Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 10:29
@ehtweak Beter om geen politieke opvattingen te spuien in dit soort forums, dat vervuilt de technische kennis en inzichten die we hier graag met elkaar delen. Daar leren we van.

Ik maakte een vergelijking tussen het uitvallen van andere servers en die van Hoymiles.
Één uurtje per jaar, misschien om een opslagmedium te wisselen of ander onderhoud, stelt niets voor.

Wilde alleen weten of anderen het probleempje ook hadden, zodat ik zeker wist dat het niet aan mijn apparatuur lag.

Wat betreft de aard van Tweakers, het woord zegt het al, heb je gelijk.
Helaas heeft niet iedereen het geduld, de vaardigheid, de tijd en de behoefte om met elektronica te stoeien.

Maar, als Hoymiles onverhoopt de benen neemt over een aantal jaren, dan koop ik gewoon een andere omvormer en DTU. Hoymiles levert meer kwaliteit en functionaliteit voor minder geld. Dus dat hebben we sowieso al verdiend. Ik heb mijn installatie binnen 3 jaar terugverdiend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

PCan schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 12:58:

Maar, als Hoymiles onverhoopt de benen neemt over een aantal jaren, dan koop ik gewoon een andere omvormer en DTU. Hoymiles levert meer kwaliteit en functionaliteit voor minder geld. Dus dat hebben we sowieso al verdiend. Ik heb mijn installatie binnen 3 jaar terugverdiend.
De prijs/prestatieverhouding van mijn huidige PV-panelen i.c.m. de Hoymiles omvormers is ook uitstekend. De huidige verwachting, als de trend zo doorzet, is idd dat ik de hele boel binnen 3-4 jaar al heb terugverdiend. d:)b

Maar na een paar jaar iets, wat in principe gewoon goed functioneert, wegdoen? Dat is bij mij een no-go. Je reinste verspilling vind ik dat. :-(

'politieke opvattingen'? Die vat ik ff niet. :?
Het ging over wel of niet cloud afhankelijke technische oplossingen. Wat heeft dat nou met politieke opvattingen te maken?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
@ehtweak Moet je HA niet verplicht regelmatig updaten? Dan ben je toch ook afhankelijk?

Heb er wel naar gekeken hoor, maar voor mij teveel gedoe.
Ben zelf een Zigbee fan. Dus thuis veel Sonoff gadgets. Ook offline. Gebruikt alleen energie als dat moet.
HA geeft je wel meer keus. Sonoff houdt alleen van Sonoff.

Denk niet dat we nog om de Cloud heen kunnen. Las dat de SVB er ook op overgestapt is. Jouw AOW wordt straks in de VS geregeld. Ook een belastingaangifte downloaden kan niet meer.

Ik denk dat HDD gaat verdwijnen. Hooguit nog wat SSD USB opslag voor je privé dingen.

Vraag me wel af hoe we straks, als dat eindelijk mag, energie gaan delen met de buren, peer to peer?
Maar daar zal vast wel een ander topic voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-09 23:03
<off topic>
Je bent niet verplicht om HA te updaten, als je de laatste features wilt is het wel handig natuurlijk.
Dat bepaalde instanties in de cloud zitten, waaronder overheidsdiensten, energieproviders en verzekeraars betekend natuurlijk niet dat waar je wel een keuze kunt maken je maar voor de cloud moet kiezen "omdat je data toch al in de cloud zit".
Daar waar je een keuze kunt maken, in je zelf de mogelijkheden hebt, heeft data in eigen beheer de voorkeur.

Noem mij maar gek, maar waar het niet nodig is, vermijd ik de cloud.
</off topic>

Als je toch al HA hebt om je smarthome in eigen beheer te draaien, vind ik het een logische keuze om voor een OpenDTU te gaan.
Ik heb alles op Zigbee, en zaken die WiFi nodig hebben voor hun smartfuncties, zoals de verwarmingsketel en vaatwasser zitten op een apart VLAN. Mijn GoodWe omvormer heeft wel wifi, maar geen internet toegang en wordt rechtstreeks door HA uitgelezen.

De OpenDTU was een van de redenen om voor HoyMiles te gaan.

Ik heb de spullen inmiddels allemaal binnen, binnenkort als het goed weer is, ga ik het dak op om de spullen te leggen. De OpenDTU sleutel ik in de late uurtjes even in elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Altijd leuk om foto's te zien :)

10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris273
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-09 10:22
Plukenergie schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:42:
Ik heb volgende configuratie:

2 x Hoymiles HMS-2000-4T en 8 zonnepanelen
1 x Hoymiles DTU Pro-S
1 x Eastron SDM-220 Modbus (kWh meter)

Ik krijg voor de stroom die richting het (plaatselijk) NET gaat geen vergoeding (voorheen hier een camping).

Mijn vraag: iemand een idee hoe ik goedkoop het overschot aan stroom kan opslaan met een bestaande batterij met lader (of zelfbouw indien niet te complex)?

Alvast bedankt en sorry indien die vraag hier aan gesteld is.
Is je Eastron SDM-220 gekoppeld (via de modbus?) met je DTU-Pro-S? En stuur je zo het vermogen van de micro-omvormers?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Manupc
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:54
Ik wil graag de ontvormers kunnen uitschakelen bij een negatieve stroomprijs.
Ik heb een automatisering gemaakt in HA die gebruikt maakt van Opendtu.
Kan iemand mij vertellen of de ontvormers aan/uit zetten via een verzoek veilig is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x51d8CXGRb6ORPH3ANkjRUB9KQ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iYAV3IxEdI5hchFd0haoxGUh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Het plotseling geheel afschakelen van je omvormer schijnt niet goed te zijn voor je omvormer en panelen, maar het is wel veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke26
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-09 10:44
@peter123 gaat dat niet over het plotseling afschakelen van de zekering? Softwarematig met een OpenDTU de omvormer uitschakelen is vgm een heel ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
@ikke26 Volgens mij is er geen verschil tussen het afschakelen via de zekering of via een andere schakelaar. Er staat in HA dat de schakelaar van de omvormer wordt getriggerd. Met de DTU en de app van Hoymiles kun je 2-100% instellen. Dat lijkt mij beter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Manupc Als je de inverters uitschakelt via een commando aan de omvormer dan is dat een software-shutdown. Met OpenDTU doe je zo'n shutdown. Met een Hoymiles DTU kan dat trouwens ook (via app/website).

Een software shutdown is safe: De omvormer blijft onder spanning staan maar er wordt niet méér geproduceerd dan de omvormer zelf nodig heeft.

Omdat ik aan het wachten ben op een grid-verzwaring heb ik, via de DTU, een aantal inverters uitgeschakeld. Een voorbeeld van 1 uit- en 1 aan-inverter zie je hier (zwaar bewolkt weer):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LOMTWVIimOtoIBgltJ_Hmzium6U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xm9jUf8YgsoF9YuV9gRQx1BJ.jpg?f=fotoalbum_large

De LED op de omvormer knippert rood als de omvormer uit is.

[ Voor 3% gewijzigd door Hermarcel op 07-06-2024 19:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Manupc Trouwens, de inverters gaan weer aan na de nacht. Misschien iets om rekening mee te houden in je code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manupc
  • Laatst online: 00:54
Hermarcel schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 09:20:
@Manupc Trouwens, de inverters gaan weer aan na de nacht. Misschien iets om rekening mee te houden in je code.
Bedankt. Ik zal het onthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
Hoe dan?
Vandaag 14:30u
Nog nooit meegemaakt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R_8zphb81pKECInDumXCU3BhZ6Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/N1zkhGNgBvPwszuOFFH0etCn.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:15
Koud en helder.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Hier ditto. Ik heb nog nooit zulke hoge piekwaardes gezien.
Flink wat (koel)wind, af en toe fel blauwe lucht en strak de zon erop! d:)b
2 x HM1500 met 6 stuks Yingli 410Wp
Terwijl er altijd wel een streepje schaduw valt op de panelen. Toch een opbrengstpiek van 2,5kW

Zelfs m'n setje 2de hands amorfe paneeltjes piekten goed. 8)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@PCan Zie het hier vooral als ineens de zon doorbreekt na een regenbui. Daardoor weet ik ook dat de HMS-2000 tot zo'n 2200 W wil gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-09 16:24
Het is me zojuist opgevallen dat mijn HMS-2000 uitgevallen is door een te hoge netspanning. Nu is dat gezien de huidige staat van ons net niet zo spannend en zal dit wel vaker voorkomen, maar ik vond dat ie erg lang uit bleef, namelijk meer dan 10 minuten terwijl de netspanning al ruim onder de 245V gezakt was. Na een herstart van de interverter springt ie meteen weer aan. Is hier iets aan te doen?

