Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Dat lukt nog niet met de HMS serie inverters, wel met de HM serie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-06 22:02
ow zou dan net voor de hms 2000 willen gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:16
@Maxwp Nu al wel met de HM-Serie, maar nog niet met de HMS-Serie.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-06 22:02
SkiFan schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:46:
@Maxwp Nu al wel met de HM-Serie, maar nog niet met de HMS-Serie.
dat lees ik en dus ik wil helaas de hms 2000 hebben er is geen hm 2000 toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Nee, die gaat meen ik tot 1500. Je kunt de 2000 natuurlijk kopen en eerst op de led en je meter afgaan. Zo was het bij mij eerst ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 28-03 12:27
Hermarcel
Het ziet er anders uit, maar de data is vergelijkbaar. De gekleurde bolletjes in de eerste afbeelding geven de richting van de stroom aan.
Mocht je nou niet z'on kWh meter plaatsen en je alleen die Hoymiles DTU-Pro-S gateway gebruikt. Ben je dan erg beperkt? Is is dan alleen de opbengs die je kan uitlezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Paterman schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 08:09:
Hermarcel

[...]

Mocht je nou niet z'on kWh meter plaatsen en je alleen die Hoymiles DTU-Pro-S gateway gebruikt. Ben je dan erg beperkt? Is is dan alleen de opbengs die je kan uitlezen?
Correct. De DTU weet dan niets van je afname/teruglevering van/naar de grid en kan dat dan ook niet weergeven. Omdat de DTU het interne verbruik van je huis berekent adhv de gerapporteerde opbrengst van de inverters en de metingen van de kWh meter, kan hij ook de interne consumptie niet bepalen. Je gaat dus alleen de productie zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Ik zou het gewoon in Home Assistant gooien met zo'n Shelly 3EM, die zijn maar 1 railbreedte dik, dus kun je vermoedelijk nog wel naast je groepen kwijt op je DIN rail. Data exporteer je naar HA, en dan kan ie dat prachtig in je energy dashboard weergeven en aan de hand daarvan bv je wasmachine starten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Eerder met een P1 dongle. Verder ben ik het met je eens MAAR niet iedereen wil zich inleren in een home automation system zoals Home Assistant.

Meterkast: Externe beltrafo is inderdaad een optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Hermarcel schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:15:
Eerder met een P1 dongle. Verder ben ik het met je eens MAAR niet iedereen wil zich inleren in een home automation system zoals Home Assistant.

Meterkast: Externe beltrafo is inderdaad een optie
Kan ook, maar met een P1 dongle kun je niet per fase zien wat je doet. Zeker zodra salderen minder gaat worden, wil je toch per fase het juiste gebruik aan gaan sturen.

Overigens, de leercurve van HA vond ik redelijk vlak.

[ Voor 5% gewijzigd door SkiFan op 06-01-2023 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Hij heeft een enkelfasige aansluiting. Niet dus, is drie-fasig.

Bovendien maakt het niet uit op welke fase je afneemt of levert. De meter aggregeert dit tot een totaal. Dit staat los van wel/niet salderen.

[ Voor 8% gewijzigd door Hermarcel op 06-01-2023 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Hermarcel schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:21:
Hij heeft een enkelfasige aansluiting.

Bovendien maakt het niet uit op welke fase je afneemt of levert. De meter aggregeert dit tot een totaal. Dit staat los van wel/niet salderen.
Ah, die 2 feiten wist ik dan weer niet. Had ik al verteld dat ik wel gecharmeerd was van die 3EM? :)

Overigens ik woon in Duitsland, ik heb gewoon een 3 x 63A aansluiting voor een eensgezinswoning.

[ Voor 11% gewijzigd door SkiFan op 06-01-2023 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Correctie: De kast is drie-fasig. Ben op het verkeerde been gezet doordat hij de kWh meter in de PV-verdeler wilde plaatsen en die onderverdeler is enkelfasig aangesloten.

Als hij een kWh meter wil plaatsen om afname/teruglevering van/naar de grid te meten dan moet dat dan ook een drie-fasige meter zijn. P1 dongel is het simpelst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
SkiFan schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:22:
[...]
Overigens ik woon in Duitsland, ik heb gewoon een 3 x 63A aansluiting voor een eensgezinswoning.
Hoppa. Lekker man! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Yup, volgens mij kun je op die aansluiting zo ongeveer een supercharger van Tesla aansluiten. Er hangt nu al wel een laadpaal, maar da's 3 x 16A (11KW)

Er moeten op het dak nog zonnepanelen bij, in Duitsland is dat wat lastiger. Maar voor het hoofddak ga ik niet voor micro's. Dak is te ontoegankelijk om een defecte inverter te kunnen vervangen. Dan liever kabels naar beneden en een grotere inverter beneden naast het huis. Moet ook een accu-systeem op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:06

JvS

Ik heb hem zelf ook

SkiFan schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:04:
Ik zou het gewoon in Home Assistant gooien met zo'n Shelly 3EM, die zijn maar 1 railbreedte dik, dus kun je vermoedelijk nog wel naast je groepen kwijt op je DIN rail. Data exporteer je naar HA, en dan kan ie dat prachtig in je energy dashboard weergeven en aan de hand daarvan bv je wasmachine starten.
Dit is een dure oplossing. Als je toch HA doet en verbruik op de hoofdansluiting wilt weten, kan je net zo goed (of zelfs beter) een P1 kabel of P1 uitleesunit (homewizard ofzo) nemen.

is 20 euro ipv 100 en je krijgt er exact dezelfde data mee als waar je energieleverancier meer rekent.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
@JvS Voor mij niet zo makkelijk, ik heb voorlopig gewoon nog een ferraris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Correctie: De kast is drie-fasig. Ben op het verkeerde been gezet doordat hij de kWh meter in de PV-verdeler wilde plaatsen en die onderverdeler is enkelfasig aangesloten.
Ik heb een 1x35A aansluiting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Is dat makelijk zelf te doen z'on Home Assisent installeren en een Shelly 3EM in je meterksast bouwen als e niet al te veel van elektra weet?

Home assistent heb je daar alleen software nodig? Kan zeer niet op een laptop draaien. Moet zeker op een CPU draaien die constant aan staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Paterman schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:23:
[...]

