• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-06 22:23
@ice-T106 Geen idee, heb ze een mailtje gestuurd.
Maar hier zijn ze nog steeds te koop hoor https://www.solarchamp.eu...elen/micro-omvormers.html

Solar bouwmarkt heeft de Hoymiles omvormers tijdelijk uit het assortiment gehaald omdat volgens hen Hoymiles te traag is met leveren.

Stomme van de Hoymiles App is wel dat die Chinezen niet weten hoe laat het hier donker wordt.
Zo slim zijn ze dus niet.

[Voor 71% gewijzigd door PCan op 19-04-2023 19:06. Reden: Nieuws]

• twiztlock
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 04-06 22:28
Scatman_II schreef op maandag 10 april 2023 @ 12:20:
[...]

- Als er iemand al een 'custom diy OpenDTU /AhoyDTU topic is gestart verplaats ik deze post ;) -

Héél sterk staaltje van de 'discord developers'! _/-\o_ Weet iemand wie hiervoor een kopje koffie verdient?
Ik heb uitlezing nu ook mooi werkend met de development versie van OpenDTU, voor mijn 2x HMS 2000T4 units! Ook communicatie naar Home Assistant lukt mooi,over stabiliteit nog niks te zeggen (het draait net een uurtje).
Ik heb nog geen inverterinstellingen gewijzigd. Inmiddels ook (voor de test) limiet van een inverter ingesteld en hier wordt netjes naar geluisterd.

Voor degenen die alvast componenten willen bestellen, vanzelfsprekend alles op eigen risico, ik heb de volgende shoppinglist van een medetweaker mogen ontvangen - dank! Totaal kwam voor mij op ~€23 omdat je vanaf een tientje snellere levering krijgt op de CMT module.

- CMT2300A: https://de.aliexpress.com/item/1005003605042818.html Goed opletten dat je hierbij de 900M20S hebt.
- Antenne: https://de.aliexpress.com/item/1005002841673827.html
- ESP32-WROOM: https://de.aliexpress.com/item/1005004879572949.html

- Je hebt ook een 100 uF condensator nodig tussen +3.3V en GND.

Ik heb zelf de 38 pins ESP gekocht, zie aansluitschema van de Discord channel. Het geheel zit nu (beetje er in gerommeld..) in een lasdoos waarbij de antenne mooi door de wartel past.
[Afbeelding]

De discord link is hier onderaan te vinden:
https://ahoydtu.de/faq/

Voor de MQTT integratie in Home Assistant was deze post behulpzaam:
https://community.home-as...croinverters-pv/253674/29
Enorm bedankt voor deze tip!
Mijn Hoymiles DTU is er dus sinds 11-4 mee opgehouden (het inmiddels bekende Modbus TCP probleem, zie andere posts in dit topic).

Nav bovenstaande post maar meteen die spulletjes op Ali besteld (voor €12,50 incl verzenden).
Spullen kwamen vandaag binnen (dus zeer snel: 8dgn). De boel even in elkaar gesoldeerd, geflashed, geconfigureerd etc. en hoppa! ik kan weer info lezen vanaf mijn HMS-2000's (en gebruiken in HA) :)
Helemaal top!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-06 20:57
Solar bouwmarkt heeft de Hoymiles omvormers tijdelijk uit het assortiment gehaald omdat volgens hen Hoymiles te traag is met leveren.
@PCan Hoe kom je aan die info als ik vragen mag? Ik heb ook een aantal omvormers in bestelling staan daar maar kreeg maandag een mail met deze tekst:

U heeft onlangs een bestelling bij ons gedaan met ordernummer: ORD********. In deze order zaten een aantal producten van Hoymiles. We vinden het heel vervelend, maar we ervaren op dit moment wat leveringsproblemen vanuit Hoymiles. Op dit moment hebben wij nog niet duidelijk wanneer wij alle materialen ontvangen.
Achter de schermen proberen wij op dit moment zo snel mogelijk meer duidelijk te krijgen wanneer bij ons materialen van Hoymiles binnen komen, en we tot uitlevering kunnen overgaan. Wij proberen u uiterlijk einde van de week een nieuwe update te geven over de stand van zaken.

• PCan
@RikHa Gewoon een mailtje gestuurd met de vraag waar de Hoymiles producten gebleven zijn.

Weer zo'n vreemde uitschieter vandaag.

[Voor 69% gewijzigd door PCan op 21-04-2023 18:33. Reden: Nieuws]

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-06 22:55
twiztlock schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:28:
[...]

Enorm bedankt voor deze tip!
Mijn Hoymiles DTU is er dus sinds 11-4 mee opgehouden (het inmiddels bekende Modbus TCP probleem, zie andere posts in dit topic).

Nav bovenstaande post maar meteen die spulletjes op Ali besteld (voor €12,50 incl verzenden).
Spullen kwamen vandaag binnen (dus zeer snel: 8dgn). De boel even in elkaar gesoldeerd, geflashed, geconfigureerd etc. en hoppa! ik kan weer info lezen vanaf mijn HMS-2000's (en gebruiken in HA) :)
Helemaal top!
hoi zou je willen uitleggen welke je hebt gekocht want ik vind alleen maar een SMD die je dan zelf moet solderen op een plaatje of zo.
de hm versie zit de zender al op een eigen boardje met pinnen.
of hoe heb je het gedaan/ wat heb je besteld.

thx1!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-06 20:09
PCan schreef op donderdag 13 april 2023 @ 23:16:
@k_ers Op een normaal stopcontact van een groep waarop meer zit aangesloten mag maximaal 600Wp,
Volgens de nieuwe NEN1010 is dit niet toegestaan.

[Voor 60% gewijzigd door jbhc op 22-04-2023 04:34]

• Maxwp
jbhc schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 04:33:
[...]

nen is geen wet maar bedrijven moeten zich er wel aan houden als prive persoon is het een richtlijn
dan nog is het onverstandig om meer te doen dan 600 ( de oude nen norm )

[Voor 12% gewijzigd door Maxwp op 22-04-2023 13:25]

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Maxwp schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 00:34:
[...]

hoi zou je willen uitleggen welke je hebt gekocht want ik vind alleen maar een SMD die je dan zelf moet solderen op een plaatje of zo.

thx1!
Alle info is hier te vinden:
https://github.com/tbnobody/OpenDTU

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

jbhc schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 04:33:
[...]

Oké... Maar waar kan ik zoiets lezen/vinden dan, als consument zijnde?

Want nu klinkt dit wel als een ferme bewering, maar waar vind ik de onderbouwing? En waarom? :?

Mooie Plaatjes   

• Maxwp
thx ja dat had ik al gezien
daarom dat ik ook zeg dat de CMT2300A zover ik die online kan vinden iets is wat je zelf nog op een printplaat moet solderen en ik vind die wel erg kleine pinntjes net wat erg klein.
vraag me af of je ook al een board kan krijgen waar deze CMT2300A op voorgesoldeert is en of jij die ook heb gebruikt

• mjjveldt
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:07
ehtweak schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 13:26:
[...]

Want nu klinkt dit wel als een ferme bewering, maar waar vind ik de onderbouwing? En waarom? :?
Tsja, nen1010 is duur en droge saaie stof. Geen wet, maar door verwijzingen in de wet wel een soort van verplichting. Maar een norm, dus afwijken mag zolang het maar aan de wet blijft voldoen.

stukje leesvoer over de 600 watt panelen met stekker. Dus er is / was wel discussie tussen de instanties.

nen1010 schrijft voor eigen eindgroep, dat kan ook met pv verdeler.

9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Maxwp schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 13:27:
[...]
vraag me af of je ook al een board kan krijgen waar deze CMT2300A op voorgesoldeert is en of jij die ook heb gebruikt
Die zijn er toch ook? Zoals deze b.v.:
https://nl.aliexpress.com/item/1005005314938876.html

Maar ik ben zelf bezig met een ESP32board (zowel testen met een WiFi alsmede de Ethernet versie) i.c.m. NRF24L01+ radio board. Want ik gebruik een Hoymiles HM-1500.

Mooie Plaatjes   

• k_ers
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:16
Zou dit board werken? zie alleen niet dat dit een ESP en CMT2300A in 1 is. Of is dit alleen de CMT2300A moet je dan nog verder knutselen? Anders is dit wel een mooie oplossing

Ah zie het al, het is een ''ontwikkelings board'' dan moet je nog met een esp verder knutselen
ehtweak schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 13:47:
[...]

Maar ik ben zelf bezig met een ESP32board (zowel testen met een WiFi alsmede de Ethernet versie) i.c.m. NRF24L01+ radio board. Want ik gebruik een Hoymiles HM-1500.

[Voor 8% gewijzigd door k_ers op 22-04-2023 17:09]

• jbhc
ehtweak schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 13:26:
[...]

In de NEN1010. Die kun je kopen. Je kunt het ook van mij aan nemen want ik heb het nog niet zo heel lang geleden zelf uitgezocht voordat ik mijn PV installatie heb geplaatst. (Je hoeft mij natuurlijk niet te geloven :) maar ik wil er best bij vertellen dat ik jaren lang elektricien ben geweest en ondertussen een ander soort funktie heb maar nog steeds in dezelfde tak van sport zit en ergens werkverantwoordelijke ben.)
Maxwp schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 13:25:
[...]
nen is geen wet maar bedrijven moeten zich er wel aan houden als prive persoon is het een richtlijn
dan nog is het onverstandig om meer te doen dan 600 ( de oude nen norm )
Ook als particulier moet je gewoon bouwen volgens het bouwbesluit. Alhoewel de NEN1010 daar niet wordt verplicht wordt er wel gesteld dat daar aan voldaan moet worden of aan een gelijkwaardige norm.

Ondanks dat er verder niet actief op gehandhaafd wordt zal het wel zo zijn dat wanneer er brand uit breekt de verzekeringsmaatschappij wel eens moeilijk kan gaan doen.

Mij maakt het verder niet uit, iedereen moet in zijn eigen huis lekker doen wat hij zelf wil, ik reageerde echter op de stelling dat het mag. Iets was dus niet meer zo is.

In theorie is die 600W juist hoor, 2,5mm2 kun je als de omstandigheden juist zijn prima met 20A afzekeren net zoals je 1,5mm2 onder de juiste omstandigheden met 16A af kunt zekeren.
Ik ben alleen van mening dat je dat soort dingen, zeker thuis, niet moet willen.

[Voor 37% gewijzigd door jbhc op 22-04-2023 21:33]

• jbhc
.

[Voor 99% gewijzigd door jbhc op 22-04-2023 22:36]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:03
@jbhc omdat ik zelf de NEN1010 niet heb, ben ik wel benieuwd in welke artikelen van de NEN1010:2015 dit staat? Want de NEN1010 is niet verplicht vanuit het Bouwbesluit.

Daarnaast wordt maar een beperkt deel van De NEN1010 aangestuurd vanuit de regeling Bouwbesluit.

• Maxwp
ehtweak schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 13:47:
[...]

het moet wel een E49-900M20S zijn schrijven ze de afbeelding is een andere.
maar die paar pinnen in het midden zijn de breakout van de zender ?

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Maxwp schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:13:
[...]
het moet wel een E49-900M20S zijn schrijven ze de afbeelding is een andere.
Hier staat de manual:

https://www.cdebyte.com/p....9.e685489dfKc8ja&id=2057

wellicht dat e.e.a. verduidelijkt.
Maar nogmaals, het was slechts een voorbeeld hè. ;) ff googlen en je vindt waarschijnlijk ook wel andere aanbieders.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1Henk 'm!

• twiztlock
Maxwp schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 00:34:
[...]

thx1!
Ik heb bij AliExpress exact die 3 onderdelen besteld uit die post van Scatman_II.
Dan even 7 draadjes solderen aan die CM2300A, als je dunne draadjes hebt (<=0.35mm2) dan gaat dat prima.

• PCan
NEN1010 is in principe te koop voor bedrijven en instellingen. Daarom niet openbaar op het internet.
Vaak hebben een of meer medewerkers van bedrijven toegang tot NEN normen.
NEN normen zijn bedoeld om problemen, schade en ongelukken te voorkomen. Doe het veilig of doe het niet.
Je bent waarschijnlijk niet verzekerd als je dak in de fik vliegt omdat je hebt zitten klooien.
Maar het wordt nog erger als er gewonden vallen of erger.

https://www.nen.nl/elektr...laagspanningsinstallaties

Dat gezegd hebbende. Ik heb ook alles zelf gedaan.
Maar ik ben heeeeel lang Elektromonteur, M&R technicus, Klimaattechnicus geweest. Voornamelijk in gebouwonderhoud. Het gaat er niet alleen om wat je weet, maar ook dat je weet waar je het kan vinden.

YouTube: Het veilig aansluiten van PV installaties op de groepenkast

• Maxwp
twiztlock schreef op zondag 23 april 2023 @ 17:01:
[...]

Ik heb bij AliExpress exact die 3 onderdelen besteld uit die post van Scatman_II.
Dan even 7 draadjes solderen aan die CM2300A, als je dunne draadjes hebt (<=0.35mm2) dan gaat dat prima.
ja dat is me te dun.
maar kan je de dtu pro nog blijven gebruiken of kan dat niet samen communiceren met de inverters?

• twiztlock
Maxwp schreef op maandag 24 april 2023 @ 07:43:
[...]

ja dat is me te dun.
maar kan je de dtu pro nog blijven gebruiken of kan dat niet samen communiceren met de inverters?
Nou, mijn DTU is dus stuk (en ik hoor niets meer van SolarChamp, noch van Hoymiles), dus dat is nog even afwachten.
Ik verwacht echter dat dat prima naast elkaar zal werken.
Ik heb de OpenDTU nu een paar dagen draaien en ben helemaal blij.
Stukje Automation in Home Assistant checkt nu elke 5sec wat het PV-systeem levert, en stopt de "surplus" dan in m'n Tesla.
Als er een wolkje voor de zon komt dan regelt hij direct terug, en als wolkje weg is, dan gaan de "Charging Amps" weer direct omhoog.
Met DTU Pro-S had ik dat ook (soort van) aan de gang, maar dat reageerde lang niet zo goed/snel/zeker als met OpenDTU, wat mij betreft is dit dus vele malen beter (en dat voor €12,50 ipv €186).

(Dit alles omdat ik (nog) geen slimme meter heb, en mn huidige meter niet terugdraait, en ik dus anders de energie "voor gratis" aan de energie-reuzen geef)

• thoomie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:13
Beste Tweakers,

Ik volg dit topic al enige tijd met interesse en sta nu op het punt om te beginnen met een PV installatie.
Graag deel ik enige overwegingen met jullie om te zien of ik e.e.a. goed begrijp.

Situatie:
2 dakvlakken
- SSE, 4x420 Wp
- ENE, 2x420 Wp.

Overige 2 dakvlakken volgen op een later moment.

Nu zit ik te dubben qua micro omvormers
1x HMS-2000 + 1x HMS-1000

Of

1x HMS-2250 (3-fase), waarbij de overwegingen zijn
- 3-fase is elegant (ik heb een 3-fase installatie en bijbehorende groep liggen).
- 3 MPPTs, wat prima is voor deze 2 dakvlakken lijkt me (dakvlakken liggen ook dichtbij elkaar)
- Ik verwacht dat de ENE oriëntatie (2 panelen), relatief weinig opwekken en zeker ook niet de hele dag (ik verwacht tot ongeveer 14.00u max enige opbrengst), dus dat ik misschien met de 2250 Wp van de HMS-2250 wel uit ga komen, maar misschien maak ik hier een denkfout.

Ik vind een enkele omvormer wel elegant, en bovendien goedkoper.

Maak ik hier een denkfout?

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:40
@thoomie lijkt me logisch. wel DC kabels verlengen om van vlak 1 naar vlak2 (met omvormer ) te komen.

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• thoomie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:13
@BarryH Klopt, maar dit ligt ongeveer 2.5m uit elkaar

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05-06 20:35
Wat is de standaard pin mapping van de esp32 wroom naar CMT.
Omdat er nu ook over GPIO2 en GPIO3 gepraat wordt.

[Voor 30% gewijzigd door 19roland70 op 24-04-2023 17:08]

• DKyndt
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 11-05 21:23
Hoi allen,

Sinds gisteren in mijn 2de DTU pro gestopt met werken.
De eerste was gestopt toen ik met modbus aan het uitlezen was, en ik heb onder garantie een andere gekregen.

De 2de heeft lang goed gewerkt tot ik opnieuw verbinding wou maken via modbus.
Telkens was het via modbus over TCP. Ik had gehoopt dat ie wat langer zou werken, maar na 3 dagen connecties maken en uitlezen is de DTU ook gestopt.

Hopelijk wordt deze ook onder garantie vervangen.

[Voor 8% gewijzigd door DKyndt op 25-04-2023 09:16]

• mjjveldt
DKyndt schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 09:14:
Hoi allen,

Sinds gisteren in mijn 2de DTU pro gestopt met werken.
De eerste was gestopt toen ik met modbus aan het uitlezen was, en ik heb onder garantie een andere gekregen.

De 2de heeft lang goed gewerkt tot ik opnieuw verbinding wou maken via modbus.
Telkens was het via modbus over TCP. Ik had gehoopt dat ie wat langer zou werken, maar na 3 dagen connecties maken en uitlezen is de DTU ook gestopt.

Hopelijk wordt deze ook onder garantie vervangen.
En hoe snel las je de modbus uit?
Voorlopig gaat het hier goed nog met 1x per minuut en dagelijkse reboot een uur voor zonsopkomst, maar wel proactief alvast wat spulletjes besteld.

Wat we lijken te constateren is dat modbus over tcp uitlezen geen duurzame oplossing is.

• k_ers
Vraagje ik heb hem geflast mijn ESP wroom alleen hij herkent mijn CMT2300A niet?

Moet ik nog verderen wijzingen kwa instellingen doen. Kwam namelijk ergens iets tegen over profielen?
Scatman_II schreef op maandag 10 april 2023 @ 12:20:
[...]

- Als er iemand al een 'custom diy OpenDTU /AhoyDTU topic is gestart verplaats ik deze post ;) -

Héél sterk staaltje van de 'discord developers'! _/-\o_ Weet iemand wie hiervoor een kopje koffie verdient?
Ik heb uitlezing nu ook mooi werkend met de development versie van OpenDTU, voor mijn 2x HMS 2000T4 units! Ook communicatie naar Home Assistant lukt mooi,over stabiliteit nog niks te zeggen (het draait net een uurtje).
Ik heb nog geen inverterinstellingen gewijzigd. Inmiddels ook (voor de test) limiet van een inverter ingesteld en hier wordt netjes naar geluisterd.

Voor degenen die alvast componenten willen bestellen, vanzelfsprekend alles op eigen risico, ik heb de volgende shoppinglist van een medetweaker mogen ontvangen - dank! Totaal kwam voor mij op ~€23 omdat je vanaf een tientje snellere levering krijgt op de CMT module.

- CMT2300A: https://de.aliexpress.com/item/1005003605042818.html Goed opletten dat je hierbij de 900M20S hebt.

- Je hebt ook een 100 uF condensator nodig tussen +3.3V en GND.

Ik heb zelf de 38 pins ESP gekocht, zie aansluitschema van de Discord channel. Het geheel zit nu (beetje er in gerommeld..) in een lasdoos waarbij de antenne mooi door de wartel past.
[Afbeelding]

De discord link is hier onderaan te vinden:
https://ahoydtu.de/faq/

Voor de MQTT integratie in Home Assistant was deze post behulpzaam:
https://community.home-as...croinverters-pv/253674/29

• mjjveldt
k_ers schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:40:
Vraagje ik heb hem geflast mijn ESP wroom alleen hij herkent mijn CMT2300A niet?

Moet ik nog verderen wijzingen kwa instellingen doen. Kwam namelijk ergens iets tegen over profielen?

[...]
De CMT2300A aan de goede GPIO-pins gehangen? / de juiste GPIO pins gekozen. Afhankelijk van de versie van de ESP kunnen die wel eens anders genummerd zijn op de print, dan ze van de ESP zijn.

[Voor 17% gewijzigd door mjjveldt op 25-04-2023 10:59]

• DKyndt
mjjveldt schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:19:
[...]

En hoe snel las je de modbus uit?
Voorlopig gaat het hier goed nog met 1x per minuut en dagelijkse reboot een uur voor zonsopkomst, maar wel proactief alvast wat spulletjes besteld.

Wat we lijken te constateren is dat modbus over tcp uitlezen geen duurzame oplossing is.
Aangezien ik nog bezig was met mijn HMI op te stellen, stonden de uitleestijden nog standarad op 5seconden.
Ik wou deze aanpassen naar 1 minuut, maar het was helaas te laat. Nu staat mijn DTU mooi de knipperen. Onze vrienden van Solarchamp zijn met Hoymiles aan het kijken wat er kan worden aan gedaan.

Ik was ondertussen ook een RS485/TCP modbus server aan het aansluiten, maar ik heb deze nog niet in werking gekregen. Misschien is het via deze weg iets robuuster.

Zou je met de openDTU ook modbus kunnen uitlezen?

[Voor 10% gewijzigd door DKyndt op 25-04-2023 11:25]

• k_ers
Volgens mij wel maar nu jij dit zo laat zien begin ik toch aardig te twijfelen haha.. ik ga op onderzoek uit
mjjveldt schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:54:
[...]

De CMT2300A aan de goede GPIO-pins gehangen? / de juiste GPIO pins gekozen. Afhankelijk van de versie van de ESP kunnen die wel eens anders genummerd zijn op de print, dan ze van de ESP zijn.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

• twiztlock
k_ers schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:44:
Volgens mij wel maar nu jij dit zo laat zien begin ik toch aardig te twijfelen haha.. ik ga op onderzoek uit

[...]
FWIW: ik heb hier ook even mee zitten klooien.
Ik had eea dus zo aangesloten volgens post van Scatman_II
(zie Scatman_II in "Het Hoymiles topic", de onderste in het plaatje, dwz de 38pin variant)
Daarna hier een Device Profile gepakt: https://github.com/tbnobo...ofiles/nodemcu_esp32.json
Deze heb ik toen aangepast naar mijn situatie, als volgt:
{
"name": "Generic NodeMCU 32 with CMT2300A",
...
"cmt": {
"clk": 18,
"cs": 5,
"fcs": 4,
"sdio": 23,
"gpio2": -1,
"gpio3": 15
},
...
},

Dan in OpenDTU: Settings -> Config Management -> Restore (kies Pin Mapping)
en dan die zojuist gemaakte/gewijzigde JSON laden
Daarna deed hij het bij mij...

Hoymiles DTU doet het nog steeds niet (nog steeds geen response van SolarChamp/Hoymiles, maar OpenDTU werkt stukken beter/sneller...)

[Voor 5% gewijzigd door twiztlock op 25-04-2023 14:23]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• twiztlock
Maxwp schreef op maandag 24 april 2023 @ 07:43:
[...]

ja dat is me te dun.
Hierbij een paar foto's van mijn "brouwsel"
Het ziet er niet uit, maar "works like a charm!" (en het kostte maar €12,50 :) )

PS, over dat "kan je de dtu pro nog blijven gebruiken?"
Zie: https://github.com/tbnobo...855b801fc5c7dd4e67c2ffd5f
Het lijkt erop dat dat niet zo goed zal gaan...
(mijn DTU doet t niet meer, dus kan het niet proberen...)

• Maxwp
ow nee dat ga ik niet solderen :-) mij te klein

• DKyndt
twiztlock schreef op maandag 24 april 2023 @ 11:27:
[...]

Met DTU Pro-S had ik dat ook (soort van) aan de gang, maar dat reageerde lang niet zo goed/snel/zeker als met OpenDTU, wat mij betreft is dit dus vele malen beter (en dat voor €12,50 ipv €186).
Waar heb je de componenten gehaald?Ik heb nog geen webshop gevonden waar je ze allemaal samen kan aankopen.
Tnx

• Maxwp
twiztlock schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:19:
[...]

Hierbij een paar foto's van mijn "brouwsel"
Het ziet er niet uit, maar "works like a charm!" (en het kostte maar €12,50 :) )

PS, over dat "kan je de dtu pro nog blijven gebruiken?"
Zie: https://github.com/tbnobo...855b801fc5c7dd4e67c2ffd5f
Het lijkt erop dat dat niet zo goed zal gaan...
(mijn DTU doet t niet meer, dus kan het niet proberen...)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
mm dit is intressant en gelijk ook troublesom zou ik zeggen

"Make sure to connect one inverter only to one DTU (Original, Ahoy, OpenDTU doesn't make a difference). If you query a inverter by multiple DTUs you will get strange peaks in your values."
dus je moet 1 opendtu per inverter hebben?
heb nu 6 waarvan 4 aangesloten ;-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mjjveldt
Maxwp schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 16:46:
[...]
mm dit is intressant en gelijk ook troublesom zou ik zeggen

"Make sure to connect one inverter only to one DTU (Original, Ahoy, OpenDTU doesn't make a difference). If you query a inverter by multiple DTUs you will get strange peaks in your values."
dus je moet 1 opendtu per inverter hebben?
heb nu 6 waarvan 4 aangesloten ;-)
andersom 1 inverter mag maar aan 1 ontvanger gekoppeld worden
maar meerdere inverters mogen ook aan 1 ontvanger worden gekoppeld

1 inverter mag niet aan meerdere ontvangers worden gekoppeld.

• Maxwp
mjjveldt schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 18:21:
[...]

andersom 1 inverter mag maar aan 1 ontvanger gekoppeld worden
maar meerdere inverters mogen ook aan 1 ontvanger worden gekoppeld

1 inverter mag niet aan meerdere ontvangers worden gekoppeld.
ja dus heb ik de dtu pro voor wat het is een duur ding voor niks gekocht.
ik hoop dat op die manier nog zaken als firmware updates mogelijk zijn via de dtu pro naar de inverters als dat nodig zou zijn
zie dat mijn laattset inverters een nieuwere firmware hebben dan de zeflde ietsjes ouderen ( paar weken )
dus er is wel wat veranderd
ook het grid profile ( al zal dat niet zo snel gebeuren ) kan denk ik alleen via de dtu pro?

denk dat het dan nu alleen mogelijk is om begin van de avond als de stroom < dan XX even de dtu pro op de stroom schakelen via HA en de open DTU even van de stroom af.
30min moet voldoende zijn zodat hij even de data naar de cloud stuurt is dat ook mooi compleet ;-)
heb tenslotte/tenminste de dtu pro niet voor niks gekocht

Acties:
  • +1Henk 'm!

• twiztlock
DKyndt schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:51:
[...]

Waar heb je de componenten gehaald?Ik heb nog geen webshop gevonden waar je ze allemaal samen kan aankopen.
Tnx
Nou, zie deze post: Scatman_II in "Het Hoymiles topic"

• Maxwp
zou deze dan ook goed zijn? zit het tenminste op een boardje. hoop dat die gele rij in net midden direct naar de pinnen gaat?

https://www.alibaba.com/p...reless_1600776754494.html

edit
had verder moeten kijken zo te zien zitten ze er idd op
kan ik met jumper cables eerste eens de zaak werkende maken en testen

[Voor 9% gewijzigd door Maxwp op 25-04-2023 18:42]

• rykers
Sinds kort heb ik ook mijn eerste 3 panelen op een hoymiles micro draaien. Daarbij heb ik ook een DTU Pro-s voor monitoring en instellen.
Wat ik echter niet kan vinden in de s-miles installer app is hoe ik het alarm voor de ongebruikte poort uitzet.

Waar is dat te vinden?

• mjjveldt
rykers schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 19:24:
Sinds kort heb ik ook mijn eerste 3 panelen op een hoymiles micro draaien. Daarbij heb ik ook een DTU Pro-s voor monitoring en instellen.
Wat ik echter niet kan vinden in de s-miles installer app is hoe ik het alarm voor de ongebruikte poort uitzet.

Waar is dat te vinden?
dat heb ik gedaan via https://global.hoymiles.com/platform/home
daar inloggen met de installer credentials.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• k_ers
Het is gelukt, is even zoeken hoe en wat maar dan werkt het.
Nu nog kijken of ze überhaupt verbinden :X , next step
twiztlock schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:11:
[...]

FWIW: ik heb hier ook even mee zitten klooien.
Ik had eea dus zo aangesloten volgens post van Scatman_II
(zie Scatman_II in "Het Hoymiles topic", de onderste in het plaatje, dwz de 38pin variant)
Daarna hier een Device Profile gepakt: https://github.com/tbnobo...ofiles/nodemcu_esp32.json
Deze heb ik toen aangepast naar mijn situatie, als volgt:
{
"name": "Generic NodeMCU 32 with CMT2300A",
...
"cmt": {
"clk": 18,
"cs": 5,
"fcs": 4,
"sdio": 23,
"gpio2": -1,
"gpio3": 15
},
...
},

Dan in OpenDTU: Settings -> Config Management -> Restore (kies Pin Mapping)
en dan die zojuist gemaakte/gewijzigde JSON laden
Daarna deed hij het bij mij...

Hoymiles DTU doet het nog steeds niet (nog steeds geen response van SolarChamp/Hoymiles, maar OpenDTU werkt stukken beter/sneller...)

• kanaaldijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10:32

kanaaldijk

23000 Wp, WP 11,2 kW ecodan

Een vraag kunnen 2 HMS-2000-4T en 1 HMS-450-1T met dus 9 x 560 Wp panelen die veel schaduw hebben op 1 fase worden aangesloten.
Of kan ik dit op de 3 uitgangen van een 3 fase aardlekautomaat aansluiten.

• Maxwp
kanaaldijk schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:20:
Een vraag kunnen 2 HMS-2000-4T en 1 HMS-450-1T met dus 9 x 560 Wp panelen die veel schaduw hebben op 1 fase worden aangesloten.
je kan het vernmogen terug draaien
wat is je hoofdaansluiting?

• kanaaldijk

kanaaldijk

Maxwp schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:30:
[...]

je kan het vernmogen terug draaien
wat is je hoofdaansluiting?
@Maxwp mijn aansluiting is 3 x 25

• PCan
Je opwek data uit S-miles Cloud halen.
1. Log in met je installer account.
2. Ga naar "Installaties".
3. Selecteer "Actie".
4. Selecteer "Maand".
5. Klik op "Export to CSV".
6. Open het gegenereerde bestand in de map "Downloads".
7. In Excel selecteer alle data in kolom A.
8. Ga naar "Gegevens".
9. Selecteer "Tekst naar kolommen".
10 Selecteer "Gescheiden" en klik op Volgende.
11 Vink als scheiding alleen "Komma" aan en klik op Volgende.
12. Klik op Voltooien.

• mjjveldt
kanaaldijk schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:20:
enige goede antwoord hierop is te vinden door het te modelleren. Zoveel variabelen die hier impact op hebben.
zonnestand, hoek panelen, azimuth panelen, moment van schaduw etc etc.

9 panelen van 560 is 5060watt maximaal, dat is minder dan je hoofdzekering want die doet ongeveer 6000watt op 25a. Maar fors meer dan een 16a groep die 3680watt kan verwerken.

Maar je omvormers doen maximaal 4450 watt leveren. wat ook meer is dan de 16a groep. wat kortstondig wel kan maar langdurig absoluut niet.

• kanaaldijk

kanaaldijk

mjjveldt schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 22:19:
[...]

enige goede antwoord hierop is te vinden door het te modelleren. Zoveel variabelen die hier impact op hebben.
zonnestand, hoek panelen, azimuth panelen, moment van schaduw etc etc.

9 panelen van 560 is 5060watt maximaal, dat is minder dan je hoofdzekering want die doet ongeveer 6000watt op 25a. Maar fors meer dan een 16a groep die 3680watt kan verwerken.

Maar je omvormers doen maximaal 4450 watt leveren. wat ook meer is dan de 16a groep. wat kortstondig wel kan maar langdurig absoluut niet.
@mjjveldt dus eigenlijk is het verstandig om het op 3 fase te verdelen en misschien om 3 HMS-2000-4T omvormers te nemen en daar elk 3 x 560 Wp panelen op aan te sluiten

[Voor 6% gewijzigd door kanaaldijk op 26-04-2023 09:33]

• mjjveldt
Dat is wel de veiligste optie. Afhankelijk van de locatie kan het een idee zijn om een onderverdeelkast ergens op te hangen en daar 3 fase heen te trekken. En in die kast naar 3x 1fase over te stappen.

• Tobias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:51
Een van een potentiële zonnepaneelinstallateur biedt een Hoymiles systeem aan samen met Ulica UL405M panelen. Dit paneel heeft een current at Pmax=12,94A. Dit is hoger dan de maximale ingangsstroom van het Hoymiles systeem, t.w. 12,5A.

Is dit volgens jullie een probleem of zorgt dit voor onnodige inefficiënties van het systeem?

"So long, coffin stuffers!" (Bender wrecks his car) "Eeeh, could one of you coffin stuffers please carry me?"

• jbhc
rykers schreef op zondag 23 april 2023 @ 09:13:
@jbhc omdat ik zelf de NEN1010 niet heb, ben ik wel benieuwd in welke artikelen van de NEN1010:2015 dit staat? Want de NEN1010 is niet verplicht vanuit het Bouwbesluit.

Daarnaast wordt maar een beperkt deel van De NEN1010 aangestuurd vanuit de regeling Bouwbesluit.
Ik heb het "even" voor je opgezocht:
551.7 Aanvullende bepalingen voor installaties waarin de opwekeenheid parallel aan
het openbare of een daarmee vergelijkbaar verdeelnet mag werken
551.7.1 Wanneer een opwekeenheid wordt gebruikt als een aanvullende voedingsbron parallel aan
een andere bron moeten de bescherming tegen thermische effecten volgens hoofdstuk 42 en de
bescherming tegen overstroom volgens hoofdstuk 43 onder alle omstandigheden effectief blijven.
Een dergelijke opwekeenheid moet zijn geïnstalleerd aan de voedende zijde van alle
beveiligingstoestellen voor de eindgroepen van de installatie, behalve wanneer een ononderbroken
voeding (UPS) is voorzien om specifieke apparaten te voeden binnen de eindgroep waarmee deze is
verbonden.
[nlb>OPMERKING Dit betekent dat ook PV-installaties moeten worden aangesloten op aparte
eindgroepen.<nlb]
Er staat niets over uitzonderingen daarop.

• mjjveldt
Tobias schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:04:
Een van een potentiële zonnepaneelinstallateur biedt een Hoymiles systeem aan samen met Ulica UL405M panelen. Dit paneel heeft een current at Pmax=12,94A. Dit is hoger dan de maximale ingangsstroom van het Hoymiles systeem, t.w. 12,5A.

Is dit volgens jullie een probleem of zorgt dit voor onnodige inefficiënties van het systeem?
Dit is afhankelijk van veel andere dingen, namelijk ook zaken als hoek van de panelen, azimuth, schaduw etc.

Overigens is de max input A de hoymiles HMS omvormers is tussen de 14A en 16A.

• rykers
jbhc schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:07:
[...]

Ik heb het "even" voor je opgezocht:

[...]

Er staat niets over uitzonderingen daarop.
Dank je, ik zie alleen dat dit artikel wel is uitgesloten door het Bouwbesluit.

Zie artikel 4.1 van de Regeling Bouwbesluit. Dat artikel wijst de zaken aan van NEN 1010 die niet door het Bouwbesluit worden aangestuurd. Vanuit de Rijksoverheid hoef je je dus niet aan die regels te houden.

Het hele deel 551 laagspanningsopwekeenheden wordt uitgesloten.

Dus alleen als je zelf opdracht geeft dat aan NEN 1010 voldaan moet worden, zal de installateur zich hier wel aan moeten houden. Of als bijvoorbeeld je woonhuisverzekeraar het voldoen aan de volledige NEN1010 in de voorwaarden heeft staan.

Natuurlijk kan het zeker geen kwaad en is het vaak wel verstandig hoger te gaan zitten dan de minimale eisen van het Bouwbesluit.

Oeps, dit was op basis van een antieke Regeling Bouwbesluit 2003. Zie mijn volgende post over Regeling Bouwbesluit 2012.

[Voor 6% gewijzigd door rykers op 26-04-2023 20:51]

• Maxwp
verdelen ja lijkt me beste

• jbhc
@rykers Als je het volgens het bouwbesluit niet volgens de NEN aan hoeft te sluiten, welke norm volg je dan?

Ik kom trouwens in het bouwbesluit niet veel meer tegen dan dit:
Artikel 6.8. Voorziening voor elektriciteit

24

1 Een voorziening voor elektriciteit voldoet aan:

a. NEN 1010 bij lage spanning, en

b. NEN-EN-IEC 61936-1 en NEN-EN 50522, bij hoge spanning.

2 Bij een bestaand bouwwerk voldoet in afwijking van het eerste lid, onderdeel b, de voorziening voor elektriciteit aan V 1041.
Ik zie geen uitsluitingen van artikelen

Bron: https://wetten.overheid.nl/BWBR0030461/2023-04-19#Hoofdstuk4

[Voor 74% gewijzigd door jbhc op 26-04-2023 19:27]

• rykers
jbhc schreef op woensdag 26 april 2023 @ 19:14:
@rykers Als je het volgens het bouwbesluit niet volgens de NEN aan hoeft te sluiten, welke norm volg je dan?

Ik kom trouwens in het bouwbesluit niet veel meer tegen dan dit:

[...]

Ik zie geen uitsluitingen van artikelen

Bron: https://wetten.overheid.nl/BWBR0030461/2023-04-19#Hoofdstuk4
Welke versie je moet gebruiken staat ook niet in het Bouwbesluit, maar in de Regeling Bouwbesluit.

Wel zag ik dat ik een foutje had gemaakt bij mijn vorige post |:(
Ik had de link naar de Regeling Bouwbesluit 2003 te pakken ipv Regeling Bouwbesluit 2012.

In 2012 is de formulering van de uitzondering wat algemener in hoofdstuk 5:
Bij toepassing van NEN 1010 zijn alleen de onderdelen van toepassing die technische voorschriften uit oogpunt van veiligheid bevatten over een voorziening voor elektriciteit.
https://rijksoverheid.bou...et/bb2012_reg/hoofdstuk-5

Dus vermoedelijk vallen de regels over (nieuwe) pv panelen sinds 2012 wel onder het Bouwbesluit... Voor zover het gaat over veiligheid.

• Razor109
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-06 22:19
Ik ben aan het kijken om 3 HMS-2000-4t omvormers te plaatsten met 3x4 460wp panelen. Nu heb ik thuis een 3 fase meterkast. Welke kabel gebruik je het best om vanaf de AC-knoop (T-knoop) van Hoymiles naar de meterkast te gaan?

Mijn idee was:

Meterkast 3 fase met 3 fase-automaat -> 5x2,5-4mm naar zolder -> verdeelkast met 3x 16A automaat -> kabel naar iedere afzonderlijke HSM-2000.

Welke kabel zou ik gebruiken vanaf de verdeelkast naar de omvormer? een normale buitenkabel in goot? of siliconen / neopreen? en welke dikte? 2.5mm of. 4mm?

• jbhc
rykers schreef op woensdag 26 april 2023 @ 20:18:
[...]

Welke versie je moet gebruiken staat ook niet in het Bouwbesluit, maar in de Regeling Bouwbesluit.

Wel zag ik dat ik een foutje had gemaakt bij mijn vorige post |:(
Ik had de link naar de Regeling Bouwbesluit 2003 te pakken ipv Regeling Bouwbesluit 2012.

In 2012 is de formulering van de uitzondering wat algemener in hoofdstuk 5:
Bij toepassing van NEN 1010 zijn alleen de onderdelen van toepassing die technische voorschriften uit oogpunt van veiligheid bevatten over een voorziening voor elektriciteit.
https://rijksoverheid.bou...et/bb2012_reg/hoofdstuk-5

Dus vermoedelijk vallen de regels over (nieuwe) pv panelen sinds 2012 wel onder het Bouwbesluit... Voor zover het gaat over veiligheid.
Ja, en daar gaat het ook om met die aparte groepen O-)

• PCan
Vanaf de AC knopen 3x https://www.elektramat.nl...bel-h07rnf-3x4-per-meter/ naar een kabeldoos. (3x2,5mm2 mag ook, maar 4mm2 vindt ik fijner).

Vanaf de kabeldoos https://www.elektramat.nl...bel-h07rnf-5x4-per-meter/ naar de 3-fase werkschakelaar.

Vanaf de werkschakelaar https://www.elektramat.nl/ymvk-kabel-5x2-5-per-meter/ naar de meterkast.

In de meterkast 3x https://www.elektramat.nl...16a-b-kar-300ma-85006016/
Voordeel is dat als er in één fase een probleem is, je de andere 2 nog kan gebruiken.
Je kan natuurlijk ook kiezen voor een 3-fase aardlekautomaat 300mA.

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

PCan schreef op woensdag 26 april 2023 @ 21:43:
Vanaf de AC knopen 3x https://www.elektramat.nl...bel-h07rnf-3x4-per-meter/ naar een kabeldoos. (3x2,5mm2 mag ook, maar 4mm2 vindt ik fijner).

Vanaf de kabeldoos https://www.elektramat.nl...bel-h07rnf-5x4-per-meter/ naar de 3-fase werkschakelaar.

Vanaf de werkschakelaar https://www.elektramat.nl/ymvk-kabel-5x2-5-per-meter/ naar de meterkast.

Voordeel is dat als er in één fase een probleem is, je de andere 2 nog kan gebruiken.
Zover ik weet, mag je niet met meedere groepen door een kabel/buis dus zou het laatste niet kunnen. Dan wel een drie fase aardlekautomaat plaatsen. Dan zit je goed.
En de gelinkte aardlekautomaat van Emat, is volgens mij Spanningsafhankelijk, wat zover ik weet ook niet in een woning geïnstalleerd mag worden. Veder volgens mij prima advies. :)

• Maxwp
PCan schreef op woensdag 26 april 2023 @ 21:43:

waarom 4mm? als je daarna toch naar 2,5 gaat
is de afstand zo lang dat je verwacht veel energie te verliezen?
zit te kijken maar met een korter 4mm naar een lasdoos direct bij de omvormer en daarna over op 2 x 4mm solar kabel is bijna net zo duur ( solar ex btw ook? ) en je hebt 4mm2 over alles. ( tot een lasdoor in de buurt van de meterkast om over te gaan op 1 x 2,5?

• Razor109
Dank voor de reacties! Daar kan ik wat mee, gewoon in een lasdoos samenvoegen dus dan op 5 aderige kabel verder.

Nu heb in al een 5x4mm kabel lopen van zolder naar de meterkast (meter of 8) van een set zonnepanelen op het zuiden. (16 panelen totaal 4900kwh).

De nieuwe panelen komen op oost-west 12x460kwh en die moeten via de zelfde weg naar beneden.

Beste om een nieuwe 5 aderige kabel naar de meterkast te trekken of zouden ze beide op eenzelfde kabel kunnen? Qua wattage per fase zou het mogelijk net wel moeten kunnen gezien verdeling over de dag.

plan was nu wel om een nieuwe te leggen voor zekerheid, of is dit overdreven?

[Voor 5% gewijzigd door Razor109 op 26-04-2023 23:13]

• RikHa
Razor109 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 23:11:
Dank voor de reacties! Daar kan ik wat mee, gewoon in een lasdoos samenvoegen dus dan op 5 aderige kabel verder.

Nu heb in al een 5x4mm kabel lopen van zolder naar de meterkast (meter of 8) van een set zonnepanelen op het zuiden. (16 panelen totaal 4900kwh).

De nieuwe panelen komen op oost-west 12x460kwh en die moeten via de zelfde weg naar beneden.

Beste om een nieuwe 5 aderige kabel naar de meterkast te trekken of zouden ze beide op eenzelfde kabel kunnen? Qua wattage per fase zou het mogelijk net wel moeten kunnen gezien verdeling over de dag.

plan was nu wel om een nieuwe te leggen voor zekerheid, of is dit overdreven?
Nou een nieuwe kabel erbij hoeft ook weer niet. Je hebt 4.900 + (12x460) = 10.420 Wp. Gedeeld door 3 is 3.473 W max maar dat ga je zelden redden vanwege de opstelling. Maar ook als je dat wel redt kan dat met gemak door een 4mm2 kabel.

Verder zou ik de bovenste 16A automaten vervangen door een werkschakelaar. Je kunt ook overwegen om ipv 3x HMS-2000 2x HMT-2250 te gebruiken.

• PCan
@Mister I Er mogen uiteraard wel 3-fasen door één kabel.
Maar of je die fasen dan af mag zekeren met 3 losse automaten, zoals jij dit stelt 3 groepen, weet ik niet zeker. Je hebt mij aan het twijfelen gebracht. Ben benieuwd hoe anderen hierover denken?

https://www.hkelectric.nl...ten?page=1&paramskey=news
Maar of deze bi-connect is, zie onderaan dit artikel, weet ik niet.

@Maxwp Waarom 4mm2? Wel, dat hoeft, zoals ik al zei, niet. Maar in de T-knoop past maximaal 4mm2.
Dingen die je op een dak aanlegt, waar je later moeilijk bij kan en waar je aan de elementen overgeleverd bent, kan je het beter maar zo stevig mogelijk maken. In redelijke proporties natuurlijk. Qua investering zal het weinig uitmaken.

Ik laat mij graag inspireren door YouTube: snel 28 Panelen 330wp plaatsen op een zelfbouw lounge met dakpanprof... die staan voor veiligheid en kwaliteit.
Persoonlijk ben ik voorstander van aardlekautomaten in plaats van losse aardlekschakelaar en installatieautomaat. Scheelt een hoop werk en ruimte in je meterkast.
Persoonlijk heb ik voor deze gekozen: https://www.elektramat.nl...l-16a-b-kar-300ma-236635/.
Maar als je betere kwaliteit wil zou ik voor ABB gaan.

[Voor 24% gewijzigd door PCan op 27-04-2023 10:49. Reden: Voortschrijdend inzicht]

• Maxwp
PCan schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:06:
@Mister I Als je een motor aansluit ga je toch ook met 3 fasen door één kabel?

@Maxwp Waarom 4mm2? Wel, dat hoeft, zoals ik al zei, niet. Maar in de T-knoop past maximaal 4mm2.
Dingen die je op een dak aanlegt, waar je later moeilijk bij kan en waar je aan de elementen overgeleverd bent, kan je het beter maar zo stevig mogelijk maken. In redelijke proporties natuurlijk. Qua investering zal het weinig uitmaken.

Ik laat mij graag inspireren door YouTube: snel 28 Panelen 330wp plaatsen op een zelfbouw lounge met dakpanprof... die staan voor veiligheid en kwaliteit.
Persoonlijk ben ik voorstander van aardlekautomaten in plaats van losse aardlekschakelaar en installatieautomaat. Scheelt een hoop werk en ruimte in je meterkast.
Persoonlijk heb ik voor deze gekozen: https://www.elektramat.nl...l-16a-b-kar-300ma-236635/.
Maar als je betere kwaliteit wil zou ik voor ABB gaan.
bij de hoymiles word een 10agw dat is dacht ik 6 mm bijgeleverd ( bij sommige webshops en andere doen e er niet bij ) dus tot 6mm moet die t stuk wel aan kunnen hoe dan ook heb ik er deze 6mm 10awg in zitten nu om 2 systemen te koppelen

[Voor 7% gewijzigd door Maxwp op 27-04-2023 11:58]

• PCan
@Maxwp Dan heb je er waarschijnlijk geen draadhulsjes omheen zitten. Daardoor kunnen de adertjes splijten en slechts een deel onder het schroefje vast zitten. Bovendien beschadigen de adertjes door het schroefje.

• Maxwp
PCan schreef op donderdag 27 april 2023 @ 14:35:
@Maxwp Dan heb je er waarschijnlijk geen draadhulsjes omheen zitten. Daardoor kunnen de adertjes splijten en slechts een deel onder het schroefje vast zitten. Bovendien beschadigen de adertjes door het schroefje.
deze worden door hoymiles geleverd en zijn gesoldeerd/vertind.

edit
https://www.solarhubstore...le-10-awg-cable-connector

[Voor 10% gewijzigd door Maxwp op 27-04-2023 18:29]

• Razor109
RikHa schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:03:
[...]

Nou een nieuwe kabel erbij hoeft ook weer niet. Je hebt 4.900 + (12x460) = 10.420 Wp. Gedeeld door 3 is 3.473 W max maar dat ga je zelden redden vanwege de opstelling. Maar ook als je dat wel redt kan dat met gemak door een 4mm2 kabel.

Verder zou ik de bovenste 16A automaten vervangen door een werkschakelaar. Je kunt ook overwegen om ipv 3x HMS-2000 2x HMT-2250 te gebruiken.
Had ik naar gekeken maar mijn panelen leveren teveel ampere voor de hmt-2250.

[Voor 11% gewijzigd door Razor109 op 27-04-2023 19:24]

• twiztlock
Maxwp schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 18:32:
[...]

ja dus heb ik de dtu pro voor wat het is een duur ding voor niks gekocht.
ik hoop dat op die manier nog zaken als firmware updates mogelijk zijn via de dtu pro naar de inverters als dat nodig zou zijn
zie dat mijn laattset inverters een nieuwere firmware hebben dan de zeflde ietsjes ouderen ( paar weken )
dus er is wel wat veranderd
ook het grid profile ( al zal dat niet zo snel gebeuren ) kan denk ik alleen via de dtu pro?

denk dat het dan nu alleen mogelijk is om begin van de avond als de stroom < dan XX even de dtu pro op de stroom schakelen via HA en de open DTU even van de stroom af.
30min moet voldoende zijn zodat hij even de data naar de cloud stuurt is dat ook mooi compleet ;-)
heb tenslotte/tenminste de dtu pro niet voor niks gekocht
Ik heb een nieuwe DTU Pro-S binnen, na veel heen en weer gemail met hoymiles service hebben ze een nieuwe vanuit China opgestuurd.
Sinds ik die er weer aan hing kreeg mn OpenDTU kuren (die ontving geen info meer van mn micro-omvormers).
Heb DTU Pro-S dus maar weer uitgezet (want aan OpenDTU heb ik veel meer) en nu doet OpenDTU het weer prima.
Dat lijkt dus inderdaad niet samen te gaan...

Ik die DTU Pro-S wel in de kast voor als ik ooit iets moet instellen wat niet met OpenDTU gaat (wat waarschijnlijk nooit hoeft). Beetje zonde dat ik zo'n duur ding gekocht heb, maarja...

• Maxwp
twiztlock schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 11:03:
[...]

Ik heb een nieuwe DTU Pro-S binnen, na veel heen en weer gemail met hoymiles service hebben ze een nieuwe vanuit China opgestuurd.
Sinds ik die er weer aan hing kreeg mn OpenDTU kuren (die ontving geen info meer van mn micro-omvormers).
Heb DTU Pro-S dus maar weer uitgezet (want aan OpenDTU heb ik veel meer) en nu doet OpenDTU het weer prima.

Ik die DTU Pro-S wel in de kast voor als ik ooit iets moet instellen wat niet met OpenDTU gaat (wat waarschijnlijk nooit hoeft). Beetje zonde dat ik zo'n duur ding gekocht heb, maarja...
dat deze niet tegelijk gaan was inmiddels bekend toch?
maar gaat hij weer stuk als je modbus doet.
waarom is die van jou uit china gekomen en niet vanuit je leverancier in hier in nl?
welke hardware en sofware heb je bij de nieuwe

thx!!!

• Razor109
twiztlock schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 11:03:
[...]

Waarom wil je ook nog de DTU pro als je ook al OpenDTU hebt? Ik was voornemens om alleen OpenDTU te gaan gebruiken, of kan dat niet?

• DKyndt
Razor109 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 19:03:
[...]

Waarom wil je ook nog de DTU pro als je ook al OpenDTU hebt? Ik was voornemens om alleen OpenDTU te gaan gebruiken, of kan dat niet?
Ik ben ok aan het denken om m'n centen terug te vragen. Ik weet wel niet of Solarchamp dit zal doen. Een tegoedbon is ook goed, dan leg ik nog enkele panelen bij. >:)

• Maxwp
DKyndt schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 17:10:
[...]

Ik ben ok aan het denken om m'n centen terug te vragen. Ik weet wel niet of Solarchamp dit zal doen. Een tegoedbon is ook goed, dan leg ik nog enkele panelen bij. >:)
volgens mij kan een update van de sorftware niet ? of kan je de inverter software niet updaten?
of het grid profiel of eventueel wijzigingen als je met een accu gaat laten of kan dat laatste ook via de opendtu?

• PCan
Voor mensen die niet zo handig zijn met OpenDTU of gewoon snel en goed hun gegevens willen zien.

Deze werkt bij mij al sinds oktober probleemloos. Tot 99 panelen. Voor HMS/HMT omvormers.
Slechts €132,- en een stopcontact met verlengsnoertje en klaar.
https://www.solarchamp.eu...onitoring-dtu-lite-s.html

• Maxwp
PCan schreef op zondag 30 april 2023 @ 11:47:
Voor mensen die niet zo handig zijn met OpenDTU of gewoon snel en goed hun gegevens willen zien.

Deze werkt bij mij al sinds oktober probleemloos. Tot 99 panelen. Voor HMS/HMT omvormers.
Slechts €132,- en een stopcontact met verlengsnoertje en klaar.
https://www.solarchamp.eu...onitoring-dtu-lite-s.html[Afbeelding]
53 euro meer heb je de dtu pro.
enige probleem daarmee is de modbus toch?

• PCan
@Maxwp Ik weet het niet, die heb ik nooit gehad. Ik zie werkelijk het nut er ook niet van in.
Ja, je kunt er een UTP-kabel in stoppen, maar de lite S doet het prima op WiFi.
De verbinding met de omvormers is ook draadloos. Gelukkig.
Ik kan echt alles uitlezen wat ik wil en csv bestandjes downloaden voor Excel.
Met de .csv download uit App en de download uit HomeWizard P1 kan ik letterlijk alles inzichtelijk maken wat ik kan bedenken. Import Dal/Normaal, Export Dal/Normaal, Opwek Dal/ Normaal.

Hier hoe je met Homewizard data uit je slimme meter haalt: PCan in "HomeWizard Wi-Fi P1 Meter Windows programma"

Nog ff een grafiekje t/m April compleet.

[Voor 32% gewijzigd door PCan op 01-05-2023 11:30. Reden: Nieuwe inzichten]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• k_ers
https://www.solar-bouwmarkt.nl/omvormers/hoymiles/

20% korting op alles van Hoymiles

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mjjveldt
leuke code, maar nog steeds duurder dan SolarChamp.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PCan
Netspanning begint nu al op te lopen, tot wel 245V (97% van 253VAC), hopelijk gaat dat deze zomer niet tot problemen leiden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-06 17:55
Ik heb vandaag een aantal omvormers besteld maar de toolkit zit er niet bij(niet op voorraad). Iemand een tip om daar omheen te werken(Omgeving Den Bosch)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• NewYerk
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09:16
Je kunt er ook een kleine platte schroevendraaier tussen zetten, dan krijg je hem ook wel open. Is alleen iets meer gedoe.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mjjveldt
bij mij kwamen de T-stukken open geleverd, dus pas dichtklikken als je zeker bent als die goed zit anders inderdaad platte schroevendraaier,

Maar wil de mijne ook wel uitlenen voor twee postzegels

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RikHa
Hallo mensen, vandaag bij SolarChamp spullen opgehaald voor 2 projectjes. Alles was op voorraad en werd er keurig geholpen. Top!

