Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 10:29
@urk_forever
PAS op! HM is niet hetzelfde als HMS. Vereist een andere DTU.
Als je meerdere DTU's wil gebruiken, is een HM meer geschikt.
Ik zou het niet doen. Dan zou ik eerder voor +/- €60,-/stuk een paar 400Wp zonnepanelen erbij kopen.

[ Voor 3% gewijzigd door PCan op 20-05-2024 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-09 09:38
Heb je bij de Hoymiles micro omvormer (bijvoorbeeld HMS-2000-4T) ook een relais nodig dat afschakelt als de netspanning te hoog word? Want die zie ik niet standaard bij een set zonnepanelen, maar wel bij de micro omvormers van enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:10
PCan schreef op maandag 20 mei 2024 @ 19:29:
@urk_forever
PAS op! HM is niet hetzelfde als HMS. Vereist een andere DTU.
Als je meerdere DTU's wil gebruiken, is een HM meer geschikt.
Ik zou het niet doen. Dan zou ik eerder voor +/- €60,-/stuk een paar 400Wp zonnepanelen erbij kopen.
Ik heb deze panelen al staan, dus ik wil geen andere panelen kopen. Waarom zou dit niet werken met mijn panelen?

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grlk
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:45
Kijk even naar de datasheet, start voltage is 22V , 16-60 V mppt range. Wat zij de gegevens van de panelen?

Hoe liggen ze? Je zou ze ook in serie kunnen aansluiten op een enkele omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grlk
Antonl91 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 20:45:
Heb je bij de Hoymiles micro omvormer (bijvoorbeeld HMS-2000-4T) ook een relais nodig dat afschakelt als de netspanning te hoog word? Want die zie ik niet standaard bij een set zonnepanelen, maar wel bij de micro omvormers van enphase.
Nee, dat is niet nodig,.er is al een relais ingebouwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
@grlk @urk_forever

Hoymiles levert zover ik weet geen string omvormers. Op één ingang van een Hoymiles micro omvormer mag maximaal 1 paneel.

Dan zou je een string omvormer van een ander merk moeten gebruiken.
Als je Homewizard hebt, kijk dan welke merken worden ondersteund.
Neem contact op met je leverancier en geef hem de data van je panelen zodat hij de juiste omvormer voor jou kan adviseren.

https://www.hoymiles.com/...3dyGh9_2n_qIaAtmbEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik ben bezig met Home Assistant. Het servertje loopt en ik ben bezig met de integratie van de omvormers middels dit: https://github.com/dmslab...lob/master/stable/DOCS.md
Heeft iemand hier ervaring mee?

10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:10
grlk schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:29:
Kijk even naar de datasheet, start voltage is 22V , 16-60 V mppt range. Wat zij de gegevens van de panelen?

Hoe liggen ze? Je zou ze ook in serie kunnen aansluiten op een enkele omvormer.
Het zijn Canadian Solar CS6K-275M panelen, met een Voc 38,3V en een Vmp van 31,3V datasheet

Ze komen in portrait op het dak te liggen.

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 08:31
Waar kan ik in de app zien welke micro omvormer ik heb.
op mijn factuur staat Hoymiles HMS-2000 T Micro omvormer 4in1
en in Home assistant staat: Apparaat info
HMS-1600-4T
door Hoymiles

Ik heb 4 panelen op zuid van 455WP platdak dus helling van +-15 graden.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:39
maartentmm schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 14:46:
Waar kan ik in de app zien welke micro omvormer ik heb.
op mijn factuur staat Hoymiles HMS-2000 T Micro omvormer 4in1
en in Home assistant staat: Apparaat info
HMS-1600-4T
door Hoymiles

Ik heb 4 panelen op zuid van 455WP platdak dus helling van +-15 graden.
Ik kan het in de app niet vinden maar je kan inloggen op de webportal met dezelfde gegevens, hier staat het wel duidelijk: https://global.hoymiles.com/
Plant / Devices

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenvanderl
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18-07 08:55
peter123 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:59:
Ik ben bezig met Home Assistant. Het servertje loopt en ik ben bezig met de integratie van de omvormers middels dit: https://github.com/dmslab...lob/master/stable/DOCS.md
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ja. Ik heb zowel die integratie als deze : https://github.com/ArekKubacki/Hoymiles-Plant-DTU-Pro een tijdje gebruikt. Die laatste had als nadeel dat wanneer ik de DTU-PRO-S te vaak om omvormer/paneelgegevens vroeg, de DTU-PRO-S kuren ging vertonen. De andere integratie levert even vaak gegevens als er in de cloud worden verzameld door Hoymiles wat op dit moment eens in de 15 minuten is. Dat was me wat te mager. En ik meen ook dat ik het niet op paneelniveau kon zien. Daarvoor moet je eerst Hoymiles om de paneelconfiguratie vragen en dat kan die integratie niet. Staat volgens mij een verzoek voor open maar zo actief is de beheerder van de integratie niet.
Tip: Bouw een OpenDTU voor ca. 15 euro (ESP32 + CMT2300A + USB power supply). Voor iedereen wel te doen. Prima integratie met HA (voor monitoring en eventueel uitzetten van omvormers bij negatieve prijzen).

8 x 420Wp Suntech / Oost-West 13gr / 2 x Hoymiles HMS-2000-4T + 20 x 435Wp Hyundai / Oost-West 64gr / 20 x Enphase IQ8MC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
jeroenvanderl schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 17:39:
[...]

Ja. Ik heb zowel die integratie als deze : https://github.com/ArekKubacki/Hoymiles-Plant-DTU-Pro een tijdje gebruikt. Die laatste had als nadeel dat wanneer ik de DTU-PRO-S te vaak om omvormer/paneelgegevens vroeg, de DTU-PRO-S kuren ging vertonen. De andere integratie levert even vaak gegevens als er in de cloud worden verzameld door Hoymiles wat op dit moment eens in de 15 minuten is. Dat was me wat te mager. En ik meen ook dat ik het niet op paneelniveau kon zien. Daarvoor moet je eerst Hoymiles om de paneelconfiguratie vragen en dat kan die integratie niet. Staat volgens mij een verzoek voor open maar zo actief is de beheerder van de integratie niet.
Tip: Bouw een OpenDTU voor ca. 15 euro (ESP32 + CMT2300A + USB power supply). Voor iedereen wel te doen. Prima integratie met HA (voor monitoring en eventueel uitzetten van omvormers bij negatieve prijzen).
Bedankt voor je antwoord. Heb je deze ook getest?
https://github.com/banny310/hoymiles-dtu-homeassistant-addon
Ik ga vanavond eens even lekker prutsen! Graag wil ik de Hoymiles DTU in de lucht houden vanwege garantie ed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grlk
urk_forever schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:09:
[...]

Het zijn Canadian Solar CS6K-275M panelen, met een Voc 38,3V en een Vmp van 31,3V datasheet

Ze komen in portrait op het dak te liggen.
Dan zou het moeten werken met de 800-2T, de voltages zijn in range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvanderl
peter123 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 17:57:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Heb je deze ook getest?
https://github.com/banny310/hoymiles-dtu-homeassistant-addon
Ik ga vanavond eens even lekker prutsen! Graag wil ik de Hoymiles DTU in de lucht houden vanwege garantie ed.
Daar heb ik ook kort naar gekeken maar ik kreeg 'm volgens mij niet werkend. Sowieso werkt die integratie alleen met WIFI terwijl de Modbus TCP interface alleen over Ethernet beschikbaar is (moet je wel activeren in een wat obscuur menu). Het probleem dat ik met de integraties over Hoymiles web had was de geringe resolutie (frequentie) van omvormergegevens. Terwijl de integratie over de DTU Pro tot problemen met de DTU leidden (staat ook op dit forum het nodige over, Hoymiles support kon het niet oplossen). Ik kwam tot een veilige uitleesfrequentie van eens per 2 minuten. Dat is voor de meeste doeleinden niet echt handig. De DTU Pro heb ik gewoon nog liggen, als Hoymiles of de wederverkoper er een keer bij moet dan kan dat alsnog.