Is dat makelijk zelf te doen z'on Home Assisent installeren en een Shelly 3EM in je meterksast bouwen als e niet al te veel van elektra weet?

Home assistent heb je daar alleen software nodig? Kan zeer niet op een laptop draaien. Moet zeker op een CPU draaien die constant aan staat?
vraag 1: Ja, mits je makkelijk bij de invoerende fase(s) kunt komen, het is gewoon een klem om de kabel klemmen. Zeker bij 1 fase zou dat weinig problemen mogen opleveren.

Vraag 2: Die software moet ergens op draaien. Goedkoopste is een Raspberry Pi of een oud zuinig PC'tje, een HP Prodesk mini bv. Qua rekenkracht heeft het niet heel veel nodig, maar het moet wel constant aanstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
vraag 1: Ja, mits je makkelijk bij de invoerende fase(s) kunt komen, het is gewoon een klem om de kabel klemmen. Zeker bij 1 fase zou dat weinig problemen mogen opleveren.
Zijn dat CT spoelen?

Dus een Raspberry Pi is niets meer dan een goedkoop computertje waar je Home Assistent software opzet en die je vervolgens bedraad of draadloos in je newerkt hangt. En met de Home Assistent app kan je vervolgens je PV monitoren en communiceert met die automaat is je meterkast?

[ Voor 39% gewijzigd door Paterman op 06-01-2023 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Paterman schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:31:
[...]

Zijn dat CT spoelen?

Dus een Raspberry Pi is niets meer dan een goedkoop computertje waar je Home Assistent software opzet en die je vervolgens bedraad of draadloos in je newerkt hangt. En met de Home Assistent app kan je vervolgens je PV monitoren en communiceert met die automaat is je meterkast?
Ja, zijn CT spoelen.

Vwb die Pi, helemaal correct. Het leuke is dat je er nog veel meer mee kunt doen qua home automation, en allemaal lekker laagdrempelig en goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Paterman schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:09:
[...]

Ik heb een 1x35A aansluiting!
Dit is een éénfase kast? Da's wel heel bijzonder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
En je hebt al een P1 dongle?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Dit is een éénfase kast? Da's wel heel bijzonder...
Hoezo bijzonder? Ziet dit eruit als 3 fase? Ik heb het aan mijn netbeheerder Liander gevraagd.
Dus dat zal wel kloppen toch?
En je hebt al een P1 dongle?
P1 dongle heb ik van Homewizard.

[ Voor 17% gewijzigd door Paterman op 06-01-2023 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-06 12:51
Er mogen maar 4 groepen achter 1 aardlek dus dat verklaard de 2 aardlekschakelaars. Bij 3 fase had ik nog een 3e aardelekschakelaar verwacht.
Als @Paterman de kap even losschroeft dan kan je het ook goed zien aan de bedrading.

Van mij uit een vraag: wat doet iedereen met de MC4 connectoren die voorlopig niet gebruikt worden? Los laten hangen is eigenlijk niet fijn qua vocht en kortsluiten mag niet zag ik in het youtube filmpje van hoymiles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Als @Paterman de kap even losschroeft dan kan je het ook goed zien aan de bedrading.
Ga dat doen. Zal een foto delen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Mijn PV systeem moet nog geinstalleerd worden. Word dus een panelen met de Hoymiles HMS-1600.
Dus vandaar al die vragen.

Werk z'on Home assistent daar mee?
En word die Hoymiles DTU-Pro-S Monitoring gateway dan overbodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Paterman schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:08:
Mijn PV systeem moet nog geinstalleerd worden. Word dus een panelen met de Hoymiles HMS-1600.
Dus vandaar al die vragen.

Werk z'on Home assistent daar mee?
En word die Hoymiles DTU-Pro-S Monitoring gateway dan overbodig?
Home Assistant werkt nog niet zonder meer met de HMS serie. Komt vermoedelijk nog wel. Wil je monitoren, dan moet je dus nog wachten of die DTU-Pro-S kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Home Assistant werkt nog niet zonder meer met de HMS serie. Komt vermoedelijk nog wel. Wil je monitoren, dan moet je dus nog wachten of die DTU-Pro-S kopen.
....en z'on DTSU666 kWh meter in de meterkast plaatsen als je meer wllt dan alleen je opbrengst monitoren.
Deze moet toch echt in de meterkast komen zoals eerder werd aangegeven?

Je hebt daar dan niks aan als je die plaatst in een los PV verdeler kastje met daarin een aardlek + automaat voor de PV? Ik heb namelijk geen ruimte in mijn meterkast voor z'on kWh meter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-06 17:41
Hehe, eindelijk zon.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QuE516s07c6FVVR38vB-G1kQW8c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kfxHY8bm6glw9ZTJKBZ0u6rc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

320W stroom ja? :P

Daar vindt de SI-politie iets van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Paterman schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:37:
[...]

....en z'on DTSU666 kWh meter in de meterkast plaatsen als je meer wllt dan alleen je opbrengst monitoren.
Deze moet toch echt in de meterkast komen zoals eerder werd aangegeven?

Je hebt daar dan niks aan als je die plaatst in een los PV verdeler kastje met daarin een aardlek + automaat voor de PV? Ik heb namelijk geen ruimte in mijn meterkast voor z'on kWh meter!
Een Shelly 3EM kan dan een optie zijn, die klem je om de bestaande fases heen. Moet dus wel je bekabeling lang genoeg zijn. Dat ding kun je gerust in een ander kastje zetten, mits je maar plek op de dinrail hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
JvS schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:46:
320W stroom ja? :P

Daar vindt de SI-politie iets van!
Lol..... inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
@JvS das de teruglevering a/h net. Eigen gebruik is slechts 413,4-320= 93,4W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

PCan schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:51:
@JvS das de teruglevering a/h net. Eigen gebruik is slechts 413,4-320= 93,4W
Dat begrijp ik :). Alleen is 320W vermogen, 230V spanning en 1,3A stroom. Niet 320W stroom ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
@JvS Ik snap hem. Dan moet je bij HomeWizard wezen. Heb ik niet bedacht.
Wat ze bedoelen is je hebt een grafiek voor stroom en een grafiek voor gas.

