Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvertSchut
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-07 18:56
Vrijhangende hms-2000 vandaag bij 29graden buitentemp Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N4RJPEDqW2J7uM3L3-fNN1B8vmc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HQLTQckwDlyLUcm0ESH1DbcK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dYRKTDIHkVLrCbHEgQpdbUIW4ig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1f02BQ2Y2UeLxL5Pbtr1PNlX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-09 09:21
Temperatuur is dik in orde, weet alleen niet hoe het met de waterdichtheid zit, Hoymiles hamert er volgens mij op dat hij horizontaal moet hangen met de zilveren kant boven.

Mijn hoymiles is vandaag tot 2 keer toe in load reduction modus gegaan vanwege oververhitting. Ga de ventilator de komende dagen plaatsen want dit loopt anders denk ik niet goed af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 05-08 16:57
Ik heb 3 hoymiles HMS 1800 4T op 2 zijn 3 panelen aangesloten en op 1 zijn 4 panelen aangesloten. Die met 4 panelen ligt op uitbouw onder een hoek van 35 graden op zuid/west de temperatuur van de omvormer is maximaal 73 graden geweest. De andere 2 liggen onder 45 graden ook op zuid/west. Deze zijn maximaal 63 en 65 graden geweest.

Kunnen jullie mij vertellen of deze temperaturen van de Hoymiles normaal zijn. En wat ze maximaal mogen hebben. Zijn nog nooit in load reduction modus geweest.

Bedankt alvast voor jullie antwoorden.

ReneAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0pHrnvEk8T3esvF4bTQIEPxk2po=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D7P2O8ZYMhoXlXly88G09Qg3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door RenePetty op 18-07-2024 18:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter123
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
eltweako schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 18:35:
Mijn hoymiles is vandaag tot 2 keer toe in load reduction modus gegaan vanwege oververhitting. Ga de ventilator de komende dagen plaatsen want dit loopt anders denk ik niet goed af.
Ik heb het vermoeden dat jou metalen dak ook niet mee helpt. Die wordt door de zon aardig warm neem ik aan? Misschien kun je de PV kabels verlengen en de omvormer op een andere plek monteren? Binnen bijvoorbeeld?

10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
RenePetty schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 18:49:
Kunnen jullie mij vertellen of deze temperaturen van de Hoymiles normaal zijn. En wat ze maximaal mogen hebben. Zijn nog nooit in load reduction modus geweest.
Dat is vrij normaal. Hier vandaag 65°C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
peter123 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 18:53:
[...]

Ik heb het vermoeden dat jou metalen dak ook niet mee helpt. Die wordt door de zon aardig warm neem ik aan? Misschien kun je de PV kabels verlengen en de omvormer op een andere plek monteren? Binnen bijvoorbeeld?
Niet echt een optie, tenzij ik er weer alles vanaf wil halen en gaten ga boren, gaat er ook niet echt mooi uitzien ben ik bang.
Overigens ben ik net het dak op geweest, omvormer is nog zo'n 68 graden op dit moment maar het dak zelf is "warm" gok, puur op gevoel, zo'n 25 graden. Denk gewoon dat het probleem is dat er geen wind onder de panelen door waait.
Ga nu eerst even aan de slag om een koelventilator te plaatsen. Wel even gemeten, onder het paneel is zo'n 10cm ruimte, te weinig voor een 120mm fan, maar daar heb ik wel een idee voor.

[ Voor 7% gewijzigd door eltweako op 18-07-2024 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:21
Hier even een grafiekje van mijn HM1500 van de afgelopen dagen. Daar hangt 2 x 250Wp onder 20 graden op ZO en 2 x 400 Wp onder 3 graden op NO liggend aan. Die hangen vrij aan de panelen steun boven een verzinkt damwand-platen dak. Steunen zijn naar het NW open, dus zeker met een westenwindje komt daar voldoende koeling onderdoor. Vermoed idd dat het te weinig luchtstroom is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eCtFZ8g619BtP8BpcVww-3v_KHM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XQ7zq9FH5EnIkETFxQlU0KVT.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door SkiFan op 18-07-2024 20:18 ]

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
@SkiFan Mooie temperaturen, daar deed ik het voor.
Plaatje van mij ziet er iets anders uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9H3JwRavFy1s2olt3iTjsyac4ts=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L7CRKjaflJ7tX8B0eegJwAhm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
Oei, dan te bedenken dat het interieur van het ding dan nog wat warmer is. Da's echt niet goed.

Hele jaar door bij mij ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5jzBEiPmIsi8edLqIKHSYFWvpQ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y6JPkXqzZvVFhVPMlMqHRI8M.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Maar, ik heb er vermoedelijk wel minder Wp aanhangen, totaal 1300 Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:01
Temperaturen van vandaag, 5xHMS-2000, 1xHM500. Alle panelen liggen vrijwel vlak, op noord, 10-30cm boven vlakke daken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/awx7_woSUGqtq5exRXWiJrNtZRE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XnoVx02XljxPuFZsXiN4jg1h.jpg?f=fotoalbum_large

(flinke fluctuatie in opbrengst ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y72pPVeR1o8GWNJA-8QMRTdEA24=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FR95RxGFKrqK2WfC7Xh8GFsh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebeng
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 20-08 13:50
Hallo allemaal, voordat ik helemaal ga induiken in de OpenDTU verhaal etc...

Is het mogelijk om de dongle van Hoymiles te gebruiken naast die OpenDTU?

Wat ik zou willen is, om naast alle info van de Hoymiles Micro-omvormers in HomeAssistant te krijgen, ook nog de mogelijkheid te behouden met de Hoymiles app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Dat eerste kan naar mijn weten niet. En 2 dat kan wel:
+ De Hoymiles omvormer verstuurt de data draadloos naar een DTU die de data vervolgens naar de cloud verstuurt. De clouddata kan worden geïntegreerd in Home Assistant via een MQTT broker. Nadeel is dat om de 15 minuten data wordt verkregen en (daardoor?) niet helemaal klopt met wat de energiemeter meet. https://github.com/dmslabsbr/hoymiles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltweako
Je kunt geen 2 dtu's gelijktijdig gebruiken.
Wat @peter123 beschrijft is een prima oplossing.

Mocht je de Hoymiles app behouden om de omvormer te configureren maar toch de openDTU willen gebruiken, dan kun je altijd van de openDTU naar de officiële DTU gaan.

De dtu's storen op elkaar, maar je kunt altijd de openDTU uitzetten en de officiële DTU aanzetten als je instellingen wilt wijzigen.

[ Voor 5% gewijzigd door eltweako op 20-07-2024 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schjjaap
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:15
Ik was ook wel benieuwd hoe warm mijn hoymiles (2000-4T en 1000-2T) zouden worden. Viel me echt mee op de erg warme dag gisteren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qhBOxDVmUV76vZPLxG_Ai_tp0PE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wgLBV0T2cwAVPCx1AHstoTbf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
schjjaap schreef op zondag 21 juli 2024 @ 17:29:
Ik was ook wel benieuwd hoe warm mijn hoymiles (2000-4T en 1000-2T) zouden worden. Viel me echt mee op de erg warme dag gisteren:

[Afbeelding]
Ik heb een vraag hoe komen jullie aan die mooie grafieken. Via wat voor een programma is dit. ???

Groet Rene

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
schjjaap schreef op zondag 21 juli 2024 @ 17:29:

[Afbeelding]
Hoeveel wat leverde de 2000 4T en de 1000 2T bij die maximale temperatuur in de grafiek.

Groet Rene

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltweako
RenePetty schreef op zondag 21 juli 2024 @ 18:11:
[...]

Ik heb een vraag hoe komen jullie aan die mooie grafieken. Via wat voor een programma is dit. ???

