Prima, zo heb ik mijn kabels ook gebouwd, met een neopreen kabel en een field connector
Ach max 6000w omvormer vermogen op een 16a is ook best veilig. Misschien moet je alleen wat regelmatig naar de meterkast lopen.
Als enkele panelen op Oost, en anderen op ZUid/Noord zal dat wel meevallen, en met 16A zou je theoretisch iets dunnere kabels kunnen hebben.JWT schreef op woensdag 24 april 2024 @ 20:53:
Ach max 6000w omvormer vermogen op een 16a is ook best veilig. Misschien moet je alleen wat regelmatig naar de meterkast lopen.
Ligt inderdaad oost west. En in de Meterkast zit een 20 a automaat.tonwes99 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 21:01:
[...]
Als enkele panelen op Oost, en anderen op ZUid/Noord zal dat wel meevallen, en met 16A zou je theoretisch iets dunnere kabels kunnen hebben.
Zeker, als je het allemaal goed vast zet. Aders goed strippen, niet te lang, maar ook niet te kort. Even terugtrekken om te controleren. Beetje extra kabellengte in de lasdoos, zodat aderen niet gaat trekken. Lange kabels graag in een buis tegen de muur. Of als je binnendoor gaat achter een knieschot oid. Een goed plan is het halve werk.
10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS
Misschien gewoon de trunkconnectoren van Hoymiles gebruiken?peter123 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 21:33:
Zeker, als je het allemaal goed vast zet. Aders goed strippen, niet te lang, maar ook niet te kort. Even terugtrekken om te controleren. Beetje extra kabellengte in de lasdoos, zodat aderen niet gaat trekken. Lange kabels graag in een buis tegen de muur. Of als je binnendoor gaat achter een knieschot oid. Een goed plan is het halve werk.
Als ik de foto zo bekijk heeft hij een aardige lengte nodig.Hermarcel schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:44:
[...]
Misschien gewoon de trunkconnectoren van Hoymiles gebruiken?
op die connectoren sluit je je eigen kabel aan.peter123 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:47:
[...]
Als ik de foto zo bekijk heeft hij een aardige lengte nodig.
Ja dat hoopte ik ook. Maar die connector kan maar een kabel hebben van 1,5mm. En de afstand is wel een kleine 20 meter. Dat is dan denk ik wel wat aan de dunne kant ?Hermarcel schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:44:
[...]
Misschien gewoon de trunkconnectoren van Hoymiles gebruiken?
Ik gebruik hier de trunkconnectoren voor de HMS-2000-4T met 6mm2 kabel.
Hoe dan?.. ik krijg met moeite 4mm2 kabel erinHermarcel schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:06:
Ik gebruik hier de trunkconnectoren voor de HMS-2000-4T met 6mm2 kabel.
If it ain't broken, tweak it!
@FatalError massieve kern. Als je flexibel met adereindhulzen gebruikt, dan lukt 6 mm2 niet
Houdt er rekening mee dat je spanning verlies over de kabel hebt, hoe langer en dunner hoe meer verlies. Zeker als er grotere vermogens over gaan. Verlies is I^2xR, de spanning aan de omvormer zal dus hoger moeten worden om nog te kunnen leveren. Hoe dikker en korter de kabel hoe beter.
Hierdoor zal er op een zonnige dag best wel extra uitval van de omvormer kunnen optreden.
Is mij gebleken dat de opstart tijd vrij lang is van deze omvormers.
Hierdoor zal er op een zonnige dag best wel extra uitval van de omvormer kunnen optreden.
Is mij gebleken dat de opstart tijd vrij lang is van deze omvormers.
Ross
Ik heb nu bijna een jaar 8 zonnepanelen op onze garage liggen i.c.m. 2 x Hoymiles HMS-2000-4T. Monitoring doe ik met een Hoymiles DTU-Pro-S. Ik heb inmiddels ook Home Assistant en wilde graag de Hoymiles en de Enphase installatie die we hebben samen in HA. Na wat zoekwerk een Hoymiles Modbus TCP integratie met HA gevonden (https://github.com/ArekKubacki/Hoymiles-Plant-DTU-Pro). Even de DTU-PRO-S op Ethernet aangesloten en Modbus enabled.
In eerste instantie iedere 15 seconden de DTU uitgelezen en dat ging goed. Dus toen iets frequenter uit gaan lezen: iedere 5 seconden. Dat ging een tijd goed. Op een ochtend was volgens de monitoring één van de omvormers offline. Dus ik vermoedde een defect. Later ging het zonnetje goed schijnen en de boel zit op 1 van de 3 fasen en ik kon duidelijk een produktie zien die hoorde bij twee werkende omvormers. Vreemd.
Wat doe je dan? Even de omvormer verwijderd en weer toegevoegd. Hielp niet. Sterker, de andere gaf ook aan offline te zijn. Maar de produktie wees erop dat ze beiden werkten.
Mij viel ook op dat ik wat netwerkproblemen had die ik niet kon verklaren. Dus ik ben gestopt met uitlezen en heb Modbus uitgezet. Iets later zag ik beide omvormers weer. De volgende dag had ik een knipperend lampje dat erop duidde dat er geen Internet verbinding was. Dus toen maar de DTU weer via Wifi aangesloten. Probleem opgelost en het thuisnetwerk ook weer stabiel. Maar Modbus werkt alleen via Ethernet dus dat probleem lijkt niet oplosbaar.
Wat onderzoek leverde op dat ik niet de eerste was met dit probleem. Maar dat de instabiliteit van de DTU ook mijn thuisnetwerk kon beïnvloeden had ik nog nergens gelezen. Maar ergens klinkt het wel logisch dat de netwerkinterface in zijn geheel kuren vertoont bij een hoge poll rate. Terug naar 15 seconden leverde overigens later weer een soortgelijk probleem op.
Inmiddels maar wat hardware op Internet besteld om een AhoyDTU mee te fabriceren. Voor een paar euro heb je dan iets wat hopelijk wel werkt. Maar die DTU-PRO-S is voor wat het biedt wel een drama. Als het puur software was, zou ik denken dat men het wel opgelost had. Dat de DTU maar 1 x per 15 minuten data naar Hoymiles Web stuurt is wel een teken dat een hogere frequentie wellicht problemen oplevert. Ik had al ergens gelezen dat Hoymiles een hogere refresh had beloofd maar die is er dus nog niet. Wellicht houdt het verband. Wel vreemd want de DTU kan als je via de lokale AP connect wel de omvormers real-time uitlezen.
Ik dacht, ik deel mijn ervaringen even.
In eerste instantie iedere 15 seconden de DTU uitgelezen en dat ging goed. Dus toen iets frequenter uit gaan lezen: iedere 5 seconden. Dat ging een tijd goed. Op een ochtend was volgens de monitoring één van de omvormers offline. Dus ik vermoedde een defect. Later ging het zonnetje goed schijnen en de boel zit op 1 van de 3 fasen en ik kon duidelijk een produktie zien die hoorde bij twee werkende omvormers. Vreemd.
Wat doe je dan? Even de omvormer verwijderd en weer toegevoegd. Hielp niet. Sterker, de andere gaf ook aan offline te zijn. Maar de produktie wees erop dat ze beiden werkten.
Mij viel ook op dat ik wat netwerkproblemen had die ik niet kon verklaren. Dus ik ben gestopt met uitlezen en heb Modbus uitgezet. Iets later zag ik beide omvormers weer. De volgende dag had ik een knipperend lampje dat erop duidde dat er geen Internet verbinding was. Dus toen maar de DTU weer via Wifi aangesloten. Probleem opgelost en het thuisnetwerk ook weer stabiel. Maar Modbus werkt alleen via Ethernet dus dat probleem lijkt niet oplosbaar.
