Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:06
Robbie-1 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 20:30:
[...]

Ja ja, 1 kabel met 5 x 6mm2 ligt er. :-)

Oke dan vergeet ik het Ahoy dilemma.
Ik ken Hoymiles verder niet hoor, maar hoe zit dat met de kabels? ik las ergens dat die stekkers van die nw HMS dikker zijn of zo?

Ik wil graag niet te veel kabels in zicht, ik knijp het liefst zelf die MC4 stekkers er op de juiste maat aan. Maakt dat nog verschil met HM, of HMS?

Verder nog voordelen of nadelen van de twee varianten?

Garantie is toch 12 jaar las ik, en ik mag de boel toch wel zelf installeren, en dan toch zonder BTW ?
Adviseer je nog de garantie bij te kopen tot 25 jaar?

Groet,
ow wist niet dat je die kon bijkopen.

waar is dat dan mogelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
argafal schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 20:41:
[...]

Ik vind de BC-05 connectoren (AC kant) van de HMS serie echt stom. De BC-01 van de HM serie was oneindig veel beter. Dus voor HMS moet je ofwel het T-stuk kopen en een beetje zweren terwijl je je eigen kabel erin prutst, of je knipt de connector af en gebruikt een lasdoos. ;)

Voor alles andere heb ik geen sterke mening, het hangt allemaal af van uw prioriteiten. :)
Ik ben het hier niet mee eens. De HM serie lust door van de ene inverter naar de volgende. Dat betekent in de praktijk dat de kabel die aan een inverter zit òf te kort òf te lang is.
De HMS (en HMT) serie gebruikt een trunkkabel. Deze bestaat uit T-connectoren die je met een stukken eigen kabel van precies de juiste lengte aan elkaar koppelt.

Als je de HMS-2000-4T bij Solarchamps bestelt, dan zit de T-conector erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
mjjveldt schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 14:27:
Welk IP geeft je router terug?
Het heb je al een keer de stroom uvan de DTU afgehaald?
nou dat is het dus
de dtu pro van de spannig gehaald...
heb nu info binnen dus dacht ik blij

totdat ik het volgende heb met onderstaande

de app geeft aan ~9kwh voor vandaag maar de today prodcution zegt 14,4kwh ;-)
en die kwam ineens toen de pV niet meer leverde als een piek van 12,2 over vandaag waarbij hij de uren ervoor bijelkaar op teldde op het energy dashboard van HA>

Hoymiles PV today_production
Hoymiles PV total_production

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
@argafal
Verder is de HMS serie nieuwer en (mogelijkerwijs/waarschijnlijk) beter door ontwikkeld. Inderdaad is Ahoy (of OpenDTU) in testomgeving al zover dat er met de HMS/HMT series gecommuniceerd kan worden. Let op: Omdat Hoymiles een ander communicatieprotocol gebruikt, is de hardware voor Ahoy of openDTU afwijkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Maxwp schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 21:01:
[...]

nou dat is het dus

en die kwam ineens toen de pV niet meer leverde als een piek van 12,2 over vandaag waarbij hij de uren ervoor bijelkaar op teldde op het energy dashboard van HA>

Misschien eerst morgen een complete dag meepakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:18
Maxwp schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 21:01:
[...]

nou dat is het dus

ja dat gebeurt, als de dtu geen data meer krijgt van een omvormer dan vergeet de dtu soms dat die omvormer die dag ook stroom geleverd heeft. met total production in je energy dashboard gaat alles goed verder.

edit ik bedoel een discrepantie tussen energy dashboard dagproductie (op basis van Total production, die klopt), vs de today production die geeft soms te weinig aan.

[ Voor 10% gewijzigd door mjjveldt op 24-03-2023 21:25 ]

9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argafal
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 05-06 21:54
Hermarcel schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 20:59:
[...]
Ik ben het hier niet mee eens. De HM serie lust door van de ene inverter naar de volgende. Dat betekent in de praktijk dat de kabel die aan een inverter zit òf te kort òf te lang is.
De HMS (en HMT) serie gebruikt een trunkkabel. Deze bestaat uit T-connectoren die je met een stukken eigen kabel van precies de juiste lengte aan elkaar koppelt.

Als je de HMS-2000-4T bij Solarchamps bestelt, dan zit de T-conector erbij.
Yes, you are right, the T-piece is included there. I bought there too. :) Other stores don't always include it, buyers beware.

I don't mind the idea of a trunk connector per se. I just dislike the design of those particular ones.

In my opinion, these are the things I find tricky with them:
- It is difficult to properly tighten the terminal screws with the right torque. The metal terminals tilt up or down between the thin plastic holders when pushing on them. In my eyes it's not a well thought out design, the support underneath is lacking. I often feel I'd want to have three hands to cable these T-connectors up.

- The way the terminals sit in the plastic housing makes it hard to see if the entire length of stripped copper went into the right place and far enough into the terminal.

- I cannot use a 5x2.5mm2 or 5x4mm2 cable with these connectors and pick one phase. I wish they had two more terminals without connection to the inverter, just to forward the phases that I don't want to use in this particular location to the next. So I still need to make a junction somewhere in the vicinity where I go from three phases to one phase.

- The lid attaches using clips, rather than screws. You need a special tool to open them and as the plastic ages the clips will probably break.

- They also use clips to clip the connector from the inverter into the T-piece. Same logic as before, plastic ages and these things need to last 25-30 years and survive the occasional rebuilt/maintenance. To me the recessed clip of the BC-01 seemed designed in a much more long-lasting way.

That is why I dislike them. But I understand that this might be a matter of personal taste :)

P.S. This particular discussion exceeded my level of Dutch. Hope it's clear in English, too :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
argafal schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 21:31:
[...]
- It is difficult to properly tighten the terminal screws with the right torque. The metal terminals tilt up or down between the thin plastic holders when pushing on them. In my eyes it's not a well thought out design, the support underneath is lacking. I often feel I'd want to have three hands to cable these T-connectors up.

- The way the terminals sit in the plastic housing makes it hard to see if the entire length of stripped copper went into the right place and far enough into the terminal.
Lift the strip out of the plastic housing to connect the cable.
P.S. This particular discussion exceeded my level of Dutch. Hope it's clear in English, too :)
No problem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
moet ik nu deze beide bij de energy dashboard er bij laten staan of 1 weghalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
Maxwp schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 23:02:
moet ik nu deze beide bij de energy dashboard er bij laten staan of 1 weghalen?

alleen total production laten staan. HA rekent met het verschil dus dan gaat het goed.
vooral ook omdat de today production soms de mist in gaat. total production is only increasing.

edit: als je ze beide hebt toegevoegd, dan heb je nu 2 production devices staan in home Assistant. ej dus dubbele opbrengst.

