Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-04 11:41
Ja, website was er even uit. Maar doet het weer hoor.

13:44u verwacht ik de maximum opbrengst vandaag. Blijft nu nog rond de 1,3kW hangen.
Kom nog niet verder dan eerdere (13:00u) 1420 kW (355 pp 77%).
Op hoogste zonstand 1320w (330 pp 72%). Ik heb al eens 1520 (83%) gehaald.

Helaas de website van Hoymiles ligt er weer even uit. De App op de smartphone doet het wel.
Ik vermoed dat teveel mensen na al die regen willen weten wat hun panelen doen vandaag. :)

@Maxwp Ik heb 2 hoge gebouwen a/d overkant (9m = 6,5m hoger dan mijn panelen).
Daar heb ik rond 11u en 15u meeste last van in voor en najaar.

Maar denk dat de dikte van het wolkendek en waar die op welk moment vd dag blijven hangen het meeste problemen geeft.
Ik zie dat als er een gat in de wolken valt, de opbrengst piekt. Gelijkmatige zon als vandaag piekt niet. Dus denk dat bij plotselinge zon de omvormer en panelen ff doorschieten.
Daarbij registreert de DTU om het kwartier. Dat is heel lang. Of je hebt geluk dat er op dat moment veel zon staat, of je zit toevallig net onder een wolk.

Zie ook dat de temperatuur omvormer en netspanning flink oploopt. Dat zal ook effect hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qCBQYuq0tZC-_W6mxrvC4TvwELw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JivtRrS3pEUwRnCRJnh38cHH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 158% gewijzigd door PCan op 02-04-2023 14:33 . Reden: update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 28-03 12:27
Vraagje over de Hoymiles DTU S Pro:

Ik zie in de Data Sheet dat er per 15 minuten de informatie van de inverters naar de cloud word gestuurd.

Betekent dit dan ook dat je niet in real time je gegevens kan zien in de S-miles Enduser app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Vraagje over meterkast:

Hoe kan ik zien of ik een meterkast heb met een Din-rail of Bushboard zonder dat ik mijn automaten eruit moet halen?

Zie hieronder mijn meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mhslpPNkULuO7qqUqw1aEa8oTLA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Um6X6nnpUcFGh12BMCOHcuAp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/usCOkKzAFkhZadq9pg8ATI9IrKM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JcM8R71YrrXKWiiFAZCNaspi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JtzF_SGejG6JwiUzR0Jf9VtEIus=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/87EVNRwLksPedjI87gCLItOu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:40
Paterman schreef op zondag 2 april 2023 @ 20:57:
Vraagje over de Hoymiles DTU S Pro:

Ik zie in de Data Sheet dat er per 15 minuten de informatie van de inverters naar de cloud word gestuurd.

Betekent dit dan ook dat je niet in real time je gegevens kan zien in de S-miles Enduser app?
Dat kan gelukkig wel door direct te verbinden met de DTU. Dan moet je wel met de wifi van de dtu verbonden zijn.

9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Als ik de DTU met ethernet verbind is ie stabieler maar refreshed ie dus per 15 minuten?

Kan je hem dan met ethernet aansluiten en uitlezen met WiFi?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:07
Paterman schreef op zondag 2 april 2023 @ 21:02:
Vraagje over meterkast:

Hoe kan ik zien of ik een meterkast heb met een Din-rail of Bushboard zonder dat ik mijn automaten eruit moet halen?

Zie hieronder mijn meterkast:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je hebt geen busboard, echter zou ik de gehele groepenkast opnieuw laten bedraden door een elektricien.
Je interne bekabeling is maar 4m2, dit is wat aan de krappe kant.

En vraag gelijk 3 fase aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
Paterman schreef op zondag 2 april 2023 @ 21:22:
Als ik de DTU met ethernet verbind is ie stabieler maar refreshed ie dus per 15 minuten?

Kan je hem dan met ethernet aansluiten en uitlezen met WiFi?
aansluiten met ethernet en uitlezen via de wifi van de dtu kan. hoe snel de data ververst is afhankelijk van hoe vaak de omvormers nieuwe data versturen.

Het webportaal ververst elke 15 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Hoezo is 4 mm2 niet genoeg dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
@mjjveldt

Het hangt dus ook af van welke inverters er op het dak komen?

Ik krijg de HMS 1600!

Kan je überhaupt niet in realtime meekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
Paterman schreef op zondag 2 april 2023 @ 21:27:
@mjjveldt

Het hangt dus ook af van welke inverters er op het dak komen?

Ik krijg de HMS 1600!

Kan je überhaupt niet in realtime meekijken?
dat ligt aan je definitie van real-time, omvormers lijken ongeveer eens per 0-15 sec nieuwe data naar de dtu te versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Oh 0-15 seconden is anders dan 15 minuten 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ice T
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-05 14:57
Ik heb een probleem met mijn DTU-PRO-S.
Vraagje voor de ervaringsdeskundigen hier:

Sinds 4 dagen maakt deze geen enkele verbinding meer met mijn netwerk.
Ik heb hem bekabeld en via WIFI aangesloten.

Op de voorkant branden deze lampjes:
1: Continue
2&3: Snel knipperend, exact tegelijk
4: Niet

Ik heb geprobeerd de DTU te resetten met het knopje op de achterkant, maar dit lijkt niet te werken.
Ook staat er niet in de handleiding hoe dit zou moeten (kort, lang, meerdere keren?). Allemaal geprobeerd.

Iemand anders hier toevallig ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCan
@Paterman
Ben ff met de https://www.elektramat.nl...ndex/build-id/KIUWE15RFN/ aan het spelen geweest. Zie afbeelding.

Je mag ook alle installatie automaten van de afgaande groepen vervangen voor aardlekautomaten. Dan vervallen de 1 fase aardlekschakelaars.

De kookgroep heb ik vervangen voor een 3 fase kracht-aardlekautomaat. Heb je geen aparte aardlek en installatie automaat nodig, scheelt ruimte in de kast en geeft een betere verdeling van de stromen. Je hebt daarbij wel een 3-fase kookplaat nodig. Maar die zal beter functioneren.

Je 3-fase aardlek voor de afgaande groepen heb ik vervangen voor 3x 1 fase. Hierdoor zullen bij een aardlek of sluiting in één van de afgaande groepen niet ineens alle groepen uitschakelen.

Voor de PV kabel vanaf de werkschakelaar(s) omvormers boor je een gat in de zijkant onderin de kast en schroef daar een kunststof wartel in om de kabel in te voeren.

Die beltrafo mag je ook weglaten. Scheelt in het sluipverbruik. Ik heb een klik aan klik uit draadloze deurbel (Gamma) en een bijpassende drukknop met batterij op de voordeur.

Waar je de kWh meter tussen zet en of je hier iets mee gaat doen is aan jou.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oJtjkipj7p2ThAThixGgniX5Ahk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F6sSKcdA22kmPZNqWJruaRnX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door PCan op 03-04-2023 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
Ice T schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:49:

Ik heb geprobeerd de DTU te resetten met het knopje op de achterkant, maar dit lijkt niet te werken.
Ook staat er niet in de handleiding hoe dit zou moeten (kort, lang, meerdere keren?). Allemaal geprobeerd.

Nee, geen ervaring mee.
vlnr zijn de lampjes dit:
1. Power -> continu aan is goed
2. Netwerk
3. Micro omvormers
4. storingscodes

Ik zou controleren of:
- ethernet in de juiste poort zit (past in DRM en in ethernet)
- Of de DTU in de router / modem terugkomt met een ipadres
En de netwerkinstellingen opnieuw versturen naar de DTU met SMiles installer app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvinvossen
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-04 18:01
Ik zou graag de hoymiles hms1500/2000 bestellen.

Ik wil dit gebruiken icm 3x405wp panelen.
Is dit mogelijk gezien de 4 ingangen?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:46
Melvinvossen schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:19:
Ik zou graag de hoymiles hms1500/2000 bestellen.

Ik wil dit gebruiken icm 3x405wp panelen.
Is dit mogelijk gezien de 4 ingangen?

Thanks!
Ja werkt prima, wel even een blind kapje op de 4e ingangen monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:16
Had verwacht het in de search al tegen te komen maar kon het niet vinden.

