Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincentbosch
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21-09 21:53
Ross11 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 20:18:
Iemand bekend met de kant en klare oplossing.

https://www.diamex.de/dxs...hselrichter-HMS-HMT-Serie

Is wel wat duurder dan de onderdelen los maar ben niet zo handig met ESP en programmeren.
En is dit een beetje werkzame oplossing om de panelen uit te lezen.?

Lees nu de waarde van de panelen totaal met een Kwh meter van HomeWizard in HA.
Sterker nog, ik heb deze inmiddels ruim drie weken draaien. Heb het draaien met 3x de HMS 2000. Heb hiernaast ook een DTU Pro, maar online krijg je maar elke 15 minuten een actuele opbrengst te zien en ModBus was niet betrouwbaar genoeg (ook niet bedraad, want heb zowel bedraad als over TCP geprobeerd met een RPi).

Heb de set besteld via Amazon. Was van plan om de losse onderdelen te bestellen en het zelf in elkaar te knutselen, maar de levertijd van de onderdelen was best lang (paar weken) en dit setje was er met drie dagen. Ziet er strak uit en is plug'n'play. Ze zetten op de website (met vertraging van ±1 dag) ook steeds de nieuwste releases van OpenDTU.

Integratie met HA via MQTT was peanuts. Je kunt per omvormer tot op paneelniveau alles uitlezen. De totalen tellen ze in de interface op en wordt niet over MQTT gebroadcast (kan het i.i.g. niet vinden), dus die moet je handmatig in HA laten optellen van de afzonderlijke opbrengst/dagtotalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 10:29
@Master-T Aangenomen dat je alle adviezen hebt uitgeprobeerd, kan ik je alleen nog adviseren om een professional in te huren.
Ik zou zeggen leg het probleem eens voor aan https://www.youtube.com/@oppadmetdezonnestroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:16
vincentbosch schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:04:
[...]

Sterker nog, ik heb deze inmiddels ruim drie weken draaien. Heb het draaien met 3x de HMS 2000. Heb hiernaast ook een DTU Pro, maar online krijg je maar elke 15 minuten een actuele opbrengst te zien en ModBus was niet betrouwbaar genoeg (ook niet bedraad, want heb zowel bedraad als over TCP geprobeerd met een RPi).

Heb de set besteld via Amazon. Was van plan om de losse onderdelen te bestellen en het zelf in elkaar te knutselen, maar de levertijd van de onderdelen was best lang (paar weken) en dit setje was er met drie dagen. Ziet er strak uit en is plug'n'play. Ze zetten op de website (met vertraging van ±1 dag) ook steeds de nieuwste releases van OpenDTU.

Integratie met HA via MQTT was peanuts. Je kunt per omvormer tot op paneelniveau alles uitlezen. De totalen tellen ze in de interface op en wordt niet over MQTT gebroadcast (kan het i.i.g. niet vinden), dus die moet je handmatig in HA laten optellen van de afzonderlijke opbrengst/dagtotalen.
heb je die amazone link want A ik kan alleen die voor de MS serie vinden en B word aangegeven dat ze ook via amazone niet leveren naar NL
het bedrijf zelf in duitsland zegt ook niet aan NL te sturen.

je zegt ook de DTU pro? maar die kunnen toch niet samen tegelijk actief zijn om de HMS uit t elezen?

en je schrijft zowel bedraad als TCP? je bedoelt ddan via de RS485 connector en tcp ip? dat eerste werkte ook niet goed?

[ Voor 4% gewijzigd door Maxwp op 03-06-2023 10:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:21
Mocht iemand nog een opendtu zoeken voor de HMS serie, bij blinkyparts.com is deze sinds gister beschikbaar. Even goed kijken welke je kiest, ze hebben ook die voor de HM serie.

Mocht iemand er nog één zoeken voor de HM serie, ik heb iets te snel een complete DiY kit gekocht op eBay omdat ik een HM verwachtte, maar ik kreeg een HMS800. Is voor een zacht prijsje over te nemen door een tweaker :)

[ Voor 38% gewijzigd door Meauses op 05-06-2023 05:52 ]

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maxwp
Meauses schreef op maandag 5 juni 2023 @ 05:49:
Mocht iemand nog een opendtu zoeken voor de HMS serie, bij blinkyparts.com is deze sinds gister beschikbaar. Even goed kijken welke je kiest, ze hebben ook die voor de HM serie.

Mocht iemand er nog één zoeken voor de HM serie, ik heb iets te snel een complete DiY kit gekocht op eBay omdat ik een HM verwachtte, maar ik kreeg een HMS800. Is voor een zacht prijsje over te nemen door een tweaker :)
top die site was ik kwijt
deze shippen wel naar NL _/-\o_ _/-\o_

edit
wacht ja daarom is ij goedkoper en heb nu echt geen tijd voor te solderen
"Scope of Delivery
In the scope of delivery, you will receive all the necessary components: a display, an ESP32, and an antenna module. You just need to solder them together and enter your Hoymiles serial number, and you're ready to go! The ESP32 is already pre-flashed."

[ Voor 23% gewijzigd door Maxwp op 05-06-2023 07:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meauses
Maxwp schreef op maandag 5 juni 2023 @ 07:26:
[...]

top die site was ik kwijt
deze shippen wel naar NL _/-\o_ _/-\o_

edit
wacht ja daarom is ij goedkoper en heb nu echt geen tijd voor te solderen
"Scope of Delivery
In the scope of delivery, you will receive all the necessary components: a display, an ESP32, and an antenna module. You just need to solder them together and enter your Hoymiles serial number, and you're ready to go! The ESP32 is already pre-flashed."
Ja dat moet dan nog wel gebeuren inderdaad. Maar ben al blij dat ik aan een compleet setje kan komen voor de HMS serie. Scheelt mij in ieder geval bij elkaar zoeken naar de juiste componenten :)

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amster
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:38
Allen,

Ik lees op meerdere plaatsen over het "aarden" van de installatie op het dak.
nu lees ik in de handloading van de HMS-2000-4 het volgende:
The AC cable contains earth wire, so grounding can be done directly with it.
Ik gebruik de ESDEC EVO ClickFit montage systeem en deze geven onderstaande aan
Alle zonnepanelen in dezelfde rij zijn automatisch met elkaar doorverbonden door de ClickFit EVO moduleklem. Voor een vereffening van de volledige PV-installatie dien je wel elke rij nog apart te verbinden met aarding, omdat de afzonderlijke rijen niet met elkaar worden verbonden door het montagesysteem.
Volgens mij betekent dit dat ik alleen de afzonderlijke rijen met de rij waar de Hoymiles opzetten moet verbinden
En dat ik voor elke rij panelen ( met 2 dakrails), maar 1 rail hoef te "aarden"
Ook is een separate aarding draad door de dakdoorvoer dan ook niet nodig.

Klopt dit of is het beter (of vereist) om alle rails door te verbinden met een aarde draad en deze apart naar binnen te voeren?

gr. Amster

Don't speak unless you can improve on the silence.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:53
Als je op alle rijen een inverter legt, dan zou het gewoon allemaal randaarde moeten hebben, mits je het metalen deel van de behuizing aan de rail vastmaakt.

Maar, wie meet, die weet!

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Meauses schreef op maandag 5 juni 2023 @ 08:33:
[...]

Ja dat moet dan nog wel gebeuren inderdaad. Maar ben al blij dat ik aan een compleet setje kan komen voor de HMS serie. Scheelt mij in ieder geval bij elkaar zoeken naar de juiste componenten :)
solderen ze nu wel alvast die SMD op het plaatje of dat ook niet
want daar heb ik al helemaal geen zin in;-(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meauses
Maxwp schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:18:
[...]

solderen ze nu wel alvast die SMD op het plaatje of dat ook niet
want daar heb ik al helemaal geen zin in;-(
Durf ik niet te zeggen, als ik hem binnen heb zal ik het delen. Zo te lezen is het te doen voor een beginner dus denk dat SMD solderen daarbuiten valt? Maar komen we vanzelf achter 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
ik heb 2 x 1700 ( 8 x 425wp ) maar op moment met perfect heldere hemel en volle zon niet verder dan 2400 watt totaal opgewekt.
ervaren jullie ook een lagere wp deze dagen of? zou eigenlijk de 3400 watt moeten aanraken en soms eroverheen gaan zou ik verwachten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Maxwp schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 07:48:
ik heb 2 x 1700 ( 8 x 425wp ) maar op moment met perfect heldere hemel en volle zon niet verder dan 2400 watt totaal opgewekt.
ervaren jullie ook een lagere wp deze dagen of? zou eigenlijk de 3400 watt moeten aanraken en soms eroverheen gaan zou ik verwachten
@Maxwp
Als je de panelen goed koelt (25 °C) zou je met jouw platte ligging (15°?) nu zoiets kunnen verwachten O-) .
Hoe warm worden de panelen nu? - Bij mij minimaal 40 - 50 °C rond het middaguur.
Heb je het e.e.a. al in het algemene topic "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen" gelezen?
Je kan het ook simuleren met pvcalc.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
dunklefaser schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 08:19:
[...]

