Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-07 22:47
peter123 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 17:07:
Nee, heb je een installateurs account? Dan kun je wat proberen met de firmware.
toch niet de firmware van de inverters upgraden? alleen de hoymiles eigen DTU kan je upgraden toch?
enige wat je kan doen is je gridprofile opzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Maxwp schreef op maandag 12 februari 2024 @ 01:39:
[...]

toch niet de firmware van de inverters upgraden? alleen de hoymiles eigen DTU kan je upgraden toch?
enige wat je kan doen is je gridprofile opzetten
Je hebt gelijk, ik las firmware upgrade, maar dat ging niet over de omvormer.
Even 1tje lenen dan.

10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-06 17:41
@Herman1550 Heb je in de handleiding gekeken of de gebruikte panelen geschikt zijn voor je omvormer?
Zo ja, Google ff op "Hoymiles hardware error 128".
Op Github staan wat oplossingen hiervoor.

Ws. is aanschaffen Hoymiles DTU-S en/of Firmware update via S-Cloud de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman1550
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
PCan schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:16:
@Herman1550 Heb je in de handleiding gekeken of de gebruikte panelen geschikt zijn voor je omvormer?
Zo ja, Google ff op "Hoymiles hardware error 128".
Op Github staan wat oplossingen hiervoor.

Ws. is aanschaffen Hoymiles DTU-S en/of Firmware update via S-Cloud de oplossing.
Ze hebben het een half jaar goed gedaan. Ineens stopte de producing op 6 feb. heb inmiddels maar een dtu-s besteld. Hoop dat dan de firmware update weer de zaak aan het werk krijgt. Vindt het wel raar heb hoymiles speciaal aangeschaft om niet afhankelijk te zijn van een clouddienst. Zou het een idee zijn om dat wanneer de update werkt de dtu-s weer uit te schakelen?? Ik monitor met opendtu en homeassistant en dat werkt mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:41
Jazeker, en tijdens het updaten de opendtu even uit.
Want je kan slechts 1 DTU tegelijkertijd gebruiken.

Het lijkt erop dat het inderdaad iets softwarematigs is, maar bijzonder dat dat ineens op kan treden.

9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvdK
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17-07 22:05
RvdK schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 23:54:
Een aantal weken geleden heb ik het probleem van het wegvallende vermogen voor het eerst hier gemeld. Ik kreeg net een mail van de helpdesk dat er morgen kennelijk een update wordt geïnstalleerd in mijn systeem. Ik ben benieuwd, het lijkt mij dat er dan iets met de software versie van mijn HMT-2250-6T's gaat gebeuren. Deze staat nu nog op v01.00.10

Overigens viel de vermogensdrop vandaag wel weer mee in vergelijking met de afgelopen periode. Zon komt hoger te staan, dus minder last van schaduw.
Geloof het of niet, de software versie van de HMT-2250-6T's is kennelijk vannacht aangepast van v01.00.10 naar v.01.00.12.

Nu wachten op een clear-sky dag om te kijken wat dit betekent voor de schaduw van de voorste panelen op de achterste tav de bypass-diodes.

1x Marstek 5,12 v151, CT003 v114, Landis en Gyr E350 ZMF110CCtFs2 smr 5.0 3 fasen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
RvdK schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:37:
[...]

Geloof het of niet, de software versie van de HMT-2250-6T's is kennelijk vannacht aangepast van v01.00.10 naar v.01.00.12.

Nu wachten op een clear-sky dag om te kijken wat dit betekent voor de schaduw van de voorste panelen op de achterste tav de bypass-diodes.
Ben ook benieuwd, maar zit hier nog steeds op 01.00.18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman1550
  • Niet online
mjjveldt schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:32:
Jazeker, en tijdens het updaten de opendtu even uit.
Want je kan slechts 1 DTU tegelijkertijd gebruiken.

Het lijkt erop dat het inderdaad iets softwarematigs is, maar bijzonder dat dat ineens op kan treden.
Nou ze hebben een update gedaan en nu werken ze weer. Toch maar weer direkt naar opendtu gegaan want die van Hoymiles zelf is een ramp vindt ik. Wel heel goed door hun geholpen trouwens

• Herman1550
  • Niet online
Weet iemand waar je online kunt zien waar je de actuele firmware van de inverters kunt vinden??
Niet die van de geinstaleerde maar die van het versie beleid.

• mjjveldt
Niet helaas, Hoymiles heeft dat niet openbaar gepubliceerd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:27
Deze week een derde paneel op mijn schuur gelegd. Een JASolar 390Wp i.c.m een HMS-450.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wdSm7BNPppww4qXJBVUMOwaOSfk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QTNCfbNntlj32dI8fzDmpYyA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Meauses op 15-02-2024 21:51 ]

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neorider
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-07 19:30
Zelf heb ik nu al een jaar zonnepanelen (12 stuk) liggen i.c.m. met Hoymiles (HMS-2000T4). Deze monitor ik met een DTU-Pro S. Hiervoor maak ik gebruik van een end user account.

Bij het lezen van dit topic zie ik heel veel terug komen over een installateurs account maar wat precies de voordelen zijn zie ik niet zo snel anders dan firmware updates. Om die reden heb ik een aantal vragen in de hoop dat iemand ze kan beantwoorden.

1. Zijn er nog andere voor-/nadelen tussen een end-user account en een installateurs account?
2. Een installateurs account dient aangemaakt te worden door een installateur. Tegenwoordig kan je in de installer app ook een zogenaamde DIY acount aanmaken. Zitten hier nog verschillen in?
3. Dient het overzetten van je plant vanuit het ene account naar het andere account gedaan te worden door de betreffende installateur of door Hoymiles?
4. Kan je de hardware zelf toevoegen aan een installateurs account ondanks dat de hardware al in een end-user account gebruikt wordt? Uiteraard ben je dan wel je historie kwijt lijkt mij.

De achterliggende reden dat ik het vraag heeft te maken met op termijn de overgang naar een dynamisch energie contract en ik op een geautomatiseerde manier (middels HA) mijn zonnepanelen wil uitschakelen bij een negatief energie tarief.

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
@neorider Goeie vragen. Wat ik weet is dat je met een installateurs account kunt inloggen op de Wifi van de DTU-Pro S en daar verschillende instellingen kunt veranderen. Als ik inlog op de cloudserver van Hoymiles, dan kan ik echter ook veel veranderen. Ik heb geen user account en weet niet wat je dan niet kunt.

