Acties:
  • 0 Henk 'm!
PCan schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:38:
Een werkschakelaar moet vanaf de panelen/omvormer op het dak bij de hand zijn. Zodat een monteur bij werkzaamheden aan de panelen/omvormer de spanning af kan schakelen.
Werkschakelaar moet niet. Maar het is wel praktisch en het is handig dat de schakelaar niet onbedoeld/ongezien inschakeld kan worden. Dit kun je bereiken door de schakelaar vlakbij de panelen te plaatsen, maar veel schakelaars hebben een mogelijkheid om, met bv een hangslot, de schakelaar in de uit-stand te fixeren. Dan hoeft de schakelaar niet in het zicht/op het dak gemonteerd te worden om effectief te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romavami
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 12-03 15:14
DTSU666

Hallo, is er iemand die ervaring heeft met de drie fasen stroommeter van Chint; de DTSU666 in combinatie met Hoymiles ?
Is de gewone DTSU666 te gebruiken met de micro-omvormers van Hoymiles of moet ik echt een DTSU666 speciaal voor Hoymiles hebben ? Het gaat om de communicatie met de DTUpro van Hoymiles.

Groet, Robert

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nooit geprobeerd met een "normale". Wel heb ik gezien dat er ook voor Huawei een speciale versie van de DTSU666 is. Het lijkt er op dat Chint voor Huawei en Hoymiles inderdaad aparte (firmware?) versies maakt.

Maar of het alleen marketing is? Geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paterman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 04-09 16:02
Ik heb een nieuwe topic gestart met specifieke vragen:

PV Systeem op 3-fase voorbereide groepenkast op 1x35A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Zorg dat je een installateursaccount voor de hoymiles apparatuur krijgt.
Wat is het voordeel van een installateurs account t.o.v. een normaal gebruikers account?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met een installateursaccount kun je omvormers toevoegen/weghalen/vervangen. Ook kun je instellingen in de inverters veranderen of een nieuw gridprofile laden. Voor realtime meekijken met een inverter heb je ook een installateursaccount nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:09
heetf hoymiles die dan ook en hoe kom je daar aan>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:08
Ja Hoymiles heeft ook een installateursapp / en accounts.

In mijn geval is die aangemaakt door de leverancier van de omvormer. (solarchamp)

9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
en die mag je dan van hun hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TT050
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-09 10:24
Maxwp schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:14:
en die mag je dan van hun hebben?
Je moet natuurlijk wel een DTU bij hun kopen, bv de HMS / HMT -series monitoring DTU-Pro-S.

Want je kan niet rechtstreeks op de omvormer inloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Solarchamp maakt standaard een installateursaccount voor je aan als je een DTU koopt. De inloggegevens krijg je per email van hen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
TT050 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:18:
[...]

Je moet natuurlijk wel een DTU bij hun kopen, bv de HMS / HMT -series monitoring DTU-Pro-S.

Want je kan niet rechtstreeks op de omvormer inloggen.
ok dus je hangt ook nog eens vast een een dure extra spullen
en wil je het profiel aanpassen wat mogelijk zelfs noodzakelijk zou kunen zijn als je ene te hoge spanning hebt ingesteld bovend e 254? volt
dat is jammer
maar dus de installarteur account gaat ook alleen online? want hoe weet de hoymiles anders dat je mag inloggen op het app of is dat account wachtwoord een standaard voor alle hoymiles?
nee dat zal wel niet want dan hoeft dat niet te worden aangemaakt
dus met andere woorden als hoymiles er mee stopt of je geen internet is kan je nooit meer wat aanpassen in de instellingen omdat je niet lokaal via http de inverter kan benaderen?

edit

ik zie dat in de handleiding staat

--
Nominal output voltage/range(V)1 220/180-275 230/180-275 240/180-275 220/180-275 230/180-275 240/180-275
--

dus standaard gaan ze tot 275 volt? of zijn de hier in nl verkochte dan max 254?

[ Voor 11% gewijzigd door Maxwp op 09-01-2023 21:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjjveldt
Maxwp schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:42:
[...]

ok dus je hangt ook nog eens vast een een dure extra spullen
en wil je het profiel aanpassen wat mogelijk zelfs noodzakelijk zou kunen zijn als je ene te hoge spanning hebt ingesteld bovend e 254? volt
dat is jammer
maar dus de installarteur account gaat ook alleen online? want hoe weet de hoymiles anders dat je mag inloggen op het app of is dat account wachtwoord een standaard voor alle hoymiles?
nee dat zal wel niet want dan hoeft dat niet te worden aangemaakt
dus met andere woorden als hoymiles er mee stopt of je geen internet is kan je nooit meer wat aanpassen in de instellingen omdat je niet lokaal via http de inverter kan benaderen?

edit

ik zie dat in de handleiding staat

--
Nominal output voltage/range(V)1 220/180-275 230/180-275 240/180-275 220/180-275 230/180-275 240/180-275
--

dus standaard gaan ze tot 275 volt? of zijn de hier in nl verkochte dan max 254?
Vrijwel elk microomvormer systeem heeft additionele hardware nodig om de omvormers uit te lezen (APS, Enphase en Hoymiles alle drie).

