Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:28
ik heb een 20a groep klaarliggen al, maar de 16a groep is er nog niet uitgeklapt. En die gaat er eerder uit dan de 25A hoofdzekering. Dus valt wel mee qua risico hier.

opendtu+ha doet niet veel anders dan dtu+chint qua aansturing.

je hoeft niet te automatiseren en kan ook alles op 67% zetten.1350watt voor de hms-2000 en 550watt voor de hms-800 of nog iets lager voor de zekerheid. want het gaat om je hoofdzekering ) En kan je je afvragen of je niet beter minder panelen had neergelegd of komt de 3x25 inclusief nieuwe meterkast er wel aan op termijn?

Dan is het interessant om uit te rekenen wat je misloopt nu aan opbrengst en wat de waarde daarvan is en wat je daarvoor geïnvesteerd hebt natuurlijk.

nabrander: liander verzwaard 20a en 25a hoofdzekeringen kosteloos naar 35a. mogelijk de andere netbeheerders ook.
kan ook een oplossing zijn.
@EvertSchut goed om te weten (en was ik even vergeten) maar je mag max 5 kW invoeren bij een 1-fase aansluiting om net-onbalans binnen de perken te houden. Dus dat komt neer op 21A.

[ Voor 9% gewijzigd door mjjveldt op 22-01-2024 15:38 ]

9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hencou
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-09 19:58
Ik gebruik de Hoymiles DTU-Pro-S met firmware versie V00.02.15. Nu is er al een tijdje firmware versie V00.02.19_20230608 beschikbaar, echter blijft hier de DTU steken op V00.02.15 na diverse update pogingen.

Zijn er meer met dit "probleem", iemand een idee hoe dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdK
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22-09 20:07
Even gekeken in s-cloud. Ik kan die 2.19 selecteren. welke verbeteringen biedt deze?

2x Marstek 5,12 v151, CT003 v117, Landis en Gyr E350 ZMF110CCtFs2 smr 5.0 3 fasen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evrard
  • Laatst online: 17-09 23:51
Er staat mij bij dat hoymiles had aangekondigd de refresh rate te verhogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:16
ik heb V00.02.19 al sinds vorig jaar draaien was al uit in 8? 2023?
zie geen verschil njog steefds 15 min

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evrard
Hm, dan ook benieuwd wat de veranderingen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-09 21:45
Vriezenaar schreef op maandag 4 december 2023 @ 08:08:
Volgende week krijgen wij twee Hoymiles HMT-2250-6T op het dak met Jinko Solar glas-glas 435w. Nu hebben wij een dynamisch contract en zou ik eigenlijk de panelen automatisch uit willen gaan zetten op het moment dat de prijzen negatief worden.
Heeft iemand van jullie dit al gedaan?
Optie 1: Ik zat te denken aan Home Assistant met OpenDTU / AhoyDTU waar het volgens mij zou moeten kunnen via de MQTT ervan, of zit ik er dan naast? (https://github.com/tbnobo...aster/docs/MQTT_Topics.md)
Ik krijg ook de DTU-Pro geleverd, kan ik deze twee naast elkaar hangen, of mag je max 1 dtu hebben?

Optie 2: Ik zou het ook op de "niet lieve manier" kunnen doen met een automatische groep in de meterkast, maar hoop dat ik het iets eleganter op kan lossen.

Optie 3: iets automatisch laten inloggen op de s-miles cloud en het uit knopje triggeren, of de export limit functie.

Optie 4 (toekomst): Is nog niet beschikbaar, maar volgend jaar komt het aan/uit zetten waarschijnlijk beschikbaar in de API van Hoymiles. Maar heb begrepen dat je niet zo makkelijk aan de API sleutels komt van Hoymiles?

(Ik heb dynamisch energiecontract, want we rijden een elektrische auto, dus we stoken er genoeg doorheen in een jaar aan kwh en met Tibber als leverancier kan ik dan op de goedkoopste momenten laden. Ik rij de auto prive ;-) )
Ik wil hier ook graag mee aan de slag dit jaar. Vind het erg jammer dat Hoymiles achter loopt in het publiceren van een API. Enphase heeft dit gewoon met 10.000 gratis calls per maand. SolarEdge heeft gewoon in de app een optie om je panelen bij een negatieve stroomprijs uit te schakelen. Je merkt daarmee duidelijk dat Hoymiles (nog) niet georiënteerd is op de Nederlandse markt (kan nog komen).

Nu wil ik me gaan richtn op jouw optie 3: inloggen op S-Miles cloud en plants kunnen uitschakelen. Ik zit niet zo in HA, dus daarvoor zal ik in principe ook geen plugin bouwen, maar wellicht lukt het me iets te bouwen met PHP.

Echter hoop ik dat Hoymiles toch nog komt met een publieke API. Want anders blijft het iets wat houtje-touwtje is.

Een andere optie is iets als dit: https://www.home2link.nl/shelly-pro-1.html
Heeft ook een Home Assistent koppeling, waarmee je dus de groep van je zonnepanelen zou kunnen uitzetten.

ECHTER: ik vraag me af of het niet schadelijk is voor je omvormers om deze op hoge load vaak stop te zetten in de meterkast.

[ Voor 4% gewijzigd door harrr op 22-01-2024 18:28 ]

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@harrr Aan- en uitschakelen is nooit aan te bevelen voor electronica.

Een vrijgegeven, ondersteunde en uitgebreide API zou inderdaad heel erg fijn zijn, maar OpenDTU en Ahoy delen een zeer aktieve Discord groep. Voor beide oplossingen is kant-en-klare hardware te koop voor zeer redelijke prijzen. Integratie met HomeAssistant werkt prima en is veel meer realtime dan de 15 minuten interval die Hoymiles hanteert. Bovendien zijn OpenDTU en Ahoy cloud-onafhankelijk en draaien ze helemaal lokaal.

Ik zie de beweging van Hoymiles richting inverters-met-Wifi met argusogen tegemoet: Inverters die zelf contact met een cloud onderhouden wil ik niet in huis hebben. Ik hoop dat de "sub-1G" inverters gewoon gevoerd blijven worden. Ik ben enorm tevreden met de HMS-2000-4T (heb er negen hangen).

Edit:
OpenDTU (Ahoy misschien ook?) kent een eigen API

[ Voor 7% gewijzigd door Hermarcel op 23-01-2024 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjjveldt
Eens met hierboven.

En vraag mij wel af in hoeverre je de investering om te kunnen schalen terug gaat verdienen. Want bij een negatieve stroomprijs bij een dynamisch contract saldeer je wel de belasting natuurlijk. Dus de stroomprijs moet erg fors negatief worden.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Voorbeeld terugleververgoeding met een negatieve stroomprijs
Tijdens een uur is de stroomprijs per kWh € -0,05.
Je levert in dat uur 4 kWh terug.
Jij betaalt € 0,20 (4 kWh à € -0,05) voor de stroom die je teruglevert.

Bij salderen krijg je wél energiebelastingen terug.
Daarover krijg je 4 kWh à € 0,15 per kWh = € 0,60.

Je ontvangt € 0,60 - € 0,20 = € 0,40 terugleververgoeding.

Sinds 2015 was het hoogste dynamische uurtarief € 1,04 (op 29-08-2022). De gemiddelde dynamische stroomprijs per kWh was toen € 0,78. Dat was hoger dan het landelijk gemiddelde. In 2022 was de laagste dynamische kWh-prijs -€ 0,17. Het daggemiddelde was €0,18.

Laagterecords zijn er ook, doordat er steeds meer duurzaam opgewekte energie is. Door een groot aanbod, daalt de prijs. Op 2 juli 2023 was de laagste negatieve stroomprijs ooit: -€ 0,43 per kWh. Je kreeg tussen 13.00 en 16.00 uur voor het eerst écht geld toe voor verbruikte stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderneut
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22-09 23:21
RvdK schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:07:
Dank, ik heb bij een vriend dus precies hetzelfde probleem. Als het bewolkt is dan zijn alle panelen redelijk gelijkmatig, inderdaad ook zo rond de 30 w. Als het zonnig is dan zijn enkele panelen ook daadwerkelijk 180 tot 220 watt, terwijl andere panelen inzakken naar circa 16 watt. Ik vermoed, maar dat weet ik nog niet zeker, dat dit ook panelen zijn die deels in de schaduw liggen van andere panelen.
Ik zie hetzelfde gedrag bij mijn setup bij harde schaduwen. En ik vermoed dat de MPPT strategie van de omvormer (HM-800 in mijn geval) niet zo goed is als er een strook schaduw is. De bypass diode schakelt pas in als de spanning over de schaduw-cellen heel laag of zelfs negatief wordt. Omdat te bereiken moet de MPPT spanning omlaag, ruwweg 1/3. Dat zie ik nooit gebeuren, de spanning gaat eerder omhoog richt Voc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nii3k
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:14
Hé allen, ik heb een simpele vraag die ik nog niet kon vinden dmv zoekfunctie in dit topic. Ik zou graag de totaal hoeveelheid per dag willen zien, en dan niet alleen voor vandaag maar bij ook van gisteren en 12 dagen teug. Dit is volgens mij de S miles enduser app niet mogelijk, maar zijn er andere opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:35
In ieder geval met AHOYDTU in combinatie met home assistant.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vriezenaar
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 21:19
harrr schreef op maandag 22 januari 2024 @ 18:27:
[...]

Een andere optie is iets als dit: https://www.home2link.nl/shelly-pro-1.html
Heeft ook een Home Assistent koppeling, waarmee je dus de groep van je zonnepanelen zou kunnen uitzetten.

ECHTER: ik vraag me af of het niet schadelijk is voor je omvormers om deze op hoge load vaak stop te zetten in de meterkast.
Ik zou even hier kijken: https://doe-duurzaam.nl/dossier/zonnepanelen-uitzetten/ bij #1 en #7.
“Zomaar je omvormer onder spanning uitzetten is niet bevorderlijk voor de levensduur van je omvormer” Gelijkstroomexpert Henry Lootens
Deze methode klinkt zeer eenvoudig en goed geschikt. Waar het niet dat op een dergelijke manier groepen uitschakelen in de meterkast in Nederland verboden is. Dat wil zeggen, een erkende installateur mag het zo niet installeren. Gelijkstroomexpert Henry Lootens en groene nerd Bas raden deze methode sterk af. Bas: “Het kan goed gaan, maar bij een ondeugdelijk product kunnen bij overspanning draden versmelten met brand als gevolg”.
Dus misschien niet de beste optie.

Verder is volgens mijn zonnepanelen leverancier, Hoymiles achter de schermen bezig met het API verhaal en ook mbt terugleveren. Dus ik laat het nog heel even liggen, om te kijken of ze er vanzelf mee komen. Je ziet wel dat meerdere leveranciers er meer en meer voor open staan en er mee bezig zijn. Dus ik hoop dat Hoymiles snel volgt. Lijkt erop dat Hoymiles in mei/juni van plan is eea uit te brengen tav terugleveren. Dus ben benieuwd.

[ Voor 3% gewijzigd door Vriezenaar op 26-01-2024 13:42 . Reden: Nieuw info over wanneer Hoymiles het gaat ondersteunen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vriezenaar
Maxwp schreef op zondag 21 januari 2024 @ 22:41:
ik heb V00.02.19 al sinds vorig jaar draaien was al uit in 8? 2023?
zie geen verschil njog steefds 15 min
Iemand die al 00.02.22 ziet? En het al is gelukt om h'm te updaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahak
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:27
Vriezenaar schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:15:
[...]

Ja, ik heb hem zonder problemen geupdated.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FfJQoNeMyWmugAyiD1Z1qIgaJ9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BVcHWV8WtmfdcqLyF04OR3k5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
en de voordleen van die firmware versie bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vriezenaar
Ja, ik heb hem zonder problemen geupdated.
Check, inmiddels bij mij ook. Eerste keer kreeg ik disco op de DTU Pro. Zie nog geen snellere refresh rate dan 15 min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Vriezenaar schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 10:38:
[...]

Ik zou even hier kijken: https://doe-duurzaam.nl/dossier/zonnepanelen-uitzetten/ bij #1 en #7.

[...]

[...]

Dus misschien niet de beste optie.

Verder is volgens mijn zonnepanelen leverancier, Hoymiles achter de schermen bezig met het API verhaal en ook mbt terugleveren. Dus ik laat het nog heel even liggen, om te kijken of ze er vanzelf mee komen. Je ziet wel dat meerdere leveranciers er meer en meer voor open staan en er mee bezig zijn. Dus ik hoop dat Hoymiles snel volgt. Lijkt erop dat Hoymiles in mei/juni van plan is eea uit te brengen tav terugleveren. Dus ben benieuwd.
hiymiles heetf een api maar niet voor de consument.
dat is alleen voor de bedrijven en dealer en tegen betaling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Vriezenaar schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:33:
[...]