Wat onderzoek leverde op dat ik niet de eerste was met dit probleem. Maar dat de instabiliteit van de DTU ook mijn thuisnetwerk kon beïnvloeden had ik nog nergens gelezen. Maar ergens klinkt het wel logisch dat de netwerkinterface in zijn geheel kuren vertoont bij een hoge poll rate. Terug naar 15 seconden leverde overigens later weer een soortgelijk probleem op.
Inmiddels maar wat hardware op Internet besteld om een AhoyDTU mee te fabriceren. Voor een paar euro heb je dan iets wat hopelijk wel werkt. Maar die DTU-PRO-S is voor wat het biedt wel een drama. Als het puur software was, zou ik denken dat men het wel opgelost had. Dat de DTU maar 1 x per 15 minuten data naar Hoymiles Web stuurt is wel een teken dat een hogere frequentie wellicht problemen oplevert. Ik had al ergens gelezen dat Hoymiles een hogere refresh had beloofd maar die is er dus nog niet. Wellicht houdt het verband. Wel vreemd want de DTU kan als je via de lokale AP connect wel de omvormers real-time uitlezen.
Ik dacht, ik deel mijn ervaringen even.
8 x 420Wp Suntech / Oost-West 13gr / 2 x Hoymiles HMS-2000-4T + 20 x 435Wp Hyundai / Oost-West 64gr / 20 x Enphase IQ8MC
Nou, niet echt. Omdat ik in een VVE zit, moet ik de installatie laten doen door een erkend bedrijf. Die willen een Hoymiles DTU-Pro-S installeren, die aangesloten wordt op mijn internet. Dus ik vraag me af wat de veiligheid van dat apparaat is.ehtweak schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:27:
[...]
'Ze'? Wie 'ze'?
Je bepaalt toch zelf of je al dan niet een datalogging(achtig) device in je lokale LAN installeert c.q. of je die met de boze buitenwereld laat communiceren?
Is dat een optie? krijg ik dan geen gedoe met garantie van mijn installateur?SkiFan schreef op woensdag 24 april 2024 @ 12:16:
Die Hoymiles DTU gebruik je dan puur voor de momenten dat je updates nodig hebt. Voor de rest zet je m uit en lees je m uit via opendtu of ahoydtu.
[ Voor 23% gewijzigd door MeMoRy op 25-04-2024 15:10 ]
U vraagt, wij antwoorden.
Dan geen DTU laten plaatsen, of de stekker eruit halen?
Zorg wel dat je de serienummers bemachtigt bij het installeren. Stickertje op de HMS-sen
Zorg wel dat je de serienummers bemachtigt bij het installeren. Stickertje op de HMS-sen
Gewoon aan de modem/router van je provider hangen, je eigen devices hangen normaal toch aan een eigen wifi router die daar weer achter zit?MeMoRy schreef op donderdag 25 april 2024 @ 15:09:
[...]
Nou, niet echt. Omdat ik in een VVE zit, moet ik de installatie laten doen door een erkend bedrijf. Die willen een Hoymiles DTU-Pro-S installeren, die aangesloten wordt op mijn internet. Dus ik vraag me af wat de veiligheid van dat apparaat is.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Niet echt een optie, want dat wordt bij ons extern beheerd (we hebben een eigen glasvezelnetwerk, een van de eerdere in de wijk).YakuzA schreef op donderdag 25 april 2024 @ 15:21:
Gewoon aan de modem/router van je provider hangen, je eigen devices hangen normaal toch aan een eigen wifi router die daar weer achter zit?
Ik heb een Genexis OGG1012 hangen met 1 ethernetpoort naar een hAP ac2 access point die remote beheerd wordt door Helden Van .Nu. Geen eigen router.
U vraagt, wij antwoorden.
Beste Hoymilers,
Heb een vraag over aansluiten op 2 fases: met 1- of 3-fase omvormers?
Netaansluiting 3x25 A. Op 1 dakvlak heb ik al paar jaar 8 panelen (2000Wp).
De stringomvormer daarop valt al regelmatig uit (ivm te hoge netspanning >253V)
Nu wil ik aantal panelen (2 rijen 11 panelen --> 2 x 4400Wp) bijleggen op ander dakvlak.
Deze bijgelegde panelen wil ik liefst op 2 fasen erbij / aangesloten hebben in de MK
Doe ik / kan ik nou beste de 2 fases maken met 1-fase HMS?
Of kunnen de 3-fase HMT Hoymiles overweg met 2 aangesloten fasen?
Wat zijn voor/nadelen (behalve iets voordeliger bij HMT, want 6 panelen/Hoymiles)?
Veel dank!
Heb een vraag over aansluiten op 2 fases: met 1- of 3-fase omvormers?
Netaansluiting 3x25 A. Op 1 dakvlak heb ik al paar jaar 8 panelen (2000Wp).
De stringomvormer daarop valt al regelmatig uit (ivm te hoge netspanning >253V)
Nu wil ik aantal panelen (2 rijen 11 panelen --> 2 x 4400Wp) bijleggen op ander dakvlak.
Deze bijgelegde panelen wil ik liefst op 2 fasen erbij / aangesloten hebben in de MK
Doe ik / kan ik nou beste de 2 fases maken met 1-fase HMS?
Of kunnen de 3-fase HMT Hoymiles overweg met 2 aangesloten fasen?
Wat zijn voor/nadelen (behalve iets voordeliger bij HMT, want 6 panelen/Hoymiles)?
Veel dank!
Je kunt een 3 fase omvormer niet aansluiten op 2 fases
Beter 11 panelen = 3x HMS2000 verdelen over de drie fasen. Als je ziet dat één van de drie vaak uitvalt, plug je deze op een andere fase. Een drie-fasenomvormer is een onding, als één van de fasen boven de 253v komt, liggen al je panelen eruit.
Ik heb Hoymiles gemaild met de vraag wat het verschil is tussen de versies 2.0.0 en 2.0.1.colorado schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 13:26:
Ik heb een installatie met 8 panelen van 440W aangesloten op 2 stuks HMS-2000-4T.
In de straat waar ik woon heeft bijna iedereen zonnepanelen en mijn panelen schakelen dan ook regelmatig uit bij felle zon. Meestal betreft het één omvormer terwijl de andere het dan blijft doen.
Als ik op de website kijk dan is de grid-spanning meestal tussen 250V en 252V.
Nooit is de grid-spanning 253V of hoger.
Dit zou ook te maken met het gebruikte grid profile.
Op beide omvormer is dit versie 2.0.0 (NL_NEN-EN50549-1_2019).
Nu weet ik dat ook versie 2.0.1 (NL_NEN-EN50549-1_2019) bestaat.
Weet iemand wat het verschil is tussen versie 2.0.0 en versie 2.0.1?
Beide omvormers hebben software versie V01.00.27 en hardware versie H00.04.00.
Dit is hun antwoord:
"2.0.1 is een aangepaste versie met iets hogere netspanning. Het is echter niet altijd toegestaan om deze versie te gebruiken omdat dan de spanning de limiet overschrijdt."
Het kan natuurlijk ook zijn dat het de implementatie van de wijziging van NL_NEN-EN50549-1_2019 die de ACM heeft voorgesteld.
Volgens de norm worden de panelen onmiddellijk afgeschakeld als de netspanning boven 253V komt.
De wijziging houdt in dat de panelen niet onmiddellijk worden afgeschakeld bij 253V maar door een waarde gebaseerd op een voortschrijdend tienminutengemiddelde, dus niet op korte spanningspieken.
