Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathiasc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:42
zijn er mensen met ervaring met volgende batterij/merk:

https://www.basengreen.co...ted-battery-pack-lifepo4/

je kan deze preassembled bestellen voor 1570€ momenteel. ik heb het via de chat nagevraagd en het zijn eve MB 314ah cellen. of zijn er betere/andere alternatieven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:20

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

@mathiasc
Geen ervaring maar heb wel even gekeken voor je.
Ondanks de nette prijs (al vraag ik me af of jouw prijs inclusief verzenden is) zou ik deze persoonlijk overslaan.
Kan zo snel niet zien welk BMS er wordt gebruikt maar de allergrootste NONO is dat de Eve Cellen liggend worden geinstalleert en dat wordt expliciet afgeraden door EVE (zoek even terug in dit topic is recent nog veel over geschreven).

Kortom ik zou deze aan mij voorbij latengaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SGbcEDm6_SuxMNMVyZrlkMpFHgk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m7ag1UGyhiRNKLYE2y4CY8WF.png?f=fotoalbum_large

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathiasc
cyclone schreef op maandag 22 september 2025 @ 10:28:
@mathiasc
Geen ervaring maar heb wel even gekeken voor je.
Ondanks de nette prijs (al vraag ik me af of jouw prijs inclusief verzenden is) zou ik deze persoonlijk overslaan.
Kan zo snel niet zien welk BMS er wordt gebruikt maar de allergrootste NONO is dat de Eve Cellen liggend worden geinstalleert en dat wordt expliciet afgeraden door EVE (zoek even terug in dit topic is recent nog veel over geschreven).

Kortom ik zou deze aan mij voorbij latengaan.

[Afbeelding]
bedankt hiervoor, had ik onderdaad ook al gezien, echter is het zo dat ik de pack kan laten liggen, zodat de cellen rechtop staan. (in een 19" rack)

EDIT: net even nagevraagd, het is hun eigen BMS, dus geen JK bms oid.

[ Voor 3% gewijzigd door mathiasc op 22-09-2025 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathiasc
als ik een DIY kit bekijk, lijkt dit me wat te zijn? hier ervaringen mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Uzc4pKVuRX2EuMg06UBxico3zY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KN8MXCCOx8wcIFpA7TSMEi7z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:03
mathiasc schreef op maandag 22 september 2025 @ 10:37:
[...]

bedankt hiervoor, had ik onderdaad ook al gezien, echter is het zo dat ik de pack kan laten liggen, zodat de cellen rechtop staan. (in een 19" rack)

Ik heb de discussie m.b.t. liggende vs staande cellen ook gezien. Was het nu zo dat dat ontraden wordt voor alle prismatische (EVE) cellen? Ik begrijp dat dit afhankelijk is van het type en de specificaties van de cell? Ik begrijp dat er vloeibaar elekrolyt gebruikt kan worden maar ook gel elektrolyt, en dat het dus afhangt van het type elektroliet of het veilig is om de cellen liggend to monteren. Ik begrijp dat solid state elktrolyt er ook zit aan te komen.

Nu staat Basengreen niet direct bekend als kwalitatief beste leverancier, maar zo in de fout gaan en een inherent onveilig product afleveren zou wel heel slordig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

mathiasc schreef op maandag 22 september 2025 @ 10:21:
zijn er mensen met ervaring met volgende batterij/merk: ... of zijn er betere/andere alternatieven?
Die Basen Green BR-OW ook wel BR-OW-LV batterij weer je naar verwijst, bestaat in vijf uitvoeringen volgens de handleiding.

Positief is dat 1 van die 5 uitvoeringen een MCB (Basen noemt het een "air breaker"), die met de blauwe hendel, heeft die voorzien lijkt van een auxiliary release:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wvRtkforAcSleTU1Dc5QQ3IqjJo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/iWTDVYqlOT3iGRZiC9PyT6mo.png?f=user_large
Als dat goed is uitgevoerd, dan schakelt in een foutsituatie niet alleen de MOSFET's van het BMS om de verbinding te verbreken, én wordt ook deze MCB aangesproken/verbroken. Zo vermoed ik dat Basengreen dit nodig heeft om aan het (TüV op de afbeelding) IEC 62619 certificaat te komen (certificaat is weer eens niet te vinden bij de downloads). Er is een Japans IEC62619 certificaat voor model BR-OW-LV 15.36KWH.

Gobel Power heeft ook nog 2 modellen met Japans IEC-62619 certificaat: GP-SR1-PC314 (2025) en GP-SR1-PC200 (2023). In de webshop verkocht als duurder premium model t.o.v. standaard model met dezelfde aanduiding, het verschil is dat premium met 10 jaar garantie komt.

[ Voor 18% gewijzigd door cj1 op 23-09-2025 12:01 . Reden: Japans certificaat + link; Gobel Power toegevoegd ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathiasc
cj1 schreef op maandag 22 september 2025 @ 13:12:
[...]

Die Basen Green BR-OW ook wel BR-OW-LV batterij weer je naar verwijst, bestaat in vijf uitvoeringen volgens de handleiding.

Positief is dat 1 van die 5 uitvoeringen een MCB (Basen noemt het een "air breaker"), die met de blauwe hendel, heeft die voorzien lijkt van een auxiliary release:
[Afbeelding]
Als dat goed is uitgevoerd, dan schakelt in een foutsituatie niet alleen de MOSFET's van het BMS om de verbinding te verbreken, én wordt ook deze MCB aangesproken/verbroken. Zo vermoed ik dat Basengreen dit nodig heeft om aan het (TüV op de afbeelding) IEC 62619 certificaat te komen (certificaat is weer eens niet te vinden bij de downloads).
bedankt om dit zo in detail te onderzoeken! echter door het feit dat men hun eigen BMS gebruikt schrikt me dat wat af. Op zich garanderen ze ook compatibiliteit met diverse merken (deye in mijn geval), echter ga ik toch liever voor iets meer "universeel" als JK,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:20

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

@mathiasc denk dat je met een standaard Yixiang V2 doosje goedkoper uit bent en je celletjes lekker bij NKON halen.
Zeker als je je doos als 19" doos plat wilt leggen is dat een oplossing die hier in dit topic al talloze malen gebouwd. Maar dat heb je natuurlijk allang al gelezen voor je jouw vragen stelde toch ?

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:22
mathiasc schreef op maandag 22 september 2025 @ 10:37:
[...]

Bestel eventueel de 'lege' kast (met JK v19 BMS) rechtstreeks van de fabrikant hier: https://www.alibaba.com/p...BMS-V2_1601415057266.html snel en beveiligd betalen met je cc
Ik had 2 besteld en in 2 dagen geleverd, de cellen Eve MB31 bij Nkon besteld, vaak niet op voorraad en variabele prijs maar wel met de verplichte garantie.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Batilan schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:34:
[...]

Ik heb de discussie m.b.t. liggende vs staande cellen ook gezien. Was het nu zo dat dat ontraden wordt voor alle prismatische (EVE) cellen? Ik begrijp dat dit afhankelijk is van het type en de specificaties van de cell? Ik begrijp dat er vloeibaar elekrolyt gebruikt kan worden maar ook gel elektrolyt, en dat het dus afhangt van het type elektroliet of het veilig is om de cellen liggend to monteren. Ik begrijp dat solid state elktrolyt er ook zit aan te komen.

Nu staat Basengreen niet direct bekend als kwalitatief beste leverancier, maar zo in de fout gaan en een inherent onveilig product afleveren zou wel heel slordig zijn.
Het staat alleen in de MB31 spec sheet, als je de MB30 neemt kan het of de LF280K die zijn gelijkwaardig met de MB31, en ik zou me er sowieso niet zo druk om maken, er zijn verschillende bekende die zeggen dat het niks uit maakt, zolang je ze maar een paar keer laad en ontlaad voordat je ze installeert.

ik heb hier denk een stuk of 400 cellen die plat liggen en nergens kast van ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Slux op 22-09-2025 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:38
Slux schreef op maandag 22 september 2025 @ 17:58:
[...]

Het staat alleen in de MB31 spec sheet, als je de MB30 neemt kan het of de LF280K die zijn gelijkwaardig met de MB31, en ik zou me er sowieso niet zo druk om maken, er zijn verschillende bekende die zeggen dat het niks uit maakt, zolang je ze maar een paar keer laad en ontlaad voordat je ze installeert.

Heb jij ergens een setup van 375kWh :o ?

Als je ergens daar wat pics van hebt, graag :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
HyperBart schreef op maandag 22 september 2025 @ 18:25:
[...]

Heb jij ergens een setup van 375kWh :o ?

Als je ergens daar wat pics van hebt, graag :D
Nee ik heb thuis maar een setupje van 64kWh, is prima voor ons gebruik.
Maar ik heb een aantal sloepjes en andere boten die ik verhuur waar ze inzitten, ze liggen in koffers zodat we ze makkelijk kunnen wisselen, al ruim een jaar zonder enig probleem.
Laatst nog een setje wat al ruim een jaar intensief gebruikt is door een werkboot getest, elke cel is nog als nieuw. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:18
Slux schreef op maandag 22 september 2025 @ 19:08:
[...]

Maar ik heb een aantal sloepjes en andere boten die ik verhuur waar ze inzitten, ze liggen in koffers zodat we ze makkelijk kunnen wisselen, al ruim een jaar zonder enig probleem.
Laatst nog een setje wat al ruim een jaar intensief gebruikt is door een werkboot getest, elke cel is nog als nieuw. d:)b
Ik heb ze al vier jaar plat liggen in mijn camper, dus maak je maar geen zorgen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teka1
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22-09 20:34
mathiasc schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:30:
als ik een DIY kit bekijk, lijkt dit me wat te zijn? hier ervaringen mee?

[Afbeelding]
Toevallig heb ik de Gobel V3 DIY liggen (met V19 JK BMS). Helaas nog niet gebruikt.
Ik heb bij Gobel de kist en 16 cellen besteld. Helaas bleek bij levering een drietal cellen beschadigd, en beschadigde cellen gebruiken lokte mij niet aan...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IoSka_FAzwywS3nty1nS-EZSJEU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zu1lYAKlAWiPUDGMsIPvrXFj.jpg?f=fotoalbum_large

Gelukkig heb ik drie vervangende gekregen, je raad het nooit (overduidelijk) transportschade. De doos was opengereten en de cellen hadden alle drie een dikke deuk :(
Ik wacht nu op de nieuwe cellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CBiS4TL5S0JCPA5eAmRQnoB9Iqk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MGY3F6kOBV0bHXmZgFFv5bak.jpg?f=fotoalbum_large

Ik moet zeggen via WhatsApp is op zich best goed contact te krijgen met Gobel en ze zijn welwillend om te helpen, alleen duurt even voordat je daadwerkelijk een oplossing hebt/pakket binnen hebt.

PS het kan de moeite lonen om via de Gobel site contact via WhatsApp op te nemen en te vertellen wat je zoekt. Soms krijg je dan een iets scherper voorstel dan de prijzen op de site.

[ Voor 4% gewijzigd door teka1 op 22-09-2025 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boutersewalter
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16:30
Even een vraag

Ben van plan deze diy batterij aan te schaffen:
https://zonnepanelensuper...erij-verticaal-16kwh-48v/

Nu komen ze in een losstaande schuur (wel geïsoleerd maar niet verwarmd.

Is het beter om de schuur (2.5m bij 1.5m). Te verwarmen met zoiets:
https://warmtekabel.nl/Vorst-convector-Frostvakt

Of kan je beter verwarmings matjes in de batterij doen (aangesloten op de jk-bms)?
En waar hebben jullie deze gekocht?

Of is dit overbodig?

Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW. 12x310wp tilt 8° en 9x335 tilt 15°(Zuid) op Goodwe 6k omvormer. Pana J 5kW warmtepomp. AE v4 270l. Gasloos sinds 14-11-2020.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
Boutersewalter schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 08:28:
Even een vraag

Ben van plan deze diy batterij aan te schaffen:
https://zonnepanelensuper...erij-verticaal-16kwh-48v/

Nu komen ze in een losstaande schuur (wel geïsoleerd maar niet verwarmd.

Is het beter om de schuur (2.5m bij 1.5m). Te verwarmen met zoiets:
https://warmtekabel.nl/Vorst-convector-Frostvakt

Of kan je beter verwarmings matjes in de batterij doen (aangesloten op de jk-bms)?
En waar hebben jullie deze gekocht?

Of is dit overbodig?
Is deze niet nagenoeg gelijk en goedkoper ?
https://www.nkon.nl/nkon-...6-1kwh-thuisbatterij.html

Voor vorst preventie kun je heatpads in je batterijdoos leggen, sommige heben deze standaard al ingebouwd. De NKON heeft deze er al in zitten.

Ruimte verwarming hoeft alleen dan als je condensatie verwacht. Aangezien je omvormer altijd aanstaat zal deze daar ook niet veel last van hebben.

Als backup kan de ruimte verwarming maar zou hem dan op bv 5 graden instellen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boutersewalter
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16:30
habbekrats schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 08:49:
[...]

Is deze niet nagenoeg gelijk en goedkoper ?
https://www.nkon.nl/nkon-...6-1kwh-thuisbatterij.html

Voor vorst preventie kun je heatpads in je batterijdoos leggen, sommige heben deze standaard al ingebouwd. De NKON heeft deze er al in zitten.

Ruimte verwarming hoeft alleen dan als je condensatie verwacht. Aangezien je omvormer altijd aanstaat zal deze daar ook niet veel last van hebben.

Als backup kan de ruimte verwarming maar zou hem dan op bv 5 graden instellen.
Dit klopt. Maar wil graag een jk-bms omdat ik daar veel goede ervaringen over lees. Of zijn de Seplos BMS ook nu goed te combineren met de victron? Hoorde daar nog wel eens wisselende verhalen over.

Waar hebben jullie de verwarmings matjes gekocht?

Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW. 12x310wp tilt 8° en 9x335 tilt 15°(Zuid) op Goodwe 6k omvormer. Pana J 5kW warmtepomp. AE v4 270l. Gasloos sinds 14-11-2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Boutersewalter schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:22:
[...]

Dit klopt. Maar wil graag een jk-bms omdat ik daar veel goede ervaringen over lees. Of zijn de Seplos BMS ook nu goed te combineren met de victron? Hoorde daar nog wel eens wisselende verhalen over.

Waar hebben jullie de verwarmings matjes gekocht?
Ik heb goede ervaringen met de matjes van Gobel
Als je de accu inentsief gebruikt heb je helemaal geen verwarming nodig, eerder koeling.

[ Voor 3% gewijzigd door Slux op 23-09-2025 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
Slux schreef op maandag 22 september 2025 @ 19:08:
[...]

"Maar" zegt ie :+
Indrukwekkend, leuk om te horen. Kom je daar financieel wat uit of is het voor de backup functie meerdere dagen?

Ik zit hier op de wip om de 15kWh uit te breiden met een tweede kist.
Idee was om de tweede kist af te laten komen, dan zijn mijn BMS'en nog gelijk (JK V15) en dan in het voorjaar bij NKON de cellen te plaatsen.
In de komende maanden ga ik geen potten meer breken met PV opwek en die kan mijn huidige setup prima bufferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Slux schreef op maandag 22 september 2025 @ 17:58:
[...]
400? :o Tell me more!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathiasc
@teka1 ok, bedankt voor de respons, ik heb via een prijsvraag ook een prijs gekregen, echter ligt die vrij hoog, ook voor de DIY.

Voorlopig vind ik niet beter dan hier:
https://deligreenlto.com/...ls?variant=46588994027746

DIY, JK BMS, EVE 31 cellen voor 1450€ incl verzending, lijkt me een (zeer) goede deal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cata02
  • Registratie: Februari 2024
Heeft iemand dit gezien?

30kWh voor 2900 euro met 10.000 cycli aan cellen

https://www.basengreensho...ling-battery-pack-lifepo4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathiasc
cata02 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 11:38:
Heeft iemand dit gezien?

30kWh voor 2900 euro met 10.000 cycli aan cellen

https://www.basengreensho...ling-battery-pack-lifepo4
Dat ziet er me het zelfde uit als de batterij waar ik het gisteren over had, eigen BMS en je weet niet welke cellen er inzitten, enkel dat het "grade A" cellen zijn, maar het merk is onbekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:21
Deze zomer heb ik twee Yixiang. Bakken gekocht met V19 JK BMS en Eve MB31 cellen. Totaal prijs toen € 2840,-- incl verschepen en douane. Na een kleine 3 maanden in huis en alles is keurig alle cellen onbeschadigd en met 3,299 V.
Heating pads gekocht bij https://nl.aliexpress.com...tml?gatewayAdapt=glo2nld# voor 90 dollar. Binnen 2 weken in huis. Die pads passen alleen niet zomaar in de Yixiang bakken en zijn feitelijk voor oudere JK BMSen. Maar in de post hier wordt uitgelegd hoe het aangesloten kan worden. Voor de Yixiang bakken moet ook het verbindingskabeltje doorknippen en verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21:04

pvg

Mbt verwarmen batterij(-ruimte):
Ik wil proberen het batterijhok in de winter op temperatuur te houden door overdag op laag vermogen te laden (300-500W of zo) en ‘s nachts door het ontladen op achtergrond verbruik. (Of andersom.)
Dat zou minimaal 30-50W warmte moeten genereren (bij 90% eff). Geen idee of dat genoeg gaat zijn, maar ga het wel proberen. Dan heb ik geen matjes nodig 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:21
pvg schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 20:14:
Mbt verwarmen batterij(-ruimte):
Ik wil proberen het batterijhok in de winter op temperatuur te houden door overdag op laag vermogen te laden (300-500W of zo) en ‘s nachts door het ontladen op achtergrond verbruik. (Of andersom.)
Dat zou minimaal 30-50W warmte moeten genereren (bij 90% eff). Geen idee of dat genoeg gaat zijn, maar ga het wel proberen. Dan heb ik geen matjes nodig 😉
Probleem met dat proberen is dat als je die matjes achteraf alsnog wilt inbouwen je je hele accubak weer moet slopen. Dus ik heb maar gekozen voor baat het niet dan schaadt het ook niet (behalve die $ 90 natuurlijk)
Pagina: 1 ... 115 116 Laatste