[ Voor 34% gewijzigd door PCan op 06-01-2023 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Hehe ik zal mn klacht naar hen richten. Ik dacht dat dit een HA display van jou zelf was ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Een Shelly 3EM kan dan een optie zijn, die klem je om de bestaande fases heen. Moet dus wel je bekabeling lang genoeg zijn. Dat ding kun je gerust in een ander kastje zetten, mits je maar plek op de dinrail hebt.
Iemand in dit forum zegt juist dat je het in de meterkast moet plaatsen. Snap ik het dan niet goed?
Ze quote:
Lastig te beoordelen. Het is natuurlijk een kwestie van een paar draden. De meter moet als eerste ná de hoofschakelaar in de meterkast. Denk eraan dat er een dunne kabel (RS485) van de meter naar de DTU-Pro-S moet lopen. Dus de DTU in of in de buurt van de meterkast is wel handig.
Die Shelly 3EM werkt die dan wel met de nieuwe micro's van Hoymiles (HMS-1600). Of werkt dit onafhankelijk van elkaar.

Die Shelly 3EM link je die dan met de Hoymiles DTU Pro-S. f ga ik nu dingen door elkaar halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCan
Hoymiles is de beste :-)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mkNI1ukP0BDx-FoEB1OfaehDZsw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rVgsw4jXMtcYlAfMeHrndwB3.jpg?f=fotoalbum_large

Je kunt ook GEEN kWh meter kopen. Zit al in de Hoymiles App (plaatje) en de Homewizard P1.
Maar wil je die per sé, dan is de plek net vóór waar je zonne-energie de groepenkast binnenkomt het beste.
De vraag is dan, net voor of net ná de installatie automaat van de PV?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/io23KBPI3GSmsgulyU6sB2cNmw4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sD44RbjyQCDbhNBPLICQEdNj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door PCan op 06-01-2023 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
bazzzzzz schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:33:
[...]

Er mogen maar 4 groepen achter 1 aardlek dus dat verklaard de 2 aardlekschakelaars. Bij 3 fase had ik nog een 3e aardelekschakelaar verwacht.
Dat van die vier groepen snap ik, maar de hoofdschakelaar en de twee aardlekschakelaars hebben een breedte die hoort bij 3-fasen modules. Vandaar
Van mij uit een vraag: wat doet iedereen met de MC4 connectoren die voorlopig niet gebruikt worden? Los laten hangen is eigenlijk niet fijn qua vocht en kortsluiten mag niet zag ik in het youtube filmpje van hoymiles
Bestaan afdekkapjes voor:
https://www.comwo.nl/nl/2...ms-afsluitdop-mc4-female/
https://www.comwo.nl/nl/2...tems-afsluitdop-mc4-male/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
PCan schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:13:

Je kunt ook GEEN kWh meter kopen. Zit al in de Hoymiles App (plaatje) en de Homewizard P1.
Maar wil je die per sé, dan is de plek net vóór waar je zonne-energie de groepenkast binnenkomt het beste.
[Afbeelding]
Niet mee eens. Met een kWh meter aan grid zijde krijg je meer info. Zie mijn posts hierboven

Even plaatjes erbij gehaald. Het verschil komt omdat de installatie waar het onderste plaatje bij hoort een grid-meter heeft (die door Hoymiles ondersteund wordt).

Dit is jouw plaatje van de app:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zKv6Nj_5WBOpUMR8z2_JYQbCqyM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sD44RbjyQCDbhNBPLICQEdNj.jpg?f=user_large

Dit is mijn plaatje van dezelfde app:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQfvHojt1lxJfPcuqS9TLbNBSvE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EqO55fN9N8bW4w2SU5Kqk1gN.jpg?f=user_large

[ Voor 47% gewijzigd door Hermarcel op 06-01-2023 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Je hebt natuurlijk gelijk. Maar het is overzichtelijker als je in 1 app alles overzichtelijk hebt. Opbrengst, verbruik en wat je terugleverd aan de grid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Paterman schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:25:
[...]

Hoezo bijzonder? Ziet dit eruit als 3 fase? Ik heb het aan mijn netbeheerder Liander gevraagd.
Dus dat zal wel kloppen toch?

[...]

P1 dongle heb ik van Homewizard.
Ziet er inderdaad uit als 3 fasen. P1 dongle kan prima naar Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Ziet er inderdaad uit als 3 fasen. P1 dongle kan prima naar Home Assistant
Is het echt niet. 2 aardlekschakelaars voor 2x 4 groepen. 1 groep is namelijk een kookgroep (2x16A).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Ik kan er echt niks anders van maken. Op de hoofdschakelaar zie je zelfs de vier contacten (3 fasen en nul) afgebeeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JVTBZzXiFkZTHm8qQTqX4-QufTU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2Z7WroDv4Dnh2M3T7Q0EnZ8p.png?f=fotoalbum_large

De typenrs van die modules kan ik niet lezen. Misschien daar een scherpere foto van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Haal anders de deksel eens los?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Paterman schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:13:
[...]

Iemand in dit forum zegt juist dat je het in de meterkast moet plaatsen. Snap ik het dan niet goed?
Ze quote:

[...]

Die Shelly 3EM werkt die dan wel met de nieuwe micro's van Hoymiles (HMS-1600). Of werkt dit onafhankelijk van elkaar.

Die Shelly 3EM link je die dan met de Hoymiles DTU Pro-S. f ga ik nu dingen door elkaar halen?
Hij komt wel in de meterkast, maar de draden naar die kabelklemmen zijn wat langer, die kun je dus ook in een kastje naast je meter plaatsen. Het is niet dat je fases door de Shelly zelf heen moeten.

De DTU-S staat los van de Shelly, beiden leveren ze data aan, ik weet alleen niet of je de DTU-S ook aan Home Assistant kunt koppelen, want zoja, dan heb je alles mooi in een dashboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Hermarcel schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:35:
Ik kan er echt niks anders van maken. Op de hoofdschakelaar zie je zelfs de vier contacten (3 fasen en nul) afgebeeld.

[Afbeelding]

De typenrs van die modules kan ik niet lezen. Misschien daar een scherpere foto van?
Dit lijkt me toch inderdaad echt een 3-fasen kast. Ik denk dat je daar gewoon gelijk in hebt. Vermoed dat je electriciteitsbedrijf de verkeerde info heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

SkiFan schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:52:
[...]

