• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:44

Q

Au Contraire Mon Capitan!

cyclone schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 10:20:
De beredenering die gemaakt worden t.o.v. zekering waardes door mede tweakers hier zijn valide, echter kies ik zelf voor een pragmatischere oplossing en ben ik van mening dat ook bij een kortsluiting de mega zekeringen van 175A (waarop iedere accu heb gezekerd) sneller zullen wegsmelten dan mijn 35mm2 bekabeling.
Heb je 35mm2 afgezekerd met een 175A MEGA zekering?
Volgens de tabel van victron pagina 23 kun je dan effectief net zo goed die zekering weghalen want de kabel is dan gewoon je zekering (max ~100A). Of heb ik iets niet goed begrepen?

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:16

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

@Q

Ja en nee, die kabel kan heus wel kortstondig een veel hogere stroom aan maar niet continue
Volgens de spec van Victron kan 35mm2 (max 5 meter) kabel kan continue max 105A aan.
In normale operatie gaat er max 60A door heen, en idealiter moet ik hem idd lager afzekeren.

Iets met voortschrijdend inzicht. Punt wat hier gemaakt wordt is dat je met 35mm2 bekabeling prima kunt werken maar je het dan wel goed moet afzekeren.

Nu geen zin en tijd om dit helemaal op basis van specs door te beredeneren maar mijn aanname hier was dat een kortsluiting (hiervoor gebruik ik de megazekering) sneller doorbrand dan een 35mm2 kabel.

Maar zoals gezegd idealiter zeker ik hem lager af en is in principe een 100A mega zeker een veel betere keuze dat is een valide punt.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
cyclone schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 11:15:
@Q

Ja en nee, die kabel kan heus wel kortstondig een veel hogere stroom aan maar niet continue
Volgens de spec van Victron kan 35mm2 (max 5 meter) kabel kan continue max 105A aan.
In normale operatie gaat er max 60A door heen, en idealiter moet ik hem idd lager afzekeren.

Iets met voortschrijdend inzicht. Punt wat hier gemaakt wordt is dat je met 35mm2 bekabeling prima kunt werken maar je het dan wel goed moet afzekeren.

Nu geen zin en tijd om dit helemaal op basis van specs door te beredeneren maar mijn aanname hier was dat een kortsluiting (hiervoor gebruik ik de megazekering) sneller doorbrand dan een 35mm2 kabel.

Maar zoals gezegd idealiter zeker ik hem lager af en is in principe een 100A mega zeker een veel betere keuze dat is een valide punt.
Je mist het punt. MEGA is niet voldoende om de kortsluitstroom van een LFP battery pack te onderbreken. Er is een kans dat er een mooie vlamboog ontstaat en de zekering helemaal niets onderbreekt.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:16

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

@V_ger en zo dreigt er weer een complete nieuwe discussie te starten (die al gevoerd is).
Lang verhaal kort de Mega zekering is niet de enige mitigerende maatregel die er tussen de cellen en de busbar staat.

Voor mij voldoende om met 35mm2 te werken. Ik geloof ook niet perse in die ene absolute waarheid, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Pagina: 1 ... 134 135 Laatste