Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:57

Japie.G

Colour Classic

Schermpjes uit gezet. Totaal onnodig verder.

Over schermpjes gesproken, had ook zo’n vrm display van victron gekocht. Ook totaal onzin haha. Zonde van mn geld geweest. Maargoed.. hobby 😆

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

• Boutersewalter
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17:26
Ik ben aan het plannen om een dess systeem te bouwen. Ik wil deze graag in de tuin plaatsen. Hij komt in een onverwarmde schuur die wel goed geïsoleerd is (pir 6cm rondom). Tot hoever is een verwarmingselement dan nog nodig? Ik lees wat verschillende verhalen erover (onderandere in dit topic) Iemand ervaring ermee in de winter?

Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW. 12x310wp tilt 8° en 9x335 tilt 15°(Zuid) op Goodwe 6k omvormer. Pana J 5kW warmtepomp. AE v4 270l. Gasloos sinds 14-11-2020.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:45
Boutersewalter schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 11:58:
Ik ben aan het plannen om een dess systeem te bouwen. Ik wil deze graag in de tuin plaatsen. Hij komt in een onverwarmde schuur die wel goed geïsoleerd is (pir 6cm rondom). Tot hoever is een verwarmingselement dan nog nodig? Ik lees wat verschillende verhalen erover (onderandere in dit topic) Iemand ervaring ermee in de winter?
Ik zou alleen verwarmings pads in de accudozen zetten, multiplussen houden zichzelf op temperatuur. In een klein hokje kun je in ze zomer dan het probleem krijgen dat je ventilatie nodig bent.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:39
Accu’s doen het slecht bij vorst. En onder nul mag je in het geheel niet laden. Een BMS zal dat wel voorkomen, maar om ze in bedrijf te houden, heb je wellicht wel iets nodig.

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08:13
AliE verkoopt matjes die de juiste afmeting hebben voor 16S EVE 280-330Ah.
https://nl.aliexpress.com...44082%7C_p_origin_prod%3A

Of

https://nl.aliexpress.com...18983%7C_p_origin_prod%3A

Ik gebruik ze zelf ook.
Wel even een zekering van 5A in de + draad monteren.

Ik heb daar de box wat voor aangepast. De matjes liggen bij mij op de bodem. Leg je epoxysheet eroverheen, anders willen de cellen niet meer lekker schuiven.

[ Voor 38% gewijzigd door BenSKIP op 15-11-2025 15:56 ]

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:10

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

@Yaldair tijdens installatie/ inregelen van de accu’s, installatie heel veel gebruik gemaakt van de schermpjes.
Nu alles goed draait totaal niet meer en staan ze standaard uit.
Wel blij dat ik ze zichtbaar heb zitten, gezien het wel heel makkelijk en snel debuggen mogelijk maakt (mocht er een keer iets niet lekker functioneren)

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• BenSKIP
Je kan ook voor $299 exclusief verzendkosten en exclusief btw een iBMS kopen zodat je overal ter wereld de cel voltage kunt inzien en je amperage van en naar de accu kunt beperken. En je hebt er eigenlijk nog een shunt extra voor nodig.
Exhorbitant DUUR
YouTube: The iBMS - Connect with your Battery and take it to the next (safety...

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:59
BenSKIP schreef op zondag 16 november 2025 @ 10:26:
Je kan ook voor $299 exclusief verzendkosten en exclusief btw een iBMS kopen zodat je overal ter wereld de cel voltage kunt inzien en je amperage van en naar de accu kunt beperken. En je hebt er eigenlijk nog een shunt extra voor nodig.
Exhorbitant DUUR
YouTube: The iBMS - Connect with your Battery and take it to the next (safety...
Het is goedkoper om je BMS te vervangen zodat ze allemaal hetzelfde zijn.... Maar als je bewust allemaal verschillende hebt om te testen tja..
Ik heb mijn B series JK ook gewoon beschikbaar in het Victron systeem via serial-battery driver en een aggregator. Kost je alleen wat USB-TTL adapters, een usb hub en wat kabels. Stuk goedkoper.

[ Voor 11% gewijzigd door V_ger op 16-11-2025 10:57 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• BenSKIP
@V_ger Andy zegt hier dat de SOC drift met de Victron smartshunt icm de iBMS voorkomen (beperkt) kan worden.
Deze iBMS is misschien voor de mensen die weinig laden/ontladen een pre te noemen, omdat de iBMS ook sluipverbruik (zelfontlading?) in de berekening meeneemt en die JK dus niet eerder dan VOL de 100% SOC zal gaan vermelden.
Ik laad tot 3,45V per cel (55,2-55,5V) en heb een externe lader liggen (10-90V + 2-30A) om daar 'periodiek' naar 56,8-58,4V van te kunnen maken. Ik heb deze tot nu toe slechts getest en weer in de doos teruggedaan. Voor nu laad/ontlaad ik op EPEX, doet de zon nog geen 2% en kijk ik eigenlijk niet eens wat de SOC doet. Misschien dat ik de externe lader binnenkort eens vraag om naar 56,8V te laden en dan de JK's op die voltage te 'calibreren'. Geen idee of dat verstandig is en waarom ik het zou 'moeten' doen. Ik had erover gelezen en dacht: "just in case" de packs onverhoopt in de kritische voltage <2,7V komt, zodat ik EHBOV (Eerste Hulp bij Onder Voltage) kan uitvoeren en zo dus deze AED op de accu gebruiken kan. (Binnenshuis gaan dan bij mij de roeptoeters: https://nl.aliexpress.com...80015%7C_p_origin_prod%3A af die mij voor ondervoltage waarschuwen. Zo heb ik deze ook voor overtemperatuur (>50'C) ingesteld. Biede worden getriggerd door de droge relais van de JKbms. Beide heb ik (anders dan de tests) nog niet gehoord. -Gullukkig ook maar, want ze maken echt goed herrie, als ze wel afgaan, dan ben je ook overdag METEEN wakker!-

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
ibms is toch gewoon overprijsde yambms? Dat is in ieder geval wat ik er tot nu toe van gehoord heb, maar moet het filmpje nog kijken

• habbekrats
Yaldair schreef op woensdag 19 november 2025 @ 19:51:
ibms is toch gewoon overprijsde yambms? Dat is in ieder geval wat ik er tot nu toe van gehoord heb, maar moet het filmpje nog kijken
Nou ik zou yambms niet zomaar even mijn Victrons laten sturen. Veel te buggy code in esphome.

• habbekrats
Gewetensvraag,

Ik heb 20 x PV Solar frontier 170W liggen pal zuid . Doen rond de 3800kW per jaar.
Deze zitten als 2x5 + 2x5 op een Omnik TL2 4000.
VOC 112V dus 560V Omnik max DC590V
De Omnik zit niet op de AC out wegen niet te besturen vermogen/shift ferquentie.
De set zit ook ver van de Victron dus een MPPT DC controller gaat het hem niet worden.

Nu komen voor de setup dan een Fronius of een SMA in aanmerking omdat deze probleemloos de DC spanning aan kunnen. Nu zijn die Fronius aan de prijs of slecht te verkrijgen, ik kan wel voor een zacht prijsje een SMS tripower 6kw nieuw in doos overnemen. Die is nu wat groot maar mocht ik over een paar jaar de panelen gaan vervangen dan haal ik de 6kW PV ruim.

Nu lees ik wisselende verhalen over koppelen van de SMS aan de AC-out van Victron om eventueel in offgrid modus te werken.

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
habbekrats schreef op woensdag 19 november 2025 @ 20:34:
[...]

Nou ik zou yambms niet zomaar even mijn Victrons laten sturen. Veel te buggy code in esphome.
Ah, daar durf ik niks over te zeggen, weet niet in welke mate esphome hier problemen geeft. Lijkt me als je het eenmaal draaiend hebt je dit ook niet meer update (tenzij voor nieuwe features). op diysolarforum lijken er niet zo veel issues te zijn met yambms, volgens mij?

Anyway, zag in de comments op Andy's promotion-filmpjes van ibms ook vermelding staan van "bsc" -->
https://github.com/shining-man/bsc_fw

Zelfde principe, maar dan niet gemaakt m.b.v. esphome. Je kan het volgens mij ook op een lilygo t-connect installeren (specifieke fw available). Ga hier nog eens wat verder induiken. Voor mij is het enige doel een victron smartshunt te kunnen gebruiken met een deye inverter (en JK BMS).

Zag BSC nergens op tweakers vermeld (met simpele zoekopdracht). hebben ook een eigen HW boardje (+ case en eventueel (touch)display). En aanzienllijk goedkoper dan ibms...

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Ik heb van iBMS begrepen dat het handig kan zijn als je meerdere types BMS hebt, en/of BMS'sen hebt die niet met je systeem communiceren, en/of als je afhankelijk bent van de SOC-rapportage van een onnauwkeurige BMS.
In het eerste én tweede geval zou ik eerder een ander BMS overwegen zodat alles eenduidig wordt. Maar als je een kant-en-klaar batterij hebt, dan is dit niet altijd mogelijk (garantie?) en kan iBMS je een oplossing bieden mits je BMS'sen worden ondersteund.
De situatie waarbij je te kampen hebt met een onnauwkeurige rapportage van een BMS naar je systeem én je systeem niet van Victron is dan kan iBMS, denk ik, zinvol zijn om een Victron Smartshunt als meetinstrument te gebuiken.

• mathiasc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-11 16:45
beste allen,

ik was deze morgen nog een batterij aan het samensteken, maar door (mijn eigen) domme fout, zijn er 2 cellen beschadigd geraakt. zie onderstaand de foto's. Zou ik deze nog durven gebruiken of gewoon vervangen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x0JtDttcFIzt-fgJPSv13pHhO-U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ljgg5qoGh9jgeYFf5V9ix5Il.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wwf0kiaF1q3wBTGKjKmsSYtnXLw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HHq19qNhpKi6JZrpAIpyItIO.jpg?f=fotoalbum_large

• Hermarcel
  • Niet online
@mathiasc
Ouch! Da's niet fijn. Dat verpest je dag wel een beetje...

Ik zou ze veilig afvoeren.

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:55
mathiasc schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 11:36:
beste allen,

ik was deze morgen nog een batterij aan het samensteken, maar door (mijn eigen) domme fout, zijn er 2 cellen beschadigd geraakt. zie onderstaand de foto's. Zou ik deze nog durven gebruiken of gewoon vervangen?
Hangt er een beetje af hoeveel winst je denkt te maken op de brandverzekering. ;)

• cyclone

cyclone

Lijkt me niet zo moeilijk pijn pakken en vervangen. Deze gebruiken betekent altijd onzekerheid over of je accu pack veilig is of niet.

Ik zou lekker slapen verkiezen boven de paar tientjes die het je nu kost om ze te vervangen.

• BenSKIP
Hermarcel schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 11:19:
Ik heb van iBMS begrepen dat het handig kan zijn als je meerdere types BMS hebt, en/of BMS'sen hebt die niet met je systeem communiceren, en/of als je afhankelijk bent van de SOC-rapportage van een onnauwkeurige BMS.
In het eerste én tweede geval zou ik eerder een ander BMS overwegen zodat alles eenduidig wordt. Maar als je een kant-en-klaar batterij hebt, dan is dit niet altijd mogelijk (garantie?) en kan iBMS je een oplossing bieden mits je BMS'sen worden ondersteund.
De situatie waarbij je te kampen hebt met een onnauwkeurige rapportage van een BMS naar je systeem én je systeem niet van Victron is dan kan iBMS, denk ik, zinvol zijn om een Victron Smartshunt als meetinstrument te gebuiken.
Andere BMS is geen optie, geen enkele BMS heeft 100% betrouwbare SOC. Vaker laden is een betere oplossing.

• BenSKIP
beste allen,

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Spijtig, maar ZEKER niet gebruiken voor de 16S batterij. Misschien "leuk" om met een kleine voeding en een zonnepaneeltje BUITEN te gebruiken voor 5V sensors.

• Hermarcel
  • Niet online
@BenSKIP
Andere BMS stelde ik ook niet voor bij een onnauwkeurige BMS.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
@mathiasc Deze cellen moet je uiteraard zoals je al is geadviseerd niet meer gebruiken, maar wat ik mij nou afvraag: hoe gebeurt zoiets? Kun je dat met ons delen zodat anderen niet dezelfde fout maken?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Nul_op_de_Meter
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 25-11 16:53
Na een tijdje loeren in dit topic en urenlang video's van Andy bekeken te hebben, heb ik besloten een Yixiang V2 batterijpakket te bouwen. Wat is wijsheid aangaande bestellen van de MB31 cellen? Bij Gobel zie ik ze te koop staan voor 54 EUR, waarbij er nog 250 EUR shipping fee bijkomt voor 16 stuks. Ben wel benieuwd wat hier de (recente) ervaringen zijn?

[ Voor 18% gewijzigd door Nul_op_de_Meter op 23-11-2025 01:31 ]

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-11 12:02
SHIFTER [NL] schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:29:
Iemand naast Nkon nog een goed adres voor cellen voor redelijke prijzen? Wil er nog 16 bij leggen, maar alles is uitverkocht...
Ik ben ook benieuwd. Nkon: Helaas weten we niet wanneer ze weer beschikbaar zullen zijn.

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

• habbekrats
Nul_op_de_Meter schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 22:50:
Na een tijdje loeren in dit topic en urenlang video's van Andy bekeken te hebben, heb ik besloten een Yixiang V2 batterijpakket te bouwen. Wat is wijsheid aangaande bestellen van de MB31 cellen? Bij Gobel zie ik ze te koop staan voor 54 EUR, waarbij er nog 250 EUR shipping fee bijkomt voor 16 stuks. Ben wel benieuwd wat hier de (recente) ervaringen zijn?
Dan zijn de cellen ~70 euro per stuk is nagenoeg gelijk aan nkon

In Polen zijn verschillende magazijnen
https://wis-tek.com/produ...ck?variant=50395719991574
https://www.gobelpower.co...o4-battery-cell_p183.html
https://www.gobelpower.co...ase-with-jk-bms_p217.html

Ik heb wel het idee dat er een tekort aan cellen aan het ontstaan is.
Ik heb op mijn cellen bij Nkon ook 7 week moeten wachten. Bij een manco doe je dan gewoon met een NL bedrijf en werd prima opgelost.

• cyclone

cyclone

Na een tijdje loeren in dit topic [knip] Ben wel benieuwd wat hier de (recente) ervaringen zijn?
Als je al eventjes meeleest dan weet je dat toch al? Boxen via Ali bestellen (komt altijd wel goed maar de shipping info is allerminst betrouwbaar) en cellen in NL bestellen bij NKON.
Betrouwbaar adres dat nette service/ after sales biedt.

Alleen op dit moment hebben ze de MB31 niet op voorraad.
Elders je spullen bestellen (aka China) is een pure gok wat je krijgt / kost aan verzendkosten een hoop zodat het nauwelijks goedkoper is dan NKON maar dan zonder service/ after sales (want China)

Mooier dan dat kunnen we het (nog steeds) niet maken.

• jheerink14
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:45
ik had mijn eerste set ook via Nkon, (accus 314 singlestud voor €63,- per stuk) maar nu uit de Poolse voorraad. De grijze kast zelfde als ik hiervoor uit China heb laten komen (10 weken levertijd) was toen (aug25) €465,- nu €420 incl verzending binnen een week. De Eve 314 nu met dubbele stud kwamen op €74,- met 10 dgn levertijd. Per accu dus in augustus €1475 nu €1604 maar met de duurdere dubbele studs.
Accu https://www.alibaba.com/p...a-bn-b.0.0.7f01f19cbKMrCT

Box:https://www.alibaba.com/product-detail/YIXIANG-V2-With-JK-200A-BMS_1601602848549.html?spm=a2756.trade-list-buyer.0.0.71ad76e9Pt9p3W

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:55
beste allen,

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Inwendig bestaat de cel uit een opgerolde folie met dus ronde bochten/hoeken. In de hoeken van de aluminium houder zit dus vooral elektrolyt. De folie heb je dan niet geraakt met dat indeuken bij de hoek.

Blijft over beschadiging van de blauwe folie aan de buitenkant. Je wilt naast elkaar gelegen cellen niet elektrisch verbinden middels de aluminium behuizing. Maar dat is al opgelost met een epoxy plaat daartegen. Gebruik ze op positie 1, 8, 9 of 16.

En er lekt geen elektrolyt uit zo te zien.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• BenSKIP
Cellen zijn beide vervormd, je kan ze dus niet meer netjes tegen een ander aanzetten zonder dat je de naastgelegen cel (of box) beschadigen zal. Daarnaast doen cellen rek en krimp, dus gaat de boel ook op positie 1,8, 9 of 16 langs elkaar schuren, alleen al omdat ze aan de andere kant tegen de box wringen, wil je ook niet.
Gewoon je verlies nemen. Hoe lullig ook.

• mathiasc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-11 16:45
BenSKIP schreef op zondag 23 november 2025 @ 15:49:
Cellen zijn beide vervormd, je kan ze dus niet meer netjes tegen een ander aanzetten zonder dat je de naastgelegen cel (of box) beschadigen zal. Daarnaast doen cellen rek en krimp, dus gaat de boel ook op positie 1,8, 9 of 16 langs elkaar schuren, alleen al omdat ze aan de andere kant tegen de box wringen, wil je ook niet.
Gewoon je verlies nemen. Hoe lullig ook.
ik durf idd het risico niet nemen, voor 120€ koop ik me vooral gemoedsrust :). Bedankt allen voor de hulp.

@jheerink14 ze lekken effectief niet, het is gewoon "de deuk".

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:01
Zoals eerder genoemd ben ik geen expert, maar ga ik de batterij zelf bouwen, beetje zoals lego :) Wel wilde ik graag de installatie van de Deye omvormer en benodigheden aan een zzp-er uitbesteden. Maar vooralsnog helaas geen kunnen vinden. Dus...

1. Ik heb al een 3f Goodwe hangen met 2x 435wp O/W, die ga ik dus zelf vervangen door de Deye 12k. Kabels hangen er al van de panelen en de 3f kabel dit zit aangesloten op een onderverdeel kast.
2. Mijn 20x 330wp Z op een SE7K met p370 die op een andere plaats hangt laat ik voorlopig AC op de batterij zitten. Noodstroom sluit ik ook niet aan, voor beide moet de stoep (weer) open, dan komt over een tijd wel.
3. Ik ben er nog niet over uit of ik voor 2x 16kWh ga of voor 1x32kWH met de M56 cellen (30% tot 40% goedkoper in aanschaf en aanleg). Nadeel van de 32kWh oplossing is dat met 240A laden, ontladen alles veel warmer wordt. Nu is dat niet het doel en in de zomer niet nodig (heb genoeg zware schakelbare verbruikers) maar in de winter verbruikt mijn warmte pomp 25 tot 40 kWh per dag, dus dan wil ik die batterij liefst zo goedkoop mogelijk vol gooien met een dynamisch contract. Met 240A (0.36c) zou dat toch wel moeten kunnen en ben je dan nog 3 uur bezig of mis ik hier iets?
4. Dan het gedeelte tussen de batterij en de omvormer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PgpsQRqXGQcT5yHAwcTzQD3HX1c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WzcbRqsbA1zqou74gsiNsIY5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IPzDVP11n6ML_eDaOoGOBce7C50=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XC8ko4NtGVLrCqwi3SdyaRrj.png?f=user_large

Moet er nog een T-class fuse tussen de batterij en de mccb? Moet deze dan ook voor de shunt?
Nog andere op en aanmerkingen?

• SHIFTER [NL]
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-11 17:59
habbekrats schreef op zondag 23 november 2025 @ 08:04:
[...]

Dan zijn de cellen ~70 euro per stuk is nagenoeg gelijk aan nkon

In Polen zijn verschillende magazijnen
https://wis-tek.com/produ...ck?variant=50395719991574
https://www.gobelpower.co...o4-battery-cell_p183.html
https://www.gobelpower.co...ase-with-jk-bms_p217.html

Ik heb wel het idee dat er een tekort aan cellen aan het ontstaan is.
Ik heb op mijn cellen bij Nkon ook 7 week moeten wachten. Bij een manco doe je dan gewoon met een NL bedrijf en werd prima opgelost.
Nickkie55 schreef op zondag 23 november 2025 @ 00:44:
[...]

Ik ben ook benieuwd. Nkon: Helaas weten we niet wanneer ze weer beschikbaar zullen zijn.
Net nog een quote aangevraagd bij Docan via Alibaba:

For 16 pcs REPT 345Ah from EU warehouse to Netherlands
cell: 72.6USD
subtotal: 16*72.6=1161.6USD

Qua garantie is een NL bedrijf wel handig inderdaad. Moet het spul daar wel te verkrijgen zijn...

3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP

• cyclone

cyclone

mathiasc schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:08:
[...]

ik durf idd het risico niet nemen, voor 120€ koop ik me vooral gemoedsrust :). Bedankt allen voor de hulp.
Verstandig! Gooi ze op Vraag en Aanbod of marktplaats en er zijn vast nog wel mensen die er een paar tientjes voor willen geven (doet het net wat minder pijn) om ze als 12v accu te bouwen die ergens buiten staat ofzo.

• cyclone

cyclone

SHIFTER [NL] schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:01:
[...]

[...]

Qua garantie is een NL bedrijf wel handig inderdaad. Moet het spul daar wel te verkrijgen zijn...
63 euro per stuk bij een Ali verkoper, denk dat ik dan toch een klein beetje geduld (tot 12 december) en voor deze zou gaan.

Goedkoper, waarschijnlijk heb je ze net zo snel of sneller thuis en wel garantie bij een NL bedrijf.

Zijn volgens NKON EVE's onder een OEM naam.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ds6aTDJ4itnI7kpJNog4MHsneqI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/a7syXJqf2g23mpmQLh5dEkqy.png?f=user_large

• SHIFTER [NL]
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-11 17:59
cyclone schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:02:
[...]

Verstandig! Gooi ze op Vraag en Aanbod of marktplaats en er zijn vast nog wel mensen die er een paar tientjes voor willen geven (doet het net wat minder pijn) om ze als 12v accu te bouwen die ergens buiten staat ofzo.
Goede tip, die ga ik ook eens bekijken. Vond de 345ah van de Rept wel mooi. Maar dit is wel een aanzienlijk prijs verschil voor die 10% extra capaciteit.

3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP

• Nul_op_de_Meter
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 25-11 16:53
Ik zit nu in het bestelproces van de Yixiang box via Alibaba. Voor de vorm vroeg ik nog om een CE-certificaat. Hierop kreeg ik allerlei testrapporten (EMC Certificate & EMC Test Report en een Veiligheidstest volgens IEC 62619:2022 (internationale veiligheidsnorm voor lithiumbatterijen)), maar geen CE-conformiteitsverklaring. Wat eigenlijk nog ontbreekt is het RoHS-certificaat (bewijs dat het product voldoet aan de beperking van gevaarlijke stoffen. De CE-conformiteitsverklaring zal er dus wel niet zijn. De JK V19 BMS heeft deze bij mijn weten wel, en de Yixiang box, is verder niets anders dan een behuizing met een breaker. Thuis zal ik er iig nog een T-class fuse bijzetten. Verder geloof ik dan wel dat het net zo veilig is als wanneer er wel een CE-markering zou zijn. Het enige dat mij enigszins dwarszit, is wanneer de shit-de-fan gaat hitten, er wellicht moeilijke vragen komen vanuit de verzekering. Wat zijn jullie afwegingen hierbij (geweest)?

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:39
Ik zou de polisvoorwaarden opvragen en me er verder niet al te druk over maken. Ik mag ook gewoon een jerrycan met 10 liter benzine in mijn schuur hebben en een behoorlijke oude grasmaaier om die benzine in te gooien. Voor het vergelijk: 10 liter benzine heeft meer vermogen zich dan een thuis-accu van 64 kWh. En benzine is veel gevaarlijker als het eenmaal brand.

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 17:05
Nul_op_de_Meter schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:55:
Ik zit nu in het bestelproces van de Yixiang box via Alibaba. Voor de vorm vroeg ik nog om een CE-certificaat. Hierop kreeg ik allerlei testrapporten (EMC Certificate & EMC Test Report en een Veiligheidstest volgens IEC 62619:2022 (internationale veiligheidsnorm voor lithiumbatterijen)), maar geen CE-conformiteitsverklaring. Wat eigenlijk nog ontbreekt is het RoHS-certificaat (bewijs dat het product voldoet aan de beperking van gevaarlijke stoffen. De CE-conformiteitsverklaring zal er dus wel niet zijn. De JK V19 BMS heeft deze bij mijn weten wel, en de Yixiang box, is verder niets anders dan een behuizing met een breaker. Thuis zal ik er iig nog een T-class fuse bijzetten. Verder geloof ik dan wel dat het net zo veilig is als wanneer er wel een CE-markering zou zijn. Het enige dat mij enigszins dwarszit, is wanneer de shit-de-fan gaat hitten, er wellicht moeilijke vragen komen vanuit de verzekering. Wat zijn jullie afwegingen hierbij (geweest)?
Batterijen vallen onder de batterij verordening, de RoHS richtlijn is niet van toepassing op batterijen. Maar de batterij verordening verplicht sinds augustus 2024 CE markering en dus hoort de conformiteitsverklaring een referentie naar de batterij verordening te bevatten.
Neem aan dat het 62619 CB rapport door de cellenfabrikant is aangevraagd, het EMC rapport zal wel op naam van JK staan.

• habbekrats
Als je zelf een batterij in elkaar zet is het volgens mij niet automatisch CE indien alle onderdelen die je gebruikt hebt CE hebben. Voor een samenstel vraagt een fabrikant dan een CE aan. Het helpt natuurlijk wel als de onderdelen dit al hebben.

• teka1
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 25-11 19:39
Ik heb contact gezocht met mijn opstalverzekeraar. Lang verhaal kort ik heb een NEN1010 (en beetje NEN3410) keuring laten uitvoeren van mijn technische installatie om verzekerd te zijn. (zie ook teka1 in "Zelf een powerwall bouwen" en opvolging teka1 in "Zelf een powerwall bouwen" )

Nu las ik dat de regels qua thuisaccu en verzekering gaan veranderen: cj1 in "Zelf een powerwall bouwen"

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

SHIFTER [NL] schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:01:
[...]

[...]

Let op bij deze cellen dat de C-rate nog wel eens maximaal 0,25 zou kunnen zijn.
NKON had namelijk ook 345Ah REPT cellen te koop en die hadden een C-rate van slechts 0,25!

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:53
SpongeRob schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:59:
[...]

Let op bij deze cellen dat de C-rate nog wel eens maximaal 0,25 zou kunnen zijn.
NKON had namelijk ook 345Ah REPT cellen te koop en die hadden een C-rate van slechts 0,25!
Tja maar deze zijn ook beschadigd....

1 PVoutput . Dongen NB

• berns
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:26
SpongeRob schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:59:
[...]

Dat is de opgave om 8000 cycles te halen, onder 300kg druk en 70%. Dat zegt niks over de max C-waarde. Een 300ah die maar 0.25C zou kunnen doen kan ook geen LFP zijn
Pagina: 1 ... 121 122 Laatste