Shell Solar SM 110 + Gridifit 250; onderhoud?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
Toevallig, heel toevallig, komt er net een artikel voorbij: ;)
nieuws: 'Zonnepanelen leiden tot afvalberg door slechte recyclebaarheid'

Terwijl ik juist deze week weer de periodieke checkup van m'n PV's wilde doen; schoonmaken met een dweil en gewoon water. En alles controleren. Er zat redelijk wat vastgekoekte vogelpoep op en het nodige zand wat er nog niet afgespoeld was.

Een paar keer per jaar ga ik het platte dak op, waar 4 stuks Shell Solar SM 110-24V panelen hun werk doen. Aangesloten per 2 stuks (in serie) op 2 Gridfit 250 omvormers. De Gridfits zijn in de garage, onder de panelen, gemonteerd.
Sinds eind 2002 (!), ja je leest het goed, al ruim 16 jaar dus, is deze set in gebruik.

De statusLEDs van de Gridfits geven nog steeds ok aan, zodra er maar enigszins licht op de panelen valt. En overdag zie ik ook duidelijk de (Ferraris) kWh meter achteruit draaien. d:)b

Nu lees ik vaak dat omvormers na ca. 10-15 jaar vervangen moeten worden. Maar waarom eigenlijk? Als ze het doen, dan doen ze het toch?
Ook lees ik over problemen met die oude Gridfit types. Maar ik kan nergens de schema's vinden. Om te controleren of er b.v. wat lekkende elco's inzitten, gegrilde varistors, of gesneuvelde FETs o.i.d.
Nu denk ik dat het wel mee zal vallen, anders deden ze het immers niet, toch?

Na zoveel jaar op het dak, vertonen de PV panelen wel wat tekenen van verwering/delaminatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HDJLHR35r4BaIBQ4ia8RXRFQ/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iafu8k5ygY6wIObU9Qw8hoDF/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mSxaJSA9lCAWBafoAT6IgELn/full.jpg
Foto's zijn al weer een paar jaar geleden gemaakt, maar naar wat ik gisteren gezien heb, ziet het er nog steeds zo uit.

Uiteraard is het rendement van deze oude panelen niet meer je-van-het, maar is er, zonder forse investeringen nog wat te doen/fixen om deze set nog wat op te peppen?

Heeft het zin om richting de Gridfit's wat te veranderen? Aan te passen? O.i.d?
Of ze toch maar eens openmaken om te zien of alle componenten er nog enigszins 'fris' uitzien?

BTW: ik ben niet geïnteresseerd in remote uitleesbare/bestuurbare omvormers, dat vind ik in deze situatie niet belangrijk.

Mooie Plaatjes   

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leon0013
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 25-08 15:51

leon0013

Ooit waren het er twaalf

Persoonlijk zou ik er - zolang het duidelijk gewoon goed werkt- gewoon vanaf blijven.

De kans dat je ze schade toedoet is m.i. groter dan je wat goeds doet.

Die Gridfits lijken me ook gesealde units om in weer en wind buiten te kunnen laten hangen.
Er is dus ook geen echt risico op stof verzamelen etc.

Aangezien ze binnen hangen heb je ook geen echt risico op vochtpenetratie en hangen ze waarschijnlijk koeler tijdens mooie dagen en warmer tijdens de winter dus zullen ze minder te verduren hebben dan de exemplaren die buiten hangen.

Vervangen lijkt me ook (nog) niet de moeite waard, dat verdien je niet terug t.o.v. werkende exemplaren. Al helemaal niet als je geen prijs stelt op het gadget gehalte van remote logging.

[ Voor 14% gewijzigd door leon0013 op 19-04-2019 12:16 ]

7x185 Wp mono op Growatt 1500s; 4x250Wp mono op Growatt 1000s; 4x2 75Wp CdTe op Steca 500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-09 20:08

MieJuul

3970Wp

Ik ben zelf ook begonnen met 4 paneeltjes op 2 gridfits.
Waar ik op een gegeven moment tegenaan liep was dat de één de ander van het net afdrukte.
Dit kreeg ik alleen opgelost door ze over aparte groepen te verdelen.
Samen in 1 dubbele wcd gaf problemen.

Hier kwam ik bij toeval achter toen ik bij de gridfits stond te kijken midden op de dag.
Ik weet niet of je de set ook logt, dan zou het te zien moeten zijn als dit gedrag bij jou ook aan de orde is.

Mocht je ooit problemen krijgen met de gridfits; een Steca 500 is een goeie vervanger, kunnen ze alle 4 op.

Zolang ze werken zou ik het gewoon zo laten, ik zou ze zeker niet gaan openmaken.
Die plekjes op de panelen zou ik me ook niet druk om maken, ik heb veel slechtere panelen gezien die ook nog eens minder oud waren.

ps. Ik heb de halve variant van jou panelen, de SM55 (zij het van siemens, maar de productsheet is hetzelfde)

[ Voor 6% gewijzigd door MieJuul op 19-04-2019 23:10 ]

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
MieJuul schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 23:05:
Ik ben zelf ook begonnen met 4 paneeltjes op 2 gridfits.
Waar ik op een gegeven moment tegenaan liep was dat de één de ander van het net afdrukte.
Dit kreeg ik alleen opgelost door ze over aparte groepen te verdelen.
Samen in 1 dubbele wcd gaf problemen.

