Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 04-09 16:02
@BarryH

Ik ga eens mijn meterkast openmaken en kijken hoe de bedrading zit. Ik heb er niet zoveel verstand van.
Misschien dat ik in dit topic die foto upload.

Mijn situatie is:
  • 1x35A hoofdaansluiting
  • Aparte groepenkast voor zonnepanelen
  • PV installatie aangesloten middels een brug (1 fase PV voorbereid voor 3x25A)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@Paterman Dan zou ik een met HA uitleesbase kWh meter gaan zoeken en die plaatsen en de aparte PV groepenkast.
Wellicht even rondvragen in een HA topic.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
@BarryH

Moet ik dan een 1 of 3 fase kWh meter hebben van HomeWizard?
Kan natuurlijk ook wachten tot er de mogelijkheid is om je micro omvormers toe te voegen in HomeWizard!
Dan heb je hetzelfde resultaat toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@Paterman
1/ Nu heb je 1fase. dus dat is voldoende. Mocht je in de toekomst meer panelen (>4000WP) aansluiten en naar een 3 fase omvormer gaan. Dan zou je 3fase nodig hebben.

2/ Nogmaals: je micro omvormers sturen geen info naar een webservice, dus homewizard krijgt geen info.
Voor de merken waar homewizard nu ondersteuning levert is de datastroom dat Homewizard de data ophaalt bij de webservice van de omvormer fabrikant. De gebruiker zorgt er zelf voor dat de data van de omvormer, veelal via wifi naar de router en dan door naar de webservice geleverd wordt.
Bij hoymiles heb je de dtu daarvoor nodig.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
@BarryH
1/ Nu heb je 1fase. dus dat is voldoende. Mocht je in de toekomst meer panelen (>4000WP) aansluiten en naar een 3 fase omvormer gaan. Dan zou je 3fase nodig hebben.
Dus een 1 fase kWh meter van HomeWizard is dan prima? Ook al krijg ik in de toekomst misschien een 3x25A hoofdaansluiting? Het heeft dus te maken of je micro's 1 fase zijn?
2/ Nogmaals: je micro omvormers sturen geen info naar een webservice, dus homewizard krijgt geen info.
Voor de merken waar homewizard nu ondersteuning levert is de datastroom dat Homewizard de data ophaalt bij de webservice van de omvormer fabrikant. De gebruiker zorgt er zelf voor dat de data van de omvormer, veelal via wifi naar de router en dan door naar de webservice geleverd wordt.
Bij hoymiles heb je de dtu daarvoor nodig.
Dus b.v. HomeWizard heeft in het geval van Enphase altijd de Envoy nodig? Dan is dat duidelijk.
Ik probeer het even helder te krijgen. Excuses.

Als je die 1 fase kWh voor de ALAMAT plaatst van je PV dan krijg je wel de zuivere opbrengst in HomeWizard? Want dan kan ik het zo in HA intergreren denk ik. Ik zal dat navragen in een andere topic!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
3 x ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
@BarryH
3 x ja
Kort maar krachtig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:16
mjjveldt schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:09:
[...]

Ik had de hele hoymiles tekst gequote, maar er stond ook een vraag of ze meer konden vertellen over de eventuele gebrickte DTU's met het gebruik van modbus over tcp.
ok dank
geen idee waarom zaken zijn verwijderd, beetje vreemd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 10:29
@Paterman Ik had mijn keukenboiler geschakeld met Homewizard zonnetaak, maar die begon op willekeurige momenten de smartsocket in te schakelen. Dus niet op de door mijn gewenste 1kW teruglevering naar het net. Gevolg was onnodig veel energie verspilling. Later zonnetaak eruit gehaald in 2 in/uit schakelmomenten ingesteld. Bleek dat hij ook die op een willekeurig moment inschakelde.
HW heeft meegekeken en wist niets anders dan dat het aan mijn WiFi zou moeten liggen.
Aan mijn WiFi mankeert helemaal niets. Die is uitstekend.
HW beweert dat soms de WiFi uit zou vallen waardoor hij NIET zou schakelen. Dat verklaard natuurlijk in geen geval dat hij random inschakelt. Geen andere oorzaak werd geaccepteerd door HW. Dus nu zijn ze stil.

Ik vermoed dat de zonnetaak bij elke korte piek uit de P1 inschakelt en dan minimaal de instelde tijd aan blijft. Ik stelde voor om een taak te maken die de Smartsocket, UIT schakelt onder bepaalde teruglevering. En dan de ingesteld tijd UIT laat.
Daar reageerde HW niet op.

#onbetrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Zojuist weer een WiFi connectie probleem in de app.
Adapter van de DTU eruit gehaald en weer terug gestopt. Heb nu weer WiFi connectie maar als ik gerefreshed heb in de app hebben mijn panelen nagenoeg niks opgewekt! :(

En in het overzicht van mijn panelen staat alles op 0 WATT sinds 9.45 uur. het is nu 12.41 uur.
Dus z'on 3 uur geen productie!

Wat kan hier aan de hand zijn? Kan het zijn dat de micro's zichzelf hebben uitgeschakeld?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PS-gKlp76GPdNzSkm90r4tXgE6M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qTsixOZE3BlXo3Rb9rsnwGrC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dxAXCqmZ8GtFQQp_Ydt2k3FJQTU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KMMz6lWqEarCzIziXiWWN2x2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Dat is gek ik refresh net en ineens zie ik mijn kWh opbrengst van 4 kWh naar 10 kWh schieten en de panelen geven ook weer opbrengst op met een grote dip avn 0 kW in de grafiek.

Heel vreemd dit.

Is dit herkenbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:28
watt is vluchtige data die wordt niet historisch opgeslagen

kwh dag en kwh totaal zijn incremental, dus als er een stukje data mist hersteld dat.

Je geeft aan dat je even verstoring hebt gehad met de dtu, dan is er ook tijdelijk geen data naar het portaal gegaan (die update eens per kwartier ongeveer), maar ook de verbinding met de omvormers moet weer tot stand komen, dat duurt ook een paar minuutjes.

dus ja dit is opzich logisch.