[ Voor 24% gewijzigd door mjjveldt op 25-03-2023 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
mjjveldt schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 09:04:
[...]

alleen total production laten staan. HA rekent met het verschil dus dan gaat het goed.
vooral ook omdat de today production soms de mist in gaat. total production is only increasing.

edit: als je ze beide hebt toegevoegd, dan heb je nu 2 production devices staan in home Assistant. ej dus dubbele opbrengst.
ok oepss

ik zag vanmorgen dat hij zoals wel verwacht beide bij elkaar op telde dus had dubbel zonne energy ;-)
ik heb de today laten staan omdat dan elke dag deze erbij komt
maar goed even kijken hoe het er morgen uit ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youock
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-04 12:59
Ik heb een Hoymiles DTU pro S gekocht.

Via Ethernet kabel gaat alles goed. Maar nu wil ik de DTU met het Wi-Fi netwerk laten verbinden. Ik zie wel het netwerk DTUP-xxxxxxxx echter heb ik geen idee wat het wachtwoord is? Iemand een idee wat het default wachtwoord is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@youock Google "hoymiles dtu pro s default password" ;)

En vervolgens vind je het antwoord in de manual:
https://www.hoymiles.com/...-4G_Global_EN_V202203.pdf

spoiler:
"... Select the DTU’s wireless network and click “Connect”. (The network name of the DTU consists of
DTUP and product serial number, and is password-free by default.)"

[ Voor 15% gewijzigd door ehtweak op 26-03-2023 15:32 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youock
@ehtweak Dit heb ik uiteraard gezien. Maar zoals ze daar aangeven is de DTU by default password-free. Maar bij mij moet ik toch echt een wachtwoord invoeren om met het netwerk te verbinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@youock Heb je wel een 'vers' exemplaar uit de doos? Of is 'ie wellicht al eens eerder gebruikt?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youock
@ehtweak
Ja heb hem nieuw gekocht bij Solarchamp.
Heb hun ook een mail gestuurd. Lijkt er inderdaad op dat die al een keer gebruikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-04 11:41
@Robbie-1
https://www.elektramat.nl...-met-mc4-connectoren/6mm/
MC4 voor de panelen. 1, 2 of 5m.

Je kunt ze zelf maken, maar de kans dat er dan één slechte tussen zit is groter.
Dat is de meest voorkomende oorzaak van brand (vlamboog).
Als je er van overtuigd bent dat jij dat goed zal doen en het juiste gereedschap gebruikt is die kans kleiner.

https://www.elektramat.nl...bel-h07rnf-3x6-per-meter/
Voor de Trunk kabels.
Ik heb 4mm2 gebruikt, maar heb maar 1 HMS2000-4T. Op de meegeleverde T-connector gaat 4mm2 er met een draadhuls er precies in. Dus 6mm2 zou er dan zonder draadhulsjes in moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 26-05 07:58
@PCan
Thanks,

Ik ga dat nog wel even bekijken, het ligt een beetje aan de overkapping die ik maak.
Ik ga denk ik voor de HMS-2000, maar krijg dan natuurlijk langs de balken aan het eind wel 8 DC kabels, voordat ik bij de omvormer ben.
Hoe dik is de draad die aan de omvormer zelf zit? Lijkt me niet nodig om met 6mm2 te werken, als er aan de omvormer b.v. 4 mm2 zit.
Ik was van plan om een goede MC4 tang te kopen, dan kan ik de draden desnoods met een klein gaatje door een balk boren. Het is meer een praktisch verhaal.
Meestal ga ik een dimensie boven de theorie zitten, dus 6mm2, maar ik wil de draden netjes wegwerken, en om dat het maar om de stroom per paneel gaat, zou dat met 4mm2 toch goed moeten komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hencou
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08-06 21:52
youock schreef op zondag 26 maart 2023 @ 16:04:
@ehtweak Dit heb ik uiteraard gezien. Maar zoals ze daar aangeven is de DTU by default password-free. Maar bij mij moet ik toch echt een wachtwoord invoeren om met het netwerk te verbinden..
Er zit een reset knopje op, wanneer je 20 sec dat met een speld oid ingedrukt houd wordt de unit gereset en zou dus ook het wifi wachtwoord gereset moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
@Robbie-1 Zijn standaard MC4 kabels, die zijn volgens mij 6mm2. Maakt voor de dikte niet zoveel uit.
Als je losse MC4 stekers koopt moet daar dus ook 6mm2 in.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat je geen zend-lussen maakt die je WiFi of die van de buren stoort (elektromagnetische inductie/ interferentie). Dit is voor de DC kant.

Ik had het over de AC kant, de verbindingen tussen de omvormers met neopreen kabels.
Als je meerdere omvormers door gaat lussen op de T-connectoren komt daar telkens de stroom van de vorige omvormer(s) bij. Bij 230VAC is dat telkens 8,7 Ampère max per omvormer. (2kW).

Bij mij ligt het volgens afbeelding. Met tyraps aan de panelen vast. Onder de panelen heb ik polycarbonaat.
De rails zit op stokschroeven.

Voor wie dat vroeg: De panelen en omvormers koop je sinds 1 januari 2023 zonder BTW.
Daarvoor moest je dit terugvragen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hWIz6i1U4bcXx3ANGl61oaZtUXU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pjcFKHR7jyUEQ2ejyFM8EVyf.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie-1
Ik heb de panelen er nog niet ingetekend, maar hier een tekening van het houtwerk.
Rechts onder het blauwe dak, komt een dicht gedeelte, daar wil ik de 4 omvormers aan de linkerwand plaatsen.
Volgens een eerder genoemde tip, ga ik op deze overkapping (er komt later nog een soort tuinhuisje bij met 12 panelen) 15 panelen leggen. helaas heb ik er 5 naast elkaar, en geen 4, dan kwam het allemaal wat beter uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3s_0XRzy0d_aO84sp77Q-7mH0rg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JUFUxPo0cvGbnu89eBq7R2OI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
waarom niet de omvormers onder de panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
mjjveldt schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 09:04:
[...]

moet dus "Hoymiles PV total_production" zijn want vreemd genoeg aan het einde van de dag geeft hij ineens de totale prodcutie ( zo lijkt het ) van de dag in eens in de charts weer.
dus dan maar Hoymiles PV total_production

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
PCan schreef op zondag 26 maart 2023 @ 20:22:
@Robbie-1
https://www.elektramat.nl...-met-mc4-connectoren/6mm/
MC4 voor de panelen. 1, 2 of 5m.