Hij komt wel in de meterkast, maar de draden naar die kabelklemmen zijn wat langer, die kun je dus ook in een kastje naast je meter plaatsen. Het is niet dat je fases door de Shelly zelf heen moeten.
De shelly moet zelf wel ook op de 3 fases en de nul worden aangesloten! Anders heeft-ie alleen stroomsterkte als referentie (uit de ferrietspoelen). De stroom hoeft idd niet DOOR de shelly heen, maar je moet hem wel op spanning zetten :). Dat kan uiteraard ook in een extra kastje met DIN rails naast de meterkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/chhmXUecg0bSrmIdiZgY3g_JbZ8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IRwtV2szLGY48ZTLyc8TZmnn.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 06-01-2023 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Maar als er al een P1 dongel is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Dan is het een prutser van een installateur geweest!
Ben nu niet thuis. Ik zal een betere foto posten.
Bedankt voor al jouw reactie. Je zal wel moe worden van een leek als ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Ik heb er geen ervaring mee, maar er zijn twee manieren om een koppeling naar Home Assistant te maken. De ene haalt de data uit de Hoymiles cloud. De andere gebruikt RS485 om de DTU uit te lezen. De DTU wordt dan Modbus client.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Paterman schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:57:

Kast openen geeft de meeste zekerheid. Vier schroeven op de hoeken los en de kap recht naar je toe halen.
Atijd fijn als ik iemand wat minder leek kan laten zijn. En wie weet hoeveel er meelezen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
JvS schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:55:
[...]

De shelly moet zelf wel ook op de 3 fases en de nul worden aangesloten! Anders heeft-ie alleen stroomsterkte als referentie (uit de ferrietspoelen). De stroom hoeft idd niet DOOR de shelly heen, maar je moet hem wel op spanning zetten :). Dat kan uiteraard ook in een extra kastje met DIN rails naast de meterkast.

[Afbeelding]
Zo bedoelde ik het ook. Ik neem aan dat je de inverters wel over de fases verdeelt, dus dat je alle 3 de fases sowieso in dat extra kastje hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Dit lijkt me toch inderdaad echt een 3-fasen kast. Ik denk dat je daar gewoon gelijk in hebt. Vermoed dat je electriciteitsbedrijf de verkeerde info heeft.
We hebben het over de kast. Misschien is die toch wel 3-fase. Volgens liander heb ik een 1x35A aansluiting.

Blijkbaar werkt een 3-fase kast op een 1x35A aansluiting! Kan dat dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
Paterman schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:57:
[...]

Dan is het een prutser van een installateur geweest!

[...]

Of alles is al voorbereid op 3 fasen, dat kan ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Paterman schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:04:
[...]

We hebben het over de kast. Misschien is die toch wel 3-fase. Volgens liander heb ik een 1x35A aansluiting.

Blijkbaar werkt een 3-fase kast op een 1x35A aansluiting! Kan dat dan?
De klep eraf en we weten het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Zodra ik thuis ben haal ik de klep eraf en maak ik een foto ervan. Misschien wil je die dan beoordelen?
Moet ik de hoofdschakelaar dan omzetten dan? Of is het zo veilig genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Met prik erop is veilig genoeg, mits je geen spasmes hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naamah
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-06 09:38
Toevallig een vraag die lekker aansluit bij wat hier nu besproken wordt: binnenkort komt een installateur 12 panelen leggen met HMS-1600 en DTU-Pro. Ik heb al een P1-meter van Homewizard.

Ik overweeg de installateur te vragen meteen een kwh-meter te installeren. Ik weet nog niet precies welke meerwaarde het heeft, maar ik hou van meten en mooie grafiekjes. En doe ik het niet meteen, dan gaat het ook niet meer gebeuren, want zelf ga ik me er niet aan wagen. De kwh-meter van Homewizard is dan een logische keuze, staat het meteen in die app: https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-3-fase/

Heb ik inderdaad de 3-fase-variant nodig? Meterkast is 3x25 en op de zonnepanelen-offerte staat: driefase 16A. Of kan het zijn dat de panelen op één fase worden aangesloten ik de 1-fase meter moet hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Wat wil je meten?

Ik weet niet hoe groot je panelen zijn (Wp), maar de HMS-1600 levert max zo'n 1600VA af. Bij 230V (en PowerFactor 1) is dat dus een stroom van 1600 / 230 = plm 7A. Met drie van die inverters zit ja dan op 21A. Kan me niet voorstellen dat dat enkelfasig wordt geïnstalleerd. Het ligt voor de hand dat de drie inverters ieder op een eigen fase invoeden. Als je dus de zonne-opbrengst wil meten, komt de meter tussen de grid en de inverters. 3-fasen dus.

Met een DTU-lite-S of DTU-pro-S wordt deze opbrengst ook gemeten én wordt je systeem gemonitored. Kan ook een optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
@Naamah Natuurlijk moet je een 3-fase opstelling hebben. 12 panelen op 1 ader is niet te doen.
Ik zou dan eerder voor de HMS2000-4T gaan, met dus 4 panelen per omvormer en per fase.

Stel dat je 12x 500Wp panelen hebt, dan heb je max. 8,7Ampere per fase.
Per fase zou er dan 25A+8,7A in de groepenkast kunnen lopen. Zorg voor voldoende aderdoorsnede om overbelasting te voorkomen.

Ik heb 1x40A voeding. +8,7A zou er dan in theorie 48,7A door de groepenkast kunnen gaan, dus heb ik er een extra 40A installatieautomaat tussen gezet zodat dat niet kan gebeuren. Stel dat je besluit om op een zeer zonnige dag elektrisch te gaan lassen of zoiets, dan klap die eruit.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P6NZu2Z8iJATSc3i5OES4GnyBj8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JJq5nfCsGOrq5qteINb1gLOt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naamah
Wat ik wil meten: ik wil complete gegevens hebben en liefst op één plek. Met een kwh-meter zou ik volgens mij opbrengst + eigen verbruik + teruglevering in Homewizard kunnen zien. Aan de andere kant ... misschien voegt het ook niet zoveel toe.

DTU-pro wordt erbij geleverd. Neem aan dat dat hetzelfde is als DTU-pro-S?