Ik heb zojuist geprobeert lokaal (zonder internet) in te loggen op de DTU-S en dat ging zonder problemen. Kwestie van verbinden met de SSID van de DTU en via de app op de telefoon inloggen. De installatie hoeft voor zover ik terug kan redeneren slechts 1 keer internet te hebben.

De omvormers die in Nederland verkocht worden hebben het gridprofiel erop staan welke voor Nederland nuttig is. Aanpassen en boven de 253 volt lijkt mij op zijn minst zeer onverstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Met een installateursaccount kun je omvormers toevoegen/weghalen/vervangen. Ook kun je instellingen in de inverters veranderen of een nieuw gridprofile laden. Voor realtime meekijken met een inverter heb je ook een installateursaccount nodig.
Heb je niet genoeg aan een gebruikers account? Als je alleen je opbrengst, verbruik en consumptie wil zien is dat toch voldoende? De installateurs account is voor storingen toch. Voordeel is voor mij dat ik een storing eerder opmerk misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
Om je installatie te maken zodat de gebruikersaccount het kan laten zien moet je een aantal dingen registreren via installateursaccount.

- Hoeveel panelen
- Welke DTU
- Welke omvormers op installatie van de DTU zitten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:07
Zo bij mij werkt de logging! 4x375 WP op de HMS-2000-4T.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/maF_u0ClqLfCZofUsvAeIrJDDo8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Uvr56Dd9NniBcyZ6vQWSZOL.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren van solarchamp de gegevens gekregen voor de installateursaccount(2 werkdagen na de levering want er was schijnbaar iets misgegaan maar dit is nog 100x sneller dan dat ik uberhaupt antwoord krijg van Winkelman zonnepanelen waar ik mijn vorige set zonnepanelen+omvormers heb gehaald)

De stappen zijn vrij overzichtelijk:
-aansluiten van de "HMS-2000-4T" op de zonnepanelen
-Instellen van de "HMS / HMT -series monitoring DTU-Lite-S" via de app S-Miles installer(zonder account kan je deze app niet in). Het proces voelt een beetje raar maar de app wil eigenlijk alleen communiceren met de DTU als je via wifi met de DTU verbonden bent. De DTU maakt zijn eigen wifi hot spot aan.
-Toevoegen van de "HMS-2000-4T" via de barcode sticker
-plant aanmaken. Hiervoor heb ik een gebruikersaccount aangemaakt met een ander mailadres zodat dit niet door elkaar loopt.
-Via S-Miles Enduser kan je dan als eindgebruiker je opbrengst bekijken. (Al kan je dit eigenlijk ook via de S-miles installer maar de enduser app lijkt een stuk sneller op te starten bij mijn android)

leermomentje: als je 's avonds de account instelt dan staat je omvormer op offline. Achteraf stond dat hier ook al op het forum maar ik had verwacht dat ik in elk geval nog de firmware versie, temperatuur en netspanning zou kunnen zien. Maar nee die velden blijven echt allemaal leeg. Vanochtend kwam dat automatisch goed zodra de zon begon te schijnen. Gisteren 3 keer de DTU van positie verplaatst totdat ik hier op het forum las dat het normaal is dat de omvormer op offline staat.

Eind deze maand komt er nog 2x 420Wp bij.
Eind februari dan nog 3x 560Wp
Op een YC600 heb ik dan nog 2x375Wp liggen. (hiermee krijg ik dus ook iets data wat de hoymiles opbrengt vs APS)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Om je installatie te maken zodat de gebruikersaccount het kan laten zien moet je een aantal dingen registreren via installateursaccount.
Ik laat het PV systeem installeren! Dan heb je z'on account toch niet nodig?

[ Voor 9% gewijzigd door Paterman op 11-01-2023 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demietri
  • Laatst online: 16-08-2023
Zeer interessant topic.
Ik ben echter op zoek naar hoe de ESP8266 kan communiceren met Home Assistant.
Mijn MQTT-Broker draait goed.
En inmiddels krijg ik in Home Assistant in het log van de MQTT-Broker ook de melding dat er vanuit het IP-adres van de ESP8266 geprobeerd wordt om verbinding te maken, maar dat deze wordt geweigerd.
De username of password zouden niet goed zijn.
Ik heb behoorlijk gezocht (Én geprobeerd) maar welke gebruikrsnaam ik ook probeer, ik krijg geen verbinding met Home Assistant.
Zigbbe2mqtt werkt wel gewoon goed.