Check, inmiddels bij mij ook. Eerste keer kreeg ik disco op de DTU Pro. Zie nog geen snellere refresh rate dan 15 min.
zijkn er geen release notes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vriezenaar
Maxwp schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:34:
[...]
hoymiles heeft een api maar niet voor de consument.
dat is alleen voor de bedrijven en dealer en tegen betaling
Ja klopt. Maar ik hoop dat deze ook wel er gaat komen voor consument.
Nee kan ze in ieder geval nergens vinden. (Misschien iemand die ze in het Chinees ergens kan vinden?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdK
jvanderneut schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 00:30:
[...]

Ik zie hetzelfde gedrag bij mijn setup bij harde schaduwen. En ik vermoed dat de MPPT strategie van de omvormer (HM-800 in mijn geval) niet zo goed is als er een strook schaduw is. De bypass diode schakelt pas in als de spanning over de schaduw-cellen heel laag of zelfs negatief wordt. Omdat te bereiken moet de MPPT spanning omlaag, ruwweg 1/3. Dat zie ik nooit gebeuren, de spanning gaat eerder omhoog richt Voc.
Dank voor deze plausibele analyse. Is dit dan ook optimaler in te regelen via de DTU?
Ik ben ook benieuwd hoe de schaduwpanelen zich gaan gedragen als de zon wat hoger komt te staan. Als dit probleem zich alleen voordoet in december en januari dan is er mee te leven.

2x Marstek 5,12 v151, CT003 v117, Landis en Gyr E350 ZMF110CCtFs2 smr 5.0 3 fasen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdK
Vriezenaar schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:15:
[...]

Ik denk dat ie deze week automatisch is geupdate. Ik weet vrijwel zeker dat er bij mij vorig week nog 19 stond en nu is het 22.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 10:29
Heb het klusje donderdag op Werkspot gezet, tot nu alleen reactie van all-rund klusjesman.
Alles is kant en klaar, Zoek alleen serieus iemand met steiger of ladder, (5,80m dak hoogte), zodat ik niet zelf op het dak hoef te klimmen. Buiten tijd voor steiger op/af bouw max. 1 uurtje werk.

Ik weet dat ik schaduw vd buren krijg Oost vroege ochtend en West late avond. Maar enige alternatief was op nieuw te bouwen pergola in de tuin en daar moet de Gemeente blijkbaar toestemming voor geven mits je vooraf iets van €167,- betaald zonder garantie. Stevige pergola kost ook iets van €250,-. Dus dan zit ik op 2 jaar extra terugverdientijd. :-) Het is maar 0,87kWp extra.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YlcUezZeQaVjc3d9OVexw0_AzlU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k6fPK1LnzZBng6MWBxBbbNiE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:27
in dat uurtje moet er dan wel gehekst worden.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
@BarryH Valt reuze mee hoor.
Bluebase is ontworpen om zeer snel te kunnen monteren.
Het gaat maar over 2 panelen.

YouTube: Blubase - Connect | Montagesysteem voor zonnepanelen op plat dak | L...

Ervaren monteur die meer dan half uur per paneel nodig heeft zal bij grotere projecten niet ver komen.
Maar als hij niet per uur betaald hoeft te worden, mag hij er ook langer over doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostboyArno
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-07 12:42
nii3k schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:40:
Hé allen, ik heb een simpele vraag die ik nog niet kon vinden dmv zoekfunctie in dit topic. Ik zou graag de totaal hoeveelheid per dag willen zien, en dan niet alleen voor vandaag maar bij ook van gisteren en 12 dagen teug. Dit is volgens mij de S miles enduser app niet mogelijk, maar zijn er andere opties?
Hier zit ik ook naar te zoeken. In de site of app kan het niet. Is er misschien een API-koppeling mogelijk?

Ik zie het wel kan via global.hoymiles.com. Daar kun je terug in de tijd kijken

[ Voor 7% gewijzigd door LostboyArno op 28-01-2024 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nii3k
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:14
LostboyArno schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:05:
[...]

Hier zit ik ook naar te zoeken. In de site of app kan het niet. Is er misschien een API-koppeling mogelijk?

Ik zie het wel kan via global.hoymiles.com. Daar kun je terug in de tijd kijken
Ja inderdaad, dat had ik het ook gevonden. Wil alleen ook makkelijk het bij de hand hebben in een app. Dus mocht je ergens achter een optie komen hoor ik 't graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:55
Klopt het dat ik de originele Hoymiles stick moet hebben om mijn HMS-500 te updaten qua firmware? Iemand toevallig in de buurt van Haarlem die zijn stick een middag kan missen? 😀

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
knights16 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 22:13:
Klopt het dat ik de originele Hoymiles stick moet hebben om mijn HMS-500 te updaten qua firmware? Iemand toevallig in de buurt van Haarlem die zijn stick een middag kan missen? 😀
wist niet eens dat het mogelijk was of dat er een update is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
Je gelooft het niet, met al die regen, maar Januari '24 is, qua opbrengst, Januari '23 voorbij :-)

P.s. Ik gebruik alleen de installer App. Die kan je downloaden via de App store en je vraagt bij de leverancier van je omvormer(s)/DTU een account aan. Wachtwoord en gebruikersnaam kan je later aanpassen.
Ik gebruik de DTU-Lite-S. Werkt uitstekend tot 99 panelen.

https://play.google.com/s...er+app&c=apps&hl=nl&gl=US

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0HKh18jhemOqFEmuMLkwUAZmMR8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xwSZnuYUaVr87FwKZHcCWMXI.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvertSchut
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-07 18:56
PCan schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 19:02:
Heb het klusje donderdag op Werkspot gezet, tot nu alleen reactie van all-rund klusjesman.
Alles is kant en klaar, Zoek alleen serieus iemand met steiger of ladder, (5,80m dak hoogte), zodat ik niet zelf op het dak hoef te klimmen. Buiten tijd voor steiger op/af bouw max. 1 uurtje werk.

Ik weet dat ik schaduw vd buren krijg Oost vroege ochtend en West late avond. Maar enige alternatief was op nieuw te bouwen pergola in de tuin en daar moet de Gemeente blijkbaar toestemming voor geven mits je vooraf iets van €167,- betaald zonder garantie. Stevige pergola kost ook iets van €250,-. Dus dan zit ik op 2 jaar extra terugverdientijd. :-) Het is maar 0,87kWp extra.

