• Rick73
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-02-2023
Nou, ik hoor best wat digitale abracadabra, zelf heb ik niet zo'n probleem met het kopen van zo'n DCU.
Dus dat wil ik wel doen.
Nu mijn 2 belangrijkste vragen.

1 - Zit er veel verschil in functionaliteit tussen de Lite en de Pro?

2 - Klopt het nu wel of niet dat de HMS-2000 4 mppt's heeft en de HM-1500 maar 2?

Ik heb een plat dak, dus ik kan naar harte lust draaien van oost, via zuid naar west.
Dan is het van belang dat ieder paneel individueel kan maximaliseren.
Dan zou indien het antwoord op vraag 2 ja is, de HMS-2000 wellicht een betere keuze zijn?

[ Voor 18% gewijzigd door Rick73 op 22-12-2022 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sloddervos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:30
De HMS-2000 heeft inderdaad 4 mppt's in tegenstelling tot de HM 1500 en daarom heb ik mijn 1500 snel ingeruild voor de 2000 versies. Toen ik dat deed, kreeg ik van de leverancier te horen dat het bedrijf zich voor de toekomst ook meer op de HMS-2000 variant ging richten en er aanvankelijk ook geen HM 1500 meer uit de fabriek zou rollen... wat later toch wel het geval bleek.

anyway ik heb 6 HMS2000 draaien op een DTU lite S. Ik dacht dat het verschil tussen de lite en de pro om het aantal aan te sturen omvormers ging. Ik heb maar 1 installatie te volgen, de mijne dus lite is voor mijn thuis "plant" helemaal prima

• Rick73
sloddervos schreef op donderdag 22 december 2022 @ 21:38:
De HMS-2000 heeft inderdaad 4 mppt's in tegenstelling tot de HM 1500 en daarom heb ik mijn 1500 snel ingeruild voor de 2000 versies. Toen ik dat deed, kreeg ik van de leverancier te horen dat het bedrijf zich voor de toekomst ook meer op de HMS-2000 variant ging richten en er aanvankelijk ook geen HM 1500 meer uit de fabriek zou rollen... wat later toch wel het geval bleek.

anyway ik heb 6 HMS2000 draaien op een DTU lite S. Ik dacht dat het verschil tussen de lite en de pro om het aantal aan te sturen omvormers ging. Ik heb maar 1 installatie te volgen, de mijne dus lite is voor mijn thuis "plant" helemaal prima
Hartelijk dank, ik denk dat ik dan toch voor de HMS-2000 ga kiezen.
Nu zie ik dat de firma Cadel een gebruikers account voor de koper aanmaakt, doet de firma SolarChamp dit ook dat jullie weten?
Cadel lijkt namelijk alleen de HM serie te leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sloddervos
Ik heb ze bij solarchamp gekocht, ze maken een account voor je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rick73
Dank allemaal, vanmiddag heb ik een HMS-2000 met een DTU Lite besteld, ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-06 22:02
Rick73 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 23:34:
Dank allemaal, vanmiddag heb ik een HMS-2000 met een DTU Lite besteld, ben benieuwd.
waarom nmiet dat ene weekje wachten? dan is het zonder btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
SkiFan schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 21:42:
Uitlezen van Hoymiles micro-inverters kan middels de originele DTU apparatuur van Hoymiles. Nadeel hiervan is dat het vrij prijzig is. Zo kost de goedkoopste optie bij Cedel 160€ voor de Wifi-stick. Voordeel is dat dit een kant en klaar oplossing is.

Het kan echter ook anders, en véél goedkoper. Let wél, dit kan alleen bij de HM Serie, nog niet bij de HMS serie.

Op een Duits forum hebben mensen uitgezocht of je middels een software radio niet de Hoymiles kunt afluisteren. Dat bleek te kunnen.

https://www.mikrocontroller.net/topic/525778?page=single

Omdat niet iedereen hier Duits spreekt, en het niveau op technisch vlak toch vrij hoog is, zal ik mijn weg beschrijven:

Wat heb je nodig:

- Een ESP8266, een Wemos D1 mini is prima: Link
- Een software-radio, t.w. een NFR24L01+ (die plus is belangrijk): Link
- 8 kabels om de ESP op de radio aan te sluiten

Als je een beetje op de prijs let, en rondshopt, moet je onder de 10€ klaar kunnen zijn.

Op deze ESP8266 flash je middels de Arduino toolkit de volgende sketch:https://github.com/grindylow/ahoy

Je sluit de radio op de ESP aan middels volgend schema:

[Afbeelding]

Je maakt nu verbinding met het Wifi netwerk wat de ESP aanmaakt, AHOY DTU. Het wachtwoord is esp_8266.

Nu kun je de ESP met je eigen draadloze netwerk verbinden, het apparaat een hostname geven en de inverters toevoegen. Het address moet het serienummer van je inverter zijn. Deze staat op de achterzijde van je inverter.

Ook kun je evt de pinout aanpassen, wat niet nodig is als je bovenstaand schema gebruikt. Je kunt ook je mqtt server opgeven. Daarmee kun je bv in Home Assistant ze meenemen. Onderstaand 2 sensoren om een paar waardes uit te lezen.

De print-inverter data is handig om aan te hebben, dan kun je via de serial monitor van de Arduino toolkit zien wat er voor data voorbij komt, en bv het ip-adres zo uitlezen.

Na een save en herstart krijg je dan bij een klik op visualization te zien wat je inverters doen. Bij versie 0.3.6 van 5-5-2022 ziet dat er zo uit:

[Afbeelding]

Uitlezen in Home Assistant:

Ben er pas net mee bezig, maar ik gebruik de volgende sensor om ze in HA te halen. Let even op dat je het topic in de setup naar inverter zet (/ weghalen). Anders herken je ze niet. Met mqtt explorer kun je zien wat er daadwerkelijk naar je HA gestuurd wordt. Je moet overigens natuurlijk wel de Mosquitto plugin installeren in HA.