Wellicht is er hier iemand die kan helpen?

Groet,

Demietri

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:22
Gebruikersnaam en wachtwoord waarmee je op de home assistant website inlogt ingeven. Dat heeft mij ook maar een halve dag gekost om dat te vinden 😄.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demietri
  • Laatst online: 16-08-2023
Inderdaad!!!
Dat werkt.

Dus gelijk voor alle anderen die het graag in Jip en Janneke taal willen vinden.

ESP8266 AHOYDTU, MQTT Settings

Broker / Server IP : [Home assistant server IP adres (192.168.2.xx)]
Port : [1883]
Username (optional) : [Your own HA username]
Password (optional) : [Your own HA password]
Topic : [User friendly name for your solarsystem]

Dank je wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcprutser
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-09 22:40

pcprutser

No message

Ik heb daar een aparte gebruiker voor aangemaakt. Want je weet maar nooit :)

Topic heb ik inmiddels leeg gelaten. Dan worden de waarden automatisch ingelezen en hoef je die niet in je config te vermelden (en te onderhouden). In plaats een apart topic, heb ik de omvormers een duidelijke naam gegeven zodat je deze wel goed kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Demietri schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 20:31:
Inderdaad!!!
Dat werkt.

Dus gelijk voor alle anderen die het graag in Jip en Janneke taal willen vinden.

ESP8266 AHOYDTU, MQTT Settings

Broker / Server IP : [Home assistant server IP adres (192.168.2.xx)]
Port : [1883]
Username (optional) : [Your own HA username]
Password (optional) : [Your own HA password]
Topic : [User friendly name for your solarsystem]

Dank je wel.
volgens mij wel alleen bij de MS serie en nog niet de HMS serie?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
bazzzzzz schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:29:
Zo bij mij werkt de logging! 4x375 WP op de HMS-2000-4T.

[Afbeelding]

Gisteren van solarchamp de gegevens gekregen voor de installateursaccount(2 werkdagen na de levering want er was schijnbaar iets misgegaan maar dit is nog 100x sneller dan dat ik uberhaupt antwoord krijg van Winkelman zonnepanelen waar ik mijn vorige set zonnepanelen+omvormers heb gehaald)

De stappen zijn vrij overzichtelijk:
-aansluiten van de "HMS-2000-4T" op de zonnepanelen
-Instellen van de "HMS / HMT -series monitoring DTU-Lite-S" via de app S-Miles installer(zonder account kan je deze app niet in). Het proces voelt een beetje raar maar de app wil eigenlijk alleen communiceren met de DTU als je via wifi met de DTU verbonden bent. De DTU maakt zijn eigen wifi hot spot aan.
-Toevoegen van de "HMS-2000-4T" via de barcode sticker
-plant aanmaken. Hiervoor heb ik een gebruikersaccount aangemaakt met een ander mailadres zodat dit niet door elkaar loopt.
-Via S-Miles Enduser kan je dan als eindgebruiker je opbrengst bekijken. (Al kan je dit eigenlijk ook via de S-miles installer maar de enduser app lijkt een stuk sneller op te starten bij mijn android)

leermomentje: als je 's avonds de account instelt dan staat je omvormer op offline. Achteraf stond dat hier ook al op het forum maar ik had verwacht dat ik in elk geval nog de firmware versie, temperatuur en netspanning zou kunnen zien. Maar nee die velden blijven echt allemaal leeg. Vanochtend kwam dat automatisch goed zodra de zon begon te schijnen. Gisteren 3 keer de DTU van positie verplaatst totdat ik hier op het forum las dat het normaal is dat de omvormer op offline staat.

Eind deze maand komt er nog 2x 420Wp bij.
Eind februari dan nog 3x 560Wp
Op een YC600 heb ik dan nog 2x375Wp liggen. (hiermee krijg ik dus ook iets data wat de hoymiles opbrengt vs APS)
de lite steek je in een usb pooort van je pc of gewoon een usb voeding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maxwp schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:28:
[...]

de lite steek je in een usb pooort van je pc of gewoon een usb voeding?
USB voeding. Adapter wordt meegeleverd: https://www.hoymiles.com/...ite-S%20SE_LA_EN_2203.pdf

[ Voor 27% gewijzigd door Hermarcel op 12-01-2023 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
ok mooi
dus het voordeel van een grotere is alleen de vaste eth en betere antessen en 4g maar anders is die lite het zelfde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb geen ervaring met de Lite.

De Pro heeft ook de mogelijkheid om bevraagd/gewijzigd te worden via modbus. Hoymiles zelf zegt daar niet al teveel over.

[ Voor 8% gewijzigd door Hermarcel op 13-01-2023 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjjveldt
Ze hebben een best wel uitgereide specificatie van de modbus implementatie beschikbaar gesteld. Het is letterlijk een doument van hoymiles waarin de technische implementatie staat genoemd.

