• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 06:22
Passieve balancers werken doorgaans alleen bij laden ontladen van de accu en hebben doorgaans een heel lage amp.
Je zou de box dus eigenlijk al willen modificeren en daarmee verlies je meteen CE.
Een externe actieve balancer op een voltage trigger zou kunnen werken, maar let op, deze (relay switch controller 6-80V) zuigt ook stroom van de accu en moet dus bij een accu in rust actief uitgeschakeld worden om te voorkomen dat de accu onder 5% zakt.

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:09
NTS schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 01:04:
[...]

Felicity FLA48314-EU, bij NKON uit voorraad te koop. Met CE een netjes IEC 62619 rapport, eigenlijk beter dan de NKON ESS eigen modellen.

Er zitten REPT cellen in, een redelijk groot merk. Geen EVE, maar ook zeker geen B merk. Beveiliging is netjes, met een DC breaker met correcte interrupt rating. BMS communicate werkt prima met Victron.

Twee nadelen: 1. Er zit geen ingebouwde verwarming in (ook niet in de NKON ESS Eco, wel in de Pro). 2. Er zit alleen een passive balancer in, maar of dat bij normaal gebruik heel erg is is maar de vraag.
Bedankt, helaas niet geschikt. Is staand terwijl ik zoek voor in een server rack.
Daarnaast geen actief balancer zoals al vermeld is.

En voor het prijs verschil van 20,-- neem ik liever de NKON ESS Eco die en rack mounted is, Seplos BMS (die gewoon goed is) met actief balancer.
Ook met CE rapport.

Liefst wil ik gewoon een JK BMS v19 box... wat een moeite om zo een box te vinden met CE rapport.

Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

Dat CE rapport van NKON moet je met een enorme korrel zout nemen. Dat is gebaseerd op alleen EMC regels, heb je voor de veiligheid niets aan. Anderen (oa dus Felicity, maar ook EEL en zelfs Docan sinds kort) testen tegen IEC 62619, dat gaat over veiligheid van de batterij bij overladen, te ver leeg trekken, kortsluiting etc. Daar heb je wat aan voor de veiligheid.

• Jazsie
Ik meen dat de NKON ESS Eco dat ook had, zo niet dan heb je er inderdaad weinig aan.

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 09:22

pvg

NTS schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 17:52:
Dat CE rapport van NKON moet je met een enorme korrel zout nemen. Dat is gebaseerd op alleen EMC regels, heb je voor de veiligheid niets aan. Anderen (oa dus Felicity, maar ook EEL en zelfs Docan sinds kort) testen tegen IEC 62619, dat gaat over veiligheid van de batterij bij overladen, te ver leeg trekken, kortsluiting etc. Daar heb je wat aan voor de veiligheid.
Kun je in die BMS-en de limieten voor de spanningen aanpassen? Zo ja, wat betekent dat dan voor het CE rapport?

• BenSKIP
pvg schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 19:46:
[...]

Kun je in die BMS-en de limieten voor de spanningen aanpassen? Zo ja, wat betekent dat dan voor het CE rapport?
@pvg Je slaat met de hamer op de duim! _/-\o_ :*)

Op het moment dat er iets van modificatie aan de accu plaatsvind, is het CE keurmerk nietig.

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:02
CE is sowieso geen keurmerk. Het is een verklaring dat het allemaal wel voldoet.

• Jazsie
Dat kan wel zo zijn maar is helaas verplicht om door de keuring te raken... Ik heb hem ook niet nodig :)

• NTS
  • Niet online

NTS

pvg schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 19:46:
[...]
Alleen strakker dan de defaults niet ruimer. Zelfde voor de maximale stroom, binnen vaste limieten. Ik denk dat dat inderdaad is ivm garantie en certificering.

• BenSKIP
Het nadeel van het CE keurmerk is dat hier geen goede standaard voor is. De fabrikant geeft hiermee aan dat zij met dit product aan de minimale veiligheidsvoorschriften voldoen.

TÜV, OKO, NEN, ISO, KIWA of andere certificaten kunnen exact aangeven waaraan getest is en wat de deviatie in de geteste producten was.

Sterker nog, als diy'r mag je zelf ook CE stickers plakken.

Je geeft jezelf daarmee als 'fabrikant' uit en neemt daarbij alle verantwoordelijkheden op je. (Die je als DIY'r toch al genomen hebt.)

Met het plaatsen van dit logo verklaar je feitelijk:

-dat het veilig is (elektrisch + brandveilig)

-dat het voldoet aan EMC-regels (geen storingen)

-dat je een technisch dossier hebt (in theorie verplicht)

-dat jij aansprakelijk bent als er iets misgaat.

Feitelijk kan het ook wel, want de meeste componenten hebben certificaten, zijn brandveilig, zijn storingsvrij en... je bent toch al verantwoordelijk.

• NTS
  • Niet online

NTS

Ja daarom moet je goed kijken wat er getest is. Een CE sticker zegt niet zo veel op zichzelf. Een EMC test rapport is leuk, maar ik heb liever een IEC 62619 rapport om te zien dat er ook echt relevante veiligheidsfuncties getest zijn. En ook dan moet je zelf nog naar de scope kijken,checken wat er getest is en op welk model.

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-05 15:12
Maar dan weet je nog steeds niet of dat een Chinese manager het alsnog een goed idee vindt om na de behaalde kwaliteitscontrole het allemaal weer net een beetje goedkoper te doen. Het is en blijft papieren veiligheid die je hooguit helpt met de verzekering wanneer het helemaal misgegaan is.

Bij een CE-rapport van NKON kun je in ieder geval NKON aansprakelijk stellen.

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-05 10:54

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

pegagus schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:20:
Maar dan weet je nog steeds niet of dat een Chinese manager het alsnog een goed idee vindt om na de behaalde kwaliteitscontrole het allemaal weer net een beetje goedkoper te doen.
Tja dat weet je dus nooit, ongeacht het een Chinees / Italiaan / Belg / Duitser of Nederlander is.
Dit is geen issue voor wat betreft afkomst maar feit dat we in een markt economie werken waarbij iedereen zoveel mogelijk geld wilt verdienen.

Kortom terechte opmerking maar niet specifiek voor Chinese producten, ik heb in het verleden ook met name in zuid Europese landen QC gezien waar zelfs menig Aziaat van zou schrikken.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:38
Voor LFP-accu's (Lithium-ijzerfosfaat) is de CE-markering verplicht om ze binnen de Europese Unie op de markt te brengen. Sinds februari 2024 geldt de nieuwe Europese Batterijenverordening (EU 2023/1542), die strengere eisen stelt aan veiligheid, prestaties en duurzaamheid. 

CE-markering Eisen voor LFP-accu's

De CE-markering geeft aan dat de accu voldoet aan essentiële eisen op het gebied van veiligheid, gezondheid en milieu. Belangrijke aspecten zijn: 
  • Veiligheid (IEC 62619): LFP-accu's moeten voldoen aan veiligheidsnormen, vaak getest volgens IEC 62619 (veiligheidseisen voor secundaire lithiumcellen/batterijen in industriële toepassingen).
  • Transport (UN38.3): LFP-accu's moeten de UN38.3-test doorstaan, wat garandeert dat ze veilig vervoerd kunnen worden.
  • EMC Richtlijn: Elektromagnetische compatibiliteit moet worden aangetoond, zodat de accu niet stoort op andere apparatuur.
  • RoHS & REACH: Voldoen aan regelgeving omtrent gevaarlijke stoffen.
  • Labeling: De CE-markering moet zichtbaar, leesbaar en onuitwisbaar op de batterij of verpakking worden aangebracht. 
Wanneer is een Notified Body (NoBo) verplicht?

Een Notified Body (aangewezen keuringsinstantie) is een onafhankelijke derde partij die de conformiteitsbeoordeling uitvoert. 
  • Zelfverklaring (Module A): Voor veel standaardaccu's mag de fabrikant zelf een technisch dossier opstellen en een EU-conformiteitsverklaring afgeven.
  • Notified Body (NoBo): Betrokkenheid van een NoBo is vaak verplicht bij hogere risico's of wanneer geen geharmoniseerde normen zijn gevolgd. Bijvoorbeeld als het gaat om complexe, grootschalige industriële opslagsystemen.
  • Identificatienummer: Als een NoBo betrokken is, moet het 4-cijferige nummer van de instantie direct achter het CE-logo worden geplaatst. 
Nieuwe Batterijenverordening (EU 2023/1542) 
  • Digitale batterijpaspoort: Vanaf februari 2027 moeten bepaalde batterijcategorieën een digitaal paspoort (via QR-code) bevatten met informatie over de duurzaamheid en herkomst.
  • CO2-voetafdruk: Eisen aan de verplichte rapportage van de koolstofvoetafdruk.
  • Recyclingdoelen: Strengere eisen aan het gebruik van gerecyclede materialen.
Beetje AI en beetje van mij

Een paspoort van je batterij kun je natuurlijk zelf maken
  1. QR codes van de batterijen in je jogboek
  2. Gebruikte materialen zekeringen, BMS type
  3. Regelmatige checklist met celspanningen
  4. bijzonderheden

[ Voor 5% gewijzigd door habbekrats op 08-05-2026 14:28 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• NTS
  • Niet online

NTS

habbekrats schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:24:
Sinds februari 2024 geldt de nieuwe Europese Batterijenverordening (EU 2023/1542), die strengere eisen stelt aan veiligheid, prestaties en duurzaamheid. 
[..]
Veiligheid (IEC 62619): LFP-accu's moeten voldoen aan veiligheidsnormen, vaak getest volgens IEC 62619 (veiligheidseisen voor secundaire lithiumcellen/batterijen in industriële toepassingen).
Zou het kunnen dat NKON hun ESS Pro huismerk batterijen voor februari 2024 op de markt gebracht heeft? Of is dit zo'n EU regel waarvan de implementatie datum wat verschilt per hoe snel elke nationale overheid de wet heeft aangepast?

Ik vind het een goede ontwikkeling dat IEC 62619 nu verplicht wordt. Wel jammer dat er redelijk was Chinese leveranciers zijn die er creatief mee omgaan en bijvoorbeeld een certificaat van een ander model aandragen als basis voor het CE label.

• habbekrats
Als je alle onderdelen van je batterij, cellen, bms, kast enz met CE koopt wil niet automatisch zeggen dat het samenstel CE is. Een complete box van NKON met CE zou kunnen vaak is in het certificaat wel terug te vinden hoe dit tot CE gekomen is. Vaak verwarren mensen CE met garantie. CE is eigenlijk alleen maar een beschrijving van de werking onder genoemde omstandigheden. Is wel terug te vinden Trosradar kreeg een CE op een bekkenbodemmatje (medisch) wat eigenlijk een mandarijnen netje was.

• NTS
  • Niet online

NTS

habbekrats schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 18:58:
Een complete box van NKON met CE zou kunnen vaak is in het certificaat wel terug te vinden hoe dit tot CE gekomen is.
Ja, dat heb ik gedaan. Ik bedoel juist dat NKON alleen de EMC testing vermeldt op hun CE certificaat en geen IEC 62619. Uit jouw post las ik dat na februari 2024 er wel getest zou moeten zijn op meer dan EMC, dus vandaar mijn vraag: Kan het zijn dat februari 2024 de datum is van het EU besluit en sommige landen de implementatie wetgeving later hebben ingevoerd? De andere optie is dat het product van voor februari 2024 is, maar dat lijkt me vrij lang geleden voor dit type product.

• BenSKIP
Een EMC voor LFP is nul. Het bevat geen electronica.

Pas als je cellen in een stroomkring zet kan/zal electomagnetisme ontstaan. De BMS kan je wel op EMC testen. (De JK heeft dit certificaat) De cel zelf kan hier niet op getest worden.

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19-05 20:57
NTS schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 17:03:
[...]

Zou het kunnen dat NKON hun ESS Pro huismerk batterijen voor februari 2024 op de markt gebracht heeft? Of is dit zo'n EU regel waarvan de implementatie datum wat verschilt per hoe snel elke nationale overheid de wet heeft aangepast?

Ik vind het een goede ontwikkeling dat IEC 62619 nu verplicht wordt. Wel jammer dat er redelijk was Chinese leveranciers zijn die er creatief mee omgaan en bijvoorbeeld een certificaat van een ander model aandragen als basis voor het CE label.
Dit soort EU wetgeving gebruikt het "placed on the market" principe. Het moment dat ieder individueel product in het distributiesysteem binnen de EU komt geldt hier. De batterijverordening kent trouwens verschillende data waarop bepalingen van kracht worden. De verplichte CE markering geldt vanaf zomer 2024. Een bedrijf zal voor die datum een flinke voorraad opgebouwd moeten hebben om dit nu nog te kunnen verkopen zonder CE markering. CE markering geldt trouwens ook voor cellen die je van een Chinese handelaar koopt die jou cellen uit een EU land (bv Polen) verstuurt.

De "Blauwe Gids" biedt veel informatie voor wie meer wil weten over oa de CE markering.

En hoewel de RoHS richltijn voor bijna alle elektrische apparaten geldt, zijn batterijen hiervan uitgezonderd. NiCd batterijen zijn al in de oude batterij richtlijn verboden. En lood accu's zijn nog steeds toegestaan.

Wil ook nog iets kwijt over standaarden en EU wetgeving. Van veel IEC standaarden worden ook EN versies uitgegeven, dit zijn de Europese varianten (niet alleen EU). De EU kan een EN standaard harmoniseren, dit betekent dat de wetgever en handhaver (bv NVWA) er van uit gaan dat een product aan de wet voldoet als die aan de geharmoniseerde standaard voldoet. Dit is dan een makkelijker route voor een fabrikant of importeur om aan te tonen dat het product aan de wettelijke eisen voldoet. Maar voldoen aan een geharmoniseerde standaard is niet verplicht, je mag ook op een andere manier proberen aan te tonen aan de wet te voldoen. Een IEC stnadaard wordt nooit geharmoniseerd, alleen de EN varianten kunnen geharmoniseerd worden.

• NTS
  • Niet online

NTS

BenSKIP schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 22:21:
Een EMC voor LFP is nul. Het bevat geen electronica.
Het gaat over een kant en klare batterij.

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

cj1 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:03:
[...]
CelLink, een fabrikant van celverbinders adverteert celverbinders voor kleine cellen, met:
  • gemaakt van aluminium
  • 0,4mm dik aluminium x 1 cm breed (4 mm²) = 30A bij ∆T<20K
  • dikte: 0.1 t/m 1.0 mm
Bij de grote cellen verwacht ik dikkere celverbinders.
Die cell interconnect dikte verwachting lijkt te kloppen. Deze video toont 280-350Ah prismatische cellen en spreekt over een dikte van ongeveer 2 millimeter voor de celverbinders.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Energiek/Greenchoice 3j

• Jog
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online

Jog

deze morgen ging de batterij leeg (5% minimum soc) en begon de multiplus een "recharge". Wat is de oorzaak daarvan? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m8Ud_hyM2zPtVp6jP_IfRmZUK_g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YBVNdvVcwBCQrXT6WJUVgR2u.png?f=fotoalbum_large

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:02
Jog schreef op maandag 11 mei 2026 @ 06:52:
deze morgen ging de batterij leeg (5% minimum soc) en begon de multiplus een "recharge". Wat is de oorzaak daarvan? [Afbeelding]
Sustain voltage te hoog ingesteld

1 PVoutput . Dongen NB

• BenSKIP
Wel bijzonder, anderen adviseren koper. Hier sta ik wel van te kijken.

[ Voor 72% gewijzigd door BenSKIP op 11-05-2026 12:28 ]

• Jog
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online

Jog

reneeke1970 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:42:
[...]

Sustain voltage te hoog ingesteld
Even nagekeken en die staat op 50V, maar als ik de metrics er even bijpak is hij niet zo laag geweest:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4vzOYRheQNzPyJG0078cSkrkKog=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LSVPkKOKNMyv0yeJu6TRRkyy.png?f=fotoalbum_large

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

Q

Au Contraire Mon Capitan!

cj1 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:48:
[...]

Die cell interconnect dikte verwachting lijkt te kloppen. Deze video toont 280-350Ah prismatische cellen en spreekt over een dikte van ongeveer 2 millimeter voor de celverbinders.
Serieus, gaan we nu aluminium busbars promoten omdat koper teveel warmte geleid? Ik snap hier niets van.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:02
Jog schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:56:
[...]

Even nagekeken en die staat op 50V, maar als ik de metrics er even bijpak is hij niet zo laag geweest:

[Afbeelding]
Ik zou hem toch sowieso lager zetten ,of eigenlijk uit schakelen op 40 volt ofzo

1 PVoutput . Dongen NB

• k.monsma
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19-05 20:15
Hallo mede Tweakers, ik heb een iets afwijkende vraag waar ik binnen Tweakers niet zo snel een antwoord kan vinden en was benieuwd of jullie hier kennis van hebben. Als je een thuisaccu van meer dan 20KW thuis in je huis neerzet (ongeacht of deze fabrieks of zelfbouw is) moet je voldoen aan andere regels vanuit je verzekering. De zgn: PGS 37-1 richtlijn. Maar wat houdt dit nu concreet voor je thuissituatie in en dan in jip en janneke taal

?

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-05 10:54

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

@k.monsma
A: Een dergelijke thuis accu moet je sowieso niet in huis zetten i.v.m. risicos die hier al uitputtend in dit topic zijn beschreven. Thuis accu is een top idee maar niet onder hetzelfde dak als waar jij en je gezin slapen. Dus in de garage of schuur buitenshuis.

B: Dit verschilt per verzekering ook dit is in dit topic vrij uitputtend beschreven (dus toch even beter zoeken) maar de bottom line is als je zekerheid wilt dat je contact op moet nemen met je eigen verzekeraar en deze vraag stellen.

Mijn verzekeraar (centraal beheer) had hier vorig jaar geen additionele regels / richtlijnen voor.
Of dat nu nog zo is geen idee, mij hebben ze daar nadien niet meer over gecontacteerd en ik heb ze ingelicht (en daarmee ruimschoots aan mijn plicht als goed verzekernemer voldaan).

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• habbekrats
@k.monsma Je bedoeld de PGS 37-2 welke echter nog niet van toepassing is voor particulieren en misschien ook wel niet wordt. De grens van 20 lijkt mij willekeurig een batterij van een fietsaccu kan je huis al laten afbranden.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 11:01
habbekrats schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:22:
@k.monsma Je bedoeld de PGS 37-2 welke echter nog niet van toepassing is voor particulieren en misschien ook wel niet wordt. De grens van 20 lijkt mij willekeurig een batterij van een fietsaccu kan je huis al laten afbranden.
Fiets accu’s en vooral de opladers die daar soms bij zitten zijn een stuk gevaarlijker dan thuis accu’s met een Victron met bijvoorbeeld een JK BMS.

Daarom staat er in de handleiding dat je ze niet alleen mag laten tijdens opladen.

Overigens ben ik een voorstander van goede ventilatie om de risico’s te verkleinen.

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:27
@Beer070 de dingen die je noemt hebben niks met victron te maken. ze suggereren wel dat je het hebt over de LIFEPO4 technologie.

maar LIFEPO4 en victron zijn geen verplichte combi, die merknaam is in jouw relaas dus irrelevant.

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

• Beer070
pc_freak1 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 08:48:
@Beer070 de dingen die je noemt hebben niks met victron te maken. ze suggereren wel dat je het hebt over de LIFEPO4 technologie.

maar LIFEPO4 en victron zijn geen verplichte combi, die merknaam is in jouw relaas dus irrelevant.
Dat klopt.

Het is geen verplichte combi, en de merknaam in mijn relaas is niet relevant.

En toch denk ik dat er een bepaald verband is tussen het veiligheidsbewuste tweaker gehalte van mensen die (zelf) een Victron omgeving installeren, en mensen die liever een leverancier een stekkeraccu in de woonkamer laten zetten. Als jij dat anders ziet dan hoor ik graag de anekdote als voorbeeld van de stekkeraccu gebruiker die het allemaal bijzonder veilig heeft neergezet.

• Q
  • Nu online

Q

Beer070 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 17:44:
[...]

Dat klopt.

En toch denk ik dat er een bepaald verband is tussen het veiligheidsbewuste tweaker gehalte van mensen die (zelf) een Victron omgeving installeren, en mensen die liever een leverancier een stekkeraccu in de woonkamer laten zetten. Als jij dat anders ziet dan hoor ik graag de anekdote als voorbeeld van de stekkeraccu gebruiker die het allemaal bijzonder veilig heeft neergezet.
Leuk leesvoer trouwens.

Mee eens met het sentiment: misschien is het onredelijk, maar ik heb meer vertrouwen in mensen of bedrijven die Victron spul installeren dan die kant-en-klare systemen die door bijv Ketelklets worden gepromoot. Ik doel niet eens op de stekker accu's maar die grotere systemen die door Ketelklets z'n sponsor thuisbatterijnederland en vergelijkbare sjacheraars wordt aangeboden.

• BenSKIP
Een DIY accu of merknaam accu verschilt wezenlijk niet met een stekkeraccu.... mits!

Ontbrekende noodzakelijk installatieeisen ontbreken in de info: eigen groep, gebruik van dikke draden, maximale belastingen, thuisaccu ≠ "accu in huis" maar accu bedoeld voor huishoudelijke doeleinden.

Bij de juiste implementatie van elke accu, kan deze "volledig" (on)veilig worden geplaatst/gebruikt.

Het is maar net welk doel je nastreeft en op welk niveau en met welk budget je dit doel behalen wilt.

Een 12V, 24V, 36V, 48V of HV accu die max 10A AC levert op 2,5mm² op een eigen groep van 16A is in theorie even (on)veilig als een DIY accu met 250A op 70mm² DC op 6mm² 25A AC.

Een goede stekkerdoos heeft ook een bms, breaker, zekering etc.

De locatie en wijze van aansluiting is bepalend. Dat er mensen zijn die dit kopen en deze niet geremd door enige kennis gewoon op dezelfde groep als keuken of wasruimte aanprikken en daarmee bedrading en groepen kunnen overbelasten is essentiele info.

DIY bouwers rekenen daarmee (als het goed is).

De "Ik wil ook een accu" -mensen die het zomaar zonder na te denken in de muur prikken zijn slecht geinformeerd of denken "ach joh, dat moet toch kunnen!".

[ Voor 64% gewijzigd door BenSKIP op 13-05-2026 05:28 ]

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:27
Beer070 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 17:44:
[...]

Dat klopt.

in deze setting zal de DIYende tweaker met zijn victron systeem zich (hopelijk en waarschijnlijk) wat veiligheidsbewuster opstellen dan de gemiddelde stekkeraccu eigenaar. daarin ben ik het wel met je eens. Sowieso het plaatsen van die dingen in huis vind ik een matig idee.

Ja we laden ook onze e-bike accu, telefoons, enz. binnen op, maar ook dat is in risico > impact afweging eigenlijk een matig idee.

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

• NTS
  • Niet online

NTS

De ebike en dingen als de stofzuiger enz leg ik eigenlijk ook bewust aan de lader als ik thuis ben en niet als ik weg ga. Mocht er iets mee zijn dan hoor ik in ieder geval de rookmelders en kan de brandweer bellen.

De thuisbatterij laadt wel zelf op als ik er niet ben, het is praktisch niet haalbaar om dat anders te doen. Die staat in de garage, dus ik verwacht dat de brandweer als dat echt mis gaat gewoon van buiten af wacht tot de garage uitgebrand is.

• Q
  • Nu online

Q

Tja, en vervolgens gaat je huis in vlammen op omdat de buren wat minder zorgvuldig waren.

Het hele concept van een DESS is juist dat dit 24/7 autonoom opereert, er blij blijven tijdens het laden is niet realistisch. En dat 'er bij blijven' lijkt me ook redelijk zinloos, want als het alarm afgaat dan kun je alleen maar naar buiten rennen en de brandweer bellen, tenzij je graag je longen van binnen met lithium wil bekleden.

Als je thuis bent als je elektrische fiets met NMC cellen in de fik vliegt idem: we hebben allemaal de brandende NMC accu's gezien en wederom, weg rennen en de brandweer bellen om iig het huis van je buren te sparen. Misschien heb je mazzel als je kunt ingrijpen als het begint te smeulen, maar tja.

Mijn fundamentele punt is dat ik het gevoel heb dat we het risico van een (D)ESS hoger inschatten dan vele landere dingen waar we amper bij stil staan en wat vanzelfsprekend is. Wat het juiste perspectief is, kan ik niet met harde cijfers onderbouwen.

Mensen zijn inherent slecht in het inschatten van kans en risico, dus daarom is (wetenschappelijk) onderzoek ook zo belangrijk, omdat je intuïtie een slechte raadgever is. Dan krijg je ook situaties waarbij mensen zoveel investeren in 'veiligheid' dat het DESS een irrationele keuze is geworden vanuit financieel perspectief (dat noemen we een hobby). Het is altijd een tradeoff tussen risico en mitigatie, ook als het gaat om veiligheid.

Ja, als jij je thuisaccu in een schuurtje kunt plaatsen los van het huis, zou ik dat zeker overwegen. Maar als dat niet kan, dan vind ik het nog steeds redelijk om toch de keuze te maken om 'm in huis te plaatsen.
offtopic:
Wat mensen hier niet waarderen maar wat ik serieus meen: die thuis accu's is uiteindelijk 'spielerij'. Je wilt schaalvoordeel, dus een buurt accu of groter is in mijn ogen veel efficiënter. Dat zou ook de discussie over de gevaren van LFP accu's een stuk makkelijker maken, als ze niet meer thuis staan ;)

• pegagus
In geval van een zelf samengestelde thuisaccu moet je toch wel enigszins weten wat je doet. Op Circuits Online loopt een draad van iemand die aan het knutselen is en waarvan ik me afvraag in hoeverre die weet wat hij aan doen is. Die wil cellen balanceren door ze parallel te zetten, met als gevolg dat je niet weet hoeveel stroom er gaat lopen. Maar 2,5 mm2 is vast wel genoeg. Feit is dat je niet weet hoeveel stroom er dan gaat lopen.

Het andere punt is de thuisaccu van 5 kWh die formeel aan een eigen groep moet. Maar geen flauw idee hoe de accu ziet dat die correct is aangesloten. Blijkbaar is het vrij eenvoudig om die 2,5 kW over het stopcontact te laten lopen. De meeste WCD;s zijn daarvoor niet geschikt en er kan veel meer stroom gaan lopen dan de normale 16A.

En tenslotte: garages aan woningen hebben tegenwoordig verplicht een brandwerende deur.

• Beer070
pegagus schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 15:51:
In geval van een zelf samengestelde thuisaccu moet je toch wel enigszins weten wat je doet. Op Circuits Online loopt een draad van iemand die aan het knutselen is en waarvan ik me afvraag in hoeverre die weet wat hij aan doen is. Die wil cellen balanceren door ze parallel te zetten, met als gevolg dat je niet weet hoeveel stroom er gaat lopen. Maar 2,5 mm2 is vast wel genoeg. Feit is dat je niet weet hoeveel stroom er dan gaat lopen.

Het andere punt is de thuisaccu van 5 kWh die formeel aan een eigen groep moet. Maar geen flauw idee hoe de accu ziet dat die correct is aangesloten. Blijkbaar is het vrij eenvoudig om die 2,5 kW over het stopcontact te laten lopen. De meeste WCD;s zijn daarvoor niet geschikt en er kan veel meer stroom gaan lopen dan de normale 16A.

En tenslotte: garages aan woningen hebben tegenwoordig verplicht een brandwerende deur.
het is maar een idee, en ik vraag me af of het zo is. Zou het kunnen dat mensen denken: "ach 50V is niet veel, daar ga je volgens de normenkaders niet aan dood dus het zal wel veilig zijn?"

Er zijn genoeg voorbeelden van mensen op YouTube, ook schijnbaar onderlegde/opgeleide mensen, die met de hand even voelen of er 230V (of 110V) op een lader staat. (en ja, toen ik nog geen NEN 3410 certificaat had deed ik dat soms ook).

Overigens is dit misschien wel de basis van de vergissing: het risico bij thuisaccu's wordt beoordeeld door elektriciens, terwijl het voornaamste risico niet elektrisch maar chemisch is.

Het is maar een soort van vrijdagmiddag overweging op deze woensdagmiddag.

• NTS
  • Niet online

NTS

Op Circuits Online loopt een draad van iemand die aan het knutselen is en waarvan ik me afvraag in hoeverre die weet wat hij aan doen is. Die wil cellen balanceren door ze parallel te zetten, met als gevolg dat je niet weet hoeveel stroom er gaat lopen. Maar 2,5 mm2 is vast wel genoeg. Feit is dat je niet weet hoeveel stroom er dan gaat lopen.
Onhandig, want dit soort dingen gaan mis met als gevolg vanuit de verzekeraars extra eisen aan keuring of verbieden van zelfbouw.
Klopt dat is gewoon een instelling waar je zegt "ja het is een vaste installatie" en dan wordt er 2500W ipv 800W geleverd.

Als de groep ook verbruikers heeft kan je dus langdurig 26A door de bedrading trekken in plaats van 16A zonder dat de automaat uit gaat. Geen goed idee, zeker niet in een wat oudere installatie.

• BenSKIP

Niet om vervelend te doen, maar heb je dat certificaat in handen gekregen? Welke rating heeft die deur? Is die deur zelfsluitend? Bezit de deur opschuiemde strips? Is die deur alleen vanaf de fabriek gespoten?

Ik kom deuren tegen waarvan de opschuimende strip ontbreekt of kruimeld, of een laklaag gehad heeft. Maar nog veel vaker mist het certificaat.

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-05 22:28

tijmeng

Panasonic 7J

Kogel hier ook door de kerk. Ik had al een Growatt SPH. Niet ideaal, maar voldoet. Heb m via Eps boardje volledig onder controle met HA. Alleen Seplos werkt met Growatt echt lekker, dus bij deligreen nog een 280ah catl seplos mason v3 kit kunnen kopen voor 1370€ uit Polen.

Binnenkort maar eens bouwen

• pegagus
@BenSKIP is gewoon bouwbesluit. En aan de gemeente om het te controleren.

• habbekrats
pegagus schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 20:41:
@BenSKIP is gewoon bouwbesluit. En aan de gemeente om het te controleren.
Overigens ligt dat ook aan de grote van de garage en woning. Bij veel woningen valt de garage in hetzelfde brandcompartiment en zijn er geen bijzondere eisen. In mijn woning was dat anders de garage/werkplaats is ca 60m2 en was in gebruik als timmer/meubelmaker werkplaats. Daar is destijds een 1 uur deur geplaatst. zitten geen smelt strips in en de dranger heb ik er niet meer op zitten.

Oudere gebouwen 20 minuten tot bijzondere ruimten 180minuten daarnaast zit er nog een verschil of er brandvertragend of brandwerend vereist wordt.

• BenSKIP
Het Bbl van de Omgevingswet. En de gemeente toetst doorgaans slechts alleen op tekeningen of zoals bij jou (na meldingen) bij bedrijven. Maar dat doen ze niet goed genoeg, omdat bij jou de dranger al verwijderd is. Daar wil ik als voormalig preventist in je eigen voordeel op reageren. Veel mensen weten dit niet, of houden er geen rekening mee. Mocht je personeel in dienst hebben, of (iemand) aanpandig wonen, dan heeft je brandverzekering al wat om niet uit te betalen en kan je tevens aansprakelijk worden gesteld. Mijn advies: plaats een dranger terug. Zeker op locaties met een grotere brandlast.

Alles is slechts WTRD / WBDBO. Bij WBDBO is het altijd ook WTRD bij WTRD is het zelden WBDBO.

"Brandwerend" is normatief, conform certificaat slechts voor de opgegeven tijd. (Zolang alles nog aan de eisen voldoet.)

Alles is dus slechts brandvertragend.

Als voormalig preventist heb ik alle redenen al gehoord om het niet te doen, om al deze redenen is het een uitsluitingsgrond in de polis en een ARBO artikel. Zodra de brandweer weg is, kunnen ze adhv tekeningen op locatie toetsen. Een dranger brand heel slecht kan ik je verzekeren en verzekeraars brengen ook altijd heel graag alle blusmiddelen naar buiten. Een verlopen keuring op BBM vinden zij al voldoende om u te melden dat de polis niet (meer) dekkend is.

[ Voor 21% gewijzigd door BenSKIP op 15-05-2026 18:54 ]

• freshter
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10:11
Ik ben nu al een tijdje door dit topic aan het graven en wil stilaan beginnen bouwen aan een accu. Ik lees in het topic dat er meningen zijn aan het wel of niet plaatsen van de accu in de woning zelf. Ik heb zelf besloten dat ik deze liefst _niet_ in de woning wil. Dat staat al vast. Ik heb aan de buitenkant op een 2-tal meter van de woning af plaats om een soort van kast te bouwen waar ik de accu's dan in zou kunnen plaatsen. Dat is nog redelijk dicht bij mijn omvormer waardoor de kabels niet overdreven lang zouden zijn.

Nu wat betreft deze kast dacht ik alvast met volgende dingen rekening te houden:
  • Koeling voor in de zomer. Kan gewoon met een paar simpele ventilatoren. Is dat zelfs wel nodig?
  • Isolatie en verwarming voor in de winter. Aangezien het buiten het bouwvolume zou komen lijkt het me misschien wel nuttig om in de winter de koelingsgaten dicht te maken en de kast wat te verwarmen.
  • Het materiaal van de kast. Steenwol sandwichpanelen? Iemand anders een beter idee?
Hebben jullie nog ideeen of redenen waarom iets wel of niet te doen?

• habbekrats
@freshter Met een beetje batterijverwarmingsmat kom je een heel eind denk ik, stuk goedkoper dan het hele hok warm te houden. Je zou ventilatieroosters met beweegbare lamellen kunnen nemen, desnoods elektrisch bediend. Hou wel rekening dat de ruimte muisdicht moet zijn <6mm aangezien knaagdieren ook warm willen zitten in de winter. Als je de accu kabels langer maakt moeten ze meestal ook een stuk dikker zijn.

Pagina: 1 ... 133 134 Laatste