Boven 264,5V = 115% worden de panelen direct uitgeschakeld.
Zie onderstaande links voor meer informatie:
https://solarmagazine.nl/...-overspanningsbeveiliging
https://www.acm.nl/nl/pub...-overspanningsbeveiliging
Mijn omvormer heeft gridprofile 2.0.1. (XX - EN 50549-1:2019)colorado schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 11:19:
[...]
Ik heb Hoymiles gemaild met de vraag wat het verschil is tussen de versies 2.0.0 en 2.0.1.
Dit is hun antwoord:
"2.0.1 is een aangepaste versie met iets hogere netspanning. Het is echter niet altijd toegestaan om deze versie te gebruiken omdat dan de spanning de limiet overschrijdt."
Het kan natuurlijk ook zijn dat het de implementatie van de wijziging van NL_NEN-EN50549-1_2019 die de ACM heeft voorgesteld.
Volgens de norm worden de panelen onmiddellijk afgeschakeld als de netspanning boven 253V komt.
De wijziging houdt in dat de panelen niet onmiddellijk worden afgeschakeld bij 253V maar door een waarde gebaseerd op een voortschrijdend tienminutengemiddelde, dus niet op korte spanningspieken.
Nominale Voltage (NV) 230 V
Low Voltage 1 (LV1) 195.5 V
LV1 Maximum Trip Time (MTT) 1.5 s
High Voltage 1 (HV1) 253 V
HV1 Maximum Trip Time (MTT) 3 s
Low Voltage 2 (LV2) 161 V
LV2 Maximum Trip Time (MTT) 0.2 s
High Voltage 2 (HV2) 264.5 V
HV2 Maximum Trip Time (MTT) 0.2 s
High Voltage 3 (HV3) 276 V
HV3 Maximum Trip Time (MTT) 0.1 s
10mins Average High Voltage (AHV) 253 V
Wel met een veel oudere firmware versie (1.0.18) en hardware versie 01.00. Omvormer heb ik twee weken geleden nieuw aangeschaft, dus dat vind ik wel interessant.
9 x 270Wp Yinlgi, Power-One 3.0.
in een goeie week zie ik de micro omvormers richting de 75 graden gaan (kun je zien met je installer account).
heeft het zin om ze te gaan koelen? ik zit eraan te denken om een simpele 120mm ventilator oid erop te zetten op zonneenergie
heeft het zin om ze te gaan koelen? ik zit eraan te denken om een simpele 120mm ventilator oid erop te zetten op zonneenergie
"It's called a motor race." - M. Masi 2021
@iichel De omvormers beschermen zichzelf tegen te hoge temperaturen (als het goed is). Maar extra koeling kan nooit kwaad natuurlijk.
koeling in vooral voor de panelen wenselij, die presteren minder als de temperatuur oploopt. Daarom is de opbrengst in juli vrijwel gelijk aan mei en daarom doen die combi-panelen water+pv het zo goed, die worden niet te heet,
Ik heb het topic doorgespit maar hier nog niets over tegen gekomen. Wie heeft er tips om Hoymiles HMT-2250-6T omvormers vast te maken op Esdec Flatfix Fusion OostWest opstelling. Op welke plek, en met wat voor bevestigingsmaterialen?
Had op Youtube al een voorbeeld gevonden waar ze APS installeren door een stukje rails te pakken, en daar de micro omvormer op te schroeven. Iemand een beter/ander idee?
Had op Youtube al een voorbeeld gevonden waar ze APS installeren door een stukje rails te pakken, en daar de micro omvormer op te schroeven. Iemand een beter/ander idee?
/f/image/BPo4mZbL644VaUGqtoCCX1Ey.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6qNtgFcPyR7rz7SC36qeDNxs.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb die hmt 2250 op een pannendak geschroefd op de rails..
[ Voor 20% gewijzigd door BabyRattle op 09-05-2024 20:50 ]
Ik heb er 11 stuks vervoert.grlk schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 19:04:
Ik zou geen panelen in een aanhanger vervoeren, lekker laten bezorgen voor die paar tientjes.
Paste qua breedte niet maar toen heb ik pallets in de kar gegooid en verhuisdekens erop en toen 11 zonnepanelen gestapeld.
Zonnepanelen kwamen op de randen van de kar te liggen.
Alles was ondersteund voor een rit van 20-25 minuten .
Scheelde mij iig 90 euro aan verzendkosten.
Want je auto + aanhanger reden gratis?BabyRattle schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 22:37:
[...]
Scheelde mij iig 90 euro aan verzendkosten.
Mijn systeem geeft keer op keer een hardware fuitcode 304 op de omvormer. Vervolgens worden er panelen afgeschakeld, de spanning op de fase is op dat moment maar 243v dus binnen de marge.
De verkoper/plaatser doet het af met ik geef het door aan de leverancier.
Ik vind dat de verkoper/plaatser het hier te kort mee af doet. Wat vinden jullie?
Alvast bedankt.
Ik vind dat de verkoper/plaatser het hier te kort mee af doet. Wat vinden jullie?
Alvast bedankt.
Heb je al gezocht naar wat de code betekend?
Ja heb ik geprobeerd maar daar komt niks uit.
Anders dan hardware Error, en als die blijft terugkomen neem dan contact op met de leverancier.
Anders dan hardware Error, en als die blijft terugkomen neem dan contact op met de leverancier.
Start de omvormer gewoon weer na een tijdje? Of als de zon weg is? Dit is wel het moment namelijk voor een te hoge spanning op het net. (zondag rond 12 uur)
De omvormer meet slechts om de 15 minuten. Die 243V zegt niet zo veel. De pieken kunnen nog steeds boven de 253V uit komen.
De omvormer meet slechts om de 15 minuten. Die 243V zegt niet zo veel. De pieken kunnen nog steeds boven de 253V uit komen.
[ Voor 28% gewijzigd door peter123 op 13-05-2024 07:34 ]
Afgelopen vrijdag 11 Panelen laten leggen met 2x de HMT-2250.
Ik heb 1 omvormer met 6 panelen op mijn schuur liggen en deze word best wel heet, 80+ graden. (Tussen 12:00 - 15:00)
Je ziet ook dat hij de panelen aftopt rond de 300w terwijl de 5 stuks op mijn dak op 380+ w zitten. (Omvormer rond 60 graden)
Is dit normaal?
Alvast bedankt voor de reacties 👍
:strip_exif()/f/image/QK3BKHqCPRx5ifatvtlrpvHO.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb 1 omvormer met 6 panelen op mijn schuur liggen en deze word best wel heet, 80+ graden. (Tussen 12:00 - 15:00)
Je ziet ook dat hij de panelen aftopt rond de 300w terwijl de 5 stuks op mijn dak op 380+ w zitten. (Omvormer rond 60 graden)
Is dit normaal?
Alvast bedankt voor de reacties 👍
:strip_exif()/f/image/QK3BKHqCPRx5ifatvtlrpvHO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TzUnuseKKSlggTNjtz7GZoE3.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 51% gewijzigd door Tony op 13-05-2024 15:28 ]
:)
Misschien komt dat doordat aan de ene omvormer 5 hangen en de ander 6. Hoe is de ventilatie rondom de omvormers?
Het grote nadeel van zoveel panelen aan 1 omvormer is de temperatuur. Bovendien giet Hoymiles zijn omvormers ook nog eens vol met siliconen. Ik heb er 4 aan hangen en zit vandaag op max 65°C.
Het zal nog wel warmer worden deze zomer.
Het grote nadeel van zoveel panelen aan 1 omvormer is de temperatuur. Bovendien giet Hoymiles zijn omvormers ook nog eens vol met siliconen. Ik heb er 4 aan hangen en zit vandaag op max 65°C.