Panelen zijn 12x 405wp en komen oost-west te liggen. Installateur heeft het bedacht en berekend, ga ervan uit dat over overbelasting is nagedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Naamah schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:48:
Wat ik wil meten: ik wil complete gegevens hebben en liefst op één plek. Met een kwh-meter zou ik volgens mij opbrengst + eigen verbruik + teruglevering in Homewizard kunnen zien. Aan de andere kant ... misschien voegt het ook niet zoveel toe.
Als je het in HomeWizard wil hebben, dan heb je dus een HomeWizard driefasen meter nodig die tussen de inverters en de rest van je electrische installatie komt.
De DTU-Pro (zonder S) werkt niet met inverters uit de HMS serie. Daarvoor heb je de DTU-pro-S (of DTU-Lite-S) nodig.
Panelen zijn 12x 405wp en komen oost-west te liggen. Installateur heeft het bedacht en berekend, ga ervan uit dat over overbelasting is nagedacht.
Lijkt me goed. Met de HMS-2000-4T heb je wat meer reserve (levensduur enzo?). Met panelen van 405Wp zou voor mij het prijsverschil tussen de HMS-1600-4T en de HMS-2000-4T de keuze bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Naamah schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:48:
Jawel, niets mooier dan dit soort grafieken kunnen maken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q9WAQbxnqwIMd16N-tH8oBaMw-E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lUQmZEVDJPkTsCyFkp0C9ijF.png?f=user_large
Ik begrijp de obsessie met kWh meters in dit topic niet helemaal. Als je een DTU hebt, dan heb je toch al je opbrengstdata? Een slimme meter met een homewizard P1 dingetje is veel cheaper en zo heb je alle data die je nodig hebt.
Paneelvermogen heeft niet zoveel met 1 of 3 fases te maken. Het gaat om omvormervermgen per groep. Je kan max 3680A op een 1 fase 16A groep kwijt en 3x zoveel op een 3 fase groep. Met 3x1600 kom je op 48000 watt dus dan moet je dat of over een 3 fase groep verdelen (lijkt me het best), of als je 1 fase aansluiting hebt over twee groepen verdelen (en dus ook veel meer elektrakabel trekken enzo)
Hermarcel schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:59:
[...]

Lijkt me goed. Met de HMS-2000-4T heb je wat meer reserve (levensduur enzo?). Met panelen van 405Wp zou voor mij het prijsverschil tussen de HMS-1600-4T en de HMS-2000-4T de keuze bepalen.
whuh? Dat is ongeveer het tegenovergestelde van wat een normaal advies over oversizing is (speelt wat meer bij stringomvormers). Hoe kom je erbij dat je een langere levensduur hebt met een grotere omvormer? Waar heb je die reserve voor nodig?

[ Voor 14% gewijzigd door JvS op 06-01-2023 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
JvS schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:01:
Ik begrijp de obsessie met kWh meters in dit topic niet helemaal. Als je een DTU hebt, dan heb je toch al je opbrengstdata? Een slimme meter met een homewizard P1 dingetje is veel cheaper en zo heb je alle data die je nodig hebt.
Obsessie? Als hij alle gegevens bij elkaar in HomeWizard wil hebben, lijkt het me een correcte keus. Natuurlijk kun je de HomeWizard data en de Hoymiles data ook aggregeren in bv Home Assistant. Maar dat was de vraag niet.
whuh? Dat is ongeveer het tegenovergestelde van wat een normaal advies over oversizing is (speelt wat meer bij stringomvormers). Hoe kom je erbij dat je een langere levensduur hebt met een grotere omvormer? Waar heb je die reserve voor nodig?
Dat "normale advies" stamt uit de tijd dat een maatje kleinere inverter financieel veel uitmaakte. De, toen correcte, redenering was dat de aftopping van de opbrengst door de inverter financieel opweegt tegen de goedkopere inverter.

Dat financiële argument geldt al lang niet meer. Een inverter die ontworpen is voor een hoger vermogen zal minder snel tegen zijn limieten lopen dan een precies passende inverter. Dat geldt met name voor de temperatuur. Omdat micro-inverters meestal onder de panelen worden geplaatst en dus niet op de meest koele locatie, is een wat lagere werktemperatuur van de inverter een goed ding. Tenslotte is hitte een directe vijand van electronica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Hermarcel schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:12:
[...]
Dat "normale advies" stamt uit de tijd dat een maatje kleinere inverter financieel veel uitmaakte. De, toen correcte, redenering was dat de aftopping van de opbrengst door de inverter financieel opweegt tegen de goedkopere inverter.

Dat financiële argument geldt al lang niet meer. Een inverter die ontworpen is voor een hoger vermogen zal minder snel tegen zijn limieten lopen dan een precies passende inverter. Dat geldt met name voor de temperatuur. Omdat micro-inverters meestal onder de panelen worden geplaatst en dus niet op de meest koele locatie, is een wat lagere werktemperatuur van de inverter een goed ding. Tenslotte is hitte een directe vijand van electronica.
Ik proef dat je denkt dat de HMS-2000 veel koeler gaat zijn door de "reserve"? Die HMS-2000 is thermisch niet ineens een heel ander apparaat dan de HMS-1600 ofzo. Nog los van het feit dat een 400wp paneel minder dan 10% van de tijd echt >350watt levert.

Het voelt een beetje als een advies gebaseerd op aannames.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
JvS schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:42:
[...]
Ik proef dat je denkt dat de HMS-2000 veel koeler gaat zijn door de "reserve"? Die HMS-2000 is thermisch niet ineens een heel ander apparaat dan de HMS-1600 ofzo. Nog los van het feit dat een 400wp paneel minder dan 10% van de tijd echt >350watt levert.

Het voelt een beetje als een advies gebaseerd op aannames.
Wat jij wil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
Mensen, door de klimaatverandering krijgen we extreem hete dagen in de komende jaren.
Koop dan liever een omvormer die iets meer kan hebben. Het prijsverschil is gering en weegt niet op tegen de voordelen. We gaan het zien deze zomer. Kijken hoe de HMS-1600 presteert t.o.v. de HMS-2000 bij 10h >35grC. Dagen lang.