Groet Rene
Dat zijn grafieken uit Home Assistant, in mijn geval haal ik de gegevens op met de OpenDTU.
Heb inmiddels mijn ventilator bijna af, als het weer binnenkort bij zit klim ik het dak op en plaats ik deze.
Ik kies er in eerste instantie voor om de ventilator niet op de hoymiles zelf te plaatsen, omdat ik vermoed dat de temperatuur onder de panelen te hoog wordt.
Daarom heb ik meer een windtunnel gebouwd die buitenlucht onder de panelen blaast.

Zal wel foto's plaatsen zodra ik alles geplaats heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
@RenePetty Hier ook HomeAssistant icm AhoyDTU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schjjaap
RenePetty schreef op zondag 21 juli 2024 @ 18:16:
[...]

Hoeveel wat leverde de 2000 4T en de 1000 2T bij die maximale temperatuur in de grafiek.

Groet Rene
800 en 1650 respectievelijk. Veel minder dan de pieken die je ziet op koudere dage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
SkiFan schreef op zondag 21 juli 2024 @ 18:57:
@RenePetty Hier ook HomeAssistant icm AhoyDTU.
Ik zal me daar in gaan verdiepen, heb je daar nog hardware voor nodig via OpenDtu. Staat dat ergens beschreven hoe je die OpenDtu moe installeren !!

Bedankt alvast ,

Rene

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
schjjaap schreef op zondag 21 juli 2024 @ 18:58:
[...]

800 en 1650 respectievelijk. Veel minder dan de pieken die je ziet op koudere dage.
Dus als ik het goed begrijp wordt jouw opbrengst bij veel zon afgevlakt. ??

Rene

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schjjaap
RenePetty schreef op zondag 21 juli 2024 @ 19:26:
[...]

Dus als ik het goed begrijp wordt jouw opbrengst bij veel zon afgevlakt. ??

Rene
Nee, bij hoge temperatuur. Alle zonnepanelen presteren minder bij hogere temperaturen. Die van mij dus ook.

Voorjaar met veel zon en relatief lagere temperatuur (veel wind helpt ook). zorgt voor de hoogste wattages

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
RenePetty schreef op zondag 21 juli 2024 @ 19:24:
[...]

Ik zal me daar in gaan verdiepen, heb je daar nog hardware voor nodig via OpenDtu. Staat dat ergens beschreven hoe je die OpenDtu moe installeren !!

Bedankt alvast ,

Rene
Ja, die kun je hier vinden: eltweako in "Het Hoymiles topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Ik draai AhoyDTU, handleiding daarvan vind je op pagina 1, 2e post van dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
SkiFan schreef op zondag 21 juli 2024 @ 20:33:
Ik draai AhoyDTU, handleiding daarvan vind je op pagina 1, 2e post van dit topic.
Oke bedankt gevonden. Ik lees het nu af met een P1 kabel via een raspberry 4 in Domotics. Ook krijg ik de gegevens via een DU Pro s, vai de app S miles enuser, maar deze gegevens zijn niet zo uitgebreid.

Rene

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
SkiFan schreef op zondag 21 juli 2024 @ 20:33:
Oke gevonden, dat gaat mij nog even boven mijn pet. Ik ga mijn daar in verdiepen

Rene

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
RenePetty schreef op zondag 21 juli 2024 @ 21:24:
[...]

Oke gevonden, dat gaat mij nog even boven mijn pet. Ik ga mijn daar in verdiepen

Rene
Succes ermee. Het is eigenlijk learning by doing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:45
iemand ervaring of advies met de JA Solar 580Wp Glas JAM66D42-580-MB panelen
ze zijn net een haar boven 14 amp maar als ik kijk naar de gain in bifacials zie ik in de grafic 15,5amps
dat is 1,5 meer dan de max van de hms 2000 4t.
zou dat een probleem op leveren? de max kortsluiting is 20 bij de omvormer en het paneel zou 16.4 doen.
bij te veelk schakeld de omvormer dan gewoon uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
eltweako schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 18:35:
Temperatuur is dik in orde, weet alleen niet hoe het met de waterdichtheid zit, Hoymiles hamert er volgens mij op dat hij horizontaal moet hangen met de zilveren kant boven.

waar heb je die dan hangen? bij moi nog niet eerder gezien
ze liggen op plat dak onder de panelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Bij kou en plotselinge piekmomenten kunnen de panelen zelfs boven hun spec's uitkomen. Mijn 445W panelen doen dan 470W. Je zou er een DC zekering tussen kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
Mijn HMS-2000 hangt onder de panelen op een schuin dak, maar waarschijnlijk is er te weinig luchtstroom om te koelen.
Daarnaast zit mijn HMS-2000 ook aan z'n max.

Ik heb er 4x 455Wp panelen op zitten maar die gaan de meeste dagen naar zo'n 503Wp per stuk.
De omvormer zelf levert dan zo'n 1920Wh en wordt dan flink heet.

Ik denk dus dat het een combinatie is van zowel zware belasting als te weinig airflow, de ventilator is klaar en ga deze binnenkort plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
eltweako schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:20:
Mijn HMS-2000 hangt onder de panelen op een schuin dak, maar waarschijnlijk is er te weinig luchtstroom om te koelen.
Daarnaast zit mijn HMS-2000 ook aan z'n max.

Ik heb er 4x 455Wp panelen op zitten maar die gaan de meeste dagen naar zo'n 503Wp per stuk.
De omvormer zelf levert dan zo'n 1920Wh en wordt dan flink heet.

Ik denk dus dat het een combinatie is van zowel zware belasting als te weinig airflow, de ventilator is klaar en ga deze binnenkort plaatsen.
denk dat het vooral ook die airflow is ik heb er al 2 jaar 4x500wp aan hangen zonder problemen nog.
ik kijk ook wel naar de spanningen een hogere spannig is lagere amps en volgens mij word hij dan ook net wat minder war
144cells panelen hebben ruim 10 volt meer of zo per paneel.

ben alleen nu aan het twijfelen of 580 net wat te veel is
zeker om dat de 144 niet leverbaar is en ik naar 132 cells moet gaan

[ Voor 7% gewijzigd door Maxwp op 23-07-2024 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
peter123 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:06:
Bij kou en plotselinge piekmomenten kunnen de panelen zelfs boven hun spec's uitkomen. Mijn 445W panelen doen dan 470W. Je zou er een DC zekering tussen kunnen zetten.
een auto zekering van 15amps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Ja bijvoorbeeld.
Had dit gevonden:
https://nl.aliexpress.com...%3Asearch%7Cquery_from%3A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltweako
Koop dan wel een setje fatsoenlijke zekeringen van een betrouwbaar merk.
De zekeringen uit China (o.a. Aliexpress) zijn niet betrouwbaar, zie ook:
YouTube: Bad Fuses
YouTube: The Downfall of Amazon, pt.2: Top Ranking Electrical Fuses Show Dang...
Maxwp schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:34:
[...]

denk dat het vooral ook die airflow is ik heb er al 2 jaar 4x500wp aan hangen zonder problemen nog.
ik kijk ook wel naar de spanningen een hogere spannig is lagere amps en volgens mij word hij dan ook net wat minder war

Is wel bijna zeker airflow, vandaag ook weer volle bak opbrengst á 1900Wh en de temperatuur komt niet boven de 59 graden.

[ Voor 41% gewijzigd door eltweako op 23-07-2024 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Is er iemand die het uitschakelen van de omvormers geautomatiseerd heeft in Home Assistant?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ikke26
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:44
Maxwp schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:34:
[...]