9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Klinkt logisch. Had dit nog nooit gehad. En hoop dat het niet nog eens zal gebeuren.
Waar ik dan benieuwd naar ben is wat het geweest is.

Of moet ik hiermee gewoon genoegen nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:35
Heel even vraagje, wat is er nodig om te voorkomen dat de Hoymiles gaan terugleveren? Een meter neem ik aan, maar wat nog meer?

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
wil je nooit terugleveren? of wil je alleen niet terugleveren bij een negatieve stroomprijs?

Wat je nodig hebt dan is minimaal
- gegevens van en communicatie naar omvormers (bijv OpenDTU of Hoymiles DTU)
- gegevens van de slimme meter (of anders opgelost of er binnenkomende / uitgaande stroom is) (bij USB p1 meter)
- stukje systeem dan stroomprijzen ophaalt (optioneel)
- systeem dat met logica de juiste communicatie stuurt naar de omvormers (bijv home assistant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Nou, deze oplossing is voor iemand op de Antillen, daar kost terugleveren serieus geld, en we willen dus voorkomen dat de Hoymilesen uberhaupt gaan terugleveren. Stroomprijs is daar ook best laag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@SkiFan
Makkelijkst is om export-management van Hoymiles zelf te gebruiken. Doe ik zelf ook (in Portugal):

- DTU-Pro of DTU-Pro-S (afhankelijk van type omvormers)
- kWh meter compatible met Hoymiles (Hoymiles versie van DDSU666 voor enkelfasig of DTSU666 voor driefasig)
- Export management aanzetten en instellen in de plant-settings

Zie ook: Hoymiles Technical Note

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SP369
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 27-08-2023
Goedemiddag allen!

Na een verbouwing alle apparatuur weer aan het aansluiten waaronder mijn Hoymiles DTU. Echter, bij het configureren van de app wordt de DTU wifi server niet meer weergegeven. Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

Wellicht domme vraag, maar weinig technische kennis hier. Hoor graag of iemand hier ervaring mee heeft. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@SP369 Dat is vlgs mij als het wifinetwerk bekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:07
Ik ben ook maar eens aan Hoymiles begonnen, 2x een HMS2000 klaar liggen voor installatie voor op mijn schuurtje. Ik had gehoopt qua kabellengte uit te komen met de kabels aan de panelen zelf, maar dat gaat m denk ik niet worden, hoe hebben jullie dit opgelost? Verlengkabeltjes per paneel op maat maken?

Moet ook nog een deftige montage verzinnen voor mijn plat dak systeem, anders liggen ze los op de ballastbakken, gaat prima werken, maar is minder netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:30
Ik heb kant en klare verlengkabels gekocht, dan hoef je niet zelf nog gereedschap te kopen (extra). Er zijn verschillende lengtes los verkrijgbaar.
gastje01 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 18:47:
Ik ben ook maar eens aan Hoymiles begonnen, 2x een HMS2000 klaar liggen voor installatie voor op mijn schuurtje. Ik had gehoopt qua kabellengte uit te komen met de kabels aan de panelen zelf, maar dat gaat m denk ik niet worden, hoe hebben jullie dit opgelost? Verlengkabeltjes per paneel op maat maken?

Moet ook nog een deftige montage verzinnen voor mijn plat dak systeem, anders liggen ze los op de ballastbakken, gaat prima werken, maar is minder netjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

gastje01 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 18:47:
Verlengkabeltjes per paneel op maat maken?
Voor setjes met korte kabels MC4-MC4 (rood/zwart) in diverse lengtes verkrijgbaar vanaf een tientje per set ga ik niet zelf knippen en knijpen.

Zoek maar eens op Amazon(.de)
ASIN ‏ : ‎ B08L6JFLFZ
Van 1 t/m tig meter. Voor dat geld ga ik niet zelf zitten knutselen als ik het niet iedere dag opnieuw hoef aan te leggen.
(Duits fabrikaat)
In dit topic zijn al heel veel voorbeelden langs gekomen:
Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen
ook van ondergetekende...

Suk6 met de installatie!

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Thnx! Gereedschap en de kabel heb ik in principe (nog over van de string installatie die ik al heb), maar het prijsverschil met enkel de stekkers is dusdanig klein dat mijn gemakzucht het wint van mijn gierigheid, die 30 tientjes verschil ga ik wel terug verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GabrielZ
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:10
Even een vraagje, ik ga 2x 560wp aansluiten op de bijkeuken en zou dit met de Hoymiles HMS 1000 Micro Omvormer willen doen.
Kwa monitoring is het echter vrij prijzig bij Hoymiles voor maar 2 panelen.
Is het ook mogelijk de Homewizard Wi-Fi kWh meter 1-fase MID te plaatsen en hiermee te monitoren wat de opbrengst is?
Zijn er verder nog dingen waar je rekening mee moet houden bij deze omvormer?

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
GabrielZ schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:35:
Even een vraagje, ik ga 2x 560wp aansluiten op de bijkeuken en zou dit met de Hoymiles HMS 1000 Micro Omvormer willen doen.
Kwa monitoring is het echter vrij prijzig bij Hoymiles voor maar 2 panelen.
Is het ook mogelijk de Homewizard Wi-Fi kWh meter 1-fase MID te plaatsen en hiermee te monitoren wat de opbrengst is?
Zijn er verder nog dingen waar je rekening mee moet houden bij deze omvormer?

Alvast bedankt :)
Dat kan zeker, maar
Homewizard 1 fase kst wel 60 euro ongeveer, goedkopere tweaker oplossing is OpenDTU.
OpenDTU kant en klaar met hardware gaat rond de 40 euro, maar los de hardware kopen is nog een paar tientjes goedkoper maar kost wat soldeerwerk en tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

Je kan dan wel geen firnware upgrade doen. Maar ik heb ook alleen Opendtu.

Mijn HMS 2000 is nog heel met 6 panelen erop :), topt nu volgens mij af op 13.99A. Had 16A verwacht eigenlijk volgens de specs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GabrielZ
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:10
mjjveldt schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:50:
[...]

