Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master-T
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 29-05 07:39
Vraag. Ik heb zelf hoymiles liggen geen problemen. Een tijdje geleden bij mijn vader geïnstalleerd op eenzelfde manier. Nu heeft hij als het de zon flink schijnt dat 1 van de 4 kanaals hms2000 omvormers een soort van uit gaat langzaam. Eerst wordt de geleverde stroom minder en dan vervolgens is het 0. Dan wordt het weer wat meer en dan weer minder. Heel vaag. Er zitten 2x 4 kanaals achter elkaar gekoppeld met in totaal 8 panelen. De ene heeft nergens last van en de andere dipt dus elke keer. Geen alarm geen andere spanning of frequentie. Enige wat ik zie is de temp die oploopt tot ongeveer 39 en dan afneemt op het moment dat de geleverde stroom omlaag gaat maar dat is logisch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BDbYXiWHnaqaMKSiER6rvpDe38k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IrZ76qk0RrNK2jPHIft0T84y.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MC9vgz8PoZBVGvOUZ3azANAzh2I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/j8DlSUyEm31XhOygTkxeS99I.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/okJHdsj171NeNeK5MPp4LjvCytU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EgoVbgWCK6h3gJobXQ0OYjdI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Master-T op 04-05-2023 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:00
Oef dat is vervelend,

heb je wat meer informatie, de grafieken gaan nu over de hele omvormer, maar wat doet het betreffende paneel? niet toevallig een slechte verbinding met de mc4 stekker? schaduw?

kan ook nog het gridprofiel zijn van die ene omvormer, dat daar een niet Nederlandse op staat.

9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master-T
mjjveldt schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 19:43:
Oef dat is vervelend,

heb je wat meer informatie, de grafieken gaan nu over de hele omvormer, maar wat doet het betreffende paneel? niet toevallig een slechte verbinding met de mc4 stekker? schaduw?

kan ook nog het gridprofiel zijn van die ene omvormer, dat daar een niet Nederlandse op staat.
Het is niet 1 specifiek paneel dat er last van heeft daarom vind ik het ook zo vreemd. Het is de hele omvormer die dipt. Alle kanalen. Spanning is wel iets boven de 250 volt maar dat geldt hetzelfde voor die andere die geen probleem geeft.

Waar kan ik dat grid profiel vinden? Ik heb een installer account.

Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
inloggen met installer account op
https://global.hoymiles.com/platform/operations/device/micro
dan het sleuteltje en view grid profile.

op de website kan je meer dan in de App.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:01
ehtweak schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:28:

en ja, op de foto zit er nog isolatietape rond de ongebruikte MC4-connectors. Er zitten al lang afdek/blindconnectors op.
mij valt die grote aardings toestand meer op ;-)

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Master-T schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 18:25:
Vraag. Ik heb zelf hoymiles liggen geen problemen. Een tijdje geleden bij mijn vader geïnstalleerd op eenzelfde manier. Nu heeft hij als het de zon flink schijnt dat 1 van de 4 kanaals hms2000 omvormers een soort van uit gaat langzaam. Eerst wordt de geleverde stroom minder en dan vervolgens is het 0. Dan wordt het weer wat meer en dan weer minder. Heel vaag. Er zitten 2x 4 kanaals achter elkaar gekoppeld met in totaal 8 panelen. De ene heeft nergens last van en de andere dipt dus elke keer. Geen alarm geen andere spanning of frequentie. Enige wat ik zie is de temp die oploopt tot ongeveer 39 en dan afneemt op het moment dat de geleverde stroom omlaag gaat maar dat is logisch.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
ik zag deze grafieken ook toen de zon wat lager stond omdat een boom van de acchterburen er dan even in de weg stond

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hencou
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-05 23:16
Master-T schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 18:25:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier ook iets vergelijkbaars. Het vreemde is dat wanner je de rapportage op "Energie" instelt in plaats van "Vermogen" dat het de energie dan wel vergelijkbaar en in lijn is met de overige panelen. Heb het gehad in een installatie met een aantal HMS2000T waarbij 1 paneel dit gedrag vertoonde. Na een update door Hoymiles van de DTU Pro-S naar versie V00.02.15 was dit probleem verholpen.

Een andere installatie van een kennis heeft ook het gedrag zoals je omschrijft: een hele inverter rapporteert ineens afwijkend vermogen, terwijl de totale opbrengst (energie) wel klopt. Het lijkt er op dat dit komt door een slechte ontvangst tussen DTU en inverter maar dit is nog niet helemaal duidelijk. Lijkt dat er dan afwijkende stroom en vermogen waardes worden doorgegeven (of niks), en dat de totaalopbrengst bij een volgend bericht daarna wel weer correct wordt doorgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-04 11:41
@RikHa Je bent niet alleen afhankelijk van je eigen omvormers, maar ook die van je buren.
Voordat ik zonnepanelen had, liep de spanning ook op bij zonnig weer.
Omdat de spanning in huis hoger is dan 230V, moet je ook oppassen met je magnetron en kookplaat.
Die zullen dus net iets heter worden waardoor je vlees kan verbranden.

Voordeel is wel dat als je meer verbruikers inschakelt, de spanning ook zal dalen.
Doe de was en de vaat als de zon schijnt :)

@Maxwp Mijn omvormer zit onder het paneel, maar boven een witte polycarbonaat plaat.
Wanneer de ondergrond donker is wordt er meer warmte in opgeslagen.
Zou zelfs kunnen dat full-black panelen iets warmer worden.
Ga je de omvormer op zijn kop monteren, dus met de zwarte ribben naar boven, dan wordt deze ook warmer. Hou je aan de onderstaande regels van Hoymiles;

C ) Hang the microinverter on the screws, and tighten the screws.
The silver cover side of the microinverter should be facing the panel.
Note:
1. Install the microinverter and all DC connections under the PV module to avoid direct sunlight, rain exposure, snow buildup, UV, etc.
2. Leave at least 2 cm of space around the microinverter enclosure to ensure ventilation and heat dissipation.

[ Voor 13% gewijzigd door PCan op 04-05-2023 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master-T
hencou schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 22:05:
[...]

Hier ook iets vergelijkbaars. Het vreemde is dat wanner je de rapportage op "Energie" instelt in plaats van "Vermogen" dat het de energie dan wel vergelijkbaar en in lijn is met de overige panelen. Heb het gehad in een installatie met een aantal HMS2000T waarbij 1 paneel dit gedrag vertoonde. Na een update door Hoymiles van de DTU Pro-S naar versie V00.02.15 was dit probleem verholpen.

Een andere installatie van een kennis heeft ook het gedrag zoals je omschrijft: een hele inverter rapporteert ineens afwijkend vermogen, terwijl de totale opbrengst (energie) wel klopt. Het lijkt er op dat dit komt door een slechte ontvangst tussen DTU en inverter maar dit is nog niet helemaal duidelijk. Lijkt dat er dan afwijkende stroom en vermogen waardes worden doorgegeven (of niks), en dat de totaalopbrengst bij een volgend bericht daarna wel weer correct wordt doorgegeven.
Bedankt voor de reacties. Er staat niets in de weg dat zorgt voor schaduwval. Als ik kijk naar de totale dag opbrengst van de panelen staat bij de ene omvormer 2,4kW per paneel en bij de omvormer die het niet goed doet staat er per paneel ongeveer 800 watt. Dit is ook in lijn met wat de homewizzard energy aangeeft.

Ik snap er niks van. Zeker omdat het de hele omvormer betreft en niet maar 1 kanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
@Master-T Verzamel zoveel mogelijk gegevens en stuur een mailtje naar support@hoymiles.zohodesk.com
Het kan zijn dat ze jou vragen om je inloggegevens. Dat gebruiken ze alleen om in jouw plant te kijken of ze iets kunnen vinden.
Anders kan je ook de omvormer omwisselen met een van de anderen zonder iets aan de MC4 bekabeling te wijzigen. Verplaats je daarmee het probleem, dan weet je zeker dat het in die ene omvormer zit.
Verplaats je het probleem niet en gaat nu die andere omvormer moeilijk doen, dan zit het in je bekabeling of (een van de) panelen.