Het zal nog wel warmer worden deze zomer.
[ Voor 6% gewijzigd door peter123 op 13-05-2024 16:31 ]
Volgens de spec sheet is de Ambient Temperature Range : -40 to +65 graden. Dus als ambient 65 mag zijn dan lijkt me operating temperature daarboven niet zo'n probleem. Hoe heb je 'm gemonteerd? "The silver cover side of the microinverter should be facing the panel." Ik heb de HMS-2000-4T en die bereikt (op een plat dak) de afgelopen week tijdens piek net geen 60 graden. Voor aftoppen kan er ook een andere reden zijn natuurlijk (hoewel max. omvormervermogen pas bij 6 x 375 zou moeten worden bereikt). Helling en oriëntatie?
8 x 420Wp Suntech / Oost-West 13gr / 2 x Hoymiles HMS-2000-4T + 20 x 435Wp Hyundai / Oost-West 64gr / 20 x Enphase IQ8MC
Het zijn Jinko 435wp panelen.
Hoe de omvormers zijn geïnstalleerd geen idee. Ik zal van de week even het platte dak opklimmen om een kijkje te nemen.
Maar ik begrijp dus dat 80+ graden niet normaal is.
Hoe de omvormers zijn geïnstalleerd geen idee. Ik zal van de week even het platte dak opklimmen om een kijkje te nemen.
:)
Dit heeft vermoedelijk met een te hoge netspanning te maken.ivo78 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 20:28:
Mijn systeem geeft keer op keer een hardware fuitcode 304 op de omvormer. Vervolgens worden er panelen afgeschakeld, de spanning op de fase is op dat moment maar 243v dus binnen de marge.
Alvast bedankt.
Het zijn de pieken die het hem doen. Met name bij bewolkt weer worden de Hoymiles omvormers snel afgeschakeld. Ik weet niet hoe andere fabrikanten dit hebben ingesteld maar mijn buurman met aps systems micro omvormers heeft nergens last van. Of men kan bij die systemen niet zien dat er omvormers worden uitgeschakeld?
:strip_exif()/f/image/LFZG39ZXGsMaBo7pnjSLRxpP.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is het beeld in de app, hms met 4 panelen op fase z wordt afgeschakeld.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rFIZizhLbuBpRMbUetYSg9RJ.jpg?f=user_large)
Volgens voltage reading in de Hoymiles app is deze omvormer onder de 250v gebleven.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ne6aRafWPPUVTYd0y98AYPUd.jpg?f=user_large)
Maar de zigbee sensor welke ik heb geplaatst op fase z heeft de piek wel gedetecteerd.
Ik heb een drie fase zigbee sensor gekoppeld aan m’n Home assistant systeem om dit probleem te achterhalen. Ik heb naar aanleiding van de trends van uit homeassistant melding gedaan bij de net beheerder. Binnen 3 maand zou er een monteur komen om het e.e.a. te analyseren. Geen idee wat ze kunnen doen misschien wat woningen verdelen over andere fase aangezien hier enkel fase z een te hoge spanning heeft.
Ik heb nog geen anderen gehoord die een probleem hebben, dus "normaal" is het niet. Het is echter wel een probleem specifiek voor deze Hoymiles omvormer. Ze zijn lekker goedkoop door 6 aansluitingen, maar dit is de keerzijde.Tony schreef op maandag 13 mei 2024 @ 18:23:
Het zijn Jinko 435wp panelen.
YouTube: The Enphase vs Hoymiles Show Down - Technical Review
[ Voor 10% gewijzigd door peter123 op 14-05-2024 09:23 ]
[quote]jur! schreef op maandag 13 mei 2024 @ 22:50:
[...]
Dit heeft vermoedelijk met een te hoge netspanning te maken.
Het zijn de pieken die het hem doen. Met name bij bewolkt weer worden de Hoymiles omvormers snel afgeschakeld. Ik weet niet hoe andere fabrikanten dit hebben ingesteld maar mijn buurman met aps systems micro omvormers heeft nergens last van. Of men kan bij die systemen niet zien dat er omvormers worden uitgeschakeld?
Heb hier zowel AP als Hoymiles omvormers. Hier heb ik ook last van afschakelen. Is mij gebleken dat de AP omvormers na ca 2 min weer online komen terwijl de Hoymiles soms wel 40 min nodig hebben.
Hierdoor kan het minder opvallen, zeker als je per 15 min waarden door krijgt, heb in HA direct de waarden dus valt het wel op. Gelukkig gaan de AP eerst en blijven de Hoymiles er dan wel in.
[...]
Dit heeft vermoedelijk met een te hoge netspanning te maken.
Heb hier zowel AP als Hoymiles omvormers. Hier heb ik ook last van afschakelen. Is mij gebleken dat de AP omvormers na ca 2 min weer online komen terwijl de Hoymiles soms wel 40 min nodig hebben.
Hierdoor kan het minder opvallen, zeker als je per 15 min waarden door krijgt, heb in HA direct de waarden dus valt het wel op. Gelukkig gaan de AP eerst en blijven de Hoymiles er dan wel in.
Ross
Heb 30 panelen totaal (445wp per paneel), dus 10 panelen per fase kan niks meer verschuiven. Of ik moet m’n een zwaardere aansluiting aanvragen en m’n meterkast aanpassen.tonwes99 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 05:56:
En jouw Hoymiles op een andere fase zetten?
Is het juiste netprofiel wel geladen? Daarin wordt o.a. bepaald wanneer de omvormers afschakelen (bij het juiste netprofiel bij 253V aan de omvormer zijde) en wanneer en hoe snel (soft start ramp up rate) ze weer inschakelen. Ik vond er dit document over:ivo78 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 20:28:
Alvast bedankt.
https://thecapitalsolar.c...Gen-Grid-Profile-V1.1.pdf
[ Voor 9% gewijzigd door jeroenvanderl op 14-05-2024 10:06 ]
Het kan inderdaad te maken hebben met het gebruikte netprofiel.
Bij mij vielen ook regelmatig de omvormers uit.
Op beide omvormers had ik versie 2.0.0 (NL_NEN-EN50549-1_2019).
Nu heb ik reeds een paar weken versie 2.0.1 (NL_NEN-EN50549-1_2019).
Het probleem is opgelost. Niet een keer zijn ze nog uitgevallen.
Zie ook mijn eerdere reacties.
@colorado Heb je die gekregen na een klacht? Ik heb 2.0.0 en verder geen problemen. Misschien dat de tijd dat V>253 iets langer is bij 2.0.1. Ik zie 2.0.1 ook niet staan om te upgraden. Denk dat Hoymiles deze per omvormer klaar zet.
[ Voor 25% gewijzigd door peter123 op 14-05-2024 15:30 ]
Ja, ik had een klacht. Er was 1 van de 4 ingangen van een omvormer defect, 1 van de 4 panelen deed niets meer. De leverancier heeft dit gemeld bij Hoymiles en die heeft versie 2.0.1 op de betreffende omvormer gezet.
Ik zag dit en heb Hoymiles gemaild met de vraag wat het verschil is tussen de versies 2.0.0 en 2.0.1.
Dit is was antwoord:
Op mijn verzoek heeft de leverancier ervoor gezorgd dat versie 2.0.1 erop is gezet.
Overigens is de defecte omvormer vervangen, was een hardware probleem.
Ik zag dit en heb Hoymiles gemaild met de vraag wat het verschil is tussen de versies 2.0.0 en 2.0.1.
Dit is was antwoord:
Op mijn verzoek heeft de leverancier ervoor gezorgd dat versie 2.0.1 erop is gezet.