Hoymiles zelf heeft de HMS-2000-4T gecertificeerd tot 670Wp, dus dat zou gwn moeten kunnen. Kwestie van datasheets van panelen en omvormer naast elkaar leggen. In principe zijn de omvormers er voor gemaakt en komen ze standaard met 12 jaar en optioneel zelfs 25 jaar garantie. Dan heeft de fabrikant, zelfs met de temperaturen die de omvormers halen, kennelijk voldoende vertrouwen erin dat de boel gewoon blijft werken. In bijvoorbeeld auto's en industriële installaties zitten ook veel elektronicacomponenten die dergelijke temperaturen moeten kunnen doorstaan. Uit het oogpunt van thermal throttling voorkomen / opbrengst tunen snap ik het wel, maar dat is een ander verhaal.
Met de mogelijk aankomende nieuwe vastrecht regels / terugleverkosten / etc., is het best verdedigbaar om te kiezen voor een laag omvormer vermogen t.o.v. panelen met een grote maximum opbrengst. Dan heb je inherent aan de installatie een beetje peak shaving, maar behoud je bij bewolking wel een groter deel van wat de omvormers maximaal kunnen leveren.

[ Voor 18% gewijzigd door ikke26 op 24-07-2024 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
ikke26 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 11:14:
[...]

Hoymiles zelf heeft de HMS-2000-4T gecertificeerd tot 670Wp, dus dat zou gwn moeten kunnen. Kwestie van datasheets van panelen en omvormer naast elkaar leggen. In principe zijn de omvormers er voor gemaakt en komen ze standaard 12 jaar en optioneel zelfs 25 jaar garantie. Dan heeft de fabrikant, zelfs met de temperaturen die de omvormers halen, kennelijk voldoende vertrouwen erin dat de boel gewoon blijft werken. In bijvoorbeeld auto's en industriële installaties zitten ook veel elektronicacomponenten die dergelijke temperaturen moeten kunnen doorstaan. Uit het oogpunt van thermal throttling voorkomen / opbrengst tunen snap ik het wel, maar dat is een ander verhaal.
Met de mogelijk aankomende nieuwe vastrecht regels / terugleverkosten / etc.,optionee is het best verdedigbaar om te kiezen voor een laag omvormer vermogen t.o.v. panelen met een grote maximum opbrengst. Dan heb je inherent aan de installatie een beetje peak shaving, maar behoud je bij bewolking wel een groter deel van wat de omvormers maximaal kunnen leveren.
optioneel maar hoe? bij hoymiles zelf afsliuten die 25 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
ikke26 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 11:14:
[...]

Hoymiles zelf heeft de HMS-2000-4T gecertificeerd tot 670Wp, dus dat zou gwn moeten kunnen. Kwestie van datasheets van panelen en omvormer naast elkaar leggen. In principe zijn de omvormers er voor gemaakt en komen ze standaard 12 jaar en optioneel zelfs 25 jaar garantie. Dan heeft de fabrikant, zelfs met de temperaturen die de omvormers halen, kennelijk voldoende vertrouwen erin dat de boel gewoon blijft werken. In bijvoorbeeld auto's en industriële installaties zitten ook veel elektronicacomponenten die dergelijke temperaturen moeten kunnen doorstaan. Uit het oogpunt van thermal throttling voorkomen / opbrengst tunen snap ik het wel, maar dat is een ander verhaal.
Met de mogelijk aankomende nieuwe vastrecht regels / terugleverkosten / etc., is het best verdedigbaar om te kiezen voor een laag omvormer vermogen t.o.v. panelen met een grote maximum opbrengst. Dan heb je inherent aan de installatie een beetje peak shaving, maar behoud je bij bewolking wel een groter deel van wat de omvormers maximaal kunnen leveren.
dit zxijn bifavcial dus kunnen op momenten x% meer doen maar neem aan dat dit meer verdeeld is over de dag omdat van achteren op andere momenten max is lijtk me

de hms 2000 kan max 14 amps aan dit paneel met bifacial kan tot 15 gaan.

is 132 cellen maar een ander paneel met 144 cellen ook 580 heeft een net wat hogere spanning en dus lagere amps
dus het wp van het paneel zegt niet altijd alle stoch?

[ Voor 8% gewijzigd door Maxwp op 24-07-2024 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikke26
Maxwp schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:27:
[...]

optioneel maar hoe? bij hoymiles zelf afsliuten die 25 jaar?
Ik zie dat de meeste wederverkopers het niet aanbieden, maar Shinetech biedt het bijvoorbeeld wel aan, zowel voor consumenten als via hun groothandel. Ik neem aan dat je via NLse wederverkopers ook via het contactformulier een eind zult komen. Zelf heb ik gekozen het er zonder te doen.

Op de Hoymiles website zie ik ook voorbijkomen dat je de garantie bij verkoop van je huis kunt overdragen via hun contactformulier, maar daar heb ik persoonlijk nog geen ervaring mee.

[ Voor 14% gewijzigd door ikke26 op 24-07-2024 17:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikke26
Maxwp schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:28:
[...]

dit zxijn bifavcial dus kunnen op momenten x% meer doen maar neem aan dat dit meer verdeeld is over de dag omdat van achteren op andere momenten max is lijtk me

is 132 cellen maar een ander paneel met 144 cellen ook 580 heeft een net wat hogere spanning en dus lagere amps
dus het wp van het paneel zegt niet altijd alle stoch?
Nee, zoals ik zeg, idealiter leg je de datasheets van paneel en omvormer naast elkaar en vergelijk je of ze panelen binnen de marge van Hoymiles passen. Bij twijfel of randgevallen kun je altijd Hoymiles even een mailtje sturen via hun contactformulier. Mijn ervaring is dat ze bijzonder responsief zijn. Houdt er wel rekening mee dat er vaak een nacht overheen gaat vanwege het tijdsverschil. De laatste keer dat ik ze gecontacteerd hebben, antwoordden ze direct uit China.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:01

Bravo

Second Best

peter123 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 07:37:
Is er iemand die het uitschakelen van de omvormers geautomatiseerd heeft in Home Assistant?
Mij is het gelukt om het max vermogen van de omvormer aan te passen vanuit Home Assistant via mqtt naar AhoyDTU. Uitschakelen zal vast ook lukken, maar ik lees verhalen dat de omvormer dan pas de volgende ochtend weer wakker wil worden, dus ik werk met een minimumvermogen om dat te voorkomen.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

Ik heb 2 420wp das bifacials parallel op 1 ingang. Je ziet m dan iid tot 14A gaan.
Staan vertikaal dus ben wat minder bang voor pieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Bravo schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 19:02:
[...]

Mij is het gelukt om het max vermogen van de omvormer aan te passen vanuit Home Assistant via mqtt naar AhoyDTU. Uitschakelen zal vast ook lukken, maar ik lees verhalen dat de omvormer dan pas de volgende ochtend weer wakker wil worden, dus ik werk met een minimumvermogen om dat te voorkomen.
O dat is super. Heb je hem ook gekoppeld aan de prijs? Ik heb de spullen al wel voor de Ahoy DTU, maar nog niet aan toe gekomen. De MQTT heb ik ook geïnstalleerd, maar ik zal een kijken.
Het zou trouwens wel super zijn als je de panelen dynamisch stroom zou kunnen laten leveren. Dus koppelen aan de P1 meter en die op 0 houden.
Ik zie nu dat iemand dit al voor elkaar heeft, maar dan met een gewone omvormer.
Gameboy in "Voorkomen dat zonnepanelen terugleveren"

[ Voor 19% gewijzigd door peter123 op 25-07-2024 09:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ikke26
@peter123 Er bestaan voor Hoymiles al meerdere projecten om dat te doen. Kant-en-klaar of zelfbouw. Met het OpenDTU-OnBattery project, kan dat alles zelfs geïntegreerd met thuisbatterijen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:01

Bravo

Second Best

peter123 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 09:17:
[...]