Ik maak op dit gebruik van OpenDTU, maar ik heb wel zo'n USB ding als er configuratie nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PheraX
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:29
Ik wil 3x HMT-2000-4T toe gaan passen. Hoe zal dit systeem de stroom verdelen over de 3 fases? Of kan je dit zelf instellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
PheraX schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 09:07:
Ik wil 3x HMT-2000-4T toe gaan passen. Hoe zal dit systeem de stroom verdelen over de 3 fases? Of kan je dit zelf instellen?
Niet. Je kunt de 3 omvormers op de 3 verschillende fases aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
@gastje01 Zit je in Enexis gebied? Want daarvan is bekend dat ze opzettelijk (dag en nacht) de netspanning verhogen om zoveel mogelijk omvormers in de buurt uit te laten vallen.
Zie Youtube Ketelklets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PheraX
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:29
peter123 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 09:14:
[...]

Niet. Je kunt de 3 omvormers op de 3 verschillende fases aansluiten.
Dit zijn de 3 fase modellen dus ik sluit ze alle 3 op de drie fases aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-09 16:24
PCan schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 09:24:
@gastje01 Zit je in Enexis gebied? Want daarvan is bekend dat ze opzettelijk (dag en nacht) de netspanning verhogen om zoveel mogelijk omvormers in de buurt uit te laten vallen.
Zie Youtube Ketelklets.
Nee, Stedin. Spanning is wel iets verhoogd is me opgevallen, maar zit nog steeds wel genoeg marge om terug te leveren.

Het gaat me er vooral om wanneer deze uit springt hij niet/heel traag weer aan springt, ondanks dat de gemeten spanning (zowel aan de omvormer als aan de meter) ruim onder de 245V zakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
PheraX schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 10:49:
[...]

Dit zijn de 3 fase modellen dus ik sluit ze alle 3 op de drie fases aan
Ik las niet goed. HMT ipv HMS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-06 21:35
Ik heb recent een 11 tal panelen met 5x 430jinko en 6x 430 jinko op 2x 2250 hmt hoymiles aangesloten.

6x op Oost en 5x op zuid.

6x oost geeft max 2231 watt omvormer 71.6 graden

5x oost geeft max 1959 watt met temp van 60 graden onvormer.

Zouden jullie mij kunnen vertellen of het zo wel "prima" is qua opbrengsten wat op beide dakvlakken behaald worden? En de temps iets om zorgen over te maken? Of is langere tijd dat prima tijdens zonnige dagen?

Ik merk overigens wel dat ene paneel op zuid die een mpt alleen heeft en het niet hoeft te delen met een 2e paneel. Dat die af en toe doorschiet naar de 470++ watt terwijl de rest rond de 400watt blijft. Zou ik het nog efficiënter kunnen maken door alsnog op bijvoorbeeld dakvlak zuid van 6 panelen er 1 los te koppelen en die bijvoorbeeld zijn eigen micro omvormer te geven?

Aangezien ik er helaas achteraf pas achter kwam dat er maar 4 mppt per omvormer zijn ipv 6

Overigens op beide dakvlakken geen schaduw

[ Voor 36% gewijzigd door BabyRattle op 11-06-2024 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Onder hoeveel graden dakhelling liggen ze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris273
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-09 10:22
BabyRattle schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 17:41:

Aangezien ik er helaas achteraf pas achter kwam dat er maar 4 mppt per omvormer zijn ipv 6

Overigens op beide dakvlakken geen schaduw
Hoe zijn die 4 mppt's dan verdeeld over de zes uitgangen? Bedoel je niet drie mppt's?

En dan een aanvullende vraag: als er meerdere panelen per mppt zijn aangesloten, wat levert dan de meeste opbrengst: panelen die gelijktijdig even veel beschenen worden door de zon, of juist niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:08
jeroenvanderl schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:42:
[...]

Ik heb niks gesoldeerd. Je kan het allemaal oplossen met een development ESP32 board (of 3):
https://www.amazon.nl/dp/...dt_b_product_details&th=1
Een CMT2300A antenne module (momenteel niet leverbaar, antenne was inclusief):
https://www.aliexpress.com/item/1005005314938876.html
Een USB Power Supply en een doosje (zelf gaten / sleuven maken):
https://www.amazon.nl/dp/...o2ov_dt_b_product_details
En met deze jumper kabels verbind je de boards aan elkaar (6 pins verbonden):

Solderen kan natuurlijk ook maar dat is best een precisiewerkje (ga ik binnenkort een keer proberen).

Hier een foto: links de Hoymiles DTU Pro-S en rechts (met zwarte antenne) mijn OpenDTU (staan niet tegelijk aan):
[Afbeelding]
wissel je om de 1 of andere reden een moment op de dag?
om zo ook de online hoymiles data te updaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
jeroenvanderl schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 17:07:
[...]

Ja, die werkt. Wel de DTU middels Ethernet aansluiten en deze instructie goed opvolgen:

[...]

Ik zou de scan_interval op 00:02:00 houden. Ik had 'm op 00:00:15 staan en toen begon de DTU serieuze kuren te vertonen (zoals inverter offline). Is elders ook al eens ter sprake gekomen op dit forum.
dus op 2 min zetten voorkomt dat je de DTU pro bricked want dat is wat andere en ik zelf ook heb gehad
dus pas hier mee op

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenvanderl
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18-07 08:55
Maxwp schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 19:46:
[...]
wissel je om de 1 of andere reden een moment op de dag?
om zo ook de online hoymiles data te updaten?
Ik gebruik de DTU van Hoymiles niet meer.

8 x 420Wp Suntech / Oost-West 13gr / 2 x Hoymiles HMS-2000-4T + 20 x 435Wp Hyundai / Oost-West 64gr / 20 x Enphase IQ8MC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltweako
jeroenvanderl schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:42:
[...]

Ik heb niks gesoldeerd. Je kan het allemaal oplossen met een development ESP32 board (of 3):
https://www.amazon.nl/dp/...dt_b_product_details&th=1
Een CMT2300A antenne module (momenteel niet leverbaar, antenne was inclusief):
https://www.aliexpress.com/item/1005005314938876.html
Een USB Power Supply en een doosje (zelf gaten / sleuven maken):
En met deze jumper kabels verbind je de boards aan elkaar (6 pins verbonden):

Solderen kan natuurlijk ook maar dat is best een precisiewerkje (ga ik binnenkort een keer proberen).

Hier een foto: links de Hoymiles DTU Pro-S en rechts (met zwarte antenne) mijn OpenDTU (staan niet tegelijk aan):
[Afbeelding]
Inmiddels heb ik de meeste voorbereidende zaken al gedaan en wacht ik op een dag mooi weer voordat ik weer het dak op ga, zelfs met een beetje regen is het dak spiegelglad, en zo'n haast heb ik niet.

Ik wilde de OpenDTU alvast in elkaar zeggen en had een CMT2300A besteld. Ik heb een goede dosis ervaring met solderen, ook smd componenten, maar de CMT2300A was mij de baas.
Misschien lag het aan mijn exemplaar, maar de pads zijn zo klein en kwetsbaar. Was onder de microscoop bezig, maar een pad liet los en brak van de trace af, nog gepoogd te repareren, maar het is echt klein.

