Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romavami
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 12-03 15:14
Voor de duidelijkheid: Ik gebruik nu een DDSU666 1 fase stroommeter. zonder spoel.

Een paar berichten terug schreef ik DTSU666 maar die is 3 fase en wordt pas later ingebouwd compleet met die spoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Romavami Heb je dit plaatje wel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qySkD4DxqNqwTNX0eIqB7myFUXc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CnejeukGNlAEXaFhJxjFK6R5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romavami
Nee.
Vraag: heb jij zo'n spoelklem bij de 1 fase meter aangesloten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Romavami Nee, is een meter zonder spoelen. Dus stroom loopt fysiek door de meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romavami
Dan snap ik niet waarom ik dat plaatje (grafiek) niet krijg ????

Waar vind ik dat ??

[ Voor 15% gewijzigd door Romavami op 19-09-2023 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Romavami Je meter meet alleen je koelkast

[ Voor 15% gewijzigd door Hermarcel op 19-09-2023 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romavami
Dat zou kunnen want hij zit alleen in de groep van de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Romavami Stel hem eens tijdelijk in alsof hij op de plek van meter-B (gridmeter) zit. Cijfers kloppen dan natuurlijk niet, maar je zou wel de plaatjes moeten krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romavami
Met meter B krijg ik ook dit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uoUbFQ-VPr_TNuEri85i61LxUtk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zRfb17Dq28ua59Ie0Db0TtYQ.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romavami
en nu klopt het wel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aymSK8uCpLBpMpRp9K-vbmO42hk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QU135vlxWTyMx04IJJ2G8l4p.jpg?f=user_large

thanx voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Romavami Heb je de meter ook al verplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romavami
@Hermarcel

Nee ik heb de meter fysiek niet verplaats, alleen in de app.

Ik hoop binnenkort aangesloten te worden op de 3 fasen met alle panelen.
Dan wordt ook de DDSU666 er tussen gezet.
Tot dan red ik het nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Romavami Dus de cijfers kloppen niet met de realiteit?

• Romavami
Hij is aangesloten tussen de groep van de garage.
Ik zie in de grafiek dat hij binnen deze groep wel stroom verbruikt wordt ( de micro-omvormers) en dat de rest teruggeleverd wordt.

Mogelijk dat de cijfers voor deze groep kloppen maar niet voor het totaalbeeld van het huis.
@Romavami Maar dat komt goed met de drie-fasen omzetting? Got it!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:55
Inmiddels contact gehad met Hoymiles, en de HYT serie kan, net als de HAT serie inverters op de GEN poort hebben. Je kunt dan ook bij de HYT een 2e meter voor het meten van de stroom van de panelen aansluiten.

De HYT 12 is op de site van ShineTech-power.de te vinden voor 1650€ tegen 0% BTW.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-09 19:01

silverball

De wagen voor moderne mensen

Ik heb wat pv liggen met 4x een hms-1000.

De leverancier van de apparatuur en PV zou voor mij de monitoring inregelen, daar heb ik een DTU pro voor gekocht. Dit werkt niet. De DTU blijft 'SN Mismatch' aangeven en de partij in kwestie reageert niet meer dus heeft quasi zijn handen ervanaf getrokken.

Nu ben ik van plan de DTU pro terug te brengen en dit hopelijk zelf te gaan inschieten in HA. Ik zie even door de bomen het bos niet; hoe krijg ik de statistieken van de micro-omvormers in HA, het liefst zonder cloud en zonder brick risico en zonder te solderen ( dit kan ik niet O-) )

OpenDTU ziet er goed uit en als het niet anders kan wil ik wel proberen om zelf een bordje in elkaar te solderen. Is er nog een ander alternatief?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
@silverball Nee, niet echt. Ik gebruik met een HM 1500 AhoyDTU, maar voor HMS moet je OpenDTU gebruiken. Die praat via MQTT met HA. Je moet op HA dus de MQTT server installeren. Da's geen rocket science. Is gewoon een add-in.

• silverball

silverball

SkiFan schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:04:
@silverball Nee, niet echt. Ik gebruik met een HM 1500 AhoyDTU, maar voor HMS moet je OpenDTU gebruiken. Die praat via MQTT met HA. Je moet op HA dus de MQTT server installeren. Da's geen rocket science. Is gewoon een add-in.
Tnx, dan ga ik mij daar in verdiepen.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
Op de 1e pagina staat mijn verhaal met Ahoy, wellicht helpt dat je op gang.

Heb je de serienummers wel goed op de site van Hoymiles staan (neem aan dat dat daar gebeurt)? Wellicht kan iemand hier die DTU Pro heeft je nog op gang helpen daarmee?

• silverball

silverball

SkiFan schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:08:
Op de 1e pagina staat mijn verhaal met Ahoy, wellicht helpt dat je op gang.

Heb je de serienummers wel goed op de site van Hoymiles staan (neem aan dat dat daar gebeurt)? Wellicht kan iemand hier die DTU Pro heeft je nog op gang helpen daarmee?
Ik heb geen idee, ik heb geen installateurs account gekregen. Deze heeft mijn leverancier ingevuld op basis van mijn foto's van de units. Mocht ik zelf op een of andere manier aan een installateursaccount komen, kan ik mijn 'eigen' DTU dan nog claimen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
@silverball Geen idee. Kan iemand anders die hier beantwoorden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
Voor Home Assistant moet je de add-on Mosquitto installeren. Testen kun je dan met MQTT-Explorer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Romavami
@silverball

Ik heb de DTU pro en dat werkt prima.
De DTU staat in de kelder naast de meterkast en is aangesloten op de DTSU666.
Er is een stabiele 1GB verbindingen met de panelen.
Loopt zonder problemen.

Op Youtube staan filmpjes over hoe je het in moet richten.

Maar daarvoor heb je wel het installateurs account nodig.

Ik heb mijn DTU gekocht bij Solarchamp en kreeg beide accounts erbij.

Het lijkt dus zaak om bij jouw leverancier de inlogcodes van het installateurs account op te vragen.
Als dat niet lukt kan misschien Solarchamp je verder helpen ?