O dat is super. Heb je hem ook gekoppeld aan de prijs? Ik heb de spullen al wel voor de Ahoy DTU, maar nog niet aan toe gekomen. De MQTT heb ik ook geïnstalleerd, maar ik zal een kijken.
Het zou trouwens wel super zijn als je de panelen dynamisch stroom zou kunnen laten leveren. Dus koppelen aan de P1 meter en die op 0 houden.
Dat is exact wat ik doe met mijn twee installaties. De Hoymiles levert een continu gereduceerd vermogen, de Solaredge mag richting de 0 regelen.
Ik regel niet met de Hoymiles naar de nul, omdat ik nog een ESP8266 bordje heb. Die gaat over z'n nek met regelmatige bijsturingen, limiet staat nu op 5 minuten. ESP32 schijnt wel goed te gaan met sturingen elke 30 seconden (zie ahoydtu github en discord).

Wat heb je nodig in HA?
- vermogen over de P1 meter (bij mij sensor.p1_meter_active_power)
- waarde van dynamische prijzen (sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_250_0)
- MQTT topic van de omvormer(s) (HM-1500/ctrl/limit/1) [let op: de eerst geconfigureerde omvormer heeft id 0]
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
alias: Limit HM-1500
description: |-
  100 W for HM-1500
  at price < 2 ct/kWh
mode: single
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.p1_meter_active_power
    from: null
condition: []
action:
  - if:
      - condition: and
        conditions:
          - condition: numeric_state
            entity_id: sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_250_0
            attribute: current_price
            below: 2
    then:
      - service: mqtt.publish
        data:
          qos: "0"
          retain: false
          topic: HM-1500/ctrl/limit/1
          payload: 100 W
    else:
      - service: mqtt.publish
        data:
          qos: "0"
          retain: false
          topic: HM-1500/ctrl/limit/1
          payload: "99"
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 5
      seconds: 0
      milliseconds: 0
max_exceeded: silent

om dynamisch naar 0 te regelen zou je het volgende als payload kunnen definieren, waarbij:
- p_max is maximaal PV vermogen
- sensor.schuur_p_ac is huidig PV vermogen
- input_number.xom een los gedefinieerde helper is om het gewenste regelpunt te definieren [regelen op 0 levert veel kruimelgebruik van het net op, ik regel vaak op 100 W export]
- ik een minimum van 4% vermogen aanhoud voor de sturing
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
value: >-
{% set p_max = 1.500 -%}   
{% set p_meter = states('sensor.p1_meter_active_power')|float(default=p_max * 1000) / 1000 -%}  
{% set hm = states('sensor.schuur_p_ac')|float(default=1500) / 1000 -%}  
{% set xom = states('input_number.xom')|float(default=p_max * 1000) / 1000-%} 
{% set s = (p_max) / 100 -%} 
{% set n = (hm + p_meter + xom) / (s) -%} 
{{max( min(n, 100), 4)|round(0,'ceil') }}

Zaken die niet worden geregeld: zonnepanelen in meerdere richtingen. Je stuurt een max vermogen naar de omvormer(s) als plafond, die regelen hier naartoe. Als er onvoldoende zon in een richting beschikbaar is, zal het beoogde vermogen niet gehaald worden.

Resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Og0BX7GV8YhjWEPROhsaLozSbR4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sew35Z6LaLOdrBoRkt95VcTs.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Bravo op 25-07-2024 10:03 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Top! Ik heb een 3 jaar contract die afloopt per 1-8-24 en krijg nu een dynamisch contract, dus ben mij aan het inlezen. De spullen voor de open DTU heb ik al, maar er was nog geen noodzaak om deze te installeren. Nu wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maxwp schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:28:
[...]

Volgens mijn datasheet kan de HMS-2000-4T viermaal 16 Ampère aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
@Hermarcel Ook volgens mijn datasheet, @Maxwp heb je toevallig bij de HMS-1800-4T gekeken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PMIOtbTl1jG0GRCF50Dy8jFaLYA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7WFm2CcbkR32QUzvWe8AUW7i.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Hermarcel schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:41:
[...]

Volgens mijn datasheet kan de HMS-2000-4T viermaal 16 Ampère aan.
nope
blijjkbaar gaan er varianten van de pdf rond?

of lees ik wat verkeerd,

pdf heet : Datasheet_HMS-160018002000-4T_EU_EN_V202402-1.pdf ( 2024 versie ? )

edit
op de site staat het ook ( 14 )
https://www.hoymiles.com/...er/hms-1600-1800-2000-eu/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M1CCMbhLacb8jVzKLgcVGzMExpE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RDrWX3hllHziifVLxUmXZLY5.png?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door Maxwp op 25-07-2024 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
eltweako schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 17:00:
@Hermarcel Ook volgens mijn datasheet, @Maxwp heb je toevallig bij de HMS-1800-4T gekeken?
[Afbeelding]
zie bovenstaande

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rupie99
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22:50
@Maxwp je hebt gelijk. De 2024 datasheet geeft lagere waardes dan 2023 en eerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
rupie99 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 19:18:
@Maxwp je hebt gelijk. De 2024 datasheet geeft lagere waardes dan 2023 en eerder.
vreemd
mogelijk problemen gehad en hebben ze de waardes verlaagd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltweako
Dat is wel bijzonder, maar mogelijk zijn ze wat te optimistisch geweest en hebben ze dat nu aangepast.
In dat geval zou ik me netjes aan de datasheet houden en er niet overheen gaan, want blijkbaar vond Hoymiles het nodig om lagere waardes op de datasheet te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Maxwp Ik zie het. Ook de short circuit current is blijkbaar verlaagd van 25A naar 22A. Lekker dan...
De panelen die ik eraan heb hangen zijn een mix van 485Wp en 575Wp. Beiden met een short circuit current net onder de 14A. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:38
Wij hebben sinds gisteren een installatie met Hoymiles omvormers.
Maar nu merk ik dat 1 omvormer er af en toe mee lijkt te stoppen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B0lt8bQ93Ifq2IeR6obms4h-Y4k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8mEHKycLhLhvROxND7gJGiwk.png?f=fotoalbum_large

Als ik het goed heb, gaat het om de 6 panelen boven het dakraam en dan aan de rechterkant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nE-argiCmeJQOB39KlbqBn9DA38=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6DNxeqqs4J7tQEZAMTQ3JU52.jpg?f=fotoalbum_large

Geen schaduw...

De desbetreffende micro geeft ook gewoon:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JNbCs36MdlfyhU6swdqTuX4nZqI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cFIU43VPmnab0iZZAbKFW5lc.png?f=user_large

Hier zien we het in een andere view:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IRi5UbW5dOWHHZ3SzTwXGynsNPs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/susUHlHda6JZvaDiAlt0LAGs.png?f=fotoalbum_large

Edit:
En nu stoppen ze er alle 6 mee :|

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2PZvxABlS6SHKAl_uwfG0NgSGd0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GbPyYaNLr7cB7K7ZxIsL8aqf.png?f=fotoalbum_large

Dit schiet niet echt op...
Ik ga SolarNRG maar eens bellen.