Hoeveel vermogen Hoymiles micro omvormers kan je aansluiten op een 1 fase 40A aansluiting? En over hoeveel groepen in de meterkast moet je dit verdelen?

Mag je voor het vermogen gewoon gaan tot 40Ampere? En zou je dan weg komen met 5 x een HMS-1800C? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oXwRgvV8ShkxE258BXu_HUOsLKM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U8AeWq5tJUXLmgaVxXv4w6Xe.png?f=fotoalbum_large

En over hoeveel groepen zou je dit moeten aansluiten volgens de Nederlandse normen?
Neem aan dat 1 keer 40A niet zomaar mag? Maar groepen van bijvoorbeeld 40/1.6 = 25A wel? (als je kabels dik genoeg zijn).

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCan
In theorie zou je 80A (40A van de omvormer plus 40A van het net) in je groepenkast kunnen krijgen.
Dat is op het moment dat je panelen de maximale opbrengst leveren en je in huis 80A aan stroom gebruikt.
Aangezien de standaard groepenkast aders heeft van 6mm2 (max. 40A) is dat niet slim. Kans op brand is dan groot. Dus als je dan vóór je afgaande groepen een extra installatie automaat zet van 40A voorkom je dit.

Vanaf je omvormers mag max 40A komen als de kabeladers 6mm2 zijn.
Per omvormer bij 230VAC of meer, HMS-2000-4T 8,7A. Je zou er dus 40/8,7= 4 op kunnen zetten.
Echter, van Hoymiles mag je op 10AWG (6mm2) Trunkkabel maximaal 3 HMS-2000 omvormers aansluiten.
Dus maximaal 3x4 =12 Panelen per 6mm2 ader.
Pas op 12AWG is 4mm2

Hou dit maar aan, zit je wel goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XSQRmIpkjbsVoi9YVbG6mS1CreI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6HnznKbVwFBalE41tx0sfga5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02:04
PCan schreef op zondag 2 april 2023 @ 13:12:
Ja, website was er even uit. Maar doet het weer hoor.

13:44u verwacht ik de maximum opbrengst vandaag. Blijft nu nog rond de 1,3kW hangen.
Kom nog niet verder dan eerdere (13:00u) 1420 kW (355 pp 77%).
Op hoogste zonstand 1320w (330 pp 72%). Ik heb al eens 1520 (83%) gehaald.

Helaas de website van Hoymiles ligt er weer even uit. De App op de smartphone doet het wel.
Ik vermoed dat teveel mensen na al die regen willen weten wat hun panelen doen vandaag. :)

@Maxwp Ik heb 2 hoge gebouwen a/d overkant (9m = 6,5m hoger dan mijn panelen).
Daar heb ik rond 11u en 15u meeste last van in voor en najaar.

Maar denk dat de dikte van het wolkendek en waar die op welk moment vd dag blijven hangen het meeste problemen geeft.
Ik zie dat als er een gat in de wolken valt, de opbrengst piekt. Gelijkmatige zon als vandaag piekt niet. Dus denk dat bij plotselinge zon de omvormer en panelen ff doorschieten.
Daarbij registreert de DTU om het kwartier. Dat is heel lang. Of je hebt geluk dat er op dat moment veel zon staat, of je zit toevallig net onder een wolk.

Zie ook dat de temperatuur omvormer en netspanning flink oploopt. Dat zal ook effect hebben.

[Afbeelding]
het gaat wel vaak mis moet ik zeggen
gisteren ook weer was de hoymiles gewoon netjes met 3 groene lampjes niks knipperde maar moest hem wel van de stroom afhalen want kwam niks meer binnen
best vaak problemen met die dtu pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
@PCan

Bedankt voor het puzzelen.

Ik was al van plan om een ABB kast met 24 modules aan te schaffen en die naast mijn bestaande kast te plaatsen. Dan heb ik genoeg ruimte ook voor in de toekomst!

PV systeem word zowiezo over 3 fase nu verdeelt. Ik laat alles aansluiten door de installateur. Ik neem aan dat ze weten wat ze doen. Ze zijn namelijk verplicht om een goed en veilig systeem op te leveren in verband met brand.

Heb trouwens mijn groepen in kaart gebracht. Het zit hier heel raar in elkaar. Maar dat is een ander verhaal. Het werkt voor mij in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
Maxwp schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 07:46:
[...]
het gaat wel vaak mis moet ik zeggen
gisteren ook weer was de hoymiles gewoon netjes met 3 groene lampjes niks knipperde maar moest hem wel van de stroom afhalen want kwam niks meer binnen
best vaak problemen met die dtu pro
Ik moet zeggen dat met elke minuut uitlezen van de modbus ik geen problemen heb met de dtu. Gisteren even gekeken naar elke seconde de modbus uitlezen, maar dan struikelde de dtu vrij snel. (dat is met 3 hms2000 eraan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
@Paterman Wat mij lastig lijkt is dat je een 3-fase aardlek vóór je afgaande 1 fase groepen hebt zitten. Als die dus afslaat door aardlek of sluiting in een van de groepen, heb je helemaal niets meer.

@mjjveldt Zou graag meepraten, maar heb geen Pro. Even afkloppen, maar mijn DTU-lite-S werkt prima.
Wat staat er in je alarm status geschiedenis?
Je moet de ontvanger, zie voorschriften, ook niet in de buurt van andere apparatuur of wifi bronnen plaatsen. Die van mij staat aan de andere kant van de huiskamer, vlak bij het raam.

Wat ik me wel vaak afvraag bij mensen met WiFi problemen, of ze de MC4 bekabeling toevallig in lussen hebben liggen. Je ziet hieronder een voorbeeld hoe het NIET moet. De kabels vormen samen met de panelen 4x een soort zend lus die storingen kan veroorzaken op het WiFi signaal van jezelf en je buren.
Probeer je + & - DC kabels zo te leggen dat ze dicht naast elkaar liggend naar je omvormer geleid worden. Hou dus die lussen zo klein mogelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JPN9YjPb6L253-OI8H1TP4GPB1Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tKyqemPuHAUzQ1UDRpApyjZO.jpg?f=user_large

Slecht internet na zonnepanelen op dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp

heb nu ineens precies het zelfde
1 contiue en de 2 en 3 knipperen tegelijk.
lijkt me een algemeen probleem nu?
storing bij hoymiles of units die niet goed werken?

edit
website ligt er ook weer uit kan niet inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door Maxwp op 04-04-2023 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
mjjveldt schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 08:17:
[...]

Ik moet zeggen dat met elke minuut uitlezen van de modbus ik geen problemen heb met de dtu. Gisteren even gekeken naar elke seconde de modbus uitlezen, maar dan struikelde de dtu vrij snel. (dat is met 3 hms2000 eraan)
ja nu ligt alles eruit lijkt het
website down en heb zelfde probleem als persoon even hier boven. 2 gelijktijdig knipperende lampjes

edit
even gekeken vanaf een uur of 9 vanmorgen al geen modbus data meer in home assitant dus toen zal de storing zijn ontstaan

[ Voor 12% gewijzigd door Maxwp op 04-04-2023 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
website is weer online
even de dtu pro van de spanning af maar zodra hij zijn boot heeft gedaan direct die 2 rechter leds gelijk knipperen
volgens de handleiding lijkt het verbinding problemen dus zal mogelijk de connnectie met hoymiles niet werken.
hopenlijk straks opgelost dan maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp

via welke shop heb je hem gekocht
ik lees in de handleiding ook iets met dat de ID niet kloppen of zo van de micro omvormers. maar neem aan dat dit gewoon komt omdat hij deze nu niet kan controlleren omdat de verbinding niet werkt.

edit
mm wat me nu wel wat zorgen maak is dat ik lokaal geen dtu wifi meer zie
wilde even lokaal met de app inloggen om te kijken maar dat werkt ook niet
dat zou met een internet en koppeling richting hoymiles die niet werkt toch wel moeten werken.
vreemd

[ Voor 12% gewijzigd door Maxwp op 04-04-2023 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
PCan schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:44:
@Paterman Wat mij lastig lijkt is dat je een 3-fase aardlek vóór je afgaande 1 fase groepen hebt zitten. Als die dus afslaat door aardlek of sluiting in een van de groepen, heb je helemaal niets meer.