Natuurlijk moet je wel de basis al weten over hoe modbus werkt. En die leggen ze dan weer niet uit. Opzich logisch want elk systeem heeft een andere implementatie daarvan.

Ik lees mijn DTU uit via Modbus over TCP met home assistant en dat was heel weinig configuratiewerk. Vooral omdat andere mensen al het zware uitzoek en programmeerwerk gedaan hebben.
(Via HACS integratie toegevoegd, en het voorbeeld configuratie eigenlijk alleen naam en ip aangepast).

Maar Modbus kan je ook met ESPHome uitlezen bijvoorbeeld

[ Voor 59% gewijzigd door mjjveldt op 13-01-2023 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:07
Maxwp schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:19:
[...]

ok mooi
dus het voordeel van een grotere is alleen de vaste eth en betere antessen en 4g maar anders is die lite het zelfde
qua antenne: mijn lite hangt op zolder (+- 7m hoog) en de panelen liggen op de garagebox achter in de tuin +-21m hemelsbreed. Deze 22m afstand is geen probleem dus ik weet niet of je betere antennes nodig hebt.
(nu heb ik alleen het dakbeschot+15cm PIR+dakpan ertussen zitten. Met dikke muren is het waarschijnlijk een grotere uitdaging)

Op sommige locaties heb je misschien geen wifi dekking dus dan is ethernet wel fijnen.

[ Voor 7% gewijzigd door bazzzzzz op 13-01-2023 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekniek89
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:20
Ook ik ben van plan met onderstaande hardware AHOYDTU te gaan gebruiken:

ESP8266
NFR24L01+

Deze komt in het tuinhuis te hangen (precies daarboven op het dak) komen de panelen + omvormer.
Is dit voldoende qua bereik tussen de omvormer en de AHOYDTU?
Ik ga ook mqtt gebruiken (heb al HA draaien).
Moet ik nog losse sensoren aanmaken, of komt alles automatisch mee, zodra ik mqtt inricht op de AHOYDTU?
Wat kan ik allemaal uitlezen via mqtt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
ja, meer dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
de hoymiles hmss series staan nog niet op de lijst van toegestanen omvormers bij het aaanmelden van je zonnepanelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekniek89
Ik ga dan de “Holymiles HM-1500” krijgen. Daarmee werkt AHOYDTU wel volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niekniek89 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:32:
Ik ga dan de “Holymiles HM-1500” krijgen. Daarmee werkt AHOYDTU wel volgens mij.
Correct

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maxwp schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:25:
de hoymiles hmss series staan nog niet op de lijst van toegestanen omvormers bij het aaanmelden van je zonnepanelen?
Je kunt ook zelf het type intikken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Hermarcel schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:45:
[...]
Je kunt ook zelf het type intikken
maar hij moet toch in die lijst staan en als hij er niet instaat mag je hem wel intype maar kan hij achteraf alsnog worden afgewezen .?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
weet iemand waarom de HMS series nog niet werken met de esp optie
zijn de signalen dus ( vreemd ) zoveel anders of is de kans zelfs aanwezig dat ze het hebben gedaan om te voorkomen en dus zxal het mogelijk nooit gaan werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maxwp schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:04:
[...]

maar hij moet toch in die lijst staan en als hij er niet instaat mag je hem wel intype maar kan hij achteraf alsnog worden afgewezen .?
Dat weet ik niet, maar Ik weet wel dat hij in Duitsland inmiddels is toegelaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maxwp schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:08:
[...]

weet iemand waarom de HMS series nog niet werken met de esp optie
zijn de signalen dus ( vreemd ) zoveel anders of is de kans zelfs aanwezig dat ze het hebben gedaan om te voorkomen en dus zxal het mogelijk nooit gaan werken
De communicatie tussen DTU en HM-serie verloopt in de 2.4GHz band. De communitie tussen DTU-S en HMS-serie verloopt via de 868MHz band. Totaal niet compatibel dus.

Er worden op dit moment grote vorderingen gemaakt met het uitpluizen van de communicatie tussen DTU-S en HMS-serie. Of het succesvol zal zijn? Ik vermoed van wel, maar zeker weten doe je zoiets pas als het af is.
Discord link: https://discord.com/chann...155506/993500210271629393

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Hermarcel schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:45:
[...]
De communicatie tussen DTU en HM-serie verloopt in de 2.4GHz band. De communitie tussen DTU-S en HMS-serie verloopt via de 868MHz band. Totaal niet compatibel dus.