@Maxwp
Als je de panelen goed koelt (25 °C) zou je met jouw platte ligging (15°?) nu zoiets kunnen verwachten O-) .
Hoe warm worden de panelen nu? - Bij mij minimaal 40 - 50 °C rond het middaguur.
Heb je het e.e.a. al in het algemene topic "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen" gelezen?
Je kan het ook simuleren met pvcalc.
je wilt zeggen met koelen dat gezien de hogere temp nu de panelen wat minder goed hun werk kunnen doen en daarom het lager is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Maxwp schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 08:24:
[...]

je wilt zeggen met koelen dat gezien de hogere temp nu de panelen wat minder goed hun werk kunnen doen en daarom het lager is?
Ja - de max wp is o.a. (sterk) afhankelijk van de paneeltemperatuur.
(kijk maar in de specs van jouw panelen - je weet wat STC is?)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjjveldt
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:04
Maxwp schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 07:48:
Dat is toch netjes, ik deed met 9x455 (3x HMS2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn om 07:50 1 kW

Eenvoudigste is om de dagopbrengst te vergelijken op Wh/wp. Gisteren deed ik 6.4 Wh/wp (26100/(9x455))

9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Ik merk de afgelopen dagen, dat bij gelijke heldere hemel, door de oplopende buiten temperatuur de panelen iedere dag een paar 100 wh minder doen dan de dag ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

SkiFan schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:26:
Ik merk de afgelopen dagen, dat bij gelijke heldere hemel, door de oplopende buiten temperatuur de panelen iedere dag een paar 100 wh minder doen dan de dag ervoor.
Er zijn vermoedelijk meer pv-installaties die last hebben van de hogere paneeltemperaturen
een soort natuurwet als ik me niet vergis :+ 7(8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-09 13:38
[quote]mjjveldt schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:06:
[...]

Kijk even in de DATA sheet van je panelen.
De opgegeven "verkoop" waarde is de STC of te wel de laboratorium test waarde.
De werkelijke praktijk waarde is de NOCT waarde die veel lager is en wat meer de werkelijke waarde weerspiegeld.

Hierbij een deel van de data van Trina Solar panelen.

Onder perfecte omstandigheden van helder en koud weer, kunnen de theoretische waarden zeker gehaald worden maar vaak in de warme maanden is de NOCT waarde reëler.

Dus 8x425W panelen leveren vaak op een warme dag maar 8x 320W of zo op dus ca 2500 W

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SRwUtZmwLX_cewQETMUdBF5kSB0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VAi7FwTlCtq6QoXMAEn0MJVg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Ross11 op 06-06-2023 10:52 ]

Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
dunklefaser schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:31:
[...]

Er zijn vermoedelijk meer pv-installaties die last hebben van de hogere paneeltemperaturen
een soort natuurwet als ik me niet vergis :+ 7(8)7
Klopt, maar ik bevestigde alleen maar wat iemand hierboven al opmerkte. Ik klaag niet hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master-T
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11-09 10:32
[...]

Dit blijft een lastige, minder leveren aan het net heeft niet voldoende impact helaas, want een individuele omvormer is slechts een druppel op de gloeiende plaat.

Had je de andere fases al gemeten, of was het een 3 fase opstelling? Anders kan het nog een optie zijn om de omvormers naar een andere fase om te zetten.

En belangrijk ook om te meten, en met data te klagen bij de netbeheerder. Mailtje naar de lokale gemeenteraad kan ook nooit kwaad, en de lokale media kan je altijd ook nog benaderen.
Het is geen 3 fase aansluiting en de slimme meter geeft geen data over de andere fasen voor zover ik heb kunnen vinden. Het schijnt ook een probleem te zijn in het hele dorp. Ik zoek nog even iemand met wel een 3-fase aansluiting om daar eens te meten als de zon goed schijnt.

Klacht bij de netbeheerder Enexis geeft samengevat de volgende response: "We zijn op de hoogte van de problemen in uw wijk, we proberen deze zsm aan te pakken op basis van prioriteit. We hebben mensen en materiaal tekort. Het is lastig en duur om op te lossen en we moeten het allemaal betaalbaar houden. Het kan dus nog jaren duren voor de problemen verholpen zijn."

Ik lees: Rot voor je, je woont in een klein klote dorp dus eerst de steden zijn aan de beurt. En we hadden al jaren eerder moeten beginnen dan was het nu allemaal voorbereid maar de directie wilde hoge bonussen dus geen investeringen aub.

Dus nu maar wachten tot de accu's wel betaalbaar zijn van een AOW en pensioen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
Master-T schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 15:48:
[...]
....

Ik lees: Rot voor je, je woont in een klein klote dorp dus eerst de steden zijn aan de beurt. En we hadden al jaren eerder moeten beginnen dan was het nu allemaal voorbereid maar de directie wilde hoge bonussen dus geen investeringen aub.

Dus nu maar wachten tot de accu's wel betaalbaar zijn van een AOW en pensioen.
Belangrijk om te blijven klagen, specifiek over te hoge netspanning (kijk ook eens als er geen zon is, wat dan de netspanning is), mogelijk kan er een lokale verdeelkast een trede lager ingesteld worden. (Zeker als er geen zon is en de netspanning is dan rond de 235v)

Probleem is niet de netbeheerders,maar vooral ook provincie,gemeentes en nimby bewoners voor de investeringen in het energienet. Want vergunningen maar ook niemand wil een verdeelstation in de buurt.

Dan terug naar Hoymiles omvormers
- oplopende temperaturen met deze warme dagen - tmax van 54 graden.
- 2 megawattuur teruggeleverd inmiddels
- verschill per rij tussen de best en slechtst presterende paneel is slecht 2kwh sinds het plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master-T
mjjveldt schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 16:06:
[...]

Belangrijk om te blijven klagen, specifiek over te hoge netspanning (kijk ook eens als er geen zon is, wat dan de netspanning is), mogelijk kan er een lokale verdeelkast een trede lager ingesteld worden. (Zeker als er geen zon is en de netspanning is dan rond de 235v)

Probleem is niet de netbeheerders,maar vooral ook provincie,gemeentes en nimby bewoners voor de investeringen in het energienet. Want vergunningen maar ook niemand wil een verdeelstation in de buurt.

Dan terug naar Hoymiles omvormers
- oplopende temperaturen met deze warme dagen - tmax van 54 graden.
- 2 megawattuur teruggeleverd inmiddels
- verschill per rij tussen de best en slechtst presterende paneel is slecht 2kwh sinds het plaatsen
Eerst gemeten netspanning door de omvormer in de ochtend is 229.2V dus dat lijkt me vrij normaal.

Wat is het verhaal over de temps? Want 54 is wel erg netjes.
Zie hieronder mijn temps nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iGli3jI5oakb606rLFYBvDtkMnc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/44s2fNXYTHckbDmS2yFfOctO.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
zie je thermal throttling bij de hoogste of nog niet?

Er zijn eerder wat zorgen geweest over de mogelijke hogere temperaturen afhankelijk van montage manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master-T
mjjveldt schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 18:08:
zie je thermal throttling bij de hoogste of nog niet?