Dus tenzij je dergelijke modules vaker gesoldeerd hebt raad ik je aan het advies van @jeroenvanderl op te volgen en een prototype bordje te bestellen, dat zal je leven een stuk eenvoudiger maken.
Ik heb onderstaand bordje besteld zodat ik straks snel aan de slag kan.
Je hebt hierbij nog gewoon een ESP32 nodig natuurlijk, maar dan kun je deze 2 gewoon met wat jumper cables verbinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/50wGTIzsf0AKGBn2Xfh3l6XJpRQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LnnAa4VoxFDVCwKbXgE5GXPz.png?f=user_large
https://nl.aliexpress.com/item/1005005315798207.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:27
Ik vind het niet meteen terug - maar heeft iemand van Belgie de Hoymiles in gebruik?
Ik zie hem op de lijst staan van synergid - maar het is me niet helemaal duidelijk of er nog iets extra nodig is in belgie om gekeurd te geraken..?

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
  • Laatst online: 15-09 12:07
Ik vroeg mij af of iemand hier zijn opwek vanuit de OpenDTU naar PVOutput stuurt? Ik heb nu mijn opwek vanuit SolarEdge en Hoymiles OpenDTU in Home Assistant, en stuur nu alleen nog mijn SolarEdge naar PVoutput omdat hier al een integratie voor bestaat via de API.

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icekiller2k6
@Meauses de openDTU - welk scrip theb je daar? Ik heb de code wel liggen voor info door te sturen naar pvoutput --- dus zou het wel kunnen maken :)

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
  • Laatst online: 15-09 12:07
Icekiller2k6 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 16:31:
@Meauses de openDTU - welk scrip theb je daar? Ik heb de code wel liggen voor info door te sturen naar pvoutput --- dus zou het wel kunnen maken :)
Ik heb zelf geen script, home assistant krijgt de data via mqtt binnen. Zoek dus nog iets om data te pushen naar pvoutput :)
Kan zelf proberen iets in elkaar te draaien, maar dacht mocht iemand al wat hebben scheelt dat weer tijd ;)

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Icekiller2k6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:06

FreakNL

Well do ya punk?

Andre10 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:03:
[...]

Na vele pogingen de afgelopen dagen werkt het nu eindelijk!

Ik begon elke keer met de stappen zoals in de installatiehandleiding ;
Step 5 -> Connect PV Modules
Step 6 -> Energize the System (Turn on AC breaker)

Bij stap 5 gaat de led op de omvormer groen knipperen zoals eerder vermeld.
Tussen stap 5 en stap 6 zat bij mij telkens >1 minuut. Ik wilde immers zien dat de led knipperde, waarna ik de AC kant inschakelde.
Ongeduldig dat ik was, heb ik dit elke keer slechts 15 tot 30 min laten liggen. Refererend aan de installatie handleiding zou het toch in ~2min moeten werken.....

Gister ochtend toch besloten om de volgorde eens om te draaien. Dus eerst AC inschakelen, daarna DC.
(Alsof het systeem inschakelt bij zonsopkomst)
Om de DC stroom te beperken bij inschakelen heb ik dit natuurlijk niet in volle zon gedaan en het paneel gedeeltelijk afgedekt met een jas.

En jahoor. Systeem heeft gisteren de hele dag prima gewerkt... Zonder DTU. Ook nu werkt het prima!

Mocht je dus een vergelijkbaar probleem meemaken; Sluit het aan en wacht tot (na) de volgende zonsopkomst :)
Kan dit ook mijn probleem zijn?

Lijkt me sterk maargoed..

Heb net alles aangesloten:
Hoymiles HMS-800W-2T icm Jinko 435wp panelen.

De Hoymiles knippert rood en wil niet..

De app zegt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hwo3TwJOqaLa78xYqh3jPsAXTuo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AnTEMuD3Ow6yDspFWkxuYyGR.png?f=fotoalbum_large

/edit

Ze doen het nu wel. Ook aan de hand van deze post:
https://www.photovoltaikf...icht-in-betrieb/?pageNo=2
Even waiting 1-2 hours with a 230V mains connection did not improve things.

I then disconnected both panels on the DC side and reconnected them with an existing AC mains connection and after 10 seconds it immediately started producing power and the LED flashed green, the relay clicked briefly when it started.
Ik heb de MC4 connectors losgehaald en weer aangesloten en meteen werkt het.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uOsgf4Nt9ZVaQbskA_OJlOhTNTA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TjXTYGsEIJINbAUs3X6lDEq8.png?f=fotoalbum_large

Betekend dus wel dat als ik de isntallatie tijdelijk even uitzet (zit een werkschakelaar tussen) deze die dag dus niet meer in de lucht komen.. Dat zegt iemand hier ook:

https://www.photovoltaikf...icht-in-betrieb/?pageNo=3
I have exactly the same behavior. As soon as I briefly unplug the inverter from the mains during operation and then plug it back in, that's it for the day, or it "pulls itself together" at some point and then produces electricity again.
Daar moet ik dus nog wel even mee puzzelen.

Als ik dat topic goed begrijp moet er nog een stroom-netwerkprofiel ingesteld worden. Ik heb tot nu toe alleen nog maar met directe connectie gewerkt, moet de omvormer ook nog aan de cloud knopen..

Eerst mijn bekabeling maar eens op orde brengen, alles ligt nog los.

[ Voor 43% gewijzigd door FreakNL op 23-06-2024 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Ik heb hier geen last van gehad. Aansluiten en even later werkten ze. Heb zelf eerst 3 panelen aangesloten en de laatste waar de omvormer over heen moest een dag later geplaatst. De 3 panelen werkten na een half uur. Zonder DTU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
Icekiller2k6 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:14:
Ik vind het niet meteen terug - maar heeft iemand van Belgie de Hoymiles in gebruik?
Ik zie hem op de lijst staan van synergid - maar het is me niet helemaal duidelijk of er nog iets extra nodig is in belgie om gekeurd te geraken..?
Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

peter123 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 17:39:
Ik heb hier geen last van gehad. Aansluiten en even later werkten ze. Heb zelf eerst 3 panelen aangesloten en de laatste waar de omvormer over heen moest een dag later geplaatst. De 3 panelen werkten na een half uur. Zonder DTU.
Inmiddels is het me wel gelukt de micro te upgraden (firmware), dat moest sowieso toen ik hem met de thuiswifi wilde verbinden. Wellicht dat dat geholpen heeft (ga dat nu niet testen).

Ik kan de micro nu pingen vanaf mijn thuisnetwerk (dus ff zoeken op GitHub ofzo hoe ik hem lokaal uitlees) en er komt data binnen op de S miles cloud.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltweako
Komende week is waarschijnlijk de tijd dat de panelen het dak op gaan, heb inmiddels alles voorbereid, alleen de panelen nog.
Ook is het me alsnog gelukt om een cmt2300a module te solderen en te koppelen aan een ESP32, mijn advies blijft hetzelfde, pak een Protoboard.

Ik zal het e.e.a. inclusief foto's posten zodra alles aangesloten is en werkt.

Ben wel benieuwd hoe mijn ervaringen gaan zijn met hoymiles en opendtu.

Ik ga overigens eerst alles aansluiten en zet dan de werkschakelaar om, ik ga niet op een dak klooien, terwijl de omvormer onder spanning staat. Ga er van uit dat de omvormer netjes inschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Stroomnetwerkprofiel ingesteld op https://global.hoymiles.com/platform/station/view

Ik ga van de week even de omvormer even uitzetten en weer aanzetten, kijken of de boel nu wel meteen weer in de lucht komt.

Verder met behulp van dit script:
https://github.com/suaveolent/hoymiles-wifi
inmiddels de boel ook aan Domoticz geknoopt (scriptje gemaakt die elke 5 minuten runned: hoymiles-wifi.exe aanroepen met app-get-hist-power als argument , uitkomst in txt-bestand laten zetten en daarna met een python script de relevante waardes uitlezen en dmv een json call de betreffende IDX updaten).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DAXDjnYwYyE7jG0Tfz8H_uwsBc8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/N1xDpH9LTCEZpItUZZ6sUa3g.jpg?f=user_large

(today KWH klopt niet, het is de totale waarde van vandaag, gisteren en de +-1kwh die er (blijkbaar) ooit al mee opgewekt is (uit doos gaf hij al een total van +-1kwh). Maar dit is hoe domoticz werkt, je voedt hem de totale waarde en hij maakt er dan zelf een "today" van.. Omdat hij vandaag pas de complete waarde heeft gekregen klopt het dus vandaag niet, vanaf morgen wel).