Er worden op dit moment grote vorderingen gemaakt met het uitpluizen van de communicatie tussen DTU-S en HMS-serie. Of het succesvol zal zijn? Ik vermoed van wel, maar zeker weten doe je zoiets pas als het af is.
Discord link: https://discord.com/chann...155506/993500210271629393
uh? ik dacht juist dat dit de reden was van de speciale andere module omdat het op die 868 band gaat
lekker dus dat gaat de zwave weer storen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maxwp schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:49:
[...]

uh? ik dacht juist dat dit de reden was van de speciale andere module omdat het op die 868 band gaat
lekker dus dat gaat de zwave weer storen
ik begrijp je niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
die esp doet de wifi en ik dacht dat die andere module bewust was voor de radiocommunicatie op de 868 mhz band
wist niet dat dit een 2e 2,5ghz radio was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maxwp schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:51:
[...]

die esp doet de wifi en ik dacht dat die andere module bewust was voor de radiocommunicatie op de 868 mhz band
wist niet dat dit een 2e 2,5ghz radio was.
Ah zo, ja de NRF2401L+ module werkt, net als ESP8266 Wifi, ook in de 2.4GHz band, maar is geen wifi. Net als Bluetooth ook in de 2.4GHz band werkt.

[ Voor 9% gewijzigd door Hermarcel op 14-01-2023 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
kan je bij de hoymiles 2000 4t ook 2 panelen aansluiten en de andere 2 even ongemoeid laten
dus niet aansluiten of een combinatie ervan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsBoog
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11-09 15:31
Lijkt me dat dat geen probleem is, maar ik zou wel even wat dopjes kopen voor de veiligheid. De connectie zorgt er immers voor dat het waterdicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekniek89
Ik heb nog een vraag m.b.t. het onderdeel NRF24L01+:

via google kom ik op diverse boardjes:

met en zonder antenne.
is deze ook voldoende??

https://www.hobbyelectronica.nl/product/wemos-d1-mini-v2/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:17
Dit is de microcontroller die de NRF24L01+ aanstuurt. De een kan niet zonder de ander. De antenne op de Wemos is voor Wifi, dus om met je lokale netwerk te praten, niet om met de inverters te praten, daar is die NRF voor nodig.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekniek89
@SkiFan ,

Ik heb dus voldoende aan deze 2 boardjes??

https://www.hobbyelectron...EQwFnvQJJWIBoCce0QAvD_BwE

Ik begrijp dat ik daarna nog het e.a. moet verbinden met elkaar.
Maar ik zag een normale NRF chip met en zonder antenne.

[ Voor 17% gewijzigd door Niekniek89 op 16-01-2023 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Ja, met dien verstande dat het bereik van de NRF met losse antenne beter is. Ik gebruik zelf ook een Wemos D1 Mini (V1)

Hoe je ze moet verbinden staat duidelijk op ahoydtu.de. Da's niet moeilijk.

[ Voor 24% gewijzigd door SkiFan op 16-01-2023 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekniek89
@SkiFan dank voor je antwoord.
maar zonder antenne is ook prima?
de Wemos komt in het tuinhuis te hangen (en de omvormer ligt bovenop het dak).
zal nog geen 5 meter uit elkaar hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Owwwww, dan gaat dat prima werken. Bij mij hangen ze een metertje of 10 uit elkaar, maar da's dan de versie met antenne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekniek89
@SkiFan dank voor je hulp.

dan ga ik deze 2 sowieso bestellen (neem aan dat de versie nummers van de Wemos geen verschil maken):

https://www.hobbyelectron...EQwFnvQJJWIBoCce0QAvD_BwE

weet je wellicht welke "headers" ik het beste kan pakken, om op de wemos te solderen? (ik kan denk ik de juiste niet vinden op bovenstaande site).

[ Voor 14% gewijzigd door Niekniek89 op 16-01-2023 16:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
Had je deze pagina gezien?

https://ahoydtu.de/getting_started/

Iets naar beneden scrollen.

Wemos programmeren kun je ook via die site, moet je wel Chrome of Edge gebruiken. Versie maakt overigens niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
MatthijsBoog schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:31:
Lijkt me dat dat geen probleem is, maar ik zou wel even wat dopjes kopen voor de veiligheid. De connectie zorgt er immers voor dat het waterdicht is.
ja ok

komt ineens in mij op
deze omvormer is voor panelen van 400 watte tot 625
wat als na zoveel jaar de panelen minder leveren en onder de 400 watt zakken zeg 360 na 10 jaar? zouden de omvormers nog werken of zal het voltage en vermogen te laag zijn zodat ze niet meer starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekniek89
@SkiFan,

klopt, deze site ga ik ook gebruiken.
echter ging mijn vraag over de "pinnetjes" welke ik nog moet solderen op de wemos.
ik zie dat er nu ronde gaatjes in het boardje zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatthijsBoog
Dat zijn standaard 2,54mm headers. Maakt niet echt uit welke.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
Maxwp schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:12:
[...]

