Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Officieel moet het en het staat ook in de handleiding. Maar als het allemaal metaal op metaal is....

10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 10:29
@FreakNL Verevening is bedoeld om te voorkomen dat er een spanningsverschil kan ontstaan tussen installatiedelen. Die zouden zich op kunnen laden bij onweer in de buurt. Als iemand er dan aan gaat werken zou deze een opdonder kunnen krijgen.
Als het frame geheel van aluminium is, dat is na koper een van de beste geleiders, is verevening in theorie niet nodig. Er zijn echter vaak overgangsweerstanden bij de aansluitingen van de delen. En bij Esdec word gewerkt met kunststof verbindingen.

De vraag is of de coating van de omvormer een isolatielaag vormt. Dus alleen daarop vertrouwen doe ik niet.
Als je meerdere framedelen aan elkaar klikt, zou ik die allemaal met elkaar verevenen. Dus 6mm2 geel/groen met bijv. AUPROTEC Ringkabelschoenen, 10 stuks, 4,0-6,0 mm², geel, gat-Ø M12 €7,50. Gebruik gewoon plaatschroeven zonder isolatiering, zodat deze goed contact maakt met de kabelschoen.

Sluit de werkschakelaar altijd aan volgens de voorschriften van de fabrikant. L (bruin of zwart) voor de fase, N voor de Nul (blauw) en PE voor de aarde (geel/groen) (aparte klem op het huis). Gebruik de juiste aderhulsjes en gereedschap. Dat is altijd nog goedkoper dan brand of een omvormer die niet werkt doordat er een ader los gaat zitten. Trek als je klaar bent even aan de draad om te testen of die goed vast zit.

De meeste problemen ontstaan door slechte verbindingen en vogelnesten onder je panelen die in brand vliegen. Kijk op youtube hoe je vollere gaas kan gebruiken om vogels te weren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:59

FreakNL

Well do ya punk?

De aansluiting in de werkschakelaar is inderdaad zoals jij het zegt. Aarde inderdaad in de bypass.

Ik ging eigenlijk van werkschakelaar direct door naar micro met aarde fase en nul. De micro is dan geaard iig en het frame in principe ook (volgens de manual van Hoymiles). Maar je zit idd wel met isolatie en als je de micro weghaalt (storing ofzo) is je frame niet meer geaard.

Ik twijfel nu dus of ik er nog een lasdoos tussenzet.

Dat zou dan ;
WS -> lasdoos -> micro worden.

Waarbij ik in de lasdoos de nul en fase en aarde gewoon doorverbind op de AC kabel van de micro en separaat nog een aarde naar het frame leg. Dus 2 keer een dubbel wago (nul en fase doorverbinden) en een triple wago (aarde doorverbinden en aparte aardkabel naar frame)

Ben ik dan veilig bezig?

Ik heb ook wel het idee dat ik het overdenk (niet erg), volgens mij sluiten tig mensen het ook gewoon aan met een stekker in een WCD (wat bij de HMS-800 zelfs gewoon als aansluitoptie wordt aangegeven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
@FreakNL Ja, je maakt het te ingewikkeld.
Hangt beetje af van het aantal omvormers.
Je komt vanaf de groepenkast met een kabel naar de werkschakelaar.
Ik neem aan 3x2,5mm2.
Van de werkschakelaar ga je met een kabel naar de eerste omvormer, die heeft een 3-weg connector.
Heb je maar één omvormer, dan sluit je de voeding op de 3-weg connector aan en schroeft de andere kant dicht met een dop. (bijgeleverd).
Heb je meerdere omvormers, dan verbind je die met elkaar door via die 3-weg connectoren. De laatste doe je weer een dop op de eindpoort om hem waterdicht te maken.

Zoals ik al zei, zit er in het handvat van de omvormer een gat met M4 schroefdraad. Die is voor een externe aardklem. In de 3-weg connector zit ook een aardklem. Daar schroef je de geel groene van de voeding op. Die zit intern doorverbonden met de omhuizing van de omvormer. Je schroeft de vereveningkabel dus gewoon met een M4 boutje op de omvormer. Klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb slechts 1 omvormer, een HMS-800w.

Vanaf werkschakelaar ga ik idd naar de omvormer, met AC kabel.

Ik heb geen eindkap, het is een model voor twee panelen:

https://www.jbsolar.nl/ho...er-voor-2-zonnepanel.html

Zo aangesloten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LqKUnBEH4nGdwV_x_OFtO2gnnPk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pNZbzeUJZf7bcPneiaSkv5pz.jpg?f=fotoalbum_large

Waarbij de lasdoos dus in mijn geval een werkschakelaar is.

Vanaf daar ben ik je even kwijt. Die driewegconnector is bij mij een fieldconnector en daar schroef ik niks in. Ik heb gewoon een kabel met aan de ene kant reeds een field connector en de andere kant aarde fase en nul wat in de werkschakelaar zit aangesloten op de binnenkomende aarde fase nul.

Of bedoel je gewoon dat ik gewoon een stukje 6mm aardedraad met m4 op de omvormer prak (op het handvat) en dat met het frame verbind en klaar?

[ Voor 6% gewijzigd door FreakNL op 27-03-2024 21:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grlk
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21-09 22:05
Ja, dat dus, gewoon een geel/groen draadje van het handvat naar het frame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romavami
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 12-03 15:14
Hallo Forum.

Deze week zijn na een wachttijd van 1,5 jaar eindelijk mijn zonnepanelen aangesloten door de vakman.
Waarom dat zo lang geduurd heeft heb ik al eens geschreven. Ik woon in Duitsland en daar mag een installatie alleen gedaan worden dioor een geregistreerde vakman. Die staan op het standpunt; "wat ik niet mag leveren sluit ik ook niet aan". Ik heb toch een bedrijf gevonden die dan de aansluiting uiteindelijk gedaan heeft. Pffff

De installatie bestaat uit 4 Hoymiles HMS-2000 en de Hoymiles DTU pro. Door de elcticien is een DTSU666 met spoelen ingebouwd die ook van Hoymiles kwam. De installatie heeft een capaciteit van ongeveer 7kWp.

Alles werkt prima maar ik krijg alleen af en toe een vreemde aanduiding in de Hoymiles software App.
Op bijgasand plaatje lijkt het net of het huis niets gebruikt en dat alles direct naar het net gaat.
In werkelijkheid zal het huis best wel wat gebuiken maar de app geeft het niet aan.
Op andere momenten werkt de app wel naar behoren en geeft precied aan wat het huis gebruik t en hoe de stromen zijn.

Kent iemand dit verschijnsel en is er misschien een oplossing voor ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bU8SoleVXdWhIcpFAvty1DmZzyg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9xcUIT1L9ZrOqRCOkCxOmLML.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

grlk schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 22:34:
Ja, dat dus, gewoon een geel/groen draadje van het handvat naar het frame.
Dank.

Ik moet de panelen (en omvormer) nog halen. Ik zag nog te dubben om een aanhanger te huren.

Nu zie ik dat de bezorgkosten bij Warmteservice heel redelijk zijn.

deze panelen passen toch prima bij een HMS-800:
https://www.warmteservice...Type-All-Black/p/07121065

Het zijn bijna dezelfde (zelfde serie iig) als Solarchamp in zijn set aanbied :
https://www.solarchamp.eu...eriaal-en-kabels-dhz.html

Twijfel alleen over de cellen (micro zou niet compatible zijn (“ Suitable for all standard solar panels with 60 or 72 cells”)) maar als ik in dit topic zoek werkt dat gewoon.

En nu ik het topic door-akker zie ik ook berichtgeving van @peter123 over problemen met schaduw… Maar ik heb nauwelijks schaduw of het moet van mijn achterbuurman-zend-amateur zijn…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jr7WOz9Hhg80bvS8Dib2RSk3WHc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y3AcMsS4UL2adQ0CR1Ihqhdn.jpg?f=fotoalbum_large

(Panelen komen op schuur/overkapping. En ja afschot is niet ideaal daar, ander project met lage prio))

[ Voor 29% gewijzigd door FreakNL op 29-03-2024 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

Tja, schaduw van de mast scheef over de panelen en het doet weinig meer. Maar is waarschijnlijk maar even?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
@FreakNL Die dunne spriet heeft nauwelijks invloed. Ik dacht ook dat de houtkachelpijp van de buurman veel invloed zou hebben, maar valt reuze mee. Die staat wel wat verder weg.
Dezelfde panelen werken bij mij ook met Hoymiles, dus zal geen probleem zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door peter123 op 29-03-2024 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grlk
Ik zou geen panelen in een aanhanger vervoeren, lekker laten bezorgen voor die paar tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ja maar dan moeten de bezorgkosten wel redelijk zijn. 85 of zelfs 120 euro is geen uitzondering en dat vind ik veel tov de kosten van de panelen.

Warmteservice is 35 euro.

@peter123 jii hebt toch juist wel last van die schaduw? Dat lees ik hier terug. Ook omdat je panelen landscape liggen… (?)

Alsnog denk ik wel dat ik geen schaduw heb van die spriet en dat ik met gerust hart voor de warmteservice panelen en HMS-800w kan gaan. Bedankt ook voor het bevestigen dat de panelen (ondanks de afwijkende cellen tov wat Hoymiles zegt) gewoon werken.

[ Voor 52% gewijzigd door FreakNL op 29-03-2024 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rba26
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-09 17:41
Die €75 bezorgkosten maak je bij de echte panelenboeren weer ruimschoots goed met een lagere prijs per paneel ten opzichte van warmteservice, kijk hier maar bijvoorbeeld. https://blijmetzonnepanelen.nl/

Ben zelf aan het oriënteren om de set op het dak uit 2015 te vervangen voor zwaardere, zou de ook de omvormer gelijk vervangen voor 3 stuks 2000 hm-t.

[ Voor 27% gewijzigd door Rba26 op 29-03-2024 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
@FreakNL Ja, klopt. Maar het is een hele andere schaduw dan die jij hebt. Normaal doet Hoymiles het best goed, behalve als 1 strook van het paneel in de schaduw ligt. In de winter als de zon laag staat is dit bij mij het geval.
https://tweakers.net/foto...UbjeABKItYfppWFt3UWqs.jpg
Bij jou zo te zien geen probleem.

Als je ze vervoert in een aanhanger moet je ze heel goed vastzetten. Als ze over elkaar gaan schuiven heb je al snel diepe krassen.

[ Voor 16% gewijzigd door peter123 op 29-03-2024 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Aanhanger plan is al redelijk van de baan. In die van mijn pa past het niet (die heeft een kleine uitvoering) en 1 huren kost 30 euro voor 3 uur. Dan kan ik net zo goed warmteservice voor 35 euro laten bezorgen. Panelen zijn daar wel 10-15 euro duurder maar okay…

Ik neem aan dat ik de blubase spullen (2x landscape) wel in mijn auto krijg. De ballastbak en achterplaat van het landscape systeem zijn wel lang maar anders rij ik twee keer. Een IKEA tafelblad van 200x60 paste namelijk ook , rechtopstaand tussen de voorstoelen geschoven rustende op de armsteun. Schakelen was een ding maar ik heb gelukkig een automaat ;)

[ Voor 29% gewijzigd door FreakNL op 29-03-2024 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Het geeft zoveel meer voldoening als je het zelf doet. Kunnen er geen 4 op dat dak? Electra ligt al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:06
FreakNL schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 19:11:
Ja maar dan moeten de bezorgkosten wel redelijk zijn. 85 of zelfs 120 euro is geen uitzondering en dat vind ik veel tov de kosten van de panelen.

Warmteservice is 35 euro.

@peter123 jii hebt toch juist wel last van die schaduw? Dat lees ik hier terug. Ook omdat je panelen landscape liggen… (?)

Alsnog denk ik wel dat ik geen schaduw heb van die spriet en dat ik met gerust hart voor de warmteservice panelen en HMS-800w kan gaan. Bedankt ook voor het bevestigen dat de panelen (ondanks de afwijkende cellen tov wat Hoymiles zegt) gewoon werken.
https://www.solareasy.nl/ eur 7,99 verzendkosten :)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

peter123 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 19:53:
Het geeft zoveel meer voldoening als je het zelf doet. Kunnen er geen 4 op dat dak? Electra ligt al?
Electra is voorbereid.

Ik hou het op 2. Ik wil er nog omheen kunnen lopen en voldoende afstand tot de randen houden. En wil de kosten ook rond de 500 euro houden. Verder heb ik buren (waarmee ik het dak van de schuur deel) die PV eng vinden dus 60%/70% van de 2x landscape opstelling zal op de overkapping liggen en de rest op de schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
@FreakNL Weet niet welke panelen je hebt, maar hou rekening dat de Jinko 435Wp panelen 1762mm lang zijn. Hierdoor komt de langste ballastbak slechts op één kant van het frame te liggen. Zie afbeelding.
Volgens de gebruiksaanwijzing geen probleem en als je twee ballastbakken op één frame legt, zoals bij panelen naast elkaar in landscape, heb je geen keuze. Maar ik heb 2 panelen in Oost/West opstelling.

Ik heb met deze https://www.praxis.nl/ger...lauw-40x20x2-4st/10024129 beugels de bak aan beide kanten verlengd.
Een van de twee gaten in de beugels opgeboord tot die over het nokje van het frame pasten.
Ik moest daarvoor ook twee gleuven maken in de zijschotten om die over de beugels te laten vallen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JlGGOym7x2E14r0kHQlZMgNHi8Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KWrbBaSWWKgcKhLnrBmYB274.jpg?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door PCan op 30-03-2024 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Het worden twee panelen in landscape naast elkaar,

Ik snap overigens niet precies wat je bedoeld.. De ballastbakken zijn te kort? Ik dacht dat de ballastbak 1790mm was (https://www.solar-bouwmar...riaal-ballastbak-179.html), dat is zelfs groter/langer dan de panelen.. Dus dat wordt over elkaar schuiven..