Deze regels aan je configuration.yaml toevoegen. Er zijn nog veel meer gegevens die via mqtt komen, zo kun je ook per paneel monitoren.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
mqtt:

sensor:

- state_topic: "inverter/HM-1500/ch0/YieldDay"
       name: "HM-1500 Solar Inverter Daily Yield"
       unique_id: "HM1500-1-TotalYield"
       value_template: "{{ value | round(2) }}"
       unit_of_measurement: "kWh"
       device_class: energy
       state_class: total_increasing

- state_topic: "inverter/HM-1500/ch0/YieldTotal"
       name: "HM-1500 Solar Inverter Lifetime Yield"
       unique_id: "HM1500-1-LifetimeYield"
       value_template: "{{ value | round(2) }}"
       unit_of_measurement: "kWh"
       state_class: total_increasing

- state_topic: "inverter/HM-1500/ch0/P_AC"
       name: "HM-1500 Solar Inverter Current Yield"
       unique_id: "HM1500-1-CurrentYield"
       value_template: "{{ value | round(0) }}"
       unit_of_measurement: "W"
       state_class: measurement

Edit: MQTT code aangepast, zodat je 'm nu ook als opwekking in het energy-dashboard kunt gebruiken.
Edit2: 10-9-2022: MQTT code aangepast zodat het ook in nieuwere versies van Home Assistant werkt.
wil niet als een wappie overkomen maar we hebben het over de veiligheid van chineese omvormers gehad in het nieuws en nu lees ik dat deze via radiogolven op 2,4,ghz communiceren ( lekker op de wifi band weer ) wat dus kan betekenen dat ook al hang je ze niet aan het internet men alsnog via de band een signaal kan ontvangen om masaal zichzelf uit te schakelen.
zijn daar al zorgen over geuit en of weggenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:08
je kan niet echt veel doen op de omvormers, meeste is uitlezen. Je hebt daarvoor sowieso de serienummers van de omvormers nodig.

wmb niet echt een probleem.

En qua veiligheid zijn deze prima veilig, netjes gekeurd door de oosterburen.

9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yep123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-05 11:10
Hoi
De DTU stick heeft geen verbinding met mijn micro omvormers (3x hoymiles 1500 micro omvormers) De dagopbrengst van vandaag is niet te zien op de s-miles app. Ik heb de stick een tijdje van de stroom afgehaald maar als je het dan weer in het stopcontact doet dan blijft het rode lichtje knipperen.

Iemand een suggestie om dit weer werkend te krijgen?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
  • Laatst online: 28-03 12:27
Enphase vs Hoymiles

Misschien een vraag die al gesteld is:

Ik heb diverse offertes gekregen voor een PV systeem. Allemaal met Enphase micro omvormers.
Nu kreeg ik er onlangs een met micro omvormers van Hoymiles. Wat is het verschil? Ik weet dat deze omvormers 4 panelen aansturen. Is de ene beter dan de ander. Kan nergens een topic hier over vinden.

Gaat om de HMS 1600 vs Enphase IQ7A.

Alvast bedankt voor reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:45
Eigenlijk maakt het niet veel verschil. Zijn allemaal prima inverters.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Hoe is dat bereik via WiFi van die Hoymiles DTU-Pro-S Monitoring of is het beter om het bedraad aan te sluiten?

Kan je deze ook gewoon hangen in de meterkast>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjjveldt
hier is het bereik in ieder geval twee etages hoog. kanaalplaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
De DTU-Pro-S praat wifi met je eigen draadloze netwerk (of, altijd beter, is met een kabel met je netwerk verbonden). De communicatie tussen de DTU en de inverters is geen wifi. Deze communicatie gaat via de 868MHz band. Deze relatief lage frequentie zorgt voor een stabiel signaal met een hogere reikwijdte dan bij wifi.

Bij mijn meest extreme installatie liggen de inverters op een stalen dak onder de panelen. Niet echt een vriendelijke omgeving voor radiosignalen. Het signaal moet naar een ander gebouw, via diverse muren naar de DTU. Communicatie is prima, geen enkel probleem sinds de installatie afgelopen augustus.

HTH

• SkiFan
Hier idem, inverter ligt op het stalen dak van de garage, onder de panelen. Zelfbouw DTU, en ontvangst is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orbea_Biker
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 31-01-2023
Ik sta op het punt om 2 HMS2000 aan te schaffen maar ik zit met een technische vraag. Mijn panelen hebben een vmp van 32v per stuk. De Hoymiles MPPT werkt volgens de specs tussen de 38v en 48v. Er zijn toch bijna geen panelen die een vmp hebben van 38v of hoger? Dit zou betekenen dat de MPPT's nooit werken op een HMS2000.
Kan iemand dit verklaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman

De HM serie is zowiezo anders dan de HMS serie toch?
Wat is het verschil?

[ Voor 3% gewijzigd door Paterman op 30-12-2022 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Orbea_Biker schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 09:21:
Ik sta op het punt om 2 HMS2000 aan te schaffen maar ik zit met een technische vraag. Mijn panelen hebben een vmp van 32v per stuk. De Hoymiles MPPT werkt volgens de specs tussen de 38v en 48v. Er zijn toch bijna geen panelen die een vmp hebben van 38v of hoger? Dit zou betekenen dat de MPPT's nooit werken op een HMS2000.
Kan iemand dit verklaren?
Waar lees je dat de werkspanning van MPPT van de HMS-2000-4T tussen de 38 en 48V ligt?
Datasheet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orbea_Biker
Dit staat op de data sheet op de solarchamp website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Ik vroeg mij af wat het verschil is tussen:

- Hoymiles DTU Pro monitoring gateway
- Hoymiles DTU Lite W100 monitoring dongel (3e generatie)

Ik begrijp dat allebei je panelen via de micro's kan monitoren. En de gateway kan communiceren met bijvoorbeeld z'on P1 meter. Kan je dan de verbruik/consumptie van die P1 meter uitlexzen is de Hoymiles app.

Iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stee88
  • Laatst online: 24-03-2023
Goedemiddag,
Ik heb 3 panelen van 260wp, zou ik deze kunnen aan sluiten op Hoymiles 1500, of is de WP te laag van de panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
@Stee88 Heb zelf 2 x 245 Wp erop, die werken prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stee88
  • Laatst online: 24-03-2023
Oke want in de specificaties staat dat de wp van 300 tot 500 is. Maar bij lager werkt het dus ook gewoon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
Your mileage may vary.... dat, maar bij mij was het met goedkope panelen geen probleem. 2 x 245 en 2 x 400 Wp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DLikRS6bVItXgNgujeJhYUqe41U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/294QvGwEhXt2T0UKNNT400wK.png?f=fotoalbum_large

Zo ziet dat eruit met de AhoyDTU. Ding kun je simpel zelf in elkaar bouwen.

