Paterman schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 19:12:
Beetje ingewikkeld voor mij, moet ik bekennen. Ben een leek in zonnepanelen.
[...]
Met die Chint kWh meter gekoppeld aan die DTU rekent Hoymiles de oplevering, teruglevering en eigen verbruik uit. Die kan je toch in HA integreren?
Maar wat is jullie configuratie dan?
Wat is nu de beste optie? Ik ik zie ook het merk Shelly voorbij komen 🤔
Voor een energie dashboard heb je 3 variabelen nodig: Oplevering zonnepanelen, slimme meter consumptie, slimme meter teruglevering
De oplevering zonnepanelen leest de dtu uit die je in home assistant toevoegt
en voor de slimme meter data voeg je de home wizard p1 meter toe aan home assistant
of anders beschreven
productie zonnepanelen
kan je uitlezen via opendtu, hoymiles dtu, of kwh meter (die te koppelen is aan ha)
slimme meter consumptie & slimme meter teruglevering (die saldeert intern al tussen de fases)
kan je via en van de vele p1 poort oplossingen uitlezen (home wizard, usb, esp), of alle fases uitlezen met een kwh meter (hier zal je zelf het interne salderen moeten organiseren en samenvoegen tot totalen in kwh p
consumptie en teruglevering)
De optie dtu met speciale chint, dan rekent ha alsnog met de 3 hierboven genoemde variabelen alleen komen ze dan via de dtu binnen ipv direct in home assistant.
Maar er is ook een uitgebreid home Assistant topic.
Erhnam schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 22:18:
Sinds vorige week liggen hier 8 panelen op het dak. In de meterkast heeft de monteur een DTU-Pro-5 geïnstalleerd. Codes krijg ik volgende week om verbruik te zien. Nu zie ik ook OpenDTU als onderwerp voorbijkomen. Is dit perse nodig, aangezien ik ook een basis station heb? En kan ik buiten de Clioid inlog code van de leverancier om ook het verbruik meten? Bijvoorbeeld via Python of een Shell script gegevens te aggregeren in een eigen gemaakte tool? (Ik ben redelijk handig met JavaScript, PHP en Python)
dat zal de dtu pro s zijn. die is op verschillende manieren uit te lezen, waarbij het eenvoudigste waarschijnlijk de modbus (modbus tcp misschien) is richting de eigengemaakte tool. misschien met een bridge ertussen op basis van een esp32 of esp8266. Maar dat is gissen naar hoe je eigen gemaakte tool werkt. Je kan veel info vinden op door de home assistant integratie te reverse engineering en met de sunspec modbus standaard documentatie.
Je hebt hiervoor geen opendtu nodig (opendtu is een diy oplossing om de omvormers uit te lezen, en ik weet niet of alle overige functionaliteiten die met de dtu s mogelijk zijn ook met opendtu kunnen).