@mjjveldt Zou graag meepraten, maar heb geen Pro. Even afkloppen, maar mijn DTU-lite-S werkt prima.
Wat staat er in je alarm status geschiedenis?
Je moet de ontvanger, zie voorschriften, ook niet in de buurt van andere apparatuur of wifi bronnen plaatsen. Die van mij staat aan de andere kant van de huiskamer, vlak bij het raam.

Wat ik me wel vaak afvraag bij mensen met WiFi problemen, of ze de MC4 bekabeling toevallig in lussen hebben liggen. Je ziet hieronder een voorbeeld hoe het NIET moet. De kabels vormen samen met de panelen 4x een soort zend lus die storingen kan veroorzaken op het WiFi signaal van jezelf en je buren.
Probeer je + & - DC kabels zo te leggen dat ze dicht naast elkaar liggend naar je omvormer geleid worden. Hou dus die lussen zo klein mogelijk.

[Afbeelding]

Slecht internet na zonnepanelen op dak
Denk dat je de verkeerde gequote hebt, ik heb geen problemen (anders dan die ik zelf veroorzaakte). Maar de tips en opmerkingen zijn wel relevant voor iedereen die issues heeft om even na te lopen.

Ik zie wel meer issues lijkt het de laatste tijd gelukkig bij mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
mjjveldt schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:21:
[...]

Denk dat je de verkeerde gequote hebt, ik heb geen problemen (anders dan die ik zelf veroorzaakte). Maar de tips en opmerkingen zijn wel relevant voor iedereen die issues heeft om even na te lopen.

Ik zie wel meer issues lijkt het de laatste tijd gelukkig bij mij niet.
je kwam met een aantal oplossingen toch? denk dat ik daarop reageerde
maar hij lijkt het doet n iet eens meer de moeite om een netwerk verbinding op te zetten
de boot en gelijk die lampjes knipperen ook is de lokaal normaal aanwezige wifi om op de dtu in te loggen afwezig.
defect app? vreemd. toevallig dat iemand anders hier nu net ook over gerapporteerd

de koppeling met hoymiles zou niet van invloed moeten zijn op het wifi lokaal nog met de reportering via modbus tcp naar HA. maar ook dat werkt niet meer.

[ Voor 9% gewijzigd door Maxwp op 04-04-2023 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp

reset hier nu ook geprobeerd maar zoals je schrijft staat het niet in de manual kan het ook niet google en ook bij mijn heeft elke vorm geen effect.
zolang ingedrukt houden of ingedrukt en dan de stroom erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:14
Ik heb thuis 3fase aansluiting en wil dat mijn uitbreiding van pv ook op 3 fases gaat terugleveren.
Nu heeft een bedrijf offerte maakt. Situatie is 2x 12 panelen (1x 12 ozo en 1x12 wnw) met hierbij 6x een HMS-1600 (4in1). In principe zou dus per dakvlak 4 panelen op 1 fase aangesloten kunnen worden.
Maar er zijn ook HMT-2250-6t dan heb ik per dakvlak maar 2 van nodig en is 'native' 3fase.

Beide hebben 1 mppt per 2 panelen dus dat is eigenlijk geen echt verschil. Wat zou een goede reden zijn om voor de 1 of de ander te kiezen?
Er van uitgaan dat elk paneel 420wp is. 6x 420 = 2520wp en gaat over de 2250 heen dat weet ik ;) maar omdat het niet perfect zuid is schat ik in dat het niet veel afgetopt gaat worden.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
@The-Source Voordeel van 3-fase is dat je er 6 panelen op aan kunt sluiten waarvan de opbrengst netjes verdeeld wordt over de fase's.
6 HMS 1600 t.o.v. 4 HMT-2250?
Hoe lang moet de DC bekabeling worden als je minder omvormers plaatst. Als je veel moet verlengen is dat ook een nadeel.
Ik kan de HMS-1600 nergens vinden.
4x 2250 kosten €1540,- en 6x HMS-2000 €1734,-

Bij Oost-Zuid/Oost heb je van zonsopkomst tot halverwege de middag plezier.
West-Noord/West van de middag tot zonsondergang. Dat is lijkt mij erg weinig, maar wel op een moment dat je thuis bent en gaat koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:14
Het is een 3x 4 opstelling alles straks tegen elkaar, dus geen extreme verlenging.
Wat de pv tool als geschatte opbrengst aangaf was 3:2 verhouding tussen de 2 dakdelen. En als ik andere topics zo hier bekijk is dat wel gebruikelijk.
Zelfde bedrijf schatte mijn andere installatie ook erg conservatief in 5720wp zou 4670KWH opbrengen, maar is in werkelijkheid meer dan 5100KWh. Op beide dakdelen zou 5040WP komen dus 10080WP totaal met een geschatte opbrengst van 7300KWh, kosten/wp verhouding van 1,37 maar ik denk dat ik dat nog wel omlaag kan krijgen ;)
En ze rekenen met 500euro per HMS omvormer wat natuurlijk wel een beetje extreem is tov inkoop. Maar dat staat helemaal los van dit topic.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hencou
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 04-06 10:41

Reset kun je doen door met de voeding aangesloten het knopje ongeveer 20 seconden ingedrukt te houden. Op een gegeven moment beginnen de lampjes aan de voorkant te knipperen en kun je de reset knop loslaten.

Het blijft een vreemd geval, die DTU Pro. Ik heb het hier nu via Ethernet (voor modbus, via apart VLAN) en via Wifi (voor rapportage naarr S-Cloud) aangesloten. Alleen via Ethernet werkt hier niet dan loopt de unit binnen notime vast. Ik heb na de reset eerst Wifi ingesteld en daarna overgeschakeld naar Ethernet, dan blijven beide verbindingen actief. Het werkt nu een week stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
hencou schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:26:
[...]

Reset kun je doen door met de voeding aangesloten het knopje ongeveer 20 seconden ingedrukt te houden. Op een gegeven moment beginnen de lampjes aan de voorkant te knipperen en kun je de reset knop loslaten.

Het blijft een vreemd geval, die DTU Pro. Ik heb het hier nu via Ethernet (voor modbus, via apart VLAN) en via Wifi (voor rapportage naarr S-Cloud) aangesloten. Alleen via Ethernet werkt hier niet dan loopt de unit binnen notime vast. Ik heb na de reset eerst Wifi ingesteld en daarna overgeschakeld naar Ethernet, dan blijven beide verbindingen actief. Het werkt nu een week stabiel.
nou heb zowel geprobeerd met de voeding eraan als ook even los dan de reset ingedrukt houden en dan de voeding ernaan
zelf 60 sec gewacht er veranderd echt niks.
blijft rechts die 2 knipperen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hencou
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 04-06 10:41
Maxwp schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:48:
[...]

nou heb zowel geprobeerd met de voeding eraan als ook even los dan de reset ingedrukt houden en dan de voeding ernaan
zelf 60 sec gewacht er veranderd echt niks.
blijft rechts die 2 knipperen
Doe je dat wellicht met aangesloten netwerkkabel? Probeer het eens zonder? Dus:
-Netwerkkabel eruit
-Voeding er in (wacht een minuut zodat de unit zeker weten is opgestart)
-Ongeveer 20 seconden reset knop ingedrukt houden en daarna loslaten

Wanneer dit niet werkt dan lijkt de unit stuk, het is net of het niet meer opstart maar daar in blijft hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
hencou schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 20:40:
[...]