[ Voor 65% gewijzigd door SkiFan op 30-12-2022 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orbea_Biker
Ik zie dat dat datablad idd anders is. Heeft er iemand ervaring met 4 panelen met een Vmp van ca. 31,5v op een hoymiles HMS2000? Deze inverter lijkt toch ontworpen te zijn voor hogere Vmp's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Orbea_Biker schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:24:
Dit staat op de data sheet op de solarchamp website.
Linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orbea_Biker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-06 16:28

JvS

Ik heb hem zelf ook

Deze bedoel je,
https://www.solarchamp.eu...s/HMS-2000%20HMS-1800.pdf

Maar hier zit duidelijk een renderfout in. Ergens gaat iets niet goed. Peak Power en MPPT range zijn 1 regel geworden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qhBL_d4XaR2N5G1GBxJZOmdDQ7g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q2OYfkAuo917y7nnaznY1ARR.png?f=fotoalbum_large

De datasheet op Hoymiles zelf geeft wel losse regels ervoor aan.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Orbea_Biker schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 09:07:
Ik zie dat dat datablad idd anders is. Heeft er iemand ervaring met 4 panelen met een Vmp van ca. 31,5v op een hoymiles HMS2000? Deze inverter lijkt toch ontworpen te zijn voor hogere Vmp's.
Hoe kom je bij die concusie? Als je naar het datablad op HM website kijkt, zie je toch dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IW7NjJHG8tKKD3-29xa3Si5vw5Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zexzpB8BsbR237ExWZErQbGo.png?f=fotoalbum_large

Opstartspanning 22V, MPPT range 16-60V en max spanning 65V. Dit is gewoon normaal en voor alle standaard panelen geschikt (juist niet voor de "hoge voltage panelen" van 60Voc enzo).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Voor de volledigheid ook maar even de engelse datasheet erbij gepakt van de Hoymiles site:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dBZq19zu8ildjS4KvLdam18UH-k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jQYJHzyup7445zgm2lcdLTBF.png?f=user_large

Het is een andere datasheet dan op de Solarchamps site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TT050
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23-06 20:10
Er zijn inderdaad foute datasheets in de omloop van o.a. de HMS 2000.

(Ook een grote Duitse leverancier had die laatst op de site staan).

En ze breiden de laatste tijd hun YouTube kanaal ook aardig uit.

Misschien is het een idee om het start-topic te actualiseren? Er zijn ondertussen minstens 2 leveranciers in NL, en de focus qua verkoop is al een tijdje op de HMS serie.

[ Voor 9% gewijzigd door TT050 op 01-01-2023 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
En pas op: Er schijnt, naast de HMS-1600/1800/2000-4T met 4 MPPT's, ook een HMS-1600C/1800C/2000C-4T met maar 2 MPPT's te bestaan:
HMS-2000-4T (datasheet)
HMS-2000C-4T (datasheet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
TT050 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 14:51:
Misschien is het een idee om het start-topic te actualiseren? Er zijn ondertussen minstens 2 leveranciers in NL, en de focus qua verkoop is al een tijdje op de HMS serie.
Ik heb een poging gewaagd, als jullie nog opmerkingen hebben hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FAQ
  • Niet online

FAQ

Ik probeer te begrijpen welke panelen wel/niet met de HMS-2000 en HMS-1000 werken.

Ik dacht aan Jinko 420WP (JKM420N-54HL4-BK) maar die hebben 108 cellen en dat is mogelijk een probleem?

Als ik de datasheets van de HMS-2000-4T bekijk denk ik dat de power ranges passen maar ik heb geen idee hoe ik kan zien of de panelen niet te laat opstarten of iets dergelijks. Kan iemand hierin meedenken of zijn ervaringen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-06 17:41
Voor wie dit nog niet wist, zoals ik, er staat een filmpje met uitleg over de 10€ Ahoy-DTU op Youtube.
(Ik doe hier zelf niets mee).

Heb oplossing voor verdwijnen layout in EndUser App gevonden
Open de installatie App
klik op potloodje bij de plant
ga naar onder en kies settings
Zet de layout switch for owners op aan.

Edit: Solarchamp belde. Vergeet de End User App.
Wijzig het wachtwoord van de Installer App en gebruik alleen die App.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AEkNUSfMDX6bPEH_DTcH4vu0W2Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nN2RdY7mra6sXRvo0ZRaf9L8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door PCan op 02-01-2023 17:19 . Reden: Oplossing gevonden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Misschien al een gestelde vraag:

Met die Enphase micro's in combinatie met een Envoy metered zie je de opbrengst van je PV systeem. Maar je kan ook je verbruik zien en tevens zie je wat je leverd aan het net en hoeveel je van het net neemt.

Kan je dit ook met de HMS -1600 van Hoymiles in combinatie met de Hoymiles PV-Monitoring DTU-Pro WiFi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
Nee, de dtu leest alleen de omvormers uit, niet de slimme meter. Maar een koppeling met home assistant of Domoticz is zo gemaakt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Nee, de dtu leest alleen de omvormers uit, niet de slimme meter. Maar een koppeling met home assistant of Domoticz is zo gemaakt natuurlijk.
Thanks. Heb je hier wat info over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Maar ben je dan beter af met Enphase of Hoymiles?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
Beter af is een subjectieve vraag, want wat is beter.

Zelf ben ik voor hoymiles gegaan, en eigenlijk niet zo erg verdiept in het enphase systeem. (de keuze hier ging tussen aps en hoymiles en hoymiles was direct leverbaar).

Ik had al home assistant draaien voor verschillende andere automatiseringen en uitleesdingen in huis. Dus voor mij had ik welke uitleesmodule ik genomen zou hebben de data toch in home assistant moeten laten landen zodat ik deze voor andere dingen kan gebruiken. Zoals de vaatwasser laten draaien als er meer geproduceerd wordt dan verbruikt etc.

Er is een uitgebreid topic over home assistant op tweakers, en een paar pagina's terug heb ik wat geschreven over de koppeling tussen de dtu en home assistant (verschillende opties mogelijk).

Op dit moment heb je voor het uitlezen van de HMS omvormers nog een Hoymiles DTU nodig (50-250 euro), de HM omvormers kan je zelf een DTU voor maken (totale kosten 10-15 euro).

Maar wil je iets waarbij je volledig ontzorgt wil worden, dan is Enphase waarschijnlijk beter.