Over de negatieve stroomtarieven. Ik heb een kWh meter aangeschaft met een aan/uit knop die ik via Wifi en de cloud kan aansturen en op tijd kan in- en uitschakelen. Moet hier echter nog mee aan de gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke26
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:08
@peter123 zit daar een ingebouwde schakelaar in die dan direct aan de AC zijde een relais afschakelt?

Dat lijkt me potentieel erg slecht voor je omvormers, om dat vaak zo op die manier te doen, vooral ook omdat je dat meestal zult doen op momenten dat ze volop terugleveren.

Een betere oplossing lijkt me dan om via een DTU de omvormers uit te schakelen of de power limit op 0% te zetten.
Met OpenDTU kan dat heel eenvoudig met de webapp (die je ook via VPN van buitenaf toegankelijk zou kunnen maken):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ugVGRh5eAo4fy8-qGwXqBFTtROw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bO16vRdxh19Pb9reOwJoednb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wd57izjPrH8xxa-H6KbTmNStbmY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4Y1wtvD2jf6YCvOyiQwuwF6E.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door ikke26 op 21-02-2024 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
De hoymiles wordt gevoed door de panelen. Ze zullen dus aan blijven. Maar het lijkt mij inderdaad niet goed. Met de hoymiles app kun je het vermogen verlagen tot 2%. Daar zit alleen geen timer functie op. Heb je ook een mooi kastje waar je die "rommel" van open DTU kunt instoppen? Of iets waarbij ik niet hoef te solderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-07 15:54

Bravo

Second Best

Tegenwoordig zelfs verkrijgbaar via Reichelt:
- Aansturing voor 0-voeding
- OpenDTU zonder antennes
- OpenDTU met antennes
Of via blinkyparts: OpenDTU met antenne

Let wel goed op dat je de juiste versie hebt (NRF module voor HM-serie, CMT-module voor HMS/HMT-serie)

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Thx! Ik ga er naar kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ikke26
peter123 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:06:
De hoymiles wordt gevoed door de panelen. Ze zullen dus aan blijven. Maar het lijkt mij inderdaad niet goed. Met de hoymiles app kun je het vermogen verlagen tot 2%. Daar zit alleen geen timer functie op. Heb je ook een mooi kastje waar je die "rommel" van open DTU kunt instoppen? Of iets waarbij ik niet hoef te solderen?
De OpenDTU Fusion heb ik zelf.
Die kun je via 3D-print solution kant-en-klaar in een doosje bestellen, of als losse print, waarbij je overigens ook niet hoeft te solderen, maar uitsluitend 3 antennes erop hoeft te klikken.

Dat de omvormers nog gevoed worden door de panelen, lijkt me juist het probleem. Ze kunnen dan in een klap hun stroom niet meer kwijt en je loopt het risico om door overspanning de elektronica op te blazen. Het is er weliswaar voor gemaakt om dat in geval van nood te kunnen doen, maar als reguliere oplossing zie ik het overal afgeraden worden.

Aangezien Hoymiles een goede manier biedt om ze op een nette manier uit te schakelen (of tijdelijk op 2% te zetten, waarmee de opwek ook al niets meer aanhaalt) en dat ook via WiFi / internet / cloud kan, zou ik persoonlijk daar altijd voor kiezen.

[ Voor 111% gewijzigd door ikke26 op 21-02-2024 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
peter123 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:06:
https://shop.allianceapps...lianceapps-opendtu-fusion

• peter123
  • Niet online
Bedankt allemaal. Ga het weekend kijken. Vervalt de garantie ook als je deze gebruikt ipv de Hoymiles DTU? Zoiets had ik gelezen. Enphase heeft dat ook.

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:57
Nee, dat kunnen ze niet achterhalen.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• ikke26
Bij Enphase staat het in de algemene voorwaarden, dat je ze gedurende de garantieperiode permanent met hun cloud verbonden moet houden om aanspraak te kunnen maken op garantie, anders vervalt die.
Bij Hoymiles heb ik zo'n clausule niet gevonden. Dat was een van de redenen dat ik destijds niet voor Enphase gekozen heb.

• peter123
  • Niet online
Iemand met Enpahse had een nieuwe router en niet aan de zonnepanelen gedacht. Ik heb ze maar verbonden, maar de garantievoorwaarden zijn dus nu al geschonden...
Er is nog geen nieuwe firmware, maar ik heb het probleem ook nog niet kunnen reproduceren vanwege geen zon om 11 uur ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeronimo-
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 29-03 11:19
Twee vragen:
1. Klopt het dat ik in de end user app de opbrengst per paneel niet meer kan raadplegen?

2. In verband met een dynamisch contract zou ik graag controle willen hebben over het wel/niet terugleveren van mijn opbrengst. Nu heb ik geen installer account (al eens navraag gedaan bij mijn installer, maar niet gekregen). Navraag bij Hoymiles zelf:
Actually, it is better to turn off the device. It is the safest way
I do not recommend to create an installer account because if we create one for you, we should transfer your account organization. After that it is not a easy way to get after-sales from your installer because your account was not under his organization.
OpenDTU is een optie, maar in principe zou het gewoon via de huidige app moeten werken.. Vermogensaanpassing is in dit geval een veilige optie, maar hierbij krijg ik (onderstaande) foutmelding. Iemand enig idee wat ik mis? Alvast bedankt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/43o-draSqxR0adblJ8RURfXsAMk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NE8QI4AJysEHjt6nThywkw8S.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oR103FKStxWErbwxMbELoEIvO7o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VYsXhJ1deEqvcLpyvWNOVab5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Jeronimo- op 24-02-2024 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Bij mij werkt het soms ook niet. Ik start dan de app opnieuw op en kijk of de opdracht is uitgevoerd. Maar misschien heeft iemand anders een betere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
Opbrengst Januari was nog 0,6% hoger dan in 2023.
Opbrengst Februari helaas -8,5% t.o.v. Februari 2023.
NL regenland :-(

[ Voor 75% gewijzigd door PCan op 02-03-2024 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jancoow
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-03 18:07
Voor een klein systeem wil ik 2*660wp paneel op mijn schuur plaatsen. Echter snap ik de documentatie niet van de hoymiles omvormers.

