Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 04-09 16:02
Ik weet niet of ik de volgende vraag kan stellen in dit topic of in een Home Assistant topic ;)

Krijg binnenkort mijn zonnepanelen in combinatie met de Hoymiles DTU Pro S.
Ik was van plan om deze neer te hangen in mijn meterkast. Ik heb daar ook een Raspberry Pi hangen met een Sonoff Zigbee stick (incl. antenne).

Ik vroeg mij af of deze elkaar niet bijten i.v.m. storing. Ik weet niet wat die DTU voor signaal uitzend.

Iemand advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22-09 23:39
Paterman schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:33:
Ik weet niet of ik de volgende vraag kan stellen in dit topic of in een Home Assistant topic ;)

Krijg binnenkort mijn zonnepanelen in combinatie met de Hoymiles DTU Pro S.
Ik was van plan om deze neer te hangen in mijn meterkast. Ik heb daar ook een Raspberry Pi hangen met een Sonoff Zigbee stick (incl. antenne).

Ik vroeg mij af of deze elkaar niet bijten i.v.m. storing. Ik weet niet wat die DTU voor signaal uitzend.

Iemand advies?
Dat bijt mekaar niet. Zigbee werk op 2,4 gHz net als je wifi. De DTU communiceert met de omvormers via "sub 1G". Daarmee bedoelen ze onder de 1 gHz. Wel raadzaam om de DTU rechtstreeks in de router te steken dan heeft die geen 2,4 gHz wifi nodig.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Hoe communiceert de DTU dan met de S-Miles app?

En heeft de DTU wel goed bereik als je hem wegstopt in de meterkast?

[ Voor 43% gewijzigd door Paterman op 18-07-2023 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:28
DTU naar de Smiles app is via wifi, of via de cloud (wifi of ethernet). Wifi / zigbee kan elkaar storen, maar kunnen elk eigen kanaal kiezen (automatisch), die ver uit elkaar liggen.

Sub1G is 865mhz meestal, dat stoort niet.

DTU staat bij mij ook in de meterkast, begane grond, met 2 kanaalvloeren, en dakisolatie naar boven. Geen probleem met het bereik.

9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paterman
Kanaal kiezen doet ie zelf? Dus plug and play?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
Paterman schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 17:03:
Kanaal kiezen doet ie zelf? Dus plug and play?
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik heb zes stuks Yingly YL410D_37E panelen liggen:

ehtweak in "Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen"
op 20o schansen.

aangesloten via twee Hoymiles HM-1500 omvormers.
En vanaf dag 1 werkt eigenlijk alles prima.

De panelen liggen niet de hele dag in de zon en deels is er ook schaduwwerking, half op het ene paneel, en half op het andere (die twee die achter elkaar geplaatst zijn). De schaduw komt door onze eigen gevel en als de zon draait, uiteindelijk door een ander huizenblok. En 's-ochtends valt er eigenlijk alleen fors licht op de voorste vier panelen.
Uiteraard wist ik dit van tevoren, dat er eigenlijk nauwelijks een moment is waarop alle zes de panelen vol in de zon liggen.

Volgens de specificaties:
https://www.solarchamp.eu/files/panel/Yingli_YL405D_37e.pdf
zou het '410' paneel een 410W Pmax hebben volgens STC en 305W Pmax volgens NOCT parameters.

Nu zie ik op sommige dagen dat de hele installatie ca. 2,1kW levert.
2100/6 = 350W gemiddeld per paneel.
en nee, op dit moment heb ik nog geen detail info per paneel. Daar wordt aan gewerkt

M.a.w. zelf heb ik het idee dat dit best wel een goede waarde is.

Wat vinden de andere experts alhier daarvan?
Zou dit nog wat beter moeten zijn?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:32
@ehtweak
Om beetje beetje te vergelijken, heb 9 Jinko panelen 420 watt (TIGER NEO N-TYPE).

-4 panelen, (2 Op oost 2 op west plat dak 10 graden) HMS 2000 omvormer heeft nu totaal 6,846 kwh
-3 panelen (3 op het zuiden) HMS 2000 omvormer heeft nu totaal 4,987 kwh
-2 panelen (2 op het zuiden( HMS 1000 omvormer heeft nu totaal 3,768 kwh

installatie is nu nog beetje aan na pruttelen op 300/350 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@k_ers Jij noemt kWh; da's de opbrengst vandaag.

Maar wat is je maximale vermogen (in W) per PV-paneel t.o.v. de STC/NOCT parameters van jouw panelen?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:32
@ehtweak Ahzo, inderdaad verkeerd begrepen.
Totaal piekt die rond de 3.6 Kw dus 400 watt per paneel, alleen staan ze niet allemaal de zelfde richting op.
Soms komen de panelen over de 420 watt, zelfs richting de 450/452. Weersomstandigheden waren dan natuurlijk goed.

STC: 420Watt NOCT:316 Watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
de installatie / panelen vergelijken op basis van actuele output is beetje raar. Dan moeten de panelen strak naast elkaar liggen eigenlijk wil je het eerlijk doen aan dezelfde omvormer. er zijn namelijk veel factoren die het beïnvloeden, temperatuur panelen, locatie, precieze hoek, helling, omvormer

Maar wil je een goede inschatting krijgen, kwh/wp en dat vergelijken in de opbrengst topics hier. Het grote "jouw productie" topic - Deel 9

De meeste hebben daar ook hun opstelling in de handtekening staan.

gisteren deed ik: 3.7kwh/wp met deze panelen LR4-72HPH-455M, op een plat dak, regio leiden, vrijwel geen schaduw

[ Voor 18% gewijzigd door mjjveldt op 20-07-2023 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

k_ers schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 20:26:
@ehtweak Ahzo, inderdaad verkeerd begrepen.
Totaal piekt die rond de 3.6 Kw dus 400 watt per paneel, alleen staan ze niet allemaal de zelfde richting op.
Soms komen de panelen over de 420 watt, zelfs richting de 450/452. Weersomstandigheden waren dan natuurlijk goed.