[ Voor 89% gewijzigd door FreakNL op 30-03-2024 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
Sterker nog, hij is 1,85m https://zonnepanelensuper...llastbak-landscape-groot/
Maar het paneel komt bij twee panelen Oost/West tot het midden van het basiselement. Dat basiselement is 7cm breed. Dus om om de buitenste nokjes te benutten zou je een ballastbak van >1762+70= 1832mm nodig hebben.

Indien panelen naast elkaar liggen, zoals bij jou, liggen de bakken dus in het midden van die twee panelen op twee nokjes van hetzelfde basiselement. En op de buitenzijden kan je hem dan wel opschuiven en op vier nokjes leggen, omdat dit voor het midden niet uitmaakt.

Het is wat steviger als de ballast op beide kanten van het basiselement rust. Ook omdat ik een extra rubber tegel heb geplaatst onder de originele rubber ophoogvoet van Bluebase, van 5cm dikt. Hierdoor staat het geheel nog 5cm hoger en is dus wat vatbaarder voor windstoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grlk
De stevigheid krijg je door de panelen die vastgeschroefd worden, de ballastbakken hoeven niet vastgeschroefd te worden.
(Er zou eigenlijk een panelen montage topic moeten zijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
Ik herken dit ook, precies zelfde opstelling met jinko (2X435 oost/west).

Staan nu half jaar op een overkapping en verder geen problemen mee gehad. Dacht eerst dat ik een verkeerde bestelling had gedaan.
PCan schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 09:19:
@FreakNL Weet niet welke panelen je hebt, maar hou rekening dat de Jinko 435Wp panelen 1762mm lang zijn. Hierdoor komt de langste ballastbak slechts op één kant van het frame te liggen. Zie afbeelding.
Volgens de gebruiksaanwijzing geen probleem en als je twee ballastbakken op één frame legt, zoals bij panelen naast elkaar in landscape, heb je geen keuze. Maar ik heb 2 panelen in Oost/West opstelling.

Ik heb met deze https://www.praxis.nl/ger...lauw-40x20x2-4st/10024129 beugels de bak aan beide kanten verlengd.
Een van de twee gaten in de beugels opgeboord tot die over het nokje van het frame pasten.
Ik moest daarvoor ook twee gleuven maken in de zijschotten om die over de beugels te laten vallen.
[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCan
Ze doen het lekker vandaag :-)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_YUVZrAilwdhrKtkl5yFdAKwiCs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sndqPIrcmfhg1r8F5x5dHy3C.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT

JWT

Dan zit je vast niet dicht bij de kust :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Hier vandaag 7,8 Kwh bij 2,8 Kwp. Zitten net ten oosten van Nijmegen. 6 Panelen op Enecsys, 4 op Hoymiles.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT

JWT

Ja dat scheelt, hier 12,5kwh met 9000+ wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Nu online
Ach, vandaag was het vermoedelijk omgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ercolano
  • Laatst online: 22-09 10:17
PCan schreef op zondag 24 maart 2024 @ 11:56:
@ercolano Gewoon 3 Esdec zelftappers 6,3x25 in in de rails gebruiken om de omvormer op de rails vast te zetten. Midden onder een van de panelen met de gladde kant boven. De 3e zelftapper zet je aan de zijkant van de montagebeugel en zorgt dat hij niet uit de gleuf kan glijden.
Ik heb ze met 6,3 x 32 zelftappers vastgezet. De 25 leek me net iets te weinig vlees te hebben. Bedankt voor de tip !

Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin83
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16-12-2024
k heb niet veel ervaring met ESP boardjes en probeer de Xtend uit te lezen naar HA en volg de instructies van Thomasvt.
Het lukt me maar niet om de flow in RedNode werkend te krijgen. Ik vermoed dat het ligt aan ESP1. Ik zie namelijk wel dat de ESP2 connected is in de flow (ook actief als ik in mijn router kijk).
Als ik Inject gebruik, dan komt er ook standaard data bij de sensors, maar niets qua life data. Ik zet de Xtend in WiFi modus, zodat de ESP1 kan connecten.

Ik gebruik web.esphome.io om de .ino te flsahen. In de .ino heb ik de juiste waarden gezet voor de WiFi connectie. (staat tussen " ")
Ik doe ergens iets niet goed, maar ik kan niet zien wat. Mogelijk moet ik een andere tool gebruiken om de .ino op de ESP8266 te zetten.

Wie kan me op weg helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:21
Martin83 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 08:53:
k heb niet veel ervaring met ESP boardjes en probeer de Xtend uit te lezen naar HA en volg de instructies van Thomasvt.
Het lukt me maar niet om de flow in RedNode werkend te krijgen. Ik vermoed dat het ligt aan ESP1. Ik zie namelijk wel dat de ESP2 connected is in de flow (ook actief als ik in mijn router kijk).
Als ik Inject gebruik, dan komt er ook standaard data bij de sensors, maar niets qua life data. Ik zet de Xtend in WiFi modus, zodat de ESP1 kan connecten.

Ik gebruik web.esphome.io om de .ino te flsahen. In de .ino heb ik de juiste waarden gezet voor de WiFi connectie. (staat tussen " ")
Ik doe ergens iets niet goed, maar ik kan niet zien wat. Mogelijk moet ik een andere tool gebruiken om de .ino op de ESP8266 te zetten.

Wie kan me op weg helpen?
Jazeker, je kan je vraag beter hier posten
Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5
Of hier
Het grote ESPhome topic

9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SolarChamp
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 23-05-2024
Beste Tweakers,

Wij hebben al een tijd een kennisbank over de Hoymiles. Wil je met ons communiceren gebruik de email of telefoon, we houden het forum niet bij.

Kennisbank SolarChamp Hoymiles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Nu online
@SolarChamp Top, ik zal m in de opening post zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16-09 12:45
Ik woon in Duitsland en ben me aan het oriënteren op zonnepanelen. Hier in Duitsland worden veel kleine sets (Balkonkraftwerk/BKW) aangeboden met de Hoymiles HMS-1600-4T. Ik heb hier een paar vragen waarop hopelijk antwoord kan worden gegeven:

Het outputvermogen van de omvormer is in de app in te stellen. Is dit ook op een andere manier (bijvoorbeeld met een script) te automatiseren?
Is het gebruik van de Hoymiles cloud een must of kan je ook gebruikmaken van de omvormer zonder de cloud en toch nog zien wat de omvormer doet?
Wat is jullie ervaring met deze omvormer?
Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjjveldt
Ja, vermogen aanpassen en uitzetten kan. ik doe dat via homeassistant icm met een OpenDTU.
Zonder cloud Kan prima, zelfs zonder dtu. De Hoymiles dtu heeft wel cloud, maar OpenDTU En ahoydtu niet.

