microinverter System Installation

Dan wijzen de koelribben toch echt van de panelen af, en de glimkant naar de panelen toe. Zo ook bij mijn installatie. M.a.w. koelribben/zwarte zijde naar beneden, glimzijde naar boven.
Whatever; als er maar voldoende luchtcirculatie langs gaat, toch?

[Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 12-03-2023 23:29]

Mooie Plaatjes   

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:49
De panelen zullen ook wel het warmst zijn door de directe zon.
Maar bij bevesting zo plat/horizontaal kan de warmte er wel onder blijven hangen..?

• Fiero
Voor de mensen die langzamerhand gillend gek worden van de DTU; ik heb een Shelly 1pm als 'gebruiksmeter' gemonteerd in de werkschakelaar van het systeem. Werkt foutloos en zonder gemopper!

https://www.youtube.com/watch?v=zW0BwwqK4SQ

• Niekniek89
Zolang ik NIET naar de DTU webpagina ga (van ahoydtu), is er niks aan de hand.
Ik heb inmiddels een mooi dashboardje gemaakt binnen HA (krijg nu echt alles binnen met MQTT).
Als ik lekker alleen daarop kijk, blijft DTU bereikbaar, en crashed hij niet.

Website/server lijkt een beetje buggie momenteel, lees er meerdere issues mee op hun eigen GitHub...
@Niekniek89 Bij mij was ie toch gaan hangen, ondanks dat ik de site niet bezocht had.

Wellicht Hass 1 keer per dag gewoon de resetpagina eens op laten roepen.

• Niekniek89
@r_bleumer,

Ja, er zijn meedere mensen, welke crashes hebben met een ESP8266.
Geen idee of dit met de opvolger, de ESP32 ook zo is (heeft meer resources).
Echter zegt men (o.a. makers) dat een ESP8266 voldoende zou moeten zijn.

Zolang ik hem niet bezoek, blijft hij (afkloppen) prima werken.
Via MQTT krijg ik nu hetzelfde binnen, dus voor mij afdoende.

• Niekniek89
Helaas, net toch gecrashed... zonder dat ik sinds de laatste herstart de webpagina bezocht heb.
Iemand ervaring met een ESP32 (de opvolger ervan)?

• PCan
Soms moet je gewoon wat geld uitgeven om van het gezeur af te wezen en ook nog gratis ondersteuning te krijgen van Hoymiles en Solarchamp.
https://www.solarchamp.eu...rch/result/?q=+Dtu+lite+s

Acties:
  • +1Henk 'm!
Niekniek89 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:36:
@r_bleumer,

Ja, er zijn meedere mensen, welke crashes hebben met een ESP8266.
Geen idee of dit met de opvolger, de ESP32 ook zo is (heeft meer resources).
Echter zegt men (o.a. makers) dat een ESP8266 voldoende zou moeten zijn.

Zolang ik hem niet bezoek, blijft hij (afkloppen) prima werken.
Via MQTT krijg ik nu hetzelfde binnen, dus voor mij afdoende.
Het gebeurt niet vaak, maar ga ook maar eens met een ESP32 testen. Vermoedelijk loopt er ergens toch een buffer vol. Dan kunnen we ook over naar OPENDTU.

132€ voor het monitoren van 1 inverter is wel heel veel. Zoals het nu werkt is het ook al prima, en leuk om mee te prutsen. We zijn hier niet voor niks op Tweakers! :)

• PCan
Weer een record.
Staat hij ineens 1453 Watt terug te leveren aan het net. :-)
;)

• PCan
@r_bleumer Dat is wel waar, maar je kunt er veel meer omvormers aan toevoegen hoor. Uit mijn hoofd 99.
Pagina: 1 ... 7 8 9 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee