• GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07:41
pegagus schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 15:46:
Wat ik eenvoudig bedoelde is dat bij overbelasting (mijn persoonlijke ervaring omdat installateurs nooit de verbruikers fatsoenlijk verdelen) 1 fase afslaat en de andere 2 in bedrijf blijven, net zoals bij 3 losse remautomaten.

Wat ik mij wel afvraag, zijn remautomaten nu speciale automaten, of standaard automaten met een speciale functie?
Speciale functie/plaatsing. Zie: https://zonnepanelensuper...n-zonnepanelen-meterkast/
Staat ergens onderaan.

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:52

Nhz

GJzon schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 17:02:
[...]

Wat ik bedoel is dat de C40 veel groter is dan de C25 van Enexis. Stel je zit op 'grid'. Je krijgt een sluiting ergens na die C40 automaten. Dat betekent dat de C25 eerder uitschakelt dan de C40. Dus dan kun je Enexis bellen omdat dat ding weer in te schakelen.
Idem met de C32 voor de MP. Deze zou eigenlijk ook een B16 moeten zijn.

Wat ik wel een paar keer gezien heb, is dat er een C25 aardlekautomaat wordt gebruikt tussen hoofdschakelaar en MP's. Bij een 3x25A aansluiting. En men is er bewust van dat selectiviteit dan een dingetje is. Maar nooit C32.

Je schrijft: Alles voor de C32... is afgezekerd met B16. Is niet in je schema te zien. De enige zekering voor de C32 die ik zie is de C25 van Enexis.....

E.e.a. heeft te maken met de z.g. selectiviteit zoals beschreven in de NEN1010. De automaten na de hoofdzekering moeten in principe een factor 1,6 kleiner zijn. 25/1,6 is ca. 16 A.
Ga je na die 16A weer een automaat plaatsen dan mag deze in principe maar 10A zijn.
Zoek maar eens op 'NEN 1010 bouwbesluit'. Je hebt je tegenwoordig wettelijk te houden aan de NEN1010 zeker bij nieuwe installatie.

Het gaat me er niet om je idee af te kraken maar een oplossing te vinden die wel geaccepteerd kan worden en veilig is.

Vandaar het voorstel om de PV rechtstreeks op AC-out te zetten. En vanaf daar naar de 40A automaten die dan aangesloten worden op de change-over. Staat de change-over op 'MP' dan gaat alle stroom (accu, PV en netstroom (indien aanwezig) op AC-in) vanaf de AC-out-zijde via de zwaardere automaten naar je woonhuis etc. met z'n eigen B16 automaten.
En dan moet het volgens mij kloppend zijn.
Up to you.

Aanvulling: https://www.youtube.com/watch?v=0wVDts8zRtA
Filmpje van Halewijn met o.a. de 1:1 rule van Victron.
De situatie met die C40 automaten is in principe zoals een 'gewone' installatie. In een reguliere installatie zitten er ook nooit automaten tussen de hoofdzekering en de eerste aardlek/aardlekautomaat. In mijn schema kan je die C40 dus eigenlijk als 'niet aanwezig' beschouwen wanneer er direct van grid gewerkt wordt. Als er sluiting tussen die C40 en de eerstvolgende automaat ontstaat dan ben ik blij dat de hoofdzekering eruit gaat, want dat zou kortsluiting in dezelfde kast betekenen.Als er in een reguliere kast (zonder ESS) sluiting tussen de hoofdzekering en de eerste automaat ontstaat heb je ook helemaal niets aan je selectiviteit, dan gaat gewoon je hoofdzekering eruit.

Voor de zekerheid: fysiek zit er tussen die C40's en de achterliggende huisautomaten misschien 30cm draad. De kast met de C40's hangt direct tegen de kast met de huisautomaten aan. Feitelijk dus dezelfde meterkast.

Ik begrijp je voorstel voor het verplaatsen van de PV naar tussen de AC-OUT en de changeover, maar als ik dat doe en de changeover staat op 'grid' omdat er een storing in de ESS zit, dan doet de PV helemaal niets.

Wat ik bedoel met 'alles voor de C32 is afgezekerd met B16 automaten' is dat alle gebruikers VOOR de multi's zijn afgezekerd met B16 krachtgroepen. Vanzelfsprekend is de bedrading tussen de hoofdzekering en de eerste gebruikers (voor de multi's) niet nog extra afgezekerd, voor de eerste gebruikersgroepen zit een automaat, net als in elke normale installatie. Die C32 is gekozen omdat er met maximaal 3x25A ontladen kan worden naar het net, maar als er op dat moment ook een auto aan de paal staat, dan kunnen de multi's samen ongestraft 32A leveren, zodat het ontladen naar het net niet direct inkakt.

Wat ik nog zou kunnen doen is voor alles -direct na de hoofdzekeringen- voor elke fase een C25 automaat hangen, zodat er ten alle tijde voorkomen wordt dat er meer dan 25A van/naar het net gaat, maar daar zie ik het nut niet echt van in, aangezien de nu nog ouderwetse zekeringen tzt vervangen gaan worden voor automaten. In het geval dat de hoofdzekering er bij een calamiteit uit klapt kan ik die zelf net zo makkelijk weer omhoog zetten, daar merkt Enexis helemaal niets van.

Groetjes

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:28
@Nhz Je moet het bekijken vanuit foutbescherming welke verplicht is.
Dat kan zijn kortsluiting (B, C, D-kar) en is de uitschakeling tijdig en overbelasting (die gelijk voor B,C,D-kar) en aangevuld persoonsbescherming (aardlek) welke meer is voor TT-stelsel dan TNCS door hogere weerstand van aardpen naar LS-trafo dan via een kabel.

Ik zie geen C40 in laatste schema, maar een C32, voor kortsluiting heeft die geen rol, sluiting naar aarde wordt opgevangen door aardlek ervoor en tussen de fases door de C25 automaten van netwerkbeheerder.
Voor overbelasting heeft die wel een rol als twee WP's lopen en 2 EV's laden, dan afzekeringswaaarde 100-120% van max uit accu + max PV .

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• GJzon
Nhz schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 12:05:
[...]

De situatie met die C40 automaten is in principe zoals een 'gewone' installatie. In een reguliere installatie zitten er ook nooit automaten tussen de hoofdzekering en de eerste aardlek/aardlekautomaat. In mijn schema kan je die C40 dus eigenlijk als 'niet aanwezig' beschouwen wanneer er direct van grid gewerkt wordt. Als er sluiting tussen die C40 en de eerstvolgende automaat ontstaat dan ben ik blij dat de hoofdzekering eruit gaat, want dat zou kortsluiting in dezelfde kast betekenen.Als er in een reguliere kast (zonder ESS) sluiting tussen de hoofdzekering en de eerste automaat ontstaat heb je ook helemaal niets aan je selectiviteit, dan gaat gewoon je hoofdzekering eruit.

Voor de zekerheid: fysiek zit er tussen die C40's en de achterliggende huisautomaten misschien 30cm draad. De kast met de C40's hangt direct tegen de kast met de huisautomaten aan. Feitelijk dus dezelfde meterkast.

Ik begrijp je voorstel voor het verplaatsen van de PV naar tussen de AC-OUT en de changeover, maar als ik dat doe en de changeover staat op 'grid' omdat er een storing in de ESS zit, dan doet de PV helemaal niets.

Wat ik bedoel met 'alles voor de C32 is afgezekerd met B16 automaten' is dat alle gebruikers VOOR de multi's zijn afgezekerd met B16 krachtgroepen. Vanzelfsprekend is de bedrading tussen de hoofdzekering en de eerste gebruikers (voor de multi's) niet nog extra afgezekerd, voor de eerste gebruikersgroepen zit een automaat, net als in elke normale installatie. Die C32 is gekozen omdat er met maximaal 3x25A ontladen kan worden naar het net, maar als er op dat moment ook een auto aan de paal staat, dan kunnen de multi's samen ongestraft 32A leveren, zodat het ontladen naar het net niet direct inkakt.

Wat ik nog zou kunnen doen is voor alles -direct na de hoofdzekeringen- voor elke fase een C25 automaat hangen, zodat er ten alle tijde voorkomen wordt dat er meer dan 25A van/naar het net gaat, maar daar zie ik het nut niet echt van in, aangezien de nu nog ouderwetse zekeringen tzt vervangen gaan worden voor automaten. In het geval dat de hoofdzekering er bij een calamiteit uit klapt kan ik die zelf net zo makkelijk weer omhoog zetten, daar merkt Enexis helemaal niets van.
Hai, wat ik al zei, it's up to you.
Ik wist trouwens niet dat je de automaat van Enexis zelf terug kon zetten.

Misschien handig als je je eens door (het laatste halfjaar) van https://gathering.tweaker...list_messages/2257384/185 worstelt. Ook veel info, schema's en invalshoeken.

Als je de PV op AC-out zet, zal de PV gewoon werken. Hoe dan ook.
Heb je netspanning dan wordt AC-in doorgeschakeld naar AC-out en reageert de PV op de netfrequentie.
Valt de netspanning weg dan wordt AC-in los geschakeld van AC-out en maakt de MP zelf de benodigde frequentie incl. shifting indien nodig.
Ongeacht de stand van je change-over. In stand 'grid' kan de zonnestroom naar je accu's.

En uiteraard moet je MP gewoon ingeschakeld zijn en goed werken, daar gaan we maar van uit.
Zo wordt het vaak gedaan, juist om dat extra vermogen te kunnen krijgen vanaf de MP met overstroombeveiliging gebaseerd op al dat extra vermogen.
En als het net uitvalt, kunnen je accu's toch worden bijgeladen als er tenminste zon is.
Maar goed, dat is een benadering c.q. keuze waar een ieder vrij in is.

De rest zoals gebruik van aardlekschakelaars, extra zware automaten etc. vind je wel op het andere forum.

• Nhz

Nhz

GJzon schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 14:13:
[...]
En uiteraard moet je MP gewoon ingeschakeld zijn en goed werken, daar gaan we maar van uit.
Zo wordt het vaak gedaan, juist om dat extra vermogen te kunnen krijgen vanaf de MP met overstroombeveiliging gebaseerd op al dat extra vermogen.
[...]
Ik hoor wat je zegt, maar ik denk dat ik het echte voordeel nog even mis ten opzichte van hoe ik het nu ingetekend heb. De reden dat ik de PV na de changeover heb gezet is omdat ze dan ook werken wanneer 'gridstand' is ingeschakeld. Die stand wordt volgens mij alleen maar gebruikt op het moment dat er een storing in het ESS is, of wanneer je onderhoud moet plegen. In dat geval gaat de C32 (of hoofdschakelaar net voor de multi's) ook uit en dan doen de multi's dus echt niets. In die uren/dagen wil je niet dat je PV niets staat te doen.

Wat is het concrete nadeel van hoe ik het ingetekend heb, dus na de change-over, maar net voor de 3xC40?

Groetjes

• Nhz

Nhz

Domba schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 12:48:
@Nhz Je moet het bekijken vanuit foutbescherming welke verplicht is.
Dat kan zijn kortsluiting (B, C, D-kar) en is de uitschakeling tijdig en overbelasting (die gelijk voor B,C,D-kar) en aangevuld persoonsbescherming (aardlek) welke meer is voor TT-stelsel dan TNCS door hogere weerstand van aardpen naar LS-trafo dan via een kabel.

Ik zie geen C40 in laatste schema, maar een C32, voor kortsluiting heeft die geen rol, sluiting naar aarde wordt opgevangen door aardlek ervoor en tussen de fases door de C25 automaten van netwerkbeheerder.
Voor overbelasting heeft die wel een rol als twee WP's lopen en 2 EV's laden, dan afzekeringswaaarde 100-120% van max uit accu + max PV .
Sorry, hier kan ik niet echt iets van maken. Er zit 3x een 2p C40 (per fase) als remautomaten net voor de huisinstallatie.

Die C32 voor de multis is er voor zodat er meer dan 25A terug kan richting de afnemers voor de multi's EN richting het net. Als de installatie goed werkt zal er nooit meer dan 25A richting het net gaan, omdat de multi's dat regelen. In het geval van een storing (in welke vorm ook) zal inderdaad de hoofdzekering aangesproken kunnen worden. Echter als er, zoals jij zegt, vol vermogen gevraagd wordt door de 3fase groepen direct na de hoofdzekering, dan zal er dus in theorie 32A vanaf de multis + 25A vanaf het net beschikbaar zijn, verdeeld over meerdere 3-fasegroepen. Om die reden is de bekabeling in de meterkast ook allemaal 10mm2.

In het geval er zoveel vermogen gevraagd wordt en om welke reden dan ook de multi's meer dan die 32A willen gaan leveren dan knalt die C32 eruit, zodat de bekabeling in de meterkast tot aan de hoofdaansluiting beschermd wordt. Als er weinig afname is dan regelen de multi's dat vermogen (dat door de C32 gaat) terug, als ze -om welke reden dan ook- toch meer dan 25A het net op willen gooien springt inderdaad de hoofdzekering eruit. Ik kan ipv die C32 ook een C25 intekenen, maar ook dan heb je geen selectiviteit richting de hoofdzekering, dan moet je al terug naar een C16, met als nadeel dat je nooit het volle vermogen van de multis kan gebruiken.

In het geval dat er sluiting ontstaat ergens tussen de hoofdzekering en de eerste 3fasegroepen, ja dan zal ook de hoofdzekering eruit klappen, maar dat is niet anders dan in elke andere meterkast. Als er sluiting ontstaat in de bekabeling tussen de hoofdzekering en de afnemers knalt namelijk altijd de hoofdzekering eruit.

Ik dacht het risico op -in het geval van een storing- het klappen van een hoofdzekering op de koop toe te nemen. Tenzij er echt zwaarwegende argumenten zijn die ik tot op heden over het hoofd zie.

Groetjes

• GJzon
Nhz schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 15:01:
[...]

Ik hoor wat je zegt, maar ik denk dat ik het echte voordeel nog even mis ten opzichte van hoe ik het nu ingetekend heb. De reden dat ik de PV na de changeover heb gezet is omdat ze dan ook werken wanneer 'gridstand' is ingeschakeld. Die stand wordt volgens mij alleen maar gebruikt op het moment dat er een storing in het ESS is, of wanneer je onderhoud moet plegen. In dat geval gaat de C32 (of hoofdschakelaar net voor de multi's) ook uit en dan doen de multi's dus echt niets. In die uren/dagen wil je niet dat je PV niets staat te doen.

Wat is het concrete nadeel van hoe ik het ingetekend heb, dus na de change-over, maar net voor de 3xC40?
Wat we missen aan info is hoeveel PV je hebt (max). Zo te lezen heel veel.
Idem voor je accu's.
En ik begrijp je redeneringen wel maar het is de kunst om je wensen overeen te laten komen met regelgeving, veiligheid en wat gebruikelijk c.q. wenselijk is en het nog overzichtelijk te houden.
Aangezien je blijkbaar heel veel grote gebruikers hebt en/of gelijktijdig ingeschakeld hebt in je woonhuis, vraag ik me af of je niet beter naar 3x35A kunt gaan.
Je mag er niet van uit gaan dat de hoofdzekering e.e.a. wel opvangt. Te gemakkelijk gedacht. Omdat je 'm toevallig zelf weer om kunt zetten...
Als het gewone zekeringen zijn, betaal je EUR 300 om de hoofdzekering te vervangen..
Zon schijnt niet elke dag en accu's zijn ook een keer leeg. Tis winter....

O ja, met de setting 'grid current' stel je de max. opgenomen stroom in van je MP. Is dus begrenzing. Gelijk of lager maken aan je netaansluiting, dus 25A. Daarom is een aardlekschakelaar C25 vaak al voldoende voor de MP's. Zie manuals en andere forum.

[ Voor 7% gewijzigd door GJzon op 20-12-2025 15:51 ]

• Nhz

Nhz

Klopt, ik heb 70 panelen oost/west, 24 panelen zuid en 14 panelen zuid, verdeeld over 3 omvormers.
Accu's heb ik nog niet, die zal ik gaan bemeten op mijn PV set. Dus dat zal ook geen kleine jongen worden verwacht ik.

De multi's mogen nooit meer dan 25A nemen op de AC-IN, maar dat is toch wat anders dan teruggeven aan de AC-in?Daar mogen ze maximaal 32A afgeven, met een limiet van 25A gemeten op het punt waar de Victron VM-3P75CT meet. Met andere woorden de Victron VM meet hoeveel er daadwerkelijk het net op gaat, maar dat is niet perse dezelfde waarde als dat de MP's samen terug kunnen sturen, als er meer afname is voor de multis (bijvoorbeeld door het laden van een auto a 3x15A) dan is het de bedoeling dat ze dat aanvullen tot max 32A. Ze mogen maximaal 32A terug sturen, dus dan blijft er 17A over om het net op te gooien. Dat is toch 7A per fase meer dan wanneer je dat limiteerd met een 25A zekering (waarmee je ook niet selectief bent tov je hoofdzekering).

Zoals ik al zei kan ik rustig een 3p+n C25 direct voor de hoofdzekering zetten, maar dan heb je alsnog geen selectiviteit. Waarom mag je er niet vanuit gaan dat een hoofdzekering bij calamiteiten aangesproken wordt, daar zitten ze er immers toch voor? Overigens is die 300euro voor het vervangen een fabeltje, voor de verbouwing in het verleden meermaals de zekeringen laten vervangen, nooit een rekening gehad.

We hebben nu 3x25A en daar redden we het -door verstandig gebruik- prima mee. Ik zie dus niet in waarom we met ESS een verzwaring nodig zullen hebben.

Als er in de multi's slechts 1 instelling is die het AC-IN opgenomen vermogen gelijk stelt aan het AC-IN afgegeven vermogen, ja dan heeft die 32A zekering geen zin, want dat kan in dat geval nooit meer dan 25A zijn. Is dat zo? Ik ben er in mijn verhaal vanuit gegaan dat je in de multi kan instellen dat het max ACIN opgenomen en afgegeven vermogen 32A is, maar ook dat er niet meer dan 25A opgenomen/afgegeven mag worden op het punt dat gemeten wordt door de VM.

Welke regelgeving -naast het selectief zijn- passeer ik daadwerkelijk met mijn schema? Wat maakt het precies onduidelijk en bovenal onveilig? Ik probeer niet eigenwijs te zijn, maar wil het graag doorgronden. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Nhz op 20-12-2025 16:32 ]

Groetjes

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:28
@Nhz gemist dat remautomaten van B-kar naar C-kar hebt gewijzigt.
Je houdt er ook rekening mee dat bekabeling voldoende is, met voldoende lage weerstand dat de kortsluitstroom ook in theorie mogelijk is, want je hebt geen verdere beveiliging tot de eindgroepen en vast meer dan 3 eindgroepen.

(5 - ~25 seconden merk afhankelijk kan er tot 3,2 x 40A (IEC norm voor zelf module) lopen voordat afschakelt op overbelasting, de weerstand van automaat tot punt op kortsluiting bepaald maximale stroom, dat kan ook de 3 aardlekschakelaars voor de eindgroepen zijn.) Conventionele automaten schakelen niet bij exact 40A uit, 2x40A /80A voor overbelasting uitschakeling na halve tot 2 minuten is nog netjes binnen de norm voor de 40A automaat)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• GJzon
Nhz schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 16:28:
Klopt, ik heb 70 panelen oost/west, 24 panelen zuid en 14 panelen zuid, verdeeld over 3 omvormers.
Accu's heb ik nog niet, die zal ik gaan bemeten op mijn PV set. Dus dat zal ook geen kleine jongen worden verwacht ik.

De multi's mogen nooit meer dan 25A nemen op de AC-IN, maar dat is toch wat anders dan teruggeven aan de AC-in?Daar mogen ze maximaal 32A afgeven, met een limiet van 25A gemeten op het punt waar de Victron VM-3P75CT meet. Met andere woorden de Victron VM meet hoeveel er daadwerkelijk het net op gaat, maar dat is niet perse dezelfde waarde als dat de MP's samen terug kunnen sturen, als er meer afname is voor de multis (bijvoorbeeld door het laden van een auto a 3x15A) dan is het de bedoeling dat ze dat aanvullen tot max 32A. Ze mogen maximaal 32A terug sturen, dus dan blijft er 17A over om het net op te gooien. Dat is toch 7A per fase meer dan wanneer je dat limiteerd met een 25A zekering (waarmee je ook niet selectief bent tov je hoofdzekering).

Zoals ik al zei kan ik rustig een 3p+n C25 direct voor de hoofdzekering zetten, maar dan heb je alsnog geen selectiviteit. Waarom mag je er niet vanuit gaan dat een hoofdzekering bij calamiteiten aangesproken wordt, daar zitten ze er immers toch voor? Overigens is die 300euro voor het vervangen een fabeltje, voor de verbouwing in het verleden meermaals de zekeringen laten vervangen, nooit een rekening gehad.

We hebben nu 3x25A en daar redden we het -door verstandig gebruik- prima mee. Ik zie dus niet in waarom we met ESS een verzwaring nodig zullen hebben.

Als er in de multi's slechts 1 instelling is die het AC-IN opgenomen vermogen gelijk stelt aan het AC-IN afgegeven vermogen, ja dan heeft die 32A zekering geen zin, want dat kan in dat geval nooit meer dan 25A zijn. Is dat zo? Ik ben er in mijn verhaal vanuit gegaan dat je in de multi kan instellen dat het max ACIN opgenomen en afgegeven vermogen 32A is, maar ook dat er niet meer dan 25A opgenomen/afgegeven mag worden op het punt dat gemeten wordt door de VM.

Welke regelgeving -naast het selectief zijn- passeer ik daadwerkelijk met mijn schema? Wat maakt het precies onduidelijk en bovenal onveilig? Ik probeer niet eigenwijs te zijn, maar wil het graag doorgronden. :)
Oeps, 108 panelen. Enig idee hoeveel ze max. leveren op een voorjaarsdag? Volgens mij zit je dan met je B16 per omvormer dan al op de grens.
En wat doe je met die stroom als je verbruik minimaal is?
Dat worden straks heel veel terugleverkosten.....

En dat fabeltje over Enexis kosten, staat gewoon op hun site. Ik lees alleen maar voor uit andermans werk.

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-12 23:22
Mocht het ooit zover komen dat je met een normaal contract netto moet betalen om terug te leveren, dan kunnen de meeste omvormers geregeld worden op maximaal te leveren vermogen. Voor mijn Hoymiles kan dat via MQTT (OpenDTU), mijn Solax en Solaredge via modbus TCP. Kwestie van een automation in homeassistant.

Voordeel van veel panelen, hier ook 50 stuks, is het kunnen laden van een thuisaccu onder matige omstandigheden. Je pakt daardoor meer rendement tijdens hogere stroomprijzen. Je laat ze tegenwoordig voor een fractie van de kosten leggen, dus kan je ook anders naar het terugverdienen kijken. Ik heb liever mijn 16kwh accu in februari opgeladen dan in augustus als de stroomprijs toch al erg laag is.

Vraag me wel af waar de angst voor terugleverkosten met veel zonnepanelen vandaan komt. Lijkt wel alsof veel mensen zich niet realiseren dat je bij meeste omvormers de kraan gewoon kan regelen 😃

• GJzon
master1104 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 22:11:
Mocht het ooit zover komen dat je met een normaal contract netto moet betalen om terug te leveren, dan kunnen de meeste omvormers geregeld worden op maximaal te leveren vermogen. Voor mijn Hoymiles kan dat via MQTT (OpenDTU), mijn Solax en Solaredge via modbus TCP. Kwestie van een automation in homeassistant.

Voordeel van veel panelen, hier ook 50 stuks, is het kunnen laden van een thuisaccu onder matige omstandigheden. Je pakt daardoor meer rendement tijdens hogere stroomprijzen. Je laat ze tegenwoordig voor een fractie van de kosten leggen, dus kan je ook anders naar het terugverdienen kijken. Ik heb liever mijn 16kwh accu in februari opgeladen dan in augustus als de stroomprijs toch al erg laag is.

Vraag me wel af waar de angst voor terugleverkosten met veel zonnepanelen vandaan komt. Lijkt wel alsof veel mensen zich niet realiseren dat je bij meeste omvormers de kraan gewoon kan regelen 😃
Leuke input van jou. Je hebt helemaal gelijk. Maar soms moet je een beetje prikken om bewustwording te creëren. Vergeet niet dat 99% van de mensen met zonnepanelen niet weet dat je ze op nul teruglevering kan zetten. En gewoon een contract met terugleverkosten nemen uit onwetendheid.
Gaan ze thuisaccu's kopen voor soms meer dan 1000 euro per kWh.....helemaal gek.

Bij jou moet je blijkbaar best nog wel veel doen met MQTT en HA. Kun je doen omdat je 't begrijpt, kunt en leuk vindt. Je bent 1 van de weinigen.
Bij mijn Enphase systeem kun je gewoon een waarde instellen wat je max terug wil leveren. Ook makkelijk. Gewoon bijna NOM. En Enphase werkt ook goed i.c.m. met de Victrons. Modbus koppeling waar je verder niets aan hoeft te doen. Nou ja, kabeltje leggen.

[ Voor 41% gewijzigd door GJzon op 21-12-2025 08:31 ]

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:27
Voor mensen met Pylontech 2000 en 3000 accu's, naar het schijnt zijn er in Duitsland een flink aantal mensen met gezwollen batterijen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Nhz

Nhz

GJzon schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 21:16:
[...]

Oeps, 108 panelen. Enig idee hoeveel ze max. leveren op een voorjaarsdag? Volgens mij zit je dan met je B16 per omvormer dan al op de grens.
En wat doe je met die stroom als je verbruik minimaal is?
Dat worden straks heel veel terugleverkosten.....

En dat fabeltje over Enexis kosten, staat gewoon op hun site. Ik lees alleen maar voor uit andermans werk.
Ik kan je mededelen dat Enexis in het verleden al meermaals de hoofdzekering vervangen heeft zonder kosten te rekenen. Kosten of niet, je mag er gewoon vanuit gaan dat die hoofdzekeringen hun werk doen. Die zitten daar immers niet voor niets, bij sluiting vóór je eindgroepen zal altijd de hoofdzekering aangesproken worden.

En ja, ik weet precies wanneer welke omvormer hoeveel kW produceert. Dat moet ook wel, anders leveren ze op bepaalde momenten veel te veel.

Hoe dan ook, dit gaat een beetje off-topic. Het vraagstuk ging over het getekende schema. :)

Groetjes

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:27
Een kijk op een veilige zelfbouw installatie door Tobi
Een Victron Energy Lynx Smart BMS 500 NG (M10) kost wel een paar knaken vanaf 700 euro.

[ Voor 18% gewijzigd door habbekrats op 21-12-2025 16:32 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:48
Grappig om te zien hoe anders het in Duitsland is. Ik krijg de komende 20 jaar gegarandeerd 8 cent per kWh teruglevering. Wel met de beperking dat als de stroomprijs nul of negatief is, je dan ook niks voor je stroom krijgt. Maar daar kunnen we in de zomer mooi een automation voor maken. Flinke akku, en zodra die vol is zetten we de rest van de dag het setpoint flink negatief, zodat de akku de volgende ochtend weer onder de 50% staat. Dat moet in Home Assistant wel te maken zijn.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• Nhz

Nhz

GJzon schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 17:02:
[...]
Aanvulling: https://www.youtube.com/watch?v=0wVDts8zRtA
Filmpje van Halewijn met o.a. de 1:1 rule van Victron.
Bedankt voor deze toevoeging, heb dit net filmpje even bekeken. Daarin wordt mooi ingegaan op mijn onderstaande aanname/vraag. Ik ga even opnieuw naar de tekentafel. Wellicht is het in mijn geval dan toch handiger om, net als Harold, ook de grootverbruikers naar de AC-OUT zijde te verplaatsen. Het betekend dan alleen wel een stukje bewustwording in het geval de grid weg valt.

Groetjes

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:41
De Multiplus aan het net maakt een harde verbinding tussen AC-IN en AC-OUT1. Daar valt verder niets in te beperken.

• Nhz

Nhz

pegagus schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:23:
De Multiplus aan het net maakt een harde verbinding tussen AC-IN en AC-OUT1. Daar valt verder niets in te beperken.
Ik zeg toch ook niet dat je aan de koppeling tussen AC-in en AC-OUT wat kan doen? Ik heb het over het beperken van het opgenomen vermogen en dat kan je wel degelijk instellen.

Groetjes

Pagina: 1 ... 123 124 Laatste