mjjveldt schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 17:40:
@
kunai Doen de HMS-1000-2T het nooit goed?
In de T-knoop misschien slecht contact, als het de laatste op de rij zijn? Of geen / verkeerde gridprofiel geselecteerd?
Overvoltage kan bij de laatste voorkomen als het net heel dicht bij congestie zit, dan kan net die meter extra koper + de opbrengst van de andere omvormers de spanning boven de 253 volt duwen. Wat is op dat moment de grid voltage op de betreffende fase?
De andere was undervoltage toch? Je kan kijken wat er gebeurt als je die twee panelen op een HMS-2000 hangt en twee van de HMS-2000 op de HMS-1000. Dan kan je uitsluiten dat het de omvormer of de panelen zijn.
In de afbeelding die ik deelde zijn de zwarte panelen allebei een HMS-1000-2T.
De linker 10 panelen zijn fase 1. Daarvan had de HMS-1000-2T een paar keer undervoltage, maar sinds het vervangen van de stekker niet meer gezien. Nog wel een paar keer dat die omvormer er even uitlag, zoals op dat zelfde screenshot te zien is. Echter, geen error messages. Gewoon opbrengst bijna 0W.
Spanning op heel zonnig moment op deze fase 250-251V, gaat net goed.
De rechter 7 panelen zitten op een andere fase. Deze fasespanning lijkt hier de boosdoener te zijn, die staat dan steeds op 252.6 - 252.8V. En gaat denk af en toe ook net over de 253. Vraag me alleen af waarom die HMS-1000-2T er eerder mee lijkt te kappen dan de andere omvormers. Al zag ik gisteren ze er allemaal op deze fase even uitlagen. De enige met een Grid overvoltage melding was echter de HMS-1000-2T. De HMS-2000-4T en HMS-450-1T hadden geen melding gelogd.
Ik ga denk sowieso nog even meten binnenkort of de derde fase misschien lager is qua spanning, dan kan ik dat nog omzetten in de meterkast.
Wat betreft eind vd AC kabel of niet, volgens mij zitten ze beide midden tussen de andere omvormers in, dus dat mag het probleem niet zijn.
Fase 1: HMS-2000-4T --> HMS-1000-2T --> HMS-2000-4T
Fase 2: HMS-450-1T --> HMS-1000-2T --> HMS-2000-4T
Welke gridprofielen er ingesteld staan ga ik ook nog even nalopen.