Eurotechnisch kwam Hoymiles er bij mij wel positiever uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
wat ik me afvraag bij deze is dat ik vind de opstart spanning van 20 volt wel wat hoog
en gezien je per paneel doet en niet 2 achter elkaar duurt het even voor er smorgens voldoende spanning is en in de winter helemaal niks
als je de panelen in serie zet heb je veel snelle je minimale spanning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Orbea_Biker schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 09:07:
ja vind een start spaninning van 22 volt wel erg hoog moet ik zeggen
3 panelen geven 17 volt wat al voldoende is voor de start spaning van 50 volt vang een string omvormer
maar bij deze moet je dan nog even wachten en als het echt donker is gebeurt er helemaal niks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Paterman schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:08:
[...]

Maar ben je dan beter af met Enphase of Hoymiles?
Wat jij wil kan wel met Hoymiles als je een geschikte kWh mter toevoegt en met RS485 aan de DTU koppelt. Ik heb dat gedaan met een site waar export-limitering nodig was. Uitraard kun je de export-limit uitschakelen of op een hogere waarde dan je totale Wp instellen. Je krijgt dan zoiets te zien in de app en/of de website (sorry voor de 0 produktie, het is donker):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_bBUwp_WUi9kFzv8ejgnp0hJ9o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l8ljujaLNRlJ1mZDqaZ5eEW0.png?f=fotoalbum_large

https://www.hoymiles.com/...tem_Global_EN_V202106.pdf

https://www.hmcs.nl/files...Technical%20Note%20EN.pdf

[ Voor 13% gewijzigd door Hermarcel op 02-01-2023 22:00 . Reden: link naar Technical Note toegevoegd. Nog een doc ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Maxwp schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:36:
wat ik me afvraag bij deze is dat ik vind de opstart spanning van 20 volt wel wat hoog
en gezien je per paneel doet en niet 2 achter elkaar duurt het even voor er smorgens voldoende spanning is en in de winter helemaal niks
als je de panelen in serie zet heb je veel snelle je minimale spanning?
Hoezo vind je dat hoog? Een Paneel geeft vrij snel nadat er licht op valt al hoge spanning (Voc) en als er dan stroom gaat lopen (mppt tracker verlaagt impedantie op zoek naar het optimale punt van max vermogen) valt het weer een beetje weg en komt snel terug. Hier power en DC data van mijn 8 panelen aan het begin van de dag. (APS inverter maar de panelen werken hetzelfde):

code:
1
2
3
4
5
6
7
Date,Time,P1,P2,P3,P4,P5,P6,P7,P8,DCV1,DCV2,DCV3,DCV4,DCV5,DCV6,DCV7,DCV8,ACV_AVG,TEMP_AVG
20220819,06:38,0,0,0,0,0,0,0,0,37,36,40,40,36,36,40,40,234,18
20220819,06:43,0,0,0,0,0,0,0,0,37,37,41,41,37,37,41,41,234,19
20220819,06:48,0,0,0,0,0,0,0,0,38,38,42,42,38,38,41,41,234,19
20220819,06:53,2,1,1,0,0,1,0,0,29,29,26,26,26,26,23,23,234,20
20220819,06:58,6,4,5,4,3,3,3,3,35,35,35,35,34,34,31,31,236,21
20220819,07:03,10,8,9,8,5,5,5,5,36,35,37,37,33,34,37,35,236,22

Mn panelen hebben een Vmpp van 42V (460wp) en 38V (495wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Hermarcel:
Wat jij wil kan wel met Hoymiles als je een geschikte kWh mter toevoegt en met RS485 aan de DTU koppelt. Ik heb dat gedaan met een site waar export-limitering nodig was. Uitraard kun je de export-limit uitschakelen of op een hogere waarde dan je totale Wp instellen. Je krijgt dan zoiets te zien in de app en/of de website (sorry voor de 0 produktie, het is donker):
Is elke kWh meter aan te sluiten. Welke raad jij aan? Van Huawei?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Nee, moet een ondersteunde meter zijn. Zie de tweede link in mijn vorige post.

En als je voor een Chint DDSU666 (1 fasig) of DTSU666 (3 fasig) kiest: je moet een Hoymiles versie hebben, Dus "Hoymiles" meenemen als je google't.

[ Voor 49% gewijzigd door Hermarcel op 03-01-2023 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Trouwens, als export limitering niet je doel is, dan zou je ook de Hoymiles gegevens en de gegevens van een geschikte P1 dongle naar iets als Home Assistant kunnen leiden. Daar kun je die gegevens dan weer gezamenlijk weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
En als je voor een Chint DDSU666 (1 fasig) of DTSU666 (3 fasig) kiest: je moet een Hoymiles versie hebben, Dus "Hoymiles" meenemen als je google't.
Deze?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bGNaN9Wy24gmfhMWQW83FY9WCr8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Duw1w9q6NlNGuY1Pkb5BmBIo.jpg?f=fotoalbum_large

Is Enphase micro's niet eenvoudiger? Hun ebben die Envy Metered die hetzelfde doet. Alleen je moet 2 CT-spoelen aansluiten in de meterkast voor 1 fase.

[ Voor 12% gewijzigd door Paterman op 03-01-2023 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
is staat "· Maximaal 65V DC input met overspanningsbeveiliging."
maar is dat de overspaning van 65 volt of schakeld hij ook uit boven de net spanning en moet je dat ergens nog schakelen met een dip switch gezien belgie en nederland daarin anders zijn of ben je dan verplicht de wifi adapter te kopen zodat je dat daarin kan instellen?
of moet er een losse relay komen over overspaning op het net bij deze

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Nee, deze hierboven is een speciale voor Huawei. Je hebt er eentje nodig speciaal voor Hoymiles:
https://catchthesun.eu/products/ddsu666

(Disclaimer: Ik heb geen enkele ervaring met het bedrijf in de link hierboven. Is gewoon een google resultaat van zoeken op "DDSU666 Hoymiles")
Is Enphase micro's niet eenvoudiger? Hun ebben die Envy Metered die hetzelfde doet. Alleen je moet 2 CT-spoelen aansluiten in de meterkast voor 1 fase.
Niet echt ingewikkelder. En Enphase is een stuk duurder dan Hoymiles.

[ Voor 8% gewijzigd door Hermarcel op 03-01-2023 17:28 . Reden: Disclaimer toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Niet echt ingewikkelder. En Enphase is een stuk duurder dan Hoymiles.
Bedankt voor je reactie. Enphase is wel duurder inderdaad omdat je per paneel een omvormer hebt.
Is dat niet een voordeel dan?

En is het een kwestie van alleen z'on Hoymiles Chint DDSU666 aansluiten om die gateway van Hoymiles dan?

