kom er net pas achter dat de DTU pro een open wifi netwerk maakt
dus iedereen met de app kan het wifi op en de omvormer benaderer
buurman die even komt kijken en of een foto perongeluk gedeelt waar het serie nummer op staat en ze zijn klaar
sowieso niet zo fijn dat het een open netwerk is ook al hebben ze het serial niet er kan altijd op die manier naar een lek worden gezocht die kan worden misbruikt
Vraagje, ik heb vanmorgen een tweede HMS2000-4T gemonteerd en toegevoegd in de app.
Het ging redelijk makkelijk.
Nu is mijn vraag, de lay-out pagina heeft 100 panelen waarvan ik er 8 heb ingevuld, kun je van die ongebruikte er niet een stuk of 90 wissen?
Nu moet ik steeds inzoomen en schuiven, dat vind ik wat knullig.
En alle 8 zuid georiënteerd, kunnen er in de lay-out tzt ook 2 oost en 2 west.
Of ligt in de lay-out altijd alles 1 kant op?
Ben benieuwd.
[Voor 15% gewijzigd door Rick73 op 21-01-2023 12:58]
@Maxwp
Gelukkig lukt dit alleen als je de installer bent van de DTU. Maar ik ben het met je eens: Beter dat open net afsluiten als de configuratie compleet is.
Ik heb perongelijk (hoe raar het ook is), alle instellingen binnen AHOY_DTU weggegooid.
Weet iemand de settings toevallig nog om het radio gedeelte weekend te krijgen?
Het gaat om: setting — system config — pinout (wemos) & radio.
Of is het beter om hem opnieuw te flashen (en kan dat)??
ik vind het vreemd maar als de zonnepanelen uit staat in de avond gaat dat ook de DTU offline? dat is bij mij namelijk het egeval
ik eb hem gewoon via eth aangesloten dus geen wifi?
kan hem ook niet meer pingen
is echt vervelend lijkt net of hij elke dag crashed of zo.
dat snap ik
ze komen best laat online moet ik zegen pas na 9u en gaan ook vrij snel offline
miojn string omvormer is dan al lang bezig en ook later voordat hij stopt.
die start bij ~45volt met 3 panelen in serie.
dat zou 15 volt zin maar de hoymiles ( zoals vele micro omvormers lees ik ) starten pas veel later bij 22 volt of hoge zelfs
als ze eenmaail werken gaan ze tot 16 volt in mppt maar da moet er wel voldoende zon zijn.
vind dat nogal tegen valllen
ik neem aan dat het rendement in de winter bij deze minder is dan bij string.
dan je het voro moet hebben van maximale opbrengst in de zomer en minder effecten van schaduw en of andere problemen
het lijkt erop dat samen met het uitvalleen van de micro de ethernet ook uitvalt of zo. beetje vreemd
[Voor 5% gewijzigd door Maxwp op 22-01-2023 22:24]
weet je toevallig of het stukje "Sunrise & Sunset" ook benodigd is om in te vullen?
en wat gebruik jij om in "dagen/history" in te zien mbt wat ze hebben opgewekt?
via de Holymiles DTU cloud, heb je daar natuurlijk je history
[Voor 42% gewijzigd door Niekniek89 op 23-01-2023 15:03]
Sunrise en Sunset kun je trouwens je locatie voor gebruiken, daan gaat de monitor in de tussentijd geloof ik uit qua radio, zoiets was het. Iedere watt die constant aanstaat, kost je globaal 2-3 €.
Ow helemaal top, ik heb ook HA draaien + energy dashboard.
Moet je, na het invullen van MQTT, nog losse sensoren aanmaken? of pushed hij alles automatisch door naar HA?
ah oke top, zal eens kijken naar Sunrise & Sunset.
Ow helemaal top, ik heb ook HA draaien + energy dashboard.
Moet je, na het invullen van MQTT, nog losse sensoren aanmaken? of pushed hij alles automatisch door naar HA?
ah oke top, zal eens kijken naar Sunrise & Sunset.
Ik heb losse sensoren gemaakt, zie het stukje code op de 1e pagina van dit topic. Ik begreep wel dat je, als je geen topic maakt, dat ie m dan automatisch herkent, maar dat heb ik zelf nog niet geprobeerd.
ja die wie het eerder doen liggen precies zuiden en de nieuwe panelen met een veel hoger vermogen op de hoymiles ( 425wp )liggen beetje zuid west
maar heb de DTU los gehaald uit de garage en in huis geplaats
lijkt erop dat hij nu wel goed werkt.
de garage heeft ip over power het lijkt dat dit voor problemen zorgt zo dat de data niet snel genoeg word verwerkt en hij zich ophangt of zo iets lijkt het.
begrijp dat het met de hoymiles 2000 4t het beste is een 144cell zonnepaneel te nemen in plaats van een 120
omdat de spanning dan hoger ligt en hij sneller zal beginnen met leveren
edit
bij de 120 cell open spaning 41 en bij de 144 cell 50volt
ook de mpp spanning 35 tegenover 41
[Voor 22% gewijzigd door Maxwp op 26-01-2023 08:22]
Vraagje over de HMS-2000-4T. Hier zijn zoals eerder al genoemd in dit topic verschillende datasheets van te vinden die verschillende MPPT ranges noemen.
De ene sheet noemt 38-48V, wat vrij realistisch klinkt als je kijkt naar het wat hogere vermogen en naar specs van andere (types/merken) micro-omvormers. Voor een Vmp boven de 38V ben je dan al snel aangewezen op 144 cells zonnepanelen.