8 x 420Wp Suntech / Oost-West 13gr / 2 x Hoymiles HMS-2000-4T + 20 x 435Wp Hyundai / Oost-West 64gr / 20 x Enphase IQ8MC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:46
Ik ga 4x 445Wp Aiko panelen op de garage leggen (AK-A445-MAH54Mb-BK).

Eerst wou ik hier een normale Goodwe stringomvormer voor aanschaffen, tot een tweaker mij wees op de Hoymiles omvormers.
Zojuist even de laatste 25 pagina's aan posts doorgelezen en het een en ander te weten gekomen. Toch resten mij nog een paar kleine vragen waar wellicht iemand zo het antwoord op weet.

Als ik het goed begrijp, zou voor mijn situatie van 4 panelen van ieder 445Wp de Hoymiles HMS-1800-4T geschikt moeten zijn?

En voor de firmware update heb je dan bijvoorbeeld de "DTU lite S" nodig. Voor het uitlezen, zelf aansturen, en koppelen met HomeAssistant kun je dan beter voor zoiets als OpenDTU gaan?

Ten slotte lees ik het een en ander over een installateur die je nodig hebt voor bepaalde instellingen of iets dergelijks? Hoe zit dat precies, treden sommige webshops op als installateur?

Alvast bedankt voor jullie inzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:12
Als je een DTU aanschaft, kun je vragen om een installateurs-account. Sommige aanbieders doen dat voor je. Ik lees dat je de DTU Pro ook kunt uitlezen in HA, maar ik heb die integratie nog niet geprobeerd. Tot voor kort kon dat niet, dus was OpenDTU de enige optie.

Voor één omvormer is een DTU aan de prijs, een andere optie is de https://webshop.cedel.nl/...Fase-Met-Wi-Fi-Monitoring , maar die is er nu alleen nog per 2 panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Je hoeft nu niet meer aan een installateur of webshop een installateursaccount aan te vragen. Je kunt de app installeren en vanaf daar een installateursaccount aanmaken. Vroeger was dat wel.

Ik ben bezig met deze HA integratie https://github.com/dmslabsbr/hoymiles , omdat sampeling 1x per 2 minuten genoeg voor mij is maar strand in:

Before run you need to install: https://github.com/eclipse/paho.mqtt.python and https://github.com/psf/requests
git clone https://github.com/dmslabsbr/hoymiles.git
cd hoymiles
python3 -m venv ./hoymiles/
source ./bin/activate
pip3 install paho-mqtt==1.6.1
pip3 install requests
pip3 install python-dateutil

Kan iemand mij vertellen waar in HA ik deze code moet invoeren?

[ Voor 58% gewijzigd door peter123 op 23-05-2024 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvanderl
eltweako schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 22:08:
Als ik het goed begrijp, zou voor mijn situatie van 4 panelen van ieder 445Wp de Hoymiles HMS-1800-4T geschikt moeten zijn?
Kun je niet evengoed voor de HMS-2000-4T gaan? Die is redelijk goed verkrijgbaar voor een redelijke prijs (EUR 250). Let wel op dat je de versie met vier trackers koopt, er is ook een HMS-2000C-4T en die heeft 2 MPPTs. Ik heb destijds ook naar de HMS-1600/1800-4T gezocht en vond 'm lastig verkrijgbaar en als ik ze wel vond dan waren ze duurder dan de 2000-variant.
Wat monitoring betreft: ik ben heel blij met de OpenDTU/HA integratie. Momenteel worden netprofielen wel herkend maar je kunt ze niet wijzigen. Daar wordt wel aan gewerkt, Daar heb je dan een Hoymiles DTU voor nodig. Voor omvormer firmware ben je (met uitzondering van de DTU firmware) afhankelijk van Hoymiles (kan je ook niet zelf met een installateursaccount) en die doen dat via de Hoymiles DTU. Firmware updates voor de omvormers zijn echter zeldzaam is mijn ervaring (kan me er geen herinneren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvanderl
peter123 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 07:38:
Je hoeft nu niet meer aan een installateur of webshop een installateursaccount aan te vragen. Je kunt de app installeren en vanaf daar een installateursaccount aanmaken. Vroeger was dat wel.

Ik ben bezig met deze HA integratie https://github.com/dmslabsbr/hoymiles , omdat sampeling 1x per 2 minuten genoeg voor mij is maar strand in:

Before run you need to install: https://github.com/eclipse/paho.mqtt.python and https://github.com/psf/requests
git clone https://github.com/dmslabsbr/hoymiles.git
cd hoymiles
python3 -m venv ./hoymiles/
source ./bin/activate
pip3 install paho-mqtt==1.6.1
pip3 install requests
pip3 install python-dateutil

Kan iemand mij vertellen waar in HA ik deze code moet invoeren?
Dat heb ik niet nodig gehad. Je draait toch gewoon Home Assistant OS? Die instructie geldt voor deze use case: "You also could use the application without using the Home Assistant". Overigens merkte ik dat bij een onderbreking van de internetverbinding tussen Home Assistant en Hoymiles, de interface niet opnieuw opkwam. Dat kun je eventueel wel ieder uur schedulen via een herstart of zo. Ook denk ik niet dat je sampling per 2 minuten gaat ervaren want de data komt binnen vie de Hoymiles website. Dus refresh elk kwartier herinner ik me. Het is al weer even geleden maar ik meen me iets te herinneren over elke 8 minuten een request naar Hoymiles.

[ Voor 18% gewijzigd door jeroenvanderl op 23-05-2024 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
jeroenvanderl schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 09:22:
[...]

Dat heb ik niet nodig gehad. Je draait toch gewoon Home Assistant OS? Die instructie geldt voor deze use case: "You also could use the application without using the Home Assistant". Overigens merkte ik dat bij een onderbreking van de internetverbinding tussen Home Assistant en Hoymiles, de interface niet opnieuw opkwam. Dat kun je eventueel wel ieder uur schedulen via een herstart of zo. Ook denk ik niet dat je sampling per 2 minuten gaat ervaren want de data komt binnen vie de Hoymiles website. Dus refresh elk kwartier herinner ik me. Het is al weer even geleden maar ik meen me iets te herinneren over elke 8 minuten een request naar Hoymiles.
Daar heb ik helemaal over heen gelezen. Thx.
Elk kwartier is niet veel, maar beter dan niets. Kan altijd de open DTU nog kopen. Weet je nog welke plant ID je hebt ingevoerd? De laatste 4 of 5 cijfers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 08:31
eltweako schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 22:08:
Ik ga 4x 445Wp Aiko panelen op de garage leggen (AK-A445-MAH54Mb-BK).

Eerst wou ik hier een normale Goodwe stringomvormer voor aanschaffen, tot een tweaker mij wees op de Hoymiles omvormers.
Zojuist even de laatste 25 pagina's aan posts doorgelezen en het een en ander te weten gekomen. Toch resten mij nog een paar kleine vragen waar wellicht iemand zo het antwoord op weet.

En voor de firmware update heb je dan bijvoorbeeld de "DTU lite S" nodig. Voor het uitlezen, zelf aansturen, en koppelen met HomeAssistant kun je dan beter voor zoiets als OpenDTU gaan?

Ten slotte lees ik het een en ander over een installateur die je nodig hebt voor bepaalde instellingen of iets dergelijks? Hoe zit dat precies, treden sommige webshops op als installateur?

Alvast bedankt voor jullie inzicht.
Ik heb die DTU in HA staan.