Overigens is de defecte omvormer vervangen, was een hardware probleem.
Zag dit onderwerp gisteren op de de Duitse TV (NDR Markt)
Duitse regelgevende instantie voor telecommunicatie (Bundesnetzargentur) haalt Hoymiles HM-800 van de markt.
https://www.cleanthinking...es-hm-800-wechselrichter/
Duitse regelgevende instantie voor telecommunicatie (Bundesnetzargentur) haalt Hoymiles HM-800 van de markt.
https://www.cleanthinking...es-hm-800-wechselrichter/
Bedoelen jullie de grid profiel versie want dat is bij mij leeg?
Overgens als die bij mij uitschakeld met error code 304.. word die pas de volgende dag weer actief, dus als die om 14 uitschakeld gaat die pas weer rond 07.00 aan
Alvast bedank.
Gr Ivo
Overgens als die bij mij uitschakeld met error code 304.. word die pas de volgende dag weer actief, dus als die om 14 uitschakeld gaat die pas weer rond 07.00 aan
Alvast bedank.
Gr Ivo
[ Voor 49% gewijzigd door ivo78 op 14-05-2024 19:02 ]
Ja, inderdaad het Grid Profile. Dat hoort in NL iets als NL_NEN-EN50549-1_2019 te zijn. Zo te horen is je installateur iets vergeten. Wellicht kan Hoymiles support het doen of je overtuigt je (slordige) installateur. Ik heb zelf (zoals velen hier) installateursrechten op mijn eigen installatie (want zelf aangelegd).ivo78 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 18:51:
Alvast bedank.
Gr Ivo
Bedankt voor je advies,
Is er een mannier dat ik zelf installateurs rechten krijg. En de originele installateur dan niet meer ?
Gr Ivo
Is er een mannier dat ik zelf installateurs rechten krijg. En de originele installateur dan niet meer ?
Gr Ivo
Ik heb een installateur en verkoper van Hoymiles hierover gesproken en by default heeft Hoymiles een juist profiel. Er staat dan alleen niets. Kennelijk zijn er kleine verschillen in 2.0.0 en 2.0.1, maar de 230V +/- 10% is al aanwezig.
Dit staat er nu bij mij:ivo78 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 18:51:
Alvast bedank.
Gr Ivo
:fill(white):strip_exif()/f/image/y6MI5QZ2DKeHzMOa45wIc94H.png?f=user_large)
Ik heb Hoymiles gemaild met de vraag wat het verschil is tussen de versies 2.0.0 (NL_NEN-EN50549-1_2019) en 2.0.1 (NL_NEN-EN50549-1_2019).peter123 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 06:11:
Ik heb een installateur en verkoper van Hoymiles hierover gesproken en by default heeft Hoymiles een juist profiel. Er staat dan alleen niets. Kennelijk zijn er kleine verschillen in 2.0.0 en 2.0.1, maar de 230V +/- 10% is al aanwezig.
Dit is hun antwoord:
Bij mij staat er dus dit (ik monitor momenteel met OpenDTU):
:fill(white):strip_exif()/f/image/dBysmhl8onc3QPOIb4W5MVNA.png?f=user_large)
Het zou best kunnen dat er een default profile is maar die zou dan generiek voor Europa moeten zijn denk ik want de Europese landen hebben volgens mij allemaal een eigen net protocol en anders zou Hoymiles af-fabriek (of de importeur) al moeten weten naar welk land iets gaat. Ik zou dus een specifiek Grid Profile laden. Ik heb mijn installer rechten gekregen via de webshop waar ik de spullen heb gekocht als ik het me goed herinner. Er is wel een video over hoe je eventueel een DIY account kunt maken. Probleem dat ik echter voorzie is dat je een bestaande "Plant" hebt met reeds toegevoegde omvormers en dat die zich niet zomaar laten overhevelen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/dBysmhl8onc3QPOIb4W5MVNA.png?f=user_large)
Het zou best kunnen dat er een default profile is maar die zou dan generiek voor Europa moeten zijn denk ik want de Europese landen hebben volgens mij allemaal een eigen net protocol en anders zou Hoymiles af-fabriek (of de importeur) al moeten weten naar welk land iets gaat. Ik zou dus een specifiek Grid Profile laden. Ik heb mijn installer rechten gekregen via de webshop waar ik de spullen heb gekocht als ik het me goed herinner. Er is wel een video over hoe je eventueel een DIY account kunt maken. Probleem dat ik echter voorzie is dat je een bestaande "Plant" hebt met reeds toegevoegde omvormers en dat die zich niet zomaar laten overhevelen.
Ik twijfel er niet aan dat Hoymiles support dat antwoord heeft gegeven maar ik twijfel wel aan de juistheid daarvan. Kun je zelf makkelijk valideren. Ik vermoed dat deze instellingen niet veel af zullen wijken:colorado schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 08:32:
[...]
Dit is hun antwoord:
:fill(white):strip_exif()/f/image/CdIZ1mEuxLlJeOGwEIkjwXmo.png?f=user_large)
High Voltage 1 zal ook 253V zijn. Trip time wijkt misschien iets af of zo.
Edit: ik zie daj de waarden in 2.0.1 al waren gepost:
Nominale Voltage (NV) 230 V
Low Voltage 1 (LV1) 195.5 V
LV1 Maximum Trip Time (MTT) 1.5 s
High Voltage 1 (HV1) 253 V
HV1 Maximum Trip Time (MTT) 3 s
Low Voltage 2 (LV2) 161 V
LV2 Maximum Trip Time (MTT) 0.2 s
High Voltage 2 (HV2) 264.5 V
HV2 Maximum Trip Time (MTT) 0.2 s
High Voltage 3 (HV3) 276 V
HV3 Maximum Trip Time (MTT) 0.1 s
10mins Average High Voltage (AHV) 253 V
[ Voor 21% gewijzigd door jeroenvanderl op 15-05-2024 08:50 ]
Het kan zijn dat versie 2.01 volgens onderstaande wijziging werkt.
De ACM heeft een wijziging voorgesteld van NL_NEN-EN50549-1_2019.
Volgens de oude norm worden de panelen onmiddellijk afgeschakeld als de netspanning boven 253V komt.
De ACM heeft een wijziging voorgesteld van NL_NEN-EN50549-1_2019.
Volgens de oude norm worden de panelen onmiddellijk afgeschakeld als de netspanning boven 253V komt.
Precies, maar dat is nog wel een voorstel. Dus formeel voldoe je niet aan het net protocol met dit profiel lijkt me.
Super bedankt voor jullie antwoorden.
Mijn vraag is dus inderdaad of het mogelijk is om een DIY aan te maken en hier een bestaande plant op te zetten.
Is er iemand die me hier mee kan helpen? Hoefd niet gratis overgens, maar ik wil van die onwillige installateur af.
Overgens lijkt me ook dat er iets moet zijn om een plant over te hevelen naar de eigenaar. Voor dit soort dingen.
Nu zit ik met een situatie waarbij iemand in mijn systeem kan inloggen terwijl ik dat niet wil... heel vreemd dit.
Gr Ivo
Mijn vraag is dus inderdaad of het mogelijk is om een DIY aan te maken en hier een bestaande plant op te zetten.
Is er iemand die me hier mee kan helpen? Hoefd niet gratis overgens, maar ik wil van die onwillige installateur af.
Overgens lijkt me ook dat er iets moet zijn om een plant over te hevelen naar de eigenaar. Voor dit soort dingen.
Nu zit ik met een situatie waarbij iemand in mijn systeem kan inloggen terwijl ik dat niet wil... heel vreemd dit.