De andere noemt 16-60V, wat bizar goed klinkt, elk denkbaar paneel zo ongeveer compatibel zou maken, maar me nét wat te toevallig exact overeenkomt met de 'operating voltage range' zoals je die voor meerdere modellen Hoymiles terugvindt.
Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Wellicht praktijkvoorbeelden van 120 cells zonnepanelen die goed functioneren op een HMS-2000?
Ja het is verwarrend. Maar ik denk inmiddels beter te begrijpen hoe het werkt. Mijn interpretatie is dat de MPPT scan actief is over 16-60V maar pas vanaf 38V het maximale uitgangsvermogen van 2000W kan worden gerealiseerd, vandaar ook de 'Peak power MPPT voltage range'.
Ik heb de 460 met 144 cellen en werkt ook prima op de HMS-2000-4T.
Zo gauw de ochtendschemering begint start hij op (groen lampje DTU stopt met knipperen) en stopt pas als het helemaal donker is.
2x Hoymiles HMS 2000 4t met in totaal 8x Yingli YL410D 37e (410Wp).
Deze worden opgesteld in verschillende windrichtingen tussen O-W (10% O, 40% ZW, 40% ZO. 10% W).
Totaal 3280Wp, dit kan en mag ik toch op een separate 16A B-karakter groep zetten zonder problemen?
2x Hoymiles HMS 2000 4t met in totaal 8x Yingli YL410D 37e (410Wp).
Deze worden opgesteld in verschillende windrichtingen tussen O-W (10% O, 40% ZW, 40% ZO. 10% W).
Totaal 3280Wp, dit kan en mag ik toch op een separate 16A B-karakter groep zetten zonder problemen?
Jup, dat zou goed moeten gaan. 16a is 3680Watt. gezien de hoek en richtingen blijf je waarschijnlijk zelfs onder de 2500watt
mm mijn beide string omvormers doen 500 watt elk ( 3 panelen elke in string ) en zitten even aan hun max
maar de hms 2000 4t levert op dat zelfde moment 240 watt over 4 panelen gedeeld.
en ja de hoek is anders en deze liggen meer op het zuiden maar toch
tot nu toe zie ik steeds dat rond de middag ook de hoymiles aangesloten panelen hun piek steeds hebben elke dag.
heb het idee maar dat moet nog uitwijzen precies dat de string omvormers sneller starten en meer leveren ?
vind het toch vreemd en er zal wel wat anders zijn.
binnen kort de permanente opstelling en dan kan ik het beter zien
heb wel al 2 gekke dingen gehad zoals dat ik een registratei had gedurende de nascht in plaats van overdag dus een grafic met levering om 04:00 etc
en vandaag helemelaa niks totdat ik de DTU had herstart... het cloud lampje bleef knipperen
ok mijn string systreem start bij 50 volt maar dat is met 3 panelen dan al bij 17 volt per paneel
dus bij weinig licht tijdens de donkere dagen en de ochtend en avond zijn deze al wat energie aan het opwekken terwijl de micro nog stil staan
Het gaat om hele kleine hoeveelhden energie. Wat verbruiken de inverters (string en micro) bij 0 opbrengst?
De opstartspanning zegt niet direct iets over de afsluitspanning, het MPPT-bereik suggereert dat de micro pas ruim onder de 22V afschakelt.
@Maxwp Hou rekening dat de Hoymiles DTU slechts om het kwartier een uitlezing te zien geeft.
De Slimme meter, via de HomeWizard app, doet dit elke minuut. Ik zie soms flinke verschillen. Dan geeft de DTU bijvoorbeeld 300W aan, terwijl er 400W wordt terug geleverd aan het net.
Dit is zo dynamisch vanwege wisselende bewolking en wisselende belasting door apparaten in huis.
Uiteindelijk is het belangrijkste wat je aan energie moet betalen, dus ik hecht de meeste waarde aan de HomeWizard gegevens uit de slimme meter. Die vergelijk ik met die uit de Eneco app. Dat komt vrijwel overeen.
Hermarcel schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 19:07:
Het gaat om hele kleine hoeveelhden energie. Wat verbruiken de inverters (string en micro) bij 0 opbrengst?
De opstartspanning zegt niet direct iets over de afsluitspanning, het MPPT-bereik suggereert dat de micro pas ruim onder de 22V afschakelt.
bij 16 volt is dat vergelijkbaar met 48 volt van de string welke tot 45volt kan zakken.dus zo ruim onder de 22v valt wel mee
Micro's zijn inderdaad niet perse beter dan stringomvormers. Maar kunnen in specifieke gevallen wel winst boeken tov stringomvormers.
Ik lees tussen de regels door dat je opzoek bent naar een vergelijk tussen je stringomvormer vs je micro's en of de opbrengst in de lijn der verwachting is. Denk dat je daarvoor beter een los topic kan maken, met daarin alle informatie van de panelen, stringindeling, omvormers, azimuth, en hellingshoek zodat daar een goede vergelijking gemaakt kan worden.
Opbrengst in voltage is niet zo interessant wmb, maar het gaat erom wat er aan de achterkant in wattjes uitkomt. En daar is MPPT voor, die zoekt het beste voltage om zoveel mogelijk power eruit te halen.
Wanneer ik naar mijn panelen kijk is vandaag het laagste dat ik op het moment kan terugvinden zo snel (op werk, kan vanavond thuis preciezer terugzoeken), is een opbrengst van 3,8W op het minste paneel om 8.30 vanochtend op een 455 watt paneel onder 12 graden hellingshoek en ongeveer oostzuidoost georienteerd op een HMS-2000.