Ze liggen er mooi op iig:
FreakNL in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 12"

[ Voor 99% gewijzigd door FreakNL op 24-06-2024 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@FreakNL Ik weet niet welke PV-panelen je precies hebt gebruikt.
Maar zijn dit van die 2m lange joekels of toch een wat beschaafdere maat?

Want... ik zie dat ze aan de korte kant geklemd zijn. Is dit conform de instructies van de PV-fabrikant? En/of dienen ze aan de lange zijde ingeklemd te worden?
Dit i.v.m. het flexen van de panelen wat je gaat krijgen bij heftige stormvlagen...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ze zitten aan de kopse kant inderdaad. De onderdelen die ik erbij kreeg hadden ook geen andere optie.

Panelen zijn geen 2 meter, ze zijn 176x110. Maakt dat nog een verschil?

Ik heb dit zo geleverd gekregen van JB solar. De man leek te weten waar hij over praatte.

Het is conform deze handleiding geplaatst:
https://sunstruction.nl/d...andleiding-beugelflex.pdf

[ Voor 10% gewijzigd door FreakNL op 24-06-2024 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Maar check de PV-paneel specificaties eens.

Daar staat meestal keurig bij hoe/wat/waar ze geschroefd/geklemd moeten/kunnen worden en met welk aanhaalmoment ze vastgezet dienen te worden.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ga ik doen.

Het zijn overigens deze:
https://www.solarchamp.eu...fH2ihx1yVjZkaAhXUEALw_wcB

Ze worden door Solarchamp en Cedel met een blubase systeem geleverd wat ook aan de kopse kanten geklemd wordt.

/edit
volgens de handleiding mag het volgens mij:
https://jinkosolar.com.au...r-Installation-Manual.pdf

[ Voor 38% gewijzigd door FreakNL op 24-06-2024 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

FYI:

https://www.jinkosolar.co...20IEC%202016(2020.12).pdf

Ik ben wel heel benieuwd wat jouw panelen doen (flexen wel of/niet) bij de eerstvolgende storm... ;)

[ Voor 39% gewijzigd door ehtweak op 24-06-2024 13:19 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik ook.

Wat zou het risico zijn? Het frame is volgens mij vrij stevig dus ik verwacht niet dat ze uit de bevestiging waaien.. Maar dat ze in het midden breken?

Ik ga overigens nog zijplaten en "voor"platen monteren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltweako
@FreakNL Ik wil je niet bang maken, maar ik heb eerder gezien dat panelen flexen en dan onder de klemmen uit kwamen bij een flinke storm.
Resultata was dat zo'n 34 panelen van het dak gewaaid zijn, gelukkig niet bij mij, maar de ravage was enorm.

Echter, en dat scheelt denk ik enorm, zat er geen windkap bij die installatie en lagen de panelen op een loods.
Ik denk dat als jij de winkap er op hebt zitten het risco erg klein is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Niet zo zeer dat ze loskomen. Mits correct aangedraaid met het juiste aanhaalmoment en met klemmen die van die scherpe zaagtandrandjes hebben.

Maar dat door het flexen, door de windstoten, je eerder micro-cracks in je PV-panelen krijgt. Want ze bewegen dan daadwerkelijk, vanuit het midden, op en neer.

[ Voor 12% gewijzigd door ehtweak op 24-06-2024 14:57 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Net even de werkschakelaar waar de omvormer opzit uitgezet om te kijken of bij inschakelen nu WEL de panelen meteen gaan werken. Aan de hand van dit verhaal :
FreakNL in "Het Hoymiles topic"

Goede nieuws: na terug inschakelen stroom op de omvormer gingen de panelen meteen weer verder met leveren. Waarschijnlijk doordat ik nu wel een stroomnetprofiel heb ingesteld.

Slechte nieuws :
Na afschakelen vloog meteen de aardlek van de vier groepen (waaronder de schuur) eruit. Dus die moest ik eerst weer inschakelen.

De schuur zit ononderbroken op een aparte groep maar er zitten wel gebruikers op (verlichting en een koelkast en vriezer, max 100 watt bij elkaar). Niet conform NEN en een aparte kabel en dus groep zit nog in de planning. Aan de andere kant , in Duitsland sluiten ze dit gewoon aan op een schuko stekker…

Alsnog vind ik het vreemd dat de aardlek klapt bij omzetten Werkschakelaar. Ik heb mijn frame nog niet geaard/vereffend maar ik vraag me af of dat het kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
Aardlek is simpel, er is onbalans tussen de twee fasen.
Mogelijk dat een aardlek er van "schrikt" dat de stroom opeens de andere kant op vloeit? Want in de plaats dat je teruglevert, gaat de stroom met een klap de andere kant op waardoor de aardlek inspringt.

Het is goed nieuws dat na het inschakelen de boel wel weer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
eltweako schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 20:07:
[...]

Inmiddels heb ik de meeste voorbereidende zaken al gedaan en wacht ik op een dag mooi weer voordat ik weer het dak op ga, zelfs met een beetje regen is het dak spiegelglad, en zo'n haast heb ik niet.

Ik wilde de OpenDTU alvast in elkaar zeggen en had een CMT2300A besteld. Ik heb een goede dosis ervaring met solderen, ook smd componenten, maar de CMT2300A was mij de baas.
Misschien lag het aan mijn exemplaar, maar de pads zijn zo klein en kwetsbaar. Was onder de microscoop bezig, maar een pad liet los en brak van de trace af, nog gepoogd te repareren, maar het is echt klein.

Dus tenzij je dergelijke modules vaker gesoldeerd hebt raad ik je aan het advies van @jeroenvanderl op te volgen en een prototype bordje te bestellen, dat zal je leven een stuk eenvoudiger maken.
Ik heb onderstaand bordje besteld zodat ik straks snel aan de slag kan.
Je hebt hierbij nog gewoon een ESP32 nodig natuurlijk, maar dan kun je deze 2 gewoon met wat jumper cables verbinden.

[Afbeelding]
https://nl.aliexpress.com/item/1005005315798207.html
erg mooi.
de nieuwe modellen gaan nu op wifi volgens mj dus dit zal langzaam wel verdwijnen

is er naast de modbus die op de DTU niet goed gaat niemand die gewoon de rs485 uitgang in gebruik heetft genomen en hebben ze daar geen problemen mee zoals met de modbus dat als je te vaak uitleest hij bricked?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
Maxwp schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 16:38:
[...]

erg mooi.
de nieuwe modellen gaan nu op wifi volgens mj dus dit zal langzaam wel verdwijnen

is er naast de modbus die op de DTU niet goed gaat niemand die gewoon de rs485 uitgang in gebruik heetft genomen en hebben ze daar geen problemen mee zoals met de modbus dat als je te vaak uitleest hij bricked?
Eigenlijk hoop ik dat het niet verdwijnt, hoe raar het ook mag klinken.
Er zit al veel te veel op WiFi, stel je voor dat je 8 van zo'n omvormers op het dak hebt liggen die allemaal met WiFi verbonden zijn. Dan liever een 1Ghz signaal dat "storingsarm" communicatie met de omvormers mogelijk maakt.

Ik meen, maar kan het niet terug zien, dat de versies met WiFi ook degene waren die 2 mmpt trackers voor 4 outputs had?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grlk
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:55
Inderdaad, en welke wifi heb je over 10-15 of zelfs 25 jaar. Liever een kastje met ethernet, dat blijft wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

eltweako schreef op maandag 24 juni 2024 @ 23:08:
Aardlek is simpel, er is onbalans tussen de twee fasen.
Mogelijk dat een aardlek er van "schrikt" dat de stroom opeens de andere kant op vloeit? Want in de plaats dat je teruglevert, gaat de stroom met een klap de andere kant op waardoor de aardlek inspringt.

Het is goed nieuws dat na het inschakelen de boel wel weer werkt.
Ik ga toch maar werk maken van een aparte kabel. Ik wil niet dat de aardlek eruit vliegt als we op vakantie zijn bijvoorbeeld.