STC: 420Watt NOCT:316 Watt
Dank voor de info.
Maar is dat niet een beetje 'gek' dat jouw panelen meer leveren dan ze volgens de specs zouden moeten kunnen?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

mjjveldt schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 08:40:
de installatie / panelen vergelijken op basis van actuele output is beetje raar. Dan moeten de panelen strak naast elkaar liggen eigenlijk wil je het eerlijk doen aan dezelfde omvormer. er zijn namelijk veel factoren die het beïnvloeden, temperatuur panelen, locatie, precieze hoek, helling, omvormer
Uiteraard zijn er heel veel parameters die de effectieve opbrengst beïnvloeden.

Maar mijn vraagstelling ging er in eerste instantie om of de PV-panelen die ik op het garagedak heb liggen, conform hun specificaties, in combinatie met de gebruikte HM-1500's, een beetje doen wat ze zouden moeten doen.
Vandaar mijn vraag of de maximale output, zoals ik die zie, een beetje conform de verwachtingen is. Of dat er nog wat aan te verbeteren valt, mits dat mogelijk is.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjjveldt
ehtweak schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 08:50:
[...]

Dank voor de info.
Maar is dat niet een beetje 'gek' dat jouw panelen meer leveren dan ze volgens de specs zouden moeten kunnen?
pieken boven de rating van een paneel zijn te verwachten. notc en stc zijn onder specifieke omstandigheden

notc= Irradiation on the solar panel = 800W/m2. Wind velocity = 1 m/s. Air temperature = 20°C
stc= a cell temperature of 25°C and an irradiance of 1000 W/m2 with an air mass 1.5 (AM1. 5) spectrum.

een koele dag, met net een regenbui op de panelen waarbij het wolkendek volledig openbreekt ineens, dan zie je de hoogste pieken. (voorjaar zie je dit vaker dan nu, maar je kan het wel zelf experimenteren door op een dag met heldere hemel je panelen schoon te maken (koeler is hogere opbrengst)
Mijn record daarin is 4.7kw, waar de opstelling slechtst 4. 1kwp is.

@ehtweak
je kan de efficiëntie bekijken van je omvormer (dc opbrengst en ac opbrengst), als die conform specs is kan je helaas weinig doen. er zijn geen parameters die je kan instellen.

qua panelen, kan je altijd kijken factoren die positief beïnvloeden, zoals hoek of helling aanpassen. misschien 50cm naar links of rechts zodat er geen of minder schaduw is, snoeien.

[ Voor 17% gewijzigd door mjjveldt op 20-07-2023 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kunai
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-09-2024
Sinds kort ook een hoymiles installatie ingebruik genomen, uitlezing via de hoymiles DTU-pro.

17 panelen verdeeld over 6 micro omvormers.

Echter heb ik 2 vragen.

-Ik heb nu via de hoymiles installer app een DYI user account gemaakt. Maar die lijkt wat beperkt. Ik kan bijvoorbeeld geen owner account maken en koppelen. Had ik via mijn leverancier (Solarchamp) een installers account moeten aanmaken? Of mis ik ergens iets?

-Ik heb eerst 10 panelen gelegd en in gebruik genomen. Week later nog 7 op een ander stuk dak. De micro-omvormers worden nu gezien door mijn DTU, opbrengst wordt ook uitgelezen en bij het totaal opgeteld, maar ik kan ze niet in de layout toevoegen. Iemand hier eerder mee te maken gehad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjjveldt
kunai schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:54:
Sinds kort ook een hoymiles installatie ingebruik genomen, uitlezing via de hoymiles DTU-pro.

17 panelen verdeeld over 6 micro omvormers.

Echter heb ik 2 vragen.

-Ik heb nu via de hoymiles installer app een DYI user account gemaakt. Maar die lijkt wat beperkt. Ik kan bijvoorbeeld geen owner account maken en koppelen. Had ik via mijn leverancier (Solarchamp) een installers account moeten aanmaken? Of mis ik ergens iets?

-Ik heb eerst 10 panelen gelegd en in gebruik genomen. Week later nog 7 op een ander stuk dak. De micro-omvormers worden nu gezien door mijn DTU, opbrengst wordt ook uitgelezen en bij het totaal opgeteld, maar ik kan ze niet in de layout toevoegen. Iemand hier eerder mee te maken gehad?
Even een mailje naar je leverancier sturen voor een installalateursaccount sturen. En op global.hoymiles.com kan je iets meer dan in de app.

Aan de layout toevoegen kan ook met het installateursaccount. Alleen dat is slechts een stukje visuele weergave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kunai
Top, daar kan ik wat mee. Ik ga een installateursaccount aanvragen. Was er al wel achter dat ik via de webinterface op de PC veel meer kan inderdaad.

Zal eens zien of ik er met die installateursaccount wel uit kom. Verder lijkt het allemaal goed te werken.

Krijg wel sinds gisteravond op 1 omvormer een PV1 undervoltage error. Eens kijken of die nog wil verdwijnen als die uit de schaduw komt straks. Gek is wel dat alle andere panenel op die kant van het dak het wel goed doen (wel op een andere micro omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
Als je er eenvoudig bij kan, even de MC4 stekkers controleren. Of ligt hij echt in zware schaduw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kunai
Wel de laatste op de rij met meeste schaduw. Kijk het even aan over heel de dag, vanmiddag staat de zon op die kant, anders zal ik inderdaad eens de stekker nalopen, wel wat gedoe maar kan er denk nog wel bijkomen.

Installateursaccount 5 minuten na mijn mail aan solarchamp ontvangen. Zal het daarmee van het weekend nog eens opnieuw allemaal instellen.