Uiteindelijk is het eerst en het laatste plukje licht niet waar de verschillen gemaakt worden op jaarbasis volgens mij.
Hier gebruiken de omvormers 0 bij geen opbrengst en de DTU-pro staat uit tussen zonsondergang en zonsopkomst
[Voor 4% gewijzigd door mjjveldt op 06-02-2023 14:46]
Ik lees tussen de regels door dat je opzoek bent naar een vergelijk tussen je stringomvormer vs je micro's en of de opbrengst in de lijn der verwachting is. Denk dat je daarvoor beter een los topic kan maken, met daarin alle informatie van de panelen, stringindeling, omvormers, azimuth, en hellingshoek zodat daar een goede vergelijking gemaakt kan worden.
Opbrengst in voltage is niet zo interessant wmb, maar het gaat erom wat er aan de achterkant in wattjes uitkomt. En daar is MPPT voor, die zoekt het beste voltage om zoveel mogelijk power eruit te halen.
Wanneer ik naar mijn panelen kijk is vandaag het laagste dat ik op het moment kan terugvinden zo snel (op werk, kan vanavond thuis preciezer terugzoeken), is een opbrengst van 3,8W op het minste paneel om 8.30 vanochtend op een 455 watt paneel onder 12 graden hellingshoek en ongeveer oostzuidoost georienteerd op een HMS-2000.
Uiteindelijk is het eerst en het laatste plukje licht niet waar de verschillen gemaakt worden op jaarbasis volgens mij.
Hier gebruiken de omvormers 0 bij geen opbrengst en de DTU-pro staat uit tussen zonsondergang en zonsopkomst
ja de winst zal hem in de zomer zitten en meer gedurende de dag
elke paneel heeft nu zijn eigen mppt tracker dus dat is gunstig
eventuele wolken en schaduw van bomen bij bepaalde standen is dan minder een probleem en minder verliezen over time als panelen wat minder zijn dan de andere en het hele systeem naar beneden halen
dat allemaal voordelen tegenover een string
niet te vergeten veilige spannigen op het dak.
- Bij uitval van een micro-inverter verlies je maar een deel van je opbrengst.
- Levensduurverwachtingen van micro-inverters schijnen (!) hoger te zijn dan van string inverters
- Kans op vlambogen nihil
In navolging op mijn vraag over de MQTT instellingen, nu weer een nieuwe vraag.
Ik kan via het IP-adres van de ESP de informatie uitlezen van de Hoymiles omvormers.
Het betreft een HM1500 en een HM400.
Echter krijg ik in Home Assistant via MQTT van de 1500, 6 verschillende waardes te zien per paneel.
en van de 400 maar 3 waardes per paneel.
Daarnaast krijg ik van 400 zelf, ook geen waardes in MQTT.
Ik heb de informatie in AHOY-DTU qua omvormer al een aantal keer veranderd, maar er lijkt niets te helpen.
Het lijkt alsof de ESP de informatie van de 400 gewoonweg niet verstuurt. (Anders zou de MQTT broker ze wel ontvangen)
Heeft iemand dit euvel ook gehad? en hoe is dit op te lossen?
(edit: Ik heb al een condensator van 100 µF op de print van de NFR24L01+ gesoldeerd)
Alvast bedankt
[Voor 6% gewijzigd door Demietri op 07-02-2023 19:45]
Grote voordeel van een string-inverter is natuurlijk de plek waar ie hangt.
ik vind het juist een voordeel dat je niet nog eens ergens een omvormer moet ophangen maar dat die mooi op het dak al weg is gewerkt en je zo een stroomkabel ergens een lasdoos op een aparte groep kan aansluiten.,
Ik gebruik de web installer van ahoydtu.de.
Dat zou de laatse stabiele versie moeten zijn.
Als ik alleen de 400 uitlees, dan krijg ik overigens wel alle data uit de 400.
Maar zodra ik ze beide uitlees, blijft er iets in de lucht hangen.
Ik heb ook de omvormers in ahoydtu van naam veranderd.
Dan blijf ik nog heel lang de oude naam zien, met de nieuwe waardes.
Ergens lijken oude en nieuwe gegevens niet overschreven te worden, maar ik kan de database van mosquitto niet vinden.
Inderdaad dan maar een tweede in elkaar zetten.
Ik heb nu MQTT Explorer toegevoegd aan Home Assistant en krijg nu de inverter gegevens van de 1500 binnen. De naam veranderd in 1500R en eerst alle entiteiten vanuit de AHOY gewist en opnieuuw opgestart.
Misschien (en dat bedenk ik me nu ik niet in de buurt van de AHOYDTU kan komen ivm werk), ligt het aan de naam die ik de 400 heb gegeven.
Die heet nu 400L+. Mogelijk wordt ie door de "plus" niet gelezen.
Maar intussen wel alvast een nieuwe NRF24L01 + en een Wemos ESP8266 D1 besteld.
Veel makkelijker.
Bedankt voor de reacties en het hardop nadenken
EDIT:
Voor wie het aangaat; In AHOYDTU mag de naam van de inverter en de module in ieder geval geen "+" bevatten.
Ik heb de "+" weg gehaald en per direct werden de in MQTT Explorer weergegeven.
Helaas nog niet in de Mosquitto. Nog even uitzoeken hoe dat komt.