Met deze kan je ook nog kijken of er ergens een stekker heet wordt, wat kan duiden op een slechte verbinding (overgangsweerstand) of sluiting.
https://www.bol.com/nl/nl...xM0Q.2_18.22.ProductTitle

Je hebt 12 jaar garantie op je omvormer, dus als je zelf niets kapot gemaakt hebt, kan je hem gewoon omruilen of laten repareren bij je leverancier.

[ Voor 30% gewijzigd door PCan op 05-05-2023 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blanken17
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23-05 23:05
Hoi,

Wij willen 6 panelen plat dak opstelling plaatsen op zuid 10*.
Omdat we geen omvormer in de meterkast of andere ruimte willen gaan we gebruik maken van Micro omvormers.
We willen het systeem middels internet kunnen monitoren.

Is hier al een topic over de verschillen tussen Hoymiles en Enphase?

Enphase heeft per paneel een omvormer, echter hebben deze micro omvormers maar een 300Watt uitgangsvermogen en dit lijkt mij wat weinig voor een 420Wp paneel. is er een software tool beschikbaar die deze aftopping kan calculeren zoals bijvoorbeeld bij Solaredge?

Hoymiles heeft het grote voordeel dat deze meer AC vermogen kan leveren en dat deze meerdere panelen op 1 omvormer kan aansluiten.

Hoe zit het met de verschillen in garanties, rendementen, monitoring, bekabeling en connectoren, en natuurlijk opbrengst vanuit de panelen, etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
@blanken17 Hier zitten voornamelijk mensen die hun Hoymiles ervaringen delen.
Deze meneer werkt vaak met APsystems, met 2 panelen per micro-omvormer.
https://www.youtube.com/@oppadmetdezonnestroom
Met de o.a. HMS serie en DTU-S types kan je zowel op je smartphone als via het web alles inzien.
Garantie 12 jaar.
Kwaliteit is prima en Hoymiles is relatief goedkoop.
Persoonlijk zou ik altijd voor een omvormer gaan die meer aankan dan je panelen bieden.
Dat betekent dat er minder kans op overbelasting is en je er het maximale uit haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blanken17
Wat zijn de verschillen tussen de hm en de hms serie omvormers?

En wat is het verschil tussen de HMS / HMT -series monitoring DTU-Lite-S en de HMS / HMT -series monitoring DTU-Pro-S?

Volgens mij ontbreken deze gegeven in de eerste post van dit toppic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blanken17
ik zie dat er ook nog een 400v 6 paneel HMT versie is. wat is daarin dan weer het verschil met de HM en HMS omvormers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
is het zeker dat de HMS 2000 echt een 4 mppt tracker is
als ik namelijk kijk kan ik meldingen uit zetten zoals bij ondervoltage bij d settings online.
daarbij heb je wel input 1 2 3 en 4 maar ook Mppt A en Mppt B
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F5q17pNlll63DEySdnXKW-ASGmI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/petBJlElMf2IAb0IhVez8D3R.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
@Maxwp Lees gewoon het User manual van de HMS 1600-1800-2000-4T NA_EN_V 202201.
https://www.hoymiles.com/resources/download/

Kort gezegd, elke PV paneel wordt apart geregeld.

PV Microinverter is a module-level solar inverter that tracks the maximum DC power point of each PV module,
which is known as Maximum Power Point Tracking (MPPT).
This function of module-level MPPT means that when a PV module fails or is shaded, other modules will not
be affected, boosting the overall power production of the system.
Microinverter can monitor the current, voltage and power of each module to realize module-level data monitoring.

[ Voor 3% gewijzigd door PCan op 06-05-2023 23:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@Maxwp @PCan

Er bestaan twee versies:
HMS-2000-4T
HMS-2000C-4T

De C-versie heeft 2 mppt's met 2 ingangen per mppt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
ok maar ik heb de 2000 4t gekocht met 4 mppt trackers
alleen dit is de info die de dtu pro weergeeft
hebben we dan de C gekregen daar waar we de non c hadden gekocht?
lijkt me toch niet?

edit even de achterkant gekeken maar zie nergens een C staan dus zou toch echt een model zijn zonder de C en met 4 mppt maar waarom de software dan 2 aangeeft?

[ Voor 30% gewijzigd door Maxwp op 07-05-2023 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
De C-versie heeft de antenne op een andere plek dan de niet-C. Kijk maar naar de plaatjes in de datasheet.

Waarom de DTU 2 mppt's aangeeft? Geen idee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
Maxwp schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 19:22:
is het zeker dat de HMS 2000 echt een 4 mppt tracker is
als ik namelijk kijk kan ik meldingen uit zetten zoals bij ondervoltage bij d settings online.
daarbij heb je wel input 1 2 3 en 4 maar ook Mppt A en Mppt B
[Afbeelding]
Ah, heb het gevonden. Bij mij staat er precies hetzelfde onder Shield Alarm.
Ik had ergens een schema laten zien van de omvormer.

https://tweakers.net/i/0X...DQH1Fstm.jpg?f=user_large

Oeps, dat is van de HM-1500, die heeft 2 MPPT's. De HMS heeft er 4.

Als je bij Q&M op het serienummer van je omvormer klikt en dan op Device detail, zie je het modelnummer.

[ Voor 32% gewijzigd door PCan op 07-05-2023 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blanken17
Kun je de Hoymiles HMT-2250-6T, 400 volt 3 fase micro omvormer voor 6 zonnepanelen ombouwen naar 1 fase wanneer je maximaal 6 panelen plaatst en dan de 3 fases samen koppelt op een 1 fase kabel?

Dit omdat de 2250Watt makkelijk binnen een 1 fase systeem zou passen.

Eventueel zou je de 1 fase kabel kunnen uitvoeren in 4mm2 naar de meterkast en dan afzekeren met een 16A aardlekautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
Het is geen standaard functie van de HMT-2250-6T, ik zou je adviseren even contact op te nemen met hoymiles hierover.

Alternatief (130,- duurder) is om de HMS1000-2T en de HMS2000-4T te gebruiken.
Dan kan je (afhankelijk van de lengte) op 2,5mm2 blijven en is het verschil in prijs waarschijnlijk zeer beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argafal
  • Registratie: Juni 2022
  • Nu online
blanken17 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:15:
Kun je de Hoymiles HMT-2250-6T, 400 volt 3 fase micro omvormer voor 6 zonnepanelen ombouwen naar 1 fase wanneer je maximaal 6 panelen plaatst en dan de 3 fases samen koppelt op een 1 fase kabel?

Dit omdat de 2250Watt makkelijk binnen een 1 fase systeem zou passen.

Eventueel zou je de 1 fase kabel kunnen uitvoeren in 4mm2 naar de meterkast en dan afzekeren met een 16A aardlekautomaat.
Dat zal niet lukken, gaat alleen met dri fases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GGroen
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 09-11-2023
Ik hoop binnenkort 8x410WP panelen en de 1-fase hoymiles HMS2000-4T en HSM800-2T op het Blubase/Solarstell Connect frame te installeren op mijn platte dak. Ik zie dat de trunkkabel en de ACkabels vanaf de micro's bestaan uit drie draden, nul, fase, aarde. De micros zijn dan geaard aangesloten op de trunkkabel en die verbind weer met de 3 aderige kabel naar de meterkast en aarderail aldaar. Maar hoe wordt nu mijn Blubase frame geaard in deze kabel setup. Op de foto hierboven (van ehtweak) lijkt het alsof het frame via een aardedraad is geaard op de micro en dat die micro vervolgens via die geaarde trunkkable en binnenshuiskabel op de aarderail in de groepenkast is geaard. Mijn Bluebase frame hoeft maar op 1 aardepunt vereffend te worden op de aarderail in de groepenkast. Heb ik het goed dat dan dat ik maar 1 aardedraad hoef aan te sluiten op mijn systeem? Dus 1 aarde draad tussen de micro (zie foto) en het aardepunt op de Blubase connect frame? Bij aansluiten van Enphase gaat dit anders namelijk, en nu ben ik een beetje in de war. Wie helpt/adviseert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
GGroen schreef op maandag 8 mei 2023 @ 20:18:
Ik hoop binnenkort 8x410WP panelen en de 1-fase hoymiles HMS2000-4T en HSM800-2T op het Blubase/Solarstell Connect frame te installeren op mijn platte dak. Ik zie dat de trunkkabel en de ACkabels vanaf de micro's bestaan uit drie draden, nul, fase, aarde. De micros zijn dan geaard aangesloten op de trunkkabel en die verbind weer met de 3 aderige kabel naar de meterkast en aarderail aldaar. Maar hoe wordt nu mijn Blubase frame geaard in deze kabel setup. Op de foto hierboven (van ehtweak) lijkt het alsof het frame via een aardedraad is geaard op de micro en dat die micro vervolgens via die geaarde trunkkable en binnenshuiskabel op de aarderail in de groepenkast is geaard. Mijn Bluebase frame hoeft maar op 1 aardepunt vereffend te worden op de aarderail in de groepenkast. Heb ik het goed dat dan dat ik maar 1 aardedraad hoef aan te sluiten op mijn systeem? Dus 1 aarde draad tussen de micro (zie foto) en het aardepunt op de Blubase connect frame? Bij aansluiten van Enphase gaat dit anders namelijk, en nu ben ik een beetje in de war. Wie helpt/adviseert?
Welke foto?

Maar een aarde kabel van een omvormer van de grounding bracket naar het montage frame is goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
mjjveldt schreef op maandag 8 mei 2023 @ 21:16:
[...]

Welke foto?

Maar een aarde kabel van een omvormer van de grounding bracket naar het montage frame is goed.
dus de normale bevestiging van de omvormer op de rails is niet voldoende?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
ja want zo maakt hij ook al contact toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blanken17
Hoeveel mm2 moet de aardekabel zijn die op het frame zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
volgens mij 2,5 mm als je hem in een buis legt anders moet het 6mm zijn dacht ik
iets met meganische belasting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GGroen
mjjveldt schreef op maandag 8 mei 2023 @ 21:16:
[...]

Welke foto?

De foto op blz.48 onderaan (vorige blz.), althans bij mij. Zie een foto van een hoymiles met een aardedraad erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GGroen
Maxwp schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:15:
volgens mij 2,5 mm als je hem in een buis legt anders moet het 6mm zijn dacht ik
iets met meganische belasting
Dat blijkt inderdaad in bekende "norm" te staan, de 6 mm2 alleen als de kabel onbeschermd ligt om te voorkomen dat een installateur of "voorbijganger" erover struikelt en de draad "ongemerkt" breekt. 2.5 mm2 is veelal de dikte van de aardedraad binnen de woning en is ook buiten o.k. mits beschermd tegen ongevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GGroen
BarryH schreef op maandag 8 mei 2023 @ 21:45:
[...]

dus de normale bevestiging van de omvormer op de rails is niet voldoende?
Zowel de micro als het metalen zonnepaneelframe moeten geaard (vereffend) worden, en die vereffening moet in de groepenkast (aardedradenrail) plaatsvinden. Mijn vraag was dus of die aardedraad op de foto bedoelt is om het onderliggend frame via aansluiting op de micro metteen ook geaard is, of dat er toch nog een aparte aardedraad van het frame naar de aardrail in de groepenkast moet worden aangelegd. Ik denk dus dat dat laatste niet het geval is en dat die aardedraad op de foto naar de micro, het onderliggende frame metteen via de micro aard op de aarderail in de groepenkast. Immers de hoymiles bekabeling vanaf de micro's naar de meterkast is al 3 aderig, dus inclusief aardedraad. Bij Enphase micro's is dat bijv. dus niet het geval en moet in een aparte lasdoos (gietmof) de 2 aderige trunkkabel en aparte frame aardedraad verbonden worden met een 3 aderige kabel die naar de groepenkast loopt. Werkt ook prima, maar is wat meer werk op het dak met giethars schenken in een lasdoos om alles waterdicht te maken op het dak.

Mocht het toch niet zo zijn (frame aarden via de microbevestiging op het frame of een speciale aardeaansluiting op de buitenkant van de micro) dan hoor ik dat graag. Bedankt voor de opmerkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
@GGroen Ik heb deze werkschakelaar gebruikt;

https://www.elektramat.nl...elaar-2-polig-20a-199535/

Daarin zit de aardklem doorverbonden van binnen naar buiten de behuizing.
Op de klem binnen in de werkschakelaar zit de aardlitze van de voedingskabel naar de groepenkast
https://www.elektramat.nl...20-%20Draad%20en%20kabels
en op de klem buiten de werkschakelaar de verevening geel/groen 6mm2 naar alle metalen delen op het dak door gelust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
GGroen schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:56:
[...]

Zowel de micro als het metalen zonnepaneelframe moeten geaard (vereffend) worden, en die vereffening moet in de groepenkast (aardedradenrail) plaatsvinden. Mijn vraag was dus of die aardedraad op de foto bedoelt is om het onderliggend frame via aansluiting op de micro metteen ook geaard is, of dat er toch nog een aparte aardedraad van het frame naar de aardrail in de groepenkast moet worden aangelegd. Ik denk dus dat dat laatste niet het geval is en dat die aardedraad op de foto naar de micro, het onderliggende frame metteen via de micro aard op de aarderail in de groepenkast. Immers de hoymiles bekabeling vanaf de micro's naar de meterkast is al 3 aderig, dus inclusief aardedraad. Bij Enphase micro's is dat bijv. dus niet het geval en moet in een aparte lasdoos (gietmof) de 2 aderige trunkkabel en aparte frame aardedraad verbonden worden met een 3 aderige kabel die naar de groepenkast loopt. Werkt ook prima, maar is wat meer werk op het dak met giethars schenken in een lasdoos om alles waterdicht te maken op het dak.

Mocht het toch niet zo zijn (frame aarden via de microbevestiging op het frame of een speciale aardeaansluiting op de buitenkant van de micro) dan hoor ik dat graag. Bedankt voor de opmerkingen.
hoeft weer alleen bij metalen montage frames
als je een kunstof montage frame hebt waardoor elk paneel op zichzelf ligt zou verreffeing weer niet nodig zijn omdat panelen en hun eigen frame dubbel geisoleerd zijn?
daarnaast bij een laag voltage systeem is het ook minder relevant dacht ik zoals bij enphase? maar meer een extraatje zekerheid zodat er geen tikje is bij antistatische lading zoals je dat ook bij je auto hebt ( wat niet veel voorstelt )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GGroen
Bedankt voor de opmerkingen, is me nu wel duidelijk. In mijn geval zijn alle rijen van metaal en onderling verbonden met metalen klikverbinding, dus 1 aardepunt vinden om het hele frame te aarden/vereffenen is voldoende. Dat kan blijkbaar door slechts 1 aardekabel door die aan de ene kant op het frame vast te maken en aan de andere kant op een van de micro's. Klaar. Ik vond nog bevestiging in een soort handleiding (PDF) van solar-bouwmarkt op de pagina 'montage op het dak Potentiaal Vereffening (Aarding)'. Alleen vond ik het (voor mij althans) niet zo duidelijk opgeschreven en de tekening was aanvankelijk te cryptisch voor mij, maar nu heb ik "het licht" gezien. Drie rijen met elk 2 panelen, waarbij de rijen los van elkaar staan en dus verbonden moeten worden met extra (2) aardedraden. Eerste rij aarding gaat via aardedraad op micro naar het rij-frame, vervolgens zijn de andere twee frames verbonden met een aardedraad. Ben er wel uit nu. Wel belangrijk om te weten voor ik ga klussen. Groet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blanken17
mjjveldt schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:33:
Het is geen standaard functie van de HMT-2250-6T, ik zou je adviseren even contact op te nemen met hoymiles hierover.

Alternatief (130,- duurder) is om de HMS1000-2T en de HMS2000-4T te gebruiken.
Dan kan je (afhankelijk van de lengte) op 2,5mm2 blijven en is het verschil in prijs waarschijnlijk zeer beperkt.
Is er een Nederlandstalige helpdesk van Hoymiles met telefoonnummer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
GGroen schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:30:
Bedankt voor de opmerkingen, is me nu wel duidelijk. In mijn geval zijn alle rijen van metaal en onderling verbonden met metalen klikverbinding, dus 1 aardepunt vinden om het hele frame te aarden/vereffenen is voldoende. Dat kan blijkbaar door slechts 1 aardekabel door die aan de ene kant op het frame vast te maken en aan de andere kant op een van de micro's. Klaar. Ik vond nog bevestiging in een soort handleiding (PDF) van solar-bouwmarkt op de pagina 'montage op het dak Potentiaal Vereffening (Aarding)'. Alleen vond ik het (voor mij althans) niet zo duidelijk opgeschreven en de tekening was aanvankelijk te cryptisch voor mij, maar nu heb ik "het licht" gezien. Drie rijen met elk 2 panelen, waarbij de rijen los van elkaar staan en dus verbonden moeten worden met extra (2) aardedraden. Eerste rij aarding gaat via aardedraad op micro naar het rij-frame, vervolgens zijn de andere twee frames verbonden met een aardedraad. Ben er wel uit nu. Wel belangrijk om te weten voor ik ga klussen. Groet.
ik denk dat door tijd deze click verbindingen etc wellicht vuil kunnen worden
beste denk ik elk montage frame of groep van panenelen op zelfde montage frame elke een eigen aarding te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
Even het begrip "Potentiaal verevening".
Dat is geen aarding. Dat is het verevenen van twee of meer punten zodat er geen spanningsverschil meer kan zijn.

Als er een spanningsverschil ontstaat tussen twee punten, gaat er een stroom vloeien door je lichaam als je beiden punten tegelijk aanraakt. Door al die punten met elkaar door te verbinden met een goede geleider als koper 6mm2, zorg je dat er geen spanningsverschil mogelijk is.

Je moet altijd de rails waarop je panelen bevestigd zijn met elkaar verevenen.

https://conduct.nl/aarding-en-vereffening/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
PCan schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 15:58:
Even het begrip "Potentiaal verevening".
Dat is geen aarding. Dat is het verevenen van twee of meer punten zodat er geen spanningsverschil meer kan zijn.

Als er een spanningsverschil ontstaat tussen twee punten, gaat er een stroom vloeien door je lichaam als je beiden punten tegelijk aanraakt. Door al die punten met elkaar door te verbinden met een goede geleider als koper 6mm2, zorg je dat er geen spanningsverschil mogelijk is.

Je moet altijd de rails waarop je panelen bevestigd zijn met elkaar verevenen.

https://conduct.nl/aarding-en-vereffening/
uit je link "De zonnepanelen zijn dubbel geïsoleerd en hoeven niet geaard te worden."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-05 20:21

JWT

Dat zegt hij ook, de rails moeten geaard worden.. niet de panelen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blanken17
argafal schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:38:
[...]

Dat zal niet lukken, gaat alleen met dri fases.
Waarom zou dit niet kunnen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evharten
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:05
blanken17 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 00:14:
[...]

Waarom zou dit niet kunnen?
Zo te zien in de handleiding komt er echt 3fase uit, en gaat hij in storing als de 3fase niet goed is aangesloten.
Er zit dus een phase shift detectie in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dPq-T0mB2iDEKMeEMo6hyZZzeGQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QkIwdRirnthOSgqoRromml8R.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Nog een vraagje over het aarden: in de handleiding van hoymiles staat niet hoe ik de aardedraad op de omvormer moet vastzetten. Mag dat met een m3/m4 boutje of moet dat met een parker?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjjveldt
Vandaag ben ik dan ook helaas slachtoffer geworden van een bricked DTU pro S. Gewoon uit het niets plof, geen data meer. Mailtje richting de leverancier is verzonden. :'(

Ik denk dat het een issue is met de netwerkchip die erin zit,
1ste lampje aan is power,
2de lampje is connectie met internet, snel knipperen is geen internetverbinding
3de lampje snel knipperen is geen powerplant gevonden op internet.
4de lampje is uit, maar zou omvormerstoring zijn.

De DTU heeft ook geen netwerkverbinding meer, ethernet, wifi en het eigen wifinetwerk werken niet meer.

Hij heeft gewerkt sinds 1 oktober 2022 ongeveer met modbus tcp elke 2 minuten.

hebben we ook al bricked dtus zonder modbus tcp geconstateerd?
BarryH schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 17:25:
Nog een vraagje over het aarden: in de handleiding van hoymiles staat niet hoe ik de aardedraad op de omvormer moet vastzetten. Mag dat met een m3/m4 boutje of moet dat met een parker?
Ja dat mag gewoon met een bout in het gat waar normaal de aardeklem gaat (zie handleiding, onderdeel C)

[ Voor 32% gewijzigd door mjjveldt op 12-05-2023 18:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PCan
De omvormer is al geaard via de AC kabel en meestal ook nog vastgezet op de rails waarvan de verevening al aan aarde ligt. Dus doorgaans niet nodig om er nog een aarde op te schroeven.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yjiDgtRDuj5Ji687s5qh_Kxwg1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H8CTM5Xd5YSlE3vGe9bOrM8M.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
mjjveldt schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 17:47:
Vandaag ben ik dan ook helaas slachtoffer geworden van een bricked DTU pro S. Gewoon uit het niets plof, geen data meer. Mailtje richting de leverancier is verzonden. :'(

Ik denk dat het een issue is met de netwerkchip die erin zit,
1ste lampje aan is power,
2de lampje is connectie met internet, snel knipperen is geen internetverbinding
3de lampje snel knipperen is geen powerplant gevonden op internet.
4de lampje is uit, maar zou omvormerstoring zijn.

De DTU heeft ook geen netwerkverbinding meer, ethernet, wifi en het eigen wifinetwerk werken niet meer.

Hij heeft gewerkt sinds 1 oktober 2022 ongeveer met modbus tcp elke 2 minuten.

hebben we ook al bricked dtus zonder modbus tcp geconstateerd?

[...]

Ja dat mag gewoon met een bout in het gat waar normaal de aardeklem gaat (zie handleiding, onderdeel C)
ja lijkt puur met modbus te maken te hebben.?
jammer om te lezen dat ook een grotere interval uiteindelijk toch voor een defect zorgt waarbij korter uitlezen dat sneller gebeurd

staat die bij jou 24x7 aan of gaat die snachts uit./

[ Voor 8% gewijzigd door Maxwp op 13-05-2023 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
half uur voor zonsopgang een powercycle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvanderl
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 30-05 17:25
Ik heb het Blubase Connect montagesysteem voor platte daken. Ik ga de panelen in een oost/west opstelling (landscape) plaatsen. Op zich is alles redelijk duidelijk alleen vraag ik me af hoe ik de Hoymiles HMS-2000-4T omvormers het beste kan plaatsen. In de voetjes zit een sleufje voor micro-omvormers maar daar past de Hoymiles omvormer niet in. Liggend op een element en dan met tie-wraps vastmaken? Lijkt me niet de meest elegante oplossing. Rechtopstaand en dan met bouten in het frame vastmaken is wellicht wel een optie. Ik vroeg me af wie dit probleem wellicht al heeft opgelost.

8 x 420Wp Suntech / Oost-West 13gr / 2 x Hoymiles HMS-2000-4T + 20 x 435Wp Hyundai / Oost-West 64gr / 20 x Enphase IQ8MC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
ik ga hem aan de zuid kant er uit laten hangen en dan met een staal plaatje een afdakje maken wat ik buig in de werkbank.
zo ligt hij buiten de panelen waardoor hij minder warm word en met het afdakje er geen volle zon op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
@jeroenvanderl Zorg in ieder geval dat de omvormer niet in direct zonlicht komt te hangen en ook niet op een plek waar deze in de regen hangt of zelfs onder water kan komen te staan.
Bijvoorbeeld: https://zonnepaneelkiezen.nl/test-review-aps-yc500-p6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvanderl
@PCan @Maxwp Bedankt voor de antwoorden. Het Blubase Connect systeem voor platte daken bestaat in feite uit niet veel meer dan een ligger met een uitklapelement waarop de panelen komen te liggen en voor een hoek van 13 graden zorgen. In de voetjes zit een sleuf van een paar millimeter waar je een omvormer in kunt schuiven maar die is dus veel te nauw voor de Hoymiles omvormers. Ik heb nu de omvormer horizontaal aan de ligger vastgemaakt met een paar moeren en bouten. Deze wordt ondersteund door een rubber tegel anders buigt het teveel door. Zilveren kant naar boven, koelsleuven richting dakbeschot. Dit alles ligt onder de panelen en uit de zon en voldoende hoog om niet onder water te komen staan. Alleen is de afstand tussen de sleuven en dak niet gigantisch. Maar eens kijken hoe dat gaat.