[Afbeelding]
Die twee panelen op een schansje of 2 portrait naast elkaar op Zuid is dat niet een betere optie? Je hgaat nu ontzettend veel schaduw pakken anders en nooit direct zonlicht lijkt het me als ik die foto zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-09 19:22
Als ik bij 1 dakvlak voor een HMS-1600 zou gaan met in 4x580Wp panelen (dus 2320Wp totaal), waarbij alleen op de zonnigste zomermaand een paar uur per dag de opbrengst werkelijk boven de 1600W zou uitkomen, kan dat kwaad of wordt dit dan gewoon gecapt op 1600W output en brick je de inverter niet? Of komt er 0W uit op het moment dat er teveel in komt?
Volgens de calculator is het verschil slechts 24KWh per jaar vergeleken met een HMS-2000 en de leverancier waar ik aan zat te denken heeft alleen de 1600.

Ik zou dus enkel het rode deel missen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nYnEoax8EoOlYh-IBQQJ6P_dYLE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ms52WNuevEQDMZoh1iDe048d.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door -DG- op 30-01-2024 18:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vriezenaar
Maxwp schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:33:
en de voordelen van die firmware versie bekend?
Wel volgens mij een nadeel gevonden. HA werkt nu niet meer met deze HACS plugin:
https://github.com/ArekKubacki/Hoymiles-Plant-DTU-Pro

En ook niet met deze add-on:
https://github.com/banny310/hoymiles-dtu-homeassistant-addon

Iemand eentje die een wel werkende HA plugin / Add-on heeft die h'm lokaal uitleest met firmware v00.02.22? via Wifi of ethernet? (Ethernet is dicht gezet klopt dat?)

De S-cloud add-on werkt gewoon: https://github.com/dmslabsbr/hoymiles
Maar ik wilde h'm graag lokaal uitlezen zodat ik even makkelijker kan checken of de panelen goed liggen in de tekening :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

Bravo

Second Best

-DG- schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 18:49:
Als ik bij 1 dakvlak voor een HMS-1600 zou gaan met in 4x580Wp panelen (dus 2320Wp totaal), waarbij alleen op de zonnigste zomermaand een paar uur per dag de opbrengst werkelijk boven de 1600W zou uitkomen, kan dat kwaad of wordt dit dan gewoon gecapt op 1600W output en brick je de inverter niet? Of komt er 0W uit op het moment dat er teveel in komt?
Volgens de calculator is het verschil slechts 24KWh per jaar vergeleken met een HMS-2000 en de leverancier waar ik aan zat te denken heeft alleen de 1600.

Ik zou dus enkel het rode deel missen:
[Afbeelding]
De omvormer stuurt zelf aan hoeveel energie hij wil ontvangen en als hij dat handig doet komt er het maximale vermogen uit wat een zonnepaneel kan leveren. Dit is de werking van een MPPT (Maximum Power Point Tracker) in een notedop. Andersom werkt het ook, als het paneel meer energie levert dan de omvormer wil hebben, past hij zijn instelling daarop aan, waardoor de energie uit het paneel wat minder wordt.
Samengevat: De omvormer valt niet uit als de panelen meer kunnen leveren als de omvormer aankan, de omvormer blijft op het maximale vermogen werken. De meerprijs zal het waarschijnlijk niet waard zijn om die 24 kWh aan 'aftoppen' te voorkomen.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCan
@EvertSchut Aan de gevel mocht niet en in de tuin op nog een pergola was ook een probleem. Bleef dak over.
De buren hebben 2,5m balkon aan de zuidkant van hun dakopbouw, met glazen windscherm van 2m hoog aan de zijkanten
Ik heb een soort maquette gemaakt en met een zaklamp de zon nageaapt.
Azimut 184,4 (iets ten westen van zuid). Dus minder in de ochtend en meer in de avond.
.
Bij 2 panelen landscape Zuid hou ik aan elke kant 25cm loopruimte over en flink veel schaduw in de ochtend en middag. Dat maakt de toegang en beweegruimte op het dak erg lastig.

2 panelen portret Zuid zou kunnen, maar ik heb alleen spullen voor landscape. Dit zou de piek weer, als bij mijn bestaande panelen achter in de tuin, rond 12u leggen.

Als bij Oost/West opstelling de zon >40 graden boven de horizon staat krijgt eerst Oost en daarna West meer zon. De panelen liggen 50cm van de dakrand. Vanaf de lente t/m herfst is er geen schaduw op die plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
PCan schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 15:44:
@EvertSchut Aan de gevel mocht niet en in de tuin op nog een pergola was ook een probleem. Bleef dak over.
De buren hebben 2,5m balkon aan de zuidkant van hun dakopbouw, met glazen windscherm van 2m hoog aan de zijkanten
Ik heb een soort maquette gemaakt en met een zaklamp de zon nageaapt.
Azimut 184,4 (iets ten westen van zuid). Dus minder in de ochtend en meer in de avond.
.
Bij 2 panelen landscape Zuid hou ik aan elke kant 25cm loopruimte over en flink veel schaduw in de ochtend en middag. Dat maakt de toegang en beweegruimte op het dak erg lastig.

2 panelen portret Zuid zou kunnen, maar ik heb alleen spullen voor landscape. Dit zou de piek weer, als bij mijn bestaande panelen achter in de tuin, rond 12u leggen.

Als bij Oost/West opstelling de zon >40 graden boven de horizon staat krijgt eerst Oost en daarna West meer zon. De panelen liggen 50cm van de dakrand. Vanaf de lente t/m herfst is er geen schaduw op die plek.
van wie mocht dat niet? de gemeente?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
@Maxwp Moest een omgevingsvergunning aanvragen en die zou iets van €167,- gaan kosten. Daar werd bij gezegd dat als ik geen vergunning zou krijgen, ik dat ook kwijt zou wezen. Overleg met mijn buren stuitte op verzet. Hoewel ik zeer vriendelijke een hulpvaardige buren heb, zagen ze het niet zitten om vanuit hun tuin tegen twee grote zwarte zonnepanelen aan te kijken.

Heb ook onderzocht of een tweede pergola in de tuin mogelijk was. Moest een zogenaamd Besi rapport aanmaken. Daarin werden een aantal regels geven waaraan ik zou moeten voldoen om overlast voor (broed-) vogels en zoogdieren te voorkomen. Mocht bijvoorbeeld niet in het voorjaar gebouwd worden. En opnieuw flink bedrag voor vergunning, zonder garantie op verstrekking daarvan.