In mosquitto komen er slechts 2 waardes door, terwijl ik in MQTT Explorer 18 waardes (topics) binnen komen.
[Voor 23% gewijzigd door Demietri op 08-02-2023 17:39]
Ik wil de voorkant van onze woning voorzien van zonnepanelen.
Ga ze zelf leggen. Het plan is 12 stuks.
Achter op de schuur en overkapping liggen al 10 panelen op zuid met APsystems 3 x YC500 met 6 panelen en 1 QS1 met 4 panelen.
Was dus weer naar micromvormers aan het kijken en zie nu deze Hoymiles voorbij komen.
Met 12 panelen ben ik +/- 1100 euro kwijt voor 6 x een APsystems DS3
Met 12 panelen ben ik +/- 850 kwijt met 3 x een Hoymiles HMS-2000-4T
Monitoring hoef ik niet. Heb ik nu ook niet. Ik meet gewoon met een Eastron SDM meter en log dit in Home Assistant en in PVoutput.
Klopt het dat bij de Hoymiles omvormers losse connectoren worden meegeleverd om een trunk kabel te maken? En moet dit met bedrading met flexibele kern? Of mag dit ook gewoon YMVK kabel met harde kern zijn?
Ik wil de 3 omvormers dan verdelen over 3 fasen, dus elke fase op een omvormer. Dus vandaar de vraag zodat ik zelf een lange kabel kan maken naar een lasdoos.
Met de huidige APsystems heb je een specifieke kabel van APsystems nodig. DIe kun je niet zelf maken
En weet iemand wat het startup voltage van de APsystems DS3 is?
Die van Hoymiles is blijkbaar 22 volt maar kan dit voor de APsystems DS3 niet vinden dus moeilijk vergelijken.
[Voor 7% gewijzigd door Flappie op 08-02-2023 20:11]
Flappie schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 20:02:
...
Klopt het dat bij de Hoymiles omvormers losse connectoren worden meegeleverd om een trunk kabel te maken? En moet dit met bedrading met flexibele kern? Of mag dit ook gewoon YMVK kabel met harde kern zijn?
Ik wil de 3 omvormers dan verdelen over 3 fasen, dus elke fase op een omvormer. Dus vandaar de vraag zodat ik zelf een lange kabel kan maken naar een lasdoos.
De connector die je erbij krijgt heeft gewoon een kroonsteentje er in zitten dus qua bedrading werkt alles. Flexibele kern zou ik zelf even een kabelschoen aanpersen. Dus ja als je met 3 fase naar je lasdoos gaat kan je daarna prima verder met 1 fase ymvk.
De connector is eigenlijk een T. De kant die je niet gebruikt daar kan je een bijgeleverde einddopje in draaien.
De connector die je erbij krijgt heeft gewoon een kroonsteentje er in zitten dus qua bedrading werkt alles. Flexibele kern zou ik zelf even een kabelschoen aanpersen. Dus ja als je met 3 fase naar je lasdoos gaat kan je daarna prima verder met 1 fase ymvk.
De connector is eigenlijk een T. De kant die je niet gebruikt daar kan je een bijgeleverde einddopje in draaien.
En per omvormer krijg je er dus standaard zo'n connector en eindkapje bij?
Oke, dus +/- 300 euro goedkoper dan een APsystems DS3, 2 jaar langer garantie (12 vs 10) en de connector worden bijgeleverd ipv die dure APsystems kabel.
Is er nog enig nadeel?
En welke kan ik het beste pakken voor 4 panelen van 400 Wp per stuk?
Ik zou zeggen de 1600, maar die is hier niet verkrijgbaar. Ik zie de 1500 en 2000 te koop.
[Voor 31% gewijzigd door Flappie op 09-02-2023 10:16]
Flappie schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 08:28:
Oke, dus +/- 300 euro goedkoper dan een APsystems DS3, 2 jaar langer garantie (12 vs 10) en de connector worden bijgeleverd ipv die dure APsystems kabel.
Is er nog enig nadeel?
En welke kan ik het beste pakken voor 4 panelen van 400 Wp per stuk?
Ik zou zeggen de 1600, maar die is hier niet verkrijgbaar. Ik zie de 1500 en 2000 te koop.
Ik zou kiezen voor de 2000, die heeft 4 onafhankelijke MPPT’s, de 1500 heeft er maar 2.
Als je bij "Settings", "Inverter", "Module name" drie panelen (modules) heb aangemaaket, dan krijg je in de "Live" view, echt maar drie panelen te zien.
Het vierde "Channel" in MQTT, is de "Total" (Met de informatie van de HM-1500 zelf)
Ben toch altijd dankbaar dat er in de diverse topics op tweakers zoveel informatie te vinden is over talloze onderwerpen. Zo ook alhier, specifiek over PV/omvormer/installatie zaken.
Korte situatieschets:
Onze 21 jaar oude PV-panelen op het platte garagedak wil ik gaan vervangen. Ze doen het op zich nog wel, maar de opbrengst is gewoonweg niet meer van deze tijd.
Ze hebben het altijd gedaan, het is nu tijd voor iets beters. Shell Solar SM 110 + Gridifit 250; onderhoud?
De afgelopen weken al van alles uitgezocht en vergeleken en het gaan hoogst waarschijnlijk 6 nieuwe PV-panelen worden, aangesloten op micro omvormers (dit i.v.m. wat ongelijkmatige lichtval op die plek).