Gr Ivo
[ Voor 29% gewijzigd door ivo78 op 15-05-2024 19:40 ]
Welke DTU heb je?
1. Panelen ontkoppelen.
2. DTU resetten en opnieuw verbinden met internet
3. Installer app installeren van Hoymiles
4. Alles opnieuw aanmelden. (Kan een probleem zijn)
Zo zou het moeten kunnen lijkt mij. Maar ik geef geen garantie op succes.
1. Panelen ontkoppelen.
Als je met 'ontkoppelen' bedoelt het spanningsloos maken van de omvormers (groep uitzetten) dan weet ik niet of dat voldoende gaat zijn. Ik denk dat de omvormers uit de bestaande site moeten worden verwijderd. Daarna kunnen ze aan een nieuwe site waarvan jij dan de installer bent worden toegevoegd. Ik heb weleens wat problemen met mijn DTU-Pro-S gehad en toen de DTU gereset. Als de DTU opkomt is de configuratie nog intact. Ik kon wel de omvormers verwijderen en weer toevoegen. Ik meen ook dat je bij een 2e hands omvormer moet zorgen dat deze geen onderdeel is van een bestaande site. Je kunt wel aan een site gekoppelde omvormers aan OpenDTU/AhoyDTU koppelen (fluitje van een cent om dat te bouwen). Helaas kun je het netprofiel wel zien maar niet wijzigen met deze oplossing.peter123 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 06:53:
Welke DTU heb je?
1. Panelen ontkoppelen.
Dus dan zou je met Hoymiles support kunnen proberen om iets voor elkaar te krijgen. Let wel: Hoymiles doet wat beheer via de Hoymiles DTU zoals firmware updates van de omvormers. Ik had laatst een issue (met de DTU-Pro-S, hoewel het vermoeden was dat het om een omvormer issue ging) en zowel de webshop als Hoymiles konden meekijken. Inmiddels heb ik de DTU-Pro-S uitgezet en vervangen door OpenDTU (betere integratie met Home Assistant). Nadeel is wel dat leverancier en fabrikant niet meer mee kunnen kijken. Bij garantieclaims of firmware updates van de omvormer zal de Hoymiles DTU dus weer even aan moeten.
Dus ofwel de installateur kent je installateursrechten toe ofwel je vraagt Hoymiles (of installateur) er het correcte netprofiel op te zetten. Email is zo gestuurd lijkt me. Ik denk dat met 2.0.0 de omvormers nog steeds even snel zullen afschakelen maar dat ze wellicht eerder weer opkomen als de spanning onder 253 zakt (verschil bij mij tussen P1 meting en omvormer is ca. 2 volt bij ca. 25-30 meter 6mm2 kabel).
Ik zie enkel onder grid profielen versie 2.0.0 beschikbaar.colorado schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 15:02:
Het kan inderdaad te maken hebben met het gebruikte netprofiel.
Mijn DTU-PRO-S zit op versie V00.02.22
HMS-2000-4T op versie V01.00.18
HMS-1000-2T op Versie V01.00.02
Waar kun je versie 2.0.1 aanvragen?
Er zit een reset knop achter op de DTUproS en je moet ze inderdaad eerst verwijderen uit de bestaande installatie
[ Voor 45% gewijzigd door peter123 op 16-05-2024 09:46 ]
Dat gaat volgens mij via Hoymiles support die via jouw DTU erbij kunnen. Waarschijnlijk loopt dat via de leverancier/verkoper/installateur van jouw installatie. Althans, zo ging het contact met Hoymiles support bij mij wel. Echter: versie 2.0.1 is volgens mij niet een versie die zich aan het huidige netprotocol houdt. Ik zou er heel terughoudend mee zijn.jur! schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:36:
[...]
Ik zie enkel onder grid profielen versie 2.0.0 beschikbaar.
Klopt, ik heb 'm zelf al een paar keer ingedrukt. Maar de site configuratie blijft behouden incl. gekoppelde omvormers.peter123 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:45:
Er zit een reset knop achter op de DTUproS en je moet ze inderdaad eerst verwijderen uit de bestaande installatie
Oke, dat is vreemd. Dan misschien handmatig de hele site verwijderen. Kennelijk wordt alles opgeslagen in de cloud en weinig tot niets in de DTU.jeroenvanderl schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:47:
[...]
Klopt, ik heb 'm zelf al een paar keer ingedrukt. Maar de site configuratie blijft behouden incl. gekoppelde omvormers.
En daar heb je dus installateurstechten voor nodig. In de handleiding van de omvormers zie ik ook geen optie om de omvormer een factory reset te geven.peter123 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:49:
[...]
Oke, dat is vreemd. Dan misschien handmatig de hele site verwijderen. Kennelijk wordt alles opgeslagen in de cloud en weinig tot niets in de DTU.
Dus dit gaat bij Ivo niet lukken?
Ik vond er dit document over: https://thecapitalsolar.c...08%EF%BC%881%EF%BC%89.pdf
Ik denk niet dat het Ivo gaat lukken zonder bemoeienis van de installateur of Hoymiles. Ergens ook wel logisch want de installateur verleent garantie en daar is de monitoring voor nodig. Als je hen er tussenuit haalt of jij mag met de configuratie zelf gaan rommelen dan wordt dat veel lastiger. Als DHZ-er is dat wat anders.
Ik denk niet dat het Ivo gaat lukken zonder bemoeienis van de installateur of Hoymiles. Ergens ook wel logisch want de installateur verleent garantie en daar is de monitoring voor nodig. Als je hen er tussenuit haalt of jij mag met de configuratie zelf gaan rommelen dan wordt dat veel lastiger. Als DHZ-er is dat wat anders.
Was ik al een beetje bang voor.
Ik geloof dat die garantie alleen op de omvormer is en niet op de uren. Maw je hebt er niets aan. Ik heb ook garantie van Hoymiles en als ik het niet zelf kon, zou ik ook iemand kunnen inhuren. Kost hetzelfde.
Ik geloof dat die garantie alleen op de omvormer is en niet op de uren. Maw je hebt er niets aan. Ik heb ook garantie van Hoymiles en als ik het niet zelf kon, zou ik ook iemand kunnen inhuren. Kost hetzelfde.
[ Voor 7% gewijzigd door peter123 op 16-05-2024 10:27 ]
Ik heb geen installateursaccount, ik heb het aan mijn leverancier gevraagd en die heeft het verzoek gedaan bij Hoymiles support.jur! schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:36:
[...]
Ik zie enkel onder grid profielen versie 2.0.0 beschikbaar.
Ben benieuwd hoe het bij jouw af gaat lopen, collerado.
Ik heb in inmiddels v 2.0.0 gekregen. Maar ik wil graag 2.0.1
Ik zoek nog steeds graag een manier om de leverancier buiten spel te zetten. Deze kan dus gewoon zonder mijn akkoord inloggen op mijn systeem. Dat is niet wat ik wil van iemand waar het contact moeizaam mee verloop. Eigenlijk kan die mijn systeem terug schroeven als die dat zou willen.
Ik denk dat ik de rechtsbijstand ook is zal vragen hoe dit zit.
Bedankt allemaal voor jullie meedenken
Ik zoek nog steeds graag een manier om de leverancier buiten spel te zetten. Deze kan dus gewoon zonder mijn akkoord inloggen op mijn systeem. Dat is niet wat ik wil van iemand waar het contact moeizaam mee verloop. Eigenlijk kan die mijn systeem terug schroeven als die dat zou willen.
Ik heb versie 2.0.1 al een week of 4, het werkt prima.
De panelen zijn niet een keer uitgevallen.