Panelen op een plat dak zijn vergunningvrij, op voorwaarde dat de afstand tot de dakrand > hoogte panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Gister heb ik een DTU-S pro gekregen en aangesloten op 4 HMS-2000. Wat mij opviel is dat als er maar een klein strookje schaduw op beide helften van de panelen is, deze bijna niets doen. Hebben meer mensen hier last van?
Ik heb ook de onderste helft bedekt met karton en dan doet de MPPT zijn werk en gaat het vermogen naar iets minder dan de helft.

[ Voor 22% gewijzigd door peter123 op 01-02-2024 11:50 ]

10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Nu online

Bravo

Second Best

De werking van schaduw op zonnepanelen en hoe een bypass diode daarin meehelpt wordt hier uitgelegd: https://zonnepaneel-info....diodesinzonnepanelen.html
TLDR: Ja, dit is normaal gedrag van een zonnepaneel

Ioniq 6 LR Lounge 20"
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Dank voor de link. Ik heb even een foto toegevoegd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2hxsLKiByBtAFaUZlwNBbZNXdKM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T5eUbjeABKItYfppWFt3UWqs.jpg?f=fotoalbum_medium
De onderste panelen doen dus 30W en de bovenste 270W. Nav de info in je link lijkt mij dit nog steeds niet normaal toch?

[ Voor 40% gewijzigd door peter123 op 01-02-2024 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evrard
peter123 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:12:
[Afbeelding]
De onderste panelen doen dus 30W en de bovenste 270W. Nav de info in je link lijkt mij dit nog steeds niet normaal toch?
Dit is wat ikndus ook heb met klein beetje schaduw. Zie mijn eerdere post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Ja precies. Ik heb bewust de panelen horizontaal gelegd om minder last te hebben van schaduw... Had ik dus beter niet kunnen doen. Vraag is, ligt dit aan de panelen of de omvormer? En als het aan de omvormer ligt, is dit dan speciek voor de Hoymiles HMS?
Uit de link van Bravo maak ik op dat MPPT wel moeite hebben met schaduw. Ik vermoed dan ook dat de Hoymiles er niet zo goed raad mee weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evrard
peter123 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:45:
Ja precies. Ik heb bewust de panelen horizontaal gelegd om minder last te hebben van schaduw... Had ik dus beter niet kunnen doen. Vraag is, ligt dit aan de panelen of de omvormer? En als het aan de omvormer ligt, is dit dan speciek voor de Hoymiles HMS?
Uit de link van Bravo maak ik op dat MPPT wel moeite hebben met schaduw. Ik vermoed dan ook dat de Hoymiles er niet zo goed raad mee weet.
Ik vermoed dat het de omvormer is die het veroorzaakt. Mede omdat er al meerdere hetzelfde probleem benoemen terwijl we niet dezelfde zonnepanelen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Heb je dit al bij Hoymiles gemeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Nu online

Bravo

Second Best

peter123 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:45:
De panelen horizontaal of verticaal leggen maakt weinig verschil in de opbrengst, het gedeelte wat schaduw heeft zal ca 30/2 = 15 watt doen, het gedeelte zonder schaduw de 270/2 = 135 watt, ook als je ze een kwartslag draait.
Als de panelen alleen diodes hebben om de boven en onderzijde te scheiden, dan werken ze zoals verwacht. Zoals in de link aangegeven, er kan maar zoveel water door de tuinslang als daar waar hij wordt dichtgeknepen. Als er twee tuinslangen in zitten (2 diodes) is dit verwacht gedrag. Als er 6 bypass diodes in zitten, dan zou je verwachten dat de andere 'tuinslangen' het nog wel moeten doen.

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Er zitten 3 diodes op. Je zou verwachten dat er 1 in de bypass gaat en het paneel nog 66% van 270W doet. Het gehele paneel doet echter 30W. Dat klopt volgens mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evrard
peter123 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:30:
Er zitten 3 diodes op. Je zou verwachten dat er 1 in de bypass gaat en het paneel nog 66% van 270W doet. Het gehele paneel doet echter 30W. Dat klopt volgens mij niet.
Exact. Een ander forum lid meldde dat als een diode igeschakeld wordt, dit duidelijk in de spanning te zien moet zijn. Dat gebeurt dus niet, wat er op lijkt dat het de omvormer zelf is die anders inregeld.
Wat wel opmerkelijk is dat vanochtend mijn panelen langzaam in de zon kwamen en toen wel de opbrengst on verhouding mee omhoog ging. Nadat er toen even bewolking kwam er daarna weer volop zon, onstond weer de situatie dat de twee panelen waar deeltje schaduw op komt weer veels te laag vermogen opleveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Ik heb net een ticket aangemaakt.
https://support.hoymiles.com/portal/en/home
Als jij het zelfde doet, gaan ze misschien de firmware aanpassen.
Ik had beter een omvormer kunnen kopen met 2 MPPT tackers. 1 voor de bovenste 6 en 1 voor de onderste 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
[Afbeelding]
Heb je op de datasheet van je panelen al gevonden hoe de panelen in segmenten zijn ingedeeld?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Hoi Barry,
Niet in de datasheet, maar wel visueel. 3 boven en 3 beneden. Ze lopen van het midden naar boven of beneden en weer terug. Volgens mij een standaard paneel van Jinko.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
ben wel benieuwd wat voor voltage de bovenste leveren, als 2/3 daarvan onder het mppt voltage komt. Dan gaat de omvormer in dezelfde treurige wintermaanden niet echt meer leveren met schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evrard
mjjveldt schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 16:58:
ben wel benieuwd wat voor voltage de bovenste leveren, als 2/3 daarvan onder het mppt voltage komt. Dan gaat de omvormer in dezelfde treurige wintermaanden niet echt meer leveren met schaduw.
De spanning gaat juist omhoog bij deze situatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Goede opmerking. Ik heb even gekeken en vandaag lagen de bovenste vanaf 9:30 tot 15:45 volledig in de zon. Het voltage was op 15:45 31,5V. De onderste vanaf 11:30 tot 15:45.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
[Afbeelding]
zijn dit half cut panelen kan dat niet goed zijn gezien ze zwart lijken
als je half cut had gehad had je ze beter andere kunnen leggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
peter123 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:20:
Ik heb net een ticket aangemaakt.
https://support.hoymiles.com/portal/en/home
Als jij het zelfde doet, gaan ze misschien de firmware aanpassen.
Ik had beter een omvormer kunnen kopen met 2 MPPT tackers. 1 voor de bovenste 6 en 1 voor de onderste 6.
de hms 2000 heeft 4 afzonderlijke trackers dus dat maakt niet uit. dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
PCan schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 10:51:
@Maxwp Moest een omgevingsvergunning aanvragen en die zou iets van €167,- gaan kosten. Daar werd bij gezegd dat als ik geen vergunning zou krijgen, ik dat ook kwijt zou wezen. Overleg met mijn buren stuitte op verzet. Hoewel ik zeer vriendelijke een hulpvaardige buren heb, zagen ze het niet zitten om vanuit hun tuin tegen twee grote zwarte zonnepanelen aan te kijken.