Installateurs baseren hun advies niet altijd op wat het beste is, maar wat het beste past op je dak en de levertijden. Met de huidige energietarieven zou ik altijd voor de grootste opbrengst gaan. Mijn 4x460Wp doet het goed op mijn overkapping, maar zou nu voor 4x500Wp zijn gegaan. (Dak van mijn huis ligt helaas in de schaduw). Mijn tuin is pal op het zuiden, dus oost/west zou verspilling zijn. Oriëntatie is afhankelijk van de ligging van je dak en de tijden dat je veel energie verbruikt. Een van mijn buren heeft de schuin naar het zuid- westen gelegd, omdat hij sávonds meer energie nodig heeft. Eigen gebruik moet altijd voorrang hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Hermarcel:
De klep eraf en we weten het
Ik heb wat foto's genomen. Zou je dit kunnen beoordelen voor mij. Ik zie niet waar ik naar kijken moet.
Is het een 3-fase kast? En zo ja moet er nog iets gebeuren als ik van een 1x35A naar 3x25A hoofdaansluiting ga?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mhslpPNkULuO7qqUqw1aEa8oTLA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Um6X6nnpUcFGh12BMCOHcuAp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4wJQC3moa-HdkAuo1vDGdkWGVDQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K4Q6TrmkAoOBwMMP692eiPjH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/usCOkKzAFkhZadq9pg8ATI9IrKM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JcM8R71YrrXKWiiFAZCNaspi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JtzF_SGejG6JwiUzR0Jf9VtEIus=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/87EVNRwLksPedjI87gCLItOu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TT050
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23-06 20:10
Inderdaad een 1 fase aansluiting op een 3 fasen kast.

Heb ik ook, tegen de tijd dat je zoveel stroom gebruikt dat je een 3 fasen aansluiting nodig hebt is de kast al gereed voor 3 fasen.

(je ziet op je eerste plaatje dat er maar 2 draden gaan naar de schakelaar rechts (SD204), de draden komen uit de buis die onderin je groepenkast gaat)

Als je naar 3 fasen aansluiting gaat hoeven er dus nog maar 2 extra draden naar de schakelaar rechts (daar zit nu een brug/kam die dan verwijderd wordt.

[ Voor 46% gewijzigd door TT050 op 07-01-2023 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z4Si56YcI-gZUFmH6LwQ-x_FgfU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1tvHh4XCmVPVUtvBfkEN8REq.png?f=fotoalbum_large

I stand corrected. Het is inderdaad een 3-fasenkast die met 1 fase wordt gevoed vanuit de grid. Bijzonder. Normaal zie je dat alleen tijdens overgangssituaties. Dus als de 3-fasen aansluiting is aangevraagd, maar nog niet geleverd en jouw installateur alvast de kast heeft aangepakt. Volgens mij is er geen verschil in vastrecht (aka netwerkkosten) tussen 3x25A of 1x40A. Dus waarom de aanlsuitng niet 3 fasen is? Geen idee.

Als de twee extra fasen al in je huis liggen (kun je niet zien) is ppwaarderen naar 3-fasen simpel: gewoon aanvragen. De monteur van de netbeheerder die het komt aanleggen zal de kamrail verwijderen en twee fasedraden bijleggen en aansluiten op je hoofdschakelaar. Het kan zijn dat de groepen anders verdeeld moeten worden over de 3-fasen om de belasting goed over drie fasen te verdelen.

Als je zonne-installateur een vijf-aderige kabel gebruikt tussen de inverters en de meterkast, dan moet hij wel de maximale stroom over de nul-ader in de gaten houden: Bij een echte 3 fasen installatie (en vrijwel gelijke opbrengst per inverter) zal er nauwelijks tot geen stroom door de nul-ader gaan. Maar bij een 1 fase-installatie is de nulstroom gelijk aan de stroom van de drie inverters samen. Bij driemaal HMS-1600 voldoet een 2.5mm2 dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Het is nu duidelijk dat ik een 3 fase kast heb op een 1x35A hoofdaansluiting. Ik wil voorlopig niks aan mijn hoofdaansluiting doen. Duurt zowiezo 8 maanden en dan liggen de panelen er al op waarschijnlijk.

Ik heb een offerte liggen. Klopt deze dan nog wel omdat het een 3 fase kast is en moet ik dan iets laten aanpassen in de offerte?

Zie spec's uit de offerte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rSGY2TaIe-ETIswOpX0Ov98Mt5E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IcIjRn1mNxDLJiJyX5doPeYv.png?f=fotoalbum_large

Wat als ik in de toekomst wel een 3x25A laat aansluiten. Moet er dan nog veel op het dak aangepast worden of in de groepenkast voor mijn PV systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Paterman schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 12:52:
Wat als ik in de toekomst wel een 3x25A laat aansluiten. Moet er dan nog veel op het dak aangepast worden of in de groepenkast voor mijn PV systeem?
Als je 5 aderige 4mm2 (of misschien 6mm2 ivm de hoge stromen bij 1 fase) kabel naar je dak legt, en daar nu 3 aders (fase. nul, aarde) van gebruikt om je omvormers aan te sluiten en je set te aarden, ben je technisch klaar voor de toekomst. 2 fasedraden zijn dan dus ongebruikt (afgedopt?).

Als je dan naar 3 fase overstapt, kan je een 3 fase 16A aardlekautomaat aansluiten en elke omvormer op z'n eigen fase aansluiten (daarvoor moet je het dak op, tenzij je ervoor zorgt dat de 3 AC kabels van de 3 omvormers binnen bij elkaar komen in een lasdoos en daar op de draad naar de meterkast is aangesloten).

Ik weet alleen niet of je die kabel voor 1 fase mag gebruiken met 2 adres afgedopt. Dat kan je misschien beter aan de NEN1010 politie vragen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

[ Voor 16% gewijzigd door JvS op 07-01-2023 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TT050
@Hermarcel Er zit bij bijvoorbeeld Liander wel degelijk verschil in de vastrecht kosten tussen 1 en 3 fasen, tenminste als je wilt naar 3 x 35 A. logisch is te gaan naar 3 x 25A:

Maar dat schrijf je ook... hum, ben nog niet helemaal wakker blijkbaar.