Het is op zich een vrij gemakkelijk traject, in de meterkast heb ik plek voor een alamat, en vanuit de meterkast kan ik relatief makkelijk in de kruipruimte komen. Die is droog. Is het dan een kwestie van YMVK vanuit de meterkast naar kruipruimte, naar achter, door (of onder) de fundering en dan in de tuin naar de schuur? Ik heb een border die van gevel tot schuur loopt, daar kan ik hem zo achter leggen. Ligt dan op de tegels.

Ik heb vandaag nog wat werk gedaan aan de installatie (lag me te scheef, heb hem nu beter waterpas staan). Ter plekke bovenop de DC aangesloten vanaf de twee panelen en daarna pas beneden de AC aangesloten. Weer geen soelaas, moest toch weer het dak op om de DC eruit te halen en terug te stoppen. Daarna meteen weer opwek…

Het komt er dus op neer dat als ik de installatie tijdelijk spanningsloos maak het klaar is voor die dag, behalve als ik het dak opkruip om de DC te disconnected en connecten… Lijkt me niet de bedoeling. Vervelend probleem. Op dat Duitse forum is ook nog geen oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
PCan schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 09:24:
Zie Youtube Ketelklets.
Zit ook in Enexis gebied.
In de nacht staat bij ons 240-242 volt op de meter. (gemeten via de P1 poort). Dicht bij een trafo zou dat geen probleem zijn (weinig spanningsverlies over de kabel). Maar wij zitten op 280 meter. Woonwijk is van eind 1960 en op het kabelsegment vanaf de trafo.totaal 72 woningen + garage Bij geen zon hebben wij per belasting 1000W 1 volt daling van de netspanning. In de winter en in de avond blijft de spanning + 220V.

Hoge netspanning vanaf trafo betekend meer leveringscapaciteit en minder terugleveringscapaciteit. Netwerkbeheerders kiezen voor het eerste.
Hoge netspanning is nodig om op het eind van kabelsegment nog voldoende netspanning te kunnen leveren bij hoge belasting winter/piekuren.
Alle omvormers richting de trafo verhogen de netspanning op het kabelsegment. In het eerste deel vanaf de trafo kunnen omvormers nog wel terugleveren op de trafo en andere kabelsegmenten van de trafo. Maar hoe verderaf vanaf trafo hoe moeilijker het wordt. Door de max 253V van de omvormers kunnen die omvormers dan alleen nog terugleveren op het een deel van kabelsegement in de buurt. Dan bepaald de belasting in de buurt de teruglevering

Als een netwerkbeheerder een capaciteit probleem heeft op het 10 kv middenspanningsnet dan zorgt een hogere netspanning achter de trafo ook voor minder teruglevering op het middenspanningsnet.

Vorige jaar had L1 al te hoge spanning voor terugleveren voor ons maar L2 en L3 waren nog wel goed bruikbaar. Hoymiles HMS-2000 en HMS-1000 (met 6 x 540 panelen oost/west) en een APS 600.
Dit jaar veel meer uitval met alles op L2 (zelfs tussen 16- 16.30 uur en dan liggen 2 panelen door schaduw van de appelboom in schaduw) Ik heb nu een deel op L3 moeten terugleveren en voor nu is dat een oplossing.
Maar voor hoelang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Goede uitleg. Als je aan het einde van de wijk zit heb je dus pech. Er moet snel een oplossing komen om pieken uit het net op te slaan. Nederland heeft te lang gewacht met oplossingen. Nu inzetten op zoutbatterij en H2 is pas over een paar jaar resultaat. Duitsland en Belgie doen dat beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
grlk schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 19:15:
Inderdaad, en welke wifi heb je over 10-15 of zelfs 25 jaar. Liever een kastje met ethernet, dat blijft wel.
hoelang bestaat wifi nu op de 2.4ghz? maak me geen zorgen over 15 jaar of 25 jaar en dan zijn deze omvormers denk ik al vervangeing toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
eltweako schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 16:48:
[...]

Eigenlijk hoop ik dat het niet verdwijnt, hoe raar het ook mag klinken.
Er zit al veel te veel op WiFi, stel je voor dat je 8 van zo'n omvormers op het dak hebt liggen die allemaal met WiFi verbonden zijn. Dan liever een 1Ghz signaal dat "storingsarm" communicatie met de omvormers mogelijk maakt.

Ik meen, maar kan het niet terug zien, dat de versies met WiFi ook degene waren die 2 mmpt trackers voor 4 outputs had?
het gaat over wifi niet over 2,4ghzf freq met eigen systeem
hoeveel wifi heb je nu al niet in huis? ik moet gaan tellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
Maxwp schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:46:
[...]

het gaat over wifi niet over 2,4ghzf freq met eigen systeem
hoeveel wifi heb je nu al niet in huis? ik moet gaan tellen
Weinig eigenlijk, alles bedraad, glasvezel naar aanbouw en tuin, en alles wat "smart" is over zigbee.
Nu moet ik zeggen dat WiFi een probleem is in mijn huis, alle muren zijn van gewapend beton, heb 5AP's thuis om alleen wifi te hebben voor mijn telefoon en laptop.

De CMT2300A is een Sub 1GHz zender, daarmee communiceer je met de HMS serie.

[ Voor 7% gewijzigd door eltweako op 26-06-2024 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
eltweako schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 16:24:
[...]

Weinig eigenlijk, alles bedraad, glasvezel naar aanbouw en tuin, en alles wat "smart" is over zigbee.
Nu moet ik zeggen dat WiFi een probleem is in mijn huis, alle muren zijn van gewapend beton, heb 5AP's thuis om alleen wifi te hebben voor mijn telefoon en laptop.

De CMT2300A is een Sub 1GHz zender, daarmee communiceer je met de HMS serie.
waarom niet dan zwave want zigbee is op de zelffde band als wifi. en dat wilde je niet ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltweako
Vandaag de panelen gelegd en aangesloten, wel net bij schemer dus kan nog niets zeggen over de opbrengst.
Na het omzetten van de werkschakelaar ging de Hoymiles wel meteen aan het werk met opleveren, hij verscheen in de open-DTU en gaf 80Wh aan.

Zal na een paar dagen testdraaien wel wat meer details over de installatie delen.

@Maxwp, de frequentieband vind ik niet zo spannend, ik vind zelf het wifi protocol gewoon ongeschikt voor aansturing van apparatuur, te veel overhead.
Ik gebruik eigenlijk alleen nog maar 5Ghz voor WiFi.
Daarom heb ik voor Zigbee gekozen, een mesh netwerk met een gespecialiseerd protocol vind ik veel logischer dan standaard dataprotocol.
Alles maar over wifi knallen vind ik persoonlijk niet handig. Dan zou ik weer WPA2 op mijn ap's aan moeten zetten omdat de omvormer/tv/deurbel/lamp geen WPA3 ondersteund, of moeten terugschakelen naar wifi 5 omdat ze geen wifi6 ondersteunen.

[ Voor 3% gewijzigd door eltweako op 26-06-2024 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
Zo, de eerste dag (bijna) achter de rug en de Hoymiles heeft prima werk afgeleverd.
Aangezien ik 12 panelen op het dak had en wat lichte schaduwwerking heb op de garage had ik maximaal 1/3e van mijn dak verwacht.
Het dak heeft vandaag 26kWh opgewekt en de garage 10kWh, de openDTU heeft netjes alle gegevens verzonden naar HA.