[ Voor 25% gewijzigd door kunai op 21-07-2023 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ganss
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 24-04 17:15
goedendag allen. Ik weet niet of ik mijn vraag hier mag stellen of een nieuw topic moet aanmaken.
Sinds deze week zonnepanelen op mijn dak. het geheel bestaat uit 2x Hoymiles HMS2000-4T en 8 Jinko zonnepanelen 435wp zwart wit.(4 oost en 4 west) voor de monitoring een DTU-Pro. Alles lijkt te werken, de S-miles cloud app geeft aan dat alles online is en er geen alarmen zijn. de temeperatuur is 52 graden en de snanning 245 V.
Als output had ik een parabool verwacht met hier en daar wat deukjes als er een wolk voor de zon komt. maar mijn output ziet er vrij grillig uit (zie afbeelding) is dit normaal of moet ik me zorgen maken dat er iets niet goed is ingesteld of kapot is. Vast dank voor alle reacties

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BtJGiIBMMiiG3tanub7w6kRqJ_0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6yImEIrN6FIuvxIbWgMMBMbM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Was redelijk bewolkt die dag lijkt het idd.
Of je hebt ergens extra schaduw vlakken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RP2HUxVJiUcl7DdeyzDR_iRyx8g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5bw0V7zpbfrwJPCq1LpG379c.jpg?f=fotoalbum_large

Gewoon wachten op volgende dag met volle zon :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GGQGbckgcTiadGVk_KuscoId04g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iWWXrN0njFFu16WRj5BALKpt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 116% gewijzigd door YakuzA op 22-07-2023 11:51 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Is er een tutorial voor een leek zoals ik. Om Open DTU te integreren zonder al die YAML code? Binnenkort krijg ik mijn zonnepanelen icm Hoymiles HMS1600 en DTU Pro S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kunai
mjjveldt schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:32:
Als je er eenvoudig bij kan, even de MC4 stekkers controleren. Of ligt hij echt in zware schaduw?
Stekkers gecontroleerd, en eentje waar ik over twijfelde vervangen. Maar nu zie ik dit beeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qqAPVIrwbYn3XHf5a0ZaiE-xvrc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SCvV0reZdx3U7e9mnAN7OaDD.jpg?f=fotoalbum_large
Dit zijn twee HMS-1000-2T devices. Beide doen regelmatig een beetje vervelend.

Die ene heb ik een stekker vervangen maar blijft terug komen. De andere gaat af en toe in Grid overvoltage, maar de anderen op die fase (1x 2000-4T en 1x 450-1T) doen dat niet.

Totaal in deze installatie nog 3x 2000-4T en ik 450-1T. Iemand een suggestie waarom die 2000-2T vervelend doen?

Panelen zijn: trina solar vertex s all black 415 wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:27
kunai schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 16:19:
[...]

Stekkers gecontroleerd, en eentje waar ik over twijfelde vervangen. Maar nu zie ik dit beeld:
[Afbeelding]
Dit zijn twee HMS-1000-2T devices. Beide doen regelmatig een beetje vervelend.

Die ene heb ik een stekker vervangen maar blijft terug komen. De andere gaat af en toe in Grid overvoltage, maar de anderen op die fase (1x 2000-4T en 1x 450-1T) doen dat niet.

Totaal in deze installatie nog 3x 2000-4T en ik 450-1T. Iemand een suggestie waarom die 2000-2T vervelend doen?

Panelen zijn: trina solar vertex s all black 415 wp
Is dit de laatste in de rij?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
@kunai Doen de HMS-1000-2T het nooit goed?

In de T-knoop misschien slecht contact, als het de laatste op de rij zijn? Of geen / verkeerde gridprofiel geselecteerd?

Overvoltage kan bij de laatste voorkomen als het net heel dicht bij congestie zit, dan kan net die meter extra koper + de opbrengst van de andere omvormers de spanning boven de 253 volt duwen. Wat is op dat moment de grid voltage op de betreffende fase?

De andere was undervoltage toch? Je kan kijken wat er gebeurt als je die twee panelen op een HMS-2000 hangt en twee van de HMS-2000 op de HMS-1000. Dan kan je uitsluiten dat het de omvormer of de panelen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo78
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 13-03 19:22
Beste,

Vandaag heb ik mijn panelen opgeleverd gekregen icm de DTU-pro wifi.

De instalateur wil mij niet de credentials geven voor de instalateur app. Weten jullie waar ik deze kan vinden ? Of vinden jullie dit de normale gang van zaken.

Ook is de dtu via ethernet gekoppeld aan het internet, echter is het niet mogelijk om de wifi interface uit te schakelen. Het gaat hier om een open netwerk waarmee iedereen kan connecten. Onwenselijk lijk mij.

Kunnen jullie adviseren?

alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:52
Je kan via onderstaande stappen een password op je wifi zetten.
mhoogendam in "Het Hoymiles topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo78
Super bedankt ik heb het gelijk toegepast.

Is het ook mogelijk om de gehele wifi uit te zetten, ik connect de dtu namelijk via ethernet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GGroen
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 09-11-2023
Ja, precies. Gewoon het wachtwoord dat je installateur voor jou bedacht heeft, wijzigen in de S-Miles Enduser app (of via de web-based https-versie), linksboven op de homepage op het poppetje-icon klikken, nadat je bent ingelogd. Je "plant"-naam die voor jouw installatie is bedacht door je installateur staat daar ook, maar kun je zelf niet wijzigen. Je kunt je installateur even een nieuwe plant-naam mailen, en vragen om naamswijziging via zijn installerapp te realiseren. De installateur app is, op last van Hoymiles, alleen voorbehouden aan de installateur. Bij mij was een HMS800-2T een dag "offline" gegaan en ik kon daar niks aan doen. Na contact met de installateur heeft die 'm direct weer online gekregen, via die app. Mijn micro bleek offline te zijn gegaan nadat er een software-update was gedaan voor die micro, etc.. Alles werkt hier na 2 maanden vlekkeloos op dat akkefietje na. Toegang tot de installer app (vrijgave voor consument) wordt wel belangrijk als Hoymiles failliet gaat/overgenomen wordt en/of installateurs ophouden met ondersteunen via die app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kunai
mjjveldt schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 17:40:
@kunai Doen de HMS-1000-2T het nooit goed?

In de T-knoop misschien slecht contact, als het de laatste op de rij zijn? Of geen / verkeerde gridprofiel geselecteerd?