Je kunt ze zelf maken, maar de kans dat er dan één slechte tussen zit is groter.
Dat is de meest voorkomende oorzaak van brand (vlamboog).
Als je er van overtuigd bent dat jij dat goed zal doen en het juiste gereedschap gebruikt is die kans kleiner.

https://www.elektramat.nl...bel-h07rnf-3x6-per-meter/
Voor de Trunk kabels.
Ik heb 4mm2 gebruikt, maar heb maar 1 HMS2000-4T. Op de meegeleverde T-connector gaat 4mm2 er met een draadhuls er precies in. Dus 6mm2 zou er dan zonder draadhulsjes in moeten.
vlagbogen bij 40volt lage voltage zoals met micro omvormers lijk m eniet zo heel erg
dat probleem zie je pas bij 400volt dc etc in string systemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbie-1
waarom niet de omvormers onder de panelen?
Het zijn Bifacial panelen, dus je kijkt er ook vanaf de onderkant tegenaan.
Ik wil dat graag zo netjes mogelijk, en die omvormers zijn dan wel micro, maar toch nog redelijk aan de maat.
Ik wil de draden dan ook ze veel mogelijk wegwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
@Maxwp Je zal gelijk hebben, maar bij een slechte verbinding zal het paneel slecht of niet functioneren.

Echter, bij de HMS2000-4T kan het input voltage variëren van 4 tot 60 VDC, met een input current (A) van 4x14A.
Een slecht gemonteerde MC4 connector kan ook daarbij gaan vonken. Als er geen brandbare materialen in de buurt zijn zal hij alleen zichzelf vernielen. Hout van een veranda zal niet zo snel branden, tenzij er een laag brandbare verf op zit. Maar ik zou het er niet op aan laten komen.
https://www.solar-bouwmar...-dc-spanning/brandgevaar/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
PCan schreef op zondag 26 maart 2023 @ 22:32:
@Maxwp Je zal gelijk hebben, maar bij een slechte verbinding zal het paneel slecht of niet functioneren.

Echter, bij de HMS2000-4T kan het input voltage variëren van 4 tot 60 VDC, met een input current (A) van 4x14A.
Een slecht gemonteerde MC4 connector kan ook daarbij gaan vonken. Als er geen brandbare materialen in de buurt zijn zal hij alleen zichzelf vernielen. Hout van een veranda zal niet zo snel branden, tenzij er een laag brandbare verf op zit. Maar ik zou het er niet op aan laten komen.
https://www.solar-bouwmar...-dc-spanning/brandgevaar/
uit je eigen link
"Micro Omvormers zijn de veiligste oplossing!
Het enige wondermiddel tegen deze (de meest voorkomende) vorm van brand bij zonnepanelen is het gebruik van micro-omvormers. Hier wordt de spanning en het vermogen van ieder zonnepaneel afzonderlijk (32 Volt en 330 Watt) direct achter het zonnepaneel omgevormd tot een veilige 230 Volt wisselspanning zoals we overal in huis gebruiken. Gaat er alsnog iets mis? Dan schakelt de aardlekautomaat in de meterkast uit en is het volledige systeem op het dak spanningsvrij. Een gevaarlijke vlamboog is uitgesloten bij het gebruik van micro-omvormers."
(y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCan
@Maxwp Klopt ws geen vlamboog, behalve bij strings.
Maar daarom kan zwakstroom nog wel vonken bij een slechte verbinding.
Meestal kan je er moeilijk bij en moet je het paneel demonteren om zo'n connector te (laten) repareren.
Verlengkabels verhogen dat risico.
Op een schuin dak is dat extra problematisch. Je hebt niet altijd een steiger bij de hand.
Dus, mijn advies is om zorgvuldig met het monteren van MC4 connectoren om te gaan. Dat kan je veel problemen en geld schelen. Ook bij Micro-omvormers.

Misschien ver gezocht, maar wat te denken van een vogelnest met strootjes en takjes onder een paneel met vonkende connector? Ze je vaak bij pannendaken, maar ook bij platte daken met frames zonder vogelwering.

[ Voor 17% gewijzigd door PCan op 26-03-2023 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie-1
Hoe werkt dat met de Hoymiles accounts?

Ik las ergens dat je voor specifieke instellingen een "installatie account" moet aanvragen bij de leverancier?
Ik ga alles zelf installeren, is dat dan een probleem, of kan ik zo'n account gewoon aanvragen?

Klopt het dat de MHS serie nog niet gecertificeerd is voor de Nederlandse markt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
@Robbie-1
Als je een omvormer of DTU koopt bij bijvoorbeeld solarchamp.eu kan je hen om een gebruikersnaam en wachtwoord vragen. Dat wachtwoord kan je later zelf aanpassen. Werk alleen met het installer account. Het eindgebruiker account is onhandig en beperkt.
Bij je documentatie die bij het apparaat geleverd wordt, zit een QR-code voor App downloaden.
De web versie zit hier https://global.hoymiles.c...ion/view/detail?id=681940

Hier kan je alle documenten vinden, sommige (keuze) in het Nederlands.
https://www.hoymiles.com/resources/download/

P.s. Vandaag voor Maart de >100kWh gepasseerd.

1,52 kW (1,84 max) = 83%

[ Voor 25% gewijzigd door PCan op 27-03-2023 13:29 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 28-03 12:27
Ik heb een nieuwe offerte gekregen van mijn zonnepanelen installateur.

Ter info:
Ik heb een 3 fase voorbereide groepenkast op een nu nog 1x35A hoofdaanluiting.
De panelen zouden in eerste instantie 1 fase aangesloten worden op 25A aardlekautomaat met 3 aderige YMVK naar het dak.

Ik heb nu gevraagd of ze het willen aansluiten met 5 aderige YMVK zodat het verdeeld kan worden over de 3 fase. Dit doen ze met een tijdelijke brug.

In de offerte bieden ze dit nu aan en hebben de 1 fase 25A aardlekautomaat vervangen voor een 3 fase 16A aardlekautomaat.

Ik vraag me af:
  • Is dit logisch?
  • Ik krijg 12 panelen van 405 wp. Is dit dan wel goed gezekerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:42
@Paterman Dat met die brug is voor nu een prima oplossing. 4 x 405W is bij 230V: ruim 7A. Keer 3 is ruim 21A. Dat kan dus gewoon op je 25A aansluiting teruggeleverd worden. Was daar nog ergens qua regelgeving niet een beperking van 16 of 25A?