ja ok

komt ineens in mij op
deze omvormer is voor panelen van 400 watte tot 625
wat als na zoveel jaar de panelen minder leveren en onder de 400 watt zakken zeg 360 na 10 jaar? zouden de omvormers nog werken of zal het voltage en vermogen te laag zijn zodat ze niet meer starten?
Geen probleem, ik heb er 2 x 245Wp aan hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatthijsBoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekniek89
is het ook mogelijk om deze direct op de Wemos te klikken/schuiven/prikken (zonder tussenkomst van solderen):

https://www.hobbyelectron...board-jumper-kabels-20cm/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatthijsBoog
Als je female pinheaders erop soldeert wel, of misschien met speciale solderless connectors, maar die uit het linkje zijn te dun om vast te blijven zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatthijsBoog
https://www.sparkfun.com/products/retired/10527 Zoiets is dan wat je nodig zou hebben, maar ik kan zo snel geen linkje vinden naar een webshop die ze ook verkoopt momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Niekniek89 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:24:
is het ook mogelijk om deze direct op de Wemos te klikken/schuiven/prikken (zonder tussenkomst van solderen):

https://www.hobbyelectron...board-jumper-kabels-20cm/
Die kabeltjes kun je inderdaad door de gaatjes prikken en dan vastsolderen. Pinraster van zo'n Wemos is riant genoeg voor iemand die nauwelijks kan solderen om het toch goed te doen. Je moet ze wel vastsolderen, voor alleen prikken is het te 'los'. Aan de female kant kun je ze dan wel op de headers van de NRF prikken, dat hoef je niet te solderen. Dat houdt gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opaenoma
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 01-12-2024
Vraag. Om 3 jasolar 545 wp panelen aan te sluiten op een hoymiles micro omvormer ,wat is beter een 1500 of 2000 p,heb maar ruimte voor 3 panelen vandaar ,en eventueel monitoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekniek89
@MatthijsBoog @SkiFan

Wat zou verstandiger zijn:

"Pin header male 40 pin" vast solderen op Wemos D1 Mini V3

of

"Dupont male/female breadboard jumper kabels 20cm" vast solderen op Wemos D1 Mini V3

volgens mij moet het allebei kunnen? wat is makkelijker om te solderen??

[ Voor 8% gewijzigd door Niekniek89 op 17-01-2023 08:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
@Niekniek89 Die pinheaders zijn makkelijker om te solderen, als je de eerste vast hebt soldeer je de rest er zo achteraan. Maak je er niet te sappel over. Lukt je wel, is niet moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekniek89
Thnx @SkiFan.
dan worden het toch de pinheaders!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:24

Bravo

Second Best

Opaenoma schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 07:46:
Vraag. Om 3 jasolar 545 wp panelen aan te sluiten op een hoymiles micro omvormer ,wat is beter een 1500 of 2000 p,heb maar ruimte voor 3 panelen vandaar ,en eventueel monitoren
Welke hoek en welke richting?
Max wp haal je alleen in optimale situaties, als je een vlakke hoek hebt of niet op zuid richt zou je ook met de 1500 prima weg kunnen komen.

Voer het eens in op PVCalc om er inzicht in te verkrijgen.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Niekniek89 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:19:
Thnx @SkiFan.
dan worden het toch de pinheaders!
Top, overigens, NiekNiek die ook op wintersporters.nl actief is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekniek89
SkiFan schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:48:
[...]

Top, overigens, NiekNiek die ook op wintersporters.nl actief is?
Nee haha, dat moet iemand anders zijn.... ik en sport.......... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Niekniek89 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:50:
[...]

Nee haha, dat moet iemand anders zijn.... ik en sport.......... :X
Ga heel even off topic; skien is voor veel mensen toch vooral lekker eten, af en toe een pistetje in de zon pakken en 's avonds de kroeg in. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsBoog
Ik sluit me volledig bij @SkiFan aan. Pinheader solderen en dan met wwat female-female dupont kabeltjes de 2 componenten koppelen, makkelijker wordt het niet.
Ik ga binnenkort hetzelfde doen met een ethernet esp32, maar moet eerst eens even de kabel zien te leggen, daar heb ik nog geen tijd voor gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niekniek89
Thanks @MatthijsBoog & @SkiFan.

ik ga inderdaad de pinheaders erop solderen, en dan middels de female-female dupont de componenten aansluiten.
gaat goed komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
Opaenoma schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 07:46:
ik zou voor de 2000 gaan dan heb je in de toekomst wat meer als je wilt uirbreiden/ vervangen
je heb 1 mppt over voor later gebruik en je kan 500 watt per mppt tracker aan tegen 375?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekniek89
Nou, de ESP is binnen, en flashen ging als een tierelier (via de website).
Ik zie dat versie 0.5.66 vanuit de browser erop gezet word (standaard)

Echter zijn er wat nieuwe versies uit (huidig: 0.5.73)
Iemand ervaring met updaten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
Krijg eerst maar eens de stable aan het werk zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekniek89
Het solderen is uiteindelijk ook gelukt.
Weliswaar geen meesterwerk (zit niet mega recht op de ESP).