[ Voor 19% gewijzigd door Paterman op 03-01-2023 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Als je dat belangrijk vindt, dan kan dat bij Hoymiles ook ( zie: https://www.hoymiles.com/products/product-list )

Voor mij was dat minder belangrijk. Het elimineren van een single point of failure zoals bij een enkele stringinverter, het vermijden van hoge DC spanningen en het monitoren per paneel waren voor mij belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Jij hebt dus die micro's van Hoymiles. Kan je met de app ook de micro's uitzetten?

Heb jij de HMS serie die 4 in 1 kan aansluiten dan?

[ Voor 25% gewijzigd door Paterman op 03-01-2023 17:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Sorry, moest ff kijken want ik gebruik normaal de web interface.

Ik heb inderdaad een aantal HMS-2000-4T verdeeld over drie fases bij vrienden van me geïnstalleerd. Ik ga binnenkort verhuizen en heb 5 HMS-2000-4T klaar liggen om daar in te zetten. Beide installaties met DTU-Pro-S en DTSU666 kwH meter.

Dit is een screenshot uit de installer app (via je installer account kan het ook via de web interface):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jFQwe8gvI8iyD9MTUsT2j_sOxZs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DiIBqMat8GHW8HHZL0G6bIJm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Maxwp schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:17:
is staat "· Maximaal 65V DC input met overspanningsbeveiliging."
maar is dat de overspaning van 65 volt of schakeld hij ook uit boven de net spanning en moet je dat ergens nog schakelen met een dip switch gezien belgie en nederland daarin anders zijn of ben je dan verplicht de wifi adapter te kopen zodat je dat daarin kan instellen?
of moet er een losse relay komen over overspaning op het net bij deze
Hoymiles inverters schakelen standaard uit bij 253V. schakelen weer in als de spanning weer lager is geworden. Dit wordt geregeld in het gridprofile. Als je het profile wil wijzigen, dan heb je een DTU nodig. Geen idee of dat dan persé een DTU-Pro(-s) moet zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MHVsf-CLHmFC6IsHmrFI0RX4QSQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FIv0A6Jznjx9JUyWHI9tLM2g.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Dankje Hemarcel.

Ik begrijp dat jullie alles zelf installeren. Ik laat dat doen. Dan volstaat die DTU-Pro-S en DTSU666 kwH meter van Hoymiles toch wel. Kan je ook veel mee. Ik zie hier ook AHOY DTU voorbij komen. Zijn dat gewoon zelf gefabriceerde DTU's die hetzelfde doen?

[ Voor 12% gewijzigd door Paterman op 03-01-2023 18:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Paterman schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:27:
[...]

Bedankt voor je reactie. Enphase is wel duurder inderdaad omdat je per paneel een omvormer hebt.
Is dat niet een voordeel dan?
Het gaat erom dat elk paneel een individuele mppt heeft en dat is met de hoymiles bij de meeste modellen ook (soms vier panelen met twee trackers)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Paterman schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:26:
Dankje Hemarcel.

Ik begrijp dat jullie alles zelf installeren. Ik laat dat doen. Dan volstaat die DTU-Pro-S en DTSU666 kwH meter van Hoymiles toch wel. Kan je ook veel mee. Ik zie hier ook AHOY DTU voorbij komen. Zijn dat gewoon zelf gefabriceerde DTU's die hetzelfde doen?
Niet alles wat je met een DTU-Pro kunt, kun je met AHOY. Niet alles wat je met AHOY kunt kun je met een DTU-Pro. Ik weet niets van de DTU-Lite of DTU-Lite-S.

Let op dat AHOY, op dit moment, niet functioneert met de Hoymiles inverters uit de HMS reeks. Wordt wel aan gewerkt.

Enne:
DTSU666 is 3-fasen,
DDSU666 is 1-fase

(Disclaimer: ik ken het bedrijf van de bovenstaande links niet. Zijn google resutaten)

[ Voor 16% gewijzigd door Hermarcel op 03-01-2023 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Enne DTSU666 is 3-fasen, DDSU666 is 1-fase.
Scherp ik heb idd een 1 fase aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
kun je met een 4mppt tracker er ook 1 on gebruikt laten
en is het zo dat bij bij de 2000 watt versie dan eigenlijk 4 x 500 watt hebt of als je 3 van de 4 gebruikt heb je dan 2000 verdeeld over die 3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Ja, je kunt er 1/2/3 ongebruikt laten. Om meldingen te voorkomen, kun je de melding van een missend paneel (per poort) uitzetten.

2000VA zou 500Va per poort zijn. Ik gok(!!!) dat er met drie panelen meer dan 1500VA geleverd kan worden, maar houdt rekening met de maximale waardes voor ingangsspanning en ingangsstroom voor een poort bij de paneelkeuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mic-x
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-05 09:08
Ik heb een heel andere keuze gemaakt: 4 panelen gekocht van 360 Wp, dus totaal max 1440Wp. In eerste instantie overwoog ik een HM1200, maar ik denk dat in dit geval een HM1500 beter is.

Is een HM1500 en mijn panelen (die op 10 graden ZW liggen) een goede match?

Gegevens panelen:
Pmax 360Wp
Vm 33,9V
Im 10,62A
VOC 41,2V
lsc 11,18A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-06 12:51
Zo ik meld mij hier ook. Omdat APS zo slecht leverbaar is maak ik de overstap naar hoymiles. Mijn oude QS1 wacht al 6 maand op vervanging(!) en de DS3 is nauwelijks leverbaar omdat ze een enorme terugroep actie hebben gehad.

Ik heb de HMS-200-4t besteld.

Een paar vragen:
-Welke aardlek hebben deze nodig? Bij APS ben ik gewend dat de 30mA prima gaat (ze rekenen met 3mA per aangesloten omvormer dacht ik)
-Heeft iemand al ervaring met het ontvangst van de HMS / HMT -series monitoring DTU-Lite-S?
-maakt solarchamp automatisch een account voor mij aan? Of moet ik daar bij voorbaat al voor mailen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
mic-x schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:58:
Ik heb een heel andere keuze gemaakt: 4 panelen gekocht van 360 Wp, dus totaal max 1440Wp. In eerste instantie overwoog ik een HM1200, maar ik denk dat in dit geval een HM1500 beter is.

Is een HM1500 en mijn panelen (die op 10 graden ZW liggen) een goede match?