Ik heb 4x 445 Wp AIKO panelen met een hoymiles 1600
Commonly used module power: 320W to 540W+

een 1600/1800/2000 zou voor de opbrengst allemaal niet moeten uitmaken klopt dat?

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jur!
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19-09 09:23
Antonl91 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 20:45:
De reden van het relais heeft niks te maken met een te hoge spanning.
Het heeft er mee te maken dat als de netbeheerder werkzaamheden uitvoert in de straat deze dan de voeding afschakelt in de straat zodat hij dan veilig kan werken.

Echter met de komst van zonnepanelen kan de desbetreffende monteur nog steeds onder spanning komen te staan door het terugleveren van de zonnepanelen.

Er is vastgelegd dat bij het wegvallen van het net de omvormers zich fysiek moeten loskoppelen van het net, zodat er veilig gewerkt kan worden.

Enphase dacht dit met software op te kunnen lossen in de micro omvormers, echter is dit niet goed gekeurd en moet men dus een enphase Q-relais plaatsen die bij het wegvallen van het net zichzelf fysiek loskoppelt.

Hoymiles heeft gewoon een relais in de micro omvormers, die zich bij het wegvallen van het net fysiek loskoppelt er is dus geen additioneel relais nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvanderl
peter123 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 09:42:
[...]

Daar heb ik helemaal over heen gelezen. Thx.
Elk kwartier is niet veel, maar beter dan niets. Kan altijd de open DTU nog kopen. Weet je nog welke plant ID je hebt ingevoerd? De laatste 4 of 5 cijfers?
Plant ID heeft 7 cijfers meen ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
jeroenvanderl schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 13:57:
[...]

Plant ID heeft 7 cijfers meen ik
Ja, gewoon 7 invullen. Er werd 4 of 5 genoemd. Zal wel oude info zijn.
Ik heb alles verwijdert en opnieuw geïnstalleerd en het werkt. Het zat hem in de MQTT broker en de aanmelding daarvan. Verder heb ik de stable versie nu lopende.
Misschien kan iemand de startpost updaten of mij toegang geven, dan kan alle waardevolle data in de startpost worden gezet. Nu moeten mensen vaak het hele forum lezen voor zinnige info.

[ Voor 3% gewijzigd door peter123 op 23-05-2024 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
jeroenvanderl schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 09:18:
[...]

Kun je niet evengoed voor de HMS-2000-4T gaan? Die is redelijk goed verkrijgbaar voor een redelijke prijs (EUR 250). Let wel op dat je de versie met vier trackers koopt, er is ook een HMS-2000C-4T en die heeft 2 MPPTs. Ik heb destijds ook naar de HMS-1600/1800-4T gezocht en vond 'm lastig verkrijgbaar en als ik ze wel vond dan waren ze duurder dan de 2000-variant.
Wat monitoring betreft: ik ben heel blij met de OpenDTU/HA integratie. Momenteel worden netprofielen wel herkend maar je kunt ze niet wijzigen. Daar wordt wel aan gewerkt, Daar heb je dan een Hoymiles DTU voor nodig. Voor omvormer firmware ben je (met uitzondering van de DTU firmware) afhankelijk van Hoymiles (kan je ook niet zelf met een installateursaccount) en die doen dat via de Hoymiles DTU. Firmware updates voor de omvormers zijn echter zeldzaam is mijn ervaring (kan me er geen herinneren).
Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Dan ga ik kijken voor een HMS-2000-4T met 4 mppt trackers, het maakt dus niet uit waar ik die ergens koop?
En dan pak ik voor het begin even een originele stick er bij en kijk ik op termijn wel voor een openDTU voor HA integratie.
Je zult zeker maar 1 apparaat gekoppeld kunnen hebben lijkt me?

Ik ben niet kapot van apparaatjes die met buitenlandse servers praten, maar daarvoor heb ik een apart VLAN dat al het verkeer over een VPN stuurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
De boel werkt zelfs gewoon ook zonder DTU als je dat zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:10
peter123 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 15:23:
[...]

Ja, gewoon 7 invullen. Er werd 4 of 5 genoemd. Zal wel oude info zijn.
Ik heb alles verwijdert en opnieuw geïnstalleerd en het werkt. Het zat hem in de MQTT broker en de aanmelding daarvan. Verder heb ik de stable versie nu lopende.
Misschien kan iemand de startpost updaten of mij toegang geven, dan kan alle waardevolle data in de startpost worden gezet. Nu moeten mensen vaak het hele forum lezen voor zinnige info.
Regel ik.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltweako
peter123 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 15:51:
De boel werkt zelfs gewoon ook zonder DTU als je dat zou willen.
Ja, maar ik zou wel graag willen zien wat de panelen precies doen, en het liefste dan per paneel.
Kan er wel een shelly o.i.d. tussen zetten, maar dan zie ik alleen wat het geheel doet.

[ Voor 13% gewijzigd door eltweako op 23-05-2024 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
@eltweako Open of AhoyDTU maken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
@SkiFan Ben ik zeker van plan, maar hoe "essentieel" zijn de firmware updates?
Want ik zit op dit moment nog met het idee ome eerst een originele DTU te kopen, en later een OpenDTU te bouwen.

Of is het doen van firmware updates eigenlijk niet nodig, en kan ik net zo goed meteen naar een OpenDTU gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Ik heb het al weer twee jaar of zo werkend zonder ook maar 1 update. Heb niet eens de 'echte' DTU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jur!
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19-09 09:23
Zag zojuist dat er nieuwe firmware versie voor de DTU-PRO-S beschikbaar is.
Software Ver. V00.02.23, iemand enig idee wat er nieuw/anders is in deze versie?

Ik kan namelijk nergens een changelog vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Is het mogelijk om met een opendtu de micro omvormers af te schakelen via HA danwel ze the throttelen?
Reden dat ik het vraag is dat mijn enphase controller buiten de garantie defect is gegaan en ik nu wel naar een omvormer systeem zou willen waarbij ik of de nul op de meter weet te houden gedurende een zonnige dag, danwel ze uit zet als de stroomprijs negatief is. Dit via Home Assistant aan te sturen.

Omvormers wisselen is voor mij makkelijker dan het hele systeem omdat ik via mijn dakluik wel omvormers het dak op krijg maar een paneel niet door het luik past.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:03

Bravo

Second Best

SkiFan schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:41:
Ik heb het al weer twee jaar of zo werkend zonder ook maar 1 update. Heb niet eens de 'echte' DTU.
Idem
Lastige is nu alleen nu de omvormer is uitgevallen hij niet op afstand beoordeeld of geflashed kan worden. Dus gaat de omvormer terug naar de leverancier om aan een Hoymiles DTU gehangen te worden om te kijken of een firmwareupdate helpt. Kost wel een hoop extra tijd...

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:03

Bravo

Second Best

fenrir schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:10:
Is het mogelijk om met een opendtu de micro omvormers af te schakelen via HA danwel ze the throttelen?
Reden dat ik het vraag is dat mijn enphase controller buiten de garantie defect is gegaan en ik nu wel naar een omvormer systeem zou willen waarbij ik of de nul op de meter weet te houden gedurende een zonnige dag, danwel ze uit zet als de stroomprijs negatief is. Dit via Home Assistant aan te sturen.

Omvormers wisselen is voor mij makkelijker dan het hele systeem omdat ik via mijn dakluik wel omvormers het dak op krijg maar een paneel niet door het luik past.
Ja, dat kan. Volgens mij is er wel een minimum van 10% of 30 Watt per omvormer, waardoor je mogelijk niet op 0 uitkomt. Daaronder kan de omvormer uitschakelen en niet automatisch weer wakker worden.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

fenrir schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:10:

Met enphase iq7 of nieuwer kan je ook zero export instellen. Dan hoef je alleen de gateway te vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

JWT schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 16:19:
[...]