Doe je dat wellicht met aangesloten netwerkkabel? Probeer het eens zonder? Dus:
-Netwerkkabel eruit
-Voeding er in (wacht een minuut zodat de unit zeker weten is opgestart)
-Ongeveer 20 seconden reset knop ingedrukt houden en daarna loslaten

Wanneer dit niet werkt dan lijkt de unit stuk, het is net of het niet meer opstart maar daar in blijft hangen.
nope niks
trouwens vandaag word denk ik een goede dag ( helaas dus zonder registratie ) geen vorst vanmorgen dus panelen helemaal vrij
heb nu al 1000 wattt dat ik aan het terug leveren ben
heb 1 oost west opstelling en ben me aan het afvragen of dit niet goed is voor ook nog 1 andere opzet die ik wil maken of toch zuid op ~10 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Niekniek89 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:33:
Ik dacht dat de dev/beta release van OpenDTU al wel compatible was met de HMS versie.
war zijn deze betas te vinden? kan ze niet 1 ,2, 3, vinden.
hopenlijk wat stabieler dan de dtu spullen van hoymiles zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
ik merk een 180 watt verschil tussen wat de dtu pro ( toen hij nog werkte een dag geledden ) en de p1 meter op fase 2 waar ik nu alleen 2 hsm 2000 op heb aangesloten
weet iemand of de waarde die de micro omvormers doorgeven heel preceies is of dat hun ervaren dat de p1 ook wat afwijkt?
dat zou dan 180 watt aan warmte verlies zijn anders
de afstand is ongeveer 20 meter van 2 x hsm 2000 naar de meterkast. op 2,5mm2 heb nog niet meer dan 4000 watt op piek moment gezien en 2,5mm kan dat op deze korte afstand makkelijk aan.
9 watt per meter
moet zeggen de kabels voelen meer lauw aan nauwelijks warm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
DTU meld pure opbrengst, P1 saldeert verbruik intern eerst.
180 watt kan je huisverbruik zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ui-0BwOEjE4HD9dLhuzL15PLko=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9HxUUu6PbjSs9XvEGykuezz2.png?f=user_large

En als ik de opbrengst van de dtu vergelijk met de fase.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cXTzL_svV6PcA0bjELJzVFkA9Bs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/svNrz8ZIKbXMShtzvTyUVJom.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door mjjveldt op 05-04-2023 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
mjjveldt schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:40:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
nee ik heb de hms op fase 2 van 2 fase aangesloten en daar zit niks andersop dus p1 geeft weer de wat op fase 2 word terug geleverd en dat is dan in dat geval ook meteen wat de hoymiles dus levert op fase 2 zonder dat er andere gebruikers zijn.

vandaar vind ik het verschil op merkelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
mjjveldt schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:40:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
je hebt op fase 2 ook geen gebruikers zoals ik of wel want dat is 366 watt aan verschil ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
Maxwp schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:22:
[...]

je hebt op fase 2 ook geen gebruikers zoals ik of wel want dat is 366 watt aan verschil ?
ik heb gewoon verbruikers op fase 2 inderdaad, en tijdverschil in de update.
Wil je het goed vergelijken moet je eigenlijk het totaal vergelijken aan het einde van de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
youock schreef op zondag 26 maart 2023 @ 18:58:
@ehtweak
Ja heb hem nieuw gekocht bij Solarchamp.
Heb hun ook een mail gestuurd. Lijkt er inderdaad op dat die al een keer gebruikt is.
en reactie op gekregen inmiddels vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
PCan schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:12:
Soms moet je gewoon wat geld uitgeven om van het gezeur af te wezen en ook nog gratis ondersteuning te krijgen van Hoymiles en Solarchamp.
https://www.solarchamp.eu...rch/result/?q=+Dtu+lite+s
[Afbeelding]
heb dat extra geld uitgegeven maar met die support valt het wel wat tegen op moment.
volgens mij hebben ze het mega druk maar toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThatDutchIdiot
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-04 21:23
Is het een ingewikkelde klus om een systeem zelf aan te melden op die S-Miles app van Hoymiles?

Wij hebben zonnepanelen laten monteren door een.. laat ik maar zeggen "amateuristisch prutspartij" en in de app staan zij bij de informatie als organisatie. Zij kunnen ook meekijken met het systeem. Ben die partij inmiddels spuugzat en ik verwacht dat bij een storing zij toch weinig zullen doen... Kan ik hen zelf loskoppelen/ontkoppelen uit de app?

Ik wil een 'goede' review achterlaten en wil niet afhankelijk zijn dat zij nog iets kunnen verder met de gegevens en het systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ice T
Even een update over de nietwerkende DTU-PRO-S:

1. Contact gehad met Hoymiles via mail. Die gaven aan dat de reset al na 5 seconden moet gebeuren. Hoop heen en weer gemaild met foto's en filmpjes. Eindconclusie na 2 dagen: ze gaan Solarchamp aangeven dat hij vervangen moet worden.

2. Vanwege de trage reacties van Hoymiles via mail, ook tussendoor Solarchamp gebeld. Probleem hadden ze nog niet eerder gehoord, maar gaven aan dat ik binnen een week een nieuwe unit zou krijgen. Die zou per post ineens aan de deur verschijnen, want ze hadden het te druk om mij tussendoor op de hoogte te houden. Verder wel heel vriendelijk aan de telefoon.

Dus ik wacht een weekje af of er een pakketjes verschijnt.

Wellicht is het een foute firmware update geweest als meerdere mensen er last van hebben ineens? Bij mij begonnen de problemen op 29 maart in de middag. Toen is Unifi zowel de wlan als ethernet connectie verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Ice T schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:50:

1. Contact gehad met Hoymiles via mail. Die gaven aan dat de reset al na 5 seconden moet gebeuren. Hoop heen en weer gemaild met foto's en filmpjes. Eindconclusie na 2 dagen: ze gaan Solarchamp aangeven dat hij vervangen moet worden.

2. Vanwege de trage reacties van Hoymiles via mail, ook tussendoor Solarchamp gebeld. Probleem hadden ze nog niet eerder gehoord, maar gaven aan dat ik binnen een week een nieuwe unit zou krijgen. Die zou per post ineens aan de deur verschijnen, want ze hadden het te druk om mij tussendoor op de hoogte te houden. Verder wel heel vriendelijk aan de telefoon.

Wellicht is het een foute firmware update geweest als meerdere mensen er last van hebben ineens? Bij mij begonnen de problemen op 29 maart in de middag. Toen is Unifi zowel de wlan als ethernet connectie verloren.
kan er niet een firmware image worden gestuurd vanuit hoymiles die dan op sdcard zetten en zo de software er weer in krijgt?

[ Voor 10% gewijzigd door Maxwp op 06-04-2023 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCan
@Maxwp Tsja, klopt. Ik had ook SolarChamp gemaild omdat ik installer menu functies kwijt was en kreeg geen antwoord.
Gelukkig kwam ik er zelf achter dat ik bij de installateurs inlog een g voor een 9 aangezien had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
ThatDutchIdiot schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:22:
Is het een ingewikkelde klus om een systeem zelf aan te melden op die S-Miles app van Hoymiles?

Wij hebben zonnepanelen laten monteren door een.. laat ik maar zeggen "amateuristisch prutspartij" en in de app staan zij bij de informatie als organisatie. Zij kunnen ook meekijken met het systeem. Ben die partij inmiddels spuugzat en ik verwacht dat bij een storing zij toch weinig zullen doen... Kan ik hen zelf loskoppelen/ontkoppelen uit de app?

Ik wil een 'goede' review achterlaten en wil niet afhankelijk zijn dat zij nog iets kunnen verder met de gegevens en het systeem.
Nee, aanmelden is heel eenvoudig. Daar heb je alleen een installateursaccount voor nodig, en de serienummers van de omvormers en DTU. Dan kan je een eigen zonnefabriek (plant) aanmaken.

Ontkoppelen kan je helaas niet zelf doen, dat moet de installateur doen die de zonnefabriek (plant) heeft aangemaakt.

Als installateur kan je inderdaad de status, opbrengst etc zien van al alle plants die je aangemaakt hebt.

(Mocht het nodig zijn, dan iedereen met een installateursaccount een installateursaccount aanmaken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
@ThatDutchIdiot
Je zou een mailtje kunnen sturen naar EU@hoymiles.zohodesk.com
Waarin je in het Engels je probleem uitlegt en vriendelijk verzoekt om jouw een eigen installer account te geven. (evt. m.b.v. Google Translate).

Als ze dat willen moet je jouw bestaande inlog account gebruikersnaam en wachtwoord aan hen verschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-Bird
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:20
N/a

[ Voor 99% gewijzigd door Blue-Bird op 08-04-2023 18:35 . Reden: Verkeerde topic ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:35

JWT

Verkeerd topic..

[ Voor 92% gewijzigd door JWT op 08-04-2023 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentwaves_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:57
Merken jullie ook dat de website er meerdere keren deze week uitlag eruit ligt zoals nu?
ERROR
The requested URL could not be retrieved
While trying to retrieve the URL:
https://global.hoymiles.c...ion/view/detail?id=884810
The following error was encountered:
Connection Failed
The system returned:
[No Error]
The remote host or network may be down. Please try the request again.