[ Voor 4% gewijzigd door SkiFan op 27-03-2023 13:25 ]

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Van die beperking weet ik niks.

Maar snap jij waarom het PV systeem nu op 3 fase 16A aardlekautomaat word aangesloten i.p.v. een 1 fase 25A? Daar klapt die dan doorheen. Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
3x7A per ader/fase via 3x16A. Kirchhoff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
@PCan

Ik ben niet zo technisch. Kan je het bovenstaande uitleggen?
Als die 3 fase 16A aardlekautomaat maar werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
mjjveldt schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:35:
Welke foutmeldingen krijg je @Maxwp

Ik heb het hier zo ingeregeld:
- Home assistant
- Hacs
- Deze / integration toegevoegd: https://github.com/ArekKu...Plant-DTU-Pro/tree/v0.4.0
En in mijn config dit:
-
[...]
is dat 1 min interval dus de info word per min uitgelezen?
heb het nu op 30 staan dus elke 30 sec maar wil het zo snel mogelijk hebben eigenlijk dus wilde het op 2 zetten
of zijn daarbij ervaringen dat het dan stil komt te liggen de dtu dat niet zo leuk vind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
PCan schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:33:
@Robbie-1
Als je een omvormer of DTU koopt bij bijvoorbeeld solarchamp.eu kan je hen om een gebruikersnaam en wachtwoord vragen. Dat wachtwoord kan je later zelf aanpassen. Werk alleen met het installer account. Het eindgebruiker account is onhandig en beperkt.
Bij je documentatie die bij het apparaat geleverd wordt, zit een QR-code voor App downloaden.
De web versie zit hier https://global.hoymiles.c...ion/view/detail?id=681940

Hier kan je alle documenten vinden, sommige (keuze) in het Nederlands.
https://www.hoymiles.com/resources/download/

P.s. Vandaag voor Maart de >100kWh gepasseerd.

1,52 kW (1,84 max) = 83%
hoeveel panelen en wp?
hier nu voor maart 157.39 kWh gedaan d:)b
8 panelen 3400 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:42
3 x 16A is prima, de brug komt vanaf de primair gezien voor de aardlek. Per 'fase' voed je dus niet meer dan 7A in.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
@Paterman Ja, beetje flauw van mij.
Als ik me niet vergis heb je 12 panelen, waarvan je er telkens 4 op één micro omvormer zet.
4x 405Wp = 1620 Watt.
1620W / 230VAC = 7 Ampère per ader (fase).

1620 Watt zou ik op een HMS1800-4T zetten, maar HMS2000-4T is ook prima. Qua prijs bijna zelfde.
In dat geval zou ik uitgaan van 7,83A voor de 1800 of 8,7A voor de 2000 per fase (ader).

Je hebt een kabel met 5 aders nodig (2,5mm2).
3x fase,
1x nul en
1x aarde.

De drie fasedraden en de nul vanaf het dak, sluit je aan op de ingaande klemmen van je aardlekautomaat.
De aarde op de aardrail bovenin je groepenkast.

De uitgaande 3 fase klemmen van de automaat, dus NIET de nul, worden ergens met elkaar doorverbonden naar de ene fase ader van de voeding. Als je niets verbruikt in huis, komt daar 21A op te staan.
De nul op de nul rails en vandaar op de voeding.

In theorie kan je dus bij volle zon tot 21A + 35A = 56 Ampère aan stroom afnemen tot je hoofdzekering eruit gaat. De bedrading in je groepenkast moet daar tegen kunnen. En dan specifiek vanaf de doorverbinding van de 3 fasen, naar de voedingsaansluiting van de netbeheerder. De draden vanaf je meter (netbeheerder) zullen waarschijnlijk 10mm2 zijn. De draden op de 1 fase voedingsklem zou ik minimaal 6mm2 maken.

Goed, je mag dus maximaal 3x16 Ampère op je aardlekautomaat aansluiten. In dit verhaal kom je niet verder dan 3x 8,7A. In jouw geval zelfs niet verder dan 3x 7A. Dus is de automaat ruim voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
@PCan

Bedankt voor de uitgebreide info. Er komen bij mij trouwens HMS 1600 inverters op het dak. Moet toch ook kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
@Maxwp klopt ik het inderdaad minuut, maar zelfs dat lijkt nog te snel, want de micro omvormers lijken niet zo vaak te updaten. Ik heb hem zojuist aangepast naar 2 minuten.

nooit geprobeert hoe snel het kan voordat de dtu omvalt, ik ben benieuwd :-) .

Wat ben je van plan met de data dat je het bijna real-time wil gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
@Paterman Ja de HMS1600 kan ook, maar dan ben je beperkt tot maximaal 1440W continue output.
https://www.hoymiles.com/...hms-1600-1800-2000-4t-na/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
@PCan

HMS 1600 is inderdaad max 1440 VA. Met 3 inverters zou dat max op 4320W komen.
HMS 1800 is max 1660 VA en zou komen op 4980W. In de praktijk haal je deze waardes niet eens.

Met 12 panelen van 405 wp zou ik max op 4860W.

Snap dat het mooi is om het maximale uit je zonnepanelen te halen. Dan zijn die HMS 1800 inverters een beetje overkill toch?

Wat vinden andere hiervan?

[ Voor 31% gewijzigd door Paterman op 28-03-2023 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
mjjveldt schreef op maandag 27 maart 2023 @ 18:58:
@Maxwp klopt ik het inderdaad minuut, maar zelfs dat lijkt nog te snel, want de micro omvormers lijken niet zo vaak te updaten. Ik heb hem zojuist aangepast naar 2 minuten.

nooit geprobeert hoe snel het kan voordat de dtu omvalt, ik ben benieuwd :-) .

Wat ben je van plan met de data dat je het bijna real-time wil gebruiken?
dat is natuurlijk belangijk straks bij het niet meer kunnen salderen
dan gaat er een boiler aan met vat om de cv water voor te verwarmen en zo

edit
dat kan natuurlijk ook met de p1 valt me binnen ;-)
vind het gewoon mooi om te zien hoeveel watt ik doe ;-)

[ Voor 9% gewijzigd door Maxwp op 28-03-2023 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
@Paterman
Kijk je naar gemiddelde geschikte zonnepanelen dan zou;

HMS-1600-4T gemiddeld paneel 430Wp
HMS-1800-4T gemiddeld paneel 480Wp
HMS-2000-4T gemiddeld paneel 535Wp
De 1800 was niet verkrijgbaar toen ik mijn panelen kocht.