8 x 420Wp Suntech / Oost-West 13gr / 2 x Hoymiles HMS-2000-4T + 20 x 435Wp Hyundai / Oost-West 64gr / 20 x Enphase IQ8MC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
Zolang je dak een normale afwatering heeft zou dat goed moeten gaan.
De omvormers hebben een IP67 en Nema6 rating (NEMA 6: Protection against occasional temporary submersion at a limited depth. Per UL-50, the 6 Temporary Submersion testing is done at a depth of 6' for a 30-minute period.) En zitten zitten helemaal vol met zwarte siliconen van binnen.

De T-knopen wel hoger gemonteerd, die vertrouw ik minder namelijk met water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thoomie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:47
Ik ben van plan een setup te maken mbv 3-fase 2250 omvormers.
Niet omdat ik een grote installatie heb, maar omdat het qua aantal panelen etc vrij optimaal uitkomt.
Om dezelfde reden ben ik qua panelen enigszins beperkt en wil ik maximale Wp/m2, zodoende kom ik bijv. bij München solar bifacials uit.

De vraag wbt machten omvormer en paneel:
Hoymiles
- MPPT voltage range 36-48V
- Operating 16-60V
- Short circuit current 20A

Panelen
STC
Vmp 36.4
Imp 10.7
Voc 44.87
Isc 11.12
Lijkt me goed matchen

BSTC (het zijn bifacials).
Vmp 39.5
Imp 11.32
Voc 47.54
Isc 11.66

Dat laatste zou dus een probleem kunnen zijn, echter denk ik die mooie BSTC condities (= 1000W/m2 conform STC voorkant + 135W/m2 achterkant) nooit te halen. Een NOCT kan ik niet vinden, maar gezien dit altijd lager is denk ik dat dit zou moeten kunnen. Wat denken jullie?

Never mind, door de compatibility calculator gehaald en gaat dus prima.

[ Voor 5% gewijzigd door thoomie op 15-05-2023 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
Heb je ze al door de microinverter compatibility calculator gehaald?
https://www.hoymiles.com/resources/microinverter-calculator/

Bij bifacials kan je de BSTC gebruiken.

De short circuit current van de HMT-2250-6t is trouwens 15A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiero
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-05 08:27
jeroenvanderl schreef op zondag 14 mei 2023 @ 16:25:
Ik heb het Blubase Connect montagesysteem voor platte daken. Ik ga de panelen in een oost/west opstelling (landscape) plaatsen. Op zich is alles redelijk duidelijk alleen vraag ik me af hoe ik de Hoymiles HMS-2000-4T omvormers het beste kan plaatsen. In de voetjes zit een sleufje voor micro-omvormers maar daar past de Hoymiles omvormer niet in. Liggend op een element en dan met tie-wraps vastmaken? Lijkt me niet de meest elegante oplossing. Rechtopstaand en dan met bouten in het frame vastmaken is wellicht wel een optie. Ik vroeg me af wie dit probleem wellicht al heeft opgelost.
Ik heb dezelfde combinatie al meerdere keren geplaatst; als je door het montagepunt in de handgreep van de omvormer een lange parker draait, en daarmee vastzetten over de ballastgoot. Ligt prima en stabiel. Eventueel kun je er nog een lange tyrap om de combinatie heen doen.

Mvg Rene

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
zie nu meerdere keren 3 fase voorbij komen en ook al is het niet hoymiles specfiek vraag ik me wel af wat dat dan betekend straks als het salderen word afgebouwd.
bedoel stel je hebt een 3 fase aansluiting maar hebt een HMS 2000 1 fase omvormer.
je levert terug op fase 2 maar je voornamelijke verbruik is op fase 1.

de slimme meter die werkt alleen met een T1 en T2 niet een teller per fase.
toch krijg je dan een veel hogere terug levering op fase 2 wat anders minder verbruikt was geweest ( door eigen gebruik ) op fase1.

neem aan dat dit los van het salderen altijd tegen elkaar moet worden weggestreept?

edit

https://www.coolblue.nl/z...-omvormer-en-slimme-meter

[ Voor 7% gewijzigd door Maxwp op 15-05-2023 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjjveldt
Correct,

De slimme meter saldeert intern al tussen de fases.

Laatste paragraaf van je linkje:
Gelukkig zijn alle Nederlandse slimme meters zo ingesteld dat ze intern salderen over de drie beschikbare fases. Dat betekent dat als je op fase 1 teruglevert en op fase 3 een wasje draait met net zoveel vermogen, je meter netto 0 telt.

[ Voor 68% gewijzigd door mjjveldt op 15-05-2023 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor109
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-05 12:26
Scatman_II schreef op maandag 10 april 2023 @ 12:20:
[...]

- Als er iemand al een 'custom diy OpenDTU /AhoyDTU topic is gestart verplaats ik deze post ;) -

Héél sterk staaltje van de 'discord developers'! _/-\o_ Weet iemand wie hiervoor een kopje koffie verdient?
Ik heb uitlezing nu ook mooi werkend met de development versie van OpenDTU, voor mijn 2x HMS 2000T4 units! Ook communicatie naar Home Assistant lukt mooi,over stabiliteit nog niks te zeggen (het draait net een uurtje).
Ik heb nog geen inverterinstellingen gewijzigd. Inmiddels ook (voor de test) limiet van een inverter ingesteld en hier wordt netjes naar geluisterd.

Voor degenen die alvast componenten willen bestellen, vanzelfsprekend alles op eigen risico, ik heb de volgende shoppinglist van een medetweaker mogen ontvangen - dank! Totaal kwam voor mij op ~€23 omdat je vanaf een tientje snellere levering krijgt op de CMT module.

- CMT2300A: https://de.aliexpress.com/item/1005003605042818.html Goed opletten dat je hierbij de 900M20S hebt.
- Antenne: https://de.aliexpress.com/item/1005002841673827.html
- ESP32-WROOM: https://de.aliexpress.com/item/1005004879572949.html

- Je hebt ook een 100 uF condensator nodig tussen +3.3V en GND.

Ik heb zelf de 38 pins ESP gekocht, zie aansluitschema van de Discord channel. Het geheel zit nu (beetje er in gerommeld..) in een lasdoos waarbij de antenne mooi door de wartel past.
[Afbeelding]

De discord link is hier onderaan te vinden:
https://ahoydtu.de/faq/

Voor de MQTT integratie in Home Assistant was deze post behulpzaam:
https://community.home-as...croinverters-pv/253674/29
Thanks voor het aansluit schema, echter de E49 900M20S heeft halve gaatjes voor de aansluiting. Nu ben ik niet een pro in solderen, maar normaliter lukt het prima om aansluitingen te solderen. Echter bij deze unit lukt het me voor geen meter. Hoe heb jij hierop de kabels gesoldeerd? Bestaat er een pcb waar deze op past? Bij mij pakt het solderen niet en het is maar een erg klein voetje.

Nog tips?

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master-T
Hey allemaal,

Ik heb hier eerder iets gepost over een mogelijk defecte MI van Hoymiles maar het lijkt toch iets met netcongestie te maken te hebben. Het voltage loopt op tot 252,7 en dan valt 1 van de omvormers uit wat denk ik zorgt voor een drop in het voltage van 0,2V en hierdoor blijft de andere aan. Het is ook logisch dat degene die het dichts bij de meterkast zit als eerste uitvalt lijkt mij want die merkt als eerste de te hoge spanning op. Navraag in de buurt waar mijn vader woont leert dat er meer mensen met panelen zijn die last hebben van dropouts.
Nu is mijn vraag eigenlijk. Ik dacht dat de Hoymiles bij oplopende spanning langzaam af kon bouwen naar een lager vermogen. Dit zou volgens mij gedaan worden met de "Active Power Control (APC)" die in het Grid Profile zit. Echter (zie afbeelding) lijkt deze setting op 100 te staan wat inhoud dat hij niet langzaam afbouwt maar gelijk 100% afschakelt. Iemand hier nog ideeën over.
Ik weet dat je het voltage niet hoger dan 253 mag zetten in het Grid Profile maar volgens mij zou dit ook nog een oplossing kunnen zijn om deze op 253.5V te zetten. Dan schakelt de rest van de buurt af en kun jij mooi nog terugleveren ;-).