Ik gebruik de hms-2000-4t en die doen het nu 18 maanden prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22-09 20:52
mjjveldt schreef op donderdag 11 april 2024 @ 09:25:
Ja, vermogen aanpassen en uitzetten kan. ik doe dat via homeassistant icm met een OpenDTU.
Zonder cloud Kan prima, zelfs zonder dtu. De Hoymiles dtu heeft wel cloud, maar OpenDTU En ahoydtu niet.

Ik gebruik de hms-2000-4t en die doen het nu 18 maanden prima.
Alleen voor de updates zou dat de DTU van Hoymiles nodig zijn. Ik weet niet of daar nog echte performance verbetering in het verschiet ligt (e.g. schaduw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retep91
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-09 13:06
Hallo hoop dat iemand mij kan helpen.

Ik heb twee hms 2000. Die probeer ik nu te koppelen met Hoymiles DTU Lite-S monitoring dongel. Echter geeft hij steeds dezelfde foutmelding en ik kom er nergens achter waar het aan ligt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yYqpOe-p1lmncaOgYsvQ-Glmuxg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MiIdayLQ44uifJGfNZkm4Ovi.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft iemand dit eerder bij de hand gehad? Ik heb een Installer account gekregen van Cedel. En de DTU kan ik wel koppelen met WiFi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grlk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
@Retep91 Het duurt vaak uren tot de omvormer online komt en werkt. Belangrijk is dat de LED op de omvormer groen knippert. Als dat zo is wacht je nog een dag af. Gebeurt er nog steeds niet dan neem je de instructies nog eens door in de online gebruiksaanwijzing van de DTU-s.
Als je daar niet uit komt neem je contact op met CEDEL of Hoymiles zelf via email.

Support <support@hoymiles.zohodesk.com>

[ Voor 5% gewijzigd door PCan op 15-04-2024 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retep91
PCan schreef op maandag 15 april 2024 @ 09:54:
@Retep91 Het duurt vaak uren tot de omvormer online komt en werkt. Belangrijk is dat de LED op de omvormer groen knippert. Als dat zo is wacht je nog een dag af. Gebeurt er nog steeds niet dan neem je de instructies nog eens door in de online gebruiksaanwijzing van de DTU-s.
Als je daar niet uit komt neem je contact op met CEDEL of Hoymiles zelf via email.

Support <support@hoymiles.zohodesk.com>
Ik had de verkeerde DTU besteld. Had een DTU lite besteld terwijl je voor HMS omvormers de DTU lite S moet hebben. Omgeruild en het probleem was snel opgelost! Werkt perfect nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:16
wat me op viel was dat bij geen enkele omvormer het grid profiel erbij stond
als ik ze dan wlde uitlezen welke erin zat kreeg iik een foutmelding

als ik vervolgens handmatig het grid profiel selecteer en update dan ineens is er wel een grid profiel wat ik kan uitlezen etc

lijkt erop dat er helemal geen grid profiel was of is geselecteerd? dat had er toch bij levering al vooraf op moeten zitten?

geen wonder toen ik laaste perongeluk de uitgaande kabel los had en ik een opdonder kreeg terwijl daar geen spanning meer op mag zitten op moment dat er geen net koppeling meer is
het relay moet dan fysiek de kabel afsluiten
de kabel was al even losgekoppeld ook.

waarschuwing!! lijkt me
even checken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-09 16:20

iichel

Gazoooo

Er liggen hier sinds een aantal weken 11 panelen op het dak met 3x de HMS-1800-4T, ook op het dakTot nu toe tevreden.
De installateur van de warmtepomp merkte op dat de zonnepanelen geen werkschakelaar hadden op het dak, alleen een aardlekautomaat in de meterkast. Is dit volgens de normen?

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
De norm schrijft dit niet voor heb ik ergens op tweakers gelezen. Hoymiles ook niet, anders had ik er zeker 1 geplaatst. Ik heb ook nog nooit gehoord van een schakelaar op het dak bij microomvormers. Het is handig om in de meterkast een werkschakelaar te hebben en die wordt ook vaak geïnstalleerd met microomvormers, maar ook dat is niet een verplichting.
Je kunt de omvormer afschakelen via de app en via de aardlekautomaat. Er staat dan geen AC spanning van de omvormer naar de meterkast.
Als je de panelen wilt los maken van de omvormer zit je aan de DC kant te werken en daar staat altijd spanning op, behalve als je de panelen afdekt of in het donker gaat werken. De meeste mensen doen handschoenen aan en trekken de kabels los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Maxwp schreef op woensdag 17 april 2024 @ 17:13:
wat me op viel was dat bij geen enkele omvormer het grid profiel erbij stond
als ik ze dan wlde uitlezen welke erin zat kreeg iik een foutmelding

als ik vervolgens handmatig het grid profiel selecteer en update dan ineens is er wel een grid profiel wat ik kan uitlezen etc

lijkt erop dat er helemal geen grid profiel was of is geselecteerd? dat had er toch bij levering al vooraf op moeten zitten?

geen wonder toen ik laaste perongeluk de uitgaande kabel los had en ik een opdonder kreeg terwijl daar geen spanning meer op mag zitten op moment dat er geen net koppeling meer is
het relay moet dan fysiek de kabel afsluiten
de kabel was al even losgekoppeld ook.

waarschuwing!! lijkt me
even checken
Ik dacht dat van de fabriek af er een default profiel is. 253V max en dan afschakelen. DIt is inderdaad niet zichtbaar, maar volgens een installateur van die dingen nooit een probleem. Ik heb ze wel allemaal vervangen, maar ze kunnen weer verdwijnen heb ik gemerkt. Misschien als ze stroomloos zijn dat ze weer naar default gaan.
Bij mij is er geen spanning meer aan AC kant als ik met de automaat in de meterkast de spanning uit zet. Zo zou het ook moeten zijn volgens de handleiding. Maar misschien nog beter om dit via de app te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
Het woord "Werkschakelaar" moet je letterlijk nemen.
Bij werkzaamheden aan een installatie moet je een onveilige spanning binnen handbereik daarvan kunnen afschakelen. (Isoleren). Zolang je zonnepanelen primair niet meer dan 120VDC leveren, hoef je daar geen werkschakelaar te hebben.

Voorbij de omvormer, (Trunk kabel) kan van beide kanten 230VAC van de omvormer of het Net komen.
Dat is levensgevaarlijk. Vooral in een vochtige of natte omgeving. Slecht geaarde en/of verevende frames.

In principe zou, bij het afschakelen van de AC werkschakelaar of netvoeding, de micro-omvormer ook af moeten schakelen en er dus geen spanning meer op de uitgang mogen staan. Bescherming tegen eilandbedrijf. Je moet altijd meten! Zonder werkschakelaar kunnen er door beschadigingen of binnengedrongen vocht installatiedelen onder spanning komen te staan.

Dit soort voorschriften vind je in de NEN3140. Die volgens mij nu ook een apart hoofdstuk over zonne-energie bevat.
Een wisselspanning van <= 50 Volt is veilig, terwijl bij gelijkspanning de grens ligt op 120 volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
En waar moet die werkschakelaar dan bij micro-omvormers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Nu online
Niet, als de spanning van het net gaat, gaan ze sowieso uit, en DC kan er niet meer dan 40V op staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motormuis
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-07 20:27
TheShadow schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 20:49:
Mede dankzij dit topic ben ik op het OpenDTU project gestuit. Dus heb ik de spullen besteld en ben ik aan het solderen geslagen.