Er zijn eerder wat zorgen geweest over de mogelijke hogere temperaturen afhankelijk van montage manier.
Bedoel je met thermal throttling dat er minder opbrengst is vanwege de hoge temps?
Anders begrijp ik niet exact wat je bedoelt.
Maar ik zie geen merkbare afname of afschakeling door de hoge temp. De curve loopt netjes door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
dat bedoelde ik inderdaad, en goed nieuws dat je dat nog niet bent tegen gekomen. dit weekend loopt het kwik op. Dus even afwachten of het zo blijft.

[ Voor 14% gewijzigd door mjjveldt op 06-06-2023 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:36

timovd

Voorsprong door techniek

Een vriend van mij heeft 2e hands panelen (310Wp, 40,5Voc) op de kop getikt voor op de overkapping.
Als je drie windrichtingen hebt (1x Oost, 1x West en 2x Zuid), krijgt dan ieder paneel een eigen MPPT bij de HM-1500? Zo nee; wel bij de HMS-2000? Die laatste is iets duurder, maar valt binnen het bereik van de specs van de panelen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
HMS-2000-4t heeft 4 mppt, de HM1500 2 mppt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
dunklefaser schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 08:39:
[...]

Ja - de max wp is o.a. (sterk) afhankelijk van de paneeltemperatuur.
(kijk maar in de specs van jouw panelen - je weet wat STC is?)
dat weet ik maar ik had hiervoor maar 2 x 500wp ( soladin 500 ) waarbij de panelen iets meer leverde dan de 500watt van de omvormer.
ik merkte deze zaken dan eigenlijk niet echt zo erg.
maar kan nu ook veel meer monitoren toch had het niet zo erg groot verwacht als dat de drop nu is tegenover maxwp
het is ook nog niet zo extreem warm en zo maar goed blijkbaar klopt het toch wel ongeveer allemaal volgende die online calculator
al zegt die dat deze mogelijk wat conservatief is toch kom ik er zn beetje gelijk op af.

[ Voor 16% gewijzigd door Maxwp op 07-06-2023 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cotton_eye_joe
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 06-08 20:16
Master-T schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 19:35:
Lieve mensen. Iemand nog ideeën? Ik heb hier al eerder bericht over de installatie die ik aangelegd heb bij mijn vader met Hoymiles.
Op het plaatje hieronder zie je zijn opbrengst profiel van vandaag. Hele dag volle bak zon op de panelen gehad. Alle dipjes zijn uitval vanwege te hoge netspanning. Probleem is bekend bij Enexis maar ze doen er geen flikker aan.
Als er iemand nog een leuk idee heeft om de opbrengst toch wat op te krikken dan hoor ik het graag. DM mag ook. Hij mist denk ik minimaal 25% opbrengst per dag. En alsof het probleem in de wijk nog niet groot genoeg is heeft de woningbouwvereniging besloten op alle 20 huurhuizen ook nog panelen te gaan leggen nu. Ik houd mijn hart vast.

[Afbeelding]
Hoe heb je de ac zijde gemaakt? Hoe lang zijn de kabels en welke doorsnede hebben ze? Hoeveel omvormers heb je op 1 groep?

Het zou kunnen dat het spanningsverlies over de kabel te hoog is en je omvormers te vroeg uitschakelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master-T
cotton_eye_joe schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 07:21:
[...]

Hoe heb je de ac zijde gemaakt? Hoe lang zijn de kabels en welke doorsnede hebben ze? Hoeveel omvormers heb je op 1 groep?

Het zou kunnen dat het spanningsverlies over de kabel te hoog is en je omvormers te vroeg uitschakelen
Spannigsverlies valt wel mee want in de meterkast wordt ook een te hoge spanning gemeten.
Maximum vermogen is 16A kabels zijn 2,5mm2 over een meter of 10 - 12. Volgens mij zou het spanningsverlies dan verwaarloosbaar moeten zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
mjjveldt schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:06:
[...]

Dat is toch netjes, ik deed met 9x455 (3x HMS2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn om 07:50 1 kW

Eenvoudigste is om de dagopbrengst te vergelijken op Wh/wp. Gisteren deed ik 6.4 Wh/wp (26100/(9x455))
ok
even terug gekeken 49,91kwh voor die dag
zou dan op 7,02 uit komen

[ Voor 3% gewijzigd door Maxwp op 08-06-2023 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cotton_eye_joe
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 06-08 20:16
Master-T schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 07:51:
[...]

Spannigsverlies valt wel mee want in de meterkast wordt ook een te hoge spanning gemeten.
Maximum vermogen is 16A kabels zijn 2,5mm2 over een meter of 10 - 12. Volgens mij zou het spanningsverlies dan verwaarloosbaar moeten zijn toch?
10m 2,5mm2 zou inderdaad moeten kunnen.

Hoeveel volt meet je in de groepenkast?

Je zou het verlies kunnen bekijken door tegelijk in de meterkast te meten en in de omvormer te kijken. Wel rechtstreeks op de dtu inloggen dan heb je realtime data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master-T
cotton_eye_joe schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 09:19:
[...]

10m 2,5mm2 zou inderdaad moeten kunnen.

Hoeveel volt meet je in de groepenkast?

Je zou het verlies kunnen bekijken door tegelijk in de meterkast te meten en in de omvormer te kijken. Wel rechtstreeks op de dtu inloggen dan heb je realtime data
Ik houdt nu de voltages een beetje in de gaten. Maar hoe log je rechtstreeks op de DTU in dan?
Ik log meestal in via de cloud omgeving alleen dan heb je elke 15 min nieuwe data. Ik meen uit deze data te halen dat er ongeveer 3V meer op de omvormer gemeten wordt dan in de meterkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjjveldt
via de app smiles installer, tweede tabblad (3 vierkantjes en een rondje), toolkit -> verbinden met wifi dtu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master-T
mjjveldt schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:27:
via de app smiles installer, tweede tabblad (3 vierkantjes en een rondje), toolkit -> verbinden met wifi dtu
Ja ok, Maar dan moet je dus op locatie zijn. Ik woon 135km verderop haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 15:42
Weet iemand hoe de HMT (3 fase) omvormers omgaan met overspanning op 1 vd 3 fases? Wordt het totale vermogen dan verdeeld over de resterende fases, wordt er geheel afgeschakeld, of verlies je 1/3 van het totale vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plukenergie
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 11-08 19:39
Weet er iemand hoe je de Firmware versie kan uitlezen? Ik heb dit dringend nodig voor een keuring van de installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:08
Plukenergie schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 11:21:
Weet er iemand hoe je de Firmware versie kan uitlezen? Ik heb dit dringend nodig voor een keuring van de installatie?
Hoymiles End user > knop rechts onderin > lijst met apparaten > tik of je omvormer > software versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plukenergie
mhoogendam schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 11:26:
[...]

Hoymiles End user > knop rechts onderin > lijst met apparaten > tik of je omvormer > software versie
Sorry? Staat dat ergens op het apparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
firmware / software is te updaten. Er zijn verschillende versies hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plukenergie
Ik moet voor de keuring hier in belgenland de versie van de firmaware weten: moet namelijk versie V01.00.08 zijn voor HMS-2000-4T omvormer. Ik heb begrepen dat je dat nergens kan aflezen op het apparaat? Dan zit er dus niets anders op dan de verkoper te raadplegen (solarchamp) of een uitleesapparaat van de omvormer te kopen. Sorry, ik ben maar een leek in de materie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
verkoper benaderen is de goedkoopste optie, opendtu of hoymiles dtu de andere opties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vincentbosch
Maxwp schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 10:34:
[...]

heb je die amazone link want A ik kan alleen die voor de MS serie vinden en B word aangegeven dat ze ook via amazone niet leveren naar NL
het bedrijf zelf in duitsland zegt ook niet aan NL te sturen.

je zegt ook de DTU pro? maar die kunnen toch niet samen tegelijk actief zijn om de HMS uit t elezen?

en je schrijft zowel bedraad als TCP? je bedoelt ddan via de RS485 connector en tcp ip? dat eerste werkte ook niet goed?
Excuses voor de late reactie: drukke week op werk...

De link heb ik zeker, alleen zie ik dat hij nu niet verkrijgbaar is via Amazon. Via hier gekocht: https://www.amazon.nl/DX-...ng-antennes/dp/B0C4B4GZCM Mogelijk dat het via de Duitse Amazon wel lukt?