Dat kan zeker, maar
Homewizard 1 fase kst wel 60 euro ongeveer, goedkopere tweaker oplossing is OpenDTU.
OpenDTU kant en klaar met hardware gaat rond de 40 euro, maar los de hardware kopen is nog een paar tientjes goedkoper maar kost wat soldeerwerk en tijd.
Heb je hier wat meer informatie van?
Kant en klaar setje is prima als ik daarmee alles mooi kan uitlezen.

• gastje01
GabrielZ schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:37:
[...]
Heb je hier wat meer informatie van?
Kant en klaar setje is prima als ik daarmee alles mooi kan uitlezen.
Ik heb de openDTU aangeschaft, keurig bouwpakketje voor rond de €35 euro. Moest wel solderen, maar had m binnen een half uurtje in elkaar zitten. Panelen moet ik nog leggen, maar de DTU draait al en is al geïntegreerd in HomeAssistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Hermarcel schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:55:
@SkiFan
Makkelijkst is om export-management van Hoymiles zelf te gebruiken. Doe ik zelf ook (in Portugal):

- DTU-Pro of DTU-Pro-S (afhankelijk van type omvormers)
- kWh meter compatible met Hoymiles (Hoymiles versie van DDSU666 voor enkelfasig of DTSU666 voor driefasig)
- Export management aanzetten en instellen in de plant-settings

Zie ook: Hoymiles Technical Note
ok dus met een kwh meter die communiceert met de dtu(en pro) zodat deze weet als er stroom word terug geleverd zullen de inverters op het dak autoamtisch terug regelen in opwekking om zo geen stroom terug te leveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
JWT schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:26:
Je kan dan wel geen firnware upgrade doen. Maar ik heb ook alleen Opendtu.

Mijn HMS 2000 is nog heel met 6 panelen erop :), topt nu volgens mij af op 13.99A. Had 16A verwacht eigenlijk volgens de specs?
2 in parelel liggen of hoe kom je aan 6 op een 4 ingangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
mjjveldt schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:36:
wil je nooit terugleveren? of wil je alleen niet terugleveren bij een negatieve stroomprijs?

Wat je nodig hebt dan is minimaal
- gegevens van en communicatie naar omvormers (bijv OpenDTU of Hoymiles DTU)
- gegevens van de slimme meter (of anders opgelost of er binnenkomende / uitgaande stroom is) (bij USB p1 meter)
- stukje systeem dan stroomprijzen ophaalt (optioneel)
- systeem dat met logica de juiste communicatie stuurt naar de omvormers (bijv home assistant)
dus eigenljik kan je met dit ( home assistant erbij? ) er voor zorgen dat de opendtu een signaal verstuurd naar de omvormers om minder terug te leveren zodra er stroom word terug geleverd om dit zo te voorkomen?
dat werkt goed? geen HA vertraging of problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
Maxwp schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 14:50:
[...]

dus eigenljik kan je met dit ( home assistant erbij? ) er voor zorgen dat de opendtu een signaal verstuurd naar de omvormers om minder terug te leveren zodra er stroom word terug geleverd om dit zo te voorkomen?
dat werkt goed? geen HA vertraging of problemen?
Absoluut, commandos worden vrij snel verwerkt (mijn update data is per 15sec, en kan op afstand niet sneller zetten)

Hier even met een van de omvormers gespeeld met het limiet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kSU4voikE1Qjm_xYGv9Ra0b9kF4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y39R7bAW9aEjJ6kqZ9eAxLBE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maxwp schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 14:46:
[...]
ok dus met een kwh meter die communiceert met de dtu(en pro) zodat deze weet als er stroom word terug geleverd zullen de inverters op het dak autoamtisch terug regelen in opwekking om zo geen stroom terug te leveren?
Correct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

Maxwp schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 14:47:
[...]

2 in parelel liggen of hoe kom je aan 6 op een 4 ingangen
Iid 2 parallel op 2 ingangen. Door de vertikale plaatsing doen ze een stuk minder qua piek dus toppen ook wat minder af. En was het minste werk voor nu :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Paterman schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:36:
Klinkt logisch. Had dit nog nooit gehad. En hoop dat het niet nog eens zal gebeuren.
Waar ik dan benieuwd naar ben is wat het geweest is.

Of moet ik hiermee gewoon genoegen nemen?
Behalve voor je statistieken maakt dit niks uit toch?
Zolang de stroom terug gegaan is door je meter heen is je enige verlies wat grafiek bekijk voldoening :)

Ik vond het wel wat raar dat als ik in de grafiek kijk, er bijv 1,00kW terug geleverd wordt, maar als ik dan in mijn zonnepaneel overzicht power kijk er 1,06kW als totaal staat :P

[ Voor 16% gewijzigd door YakuzA op 08-09-2023 13:08 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 10:29
@Maxwp Met een hombli slimme stekker kan je ook je zonnepanelen monitoren.
YouTube: Reviews #1 Uitleg over een Hombli slimme stekker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romavami
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 12-03 15:14
Hallo, ik heb 4 Hoymiles 2000-4t met in totaal 7,4 Kwp. Nu is het mijn bedoeling om de overtollige energie in plaats van terug te leveren op te gaan slaan in een accu. Daarvoor lijken mij de Pylontech US5000 van elk bijna 5 Kw geschikt.

In november komen er een aantal nieuwe systemen van Hoymiles op de markt die het mogelijk maken om de micro omvormers aan te sluiten op een accu. De datasheets van deze systemen zijn al te vinden op internet.
In mijn geval ( 3 phase) lijkt de HAT-10.0HV-EUG1 te passen.
Hier voor de downloads van Hoymiles:
https://www.hoymiles.com/resources/download/?_sf_s=hat

1. Zijn er al ervaringen met deze systemen ?
2. Zijn er alternatieven om de energie op te slaan in Pylontech accu's ?

groet Rob

[ Voor 11% gewijzigd door Romavami op 09-09-2023 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Ik zit er ook naar te kijken, maar keek eerder naar de Victron. In het bouw je eigen powerwall topic kun je daar veel over vinden.