We zijn gisteren tijdens installatie van GroWatt centrale omvormer naar Micros van Hoymiles overgestapt, omdat de monteurs te veel schaduw zagen, maar hier word ik niet heel vrolijk van tot nu toe :'(

[ Voor 40% gewijzigd door Tweak_ers op 08-08-2024 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Schakelen ze zich 1 voor 1 uit omdat de netspanning te hoog wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoeske
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-07 08:00
Ik volg dit met veel interesse. Net een aanbod van SolarNRG gehad voor een systeem met Hoymiles omvormers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
Ik heb me goed ingelezen van te voren en ben dit nog nooit tegen gekomen. Een te hoge netspanning lijkt me een mogelijk oorzaak.
@Tweak_ers Enig idee welk type Hoymiles omvormer je hebt liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
eltweako schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 14:29:
Ik heb me goed ingelezen van te voren en ben dit nog nooit tegen gekomen. Een te hoge netspanning lijkt me een mogelijk oorzaak.
@Tweak_ers Enig idee welk type Hoymiles omvormer je hebt liggen?
HMS-1600-4T
HMS-800-2T

Ze doen nu allemaal weer mee overigens :?

Als ik netspanning op de slimme meter uitlees:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OjGo3WbhhgbkE6Fil_gdUkNlHMI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RjoMtlhheLAaNINyE9hOXYuN.png?f=fotoalbum_large

Wel vreemd dat dan maar 2 omvormers uitvallen toch? Ze gaan per kant (voorkant/achterkant) met een aparte 4m2 kabel naar de meterkast.

Maakt daarbij 4m2 of 6m2 abel nog uit?
Ik weet dat ik ooit ergens iets gelezen had daarover en ik specifiek om 6m2 kabels heb gevraagd. Deze hadden ze echter niet bij zich en ze verzekerden mij dat dit echt overkill was in onze situatie. Van dak naar beneden en meter of 12 naar de groep in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Mijn oost-west setup vertoont aardig wat pieken en dalen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bkMrwR0hSWWHV8r1E4Tp9aoX1JU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RdT9ZlrWXMp71Fyyn3YuCi9z.jpg?f=fotoalbum_large

Is dat een temperatuur ding?

Gisteren (waarvan de grafiek van boven is) was deze max 54 graden..

Of is dit gewoon bewolking? :)

Oh wacht, mijn set op het dak doet hetzelfde qua pieken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QNnbAGHNHd1GCjiqlhRC5An-huE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fkOAotQ5RdGQDEi9kHfU7u3O.jpg?f=fotoalbum_large

Dus zal bewolking zijn..

[ Voor 33% gewijzigd door FreakNL op 08-08-2024 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-09 12:19
Tweak_ers schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 14:39:
[...]

HMS-1600-4T
HMS-800-2T

Wel vreemd dat dan maar 2 omvormers uitvallen toch? Ze gaan per kant (voorkant/achterkant) met een aparte 4m2 kabel naar de meterkast.

Maakt daarbij 4m2 of 6m2 abel nog uit?
Ik weet dat ik ooit ergens iets gelezen had daarover en ik specifiek om 6m2 kabels heb gevraagd. Deze hadden ze echter niet bij zich en ze verzekerden mij dat dit echt overkill was in onze situatie. Van dak naar beneden en meter of 12 naar de groep in de meterkast.
De spanning op de slimme meter is hier bij mij ca 6 volt lager dan de Hoymile omvormer. Dit komt zeker door de lengte en dikte aansluit kabel. Spanning verlies is IxR dikkere kabel R is lager.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7i-9VMrMrrwI0HqY50XFiVOj3Eg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/umLrepC1bzb8nuHhFwSCV7DQ.png?f=user_large

Je ziet in het overzicht dat de spanning van de omvormer soms erg dicht tegen de 253 aan komt, de P1 spanning komt niet hoger dan 247V
Omvormers zijn niet gelijk afgesteld, is mij gebleken, en de tolerantie zorgt er voor dat de laagste eers gaat.

Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ross11
FreakNL schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 15:19:
Mijn oost-west setup vertoont aardig wat pieken en dalen..

[
Of is dit gewoon bewolking? :)

Oh wacht, mijn set op het dak doet hetzelfde qua pieken:
[Afbeelding]

Dus zal bewolking zijn..
Gewoon wolken, hier een vergelijkbaar tabel.
Zo te zien heb je wel wat last van uitschakelende omvormer. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b0rN4LN6542GmuSrbT-CGG6-njk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OiANosU2mPzvOMEih7nbbHgp.png?f=fotoalbum_large

Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Ross11 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 15:23:
[...]

De spanning op de slimme meter is hier bij mij ca 6 volt lager dan de Hoymile omvormer. Dit komt zeker door de lengte en dikte aansluit kabel. Spanning verlies is IxR dikkere kabel R is lager.

[Afbeelding]

Je ziet in het overzicht dat de spanning van de omvormer soms erg dicht tegen de 253 aan komt, de P1 spanning komt niet hoger dan 247V
Omvormers zijn niet gelijk afgesteld, is mij gebleken, en de tolerantie zorgt er voor dat de laagste eers gaat.
Dus met 6 kwadraat kabel had dit niet gespeeld?
Pffff, irritant zeg, ik vroeg het nog in de offerte :( :( :(

En nu?
Enige wat mogelijk is, is een andere kabel (laten) trekken?

Ik heb de factuur nog niet betaald, maar kan ik hier iets mee?

[ Voor 7% gewijzigd door Tweak_ers op 08-08-2024 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Ross11 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 15:33:
[...]

Gewoon wolken, hier een vergelijkbaar tabel.
Zo te zien heb je wel wat last van uitschakelende omvormer. ;)

[Afbeelding]
Je bedoelt die 0 metingen op de grotere installatie? Dat is een “fout” in mijn Domoticz script, de growatt reageert dan foutief op een call. Stom ding, de Hoymiles is stabieler. De Sems portal van de Growatt laat die 0 metingen niet zien en op het display staat op het moment van 0 in Domoticz ook gewoon opwek. Moet dat nog eens fixen… Maar lage prio ;)

[ Voor 12% gewijzigd door FreakNL op 08-08-2024 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ross11
Dus met 6 kwadraat kabel had dit niet gespeeld?
Pffff, irritant zeg, ik vroeg het nog in de offerte :( :( :(

En nu?
Enige wat mogelijk is, is een andere kabel (laten) trekken?

Ik heb de factuur nog niet betaald, maar kan ik hier iets mee?
[/quote]

Dat weet ik niet er zijn zeker meer factoren die van belang zijn.
Mogelijk is de spanning aan de slimme meter aan de hoge kant zeker als er veel wordt opgewekt in de buurt.
Dan helpt een dikkere kabel iets maar dit gaat het probleem niet verhelpen..
Denk zelf dat het dikte verschil te gering is om direct van invloed te zijn (ca 1 volt) maar dit kan net het verschil zijn tussen ja en nee.

Kan ook gewoon een slecht afgestelde omvormer zijn, dus om de schuld op de kabeldikte te zetten is wat voorbarig.

Meten is weten zegt men wel eens, en denk dat eerst van belang is om de spanning in de omvormer te monitoren in relatie tot de netspanning.
Leg het probleem voor aan de installateur, mogelijk kan hij zien waarom deze afschakelt.

Tenslotte moet hij een correct werkende installatie afleveren, maar er kunnen van buitenuit invloeden aanwezig zijn waar ook hij niks aan kan doen.
De hoge netspanning in een wijk is zoiets waar meer aansluitingen last van hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door Ross11 op 08-08-2024 17:18 ]

Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
Tweak_ers schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 14:39:
[...]

HMS-1600-4T
HMS-800-2T

[Afbeelding]
Ik zie dat twee fasen beduidend hoger liggen dan de derde. Het lijkt dat de eerste twee fasen door veel buren gebruikt worden. De meest kritische omvormer op de 3e fase aansluiten is de snelste oplossing en brengst meer dan 4 vs. 6mm2 kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
tonwes99 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 19:41:
[...]