_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
Volgens de layout/ indeling (met je panelen in beeld, zou ik om 14:45u 1400W opbrengst hebben en via het Dashbord om 14:45u 1330W. #raar. Valt op dat bij hele dag zon, de opbrengst nooit tot de pieken komt die ik voorheen had met bewolking en de gaten daarin. Blijkbaar als het niet geleidelijk gaat, schiet de omvormer ff door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
PCan schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 20:31:
Volgens de layout/ indeling (met je panelen in beeld, zou ik om 14:45u 1400W opbrengst hebben en via het Dashbord om 14:45u 1330W. #raar. Valt op dat bij hele dag zon, de opbrengst nooit tot de pieken komt die ik voorheen had met bewolking en de gaten daarin. Blijkbaar als het niet geleidelijk gaat, schiet de omvormer ff door.
ik had eigenlijk ook verwacht met compleet helderen hemel en de zon al aardig boven zonder verdere bomen of wat dan ook dat hij zijn wp wel zou halen maar ik zit tot nog toe op de helft steeds van mijn wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCan
Neem maar aan dat het verschil tussen de aangegeven waarde van het Dashbord en bij de indeling het verschil is tussen in en uittrede van de omvormer.

1360W - 1290W = 70W verlies in de HMS-2000-4T.
1500W - 1430W = 70W verlies om 14:00u
1590W - 1510W = 80W verlies 11/04 13:33u
1680W - 1600W = 80W verlies 13/04 15:00u (in/uit omvormer 91%/87% van max. 1.84 kWp)
1760W - 1670W = 90W verlies 14/04/13:00u

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J_p1AYT1R-d_Ja_saJQLV9GXW-Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YiGxZ48AduXp22n4Ay0nC8cz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door PCan op 14-04-2023 13:33 . Reden: Voortschrijdend inzicht ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:31

Scatman_II

R9500 Pro >:)

19roland70 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 21:06:
Sinds vandaag lees ik mijn omvormer HMS1000 uit met OpenDTU.
Een esp 32 Wroom en een CMT2300A.
En ik moet zeggen dat het goed werkt , ook met MQTT gekoppeld aan Home Assistant.
- Als er iemand al een 'custom diy OpenDTU /AhoyDTU topic is gestart verplaats ik deze post ;) -

Héél sterk staaltje van de 'discord developers'! _/-\o_ Weet iemand wie hiervoor een kopje koffie verdient?
Ik heb uitlezing nu ook mooi werkend met de development versie van OpenDTU, voor mijn 2x HMS 2000T4 units! Ook communicatie naar Home Assistant lukt mooi,over stabiliteit nog niks te zeggen (het draait net een uurtje).
Ik heb nog geen inverterinstellingen gewijzigd. Inmiddels ook (voor de test) limiet van een inverter ingesteld en hier wordt netjes naar geluisterd.

Voor degenen die alvast componenten willen bestellen, vanzelfsprekend alles op eigen risico, ik heb de volgende shoppinglist van een medetweaker mogen ontvangen - dank! Totaal kwam voor mij op ~€23 omdat je vanaf een tientje snellere levering krijgt op de CMT module.

- CMT2300A: https://de.aliexpress.com/item/1005003605042818.html Goed opletten dat je hierbij de 900M20S hebt.
- Antenne: https://de.aliexpress.com/item/1005002841673827.html
- ESP32-WROOM: https://de.aliexpress.com/item/1005004879572949.html

- Je hebt ook een 100 uF condensator nodig tussen +3.3V en GND.

Ik heb zelf de 38 pins ESP gekocht, zie aansluitschema van de Discord channel. Het geheel zit nu (beetje er in gerommeld..) in een lasdoos waarbij de antenne mooi door de wartel past.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/low0lI_pkVNWkGGdlLDB-fEt_po=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0LogYCQFQYbDjGJ46GZsoO1F.png?f=fotoalbum_large

De discord link is hier onderaan te vinden:
https://ahoydtu.de/faq/

Voor de MQTT integratie in Home Assistant was deze post behulpzaam:
https://community.home-as...croinverters-pv/253674/29

[ Voor 7% gewijzigd door Scatman_II op 12-04-2023 21:05 . Reden: Aanvulling kosten e.a. Benadrukken development versie OpenDTU ]

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-06 12:25
Ik ben van plan om 1x een hms-2000 4t en 2 enkele te bestellen. Is het een risico om een 4t te bestellen qua failures? Vallen er dan 4 panelen uit?

Ook lees ik over open DTU. Waar halen jullie de info vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
Animal schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:54:
Ik ben van plan om 1x een hms-2000 4t en 2 enkele te bestellen. Is het een risico om een 4t te bestellen qua failures? Vallen er dan 4 panelen uit?

Ook lees ik over open DTU. Waar halen jullie de info vandaan?
Voor de 4T is het afhankelijk van de failure, is het 1 mppt tracker, dan valt er 1 paneel uit. Is het aan de AC zijde dan alle vier. Maar in dit topic zijn nog geen meldingen van kapotte omvormers.

OpenDTO
https://ahoydtu.de/

En in de faq daar vind je de discord link, waar ze ook de versies hebben voor de HMS /HMT serie, zoals door @Scatman_II in deze post toegelicht is .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twiztlock
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09-02 14:37
Ice T schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:50:

Ik heb toevallig sinds vanmiddag exact hetzelfde: DTU zendt geen WiFi uit, beide middelste LEDjes knipperen en reageert op geen enkele manier op een reset. Heb jij je nieuwe DTU soms al binnen?
Ik heb eea sinds een paar dagen aan Home Assistant gekoppeld, zodat eea via ModBus (over TCP) uit de DTU gelezen wordt, maar dat zou hem niet stuk moeten kunnen maken...?
(zie: https://github.com/ArekKubacki/Hoymiles-Plant-DTU-Pro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
twiztlock schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 20:31:
[...]

Ik heb toevallig sinds vanmiddag exact hetzelfde: DTU zendt geen WiFi uit, beide middelste LEDjes knipperen en reageert op geen enkele manier op een reset. Heb jij je nieuwe DTU soms al binnen?
Ik heb eea sinds een paar dagen aan Home Assistant gekoppeld, zodat eea via ModBus (over TCP) uit de DTU gelezen wordt, maar dat zou hem niet stuk moeten kunnen maken...?
(zie: https://github.com/ArekKubacki/Hoymiles-Plant-DTU-Pro)
Zou dat de reden zijn dat het mist gaat? de dtu pro die hier niet tegen kan? zou wel erg zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Scatman_II schreef op maandag 10 april 2023 @ 12:20:
[...]

- Als er iemand al een 'custom diy OpenDTU /AhoyDTU topic is gestart verplaats ik deze post ;) -

Héél sterk staaltje van de 'discord developers'! _/-\o_ Weet iemand wie hiervoor een kopje koffie verdient?
Ik heb uitlezing nu ook mooi werkend met de dev versie van OpenDTU, voor mijn 2x HMS 2000T4 units! Ook communicatie naar Home Assistant lukt mooi,over stabiliteit nog niks te zeggen (het draait net een uurtje).
Ik heb nog geen inverterinstellingen gewijzigd. Inmiddels ook (voor de test) limiet van een inverter ingesteld en hier wordt netjes naar geluisterd.

Voor degenen die alvast componenten willen bestellen, vanzelfsprekend alles op eigen risico, ik heb de volgende shoppinglist van een medetweaker mogen ontvangen - dank! Totaal kwam voor mij op ~€23 omdat je vanaf een tientje snellere levering krijgt op de CMT module.

- CMT2300A: https://de.aliexpress.com/item/1005003605042818.html Goed opletten dat je hierbij de 900M20S hebt.
- Antenne: https://de.aliexpress.com/item/1005002841673827.html
- ESP32-WROOM: https://de.aliexpress.com/item/1005004879572949.html

- Je hebt ook een 100 uF condensator nodig tussen +3.3V en GND.

Ik heb zelf de 38 pins ESP gekocht, zie aansluitschema van de Discord channel. Het geheel zit nu (beetje er in gerommeld..) in een lasdoos waarbij de antenne mooi door de wartel past.
[Afbeelding]

De discord link is hier onderaan te vinden:
https://ahoydtu.de/faq/

Voor de MQTT integratie in Home Assistant was deze post behulpzaam:
https://community.home-as...croinverters-pv/253674/29
wacht even..... het is nu officieel werkende met de hms serie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
Maxwp schreef op woensdag 12 april 2023 @ 01:26:
[...]