Mijn panelen zijn 460Wp at NOCT 348W. (4x = 1392W) mijn piek tot nu is 1520W (83%).
Ik zou nu gaan voor de 550Wp panelen at NOCT 416W. (83% = 456,5W)
Dus prijs en beschikbaarheid tellen ook mee.
Voor jouw panelen is de 1600 ws toch prima.

Mijn huidige softwareversie Micro;
TypeMicro SN116480152885 Creation Time2022-10-28 08:57:29 (UTC+01)
ModelHMS-2000-4T Hardware Ver.H00.04.00 Software Ver.V01.00.12
Heb vanmorgen de DTU-Lite-S geupdated naar 03.08 (van 03.07).

Maar kan geen manier vinden om de firmware van de Micro te updaten.
Hij werkt verder prima, maar welke software hebben jullie?

[ Voor 28% gewijzigd door PCan op 28-03-2023 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
@PCan

Ik bracht me al aan het twijfelen ;)

Maar ik snap wat je zegt. Maar dan laat ik het zo en kies ik die HMS1600. Ook geen slecht keuze toch?
En in de praktijk haal ik toch waarschijnlijk niet die opbrengst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Paterman schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:29:
Van die beperking weet ik niks.

Maar snap jij waarom het PV systeem nu op 3 fase 16A aardlekautomaat word aangesloten i.p.v. een 1 fase 25A? Daar klapt die dan doorheen. Of zie ik dat verkeerd?
Een 16A drie-fasen automaat heeft per fase een beveiliging van 16A. Bij een keurige verdeling van de inverters over de fases (zoals bij jou), zou je kunnen zeggen dat de maximale stroom driemaal 16A = 48A is. Dus, nee, die klapt er niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Ik had al eerder een paar vragen over die kWh meters gesteld.
In eerste instantie ging ik voor de Chint kWh meter die ik dan laat plaatsen na de hoofdschakelaar en koppel met een RS485 kabel koppel aan de Hoymiles DTU-Pro-S. De meter rekent dan zelf uit het verbruik, consumptie etc. Voordeel is dat alles in 1 omgeving samenkomt.

Tevens heb ik dus ook de HomeWizard P1 meter en daarvan heb je natuurlijk ook de kWh meter. Echter sluit je deze niet aan de Hoymiles DTU-Pro-S.

Om een lang verhaal kort te maken. Ik vraag me dus af of je beide systemen (Hoymiles of HomeWizard) kan implementeren in een SmartHome platform als Homey of Home Assistent.

Mijn voorkeur gaat uit naar Homey. Maar dat is een hele andere discussie voor in een andere topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Als je home assistant (of homey, maar die ken ik niet) gaat gebruiken dan kun je de Chint weglaten. Is ook al eerder aangegeven. ;)

Er zijn integraties voor de Hoymiles DTU in Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Als je OpenDTU inzet in combinatie met Home Assistant, kun je ook de DTU-Pro-S weglaten. Maar de versie van OpenDTU voor de HMS series inverters zijn nog in een vroege beta-versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie-1
Nog twee vragen heb ik:

Ik hoor van de leverancier dat de HMS-2000 nog niet in Nederland gecertificeerd is?

Volgens Hoymiles zelf, kun je het totale vermogen alleen per "plant" begrenzen.
Dat kan toch gewoon per omvormer?
Of moet ik in dit geval per fase b.v. een Plant aanmaken? Dat werkt toch wel?
Ik krijg uiteindelijke 7 stuks HMS-2000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argafal
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 05-06 21:54
Robbie-1 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:27:
Ik hoor van de leverancier dat de HMS-2000 nog niet in Nederland gecertificeerd is?
Correct.
De limiet die op één omvormer wordt toegepast, wordt gelijkelijk verdeeld over al zijn ingangen. Als je een HMS2000 beperkt tot 1000W, krijgt elke ingang een limiet van 250W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
@Hermarcel
Er zijn integraties voor de Hoymiles DTU in Home Assistant
.

Hoymiles werkt toch niet met Zigbee protocol maar met Modbus.

Dat van het weglaten van die Chint kWh meter heb ik ff gemist 8)7

Hoe zat dat ook alweer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
@Hermarcel

Thanks. Hoe heb je die links zo snel geregeld?

Ik heb ze gelezen. Alleen dat stukje dat ik die Chint meter helemaal kan weglaten snap ik niet helemaal.

Bedoel je dat je de DTU en HomeWizard samen kan brengen in Home Assistent
Zal wel aan mij liggen :P

Heeft er iemand toevallig al Hoymiles DTU S Pro & HomeWizard kunnen integreren in Homey?

Volgens mij werkt HomeWizard niet op de gratis versie van Homey!

[ Voor 78% gewijzigd door Paterman op 28-03-2023 15:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:45
@PCan die van mij icm DTU-Pro-s:
ModelHMS-2000-4T Hardware Ver.H00.04.00 Software Ver.V01.00.14

Weet niet of dit de laatste versie is, systeem is geplaatst in Januari dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
argafal schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:46:
[...]

Correct.

[...]

De limiet die op één omvormer wordt toegepast, wordt gelijkelijk verdeeld over al zijn ingangen. Als je een HMS2000 beperkt tot 1000W, krijgt elke ingang een limiet van 250W.
maar wat houd dit nu in het word wel massaal gerinstalleer en een nederlandse winkel mag producten niet verkopen als ze niet voldoen?
is het nog maar een formaliteit en waarom duurt dat in nl zo lang ? in .de is het toch al goed gekeurd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Robbie-1 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:27:
Nog twee vragen heb ik:

De HMS serie is in Duitsland gecertificeerd en daarmee in elke EU land bruikbaar.

Elke inverter kan afzonderlijk gelimiteerd worden, maar Hoymiles levert via de DTU alleen de middelen om de hele plant te limiteren.
Drie plants kan, maar dan heb je wel drie DTU's nodig.
Het lijkt erop dat de OpenDTU die in de maak is wel elke inverter apart kan limiteren, maar dat is nog niet geïmplementeerd vziw.

[ Voor 5% gewijzigd door Hermarcel op 28-03-2023 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Paterman schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 14:45:
@Hermarcel

Thanks. Hoe heb je die links zo snel geregeld?
Ik wist wat ik zocht ;)
Ik heb ze gelezen. Alleen dat stukje dat ik die Chint meter helemaal kan weglaten snap ik niet helemaal.