Zelf een powerwall bouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romavami
Ik heb delen van dit topic gelezen. Dat is niet de oplossing die ik zoek.

De 230 volt van de HMS-2000-4T gaat rechtstreeks naar de meterkast. Ik heb een deel van de panelen sinds oktober vorig jaar in gebruik ( 8 panelen van 460) en heb nu al 1,2 Mw terug geleverd. Als ik dat voorzichtig terugreken naar 16 panelen dan komt dat neer op misschien wel 2,5 Mw. Die energie zou ik graag willen vangen voor eigen gebruik omdat hier in Duitsland het terugleveren weinig opbrengt.

De kosten voor de HAT-10.OHV-EUG1 met twee Pylontechs US5000 zijn ongeveer 4000 euro. Dat kan ik redelijk snel terugverdienen bij deze energieprijzen.

Ik ga eens mailen met Hoymiles om te vragen of die combinatie mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Mooie aan de Victrons is dat eigenlijk alles kan. Ik snap je probleem overigens, dat heet 24 cent per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22-09 23:39
Romavami schreef op zondag 10 september 2023 @ 09:24:
Ik ga eens mailen met Hoymiles om te vragen of die combinatie mogelijk is.
Uit de datasheet:

Nominale batterijspanning (V) 500

Dus nee, Pylontechs zijn 48V. Ik adviseer je ook om voor de Victron route te gaan.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Ja, ik weet dat dit het Hoymiles topic is, maar in de handleiding van de Victron Multiplus 2 staat een heel mooi schema-tje over de mogelijke aansluitingen.

https://www.victronenergy...roduction---features.html

@Romavami Heb jij overigens uiteindelijk lokaal een elektricien (Meister) gevonden die voor Westnetz kon werken?

[ Voor 17% gewijzigd door SkiFan op 10-09-2023 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Romavami schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 12:21:
Hallo, ik heb 4 Hoymiles 2000-4t met in totaal 7,4 Kwp. Nu is het mijn bedoeling om de overtollige energie in plaats van terug te leveren op te gaan slaan in een accu. Daarvoor lijken mij de Pylontech US5000 van elk bijna 5 Kw geschikt.

In november komen er een aantal nieuwe systemen van Hoymiles op de markt die het mogelijk maken om de micro omvormers aan te sluiten op een accu. De datasheets van deze systemen zijn al te vinden op internet.
In mijn geval ( 3 phase) lijkt de HAT-10.0HV-EUG1 te passen.
Hier voor de downloads van Hoymiles:
https://www.hoymiles.com/resources/download/?_sf_s=hat

1. Zijn er al ervaringen met deze systemen ?
2. Zijn er alternatieven om de energie op te slaan in Pylontech accu's ?

groet Rob
dys je moet je hms 2000 weer vervangen?
dacht dat het een uitbrieding zou gaan zijn op de micro omvormers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Nee, bij de features staat compatible with any grid-tied inverter.

Enige nadeel is dat je best wel wat verlies hebt bij die constante AC-DC omzettingen. Het is effectiever om de zonnepanelen DC-DC naar je akku om te zetten.

Voordeel is dan dat ie in je S-Miles portal integreert. Nadeel is de keuze voor Li-Ion en geen 48V akku ondersteuning, waardoor de keuze om zelf goedkoop je akku in elkaar te schroeven/ uit te breiden wegvalt.

[ Voor 32% gewijzigd door SkiFan op 11-09-2023 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Weer wat geleerd.

Door te klikken op een zonnepaneel kun je via de app zien wat het voltage is op de omvormer. :)

Goed verstopte functie, heeft me 2 maanden gekost voordat ik die per ongeluk vond :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9fI9UaP0v_II9G5fHkq4ffyOXR0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5QJw7zco7rNHJjYiqgbSlCeO.jpg?f=fotoalbum_large

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
@YakuzA Stevig voltage op het grid. Dat lijkt bij jullie al flink belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

SkiFan schreef op maandag 11 september 2023 @ 16:08:
@YakuzA Stevig voltage op het grid. Dat lijkt bij jullie al flink belast.
Jupz.
Het is hier een aardig vinex nivo aan zonnepanelen in de buurt.
Hopelijk niet teveel extra erbij in de buurt de komende tijd 🤞🏻

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romavami
@SkiFan
Ik heb een elektriker bereid gevonden de boel aan te sluiten, maar hij werd ziek, had veel te veel werk en te weinig mensen dus had ik er geen vertrouwen in dat dit nog ging lukken.

Toevallig gisteren gesproken met de eigenaar van een groot bedrijf en die komt van de week kijken. Heeft het ook druk maar het lijkt erop dat hij het aan laat sluiten.

Blijft een hoofdpijn dossier hier in Duitsland.

@Maxwp
Dan heb je het verkeerd begrepen of ik was niet duidelijk.. Ik wil wel gewoon doorgaan met de micro omvormers.

@RikHa
Wat betekent het nominaal vermogen van de HAT uit de datasheet ? 500v ??
Mijn mail naar Hoymiles is er uit. Ik ben benieuwd naar hun antwoord.

[ Voor 8% gewijzigd door Romavami op 12-09-2023 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Romavami schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 14:27:
@SkiFan
Ik heb een elektriker bereid gevonden de boel aan te sluiten, maar hij werd ziek, had veel te veel werk en te weinig mensen dus had ik er geen vertrouwen in dat dit nog ging lukken.

Toevallig gisteren gesproken met de eigenaar van een groot bedrijf en die komt van de week kijken. Heeft het ook druk maar het lijkt erop dat hij het aan laat sluiten.

Blijft een hoofdpijn dossier hier in Duitsland.
Mocht je iemand vinden, hoor ik het graag. Al legaliseren ze maar 1 inverter, de rest regel ik dan zelf wel.