(Richting zuid-west. Dit is een simpele tekening die ik ff met sketchup gemaakt heb en de verdere verdiepingen van ons huis staan niet ingetekend)
Zowel APS, Enphase en Hoymiles heb ik in de vergelijking betrokken.
Keuze is gevallen op 6 PV panelen van rond de 400WP/stuk. Precieze merk nog niet bekend, hangt van de prijs en/of levertijd af. Zal waarschijnlijk iets van Longi Mono 410, Jinko Mono 420 of JA Solar 410 worden. (prijzen die ik hier voor moet betalen liggen rond de 160 euro/paneel)
Ik wil ze in principe per stuk, of per twee, of per vier aansluiten op een HM-xxx omvormer.
HM en geen HMS model i.v.m. het zelf kunnen uitlezen van alle data, zoals beschreven alhier: r_bleumer in "Het Hoymiles topic"
De huidige oude PV panelen zitten op van die kunststof bakken, gevuld met ballast. Maar voor de nieuwere, veel grotere panelen, bestaan er niet meer dit soort grotere bakken.
Wil van deze betonsteunen gaan gebruiken. https://www.degrootbeton....nnepaneel-steun-plat-dak/
en dan de 20o variant.
Bevestiging van de PV-panelen op de betonsteunen zou geen probleem moeten zijn. Kwestie van geschikte klemmen die op de ingegoten 8mm draadbussen bevestigd worden:
Dit idee dus.
Alleen... de omvormers monteer je normaliter ergens aan de achterkant/onderzijde van de PV-panelen. Maar hoe dan?
Is het dan handig(er) om een soortement van alu rails/profiel achter de PV-panelen te monteren, die vastzitten aan die 8mm draadbussen? Of zijn daar andere/betere/slimmere oplossingen voor?
Ik zie wel allerlei merken/soorten montagerails met kliksystemen, maar dat is imho hier niet van toepassing toch? Of maak ik zelfs iets van een stuk geëloxeerd/geannodiseerd aluminium profiel, in de lengte achter de PV-panelen, waaraan/op de micro omvormers dan weer worden vastgezet?
Ik heb inderdaad 4x een zonnepaneel W ingevuld (bij geen enkel een naam).
Dus ik moet bij de channel waar niks op zit, alle gegevens weghalen?
Ja, inderdaad.
De 1500 heeft 4 ingangen, waar jij er maar 3 van gebruikt.
Je vult alleen de waarde in voor panelen die je daadwerkelijk hebt aangesloten.
In mijn geval bij allemaal 415, maar bij jou de waarde van jouw panelen (en dan in 3 vakjes)
Extra gaten boren in het beton o.i.d? Of het bestaande draadgat gebruiken en een stuk alu-rail ofzo daaraan, met daar weer op de micro-omvormer? Zodanig dat de 8mm bout zowel de PV-paneel klem op z'n plek houdt en daaronder een stuk alu-profiel?
Kan me eigenlijk niet voorstellen dat daar geen kant-en-klaar beugeltje voor zou zijn...
Ja, inderdaad.
De 1500 heeft 4 ingangen, waar jij er maar 3 van gebruikt.
Je vult alleen de waarde in voor panelen die je daadwerkelijk hebt aangesloten.
In mijn geval bij allemaal 415, maar bij jou de waarde van jouw panelen (en dan in 3 vakjes)
Klopt, ik gebruik er nu maar 3 aansluitingen van inderdaad.
Maar ik heb bij alle 4 415W ingevuld.
Dan zou het 4e venster automatisch moeten verdwijnen na leeghalen.
Extra gaten boren in het beton o.i.d? Of het bestaande draadgat gebruiken en een stuk alu-rail ofzo daaraan, met daar weer op de micro-omvormer? Zodanig dat de 8mm bout zowel de PV-paneel klem op z'n plek houdt en daaronder een stuk alu-profiel?
Kan me eigenlijk niet voorstellen dat daar geen kant-en-klaar beugeltje voor zou zijn...
Gaatje in beton, plugje erin,....
2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017
Nog een vraag voor de Hoymiles ervaringsdeskundigen:
Maakt het nou wel of niet uit, welk specifiek PV-paneel je aan een micro-omvormer hangt?
En dan bedoel ik niet specifiek de vermogensparameters, maar vooral zaken als half-cut 120 cell/108/144 cell etc?
Ik lees daar af en toe tegenstrijdige opmerkingen over in de trant van; 'alleen geschikt voor 108 cell panelen' bijvoorbeeld. Of juist weer niet...
Maakt dat eigenlijk überhaupt wat uit?
In de HomeWizard Energy-app heb je ook de mogelijkheid om direct omvormers toevoegen voor inzicht in je energie productie (uitgesteld naar begin 2023).
Maakt het nou wel of niet uit, welk specifiek PV-paneel je aan een micro-omvormer hangt?
En dan bedoel ik niet specifiek de vermogensparameters, maar vooral zaken als half-cut 120 cell/108/144 cell etc?
Ik lees daar af en toe tegenstrijdige opmerkingen over in de trant van; 'alleen geschikt voor 108 cell panelen' bijvoorbeeld. Of juist weer niet...
Maakt dat eigenlijk überhaupt wat uit?
Ik heb nu 3x de HMS 2000 hangen. Op de garagebox met 4x375Wp. Op het huis met 2x420Wp (de andere 2 komen zodra we een extra dakkapel hebben gebouwd). En op het schuurtje heb ik 3x560Wp.