Bedoel je dat je de DTU en HomeWizard samen kan brengen in Home Assistent
Zal wel aan mij liggen :P
Er zijn integrations voor Home Assistant om de Hoymiles gegevens naar Home Assistant te sturen. Er zijn ook integrations om Home Wizard data naarHome Assistant te sturen.
Het combineren van die twee gegevensstromen en het fraai weergeven doe je dan in Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Thanks Hermarcel

Dan is de keuze nu Chint of HomeWizard kWh meter. Beide doen ze hetzelfde als ik ze na de hoofdschakelaar zet. Platform is alleen anders. Is dat de goede conclusie?

En:

Chint kWh meter = in Home Assistent te integreren
HomeWizard kWh meter (Eastron) = in Homey te integreren

Je hebt trouwens ook nog een kWh meter van Shelly!

Keuzestress ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Chint kWh meter integreren in Home Assistant:
Nee, dat is niet wat ik gezegd heb. Als je geen Chint neemt, maar wel een DTU hebt dan kun je de gegevens die de DTU verzamelt (vooral PV opbrengst) naar home assistant sturen.

Als je daarnaast een willekeurige kWh meter neemt als gridmeter die zijn data ook naar Home Assistant kan sturen dan heb je alle data die je nodig hebt in Home Assistant. Tenslotte geldt:
HuisConsumptie = PVopwek + GridLEvering.

Als je een slimme meter hebt, dan is het te overwegen om een P1 dongle te gebruiken als gridmeter. Is verreweg het goedkoopst en kun je zelf plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Nee, dat is niet wat ik gezegd heb. Als je geen Chint neemt, maar wel een DTU hebt dan kun je de gegevens die de DTU verzamelt (vooral PV opbrengst) naar home assistant sturen.
Bedoelde eigenlijk Chint in combinatie met de DTU.

Ik heb dus de P1 dongle van Homewizard. Homewizard is in Homey te integreren. Dus zou ik die 3 fase KWh meter van hun nemen. Dan ben ik er ook.

Dan hoeft die kWh meter denk ik ook niet net na de hoofdschakelaar geplaatst te worden zoals die Chint. Want volgens mij gaat dit allemaal over WiFi.

Wat zou jij doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Bedoelde eigenlijk Chint in combinatie met de DTU. :*)

Ik heb dus de P1 dongle van Homewizard. Homewizard is in Homey te integreren. Dus zou ik die 3 fase KWh meter van hun nemen. Dan ben ik er ook.

Dan hoeft die kWh meter denk ik ook niet net na de hoofdschakelaar geplaatst te worden zoals die Chint. Want volgens mij gaat dit allemaal over WiFi.

Wat zou jij doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjjveldt
is dat zo er zijn gewoon certificaten beschikbaar waarin aangeven wordt dat ze netjes voldoen aan de gestelde eisen (getoetst door onze oosterburen).

EU regelgeving technisch zou dat toch voldoende zijn.

mijn hms2000 draaien ModelHMS-2000-4T Hardware Ver.H00.04.00 Software Ver.V01.00.12 (geplaatst eind september 2022)

[ Voor 15% gewijzigd door mjjveldt op 28-03-2023 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
nou van het ene op het andere moment

"Entity not defined
check the integration or your configuration that provides:

sensor.hoymiles_pv_total_production"

geen gegevens meer en de entity waar de gegens op binnne moeten komen zijn ineens blijkbaar weg?
vreemd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
dtu vastgelopen vermoedelijk, of een home assistant reboot waarbij de dtu onbereikbaar was?
Gebeurde hier met de vorige dtu s software regelmatig, sinds de nieuwe niet meer ( maar mijn dtu gaat uur na zonsondergang uit, en uur voor zonsopgang aan. dus wordt dagelijks gecycled)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
@Paterman Geen Homey dus YouTube: Dit is dus hoe je NIET een smarthome bouwt - Homey Bridge Review
Dit gaat over de Bridge versie. Er is ook een Homey Pro versie die ook zonder clouddiensten werkt.
Dus offline werkt het ook. En er komt een nieuw model uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Als je een slimme meter hebt, dan is het te overwegen om een P1 dongle te gebruiken als gridmeter. Is verreweg het goedkoopst en kun je zelf plaatsen.
Dus eigenlijk zeg je:

Als je al een HomeWizard P1 dongle hebt die de grid al meet en je gaat het integreren in HA of Homey.
Dan is een Chint kWh aan je DTU overbodig?

.....maar ga je NIET voor HA, Homey of een ander vorm van SmartHome Automation dan heb je weer wel profijt van een Chint kWh meter?

Wat is trouwens het nut van een HomeWizard kWh als je toch al een P1 dongle hebt?
Dit even terzijde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
HomeWizard kWh meter kan je ook gebruiken op de opbrengst van de panelen te meten, icm de homewizard p1 dongle heb je dan allle data in het homewizard ecosysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Eigenlijk is het dus: Of je kiest voor Hoymiles DTU of voor HomeWizard.

Verschil is dat HomeWizard met grafieken werkt en Hoymiles niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
Paterman schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:53:
Eigenlijk is het dus: Of je kiest voor Hoymiles DTU of voor HomeWizard.

Verschil is dat HomeWizard met grafieken werkt en Hoymiles niet.
Of Home Assistant, of Domoticz, of een ander systeem. De keuze is reuze. Maar allemaal vragen ze dus een investering. En hebben andere mogelijkheiden, voordelen en nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Wat zou jij kiezen?

Ik ben nogal visueel (grafisch) ingesteld! :P

[ Voor 56% gewijzigd door Paterman op 29-03-2023 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
Als echte liefhebber van tweaken en knutselen ben ik voor Home Assistant gegaan. Maar dat is ook omdat ik HA gekoppeld met andere systemen, (dnek aan electrisch zonnescherm, vaatwasser, HUE lampen, temperatuursensoren, cv keteldata) En de er ook dingen mee als automatisch zonnescherm in als er binnen 10 minuten regen wordt verwacht. HomeAssistant tweakers topic

Wil je de simpele oplossing, dan zou ik voor homewizard gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbie-1
De HMS-serie is in Duitsland gecertificeerd en daarmee in elke EU land bruikbaar.

