Toon posts:

PV Systeem op 3-fase voorbereide groepenkast op 1x35A

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Paterman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 05-02 14:37
Goedemiddag,

Ik had wat concretere vragen m.b.t. de installatie van een PV systeem. Vandaar een nieuwe topic.

Situatie is dus:

3-fase voorbereide kast op een 1-fase hoofdaansluiting 1x35A.

Vragen:

1.) Kan er op deze manier wel een PV systeem geinstalleerd worden op 1-fase hoofdaanluiting (1x35A)? Het zijn 12 x 405 WP panelen met een geschatte jaaropbrengst van 4622 kWh.

2.) Als ik in de toekomst toch ga verzwaren naar 3x25A (duurt 9 maanden). Hoe kan ik dat het beste voorleggen aan de installateur. Waar kunnen ze nu al rekening mee houden? Ik hoorde iets over een werkschakelaar en een 5 aderige YMVK kabel van 4.0 mm2 vanaf het dak?

3.) Ik heb een offerte gehad met deze spec's. Ik zie een paar dingen staan die met 1-fase in de regel.
Moet er dan nog iets aangepast worden in de offerte?

Zie afbeelding:

4.) Ik wil een Chint DTSU666 (kWh meter) laten installeren en aan laten sluiten op de DTU-s Pro van Hoymiles met een RS485 kabel, zodat ik niet alleen de opbrengst van het PV systeem zie. Maar ook het verbruik in de woning en wat ik zelf gebruik van mijn panelen en wat ik teruglever aan het grid etc.

Waar moet je deze dan plaatsen? Achter de hoofdschakelaar van de groepenkast of achter de groep van het PV systeem die overigens in een appart PV verdeelkastje komt naast mijn groepenkast.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

[Voor 3% gewijzigd door Paterman op 08-01-2023 16:56]

Alle reacties

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:48

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De discussie in het andere topic was ongeveer hier geloof ik:
Paterman in "Het Hoymiles topic"

Simpel gesteld:
Op 1 fase mag je 5000 watt AC aan omvormer hebben. Jij hebt 3x1600=4800 watt, dus OK.
Je hebt dan wel een 25A automaat nodig om dat op 1 fase te doen. Op een 40 of 35A hoofdzekering sowieso geen probleem, maar dat is op 3x25A straks ook je hoofdzekering.
Mocht je dat straks over de fasen willen verdelen, dan moeten de omvormers nu al op een driefase kabel gekoppeld worden (tenminste, als die ook al 4mm2 is, want de nul moet 21A aankunnen) of allemaal een eigen kabel van het dak krijgen zodat je ze binnenshuis straks kan verdelen.

Verdelen over de fasen heeft voordelen als je problemen krijgt met een hoge netspanning in je wijk.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:48

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ah, ik lees dat de 1600 variant maar 1440 watt / 6A doet.
Dan zou ik er vanuit gaan dat je hem ook als je een 3x25 A aansluiting krijgt gewoon op 1 fase houdt, dan is een losse kWh meter en automaat veel compacter :)

Wel kijken wat de specs zijn van de 3fase koppelkabel, want als die 18A aankan zou ik wel die gebruiken (of geen koppelkabel en 3x een 1fase kabel van het dak). Dan hoef je in ieder geval niet het dak op als je het toch aan wil passen.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

nvm

[Voor 104% gewijzigd door JvS op 08-01-2023 21:16]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Paterman
3.) Ik heb een offerte gehad met deze spec's. Ik zie een paar dingen staan die met 1-fase in de regel.
Moet er dan nog iets aangepast worden in de offerte?
Maar wat moet ik nu concreet tegen de installateur zeggen?
Alleen een 3-fase koppelkabel ipv 1 fase? Zodat je niet meer op het dak moet? Gaan die koppelkabels van de micro's naar een centrale doos op het dak en van daaruit via een 4mm2 5 aderige YMVK naar je meterkast?
4.) Ik wil een Chint DTSU666 (kWh meter) laten installeren en aan laten sluiten op de DTU-s Pro van Hoymiles met een RS485 kabel, zodat ik niet alleen de opbrengst van het PV systeem zie. Maar ook het verbruik in de woning en wat ik zelf gebruik van mijn panelen en wat ik teruglever aan het grid etc.
Wat betreft die kWh meter. Waar plaats je die het beste dan?

[Voor 46% gewijzigd door Paterman op 08-01-2023 21:47]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:21
Ik denk dat de meest ideale tussenoplossing 3p+3n bekabeling op 3 automaten elk op eigen aansluiting “fase” hoofdschakelaar.

