Klopt, ik heb 70 panelen oost/west, 24 panelen zuid en 14 panelen zuid, verdeeld over 3 omvormers.
Accu's heb ik nog niet, die zal ik gaan bemeten op mijn PV set. Dus dat zal ook geen kleine jongen worden verwacht ik.
De multi's mogen nooit meer dan 25A nemen op de AC-IN, maar dat is toch wat anders dan teruggeven aan de AC-in?Daar mogen ze maximaal 32A afgeven, met een limiet van 25A gemeten op het punt waar de Victron VM-3P75CT meet. Met andere woorden de Victron VM meet hoeveel er daadwerkelijk het net op gaat, maar dat is niet perse dezelfde waarde als dat de MP's samen terug kunnen sturen, als er meer afname is voor de multis (bijvoorbeeld door het laden van een auto a 3x15A) dan is het de bedoeling dat ze dat aanvullen tot max 32A. Ze mogen maximaal 32A terug sturen, dus dan blijft er 17A over om het net op te gooien. Dat is toch 7A per fase meer dan wanneer je dat limiteerd met een 25A zekering (waarmee je ook niet selectief bent tov je hoofdzekering).
Zoals ik al zei kan ik rustig een 3p+n C25 direct voor de hoofdzekering zetten, maar dan heb je alsnog geen selectiviteit. Waarom mag je er niet vanuit gaan dat een hoofdzekering bij calamiteiten aangesproken wordt, daar zitten ze er immers toch voor? Overigens is die 300euro voor het vervangen een fabeltje, voor de verbouwing in het verleden meermaals de zekeringen laten vervangen, nooit een rekening gehad.
We hebben nu 3x25A en daar redden we het -door verstandig gebruik- prima mee. Ik zie dus niet in waarom we met ESS een verzwaring nodig zullen hebben.
Als er in de multi's slechts 1 instelling is die het
AC-IN opgenomen vermogen gelijk stelt aan het
AC-IN afgegeven vermogen, ja dan heeft die 32A zekering geen zin, want dat kan in dat geval nooit meer dan 25A zijn. Is dat zo? Ik ben er in mijn verhaal vanuit gegaan dat je in de multi kan instellen dat het max ACIN opgenomen en afgegeven vermogen 32A is, maar ook dat er niet meer dan 25A opgenomen/afgegeven mag worden op het punt dat gemeten wordt door de VM.
Welke regelgeving -naast het selectief zijn- passeer ik daadwerkelijk met mijn schema? Wat maakt het precies onduidelijk en bovenal onveilig? Ik probeer niet eigenwijs te zijn, maar wil het graag doorgronden.
[
Voor 8% gewijzigd door
Nhz op 20-12-2025 16:32
]