Zou dat de reden zijn dat het mist gaat? de dtu pro die hier niet tegen kan? zou wel erg zijn
Dat lijkt mij op zijn minst twijfelachtig, nu is mijn DTU Pro een N=1 vergelijking.

Over de opendtu, volgens mij nog geen stable maar in de dev versies wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Maxwp schreef op woensdag 12 april 2023 @ 01:26:
[...]

wacht even..... het is nu officieel werkende met de hms serie?
In beta, ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twiztlock
mjjveldt schreef op woensdag 12 april 2023 @ 08:48:
[...]

Dat lijkt mij op zijn minst twijfelachtig, nu is mijn DTU Pro een N=1 vergelijking.

Over de opendtu, volgens mij nog geen stable maar in de dev versies wel.
ter info, ik had in "sensor.py" de scan interval aangepast van 2min naar 2sec:
#DEFAULT_SCAN_INTERVAL = timedelta(minutes=2)
DEFAULT_SCAN_INTERVAL = timedelta(seconds=2)

Met die 2 minuten leek hij overigens te scannen om de 4min, en met 2sec deed hij het dan om de 4sec.
Ik had dit nodig om de laadstroom richting EV mee te regelen, want een interval van 4min schiet niet echt op met zo af en toe een wolk... (waardoor laadstroom dan bijv. óf een tijdje te hoog óf een tijdje te laag bleef).

Waarom heb je dat nodig zou je zeggen, we kunnen toch salderen?
Nou, ik wacht nog op een "slimme" meter en moet het helaas nog even met een oude (niet-terugtellende) meter doen.
Dwz, elke "druppel" die ik niet zelf "slim" in mijn EV stop, geef ik gratis terug aan de energiereuzen...
Maar dat plannetje werkt nu dus niet meer :(

Contact met Hoymiles service is er wel (en reageren best snel) maar schiet nog niet echt op.
Steeds 1-voor-1 van die vragen als: "heb je al een andere 5V voeding geprobeerd?", "heb je de Modbus comms al eens uitgezet en op RST button gedrukt", maar dat (en nog veel meer) had ik natuurlijk allang geprobeerd.
Anywayz, nu maar hopen dat eea snel opgelost wordt...

Oh ik zie nu dat (m)eerdere "Modbus"-ers tegen dezelfde problemen aanliepen, zie:
https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3867694.html
Zie post van "sneer" van 24 March 2022, met daarin filmpje.
En op 20 April zegt hij: "And only a week ago I got my DTU PRO back after repair. It works much more stable"

Vermoeden dat (te snel) pollen via Modbus een DTU kan bricken lijkt dus steeds sterker te worden...

[ Voor 12% gewijzigd door twiztlock op 12-04-2023 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
Ik draai stabiel met 1 update per minuut via de ModbusTCP. Dat is ook echt 1 per minuut in mijn geval, aangepast via de config van HA. Niet direct via de sensor.py. Denk dat daar de rare verdubbeling vandaan komt.

Dat is op:
HW: 09.06.01
SW: V00.02.15

Mijn DTU liep vast bij polling op 1 seconde binnen een kwartier.
Ik heb toevallig vandaag de powercycle bij sunrise eruit gehaald, die was bij een eerdere softwareversie nodig. Dan liep de DTU wel eens vast bij weinig licht namelijk.

Welke Hardware / software versie hebben jullie? @Maxwp @twiztlock want tot op heden zijn jullie de enige die de DTU hebben weten te bricken.

Mogelijk is een andere aanpassing die ik heb gedaan de oorzaak van het vastlopen.
Ik lees her en der dat wanneer je de cloud via wifi hebt lopen, en modbus tcp over ethernet dan de DTU dan regelmatig vastloopt. Wanneer je beide over ethernet hebt draaien zou het al stabieler zijn. (sinds 00.02.15 heb ik geen vastlopers meer ervaren)

[ Voor 20% gewijzigd door mjjveldt op 12-04-2023 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiztlock
Ik heb precies hetzelfde:

Ik had hem overigens zo ingesteld dat cloud over ethernet ging (en Modbus TCP dus ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
mjjveldt schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:07:
Ik draai stabiel met 1 update per minuut via de ModbusTCP. Dat is ook echt 1 per minuut in mijn geval, aangepast via de config van HA. Niet direct via de sensor.py. Denk dat daar de rare verdubbeling vandaan komt.

Dat is op:

Mijn DTU liep vast bij polling op 1 seconde binnen een kwartier.
Ik heb toevallig vandaag de powercycle bij sunrise eruit gehaald, die was bij een eerdere softwareversie nodig. Dan liep de DTU wel eens vast bij weinig licht namelijk.

Welke Hardware / software versie hebben jullie? @Maxwp @twiztlock want tot op heden zijn jullie de enige die de DTU hebben weten te bricken.

Mogelijk is een andere aanpassing die ik heb gedaan de oorzaak van het vastlopen.
Ik lees her en der dat wanneer je de cloud via wifi hebt lopen, en modbus tcp over ethernet dan de DTU dan regelmatig vastloopt. Wanneer je beide over ethernet hebt draaien zou het al stabieler zijn. (sinds 00.02.15 heb ik geen vastlopers meer ervaren)
H09.06.01 V00.02.15 heb de modbus even uitgezet met andere woorden ik haal even niks op met HA.
volgens mij was er nog een 3e die ook een bricked had niet?
ik had hem wel korte termijn uitlezen gezet zal straks ook eens per min zetten maar wil graag veel sneller zeg max 3 seconden steeds zien wat er gebeurd op het dak ;-) en dat zou moeten kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
twiztlock schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:16:
[...]

ter info, ik had in "sensor.py" de scan interval aangepast van 2min naar 2sec:
#DEFAULT_SCAN_INTERVAL = timedelta(minutes=2)
DEFAULT_SCAN_INTERVAL = timedelta(seconds=2)

Met die 2 minuten leek hij overigens te scannen om de 4min, en met 2sec deed hij het dan om de 4sec.
Ik had dit nodig om de laadstroom richting EV mee te regelen, want een interval van 4min schiet niet echt op met zo af en toe een wolk... (waardoor laadstroom dan bijv. óf een tijdje te hoog óf een tijdje te laag bleef).

Waarom heb je dat nodig zou je zeggen, we kunnen toch salderen?
Nou, ik wacht nog op een "slimme" meter en moet het helaas nog even met een oude (niet-terugtellende) meter doen.
Dwz, elke "druppel" die ik niet zelf "slim" in mijn EV stop, geef ik gratis terug aan de energiereuzen...
Maar dat plannetje werkt nu dus niet meer :(

Contact met Hoymiles service is er wel (en reageren best snel) maar schiet nog niet echt op.
Steeds 1-voor-1 van die vragen als: "heb je al een andere 5V voeding geprobeerd?", "heb je de Modbus comms al eens uitgezet en op RST button gedrukt", maar dat (en nog veel meer) had ik natuurlijk allang geprobeerd.
Anywayz, nu maar hopen dat eea snel opgelost wordt...

Oh ik zie nu dat (m)eerdere "Modbus"-ers tegen dezelfde problemen aanliepen, zie:
https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3867694.html
Zie post van "sneer" van 24 March 2022, met daarin filmpje.
En op 20 April zegt hij: "And only a week ago I got my DTU PRO back after repair. It works much more stable"

Vermoeden dat (te snel) pollen via Modbus een DTU kan bricken lijkt dus steeds sterker te worden...
wacht hij komt terug repaired en niet vervangen en is stabieler?
dan hebben we dadelijk een vervangende model die het zelfde probleem zal houden?
vraag me af wat er dan is gedaan om hem stabieler te laten werken
ik vermoed dat de voeding te zwak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
wat ik wel erg mooi vind van hoymiles is dat de micro omvormers bijhouden wat het verbruik is. dus toen ik de dtu pro aansloot ook al was de dag al bijna voorbij kwam ineens de gehele dagopbrengts van die dag binnen toen hij met de omvormers contact had gelegd.
dus met andere woorden je zou als je geen min tot min wil bijhouden wat de panelen doen etc ook egwoon 1 x per dag rond 17u of zo de dtu aanzetten tot 20u en je hebt de gehele opbrengst van die dag doorgegeven en niet 24z7 een dtu voor niks aan staan stroom te verbruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:29
Paar vragen/Adviezen

Meterkast aansluiting 3X25 ampere (3fase)

Wil graag voor op het huis 5 panelen (Zuid) schuin dak
-2XJinko 420Watt boven dakkapel HMS-1000 Boven dakkapel
Kan deze gewoon bij een normale groep erbij gezet worden? Omdat deze maar maximaal 4 ampere zou kunnen geven?. (voeding naar de meterkast is lastig)
Dan kan ik hem nog afzekeren met 8 ampere automaat (2 stappen lager als de 16 ampere in de meterkast?)