Ik wou de HMS-1000-2t gebruiken. Echter zijn er dus blijkbaar twee verschillende modellen: 2*14a en 2*16a. Nagevraagd te hebben bij Hoymiles klopt dit en enige manier om te weten welke je besteld is op het type plaatje te kijken van de omvormer, aangezien er geen revisie nummers in de naam staan.

Oke, dan opzoek naar de 16a versie. Echter leveren mijn panelen 17.4a op nominaal voltage. Dan kom ik natuurlijk in de knoop met het maximale output vermogen gecombineerd van 1000w. Mijn idee: dat pak ik de hms-2000-4t, dan kan ik wel beide mppt kanalen gebruiken tot 16 ampère!

Nagevraagd bij Hoymiles, krijg ik dit antwoord:
Thank you for your reply. But the MPPT working is not like your expect. The output for each port is 500W, not only for HMS1000 and HMS2000. And the MPPT current is not mean that the current is always working in that value. And the nominated voltage is not the real working voltage, it is kind of ideally working status. But you cannot get such data in real usage because the light, temperature and the angle.
So for your the power you will get, I can only say that the Max power you will get from each port is 500W. The MPPT will cut the voltage or current to make the power output not larger than 500W
.

Waarom er dan geadverteerd word met ampères in de datasheet geen idee, maar ik ben nu een beetje einde raad met welke omvormer ik nou voor deze panelen kan gebruiken. Klopt de informatie die Hoymiles aangeeft? Kan ik er echt maar maximaal 500w per mppt kanaal geleverd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Op de websites waar je de omvormers kunt kopen staat:
"Aanbevolen Aangesloten vermogen: 400W tot 670W"
Ik heb zelf 420W panelen aangesloten op 400W MPPT ingang en die geeft max 430W in de praktijk.
Je moet echter de juiste panelen bij de juiste omvormer kiezen.
YouTube: Hoe kies ik de juiste micro-omvormer bij mijn zonnepaneel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jancoow
peter123 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:29:
Op de websites waar je de omvormers kunt kopen staat:
"Aanbevolen Aangesloten vermogen: 400W tot 670W"
Ik heb zelf 420W panelen aangesloten op 400W MPPT ingang en die geeft max 430W in de praktijk.
Je moet echter de juiste panelen bij de juiste omvormer kiezen.
YouTube: Hoe kies ik de juiste micro-omvormer bij mijn zonnepaneel?
Het aansluiten van een 660wp paneel op een mppt die maximaal 500w aankan lijkt me gewoon een tekortkoming en zonde. Dan kan een titel nog zeggen van "400 tot 670w", maar mij lijkt dat niet helemaal geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdK
jancoow schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:38:
Voor een klein systeem wil ik 2*660wp paneel op mijn schuur plaatsen. Echter snap ik de documentatie niet van de hoymiles omvormers.

Ik wou de HMS-1000-2t gebruiken. Echter zijn er dus blijkbaar twee verschillende modellen: 2*14a en 2*16a. Nagevraagd te hebben bij Hoymiles klopt dit en enige manier om te weten welke je besteld is op het type plaatje te kijken van de omvormer, aangezien er geen revisie nummers in de naam staan.

Oke, dan opzoek naar de 16a versie. Echter leveren mijn panelen 17.4a op nominaal voltage. Dan kom ik natuurlijk in de knoop met het maximale output vermogen gecombineerd van 1000w. Mijn idee: dat pak ik de hms-2000-4t, dan kan ik wel beide mppt kanalen gebruiken tot 16 ampère!

Nagevraagd bij Hoymiles, krijg ik dit antwoord:

[...]
.

Waarom er dan geadverteerd word met ampères in de datasheet geen idee, maar ik ben nu een beetje einde raad met welke omvormer ik nou voor deze panelen kan gebruiken. Klopt de informatie die Hoymiles aangeeft? Kan ik er echt maar maximaal 500w per mppt kanaal geleverd worden?
en het zijn dus 4 MPPT's ipv 2. Maar bij mijn aangesloten 2x 535 watt heb ik ook al ruim boven de 1000w gezeten. Er is dus wel wat marge.
heb je geen plek voor 4 panelen met kleiner formaat?

1x Marstek 5,12 v151, CT003 v114, Landis en Gyr E350 ZMF110CCtFs2 smr 5.0 3 fasen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jancoow
RvdK schreef op maandag 4 maart 2024 @ 18:26:
[...]

en het zijn dus 4 MPPT's ipv 2. Maar bij mijn aangesloten 2x 535 watt heb ik ook al ruim boven de 1000w gezeten. Er is dus wel wat marge.
heb je geen plek voor 4 panelen met kleiner formaat?
Met welke omvormer heb je dit gezien? Dan lijken ze dus toch meer dan 500 per kanaal te kunnen doen..
Helaas geen plek voor 4 panelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
jancoow schreef op maandag 4 maart 2024 @ 17:26:
[...]

Het aansluiten van een 660wp paneel op een mppt die maximaal 500w aankan lijkt me gewoon een tekortkoming en zonde. Dan kan een titel nog zeggen van "400 tot 670w", maar mij lijkt dat niet helemaal geschikt.
Ik zou die gok ook niet nemen. Is een kleine stringomvormer geen optie? Het zijn maar 2 panelen en de MPPT van Hoymiles is slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jancoow
peter123 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 18:43:
[...]

Ik zou die gok ook niet nemen. Is een kleine stringomvormer geen optie? Het zijn maar 2 panelen en de MPPT van Hoymiles is slecht.
Kleine string omvormer zitten meestal op start voltage 50 volt. Lijkt me beetje weinig voor 2 panelen in serie met nominaal voltage van 37v. Maar kan het mis hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
jancoow schreef op maandag 4 maart 2024 @ 18:46:
[...]

Kleine string omvormer zitten meestal op start voltage 50 volt. Lijkt me beetje weinig voor 2 panelen in serie met nominaal voltage van 37v. Maar kan het mis hebben?
Dat is al x2 van de serie? Dus 17,5V per paneel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jancoow
peter123 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 19:02:
[...]