Na wat testen op een breadboard een plan getrokken en de boel op een expirimenteerprint gesoldeerd.

In Autodesk Fusion een kastje ontworpen om het geheel in weg te werken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik ben zeer tevreden met het resultaat en heb via MQTT doodsimpel de data beschikbaar in Home Assistant. Ook kan ik het vermogen (automatisch) aanpassen, mocht het echt zover gaan komen dat ik moet betalen voor terugleveren.

Er is echter 1 ding wat ik nog niet onder de knie heb. Als de zon onder is, is er geen data meer beschikbaar in Home Assistant. Het zou mooi zijn als het vermogen op 0 blijft staan en de opbrengsten op de laatst bekende waarde. Dat is immers in de Web ui ook het geval.
Dit bleek een kwestie te zijn van een vinkje bij 'enable expiration' uit te zetten.
Waar heb je deze onderdelen gekocht?

9 x 270Wp Yinlgi, Power-One 3.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Ik heb even gekeken of het schaduwprobleem van de MPPT al is opgelost, maar het bestaat nog steeds. 1 paneel gaat naar 0,5W ipv 1/3de van 445W. Hoymiles zegt dat ze het probleem niet kunnen reproduceren.
Ik ben verder zeer tevreden en het probleem is alleen in de winter als de zon laag staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qOEuLrZOOe3RZbV0V-tcZReX4vs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SpqerbYDNIXuYvaT7nlPAm5n.jpg?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door peter123 op 18-04-2024 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
SkiFan schreef op donderdag 18 april 2024 @ 12:33:
Niet, als de spanning van het net gaat, gaan ze sowieso uit, en DC kan er niet meer dan 40V op staan.
Ook formeel volgens NEN1010 aan de AC-kant verplicht bij (micro)-omvormers. Immers, juist als je net-detectie defect is en je wil een omvormer uitwisselen, dan moet dat veilig kunnen. De net-detectie is ook niet 100%, ik heb met een kraak-contact in mijn meterkast 500V op de AC-kant van de omvormer gehad en daarmee LED-verplichting en een e-bike lader in min schuur naar de schroothoop geholpen.

Terug naar waar en hoe. Het beste is een werkschakelaar in het zicht van de zonnepanelen, daarmee voorkom je dat iemand onbedacht de stroom erop zet.

Je automaat in de meterkast kan ook, maar wel met enkele bedenkingen (1) Formeel moet het een lastscheider zijn, niet iedere automaat is dat en (2) Omdat hij niet in het zicht zit moet hij op slot kunnen (je kunt natuurlijk ook je meterkast op slot draaien).

https://www.werkenmetnen1...-omvormer-pv-installaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
tonwes99 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 17:28:
[...]

Ook formeel volgens NEN1010 aan de AC-kant verplicht bij (micro)-omvormers. Immers, juist als je net-detectie defect is en je wil een omvormer uitwisselen, dan moet dat veilig kunnen. De net-detectie is ook niet 100%, ik heb met een kraak-contact in mijn meterkast 500V op de AC-kant van de omvormer gehad en daarmee LED-verplichting en een e-bike lader in min schuur naar de schroothoop geholpen.

Terug naar waar en hoe. Het beste is een werkschakelaar in het zicht van de zonnepanelen, daarmee voorkom je dat iemand onbedacht de stroom erop zet.

Je automaat in de meterkast kan ook, maar wel met enkele bedenkingen (1) Formeel moet het een lastscheider zijn, niet iedere automaat is dat en (2) Omdat hij niet in het zicht zit moet hij op slot kunnen (je kunt natuurlijk ook je meterkast op slot draaien).

https://www.werkenmetnen1...-omvormer-pv-installaties
je hebt het dan over een werkschakelaar die de dc kant afschakeld
maar goed ik ga wat met de omvormer doen dus eerder weghalen dan ga je sowieso de mc4 loshalen en daar staan een te lage dc spanning op elke poort/kabel
als je die los hebt en je hebt de stroom in de meterkast uit staan heeft een werkschakelaar dan geen zin meer.
dat is anders bij een hoog dc voltage systeem wantr daar blijft ( ook bij defect van een enphase systeem ? ) hoge spanning op staan.
gezien je de omvormer aansluit op zijn eigen kabel en groep hoef je daar nooit aan te zitten en even de stekkers loshalen is ook zo gedaan eigenllijk. toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT

JWT

Maxwp schreef op donderdag 18 april 2024 @ 19:31:
[...]

maar goed ik ga wat met de omvormer doen dus eerder weghalen dan ga je sowieso de mc4 loshalen en daar staan een te lage dc spanning op elke poort/kabel
als je die los hebt en je hebt de stroom in de meterkast uit staan heeft een werkschakelaar dan geen zin meer.
dat is anders bij een hoog dc voltage systeem wantr daar blijft ( ook bij defect van een enphase systeem ? ) hoge spanning op staan.
gezien je de omvormer aansluit op zijn eigen kabel en groep hoef je daar nooit aan te zitten en even de stekkers loshalen is ook zo gedaan eigenllijk. toch?
Ik kan het niet goed volgen..

Een string systeem heeft een hoge dc voltage en is dus gevaarlijk. En vlamboog gevoelig, lastiger onderbreken. Op de mc4 staat hier dus ook de spanning van het aantal panelen op!
De dc zijde van een enphase systeem is het dc voltage van het paneel en dus bijna altijd laag (er zijn wat pittigere panelen maar dan nog).
De ac zijde is 220+ en dus gevaarlijk.

In australie moet je een string systeem ook makkelijk kunnen doorbreken en aangeven waar dat kan. In nederland ken ik dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Maxwp schreef op donderdag 18 april 2024 @ 19:31:
[...]

Zoals in de tekst expliciet genoemd heb ik het bij micro-omvormers juist over de AC-zijde (vandaar de uitleg over installatieautomaat of lastscheider in de meterkast)

[ Voor 3% gewijzigd door tonwes99 op 18-04-2024 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Soms kun je ook de groep in de meterkast niet uitzetten. Bijvoorbeeld omdat er nog een koelkast ofzo op dezelfde groep bijzit.

Niet sjiek maar tig mensen hebben 2 paneeltjes op de schuur liggen zonder aparte groep.. Als de schuur verder WEL op een aparte groep zit en je daar geen grootverbruikers hebt kan dat prima. Tot 2015 mocht het zelfs van NEN , inclusief schuko stekker zelfs…

In dat geval is een werkschakelaar aan de AC zijde gewoon handig. Ook als je bijvoorbeeld wel EVEN een zaagmachine van 3000watt gaat gebruiken.

Eigen groep is altijd beter maar het is niet zo dat alles meteen afbrandt als je 2 paneeltjes aan een HMS-600 hangt op een bestaande groep….