De DTU en en OpenDTU kunnen inderdaad niet naast elkaar werken. Moet zeggen dat ik er niet veel aan mis, omdat ik via VPN het thuisnetwerk op kan en zo de OpenDTU kan uitlezen. De integratie met HA is me ook meer waard dan de app van Hoymiles. En mocht ik nog eens iets moeten wijzigen in de instellingen wat de OpenDTU niet kan, heb ik altijd de originele DTU nog liggen.

Het was inderdaad modbus over RS485, aangesloten rechtstreeks op een RPi. De gegevens werden opgehaald met een node red-node. Het werkte veel beter dan Modbus over TCP, maar helaas toch ook regelmatig een vastlopende DTU...

Heeft er iemand nog tips om de MQQT gegevens van OpenDTU netjes in een database bij te houden? Liefst op zo'n manier dat ik (net als in de cloud van Hoymiles) de gegevens per dag, tot op paneelniveau terug kan kijken.

Tenslotte merk ik dat één van de omvormers (die aan de meest zonnige kant ligt) ruim over de 80ºC komt met deze warme en zonnige dagen. Ik heb het vermoeden dat dat het vermogen knijpt, ondanks dat hij niet bij de 90ºC cut-off temperatuur komt. Ze liggen namelijk in twee rijtjes van zes met drie omvormers. Een van de omvormers ligt onder de panelen aan de 'volle zon-kant', de rest ligt aan andere kant onder de panelen. Die komen niet echt boven de 60ºC. De omvormer waar dus 2 panelen die vollebak zon vangen en 2 mindere op zijn aangesloten, brengt de zon-kant panelen tot 420+W, terwijl de overige vier (op de >80ºC omvormer) rond de 380W blijven hangen. Heb helaas ook nog maar één keer – kortstondig – waargenomen dat er tussen de 5,5kW-5,8kW van de maximale 6kW werd opgewekt. Daarna zakte het snel terug tot het stabiele vermogen van 4,5kW die de panelen doorgaans opwekken. Zou dit ook met de warmte te maken hebben? Dat er toch snel wordt geknepen om het binnen de perken te houden?

Anyhow, ik hoop de warmte en andere variabelen met die database te kunnen loggen om wat meer inzicht te krijgen in waarom de panelen soms geknepen te lijken worden.

Het gaat overigens om 12 JA Solar JAM72S30-540Wp panelen, aangesloten om dus drie Hoymiles HMS-2000 omvormers. Ik zag in de datasheet dat de NOTC rond de 410W ligt, dus het kan ook dat de panelen in de zon gewoon te warm worden en daardoor ook knijpen. Zou me ergens wel verbazen, omdat we vlak aan zee wonen met koelere wind (en in Zeeland waait het altijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plukenergie
mjjveldt schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:54:
verkoper benaderen is de goedkoopste optie, opendtu of hoymiles dtu de andere opties.
Bedankt voor de snelle info! (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
vincentbosch schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:29:
[...]

Het was inderdaad modbus over RS485, aangesloten rechtstreeks op een RPi. De gegevens werden opgehaald met een node red-node. Het werkte veel beter dan Modbus over TCP, maar helaas toch ook regelmatig een vastlopende DTU...

Heeft er iemand nog tips om de MQQT gegevens van OpenDTU netjes in een database bij te houden? Liefst op zo'n manier dat ik (net als in de cloud van Hoymiles) de gegevens per dag, tot op paneelniveau terug kan kijken.

Tenslotte merk ik dat één van de omvormers (die aan de meest zonnige kant ligt) ruim over de 80ºC komt met deze warme en zonnige dagen. Ik heb het vermoeden dat dat het vermogen knijpt, ondanks dat hij niet bij de 90ºC cut-off temperatuur komt. Ze liggen namelijk in twee rijtjes van zes met drie omvormers. Een van de omvormers ligt onder de panelen aan de 'volle zon-kant', de rest ligt aan andere kant onder de panelen. Die komen niet echt boven de 60ºC. De omvormer waar dus 2 panelen die vollebak zon vangen en 2 mindere op zijn aangesloten, brengt de zon-kant panelen tot 420+W, terwijl de overige vier (op de >80ºC omvormer) rond de 380W blijven hangen. Heb helaas ook nog maar één keer – kortstondig – waargenomen dat er tussen de 5,5kW-5,8kW van de maximale 6kW werd opgewekt. Daarna zakte het snel terug tot het stabiele vermogen van 4,5kW die de panelen doorgaans opwekken. Zou dit ook met de warmte te maken hebben? Dat er toch snel wordt geknepen om het binnen de perken te houden?
influxdb, gekoppeld aan home assistant is het eenvoudigste als je home assistant al hebt draaien. dan voor de grafieken kan je grafana gebruiken.

warmte zorgt wel voor stabiel lagere opbrengst hier, maar ik merk niet dat de omvormers terugmoduleren nog (maar kom pas tot 62.5). denkt dat de impact van de warmte groter is eigenlijk.

afgelopen dagen met opstelling zoals in de handtekening dit gedaan,dus ook teruggelopen in opbrengst met de warmte
9jun 6.2 kwh/wp
8jun 6.1 kwh/wp
7jun 6.3 kwh/wp
6jun 6.5 kwh/wp
5jun 6.3 kwh/wp
4jun 6.5 kwh/wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik begin aan mezelf te twijfelen... ;)
Wie brengt er duidelijkheid?

Ik heb 2 stuks HM-1500 in gebruik, met aan de ene 4 panelen en de andere 2 panelen.
Ja, ik weet dat de HM-1500 slechts 2 MPPT's heeft en geen 4.

Alleen welke MPPT zit nu aan welke aansluitingen?

Als ik zo het plaatje bekijk:
Afbeeldingslocatie: https://webshop.cedel.nl//Files/8/120000/120581/ProductPhotos/1920x1080/1978473348.png
dan zou je (logisch gezien) denken, de ene MPPT zit links (aansluiting 1 + 2) en de andere MPPT zit rechts (aansluiting 3 + 4).
Maar is dat zo? Want als ik naar het gedrag kijk van de HM-1500 waarop ik 4 panelen heb aangesloten en er 2 stuks aan het begin van de dag nog wat schaduw krijgen, heb ik het idee dat misschien toch niet zo is?

Iemand?

En in de documentatie bij Hoymiles zelf, kan ik het niet vinden.
(of ik kijk er overheen).

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@PCan Dus uit het 1ste plaatje begrijp ik dat de ene MPPT links zit en de andere rechts?
(zoals ik zelf al dacht)

Toch apart dat het niet gewoon ergens in de documentatie staat, zonder dat je eerst allerlei taalpuzzels moet ontleden... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 04-09 16:02
De vraag is vast al eens gesteld. Ik krijg binnenkort zonnepanelen en ben zoals veel mensen aan het kijken voor een ander energieleverancier.

Ik hou niet zo van schatten wat mijn werkelijke jaaropbrengst zou zijn van mijn zonnepanelen.

Sommige zeggen dat je de WP met 0.8 moet vermenigdvuldigen. Ik weet dat er programma's zijn waar je gegevens moet invoeren van je systeem. Wel eens na gekeken. Best ingewikkeld. Iemand bekend daarmee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjjveldt
Jazeker, ik heb het gemoduleerd in Sunny Design: https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/ -> met een andere omvormer dan de hoymiles maar om een accuratere schatting te krijgen niet verkeerd. (Jaarschatting is voor mij 3581kwh)

Andere manier is om met PVGIS te bekijken / berekenen. Gemaakt met EU subsidie, maar goede calculator waar ik mijn maandtargets mee heb bepaald. (jaartarget voor mij is hier 3825kwh). Ik heb per orientatie wel een eigen berekening gedaan en die bij elkaar geteld.
https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html

80% vuistregel zou in mijn geval 3276kwh zijn.

Op dit moment lig ik tot en met mei slechts 29kwh achter op de PVGIS berekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCan
@Paterman Ligt aan je oriëntatie en het weer.
Ik heb mijn panelen sinds oktober en bereken (365/227 dagen)* 930,922 kWh opbrengst)= 1496,86 kWh.
Dat is voor mij dus 374kWh per jaar per paneel.
Pal op het zuiden, 10 graden hoek.

Oh, ja. Mijn panelen doen in theorie 1.84kWp.