Heb ook onderzocht of een tweede pergola in de tuin mogelijk was. Moest een zogenaamd Besi rapport aanmaken. Daarin werden een aantal regels geven waaraan ik zou moeten voldoen om overlast voor (broed-) vogels en zoogdieren te voorkomen. Mocht bijvoorbeeld niet in het voorjaar gebouwd worden. En opnieuw flink bedrag voor vergunning, zonder garantie op verstrekking daarvan.

Panelen op een plat dak zijn vergunningvrij, op voorwaarde dat de afstand tot de dakrand > hoogte panelen.
wow waar woon je? ergens in een natuur gebied

moet wel zeggen dat ik het persoonlijk onzin vind. dus ze kijken nu tegen een bakstenen muur aan?
nou wat maken die 2 panelen dan uit. als je ook nog eens kiest voor nette fulllblack.
och ja wie ben ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvanael
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 03-02-2024
Aan allen,

Er is allicht heel veel over geschreven maar het is mij nog niet helemaal duidelijk.
Ik zou graag een installatie plaatsen van zonnepanelen, een thuisbatterij met de HMS en HAS omvormers.
Dit in combinatie met een dynamisch tarief.
Dit wil zeggen, uurtarief met negatieve prijzen op bepaalde momenten.
Deze prijzen worden ca 24h op voorhand gepubliceerd.

Nu is de vraag....
Kan ik met de gewone app/software van hoymiles de omvormers zodanig instellen dat ze op bepaalde uren doen wat ik vraag afhankelijk van de beursprijzen.
Ik wil uiteraard niet de hele dag alert zijn om te omvormers te schakelen zodanig dit het meeste opbrengt.
Ik wil de prijzen bekijken en dan de omvormers op bepaalde uren een bepaald gedrag geven.
Opladen/ontladen batterij en uitschakelen/inschakelen van de PV omvormers of enkel richting batterij.

Is dit mogelijk met de standaard software/app van hoymiles of dien ik bijkomende hardware te installeren en zoiets als Home assistant.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
@MvW
met de hoymiles App, en hoymiles dtu nu niet
Met behulp van home Assistant en opendtu wel

Nu is het zo dat zolang je kan salderen de prijs heel erg negatief moet zijn wil het rendabel zijn om de panelen uit te zetten, en de vraag of het de investering waard is voor die enkele euro's.

tenslotte als je de omvormer uitzet / limiteerd op dat soort momenten dan stimuleer je niet het uitzetten en afschalen van niet duurzame bronnen.

rekenvoorbeeldje in deze post mjjveldt in "Het Hoymiles topic"

[ Voor 9% gewijzigd door mjjveldt op 01-02-2024 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Maxwp schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 18:59:
[...]
zijn dit half cut panelen kan dat niet goed zijn gezien ze zwart lijken
als je half cut had gehad had je ze beter andere kunnen leggen
Ze zijn half cut, maar ik begrijp niet waarom deze niet horizontaal kunnen liggen. Mij is dit in 5 offertes van installateurs geadviseerd met allemaal halfcut cells.
Maxwp schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 19:01:
[...]

de hms 2000 heeft 4 afzonderlijke trackers dus dat maakt niet uit. dan
Normaal opent het paneel de bypass diode zodat de onderkant van het paneel niet mee doet. dat is 1/3 van het paneel. Kennelijk kan de MPT tracker van de hms 1600 hier niet mee omgaan en schakelt het hele paneel bijna uit. Een stringomvormer is dan beter, omdat alle onderste panelen eenzelfde strook schaduw hebben en dus een gelijke hoeveelheid stroom genereren.

Ik zie nu dat Evrard en ik dezelfde HMS1600 hebben ipv de veelgebruikte MHS2000 waar ik ook 1 van heb. Misschien dat het daar aan ligt.

[ Voor 6% gewijzigd door peter123 op 01-02-2024 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
peter123 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 22:38:
[...]

Ze zijn half cut, maar ik begrijp niet waarom deze niet horizontaal kunnen liggen. Mij is dit in 5 offertes van installateurs geadviseerd met allemaal halfcut cells.

[...]

Normaal opent het paneel de bypass diode zodat de onderkant van het paneel niet mee doet. dat is 1/3 van het paneel. Kennelijk kan de MPT tracker van de hms 1600 hier niet mee omgaan en schakelt het hele paneel bijna uit. Een stringomvormer is dan beter, omdat alle onderste panelen eenzelfde strook schaduw hebben en dus een gelijke hoeveelheid stroom genereren.

Ik zie nu dat Evrard en ik dezelfde HMS1600 hebben ipv de veelgebruikte MHS2000 waar ik ook 1 van heb. Misschien dat het daar aan ligt.
de 1600 is dacht ik maar 2mptt?
je hebt een boven deel een onderrdeel toch bij half cut.
jij hebt ze op de zijkant liggen dus word een deel van de boven kant en onderkant met schaduw benadeeld
draai je ze om dan word alleen het onderste deel van de halfcut benadeeld en het bovenste niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Hoi Max,
De 1600 is precies hetzelfde als de 2000, maar kan wat minder vermogen leveren. Half-cut heeft inderdaad een bovenste deel en een onderste gedeelte. Als ik de bovenste of onderste bedek met karton, levert het paneel nog netjes de helft (gemeten met HMS2000). Mij is echter geadviseerd de panelen horizontaal te installeren, want dan zouden de diodes hun werk wel doen en het paneel opdelen in 3 gedeeltes. Dat is dus niet zo bij halfcut panelen of bij deze omvormer met MPPT.
Conclusie: Halfcut cel panelen kun je beter niet liggend installeren als er sprake is van schaduw???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Nu online

Bravo

Second Best

De HMS 1600 heeft net als de HMS 2000 4 MPPT, dus 1 voor elk zonnepaneel.
De oudere HM 1600 (dus zonder S) heeft maar 2 MPPT, waardoor 2 panelen gezamenlijk geregeld worden.