[ Voor 5% gewijzigd door FreakNL op 18-04-2024 20:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• grlk
Of een pv verdeler ertussen, kan je het daarmee uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
FreakNL schreef op donderdag 18 april 2024 @ 20:50:
Soms kun je ook de groep in de meterkast niet uitzetten. Bijvoorbeeld omdat er nog een koelkast ofzo op dezelfde groep bijzit.

Niet sjiek maar tig mensen hebben 2 paneeltjes op de schuur liggen zonder aparte groep.. Als de schuur verder WEL op een aparte groep zit en je daar geen grootverbruikers hebt kan dat prima. Tot 2015 mocht het zelfs van NEN , inclusief schuko stekker zelfs…

In dat geval is een werkschakelaar aan de AC zijde gewoon handig. Ook als je bijvoorbeeld wel EVEN een zaagmachine van 3000watt gaat gebruiken.

Eigen groep is altijd beter maar het is niet zo dat alles meteen afbrandt als je 2 paneeltjes aan een HMS-600 hangt op een bestaande groep….
Tot 2015 kon je de stekker eruit halen 😁.

Maar er is een reden dat het niet meer mag natuurlijk. Pv verdeler is de eenvoudigste oplossing daarvoor.

Ik heb een werkschakelaar in de technische ruimte op zolder en in de meterkast kan de groep ook uit (inclusief nette sticker welke voor de pv zijn). Maar de werkschakelaar is extra en vooral gemak. Alhoewel ik hem na de installatie nooit meer gebruikt heb xD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderhelm
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 18:32
Hoe zou ik een Hoymiles HMT-2250-6T fatsoenlijk kunnen monteren op een Esdec Clickfit EVO rail?
In de documentatie staat aan de rail schroeven met de platte kan naar boven maar ik vind het nou niet gemakkelijk vast te zetten, geen voorgeboorde gaten o.i.d. Misschien met het handvat naar beneden zodat de HMT boven de (onderste) rail komt te liggen? hij is best zwaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cOkN7QZXdU4qMBQrpCtxhKfqUvY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EQiT93OGPrC2CRtiAGwo1KUN.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Dat is een probleem ja. Dat ding is zo zwaar dat dat lastig is. Ik heb de HMT-2000 met 4 dikke schroeven aan de rail bevestigd. Zag geen andere oplossing. Heb nog gedacht aan iets aan de onderkant wat op de dakpannen zou rusten, maar dat leek mij geen duurzame oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henry_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 11:54
robvanderhelm schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 08:56:
Hoe zou ik een Hoymiles HMT-2250-6T fatsoenlijk kunnen monteren op een Esdec Clickfit EVO rail?
In de documentatie staat aan de rail schroeven met de platte kan naar boven maar ik vind het nou niet gemakkelijk vast te zetten, geen voorgeboorde gaten o.i.d. Misschien met het handvat naar beneden zodat de HMT boven de (onderste) rail komt te liggen? hij is best zwaar.

[Afbeelding]
Over het algemeen bevestig je de microomvormer met zelftappende bouten van Esdec zelf.

Wat je kan doen (iets wat een bevriende installateur van mij meestal doet) is op de plek waar de micro moet komen een stuk overgebleven rail tegen de rail aanschroeven.(let wel dit stuk rail moet iets lager dan de bestaande rail komen omdat de micro met de behuizing onder de hoofdrail uitsteekt zodra je deze daarop monteert.)
Dit is vrij eenvoudig uit te voeren door in het stuk overgebleven rail een paar gaten van +/- 20mm te maken waardoor je deze met dezelfde zelftappende bouten kan monteren tegen de bestaande rail.
Op deze wijze komt de micro ook op dit stuk extra rail te liggen en hangt ie minder door.

[ Voor 4% gewijzigd door Henry_ op 19-04-2024 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 05-08 16:57
Hallo forum leden.

Kunnen jullie mij advies geven over een installatie van 10 JingoTiger Neo N-type 54HL4R-B 420-440 Watt met 3 Hoymiles HMS 1800 met 4 ingangen en een losse gateway. Met de mogelijkheid later 2 panelen bij te plaatsen.

Alvast bedanktb
Groet Rene

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Welk advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
Over de combinatie van die twee en advies over Jingo en Hoymiles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
Welke advies? Je kan er later 2 bij plaatsen? Je hebt totaal 12 ingangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWT

JWT

RenePetty schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 19:06:
Over de combinatie van die twee en advies over Jingo en Hoymiles
Ik adviseer ze op het dak te plaatsen.

Of wil je weten cf ze compatible zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RenePetty
JWT schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 20:06:
[...]

Ik adviseer ze op het dak te plaatsen.

Of wil je weten cf ze compatible zijn?
Heel goed jongen. Bedankt voor je deskundig advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Nu online
+1 grappig. Als ik de specs zo zie, gaat dat gewoon werken. Panelen lijken me weinig bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT

JWT

RenePetty schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 20:20:
[...]

Heel goed jongen. Bedankt voor je deskundig advies.
Voel me meteen een stuk jonger, bedankt :).
Maar zonder het naar te bedoelen, je vraag is niet helder en te globaal. Mensen denken graag met je mee, mijn wedervraag was dus serieus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Nu online
@RenePetty Wat betaal je voor die panelen en waar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• colorado
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-09 15:48
Ik heb een installatie met 8 panelen van 440W aangesloten op 2 stuks HMS-2000-4T.
In de straat waar ik woon heeft bijna iedereen zonnepanelen en mijn panelen schakelen dan ook regelmatig uit bij felle zon. Meestal betreft het één omvormer terwijl de andere het dan blijft doen.
Als ik op de website kijk dan is de grid-spanning meestal tussen 250V en 252V.
Nooit is de grid-spanning 253V of hoger.

Dit zou ook te maken met het gebruikte grid profile.
Op beide omvormer is dit versie 2.0.0 (NL_NEN-EN50549-1_2019).
Nu weet ik dat ook versie 2.0.1 (NL_NEN-EN50549-1_2019) bestaat.
Weet iemand wat het verschil is tussen versie 2.0.0 en versie 2.0.1?
Beide omvormers hebben software versie V01.00.27 en hardware versie H00.04.00.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tsk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-08 16:57

tsk

robvanderhelm schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 08:56:
Herkenbaar, ik heb daar ook over getwijfeld. Officieel is de instructie om het gewoon met zelftappers te doen maar ik vond het gewicht zo groot dat ik dat niet goed aan durfde.

Ik heb uiteindelijk mijn HMT-2250-6T's met een zeskant bout gemonteerd, ook op Clickfit EVO rails. Eerst op de grond goed de gaten van de omvormer afgetekend en goed recht doorgeboord (heb ik met een boorstandaard gedaan zodat de bout er altijd goed door kan). Dan op het dak de 2 bouten met carrosserieringen (bij de bout en bij de moer) alvast er in gezet maar nog niet vast, dan kun je de omvormer er tussen schuiven en vastdraaien. (Makkelijker met twee man maar je kunt het dan ook alleen).