Elke inverter kan afzonderlijk gelimiteerd worden, maar Hoymiles levert via de DTU alleen de middelen om de hele plant te limiteren.
Drie plants kan, maar dan heb je wel drie DTU's nodig.
Het lijkt erop dat de OpenDTU die in de maak, is wel elke inverter apart kan limiteren, maar dat is nog niet geïmplementeerd vziw.
Ik krijg net bericht van de leverancier dat de HMS-2000 op de lijst staat, dus we kunnen los.

Ik ga uiteindelijk voor de OpenDTU, maar omdat deze nog niet af is voor de HMS, toch ook maar een DTU bij bestellen.
Ik heb meende ik ergens gelezen, dat je met die DTU de max waarde inderdaad per HMS kunt invoeren, maar als je dat per Device wilt doen, dan zou je eerst een device moeten koppelen, dan de max waarde instellen, en dan weer verwijderen. Vervolgens pak je dan de volgende.
Ik meende dit op een Oostenrijks filmpje gezien te hebben, daar vertelt de Oostenrijkse installateur dat ze met hun DTU dit voor de klant kunnen instellen als deze zelf geen DTU heeft.

Zo heb ik het tenminste begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Homey kan dat alles toch ook. Is veel simpeler toch. Met HA heb je veel meer kennis van scripts nodig toch? Maar kwa tweaken zal je wel gelijk hebben. Ik heb een zwager die HA draait. Ik ga eens kijken bij hem. En YouTube is m'n beste vriend na Tweakers dan! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Robbie-1 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 17:14:
[...]
Ik heb meende ik ergens gelezen, dat je met die DTU de max waarde inderdaad per HMS kunt invoeren, maar als je dat per Device wilt doen, dan zou je eerst een device moeten koppelen, dan de max waarde instellen, en dan weer verwijderen. Vervolgens pak je dan de volgende.
Ik meende dit op een Oostenrijks filmpje gezien te hebben, daar vertelt de Oostenrijkse installateur dat ze met hun DTU dit voor de klant kunnen instellen als deze zelf geen DTU heeft.

Link naar het filmpje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 08:37

JWT

Halen jullie nu per ingang ook substantieel meer dan 350w, voor langere tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
als iemand hier een hoymiles omvormer koopt wat komt daar dan normaal gezien bij?
een koppel blokje waar je de omvormer ( hms serie ) op insteekt en zelf je stroomkabel op aansluit en eventueel kan doorkoppelen?
ook nog een dikke 2,5mm kabel om daarop aan te sluiten naar een lasdoor
verder geen schroeven of wel om hem te bevestigen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mjjveldt
Maxwp schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:08:
als iemand hier een hoymiles omvormer koopt wat komt daar dan normaal gezien bij?
een koppel blokje waar je de omvormer ( hms serie ) op insteekt en zelf je stroomkabel op aansluit en eventueel kan doorkoppelen?
ook nog een dikke 2,5mm kabel om daarop aan te sluiten naar een lasdoor
verder geen schroeven of wel om hem te bevestigen
Wat wel / niet geleverd wordt:
  • De HMS wordt afhankelijk van de leverancier geleverd met of zonder het koppelstuk voor het maken van de trunkkabel (solarchamp wel) De koppelstukken worden ook met een eindstop geleverd standaard.
  • Het loskoppeltooltje wordt niet meegeleverd, maar die wil ik wel met de post opsturen als je hem weer terugstuurt daarna ;-).
  • ook verlenging van de dc kabels wordt niet meegeleverd
  • ymvk kabel is nodig inderdaad voor het maken van de trunkkabel, of dat 2,5mm of 4mm moet zijn is afhankelijk van de lengte, belasting etc. Wordt niet meegeleverd
  • werkschakelaar zou ik altijd aanraden, wordt niet meegeleverd (ik heb de mijne binnen gemonteerd vlak nadat de trunkkabel binnen is
  • schroeven voor montage van omvormer aan montagesysteem komen er niet standaard bij
  • vergeet de potentiaalvereffening niet
JWT schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 16:49:
Nog niet, maar dat is meer een kwestie van orientatie voor mij nog (13 graden hoek)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-c5JwMRgX0B9PV4xxv09NyC3BCU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4ZpQns30b8wRh4wERwvOyNQb.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door mjjveldt op 30-03-2023 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
mjjveldt schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:26:
[...]

Wat wel / niet geleverd wordt:
  • De HMS wordt afhankelijk van de leverancier geleverd met of zonder het koppelstuk voor het maken van de trunkkabel (solarchamp wel) De koppelstukken worden ook met een eindstop geleverd standaard.
  • Het loskoppeltooltje wordt niet meegeleverd, maar die wil ik wel met de post opsturen als je hem weer terugstuurt daarna ;-).
  • ook verlenging van de dc kabels wordt niet meegeleverd
  • ymvk kabel is nodig inderdaad voor het maken van de trunkkabel, of dat 2,5mm of 4mm moet zijn is afhankelijk van de lengte, belasting etc. Wordt niet meegeleverd
  • werkschakelaar zou ik altijd aanraden, wordt niet meegeleverd (ik heb de mijne binnen gemonteerd vlak nadat de trunkkabel binnen is
  • schroeven voor montage van omvormer aan montagesysteem komen er niet standaard bij
  • vergeet de potentiaalvereffening niet
[...]

Nog niet, maar dat is meer een kwestie van orientatie voor mij nog (13 graden hoek)
[Afbeelding]
heb kunstof bakken dus die potentiaal niet nodig.
thx for the info btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Robbie-1 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 17:14:
[...]

Ik krijg net bericht van de leverancier dat de HMS-2000 op de lijst staat, dus we kunnen los.

Ik ga uiteindelijk voor de OpenDTU, maar omdat deze nog niet af is voor de HMS, toch ook maar een DTU bij bestellen.

helemaal top heb het niet uitgeprobeerd en hij ( ze ) staan er nu bij in de lijst.
alles netjes aangepast gelijk TOP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
JWT schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 16:49:
mijn 425 watt panelen hebben vandaag ( 30e ) al 440 wat gedaan piek.
dus netjes!
mijn oude 195wp panelen deden vandaag nog 250 watt 8)7 8)7 _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PCan
Ook https://www.solar-bouwmarkt.nl/omvormers/hoymiles/ heeft hoymiles ontdekt en claimt op Youtube de eerste in NL te zijn. (onzin).
Niet op de website, maar op youtube wordt de https://www.hoymiles.com/products/microinverter/three-phase/ getoond.