1-fase: 1x25A, 1x30A, 1x35A en 1x40A € 346,39

3-fase: 3x25A € 346,39

3-fase: 3x35A € 1.459,03

https://www.liander.nl/co...n/tarieven2023/?ref=22677
Dan even de periodieke tarieven open klikken.

Ik zie dat Enexis tot 3 x 25A ook redelijk betaalbaar is.
> 1 x 10 A t/m 3 x 25 A € 325,8935

Dus hangt ook af van waar je woont blijkbaar.

[ Voor 55% gewijzigd door TT050 op 07-01-2023 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
De HMS-1600-4T levert maximaal 6 ampère per omvormer. Je heb er 3, dus 18A.
Je verbruik kan maximaal 35A zijn (1x35A voeding). Als de zon flink schijnt en je verbruik is 18A dan lever je dus niets terug aan het net en trek je ook niets van het net. (18x230VAC= 4140Watt.
Echter moet de genoemde kam (die de 3 fasen doorverbind met je hoofdvoeding én PV, in theorie wel 35A+18A= 53 Ampère aan kunnen. Omdat je in theorie 53Ax230V= 12,19kW zou kunnen afnemen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y6ZVHCFbis2V_YZsA9adoen2vkw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OljDN00tboYAmGhcpTGhhn7i.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

TT050 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:12:
@Hermarcel Er zit bij bijvoorbeeld Liander wel degelijk verschil in de vastrecht kosten tussen 1 en 3 fasen:

1-fase: 1x25A, 1x30A, 1x35A en 1x40A € 346,39

3-fase: 3x25A € 346,39

3-fase: 3x35A € 1.459,03
De standaard voor 3 fase is ook 3x25A en dat is even duur :). De hogere stroomsterktes voor 3 fasen zijn idd een stuk duurder.

[ Voor 7% gewijzigd door JvS op 07-01-2023 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

PCan schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:15:
De HMS-1600-4T levert maximaal 6 ampère per omvormer. Je heb er 3, dus 18A.
Je verbruik kan maximaal 35A zijn (1x35A voeding). Als de zon flink schijnt en je verbruik is 18A dan lever je dus niets terug aan het net en trek je ook niets van het net. (18x230VAC= 4140Watt.
Echter moet de genoemde kam (die de 3 fasen doorverbind met je hoofdvoeding én PV, in theorie wel 35A+18A= 53 Ampère aan kunnen. Omdat je in theorie 53Ax230V= 12,19kW zou kunnen afnemen.[Afbeelding]
Dit geldt toch voor elke PV installatie. 95% van de PV installaties hebben dat niet.

In dit topic wordt dit overigens uitgebreid behandeld: 1x40A aansluitwaarde en zonnepanelen 4510Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TT050
Jullie zijn sneller dan ik mijn post kan corrigeren ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
Hij heeft de mazzel dat zijn kast al voor 3 fasen is uitgevoerd. Anders zou er serieus naar de aderdoorsneden gekeken moeten worden. Het zwakste punt is de kam onderaan de hoofdschakelaar. Als die dik genoeg is, kan het ws geen kwaad.

Trouwens nog een tip: Laat die beltrafo uit je groepenkast verwijderen, dan heb je weer ruimte voor uitbreiding en spaar je energie.
Je koopt bij de bouwmarkt een draadloze bel op batterij (ding/dong) en plakt de drukknop bij of op je voordeur.

[ Voor 34% gewijzigd door PCan op 07-01-2023 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
JvS schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 12:59:
[...]
Ik weet alleen niet of je die kabel voor 1 fase mag gebruiken met 2 adres afgedopt. Dat kan je misschien beter aan de NEN1010 politie vragen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
Inderdaad beter in dat topic, maar als ik me niet vergis dan mag je aders omkleuren (met gekleurde krimpkous/tape). Je zou dan twee aders (bruin+zwart) parallel kunnen gebruiken als fase. En de blauwe en (naar blauw omgekleurde) grijze aders als nul kunnen gebruiken.
Dit moet je wel aanpassen als je aansluiting (ooit) naar 3 fasen gaat.

Persoonlijk zou ik ervoor kiezen om de aansluiting direct op te laten waarderen naar 3 fasen. Bij lange wachttijden zou je omkleuren kunnen overwegen als tijdelijke oplossing om de panelen alvast in bedrijf te kunnen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:32
.

Ik heb een offerte liggen. Klopt deze dan nog wel omdat het een 3 fase kast is en moet ik dan iets laten aanpassen in de offerte?

Ikzelf heb de dtu-s-lite voor 24 panelen. Voor 1 installatie prima voldoende ( tot 99 panelen) en goedkopper, alleen mist er een utp aansluiting tov de dtu-s- pro. Overigens vind ik de prijs in de offerte voor de hoymiles onderdelen vrij fors...

https://www.solarchamp.eu...o-omvormer-dtu-pro-3.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
JvS:

Hadden jullie dat overzicht gezien uit mijn offerte voorstel. Kan de zonnepanelen installateur uit de voeten met mijn systeem met wat hij geoffreerd heeft. Omdat ik een 3-fase voorbereiding heb op een 1 fase aansluiting (1x35A)

Er staan meerdere regels in die offerte die gaan over 1 fase.

Waaarschijnlijkl installeren jullie het allemaal zelf en dat is inderdaad goedkoper. Of heb jij het ook door een bedrijf laten doen?

[ Voor 18% gewijzigd door Paterman op 07-01-2023 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Ikzelf heb de dtu-s-lite voor 24 panelen. Voor 1 installatie prima voldoende ( tot 99 panelen) en goedkopper, alleen mist er een utp aansluiting tov de dtu-s- pro. Overigens vind ik de prijs in de offerte voor de hoymiles onderdelen vrij fors...
Misschien fors. Het gaat uiteindelijk om wat je onder de streep betaald. En hun kwamen op 6800 exclusief BTW. Goede prijs vond ik. Enphase is duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14:45

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Laat het als drie fase aanleggen. Zal voor de installatie niet zo heel veel uitmaken. Misschien een iets duurdere kabel? Misschien nu 3x dakdoorvoer en een installatiedoos binnen?

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naamah
Het is nu duidelijk dat ik een 3 fase kast heb op een 1x35A hoofdaansluiting. Ik wil voorlopig niks aan mijn hoofdaansluiting doen. Duurt zowiezo 8 maanden en dan liggen de panelen er al op waarschijnlijk.