De 560Wp ligt net sinds deze week. 1 paneel doet het prachtig. De andere 2 vertonen soms rare dingen maar dat heeft volgens mij vooral te maken met wat rare schaduw omdat de zon nog zo laag staat. Volgende week werk ik een dagje thuis dus dan kan ik het beter bekijken.
Per paneel per dag via MQTT de data op te slaan?
De temperatuur van de omvormer via MQTT op te slaan (entity)?
Is er een optie om deze data te laten landen in Domoticz?
[Voor 15% gewijzigd door Niekniek89 op 14-02-2023 13:44]
Ik heb nu al een paar keer meegemaakt dat de ahoydtu het niet meer doet.
Een icmp Ping loopt ook dood.
Zodra ik hem (device) van het WiFi netwerk gooi (daar is hij nog wel actief), werkt hij opeens weer.
Soms moet ik hem +- 5 a tax van het WiFi gooien, waarna hij het plotseling weer doet.
Uptime is daarna ook weer vanaf 0.
Ik heb dit issue niet eerder gehad, voor ik de inverter had toegevoegd.
Iemand?
[Voor 4% gewijzigd door Niekniek89 op 14-02-2023 16:18]
Per paneel per dag via MQTT de data op te slaan?
De temperatuur van de omvormer via MQTT op te slaan (entity)?
Is er een optie om deze data te laten landen in Domoticz?
En qua vastlopen van de unit, dit klinkt een beetje als een powerissue. (Door stroomdip loopt de esp vast mogelijk.) Maar zou de vraag ook even in de discord van ahoydtu stellen. Daar zitten de ontwikkelaars.
En qua vastlopen van de unit, dit klinkt een beetje als een powerissue. (Door stroomdip loopt de esp vast mogelijk.) Maar zou de vraag ook even in de discord van ahoydtu stellen. Daar zitten de ontwikkelaars.
Dank, ik zal de documentatie eens doornemen.
Ik heb een issue aangemaakt op Github, bij de ontwikkelaars.
Ps:
Het gekke is, dat andere apparatuur op hetzelfde blok geen issues hebben (camera en access point).
Althans, zo lijkt…
[Voor 10% gewijzigd door Niekniek89 op 14-02-2023 17:02]
Demietri schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 10:10:
Als je bij "Settings", "Inverter", "Module name" drie panelen (modules) heb aangemaaket, dan krijg je in de "Live" view, echt maar drie panelen te zien.
Het vierde "Channel" in MQTT, is de "Total" (Met de informatie van de HM-1500 zelf)
Hallo,
Ik heb zojuist bij channel 1 de “415” weggehaald.
Na de herstart heeft hij er zelf een “0” weggezet.
Echter blijf ik channel 1 nog steeds zien bij het live dashboard.
Dank, ik zal de documentatie eens doornemen.
Ik heb een issue aangemaakt op Github, bij de ontwikkelaars.
Ps:
Het gekke is, dat andere apparatuur op hetzelfde blok geen issues hebben (camera en access point).
Althans, zo lijkt…
Vanmorgen stopte weer de pings richting de ahoydtu.
Als ik hem dan van het WiFi afgooi, is ie weer up.
Echter krijg ik dan bijgevoegde info.
Zolang “time no set. No communication with inverter possible” getoond word, werkt het idd ook niet.
Als ik hem dan meerdere malen herstart of van het WiFi gooi, werkt hij uiteindelijk wel weer.
Tot hetzelfde weer begint.
Voor ik de omvormer + panelen plaatste, hing de esp er al…. Toen heeft hij (zonder inverter settings) prima gedraaid zonder uitval oid.
[Voor 24% gewijzigd door Niekniek89 op 15-02-2023 09:30]
Ook mijn oog is gevallen op een Hoymiles systeem, een 3 fase (HMT 2250-6T) in dit geval. (Ja, dat is nodig).
Ik kan echter nergens een relais vinden voor tussen de micro omvormers en de onderverdeler. Deze zou er volgens de NEN1010 tussen moeten. EnPhase heeft hiervoor het IQ relais. Is hier een universele oplossing voor beschikbaar?
Ook mijn oog is gevallen op een Hoymiles systeem, een 3 fase (HMT 2250-6T) in dit geval. (Ja, dat is nodig).
Ik kan echter nergens een relais vinden voor tussen de micro omvormers en de onderverdeler. Deze zou er volgens de NEN1010 tussen moeten. EnPhase heeft hiervoor het IQ relais. Is hier een universele oplossing voor beschikbaar?
waarom zou er een relais tussen moeten?
De hoymiles omvormers schakelen zelf uit als netspanning, frequentie etc buiten de tolerantie komt.
edit: mogelijkheid om spanningsloos te werken is wel verplicht (bijv werkschakelaar)
[Voor 6% gewijzigd door mjjveldt op 15-02-2023 20:09]
Daar is me op gewezen door Solarbouwmarkt. Maar ik lees intussen, wel op het internet, wisselde verhalen. Ook over de argumenten waarom het wel/niet zou moeten.https://www.circuitsonline.net/forum/view/157789
Werkschakelaar is uiteraard bekend.
Eens kijken of ik zelf hand kan leggen op een NEN1010.
Ik heb zojuist bij channel 1 de “415” weggehaald.
Na de herstart heeft hij er zelf een “0” weggezet.
Echter blijf ik channel 1 nog steeds zien bij het live dashboard.
Ik weet niet of je makkelijk bij de panelen kan komen (bij mij zitten ze op de pergola), maar misschien dat het helpt om ingang 1,2 en 3 te gebruiken.
