Ben toch altijd dankbaar dat er in de diverse topics op tweakers zoveel informatie te vinden is over talloze onderwerpen. Zo ook alhier, specifiek over PV/omvormer/installatie zaken.
Korte situatieschets:
Onze 21 jaar oude PV-panelen op het platte garagedak wil ik gaan vervangen. Ze doen het op zich nog wel, maar de opbrengst is gewoonweg niet meer van deze tijd.
Ze hebben het altijd gedaan, het is nu tijd voor iets beters.
Shell Solar SM 110 + Gridifit 250; onderhoud?
De afgelopen weken al van alles uitgezocht en vergeleken en het gaan hoogst waarschijnlijk 6 nieuwe PV-panelen worden, aangesloten op micro omvormers (dit i.v.m. wat ongelijkmatige lichtval op die plek).
:strip_exif()/f/image/Fav0OLdAD6DRWpA2iQqp6bkF.jpg?f=fotoalbum_large)
(Richting zuid-west. Dit is een simpele tekening die ik ff met sketchup gemaakt heb en de verdere verdiepingen van ons huis staan niet ingetekend)
Zowel APS, Enphase en Hoymiles heb ik in de vergelijking betrokken.
Keuze is gevallen op 6 PV panelen van rond de 400WP/stuk. Precieze merk nog niet bekend, hangt van de prijs en/of levertijd af. Zal waarschijnlijk iets van Longi Mono 410, Jinko Mono 420 of JA Solar 410 worden. (prijzen die ik hier voor moet betalen liggen rond de 160 euro/paneel)
Ik wil ze in principe per stuk, of per twee, of per vier aansluiten op een HM-xxx omvormer.
HM en geen HMS model i.v.m. het zelf kunnen uitlezen van alle data, zoals beschreven alhier:
SkiFan in "Het Hoymiles topic"
De huidige oude PV panelen zitten op van die kunststof bakken, gevuld met ballast. Maar voor de nieuwere, veel grotere panelen, bestaan er niet meer dit soort grotere bakken.
Wil van deze betonsteunen gaan gebruiken.
https://www.degrootbeton....nnepaneel-steun-plat-dak/
en dan de 20
o variant.
Bevestiging van de PV-panelen op de betonsteunen zou geen probleem moeten zijn. Kwestie van geschikte klemmen die op de ingegoten 8mm draadbussen bevestigd worden:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NfmXgg5eeQO6RP97vcttpdB6.jpg?f=user_large)
Dit idee dus.
Alleen... de omvormers monteer je normaliter ergens aan de achterkant/onderzijde van de PV-panelen. Maar hoe dan?
Is het dan handig(er) om een soortement van alu rails/profiel achter de PV-panelen te monteren, die vastzitten aan die 8mm draadbussen? Of zijn daar andere/betere/slimmere oplossingen voor?
Ik zie wel allerlei merken/soorten montagerails met kliksystemen, maar dat is imho hier niet van toepassing toch? Of maak ik zelfs iets van een stuk geëloxeerd/geannodiseerd aluminium profiel, in de lengte achter de PV-panelen, waaraan/op de micro omvormers dan weer worden vastgezet?
Iemand suggesties hiervoor?