Iedereen moet tot op zekere hoogte natuurlijk doen waar hij of zij zich goed bij voelt. Er is wel een maar en dat is dat wij het elektriciteitsnet met z'n allen delen. Als jij doorlevert boven 253 volt kan dat wel gevolgen hebben voor anderen. Dat moet je jezelf wel realiseren. En misschien ben je zelf de eerste die er last van heeft omdat bij jou de spanning boven 253 volt oploopt en je elektrische apparaten in je huis daar slecht tegen kunnen. En dat om iets langer dan de buurman door te kunnen leveren die zich wel aan het protocol houdt. Natuurlijk mag je van de netbeheerder verwachten dat 'ie zijn zaakjes op orde brengt en zorgt voor een fatsoenlijk net maar dat is een gesprek met de beheerder en nu betrek je onbedoeld ook andere gebruikers bij dat gesprek. Just my two cents. In mijn wijk speelt het probleem niet en met 6mm2 bekabeling ben ik ook minder snel aan de beurt. Dus dat is makkelijk praten.colorado schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:26:
Ik heb versie 2.0.1 al een week of 4, het werkt prima.
Mijn 8 panelen van 440W piek zijn aangesloten via een kabel 3x2.5 en VD-draad 3x2,5 met een totale lengte van 25m op eigen groep in de meterkast.
De weerstand van deze verbinding 2 x 25 = 50m bedraagt 0,35 Ohm.
Bij de aansluiting in de meterkast is de spanning altijd lager dan de gemeten spanning in de omvormer. Ik heb enkele keren een spanning via de web monitoring een spanning van boven de 253V gezien, de hoogste was 254,2V. Het totale opgewekte vermogen was ca. 3000W met een stroom ca. 12A. Bij 12A is het verlies 4,2V, dus de spanning die mijn omvormers aan het net leveren zal niet boven 253V komen.
Als de panelen weinig energie opwekken is de netspanning sowieso laag en als ze meer opwekken zal de netspanning hoger zijn maar ook het spanningsverlies is dan groter.
Ik zie dan netprofiel 2.0.1 (NL_NEN-EN50549-1_2019) als compensatie voor de kabelverliezen.
De weerstand van deze verbinding 2 x 25 = 50m bedraagt 0,35 Ohm.
Bij de aansluiting in de meterkast is de spanning altijd lager dan de gemeten spanning in de omvormer. Ik heb enkele keren een spanning via de web monitoring een spanning van boven de 253V gezien, de hoogste was 254,2V. Het totale opgewekte vermogen was ca. 3000W met een stroom ca. 12A. Bij 12A is het verlies 4,2V, dus de spanning die mijn omvormers aan het net leveren zal niet boven 253V komen.
Als de panelen weinig energie opwekken is de netspanning sowieso laag en als ze meer opwekken zal de netspanning hoger zijn maar ook het spanningsverlies is dan groter.
Ik zie dan netprofiel 2.0.1 (NL_NEN-EN50549-1_2019) als compensatie voor de kabelverliezen.
De spanning in de meterkast is altijd lager dan de spanning aan de zonnepanelen, dus een spanning van 253 op de panelen is geen probleem voor andere, de netspanning is dan nog lager. Is wel een stapel geval, krap net en veel panelen in de buurt geeft toch wel uitval.
In mijn overzicht zie je de actuele spanningen van Net,
Huis en Panelen.
In mijn overzicht zie je de actuele spanningen van Net,
:fill(white):strip_exif()/f/image/t3BSrerhDY7Lu5fULKX32wXn.png?f=user_large)
Ross
ik gebruik nu een jaar 6 hoymiles omvormers naar tevredenheid, samen met een dynamisch energie contract.
Heeft iemand een makkelijke manier gevonden om de omvormers tijdelijk uit te zetten?
in de gebruikersapp kun je 1 voor 1 offline zetten en ik zag iets van een percentage wat je kan doorlaten...
voordat ik ga kloten, heeft iemand ervaring?
Heeft iemand een makkelijke manier gevonden om de omvormers tijdelijk uit te zetten?
in de gebruikersapp kun je 1 voor 1 offline zetten en ik zag iets van een percentage wat je kan doorlaten...
Hoi, even een vraagje over het netprofiel.
ik kwam er achter dat er nog geen profiel was geselecteerd op mijn hms-1800-4t
kan het zo zijn dat het profiel, de vermogen verminderd van je omvormer ?
of is het zo dat ie alleen maar er voor zorgt dat ie bij een bepaalde netspanning uitschakelt ?
heb hier zitten zoeken maar kreeg mijn antwoord niet gevonden !
ik kwam er achter dat er nog geen profiel was geselecteerd op mijn hms-1800-4t
of is het zo dat ie alleen maar er voor zorgt dat ie bij een bepaalde netspanning uitschakelt ?
heb hier zitten zoeken maar kreeg mijn antwoord niet gevonden !
Geen ervaring maar ik gebruik OpenDTU met integratie naar Home Assistant. Daarmee kun je de omvormers wat intelligenter aansturen. Zie screenshot.sloddervos schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 08:48:
ik gebruik nu een jaar 6 hoymiles omvormers naar tevredenheid, samen met een dynamisch energie contract.
/f/image/8J2tq5DGPPYGyfF1lVfi0wkJ.png?f=fotoalbum_large)
In principe bepaalt het profiel wanneer de omvormer zichzelf uitschakelt en wee inschakelt. De snelheid waarmee de omvormer weer naar vol vermogen gaat (na uitschakeling) wordt wel in het net profiel bepaald.imparator schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 14:23:
of is het zo dat ie alleen maar er voor zorgt dat ie bij een bepaalde netspanning uitschakelt?
dus de omvormer word niet geknepen per poort ?jeroenvanderl schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 14:38:
[...]
In principe bepaalt het profiel wanneer de omvormer zichzelf uitschakelt en wee inschakelt. De snelheid waarmee de omvormer weer naar vol vermogen gaat (na uitschakeling) wordt wel in het net profiel bepaald.
zodat de panelen minder opwekken !
het is of uit bij overschrijding of aan bij weer lage netspanning als ik het goed begrijp ?
Ja (op die laatste vraag)imparator schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 16:38:
[...]
dus de omvormer word niet geknepen per poort ?
zodat de panelen minder opwekken !
het is of uit bij overschrijding of aan bij weer lage netspanning als ik het goed begrijp ?
[ Voor 3% gewijzigd door peter123 op 19-05-2024 08:25 ]
Ik heb dit ongeveer een jaar geleden zelf gedaan door via je account dat je van de leverancier hebt gehad in te loggen op de Hoymiles site en dan de volgende url: https://global.hoymiles.com/platform/operations/device/micro, daar kun je de devices stuk voor stuk verwijderen (nummers wel even noteren). Dan een eigen installatie account aanmaken bij Hoymiles (DYI) en daar de devices weer toevoegen.ivo78 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 15:56:
Ben benieuwd hoe het bij jouw af gaat lopen, collerado.
ik ben het helemaal met je eens. Ik baal er ook van dat het zo eenvoudig is om die grid profielen zo "eenvoudig" aan te passen. Over het algemeen klagen mensen bij de zonnepaneel leverancier dat de zonnepanelen stoppen. De installateur logt even in en veranderd de de spanning naar 253,5, probleem voor hem opgelost. Waarop een paar huizen verder de zonnepanelen uitvallen en het riedeltje opnieuw wordt uitgevoerd. Waar houdt het dan op....jeroenvanderl schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 18:44:
[...]