[ Voor 9% gewijzigd door PCan op 12-06-2023 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
@mjjveldt

Is Sunny Design moeilijk?

Waar begin je?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mfYvHwoUDou7-utQVZRbWjPq4Bs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5vPJldMK862uVQTTGMbwzwBV.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjjveldt
Nee hoor Sunnydesign is vrij eenvoudig. Beetje experimenteren en moet wel in een uurtje lukken.
YouTube: Designing off-grid systems with Sunny Design Web zeker met de youtube handleidingen die er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Paterman schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:29:
@mjjveldt

Is Sunny Design moeilijk?

Waar begin je?

[Afbeelding]
bovenste optie.
daarna kan je gewoon #n panelen invullen met orientatie en de rest volgt vanzelf

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
2de optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Kan, maar maakt het minder makkelijk en is alleen nodig als je rekening wil houden met eigen verbruik v.s. teruglevering. Dus b.v. panelen anders leggen om zo meer stroom direct zelf te gebruiken. ECHTER: dat is dan op basis van een heel standaard verbruiksprofiel......

en zolang salderen nog (deels) bestaat, niet zo relevant.

Dus: begin eens met de bovenste optie.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
@mjjveldt

Je kunt geen Hoymiles micro omvormers selecteren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
mjjveldt schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:17:
Jazeker, ik heb het gemoduleerd in Sunny Design: https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/ -> met een andere omvormer dan de hoymiles maar om een accuratere schatting te krijgen niet verkeerd. (Jaarschatting is voor mij 3581kwh)
Klopt gewoon de sunny design suggestie nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
thys schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 17:31:
Weet iemand hoe de HMT (3 fase) omvormers omgaan met overspanning op 1 vd 3 fases? Wordt het totale vermogen dan verdeeld over de resterende fases, wordt er geheel afgeschakeld, of verlies je 1/3 van het totale vermogen?
Heb dit maar even nagevraagd bij Hoymiles zelf. Helaas wordt in dat geval de gehele omvormer uitgeschakeld. Wel een nadeel voor mensen in een wijk met hoge netspanning dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincentbosch
Dank voor de tip! Inmiddels heb ik een VM draaien (Debian) met InfluxDB, Telegraf en Grafana. Het lukt me echter niet om alles te koppelen. Voor het dashboard gebruik ik deze: https://grafana.com/grafana/dashboards/18819-opendtu-flux/

Kun je jouw configuratie delen @mjjveldt ?

Wat betreft het terugmoduleren, heb ik de laatste dagen goed opgelet na het bereiken van >80ºC. Het lijkt er niet op dat de omvormer daarna wordt geknepen en de afknijp-limiet wordt niet bereikt, dus so far so good denk ik.

Om de kwh/wp te berekenen, leek het mij logisch om 3*2000wp aan te houden, omdat dit de grens is van de omvormer. Is dit correct, of moet ik rekenen met 3*4*540wp?
mjjveldt schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 17:23:
[...]

influxdb, gekoppeld aan home assistant is het eenvoudigste als je home assistant al hebt draaien. dan voor de grafieken kan je grafana gebruiken.

warmte zorgt wel voor stabiel lagere opbrengst hier, maar ik merk niet dat de omvormers terugmoduleren nog (maar kom pas tot 62.5). denkt dat de impact van de warmte groter is eigenlijk.

afgelopen dagen met opstelling zoals in de handtekening dit gedaan,dus ook teruggelopen in opbrengst met de warmte
9jun 6.2 kwh/wp
8jun 6.1 kwh/wp
7jun 6.3 kwh/wp
6jun 6.5 kwh/wp
5jun 6.3 kwh/wp
4jun 6.5 kwh/wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
vincentbosch schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:00:
Dank voor de tip! Inmiddels heb ik een VM draaien (Debian) met InfluxDB, Telegraf en Grafana. Het lukt me echter niet om alles te koppelen. Voor het dashboard gebruik ik deze: https://grafana.com/grafana/dashboards/18819-opendtu-flux/

Kun je jouw configuratie delen @mjjveldt ?

Wat betreft het terugmoduleren, heb ik de laatste dagen goed opgelet na het bereiken van >80ºC. Het lijkt er niet op dat de omvormer daarna wordt geknepen en de afknijp-limiet wordt niet bereikt, dus so far so good denk ik.

Om de kwh/wp te berekenen, leek het mij logisch om 3*2000wp aan te houden, omdat dit de grens is van de omvormer. Is dit correct, of moet ik rekenen met 3*4*540wp?

[...]
Ik doe momenteel niks met de lange termijn statistieken, anders dan alles naar influxdb sturen (dat doe ik vanuit Home assistant) voor mocht ik een keer tijd hebben om daarmee aan de slag te gaan. Maar we kunnen altijd een keer meedenken natuurlijk. Waar loop je tegenaan qua koppelen? Data in je database krijgen, of het opbouwen van het dashboard ? En wat precies dan?

Goed nieuws dus met moduleren dat er niet afgetopt lijkt te worden daarmee.

Voor de kwh/wp berekenening die ik het op basis van mijn panelen. Als je omvormers niet aftoppen lijkt het mij gebruiken van de daadwerkelijke wp op het dak logischer dan de wp van de omvormers? Krijg je namelijk anders niet een vertekend beeld met wp op de dagen dat je panelen niet afgetopt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
@vincentbosch Ga in de App naar de lijst met apparaten. Tik op je omvormer die te heet zou zijn.
Tik rechtsboven op het grafiek symbool. Kies temperatuur en Netspanning.
Tik in de grafiek op het moment voordat je omvormer afschakelt. En zie bij welke tempartuur dat was.
De omgevingstemperatuur mag niet >65grC. zijn. De omvormer zelf wordt veel heter. Mijn >65 grC omgeving kan hij zijn warmte niet meer kwijt. Je krijgt dan de Errorcode: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yz4ShYMGDy055M2EFu1HbZjUFbk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o6LZlzsjntEvxsYd2dKUfmWc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GGroen
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 09-11-2023
Beste mensen, moet je zelf de updates van de omvormer en dtu software versies doen of gaat dat automatisch of doet de verkoper van deze apparatuur dat (en moet je die dus daarom vragen). niet zo duidelijk waar ik voor mijn micro's (HMS800-2T en HMS1800-4T, kan checken of ik de laatste versie heb. Vermoedelijk moet je daar de hoymiles installer app voor kunnen gebruiken maar ik heb daar, als eindgebruiker, geen toegang toe. bij inloggen wordt ik naar de enduser app verwezen.

Vorig weekend de boel (6 panelen 410WP, dtu-pro-s via utpkabel aan zyxel t54) geinstalleerd. Ik had al een dakdoorvoer laten maken en benedendaks was alles al gereed gemaakt. Aansluiten is gewoon makkelijk voor de gemiddelde klusser, inclusief bijprikken van de de 30Ma B16 aardlekautomaat en spanningvrij aansluiten, en de deels 2.5 mm2 en 4 mm2 kabel naar het platte dak (3de woonlaag). Van het hele project vond ik, terugkijkend, de ballast (36 overtollige 30x30cm drainagetegels) naar het dak brengen en die flinke panelen handmatig op het dak tillen/duwen verreweg het meest uitdagende werk. Voor dat laatste had ik een extra paar handen nodig. De blubase connect (2 losse rijen met 2 panelen elk op ZO, 1 rij met 2 panelen op Z) is eenvoudig in gebruik, maar je kunt die grote omvormers er niet gemakkelijk kwijt, dus die liggen nu schuin omhoog, parallel aan de paneelrichting, in de ballastbak zodanig dat de 1G antenne uitsteekt buiten de metalen ballastbak. De HMS1800 4t is een grote jongen. Ik had 2 extra DC verlengkabels nodig van 2 meter elk om 2 van de 4 panelen met de HMS1800 te kunnen verbinden. De DTU hangt naast de router aan de buitenkant van de meterkast op de begane grond. Prima verbinding over, zeg 10 meter met de omvormers (houten vloeren). een blubase zijpaneel heb ik weggelaten voor extra ventilatie voor de HMS1800. Kabels op dak netjes beschermd in pvc buizen, op steunen, weggewerkt, en de drie blubase frames met 6 mm2 aardedraad met elkaar verbonden en met de aardepunten op de omvormers. Het draait netjes en afgelopen week met al die zon leverde dat ongeveer 16 a 17 Kwh per dag op met die 6 panelen. Vandaag aanzienlijk stuk minder met al die bewoking.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PCan
Met die hitte kwamen mijn 4 panelen nauwelijks boven de 1300W.
Nu met een koel windje heb ik pieken van 1400 en 1500W.
Grote panelen zijn erg temperatuur gevoelig.