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Ja, precies. Gelukkig heb ik de HMS.
Kreeg een mail van Hoymiles dat het aan de panelen ligt. Tja, dan zou iedereen er last van moeten hebben. Ook mensen zonder Hoymiles omvormer. Kan iemand eens een karton over 1/4de van de zijkant van zijn paneel leggen en kijken wat dat doet met de output. Wel als de zon schijnt.
30W vs 250W lijkt mij erg veel verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Nu online

Bravo

Second Best

Hierbij een oud plaatje van mij hoe de panelen stuk voor stuk in de zon kwamen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Pb_kmCaE9OzTPBWjnVnBGJviiE=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/T33nPnbIGxIdNJdhvfniiLpT.png?f=fotoalbum_medium
Ligging van de panelen destijds (1 en 2 horizontaal, 3-6 verticaal):
vanuit zuid

Ook in dit geval lijkt alleen de bypass diode die de twee helften scheidt iets te doen, niet de diodes in de 3 zones binnen de helften. Het algoritme voor de MPPT is niet supergoed voor dit soort situaties, maar scheelde in mijn geval ook niet zoveel opbrengst.

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Bedankt!
Ik zie dat jou panelen ook bijna niets doen als ze gedeeltelijk in de schaduw liggen. Ze doen of 30W of 250W. Dat is echt niet normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
blanken17 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 13:39:
Volgens deze video is de Hoymiles mpp tracker niet zo efficiënt als van Enphase
YouTube: The Enphase vs Hoymiles Show Down - Technical Review

Waarschijnlijk is de mpp tracker van Hoymiles niet aangepast aan de nieuwe generaties half cut pv panelen en vind hierdoor het maximale 2e werktpunt niet?

Dit vind ik eigenlijk wel een behoorlijke tekortkoming voor een microomvomer.
Ik had even beter het hele topic moeten doorakkeren. Dit is een bekend probleem.

Weet iemand al wanneer de sampling frequentie omhoog gaat van de DTU? En misschien kunnen ze een gemiddelde nemen ipv een momentopname. Een tijdelijke wolk of juist zon kan de grafiek behoorlijk verpesten.

[ Voor 14% gewijzigd door peter123 op 02-02-2024 12:31 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ikke26
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:05
@peter123 Als je echt een gedetailleerde sample wilt, zul je je op dit moment tot een OpenDTU of AhoyDTU moeten wenden.

Afhankelijk van hoeveel omvormers je hebt zijn die instelbaar tot op de seconde uitlezen (de praktijkfrequentie hangt af van of de ingebouwde ESP32 alle data binnen het poll interval kan verwerken). Zelf lees ik ze momenteel per 10 seconden uit om het lange termijn opslag formaat te beperken.

Vervolgens lees ik de MQTT data uit om alles in een PostgreSQL met TimescaleDB te loggen met een klein go programmaatje.
Die aanpak werkt nu al een paar maanden goed als proof-of-concept maar is vrij inefficient in hoe de gegevens opgeslagen worden.

Daarom ben ik bijna klaar met het ontwikkelen van een versie 2 die direct op de OpenDTU websocket abonneert en daarbij ook veel efficiënter logt. Binnenkort hoop ik tijd te hebben om dat af te maken.
De P1 poort van de hoofdmeter wordt in dezelfde database gelogd.

Voor de toekomst heb ik nog gepland om vanuit mijn programma dynamisch het limiteren van omvormers te regelen (bij negatieve stroomtarieven, maar ook voor wanneer je zoveel PV hebt dat je meer terug kan leveren dan je hoofdzekering aan kan).

Bij voldoende interesse zou ik de code ook publiek kunnen maken.

Dat geheel visualiseer ik dan op de volgende wijze in Grafana (afbeeldingen klikbaar)

Alles met "today so far".
Rij 1: De bovenste twee grafieken zijn vooral nuttig voor opbrengst op de lange termijn.
Rij 2: Productie alle omvormers opgeteld + temperatuur per omvormer.
Rij 3: Productie per omvormer (AC + DC, hier alleen AC lijnen ingeschakeld), AC spanning per omvormer.
Rij 4: Productie per paneel, AC frequentie per omvormer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hfMGv1FU9Oq9pZKKr5GgtixH_DE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jwBMkk024nS9ANgrPHTAYUGi.png?f=fotoalbum_large

Individuele panelen "last 5 minutes", gelogd per 10 seconden, NNW-ZZO 10° helling opstelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AKIwnpsk-xRXljxtvmrLta9bROc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v7niJxjYvKKLvDE9Tc9IwFOW.png?f=fotoalbum_large

P1 metergegevens :
(de rechte lijn 's nachts is vanwege netwerkverbinding uitval die niet automatisch hersteld. Ook dat is opgelost in v2)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXmSweth1-rZCk_Q5cVfDFUfDos=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9xSe284oLfImnS4BFVZqM8LW.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door ikke26 op 02-02-2024 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Mooi zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Een echte tweaker! Prachtig! Als ik tijd heb ga ik me zeker hier in verdiepen.

Kan iemand deze youtube video aan het eerste topic toevoegen?
Als ik dat had geweten had ik de panelen staande gelegd ipv liggend. Je verzint toch ook niet dat een omvormer geen diode wil activeren....

[ Voor 87% gewijzigd door peter123 op 02-02-2024 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
@peter123 Gedaan, staat onderaan de 1e post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke26
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:05
Dank jullie wel!

Waar ik trouwens ook wel geïnteresseerd zou zijn: Ik heb momenteel geen Hoymiles DTU en kan dus mijn omvormers niet upgraden.
Heeft iemand ervaring met betere opbrengst of MPTT tracking na firmware upgrades?
Ik zit momenteel op 1.0.10 van 2021-09-17 met de HMT-2250-6T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:21
Ik heb nu al een tijdje twee panelen op mijn schuur liggen i.c.m. een HMS-800-2T wat goed bevalt.
Deze loopt naar een aparte groep in de meterkast in mijn schuur welke uiteindelijk weer naar een groep loopt in mijn huis.

Nu wil ik een paneel toevoegen op mijn schuurdak i.c.m. bijv een HMS-450 en vroeg ik mij af wat verstandig is. Ik kan dit paneel uiteraard koppelen aan de trunk connector die bij de HMS-800 zit, of ik kan middels een AC verlengkabel dit derde paneel direct aansluiten op de groep in de schuur meterkast. Dit zou dan inhouden dat ik een centraaldoos maak waar beide AC kabels van de panelen samenkomen. Waarna ze gezamenlijk "richting" de groep in de meterkast gaan.