Hoogste waarde vandaag was zo'n 402Wh per paneel, wat natuurlijk te verwachten is met deze hitte.
Overigens kijk ik wel een beetje op van hoe warm de Hoymiles wordt met zo'n weer, rond 15:30 zat de temperatuur van de omvormer op 78 graden.
Nu is dat wel met een buitentemperatuur van 32 graden, maar toch, dat vind ik pittig warm.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:11
Ik wilde mijn monitoring veranderen (gaat nu via een stekker, maar er komen wellicht nog een paar panelen) en ik had geen zin in solderen. Ik heb via een tip in dit topic bij Reichelt zo'n kant en klaar opendtu ding gekocht, werkt als een trein. (Specifiek deze: https://www.reichelt.com/....html?&trstct=pos_8&nbc=1)

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltweako
MrAngry schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 20:51:
Ik wilde mijn monitoring veranderen (gaat nu via een stekker, maar er komen wellicht nog een paar panelen) en ik had geen zin in solderen. Ik heb via een tip in dit topic bij Reichelt zo'n kant en klaar opendtu ding gekocht, werkt als een trein. (Specifiek deze: https://www.reichelt.com/....html?&trstct=pos_8&nbc=1)
Ja prima oplossing, al is het ook zonder te solderen in elkaar te zetten. Ik zal dit weekend een handleiding in elkaar zetten voor hier op het forum.
Mocht je snel aan de slag gaan, dan zijn die kastjes van Reichelt een prima keuze.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• eltweako

OpenDTU

Waarom een OpenDTU?
Een OpenDTU maakt het voor je mogelijk om op een goedkope manier volledige controle over je Hoymiles omvormer te krijgen. De kosten liggen rond de €15, je hoeft niets te solderen, en je hebt beperkte technische kennis nodig.
Voordelen van de OpenDTU
  • Goedkoop (ongeveer €15)
  • Volledige lokale integratie met HomeAssistant
  • Lokale webinterface
  • Geen cloud
Nadelen van de OpenDTU t.o.v. officiële DTU:
  • Geen mogelijkheid tot upgraden firmware
  • Geen support van Hoymiles op afstand

Wat heb ik nodig?
  • Een ESP32 naar keuze (ESP32 WROOM-32 met ingebouwde WiFi aanbevolen)
  • Een CMT2300A module 868/915Mhz versie. (E49-900MBL-01 aanbevolen)
  • Dupont female jumper kabels.
De CMT2300A is als losse module (E49-900M20S) of als prototype board (E49-900MBL-01) verkrijgbaar. Het Prototypeboard is duurder, maar sterk aanbevolen. De losse module is erg klein en vergt goede soldeer ervaring.

Het prototypeboard is de beste keuze, het is eenvoudiger en komt compleet met antenne.

Hoe sluit ik de boel aan?
Module
Soldeer draadjes aan de volgende pinnetjes:
PINCMT
08VCC
09GND
13CS
14FCS
12SDIO
11CLK

Prototype board:
Verwijder de jumper tussen Pin 1 en 2 en sluit de kabels als volgt aan:
PINCMT
01VCC
05GND
09CS
10FCS
11SDIO
12CLK

ESP32
Sluit nu de kabels als volgt aan op de ESP32, kijk hiervoor op de ESP32 module of online voor de pin-out van jouw module:
ESP32CMT
3.3vVCC
GNDGND
27CS
26FCS
14SDIO
12CLK

Installatie
Vervolgens sluit je de ESP32 aan op je computer en ga je met een Chromium gebaseerde browser zoals Edge (Windows), Brave of Safari (Mac) naar onderstaande URL, kies je voor ESP32 en klik je op de blauwe “INSTALL” knop.
https://www.opendtu.solar/firmware/webinstall/
Er komt nu een popup waarin je een seriele poort moet kiezen, kies hier je ES32.
Is deze niet zichtbaar? Wacht 5 minuten en probeer het opnieuw. Nog steeds niet? Probeer een andere usb-poort of een andere computer.

Als het goed is start nu de installatie van de firmware.

Zodra de installatie voltooit is koppel je de ESP32 los van je computer en sluit je deze aan op een USB Adapter.

De OpenDTU is nu klaar voor configuratie.

Configuratie
Zodra de OpenDTU opgestart is zal deze een WiFi signaal uitzenden met de naam “OpenDTU-*” Het standaard wachtwoord is “openDTU42” (zonder de haakjes).
Zodra je verbonden bent met je telefoon/computer ga je naar http://192.168.4.1. Je komt nu op OpenDTU webinterface.
Ga naar Settings > Network Settings en vul je WiFi gegevens in. De standaard inloggegevens zijn:
  • Username: admin
  • Password: openDTU42
Zodra je de gegevens hebt ingesteld zal de openDTU verbinding maken met je WiFi netwerk. Het accesspoint blijft nog even on-line, je kunt het nieuwe IP adres zien via info > Network. Het accesspoint gaat vanzelf na 3 minuten uit.

Om de CMT2300A werkend te krijgen on OpenDTU moet je nog het volgende doen:

Open kladblok/notepad of een andere teksteditor (geen word of vergelijkbaar) en plak deze configuratie er in:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
[
    {
        "name": "ESP32 met CMT2300A",
        "cmt": {
        "clk": 12,
        "cs": 27,
        "fcs": 26,
        "sdio": 14,
        "gpio2": -1,
        "gpio3": -1
        }
    }
]

Sla deze op als pin_mapping.json
Ga nu in de OpenDTU naar settings > config management.
Kies onder restore voor “Pin Mapping (pin_mapping.json)” en klik op Browse. Kies nu het bestand dat je zojuist aangemaakt hebt en klik op restore.
Het systeem herstart nu, na enkele seconden krijg je de web interface weer te zien en zou de CM3200A on-line moeten zijn.

Inverters toevoegen
De laatste stap is het toevoegen van je omvormer. Dit kan via settings > inverter.
Je vult hier simpelweg het serienummer van je inverter in (staat op de sticker op de omvormer zelf) en een toepasselijke naam. Door op Add te klikken is de inverter toegevoegd en start OpenDTU met zijn werk.

En nu?
Nu bouw je het geheel in een leuk doosje dat je nog hebt liggen, dat je koopt bij de bouwmarkt of via internet. Of je legt het op een plank en denkt er niet meer aan. De OpenDTU verzameld netjes gegevens, en wat je er verder mee doet, is aan jou.

En nog een extra plaatje voor de mensen die het graag visueel zien of iets bij willen houden tijdens het aansluiten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TS8lUojyLYOa2JLsrFOJTEmm6DU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ThGO96NyDuvuxHD1uSYHrdgp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
.

[ Voor 178% gewijzigd door eltweako op 01-07-2024 22:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Bedankt, ik heb hem aan de eerste post toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09 16:52

Bravo

Second Best

eltweako schreef op maandag 1 juli 2024 @ 21:31:
Nadelen van de OpenDTU t.o.v. officiële DTU:
  • Geen mogelijkheid tot upgraden firmware
Nog een nadeel: Geen support van Hoymiles op afstand :| .
Ik heb 2 maanden zonder omvormer gezeten, waarvan 2 weken is besteed door Hoymiles om erachter te komen dat mijn omvormer niet online te onderzoeken is (had ik al aangegeven, maar ze wilden het toch proberen |:( ), en dan moet de omvormer terug naar de leverancier voor onderzoek (waar er wel een DTU aanwezig is).

Verder een hele mooie guide om je data lokaal te houden!

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
space-one in "Het Hoymiles topic"

De voorlopige planning buurtaanpak Enexis +10 jaar voor onze wijk van eind 1960.
Na het splitsen van het vermogen over L2 enL3 komt nu de thuisbatterij inzicht

Voorlopige planning buurtaanpak Enexis.

[ Voor 15% gewijzigd door space-one op 02-07-2024 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Tsja, zo kun je een probleem natuurlijk ook oplossen, gewoon zo lang wachten dat de end-user het zelf maar oplost.

Jammer dat we het van december tot februari met solar niet kunnen redden, anders werd het erg interessant om off-grid te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
Weet iemand of er een script bestaat die met Opendtu en P1 Homewizard de Hoymiles kan terugregelen naar 0 watt verbruik met een batterij. In Duitsland bestaat wel zoiets maar die heeft geen Homewizard optie.
Via API of Mqtt zou ook nog een optie zijn.

Kan een Hoymiles direct aan 24/48V batterij zonder problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
space-one schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 17:28:
Weet iemand of er een script bestaat die met Opendtu en P1 Homewizard de Hoymiles kan terugregelen naar 0 watt verbruik met een batterij. In Duitsland bestaat wel zoiets maar die heeft geen Homewizard optie.
Via API of Mqtt zou ook nog een optie zijn.

Kan een Hoymiles direct aan 24/48V batterij zonder problemen?
Denk dat je daar wel een script voor zou kunnen maken, maar je zou ook homeassistant kunnen gebruiken. Die bied integratie voor zowel homewizard als de opendtu. Dan kun je eventueel met NodeRED een flow maken die het een en ander regelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
eltweako schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 18:24:
[...]

Denk dat je daar wel een script voor zou kunnen maken, maar je zou ook homeassistant kunnen gebruiken. Die bied integratie voor zowel homewizard als de opendtu. Dan kun je eventueel met NodeRED een flow maken die het een en ander regelt.
Bedankt, ik gebruik nu nog geen homeassistant.

Ik lees de Homewizard via de API nu iedere minuut uit en de store de data in een mysql database.
En dat is zeer stabiel. De frequentie zou wel omhoog moeten om goed te regelen.

Dit script heb ik al wel gevonden
https://selbstbau-pv.de/w...opendtu-python-steuerung/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
De hoymiles heeft zijn eerste week er op zitten, naar tevredenheid, heb wel nog even zitten twijfelen of mijn HMS-2000-4T wel echt 4 mmpt trackers had omdat string 1+3 en 2+4 wel erg gelijk op gingen, maar als ik de logs bekijk zie ik toch soms wel flinke verschillen tussen de strings. Ik vermoed wel dat er softwarematig iets tussen die strings aan de hand is met de aansturing, maar daarvoor zal ik wat meer data moeten hebben.

Verder gaan mijn panelen nog flink over de fabriekswaarden heen. Afgelopen week wekten de 455Wp panelen 495Wh per paneel op en kwam de HMS-2000-4T met 1980Wh in de buurt van zijn maximale vermogen.
Ben blij dat ik toch voor de HMS-2000 gegaan ben uiteindelijk, wel vind ik dat de omvormer behoorlijk warm wordt. Bij warm weer zit deze richting de 80 graden, anders rond de 62 graden.
Als hij over de 80 graden heen gaat, zal ik toch maar een ventilator plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
@eltweako en anderen die zich zorgen maken over hoge temperaturen omvormer, heb ik een idee.

Je koopt een eenvoudige 12VDC (buis) ventilator, regenbestendig, die je aansluit op een klein 12V zonnepaneeltje.

Je hebt ook kant en klare setjes. (Bijv. voor Campers).

Naarmate de zon feller schijnt, en het dus warmer wordt, zal de ventilator sneller gaan draaien.

Kijk eventueel waar je de minst warme lucht vandaan kunt zuigen en blaas die over de koelribben van je omvormer. Een handige DIY'er zou ook, als dat beter is, iets van een kanaal in elkaar kunnen flansen.
Indien mogelijk en gewenst zou je, bij een schuur of veranda, een passend gat in het dak midden onder je omvormer kunnen maken. Waardoor de relatief koelere lucht wordt aangezogen. (De opgewarmde lucht rond je omvormer stijgt omhoog, waardoor koelere lucht van beneden aangezogen wordt).

Je kunt, als je deze ter plekke van een installatieautomaat (PV verdeler) voorziet, natuurlijk ook je eigen opwek en een 230VAC ventilator gebruiken. Maar die zal dan altijd 100% draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
Je einddatum berekenen in Excel. Je moet weten wat je installatiedatum was en de opbrengst tot nu.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q2o73oaVBA1mNiK10z5SGlsc3Oo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LNkMaLRFR8L15NsQaIEuynMl.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
@PCan Bedankt voor het delen.
Heb ook al zitten rekenen, en zie dat mijn hoymiles installatie consistent dagelijks 36% opwekt van wat de panelen op het dak doen (goodwe string omvormer).
Op basis daarvan heb ik mijn installatie in 1,5 jaar terugverdient.

De hoymiles i.c.m. de openDTU werkt prima, en als het een beetje waait is de temperatuur prima te doen.
Anders ga ik voor de optie die je al schetste, en hang ik er gewoon een ventilator onder op zonneenergie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
Ik zie nu op de app dat de omvormer 86 87 graden is, en de temperatuur loopt nog op.
Ga toch maar eens snel kijken voor een koelventilator die ik onder het paneel vastmaak, denk een waterdichte noctua of iets vergelijkbaars.

[ Voor 19% gewijzigd door eltweako op 09-07-2024 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
@eltweako Ik kom niet boven de 60 graden. Je hebt de omvormer toch wel onder het paneel gemonteerd met de glimmende kant boven? Liggen ze ergens waar wel zon komt, maar geen wind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
PCan schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 15:50:
@eltweako Ik kom niet boven de 60 graden. Je hebt de omvormer toch wel onder het paneel gemonteerd met de glimmende kant boven? Liggen ze ergens waar wel zon komt, maar geen wind?
Jazeker, netjes met de koelribben naar onder en onder het paneel in de schaduw.
Probleem is denk ik dat het door de ligging van de garage vrij windstil is onder de panelen.
Dus tenzij het flink waait loopt de temperatuur flink op.

Ongeveer een meter achter de panelen is namelijk al een muur, dus de wind kan er niet vrij "onderdoor" blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

De max temps vandaag staan in de app op 42 graden hier.
HMS-1600 met 3 van de 4 poorten aangesloten.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 05-08 16:57
Goeden avond.

Ik heb 3 hoymiles hms 1800 4T met 10 Jinko 435 piekwatt. Bij 1 omvormer zijn 2 plaatsen afgedopt. Nu zie ik in de S-miles enduser app het onderstaande plaatje. Kan ik hiermee de omvormers mee in en uitschakelen, zonder nare gevolgen .?.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K2YaKKKiZS50by93TipbEm_VbDQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/chzbts3zdqrMan5KG5FS6liW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
RenePetty schreef op zondag 14 juli 2024 @ 20:47:
Goeden avond.

Ik heb 3 hoymiles hms 1800 4T met 10 Jinko 435 piekwatt. Bij 1 omvormer zijn 2 plaatsen afgedopt. Nu zie ik in de S-miles enduser app het onderstaande plaatje. Kan ik hiermee de omvormers mee in en uitschakelen, zonder nare gevolgen .?.
[Afbeelding]
Zo ver als mijn kennis van Hoymiles rijkt kun je ze wel uitschakelen, maar eenmaal uit gaan ze niet meer aan omdat de hoymiles zijn verbinding verliest.
Beter is terugschakelen naar minimale opbrengst.

Onjuist, zie reactie @Hermarcel hieronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
eltweako schreef op zondag 14 juli 2024 @ 20:53:
[...]

Zo ver als mijn kennis van Hoymiles rijkt kun je ze wel uitschakelen, maar eenmaal uit gaan ze niet meer aan omdat de hoymiles zijn verbinding verliest.
Hoe kan je terugschakelen naar minimale opbrengst ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
RenePetty schreef op zondag 14 juli 2024 @ 21:28:
[...]

Hoe kan je terugschakelen naar minimale opbrengst ???
l

Ik denk dat ik het heb gevonden, dit doe je denk ik met vermogen aanpassing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
eltweako schreef op zondag 14 juli 2024 @ 20:53:
[...]

Onjuist. Je kan ze prima uit- en weer aanschakelen. De omvormers gaan niet uit, ze stoppen met produceren. De omvormer verliest de power-off setting gedurende de nacht. 's morgens staat hij dus weer aan.

[ Voor 10% gewijzigd door Hermarcel op 14-07-2024 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltweako
Hermarcel schreef op zondag 14 juli 2024 @ 22:11:
[...]

Onjuist. Je kan ze prima uit- en weer aanschakelen. De omvormers gaan niet uit, ze stoppen met produceren. De omvormer verliest de power-off setting gedurende de nacht. 's morgens staat hij dus weer aan.
Dankje, ik had op een paar duitstalige fora gelezen dat je de hms nooit moest uitschakelen omdat hij dan ook stopte met zenden naar de DTU.
Heb het zelf niet getest.

Fijn dat je mij even corrigeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Dat zou ook kunnen kloppen, alleen je kunt hem gewoon weer aan zetten. De Hoymiles wordt gevoed met spanning van de panelen en niet met netstroom. Hij doet dus helemaal niets als het donker is, maar is aan als het licht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
peter123 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:31:
Dat zou ook kunnen kloppen, alleen je kunt hem gewoon weer aan zetten. De Hoymiles wordt gevoed met spanning van de panelen en niet met netstroom. Hij doet dus helemaal niets als het donker is, maar is aan als het licht is.
Dit wist ik nog niet. Bedankt voor de uitleg, is dus wel een doordacht systeem.
Het ligt nu 2 maanden op mijn dak , en werkt als een trein. Ik hoop alleen dat de panelen goed vast liggen. Ze zijn gemonteerd met een blubase systeem met Dakhaken om de panlat en de pan.