Overvoltage kan bij de laatste voorkomen als het net heel dicht bij congestie zit, dan kan net die meter extra koper + de opbrengst van de andere omvormers de spanning boven de 253 volt duwen. Wat is op dat moment de grid voltage op de betreffende fase?

De andere was undervoltage toch? Je kan kijken wat er gebeurt als je die twee panelen op een HMS-2000 hangt en twee van de HMS-2000 op de HMS-1000. Dan kan je uitsluiten dat het de omvormer of de panelen zijn.
In de afbeelding die ik deelde zijn de zwarte panelen allebei een HMS-1000-2T.

De linker 10 panelen zijn fase 1. Daarvan had de HMS-1000-2T een paar keer undervoltage, maar sinds het vervangen van de stekker niet meer gezien. Nog wel een paar keer dat die omvormer er even uitlag, zoals op dat zelfde screenshot te zien is. Echter, geen error messages. Gewoon opbrengst bijna 0W.
Spanning op heel zonnig moment op deze fase 250-251V, gaat net goed.

De rechter 7 panelen zitten op een andere fase. Deze fasespanning lijkt hier de boosdoener te zijn, die staat dan steeds op 252.6 - 252.8V. En gaat denk af en toe ook net over de 253. Vraag me alleen af waarom die HMS-1000-2T er eerder mee lijkt te kappen dan de andere omvormers. Al zag ik gisteren ze er allemaal op deze fase even uitlagen. De enige met een Grid overvoltage melding was echter de HMS-1000-2T. De HMS-2000-4T en HMS-450-1T hadden geen melding gelogd.

Ik ga denk sowieso nog even meten binnenkort of de derde fase misschien lager is qua spanning, dan kan ik dat nog omzetten in de meterkast.

Wat betreft eind vd AC kabel of niet, volgens mij zitten ze beide midden tussen de andere omvormers in, dus dat mag het probleem niet zijn.

Fase 1: HMS-2000-4T --> HMS-1000-2T --> HMS-2000-4T
Fase 2: HMS-450-1T --> HMS-1000-2T --> HMS-2000-4T

Welke gridprofielen er ingesteld staan ga ik ook nog even nalopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo78
Beste,

Weten jullie wellicht ook of het mogelijk is om In de s miles enduser app een live weergave te verkrijgen van het vermogen.

De app lijkt wel alleen de info op te halen tijdens login.

Bedankt alvast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:04
ivo78 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:48:
Beste,

Weten jullie wellicht ook of het mogelijk is om In de s miles enduser app een live weergave te verkrijgen van het vermogen.

De app lijkt wel alleen de info op te halen tijdens login.

Bedankt alvast.
Je kunt de pagina "naar beneden swipen" voor een refresh, echter de update interval blijft 15 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo78
Bedankt,

Maar real time is dus niet mogelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHa
thys schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:55:
[...]

Je kunt de pagina "naar beneden swipen" voor een refresh, echter de update interval blijft 15 minuten.
Uit betrouwbare bron vernomen dat dit binnenkort naar 5 minuten gaat. Wordt iets beter dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHa
ivo78 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:56:
Bedankt,

Maar real time is dus niet mogelijk?
Jawel, dan moet je je telefoon rechtstreeks met het wifi accespoint van de DTU verbinden. Dan krijg je (vrijwel) realtime info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo78
Bijde goede opties... bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Ik zie op het forum een aantal grafieken met een deuk. Natuurlijk is de eerste gedachte het zal wel bewolking zijn. Ketel Klets heeft op youtube een mooie video staan over dit onderwerp. De kern is dat de netspanning in een wijk te hoog kan oplopen, vooral als er veel zonnepanelen in de wijk zijn. In dit geval schakelt de omvormer zich uit, als je de stroom niet zelf kan gebruiken.

Soms kan de netbeheerder de spanning wat hoger instellen.
YouTube: Voorkom uitval van je zonne omvormer
YouTube: Stijgende netspanning door zonnepanelen? Hoe je goedkoop het voltage...
YouTube: Netspanning naar 264,5 volt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e8Fp7rYWYsvHRWolnlIDaPi7kwE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qtKU7oNqRDdszVF6RdzIxtKK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door tonwes99 op 05-08-2023 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo78
Beste,

Een van mijn micro inverters geeft
Hw error code 303

Nu zegt de leverancier dat dit door een overspanning komt van meer dan 253v echter heeft dit vandaag niet opgetreden.

Nu zou het vanzelf weer over moeten gaan aldus de leverancier.... ik vind dit soort antwoorden altijd lastig.

Ik wacht nu al 5 uur en het probleem blijft gelijk... ook is de zon al onder.

Hebben jullie enig advies ?
Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
Error zal blijven staat tot de omvormer opnieuw opstart morgenochtend, zonder dc input staan ze uit namelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aYhjDpTCc66qbod3YbTNjH6c-0M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2jFIeOp7Skmj0r7TDWyCU2vV.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
Ik heb regelmatig een hardware error 304 op één omvormer. Lijkt wel gewoon te werken. Omschrijving is net zo vaag als voor de 303 hierboven. Heeft iemand meer detail over deze code(s)?

• Retep91
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-09 13:06
Hallo,

Ik wil graag zelf zonnepanlen plaatsen op plat dak in een oost west opstelling. Is schaduwwerking en door oost west dacht ik te kiezen voor hoymiles micro omvormers.

Gaat om 8 panelen Jinko Solar HC N-Type 420 Wp All black 1722×1134×30mm. En dan twee keer Hoymiles HMS-2000.

Wat vinden jullie hiervan zal dit goed gaan? Hebben jullie nog tips/adviezen ?

• mjjveldt
https://www.hoymiles.com/resources/microinverter-calculator/
Ik denk dat het goed gaat.

Mijn tip: zorg voor een goede werkschakelaar in de buurt van de panelen.

@mjjveldt @thys
Misschien dat het helpt om de inverters naar de nieuwste firmware te laten updaten? Je kunt hiervoor een ticket indienen. Wel het plant-id erbij zetten.

