Tja, en vervolgens gaat je huis in vlammen op omdat de buren wat minder zorgvuldig waren.
Het hele concept van een DESS is juist dat dit 24/7 autonoom opereert, er blij blijven tijdens het laden is niet realistisch. En dat 'er bij blijven' lijkt me ook redelijk zinloos, want als het alarm afgaat dan kun je alleen maar naar buiten rennen en de brandweer bellen, tenzij je graag je longen van binnen met lithium wil bekleden.
Als je thuis bent als je elektrische fiets met NMC cellen in de fik vliegt idem: we hebben allemaal de brandende NMC accu's gezien en wederom, weg rennen en de brandweer bellen om iig het huis van je buren te sparen. Misschien heb je mazzel als je kunt ingrijpen als het begint te smeulen, maar tja.
Mijn fundamentele punt is dat ik het gevoel heb dat we het risico van een (D)ESS hoger inschatten dan vele landere dingen waar we amper bij stil staan en wat vanzelfsprekend is. Wat het juiste perspectief is, kan ik niet met harde cijfers onderbouwen.
Mensen zijn inherent slecht in het inschatten van kans en risico, dus daarom is (wetenschappelijk) onderzoek ook zo belangrijk, omdat je intuïtie een slechte raadgever is. Dan krijg je ook situaties waarbij mensen zoveel investeren in 'veiligheid' dat het DESS een
irrationele keuze is geworden vanuit financieel perspectief (dat noemen we een hobby). Het is altijd een
tradeoff tussen risico en mitigatie, ook als het gaat om veiligheid.
Ja, als jij je thuisaccu in een schuurtje kunt plaatsen los van het huis, zou ik dat zeker overwegen. Maar als dat niet kan, dan vind ik het nog steeds redelijk om toch de keuze te maken om 'm in huis te plaatsen.
offtopic:
Wat mensen hier niet waarderen maar wat ik serieus meen: die thuis accu's is uiteindelijk 'spielerij'. Je wilt schaalvoordeel, dus een buurt accu of groter is in mijn ogen veel efficiënter. Dat zou ook de discussie over de gevaren van LFP accu's een stuk makkelijker maken, als ze niet meer thuis staan ;)