Met enphase iq7 of nieuwer kan je ook zero export instellen. Dan hoef je alleen de gateway te vervangen?
Ik heb m250 modules (iq6 zeg maar). Daarnaast wil ik niet meer afhankelijk zijn van een cloud en alles lokaal houden aan data.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:38

iMars

Full time prutser

mjjveldt schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 17:47:
Vandaag ben ik dan ook helaas slachtoffer geworden van een bricked DTU pro S. Gewoon uit het niets plof, geen data meer. Mailtje richting de leverancier is verzonden. :'(

Ik denk dat het een issue is met de netwerkchip die erin zit,
1ste lampje aan is power,
2de lampje is connectie met internet, snel knipperen is geen internetverbinding
3de lampje snel knipperen is geen powerplant gevonden op internet.
4de lampje is uit, maar zou omvormerstoring zijn.

De DTU heeft ook geen netwerkverbinding meer, ethernet, wifi en het eigen wifinetwerk werken niet meer.

Hij heeft gewerkt sinds 1 oktober 2022 ongeveer met modbus tcp elke 2 minuten.

hebben we ook al bricked dtus zonder modbus tcp geconstateerd?

[...]

Ja dat mag gewoon met een bout in het gat waar normaal de aardeklem gaat (zie handleiding, onderdeel C)
Nou ik ben er achter gekomen dat ik ook een bricked DTU Pro S heb -O-
Power ledje constant aan, middelste twee knipperen snel, laatste (alarm) uit.
Wat ik ook doe, niet werken, niet gedetecteerd op de switch en geen eigen AP uitzenden.

Hoe heb jij deze omgeruild? Via de installateur?

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjjveldt
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-09 15:05
Ik heb zelf geïnstalleerd, dus via de leverancier. Als jij hebt laten installeren en de apparatuur door de installateur hebt laten leveren, dan is via de installateur de juiste route.

Ook interessant om OpenDTU of ahoydtu eens in te verdiepen.

9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltweako
Ik heb alvast in voorbereiding ESP32 met WROOM-32 chipset besteld en een E49-900M20S met SPI interface.
Komende week bestel ik de overige spullen zoals de panelen en de omvormer, ga denk ik "gewoon" voor de HMS-2000-4T, want als ik het goed zie zitten er geen nadelen aan om 4x 445kWh panelen hierop aan te sluiten toch?
Prijsverschil ten opzichte van de 1800 vond ik minimaal, en dit geeft me nog de mogelijkheid om eventueel in de toekomst 2 panelen te vervangen door zwaardere panelen (en die "oude" 2 panelen dan met een nieuwe omvormer er bij te leggen).

Dat lijkt me dit de goede te zijn met 4 mppt trackers, en dan de AC Trunk connector er bij pakken?
https://www.solarchamp.eu...hoymiles-hms-2000-4t.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
@eltweako Ik heb sinds okt'22 4xJA-Solar 460Wp op de HMS-2000-4T en
sinds Jan'24 2xJinko 435Wp op de HMS-1000-2T,
samen met een DTU-Lite-S (max 99 panelen).

Zover ik me kan herinneren nog nooit één probleem gehad. Opbrengst prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
jur! schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:03:
Zag zojuist dat er nieuwe firmware versie voor de DTU-PRO-S beschikbaar is.
Software Ver. V00.02.23, iemand enig idee wat er nieuw/anders is in deze versie?

Ik kan namelijk nergens een changelog vinden.
Staat bij mij ook klaar om te installeren, maar heb de wijzigingen ook nog niet kunnen vinden.

Als er iemand een tutorial in het Nederlands kan schrijven over een recente openDTU installatie zou dat mooi zijn. De meeste info is over HM omvormers met en niet HMS. (@eltweako ) ?

[ Voor 19% gewijzigd door peter123 op 27-05-2024 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltweako
@peter123
Dat wil ik best doen, zodra ik de spullen binnen heb zal ik het een en ander wel documenteren voor het topic.
Ik verwacht de panelen volgende week, moet alleen nog even de omvormer bestellen deze week.

Verwacht dat ik het pas eind juni allemaal kan plaatsen en aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvanderl
peter123 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:13:
[...]
Als er iemand een tutorial in het Nederlands kan schrijven over een recente openDTU installatie zou dat mooi zijn. De meeste info is over HM omvormers met en niet HMS. (@eltweako ) ?
Het is niet zo heel complex. Ik heb dit als voorbeeld gebruikt: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/75445116

1. Pak een ESP32 en flash deze met de OpenDTU Firmware
2. Kijk of je 'm na het flashen kunt afconfigureren (network settings) door op z'n wireless LAN via 192.168.4.1 te connecten via browser
3. Zet 'm uit en sluit de CMT2300A erop aan zoals de eerder genoemde post beschrijft
4. Importeer nu de juiste pin_mapping.json:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
[  
    {
        "name": "CMT",
        "links": [
            {"name": "Information", "url": "https://shop.blinkyparts.com/de/OpenDTU-CMT-Deine-Auswertung-fuer-deine-Balkonsolaranlage-kompatibel-zu-Hoymiles-HMS-und-HMT-Serie-CMT-Modul/blink238342"},
            {"name": "Manual DE", "url": "https://binary-kitchen.github.io/SolderingTutorial/OpenDTU_Breakout/manual/OpenDTU_Breakout_de.pdf"},
            {"name": "Manual EN", "url": "https://binary-kitchen.github.io/SolderingTutorial/OpenDTU_Breakout/manual/OpenDTU_Breakout_en.pdf"},
            {"name": "Schematic", "url": "https://binary-kitchen.github.io/SolderingTutorial/OpenDTU_Breakout/ibom.html"}
        ],
        "nrf24": {
            "miso": -1,
            "mosi": -1,
            "clk": -1,
            "irq": -1,
            "en": -1,
            "cs": -1
        },
        "cmt": {
            "clk": 14,
            "cs": 15,
            "fcs": 26,
            "sdio": 12,
            "gpio2": -1,
            "gpio3": -1
        }
    }
]

Dat doe je via Config Management:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/al1lkWnSHvHbjjrSe-aAyKt_nO0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HE1RsuftuTDHDnbrwSCy0vOd.png?f=fotoalbum_large
Als het goed is zie je nu dat de Antenne module het doet via Info/System (CMT2300A Status):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5XPNpVWYVhlTbFRc8OZAoacLbBs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/28xsIm7HnGHmFiMl7qB8yXGr.png?f=fotoalbum_large
Check voor de zekerheid of je het CMT profiel hebt gekozen in Device Manager / Connection Settings.
5. Configureer je omvormers via Settings / Inverter Settings.
Je zult alleen als de omvormers overdag wakker zijn, output zien (te zien via de Console). Bij mij lukte dit pas toen ik via Settings / NTP settings te tijd had gesynchroniseerd en een werkende time server had geconfigureerd (time-f.netgear.com heb ik gebruikt, de default werkte niet). Als het goed is ga je via Info/Console nu succesvolle communicatie zien.

Ik heb vast iets over het hoofd gezien maar dit is een goed vertrekpunt. In dit geval wordt de ESP32/CMT2300A combo uiteindelijk via de CMT2300A USB aansluiting van stroom voorzien. Daarna is het nog een kwestie van een behuizing maken (3D printen of een klein lasdoosje o.i.d.). Nu heb je de OpenDTU werkend. Daarna nog even MQTT naar HA configureren als je dat wilt.