Iedereen moet tot op zekere hoogte natuurlijk doen waar hij of zij zich goed bij voelt. Er is wel een maar en dat is dat wij het elektriciteitsnet met z'n allen delen. Als jij doorlevert boven 253 volt kan dat wel gevolgen hebben voor anderen. Dat moet je jezelf wel realiseren. En misschien ben je zelf de eerste die er last van heeft omdat bij jou de spanning boven 253 volt oploopt en je elektrische apparaten in je huis daar slecht tegen kunnen. En dat om iets langer dan de buurman door te kunnen leveren die zich wel aan het protocol houdt. Natuurlijk mag je van de netbeheerder verwachten dat 'ie zijn zaakjes op orde brengt en zorgt voor een fatsoenlijk net maar dat is een gesprek met de beheerder en nu betrek je onbedoeld ook andere gebruikers bij dat gesprek. Just my two cents. In mijn wijk speelt het probleem niet en met 6mm2 bekabeling ben ik ook minder snel aan de beurt. Dus dat is makkelijk praten.
Ik heb zelfs gedurende offerte stadium van een installateur gehoor dat deze een speciaal provincie profiel heeft voor een betere opbrengst.. dan weet je ook genoeg.
I
Bij een langere kabel tussen meterkast en omvormers worden de omvormer veel te snel afgeschakeld. Terwijl de netspanning ver onder de drempel van 253V blijft meten de omvormers een veel hogere spanning als gevolg van de kabelweerstand.
Zie de resultaten van de metingen die ik 19 mei deed.
Als ik niet het aangepast netprofiel zou hebben dan zouden de omvormers vaak onnodig uitschakelen, wat inderdaad het geval was met het vorige netprofiel.
Eigenlijk zouden de omvormers de netspanning in de groepenkast moeten meten.
Zie de resultaten van de metingen die ik 19 mei deed.
Als ik niet het aangepast netprofiel zou hebben dan zouden de omvormers vaak onnodig uitschakelen, wat inderdaad het geval was met het vorige netprofiel.
Eigenlijk zouden de omvormers de netspanning in de groepenkast moeten meten.
:fill(white):strip_exif()/f/image/KvE1RhHp3EYZhs7tUE5Adb6o.png?f=user_large)
De spanning in de meterkast is al behoorlijk hoog, maar de spanning bij de omvormer is te hoog. Heel vreemd dat ze je een netprofiel geven die niet afschakelt bij 253V of het vermogen terugschroeft.
Als ik de omvormers met een korte/dikke kabel direct zou aansluiten op de groepenkast dan zou ik wel met een standaard netprofiel kunnen werken. Mijn punt is dus dat er geen rekening wordt gehouden met de kabellengte.
Onze wijk ligt helemaal vol met zonnepanelen.
Eind verleden jaar is het trafostation uitgebrand als gevolg van een kortsluiting veroorzaakt door glasvezelleggers. Men is bezig met plaatsing van een nieuw trafostation. Dat is waarschijnlijk de oorzaak van de hoge netspanning.
Overigens was ik een van de eerste in de buurt 11 jaar geleden met 9 stuks zonnepanelen. Die heb ik nog steeds, maar die schakelen voortdurend uit en het profiel daarvan kan ik niet aanpassen.
Onze wijk ligt helemaal vol met zonnepanelen.
Eind verleden jaar is het trafostation uitgebrand als gevolg van een kortsluiting veroorzaakt door glasvezelleggers. Men is bezig met plaatsing van een nieuw trafostation. Dat is waarschijnlijk de oorzaak van de hoge netspanning.
Overigens was ik een van de eerste in de buurt 11 jaar geleden met 9 stuks zonnepanelen. Die heb ik nog steeds, maar die schakelen voortdurend uit en het profiel daarvan kan ik niet aanpassen.
Ik snap het. Maar wat Hoymiles doet, zou ik als bedrijf nooit doen. Weer zo'n geval van de regels en de praktijk waar dit hele forum mee wordt vol geschreven. Maar het overtreden van het netprotocol, kan je als bedrijf duur komen te staan. Ik zou dit niet van de daken roepen en je voordeel er mee doen.
In dat geval, als ik dat van te voren had geweten, zou ik nooit de investering hebben gedaan.
Uiteindelijk gaat het er om dat de netspanning niet boven 253V en dat is in mijn situatie zeker niet het geval.
Uiteindelijk gaat het er om dat de netspanning niet boven 253V en dat is in mijn situatie zeker niet het geval.
https://www.kabel24.nl/ka...r/?preset=zonnepanelen-pv
Hier kun je berekenen welke kabel je eigenlijk nodig hebt.
Hier kun je berekenen welke kabel je eigenlijk nodig hebt.
Dan kom ik uit op 3 x 16 mm2, dat is geen haalbare kaart.
Ik laat het maar zo.
Wat ik me wel afvraag of er omvormers zijn die de netspanning in de groepenkast kunnen meten.
Ik laat het maar zo.
Wat ik me wel afvraag of er omvormers zijn die de netspanning in de groepenkast kunnen meten.
Die zijn er wel, maar dan om een batterij op te laden. Dus bij terugleveren gaat de stroom in de batterij. Niet om de spanning op de omvormer te verhogen. Wat jij hebt is uniek.
@sloddervos Heb hier niet over nagedacht, maar normaal schakelt de omvormer uit als de netspanning wegvalt. Bij onderhoud of uitbreiding heb ik de werkschakelaar en aardlekautomaat wel eens uitgezet. Als je die weer inschakelt komt hij weer online en is zijn historische data gewoon beschikbaar.
(Nieuwe omvormer duurt normaal enige uren om volledig te werken)
Ik zou zeggen probeer eens de AC netvoeding uit te schakelen en na een tijdje weer in.
Als dat geen probleem oplevert zou je een smartswitch en/of relais tussen de voeding kunnen plaatsen die je met een geschikte App schakelt bij negatieve tarieven.
(Nieuwe omvormer duurt normaal enige uren om volledig te werken)
Ik zou zeggen probeer eens de AC netvoeding uit te schakelen en na een tijdje weer in.
Als dat geen probleem oplevert zou je een smartswitch en/of relais tussen de voeding kunnen plaatsen die je met een geschikte App schakelt bij negatieve tarieven.
Voorlopig wordt het zoiets…
Heb vandaag een mail van Hoymiles gehad dat er al meer verzoeken zijn wat betreft dynamisch energieprijzen intergratie en/of software pauzekonop/killswitch
Heb vandaag een mail van Hoymiles gehad dat er al meer verzoeken zijn wat betreft dynamisch energieprijzen intergratie en/of software pauzekonop/killswitch
Ik heb nog 2 zonnepanelen staan van 275Wp die ik op mijn schuurtje wil leggen. Als omvormer wil ik een Hoymiles HMS-800 micro-omvormer gebruiken. Alleen als ik in de datasheet kijk van de HMS-800 staat daarin dat die meer geschikt is voor panelen vanaf 320Wp. Volgens de datasheet zou de HMS-600 meer geschikt zijn, maar die is bijna niet te vinden. Zou deze omvormer met mijn panelen gaan werken?
Hail to the king baby!
@urk_forever Ja, de HMS 700 is eigenlijk al te groot.
:strip_exif()/f/image/uPLBfOhH9jw87u1b6RqmRQp7.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 79% gewijzigd door PCan op 20-05-2024 19:11 ]
Ja, dat had ik inderdaad gezien, maar de HMS-700 heeft hetzelfde probleem als de HM-600, die zijn bijna niet te vinden in NL webshopsPCan schreef op maandag 20 mei 2024 @ 19:05:
@urk_forever Ja, de HMS 700 is eigenlijk al te groot.
[Afbeelding]
De HMS-800 is misschien wat overgedimensioneerd, maar wel verkrijgbaar. Mijn vraag was dus, of dat gaat werken of niet.
Hail to the king baby!