Een vriend van mij heeft bewust al zijn zonnepanelen in strings op Victron MPPTs geplaatst. Hij heeft nu in totaal 5 MPPTs met iets van totaal 11kW solar vermogen.HyperBart schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:10:
[...]
Zal ongetwijfeld aan mijn kennis liggen maar ik vind het hele Victron MPPT systeem echt atypisch (slecht) qua design constraints.
Ik loop me altijd verloren in die https://www.victronenergy.com/mppt-calculator en hoe snel je daar aparte trackers (en dus duur) moet toevoegen om een setup te kunnen sizen. Ik zet liever een leuke string omvormer op AC dan dat ik het aan de Victron zijde moet gaan hangen.
Hieronder zo een voorbeeld, je kan dus niet eenvoudig aangeven "ik heb een project en kan er 24 panelen op kwijt, wat zijn optimale of verschillende scenario's". Neen, je moet echt al apart trackers zelf gaan kiezen en daar apart de panelen op gaan toevoegen. Of je moet dan je strings zo klein maken en spelen met polystrings om het optimum in aantal trackers (EUR) te vinden.
Daarnaast is Victron the odd one out wat betreft typische string lengtes. Waar andere PV inverters redelijk gemiddeld allemaal strings van 8 tot 12 panelen aan kunnen klapt het verhaal al dicht bij Victron op 8 panelen, wat dus (vaak) wil zeggen dat je het dak op moet en string configuraties moet aanpassen bij bestaande installaties.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
We zijn dus best in de weer geweest met de sizing van de MPPTs want die dingen zijn niet bepaald gratis. Persoonlijk ben ik altijd uit gegaan van zelf uitrekenen welke MPPT kan.
Daarbij ga ik uit van de maximale open klemspanning (voltage) die kan optreden als grens, want als je daar overeen gaat, gaat de MPPT stuk. Vervolgens berekenen we hoe het PV vermogen zich vertaalt naar een bepaald amperage op de 48V bus.
Wij hebben bewust afgeweken van de MPPT calculator, die vaak toch wel de grotere en duurdere MPPTs lijkt aan te wijzen, terwijl dat niet echt nodig is.
In ons geval hebben we ook op MPPTs bewust 2 strings in parallel op de MPPT gezet, als de panelen ongeveer de zelfde schaduw hebben. Je kunt dan een MPPT kiezen met een lager voltage, zeg 150 en wat hoger amperage op de 48V bus. De sprong naar hogere voltages is meestal ook een prijs sprong.
Stel je hebt nu een string van 16 panelen die max 50V doen. Ze leveren max 400W in dit voorbeeld. Je kunt dan gewoon twee strings maken van 8 panelen, dus 400 volt per string. Dan moet je wel aan een 450V MPPT (die in een RS bijvoorbeeld
In het voobeeld hebben we 3200W per string van 8 panelen, dat is 67A per MPPT dus de 450 / 200A RS is OK. Je hebt twee strings dus dat is 134A op de 48V bus dus de 450V / 100A is te klein.
Je kan waarschijnlijk fors korsten besparen door je strings kleiner te maken, dus naar 250V of 150V gaan, maar dat betekent meer strings en dus meer bekabeling. Dat heeft een prijs, maar ik zie het persoonlijk als een eenmalige investering, waarbij je enorm veel efficiency wint omdat je de DC-AC-AC-DC conversies niet meer hebt.