Ik zie dat twee fasen beduidend hoger liggen dan de derde. Het lijkt dat de eerste twee fasen door veel buren gebruikt worden. De meest kritische omvormer op de 3e fase aansluiten is de snelste oplossing en brengst meer dan 4 vs. 6mm2 kabel.
Is het bij Hoymiles wel gebruikelijk dat je systemen niet doorlust, maar de voorkant met een aparte kabel naar beneden laat komen en de achterkant apart?

Nu zitten we dus met 2 groepen die op een fase worden gestopt.

Hadden we dit probleem met een 3 faseverdeler niet gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Hier alles gewoon doorgelust (3x Enecsys, 1x Hoymiles). Een 3-fase inverter gaat helemaal offline zodra er 1 fase boven de 253 komt. Deze oplossing die je hebt is dus eigenlijk best handig, je kunt nu nog afwisselen qua fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
SkiFan schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:21:
Hier alles gewoon doorgelust (3x Enecsys, 1x Hoymiles). Een 3-fase inverter gaat helemaal offline zodra er 1 fase boven de 253 komt. Deze oplossing die je hebt is dus eigenlijk best handig, je kunt nu nog afwisselen qua fase.
Ja, normaal gesproken wel.
Maar alle andere aardlekschakelaars zitten al mooi verdeeld en ik zie geen (eenvoudige) manier om tussen fasen te switchen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6aN536Y6hTaC5CGQhCmnp1g0sWo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k2ZqGRqa7YpLv48fHxExi4VR.png?f=fotoalbum_large

Bestaan er grotere inzet modules, waar je meer dan twee kabels aan de bovenkant kwijt kan? Neem aan dat het niet de bedoeling is om daar meerdere kabels in te proppen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
Je hebt speciale hulsjes waar je boven 2 kabels in kunt klemmen met onder 1 pin. Die heb ik hier ook gebruikt.

Het makkelijkste is als je dan eerst de kabel met een hulsje afwerkt en dat hulsje dan weer in die 2 naar 1 klemt.

Zoiets: https://www.amazon.nl/-/e...+2+to+1%2Caps%2C79&sr=8-6

[ Voor 80% gewijzigd door SkiFan op 09-08-2024 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
SkiFan schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:41:
Je hebt speciale hulsjes waar je boven 2 kabels in kunt klemmen met onder 1 pin. Die heb ik hier ook gebruikt.

Het makkelijkste is als je dan eerst de kabel met een hulsje afwerkt en dat hulsje dan weer in die 2 naar 1 klemt.

Zoiets: https://www.amazon.nl/-/e...+2+to+1%2Caps%2C79&sr=8-6
@Tweak_ers
Als je geen zin hebt om zelf kabelhulzen te zetten, dan is zo'n kabel die @SkiFan noemt ook kant en klaar te koop. Per stuk met diverse lengtes/diktes/kleuren bij bv. Elektramat, of voor eur10 als setje hier: https://www.sandervunderi...sbeveiliging-4-polig.html
Of een meer houtje-touwtje, maar wel een officieel toegestane oplossing met deze dingen: https://www.elektramat.nl...6fkYkcdU0SZhoCXA8QAvD_BwE

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NF3iE5Vmh6U_LTY7aNPBkA-9Zb0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UnacdNGM9KuvmxzFVlFvJEyI.jpg?f=user_large

En... zoals @skifan meldt, die driefase-dingen zijn waardeloos, de hele omvormer vliegt eruit als één fase boven de 253V komt. Voor string omvormers is 3-fasen soms niet te vermijden, maar juist bij de Hoymiles voegen ze niets toe. Simpele 1-fase kabel op het dak, en in de meterkast besluiten wat je waaraan verbindt.

[ Voor 16% gewijzigd door tonwes99 op 09-08-2024 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
tonwes99 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 12:36:
[...]

@Tweak_ers
Als je geen zin hebt om zelf kabelhulzen te zetten, dan is zo'n kabel die @SkiFan noemt ook kant en klaar te koop. Per stuk met diverse lengtes/diktes/kleuren bij bv. Elektramat, of voor eur10 als setje hier: https://www.sandervunderi...sbeveiliging-4-polig.html
Of een meer houtje-touwtje, maar wel een officieel toegestane oplossing met deze dingen: https://www.elektramat.nl...6fkYkcdU0SZhoCXA8QAvD_BwE

[Afbeelding]

En... zoals @skifan meldt, die driefase-dingen zijn waardeloos, de hele omvormer vliegt eruit als één fase boven de 253V komt. Voor string omvormers is 3-fasen soms niet te vermijden, maar juist bij de Hoymiles voegen ze niets toe. Simpele 1-fase kabel op het dak, en in de meterkast besluiten wat je waaraan verbindt.
Thnx!
Dat is dan een gelukje bij een ongelukje :)

Er gaan bij mij dus 2 kabels naar beneden over de achtergevel. Daar was ik in eerste instantie niet zo blij mee, maar goed, zoals ik nu begrijp dus prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:57
@Herman1550 Mag ik vragen welke je gekocht hebt?
heb namelijk 4 HMS (3XHMS2000 en 1X HMS1000) omvormers, kan ik elke keer 1 omvormer toevoegen en dan update en dan weer verwijderen en de volgende update. 1 van mijn omvormers heeft namelijk nu het zelfde probleem foutcode 128, en start niet meer op (ook uit het niets)

, Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-PAFOxOr5FuwCDJq-KJX8qOMHgY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1LLIPGcha6orLAXTnAqcMY4e.jpg?f=user_large
Herman1550 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:38:
[...]

Nou ze hebben een update gedaan en nu werken ze weer. Toch maar weer direkt naar opendtu gegaan want die van Hoymiles zelf is een ramp vindt ik. Wel heel goed door hun geholpen trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ross11
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kcsBx7BwY7JxNuD-IrCv3z5YLbk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IQM8qDl5DhMBfQSlKqp5xFpV.png?f=user_large

Gisteren een prima dagje met helaas wel wat hoge spanning op de omvormers, het beperken van de opbrengst met openDTU werkt prima. In de rode grafiek is dit te zien.
De opbrengst van de 2x2x 425watt panelen is nu op 325 beperkt dit om de spanningspiekken bij bewolkt /helder weer af te vlakken.
Ook is de invloed van opstelling goed zichtbaar,
De oranje lijn is de "opoffer" oost opstelling en gaat er uit bij 251 volt dit om de andere omvormers te beschermen, spanning zakt net genoeg.

2x HMS 1000 2t (4x 425 watt zuid opstelling)
1x HMS 500 1t (1x 435 bifacel oost/west verticale opstelling, vandaar de 🐫 bulten)
1x APsystems 600 ( 2x 325 watt oost opstelling opofferen bij hoge spanning doordat deze snel weer
opstarten)
1x Apsystem DS3 (2x 425 watt west opstelling)

Het wat later opstarten en eerder ophouden is schaduw werking, niks aan te doen.

Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:57
Ben er al achter, contact gehad met de leverancier.

Het was of opsturen of een DTU kopen, netjes geholpen en kan het af met de lite versie. Zo kan ik elke keer de omvormers update als nodig is door ze te ''verwijderen''
k_ers schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 16:22:
heb namelijk 4 HMS (3XHMS2000 en 1X HMS1000) omvormers, kan ik elke keer 1 omvormer toevoegen en dan update en dan weer verwijderen en de volgende update. 1 van mijn omvormers heeft namelijk nu het zelfde probleem foutcode 128, en start niet meer op (ook uit het niets)

, [Afbeelding]

[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 10:29
Heb deze sinds enkele dagen aangebracht op mijn veranda (Zuid).
Eentje schuin onder mijn HMS2000=4T en eentje schuin onder een paneel.