[ Voor 4% gewijzigd door jeroenvanderl op 27-05-2024 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
@jeroenvanderl Dat is een hele mooie. Misschien wat mooie foto's erbij van het solderen en je prachtige doosje, ed. Ook wat Noob-proof zou mooi zijn. (Hoe de flash en hoe en waar de code in te voeren) Linkjes naar wat je precies hebt besteld. Komt allemaal nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvanderl
peter123 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 11:44:
@jeroenvanderl Dat is een hele mooie. Misschien wat mooie foto's erbij van het solderen en je prachtige doosje, ed. Ook wat Noob-proof zou mooi zijn. (Hoe de flash en hoe en waar de code in te voeren) Linkjes naar wat je precies hebt besteld. Komt allemaal nog.
Ik heb niks gesoldeerd. Je kan het allemaal oplossen met een development ESP32 board (of 3):
https://www.amazon.nl/dp/...dt_b_product_details&th=1
Een CMT2300A antenne module (momenteel niet leverbaar, antenne was inclusief):
https://www.aliexpress.com/item/1005005314938876.html
Een USB Power Supply en een doosje (zelf gaten / sleuven maken):
https://www.amazon.nl/dp/...o2ov_dt_b_product_details
En met deze jumper kabels verbind je de boards aan elkaar (6 pins verbonden):
https://www.amazon.nl/dp/...o2ov_dt_b_product_details

Solderen kan natuurlijk ook maar dat is best een precisiewerkje (ga ik binnenkort een keer proberen).

Hier een foto: links de Hoymiles DTU Pro-S en rechts (met zwarte antenne) mijn OpenDTU (staan niet tegelijk aan):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Px_Sc8DzwdpTmreds7rwvInEho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fQKPlh0bERwL9sMJiN2PguHv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door jeroenvanderl op 28-05-2024 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
Als je de HMS-2000-4T bestelt, moet je daar dan een trunk connector bij bestellen of zit er een AC stekker bij in de doos?
Solarchamp geeft die trunk kabel als optie, maar bij cedel zijn ze volgens mij allemaal uitverkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Sommige leveren die erbij en anderen weer niet. Als het er niet bij staat, dan zit die er niet bij.
https://www.jbsolar.nl/ho...indingskabel-2-meter.html
Deze heeft ze nog. Ik heb voor 1 losse omvormer de trunkkabel afgeknipt en bevestigd met een waterdicht verloopstuk. Leek mij een beetje onzin.

Weet iemand of deze nog werkt?
https://github.com/ArekKubacki/Hoymiles-Plant-DTU-Pro

[ Voor 12% gewijzigd door peter123 op 28-05-2024 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvanderl
Ja, die werkt. Wel de DTU middels Ethernet aansluiten en deze instructie goed opvolgen:
!!! For 22 Version, if you choose "Export control", it prohibits MODBUS TCP. But "Remote control" still supports it. So you have to go to "Toolkit" in APP and then choose "Remote Control" from RS-485 Port Config under DTU Information. !!!
Ik zou de scan_interval op 00:02:00 houden. Ik had 'm op 00:00:15 staan en toen begon de DTU serieuze kuren te vertonen (zoals inverter offline). Is elders ook al eens ter sprake gekomen op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Dan ligt het aan mij. Ik heb de tekst gepast in config.yaml onder de default tekst. Klopt dit zo? Ik kan de sensoren echter niet vinden. Heb MODBUS over ethernet open staan op poort 201 herstart gedaan.

# Loads default set of integrations. Do not remove.
default_config:

# Load frontend themes from the themes folder
frontend:
themes: !include_dir_merge_named themes

automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml
sensor:
- platform: hoymiles_dtu
host: 192.168.1.128:201
name: Hoymiles PV
dtu_type: 0
monitored_conditions:
- 'pv_power'
- 'today_production'
- 'total_production'
- 'alarm_flag'
monitored_conditions_pv:
- 'pv_power'
- 'today_production'
- 'total_production'
- 'pv_voltage'
- 'pv_current'
- 'grid_voltage'
- 'temperature'
- 'operating_status'
- 'alarm_code'
- 'alarm_count'
- 'link_status'
panels: 20
scan_interval: 00:05:00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
eltweako schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:45:
Als je de HMS-2000-4T bestelt, moet je daar dan een trunk connector bij bestellen of zit er een AC stekker bij in de doos?
Solarchamp geeft die trunk kabel als optie, maar bij cedel zijn ze volgens mij allemaal uitverkocht.
Voor een stuks deze gebruiken: https://www.amazon.nl/Hoy...af5e434019ff635c82b734349

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvanderl
peter123 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 17:34:
Heb MODBUS over ethernet open staan op poort 201 herstart gedaan.

sensor:
- platform: hoymiles_dtu
host: 192.168.1.128:201
name: Hoymiles PV
Ik doe het even uit mijn hoofd: bij de MODBUS configuratie van de DTU PRO koos ik de hoogste poort uit de beschikbare range (254 uit mijn hoofd) en in de yaml file had ik de host zonder port opgenomen (dus :201 kan eraf). Vond het sowieso verwarrend omdat uit andere docs MODBUS op poort 502 lijkt te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Hij doet het. Ik krijg het niet zo mooi in de standaard layout. En met 5 min samplet ie om de 10 minuten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:12
Bij Solarchamp zaten de kabels er vroeger gewoon bij. Maar is, denk ik, een nieuw verdien model geworden om ze los er bij te leveren.

Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@peter123 Ik heb de makkelijke weg gekozen: https://shop.allianceapps...on?variant=46817437876552

Of zonder kastje: https://shop.allianceapps...on?variant=46766642299208

[ Voor 28% gewijzigd door Hermarcel op 28-05-2024 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
@Hermarcel Leuke optie, bij reichelt verkopen ze ook al kant-en-klaar kastjes.
Maar ik voel me nog altijd een tweaker en maak het liefste een kastje zelf.
@tonwes bedankt voor de tip, ik kijk dit weekend even wat ik precies bestel, maar denk wel nog over de trunk connector omdat die de mogelijkheid tot toekomstig uitbreiden open laat. Denk niet dat ik dat snel ga doen, maar wie weet...

@peter123 Ja, ik zie ze overal los er bij staan, dat is jammer, maar helaas. iets van een connector er bij zou wel fijn zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henry_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:54
Voor het aansluiten van een enkele inverter kan je ook deze fieldconnector gebruiken :

https://www.jbsolar.nl/hoymiles-field-connector.html

Deze heb ik hier ook gebruikt op een HMS-800-2T op de garage :)
(zie net dat Cedel er nog 1 op voorraad heeft : https://webshop.cedel.nl/...-Hoymiles-Micro-Omvormers)

[ Voor 10% gewijzigd door Henry_ op 29-05-2024 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
Henry_ schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:25:
[...]

Voor het aansluiten van een enkele inverter kan je ook deze fieldconnector gebruiken :

https://www.jbsolar.nl/hoymiles-field-connector.html

Deze heb ik hier ook gebruikt op een HMS-800-2T op de garage :)
(zie net dat Cedel er nog 1 op voorraad heeft : https://webshop.cedel.nl/...-Hoymiles-Micro-Omvormers)
Dit heb ik @eltweako ook voorgesteld, makkelijk leverbaar en lage investering per omvormer. Hij wil kunnen uitbreiden, en overweegt daarom toch de trunk cable.

Ik heb 6x de field connector, per twee gebundeld met een waterdichte T-connector, deze drie kabels gaan naar drie fasen van een werkschakelaar, https://www.amazon.nl/Wat...psc=1&smid=A2BQVM41SWSLKR

De trunk connector kan wel makkeiijker los, maar ik vind het bekabelen met field connectoren, neopreen kabel 3x1,5 en de T-connectors prima werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-09 16:20

iichel

Gazoooo

ik had er geen ac stekker bij zitten. op ali een BC05 gekocht voor euro'tje of 6 per stuk.

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
Ik zie inderdaad dat de stekker op aliexpress staan voor minder van €10.
Is de kwaliteit een beetje goed?