Hier kwam ik bij toeval achter toen ik bij de gridfits stond te kijken midden op de dag.
Ik weet niet of je de set ook logt, dan zou het te zien moeten zijn als dit gedrag bij jou ook aan de orde is.
Maar hoe zag je dat dan?

Want er valt niks te loggen bij deze Gridfits van bijna 17 jaar oud...

De LEDjes knipperen gewoon braaf groen, of zoals vanmiddag (volop zon) branden continu groen.
En als ik één setje loskoppel van het net, zie ik bij de andere Gridfit geen verandering in de knipperfrequentie. En vice versa.
Dus?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik vind de panelen nog wel meevallen, ik heb wel erger gezien, bijna hele cellen weg.

Wat hebben ze opgewekt inmiddels? En wat is je verlies sinds 2002?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-09 20:08

MieJuul

3970Wp

Ik zag het aan de ledjes, eentje ging in storing (oranje led meen ik) terwijl de andere bleef functioneren.
Ik hoorde het toen ik een keer in de garage bezig was, eentje wilde niet meer terugleveren.
Lastige was dat het ook niet continu gebeurde.
Had te maken met de netspanning, die veranderd over een dag gezien een beetje.
En een omvormer verhoogd ook nog iets.
Soms was het dan net te hoog voor de een of de ander.

Loggen van de gridfits zelf gaat niet inderdaad, maar ik heb er een digitaal kwh-metertje tussen gezet.
Op de meter zit een ledje die 1000x knippert voor 1kwh.
Op dat ledje zit een youless gemonteerd die dat knipperende ledje registreerd en zo het actuele vermogen berekend.

[ Voor 4% gewijzigd door MieJuul op 19-04-2019 23:26 ]

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
Rol-Co schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 23:22:
Wat hebben ze opgewekt inmiddels? En wat is je verlies sinds 2002?
Geen idee.

Zoals aangegeven er wordt niks gelogd.

En verlies? Deze set heeft alleen maar geld opgeleverd! :Y
Er was destijds (in 2002) een actie van het bedrijf waar mijn vrouw werkte, die stapten over op groene stroom en de personeelsleden konden korting krijgen op een setje PV panelen.
In combinatie met de toenmalige subsidie kregen we de hele set voor NIKS! :) Alleen de aansluitkabels moest ik zelf kopen; was een paar tientjes.

En sindsdien hebben ze alle stormen op het dak overleefd. Heb ook destijds een flinke lading betontegels in de KVD boxen gelegd. En nooit zijn ze enige millimeter verschoven, ondanks alle heftige stormen, waarbij er in de omgeving toch aardig wat schade is aangericht.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ook geen kwh meter er tussen wat ze opbrengen? Hoe weet je dan uberhaupt of ze nog wel redelijk rendement hebben?
Ook al kost het niks wil je dat toch weten zeker? Misschien doen ze nog maar 200kWh per jaar, dat doet 1 paneel tegenwoordig.

Ik heb 38 vergelijkbare panelen nu 7 jaar op dak en wil wel weten wat die per jaar doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
Ik had in de beginjaren er zo'n verbruiksmeter (Voltcraft) tussenhangen, maar daarvan sneuvelde het display na zoveel jaar. En de laatste 5 jaar zit er eigenlijk geen registratie meer tussen.

Maar, bedankt voor het idee @Rol-Co , ik had nog een GT-PM-07 liggen die ik niet meer gebruikte. Ik zal er eens verse knoopcelletjes indoen en die er tussensteken. (ooit gekocht bij de Aldi)
Afbeeldingslocatie: https://www.teknihall.be/sites/teknihallbe/files/styles/medium/public/products/gtpm07nl15.jpg?itok=eZ17BtRn
Ben benieuwd wat 'ie gaat registreren.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 17:53

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Ik heb laatst een set met 50 shell panelen van 18 jaar oud vervangen. Deden minder dan 20% van het originele vermogen...

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
Hmmm, die GT-PM-07 registreert niks. En ik weet al waarom...

De panelen leveren wel degelijk energie, maar die verbruiksmeter is (klaarblijkelijk) unidirectioneel. M.a.w. de steker die er in gaat (afkomstig van de Gridfits) zou eigenlijk de afnemende zijde moeten zijn. Maar is de leverzijde :| in deze situatie.

Die heel oude verbruiksmeter die ik ooit had, mat wel 2 kanten op. Deze (nieuwere) blijkbaar niet.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:35

heuveltje

KoelkastFilosoof

ehtweak schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 14:04:
Hmmm, die GT-PM-07 registreert niks. En ik weet al waarom...