Maar geeft netjes aan connected te zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SkO_MpopRl6HK8Vy_Bu7GWqXb7o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OwD8NcDAvaXGG1v8QF0pTRqC.png?f=fotoalbum_large

Neem aan dat dan verder alles gelukt is?

[ Voor 4% gewijzigd door Niekniek89 op 18-01-2023 16:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatthijsBoog
Lijkt me prima.
Makkelijkste om te solderen vind ik altijd om het gewoon in een breadboard te prikken zodat het recht blijft. Scheelt ook om een goede soldeerbout en tin te hebben, maar wat pin-headers kan met elke bout en elke willekeurige tin wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick73
  • Laatst online: 07-02-2023
Nou, ik heb 1 HMS2000 4T aan het werk en ben zeer tevreden.
Er staan 2 panelen van 375wp en 2 van 380wp op.

Nu is mijn vraag, ik wil nog 4 panelen van 375wp en 2 van 380 die ik wil gaan aansluiten op 1 nog aan te schaffen HMS2000 en 1 HMS1000.

10 panelen totaal dus.

Kan dit gewoon op 1 fase?
Of moet ik me beter tot 8 panelen beperken op 2 stuks HMS2000?

Hoor het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Hoe liggen ze, alles Zuid, welke dakhoek?

Het spant er namelijk net om. Bij 100% opbrengst, is het 16,5 ampere.

[ Voor 47% gewijzigd door SkiFan op 18-01-2023 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick73
SkiFan schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 23:03:
Hoe liggen ze, alles Zuid, welke dakhoek?

Het spant er namelijk net om. Bij 100% opbrengst, is het 16,5 ampere.
Plat dak, 20° hellingshoek, alles op zuid.
Ik kan per paneel draaien naar oost of west, dus als dat nog de doorslag geeft voor de haalbaarheid dan wil ik daar wel wat mee schipperen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
Oost-west leggen, dan kan het op 1 groep. Ook gunstiger nu het salderen gaat verdwijnen.

[ Voor 36% gewijzigd door SkiFan op 19-01-2023 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
SkiFan schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 08:05:
Oost-west leggen, dan kan het op 1 groep. Ook gunstiger nu het salderen gaat verdwijnen.
helemaal mee eens, en waarschijnlijk past er ook nog meer op het dak dan aan panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick73
SkiFan schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 08:05:
Is mijn totale opbrengst dan niet lager?
De saldering is er voorlopig toch nog?
Voor mij is het een kleine moeite om straks nog wat te draaien, als de salderingsregeling werkelijk afgebouwd wordt.
Dus is mijn motto, tot die tijd maximaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick73
Ik heb in ieder geval alvast een tweede HMS2000 besteld voor de volgende 4 panelen.
8 lijkt me sowieso geen issue.
Nu kijk ik in de app en vind ik de optie "inverter toevoegen" niet.
Klopt het dat er 1 app is en dat je inlogt als installateur of eindgebruiker?
Of zijn er daadwerkelijk 2 verschillende apps?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjjveldt
Er zijn 2 applicaties
- S-Miles enduser
- S-Miles installer

Met oost west is in mijn geval de jaaropbrengst hoger, omdat ik meer panelen kwijt kan. (En heb ook nog eens een hoger eigen verbruik). Modelleer het eens anders in sunny design, of een andere applicatie Dan weet je wat het verschil is in jou specifieke situatie.

Salderingsregels staan weer op losse schroeven: nieuws: Regeringspartijen willen salderingsregeling afbouwen met iets grotere...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Rick73 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:43:
[...]

Is mijn totale opbrengst dan niet lager?
De saldering is er voorlopig toch nog?
Voor mij is het een kleine moeite om straks nog wat te draaien, als de salderingsregeling werkelijk afgebouwd wordt.
Dus is mijn motto, tot die tijd maximaliseren.
Verschil valt wel mee, zal paar procenten zijn, maar doordat het anders over de dag verdeeld is, ga je net niet over de 16A heen met 10x 380Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
met de DTU pro kan je ook lokaal inloggen op de DTU toch?
of is het zo dat als internet niet werkt je dus ook niks meer kan uitlezen omdat alles via de cloud gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
ja je kan ook lokaal inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
ok op het ip van de dtu? want kan hem nergens vinden in netwerk
maar goed dus de DTU heeft een eigen benaderbare web interface?

zie trouwens geen mogelijkheid om het voltage aan te passen als je i een andere reio gaat wonen van de wereld.
dacht dat je mety de DTU en een installer account dit dan kon doen via de app

edit
even de manual door gelezen maar geen enkele vermelding over lokaal te benaderen.