De trunk connector was interessant om eventueel in de toekomst uit te breiden, maar ik kan ook nog altijd een trunk connector plaatsen mocht ik dat ooit willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
@eltweako Nooit iets wat vermogen moet doen van Ali halen. Gewoon niet. Het is niet gekeurd en de kwaliteit van de materialen is vaak twijfelachtig. Bij brand gaat dit je geduvel opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
Ja, je hebt ook gelijk ook.
Heb nog nooit zulke spullen uit China gehaald, ga ik nu dan ook maar niet doen.
Pak wel de trunk connector bij solarchamp, er van uitgaande dat dat een originele van hoymiles is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Hoymiles is ook Chinees...
Volvo is ook Chinees...
Leitz ook. Daarom hebben ze zulke goede satellieten die jou in de gaten houden. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
@peter123 Daarom staan daar keurmerkjes op. Die staan op de rommel die je zelf uit China haalt niet. Niet alles uit China is rommel, maar spul van Ali... Da's de goedkoopste van de goedkope rommel (vaak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Ja, dat klopt wel. Als ergens 16A op staat, gaat dat er vaak niet doorheen. Probleem is dat onze bouwmarkten en Actions ook vol liggen met goedkope spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris273
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-09 10:22
Goedemiddag allen,

Ik heb een Hoymiles DTU-Pro-S en ik zou de DRM-poort graag willen gebruiken.

Ik vind echter nergens een handleiding of een beschrijving hoe dat te doen. Ook in de app, als ik verbind met het wifi van de DTU, vind ik nergens een instelling om de DRM-poort te activeren.

Iemand een idee hoe deze poort te gebruiken/te activeren/in te stellen?

Context:

Ik wil via de DTU graag de verbonden micro-omvormers *gecontroleerd* geen vermogen laten leveren. Dat zou moeten kunnen door op de DRM-poort de juiste pinnen te schakelen.

Een methode om dit te schakelen, wordt hier uitgelegd: https://draaistroom.net/o...zetten-als-de-zon-schijnt

In de handleiding van de DTU staat in H4.2 dat DRM wordt gesupport en welke zaken geschakeld kunnen worden. Weliswaar dat dat alleen geldt voor Australie/Nieuw Zeeland. Maar ze zullen daar toch niet aparte DTU's voor maken en in mijn DTU een DRM poort zetten die verder niet werkt/werkend te krijgen is?

Bij voorbaat dank voor eventuele tips en suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Ik heb die poort ook zie ik nu. Maar geen idee hoe dat zou moeten. Ik denk dat het makkelijker is om de panelen via de app op 1% output te zetten.
Is er iemand die hier een HA script voor heeft? Dus uitzetten als de stroom geld kost?

[ Voor 23% gewijzigd door peter123 op 30-05-2024 20:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
peter123 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:18:
Ja, dat klopt wel. Als ergens 16A op staat, gaat dat er vaak niet doorheen. Probleem is dat onze bouwmarkten en Actions ook vol liggen met goedkope spullen.
Klopt maar dan heb je iig een aanspreekpartner en je hebt een goede kans dat het iig door een Europese instantie gekeurd is. Ik weet nog uit de Kema tijd dat die regelmatig de winkel inliepen om bij de Hema een strijkijzer uit het rek te trekken, uit elkaar te trekken en te kijken of de binnenkant hetzelfde was als de gekeurde versie. Dat leverde dus regelmatig recalls op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
SkiFan schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:12:
[...]

Klopt maar dan heb je iig een aanspreekpartner en je hebt een goede kans dat het iig door een Europese instantie gekeurd is. Ik weet nog uit de Kema tijd dat die regelmatig de winkel inliepen om bij de Hema een strijkijzer uit het rek te trekken, uit elkaar te trekken en te kijken of de binnenkant hetzelfde was als de gekeurde versie. Dat leverde dus regelmatig recalls op.
Ja precies! De onderdelen aan de binnenkant zijn gemakkelijk te wijzigen. Hoymiles lijkt mij wel voor de lange termijn te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
[post verwijder]

[ Voor 98% gewijzigd door tonwes99 op 30-05-2024 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris273
peter123 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:07:
Ik heb die poort ook zie ik nu. Maar geen idee hoe dat zou moeten. Ik denk dat het makkelijker is om de panelen via de app op 1% output te zetten.
Is er iemand die hier een HA script voor heeft? Dus uitzetten als de stroom geld kost?
Als ik de Hoymiles documentatie lees wordt DRM5 ondersteunt: dat is geen vermogen leveren. Er vanuit gaande dat de DRM-poort een standaard is, zou dat geactiveerd worden door contact tussen pin1 en pin6 te maken. Dat zou weer mooi kunnen met een zigbee relais, dat je opneemt in HA. Ik heb HA reeds aan de slimme elektriciteitsmeter gekoppeld.

Maar goed, dan zou ik in de instellingen van de DTU Pro S wel verwachten dat de DRM-poort zichtbaar, of activeerbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Joris273 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:33:
[...]

Als ik de Hoymiles documentatie lees wordt DRM5 ondersteunt: dat is geen vermogen leveren. Er vanuit gaande dat de DRM-poort een standaard is, zou dat geactiveerd worden door contact tussen pin1 en pin6 te maken. Dat zou weer mooi kunnen met een zigbee relais, dat je opneemt in HA. Ik heb HA reeds aan de slimme elektriciteitsmeter gekoppeld.

Maar goed, dan zou ik in de instellingen van de DTU Pro S wel verwachten dat de DRM-poort zichtbaar, of activeerbaar is.
Als je het ook wilt automatiseren is een MODBUS/ethernet oplossing simpeler denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
peter123 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:36:
[...]

Als je het ook wilt automatiseren is een MODBUS/ethernet oplossing simpeler denk ik.
Hoe zie je dat? Ik geloof dat je OpenDTU wel kunt schrijven vanuit HA, maar dat de HA implementatie van DTU Pro alleen wat lees-actie toestaat. Klopt deze aanname?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
peter123 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:30:
[...]

Ja precies! De onderdelen aan de binnenkant zijn gemakkelijk te wijzigen. Hoymiles lijkt mij wel voor de lange termijn te gaan.
Mijn zwager is engineer in China. Die vertelt wel eens, dan ziet het protype er helemaal top uit, goede materialen, komt de productie, blijkt er ineens van alles door veel goedkoper materiaal vervangen te zijn om een paar centen te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
Joris273 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:33:
[...]

Als ik in de handleiding kijk lijkt het gewoon een standaard DRM poort te zijn inderdaad. Heb je al geprobeerd om die pinnen te sluiten?
Wat mij wel opvalt, is dat de handleiding de poort aanmerkt als "DRM Port (For Australia only)".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
eltweako schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:41:
[...]

Als ik in de handleiding kijk lijkt het gewoon een standaard DRM poort te zijn inderdaad. Heb je al geprobeerd om die pinnen te sluiten?
Wat mij wel opvalt, is dat de handleiding de poort aanmerkt als "DRM Port (For Australia only)".
Ik denk dat het daar verplicht is oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
SkiFan schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:40:
[...]

Mijn zwager is engineer in China. Die vertelt wel eens, dan ziet het protype er helemaal top uit, goede materialen, komt de productie, blijkt er ineens van alles door veel goedkoper materiaal vervangen te zijn om een paar centen te besparen.
Ja klopt, maar Nederlandse bedrijven doen dit ook. Leven dan vaak niet lang meer. Ik weet nog dat er heel veel piepende en zelfs lekkende condensators werden gesoldeerd op moederborden en GPU's. Men ging toen massaal condensatoren in Japan bestellen.

[ Voor 4% gewijzigd door peter123 op 30-05-2024 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvanderl
tonwes99 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:40:
[...]