• Romavami
Ik heb nog geen bericht van Hoymiles terug maar zag in één van de datasheets dat Hoymiles zelf aanraadt om te combineren met de Pylontech Force H2 hoogvolt accu.

Deze zijn momenteel in Duitsland te koop voor rond de 2800 euro (7.1 Kwh)

https://www.solarmax.com/...t_Force_H1_H2_DB_DE-1.pdf

• SkiFan
Wat gaat die HAT-10.0HV-EUG1 ongeveer kosten?

Als je de zelfbouwweg gaat, kun je 48v voor ongeveer 60-65% van die prijs zelf bouwen. Ik kom puur voor de accucellen bij 15 in serie op ong. 950€ uit. Dan heb je 5 kWh.

Komt wel de behuizing, kabels en busbarren en zekering er nog bij. Behuizing kun je evt skippen als je ze thuis op een droge plek in een rek kunt plaatsen. Dan is je rek je behuizing.

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-09 21:28
Ik ben voor een nieuwe installatie ook naar Hoymiles aan het kijken. Vind het vooral prettig dat je ze ook makkelijk zelf zonder gateway kunt uitlezen. En 4 trunks is natuurlijk ook kosten efficiënter.
Nu kom ik helaas amper aanbieders tegen (los van DHZ) die Hoymiles aanbieden. Is er ergens een overzicht van installateurs die Hoymiles verkopen? Het systeem zou ik zelf wel op een plat dak durven te leggen, maar op een schuin dak sla ik toch over.

SolarChamp heeft naar mijn weten geen installatie-optie (heb dit nog nagevraagd, maar nog geen reactie). Dus dan blijft eigenlijk enkel Solar-Bouwmarkt over. Daarbij is het een beetje hit and miss afhankelijk van wie je als installateur krijgt.

Maar goed, aangezien alle normale offertes nog steeds Enphase aanbieden tegen zo'n 5.000 euro voor 8 panelen, en je een vergelijkbare hoymiles set voor 2.200 kunt inkomen, moet er toch wel iemand zijn die voor minder dan 2.800 euro wil installeren >:)

• Romavami
@SkiFan

Ik heb bericht terug van Hoymiles:

Dear Robert,

Thanks for your message about the Hoymiles Hybrid inverter. For your question
1 The micro inverter can be connected to the HAS/HAT through the GEN port

2 Our HAS/HYS series can adapt to the US5000

If you have any other questions, feel free to ask,

Kind regards,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Romavami
Ik heb nog veel uitleg nodig voor ik dit snap. Hier in het forum wordt gezegd dat de HAT-10.0HV-EUG1 niet samen kan werken met een 48 volt batterij. Hoymiles beweert dat het met de HAS en HYS serie wel kan.
De vraag is alleen of deze genoeg capaciteit hebben.

HAT-10.0HV-EUG1 wordt door shinetech.de aangeboden voor 1540 euro
De Pylontechs US 5000 voor rond de 1350 euro.
De Pylontech H2 rond de 2800 euro voor 7.1 Kwh.

Ik ga nu vragen aan Hoymiles wat in hun ogen de beste configuratie is.

• Romavami
@eborn

Je kan natuurlijk ook zelf inkopen (panelen, Hoymiles MO en installatie materiaal. Er zijn in Nederland genoeg bedrijven die het voor je willen installeren.

Je zit in Nederland niet aan die absurde regeltjes voor installatie.

• eborn
Romavami schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:04:
@eborn

Je kan natuurlijk ook zelf inkopen (panelen, Hoymiles MO en installatie materiaal. Er zijn in Nederland genoeg bedrijven die het voor je willen installeren.

Je zit in Nederland niet aan die absurde regeltjes voor installatie.
Dat was mijn eerste idee ook, maar ik merk dat de meeste bedrijven die ik benader daar niet voor open staan. Misschien zoek ik naar de verkeerde partijen en moet ik meer in de elektricien hoek kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@eborn Heb je al geïnformeerd of Cedel uit Assen wat voor je kan betekenen?

Mooie Plaatjes   

• eborn
ehtweak schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:39:
@eborn Heb je al geïnformeerd of Cedel uit Assen wat voor je kan betekenen?
Nog niet, heb nu contact met SolarChamp. Als dat op niets uitloopt ga ik daar eens polsen. Weet alleen niet hoever hun netwerk strekt, want Assen is nogal uit de regio :)

• Romavami
Uitschrijven op werkspot.nl of Marktplaats ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uniquorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:16

uniquorn

Wat blijft komt nooit terug

Ik heb ook een OpenDTU pakketje gekocht, omdat ik dacht dat ik dan makkelijker mijn zonnepanelen in home assistant kon krijgen., zonder afhankelijk te zijn van een cloud in weet-ik-waar. Ik lees echter nu dat er maar één DTU aangesloten kan worden op de omvormers, omdat je anders onjuiste data gaat krijgen? Dat zou best jammer zijn, want de leverancier gebruikt de DTU data in de cloud om problemen te detecteren (ze hebben al een keer een omvormer vervangen omdat die niets meer deed)
Klopt dit, of zijn er wel mogelijkheden om beiden tegelijk aan te sluiten?
Ik heb overigens een DTU Lite W100, en die heeft nog wel eens problemen met de WiFi hier, die ik niet snap (Ubiquity). Hierdoor mis ik wel eens dagen de monitoring. Leverancier gaat echter niet mee met vervanging, vandaar dat ik dacht mooi klaar te zijn met een eigen monitoring.

It's just a donkey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
uniquorn schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 09:49:
Ik heb ook een OpenDTU pakketje gekocht, omdat ik dacht dat ik dan makkelijker mijn zonnepanelen in home assistant kon krijgen., zonder afhankelijk te zijn van een cloud in weet-ik-waar. Ik lees echter nu dat er maar één DTU aangesloten kan worden op de omvormers, omdat je anders onjuiste data gaat krijgen? Dat zou best jammer zijn, want de leverancier gebruikt de DTU data in de cloud om problemen te detecteren (ze hebben al een keer een omvormer vervangen omdat die niets meer deed)
Klopt dit, of zijn er wel mogelijkheden om beiden tegelijk aan te sluiten?
Ik heb overigens een DTU Lite W100, en die heeft nog wel eens problemen met de WiFi hier, die ik niet snap (Ubiquity). Hierdoor mis ik wel eens dagen de monitoring. Leverancier gaat echter niet mee met vervanging, vandaar dat ik dacht mooi klaar te zijn met een eigen monitoring.
Je kan de DTU van de leverancier toch gewoon uit trekken? Pas als je problemen ervaart (die je dan in HA zou kunnen zien) wissel je de boel weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uniquorn

uniquorn

gastje01 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 09:56:
[...]

Je kan de DTU van de leverancier toch gewoon uit trekken? Pas als je problemen ervaart (die je dan in HA zou kunnen zien) wissel je de boel weer terug.
Heh dan belt de leverancier me na een week op, dat ze langskomen omdat er geen data meer ontvangen wordt.... Dus dat wordt hem niet voor mij.
Zolang het wat invalide data is, en de dagopbrengst wel klopt, kan er denk ik wel een oplossing gevonden worden. Bijvoorbeeld het automagisch filteren van die data. Maar als het ook voor problemen kan zorgen laat ik het waarschijnlijk zitten. Dam moet ik wel even uitvinden hoe de cloud uitgelezen kan worden door Home Assistant, niet de voorkeur, maar het moet maar.

It's just a donkey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
Maar jou leverancier houd in de gaten dat alles nog werkt? huh?
uniquorn schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:01:
[...]

Heh dan belt de leverancier me na een week op, dat ze langskomen omdat er geen data meer ontvangen wordt.... Dus dat wordt hem niet voor mij.
Zolang het wat invalide data is, en de dagopbrengst wel klopt, kan er denk ik wel een oplossing gevonden worden. Bijvoorbeeld het automagisch filteren van die data. Maar als het ook voor problemen kan zorgen laat ik het waarschijnlijk zitten. Dam moet ik wel even uitvinden hoe de cloud uitgelezen kan worden door Home Assistant, niet de voorkeur, maar het moet maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uniquorn

uniquorn

k_ers schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:21:
Maar jou leverancier houd in de gaten dat alles nog werkt? huh?

[...]
Hij geeft garantie op de opbrengst, en de omvormers en dergelijke, dus hij heeft toegang tot de gegevens als installateur. Als die niet binnenkomen komt er een alarm verwacht ik.
Als voorbeeld, toen ik belde dat een van de omvormers het niet deed, had hij de gegevens al en was het met een week opgelost. Had blijkbaar al een vervangende omvormer besteld naar aanleiding van de monitoring.
Dat ze zonder aanbellen/overleg langs kwamen om dit te doen was ik iets minder blij mee, maar verder ben ik prima tevreden.

It's just a donkey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
Aha, dat is wel netjes!.
Dan is inderdaad niet handig om over te gaan :X
uniquorn schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:27:
[...]

Hij geeft garantie op de opbrengst, en de omvormers en dergelijke, dus hij heeft toegang tot de gegevens als installateur. Als die niet binnenkomen komt er een alarm verwacht ik.
Als voorbeeld, toen ik belde dat een van de omvormers het niet deed, had hij de gegevens al en was het met een week opgelost. Had blijkbaar al een vervangende omvormer besteld naar aanleiding van de monitoring.
Dat ze zonder aanbellen/overleg langs kwamen om dit te doen was ik iets minder blij mee, maar verder ben ik prima tevreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Romavami
Ik heb van Hoymiles weer nieuwe info over de combinatie Hoymiles micro omvormers en accu's.
Is het misschien gewenst dat ik daarover een nieuw topic open ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argafal
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18-09 21:54
Romavami schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 12:26:
Ik heb van Hoymiles weer nieuwe info over de combinatie Hoymiles micro omvormers en accu's.
Hier of in en nieuwe topic spelt geen rol voor mij, dat mogen anderen zeggen. Maar ik ben echt nieuwsgierig de nieuwe informaties te lezen :) Thanks for sharing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
uniquorn schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:27:
[...]

Met slimme stekkers kan je wel wat fixen, bijvoorbeeld:
16:59 OpenDTU uit
17:00 Hoymiles DTU aan
17:15 Hoymiles DTU uit
17:16 OpenDTU aan
Romavami schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 12:26:
Hier is prima toch, dit is het Hoymiles topic

[ Voor 17% gewijzigd door mjjveldt op 15-09-2023 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Gooi maar hier in het topic, mn ook omdat het zo dicht tegen de inverters aan ligt qua onderwerp. Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romavami
Okay ik zal hieronder mijn mailwisseling met Hoymiles in China zetten:

Mail 1:

Hello,

i have 4 Hoymiles 2000-4t in 3 phase connection with solar panels of 7 Kwp.
Now I want to go 1 step further and I am gathering information about energy storage.
I know that by the end of this year there are new products from Hoymiles (HAT and HAS) to make it possible to store energy.

My question is: Is it possible to store energy using the Hoymiles mIcro-inverters and what do I need to purchase ?

Question 2 is: can I use the popular Pylontech US5000 batteries to store the energy in combination with your products ?

At the moment there is about 2,5 Mwt going to the grid for wich there is very little compensation in Germany. Better to use the energy ourselves.

Thank you for your time.

Robert
Germany

Antwoord 1:

Dear Robert,

Thanks for your message about the Hoymiles Hybrid inverter. For your question

1 The micro inverter can be connected to the HAS/HAT through the GEN port

2 Our HAS/HYS series can adapt to the US5000
If you have any other questions, feel free to ask,

Kind regards,

Vervolgens heb ik hem gevraagd wat in mijn situatie de beste optie zou zijn als ik Pylontech US5000 wil gebruiken.

Hier zijn antwoord:

Dear Robert,

Thanks for your message, and for your question. You can choose the HYT-8.0HV-EUG1, this one is very suitable for your 7.1kw PV system. But if you want to add more panels in the future you can choose 10.0HV or 12.0HV Hybrid inverter.

Kind regards,

Maar volgens één van de opmerkingen in dit forum zouden de hybrid converters niet compatible zijn met 48 volt Pylontech accu's.

Dus Freddie dit nog maar eens voorgelegd:

Hello Freddy,

thank you for your answer but it is not quite clear.
The Pylontech US5000 is 48 volt.
The HYT-8.0HV-EUG1 operates with a range of 170-600 volt so in my opinion it would only work with a Pylontech Force H2.

I hope I am wrong with this.

Robert

en zijn laatste antwoord:

Hi Robert,

No worries about the volt, the battery just needs the volt higher than the microinverter start volt. And the whole will be working like normal.

Kind regards,

Opmerkelijk toch ?
Kan iemand deze redenatie volgen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eborn
Terwijl ik wacht op een geschikte installateur, ben ik nog eens naar mijn opzet aan het kijken. Ik ben dus van plan om 2x de HMS-2000-4T op een PV verdeler aan te sluiten. Daar komen dan 8x435WP panelen op. Theoretisch zou je dus met de panelen niet boven 16A uitkomen. Maar is dat wel zo? Uiteindelijk kunnen die twee Hoymiles 4000VA leveren, dus dat zou zo'n 17A zijn op 230V. Geeft dat op echt zonnige dagen geen probleem? En zo ja, is het dan niet beter om toch voor de 1800-4T te gaan? Die is helaas alleen een stuk minder goed te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Romavami schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 14:31:
Kan iemand deze redenatie volgen ?
De inverters hangen toch aan de AC (Generator) kant aan de HYT/HAT/HAS? Da's 230V. Dan snap ik die opmerking over de start volt niet nee. Maar tegelijk, ik ben geen electricien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@eborn Als ik je goed begrijp wil je de inverters uitlezen zonder gateway? Ik neem aan dat je daarmee de officiële DTU van Hoymiles bedoelt. Je hebt nl altijd iets nodig om de verbinding met de inverters te leggen. Als je daarvoor openDTU op het oog hebt: in openDTU kun je de HMS-2000-4T omvormers limiteren in hun maximum opbrengst. Dus als de omvormers problemen zouden geven bij volle zonne-instraling dan zou je ervoor kunnen kiezen om de omvormers op bv 90% te begrenzen. Ze leveren dan nog maximaal 1800VA.

Maar ik denk niet dat je zelfs met het volle vermogen in de problemen komt op een 16A groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eborn
Hermarcel schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 14:45:
@ebornin openDTU kun je de HMS-2000-4T omvormers limiteren in hun maximum opbrengst
Dat is nuttige info, dat zou dan de oplossing zijn. Ik ben inderdaad van plan om enkel OpenDTU te gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
@eborn Bekijk ook even de hoek van de panelen of je daadwerkelijk zo hoog qua vermogen uit komt. Hier ligt 9x455wp op 1 16a groep. En dat gaat prima want:
- op piekmomenten ligt het voltage hier rond de 245 volt
- de 16a groep kan je enige tijd overbelasten
- hoek en azimuth van de panelen (6x ONO 3x NWN)

@Romavami
Leuke nieuwe omvormers die eraan komen.

De HYT
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sbJ_YgHzk5rvJT-HBHOvBrLhCmo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Nc8JbLWXuTiiFSGwyc1tcjI9.png?f=user_large
Heeft een eigen string omvormer met 2 MPPT

De HAT
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S7V-_dRCqK_XnPWFt1A8FOrj85E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/emrPbMMNC6qjFzqfksTsQw2P.png?f=user_large
Geen eigen string omvormer, maar verwacht de input van de panelen reeds via een andere omvormer

-=-=-=-
Maar ik vind het beide wel vrij ingewikkelde oplossingen om achteraf in te bouwen.
Is een oplossing met een losse accu die de slimme meter (teruglevering / levering) data gebruikt om te laden niet eenvoudiger en flexibeler. Of heb je echt de backup loads nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
@Romavami Doet inderdaad de vraag rijzen of die persoon bij Hoymiles het niet over de versie mét MPPT heeft, dan zou die opmerking zinnig zijn.

Vraag is dan wat de HYT10 en 12 bij Shinetech kost.

[ Voor 15% gewijzigd door SkiFan op 15-09-2023 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
Het lijkt erop dat er inderdaad verwarring is, of de datasheets nog niet volledig zijn?

Maar zoals ik de datasheet lees zou de US5000 niet compatibel zijn.

Maar ook de opmerking over battery needing higher voltage is raar, want:
de HYT battery voltage volgens datasheet: 170-600
de HYT MPPT range volgens datasheet: 200-950

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Het is dat het spul zo verrot duur is, anders zou je er eentje kopen om te testen.

Lees in de handleiding overigens wel, dat als je een niet geliste akku wilt gebruiken, je contact met ze moet opnemen. Wellicht zou het dus toch kunnen. Via welk protol wordt het BMS uitgelezen?

[ Voor 54% gewijzigd door SkiFan op 15-09-2023 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eborn
mjjveldt schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 14:54:
@eborn Bekijk ook even de hoek van de panelen of je daadwerkelijk zo hoog qua vermogen uit komt. Hier ligt 9x455wp op 1 16a groep. En dat gaat prima want:
- op piekmomenten ligt het voltage hier rond de 245 volt
- de 16a groep kan je enige tijd overbelasten
- hoek en azimuth van de panelen (6x ONO 3x NWN)
Die 245V maakt natuurlijk al dat het eigenlijk rond de 16A blijft. Panelen komen redelijk pal op het zuiden (graad of 10 ZW) op een helling van 36 graden, dus dat is op zich wel positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romavami
Hoymiles is de grootste leverancier van micro-omvormers. Je zou dan verwachten dat ze dan meer aansluitvoorbeelden laten zien speciaal rond de micro's.

@SkiFan
Ik heb een account aangemaakt bij Shinetech om te weten te komen wat de prijzen zijn.

Zodra ik toegelaten wordt kan ik hier de prijzen laten zien.

• SB[NL]
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Vraagjes,

1. Als ik als enduser kijk naar de ingevoerde gegevens van onze panelen in de Hoymiles app, dan zie ik dat bepaalde gegevens niet ingevoerd zijn: orientatie en helling staan beide op 0.
Ook het kompas geeft de dakorientatie verkeerd aan.

Nou kan ik mij voorstellen dat dat alleen maar een administratieve functie heeft en niet de werking en/of functionaliteit van de micro-omvormer beinvloed, maar ik wilde dat voor de zekerheid toch even bij jullie verifieren :) Weet iemand dat?

2. Daarnaast vroeg ik mij af welke functionaliteit / gegevens ik als enuser mis in de app/webportal die de installateur wel heeft.

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@SB[NL] Is inderdaad alleen administratief. Persoonlijk negeer ik de hellingshoek en kies de oriëntatie zo dat de weergave in de app het beste is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
Ik denk dat het met die omvormers duidelijk is. Er is een HV en een LV versie. Op de battery-compatibility-list van de LV staan de Pylontech 5000's. Die LV's zijn alleen 1-fase. Dus dan heb je er weer 3 nodig.

Da's dus ook niet optimaal.

Voor de HV kun je bij Pylontech terecht voor de Powercube of de Force. Die zijn overigens per kWh niet eens zoveel duurder dan een 5000. Reken ik het terug, dan kom ik op ongeveer 20% meerprijs. Met als nadeel dat je veel groter moet starten.

[ Voor 33% gewijzigd door SkiFan op 16-09-2023 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romavami
Ik heb even een screenshot gemaakt van mijn Hoymiles app van vanochtend.

Ziet dit er raar uit ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SCM5jZbPJ18QpAiSwB_-Lj00Zec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vXuA4LdWzqkl8H8rlsQd3xzv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22-09 23:39
Romavami schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 14:27:
@RikHa
Wat betekent het nominaal vermogen van de HAT uit de datasheet ? 500v ??
Mijn mail naar Hoymiles is er uit. Ik ben benieuwd naar hun antwoord.
Ik had het over de nominale spanning. Dis is 500 Volt lees ik.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Romavami Het verbruik wisselt tussen zo'n 20W en zo'n 140W elk half uur. Misschien een wat oudere koelkast/vriezer die vaak aanspringt?
Hoe meet je je consumptie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romavami
Dit komt via een DTSU666

Het vreemde is dat het verbruik pas in de nacht tussen 03.00 uur en 05.00 uur begint.

Ik heb natuurlijk koelkast en vriezer maar ik kan mij niet voorstellen dat deze de halve nacht niets doen.
Zie hier een plaatje van 2 dagen terug.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdkTKN0zNu-sn91FAy8riK1g3I0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W5K86RNUFMKfW25hVidcIIRZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Romavami
Als ik terugblader naar begin september dan denk ik wel te weten wat het is. Wij zijn 4 september teruggekomen van vakantie. Tijdens mijn vakantie had ik een extra koelkast en de verwarming uitgezet.
Precies in de vakantie was de consumptie 20 watt hetgeen overeenkomt met de micro omvormers.

Vanavond gaat doe ik die extra koelkast uit dan kan ik morgenvroeg zien wie de boosdoener is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo78
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 13-03 19:22
Interessant maar hoe meet je de consumptie Inderdaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Romavami Klopt het dat de DTSU666 de verbruikers meet? Wat is de reden dat je ervoor gekozen hebt om niet de grid te meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romavami
De DTSU666 werkt samen met de DTU. Zodra mijn installatie aangesloten is op de 3 fasen wordt hij vervangen door een DDSU666. Dan kan je veel uitvoeriger meten.
De koelkast is uit. Nu wachten op de grafiek van vannacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Romavami Ja, dat weet ik. Het valt me alleen op dat je geen grid-data in je plaatjes hebt. Vandaar mijn vraag waar de kWh-meter precies is aangesloten.

Hier een plaatje van mijn installatie met de kWh-meter aan de grid-zijde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/20g96XM0o2zUO88VvvNnMq1K2uM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P2uNiUmZPJpy2H8YfkAIusJE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romavami
Dit is de grafiek van vanochtend. Het was dus de extra koelkast. in de garage.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GK1z3LN9mx9TFNExY58FWCLb0PQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/70UxPtgmljTDVh9jNhZjZI8Y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romavami
@Hermarcel

Dat plaatje heb ik bij mij nog nooit gezien.
Is dat bij jou een 1 fase aansluiting ?
Zoja heb ik misschien een verkeerde instelling of aansluiting.

Ik heb overigens een DTSU666 zonder spoel

[ Voor 11% gewijzigd door Romavami op 19-09-2023 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Romavami ja, éénfase. het plaatje is van de website, maar de app is niet wezenlijk anders. Hoe is je meter aangesloten? Hoe zijn de instellingen in de Hoymiles app/website?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romavami
Ik heb de meter aangesloten tussen een groep die van de garage komt op 1 fase.
De meter geeft die informatie in het display wel maar ik heb waarschijnlijk een instellingsfout waardoor het niet in de app of de website komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Romavami Wat meet je dan? Wat zit er op die groep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romavami
Op die groep zit onder andere die extra koelkast. Verder niet veel.

Hier het plaatje van de plaats van de meter in de installatie.
Heb jij dat ook zo ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YhkSjvePRLBH_BUCc9KNzMjicD0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fUY61uhE3tvraq0ovGgFN0ME.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romavami
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zZQTBUS2IyUSSrxgAmgdI_twzVo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BW6GFszGStYzAM39GBAaAWWV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Romavami Maar je meet dus één enkele groep waar vrijwel niks op zit? Waarom doe je dat?

Ik heb de meter net na de hoofdschakelaar zitten, dus alles van/naar de grid komt er doorheen. Dit is het plaatje:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DcaNhtjpBbnlDKzzH-HYhEEhhfk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fG7MS0wKCuzwAQcjORCQnndu.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 17 ... 30 Laatste