• Paterman
Heb vandaag mijn zonnepanelen gekregen dus kan ik aan de slag in HA.

Voor mijn beeldvorming en ik ben een super groentje in HA:
  • Eerste Zigbee stick installeren (moest ik nog doen)
  • Dan Open DTU installeren
Is het zo makkelijk? Ik heb geen enkele kennis van YAML namelijk.

Stiekem zoek ik iets dat ik op hoef te klikken en dat ie in HA gelijk installeert.

Voor zowel Zigbee stick als Open DTU!

Zal er wel niet zijn!

[ Voor 18% gewijzigd door Paterman op 10-08-2023 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
Hermarcel schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 20:29:
@mjjveldt @thys
Misschien dat het helpt om de inverters naar de nieuwste firmware te laten updaten? Je kunt hiervoor een ticket indienen. Wel het plant-id erbij zetten.
Dank! Ga ik proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo78
Worden de inverters niet vanzelf geüpdatet dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ivo78 Is idd niet mijn ervaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Vraagje over die Hoymiles app.
Die app geeft niet realtime door maar refreshed om de 15 minuten!

Klopt het als ik zeg dat de P1 meter van Homewizard dat wel doet?

Ik kan natuurlijk in Home Assistant iets maken waardoor.je op basis van de gegevens van de P1 meter wel de realtime data ziet!

Ik hoop dat die micro's door een update een snellere refresh tijd krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
Paterman schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 14:16:
Vraagje over die Hoymiles app.
Die app geeft niet realtime door maar refreshed om de 15 minuten!

Klopt het als ik zeg dat de P1 meter van Homewizard dat wel doet?

Ik kan natuurlijk in Home Assistant iets maken waardoor.je op basis van de gegevens van de P1 meter wel de realtime data ziet!

Ik hoop dat die micro's door een update een snellere refresh tijd krijgen.
Dat klopt wel, echter geeft de P1 poort niet zuiver het opgewekte vermogen van de zonnepanelen maar de som van verbruik/opwek van de gehele huisaansluiting.

Ik had wel ergens gelezen dat de interval binnenkort verlaagd zou worden naar 5 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
@thys

Dus er komt een update?

Vind jij het vervelend dat je niet realtime kunt kijken? Enphase heeft dat geloof ik wel.

In de tijd tussen die 15 min werkt ie in iedergeval ook stroom. Je kan het helaas niet zien. Alleen als je na 15 minuten kijkt zie je wat je hebt opgewekt in die 15 minuten. Zal in het begin nog zijn dat je heel veel kijkt denk ik. Uiteindelijk gaat het erom wat je in zo'n dat, maand of jaar heb opgebracht.

[ Voor 85% gewijzigd door Paterman op 12-08-2023 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
Paterman schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 16:21:
Vind jij het vervelend dat je niet realtime kunt kijken? Enphase heeft dat geloof ik wel.
Normaal gesproken heb ik OpenDTU in gebruik, die heeft wel real-time maar dan weer geen historie. Met de koppeling aan Home Assistant los ik dat op.

Heb alleen nu even de DTU Pro-S gekoppeld vanwege eerder genoemde errors.

Op advies van @Hermarcel een ticket aangemaakt en daarna een firmware update gehad voor de omvormers en een kleine aanpassing aan het netprofiel. So far so good. Ben daarmee zeer goed geholpen door support!

Als het nog een paar dagen stabiel draait ga ik weer terug naar OpenDTU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
@thys

Waar had je gelezen dat Hoymiles zijn refresh tijd gaat aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
Paterman schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 16:21:
@thys

Dus er komt een update?

In de tijd tussen die 15 min werkt ie in iedergeval ook stroom. Je kan het helaas niet zien. Alleen als je na 15 minuten kijkt zie je wat je hebt opgewekt in die 15 minuten. Zal in het begin nog zijn dat je heel veel kijkt denk ik. Uiteindelijk gaat het erom wat je in zo'n dat, maand of jaar heb opgebracht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RikHa
Paterman schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 17:42:
@thys

Waar had je gelezen dat Hoymiles zijn refresh tijd gaat aanpassen?
Dat heb ik ergens in dit topic gezegd. En ik heb dat gehoord tijdens een bijeenkomst in Ridderkerk dat georganiseerd was door Solarchamp. Er waren een aantal Chinezen aanwezig onder wie de CEO en technische mensen van Hoymiles. Daar werd verteld dat de update tijd van 15 naar 5 minuten gaat in de nabije toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:25
Hallo allemaal.

Ik heb sinds een paar dagen een HMS1000 welke ik voor een speciaal doel wil inzetten.
2 x 370 wp panelen zijn vast verbonden en de AC is d.m.v. een Homewizard Energy plug gekoppeld met het AC net.

Mijn vraag, is het normaal dat als ik de hms1000 afschakel van het AC net en op een later moment weer inschakel de Micro niet meer opstart.? Ik moet of een reset commando gebruiken vai de APP of Cloud.
Of ik moet de panelen afschakelen, via de dc-schakelaar en dan weer inschakelen voordat de micro weer start???

Is hier misschien een tijds limiet voor

Wat ik uiteindelijk wil is dat ik de micro vast aansluit op een accu en tijd geschakeld mijn rustverbruik in de nacht laat compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

Hij doet t sowieso alleen als er zon is? Gaat al elke nacht uit dus dat mag geen probleem zijn. Handleiding zegt ook eerst dc verbinden en dan ac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:16
thys schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 17:28:
[...]

Normaal gesproken heb ik OpenDTU in gebruik, die heeft wel real-time maar dan weer geen historie. Met de koppeling aan Home Assistant los ik dat op.

Heb alleen nu even de DTU Pro-S gekoppeld vanwege eerder genoemde errors.

Op advies van @Hermarcel een ticket aangemaakt en daarna een firmware update gehad voor de omvormers en een kleine aanpassing aan het netprofiel. So far so good. Ben daarmee zeer goed geholpen door support!

Als het nog een paar dagen stabiel draait ga ik weer terug naar OpenDTU.
die update gaat dan via de dtu pro?
lijkt me dat deze firmware update e.d. voor iedereen er moet zijn als een nieuwe firmware update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
Maxwp schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 08:31:
[...]

die update gaat dan via de dtu pro?
lijkt me dat deze firmware update e.d. voor iedereen er moet zijn als een nieuwe firmware update?
Waarom zou je een update willen als alles gewoon goed werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Bij mij zijn onlangs zonnepanelen geinstalleerd in combinatie met 3 micro's (HMS-1600).
Ik kijk zoals elke dag even op de S-miles app en zie dat ik geen WiFi connecie heb met de micro's.
Gelukkig leveren de panelen wel door!

Iemand een idee wat hier aan de hand is? Ik heb zelf geen installeerders account.
Toevallig heb ik net mijn panelen aangemeld bij energieleveren.nl.
Ik neem aan dat dit geen invloed heeft hierop. Is wel toevallig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
Paterman schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:39:
Bij mij zijn onlangs zonnepanelen geinstalleerd in combinatie met 3 micro's (HMS-1600).
Ik kijk zoals elke dag even op de S-miles app en zie dat ik geen WiFi connecie heb met de micro's.
Gelukkig leveren de panelen wel door!

Iemand een idee wat hier aan de hand is? Ik heb zelf geen installeerders account.
Toevallig heb ik net mijn panelen aangemeld bij energieleveren.nl.
Ik neem aan dat dit geen invloed heeft hierop. Is wel toevallig!
Probeer de DTU wat dichter bij de panelen te zetten, dat heeft bij mij wel geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
@thys

DTU hangt beneden in de meterkast en is verbonden met een ethernet kabel en installateur zei dat het geen probleem moet geven! Vanaf installatie dag 1 (10 augustus) heeft alles goed gewerkt.
Hoe kan het dat de panelen dan wel doorleveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Paterman schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:59:

Hoe kan het dat de panelen dan wel doorleveren?
Of je nou wel of niet monitoring devices gebruikt, al dan niet via OpenDTU of een leveranciersoplossing, de omvormer zelf doet het toch wel!

Tenzij je de steker eruit haalt of de werkschakelaar op [OFF] zet.

[ Voor 10% gewijzigd door ehtweak op 16-08-2023 09:03 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
@ehtweak

Alles werkt behalve de connectie met de DTU gateway. Wel fijn dat je ziet wat je systeem opleverd.
Ik ga binnenkort wel over op Open DTU via HA. Hoop dat dit stabieler is.

Zou het misschien ook kunnen komen door een eventuele firmware update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Kan het zijn dat de DTU geen vast IP adres heeft en daardoor het signaal verliest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
DTU werkt gelukig weer. Adapter eruit en weer terug!

Wat ik mij even afvroeg. Open DTU via Home Assistant. Verbind deze dan direct met de micro's door middel van Zigbee? Lijkt me stabieler namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breadrun
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:47
Sinds gisteren ook eigenaar van een HMS-1000-2T met twee panelen voor op de schuur. Heb hier het Blubase Connect systeem bij.

Iemand heeft vast een soort gelijke setup en ik ben heel benieuwd hoe en waar jullie de omvormer geplaatst hebben.

De standaard plek op de voet past niet. Het paneel zelf heeft wel de mogelijk de omvormer er aan te monteren maar dit lijkt mij toch aan de zware kant. Los neerleggen voel ik ook niet zoveel voor.

Wie heeft een goede tip!? Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paterman schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:35:

Wat ik mij even afvroeg. Open DTU via Home Assistant. Verbind deze dan direct met de micro's door middel van Zigbee? Lijkt me stabieler namelijk.
OpenDTU praat op dezelfde manier met de inverters als de reguliere DTU doet. In het geval van de HMS/HMT serie inverters is dat geen Wifi en geen Zigbee maar een protocol dat door Hoymiles is ontwikkeld en zendt/ontvangt in de 868MHz ISM band (in de EU, in US is het 914 MHz).

Let erop dat de hardware die je inzet voor OpenDTU geschikt is voor de HMS/HMT inverters.

Edit: Dit is het reference-design en draait bij mij prima.

[ Voor 10% gewijzigd door Hermarcel op 16-08-2023 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
@Hermarcel

Je hoeft toch niet speciaal z'on kastje aan te schaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Paterman Dat "kastje" draait de openDTU firmware, dus ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
@Hermarcel

Ik dacht dat je Open DTU draait vanaf je Raspberry PI!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Paterman OpenDTU draait op een ESP32 met speciale hardware om via RF (radio) met de omvormers te praten. De firmware kan topics aanmaken in een MQTT server. Deze topics worden weer opgepikt door HomeAssistant.

Onder OpenDTU draait ook een eigen webserver. Dit is de SystemInfo pagina:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/liHT9FywLfcU1dJFvuTIdIUuUgs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vKrsqjhiJbJ4LmgFL3U33FLH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
Paterman schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:35:

Het is geen opendtu via home assistant, maar

opendtu verstuurd data naar home assisntant zodat home assistant die data samen met andere bronnen kan gebruiken voor allerlei dashboards en automatisering.

Om opendtu aan home assistant te koppelen is het eenvoudigste om gebruik te maken van de mqtt integratie.
- https://www.home-assistant.io/integrations/mqtt/ de broker toevoegen aan home assistant
en daarna in opendtu de gegevens van home assistant invoeren

Daarna zou het device automatisch worden gevonden door home assistant mbv mqtt autodiscovery.

Maar als je de Hoymiles DTU bekabeld hebt aangesloten kan je ook gebruik maken via HACS van de https://github.com/ArekKubacki/Hoymiles-Plant-DTU-Pro integratie (dan hoeft je geen opendtu spullen te kopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier lees je meer over OpenDTU
mjjveldt schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:21:
Maar als je de Hoymiles DTU bekabeld hebt aangesloten kan je ook gebruik maken via HACS van de https://github.com/ArekKubacki/Hoymiles-Plant-DTU-Pro integratie (dan hoeft je geen opendtu spullen te kopen)
Er zijn berichten over instabiliteit van de ModbusTCP implementatie van de DTU-Pro(-S). Zelfs verhalen van gebrickte DTU's. Proceed with care!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvanderl
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18-07 08:55
Breadrun schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:57:
Sinds gisteren ook eigenaar van een HMS-1000-2T met twee panelen voor op de schuur. Heb hier het Blubase Connect systeem bij.

Iemand heeft vast een soort gelijke setup en ik ben heel benieuwd hoe en waar jullie de omvormer geplaatst hebben.

De standaard plek op de voet past niet. Het paneel zelf heeft wel de mogelijk de omvormer er aan te monteren maar dit lijkt mij toch aan de zware kant. Los neerleggen voel ik ook niet zoveel voor.

Wie heeft een goede tip!? Dank!
Helpt dit?
https://ibb.co/gM3PTtH
https://ibb.co/Pt7kcJ7
Aan de kant waar de omvormer over het profiel "hangt" heb ik een strookje van een rubber tegel gezaagd (zaagt niet fijn!) en eronder gelegd. Ligt droog en stabiel en de bouten en carosserieringen houden alles op z'n plaats. Werkt tot nu toe prima.

8 x 420Wp Suntech / Oost-West 13gr / 2 x Hoymiles HMS-2000-4T + 20 x 435Wp Hyundai / Oost-West 64gr / 20 x Enphase IQ8MC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
@mjjveldt

Mijn Hoymiles DTU is idd aangesloten via een ethernet kabel.
Maar als ik zo Hermarcel hoor is dit een risico en je DTU kapot gaat!

@Hermarcel

Dat is dat ESP 32 in plaats van die DTU gateway?

Beetje jammer koste mij ook flink wat geld. Maar toen wist ik niet dat Open DTU bestond!
Maar ik hor dat veel mensen hem ook hebben en Open DTU gebruiken naast de DTU!

[ Voor 11% gewijzigd door Paterman op 16-08-2023 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paterman schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:52:
@mjjveldt

Mijn Hoymiles DTU is idd aangesloten via een ethernet kabel.
Maar als ik zo Hermarcel hoor is dit een risico en je DTU kapot gaat!

@Hermarcel

Dat is dat ESP 32 in plaats van die DTU gateway?

Beetje jammer koste mij ook flink wat geld. Maar toen wist ik niet dat Open DTU bestond!
Zelfs de auteur is van de DTU afgestapt: https://github.com/ArekKu...s-Plant-DTU-Pro/issues/14

ESP32 in plaats van DTU inderdaad. Oftewel OpenDTU ipv DTU. Maar de ESP32 moet wel uitgebreid worden met geschikte (RF-)hardware om met de omvormers te praten.

Zoals ik al schreef: Het referentie-ontwerp van de ontwikkelaars van Open DTU functioneert bij mij prima. Er is ook een versie met ingebouwd display: https://3printd-solution....er-HM-HMS-HMT-mit-Display

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Er is dus geen mogelijkheid om de data van de Hoymiles DTU direct te gebruiken in HA?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik had dan alleen nog wel ff ringen gebruikt bij die bouten die de HM omvormer op z'n plaats houden.... ;)

Meer dit idee dus:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52740852743_f589cb188c_c.jpg

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvanderl
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18-07 08:55
Baas boven baas...

8 x 420Wp Suntech / Oost-West 13gr / 2 x Hoymiles HMS-2000-4T + 20 x 435Wp Hyundai / Oost-West 64gr / 20 x Enphase IQ8MC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
@Hermarcel

Kan je in iedergeval de data van je P1 meter niet mooi en overzichtelijk tonen via HA.
Het blijft natuurlijk een meting van verbruik en opbrengst. Misschien met een formulie kan je toch de data van je slimme energiemeter de werkelijke opbrengst berekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
Paterman schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:00:
Er is dus geen mogelijkheid om de data van de Hoymiles DTU direct te gebruiken in HA?
Er is een add on voor de web integratie, alleen nooit in verdiept
https://github.com/dmslabsbr/hoymiles

En ik ben zelf een tijdje bezig geweest om de modbus uit te lezen met een ESP32 van de Hoymiles DTU. Stukje wat werkte, werkte stabiel. Maar door tijdgebrek nooit afgemaakt. (OpenDTU fixen was vele malen sneller)

Voordeel van de hoymiles DTU is dat je de firmware kan updaten, en grid profiles kan aanpassen.
Dat kan niet met OpenDTU (en de gridprofiles zijn ook expliciet benoemd dat die geen onderdeel gaan worden van OpenDTU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
@Hermarcel

Ik heb helaas de end user versie. Ik heb geen installeerders account. Kan daar niet zoveel mee denk ik.

Maar die add on.werkt dat zonder een ESP32?

Hermarcel waarschuwde daarvoor dat je DTU kapot kan gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
Die add on leest de website van hoymiles uit, doet niks direct met de DTU.
Met google translate de eenvoudigste installatiehandleiding: https://homeassistantbras...-data-gateway-add-on/2840

Overigens als de DTU stuk gaat door het gebruik van features die erop zitten is het garantiewerk. Net alsof je met een auto niet mag rijden want dan slijten de banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Ik heb 325 euro betaald voor die DTU. Maar je betaald natuurlijk ook voor 10 jaar monitoring en service!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Paterman Ik ook...

Edit: Onee, minder

[ Voor 80% gewijzigd door Hermarcel op 16-08-2023 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breadrun
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:47
jeroenvanderl schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:29:
[...]

Helpt dit?
https://ibb.co/gM3PTtH
https://ibb.co/Pt7kcJ7
Aan de kant waar de omvormer over het profiel "hangt" heb ik een strookje van een rubber tegel gezaagd (zaagt niet fijn!) en eronder gelegd. Ligt droog en stabiel en de bouten en carosserieringen houden alles op z'n plaats. Werkt tot nu toe prima.
Netjes zo inderdaad, heb vandaag even wat M8 bouten gehaald en eens even kijken wat mooi uit komt. Heb ze op het zuidwesten staan dus niet zo’n mooi dakje.

Al denk ik dat de Hoymiles prima tegen wat regen kan.

• Hoymiles
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-08-2023
Hallo allemaal! Dit is hoymiles, knipperdeknip, neem ander even contact op met sales ;)

[ Voor 83% gewijzigd door teacher op 17-08-2023 16:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@Hoymiles Hoi Hoymiles. Facebook is nogo voor mij. Blijf je ook hier aktief?

• Paterman
Even terugkomend op die Open DTU. Ik snap dat je een ESP 32 kastje nodig hebt om de data te integreren in Home Assistants.

Ik vroeg mij af. Ik heb zoals velen een P1 meter van HomeWizard en tegenwoordig kan je ook de omvormers toevoegen daarin. Je hebt dan wel een Energy+ account nodig maar die heb ik.
Het is nu mogelijk om Enphase, Growatt, Solar Edge etc... al toe te voegen.
Zal niet lang meer duren en Hoymiles word ook toegevoegd aan dat lijstje.

Is dit een goed alternatief voor Open DTU en kan je zo ook de data grafisch weergeven in Home Assistant?

Iemand daar ervaring mee?

• Maxwp
quote geknipt

[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 17-08-2023 16:24 ]

• Maxwp
thys schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:31:
[...]

Waarom zou je een update willen als alles gewoon goed werkt?
modbus werkt niet goed! en daarnaast kunnen in die updates zaken zijn opgelost die zich nog niet hebben voorgedaan

• Paterman
@Maxwp

Oh wist niet dat er problemen waren met de DTU Pro s? Ik heb de zonnepanelen sinds vorige week draaien.
Ik heb alleen 1 x een verbindingsprobleem gehad. Had namelijk geen WiFi connectie in de app.

Is dit één van die problemen?

• mjjveldt
quote geknipt

[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 17-08-2023 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
er zijn qoutes geknipt maar weet helaas niet meer wat ik heb geschreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
stond er iets wat we niet mochten schrijven?

[ Voor 13% gewijzigd door Maxwp op 18-08-2023 09:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
Paterman schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:18:
@Maxwp

Oh wist niet dat er problemen waren met de DTU Pro s? Ik heb de zonnepanelen sinds vorige week draaien.
Ik heb alleen 1 x een verbindingsprobleem gehad. Had namelijk geen WiFi connectie in de app.

Is dit één van die problemen?
uhm ja had ik op jou gereageerd?
geheugen werkt niet zo goed meer ;(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mjjveldt
Maxwp schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:59:
[...]

stond er iets wat we niet mochten schrijven?
Ik had de hele hoymiles tekst gequote, maar er stond ook een vraag of ze meer konden vertellen over de eventuele gebrickte DTU's met het gebruik van modbus over tcp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Paterman schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:48:
Even terugkomend op die Open DTU. Ik snap dat je een ESP 32 kastje nodig hebt om de data te integreren in Home Assistants.

Ik vroeg mij af. Ik heb zoals velen een P1 meter van HomeWizard en tegenwoordig kan je ook de omvormers toevoegen daarin. Je hebt dan wel een Energy+ account nodig maar die heb ik.
Het is nu mogelijk om Enphase, Growatt, Solar Edge etc... al toe te voegen.
Zal niet lang meer duren en Hoymiles word ook toegevoegd aan dat lijstje.

Is dit een goed alternatief voor Open DTU en kan je zo ook de data grafisch weergeven in Home Assistant?

Iemand daar ervaring mee?
Je hebt een DTU nodig om paneeldata op te halen. Homewizard prikt in op de datastroom over internet. Je DTU geeft de data uit de omvormer door naar de webservices.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
@BarryH

Ik snap dat de DTU de paneeldata ophaald van de micro's en dat je die dan in HA kan zetten via Open DTU.
Ik vroeg mij alleen af of het mogelijk is om van de P1 meter de totaal opgebrachte kWh van je panelen binnen HA te zien in een grafische weergave. Dat moet dan natuurlijk met een formule of iets. Want de P1 meter laat alleen zie wat je terugleverd aan het net! En wat je beruikt van het net.

Wat ik eigenlijk wil zien in HA is:
  • Teruggeleverde energie per dag aan het net
  • Opgebrachte energie van je panelen
  • Gebruikte opgewekte energie in je huis
  • Energie die je van het net gebruikt
Kan dit met de P1 meter (al dan niet met een rekensommetje in HA)

Ik was even benieuwd dan hoef ik ook niet veel kosten te maken met de aanschaf van een EPS32 en overige hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Paterman schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:50:
@BarryH

Ik snap dat de DTU de paneeldata ophaald van de micro's en dat je die dan in HA kan zetten via Open DTU.
Ik vroeg mij alleen af of het mogelijk is om van de P1 meter de totaal opgebrachte kWh van je panelen binnen HA te zien in een grafische weergave. Dat moet dan natuurlijk met een formule of iets. Want de P1 meter laat alleen zie wat je terugleverd aan het net! En wat je beruikt van het net.

Wat ik eigenlijk wil zien in HA is:
  • Teruggeleverde energie per dag aan het net
  • Opgebrachte energie van je panelen
  • Gebruikte opgewekte energie in je huis
  • Energie die je van het net gebruikt
Kan dit met de P1 meter (al dan niet met een rekensommetje in HA)

Ik was even benieuwd dan hoef ik ook niet veel kosten te maken met de aanschaf van een EPS32 en overige hardware.
Dat kan alleen via de P1 meter als je de zonnepanelen op een fase aansluit waar GEEN verbruikers opzitten.
Wat uit de P1 meter kan je watt per fase krijgen.
Maar dat is altijd het nettoresultaat op die fase van de opwek en verbruik.
Dus als je 3x25A hebt en op 1 fase alleen PV en geen verbruikers, dan kan het.
Alternatief is een simpele smartplug of smart kWhmeter.
Let wel: je ziet dan alleen totale opbrengst, niets per paneel.

Pagina: 1 ... 16 ... 30 Laatste