En dan nog een vraag:
Gezien dit al vrij rap gebeurd dat de spanning oploopt tot 253V, is er nog een mogelijkheid om contact met de netbeheerder hierover op te nemen of zegt die gewoon dikke pech?
Het gaat over Limburg en Enexis. En de situatie doet zich vaak vanaf 11 uur tot 3 uur voor.

groeten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4KMFlbK0fI3L5ErWmdJhMxj45d0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TjJrfLnh1eBBLl8704mz4h8w.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjjveldt
Melding maken bij netbeheerder sowieso, maar ook even onderzoeken (controleren op de p1 meter), of dit op de andere fases ook plaatsvindt.

APC en RPC heb ik geen ervaring mee, maar daar is in de documentatie wel het een en ander over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master-T
mjjveldt schreef op maandag 15 mei 2023 @ 17:02:
Melding maken bij netbeheerder sowieso, maar ook even onderzoeken (controleren op de p1 meter), of dit op de andere fases ook plaatsvindt.

APC en RPC heb ik geen ervaring mee, maar daar is in de documentatie wel het een en ander over te vinden.
Weet niet zeker of dit via de P1 gecontroleerd kan worden. Zit wel een homewizzard aan maar is een smc 4 versie.
Advies hierin nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Iemand een idee hoe ik de panelen in de app normaal te zien kan krijgen ipv op zn kop?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jp1P7APT5vCTepDZj3V5m2cC6Zs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SPI3fJQwOcBDTav3VIiYXph4.png?f=fotoalbum_large
Panelen hangen op 195 graden - 90 graden hellingshoek. En nu krijg ik dit....

[ Voor 8% gewijzigd door BarryH op 15-05-2023 17:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thoomie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:47
mjjveldt schreef op maandag 15 mei 2023 @ 13:07:
Heb je ze al door de microinverter compatibility calculator gehaald?
https://www.hoymiles.com/resources/microinverter-calculator/

Bij bifacials kan je de BSTC gebruiken.

De short circuit current van de HMT-2250-6t is trouwens 15A
Niet dus, deze zie ik voor het eerst.
Maar werkt perfect. Deze tool zegt voor maximum input short circuit current 20A zelf.

Dank, en duidelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvanderl
Fiero schreef op maandag 15 mei 2023 @ 13:23:
[...]

Ik heb dezelfde combinatie al meerdere keren geplaatst; als je door het montagepunt in de handgreep van de omvormer een lange parker draait, en daarmee vastzetten over de ballastgoot. Licht prima en stabiel. Eventueel kun je er nog een lange tyrap om de combinatie heen doen.

Mvg Rene
@Fiero Dank voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-05 15:06

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Razor109 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 15:56:
[...]

Thanks voor het aansluit schema, echter de E49 900M20S heeft halve gaatjes voor de aansluiting. Nu ben ik niet een pro in solderen, maar normaliter lukt het prima om aansluitingen te solderen. Echter bij deze unit lukt het me voor geen meter. Hoe heb jij hierop de kabels gesoldeerd? Bestaat er een pcb waar deze op past? Bij mij pakt het solderen niet en het is maar een erg klein voetje.

Nog tips?
Bij mij lukte het prima (met ook geen profi spullen) door:
- De draadjes goed te ontvetten
- De draadjes vooraf los te vertinnen
- De PCB aansluitingen te ontvetten
- De PCB in een klemmetje te zetten
- Het draadje in de holte (het halve gaatje) te leggen en even aan te raken met de soldeerbout tot het smelt en vloeit.

Daarna snel in een lasdoos gestopt en niet meer aankomen ;)

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Master-T
BarryH schreef op maandag 15 mei 2023 @ 17:19:
Iemand een idee hoe ik de panelen in de app normaal te zien kan krijgen ipv op zn kop?
[Afbeelding]
Ik heb volgens mij gewoon 360-hoek gedaan en dat ingevoerd dus dan voer je als het ware gespiegeld in en dan klopt het wel.

Grz

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
BarryH schreef op maandag 15 mei 2023 @ 17:19:
[Afbeelding]
Omdat de app niks doet met de opgegeven oriëntatie en hellingshoek behalve bepalen hoe de layout-weergave moet zijn, heb ik ervoor gekozen om te spelen met deze data zodat de panelen op een voor mij begrijpelijke en handige manier worden weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Master-T schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:22:
Hey allemaal,

Ik heb hier eerder iets gepost over een mogelijk defecte MI van Hoymiles maar het lijkt toch iets met netcongestie te maken te hebben. Het voltage loopt op tot 252,7 en dan valt 1 van de omvormers uit wat denk ik zorgt voor een drop in het voltage van 0,2V en hierdoor blijft de andere aan. Het is ook logisch dat degene die het dichts bij de meterkast zit als eerste uitvalt lijkt mij want die merkt als eerste de te hoge spanning op. Navraag in de buurt waar mijn vader woont leert dat er meer mensen met panelen zijn die last hebben van dropouts.
Nu is mijn vraag eigenlijk. Ik dacht dat de Hoymiles bij oplopende spanning langzaam af kon bouwen naar een lager vermogen. Dit zou volgens mij gedaan worden met de "Active Power Control (APC)" die in het Grid Profile zit. Echter (zie afbeelding) lijkt deze setting op 100 te staan wat inhoud dat hij niet langzaam afbouwt maar gelijk 100% afschakelt. Iemand hier nog ideeën over.
Ik weet dat je het voltage niet hoger dan 253 mag zetten in het Grid Profile maar volgens mij zou dit ook nog een oplossing kunnen zijn om deze op 253.5V te zetten. Dan schakelt de rest van de buurt af en kun jij mooi nog terugleveren ;-).

En dan nog een vraag:
Gezien dit al vrij rap gebeurd dat de spanning oploopt tot 253V, is er nog een mogelijkheid om contact met de netbeheerder hierover op te nemen of zegt die gewoon dikke pech?
Het gaat over Limburg en Enexis. En de situatie doet zich vaak vanaf 11 uur tot 3 uur voor.

groeten
[Afbeelding]
kun je zelf dit grid profiel aanpassen? dat zou wel leuk zijn zet je hem op 254 ;-) jij lekker draaien de rest van de straat uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
@BarryH (Earing fan?), bij mij staan ze ook op zijn kop. Gewoon je telefoon omkeren. Komt omdat ik per se de omvormer aan de Noord (hoogste-) kant wilde monteren. De panelen zitten dus op 4, 3, 2 en 1 van links naar rechts. Had je langere kabels en dan omgewisseld dan had je waarschijnlijk geen probleem.

@Master-T Had begrepen dat er 1 van de 4 moeilijk deed, had je die nog geprobeerd om te ruilen?
Een paardenmiddel is een ohmse belasting (apparaat dat stroom gebruikt), aan te zetten zodat de spanning daalt. Bijvoorbeeld een terrasverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
PCan schreef op maandag 15 mei 2023 @ 23:32:
@BarryH (Earing fan?), bij mij staan ze ook op zijn kop. Gewoon je telefoon omkeren. Komt omdat ik per se de omvormer aan de Noord (hoogste-) kant wilde monteren. De panelen zitten dus op 4, 3, 2 en 1 van links naar rechts. Had je langere kabels en dan omgewisseld dan had je waarschijnlijk geen probleem.