-3XJinko 420Watt bovenop uitbouw(schuin zuid) begaande grond HMS-2000 (1 ingang afdoppen deze wordt niet gebruikt)
Deze kan ik wel rechtstreeks naar de meterkast brengen

En op de schuur nog 4 extra panelen
4X Jinko 420Watt HMS-2000 Schuur (Oost/West) Plat dak
In de schuur zit maar 1 voeding richting de meterkast, probleeem is dan dat ik 10 ampere automaat moet plaatsen en deze niet 2 stappen kleiner is als de groep in de meterkast.

En dan de 3 omvormers verdelen over de 3 fases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
voor de schuur kan je, als dit een losse groep is ook een pv verdeler ophangen.
dit zou ook voor de dakkapel kunnen, mits je een groep hebt zoals wasmachine groep
dus zonder andere gebruikers.

er is geen optie om buitenlangs netjes van dakkapel naar uitbouw te gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCan
@k_ers Op een normaal stopcontact van een groep waarop meer zit aangesloten mag maximaal 600Wp, dus die dakkapel kan niet.
Andere mogelijkheid is als je een wasmachine aansluiting boven hebt waar alleen de wasautomaat op zit.
Dan kan je een PV-verdeler gebruiken. https://www.elektramat.nl...20449523&utm_content=EMAT

De van de PV-verdeler levert maar 840Wp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NZ_o-CnGRaT2cPie7rHtA45OVPg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2q9jQjU2vb9U9o6dikuSuajg.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
Aha als maximaal maar 600 watt mag (wel weinig eigenlijk) omdat een normale groep 3600 watt dacht ik dat het wel mogelijk was.

Dakkapel wordt dus voeding naar beneden brengen dat is duidelijk :)

Dan is de schuur ook een uitdaging, dit is wel een groep rechtstreeks vanaf de meterkast en zitten wat lampen op en wifi/camera met POE. Denk maximaal dat het 50 watt vraagt ofzo
PCan schreef op donderdag 13 april 2023 @ 23:16:
@k_ers Op een normaal stopcontact van een groep waarop meer zit aangesloten mag maximaal 600Wp, dus die dakkapel kan niet.
Andere mogelijkheid is als je een wasmachine aansluiting boven hebt waar alleen de wasautomaat op zit.
Dan kan je een PV-verdeler gebruiken. https://www.elektramat.nl...20449523&utm_content=EMAT

[Afbeelding]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mjjveldt
als je schuur nu zo is

meterkast - schuur - gebruikers

dan kan je met pv verdeler naar

meterkast - schuur - pvverdeler - panelen & gebruikers

enige voorwaarde is dat tussen de meterkast en de pv verdeler geen andere verbruikers zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
Top bedankt voor de info!,

Zijn de zonnepanelen ''
Jinko JKM420N-54HL4-B Tiger Neo N-type Full Black 420Wp'' wel te combineren met de omvormers. Las in het forum dat dit niet samen ging werken?
mjjveldt schreef op donderdag 13 april 2023 @ 23:32:
als je schuur nu zo is

meterkast - schuur - gebruikers

dan kan je met pv verdeler naar

meterkast - schuur - pvverdeler - panelen & gebruikers

enige voorwaarde is dat tussen de meterkast en de pv verdeler geen andere verbruikers zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
k_ers schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:36:
Top bedankt voor de info!,

Zijn de zonnepanelen ''
Jinko JKM420N-54HL4-B Tiger Neo N-type Full Black 420Wp'' wel te combineren met de omvormers. Las in het forum dat dit niet samen ging werken?

[...]
wat heb je dan gelezen?
dat de spanning te laag zou zijn of wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
Ja inderdaad, iets met de cellen?

Maar begreep juist dat Hoymiles omvormers bijna alle type zonnepanelen aankunnen
Maxwp schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 14:18:
[...]

wat heb je dan gelezen?
dat de spanning te laag zou zijn of wat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NewYerk
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-06 01:07
@k_ers lees net je bericht.

Ik heb ook de Jinko 420 wp Tiger Neo en dat gaat prima samen Met HMS-2000 4-T. Set zelf geplaatst, afgelopen februari 24 stuks. :)

[ Voor 7% gewijzigd door NewYerk op 14-04-2023 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
PCan schreef op donderdag 13 april 2023 @ 23:16:

[Afbeelding]
https://123groepenkast.nl...-panelen?cf_id=GqRzXE#1.1

Kleine PV systemen

In de oude NEN1010 was het nog toegestaan om een PV installatie met een maximale uitgangsstroom van 2,25A oftewel 517,5VA via een stekker op een bestaande groep aan te sluiten. Deze methode van aansluiten is in de nieuwe NEN1010 niet meer toegestaan. Het is nu verplicht om tussen het net en de omvormer een toestel voor overstroombeveiliging op te nemen.

In de praktijk betekent dit dat (de omvormer van) een PV installatie op een eigen eindgroep in de GroepenKast moet worden aangesloten, maar je kunt hiervoor ook de wasmachine aansluiting gebruiken met een PV verdeler

Mag niet. Bij een overbelasting op dezelfde groep kan er meer dan 16A gaan lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
Top bedankt voor de snelle reacties!
NewYerk schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 14:46:
@k_ers lees net je bericht.

Ik heb ook de Jinko 420 wp Tiger Neo en dat gaat prima samen Met HMS-2000 4-T. Set zelf geplaatst, afgelopen februari 24 stuks. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
En als ik in de schuur een 8 ampère automaat Zet en deze afzeker op deze manier dan heb ik ik er toch ook?
space-one schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:25:
[...]

https://123groepenkast.nl...-panelen?cf_id=GqRzXE#1.1

Kleine PV systemen

In de oude NEN1010 was het nog toegestaan om een PV installatie met een maximale uitgangsstroom van 2,25A oftewel 517,5VA via een stekker op een bestaande groep aan te sluiten. Deze methode van aansluiten is in de nieuwe NEN1010 niet meer toegestaan. Het is nu verplicht om tussen het net en de omvormer een toestel voor overstroombeveiliging op te nemen.

In de praktijk betekent dit dat (de omvormer van) een PV installatie op een eigen eindgroep in de GroepenKast moet worden aangesloten, maar je kunt hiervoor ook de wasmachine aansluiting gebruiken met een PV verdeler

Mag niet. Bij een overbelasting op dezelfde groep kan er meer dan 16A gaan lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
k_ers schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 16:10:
En als ik in de schuur een 8 ampère automaat Zet en deze afzeker op deze manier dan heb ik ik er toch ook?

[...]
Dan kan er 8a vanuit de panelen komen, en 16a vanuit de meterkast, is samen 24a.

PV-verdeler gebruiken beschermd juist tegen die situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
@k_ers Zorg dat er nergens meer dan 16A stroomt door dit af te zekeren.
Ampères Aardlekautomaat 1 aanpassen aan de zonnepanelen.
Wasautomaat WCD is optioneel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rSk1h734ZBAoaVs0PwH1FOLhAK4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ND9c23xe8KmicYdU5yCZrvx4.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
k_ers schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 14:42:
Ja inderdaad, iets met de cellen?

Maar begreep juist dat Hoymiles omvormers bijna alle type zonnepanelen aankunnen

[...]
heb recent nog de hms2000 4t op een 3 tal ( 1 niet aangesloten ) 195wp panelen van ~10 jaar oud aangesloten
dat werkte ook nog ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
nu een nieuwe dtu pro te hebben ontvangen de modbus maar eens niet aangezet en tot nu toe goed gedraait ging hij vanmiddag ineens offline.
ook aan en uitzetten bleef de cloud lampje knipperen.
iemand ook cloud problemen vandaag
?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Wop
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:21
Hier ook een dtu pro s die sinds vanmiddag (15-04) niet meer wil connected, maar kan hem ook totaal niet meer bereiken. Is niet te pingen en de ap is niet meer zichtbaar.