Mijn eerste MWh binnen. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NU0ai4qeGMhBc9Wgg98EnJ1vDFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gtHGlflI9ZbcgeyowFRgYDpr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door PCan op 24-06-2023 11:36 . Reden: Nieuwe gegevens ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Laatst online: 14:09

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Een vraagje over een dtu-lite die mijn broer kreeg geleverd bij zijn hms-2000-4t, dit is toch de versie voor de HM serie :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F6EW7JTMp5MzdgLD7BXKf6stpyU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/db8lq0zm413aZeRSlGJEt5Ud.jpg?f=fotoalbum_medium

Bij de dtu-lite-s zie ik nooit W100 in de beschrijving staan.
Ook was de shop die het leverde niet bekend met het aanmelden voor een installers user/pw, blijkbaar een dozenschuiver die nergens op let |:(

Andere 'leuke' dingen zijn leveren zonder connector of netsnoer, dat moest ie apart bestellen en de shop meldt nergens dat dit zo de bedoeling is.

Bij de betere shops zie ik dat er hms verpakkingen zijn met de connector en een afdekplaatje in 1 doos.
Met 1 omvormer heb je dat ultra dikke 6mm2 snoer niet nodig, die heb ik eraf geschroefd en een normaal snoer in de plaats gemonteerd dat tenminste nog op de gangbare elektra past :/

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostboyArno
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-07 12:42
Momenteel ben ik bezig offertes op te vragen voor zonnepanelen en daar word Hoymiles aangeboden. Alles zal aangesloten worden op 3fase. De aangeboden producten zijn de HMT-2250-6T en de HMS-1600. Nu zie ik dat de HMS-1600 4 mppt's heeft en de 2250 maar 3.

Voor de rest lijkt de 2250 nieuwer te zijn. Is er misschien iemand die ervaring heeft met deze omvormers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
LostboyArno schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:12:
… zal aangesloten worden op 3fase. De aangeboden producten zijn de HMT-2250-6T en de HMS-1600. Nu zie ik dat de HMS-1600 4 mppt's heeft en de 2250 maar 3.
Dat klopt, maar voor panelen in dezelfde richting met gelijke schaduw maakt dat weinig uit. Let er wel op dat de HMT inderdaad 3f is maar de HMS is 1f.

Wat wil je specifiek weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostboyArno
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-07 12:42
thys schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:37:
[...]

Dat klopt, maar voor panelen in dezelfde richting met gelijke schaduw maakt dat weinig uit. Let er wel op dat de HMT inderdaad 3f is maar de HMS is 1f.

Wat wil je specifiek weten?
De specificaties heb ik inderdaad doorgenomen en snap dat je de HMS-1600 kan gebruiken ook al heb je een 3fase aansluiting. Ben vooral benieuwd welke nieuwer en/of beter is om zo de offertes te kunnen vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
voordeel hms tov hmt, bij drie fase opstelling kan het zo zijn dat fase 1 253+ volt is, dan levert de hmt niks meer terug en de HMS die op fase 1 niet terug, maar de HMS aangesloten op fase 2 en fase 3 wel.

qua efficiëntie verwacht ik dat ze gelijk zijn. aantal mppt trackers kan relevant zijn, maar ook bij een 3 fase opstelling minder kabel trekken dan bij 1 fase opstelling.

[ Voor 29% gewijzigd door mjjveldt op 25-06-2023 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvanderl
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18-07 08:55
Speedy-Andre schreef op zondag 25 juni 2023 @ 11:20:
Andere 'leuke' dingen zijn leveren zonder connector of netsnoer, dat moest ie apart bestellen en de shop meldt nergens dat dit zo de bedoeling is.

Bij de betere shops zie ik dat er hms verpakkingen zijn met de connector en een afdekplaatje in 1 doos.
Met 1 omvormer heb je dat ultra dikke 6mm2 snoer niet nodig, die heb ik eraf geschroefd en een normaal snoer in de plaats gemonteerd dat tenminste nog op de gangbare elektra past :/
Met de dtu-lite kan ik je niet helpen want ik heb de DTU-PRO-S maar de opmerking over de bekabeling begrijp ik niet. De omvormer is voorzien van een (AC Sub) connector die je op een AC Trunk connector (doosje met dat dekseltje) prikt. Als je meerdere omvormers hebt bouw je met die AC Trunk connectoren de AC Trunk op. Welke bekabeling je kiest, bepaal je zelf. Of heeft de shop 'm alvast voorbekabeld. Ik heb zelf de AC Trunk met 6mm2 opgebouwd omdat het traject naar de meterkast vrij lang is. Onderweg (van ymvk naar ymvk-as 6mm2) had ik een lasdoos. Met de juiste lasklem levert dit toch geen probleem op? Ook niet als je van 6mm2 naar 2,5mm2 zou gaan. Daar zijn gewoon lasklemmen voor. Wat is dan gangbare elektra?

8 x 420Wp Suntech / Oost-West 13gr / 2 x Hoymiles HMS-2000-4T + 20 x 435Wp Hyundai / Oost-West 64gr / 20 x Enphase IQ8MC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

jeroenvanderl schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:35:
[...]

Met de dtu-lite kan ik je niet helpen want ik heb de DTU-PRO-S maar de opmerking over de bekabeling begrijp ik niet. De omvormer is voorzien van een (AC Sub) connector die je op een AC Trunk connector (doosje met dat dekseltje) prikt. Als je meerdere omvormers hebt bouw je met die AC Trunk connectoren de AC Trunk op. Welke bekabeling je kiest, bepaal je zelf. Of heeft de shop 'm alvast voorbekabeld. Ik heb zelf de AC Trunk met 6mm2 opgebouwd omdat het traject naar de meterkast vrij lang is. Onderweg (van ymvk naar ymvk-as 6mm2) had ik een lasdoos. Met de juiste lasklem levert dit toch geen probleem op? Ook niet als je van 6mm2 naar 2,5mm2 zou gaan. Daar zijn gewoon lasklemmen voor. Wat is dan gangbare elektra?
Als je maar 1 omvormer hebt is die ac trunk juist lastig, mijn broer kreeg die connector er niet bij en heeft toen maar de versie met 2m 6mm2 besteld die je niet in een normale lasdoos kwijt kan zonder verloopjes.
Bij Solarchamp komt de omvormer met de ac trunk connector en een afdichting voor de ongebruikte kant, dat vind ik een veel handiger setje dan die met 6mm2 kabel in een situatie waar alles (de gangbare) 2,5mm2 is.

Lesje geleerd denk ik, m'n broer ging klakkeloos bestellen en kwam bij een shop uit die er de ballen verstand van blijkt te hebben gezien de niet passende dtu-lite en de ontbrekende logingegevens.
Nu kan die dtu-lite terug en mag hij hopen dat de dtu-lite-s inderdaad kosteloos wordt geleverd.
Het idiote is dat die shop wel linkt naar een sheet van de dtu-lite-s maar de dtu-lite levert.
Van m'n broer begrijp ik het nog wel, die is niet thuis in deze materie en van een shop die alleen de hms serie aanbiedt verwacht ik meer zorgvuldigheid.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvanderl
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18-07 08:55
Speedy-Andre schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:53:
[...]
Bij Solarchamp komt de omvormer met de ac trunk connector en een afdichting voor de ongebruikte kant, dat vind ik een veel handiger setje dan die met 6mm2 kabel in een situatie waar alles (de gangbare) 2,5mm2 is.
Ik vind 6mm2 geen gekke keuze. Dat voldoet in de meeste situaties wel. Ik heb 2 x HMS-2000-4T met in totaal 8 zonnepanelen en heb de AC trunk met 6mm2 opgebouwd. Met een beetje afstand naar de meterkast (20m) wordt meer dan 2,5mm2 aangeraden ook als het bij 2000watt blijft. Terwijl het 'probleem' van overgang van 6mm2 naar 2,5mm2 middels een simpel lasklemmetje opgelost kan worden.