Gegevens panelen:
Pmax 360Wp
Vm 33,9V
Im 10,62A
VOC 41,2V
lsc 11,18A
Persoonlijk zou ik een omvormer uit de HMS serie kiezen. Ik heb het gevoel(!!!) dat dit de lijn is waar Hoymiles zich op focussed. Omdat de HM en HMS series een verschillende communicatie gebruiken naar de DTU-xxx resp. DTU-xxx-S denk ik dat je daar profijt van gaat hebben als je in de toekomst wil uitbreiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
bazzzzzz schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 19:53:
Zo ik meld mij hier ook. Omdat APS zo slecht leverbaar is maak ik de overstap naar hoymiles. Mijn oude QS1 wacht al 6 maand op vervanging(!) en de DS3 is nauwelijks leverbaar omdat ze een enorme terugroep actie hebben gehad.

Ik heb de HMS-200-4t besteld.

Een paar vragen:
-Welke aardlek hebben deze nodig? Bij APS ben ik gewend dat de 30mA prima gaat (ze rekenen met 3mA per aangesloten omvormer dacht ik)
30mA moet voldoende zijn
-Heeft iemand al ervaring met het ontvangst van de HMS / HMT -series monitoring DTU-Lite-S?
Alleen ervaring met DTU-Pro-S. Communicatie vanaf inverters op een stalen dak naar een ander gebouw waar de DTU-Pro-S achter meerdere muren hangt gaat prima.
-maakt solarchamp automatisch een account voor mij aan? Of moet ik daar bij voorbaat al voor mailen?
Mijn ervaring is dat Solarchamps standaard een account aanmaakt als je een DTU bestelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mic-x
Hermarcel schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:11:
[...]

Persoonlijk zou ik een omvormer uit de HMS serie kiezen. Ik heb het gevoel(!!!) dat dit de lijn is waar Hoymiles zich op focussed. Omdat de HM en HMS series een verschillende communicatie gebruiken naar de DTU-xxx resp. DTU-xxx-S denk ik dat je daar profijt van gaat hebben als je in de toekomst wil uitbreiden.
VOlgensmij is de HMS alleen als 1000-versie leverbaar en niet als 1500; ik heb toch wel een 1500 nodig denk ik?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sloddervos
Ik heb de dtu lite-s. Mijn huis is 120 jaar oud en heb dus weinig problemen met ontvangst. Zoals eerder te lezen gaat het niet via wifi maar 2g meen ik. En solarchamps maakt zo een account voor je aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
mic-x schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:20:
[...]

VOlgensmij is de HMS alleen als 1000-versie leverbaar en niet als 1500; ik heb toch wel een 1500 nodig denk ik?
De HMS-2000-4T is maar een beetje duurder dan de HM-1500. Er is ook een HMS-1600-4T maar die wordt niet door Solarchamp geleverd, zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mic-x
Hermarcel schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:32:
[...]

De HMS-2000-4T is maar een beetje duurder dan de HM-1500. Er is ook een HMS-1600-4T maar die wordt niet door Solarchamp geleverd, zie ik.
klopt, maar die is vanaf 400Wp per paneel, en ik heb 360. Dat is niet efficient vrees ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
sloddervos schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:21:
Ik heb de dtu lite-s. Mijn huis is 120 jaar oud en heb dus weinig problemen met ontvangst. Zoals eerder te lezen gaat het niet via wifi maar 2g meen ik. En solarchamps maakt zo een account voor je aan.
Hoymiles noemt het sub1G, wat staat voor "onder 1GHz". In Europa wordt de 868MHz band gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Even de gegevens van je panelen naast de datasheet van de HMS-2000-4T gelegd:
Gegevens panelen:
Pmax 360Wp
Vm 33,9V
Im 10,62A
VOC 41,2V
lsc 11,18A
Vm is de spanning waarbij het paneel maximum vermogen levert. De MPPT van de HMS-2000-4T kan panelen aan met Vm tussen de 16 en 60V ---> OK
Im is de stroom bij maximaal vermogen. HMS-2000-4T kan tot 16A per module aan ----> OK
Voc 41,2V is maximale spanning van je paneel. HMS-2000-4T accepteert ingangsspanningen tot 65V ---> OK
Isc is de maximale stroom die het paneel kan leveren. HMS-2000-4T kan max 16A aan ---->OK

Wat ook belangrijk kan zijn is dat de HM-1500 twee MPTT's heeft en de HMS-2000-4T vier. Een aparte MPTT per paneel is gunstig als er verschillende schaduwen op één of meer panelen vallen.

Ik heb beide inverters HM-1500 en HMS-2000-4T in handen gehad. De HMS-2000-4T is groter met meer koeloppervlakte en maakt een robuustere indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Trouwens de inverter kengetallen hierboven zijn hetzelfde voor de HMS-1600-4T, HMS-1800-4T en HMS-2000-4T, behalve de maximale ingangsstroom die de inverters kunnen hanteren. Die is resp. 14A, 15A en 16A per ingang.
Je hebt dus alleen wat meer capaciteit over bij de HMS-2000-4T. Maar dat helpt ook om de temperatuur van de inverter lager te houden en zal de levensduur in ieder geval niet nadelig beïnvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mic-x
top, dan is een 2000 dus geen gek idee. Ik zag al dat de opstartspanning gelijk is, en dat is opzich prettig, want daardoor zal hij al vrij snel leveren.

Toch maak ik me wel zorgen omdat in de data expliciet staat beschreven dat de hms2000 voor panelen vanaf 400Wp is. Ik ben bang dat hij dan dusdanig ondergedimensioneerd is dat hij op mijn installatie (met veel tijdelijke schaduw) weinig zal opleveren...

[ Voor 45% gewijzigd door mic-x op 04-01-2023 21:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
rendement is net zo hoog als de HMS-1600-4T en HMS-1800-4T waar jouw panelen wel in de "bedoelde" reeks panelen vallen.

Maar je zou Hoymiles kunnen emailen. Ze reageren meestal in een dag of twee. Als je dat doet: Laat alsjeblieft even weten wat ze zeggen. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Hermarcel op 04-01-2023 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
als je de hoymiles 2000 pakt is dat dan 4 mppt van elke 500 watt of als je er 2 aansluit kan je dan 2 x 1000 wat op elke opwekken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
ik denk (!!!) dat je 1000W per ingang niet gaat redden. De maximale ingangsstroom per ingang is 16A. Een groot paneel (bv Canadian solar 650W) levert een stroomsterkte bij maximaal vermogen (Imp) van ruim 17A. Dat zal door de inverter gelimiteerd worden tot max 16A. De spanning van dit paneel bij maximaal vermogen is bijna 40V. Je zit dan aan 16 x 40 = 640W.