Met de carrosseriering onder voorkom je dat je de moer in het profiel draait en bovenop geeft het wat een groter vlak op de omvormer.

Op deze manier zit het echt goed vast. Zie foto hieronder.

Ik zou in ieder geval met zeskant koppen werken, die kun je beter vastzetten en later ook makkelijker weer los mocht het nodig zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eJgYThUDx0z2kz9dVjlrYnFc04w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xO69isXuO3KKZge57a0rEitR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door tsk op 20-04-2024 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
@tsk Zit die omvormer niet op zijn kop? Blanke kant boven en ribben onder!

Ze doen het de laatste tijd wel heel erg goed.
Lijkt alsof de nieuwe Jinko's de JA-Solars ook een boost geven.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kcURnIbRvXbs00u6TPpJiTYIm6w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wY4pFc89LyR5nBAfSSf1g4K2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door PCan op 20-04-2024 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT

JWT

Het is gewoon erg koud buiten maar als er geen wolk is al best aardige zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke26
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-09 16:34
PCan schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 15:34:
@tsk Zit die omvormer niet op zijn kop? Blanke kant boven en ribben onder!
de 6T is aan beide kanten zwart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
colorado schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 13:26:
Ik heb een installatie met 8 panelen van 440W aangesloten op 2 stuks HMS-2000-4T.
In de straat waar ik woon heeft bijna iedereen zonnepanelen en mijn panelen schakelen dan ook regelmatig uit bij felle zon. Meestal betreft het één omvormer terwijl de andere het dan blijft doen.

dat zouu ik ook wel eens willen weten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
colorado schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 13:26:

Hoe is de netspanning op de andere twee fasen? Zou dat helpen?

En... als je een ander grid profile kiest, kun je op de DTU toch de waarden zien? Als hij op 250/252 uitschakelt, kun je een melding maken naar de Hoymiles customer service, jammer als jouw panelen er als eerste uitgaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colorado
tonwes99 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 21:39:
[...]

Hoe is de netspanning op de andere twee fasen? Zou dat helpen?

En... als je een ander grid profile kiest, kun je op de DTU toch de waarden zien? Als hij op 250/252 uitschakelt, kun je een melding maken naar de Hoymiles customer service, jammer als jouw panelen er als eerste uitgaan...
Ik heb nog een 1 fase aansluiting.
Andere grid pofiles kan ik niet kiezen, ik heb alleen end-user toegang.
Het systeem heb ik compleet laten installeren begin dit jaar.
Verder heb ik al 11 jaar 9 panelen liggen van 240W, ook de omvormer van dit systeem valt de laatste tijd regelmatig uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
colorado schreef op zondag 21 april 2024 @ 09:51:
[...]

[...]

1) je leverancier vragen of hij een installateursaccount aanmaakt
2) 3x25A aanvragen, kost per maand hetzelfde. Je moet wel plek hebben voor een 3P+N (dubbelbrede) hoofdschakelaar. Kun je daarna simpel 1, of meer, of alle fasen omzetten

Verder heb ik al 11 jaar 9 panelen liggen van 240W, ook de omvormer van dit systeem valt de laatste tijd regelmatig uit.
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colorado
tonwes99 schreef op zondag 21 april 2024 @ 10:20:
[...]
1) je leverancier vragen of hij een installateursaccount aanmaakt
2) 3x25A aanvragen, kost per maand hetzelfde. Je moet wel plek hebben voor een 3P+N (dubbelbrede) hoofdschakelaar. Kun je daarna simpel 1, of meer, of alle fasen omzetten
1) Dat willen ze i.v.m. garantie niet geven.
2) Is mij bekend, ik heb al een 3P+N hoofdschakelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
colorado schreef op zondag 21 april 2024 @ 10:40:
[...]

1) Dat willen ze i.v.m. garantie niet geven.
2) Is mij bekend, ik heb al een 3P+N hoofdschakelaar.
3) Toch mailtje sturen naar Hoymiles klantenservice (met het ID van jouw installatie)
4) Samen met andere PV bezitters de netbeheerder vragen de netspanning omlaag te brengen (Ketelklets op YouTube heeft hier een filmpje over)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Nu online
Niet leuk, maar tijd om te investeren in een accu-systeem. Hoymiles maakt erg mooie inverters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
De omvormer kan pieken meten van 253V en die zie je niet. 252V is heel veel. Er zit ook altijd variatie in de calibratie van de voltmeter in de omvormers. Ik heb er 5 en de variatie is ongeveer 1V. Het is normaal dat er 1 uitvalt en gelukkig blijft de ander lopen. Bij een string omvormer houdt alles op en soms een hele dag.
Alle profielen zijn: uitschakelen bij 253V.
Bij 3 fasen geld dat als er 1 fase boven de 253V komt de hele omvormer uitschakelt.

[ Voor 10% gewijzigd door peter123 op 21-04-2024 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
Mijn HMS-1000-2T was standaard voorzien van Netprofiel EU_EN50438.
Daarin is het herstart voltage veel te laag!
In de NL_NEN-EN50549-1_2019i is het herstart voltage ingesteld op 207V~
(In Nederland moet voor een stabiel netwerk de spanning tussen 207 en 253V~gehouden worden volgens Stedin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheShadow
  • Laatst online: 05-09 13:49

TheShadow

Automonteur in hart en nieren

motormuis schreef op donderdag 18 april 2024 @ 12:52:
[...]

Waar heb je deze onderdelen gekocht?
Alles komt van Ali.

Een dag niet geprutst is een dag niet geleefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
PCan schreef op zondag 21 april 2024 @ 15:59:
Mijn HMS-1000-2T was standaard voorzien van Netprofiel EU_EN50438.
Daarin is het herstart voltage veel te laag!
In de NL_NEN-EN50549-1_2019i is het herstart voltage ingesteld op 207V~
(In Nederland moet voor een stabiel netwerk de spanning tussen 207 en 253V~gehouden worden volgens Stedin.
wat is deze bij hoymiles en de EU_EN50438. standaard op ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderhelm
  • Laatst online: 16-09 18:32
Het blijft een matige bevestiging waar de relatief zware omvormer aan 'hangt'.
Dit lijkt me wel een goede methode. Ik ga hem dan 180 graden gedraaid boven de onderste rail bevestigen. Dan hangt hij niet, maar duwt meer van boven tegen de rail en kan hij er nooit spontaan vanaf komen. Ook al is die kans klein.
tsk schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 14:50:
[...]

Ik heb uiteindelijk mijn HMT-2250-6T's met een zeskant bout gemonteerd, ook op Clickfit EVO rails. Eerst op de grond goed de gaten van de omvormer afgetekend en goed recht doorgeboord (heb ik met een boorstandaard gedaan zodat de bout er altijd goed door kan). Dan op het dak de 2 bouten met carrosserieringen (bij de bout en bij de moer) alvast er in gezet maar nog niet vast, dan kun je de omvormer er tussen schuiven en vastdraaien. (Makkelijker met twee man maar je kunt het dan ook alleen).