Dat is al x2 van de serie? Dus 17,5V per paneel?
Nee dat is 1 paneel, deze: https://www.google.com/ur...Vaw1SWaarJmKy1MKzRO4DNbpX

[ Voor 41% gewijzigd door jancoow op 04-03-2024 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grlk
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:54
Het nominale voltage wordt bijna meteen gehaald bij een beetje licht, het is de stroom die daarna toeneemt.

[ Voor 5% gewijzigd door grlk op 04-03-2024 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jancoow
grlk schreef op maandag 4 maart 2024 @ 19:12:
Het opstartvoltage wordt bijna meteen gehaald bij een beetje licht, het is de stroom die daarna toeneemt.
Stom, ik maakte hier een grote vergissing. Dit past inderdaad perfect. Micro omvormer is wel iets beter met onafhankelijke mppt trekking met schaduw op 1 paneel in het begin en einde van de dag, maar de Goodwe GW1500-XS PLUS lijkt me dan qua vermogen beter passen dat de hoymiles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-07 10:10

JWT

jancoow schreef op maandag 4 maart 2024 @ 18:40:
[...]

Met welke omvormer heb je dit gezien? Dan lijken ze dus toch meer dan 500 per kanaal te kunnen doen..
Ligt denk ik heel erg aan je panelen. Ik heb op 2 van de 4 aansluitingen 2 panelen parallel gezet, doen toch niet meer dan 14A en 460W per aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
peter123 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 18:43:
[...]

Hoezo is de MPPT van Hoymiles slecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdK
jancoow schreef op maandag 4 maart 2024 @ 18:40:
[...]

Met een HMS-2000-4T, met daarop op poorten 1 en 3 535w panelen. En ik weet eerlijk gezegd niet of die van mij 2 of 4 MPPT's heeft. Ik heb geen DTU. Bij een vriend heb ik wel een DTU aangesloten en daar is te zien dat er maar 2 MPPT's zijn. Toch geeft Hoymiles aan dat er ook HMS-2000-4T's zijn met 4 MPPT's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdK
Wolly schreef op maandag 4 maart 2024 @ 21:15:
[...]

Hoezo is de MPPT van Hoymiles slecht?
Ik had problemen met schaduwwerking op een HMT-2250-6T. De mppt zou de bypass diode niet activeren. Na een nieuwe software versie is dat probleem vooralsnog verholpen. Ik las ergens dat Enphase in het begin ook dergelijke problemen had met MPPT's. Maar kennelijk kan eea door updates dus verholpen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-06 15:54
Wat vinden jullie van de omvormers? Zouden jullie ze weer kopen, of juist niet?
Ik heb een offerte gekregen met deze omvormers en ik wil eerst inlezen voor keuzes te maken

Ik zie dat er firmware updates zijn en dat de 420W panelen op de 400W aangesloten kunnen worden zonder issues, fw updates en deze mooie vragen + antwoorden neorider in "Het Hoymiles topic"

Heb ik nog iets gemist?

[ Voor 11% gewijzigd door Killerbert op 06-03-2024 21:28 . Reden: links gefixed ]

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjjveldt
Ik zou zo weer voor deze omvormers kiezen.
Niet de grote dtu meer, maar juist het kleintje, dan maar iets meer gedoe en updates 1 voor 1, alhoewel hier zijn ze niet geüpdatet en werken ze goed. (ik herken het schaduw probleem niet die sommige hier hebben).

En ben erg blij met OpenDTU voor de koppeling aan mijn HA-systeem.

Waarschijnlijk ga ik dit jaar uitbreiden met 10 panelen leggen (op 3 hms-2000).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdK
Ja ik ook, het installeren van de panelen op de omvormers, en het maken van en aansluiten op de trunk kabels is allemaal een fluitje van een cent. Ik heb er verder nauwelijks problemen mee.
Ik heb dan wel de DTU van Hoymiles en daar is alles prima mee te monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Als je geen last van schaduw hebt, is een stringomvormer goedkoper en beter. Maar ik heb wel schaduw en wel die schaduw waarbij de Hoymiles er niet mee weet om te gaan.
YouTube: The Enphase vs Hoymiles Show Down - Technical Review
Dit is een goede review.
Verder ben ik tevreden. Enphase is beter, maar ook duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21-07 10:37
peter123 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 19:34:
Als je geen last van schaduw hebt, is een stringomvormer goedkoper en beter. Maar ik heb wel schaduw en wel die schaduw waarbij de Hoymiles er niet mee weet om te gaan.
YouTube: The Enphase vs Hoymiles Show Down - Technical Review
Dit is een goede review. Verder ben ik tevreden. Enphase is beter, maar ook duurder.
Ik begrijp dat sommige firmware op de hms-2000 beter omgaat met schaduw, dat de firmware in deze test. Weet iemand wat de nieuwste firmware is? Ik heb V01.00.18, en ook ik heb juist het type schaduw waar de Hoymiles minder goed mee omgaat (ik mis een groot deel van de dag een smalle of brede rand van de lange zijde onder een dakrand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
De versie die ik heb draaien op mijn hms-2000.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3QeGlGvRWE9xikKun2B4fgT73X4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gLy4FMFiEWDbu3Lyamd8rGCk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
V01.00.18 Lijkt wel de nieuwste. Ik ben benieuwd of het MPPT- gedrag met een strook in de schaduw/diode geactiveerd al verbeterd is….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Het is nog niet opgelost. Je kunt een ticket aanmaken op de support website als je er last van hebt. Als je bij de panelen kunt, kun je een stuk karton over de zijkant van het paneel leggen en kijken wat het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdK
peter123 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 21:54:
Het is nog niet opgelost. Je kunt een ticket aanmaken op de support website als je er last van hebt. Als je bij de panelen kunt, kun je een stuk karton over de zijkant van het paneel leggen en kijken wat het doet.
Bij de HMT-2250-6t lijkt het met de nieuwe software update V01.00.12 beter. Bij de HMS-2000-4T heb ik met V01.00.18 geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Dat ga ik vanmiddag even testen.
Overigens de Chinezen willen niet altijd hun versienummer aanpassen. Ze zijn heel bang voor negatieve publiciteit en dingen minder goed doen is not done. Het kan dus heel goed zijn dat ze iets hebben aangepast en dit niet hebben laten weten.
Ik heb ooit iets onderzocht uit China en dat had hetzelfde batchnummer. Maar er bleek wel degelijk verschil te zitten tussen de producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
tonwes99 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 21:39:
V01.00.18 Lijkt wel de nieuwste. Ik ben benieuwd of het MPPT- gedrag met een strook in de schaduw/diode geactiveerd al verbeterd is….
Ik heb Hoymiles een aantal maanden geleden gevraagd om mijn inverters te updaten. Sindsdien draait v01.00.20 op mijn HMS-2000-4T's. Geen idee of er inmiddels een nóg nieuwere is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Dat is goed om te weten. Vreemd dat ze die van mij niet updaten na mijn klacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdK
Hermarcel schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:19:
[...]