Als je 2 kleinere panelen parallel hangt, dan ga je snel over de maximale stroom van 16A heen.
Als je 2 kleinere panelen in serie hangt, dan ga je snel over de maximale MPPT spanning van 60V heen.

Bovendien zou het zomaar kunnen dat de inverter intern (firmware?) een limiet heeft van 500W per poort.

Waarom zou je maar twee ingangen willen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Met een steile Oost-West opstelling kan je enorm veel meer Wp vermogen dan omvormervermogen aansluiten, als je oost en west maar kan verdelen. Ze pieken na elkaar.

Hoymiles is er niet zo duidelijk over in hun datasheet. Behalve dat ze zeggen dat je max 135% van het omvormervermogen mag ansluiten, ze bij de HMS2000 670+Wp als max noemen (135% van 500) als je garantie wilt behouden.

Bij APS zijn de 2 en 4 kanaals micro inverters in elk geval echt 2 of 4 micro inverters in 1 behuizing. Ik vermoed hier ook, maar echt duidelijk is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
In een oost/west opstelling kun je inderdaad meer aansluiten, maar de vraag was of je 1000W kunt opwekken per ingang als je maar twee ingangen gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mic-x
Hermarcel schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 22:46:
rendement is net zo hoog als de HMS-1600-4T en HMS-1800-4T waar jouw panelen wel in de "bedoelde" reeks panelen vallen.

Maar je zou Hoymiles kunnen emailen. Ze reageren meestal in een dag of twee. Als je dat doet: Laat alsjeblieft even weten wat ze zeggen. :)
Ik heb ze gemaild met de vraag of mijn panelen bij de HMS-2000-4T passen.

Maar toch: Bij een 'normale' omvomer neem je hem altijd wat kleiner dan de max opbrengst van je panelen, maar hoe dat bij micro-omvormers zit weet ik eigenlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
ik mis nog 1 variabele in bovenstaande discussie: rondom een bepaalde spanning is een omvormer altijd het efficiënts. Ik kan mij voorstellen dat de efficiëntie bij 22V slechter is dan bij 40(?)V. Hiervan heb ik ook nog geen getallen kunnen vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dBZq19zu8ildjS4KvLdam18UH-k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jQYJHzyup7445zgm2lcdLTBF.png?f=user_large

Bij stringomvormers kan dit zo 5-10% efficiency verschil zijn. Voor een micro hoort dit minder te zijn.
Ik wil straks zowel 375,420 en 560Wp panelen aansluiten op 3 verschillende omvormers. De 560wp en 375Wp liggen in dezelfde richting dus dan zou ik iets aan vergelijkingsmateriaal moeten hebben. echter gezien de tolerantie op de panelen is dit natuurlijk lastig keihard te onderbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
MPPT is een mechanisme in de zonnepaneelomvormer die zorgt dat onder alle omstandigheden het maximale vermogen uit het zonnepaneel wordt gehaald. Dit doet de omvormer door het zonnepaneel niet maximaal maar juist optimaal te belasten.

Het vermogen wat een zonnepaneel kan leveren wijzigt continue door verandering van instraling (lichtintensiteit), eventuele gedeeltelijke schaduw, bijvoorbeeld bewegende takken van bomen maar ook de temperatuur van de zonnecel. Een Maximum Power Point Tracker (MPPT), is een mechanisme die bij een het zonnepaneel zoekt naar het punt van maximale vermogensafgifte, en in alle situaties het uiterste uit het zonnepaneel haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
mic-x schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:17:
Maar toch: Bij een 'normale' omvomer neem je hem altijd wat kleiner dan de max opbrengst van je panelen, maar hoe dat bij micro-omvormers zit weet ik eigenlijk niet.
Een iets kleinere omvormer kiezen dan de Wp van de panelen is iets wat vooral gedaan werd toen omvormers nog een stuk duurder waren. Motivatie was, terecht, dat de panelen nooit tot vrijwel nooit hun piek zullen bereiken en dan maar wat extra verlies door clipping voor lief te nemen. Dit verlies werd ruim goedgemaakt door het prijsverschil van de passende inverter met de "maatje kleiner" inverter. Omdat inverters goedkoper zijn geworden, is dit eigenlijk niet meer van toepassing. Zeker de HMS-2000-4T-prijs bij Solarchamp is enorm scherp.

Persoonlijk heb ik liever wat reserve in de inverter. Hiermee bereik je dat de inverter minder warmte zal genereren, koeler blijft en aardoor mogelijk/waarschijnlijk een langere levensduur heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Is die HMS2000 4T met 289 euro nu goedkoper geworden per 1 januari ivm het vervallen van de btw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzzzzz
volgens google was de oude prijs €349,69. €289 is exact de 21% BTW minder dus dat lijkt inderdaad het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mic-x
Klinkt allemaal goed! Dan nog één ding:
heb ik een DTU nodig om de HMS2000 te kunnen activeren of is het inpluggen en gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
inpluggen en gaan. MAAR als je iets van getallen wil zien (of instellingen wil veranderen) dan is een DTU nodig. Let erop dat het een -S moet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiero
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-06 13:59
Wolly schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:58:
Is die HMS2000 4T met 289 euro nu goedkoper geworden per 1 januari ivm het vervallen van de btw?
Ik kan bevestigen dat dit inderdaad het geval is. Ik heb gewacht met bestellen tot 1 januari en hiermee een mooie korting kunnen pakken. (Ik had al gebruik gemaakt van de BTW teruggave regeling.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Niet alles wat je met een DTU-Pro kunt, kun je met AHOY. Niet alles wat je met AHOY kunt kun je met een DTU-Pro. Ik weet niets van de DTU-Lite of DTU-Lite-S.

Let op dat AHOY, op dit moment, niet functioneert met de Hoymiles inverters uit de HMS reeks. Wordt wel aan gewerkt.

Enne:
DTSU666 is 3-fasen,
DDSU666 is 1-fase
Hermarcel:

Misschien een overbodige vraag:
- Z'on kWh meter (DDSU666 1-fase) van Hoymiles is dat makkelijk zelf te installeren in een PV verdeler zonder al te veel kennis? Mijn zonnepaneel installateur wil dit namelijk niet doen:)
- Kan je dan net z'on overzicht krijgen in de Hoymiles app als Enphase (zie bijlage)? Dus wat je teruglevert aan het net en wat je zelf gebruikt etc...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cAqWSfwuHXsWwE4jCAIIUIOL9As=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pK9NFGxbJ1yLetvhOztahSxv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Paterman op 05-01-2023 17:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Paterman schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 17:57:
- Z'on kWh meter (DDSU666 1-fase) van Hoymiles is dat makkelijk zelf te installeren in een PV verdeler zonder al te veel kennis? Mijn zonnepaneel installateur wil dit namelijk niet doen:)
Lastig te beoordelen. Het is natuurlijk een kwestie van een paar draden. De meter moet als eerste ná de hoofschakelaar in de meterkast. Denk eraan dat er een dunne kabel (RS485) van de meter naar de DTU-Pro-S moet lopen. Dus de DTU in of in de buurt van de meterkast is wel handig.
- Kan je dan net z'on overzicht krijgen in de Hoymiles app als Enphase (zie bijlage)? Dus wat je teruglevert aan het net en wat je zelf gebruikt etc...

[Afbeelding]
Het ziet er anders uit, maar de data is vergelijkbaar. De gekleurde bolletjes in de eerste afbeelding geven de richting van de stroom aan.

Let op: In deze installatie is een export/teruglever-beperking ingesteld. Vandaar de variërende paneelopbrengst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZYVbmAEU5D4Z1tvB8XAIyDYqdPc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EqO55fN9N8bW4w2SU5Kqk1gN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xi_hjOQ3flKurX46E9R_SGJ5oIc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xYOxX9uTvAcbHKEvpmcY7ukW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y8C2vdZfklQqOC85J-svMcpw70w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EnPpcoRvVOXwuTvcxQLwEHMa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Au4hmGjfIUsAJZP_m4hFxsan9w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VntQPFpjVCX9qbIYJPEAUF9G.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X7moAj-syrp4xw5-INYvj7Ru5wU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/edaICG538cZshTzDr1sQUg4S.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Lastig te beoordelen. Het is natuurlijk een kwestie van een paar draden. De meter moet als eerste ná de hoofschakelaar in de meterkast. Denk eraan dat er een dunne kabel (RS485) van de meter naar de DTU-Pro-S moet lopen. Dus de DTU in of in de buurt van de meterkast is wel handig.
Ik heb geen plek meer in de meterkast. Dus komt er een PV verdeelkastje (zie bijlage) met daarin een schakelaar met een apparte automaat voor de PV installatie. Ik wilde die kWh meter daarin plaatsen. Dat moet toch mogelijk zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SmOd-v2cQzveDd4dXycS7ILw2f8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QULTe2fLEMSrGmTwA57a3dxn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
ik zie geen vrije plek op de dinrail in die kast.

Bovendien: De meter moet net na de hoofdschakelaar, dus in de meterkast waar de huisaansluiting binnenkomt

[ Voor 53% gewijzigd door Hermarcel op 05-01-2023 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Hermarcel schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 19:00:
ik zie geen vrije plek op de dinrail in die kast.

Bovendien: De meter moet net na de hoofdschakelaar, dus in de meterkast waar de huisaansluiting binnenkomt
De afbeelding is random. Alleen om aan te vegen dat ik z'on kastje (leeg) naast de meterkast wil plaatsen.
Met daarin de automaat voor de PV en een schakelaar. Dan kan z'on kWh toch in dat kastje geplaatst worden. (ik ben niet elektro technisch). Ik zie op youtube heel wat soortgelijke kWh meters die in een PV verdeel kastje geplaatst worden.

Dit is mijn meterkast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CzdKRByfTZnT1aNJOccmXxPAJMs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HFBbkVXJnVXSBWj11ihK3Ico.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/alfKuPijOJ4gMJifvvRGcqRwrls=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uZrWMIkDHBKYly9rxX53SRLU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Paterman op 05-01-2023 19:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
De meter moet meten wat er je huis in- en uitgaat. Dat kan alleen op de plek waar de netbeheerder de kabel binnenbrengt. In de meterkast dus.

Een meter in een PV-verdeler meet (waarschijnlijk) de opbrengst van de PV panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Dan moet ik wat met groepen gaan schuiven om plaats te maken voor die kWh meter van Hoymiles. Kan ik dan mijn groep voor b.v. de wasmachine plaatsen in z'on kastje buiten de meterkast?

Of ik moet mijn beltravo weghalen ;)

En dan moet ik alleen die dunne kabel (RS485) kabel op die DTU aansluiten?

[ Voor 7% gewijzigd door Paterman op 05-01-2023 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Waarom wil je de wasmachine via een onderverdeler voeden?

Maak eens een foto van je meterkast?

RS485 kabel: ja. Maar je kunt de DTU naast de hoofdverdeler in je meterkast hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Waarom zou je een kWh meter op je hoofdaansluiting doen als je al een P1 uitlezer hebt? Als je dan geavanceerd gaat loggen, doe het dan in Home Assistant (zou ik zeggen). En dan kan de kWh meter prima bij de PV verdeelkast, of je hebt helemaal geen kWh meter nodig als je hoymiles data makkelijk locaal uit kan lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Hermarcel schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 07:10:
ik denk (!!!) dat je 1000W per ingang niet gaat redden. De maximale ingangsstroom per ingang is 16A. Een groot paneel (bv Canadian solar 650W) levert een stroomsterkte bij maximaal vermogen (Imp) van ruim 17A. Dat zal door de inverter gelimiteerd worden tot max 16A. De spanning van dit paneel bij maximaal vermogen is bijna 40V. Je zit dan aan 16 x 40 = 640W.

Als je 2 kleinere panelen parallel hangt, dan ga je snel over de maximale stroom van 16A heen.
Als je 2 kleinere panelen in serie hangt, dan ga je snel over de maximale MPPT spanning van 60V heen.

Bovendien zou het zomaar kunnen dat de inverter intern (firmware?) een limiet heeft van 500W per poort.

Waarom zou je maar twee ingangen willen gebruiken?
omdat de prijs van de 4 niet veel meer is en je kan in de toekomst uitbreiden
maar het zal dus bij de 2000 max 500 zijn per mppt ingang.
kan je neem ik aan ook wel 2 of 3 aansluiten en 1 ongebruikt laten neem ik aan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Ja, eventueel kun je in de app/website via de dtu de foutmelding (no input) voor de onbenutte poorten uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
en je hoeft niet die dure log spullen van hun te kopen maar je kan met een eps32 zelf de data uit de hoymiles lezen etc? toch
Pagina: 1 ... 4 ... 30 Laatste