Groet Rene.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Dat klemmen tussen de panlat en pan heb ik ook zo mijn twijfels over. Het is vooral handig bedacht voor installateurs die snel willen. Maar goed er liggen er veel in Nederland op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
Nou vandaag was het weer raak, vanaf 14:11:02 t/m 14:30:11 is de over-temperature beveiliging ingesprongen.
De Open-DTU geeft ID 73 weer "Over-temperature load reduction (TW) function enable", de temperatuur was op dat moment 85 graden, bij 84.4 ging deze weer uit.

Heb even later met een bladblazer wat lucht onder de panelen geblazen waarna de temperatuur na een minuut al met 8 graden zakte. Lijkt me dus echt een ventilatie probleem.
Heb de ventilator al binnen en heb nog wat andere zaken in onderweg. Ik ga gewoon een IP67 fan plaatsen en die verbinden met een ESP32 zodat de fan temperatuur gestuurd wordt vanuit home assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Wel bijzonder. Kun je een foto posten? Heb je weinig ruimte tussen het dak en de omvormer en panelen?
Mijn max was 64°C vandaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltweako
@peter123 Ja natuurlijk, besef me nu pas dat ik nooit foto's gedeeld heb van de installatie.
Om te beginnen met de bevestiging, ik heb van wat aluminium profielen die ik had liggen wat bevestigingsmateriaal gemaakt voor de Hoymiles, deze paste perfect in de profielen van het paneel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SyTP76bqJtqw1hv0BCj8utkb30A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/30e5D9orxAqu5cFcNN9EEeIy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fddDDQk_puguIZ5EjWyq9NAGOmQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5llKHOropMllS7leQYlJL3Is.jpg?f=fotoalbum_tile

Hierop heb ik de Hoymiles vastgezet en de kabels aan vast gemaakt.
Zoals je ziet heb ik de hoymiles aan de buitenzijde van het profiel bevestigd, de reden daarvoor was omdat het hele profiel mij wat ongemakkelijk begon door te zakken door het gewicht van de omvormer. Aan de buitenzijde was deze sterker en de omvormer zou alsnog volledig onder het paneel zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gOgS3Cthca9za86Yoj3igmYpWuI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OYQatHppjkszRHuuahqAfbwp.jpg?f=fotoalbum_large

En hier een overzichtsfoto, helaas een slechte foto, is een crop van verderaf.
Er zit eigenlijk voldoende ruimte onder de panelen voor luchtstroom en de omvormer hangt vrij, zeker met rondingen van het golfdak er onder.

Het probleem lijkt me vooral de muur achter de panelen te zijn, tussen de panelen en de muur zit zo'n 90cm, het lijkt minder dan het is op deze foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ESv0BoW3DJ9cjQ0LFzm4x0lq6rg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sWK8W3rBHZKAHvjzGst5kROK.jpg?f=fotoalbum_large

(Het paneel rechtsonder is na deze foto nog recht gelegd en zit nu gelijk met het linker paneel)

[ Voor 4% gewijzigd door eltweako op 15-07-2024 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Genoeg ruimte zo te zien ja. Misschien dat de golfplaten ook warm worden door de zon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 15:07
Vanmiddag ga ik aan de klus, heb 2x een 405Wp op de kop getikt voor bijna niks en een HMS-800W-2T die later vandaag wordt geleverd. Ga een frame maken van rest tuinhout zodat ik deze op mijn schuurdak kan leggen. Ik heb alleen ongeveer van maart t/m november zon op mijn schuurdak en zoals nu in de zomer van 0800 tot 1500. Daarom wilde ik een zo goedkoop mogelijke (<200 euro) set maken. Zit nu op 165 euro voor alle materiaal. Misschien nog kijken naar een OpenDTU, maar voor nu zal een Home Wizzard Energy Socket dienst doen om te zien wat er wordt opgewekt.

En ja, via stopcontact. Zit op eigen groep en aardlek welke direct van schuur naar de meterkast gaat zonder aftakkingen.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grlk
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:55
@eltweako Op zich heb je met de twee rails al een soort schoorsteen waar de warme lucht doorheen zou moeten trekken.

Misschien de ruimte rechts naast de omvormer blokkeren zodat de lucht onder de omvormer langs de koelribben geforceerd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
Uberprutser schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:09:
Vanmiddag ga ik aan de klus, heb 2x een 405Wp op de kop getikt voor bijna niks en een HMS-800W-2T die later vandaag wordt geleverd. Ga een frame maken van rest tuinhout zodat ik deze op mijn schuurdak kan leggen. Ik heb alleen ongeveer van maart t/m november zon op mijn schuurdak en zoals nu in de zomer van 0800 tot 1500. Daarom wilde ik een zo goedkoop mogelijke (<200 euro) set maken. Zit nu op 165 euro voor alle materiaal. Misschien nog kijken naar een OpenDTU, maar voor nu zal een Home Wizzard Energy Socket dienst doen om te zien wat er wordt opgewekt.

En ja, via stopcontact. Zit op eigen groep en aardlek welke direct van schuur naar de meterkast gaat zonder aftakkingen.
Zou je ook nog een foto willen plaatsen van de aansluitkabels van de panelen naar de micro omvormers. Ik heb de omvormers 1800 4T bij mij hebben ze de kabels moeten verlengen van de panelen naar de omvormers, de panelen liggen bij mij naast elkaar, dus 4 op 1 lijn in landscape. Ze hebben hier solar kabels gelijkstroom kabels gebruikt. Zijn deze verleng kabels goed??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 15:07
RenePetty schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:08:
[...]

Zou je ook nog een foto willen plaatsen van de aansluitkabels van de panelen naar de micro omvormers. Ik heb de omvormers 1800 4T bij mij hebben ze de kabels moeten verlengen van de panelen naar de omvormers, de panelen liggen bij mij naast elkaar, dus 4 op 1 lijn in landscape. Ze hebben hier solar kabels gelijkstroom kabels gebruikt. Zijn deze verleng kabels goed??
Ik ga de kabels moeten verlengen vanaf de panelen omdat deze te kort gaan zijn. Sommige panelen hebben langere kabels dan anderen en met een enkele omvormer kan je ze natuurlijk in het midden onder een paneel plaatsen maar als je een inverter hebt met 2 of 4 ingangen wordt dat wat lastiger. Ik ga er vanuit dat ze 4 of 6mm2 kabels hebben gebruikt en zolang die niet meters lang zijn heb je zo goed als geen verlies.

Ik wilde sowieso de omvormer niet onder, maar naast de panelen monteren (uit de zon en meer koeling want kan vrij hangen) dus had al een aantal verlengkabels geregeld hiervoor. En nog een syteem bedacht om water vanuit de regenton over panelen te kunnen laten lopen om te koelen en daarna weer op te vangen in dezelfde ton en dan wil ik geen hete inverter eronder hebben hangen.

Overigens ben ik ook aan het kijken naar 2x de HMS-2000-4T voor op het dak met 6 of 8 (passen en meten) panelen op het zuiden. Die gaan wel via een eigen groep en netjes afgemonteerd in de meterkast ipv via Schucko en restjes geïmpregneerd tuinhout wat ik toevallig op straat heb gevonden. :P

Sidenote: Wat ik op de schuur leg doe ik voor de hobby, vind het leuk om ermee te rommelen. Ik heb een aantal jaar terug het dak verhoogd en vervangen voor geïsoleerde doorzichtige golfplaat en als de zon op de schuur staat wordt het zo 50 graden. Inmiddels wel dat de deur op een kier gaat automagisch als de temperatuur boven de 30 graden komt. De koelkast vind het ook niet zo leuk die erin staat, herstel, die is vorige week ermee gestopt omdat het 55 graden was in de schuur... En in plaats van het dak bedekken met iets anders, twee grote panelen erop voor minder instraling van de zon en dan nog eens kijken hoeveel dat scheelt.

[ Voor 20% gewijzigd door Uberprutser op 17-07-2024 08:42 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Pagina: 1 ... 25 ... 30 Laatste