Ik heb Hoymiles een aantal maanden geleden gevraagd om mijn inverters te updaten. Sindsdien draait v01.00.20 op mijn HMS-2000-4T's. Geen idee of er inmiddels een nóg nieuwere is.
En merk je verschillen met v01.00.18?

Het is natuurlijk wel gek dat je a) niet zelf nieuwere software kunt inladen b) nergens staat wat de verschillen cq verbeteringen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
RvdK schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:29:
[...]
En merk je verschillen met v01.00.18?
Nee, maar zal wel ergens goed voor zijn. Ik kwam van v01.00.12. Heb geen schaduw hier.
Het is natuurlijk wel gek dat je a) niet zelf nieuwere software kunt inladen b) nergens staat wat de verschillen cq verbeteringen zijn.
100% mee eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
tonwes99 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 20:36:
[...]

Ik begrijp dat sommige firmware op de hms-2000 beter omgaat met schaduw, dat de firmware in deze test. Weet iemand wat de nieuwste firmware is? Ik heb V01.00.18, en ook ik heb juist het type schaduw waar de Hoymiles minder goed mee omgaat (ik mis een groot deel van de dag een smalle of brede rand van de lange zijde onder een dakrand).
Vandaag het effect van schaduw in de praktijk bekeken en flink geschrokken, met fragmentje in de schaduw (foto1, rechtsboven, foto2 linksboven) zakt het rendement van het paneel met 75%(!) zie onderstaande voorbeelden.Ik weet dat ik lastige daken heb, en juist daarom microomvormers met aparte trackers genomen, maar het lijkt dat ik mij deze moeite had kunnen besparen...

Iemand suggesties?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6wWCD_jqfFN8oqmA2zdHfP5nA0I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R4NmhN8D9TgIQ4gTP0G82TeS.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EPwC5s0crh1cov2RzKrhRGfgAh0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IaLOLEoUCd0ln63ILvHxrU51.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JWT

JWT

Ze werken toch juist? Anders was alles slechter geweest..
Ze maken geen zon van schaduw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grlk
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:54
Hoeveel Wp zijn de panelen? 156W lijkt 100%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-07 22:39
JWT schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 22:14:
Ze werken toch juist? Anders was alles slechter geweest..
Ze maken geen zon van schaduw..
Dit dus, micro omvormers met meerdere mppt's neem je dus om schaduw op een paneel op te vangen zodat niet de hele string (indien je een stringomvormer had genomen) hier onder lijdt.

Afgaande op eerdere berichten op het forum lijkt het wel of men denkt dat een micro omvormer van schaduw opbrengst maakt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:50
@Henry_ van een micro omvormer mag je wel verwachten dat ie op de diodes triggert

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Het probleem is bekend bij Hoymiles en er wordt aan gewerkt, volgens de helpdesk,
die overigens uitstekend is.
Mijn buurman heeft Enphase en bij 10% schaduw doet deze nog 70%.
Hebben jullie de zonnepanelen achter een eigen aardlekschakelaar hangen?

[ Voor 17% gewijzigd door peter123 op 08-03-2024 23:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
@Henry @BarryH@JWT Als een paneel 5% in de schaduw lig (paneel onder de boom), doet hij 59W, zijn buren 200-220W, das best wel veel vermogen inleveren. Ik had idd. verwacht dat van het halfcel paneel dioden getriggert werden.

Bij het rieten schuurdak zie je hetzelfde, iets meer schaduw, en meerdere panelen. Het paneel vol in de schaduw, direct achter het dak doet nog maar 30W, dat is logisch, maar zijn buren met een driehoekje schaduw doet 32-43W, het lijkt niet uit te maken hoe groot die driehoek schaduw is, links en rechts hebben dezelfde afname.

@Grik66 De panelen in de zon doen op deze foto's 230W, de panelen zelf zijn 430Wp, maar het is nog vroeg in de dag/in het jaar en ze liggen best vlak.

@peter123 Ik hoop op betere firmware, ik zal de voorbeelden met Hoymiles delen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT

JWT

Ik herken me er wel in dat de diodes niet echt lijken te helpen. Half cell helpt wel, schaduw onder geeft nog iig 100+ van de bovenkant.

Het hangt trouwens ook af van je opbouw van panelen. Mijn enphase icm hyundai shingled gaat bij het eerste streepje schaduw ook naar 30w ipv 296.

[ Voor 35% gewijzigd door JWT op 09-03-2024 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
JWT schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 08:36:
Ik herken me er wel in dat de diodes niet echt lijken te helpen. Half cell helpt wel, schaduw onder geeft nog iig 100+ van de bovenkant.
Dat is ook mijn ervaring. Schaduw van een houtkachel pijp van de buurman geeft 150W ipv 300W. Die mppt werkt dan wel goed. Het probleem is alleen als de diodes hun werk gaan doen. Dus bij een steep schaduw op de zijkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Ik heb nu met meer zon minder opbrengst... Bovenste rij is met lichte bewolking, panelen krijgen veel omgevingslicht. Onderste rij is met toename zon. Panelen in de volle zon doen het beter, panelen met enige schaduw gaan in een geremde stand doordat de dioden alleen de beste sectie laten meetellen...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LBNGrUihXghA8I4kMrp1fyaDUB8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BBTSNEEacLW3y33aZJ8pCYBn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Ik zie het probleem ja, heel jammer. Hopen op een verbeterde mppt. Had je al een ticket aangemaakt op de support site?

[ Voor 28% gewijzigd door peter123 op 09-03-2024 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
peter123 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 11:06:
Ik zie het probleem ja, heel jammer. Hopen op een verbeterde mppt. Had je al een ticket aangemaakt op de support site?
Y, benieuwd naar reactie…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
tonwes99 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 21:05:
[...]