Ik zou in ieder geval met zeskant koppen werken, die kun je beter vastzetten en later ook makkelijker weer los mocht het nodig zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PCan
@Maxwp De instellingen kan je zien bij O&M/Netprofielbeheer. Bij het verkeerde profiel staat RLV op 184V~
Ander profielen kiezen of wijzigen doe je bij onderhoud (steeksleutel) rechts van je omvormer.

@robvanderhelm YouTube: 10 Bifaciale doorschijnende zonnepanelen monteren Trina 435wp Deze meneer neemt zijn werk uiterst serieus, dus bekijk zijn kanaal als je inspiratie op wil doen voor wat voor installatie dan ook,.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_OSrmrN-__Bdp4ocKnVmPHmHO4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5hAsdbuE0Ab9WDwbBtfB2KDN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door PCan op 22-04-2024 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Morguh!

88 pagina's is me wat te lang, dus ik stel maar direct de vraag: ik heb een aanbod gekregen met een Hoymiles systeem. Nu zie ik dat het een Chinees bedrijf is... maar ze willen dus een datatransfer unit op mijn thuisnetwerk aansluiten. Zet ik dan niet mijn persoonlijk netwerk open voor de Chinese overheid?

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

MeMoRy schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:06:

maar ze willen dus een datatransfer unit op mijn thuisnetwerk aansluiten. Zet ik dan niet mijn persoonlijk netwerk open voor de Chinese overheid?
'Ze'? Wie 'ze'?

Je bepaalt toch zelf of je al dan niet een datalogging(achtig) device in je lokale LAN installeert c.q. of je die met de boze buitenwereld laat communiceren?

En dat vind ik nou juist het fraaie van een Hoymiles installatie; je kunt ook kiezen voor een OpenDTU of AhoyDTU oplossing. Waarbij je de data gewoon binnen je eigen LAN houdt.
Werkt ook prima i.c.m. zaken als HA. d:)b

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Nu online
Die Hoymiles DTU gebruik je dan puur voor de momenten dat je updates nodig hebt. Voor de rest zet je m uit en lees je m uit via opendtu of ahoydtu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Laatst online: 09:15
Kan ik een HMS-800W-2T nu gewoon zelf uitlezen via Wifi? Het gaat om 2 paneeltjes op oost die ik wil bijplaatsen voor 600-700 kwh per jaar. Gaan gewoon in het stopcontact bij mijn Airco.

Bij Reichelt nu 150 piek, geen geld natuurlijk

[ Voor 11% gewijzigd door BasvanS op 24-04-2024 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
CORRECTIE: Ik lees nu dat deze "W"-versie van Hoymiles HMS wel een eigen wifi heeft, dus een DTU of onderstaande suggesties niet nodig heeft om prestatie te meten/lezen]

Zonder de Hoymiles DTU is de prestatie te meten met OpenDTU of in meterkast, met Homewizard of een aliexpress-alternatief…Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4HMZcqYIGCSmQekxDVHblLn0mCo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hvUiCIxSDOVVCDKkjOKuko7X.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door tonwes99 op 24-04-2024 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 11:54
BasvanS schreef op woensdag 24 april 2024 @ 16:25:
Kan ik een HMS-800W-2T nu gewoon zelf uitlezen via Wifi?
Dat kan, echter alleen lokaal en als je verbinding hebt gemaakt met het SSID van de betreffende omvormer.
Je kan deze inverter ook in de S-Miles Cloud koppelen echter is daar een installateurs account voor benodigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Laatst online: 09:15
Ok, als ik daar maar eens per maand/2 maanden kan checken of hij het goed doet vind ik het prima!

Kan ik er gewoon 2 x 108 half cut panelen op gooien? Van 400-430 wp?

[ Voor 27% gewijzigd door BasvanS op 24-04-2024 17:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
BasvanS schreef op woensdag 24 april 2024 @ 16:50:
Ok, als ik daar maar eens per maand/2 maanden kan checken of hij het goed doet vind ik het prima!

Kan ik er gewoon 2 x 108 half cut panelen op gooien? Van 400-430 wp?
YouTube: Hoe kies ik de juiste micro-omvormer bij mijn zonnepaneel?
Als je deze methode volgt, dan past het.

[ Voor 9% gewijzigd door peter123 op 24-04-2024 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retep91
Ik heb nu 8 panelen 430 liggen met HMS 2000. Zeer tevreden over draait goed.

Nu wil ik er eingelijk nog 4 bijplaatsen. Maar is de vraag of dat op dezelfde kabel kan die naar binnen naar de Meterkast gaat. Probleem is dat het verschillende dak vlakken zijn. WP is dan kleine 5200 dat moet op 1 groep kunnen.

Maar de vraag is kan ik de kabels met elkaar verbinden of is dit een beun oplossing?

Wil vooral op zelfde kabel omdat het weer electriecien kosten bespaart.

Plaatje bij voor de verduidelijking. Blauw nieuwe kabel. Rood is die nu naar de Meterkast gaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/skEzFRbk19zbLwmpkgJUzwhfl48=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DHoWKsYw6nmUErjKcXAaXXHl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Hangt van je kabel af die er nu ligt.
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retep91
Kabel die er nu ligt is 4mm. Dat zou voldoende moeten zijn toch? Maar zou ik ze dan gewoon kunnen verbinden met zo’n kabelverbinder?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DCZn0u8Q87G3EUYRpJSU_HRzsrc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/umdAdzh6YGXQqQiFqUVhNRsJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Dat moet in de spec's staan. Moet 32A waardig zijn. Lijkt mij niet. Normaal gebruikt men een waterdichte lasdoos. Ik heb wel normale koppelingen gemaakt trouwens met dat soort dingen. Maar daar ging maar 10A door heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
Retep91 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 19:59:
[...]

Kabel die er nu ligt is 4mm. Dat zou voldoende moeten zijn toch? Maar zou ik ze dan gewoon kunnen verbinden met zo’n kabelverbinder?
[Afbeelding]
Niet alleen naar de aansluitkabel kijken, ook naar de kabell van de werkschakelaarnaar je meterkast.

Op 1 fase mag 5000 watt, in xmvk/ymvk kabel (die grijze) moet je dan wel 3x2,5mm kabel gebruiken.

https://www.kabel24.nl/ka...r/?preset=zonnepanelen-pv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retep91
tonwes99 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 20:22:
[...]

Niet alleen naar de aansluitkabel kijken, ook naar de kabell van de werkschakelaarnaar je meterkast.

Op 1 fase mag 5000 watt, in xmvk/ymvk kabel (die grijze) moet je dan wel 3x2,5mm kabel gebruiken.

https://www.kabel24.nl/ka...r/?preset=zonnepanelen-pv
ja die kabel is 3x4mm. Zit vooral met wat is veilig om die kabels te verbinden. Een waterdichte lasdoos met wago lasklemmen is dat veilig?
Pagina: 1 ... 22 ... 30 Laatste