Maxwp schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 10:34:
[...]
heb je die amazone link want A ik kan alleen die voor de MS serie vinden en B word aangegeven dat ze ook via amazone niet leveren naar NL
het bedrijf zelf in duitsland zegt ook niet aan NL te sturen.
je zegt ook de DTU pro? maar die kunnen toch niet samen tegelijk actief zijn om de HMS uit t elezen?
en je schrijft zowel bedraad als TCP? je bedoelt ddan via de RS485 connector en tcp ip? dat eerste werkte ook niet goed?
Excuses voor de late reactie: drukke week op werk...
De link heb ik zeker, alleen zie ik dat hij nu niet verkrijgbaar is via Amazon. Via hier gekocht:
https://www.amazon.nl/DX-...ng-antennes/dp/B0C4B4GZCM Mogelijk dat het via de Duitse Amazon wel lukt?
De DTU en en OpenDTU kunnen inderdaad niet naast elkaar werken. Moet zeggen dat ik er niet veel aan mis, omdat ik via VPN het thuisnetwerk op kan en zo de OpenDTU kan uitlezen. De integratie met HA is me ook meer waard dan de app van Hoymiles. En mocht ik nog eens iets moeten wijzigen in de instellingen wat de OpenDTU niet kan, heb ik altijd de originele DTU nog liggen.
Het was inderdaad modbus over RS485, aangesloten rechtstreeks op een RPi. De gegevens werden opgehaald met een node red-node. Het werkte veel beter dan Modbus over TCP, maar helaas toch ook regelmatig een vastlopende DTU...
Heeft er iemand nog tips om de MQQT gegevens van OpenDTU netjes in een database bij te houden? Liefst op zo'n manier dat ik (net als in de cloud van Hoymiles) de gegevens per dag, tot op paneelniveau terug kan kijken.
Tenslotte merk ik dat één van de omvormers (die aan de meest zonnige kant ligt) ruim over de 80ºC komt met deze warme en zonnige dagen. Ik heb het vermoeden dat dat het vermogen knijpt, ondanks dat hij niet bij de 90ºC cut-off temperatuur komt. Ze liggen namelijk in twee rijtjes van zes met drie omvormers. Een van de omvormers ligt onder de panelen aan de 'volle zon-kant', de rest ligt aan andere kant onder de panelen. Die komen niet echt boven de 60ºC. De omvormer waar dus 2 panelen die vollebak zon vangen en 2 mindere op zijn aangesloten, brengt de zon-kant panelen tot 420+W, terwijl de overige vier (op de >80ºC omvormer) rond de 380W blijven hangen. Heb helaas ook nog maar één keer – kortstondig – waargenomen dat er tussen de 5,5kW-5,8kW van de maximale 6kW werd opgewekt. Daarna zakte het snel terug tot het stabiele vermogen van 4,5kW die de panelen doorgaans opwekken. Zou dit ook met de warmte te maken hebben? Dat er toch snel wordt geknepen om het binnen de perken te houden?
Anyhow, ik hoop de warmte en andere variabelen met die database te kunnen loggen om wat meer inzicht te krijgen in waarom de panelen soms geknepen te lijken worden.
Het gaat overigens om 12 JA Solar JAM72S30-540Wp panelen, aangesloten om dus drie Hoymiles HMS-2000 omvormers. Ik zag in de datasheet dat de NOTC rond de 410W ligt, dus het kan ook dat de panelen in de zon gewoon te warm worden en daardoor ook knijpen. Zou me ergens wel verbazen, omdat we vlak aan zee wonen met koelere wind (en in Zeeland waait het altijd).