Vandaag het effect van schaduw in de praktijk bekeken en flink geschrokken, met fragmentje in de schaduw (foto1, rechtsboven, foto2 linksboven) zakt het rendement van het paneel met 75%(!) zie onderstaande voorbeelden.Ik weet dat ik lastige daken heb, en juist daarom microomvormers met aparte trackers genomen, maar het lijkt dat ik mij deze moeite had kunnen besparen...

Iemand suggesties?[Afbeelding][Afbeelding]
als ik het zo bekijk worden alle panelen op beide zijde ( half cell toch? ) voorzien van schaduw.
dus tja dan zullen beide kanten slecht gaan werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Ik dacht dat de foto's ter voorbeeld zijn en niet bij de grafieken hoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgeb
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-07 16:32
Ik wil graag 2 zonnepanelen op mijn keuken dak plaatsen.

Dit wordt een toevoeging naast een bestaande string setup op het garage dak.
Ze zullen een eigen groep krijgen, en wil een micro omvormer gebruiken specifiek voor deze 2 panelen.
Nu dacht ik aan Hoymiles qua prijs kwaliteit verhouding.

Monitorring is niet perse nodig ik zet een een kWh meter tussen, dat is voor mij voldoende.

Ik vraag me af, als ik de volgende set bestel:

Hoymiles HMS-1000-2T
Hoymiles 1 fase AC trunk connector (om aan te sluiten op 230V AC kabel)
Eind cap

Kan ik het dan laten functioneren zonder (dure) monitorring dongle? Instellingen hoef ik niet perse aan te passsen lijkt me (de panelen zijn 2 vrij standaard Jinko 415WP).

Hopelijk kan iemand met ervaring met deze omvormers dit bevestigen :)
Alvast dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Hier net firmware update V01.00.27 gehad op de hms-2000-4T versie (op verzoek)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henry_
Jorgeb schreef op maandag 11 maart 2024 @ 14:39:
Ik wil graag 2 zonnepanelen op mijn keuken dak plaatsen.

Dit wordt een toevoeging naast een bestaande string setup op het garage dak.
Ze zullen een eigen groep krijgen, en wil een micro omvormer gebruiken specifiek voor deze 2 panelen.
Nu dacht ik aan Hoymiles qua prijs kwaliteit verhouding.

Monitorring is niet perse nodig ik zet een een kWh meter tussen, dat is voor mij voldoende.

Ik vraag me af, als ik de volgende set bestel:

Hoymiles HMS-1000-2T
Hoymiles 1 fase AC trunk connector (om aan te sluiten op 230V AC kabel)
Eind cap

Kan ik het dan laten functioneren zonder (dure) monitorring dongle? Instellingen hoef ik niet perse aan te passsen lijkt me (de panelen zijn 2 vrij standaard Jinko 415WP).

Hopelijk kan iemand met ervaring met deze omvormers dit bevestigen :)
Alvast dank.
De hoymiles omvormers kan je in gebruik nemen zonder DTU (hier ook zo uitgevoerd)
i.p.v. de Trunk connector kan je ook deze connector gebruiken indien je niet verder gaat uitbreiden https://webshop.cedel.nl/...-Hoymiles-Micro-Omvormers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgeb
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-07 16:32
Henry_ schreef op maandag 11 maart 2024 @ 14:56:
[...]

De hoymiles omvormers kan je in gebruik nemen zonder DTU (hier ook zo uitgevoerd)
i.p.v. de Trunk connector kan je ook deze connector gebruiken indien je niet verder gaat uitbreiden https://webshop.cedel.nl/...-Hoymiles-Micro-Omvormers
Goed om te weten! En bedankt voor de tip.

Uitbreiden is niet mogelijk op dat dak. Dan neem ik een losse omvormer incl. die connector. Maakt het net wat goedkoper weer ;)

-edit- Ik bedacht me nog iets..

Het vereffenen / aarden van de panelen. Hoe gaat dat icm. een Hoymiles micro omvormer?
Aarde kabel met oogjes vanaf het paneel naar de omvormer?

tips zijn welkom :)

[ Voor 15% gewijzigd door Jorgeb op 11-03-2024 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT

JWT

BarryH schreef op maandag 11 maart 2024 @ 14:40:
Nieuwe firmware krijg je alleen via een hoymiles account en stick neem ik aan? Zit nog alleen op opendtu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Ik heb een bericht gehad dat de firmware met verbeterde MPPT nog in onwikkeling is.
Jorgeb schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:19:
[...]
Het vereffenen / aarden van de panelen. Hoe gaat dat icm. een Hoymiles micro omvormer?
De panelen moeten via metaal met de omvormer contact maken en vanaf daar een aardekabel naar de meterkast. Kan via de stroomkabel.
Bij mij zijn de panelen gemonteerd op rails en daar hangt de omvormer ook aan. Een extra aardedraad naar de contactdoos heb ik niet aangebracht, want volgens mij is de buitenkant van de omvormer intern verbonden met de aardekabel. Alles werkt hier prima.

[ Voor 54% gewijzigd door peter123 op 11-03-2024 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@JWT ik heb een dtu van hoymiles
@peter123 ze gaven aan dat ik maar even moest kijken of het beter werd. Dat kan woensdag/donderdag, dan is het weeer zonnrig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
@BarryH
O super, ik ben benieuwd! Als we samen klagen, dan helpt dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evrard
  • Laatst online: 16-07 22:40
Ik heb geen verder bericht van hoymiles meer ontvangen tot nog toe nadat ik het op het 8 februari heb gemeld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henry_
Jorgeb schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:19:
[...]

tips zijn welkom :)
Hangt een beetje af van de montage, indien je op een rail (staal/aluminium) monteert dient die constructie individueel geaard te zijn en aangesloten te worden direct op de hoofdaardrail.
Wanneer je de zonnepanelen op een betonband of kunststoffen bak monteert is aarding niet verplicht omdat zonnepanelen zelf dubbel geisoleerd zijn. Dit is wat er letterlijk staat in de NEN1010 (1 oktober 2020).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
Henry_ schreef op maandag 11 maart 2024 @ 14:56:
[...]

Eindcap is dan ook niet nodig, dus voor eur10 (en een kabel) ben je klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
op verzoek van hoymiles? ik he net versie .22 geupdated op de DTU

edit
sorry je hasd het over de omvormer.

hoe kan je die dan updaten?