[Afbeelding]

Grappig, lijkt me een offerte van hetzelfde bedrijf als dat bij mij komt installeren. Zelfde lay-out, precies hetzelfde systeem en dezelfde prijzen.

Dank voor de reacties op mijn vraag. Heb het bedrijf gevraagd te kijken naar de DTU-Pro wat dus de DTU-Pro-s moet zijn (scherp! en zou vervelend zijn als dat misgaat) en gevraagd of ze die kwh-meter voor me willen plaatsen. Ook duidelijk dat dat dus de driefase-variant moet zijn, logisch ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Atlas Power uit Putten?

[ Voor 98% gewijzigd door Paterman op 07-01-2023 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naamah
Ja, die inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Ga je dit ook doen? Wanneer kunnen ze bij jouw installeren?

Heb ook gevraagd of ze die kWh meter willen installeren. Doen ze niet. Gevraagd of ze het wel willen doen als ik die meter zelf koop! Nog geen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online

[Afbeelding]

Inverters en DTU zijn behoorlijk aan de prijs:

https://www.solarchamp.eu...ymiles%20hms-2000-4t.html

Wat is die koppelkabel? Zit er niet standaard een T-connector en einddop in de inverterdoos? Bij Solarchamp wel. Dan heb je alleen wat YMVK kabel nodig.

Wat is "enkelfase 25A (max 5kW)"?

Zorg dat je een installateursaccount voor de hoymiles apparatuur krijgt.

Ik mis een werkschakelaar. Juist bij de werkschakelaar zou ik de "voorlopige" aanpassingvoor de nu nog 1-fase huisaansluiting maken. Dus niks bijzonders op het dak, gewoon drie kabels naar binnen.

[ Voor 15% gewijzigd door Hermarcel op 07-01-2023 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Paterman schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 15:47:
JvS:

Hadden jullie dat overzicht gezien uit mijn offerte voorstel. Kan de zonnepanelen installateur uit de voeten met mijn systeem met wat hij geoffreerd heeft. Omdat ik een 3-fase voorbereiding heb op een 1 fase aansluiting (1x35A)
Met 1 fase: Alle omvormers komen met een 1 fase AC kabel samen in een elektradoosje en worden allemaal op dezelfde enkele fasegroep aangesloten, die achter een 1 fase 25A aardlekautomaat zit.

Met 3 fases moet je de aardlekautomaat vervangen door een 3x16A, moet er een 3 fase kabel naar het elektradoosje en moeten de omvormers elk met hun bestaande 1 fase AC kabel op een eigen fase worden aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
JvS schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 18:49:
[...]

Met 1 fase: Alle omvormers komen met een 1 fase AC kabel samen in een elektradoosje en worden allemaal op dezelfde enkele fasegroep aangesloten, die achter een 1 fase 25A aardlekautomaat zit.
Niet zonder meer. De bekabeling moet dit wel aankunnen. Zie het eerste deel van mijn post hierboven
De electradoos, zoals je schrijft, zou bij mij een werkschakelaar zijn. Ik zou die binnen onder het dak plaatsen.
Met 3 fases moet je de aardlekautomaat vervangen door een 3x16A, moet er een 3 fase kabel naar het elektradoosje en moeten de omvormers elk met hun bestaande 1 fase AC kabel op een eigen fase worden aangesloten.
Meteen een 3-fasen kabel neerleggen. een 3-fasen kabel heeft vijf aders. De aarde-ader is en blijft aarde. De andere vier gebruik je zoals in het eerste deel van mijn post hierboven.

Of je al meteen een 3P+N aardlekautomaat kunt plaatsen, weet ik niet. Beter vraag je dat in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

[ Voor 4% gewijzigd door Hermarcel op 07-01-2023 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Gaat dit nog over mijn installatie?
Ben het ff kwijt.

[ Voor 21% gewijzigd door Paterman op 07-01-2023 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Inverters en DTU zijn behoorlijk aan de prijs:

https://www.solarchamp.eu...ymiles%20hms-2000-4t.html
Misschien te duur. Maar ja wat moet je anders. Ik ga dat systeem niet zelf installeren. En als je nu langer wacht en nog meer offertes aanvragen word het er ook niet goedkoper op. Ik heb in de afgelopen tijd z'on 10 offertes aangevraagd en deze met die Hoymiles omvormers zijn zeker in tegenstelling tot die van Enphase (1 micro per paneel) stukken goedkoper. (scheelt wel 1700 euro)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Paterman schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:15:
Gaat dit nog over mijn installatie?
Ben het ff kwijt.
Ja, je kan misschien beter even een eigen topic starten. Je stelt best wel complexe vragen die niet perse met Hoymiles te maken hebben. (1 fase aansluiten, voorbereid voor 3 fase, enzo)

[ Voor 7% gewijzigd door JvS op 07-01-2023 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Ga ik doen. Hoop dat het word gezien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
Een werkschakelaar moet vanaf de panelen/omvormer op het dak bij de hand zijn. Zodat een monteur bij werkzaamheden aan de panelen/omvormer de spanning af kan schakelen.

Ik zou geen genoegen nemen met 1 fase vanaf het dak. Waarom 1x18A, terwijl je 3x6A kan hebben met veel minder verlies en meer veiligheid?
Mede gezien je 3 fase groepenkast is het volkomen logisch om een 3 fase aansluiting te maken met 1 omvormer per fase. Je moet de omvormers dan inderdaad elk op een eigen kabel
(https://www.elektramat.nl...l-h07rnf-3x2-5-per-meter/) naar een lasdoos brengen, en dus niet doorlussen.
En "kWh meter plaatsen doen ze niet"? Ik dacht dat de klant koning was?

Kijk eventueel op Youtube naar wat filmpjes van "op pad met de zonnepaneel installateur". Al gebruikt die nooit Hoymiles, hij laat zien hoe het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

@PCan er is nog geen 3 fase aansluiting aanwezig, dus je kan niet zomaar '3 fases' aansluiten op een 3x16A aardlekautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Paterman schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:29:
Ga ik doen. Hoop dat het word gezien!
link?
Pagina: 1 ... 5 ... 30 Laatste