Hoe zie je dat? Ik geloof dat je OpenDTU wel kunt schrijven vanuit HA, maar dat de HA implementatie van DTU Pro alleen wat lees-actie toestaat. Klopt deze aanname?
Klopt niet denk ik. Dit zie ik in HA (OpenDTU via MQTT geïntegreerd):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wSCgd5i66kPMwwHEKAdpcXqiUmI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/d2WHe3gsoVZmdKdrnrf7u8Lo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
SkiFan schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:40:
[...]

Ik kom via met werk regelmatig in aanraking met namaak producten. En dan heb ik het niet over stekkertjes maar over hartmonitors, waterpompen enz.
Wat je dan ziet, is dat het product vaak 1 op 1 nagemaakt is, maar zonder dat ze weten waarom bepaald keuzes gemaakt zijn. Dus dan zit er in de plaats van ene IPS scherm op eens een lcd-scherm op de monitor omdat dat goedkoper is, maar daardoor zie je vanaf een hoek niets meer op het scherm.
Hetzelfde voor het weglaten van de coating op de voedingsplaat waardoor bij een lekkage de pomp kortsluiting maakt.

Om niet off-topic te gaan, kan ik me dus voorstellen dat de onderdelen voor Hoymiles in china (na)gemaakt worden met verschillende standaarden.
Zo kan het gebruikte rubber voor de afdichting wellicht niet goed tegen hitte bij de namaak of kan de behuizing van de stekker niet goed tegen uv-licht.

Desondanks werd ik toch verleid door de field-stekker van €8, want naja, goedkoper.
Probleem is wel dat je nooit weet hoe een webshop er over denkt, die kan er voor kiezen om een doos goedkope connectors op ali te bestellen om meer te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris273
eltweako schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:41:
[...]

Noop nog niet geprobeerd die pinnen te sluiten. En dat "for Australia only" is mij ook opgevallen, mijn plant staat nu ook even in Australië, maar dat maakte niets uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
Ik zou het gewoon sluiten, het is een DRM poort, staat gedocumenteerd, en goede kans dat die default enabled is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris273
peter123 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:36:
[...]

Kun je via modbus/ethernet de omvormers uitschakelen? Ik lees hier dat die verbinding wordt gebruikt om data uit te lezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
eltweako schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:52:
[...]

Ik kom via met werk regelmatig in aanraking met namaak producten. En dan heb ik het niet over stekkertjes maar over hartmonitors, waterpompen enz.
Wat je dan ziet, is dat het product vaak 1 op 1 nagemaakt is, maar zonder dat ze weten waarom bepaald keuzes gemaakt zijn. Dus dan zit er in de plaats van ene IPS scherm op eens een lcd-scherm op de monitor omdat dat goedkoper is, maar daardoor zie je vanaf een hoek niets meer op het scherm.
Hetzelfde voor het weglaten van de coating op de voedingsplaat waardoor bij een lekkage de pomp kortsluiting maakt.

Om niet off-topic te gaan, kan ik me dus voorstellen dat de onderdelen voor Hoymiles in china (na)gemaakt worden met verschillende standaarden.
Zo kan het gebruikte rubber voor de afdichting wellicht niet goed tegen hitte bij de namaak of kan de behuizing van de stekker niet goed tegen uv-licht.

Desondanks werd ik toch verleid door de field-stekker van €8, want naja, goedkoper.
Probleem is wel dat je nooit weet hoe een webshop er over denkt, die kan er voor kiezen om een doos goedkope connectors op ali te bestellen om meer te verdienen.
Aan die stekker kan niet veel mis zijn, waarschijnlijk een 1-op-1 kopie, maar in NL slechts eur9,888, dus waarom zou je het risico nemen?
https://webshop.cedel.nl/...YekmwndQ7myBoCrloQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
jeroenvanderl schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:49:
[...]

Klopt niet denk ik. Dit zie ik in HA (OpenDTU via MQTT geïntegreerd):
[Afbeelding]
Dat bedoelde ik, dus wel via OpenDTU, maar niet met de DTU Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
tonwes99 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 21:39:
[...]

Aan die stekker kan niet veel mis zijn, waarschijnlijk een 1-op-1 kopie, maar in NL slechts eur9,888, dus waarom zou je het risico nemen?
https://webshop.cedel.nl/...YekmwndQ7myBoCrloQAvD_BwE
1-op-1 kopie kan nog steeds andere materialen betekenen die bijv. niet goed afsluiten.
Dat gezegd hebbende ben ik toch voor de trunk connector gegaan omdat de field connector maximaal 1.5mm kabels aan kan en ik nog een rol van 2.5mm kabel heb liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris273
eltweako schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 21:02:
Ik zou het gewoon sluiten, het is een DRM poort, staat gedocumenteerd, en goede kans dat die default enabled is.
Geprobeerd. Dat doet niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
Joris273 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 20:00:
[...]

Geprobeerd. Dat doet niets.
Jammer, was de poging waard, ook niet als deze op Australië staat?
Wat ik zo snel kan vinden is DRM verplicht in Australië, vandaar dat dit waarschijnlijk zo in de handleiding staat.
Ik vraag me wel af of je de handleiding van draaistroom zomaar kunt volgen.
Bij de DRM poort van highmiles is pin 5 "Do not generate power", en pin 6 "Do not generate at more than 50% of rated power". Het contact tussen deze 2 sluiten gaat, denk ik niets uithalen.

Ik verwacht dat je de pin naar aarde moet trekken, kun je eens proberen wat er gebeurt als je pin 5 (blauw-wit) kortsluit met de aarde van de omvormer? Wellicht dat dat wel het gewenste effect heeft?

Als dat niet helpt verwacht de DRM poort wellicht toch iets van een signaal, ik zal eens rondkijken of ik meer info kan vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door eltweako op 31-05-2024 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris273
eltweako schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 22:39:
[...]

Jammer, was de poging waard, ook niet als deze op Australië staat?
Wat ik zo snel kan vinden is DRM verplicht in Australië, vandaar dat dit waarschijnlijk zo in de handleiding staat.
Ik vraag me wel af of je de handleiding van draaistroom zomaar kunt volgen.
Bij de DRM poort van highmiles is pin 5 "Do not generate power", en pin 6 "Do not generate at more than 50% of rated power". Het contact tussen deze 2 sluiten gaat, denk ik niets uithalen.

Ik verwacht dat je de pin naar aarde moet trekken, kun je eens proberen wat er gebeurt als je pin 5 (blauw-wit) kortsluit met de aarde van de omvormer? Wellicht dat dat wel het gewenste effect heeft?

Als dat niet helpt verwacht de DRM poort wellicht toch iets van een signaal, ik zal eens rondkijken of ik meer info kan vinden.
Ik heb de lokatie van mijn plat op Australië gezet. De DTU kun je, volgens mij niet echt op lokatie "Australië" zetten. Verder de oranje/witte en blauw/witte aan de aarde verbonden, en aan de bruine en bruin/witte (één voor één, om te proberen). Allemaal geen enkele reactie.

Ook eens wat gemeten:
Groen - bruin/wit: 3,3V
Groen - bruin: 0V
Groen - blauw/wit: 3,3V
Groen - oranje/wit: 0V
oranje/wit - blauw/wit: 3,2V
Oranje - wit/bruin: 3,3V
Blauw - wit/bruin: 3,2V

Ik weet eigenlijk niet wat daaruit te concluderen, anders dan dat er wel spanning op een aantal pinnen staat.

Ik krijg de indruk dat die DRM-poort op één of andere manier geactiveerd moet worden in de instellingen, Maar ik vind niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
Joris273 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 14:06:
[...]

Ik heb de lokatie van mijn plat op Australië gezet. De DTU kun je, volgens mij niet echt op lokatie "Australië" zetten. Verder de oranje/witte en blauw/witte aan de aarde verbonden, en aan de bruine en bruin/witte (één voor één, om te proberen). Allemaal geen enkele reactie.