Helaas maakt het voor de opbrengst geen verschil, maar de temperatuur is volgens de App ongeveer 15 graden lager dan anders, ondanks de hitte vandaag.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-h2k34XJvq2B7w7t1O3PXIxCEm8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xmoPnRzTwYLt0NKwHCyNLAOm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman1550
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
k_ers schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 16:22:

, [Afbeelding]

[...]
deze https://www.solar-bouwmar...s-communicatiemodule.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Op dit moment heb ik 16x 300W panelen op mijn dak liggen met oude Enphase micro omvormers. Recent is de envoy logger er mee gestopt maar ik kon bij deze omvormers ook niet het vermogen aanpassen via de gateway.

Nu ik niet van plan om de panelen te vervangen, echter loop ik wel het met idee om de omvormers te vervangen voor iets wat lokaal uit te lezen en aan te sturen is.

Aangezien de huidige hms-1000-2T omvormers tot 670WP per aansluiting kunnen, zou ik dan twee panelen in serie op 1 aansluiting kunnen zetten? Waarmee ik dus 4 panelen aansluit op een enkele hms-1000-2T?
Of denk ik nu iets te makkelijk?

Gegevens van de panelen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
ELEKTRISCHE GEGEVENS @ STC
Trina Solar 300 Wp All Black (TSM300)
Piekvermogen Watts-PMAX (Wp)*   300
Power Output Tolerantie-PMAX (W)    0/+5h
Maximale Power Voltage-VMPP (V) 32,6
Maximum Power Current-IMPP (A)  9,19
Maximale vermogensstroom - IMPP (V) 39,8
Kortsluitstroom-ISC (A) 9,77
Module Efficiëntie ηm (%)   18,3
STC: bestralingssterkte 1000 W / m², celtemperatuur 25 ° C, luchtmassa AM1.5. STC = Standaard Test Condities.
* Meettolerantie: ± 3%

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:09
fenrir schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 22:23:
Op dit moment heb ik 16x 300W panelen op mijn dak liggen met oude Enphase micro omvormers. Recent is de envoy logger er mee gestopt maar ik kon bij deze omvormers ook niet het vermogen aanpassen via de gateway.

Nu ik niet van plan om de panelen te vervangen, echter loop ik wel het met idee om de omvormers te vervangen voor iets wat lokaal uit te lezen en aan te sturen is.

Aangezien de huidige hms-1000-2T omvormers tot 670WP per aansluiting kunnen, zou ik dan twee panelen in serie op 1 aansluiting kunnen zetten? Waarmee ik dus 4 panelen aansluit op een enkele hms-1000-2T?

Gegevens van de panelen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
STC: bestralingssterkte 1000 W / m², celtemperatuur 25 ° C, luchtmassa AM1.5. STC = Standaard Test Condities.
Dat gaat niet werken aangezien je in serie boven de max ingangspanning per MPPT gaat.
En parallel gaat ook niet vanwege de maximale stroomsterkte van 16a per kanaal op de HMS-1000-2T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Henry_ schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 22:29:
[...]

Dat gaat niet werken aangezien je in serie boven de max ingangspanning per MPPT gaat.
En parallel gaat ook niet vanwege de maximale stroomsterkte van 16a per kanaal op de HMS-1000-2T
Als de maximum input voltage voor de micro omvormer boven de 2x 32V zit dan zou het wel werken?
Dan zou ik een HMS-500-1T kunnen nemen voor twee panelen.

Panelen zijn uit 2018, zouden die nog de maximale waarde halen van de specs?

Alternatief is om te kijken naar growatt oid en het idee van micro omvormers uit mijn hoofd te zetten.

[ Voor 6% gewijzigd door fenrir op 14-08-2024 22:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henry_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:09
fenrir schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 22:35:
[...]

Als de maximum input voltage voor de micro omvormer boven de 2x 32V zit dan zou het wel werken?
Dan zou ik een HMS-500-1T kunnen nemen voor twee panelen.

Panelen zijn uit 2018, zouden die nog de maximale waarde halen van de specs?

Alternatief is om te kijken naar growatt oid en het idee van micro omvormers uit mijn hoofd te zetten.
Max VMPP is 65 volt bij zowel de HMS-500 als de HMS-1000.
Je kan het proberen maar het zit wel op het randje.

Dat de panelen uit 2018 zijn maakt niet veel uit voor de spanning, die blijft meestal redelijk gelijk over de jaren heen. Het is vooral de stroomsterkte die afneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
De HMS-2000-4T kost €60 meer en kun je 4 panelen op aan sluiten.
Is dat geen betere optie?

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Dat is idd ook een optie, alleen heeft ook die een max VMPP van 65V.

Het nog onbeschreven idee is om met meerdere 1 fase omvormers een 3 fase systeem te maken. Dit om ervoor te zorgen dat ik niet alles qua vermogen kwijt ben zodra 1 fase een te hoog voltage heeft. Daarnaast heb ik de panelen ook nog over twee dakvlakken liggen, moet maar eens rustig bedenken wat qua verdeling het meest handig is.

• Ross11
fenrir schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:06:
Dat is idd ook een optie, alleen heeft ook die een max VMPP van 65V.

Het nog onbeschreven idee is om met meerdere 1 fase omvormers een 3 fase systeem te maken. Dit om ervoor te zorgen dat ik niet alles qua vermogen kwijt ben zodra 1 fase een te hoog voltage heeft. Daarnaast heb ik de panelen ook nog over twee dakvlakken liggen, moet maar eens rustig bedenken wat qua verdeling het meest handig is.
Hier een overzicht van mijn panelen en omvormers HMS 1000 2t en een HMS 500 1t

Zie dat de spanninf van het 370 watt paneel al naar de 35 volt gaat, denk dat de stroom wel meevalt maar de spanning regelmatig de 2x 37 is 74 volt gaat aantikken. Weet niet of dit goed gaat komen.

De panelen van 370 watt hebben volgens de specificaties een max spanning van 33 volt, maar op heldere koude dagen met wat wolkjes tikken ze zomaar 38 volt aan.

De 370 panelen zijn dik twee jaar oud en dat heeft weing invloed op de DC spanning.

Inverter nr 4 ligt hier nog op de plank.

Dat de spanning van nieuwere panelen hoger is komt door door meer cellen (144) de stroom is dan lager.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BqqBe2ZALlcdaIab3fpsKI37ygg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q0vokdsi9gwpNW5W8Roz5SNA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Ross11 op 15-08-2024 12:08 ]

Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bart.koppers
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:14

Gegevens van de panelen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Serie niet.
Alternatief is per 2 panelen parallel schakelen.
Dan 4 sets (van 2) aansluiten op 1 HMS-2000-4T.
Totaal heb je dan 2 HMS nodig en het nodige aansluitmateriaal.

(Max output paneel haal je trouwens maar zelden, je kan met 85% van 300Wp rekenen)

Zonder schaduw ligt een string meer voor de hand.

• tonwes99

Ik ben best een fan van de betaalbare Hoymiles, maar als alle bekabeling er al ligt, zowel DC onder de panelen als AC naar de opstellingsplek van je omvormer, met als het goed is werkschakelaar en alles, is het dan toch niet 10x simpeler om een nieuwe omvormer te scoren?

// sorry, lees net Enphase MICRO omvormer, excuses //

[ Voor 3% gewijzigd door tonwes99 op 15-08-2024 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

bart.koppers schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:15:
[...]

Serie niet.
Alternatief is per 2 panelen parallel schakelen.
Dan 4 sets (van 2) aansluiten op 1 HMS-2000-4T.
Totaal heb je dan 2 HMS nodig en het nodige aansluitmateriaal.