8 x 420Wp Suntech / Oost-West 13gr / 2 x Hoymiles HMS-2000-4T + 20 x 435Wp Hyundai / Oost-West 64gr / 20 x Enphase IQ8MC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
@Speedy-Andre Ik heb goede ervaringen, ook qua service, bij
https://www.solarchamp.eu...elen/micro-omvormers.html
en
https://webshop.cedel.nl/Micro-omvormers
mijn panelen en Esdec rails kwamen van https://www.warmteservice.nl/Duurzaam/Zonnepanelen/c/10078
Panelen uit voorraad, de rails duurde iets van 8 weken door vertraging Esdec.
Lees altijd even de reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik weet dat er betere shops zijn die dichter bij het vuur zitten, mijn broer besloot echter ergens anders te shoppen voor ik iets kon adviseren.
Het is gebeurd en hij zal het met die shop moeten oplossen.
Mijn aandeel was de boel elektrisch checken en aansluiten, op zich werkt de omvormer prima met 4 455Wp panelen op een plat dak met O/W opstelling.
Alsof ik wist dat het fout zou gaan heb ik een kWh teller in een pv verdeler gezet zodat er nog iets af te lezen is, maar dat was mede omdat ik niet wist dat mijn broer de dtu-lite ook had besteld :/
Haastige spoed is zelden goed, blijkt maar weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:54

silverball

De wagen voor moderne mensen

Speedy-Andre schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:39:

Alsof ik wist dat het fout zou gaan heb ik een kWh teller in een pv verdeler gezet zodat er nog iets af te lezen is, maar dat was mede omdat ik niet wist dat mijn broer de dtu-lite ook had besteld :/
Geeft toch niets, het energieverbruik van die dingen is nihil en het staat best leuk :)

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skdevil
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-08 13:04
Mocht er iemand toevallig op zoek zijn naar de HM-1500, stuur even DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Het is een feit. Eindelijke komen ze mijn panelen installeren.
Had al inmiddels een lege groepenkast opgehangen van 24 modules!

Ik weet niet wat ze allemaal gaan plaatsen in die kast. Waarschijnlijk een B16 automaat en een extra aardlekschakelaar.

Iemand nog een idee wat ik met de overgebleven ruimte kan doen?
In de toekomst wil ik nog een paar airco's neerhangen en wellicht een laadpaal voor een elekische auto. Dan zal de ruimte wel op zijn!

Ik zat aan een 3 fase kWh meter te denken. Maar aangezien ik de Hoymiles DTU en HomeWizard P1 meter kan integreren in Home Assistent lijkt me dat alleen maar dubbel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-09 18:49
Razor109 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 08:53:
Ik heb momenteel OpenDTU ook werkend middels de E49-900MBL-01 DEV module, daarbij hoef je niks te solderen.

[Afbeelding]

Ik heb het als volgt aangesloten:

- CMT module (E49-900MBL) voorzien van stroom via de USB.

Deze unit heeft de volgende PINOUT:

[Afbeelding]

- Verwijderen van de JUMPER op E49 module tussen PIN3 en 4.
- PIN 12 (CLK) op GPIO14 van ESP32
- PIN 9 (CS) op GPIO15 van ESP32
- PIN 10 (FCS) op GPIO26 van ESP32
- PIN 11 (SDIO) op GPIO 12 van ESP32
- PIN 3 op 3V3 van ESP32
- PIN 5 op GND van ESP32

Deze pinout.json in OpenDTU uploaden:
"cmt": { "clk": 14, "cs": 15, "fcs": 26, "sdio": 12, "gpio2": -1, "gpio3": -1 }

Werkte vervolgens zonder problemen.

USB en power loopt dus via de DEV module naar de ESP32 WROOM.

(Bron: https://github.com/tbnobody/OpenDTU/discussions/902)
Ik snap even niet hoe je aan de
Pinout.Json kom en hoe je deze upload.
Ik heb zelf al een bestandje gemaakt met die regel er in maar als ik deze upload gebeurt er niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramthegreat
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 10-09 09:43
Hallo allemaal,

Ik heb 2 offertes waaruit ik ga kiezen (heb er meer, maar deze zijn het aantrekkelijkst):
6x Jolywood Fullblack 410 WP Glas-Glas en 1xHoymiles HM-1500 en 1x Hoymiles MH-350
of
6x URE Peach 400W en 6x Enphase IQ8M

Welke zouden jullie kiezen? Op mijn dak is (nagenoeg) geen schaduw. De optie met Hoymiles is zo'n 600 euro goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeronimo-
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 29-03 11:19
Jeronimo- schreef op maandag 29 mei 2023 @ 11:59:
[...]

Thanks. Als ik dat probeer, resulteert dat in een foutmelding. Via de slimme meter zie ik het daadwerkelijk verbruik/levering vervolgens nog gelijk blijven.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Iemand toevallig een idee waarom ik deze error krijg en/of hoe ik dit kan fixen?

Ik wil namelijk de mogelijkheid hebben om op afstand mijn installatie (automatisch) uit en aan te zetten en heb contact opgenomen met Hoymiles.

Optie 1: contact je installer. Gedaan, maar zijn advies is om handmatig de aardlekautomaat uit te schakelen. Daar heb ik dus niets aan.

Optie 2: Gevraagd naar een eigen Installer account. Reactie daarop:

Actually, it is better to turn off the device. It is the safest way I do not recommend to create an installer account because if we create one for you, we should transfer your account organization. After that it is not a easy way to get after-sales from your installer because your account was not under his organization.

Graag jullie advies. Zal ik alsnog om een Installer account vragen of zie ik dan iets over het hoofd voor wat betreft after-sales. Voor welke situaties zal mij dit een issue opleveren of valt dat wel mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
Bramthegreat schreef op maandag 3 juli 2023 @ 22:11:
Hallo allemaal,

Ik heb 2 offertes waaruit ik ga kiezen (heb er meer, maar deze zijn het aantrekkelijkst):
6x Jolywood Fullblack 410 WP Glas-Glas en 1xHoymiles HM-1500 en 1x Hoymiles MH-350
of

Welke zouden jullie kiezen? Op mijn dak is (nagenoeg) geen schaduw. De optie met Hoymiles is zo'n 600 euro goedkoper.
onder welke hoek komen de panelen te liggen? de iq8m is slechts 330va per paneel namelijk. verwacht dat deze optie eerder aftopt.

De hoymiles optie die je hier schetst heeft slechts plek voor 5 panelen. 1500=4 350=1. Anders optie voor de hoymiles richting is een hms2000 en een hms1000. slechts paar euro duurder, maar geen aftopping, extra voordeel (maar niet nodig) elk paneel eigen mppt tracker.

@Jeronimo- Je leverancier kan ook een installer account maken. probleem wat ik ervaar met de webomgeving van hoymiles is dat sommige opdrachten 3 of 4 keer verzonden moeren worden voordat ze uitgevoerd zijn. je kan kijken of met opendtu of ahoydtu dit commando lokaal kan verzonden worden, dan heb je ook geen installer account nodig.

[ Voor 16% gewijzigd door mjjveldt op 04-07-2023 08:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thys
mjjveldt schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 07:59:
@Jeronimo- Je leverancier kan ook een installer account maken. probleem wat ik ervaar met de webomgeving van hoymiles is dat sommige opdrachten 3 of 4 keer verzonden moeren worden voordat ze uitgevoerd zijn. je kan kijken of met opendtu of ahoydtu dit commando lokaal kan verzonden worden, dan heb je ook geen installer account nodig.
Heb dit even voor je getest en met OpenDTU werkt dit bij mij prima en binnen een paar seconden actief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeronimo-
thys schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:12:
[...]

Heb dit even voor je getest en met OpenDTU werkt dit bij mij prima en binnen een paar seconden actief
Thanks voor het testen. Ik ben nu op vakantie, maar zal het bij thuiskomst proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeronimo-
thys schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:12:
[...]

