@
Paterman Ja, beetje flauw van mij.
Als ik me niet vergis heb je 12 panelen, waarvan je er telkens 4 op één micro omvormer zet.
4x 405Wp = 1620 Watt.
1620W / 230VAC = 7 Ampère per ader (fase).
1620 Watt zou ik op een HMS1800-4T zetten, maar HMS2000-4T is ook prima. Qua prijs bijna zelfde.
In dat geval zou ik uitgaan van 7,83A voor de 1800 of 8,7A voor de 2000 per fase (ader).
Je hebt een kabel met 5 aders nodig (2,5mm2).
3x fase,
1x nul en
1x aarde.
De drie fasedraden en de nul vanaf het dak, sluit je aan op de ingaande klemmen van je aardlekautomaat.
De aarde op de aardrail bovenin je groepenkast.
De uitgaande 3 fase klemmen van de automaat, dus NIET de nul, worden ergens met elkaar doorverbonden naar de ene fase ader van de voeding. Als je niets verbruikt in huis, komt daar 21A op te staan.
De nul op de nul rails en vandaar op de voeding.
In theorie kan je dus bij volle zon tot 21A + 35A = 56 Ampère aan stroom afnemen tot je hoofdzekering eruit gaat. De bedrading in je groepenkast moet daar tegen kunnen. En dan specifiek vanaf de doorverbinding van de 3 fasen, naar de voedingsaansluiting van de netbeheerder. De draden vanaf je meter (netbeheerder) zullen waarschijnlijk 10mm2 zijn. De draden op de 1 fase voedingsklem zou ik minimaal 6mm2 maken.
Goed, je mag dus maximaal 3x16 Ampère op je aardlekautomaat aansluiten. In dit verhaal kom je niet verder dan 3x 8,7A. In jouw geval zelfs niet verder dan 3x 7A. Dus is de automaat ruim voldoende.