[ Voor 34% gewijzigd door Maxwp op 19-01-2023 20:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maxwp schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 20:06:
[...]

ok op het ip van de dtu? want kan hem nergens vinden in netwerk
maar goed dus de DTU heeft een eigen benaderbare web interface?
Die heb ik nog niet gevonden
zie trouwens geen mogelijkheid om het voltage aan te passen als je i een andere reio gaat wonen van de wereld.
dacht dat je mety de DTU en een installer account dit dan kon doen via de app
App weet ik niet. Maar via de web interface met een installer account kun je gridprofiles bekijken, maken, wijzigen en uploaden naar één of meer inverters. Als je naar een ander land gaat en de landensetting van de plant wijzigt, dan krijg je in de webinterface een lijstje van de default profielen voor die landsetting. Als je uit dat lijstje de nieuwste pakt en upload naar de inverters, staat alles in één keer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 10:29
Gisteren om deze tijd 847 Watt. Nu lukt het om door de dikke sneeuwlaag heen er toch nog 23 Watt uit te persen. :-)

@Hermarcel de S-Cloud web interface zit op https://global.hoymiles.com/platform/login

[ Voor 28% gewijzigd door PCan op 20-01-2023 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@PCan : Jawel maar dat is dus niet lokaal, maar in "in de cloud"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 10:29
Ik ben zo tevreden over de Hoymiles HMS 2000-4T, dat ik overweeg om nog eens 2x 545Wp panelen verticaal op mijn gevel te schroeven (zuid) met de HMS 1000-2T. Ik zou dan in totaal nominaal op 13,5A komen.
Ik ga er vanuit dat ik die dan t.z.t. aan mijn huidige project kan toevoegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@PCan Met een installer account is dat geen probleem

[ Voor 4% gewijzigd door Hermarcel op 20-01-2023 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Hermarcel schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:04:
[...]

Die heb ik nog niet gevonden

[...]

App weet ik niet. Maar via de web interface met een installer account kun je gridprofiles bekijken, maken, wijzigen en uploaden naar één of meer inverters. Als je naar een ander land gaat en de landensetting van de plant wijzigt, dan krijg je in de webinterface een lijstje van de default profielen voor die landsetting. Als je uit dat lijstje de nieuwste pakt en upload naar de inverters, staat alles in één keer goed.
ja ik dacht dus met de aanschaf van dat app dat ik voortaan locaak toegang had
op die manier ook eventueel home automation mogelijk was
maar het lijkt erop dat dit niet kan tenzij je eventueel de rs485 bus weet aan te sturen. want die communicaeert wel lokaal
al is dat puur voor vermogen regeling en aan en uitzetten etc? lijkt het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Maxwp Puur lokaal: https://pypi.org/project/hoymiles-modbus/. Staan ook wat links naar Home Assistant integrations. Denk eraan dat je de DTU bedraad aan je netwerk moet hangen om modbus/tcp te gebruiken.

Ik ben er zelf nog niet mee bezig geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Hermarcel schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 19:42:
@Maxwp Puur lokaal: https://pypi.org/project/hoymiles-modbus/. Staan ook wat links naar Home Assistant integrations. Denk eraan dat je de DTU bedraad aan je netwerk moet hangen om modbus/tcp te gebruiken.

Ik ben er zelf nog niet mee bezig geweest.
nu alleen het ip nog vinden het gekke is dat ik hem niet terug vind bij de dhcp server en als ik met een scantool het netwerk scan hij ook niet terug komt
lijkt erbij op dat hij zijn ip heeft gekregen en daarna zich afmeld of zo en alelen om de zoveel tijd even wat info de deur uit stuurt of zo.
snap er niks van.
denk dat ik te moe ben en het gewoon over het hoofd zie ;-)

edit

owww Modbus TCP dus niet via die rs485? nice!!

[ Voor 3% gewijzigd door Maxwp op 20-01-2023 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
modbus TCP inderdaad.

Ip adres: zet anders een LAN scan app op je telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Als je een managed switch hebt, lees even de arp table uit. Of indien mogelijk op je gateway.

[ Voor 22% gewijzigd door SkiFan op 20-01-2023 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
thx heb hem al gevonden denk dat ik dronken was al non-alcoholist

maar idd niet op http te benaderen, putty ook niet.
andere merken zijn wel lokaal te benaderen en alles in te stellen
had op zijn minst verwacht dat de DTU pro die ik heb dit ook zou moeten kunnnen
in de toekomst weet je niet wat hoymiles gaat doen
kan duurkoop goedkoop worden

[ Voor 77% gewijzigd door Maxwp op 20-01-2023 22:05 ]

Pagina: 1 ... 6 ... 30 Laatste