• silverball

silverball

Romavami schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:42:
@silverball

Ik heb de DTU pro en dat werkt prima.
De DTU staat in de kelder naast de meterkast en is aangesloten op de DTSU666.
Er is een stabiele 1GB verbindingen met de panelen.
Loopt zonder problemen.

Op Youtube staan filmpjes over hoe je het in moet richten.

Maar daarvoor heb je wel het installateurs account nodig.

Ik heb mijn DTU gekocht bij Solarchamp en kreeg beide accounts erbij.

Het lijkt dus zaak om bij jouw leverancier de inlogcodes van het installateurs account op te vragen.
Als dat niet lukt kan misschien Solarchamp je verder helpen ?
Oh dus mijn leverancier heeft dus per installatie een los installateursaccount beschikbaar die ze mij gewoon kunnen geven?

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 10:29
Zo. Dat was ff balen vanmorgen. De aardlek sprong eruit van mijn huiskamer/keuken.
Gebeurde tijdens het koffie zetten met de Senseo. Dus die was al verdacht.
Aardlek teruggezet. De omvormer en panelen hadden er geen last van gehad.
Later de Senseo ontkalken, maar dat duurde maar 30s. Toen klapte de aardlek opnieuw eruit en begon mijn DTU rood/groen te knipperen.
In de App op mijn mobiel was niets te zien. De panelen wekten gewoon stroom op en waren niet in storing geweest. De App op mijn PC deed het niet. De gebruiksaanwijzing erbij gehaald en bleek dat de WiFi was uitgevallen. Inderdaad. Behalve de aardlek was deze keer ook de groep van mijn modem en router uitgevallen.
Het was dus allemaal lang niet zo'n drama als het leek. Kost me wel een nieuwe Senseo.

• Romavami
@silverball

Het installateursaccount hoort bij de DTU

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball

silverball

@Romavami Helder, top (y)
PCan schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:22:
Het was dus allemaal lang niet zo'n drama als het leek. Kost me wel een nieuwe Senseo.
Kan je meteen een echt koffieapparaat kopen O-)

[ Voor 81% gewijzigd door silverball op 20-09-2023 14:39 ]

Romavami schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:32:
@silverball

Het installateursaccount hoort bij de DTU
Waarom denk je dit?

Een installateur heeft een installateursaccount dat door zijn leverancier/distributeur is aangemaakt. Met dat account creëert de installateur alle plants die hij oplevert. Als de installateur de DTU aan de klant geleverd heeft, dan zal de klant geen installateursaccount krijgen. De installateur kan wel een user-account aanmaken en overhandigen aan de klant.

Solarchamp en Cedel (en anderen) zijn distributeurs. Zij kunnen dus installateursaccounts aanmaken en doen dat, tenzij je aangeeft dat je die niet nodig hebt, voor elke verkochte DTU aan particulieren.

• silverball

silverball

Hermarcel schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:57:
[...]

Waarom denk je dit?

Een installateur heeft een installateursaccount dat door zijn leverancier/distributeur is aangemaakt. Met dat account creëert de installateur alle plants die hij oplevert. Als de installateur de DTU aan de klant geleverd heeft, dan zal de klant geen installateursaccount krijgen. De installateur kan wel een user-account aanmaken en overhandigen aan de klant.

Solarchamp en Cedel (en anderen) zijn distributeurs. Zij kunnen dus installateursaccounts aanmaken en doen dat, tenzij je aangeeft dat je die niet nodig hebt, voor elke verkochte DTU aan particulieren.
Ik heb mijn leverancier gebeld en die beamen dit verhaal min of meer. Helaas kunnen/willen ze mij niet van een installateursaccount voorzien. Positieve kant is dat ze beloofd hebben nogmaals naar mijn probleem te kijken. Wel balen dat ik voor uitbereidingen van het systeem dus sowieso aan hun vast zit.

• Romavami
@Hermarcel

Dat is dus precies wat ik ook schreef.

De installateur betrekt de DTU van de leverancier en krijgt er een installateursaccount bij. Er wordt dan ook een user-account aangemaakt. Als hij de installatie voor je maakt dan kan de installateur het account voor zichzelf houden en blijf je afhankelijk van hem.

Het installateursaccount is op basis van het registratienummer van de DTU. Daarom denk ik dat.

Anders is als je zelf de DTU koopt bij de leverancier zoals Solarchamp. Je krijgt dan een installateursaccount en een user-account bij het apparaat.

Dat is mijn ervaring.

[ Voor 9% gewijzigd door Romavami op 20-09-2023 15:09 ]

@Romavami Nee, dat is niet wat ik schreef: Een installateur heeft maar één installateursaccount waarmee hij alle installaties doet. Dus niet één installateursaccount per DTU.

Met één installateursaccount kun je een oneindig aantal installaties creëren en, per installatie, één of meer user accounts.

Solarchamp ziet jou (particulier) als zelf-installateur en creëert daarom een installateursaccount voor je. Ik weet niet wat Solarchamp (en de anderen) doen als een bedrijf een DTU bestelt. Ik kan me zo maar voorstellen dat ze maar één installateursaccount per bedrijf afgeven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Romavami
@Hermarcel

Duidelijk.

@silverball
Maar wat let je om contact op te nemen met Hoymiles met het verzoek om de DTU op jouw naam te zetten ?
Misschien zijn ze welwillend om username/password van die DTU terug te zetten. Jij bent immers de eigenaar van de DTU.

T 'is maar een idee

EU@hoymiles.zohodesk.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball

silverball

@Romavami

Hmm gek genoeg helemaal niet over nagedacht. Zal straks eens een mailtje opstellen.
Goed idee!

[ Voor 5% gewijzigd door silverball op 20-09-2023 16:44 ]

• mjjveldt
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:27
Overigens kan iedereen met een installateursaccount nieuwe organisaties en installateursaccounts aanmaken via global.hoymiles.com (en inloggen met het installateursaccount natuurlijk)

9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Romavami
Bij de HAT 8.0 wordt een voltage range van 170-600 volt aangegeven.