Morgen de leverancier maar eens contacten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
k_ers schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:55:
Top bedankt voor de snelle reacties!
[...]
PCan in "Het Hoymiles topic"

Wij hebben een 3 x 25 aansluiting met 16A groepen ( selectiviteit 1,6 )

In de garage een onderverdeler achter een 16A groep met in de onderverdeler 10A groepen ( selectiviteit 1,6 )

2 groepen voor de omvormers en een groep de garage en warmtepomp 3,5 kW aansluitwaarde onder de 2 kW.

In de onderverdeler zit een hoofdschakelaar, 2 x aardlek 30 mA en 10A installatie automaten. Achter 1 aardlek mogen 4 groepen maar gebruik voor de omvormers een aparte aardlek.

[ Voor 15% gewijzigd door space-one op 16-04-2023 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Mr.Wop schreef op zondag 16 april 2023 @ 01:27:
Hier ook een dtu pro s die sinds vanmiddag (15-04) niet meer wil connected, maar kan hem ook totaal niet meer bereiken. Is niet te pingen en de ap is niet meer zichtbaar.

Morgen de leverancier maar eens contacten...
je wertk ook met modbus ip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Wop
Maxwp schreef op zondag 16 april 2023 @ 18:59:
[...]

je wertk ook met modbus ip?
Ja ik maakte ook gebruik van modbus tcp. Was allemaal niet super stabiel te noemen, maar werkte tot nu toe best ok.

Geen idee wat er gebeurt is, maar dat ding is totaal niet meer te bereiken. Alleen de power led brand en de cloud en die van de panelen knipperen nog.

Had nog geprobeerd hem te resetten, maar maakte geen verschil.

Heb vandaag de klantenservice een reparatie verzoek gestuurd. Hoop dat het snel wordt opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
Mr.Wop schreef op zondag 16 april 2023 @ 19:26:
[...]

Ja ik maakte ook gebruik van modbus tcp. Was allemaal niet super stabiel te noemen, maar werkte tot nu toe best ok.

Geen idee wat er gebeurt is, maar dat ding is totaal niet meer te bereiken. Alleen de power led brand en de cloud en die van de panelen knipperen nog.

Had nog geprobeerd hem te resetten, maar maakte geen verschil.

Heb vandaag de klantenservice een reparatie verzoek gestuurd. Hoop dat het snel wordt opgelost.
hoe vaak per minuut las je de modbus uit?
ook niet meer te pingen / updates op de cloud?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Wop
mjjveldt schreef op zondag 16 april 2023 @ 19:55:
[...]

hoe vaak per minuut las je de modbus uit?
ook niet meer te pingen / updates op de cloud?
Elke 15sec las ik 1 vd 8 panelen uit(mits de connectie er klaar voor was) en als dat lukte ging hij een poging doen om het volgende paneel uit te lezen. Had regelmatig timeouts maar denk dat elke 2 a 3 minuten alle 8 de panelen wel ingelezen waren.

De DTU draaide nog op versie 2.14.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
@space-one

Selectiviteit YouTube: Selectiviteit in de meterkast, met zonnepanelen — Besparingen en Duu...

Zonnepanelen, vooral als je meerdere omvormers hebt, kunnen een aardlek veroorzaken van meer dan 30mA. Hierdoor zal een 30mA aardlekautomaat er te vaak uitklappen.
Eigenlijk zit je met een 100mA aardlekautomaat goed, maar daar is moeilijk aan te komen en dus duur.
Dus als je een voeding hebt van je zonnepanelen naar de meterkast zet je daar bij voorkeur een Alamat in van 300mA (0,3A). Echter bij een PV onder verdeler moet je dan niet een 30mA in serie zetten in de meterkast, want dan zal die er bij >30mA uitklappen waardoor er op de 300mA ook geen spanning meer staat.
Zoals ik het getekend heb, zit er alleen 30mA in de groep voor de overige afnemers. En in de meterkast een installatieautomaat, dus geen aardlek.
Nadeel daarvan is wel dat als je een spade door je kabel heen steekt in de tuin, er geen aardlekbeveiliging op die kabel zit. Van mij mag je daarom in de meterkast ook een aardlekautomaat van 300mA gebruiken op [4] en op de PV verdeler een installatieautomaat op [1].
Probeer ook op alle fases zoveel als mogelijk gelijke belasting te hebben. Soms is dat echter niet haalbaar.
Dus kortom PV beschermen met Bxx 300mA en de rest Bxx 30mA.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ice T
Hier inmiddels een vervangende DTU gehad van Solarchamp, heeft het exact 2 dagen volgehouden en nu alweer hetzelfde geze*k.

Bricked, geen reactie meer. Ook gebruik van Modbus TCP met een interval van 10 sec, dus dat zal de reden wellicht zijn? Had hem verbonden via wifi en ethernet, begreep van Solarchamp dat dit de aanbevolen methode was.

Wellicht is de modbus uitlezen via de RS485 stekker icm een ESP32 stabieler. Of de OpenDTU route.

Maar ik wilde juist een kant en klare oplossing, vandaar de DTU-PRO-S aangeschaft. Waardeloze apparaten voor dit geld, morgen maar weer met Solarchamp aan de telefoon gaan hangen.

[ Voor 30% gewijzigd door Ice T op 16-04-2023 22:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niekniek89
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 04-06 02:54
OpenDTU draait vanaf het moment van installeren echt mega stabiel.
Ik gebruikte eerst AhoyDTU, maar daar zijn nog wel wat issues mee (wellicht zijn deze nu opgelost)?
Om de haverklap reboots, en niet-werkende GUI.

Over OpenDTU enorm te spreken, en kan er alles mee uitlezen wat ik wil.
Nog nooit onverklaarbare reboots/crashes gehad.

Sinds het weekend heeft deze ook officieel support voor HMS/HMT inverters (nieuwe software release).

[ Voor 7% gewijzigd door Niekniek89 op 17-04-2023 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:16
PCan schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 16:32:
Ook https://www.solar-bouwmarkt.nl/omvormers/hoymiles/ heeft hoymiles ontdekt en claimt op Youtube de eerste in NL te zijn. (onzin).
Niet op de website, maar op youtube wordt de https://www.hoymiles.com/products/microinverter/three-phase/ getoond.

YouTube: Hoymiles micro-omvormers. De introductie op de Nederlandse markt doo...
Echter, om wat te noemen, de HMS-2000-4T is €31,- duurder bij Solar Bouwmarkt dan bij Solarchamp.eu

Niet zoeken naar BTW, want dat hoeven we niet meer te betalen!
Zijn ze al weer gestopt met Hoymiles? Zie ze niet meer in de webshop staan. Of zouden ze allemaal uitverkocht zijn?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Vraagje over Die Hoymiles DTU Pro S:

Deze word natuurlijk standaart aangesloten met een adapter in het stopcontact
Zou het ook mogelijk zijn om dit aan te sluiten direct in de meterkast achter 16A automaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
ice-T106 schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:30:
[...]

Zijn ze al weer gestopt met Hoymiles? Zie ze niet meer in de webshop staan. Of zouden ze allemaal uitverkocht zijn?
ja zie dat ze ook weg zijn zelfs kan je het merk niet meer kiezen bij omvormers... vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Niekniek89 schreef op maandag 17 april 2023 @ 08:20:
OpenDTU draait vanaf het moment van installeren echt mega stabiel.
Ik gebruikte eerst AhoyDTU, maar daar zijn nog wel wat issues mee (wellicht zijn deze nu opgelost)?
Om de haverklap reboots, en niet-werkende GUI.

Over OpenDTU enorm te spreken, en kan er alles mee uitlezen wat ik wil.
Nog nooit onverklaarbare reboots/crashes gehad.

Sinds het weekend heeft deze ook officieel support voor HMS/HMT inverters (nieuwe software release).
ow top dat ga ik uit proberen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
Op youtube staat nog wel de ''introductie film''
ice-T106 schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:30:
[...]

Pagina: 1 ... 11 ... 30 Laatste