[ Voor 13% gewijzigd door Maxwp op 12-03-2024 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Maxwp ticket aangemaakt bij hoymiles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Maxwp schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:17:
[...]

op verzoek van hoymiles? ik he net versie .22 geupdated op de DTU

edit
sorry je hasd het over de omvormer.

hoe kan je die dan updaten?
Volgens mij kan Hoymiles die voor je klaar zetten en dan gaat het net als de DTU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
en deze update zou wat verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Ze zijn er mee bezig en geven sommigen misschien een versie om mee te testen. Ik heb nog niets gehad of aangeboden gekregen. De zon staat wat hoger, dus heb er wat minder last van op dit moment. In september zie ik graag een goede volwassen versie zonder problemen. Anders heb ik mijn panelen voor niets in landscape gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
peter123 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 21:17:
Ze zijn er mee bezig en geven sommigen misschien een versie om mee te testen. Ik heb nog niets gehad of aangeboden gekregen. De zon staat wat hoger, dus heb er wat minder last van op dit moment. In september zie ik graag een goede volwassen versie zonder problemen. Anders heb ik mijn panelen voor niets in landscape gelegd.
Zojuist melding terug ontvangen van Hoymiles op minimal shade results in 66% outputreductie:
Ik heb het even nagekeken. Dit kan worden veroorzaakt door verschillende redenen, zoals hoge temperatuur, frequentie, spanning of schaduw. Ik zal voor de zekerheid de software up to date. Kijk het de komende tijd even aan.

Er zit geen instructie bij of ik nog iets moet doen om die update om de omvormers te krijgen. Ik heb ze gerestart, maar S-Miles meldt nog steeds versie V1.00.18, hoewel @BarryH V1.00.27 draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
tonwes99 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 07:21:
[...]

Zojuist melding terug ontvangen van Hoymiles op minimal shade results in 66% outputreductie:
Ik heb het even nagekeken. Dit kan worden veroorzaakt door verschillende redenen, zoals hoge temperatuur, frequentie, spanning of schaduw. Ik zal voor de zekerheid de software up to date. Kijk het de komende tijd even aan.

Er zit geen instructie bij of ik nog iets moet doen om die update om de omvormers te krijgen. Ik heb ze gerestart, maar S-Miles meldt nog steeds versie V1.00.18, hoewel @BarryH V1.00.27 draait.
Wacht even 24 uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ercolano
  • Laatst online: 12:25
Een installatievraag.

Ga een Hms2000-4t op een schuin dak met Clickfit Evo monteren.Bij die oude montagerails kon je een M8 schroef in de rails schuiven. Hoe monteer je deze zware omvormer aan de rails ? Een stevige parker in de rails draaien ? Tips iemand ?
(p.s. de leverancier meldt :" Meestal worden de omvormers aan de montagerail vastgeschroefd, maar daar is niet echt een correcte oplossing voor. U kunt hier het beste zelf een oplossing voor bedenken.
De omvormers zijn te zwaar voor de kabelclips, deze worden vooral gebruikt voor optimizers.")

Een 2e setje op op plat dak met bluebase connect. Ik zag dat mensen hem daar op de ballastbak leggen, dat ga ik dan ook doen.

Bedankt voor de tips.

Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:57
Gat door de rails heen boren en m aan beide kanten goed vast zetten met evt een flinke carrosserie-ring erachter? De mijne hangt verticaal aan de steun (panelen staan op plat dak) en dat houdt al jaren, zowel bij de Hoymiles als de Enecsys.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheShadow
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-07 15:14

TheShadow

Automonteur in hart en nieren

Mede dankzij dit topic ben ik op het OpenDTU project gestuit. Dus heb ik de spullen besteld en ben ik aan het solderen geslagen.

Na wat testen op een breadboard een plan getrokken en de boel op een expirimenteerprint gesoldeerd.

In Autodesk Fusion een kastje ontworpen om het geheel in weg te werken.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/28KXLBjp/20240323-124923.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/25pc2RB2/20240323-124937.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/6p4br5T8/20240323-125911.jpg

Ik ben zeer tevreden met het resultaat en heb via MQTT doodsimpel de data beschikbaar in Home Assistant. Ook kan ik het vermogen (automatisch) aanpassen, mocht het echt zover gaan komen dat ik moet betalen voor terugleveren.

Er is echter 1 ding wat ik nog niet onder de knie heb. Als de zon onder is, is er geen data meer beschikbaar in Home Assistant. Het zou mooi zijn als het vermogen op 0 blijft staan en de opbrengsten op de laatst bekende waarde. Dat is immers in de Web ui ook het geval.
Dit bleek een kwestie te zijn van een vinkje bij 'enable expiration' uit te zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door TheShadow op 23-03-2024 21:19 ]

Een dag niet geprutst is een dag niet geleefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
Ik heb dat opgelost in een template als unavailable show 0, maar last known Zou ook moeten kunnen.

[ Voor 25% gewijzigd door mjjveldt op 23-03-2024 21:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheShadow
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-07 15:14

TheShadow

Automonteur in hart en nieren

Ik heb het zowaar zelf opgelost! Ik ben helemaal gelukkig!

Een dag niet geprutst is een dag niet geleefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
Ter info. Ik heb de nwe panelen, 2x 435Wp Jinko, toch zelf in oost/west opstelling op mijn dak gelegd.
En ze doen het prima. Zoals je ziet doen ze iets minder dan de 460Wp panelen van JA-solar op de veranda (zuid), maar doordat ik van 1,84 naar 2,71Wp ben gegaan staat de installatie zelfs bij dit sombere weer leuk (terug) te leveren.
Pieken van ruim 2kW heb ik al gezien en ben sinds vandaag de 2MW opbrengst gepasseerd.

De panelen heb ik met een 3x 2,5mm2 neopreen kabel in een slagvaste pijp vanaf de HMS1000-2T en een AAB werkschakelaar bij de grondkabel vanaf de veranda gelast. (Klemmendoosje).

In de Hoymiles Installer App heb ik de omvormer eenvoudig toegevoegd aan de bestaande installatie (HMS2000-4T). Wat je moet weten is de (totale) opbrengst van je panelen en het serienummer van je omvormer.