Mag ik vragen hoe je OpenDTU hebt draaien en voor welke doeleinden je dit doet? Is OpenDTU CMT van BlinkyParts vergelijkbaar of adviseer je iets anders?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thys
Jeronimo- schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 21:32:
Mag ik vragen hoe je OpenDTU hebt draaien en voor welke doeleinden je dit doet? Is OpenDTU CMT van BlinkyParts vergelijkbaar of adviseer je iets anders?
Ik gebruik het zelf voor monitoring (ipv een Hoymiles DTU - gelijktijdig gaat niet) en koppeling aan Home Assistant via MQTT

Er zijn wel wat kant-en-klare setjes te bestellen via Amazon, BlinkyParts ken ik niet maar dat klinkt vergelijkbaar. Zelf heb ik een esp32 en een ebyte devboard besteld via ali omdat het zelf solderen van de ebyte chip erg lastig is.

Als je esp32 nog niet kent is een voorgeïnstalleerd setje waarschijnlijk de beste optie.

Fototje van mijn huidige setup (ligt al een tijdje te wachten om nog netjes in een kastje gestopt te worden)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sQ85_HJnrsNyVobrv0MJbpJGsGw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/myT6lLlf16q1b3fQpcaFBumr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blanken17
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 11:18
Bramthegreat schreef op maandag 3 juli 2023 @ 22:11:
Hallo allemaal,

of

Glas Glas panelen lijken me beter dan URE. en Hoymiles zonder schaduw is beter dan Enpase.
Enphase is beter bij schaduwwerking doordat deze wel het 2e en optimale MPP tracker werkpunt zoekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jeronimo- schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 21:32:
[...]
Dit is het reference-design van de makers van opendtu. Je kunt er ook een behuizing en een beeldschermpje bij kopen.

Het reference-design doet zowel de HM als de HMS/HMT series, ook tegelijkertijd. Ik heb het hier draaien met een MQTT link naar HomeAssistant als test met een viertal HMS-2000-4T omvormers en het draait netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack Desere
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-09 16:13
Sinds september 2022 14 JA Solar zonnepanelen aangesloten op 4x Hoymiles HM-1500 omvormers. De monitoring gaat nu (nog) via een Hoymiles DTU-PRO.
Inmiddels heb ik nu een paar maanden een dynamisch energiecontract. Hierdoor kan het soms lonend zijn de panelen uit te zetten. Dit kan je doen door de groepen handmatig om te zetten in de meterkast. Dit heb ik overigens nog niet gedaan.

- Kunnen deze omvormers hier tegen?
- Is het mogelijk de omvormers uit te zetten op één of andere manier?
- Of zou een Shelly Pro [1/2/3/4] een oplossing kunnen bieden of wordt dit juist afgeraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
1. Ja
2.ja, zie hierboven, via de dtu of opendtu, of via de webomgeving
3. zou ook kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-09 15:30

Goner

What can I do you for ?

Valt me op dat het 3e LED op de DTU 's avonds - als het donker is dus - knippert, terwijl het de hele dag gewoon brandt.
Is dat gewoon omdat de Micro-inverters dan niks doen ?? IDs Incomplete klinkt nogal onrustbarend ...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AcB1LppBM47uqc02dGCDAm9XU_4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3ecyZsaGm8zwfCmBZ1gBO0Qg.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack Desere
mjjveldt schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 15:50:
1. Ja
2.ja, zie hierboven, via de dtu of opendtu, of via de webomgeving
3. zou ook kunnen
Bedankt voor je reactie.
Via de standaard dtu kan ik volgens mij alleen kijken naar opbrengst. Opendtu heb ik nog niet, maar zal ik tzt eens gaan aanschaffen en mee gaan spelen.

--

Inmiddels OpenDTU werkend. Werkt perfect!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VMWhnW-Mtrvq4BoNmiRjelP1hXU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kBtnJtKjePaaLTOCEClKNxod.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Jack Desere op 18-07-2023 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22-09 23:39
Jack Desere schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 14:51:
Sinds september 2022 14 JA Solar zonnepanelen aangesloten op 4x Hoymiles HM-1500 omvormers. De monitoring gaat nu (nog) via een Hoymiles DTU-PRO.
Inmiddels heb ik nu een paar maanden een dynamisch energiecontract. Hierdoor kan het soms lonend zijn de panelen uit te zetten. Dit kan je doen door de groepen handmatig om te zetten in de meterkast. Dit heb ik overigens nog niet gedaan.

- Kunnen deze omvormers hier tegen?
- Is het mogelijk de omvormers uit te zetten op één of andere manier?
- Of zou een Shelly Pro [1/2/3/4] een oplossing kunnen bieden of wordt dit juist afgeraden?
1. Ja
2. Ja, met S-Miles Installer app kun je de omvormers uit- en weer aanzetten of herstarten.
3. Ja, technisch hetzelfde als 1 maar dan geautomatiseerd.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jack Desere
RikHa schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:21:
[...]

1. Ja
2. Ja, met S-Miles Installer app kun je de omvormers uit- en weer aanzetten of herstarten.
3. Ja, technisch hetzelfde als 1 maar dan geautomatiseerd.
Bedankt voor je bericht.
Voor de S-Miles Installer app heb ik nog geen account. Heb een mailtje gestuurd naar de installateur.

---
Helaas wilde de installateur niet een installer account aanmaken voor me.
Heb nu OpenDTU werkend waarmee ik de panelen uit en weer aan kan zetten indien de stroomprijzen weer negatief worden... :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VMWhnW-Mtrvq4BoNmiRjelP1hXU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kBtnJtKjePaaLTOCEClKNxod.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Jack Desere op 18-07-2023 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Er is een eenvoudiger dtu-wlite-s op de markt voor max 4 zonnepanelen.
Weer met installer user/pw dus het blijft lastig installeren als de leverancier een webshop is zonder ervaring.

Mijn broer wacht nog op een dtu-lite-s, de webshop wist blijkbaar niet dat er verschillende series zijn :/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joco25
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-07 07:38
sind een paar weken heb ik 9 zonnepanelen liggen met 3x hms500 en 3x hms1000. het uitlezen van de omvormers gaat via OpenDTU. dit was eigenlijk een fluitje van een cent om in elkaar te zetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lO2i3wZpGDyg9B6-iKLNuhW8HGc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/z7VUlPONuw8XkS0TIB7ZuCf2.jpg?f=user_large
https://github.com/tbnobody/OpenDTU

[ Voor 39% gewijzigd door Joco25 op 11-07-2023 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
blanken17 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 23:37:
[...]

Glas Glas panelen lijken me beter dan URE. en Hoymiles zonder schaduw is beter dan Enpase.
Enphase is beter bij schaduwwerking doordat deze wel het 2e en optimale MPP tracker werkpunt zoekt.
die shaduw werking is u jiust ook een deel waarom ik gekozen heb voor micro omvormers
das minder

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Meauses
Nu iets meer dan een week twee zonnepanelen, gericht op het westen, actief op mijn schuur, vooral omdat het kon en ik het ook eens zelf wilde doen.
Hoymiles HMS800-2T omvormer met twee JA Solar van 375W.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U4Q8olTopCviwnJzH2txtQmek3Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1inF9pdKDB2TMzSsRlZgIgU1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hWo0hf_8bB6Dai9lpsNptiwSRDs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S3zvb5BITeHGPY1IfL4WA0Dh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahak
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:27
Begin van de maand een set gelegd met Hoymiles HMS 1000 2T micro omvormers.
Gebruik de s-miles installer app voor monitoring via de DTU-PRO-S gateway.

Heb 2 vragen over de app:
Als ik het grid profile wil inzien is het veld leeg, kan dan wel via change grid profile button het Europees profiel erop zetten. Is het noodzakelijk dat er een grid profile gekoppeld is?

Het totaal wattage is nooit gelijk aan de som van de individuele panelen.(denk timing probleeem)
Is dit op te lossen in de app?

Hoor graag een reactie,
Groet, Arie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thys
ahak schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 20:06:Als ik het grid profile wil inzien is het veld leeg, kan dan wel via change grid profile button het Europees profiel erop zetten. Is het noodzakelijk dat er een grid profile gekoppeld is?
Het is zelfs wettelijk verplicht om het juiste gridprofile te activeren, ook vanwege de veiligheid op het stroomnet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahak
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:27
Dankje, dit profiel staat er nu op
2.0.0 (NL_NEN-EN50549-1_2019)
Pagina: 1 ... 15 ... 30 Laatste