@Master-T Had begrepen dat er 1 van de 4 moeilijk deed, had je die nog geprobeerd om te ruilen?
Een paardenmiddel is een ohmse belasting (apparaat dat stroom gebruikt), aan te zetten zodat de spanning daalt. Bijvoorbeeld een terrasverwarmer.
of een waterboiler dan heb je nog wat aan die energy en die zijn vrij instand qua verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
Maxwp schreef op maandag 15 mei 2023 @ 23:12:
[...]

kun je zelf dit grid profiel aanpassen? dat zou wel leuk zijn zet je hem op 254 ;-) jij lekker draaien de rest van de straat uit
oef slecht advies, 253 is de max wat mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evharten
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:05
Ik heb hem aan de ballastbak vast gezet (boven de bak zelf dus) qua gewicht zat er genoeg in, en zo ook geaard. gezien het hele frame metaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master-T
PCan schreef op maandag 15 mei 2023 @ 23:32:

Ik was inderdaad aan het zoeken naar oplossingen hiervoor. Maar het gekke is dat met een constante stroomvraag in huis van ongeveer 2,2kW hij nog steeds afschakelt.
Het klopt ook dat 1 omvormer problemen geeft maar ik heb nu een aantal keren gezien dat er ook een andere uitgaat. Het is wel telkens maar 1 omvormer wat mij doet vermoeden dat de netbelastingen dan voldoende zakt zodat de andere aan blijft.
Ik dacht al aan een Thuisaccu maar dat is wel een prijzige oplossing voor dit probleem haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master-T
Maxwp schreef op maandag 15 mei 2023 @ 23:12:
[...]

Je kunt hem deels aanpassen. Maar volgens mij is een deel wel gelocked en kun je niet alles aanpassen. Vandaar dat ik vroeg naar die APC setting want die kun je wel aanpassen. Dacht misschien schakelt hij dan geen 100% maar minder af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R_yen
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14-05 15:08
Ik heb hetzelfde systeem. Bij mij liggen de omvormers bovenop betonbandjes in de ballastbakken onder de panelen. Vastgemaakt met tie-wraps. Bij mij liggen ze uit de wind, dus dat vastmaken was waarschijnlijk niet echt nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvanderl
@R_yen @evharten Allemaal goede tips waarvoor dank. In mijn opstelling van 8 panelen oost/west (4 x 2), kwam het mooi uit om de omvormers in de as van de opstelling te monteren want dan hoefde ik geen enkele kabel van de panelen te verlengen. Zou ik de balast bak hebben gebruikt dan was dat met mijn panelen net niet gelukt. Nu zit elke omvormer gecentreerd tussen een set van 4 panelen. Met voor en nadelen dus. Maar een bevestiging op het element (de rails) lukt met de parker oplossing goed en voor de zekerheid doe ik er een tie-wrap overheen en een stuk van een rubber tegel onder voor alle zekerheid. Dan liggen de omvormers niet in het water als het hard regent, zijn ze beschut tegen de zon en is er nog een beetje airflow voor de koelribben. Nadeel is wel dat de omvormers vrij ver binnen de panelen liggen en dus bij onderhoud moet je een paneel demonteren i.p.v. er via het uiteinde van de opstelling bij te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R_yen
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14-05 15:08
Iemand deze melding al eens gehad?
PV1 input undervoltage
Hardware error Code 301
Het paneel geeft netjes 46V en ook wisselen van panelen maakte geen verschil. Powercycle en reboot via de webpagina hielpen ook niet.
De leverancier heeft Hoymiles verzocht hiernaar te kijken en verwacht dat ze nieuwe software op de omvormer gaan zetten. Kon wel een weekje duren..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Bij mij liggen ze niet, maar zitten ze goed vast, bovenop de betonbandjes. Ruim boven het dak en beschut door de PV-panelen die er boven zitten.

Zo dus:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52740852743_f589cb188c_c.jpg
PV-03 by Erik Haak, on Flickr

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiero
ehtweak schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:47:
Bij mij liggen ze niet, maar zitten ze goed vast, bovenop de betonbandjes. Ruim boven het dak en beschut door de PV-panelen die er boven zitten.

Zo dus:
[Afbeelding]
PV-03 by Erik Haak, on Flickr
Koelribben liggen naar beneden, hebben deze nog voldoende luchtstroom op deze montage wijze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
Zilveren zijde naar paneel gericht is de montagewijze conform handleiding Hoymiles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Fiero schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:25:
[...]

Koelribben liggen naar beneden, hebben deze nog voldoende luchtstroom op deze montage wijze?
Jazeker. Het tocht er lekker onderdoor.

En volgens Hoymiles instructies is dit de voorgeschreven montagerichting. Bovendien absoluut geen warmtestraling van/naar PV-panelen, als die in de zomer flink zouden opwarmen.
Ruim boven het bitumen platte dak en in de schaduw. Prima toch?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiero
ehtweak schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:38:
[...]

Jazeker. Het tocht er lekker onderdoor.

En volgens Hoymiles instructies is dit de voorgeschreven montagerichting. Bovendien absoluut geen warmtestraling van/naar PV-panelen, als die in de zomer flink zouden opwarmen.
Ruim boven het bitumen platte dak en in de schaduw. Prima toch?
Dan lijkt het mij in ieder geval een prima opstelling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
Even over het Grid profiel.
Hoymiles omvormers voldoen aan de Netcode RfG

De regels voor overspanning worden aangepast;
https://www.acm.nl/nl/pub...-overspanningsbeveiliging
Ik heb het nog niet doorgenomen, maar komt er op neer dat de omvormer moet afschakelen als de nominale spanning voor een bepaalde tijd wordt overschreden.

Iets meer over de Netcode in deze video YouTube: APsystems DS3 probleem

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OGMwkBFo249993qq-aPkQUdqJus=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OSQbYkP8ovZBIo6Bh70lkTjJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
PCan schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:30:

Ik heb het nog niet doorgenomen, maar komt er op neer dat de omvormer moet afschakelen als de nominale stroom voor een bepaalde tijd wordt overschreden.

[Afbeelding]
ik hoop dathoymiles de klanten dan kan helpen aan een nieuwe gridpo profiel laden
anders is straks iedereen in de straat lekker aan het doordraaien ligt de hoymiles er steeds uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10:11
PCan schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:30:

Ik heb het nog niet doorgenomen, maar komt er op neer dat de omvormer moet afschakelen als de nominale stroom voor een bepaalde tijd wordt overschreden.

[Afbeelding]
Gaat om nominale spanning. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:04
Vraagje,

Heb Hoymiles HMS 2000 met 4 panelen erop van 420 watt piek, deze worden uitgelezen met openDTU na home assistant.

Alleen zie ik pieken die boven de 420 uitkomen, iemand hier ervaring mee?

Dit gebeurt tevens ook bij een andere set met 3 panelen erop, deze heeft ook een piek van boven de 420.

opendtu ingesteld op maximaal 420 watt per string

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
k_ers schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 14:12:
Vraagje,

Heb Hoymiles HMS 2000 met 4 panelen erop van 420 watt piek, deze worden uitgelezen met openDTU na home assistant.

Alleen zie ik pieken die boven de 420 uitkomen, iemand hier ervaring mee?

Dit gebeurt tevens ook bij een andere set met 3 panelen erop, deze heeft ook een piek van boven de 420.

opendtu ingesteld op maximaal 420 watt per string
ik heb zonder opendtu maar met de dru pro ook pieken gezien ( Tot nu toe 1 x ) van 460 watt per paneel en deze zijn 425
kan wel kloppen gezien panelen onder bepaalde omstandigheden aan hun WP waarde komen
als die omstandigheden thuis eens beter zijn dan zullen ze ook beter presteren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k_ers
Heb al aantal x gehad, bij zowel opstelling 4X420 Oost/West als op de zuidkant met 3X420 panelen. Maar inderdaad als ik de specs bekijk onder de juiste omstandigheden gaat die erboven.
Maxwp schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 19:00:
[...]

ik heb zonder opendtu maar met de dru pro ook pieken gezien ( Tot nu toe 1 x ) van 460 watt per paneel en deze zijn 425
kan wel kloppen gezien panelen onder bepaalde omstandigheden aan hun WP waarde komen
als die omstandigheden thuis eens beter zijn dan zullen ze ook beter presteren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCan
Hehe, mijn 4 paneeltjes komen eindelijk op gang. 12,17 kWh vandaag. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-05 01:15
Ik heb mijn Hoymiles sinds vandaag aan de gang en de DTU pro unit aangesloten. Maar ik krijg met geen mogelijkheid een plant aangemaakt. Dat zou met de Installer app gaan maar zodra ik op ‘no account’ klik komen er alleen maar 3 opties dat ik als end user contact moet opnemen met mijn installateur(ik heb alles zelf gedaan. Ik denk dat ik de DTU pro terugstuur.