Helaas is het niet mogelijk om de Azimut voor enkele panelen aan te passen naar Oost en/of West. Ik vind dat een fout van Hoymiles. Ik kon maar één Azimut instellen voor alle panelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vkQSELXRz3oyP1YOBZVLozHrnac=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/82juELKc5Ov4h8oDBjgdxWfO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PCan
@ercolano Gewoon 3 Esdec zelftappers 6,3x25 in in de rails gebruiken om de omvormer op de rails vast te zetten. Midden onder een van de panelen met de gladde kant boven. De 3e zelftapper zet je aan de zijkant van de montagebeugel en zorgt dat hij niet uit de gleuf kan glijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
PCan schreef op zondag 24 maart 2024 @ 11:48:
Ter info. Ik heb de nwe panelen, 2x 435Wp Jinko, toch zelf in oost/west opstelling op mijn dak gelegd.
En ze doen het prima. Zoals je ziet doen ze iets minder dan de 460Wp panelen van JA-solar op de veranda (zuid), maar doordat ik van 1,84 naar 2,71Wp ben gegaan staat de installatie zelfs bij dit sombere weer leuk (terug) te leveren.
Pieken van ruim 2kW heb ik al gezien en ben sinds vandaag de 2MW opbrengst gepasseerd.

De panelen heb ik met een 3x 2,5mm2 neopreen kabel in een slagvaste pijp vanaf de HMS1000-2T en een AAB werkschakelaar bij de grondkabel vanaf de veranda gelast. (Klemmendoosje).

In de Hoymiles Installer App heb ik de omvormer eenvoudig toegevoegd aan de bestaande installatie (HMS2000-4T). Wat je moet weten is de (totale) opbrengst van je panelen en het serienummer van je omvormer.

Helaas is het niet mogelijk om de Azimut voor enkele panelen aan te passen naar Oost en/of West. Ik vind dat een fout van Hoymiles. Ik kon maar één Azimut instellen voor alle panelen.

[Afbeelding]
Waar kan je de azimuth instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
@PCan Volgens mij doet de software niks met de azimuth. Ik heb de azimuth ingesteld zodat de weergave van de panelen in de app het prettigst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
@BarryH Had ik hier al eens uitgelegd.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZelalUZ2B2acdtSIsT4HhsxTBqo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B8JwKgc8IMOVpEDlMNm4WEYo.jpg?f=fotoalbum_large

@Hermarcel De MPP tracker optimaliseert met behulp van de Azimut, had hierover iets gelezen. Kan het niet meer terug vinden. Maar;

4 MPP-trackers voor topprestaties
De Hoymiles HMS-2000-4T heeft voor elke ingang een aparte MPP-tracker (4 MPPT) om de prestaties te optimaliseren. Meer prestatie kun je niet halen uit de aangesloten modules.

De micro-omvormer is daarom perfect voor de volgende scenario's:

Tijdelijke gedeeltelijke schaduw van de PV-modules
Verschillende hoofdrichting/azimut van de PV-modules
Verschillende installatiehoeken voor de PV-modules
Gebruik van verschillende moduletypen op dezelfde micro-omvormer

[ Voor 64% gewijzigd door PCan op 24-03-2024 17:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
@PCan De mppt's regelen naar maximaal vermogen. Daarvoor zoeken ze naar een punt waarbij het product van spanning en stroom het hoogst is. Meer info dan spanning en stroom hebben ze niet nodig. De tekst die jij aanhaalt zegt dat het niet erg is dat verschillende panelen op één omvormer een andere ligging (hellingshoek en/of richting) hebben omdat elk paneel zijn eigen mppt heeft en er dus voor elk paneel naar het hoogste vermogen wordt gezocht.

Verduidelijking: Het product van spanning en stroom is het vermogen. Het is hetzelfde als "Watt is Volt maal Ampère"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdK
PCan schreef op zondag 24 maart 2024 @ 16:30:
@BarryH Had ik hier al eens uitgelegd.[Afbeelding]

@Hermarcel De MPP tracker optimaliseert met behulp van de Azimut, had hierover iets gelezen. Kan het niet meer terug vinden. Maar;

4 MPP-trackers voor topprestaties
De Hoymiles HMS-2000-4T heeft voor elke ingang een aparte MPP-tracker (4 MPPT) om de prestaties te optimaliseren. Meer prestatie kun je niet halen uit de aangesloten modules.

De micro-omvormer is daarom perfect voor de volgende scenario's:

Tijdelijke gedeeltelijke schaduw van de PV-modules
Verschillende hoofdrichting/azimut van de PV-modules
Verschillende installatiehoeken voor de PV-modules
Gebruik van verschillende moduletypen op dezelfde micro-omvormer
Ik weet dat de productsheet van de HMS-2000-4T 4 MPPT-trackers aangeeft. Echter, als je naar het menu "shield alarm" in de Hoymiles cloud gaat dan kun je slechts 2 MPPT-trackers aanvinken. Voor de prestatie maakt dat verder weinig verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

PCan schreef op donderdag 28 december 2023 @ 19:12:
@FreakNL Je kunt ook één HMS-1000 (of 800) nemen. MC4 kabel kost 94 cent per meter incl.btw.

In het handvat van de HMS zit een gaatje met schroefdraad M4. Boutje erin ringkabelschoentje en 6mm2 aardedraad naar de basisdelen.
Eigenlijk is aan één kant aarden voldoende omdat de ballastbak voldoende vereffend.[Afbeelding]
Het huis van de omvormer staat in verbinding met de aarddraad in de AC voeding.

Gelukkig Nieuwjaar!

Deze is nieuw, toch?[Afbeelding]
Nog even hierop terugkomende.

Ik ga uiteindelijk toch voor een complete set (niet twee losstaande frames). Dus 2x keer een Solarstell blubase landscape zuid aan elkaar vast. Tevens ga ik inderdaad voor een HMS-800.

Is het voor vereffening dan voldoende als ik de HMS-800 op het frame klik? Of moet ik dat nog met een kort stukje 6mm aardedraad doen naar het frame? Of moet ik (los van de omvormer) “gewoon” 6mm aardedraad naar de aarde rail (in mijn geval de N-aansluiting in mijn werk-schakelaar) leggen?

Ik weet dat de vraag hier al vaker gesteld is maar de meningen verschillen (zelfs in dit topic)…
Pagina: 1 ... 21 ... 30 Laatste