Pylontech Force H2 7.1 heeft een Battery system voltage Vdc van 192 volt

Waarom zouden deze dan niet compatible zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Zijn ze wel. Heb de bevestiging van Hoymiles. Ik zat ernaast. Ging van200v uit maar is 170.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romavami
Check. Dan zou dat mijn optie zijn.

Ben alleen benieuw of de 0% BTW volgend jaar ook nog doorgaat. Daar iets over gehoord ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Staat iig in Duitsland geen einddatum op. Het is ook geen vrijstelling van belasting, maar een 0% tarief.

Ik ga dan denk ik voor de 19 inch (PowerCube X1) versie met vooralsnog 4 modules icm de HYT12. Maar eerst die elektricien spreken zodat ik weet of het allemaal mag en kan.

[ Voor 45% gewijzigd door SkiFan op 22-09-2023 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romavami
In NL staat dat de 0% BTW in 2024 geëvalueerd wordt. Er staat niets over stopzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Ik heb er om eerlijk te zijn ook niets over gehoord. De overspanningsbeveiliging 1 zit erin, moet nog even op de fases geprikt worden. Nr 2 komt vandaag het zekeringenkastje voor de garage voor binnen.

[ Voor 20% gewijzigd door SkiFan op 22-09-2023 15:57 ]

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 10:29
Had hier gepost dat je ook Hombli smart sockets kunt gebruiken om je opbrengst te monitoren.
Echter blijkt nu dat je alleen de dagopbrengst in een getal kan zien en geen grafieken.
Hombli is gebaseerd op het Chinese Tuya. De app is de 2.0 versie daarvan.
Lidl en Action hebben ook dergelijke stekkers op Tuya.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Weet iemand waarom de EU-efficiency niet gespecificeerd is van de Hoymiles omvormers? Ze zeggen peak efficiency 96,5%, maar peak efficiency zegt mij niet zoveel over een heel jaar heen. Wat is de EU-efficiency Hoymiles?

[ Voor 12% gewijzigd door Dre op 23-09-2023 15:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k_ers
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:11
Even een vraag voor de gene met de ''DTU-WLite-S voor max 4 panelen'' Met een HMS-2000 omvormer. Bij mijn zwager 3X jinko panelen gelegd alleen:

Ligt het nou aan mij of is het lastig om de app te installeren.

Hebben via de s-miles installer app een account gemaakt, hierin de serial nummers van beide toegevoegd. Geprobeerd via de hotspot van de wifi DTU te verbinden, maar met geen mogelijkheid krijg ik hem verbonden.

Iemand de goude tip om mij opweg te helpen?. Of zou ik toch een installatie account moeten krijgen van solarchamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romavami
Kan iemand mij hiermee helpen.

Ik heb een windlastberekening nodig voor mijn panelen die op een plat dak liggen omgeving Nijmegen.

Het gaat om 9 panelen JASOLAR 460 Wp met een eigen gewicht van 25 kg en een afmeting van 211 x 105 cm. Ze liggen op een plat betonnen garagedak waar een betonnen rand omheen staat van 20 cm hoog. De hoek is 13 graden waardoor ze nauwelijks (10 cm) boven die rand uitkomen.

Het onderstel van alle 9 panelen is met elkaar verbonden en is dus 1 geheel. Hoeveel ballast is hier nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b_IXt3frCYpfjjHUXv3jfYR1794=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mLzxYn4v0cp3n71S5oLPp9eU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0jeEOHNymqhkpdYtC0IsgyOZnWc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Q17i7T9kQEGuTcMLZMfqqjO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:11
Ik heb het al!, installatie account nodig. Vanuit solarchamp gekregen
k_ers schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:00:
Even een vraag voor de gene met de ''DTU-WLite-S voor max 4 panelen'' Met een HMS-2000 omvormer. Bij mijn zwager 3X jinko panelen gelegd alleen:

Ligt het nou aan mij of is het lastig om de app te installeren.

Hebben via de s-miles installer app een account gemaakt, hierin de serial nummers van beide toegevoegd. Geprobeerd via de hotspot van de wifi DTU te verbinden, maar met geen mogelijkheid krijg ik hem verbonden.

Iemand de goude tip om mij opweg te helpen?. Of zou ik toch een installatie account moeten krijgen van solarchamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
Romavami schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 18:52:
Kan iemand mij hiermee helpen.

Ik heb een windlastberekening nodig voor mijn panelen die op een plat dak liggen omgeving Nijmegen.

Het gaat om 9 panelen JASOLAR 460 Wp met een eigen gewicht van 25 kg en een afmeting van 211 x 105 cm. Ze liggen op een plat betonnen garagedak waar een betonnen rand omheen staat van 20 cm hoog. De hoek is 13 graden waardoor ze nauwelijks (10 cm) boven die rand uitkomen.

Het onderstel van alle 9 panelen is met elkaar verbonden en is dus 1 geheel. Hoeveel ballast is hier nodig.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
daar zitten wel wat vragen achter, maar 13 graden is gelijk aan blubase connect. vragen die ik heb zijn vooral opstelling gerelateerdzoals is het 3x1, of dakjes, of 5x1 en 4x1? Mogelijk kan je iets met de balastcijfers van blubase connect? blubase zelf weegt qua eigen gewicht exclusief het paneel weinig.

aanrader is sowieso om de zijkant en achterkant dicht te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romavami
Het is 3 x 1 en dan drie rijtjes landscape achter elkaar op zuid.
De drie rijtjes zijn met elkaar verbonden en zo vormt het onderstel 1 geheel.
Tussen de rijtjes ruim 30 cm.

Ik heb momenteel 60 kg per paneel (totaal 540 kg) maar dat lijkt wel erg veel, of niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
blubase heeft inderdaad significant minder.

op een 3x1 landscape. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YXZBoaavas-gTODgMtvRPs3tQu8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mBVZ2nIOejc347QIDHudvssj.png?f=user_large

en op een 3x1 portrait
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nLW3ngllTUiUpEPgtSpRZSZk6NA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ey9veb7qsK18fPwEaxIXks4z.png?f=user_large

Maar dat is met dichte zijkant en achterkant.

• Romavami
Thanx, dan heb ik in ieder geval een leidraad.

• Romavami
Een tip voor diegenen die nog panelen gaan kopen.
Het loont echt de moeite om flink te zoeken op Internet.

Ik kom veel bedrijven tegen die voor een minimale afname van 6, 10 of 31 panelen echte bodemprijzen vragen.
Dat het BTW 0% tarief is helpt daarbij natuurlijk ook.

Als je ze zelf niet kan vinden, dan maar even een PB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romavami
Gisteren enkele panelen bijgelegd.

2 x 550 wp en 1 x 460 wp.
Waarom verschillende panelen ?
Vanuit optisch oogpunt moest ik 1 paneel JaSolar 460 wp bijleggen waarvan ik er al 12 had.
Die twee panelen van 550 wp heb ik gekozen om op de laatste ruimte op het plat dak deze zo goed mogelijk te benutten.

Deze 3 panelen op een nieuwe Hoymiles HMS 2000-4t aangesloten.
1 poort daarvan blijft onbenut (misschien nog iets voor de toekomst)

Bij de test na het aansluiten bleken de twee panelen van 550 wp het te doen. Tenminste; 1 ervan gaf na een half uurtje aan dat er 0 Watt uit kwam. Alles opnieuw opgestart maar met hetzelfde resultaat.

Deze HMS 2000 is mijn 4e.Hij is met een andere HMS 2000 in serie aangesloten.

Iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romavami
Aanvulling:

onder het tabblad "apparaten" krijg ik een "abnormal" van deze micro omvormer.

Het andere scherm van 550wp geeft wel een resultaat en dat betekent dat de HMS 2000 wel verbonden is met de DTU en dus gedeeltelijk werkt.

[ Voor 11% gewijzigd door Romavami op 07-10-2023 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Romavami Paneelstekkers verwisseld? Trunkkabel niet ok? Welke fout krijg je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romavami
Ik ben het dak op om de aansluitingen te controleren. Zoals je zegt kunnen er kabels verwisseld zijn. Ik heb zelf een paneelkabel verlengd. Daarbij zou het mogelijk zijn dat ik + en - heb verwisseld.
De Trunckkabel is OK.

Hier de melding van de 2000 met 2 panelen aangesloten nadat ik de kabels opnieuw in elkaar geklikt had.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qHbr9kK1a2kiECA8IKukFM83Az8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C2VFcr2ki0Vdhdp1cTmgMPZ7.jpg?f=fotoalbum_large

en hier de data van de twee aangesloten panelen. Die geven nu ongeveer hetzelfde als de andere panelen op de andere 2000.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O9RFTtOB4bXBdUgDFM5B-SQnzVo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QXGQdc0NPnaKsi9aP7IqHjQM.jpg?f=user_large

De volgende stap is nu om de derde plaat aan te sluiten op de 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romavami
Ik heb twee stuks 550 wp liggen. Die zijn toch ruim binnen de input voltage van de 2000 (60 volt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romavami
Het is opgelost.
De drie nieuwe platen werken nu.
Het enige wat ik gedaan heb is de aansluiting van één plaat met een halve meter verlengen zodat er minder spanning op de kabel staat.

En ik heb alle aansluitingen die die groep opnieuw vastgeklikt. Maakt dus kennelijk toch wel wat uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romavami
Vreemd is dat de nieuwste 2000 wel in de apparatenlijst een "Abnormal" blijf geven.
Die ga ik eens even bij de helpdesk van hoymiles leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Romavami Heb je via de app/website aangegeven dat er maar drie panelen aangesloten zijn? Dus dat je de alarmmeldingen voor de ongebruikte poort hebt uitgezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romavami
Ik wist niet dat je die poort uit kan zetten. Ik moet gaan zoeken op de site.

Vreemd is dat die 4e HMS2000 volgens mij minder presteert.
Op de andere HMS2000 hangen elk 4 panelen van 460 Wp
Op de 4e hangt in totaal 1560 Wp en blijft 1 poort vrij.

Ook zie ik in de grafiek dat de inverter met nummer 101 rond 14.00 uur korte tijd uitgevallen was.
Vreemd toch ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wHHAspfRS8a65ZIHeT2asceArs0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iAwEcVjuijRsLh6ENuTeFpgJ.jpg?f=user_large

Terwijl je in de volgende grafiek die dip niet ziet. (is de grafiek van die 4e inverter)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ujtfiwZPI1BQ7b0nFxHHkrZz9w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5ZOyNDBfOcBuQFUr96PwKkp2.jpg?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door Romavami op 09-10-2023 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jur!
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19-09 09:23
Romavami schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:35:
Ik wist niet dat je die poort uit kan zetten. Ik moet gaan zoeken op de site.

Vreemd is dat die 4e HMS2000 volgens mij minder presteert.
Op de andere HMS2000 hangen elk 4 panelen van 460 Wp
Op de 4e hangt in totaal 1560 Wp en blijft 1 poort vrij.

Ook zie ik in de grafiek dat de inverter met nummer 101 rond 14.00 uur korte tijd uitgevallen was.
Vreemd toch ?

[Afbeelding]
Vorige week mijn hoymiles installatie in de lucht gebracht en ik had dit probleem ook bij een van de omvormers.

Ik had nog geen Grid profiel in de micro omvormers geladen, waardoor het voltage van de omvormer boven de 250V kwam.

Je kan in die grafiek ook het voltage zichtbaar maken toch, misschien dat even controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romavami
@jur!

Dat gaat mij even boven mijn pet.
Wat is een grid-profiel en waar moet ik dat in de omvormers laden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romavami
Ik heb het gevonden in het menu O&M.

Maar als ik het grid profiel wil bekijken krijg ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N0NJeC76eJO_yDVeCwd7Vat3tQ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vq7gjNiNOnWURlGH5phsyBV4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jur!
Romavami schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:07:
@jur!

Dat gaat mij even boven mijn pet.
Wat is een grid-profiel en waar moet ik dat in de omvormers laden ?
In Plant, navigeren naar devices:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JGWdOgQwzWkti72Ui_nP6G8QjQM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gfKcTBCRoZFtvVlSF1mRFS10.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/khNtr5H3xzoX6XSxjJrPyjg_t_w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T6iOZgeXp3HXuNCYQLqvaDHU.png?f=fotoalbum_large

Bij mij was Grid Profile Ver. leeg, hier moest ik nog een Grid profiel laden.
Dit doe je door in de rij van de micro omvormer op de sleutel te klikken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2g83D_WPcoo9hP4OukgASPUwvHw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gSVlYxipWnfoM3rrRQM7BtHq.png?f=fotoalbum_large

In dit menu kies je dan Grid Profiel Update, selecteer het NL_NEN grid profiel en op submit.
Na het laden van het grid profiel in de micro omvormer moet je View Grid Profile drukken, zodat de DTU deze gegevens ophaalt en dit correct weergeeft in de devices page.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romavami
OK thanx. Ik ga er mee aan de slag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Romavami
Ik heb gevonden waar je een niet gebruikte poort kan deactiveren. Of eigenlijk zet je het alarm op die poort uit.
Toen ik dat gedaan had veranderde ook de status van de 2000 van -Abnormal- naar -Online-

Ik heb het gevonden onder -apparaten-, het sleuteltje achter de desbetreffende Micro en dan in het menu naar -Schild Alarm-.

Ik heb na twee dagen nog geen antwoord van Hoymiles.....

@jur! je bent sneller (beter) dan de helpdesk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jur!
Romavami schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 10:06:
Ik heb gevonden waar je een niet gebruikte poort kan deactiveren. Of eigenlijk zet je het alarm op die poort uit.
Toen ik dat gedaan had veranderde ook de status van de 2000 van -Abnormal- naar -Online-

Ik heb het gevonden onder -apparaten-, het sleuteltje achter de desbetreffende Micro en dan in het menu naar -Schild Alarm-.

Ik heb na twee dagen nog geen antwoord van Hoymiles.....

@jur! je bent sneller (beter) dan de helpdesk.
Stond er bij jouw omvormers ook geen grid profiel ingesteld?
Is het reeds gelukt om het grid profiel correct in te stellen voor je omvormers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo78
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 13-03 19:22
Bij mij is het veld grid profiel ook leeg.... is dit een probleem ?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jur!
ivo78 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 16:22:
Bij mij is het veld grid profiel ook leeg.... is dit een probleem ?

Alvast bedankt.
In mijn geval resulteerde het dat een omvormer zich zelf uitschakelde omdat deze boven de 250v kwam.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T0_n9I_q3mcs8VzEeFiH-Mdq8_8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BXvIWxFWxNwSH872cg4ABOnW.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb meerdere hoymiles omvormers verdeeld over 3 fasen en er was er dus maar 1 die zichzelf had uitgeschakeld door een te hoge spanning. Dat vond ik zeer vreemd want dan zou ik verwachten dat alle omvormers op die specifieke fase hier last van zouden moeten hebben. Vandaar de hoymiles support website geraadpleegd totdat ik de manual van het grid profile tegenkwam.

Met een grid profile zorg je ervoor dat de omvormers zich gedragen volgens een bepaalde standaard. In Nederland wordt de NEN standaard toegepast. Dit zegt de hoymiles manual over grid profile:
How to understand Hoymiles grid profile?
The grid profile contains all the requirements for specific standard, which are for PV
inverters for the injection of electric power through a PV installation into the grid
Hier nog de volledige manual:

https://www.hoymiles.com/...Gen-Grid-Profile-V1.2.pdf

Dus ja ik weet niet of het kwaad kan.. gelukkig had in mijn geval de Hoymiles omvormer zichzelf uitgeschakeld iets boven de 250V, maar dat zijn spanningen die ook niet al te best zijn voor je overige apparaten in je huishouden. Na het laden van het NL NEN grid profiel heb ik deze hoge voltages niet meer gezien.

Edit: zie foto hieronder, omvormer blijft nu netjes onder 250V grens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/en9hTpOLfGnXdDGM2-GOArodaxk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XUQvoCStzKc802dyGkfWYhVl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door jur! op 10-10-2023 17:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjjveldt
Denk dat het toeval is geweest dat je geen spanningen meer gezien hebt boven de 250 volt.

In principe mag de netspanning in Nederland 253 volt zijn, voordat de omvormers uitschakelen. (En dat regelt het grid profile). De gridprofile zorgt ervoor dat de omvormer zich aan de regels houdt van Nederland dus
uitschakelen boven 253v, frequentie binnen de juiste marges, wanneer na overvoltage of undervoltage weer mag worden verbonden met het net, anti islanding soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo78
Bedankt voor u uitgebreide antwoord.... mijn omvormers zijn tot dus ver nooit uitgeschakeld.

Toch vindt ik het wel vreemd waarom de installateur de grid profielen niet heeft ingevuld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romavami
Ik had bij de helpdesk de vraag gesteld over het alarm dat ik kreeg op een niet gebruikte ingang van de 2000.

Het antwoord op die vraag had ik al gekregen van @jur! en het antwoord van de helpdesk was hetzelfde.

Wat mij wel opviel is dat de techneut vanuit China even in mijn account had gekeken. Ik heb 1 micro omvormer nog niet in gebruik en dat levert natuurlijk ook een alarm op. Hij had dit gezien en maakte er een opmerking over.

Hoymiles kan dus wel degelijk meekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jur!
ivo78 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 17:58:
Bedankt voor u uitgebreide antwoord.... mijn omvormers zijn tot dus ver nooit uitgeschakeld.

Toch vindt ik het wel vreemd waarom de installateur de grid profielen niet heeft ingevuld?
Dat is inderdaad wel vreemd, heeft je installateur je de rechten gegeven om je installatie te beheren of heb je enkel een end-user account?

Misschien zit er wel al een pre-defined grid profile in je omvormers, dan moet je even de functie View grid profile uitvoeren.

Als er geen grid profiel is geladen in de omvormers zou ik dit toch even aankaarten bij de installateur. Zeker omdat je het werk niet zelf hebt uitgevoerd maar door een installateur hebt laten uitvoeren.
Ieder installatiebedrijf valt onder de Arbowet en dan zijn de NEN 1010 en NEN 3140 van toepassing.
Ik weet niet of je omvormers zonder NEN_NL grid profiel voldoen aan de NEN normering, dit zou ik zeker navragen bij je installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romavami
@jur!

Ik woon net over de grens in Duitsland dus daar gelden andere regels.
Ik heb zowel het installateurs account als de end-user omdat ik de installatie zelf gemaakt heb.

Onder netprofiel beheer vind ik de volgende profielen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xLlBrleeVM72gu4BNSHtwohtwvU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/965oXBiyvvFFqlmJV94vwWIt.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de micro inverters in NL gekocht dus mag ik er vanuit gaan dat er NL profielen in zitten.

Is het logisch om het nieuwste DE profiel te laden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romavami
In het Duitse centificaat van mijn Hoymiles HMS 2000 staat dat de toelating gebeurt op basis van VDE-AR-N-4105:2018.

Dan lijkt mij dat dit grid profiel ingeladen moet worden. Of zit ik er naast ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Ik moet zeggen dat ik de monitoring van hoymiles niet super vind, hoewel dit ook mijn enige ervaring is met pv omvormers.

Ik krijg maximaal elke 5 minuten data in de DTU vanaf de omvormers, dit kan ik weer uitlezen met de API van hoymiles. Op deze manier kan ik het in HA zetten en uploaden op PV-output.

Helaas is alle data via deze API op DTU niveau en niet per omvormer. Als ik dus mijn extra orientatie omzet op hoymiles, wat wel de bedoeling is, kan ik niet specifiek per oriëntatie monitoren dus moet ik eigenlijk nog zelf ergens twee energiemeters kwijt.

Daarnaast is het wel een beetje balen dat ik bij een DIY installatie geen instellingen kan aanpassen op het DTU, maar dit is blijkbaar een keuze vanuit mijn leverancier om geen installateursaccount te verstrekken. Ik heb al aan hoymiles gevraagd of ze dit willen aanpassen, want ik ga nog een omvormer wisselen.

Maar de omvormers zelf voelen degelijk aan en zijn goed geprijsd dus geen man overboord. Ook is het wel fijn dat ik in de hoymiles cloud wel kan zien wat elke omvormer/ zonnepaneel doet.

[ Voor 9% gewijzigd door silverball op 12-10-2023 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Romavami
@silverball

Mail eens met Jackson Zhang van de Hoymiles helpdesk.

Zoals je in de mail aan mij kan zien wil hij graag communiceren in het Nederlands.
Misschien dat hij het installateursaccount om kan zetten naar jouw naam OF een heel nieuw account maken en de oude wissen.

Niet geschoten is altijd mis.

Hier de mail aan mij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yDwMY-py7nrKZHgwYuI4h16f4NA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gPSGaBklLamBvv1XziAWtQFb.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jur!
Romavami schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:14:
@jur!

Ik woon net over de grens in Duitsland dus daar gelden andere regels.
Ik heb zowel het installateurs account als de end-user omdat ik de installatie zelf gemaakt heb.

Onder netprofiel beheer vind ik de volgende profielen:

[Afbeelding]

Ik heb de micro inverters in NL gekocht dus mag ik er vanuit gaan dat er NL profielen in zitten.

Is het logisch om het nieuwste DE profiel te laden ?
In de manual staat het volgende:
For PV system installations in many countries around the world, the grid profiles are
preset at the factory, and generally do not need to be adjusted.
However, if these grid profiles cannot
meet the local regulations, you need to set a specific grid profile on the platform and then
send to the microinverters.
Ik heb mijn omvormers bij solar-bouwmarkt gekocht, maar deze kwamen ook zonder grid profiel. Dus er was vanuit de fabriek geen NL grid profile geladen.

De DTU weet blijkbaar wel in welk land deze actief is, want onder "Grid profile update" kon ik enkel de NL_NEN selecteren en zag ik dus niet de Duitse grid profile opties zoals jij nu ziet.

Het lijkt erop dat je daar het juiste grid profile hebt geselecteerd, maar om het zeker te weten misschien even hoymiles support raadplegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romavami
@jur!

Ik had die optie ook gevonden. Bij de grid-profile update in mijn situatie wordt dus standaard die VDE-AR-N-4105: 2018 aangeboden. Ik heb die nu in allevier de Hoymiles geladen.
Er was trouwens standaard geen profiel geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
silverball schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:56:
Ik moet zeggen dat ik de monitoring van hoymiles niet super vind, hoewel dit ook mijn enige ervaring is met pv omvormers.

Ik krijg maximaal elke 5 minuten data in de DTU vanaf de omvormers, dit kan ik weer uitlezen met de API van hoymiles. Op deze manier kan ik het in HA zetten en uploaden op PV-output.

Helaas is alle data via deze API op DTU niveau en niet per omvormer. Als ik dus mijn extra orientatie omzet op hoymiles, wat wel de bedoeling is, kan ik niet specifiek per oriëntatie monitoren dus moet ik eigenlijk nog zelf ergens twee energiemeters kwijt.

Daarnaast is het wel een beetje balen dat ik bij een DIY installatie geen instellingen kan aanpassen op het DTU, maar dit is blijkbaar een keuze vanuit mijn leverancier om geen installateursaccount te verstrekken. Ik heb al aan hoymiles gevraagd of ze dit willen aanpassen, want ik ga nog een omvormer wisselen.

Maar de omvormers zelf voelen degelijk aan en zijn goed geprijsd dus geen man overboord. Ook is het wel fijn dat ik in de hoymiles cloud wel kan zien wat elke omvormer/ zonnepaneel doet.
OpenDTU is nog een oplossing om zonder
installateursaccount instellingen te wijzigen.

En ook om op omvormer en zelfs paneel niveau data te ontsluiten zonder cloud

[ Voor 3% gewijzigd door mjjveldt op 12-10-2023 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

mjjveldt schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:53:
[...]

OpenDTU is nog een oplossing om zonder
installateursaccount instellingen te wijzigen.

En ook om op omvormer en zelfs paneel niveau data te ontsluiten zonder cloud
Ja klopt, maar 'helaas' heb ik al een DTU-pro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjjveldt
silverball schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:59:
[...]

Ja klopt, maar 'helaas' heb ik al een DTU-pro.
ik ook, maar die is ook nodig voor aanpassen gridprofiel en updates van de omvormers. dat kan nog niet met opendtu.

leuk tweakhobbyprojectje in het weekend :9, maar ja voelt wel zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo78
@jur!

Ik heb helaas geen installateurs accound.

De installateur zei dat dat niet is toegestaan voor gebruikers.

Ik vind dit een vreemde Gang van zaken gezien het mijn systeem is.... maar goed ik dacht kan de installateur maar beter te vriend houden.

Dit is helaas niet gelukt.

Is er een manier om aan een installateurs account te komen zodat ik het grid profiel kan aanpassen.

Wederom bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo78
Even ter aanvulling ik heb dus geen beheers rechten. Kan dit wel als end user ?

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Als ze goed werken, zou ik me daar geen moment om druk maken, je hebt VDE4105 profielen. Dat zijn Duitse profielen. Bovendien zijn de NL en DE profielen volgens mij qua voltage identiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jur!
@ivo78

Ik kan me wel voorstellen, dat de installateur je nu niet zomaar een account geeft.
Jouw solar plant is nu onder beheer van de installateur.

De installateur zal op zijn dashboard alle installaties zien die hij heeft aangelegd en kan deze vanuit daar dan ook beheren/monitoren.

Waarschijnlijk heb je ook garantie op de installatie gekregen, daarvoor zal het mogelijk een vereiste zijn dat de installateur jouw installatie moet kunnen monitoren.

Een kennis met APS systems micro omvormers, werd proactief benaderd omdat zijn installatie ook is aangelegd door een installateur. De monitoring van de installateur gaf aan dat een van zijn zonnepanelen niet meer correct functioneerde.

Deze is dan onder garantie door de installateur kosteloos vervangen, er zijn dus ook voordelen dat je installatie onder beheer is door een erkend installateur.

Uiteindelijk ben je toch eigenaar van je solar plant, dus als je echt volledige toegang wil tot je hoymiles solar plant zou je kunnen kijken of je contact kan opnemen met Hoymiles support en vragen of ze je solar plant onder je eigen account willen hangen.

Maar goed de vraag is wil je dat, als het er in resulteert dat je geen beroep meer kan doen op je garantie. Misschien zou je sowieso een support aanvraag bij hoymiles kunnen indienen, of het correct is dat je installateur geen grid profiel heeft ingesteld.

Indien hoymiles aangeeft, dat het een vereiste is kun je dit terugkoppelen naar je installateur. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je installateur hier niet op zou acteren, als de fabrikant van de apparatuur het adviseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo78
Bedankt voor wederom dit zeer uitvoerige antwoord.

Zou het niet kunnen dat met een grid profiel alles slechter gaat werken? Ik heb nu namelijk nergens problemen mee.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jur!
ivo78 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:23:
Bedankt voor wederom dit zeer uitvoerige antwoord.

Zou het niet kunnen dat met een grid profiel alles slechter gaat werken? Ik heb nu namelijk nergens problemen mee.

Alvast bedankt
Groot kans, dat je installatie minder gaat presteren met een grid profiel.
Kan me voorstellen dat een dergelijk grid profiel wat safety features heeft ingebouwd, die het e.e.a. limiteren.

Aan andere kant zie de reactie van Romavami:
In het Duitse centificaat van mijn Hoymiles HMS 2000 staat dat de toelating gebeurt op basis van VDE-AR-N-4105:2018.
Fabrikanten moeten gedurende certificering aantonen dat ze voldoen aan de geldende standaarden anders mogen die omvormers niet terugleveren op de grid.

Als iedereen maar luk raak omvormers gaat installeren die niet voldoen aan de geldende normering, kun je er op wachten dat dit in de toekomst helemaal mis gaat en dat alles gereguleerd gaat worden.

Misschien wat andere discussie, maar dergelijke zaken zie je nu ook gebeuren bij enphase. Installateurs / DIY'ers die denken het Q-relais uit te kunnen sparen. Vervolgens worden er werkzaamheden uitgevoerd door netbeheerder in de straat en die monteur krijgt een optater omdat de enphase omvormers gewoon blijven terugleveren zonder te checken of er netspanning is op de grid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
jur! schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:12:
[...]

Groot kans, dat je installatie minder gaat presteren met een grid profiel.
Kan me voorstellen dat een dergelijk grid profiel wat safety features heeft ingebouwd, die het e.e.a. limiteren.

Aan andere kant zie de reactie van Romavami:

[...]

Fabrikanten moeten gedurende certificering aantonen dat ze voldoen aan de geldende standaarden anders mogen die omvormers niet terugleveren op de grid.

Als iedereen maar luk raak omvormers gaat installeren die niet voldoen aan de geldende normering, kun je er op wachten dat dit in de toekomst helemaal mis gaat en dat alles gereguleerd gaat worden.

Misschien wat andere discussie, maar dergelijke zaken zie je nu ook gebeuren bij enphase. Installateurs / DIY'ers die denken het Q-relais uit te kunnen sparen. Vervolgens worden er werkzaamheden uitgevoerd door netbeheerder in de straat en die monteur krijgt een optater omdat de enphase omvormers gewoon blijven terugleveren zonder te checken of er netspanning is op de grid.
Het is allemaal afhankelijk van de definitie minder presteren.
Is dat minder energie opleveren?
- waarschijnlijk niet, want zonder grid profiel werken ze ook met veiligheidsmarges etc. Maar het kan zijn dat als je op de grenzen zit van wat het electriciteitsnet aankan (denk aan hoog voltage / afwijkende frequentie). Dan kan het zijn dat de omvormers uitschakelen voor de veiligheid. Wat als voordeel heeft dat het electriciteitsnet binnenshuis ook binnen de afgesproken normen blijft en eigen apparatuur ook niet stuk gaat.

Het vervangen van een vaatwasser, computer of WTW-module is een stuk prijziger dan de paar euro stroom die je misschien mist omdat de omvormers zich aan de geldende norm houden.

Daarnaast verwacht ik eigenlijk wel dat de omvormers ook voor de verzekering aan de geldende normen moeten voldoen, en dat doen ze alleen met het correcte gridprofiel.

Mijn advies is dus altijd:
- juiste gridprofiel laden.
- niet zelf aan het gridprofiel rommelen.
- problemen zoals uitvallende omvormers aanpakken bij de oorzaak (en dat is niet het gridprofiel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

jur! schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:12:
[...]

Dat is niet waar, ook zonder q relais schakelen ze gewoon af stoppen ze met leveren.. enigste die door kunnen draaien zijn iq8 serie maar niet zonder een hoop extra onderdelen zodat het grid wordt losgekoppeld..

Enphase ->zie grote enphase topic.

[ Voor 4% gewijzigd door JWT op 15-10-2023 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jur!
JWT schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:20:
[...]

Dat is niet waar, ook zonder q relais schakelen ze gewoon af.. enigste die door kunnen draaien zijn iq8 serie maar niet zonder een hoop extra onderdelen zodat het grid wordt losgekoppeld..
Wat is niet waar?

Je installatie voldoet gewoon niet aan de norm zonder q-relais, omdat een mechanische scheiding een vereiste is.

Ze schakelen dus helemaal niet af.. er schakelt namelijk niks want er zit geen relais in die enphase omvormers.

Hoymiles omvormers hebben overigens wel een mechanische beveiliging in de omvormer zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo78
Ik heb jullie advies opgevolgd en de installateur gevraagd of die het aan wil passen.

Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romavami
Onder het tabblad -apparaten- kan je naderhand zien of er een grid-profiel is ingeladen.

Bij mij gaf hij geen grid-profiel aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FxReEdzdDUoovy-Tu1ONe3mTj_g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i47KXixCbnJQ4jUjYGwreKth.jpg?f=fotoalbum_large

en na het inladen zag het er zo uit;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jKvHI7OGQJGH_wB8OZCC4Gz_hLM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/STNUzSFOeRKNHFXmYMbaAaY6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plukenergie
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 11-08 19:39
Ik heb volgende configuratie:

2 x Hoymiles HMS-2000-4T en 8 zonnepanelen
1 x Hoymiles DTU Pro-S
1 x Eastron SDM-220 Modbus (kWh meter)

Ik krijg voor de stroom die richting het (plaatselijk) NET gaat geen vergoeding (voorheen hier een camping).

Mijn vraag: iemand een idee hoe ik goedkoop het overschot aan stroom kan opslaan met een bestaande batterij met lader (of zelfbouw indien niet te complex)?

Alvast bedankt en sorry indien die vraag hier aan gesteld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romavami
@Plukenergie

Ik heb zelf ook veel onderzoek gedaan naar welke batterij bij de Hoymiles 2000 past.

In tegenstelling tot het systeem waar alle panelen op 1 omvormer hangen, komt er uit de Hoymiles direct 230 volt en dat sla je niet even op in een batterij.

Je hebt dus een apparaat nodig wat die 230 volt omzet naar een laadstroom die dan weer naar een batterij kan, maar ook vanuit de batterij weer om kan zetten naar 230 volt.

Hoymiles komt dit najaar (veel modellen zijn er al) met hybride omvormers die via de generator ingang aangesloten kunnen worden op de HMS 2000. Het gaat hier om de HYS en HAS (single phase) en de HYT en HAT (three phase). Deze kunnen omgaan met een hoog-volt batterij systeem zoals de Pylontech Force H2.

De datasheets van de hybride omvormers zijn te vinden op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plukenergie
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 11-08 19:39
Het moet toch mogelijk zijn om met een bestaande configuratie de fluctuerende stroom die in de verkeerde richting gaat (NET) naar een batterij te sturen? Heeft niemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke26
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:33
@Plukenergie en @Romavami

Wellicht is de Zendure SolarFlow iets voor jullie? Die plaats je tussen zonnepaneel in micro omvormer.
Met "nulleinspeisung" zoals dat in het Duits heet (alleen opwekken voor eigen gebruik en niet terugleveren) kun je wat jij wilt bereiken i.c.m. een Shelly energiemeter middels de "Smart CT" modus.

Zelf geen ervaring met dit systeem en volgens mij is het ook nog erg nieuw, maar het ziet eruit als een interessant concept. Het schijnt wel dat de firmware nog behoorlijk in ontwikkeling is. Zag het langskomen op de OpenDTU discord.

https://zendure.de/products/solarflow

https://www.energiemagazi...balkonkraftwerk-speicher/

In aanvulling op hierboven: Ze hebben zo te zien ook een Engelse / EU website, maar ook die lijkt zich vooralsnog vooral op de Duitse markt te richten: https://eu.zendure.com/products/solarflow

[ Voor 27% gewijzigd door ikke26 op 17-10-2023 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
En in aanvulling op bovenstaande:
Sessie zou ook een mooie oplossing kunnen zijn:
Het Sessy thuisaccu verzameltopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romavami
@ikke26
De Zendure oplossing is maar voor 2 panelen. De Zendure laadregelaar wordt tussen 2 panelen van max 800 - 1000 watt totaal geschakeld. Er kunnen maximaal 3,8 Kw aan batterijen aangesloten worden. Het systeem is compatible met Hoymiles 800.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WFtgMGdXS5P6cCgvHumSf-eiRmA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/M625MiwLhEhuwjp0Gfb0BCMQ.jpg?f=user_large
Pagina: 1 ... 18 ... 30 Laatste