Vraag 2: Ik wil dus graag zelf een open DTU unit bouwen om met home assistant aan de slag te gaan.

Zodra ik een kit wil bestellen op https://github.com/tbnobody/OpenDTU, werken deze kits vaak met de NRF24L01 module. Maar ik moet toch juist de CMT2300A module gebruiken?
Ik kan geen pinouts vinden van de CMT2300A met de ESP32.

Ik gebruik de HMS serie en wil eigenlijk gewoon deze bestellen maar deze lijkt ook gebasseerd te zijn op de NRF24L01:
https://shop.blinkyparts....-solar-system/blink237542

[ Voor 37% gewijzigd door Animal op 18-05-2023 02:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
Je zult de CMT2300A moeten hebben als je de HMS serie hebt.

Op de site kan je zien (voor de zekerheid) welke je nodig hebt.
https://github.com/tbnobody/OpenDTU/
Animal schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 23:10:
Ik heb mijn Hoymiles sinds vandaag aan de gang en de DTU pro unit aangesloten. Maar ik krijg met geen mogelijkheid een plant aangemaakt. Dat zou met de Installer app gaan maar zodra ik op ‘no account’ klik komen er alleen maar 3 opties dat ik als end user contact moet opnemen met mijn installateur(ik heb alles zelf gedaan. Ik denk dat ik de DTU pro terugstuur.

Vraag 2: Ik wil dus graag zelf een open DTU unit bouwen om met home assistant aan de slag te gaan.

Zodra ik een kit wil bestellen op https://github.com/tbnobody/OpenDTU, werken deze kits vaak met de NRF24L01 module. Maar ik moet toch juist de CMT2300A module gebruiken?
Ik kan geen pinouts vinden van de CMT2300A met de ESP32.

Ik gebruik de HMS serie en wil eigenlijk gewoon deze bestellen maar deze lijkt ook gebasseerd te zijn op de NRF24L01:
https://shop.blinkyparts....-solar-system/blink237542

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvanderl
Animal schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 23:10:
Dat lijkt mij gewoon een rechtenkwestie. Ik heb van de shop waar ik de DTU heb gekocht per E-Mail een account gekregen met voldoende rechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
k_ers schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 07:29:
Je zult de CMT2300A moeten hebben als je de HMS serie hebt.

Op de site kan je zien (voor de zekerheid) welke je nodig hebt.
https://github.com/tbnobody/OpenDTU/

[...]
Ja. Daar was ik idd ook achter. Maar er is geen pinout te vinden. Of is deze pinout hetzelfde als de andere antenne module?
Weet iemand een openDTU module te vinden voor de HMS serie die al compleet is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
Volgens mij nog niet, pinout staat in het forum iets terug
Animal schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:51:
[...]

Ja. Daar was ik idd ook achter. Maar er is geen pinout te vinden. Of is deze pinout hetzelfde als de andere antenne module?
Weet iemand een openDTU module te vinden voor de HMS serie die al compleet is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
@jeroenvanderl Klopt. Je kunt bij de leverancier van je omvormer(s) of dtu een account aanvragen.
Solarchamp.eu in mijn geval stuurde daarop een email met een gebruikersnaam en wachtwoord.
Doorgaans jouw naam en 111111 of zoiets.
Je kunt dit later wijzigen. Vanuit de installer app kan je een gebruikersaccount aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
k_ers schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 14:04:
Volgens mij nog niet, pinout staat in het forum iets terug

[...]
Kan deze info niet eventueel in de TS komen?

Volgens mij is Hoymiles vrij populair aan het worden. Deze informatie is vrij moeilijk te vinden. Iemand anders het wiel al uitgevonden?

[ Voor 23% gewijzigd door Animal op 18-05-2023 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
Scatman_II schreef op maandag 10 april 2023 @ 12:20:
[...]

- Als er iemand al een 'custom diy OpenDTU /AhoyDTU topic is gestart verplaats ik deze post ;) -

Héél sterk staaltje van de 'discord developers'! _/-\o_ Weet iemand wie hiervoor een kopje koffie verdient?
Ik heb uitlezing nu ook mooi werkend met de development versie van OpenDTU, voor mijn 2x HMS 2000T4 units! Ook communicatie naar Home Assistant lukt mooi,over stabiliteit nog niks te zeggen (het draait net een uurtje).
Ik heb nog geen inverterinstellingen gewijzigd. Inmiddels ook (voor de test) limiet van een inverter ingesteld en hier wordt netjes naar geluisterd.

Voor degenen die alvast componenten willen bestellen, vanzelfsprekend alles op eigen risico, ik heb de volgende shoppinglist van een medetweaker mogen ontvangen - dank! Totaal kwam voor mij op ~€23 omdat je vanaf een tientje snellere levering krijgt op de CMT module.

- CMT2300A: https://de.aliexpress.com/item/1005003605042818.html Goed opletten dat je hierbij de 900M20S hebt.
- Antenne: https://de.aliexpress.com/item/1005002841673827.html
- ESP32-WROOM: https://de.aliexpress.com/item/1005004879572949.html

- Je hebt ook een 100 uF condensator nodig tussen +3.3V en GND.

Ik heb zelf de 38 pins ESP gekocht, zie aansluitschema van de Discord channel. Het geheel zit nu (beetje er in gerommeld..) in een lasdoos waarbij de antenne mooi door de wartel past.
[Afbeelding]

De discord link is hier onderaan te vinden:
https://ahoydtu.de/faq/

Voor de MQTT integratie in Home Assistant was deze post behulpzaam:
https://community.home-as...croinverters-pv/253674/29
@Scatman_II Ik ben deze spullen ook aan het bestellen. Werkt je systeem nog stabiel?
Dank voor de info. Is er nog een discord link? Deze kan ik niet vinden in de FAQ. Welke 100uF condensator heb je besteld?

Dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
PCan schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:25:
Hehe, mijn 4 paneeltjes komen eindelijk op gang. 12,17 kWh vandaag. :-)
netjes heb de 44kw vandaag gepaseert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-05 15:06

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Animal schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 23:22:
[...]

@Scatman_II Ik ben deze spullen ook aan het bestellen. Werkt je systeem nog stabiel?
Dank voor de info. Is er nog een discord link? Deze kan ik niet vinden in de FAQ. Welke 100uF condensator heb je besteld?

Dankjewel!
Hij lijkt inmiddels echt gereleased te zijn, dus ik zou de .bin van hier flashen (zelf draai ik nog de dev versie, werkt prima voor mij): https://github.com/tbnobody/OpenDTU/releases

De condensator kwam uit mijn hobbydoos, geen verdere info over..

De lijst met ondersteunde inverters voor de zelfbouw uitlezing is dus flink uitgebreid!
Zie de lijst hier:
https://github.com/tbnobody/OpenDTU

Dit lijkt me nog belangrijk:
For a first installation on an ESP32, download opendtu-generic.zip, unpack and use a ESP32 flash tool of your choice (see next chapter) to flash the .bin files to the right addresses:

Address File
0x1000 bootloader.bin
0x8000 partitions.bin
0xe000 boot_app0.bin
0x10000 opendtu-*.bin
For further updates download opendtu-generic.bin and use the over-the-air firmware update in OpenDTU's web interface.

[ Voor 40% gewijzigd door Scatman_II op 19-05-2023 16:36 ]

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
De nieuwe DTU is binnen, het lijkt een andere uitvoering (tenminste de buitenkant)

Oud:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jsh0BqWYMODyKSdfwZ32mcP0tMc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MJ34zKGfB122tm7YHzoKnrQX.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tCZY670z9vtRrT3IyfJx0K0cedg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vt2Ikubcmk8e15jXzxFg8eda.jpg?f=fotoalbum_large

Replacement ging super snel, via het webportaal bij de oude DTU op replace geklikt, nieuwe serienummer ingevuld en dat was het eigenlijk.

Pagina: 1 ... 13 ... 30 Laatste