(Max output paneel haal je trouwens maar zelden, je kan met 85% van 300Wp rekenen)

Zonder schaduw ligt een string meer voor de hand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wrqDv5q1fYDZquN_ji6vc61Ln2w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/m3yfcSETEeB6MyHPWTNGXEzY.png?f=user_large

Ik heb hier een setup met in totaal 4 panelen geschetst, dit is zoals jij het bedoelt toch? Het groene blokje is een HMS-1000-2T, de blauwe rechthoeken zijn panelen.
Of praten we langs elkaar heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart.koppers
fenrir schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 08:20:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb hier een setup met in totaal 4 panelen geschetst, dit is zoals jij het bedoelt toch? Het groene blokje is een HMS-1000-2T, de blauwe rechthoeken zijn panelen.
Of praten we langs elkaar heen?
In jouw tekening staan aan iedere kant 2 panelen *in serie* op de ingangen van de HMS.

Dat is dus (juist) niet wat ik bedoel 🤨…

Bij parallel combineer je de + en - van 2 panelen.
Er zijn MC4-splitters waarmee elke + (of min) kabel naar 2 MC4 kan worden gesplitst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

bart.koppers schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:43:
[...]

In jouw tekening staan aan iedere kant 2 panelen *in serie* op de ingangen van de HMS.

Dat is dus (juist) niet wat ik bedoel 🤨…

Bij parallel combineer je de + en - van 2 panelen.
Er zijn MC4-splitters waarmee elke + (of min) kabel naar 2 MC4 kan worden gesplitst.
Dat was precies waarom in de schets gemaakt had, omdat ik niet zeker wist dat we het over hetzelfde hadden.
Dan zou het zo moeten zijn (toch?):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWAlmu2FuArFU2FEx3U5iCqi2S4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CxZRWP6yF9kjt71IvsQ6lvye.png?f=user_large

Met deze opstelling blijft het voltage per MPPT lager dan bij serie, tot een maximum waarde van 32 V (volgens spec van paneel). Start voltage van een hoymiles is 22V, loop ik dan niet het risico dat het te lang duurt in de ochtend voordat de omvormer wakker wordt tov een serie schakeling?

[ Voor 16% gewijzigd door fenrir op 16-08-2024 14:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bart.koppers
fenrir schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 14:07:
[...]

Dat was precies waarom in de schets gemaakt had, omdat ik niet zeker wist dat we het over hetzelfde hadden.
Dan zou het zo moeten zijn (toch?):
[Afbeelding]

Met deze opstelling blijft het voltage per MPPT lager dan bij serie, tot een maximum waarde van 32 V (volgens spec van paneel). Start voltage van een hoymiles is 22V, loop ik dan niet het risico dat het te lang duurt in de ochtend voordat de omvormer wakker wordt tov een serie schakeling?
De nieuwe schets klopt.

De omvormer start op als het voltage in de totale set (in parallel) voldoende spanning levert.
De MPPT zoekt heel snel de beste combi tussen spanning (V) en de stroom (A). Die laatste fluctueert (veel) meer dan de spanning (door de MPPT)

Door de juiste combinaties van panelen te zoeken kan “spelen”, bv als je last van heel veel schaduw hebt op het ene paneel combineer met 1 die snel zon krijgt.
(want je hebt 1 MPPT per poort op de HMS)

Je voegt op deze manier de panelen / het vermogen (V x A) van de panelen samen.
Dus - vereenvoudigd gesteld - de 300 Wp wordt dan 600 Wp.

De HMS kan zat A verwerken, beperking zit in het max V, en dat los je met parallel zo op.

Voordeliger is de HMS-2000-4T waar je dan 8 panelen (4x2) per HMS op kwijt kan.

[ Voor 10% gewijzigd door bart.koppers op 16-08-2024 16:54 . Reden: Correctie over opstartspanning. Die V is overal gelijk in een parallelschakeling. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:52
Ik heb net een oost-west opstelling met 4x525Wp panelen aangesloten op een Hoymiles HMS-1600-4T. Ik kon deze 1600W snel en goedkoop krijgen hoewel ik eigenlijk liever de 2000W variant zou gebruiken. Ik ben benieuwd hoe vaak ik aan het maximale vermogen ga komen.

Ik gebruik de openDTU hardware van CASmo (https://amzn.eu/d/ea86wws). Dit apparaatje lijkt goed in elkaar te zitten, PCB ziet er professioneel uit.
Jammer dat de openDTU firmware geen ipv6 ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
straat schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 18:09:
Ik heb net een oost-west opstelling met 4x525Wp panelen aangesloten op een Hoymiles HMS-1600-4T. Ik kon deze 1600W snel en goedkoop krijgen hoewel ik eigenlijk liever de 2000W variant zou gebruiken. Ik ben benieuwd hoe vaak ik aan het maximale vermogen ga komen.

Ik gebruik de openDTU hardware van CASmo (https://amzn.eu/d/ea86wws). Dit apparaatje lijkt goed in elkaar te zitten, PCB ziet er professioneel uit.
Jammer dat de openDTU firmware geen ipv6 ondersteunt.
Waarom zou je voor oost-west een zwaardere willen?
Wat is de hoek waaronder de panelen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:52
bbbrumbrum schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 09:46:
[...]

Waarom zou je voor oost-west een zwaardere willen?
Wat is de hoek waaronder de panelen liggen?
Liggen op 20°. Ik las ergens dat het totaal vermogen van de inverter niet willekeurig verdeeld kan worden maar eigenlijk gewoon 4x400W is. Ik verwacht nu het vermogen iets afgevlakt te zien midden op een zomerse zonnige dag. Ik heb het maximum vermogen van de inverter op 2000W / 125% gezet, weet niet of dat echt iets doet…

Ik heb twee panelen op -60° (oost) vanaf het zuiden liggen en twee op 120° (west). Die eerste twee hadden gisteren een maximum vermogen van 429W. Het maximum totaal vermogen was 1385W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 14:47
Hier weinig meer gedaan met het setje voor op de schuur wegens tijdgebrek. Komende week ga ik aan de knutsel en ligt er ook een directe 3P 4mm2 naar de meterkast.

Is er een verschil van werking (dus lineare opbrengst bijvoorbeeld gedurende de dag) bij een 800-2T wanneer ik 405Wp of een 540Wp paneel eraan vast hang? Ik snap dat in de meeste ideale situatie ik niet alles kan omzetten met het 540Wp paneel maar vraag me af of er voordelen aan zitten om een groter paneel eraan te hangen.

Verder, hoe werkt een 2000-T4 met 3 panelen per omvormer?
Ik kan 6 panelen kwijt en optioneel later nog 2 erbij maar qua aanschaf is het goedkoper om 2x 2000-T4 dan 3x 1000-T2 aan te schaffen.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Ja, je gaat meer opwekken. Je topt weliswaar wat af tijdens de top in juni, maar de rest van het jaar heb je baat van de extra opbrengst van het grotere paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Met alle commotie rond het hacken van panelen (om het NL stroommeter plat te leggen) toch mijn dtu maar losgekoppeld…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

tonwes99 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:29:
Met alle commotie rond het hacken van panelen (om het NL stroommeter plat te leggen) toch mijn dtu maar losgekoppeld…
Welke 'alle commotie' doel je op?

Als ik google vind ik 1 (kort) artikel van eenvandaag, verder niet zoveel.
https://eenvandaag.avrotr...een-landelijke-black-out/

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Hoymiles heeft in het verleden inderdaad een lek gehad, maar da's al weer een paar maanden verholpen. Er is nu geen aanwijzing dat de clouddienst misbruikt wordt.

Pagina: 1 ... 26 ... 30 Laatste