De panelen leveren wel degelijk energie, maar die verbruiksmeter is (klaarblijkelijk) unidirectioneel. M.a.w. de steker die er in gaat (afkomstig van de Gridfits) zou eigenlijk de afnemende zijde moeten zijn. Maar is de leverzijde :| in deze situatie.

Die heel oude verbruiksmeter die ik ooit had, mat wel 2 kanten op. Deze (nieuwere) blijkbaar niet.
dat is met 2 contra stekkers opgelost. 5e bij de bouwmarkt :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
@heuveltje Ik weet wel hoe ik 'm om moet draaien, maar dat is potentieel natuurlijk linke soep. ;)
Je wilt nooit en te nimmer spanningsvoerende delen op uitstekende pinnen.

De output stekers van de Gridfits hebben weliswaar ook pinnen, maar die zijn nooit spanningsvoerend, zolang ze niet aan het 230V AC net hangen. Pas als ze IN een wcd zitten en syncen met het openbare net, leveren ze output.

[ Voor 39% gewijzigd door ehtweak op 20-04-2019 14:11 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Laatst online: 11-09 20:32
De meter even openmaken en intern de bedrading omgooien. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe dit setje nog presteert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
lithoijen schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 14:21:
De meter even openmaken en intern de bedrading omgooien.
Geduld... ik was al bezig... ;)

Ai, zitten er van die irritante driehoeks veiligheidsschroeven in de behuizing. Maar gelukkig heb ik daar de juiste inserts voor.
Opengemaakt... grrrgggg, zitten er allemaal van die verborgen nokken die je eerst met een schroevendraaier moeten openwrikken. Gelukkig (nog) niks afgebroken.
Wederom grrrrrhhgh. Zitten de in- en uitgaand kabels gepuntlast op de 230V klemveer contacten. Niet eens geschroefd. Lekker dik draad, gepuntlast en van krimpkous voorzien en met dikke klodders epoxy kit op de printplaat omhuld (dus daar kan ik ze ook niet omwisselen).

Hmmm, ff prakizeren hoe ik dit ga oplossen...
En er is ook geen inbouwruimte om b.v. met een kroonsteen/apparaatklem die in/uit draden door te knippen en om te wisselen. :-(

[ Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 20-04-2019 14:47 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Laatst online: 11-09 20:32
Goed bezig, niet opgeven, we hebben het volste vertrouwen in je. Gewoon doorzetten verlos ons van de onzekerheid :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 01:18
@ehtweak Bij Hornbach koop je er een voor een tientje. Die werkt twee kanten op. De PCF 600 is de juiste.
https://www.hornbach.nl/s...YL7uJF6W6aMBoCDz8QAvD_BwE

[ Voor 83% gewijzigd door drielp op 21-04-2019 11:36 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
[update]
De GT-PM-07 heb ik omgebouwd. Met wat creatief, maar wel veilig, gewrot met een paar stukjes 4mm2 heb ik de meetrichting omgedraaid. Uiteraard alles zorgvuldig geïsoleerd en klemvast bevestigd.

En nu is de mannetjes kant de leverende zijde, en de vrouwtjes kant, de ontvangende zijde (vanaf de Gridfits/PV panelen).
Waarempel; hij doet 't. :Y

Nu net om 11:00h (redelijk zonnig) meet 'ie ca 0,85A/195W aan geleverde energie.
En dat voor 2 x 2 strings van 18 jaar oude SM-110 panelen.
Volgens de oorspronkelijke specificaties zou het piekvermogen van een SM-110 paneel, 110W bij 100mW/cm2 instraling bij 25oC cel temperatuur moeten zijn.
Volgens de Gridfit specificaties is de werkingsgraad maximaal 90%; daar zit ook nog wat verlies.
M.a.w. op dit moment zit het geheel net iets onder de helft van de maximum waardes.

Ik zie hier: http://www.atlantasolar.c...l/ShellSM110-24P_USv1.pdf
dat de nominale Mpp waarde maar 80W Pmpp per paneel is.

De powerLEDs van de Gridfits branden nog niet continu, maar knipperen. Dat zou ook duiden op nog niet optimale werking. En de panelen staan nog niet volop in de zon. Vanmiddag nog eens kijken hoe en wat.

Al met al, voor zo'n oude installatie valt het nog wel mee? Of?

[ Voor 10% gewijzigd door ehtweak op 23-04-2019 11:42 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dagopbrengst delen door het Wp vermogen en je weet het.
Paar dag kijken en vergelijken met systemen in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
[update]

Volgens de gebruiksmeter die er tussenzit, is het maximaal geleverde vermogen de afgelopen tijd 395Watt geweest, maximaal geleverde stroomsterkte 1,7A bij 233V AC.

Afgezien van meetfouten, op zich geen onaardig resultaat voor zulke oude panelen, toch?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Dat vind ik zelfs een heel erg goed resultaat. Zeker een goede reden om hier niets aan te veranderen. Lekker laten zitten tot het geheel het begeeft en dan over vervanging nadenken.
Pagina: 1