Ook eens wat gemeten:
Groen - bruin/wit: 3,3V
Groen - bruin: 0V
Groen - blauw/wit: 3,3V
Groen - oranje/wit: 0V
oranje/wit - blauw/wit: 3,2V
Oranje - wit/bruin: 3,3V
Blauw - wit/bruin: 3,2V

Ik weet eigenlijk niet wat daaruit te concluderen, anders dan dat er wel spanning op een aantal pinnen staat.

Ik krijg de indruk dat die DRM-poort op één of andere manier geactiveerd moet worden in de instellingen, Maar ik vind niets.
Het kan zijn, maar ik vermoed dat de poort wel actief is, maar dat er iets anders verwacht wordt dan simpelweg 2 draadjes doorverbinden.
Het lijkt me niet logisch dat je de draad voor "productie naar 0%" moet doorverbinden met "productie naar 50%". Hoe moet de omvormer nu weten wat deze moet doen?

Wellicht kun je een mailtje naar Hoymiles sturen met je vraag, lijkt me dat hun dat moeten kunnen uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris273
Zeker. Dit suggereert (ook) dat het het maken/breken van contact tussen de juiste pinnen van de DRM-poort is.

En dat zou mooi zijn want dan kan ik met een wifi- of zigbee-relais en HA die de slimme meter uitleest, de export beperken.

Maar mijn micro-omvormers reageren niet. Ik denk dan ook dat de DRM functionaliteit, of poort, ge-enabled moet worden. Misschien moet ik op mijn micro-omvormers wel het grid-profiel van Australië laden...

Ik heb Hoymiles support een mailtje gestuurd met hoe dit te doen. Ik heb de ervaring dat Hoymiles niet heel erg pro-actief mee wil denken. Maar goed, ik ga het wel zien, ik wacht hun reactie af.

[ Voor 7% gewijzigd door Joris273 op 02-06-2024 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
Joris273 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 17:23:
[...]

Zeker. Dit suggereert (ook) dat het het maken/breken van contact tussen de juiste pinnen van de DRM-poort is.

En dat zou mooi zijn want dan kan ik met een wifi- of zigbee-relais en HA die de slimme meter uitleest, de export beperken.

Maar mijn micro-omvormers reageren niet. Ik denk dan ook dat de DRM functionaliteit, of poort, ge-enabled moet worden. Misschien moet ik op mijn micro-omvormers wel het grid-profiel van Australië laden...

Ik heb Hoymiles support een mailtje gestuurd met hoe dit te doen. Ik heb de ervaring dat Hoymiles niet heel erg pro-actief mee wil denken. Maar goed, ik ga het wel zien, ik wacht hun reactie af.
Als ik de PDF goed lees, en dan vooral dit schema:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kCfj2Nu1zm6RmLcaVccqZXZF5fY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WAri10I3k7gYfkU1Y414PV1h.png?f=user_large

Dan lijkt het er dus op om DRM 1/5 (do not consume power/Do not generate power) kan activeren door pin 5 samen met pin 1 middels een 15kΩ weerstand te verbinden met de "common ground".

Er is nog altijd de mogelijkheid dat je DTU wel DRM heeft, maar dat de omvormers voor de EU markt geen ondersteuning voor DRM in de firmware hebben en dus niets doen met het signaal van de DTU.
Anders zou ik toch naar de OpenDTU kijken, volgens mij kun je dan rechtstreeks vanuit HA de omvormer aansturen zonder relais.

[ Voor 20% gewijzigd door eltweako op 02-06-2024 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
Meer mensen met netwerk problemen woensdag ochtend vroeg?

DTU brand netjes groen en er komt ook energie van de panelen.
Alle andere apps werken wel goed. De Hoymiles app werkt ook, maar kan geen nieuwe gegevens ophalen.
Zowel via Wifi als netwerkkabel geen contact met de Hoymiles server vermoed ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Klopt, hier ook. De server zal er wel uit liggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

PCan schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 08:01:
Meer mensen met netwerk problemen woensdag ochtend vroeg?
Nee, geen problemen. :+

Da's ook één van de redenen dat ik geen cloud-oplossingen en -afhankelijkheden wil voor dit soort apparatuur.
Blij dat er zoiets als OpenDTU bestaat. d:)b

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCan
@ehtweak De server van mijn internet provider ligt er vaker uit dan die van Hoymiles.

Shit happens.

Is pas de 2e keer in bijna 2 jaar.

Hij doet het weer vanaf <09:00u. Dus de meesten zullen het niet eens gemerkt hebben.

[ Voor 23% gewijzigd door PCan op 05-06-2024 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
Ik kan me wel vinden in de opmerking van @ehtweak, ik gebruik ook geen cloud oplossingen omdat ik niet afhankelijk wil zijn van de computer van iemand anders en ik mijn data in eigen beheer wil.
Daarom ga ik nu voor de OpenDTU.

Er is een verschil tussen iets wat je niet wilt, en iets wat echt een probleem is.

De officiële DTU is een eenvoudige manier om inzicht te krijgen in de opbrengst en status van je installatie zonder dat je zelf kastjes moet bouwen of data moet bijhouden.
En dat die cloud soms off-line is voor onderhoud of andere zaken, naja, dat lijkt me niet echt een probleem bij een DTU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

PCan schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 08:45:
@ehtweak De server van mijn internet provider ligt er vaker uit dan die van Hoymiles.

Shit happens.
De server van je ISP? Wat heeft die hier mee te maken?
Als je interpretverbinding niet functioneert, dan houdt heel veel op. Inclusief reageren alhier. :)

Ik wil gewoon mijn data c.q. controle over de technische infrastructuur van mijn (t)huis niet onder controle/beheer van buitenstaanders. Laat staan in Verweggistan.
Of, over [x] jaar is ineens het product niet meer supported en stopt beheer/gebruik er van. Dat soort nieuwsberichten zijn de laatste jaren toch al diverse keren hier op tweakers langsgekomen.

Nu draait er een klein, zuinig, betrouwbaar Intel NUCje met HA d'rop. Staat braaf z'n ding te doen. En de enige die daar bij kan (zowel fysiek als virtueel) is ondergetekende...

M'n vorige set PV-panelen heeft ruim 20 jaar gefunctioneerd, zonder 'vreemde' invloeden. Vorig jaar vervangen door een nieuwe set en ik hoop er toch wel de nodige jaren mee door te kunnen.

[ Voor 21% gewijzigd door ehtweak op 05-06-2024 10:00 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

eltweako schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 09:28:

De officiële DTU is een eenvoudige manier om inzicht te krijgen in de opbrengst en status van je installatie zonder dat je zelf kastjes moet bouwen of data moet bijhouden.
Ehhh.... :+ 't is hier toch tweakers? Zelf kastjes bouwen (die overigens heel goedkoop zijn) en zelf je data bijhouden is nu juist één van de redenen dat we dit soort dingen alhier bespreken. Toch?

Oké, oké, 'Henk & Ingrid' zal het allemaal worst wezen. Die hebben toch niks te verbergen. O-)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
ehtweak schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 09:57:
[...]

Ehhh.... :+ 't is hier toch tweakers? Zelf kastjes bouwen (die overigens heel goedkoop zijn) en zelf je data bijhouden is nu juist één van de redenen dat we dit soort dingen alhier bespreken. Toch?

Oké, oké, 'Henk & Ingrid' zal het allemaal worst wezen. Die hebben toch niks te verbergen. O-)
Zeker, maar er zijn ook tweakers die set&forget willen, dan is de DTU wel makkelijk.
Zelf knutsel ik wel een OpenDTU in elkaar, dan kan ik het inrichten zoals ik wil en alles opslaan op mijn eigen hardware.
Pagina: 1 ... 24 ... 30 Laatste