YouTube: Hoymiles micro-omvormers. De introductie op de Nederlandse markt doo...
Echter, om wat te noemen, de HMS-2000-4T is €31,- duurder bij Solar Bouwmarkt dan bij Solarchamp.eu

Niet zoeken naar BTW, want dat hoeven we niet meer te betalen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjjveldt
Paar euro duurder, maar wel groter assortiment panelen, meer Hoymiles omvormers -> meer gezelligheid in dit topic. Solar bouwmarkt heeft wel een beetje nare bijsmaak gezien de oorsprong met solar outlet.

[ Voor 24% gewijzigd door mjjveldt op 31-03-2023 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
mjjveldt schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 16:41:
Paar euro duurder, maar wel groter assortiment panelen, meer Hoymiles omvormers -> meer gezelligheid in dit topic. Solar bouwmarkt heeft wel een beetje nare bijsmaak gezien de oorsprong met solar outlet.
dat is een heftig stukje tekst op de site

---

Let op! Solar Bouwmarkt is niet hetzelfde bedrijf als Solar Outlet!

Solar Outlet is al sinds 2017 dé webshop voor de doe-het-zelver en de installateur met de beste prijzen in de markt.

De persoon achter Solar Bouwmarkt was initieel werkzaam bij Solar Outlet als beheerder van de webshop, maar is terwijl hij in dienst was bij Solar Outlet Solar Bouwmarkt begonnen met alle kennis die hij vergaard heeft bij Solar Outlet.

Waarom kiezen voor Solar Outlet

De beste prijzen;
fantastische reviews (Trusted Shops, Google);
snelle levering;
alle kennis in huis.

Laat je niet in de maling nemen, Solar Bouwmarkt is geen Solar Outlet. Vergelijk de prijzen maar.

--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
Niet de schoonheidsprijs, helemaal eens.
Maar in het bedrijfsleven is lang niet alles koek en ei.
Terug naar Hoymiles

Ik vind maart 2023 een tegenvallende maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 08:37

JWT

Snap het bericht ook niet, in de it zie je niet anders dan dat mensen na een tijdje voor zichzelf beginnen.

Afgezien van onzin 'we zijn de eerste ' best informatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
Maart was een grillige maand, maar leverde bijna €50,- op.
Kijken wat April gaat doen.

(Gegevens geïmporteerd vanuit Hoymiles installer app als CSV bestand en omgezet naar Excel).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9T4HoOPfS2XfTNC6Q8gDx5hNzqo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I1wc3FUNSDigQ911NmB1Twy5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yusty68
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 03-04-2023
Hallo Tweakers,

Ik heb als leek (ben een vrouw he ;) ) nog een groen vinkje nodig over de aanschaf van een set zonnepanelen. Ik ken Enphase, maar kwam nu ook Hoymiles tegen. Gelukkig vond ik deze topic en dacht ik gooi even mijn vraag erin!

8 Longi Solar Mono 405 full black
2 Hoymiles HM-1500N Micro Inverter
1 Hoymiles Wi-Fi data Transfer Unit

Deze komen op een schuin dak te liggen die op het zuiden ligt, dus volop zon de hele dag (als het niet regent zoals vandaag).

Graag jullie mening!

PS Er komt nog een nieuwe fase 1 in de meterkast, want volgens kennis is die van ons verouderd.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/klEoTApQqq5ohjJf93wOdkngpNg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vgIuGAwOWriZRPpAM3lImb3D.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCan
@Yusty68
De https://www.solarchamp.eu...ymiles%20hms-2000-4t.html is de goedkoopste en vanaf 400Wp. Heb je er 2 van nodig en wellicht wat verlengkabels.
Deze DTU is goedkoper en werkt uitstekend met de HMS omvormer. https://www.solarchamp.eu...onitoring-dtu-lite-s.html

Panelen kan je eigenlijk weinig fout mee doen, maar je hebt ze ook van 550Wp (JA-Solar). Die zijn alleen veel groter (+/- 1,14x2,30m). De HMS 2000 kan ze allemaal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:16
Ik ga 7 panelen op 2 hms-2000 plaatsen
Hoe kan ik de overgebleven aansluiting goed afdichten?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
BarryH schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 22:47:
Ik ga 7 panelen op 2 hms-2000 plaatsen
Hoe kan ik de overgebleven aansluiting goed afdichten?
mc4 blindkap of eindkap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
JWT schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 21:35:
Snap het bericht ook niet, in de it zie je niet anders dan dat mensen na een tijdje voor zichzelf beginnen.

Afgezien van onzin 'we zijn de eerste ' best informatief.
je leest hier selectief overheen? "De persoon achter Solar Bouwmarkt was initieel werkzaam bij Solar Outlet als beheerder van de webshop, maar is terwijl hij in dienst was bij Solar Outlet Solar Bouwmarkt begonnen met alle kennis die hij vergaard heeft bij Solar Outlet."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
PCan schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 11:22:

(Gegevens geïmporteerd vanuit Hoymiles installer app als CSV bestand en omgezet naar Excel).

[Afbeelding]
1 maart hier 9,5 maar dan 8 panelen wat dus 40 % beter zou zijn ik heb 425 en jij 460 wp
ligging is natuurlijk belangrijk maar tocg groot verschil vind ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
PCan schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 11:22:

[Afbeelding]
28 maart had ik dan weer 13,77 en jij 4.8.... vreemd zo groot is NL toch niet dat het zoveel verschilt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
Yusty68 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 14:26:
Hallo Tweakers,

Ik heb als leek (ben een vrouw he ;) ) nog een groen vinkje nodig over de aanschaf van een set zonnepanelen. Ik ken Enphase, maar kwam nu ook Hoymiles tegen. Gelukkig vond ik deze topic en dacht ik gooi even mijn vraag erin!

Deze komen op een schuin dak te liggen die op het zuiden ligt, dus volop zon de hele dag (als het niet regent zoals vandaag).

Graag jullie mening!

PS Er komt nog een nieuwe fase 1 in de meterkast, want volgens kennis is die van ons verouderd.[Afbeelding]
links is nog goed up te graden maar waarom zo oud ( rechts ) en veel nieuwer naast elkaar hangt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Yusty68 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 14:26:
Hallo Tweakers,

Graag jullie mening!

PS Er komt nog een nieuwe fase 1 in de meterkast, want volgens kennis is die van ons verouderd.[Afbeelding]
zou de hms 2000 pakken en verder kijken of de panelen groter kunnen , alles is meegenomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
zo juist hoymiles website voor bijhouden

---

503
Service Unavailable

Error Times: Sun, 02 Apr 2023 07:57:55 GMT
IP: xxxxxxx
URL: https://global.hoymiles.com/platform/station/view