Als je dan de waardes bij 4 leeg laat, zou hij misschien die data ook niet doorgeven?
Ch1, Ch2, CH3 en Ch4 zijn de panelen (AC) Ch0 is de inverter.
Echter krijg ik intussen via MQTT wel de topics binnen, maar moet ik die zelf in de configuration.yaml invullen.
Het lijkt alsof er geen "device" meer wordt meegestuurd waar de "entities" onder zitten.
Voorheen kreeg ik dit wel.
Ja thanks, ik weet hoe het zit alleen is me bij een micro-inverter systeem de aanvullende veiligheid van een extra relais niet helemaal duidelijk. Ik heb wat onderzoek gedaan en ben tot de volgende conclusies gekomen: Het ISSO handboek Zonnestroom 2022 (verzamelboek voor installateurs, en vergaarbak van alle geldende normen op dit vakgebied) zegt het volgende:
"Omvormers moeten beschikken over een CE-keurmerk en een conformiteitscertificaat volgens de RfG. Zij voldoen daarmee aan de in Europa geldende (product)normen. In dat geval beschikt de omvormer minimaal over deze beveiligingen die zijn omschreven in onder andere de VDE 0126, de VDE-ARN 4105 en de productnorm IEC 62109-2."
Inmiddels draait de ahoydtu nu ruim 1,5 dag stabiel, ronder reboots.
Heel vreemd, en snap nog steeds niet waarom hij regelmatig wegviel.
Zou het kunnen dat ik een van de pin(s) niet goed gesoldeerd heb?
Of gebruik ik een verkeerde adapter?
Hoeveel mag het bereik zijn tussen de micro omvormer en de ahoydtu (NRF24L01+)
Anders zou ik hem graag eens in huis op het stroomnet (andere groep) willen prikken.
De meest voorkomende is een wissel tussen twee verschillende spanningen of vermogens. Je kunt bijvoorbeeld met 24VAC of DC een (3x) 230VAC voeding schakelen.
Relais aan de DC kant zou ik afraden vanwege overgangsweerstanden en hoge stromen.
Omdat de omvormer aan de AC uitgang altijd het volle opgewekte vermogen kan leveren, maakt een relais voor de belasting van je omvormer geen verschil.
Ik ga er ook vanuit dat de totale stroom die uit een of meerdere andere omvormers komt geen probleem is voor bijvoorbeeld een micro-omvormer waarvan de panelen in de schaduw liggen. Daar kan wel een maximum aan zitten. Kijk naar de technische gegevens van je omvormer.
Bij een aantal parallel geschakelde omvormers kan de stroom in de kabel wel flink oplopen. Bijvoorbeeld een HMS2000-4T levert per omvormer 8,7A over één fase. Heb je drie van deze omvormers dan zou er bij veel zon 26,1A op de kabel kunnen staan.
Die stroom gaat richting de weg van de minste weerstand.(Wikipedia: Elektriciteitswetten van Kirchhoff).
Dat moet je werkschakelaar dus aan kunnen. Kan die dat niet dan zou je er dus een relais tussen kunnen hangen die dat wel aan kan. (max. contactbelasting per fase).
Dus kan het zijn dat de werkschakelaar te licht is. Om te voorkomen dat je werkschakelaar contacten overbelast worden of als je met 1 contact 3 fasen wil schakelen, kan je een relais plaatsen.
Heb je een 3-fase werkschakelaar die het maximale vermogen makkelijk aan kan, dan is dat dus niet nodig. Je zou dus een goedkopere 2 polige werkschakelaar kunnen toepassen die, via de secundaire aansluiting vanuit het grid (stroomnet energiebedrijf) gevoed, een relais inschakelt.
Andere functie kan zijn dat het schakelmoment van de werkschakelaar bij hoge belasting te traag is. Hierdoor kan een vlamboog ontstaan. Een relais is doorgaans sneller dan jouw hand die een knop omdraait of een handel bediend.
Ik zie bijvoorbeeld dat er op een 10 AWG (6 mm2) Trunk-kabel maximaal 3x HMS2000-4T (1 fase) omvormers mogen worden aangesloten. Met een OCPD van max. 30A.
Heb je bijvoorbeeld 24 of 36 panelen. en dus 6 of 9 omvormers, dan zou je deze over 2 of 3 fasen moeten verdelen. Je zou dan een 3 fase relais kunnen toepassen, aangestuurd door een werkschakelaar, die wel alle panelen in één keer uit kan schakelen. Heb je meer dan 36 panelen of >3 omvormers, dan kan je dus meerdere relais parallel zetten en die met 1 werkschakelaar aan/uit schakelen.
[Voor 11% gewijzigd door PCan op 18-02-2023 11:50. Reden: Aanvullend]
Inmiddels de ahoydtu binnen gelegd, en bereik lijkt prima (+- 10m verderop).
Ik heb niet de externe antenne versie.
Inmiddels 0.5.66 geüpgraded naar de dev branche (0.5.89).
Voor alsnog lijkt het erop dat hij (afkloppen) nog niet is weggevallen.
Zodra ik downgrade, beginnen de issues weer na een x aantal minuten/uren.
Demietri schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:46:
EDIT:
Voor wie het aangaat; In AHOYDTU mag de naam van de inverter en de module in ieder geval geen "+" bevatten.
Ik heb de "+" weg gehaald en per direct werden de in MQTT Explorer weergegeven.
Helaas nog niet in de Mosquitto. Nog even uitzoeken hoe dat komt.