Nu aansluiten op 3p+n automaat (krachtgroep) wat fysiek wel kan zal teveel stroom op nul geleider geven door gebrek fase verschil.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Paterman
Graag in jip en janneke taal. Ik begrijp het niet

• Paterman
Ah, ik lees dat de 1600 variant maar 1440 watt / 6A doet.
Max. input current: 4 × 14A volgens Hoymiles

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Misschien een hele andere vraag. Je maakt het echt behoorlijk ingewikkeld door eerst 1 fase te willen installeren en later om te gaan naar 3 fasen met dezelfde omvormers en ook nog eens micro omvormers waarbij je AC tot op het dak gaat. Ongeveer de ingewikkeldste rij aan keuzes wel...

Waarom wil je dit specifiek zo? En waarom wil je er zelf zo'n actieve rol in spelen? Kan je dit niet beter door een electricien laten doen?

[Voor 18% gewijzigd door JvS op 08-01-2023 22:44]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Paterman schreef op zondag 8 januari 2023 @ 21:51:
Graag in jip en janneke taal. Ik begrijp het niet
Ronald bedoelt dat je in je huidige meterkast 3 eenvoudige eenfase groepen maakt en alledrie de omvormers op een eigen groep aansluit (dat zijn dus 7 aders naar boven, 3x fase, 3x nul en 1x aarde).

Later maak je er dan 1 3 fasegroep van.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:21
@JvS Of gewoon laten zitten ;-) Weinig voordeel bij ombouwen.

Bij ABB busboard is het verschil tussen een 1P en een 3P+N een 3-weg brug

@Paterman Wat @JvS zegt: maar dan elke groep aangesloten op 1 van de 3 "fasen" op de hoofdschakelaar.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Als het zeker is dat de installatie op een gegeven moment wordt omgezet naar 3-fasen, kun je dan (mag je dan):

een normale (2.5 of 4mm2) vijf-adeige kabel leggen en zolang het nog 1-fase is twee fase draden als fase en de derde fasedraad en nul als nul parallel gebruiken? derde fasedraad omkleuren natuurlijk.

Dan heb je, na de overgang naar 3 fasen, een keurige krachtgroep naar boven liggen.

• Paterman

Waar moet je deze dan plaatsen? Achter de hoofdschakelaar van de groepenkast of achter de groep van het PV systeem die overigens in een appart PV verdeelkastje komt naast mijn groepenkast.
Is dat een moeilijke operatie? En waar moet je deze dan plaatsen.
De installateurs van het bedrijf hebben dit nog nooit gedaan!

Of hoort deze vraag in een andere topic? ;)

[Voor 3% gewijzigd door Paterman op 09-01-2023 14:45]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Direct na je hoofdschakelaar, voordat het splitst naar aardlekschakelaars of aardlekautomaten

• Hermarcel
  • Niet online
JvS schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:58:
Direct na je hoofdschakelaar, voordat het splitst naar aardlekschakelaars of aardlekautomaten
ja, alles dat naar/van de grid komt moet door de meter lopen.

• Paterman
Dan pak je alles mee dan? Zie je dan ook je opbrengst van de zonnepanelen en je verbruik binnen de woning?
Die Chint DTSU666 1-fase moet dan wel aangesloten worden met een RS485 kabel?

Of kan ik beter een 3-fase kWh meter kopen? Omdat ik straks toch op 3x25A over ga.
Zou het nu dan wel werken op een 1 fase hoofdaansluiting?

• Hermarcel
  • Niet online
De opbrengst van de panelen "weet" de DTU al. Krijgt hij door van de paneleninverters. Door een gridmeter toe te voegen kan de DTU de consumptie uitrekenen door de stroom van de panelen te vergelijken de van/naar stroom van de grid.

[Voor 3% gewijzigd door Hermarcel op 09-01-2023 16:48]

• Paterman
Dus de meter hangen net na de hoofdschakelaar en met RS485 kabel hangen aan DTU? Dat is in het kort waar het op neer komt?

• Hermarcel
  • Niet online
Correct. DTU kan er waarschijnlijk vlakbij, ook in de meterkast. Goeie kans dat daar ook je internet router staat? Kun je de DTU mooi bekabeld aansluiten op de router.

• Paterman
Router zit helaas in de woonkamer. DTU kan toch ook draadloos? Bedraad is natuurlijk stabieler.
Draadje trekken of delen me m'n NAS met hub?

[Voor 8% gewijzigd door Paterman op 10-01-2023 08:54]

• Hermarcel
  • Niet online
ja, draadloos kan natuurljk ook. Persoonlijk bedraad ik stationaire spullen liever, maar that's just me...

• Paterman
Nog even een vraagje over die kWh meter:

De installateur wil die kWh meter plaatsen voor mij.

Ik heb nu dus een 1x35A hoofdaansluiting met een 3-fase meterkast.
Moet ik dan de 1-fase kWh meter aanschaffen of de 3-fase kWh meter?

Vraag me af of een 3-fase kWh meter werkt in een 3-fase groepenkast op een 1x35A hoofdaansluiting!

Heeft iemand antwoord op deze vraag?

Bedankt voor jullie reacties :)

[Voor 10% gewijzigd door Paterman op 13-01-2023 18:10]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee