• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:57

Q

Au Contraire Mon Capitan!

HyperBart schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:10:
[...]


Zal ongetwijfeld aan mijn kennis liggen maar ik vind het hele Victron MPPT systeem echt atypisch (slecht) qua design constraints.
Ik loop me altijd verloren in die https://www.victronenergy.com/mppt-calculator en hoe snel je daar aparte trackers (en dus duur) moet toevoegen om een setup te kunnen sizen. Ik zet liever een leuke string omvormer op AC dan dat ik het aan de Victron zijde moet gaan hangen.

Hieronder zo een voorbeeld, je kan dus niet eenvoudig aangeven "ik heb een project en kan er 24 panelen op kwijt, wat zijn optimale of verschillende scenario's". Neen, je moet echt al apart trackers zelf gaan kiezen en daar apart de panelen op gaan toevoegen. Of je moet dan je strings zo klein maken en spelen met polystrings om het optimum in aantal trackers (EUR) te vinden.

Daarnaast is Victron the odd one out wat betreft typische string lengtes. Waar andere PV inverters redelijk gemiddeld allemaal strings van 8 tot 12 panelen aan kunnen klapt het verhaal al dicht bij Victron op 8 panelen, wat dus (vaak) wil zeggen dat je het dak op moet en string configuraties moet aanpassen bij bestaande installaties.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een vriend van mij heeft bewust al zijn zonnepanelen in strings op Victron MPPTs geplaatst. Hij heeft nu in totaal 5 MPPTs met iets van totaal 11kW solar vermogen.

We zijn dus best in de weer geweest met de sizing van de MPPTs want die dingen zijn niet bepaald gratis. Persoonlijk ben ik altijd uit gegaan van zelf uitrekenen welke MPPT kan.

Daarbij ga ik uit van de maximale open klemspanning (voltage) die kan optreden als grens, want als je daar overeen gaat, gaat de MPPT stuk. Vervolgens berekenen we hoe het PV vermogen zich vertaalt naar een bepaald amperage op de 48V bus.

Wij hebben bewust afgeweken van de MPPT calculator, die vaak toch wel de grotere en duurdere MPPTs lijkt aan te wijzen, terwijl dat niet echt nodig is.

In ons geval hebben we ook op MPPTs bewust 2 strings in parallel op de MPPT gezet, als de panelen ongeveer de zelfde schaduw hebben. Je kunt dan een MPPT kiezen met een lager voltage, zeg 150 en wat hoger amperage op de 48V bus. De sprong naar hogere voltages is meestal ook een prijs sprong.

Stel je hebt nu een string van 16 panelen die max 50V doen. Ze leveren max 400W in dit voorbeeld. Je kunt dan gewoon twee strings maken van 8 panelen, dus 400 volt per string. Dan moet je wel aan een 450V MPPT (die in een RS bijvoorbeeld :) ) maar het is prima om twee strings op 1x MPPT te zetten. Maar je kunt ze ook ieder over hun eigen MPPT verdelen.

In het voobeeld hebben we 3200W per string van 8 panelen, dat is 67A per MPPT dus de 450 / 200A RS is OK. Je hebt twee strings dus dat is 134A op de 48V bus dus de 450V / 100A is te klein.

Je kan waarschijnlijk fors korsten besparen door je strings kleiner te maken, dus naar 250V of 150V gaan, maar dat betekent meer strings en dus meer bekabeling. Dat heeft een prijs, maar ik zie het persoonlijk als een eenmalige investering, waarbij je enorm veel efficiency wint omdat je de DC-AC-AC-DC conversies niet meer hebt.

  • reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:45
Q schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:34:
[...]

Een vriend van mij heeft bewust al zijn zonnepanelen in strings op Victron MPPTs geplaatst. Hij heeft nu in totaal 5 MPPTs met iets van totaal 11kW solar vermogen.

We zijn dus best in de weer geweest met de sizing van de MPPTs want die dingen zijn niet bepaald gratis. Persoonlijk ben ik altijd uit gegaan van zelf uitrekenen welke MPPT kan.

Daarbij ga ik uit van de maximale open klemspanning (voltage) die kan optreden als grens, want als je daar overeen gaat, gaat de MPPT stuk. Vervolgens berekenen we hoe het PV vermogen zich vertaalt naar een bepaald amperage op de 48V bus.

Wij hebben bewust afgeweken van de MPPT calculator, die vaak toch wel de grotere en duurdere MPPTs lijkt aan te wijzen, terwijl dat niet echt nodig is.

In ons geval hebben we ook op MPPTs bewust 2 strings in parallel op de MPPT gezet, als de panelen ongeveer de zelfde schaduw hebben. Je kunt dan een MPPT kiezen met een lager voltage, zeg 150 en wat hoger amperage op de 48V bus. De sprong naar hogere voltages is meestal ook een prijs sprong.

Stel je hebt nu een string van 16 panelen die max 50V doen. Ze leveren max 400W in dit voorbeeld. Je kunt dan gewoon twee strings maken van 8 panelen, dus 400 volt per string. Dan moet je wel aan een 450V MPPT (die in een RS bijvoorbeeld :) ) maar het is prima om twee strings op 1x MPPT te zetten. Maar je kunt ze ook ieder over hun eigen MPPT verdelen.

In het voobeeld hebben we 3200W per string van 8 panelen, dat is 67A per MPPT dus de 450 / 200A RS is OK. Je hebt twee strings dus dat is 134A op de 48V bus dus de 450V / 100A is te klein.

Je kan waarschijnlijk fors korsten besparen door je strings kleiner te maken, dus naar 250V of 150V gaan, maar dat betekent meer strings en dus meer bekabeling. Dat heeft een prijs, maar ik zie het persoonlijk als een eenmalige investering, waarbij je enorm veel efficiency wint omdat je de DC-AC-AC-DC conversies niet meer hebt.
Ik heb precies hetzelfde geredeneerd,wat ik er voor mezelf bij verzonnen heb is dat de efficiency stygt als de string spanning dichter bij de accu spanning komt. Of het echt helpt weet ik niet, maar ook vanwege schaduw heb ik 7 string parallel van 4 panelen in serie. Spanning is rond de 100 volt met deze warmte

1 PVoutput . Dongen NB


  • Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:13
Ik liep hier ook tegenaan. Heb nu 27 panelen op 2 strings op een SMA-omvormer. Op de ene string 18 panelen: ~800v en 14A. En dan nog een kleinere string van 9 panelen.

Dit aansluiten op losse MPPT's was een dure aangelegenheid omdat Victron sowieso niet verder gaat dan 450V. Parallel schakelen was ook lastig omdat qua ampere de victron ook niet bepaald ruim zit.

Uiteindelijk gekozen om dan maar voor 3x Multi RS Solar te gaan. Dan heb ik 6 trackers, waarvan ik er dan 4 ga gebruiken. Moet ik dus de string van 18 panelen opdelen naar 3x6. De andere string van 9 kan wel net waarschijnlijk (iets kleinere panelen), al zal die wel gaan aftoppen.

Ik vind het allemaal een beetje beperkt qua constraints die Victron op dit vlak stelt.

SRK35ZS-W


  • Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21:19
Ben ook op zoek naar een MPPT oplossing en dacht dat Victron echt te duur is. Het is maar voor 10 panelen a 465Wp. Maar ik zag dat de 150/35 (wat voor 4 panelen is) 135 euro kost. Dat vond ik dan weer meevallen als je het vergelijkt met bijv. een micro-omvormer.

Ik ga er dan denk ik toch 2 kopen en nog een kleinere voor de laatste 2 panelen.
Die grote dure MPPT kasten zijn denk ik meer gericht op bedrijven. In de basis was Victron voor campers, boten en kleine offgrid locaties.

  • Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:57

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Scooper schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 16:11:
Ik liep hier ook tegenaan. Heb nu 27 panelen op 2 strings op een SMA-omvormer. Op de ene string 18 panelen: ~800v en 14A. En dan nog een kleinere string van 9 panelen.

Dit aansluiten op losse MPPT's was een dure aangelegenheid omdat Victron sowieso niet verder gaat dan 450V. Parallel schakelen was ook lastig omdat qua ampere de victron ook niet bepaald ruim zit.

Uiteindelijk gekozen om dan maar voor 3x Multi RS Solar te gaan. Dan heb ik 6 trackers, waarvan ik er dan 4 ga gebruiken. Moet ik dus de string van 18 panelen opdelen naar 3x6. De andere string van 9 kan wel net waarschijnlijk (iets kleinere panelen), al zal die wel gaan aftoppen.

Ik vind het allemaal een beetje beperkt qua constraints die Victron op dit vlak stelt.
Ik denk dat de investering in geld en moeite dat dit kost zich toch wel terug betaald door de veel hogere 'effectieve' efficiency van je zonnepanelen. Ook fijn in de winter tegen vaak constant 30cent dynamisch inclusief.

Zeker als je al lang zonnepanelen hebt liggen en je 1-fase of 3-fase PV omvormers al lang en breed zijn afgeschreven, interessant om te verkennen.

Ik snap dat als je micro omvormers hebt liggen dat de klus dan helemaal een crime wordt dus dat blijft altijd een afweging.

Toevoeging: ik begrijp dat die max 450 Volt voor de PV kant een technische reden heeft. Het is geen Victron-specifieke beperking. De details heb ik niet goed helder - misschien dat iemand anders dit wel goed weet. Zoals ik het begrijp wordt het converteren van het PV voltage naar het DC 48V voltage minder efficient of gaf problemen als je voorbij de 450-500V gaat. Dat is grofweg een factor 10 in voltage en ik heb te weinig kennis van zaken om precies de technische reden te begrijpen waarom dat dan een probleem wordt. Je ziet ook dat de HS19 met veel hogere batterij voltages dus ook veel hogere PV voltages aan kan.

[ Voor 18% gewijzigd door Q op 26-06-2026 17:57 ]


  • Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:13
@Q Klopt, dat is zeker wel interessant bij die HS19. Ben benieuwd of high voltage nog een keer de voorkeur gaat krijgen door de vele voordelen ervan in afweging van de gevaren die het kent (zeker bij diy).

Overigens mag je die 450V effectief niet eens gebruiken. In de documentatie limiteert Victron het tot maximaal 8x je ingestelde float-voltage. Dat komt over het algemeen neer op ~428V.

SRK35ZS-W

Pagina: 1 ... 135 136 Laatste