In mosquitto komen er slechts 2 waardes door, terwijl ik in MQTT Explorer 18 waardes (topics) binnen komen.
Ik heb na avonden zoeken; en andere MQTT broker gebruiken, resetten, integratie verwijderen en opnieuw installeren, een tweede (nieuwe) ESP gebruiken, etc, etc... uiteindelijk één ESP met de 'developers' versie geflashed. Nu heb ik van beide inverters eigenlijk alle waardes. (op twee na. maar die doe ik er in de configuration.yaml wel bij, als ze uiteindelijk niet uit zichzelf verschijnen)
BTW; zou het niet handig zijn om een aparte lijn te maken voor speciefiek de AHOY-DTU kwesties?
Er lopen inmiddels best veel gesprekken door elkaar.
Helaas,
Was te mooi om waar te zijn... vanmorgen kon ik de ahoydtu niet meer pingen.
Blijft iets heel raars... na (soms 1 dag of 3 dagen) lijkt de ahoydtu of vast te lopen, of software matig te crashen?
Nadat ik de USB kabel uit en inplug, werkt deze weer vlotjes....
*al diverse adapters/USB kabels geprobeerd
*zowel de official als developer versie geinstalleerd (lijkt met dev wel wat verbetering te hebben)
*nieuwe kabeltjes gebruikt tussen wemos en de radio
-zou het met het WIFI te maken kunnen hebben? (geen connectiviteit=reboot)?
-zou het met het solderen niet goed gegaan zijn?
Niekniek89 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:33:
Helaas,
Was te mooi om waar te zijn... vanmorgen kon ik de ahoydtu niet meer pingen.
Blijft iets heel raars... na (soms 1 dag of 3 dagen) lijkt de ahoydtu of vast te lopen, of software matig te crashen?
Nadat ik de USB kabel uit en inplug, werkt deze weer vlotjes....
*al diverse adapters/USB kabels geprobeerd
*zowel de official als developer versie geinstalleerd (lijkt met dev wel wat verbetering te hebben)
*nieuwe kabeltjes gebruikt tussen wemos en de radio
-zou het met het WIFI te maken kunnen hebben? (geen connectiviteit=reboot)?
-zou het met het solderen niet goed gegaan zijn?
Iemand nog ideeën?
Ik had uit nood 2 WEMOS setjes gemaakt en in gebruik genomen.
Maar toen leek het bij mij ook of er steeds 1 uitviel.
Inderdaad even de spanning er af, hielp dan wel.
Ze zaten in het begin ook beide op 1 adapter, maar het leek beter te gaan met ieder een eigen voeding.
Nu draait er sinds gisteren weer eentje (met de DEV-verie) en tot nu toe nog geen problemen gehad.
Mijn eerste idee was dat er wat interferentie is in het radiosignaal, waardoor er uitval is.
Bij mij zit de WEMOS niet in de buurt van hele sterke zenders.
Dat solderen niet goed zou zijn gegaan, lijkt met sterk.
Origineel lag bij mij uit frustratie op een gegeven moment een beetje als optie.
Maar op de een of andere manier blijft twee weken aanklooien toch leuker.
Dank voor je antwoord.
Bij mij zit hij op een eigen voeding (heb maar 1 Wemos setje).
Moet wel zeggen dat hij (op beide plekken) heel dicht bij een access point ligt.
Anderzijds gaat het soms 3 dagen goed, zonder enkele uitval.
Ik kan nog eens proberen, hem op een plek te leggen, waar weinig signaal uitgestuurd word (door andere hardware).
Ik zat al te twijfelen om een nieuw setje te bestellen (omdat ik twijfelde aan de soldering).
Dank voor je antwoord.
Bij mij zit hij op een eigen voeding (heb maar 1 Wemos setje).
Moet wel zeggen dat hij (op beide plekken) heel dicht bij een access point ligt.
Anderzijds gaat het soms 3 dagen goed, zonder enkele uitval.
Ik kan nog eens proberen, hem op een plek te leggen, waar weinig signaal uitgestuurd word (door andere hardware).
Ik zat al te twijfelen om een nieuw setje te bestellen (omdat ik twijfelde aan de soldering).
Heeft de WEMOS bij jou een vast IP adres?
Ik heb in het begin gemerkt dat ik mijn router (TP-Link) echt opnieuw op moest starten om het IP adres goed vast te krijgen. Nadat de Wemos namelijk even "weg" was geweest door een roboot ofzo, kreeg hij soms toch weer weer een nieuw (ander) IP adres. Daardoor lijkt het natuurlijk ook dat hij crashed, maar in fijte is hij gewoon niet bereikbaar.
Hij krijgt bij mij op basis van MAC een vast IP adres.
Dat heeft ook altijd prima gewerkt.
Ik zie aan de uptime dat ie gewoon een reboot/herstart gehad heeft...
Het vreemde was wel, als ik hem dan vaak van het WIFI netwerk gooide, hij het na 5 a 6x weer ff deed.
(hij was dan niet te pingen via netwerk, maar in UniFi wel online was). Als ik hem dan liet re-connecten 6x, deed ie het weer ff.
wellicht was dat re-connecten "toevallig"...
zal hem straks eens op een plek leggen, waar iig geen access points o.i.d. liggen.
een nieuw setje bestellen zal wellicht geen zin hebben denk ik
[Voor 19% gewijzigd door Niekniek89 op 20-02-2023 10:38]
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel en analytisch
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie.
Meer details
janee
Relevantere advertenties
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht.
Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Ingesloten content van derden
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden.
Meer details