Project 1. 18 panelen op een veranda. 415Wp p/st met 3x HMT-2250 en een DTU. Van het weekend gaat dat erop. Als eigenaar het goed vindt zal ik wat foto's plaatsen.

Project 2. 11 panelen van 560Wp op een schuurdak. Voor deze gebruik ik 3x HMS-2000. Wordt pas over een paar weken. Er is nog geen krachtstroom daar en Liander is zooo traaag..

Dit wordt mijn eerste ervaring met Hoymiles. Ziet er goed uit dat spul. Heb er zin an!

Nog een vraagje, weet iemand of deze Hoymiles omvormers in een off-grid situatie teruggeregeld kunnen worden met frequency shift zoal Victron dat doet?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RikHa
PCan schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:45:
Netspanning begint nu al op te lopen, tot wel 245V (97% van 253VAC), hopelijk gaat dat deze zomer niet tot problemen leiden.[Afbeelding]
Bij mij loopt L3 voortdurend op boven de 253 en schakelt de omvormer dus af. Is echt de Liander spanning want als ik op de Hoofdschakelaar meet dan meet ik dat daar ook. De ander 2 fasen zitten daar dik onder. Best wel kut..

• mjjveldt
RikHa schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 22:38:
[...]

Bij mij loopt L3 voortdurend op boven de 253 en schakelt de omvormer dus af. Is echt de Liander spanning want als ik op de Hoofdschakelaar meet dan meet ik dat daar ook. De ander 2 fasen zitten daar dik onder. Best wel kut..
maar dan is de oplossing eenvoudig, de omvormer op een andere fase (laten) zetten.

Of heb je nog een 1fase meter?

[Voor 3% gewijzigd door mjjveldt op 04-05-2023 08:01]

• Maxwp
Netspanning begint nu al op te lopen, tot wel 245V (97% van 253VAC), hopelijk gaat dat deze zomer niet tot problemen leiden.[Afbeelding]
hier max 243 dus valt nog mee ;-)
wel de hms 2000 al 51 graden warm ben benieuwd wat dit gaat doen bij 35 graden en de hele dan zon er vol op

[Voor 9% gewijzigd door Maxwp op 04-05-2023 08:52]

• Maxwp
RikHa schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 22:34:
Hallo mensen, vandaag bij SolarChamp spullen opgehaald voor 2 projectjes. Alles was op voorraad en werd er keurig geholpen. Top!

Project 1. 18 panelen op een veranda. 415Wp p/st met 3x HMT-2250 en een DTU. Van het weekend gaat dat erop. Als eigenaar het goed vindt zal ik wat foto's plaatsen.

Project 2. 11 panelen van 560Wp op een schuurdak. Voor deze gebruik ik 3x HMS-2000. Wordt pas over een paar weken. Er is nog geen krachtstroom daar en Liander is zooo traaag..

Dit wordt mijn eerste ervaring met Hoymiles. Ziet er goed uit dat spul. Heb er zin an!

Nog een vraagje, weet iemand of deze Hoymiles omvormers in een off-grid situatie teruggeregeld kunnen worden met frequency shift zoal Victron dat doet?
18 panelen alleen voor een veranda WOW large

je moet een DTU (pro? ) kopen of knutselen met opensource en dan kan je dacht ik er voor zorgen dat niks terug het net op gaat of de micro omvormer standaard op een lager vermogen inregelen (y)

• Maxwp
44 graden maar zie ik nu?
hoe zijn je micro omvormers geplaatst?
heb er nu 4 en 1 daarvan is ook zo laag maar die zit niet onder de panelen gemonteerd maar hang vrij

• Niekniek89
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08-06 14:26
Over temperaturen gesproken, ik heb de HM-1500.
Nu is het vandaag al warmer, maar zie dat de HM-1500 nu op 66,1 °C zit.
En dan is het nog niet eens hoog zomer.

Bij mij ligt hij, met de koelvinnen naar boven, onder de zonnepanelen.
Wat kunnen ze hebben, en wat is het beste om ze zo "koel" mogelijk te houden?

• mjjveldt
Mijn HMS-2000 liggen met de koelvinnen naar boven, 15 centimeter ruimte tussen de panelen en de omvormers. Ze doen nu: 1100 watt per omvormer en ongeveer 45 graden.

• RikHa
mjjveldt schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:01:
[...]

maar dan is de oplossing eenvoudig, de omvormer op een andere fase (laten) zetten.

Of heb je nog een 1fase meter?
Nou als L3 zo oploopt heb ik dus ook 3 fases. ;) Ik ben nu bezig mijn hele systeem om te gooien. Heb nu een hybride MPPsolar 5k (op 1 fase L3) met daarop 36 x 350 Wp. De batterij wordt ook nog geladen met een tracker met 14 x 260 Wp charger.

Ben nu alles aan het ombouwen. 3 MP 2's 48/5000 liggen te wachten. Er komt een simpele 11kW Growatt voor de 36 panelen. Ook liggen er nog 8 x 560 Wp panelen en 6 x 460 Wp te wachten. Die komen samen op een 6 6kW Growatt. Mijn plan is eerst meterkast vernieuwen. Dan omschakelkast maken bij Victrons voor laadpaal, zwembad, huis en de 2 Growatts met de keuze PAP SAP of noodstroom. Allemaal individueel te schakelen. Eens kijken of ik dan met de Multiplus op L3 de batterij kan laden als de spanning op die fase uit de klauwen loopt. Maar hoewel de spullen allemaal klaarliggen, tijd is er nog niet..

• RikHa
Maxwp schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:54:
[...]
18 panelen alleen voor een veranda WOW large
Valt mee. Op mijn veranda liggen er 36 x 350 Wp. ;)

• Maxwp
Niekniek89 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:18:
Over temperaturen gesproken, ik heb de HM-1500.
Nu is het vandaag al warmer, maar zie dat de HM-1500 nu op 66,1 °C zit.
En dan is het nog niet eens hoog zomer.

Bij mij ligt hij, met de koelvinnen naar boven, onder de zonnepanelen.
Wat kunnen ze hebben, en wat is het beste om ze zo "koel" mogelijk te houden?
ok ja zo heb ik het ook maar bij mij is de afstand wat groter dan onderstaande.
zou eens kunnen proberen ze om te draaien
toen de andere die wel koeler blijft ligt niet onder de panelen maar er achter dus vrij met ook de koelvinnen naar boven.
hoymiles zegt anders om maar dat was dacht ik meer bij dakmontage omdat ze dan veel dichte tegen de panelen aan zitten
hms 2000 hier

• Maxwp
mjjveldt schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 14:08:
Mijn HMS-2000 liggen met de koelvinnen naar boven, 15 centimeter ruimte tussen de panelen en de omvormers. Ze doen nu: 1100 watt per omvormer en ongeveer 45 graden.
bij mij dus met de koelvinnen naar boven maar ze zitten er verder vanaf
de anddere die wel koeler blijft ook met de vinnen naar boven licht niet onder de panelen.

• Maxwp
RikHa schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 15:25:
[...]

Valt mee. Op mijn veranda liggen er 36 x 350 Wp. ;)
ffff opschepper ;-)

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

De vraag is al vaker voorbij gekomen, maar waarom monteren jullie de HM omvormers ' omgekeerd'?

Volgens Hoymiles zelf zou de glimmende zijde boven moeten en de zwarte koelribben naar onder, zo heb ik ze gemonteerd:

PV-03 by Erik Haak, on Flickr

en ja, op de foto zit er nog isolatietape rond de ongebruikte MC4-connectors. Er zitten al lang afdek/blindconnectors op.

Mooie Plaatjes   

• mjjveldt
In mijn geval zijn de omvormers verkeerd om inderdaad, met als reden dat ik meer luchtstroming langs de bovenkant heb dan aan de onderkant.

De blanco onderzijde zit op de aluminium koppelplaat van mijn montagesysteem. Nog even overwogen om koelpasta tussen te doen maar dat leek mij overdreven.

Pagina: 1 ... 12 ... 15 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee