Slecht internet na zonnepanelen op dak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batch
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 02-05 05:00
Mijn vraag
Een paar weken geleden heeft mijn moeder via woningcorporatie Welbions zonnepanelen op het dak gekregen. Sinds de panelen geïnstalleerd zijn is haar internetverbinding een ramp.

Van de zonnepanelen op het dak loopt een kabel naar de meterkast waar een zwart kastje in een stopcontact zit. Het lijkt een soort van modem te zijn. Zo'n zelfde kastje is ook in de kamer in het stopcontact geïnstalleerd en hebben ze met een utp kabel in poort 2 van het Ziggo modem geplaatst en straalt tevens een WiFi signaal uit. De problemen zijn als volgt:

1. Als ik naar 192.168.178.1 ga kom ik niet altijd in het Ziggo modem terecht maar soms in een Cisco omgeving. Blijkbaar is dat zwarte kastje een tweede modem nu. Ik kan daar inloggen met inlognaam ziggo en wachtwoord draadloos, terwijl het Ziggo modem gewoon een ander wachtwoord heeft. Mijn gevoel zegt dat ze elkaar in de weg zitten. De internetverbinding varieert tussen soms normale snelheid van 250/50 en 0/0 en is zeer instabiel.

2. Ik vraag me eigenlijk af of de hele aansluiting die de monteurs gedaan hebben op deze manier wel veilig is.

Relevante software en hardware die ik gebruik
N.v.t.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb op Google gekeken en op dit forum maar nog geen oplossing kunnen vinden. Ik heb te weinig verstand van netwerken om dit zelf op te kunnen lossen. Is er iemand die een oplossing weet om de internetverbinding voor mijn moeder weer stabiel te krijgen? Al vast heel hartelijk bedankt.

Beste antwoord (via Batch op 16-10-2020 17:12)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit is hilarisch - en tegelijkertijd tenenkrommend. Degenen die dit zo installeren moeten ASAP tot orde geroepen worden :o

Wat hier gebeurt is inderdaad dat die Powerline adapters verbinden met set(s) bij de buren. Het lijkt (tip: exacte specs geven is nooit overbodige luxe) op een HomePlug AV 2.0 MIMO set, maar zelfs met AV 1.1 zat er al 128b AES encryptie op - net zoals bij WiFi met WPA2. Fantastisch. Maar dan moet je het wel aanzetten. Blijkbaar zorgt Conrad er niet voor dat de adapters per default met encryption uitgeleverd worden, en blijkbaar denkt de installateur er niet aan om dat alsnog te doen.

Gevolg: een grote open netwerk tussen iedereen op zelfde fase in de straat, met evenveel DHCP servers als er installaties zijn. Het mag een gelukkig wonder heten dat hier twee mensen modemrouters hadden van zelfde provider met zelfde default-IP, zodat het gelijk duidelijk werd.

Nog los van de overduidelijke security-implicaties gaat dit voor feest zorgen bij de providers ivm slechte performance, want als je DHCP lease krijgt van je buren, krijg je dus ook hun router als default gateway, en gaat de internetverbinding dus ook via powerline, via het stroomnet buitenhuis, naar de buren. Dat gaat niet bepaald snel zijn.

Uit nieuwsgierigheid: welke gemeente gaat het hier om? Mogelijk ben je niet de eerste die hier tegenaan loopt...

P.s. het is ook zo dat slechte inverters van zonnepaneelinstallaties kunnen storen op Powerline netwerken (en in de upstream van kabelmodems, trouwens) door interferentie tussen 2 en 68MHz, maar dat lijkt hier niet aan de orde.

Edit:
Oplossing voor nu is de twee adapters alsnog met elkaar te pairen. Op de NL website van Conrad vind ik geen handleiding, maar op de DE site wel. Zie stap 4 hier:
https://asset.conrad.com/...e-starter-kit-12-gbps.pdf
Laat je buren het ook (maar niet tegelijkertijd!) doen, want kans is groot dat de verbinding niet alleen tussen jullie twee woningen is maar ook met meer :o

[ Voor 18% gewijzigd door dion_b op 11-10-2020 21:54 ]

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BAJansen
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03-06 11:44
Lijkt erop dat het nieuwe apparaat hetzelfde IP-adres gebruikt als je modem. Kun je foto's maken van het betreffende 'zwarte kastje'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik vermoed dat er een statisch ipadres staat ingesteld op het nieuwe kastje.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batch
Hierbij de foto's.

Deze loopt vanuit de meterkast met een kabel naar de zolder toe:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/THPwyfM/Foto1.jpg

En deze gaat naar poort 2 in het Ziggo modem in de kamer:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/4Y3pC8y/Foto2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batch
Nog even ter aanvulling. Ik kan niet "op commando" in het Cisco modem komen. Heb net 20x 192.168.178.1 en kwam steeds in het Ziggo modem terecht. Heel sporadisch kom ik dus in een blauwe omgeving terecht waar ik dan met ziggo en draadloos kan inloggen. En excuses voor de grote foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:22
Dit zijn gewoon powerline adapters. Hadden ze niet gewoon een utp kabel kunnen aanleggen? Deze zullen trouwens niet het probleem zijn. Wat zit er aan het andere eind van de utp kabel?

[ Voor 34% gewijzigd door guido66 op 11-10-2020 11:06 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:46
Via die adapters maak je, onbedoeld, verbinding met het netwerk van een van je buren, die natuurlijk zo'n zelfde set hebben hangen. Kijk eens of je kunt vinden hoe je ze opnieuw kunt pairen, meestal zit er daarvoor een knop op.

De installateurs hadden dit natuurlijk moeten doen.

[Edit] Een inderdaad, als je een kabel kunt trekken is dat veel handiger. Je kunt ze eventueel ook helemaal weglaten, dan heb je alleen geen inzicht in de opbrengst, maar ook geen potentieel beveiligingsprobleem in je netwerk.

[ Voor 29% gewijzigd door hcQd op 11-10-2020 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:22
Of gewoon zelf een directe utp kabel verbinding maken, en die dingen er tussen uit halen.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Wat voor een omvormer / invertor hebben ze afgemonteerd? Véél van die apparaten hebben een WiFi module aan boord welke je gewoon als WiFi DHCP client kunt koppelen met je bestaande WiFi netwerk. Je hebt die hele Powerline 'zooi' dan niet nodig.

Instellen van het WiFi spel van een omvormer moet je vaak doen door dát apparaat even in 'AP' modus te zetten zodat 't ding (tijdelijk) een eigen netwerkje gaat hosten.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
guido66 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 11:03:
Dit zijn gewoon powerline adapters. Hadden ze niet gewoon een utp kabel kunnen aanleggen? Deze zullen trouwens niet het probleem zijn. Wat zit er aan het andere eind van de utp kabel?
Ze doen dit echt enorm veel, genoeg keren zo'n powerline oplossing gezien. Opzicht is het niet verkeerd, de verbinding ertussen hoeft niet perfect te zijn, maar het merendeel van die monteurs heeft helaas geen netwerk kennis.

Je kan bijvoorbeeld prima op die dingen de WiFi uitzetten en ook beveiligen zodat ze geen verbinding* maken met het netwerk ernaast. Helaas moet het vaak snel en denken velen dat het plug-en-play is. Het beveiligen blijft dacht ik optioneel omdat deze de verbinding knijpen, zo te zien dus bij je buren ook niet gedaan? Of zit je toevallig op hun WiFi?

Oplossing is zelf aan de slag met de powerlines of een UTP-kabel trekken als dit mogelijk is.

[ Voor 8% gewijzigd door HollowGamer op 11-10-2020 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Laatst online: 23:09
Wellicht dat je het netwerk van de buren nu zit. Wel apart dat een dergelijk bedrijf niet een normale UTP kabel getrokken heeft ipv een Powerline adapter. Juist met zonnepanelen op je stroomnet gaat de stabiliteit van PowerLine drastisch omlaag.
Is er een mogelijkheid om een UTP te trekken, of wellicht gebruik te maken van Wi-Fi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Tux3.14 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 11:21:
Wellicht dat je het netwerk van de buren nu zit. Wel apart dat een dergelijk bedrijf niet een normale UTP kabel getrokken heeft ipv een Powerline adapter. Juist met zonnepanelen op je stroomnet gaat de stabiliteit van PowerLine drastisch omlaag.
Is er een mogelijkheid om een UTP te trekken, of wellicht gebruik te maken van Wi-Fi?
Maar wat moeten die dingen doorgeven van data naar de centrale? Dat zullen wat cijfers/stats zijn en dat hoeft niet perse realtime denk ik? Dus opzicht zijn die powerlines dan prima, toch? Niet dat ik die dingen zelf zou willen, maar toch..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazmaniankoala
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:16
Maakt TS misschien ook nog gebruik van andere powerline adapters, de zogenaamde Wifi Boosters van Ziggo, en storen die misschien op het signaal?

Nokia XR20 / smart BRABUS. Een mens kan met weinig ook tevreden zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batch
Ze trekken geen complete utp kabel van de zolder naar de modems, omndat daar klachten over zijn gekomen. Mensen willen geen zichtbare kabels door huis hebben lopen en dus hebben ze het op deze manier opgelost. Toch zou dat wel beter zijn geweest. Aangezien ik straks weer naar huis ga en m'n moeder een stabiel internet wil geven heb ik de powerlines uit het stopcontact getrokken (de zwarte kastjes). De internetverbinding is nu weer perfect.Volgend weekend ben ik weer bij m'n moeder en dan is het rechtstreeks verbinding maken van de SAJ via WiFi naar het modem nog de moeite van het proberen waard. Al vast heel erg bedankt voor jullie snelle reacties. Ik kom hier volgend weekend op terug.

P.s. de buren hebben inderdaad sinds kort ook zonnepanelen op het dak liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
HollowGamer schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 11:25:
[...]

Maar wat moeten die dingen doorgeven van data naar de centrale? Dat zullen wat cijfers/stats zijn en dat hoeft niet perse realtime denk ik? Dus opzicht zijn die powerlines dan prima, toch? Niet dat ik die dingen zelf zou willen, maar toch..
Dat klopt. Het zullen hooguit een paar MB's per dag zijn, als dat het al is. En misschien eens in de zoveel tijd een firmware upgrade.
Maar ook voor die paar MB's wil je stabiliteit, dus geen connectie loss / packet loss en dergelijke. Ik heb het hier dus niet perse over hoge snelheden.

Even los daarvan, ik ben sowieso voorstander van UTP voor devices die op 'vaste' plekken staan. Scheelt weer ruis op je Wi-Fi, of stroomnet in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
Batch schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 11:30:
Ze trekken geen complete utp kabel van de zolder naar de modems, omndat daar klachten over zijn gekomen. Mensen willen geen zichtbare kabels door huis hebben lopen en dus hebben ze het op deze manier opgelost. Toch zou dat wel beter zijn geweest. Aangezien ik straks weer naar huis ga en m'n moeder een stabiel internet wil geven heb ik de powerlines uit het stopcontact getrokken (de zwarte kastjes). De internetverbinding is nu weer perfect.Volgend weekend ben ik weer bij m'n moeder en dan is het rechtstreeks verbinding maken van de SAJ via WiFi naar het modem nog de moeite van het proberen waard. Al vast heel erg bedankt voor jullie snelle reacties. Ik kom hier volgend weekend op terug.

P.s. de buren hebben inderdaad sinds kort ook zonnepanelen op het dak liggen.
UTP kabels kun je prima uit het zicht wegwerken. Daar zijn genoeg mogelijkheden voor te verzinnen. Sowieso zijn er stroomkabels van de converter naar de Meterkast getrokken - neem aan dat die nu ook niet in het zicht zijn? Ga ik er wel vanuit dat je modem ook in de meterkast staat trouwens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batch
Nee, modem staat in de kamer. De kabel komt van buiten in de woonkamer en het modem is met een korte kabel van 50 cm verbonden met het AOP. Jullie zetten me wel aan het denken. Zoals ik al aangaf kom ik soms in het inlogscherm van de powerlines terecht via 192.168.178.1 en kan het echt zo zijn doordat ik dan kan inloggen met ziggo met wachtwoord draadloos via deze route op de WiFi van de buren terecht kom? Dat zal toch niet waar zijn mag ik hopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02:53

3DDude

I void warranty's

Lijkt me ook apart idd. die powerlines gebruiken je stroomnet, dus als je elektra van geen kant klopt kan het problemen geven. Maar normaal gesproken is jouw stroomnet / meterkast niet gedeeld met je buren..? :P
Of er moet op die powerline adapter niveau zelf nog een sync (via bluetooth, wireless enz) zijn en dat gaat niet goed.
Als de buren exact dat merkt / type hebben en die van hun is tijdens de sync / configuratie dichterbij tsjah.

Dat is het enige wat ik kan bedenken.

Als je mogelijkheden hebt om direct een kabel te trekken zou ik dat doen.

[ Voor 10% gewijzigd door 3DDude op 11-10-2020 11:52 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
Standaard gebruiken alle HomePlug-adapters dezelfde sleutel. Veel mensen lijken te denken dat als je een set klopt deze onderling een unieke sleutel gebruikt, maar dat is dus niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik had hier laatst een internet monteur over de vloer en die vertelde mij dat zonnepanelen en halogeen led verlichting in huis storing kunnen veroorzaken in powerlines.

Ik zou je dus aanraden om de powerlines uit je netwerk te halen en gewoon kabels te trekken.
Dan ben je van het gezeik af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batch
Alle daken in deze wijk worden nu behangen met zonnepanelen en natuurlijk op dezelfde manier als bij m'n moeder via zo'n powerline. Bij wijze van spreken zou iedereen met inlognaam ziggo en wachtwoord draadloos dus verbinding kunnen maken op het netwerk van z'n buren en dat door de hele wijk? Dat lijkt me toch echt niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
Batch schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 12:13:
Bij wijze van spreken zou iedereen met inlognaam ziggo en wachtwoord draadloos dus verbinding kunnen maken op het netwerk van z'n buren en dat door de hele wijk? Dat lijkt me toch echt niet de bedoeling.
Meldt het bij de woningcorporatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Batch schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 12:13:
Alle daken in deze wijk worden nu behangen met zonnepanelen en natuurlijk op dezelfde manier als bij m'n moeder via zo'n powerline. Bij wijze van spreken zou iedereen met inlognaam ziggo en wachtwoord draadloos dus verbinding kunnen maken op het netwerk van z'n buren en dat door de hele wijk? Dat lijkt me toch echt niet de bedoeling.
Het gaat om het inloggen op het modem, maar niet over de WiFi-code. Tevens heeft Ziggo bij de meeste nieuwe modems random wachtwoorden en niet meer standaard ziggo/draadloos.
hcQd schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 11:57:
Standaard gebruiken alle HomePlug-adapters dezelfde sleutel. Veel mensen lijken te denken dat als je een set klopt deze onderling een unieke sleutel gebruikt, maar dat is dus niet het geval.
Je maakt toch een unieke sleutel aan bij het installeren? Dacht dat dit enkel het geval was bij de eerste generatie ervan.

[ Voor 25% gewijzigd door HollowGamer op 11-10-2020 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
HollowGamer schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 12:53:
Je maakt toch een unieke sleutel aan bij het installeren? Dacht dat dit enkel het geval was bij de eerste generatie ervan.
Ik heb er een geheel aan hetzelfde nogmaals te vertellen in andere woorden. Maar als jij gelooft dat ze een unieke sleutel gebruiken mag jij uitleggen hoe je dan toch op een ander netwerk uit kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
als je op de cisco omgeving uit komt, log dan is in met cisco/cisco

beetje kleine gok, maar ik vermoed dat je ergens een cisco wap300n hebt staan..
toffe accespoint, maar heeft standaard de neiging om zelf DCHP te gaan spelen als de bestaande DHCP onbereikbaar word
heul irritant
wel snel op te lossen door dat ding te herstarten , en daarna gewoon een vast IP te geven :)

edit : ik denk niet dat het je powerline sets die elkaar verstoren... dan zou je loops krijgen en zijn dingen onbereikbaar :)

[ Voor 17% gewijzigd door ijske op 11-10-2020 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:38
Twee powerline adapters pair je met elkaar en daarmee wisselen ze een unieke sleutel met elkaar uit en daarna praten ze alleen nog met elkaar.
Als je ze niet paired dan zou het best kunnen dat van fabriekswege er een standaard sleutel inzit en dan zijn ze eigenlijk allemaal met elkaar gepaired.
Oplossing is gewoon even die twee powerline adapters even naast elkaar in een stopcontact zetten en pairen.
Probleem opgelost.

Verder storen slechte zonnepaneel converters niet alleen op het elektriciteitsnet maar ook op je wifi omgevingen.
Dus ik denk dat je daar je netwerk probleem moet zoeken.

[ Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 11-10-2020 13:23 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:38
Batch schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 10:31:
Een paar weken geleden heeft mijn moeder via
1. Als ik naar 192.168.178.1 ga kom ik niet altijd in het Ziggo modem terecht maar soms in een Cisco omgeving. Blijkbaar is dat zwarte kastje een tweede modem nu. Ik kan daar inloggen met inlognaam ziggo en wachtwoord draadloos
De kans dat een Renkforce powerline adapter een Cisco interface toont en als standaard username "ziggo" heeft lijkt me afgerond zo'n 0%.

Denk dus dat de users boven mij al goed gegokt hebben, die powerline adapters verbinden met het netwerk van de buren en je zit nu op hun Ziggo modem (een Cisco).

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:17
M!chel schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 12:07:
Ik had hier laatst een internet monteur over de vloer en die vertelde mij dat zonnepanelen en halogeen verlichting in huis storing kunnen veroorzaken in powerlines.

Ik zou je dus aanraden om de powerlines uit je netwerk te halen en gewoon kabels te trekken.
Dan ben je van het gezeik af.
Normaal gesproken veroorzaken de goedkope led lampen juist verstoring op je elektrische installatie en dus evt ook op je powerlines. Halogeen lampen normaal niet.

Was poosje terug bij een oudere man en zijn iptv viel iedere avond rond 19u uit (ook verbonden via powerlines), overdag totaal geen last. Poosje zoeken en doen en toen gevraagd wat hij iedere avond deed.
Koken > eten > afwassen > verlichting aan en op de bank.
Waren allemaal de goedkoopste ledlampen die je kon halen en zette je dit weer uit was er geen probleem.

Uiteindelijk even een vaste kabel gelegd en Geen problemen meer. :)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Annuk schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 15:56:
[...]

Normaal gesproken veroorzaken de goedkope led lampen juist verstoring op je elektrische installatie en dus evt ook op je powerlines. Halogeen lampen normaal niet.
Zou idd goed kunnen dat hij led lampen had gezegd ipv halogeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:38
Xander schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 13:29:
[...]

De kans dat een Renkforce powerline adapter een Cisco interface toont en als standaard username "ziggo" heeft lijkt me afgerond zo'n 0%.

Denk dus dat de users boven mij al goed gegokt hebben, die powerline adapters verbinden met het netwerk van de buren en je zit nu op hun Ziggo modem (een Cisco).
Hij connect met het wachtwoord "draadloos" naar een Ziggo Cisco router.
Dat gaat dus niet via die powerline, maar via wifi, want dat wachtwoord "draadloos" werd een tijd door Ziggo als standaard wifi wachtwoord gebruikt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hcQd
Ben(V) schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 16:21:
want dat wachtwoord "draadloos" werd een tijd door Ziggo als standaard wifi wachtwoord gebruikt.
Nee, ziggo/draadloos werd gebruikt door Ziggo voor hun Ubee- en Cisco-routers om in de webinterface in te loggen. Voor wifi werd (en wordt) een willekeurige reeks tekens gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
hcQd schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 13:14:
[...]

Ik heb er een geheel aan hetzelfde nogmaals te vertellen in andere woorden. Maar als jij gelooft dat ze een unieke sleutel gebruiken mag jij uitleggen hoe je dan toch op een ander netwerk uit kan komen.
Hoe dat kan staat hier al uitgelegd in het topic. ;)

Ziggo genereert een random username + password. Ieder WiFi punt had al een unieke sleutel. Mocht je mij niet geloven, dan raad ik je aan even met hun te bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
HollowGamer schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 18:38:
Ziggo genereert een random username + password. Ieder WiFi punt had al een unieke sleutel. Mocht je mij niet geloven, dan raad ik je aan even met hun te bellen.
Het gaat om de powerline-adapters, die komen van de fabriek allemaal met HomeplugAV als sleutel. (zucht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 567735

Annuk schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 15:56:
[...]
Halogeen lampen normaal niet.
Dimmer en/of een goedkoop uitgevoerde geschakelde voeding lijkt mij genoeg potentieel om een hoop troep op je interne net te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:38
Ben(V) schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 16:21:
[...]

Hij connect met het wachtwoord "draadloos" naar een Ziggo Cisco router.
Dat gaat dus niet via die powerline, maar via wifi, want dat wachtwoord "draadloos" werd een tijd door Ziggo als standaard wifi wachtwoord gebruikt.
Nee, hij gaat op een willekeurig apparaat in het netwerk van zijn moeder naar 192.168.178.1 en treft dan het inlogscherm van een Ziggo modem/router aan, waar hij met ziggo / draadloos kan inloggen.

[ Voor 4% gewijzigd door Xander op 11-10-2020 20:01 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:57

Onbekend

...

Zeker weten dat er geen goedkope Chinese switch tussen is geplaatst?
Laatst ook bij iemand op bezoek geweest vanwege internetproblemen. Oorzaak was dat ze zonnepanelen hadden laten installeren, er moest een aftakking in het netwerk gemaakt worden zodat de panelen informatie naar het internet toe konden sturen. De monteur had een erg goedkope switch tussen geplaatst waarna de problemen ontstonden.
Na lang zoeken kwam ik daar achter en heb de zonnepanelen meteen aan de hoofdrouter/switch gekoppeld en het netwerk was weer stabiel snel. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit is hilarisch - en tegelijkertijd tenenkrommend. Degenen die dit zo installeren moeten ASAP tot orde geroepen worden :o

Wat hier gebeurt is inderdaad dat die Powerline adapters verbinden met set(s) bij de buren. Het lijkt (tip: exacte specs geven is nooit overbodige luxe) op een HomePlug AV 2.0 MIMO set, maar zelfs met AV 1.1 zat er al 128b AES encryptie op - net zoals bij WiFi met WPA2. Fantastisch. Maar dan moet je het wel aanzetten. Blijkbaar zorgt Conrad er niet voor dat de adapters per default met encryption uitgeleverd worden, en blijkbaar denkt de installateur er niet aan om dat alsnog te doen.

Gevolg: een grote open netwerk tussen iedereen op zelfde fase in de straat, met evenveel DHCP servers als er installaties zijn. Het mag een gelukkig wonder heten dat hier twee mensen modemrouters hadden van zelfde provider met zelfde default-IP, zodat het gelijk duidelijk werd.

Nog los van de overduidelijke security-implicaties gaat dit voor feest zorgen bij de providers ivm slechte performance, want als je DHCP lease krijgt van je buren, krijg je dus ook hun router als default gateway, en gaat de internetverbinding dus ook via powerline, via het stroomnet buitenhuis, naar de buren. Dat gaat niet bepaald snel zijn.

Uit nieuwsgierigheid: welke gemeente gaat het hier om? Mogelijk ben je niet de eerste die hier tegenaan loopt...

P.s. het is ook zo dat slechte inverters van zonnepaneelinstallaties kunnen storen op Powerline netwerken (en in de upstream van kabelmodems, trouwens) door interferentie tussen 2 en 68MHz, maar dat lijkt hier niet aan de orde.

Edit:
Oplossing voor nu is de twee adapters alsnog met elkaar te pairen. Op de NL website van Conrad vind ik geen handleiding, maar op de DE site wel. Zie stap 4 hier:
Laat je buren het ook (maar niet tegelijkertijd!) doen, want kans is groot dat de verbinding niet alleen tussen jullie twee woningen is maar ook met meer :o

[ Voor 18% gewijzigd door dion_b op 11-10-2020 21:54 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
dion_b schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 21:29:
Ik kan bovenstaand verhaal alleen maar bevestigen.
Kreeg een tijd terug de vraag van vrienden om hen te helpen met internet problemen. Was erg traag en zelf een nieuwe erg dure router had geen verbetering gebracht.
Bleek precies dit aan de hand te zijn. Ze hadden een onderling Powerline netwerk met de buren van 3 huizen verderop.
Had geluk dat ik op dat vreemde netwerk een Synology NAS vond waar de eigenaren op het inlogscherm hun voornamen hadden toegevoegd waardoor we snel wisten bij welke buren we aan moesten kloppen.
Zou het voor dit geval even melden bij alle buren met zonnepanelen en vooral ook de installateur hierop wijzen. Grote kans dat die mensen zich niet eens beseffen welke problemen ze veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batch
Het is de gemeente Borne.Het viel mij ook op dat als de powerline adapter aan staat er in het Ziggo modem nieuwe apparaten met ip-nummers in de lijst komen die ik niet ken. Ik ga er volgend weekend weer mee verder als ik bij m'n moeder ben. To be continued...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Batch
[b]dion_b schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 21:29:
Ik heb dat nu gedaan en dit is de oplossing waar we naar op zoek waren. De internetverbinding is weer stabiel en we zitten niet meer op de wifi van de buren. Ook zie ik in het Ziggo modem nu alleen onze eigen verbonden apparaten i.p.v. onze eigen apparaten én die van de buren. Verder werkt de app waarmee je de opbrengst van de zonnepanelen kan zien ook goed. Wij zijn er blij mee dat het opgelost is. Dank je wel dion_b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-06 09:55
Ik heb exact hetzelfde gehad. Mijn omvormer kreeg een ip adres in een subnet dat ik niet kende.
Bleek ook ergens met de buren verbonden te zijn.

Ik had de installateur al van tevoren gezegd dat ik geen powerline adapters wil, maar ik was niet thuis tijdens de installatie. Ze hebben later als nog (met pijn en moeite) een kabel getrokken.
Pagina: 1