Wat zouden jullie aanraden? Ik kan even niet zo goed bedenken of die tweede is toegestaan. De tweede oplossing zou mij in ieder geval een hoop werk schelen.

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evrard
peter123 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:52:
Ja, precies. Gelukkig heb ik de HMS.
Kreeg een mail van Hoymiles dat het aan de panelen ligt. Tja, dan zou iedereen er last van moeten hebben. Ook mensen zonder Hoymiles omvormer. Kan iemand eens een karton over 1/4de van de zijkant van zijn paneel leggen en kijken wat dat doet met de output. Wel als de zon schijnt.
30W vs 250W lijkt mij erg veel verschil.
@peter123 misschien Hoymiles eens vragen welke panelen het dan niet vertonen . Ik heb ja solar panelen 435wp van 1 maand oud liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvanael
@mjjveldt Beste, ik denk dat uw berichtje voor mij bedoeld was.
Allereerst bedankt voor je duidelijk antwoord.
Ondertussen de handleiding van S-miles gelezen.
De batterij kan per uur aangestuurd worden maar zover ik begrijp de PV omvormer niet.
Die kan wel aangestuurd worden maar niet per uur.

Hoe los ik dit dan op?
De hoymiles DTU pro S schaf ik niet aan?
In de plaats daarvan schaf ik een Open DTU aan. Zijn deze allemaal compatibel met Hoymiles?
De DTU moet werken met de HMS2000 en HAS omvormers.
Zijn er andere zaken waar ik dan op dien te letten bij de aanschaf.

Hoe programmeer ik de hele handel dan?
Zijn hier websites of you tube filmpjes?
Hoe zit de basis in elkaar?
Ik weet dat hier veel op dit forum te vinden is maar het is een hele boterham om hier aan uit te geraken
zonder dat je op weg gezet wordt.

Ik ben volledig leek het DTU verhaal.

Alvast bedankt voor je antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
@mvanael Daar vraag je dan wat. De DTU draagt alleen maar data over. Dat van de HM en de HMS serie. Hij draagt het over NAAR iets. Wat dat doel is moet je zelf bepalen.

De meeste mensen (ik incluis) gebruiken daarvoor Home Assistant. In HA kun je dan weer automations maken, die bv de inverters instellen naar meer of minder vermogen. Geen idee hoe dat moet, maar daar kan iemand op het forum voor OpenDTU of AhoyDTU je vast mee verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvanael
@SkiFan Bedankt voor je antwoord.
Als ik het allemaal een beetje goed begrijp dien ik geen Hoymiles DTU aan te schaffen.
Wel een soort minicomputertje dat heel de dag dan de HMS omvormers kan aansturen, gezien die niet per uur te programmeren zijn.
Ik vermoed dat er in ieder geval, toch in mijn specifieke zoektocht een computersysteem actief dient te blijven dat de HMS omvormer aanstuurt.
Of het allemaal loont, dat bekijk ik nog....ik wil het momenteel enkel begrijpen.
Kwestie van alle mogelijkheden te kennen en tegen elkaar af te wegen.

Ik bekijk de forums van OpenDTU of AhoyDTU al eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjjveldt
Om goed te kunnen sturen op de stroomprijs heb je een aantal dingen nodig, ik schrijf het voorbeeld even vanuit Homeassistant omdat I'm dat zelf gebruik, maar daar zijn voldoende alternatieven voor ook zoals Domoticz bijv.

Benodigdheden
- hardware die home assistant draait zoals een nuc, ha Green, raspberry pi 4 (200 eur)
- hardware die de inkomende uitgaande stroom meet zoals CT-klemmen, meter in je groepenkast of p1 monitor op je slimme meter (25 euro)
- hardware die met je omvormers praat zoals opendtu diy, of kant en klaar (40 euro)
- diverse kleine dingen zoals powersupply, verlengkabeltjes etc

afgerond 300 euro investering

2023 had 315 uren met een negatieve stroomprijs. Dit varieert van een prijs van een halve cent negatief tot in het extreemste geval 50 cent negatief.
2024 kan er nog volledig gesaldeerd worden, bij een negatieve prijs salderen we wel nog belastingen. De prijs moet dus in 2024 onder de - 0,1312 euro om geld te kosten.

Omdat ik de cijfers over 2023 niet precies kan terugvinden doe ik de aanname dat de helft van de negatieve uren, 150 stuks lager was dan - 0,1312 en ik gok dat ze gemiddelde prijs voor die uren ongeveer -0,25 is. Deze uren kosten dus 0,12 cent per kwh voor de zonnepanelen bezitter.

In mijn geval lever ik gemiddeld 3 kwh terug op het piekmoment, stel dat al deze 150 uren op het piek moment vielen. Dan zouden deze mij bij een dynamisch contract voor 2023 maximaal 150x3x0,12 =54 euro gekost hebben.
Op basis van de day ahead pricing. 2024 zullen er meer uren negatief worden vermoedelijk, maar natuurlijk wordt hier door iedereen op ingespeeld ook, dus minder diep negatief.

Schaduw, panelen en hoymiles
Ik herken met mijn panelen niet op mijn HMS-2000 het schaduw gedrag wat hier geschetst wordt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GUIMx-tbT_yQWg7prInSW7TOhz8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VtevzEBdcnVN2MFAiYEvNGti.jpg?f=fotoalbum_large
CH1 heeft dezelfde oriëntatie als CH3, maar CH3 heeft schaduw van het paneel op CH2.

Dit betreft Longi Solar Longi Solar 455 Wp (LR4 72HPH 455M) panelen. Dit zijn ook halve cellen panelen,mono perc met 3 bypassdiodes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Evrard schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:17:
[...]

@peter123 misschien Hoymiles eens vragen welke panelen het dan niet vertonen . Ik heb ja solar panelen 435wp van 1 maand oud liggen.
Ik heb een serieuze mail terug gehad en R&D gaat het onderzoeken. In de video wordt exact hetzelfde probleem benoemd.
Op 8:41 van het filmpje wordt het probleem benoemd. De Hoymiles gaat niet goed om met schaduw. Hij stelt zelfs dat microomvormers niet meer nodig zijn, omdat moderne panelen met een stringomvormer met 2 MPT trackers het net zo goed, zo niet beter doen.

[ Voor 12% gewijzigd door peter123 op 04-02-2024 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
SebastiaanvB schreef op woensdag 14 september 2022 @ 17:34:
Goedemiddag,
Ik sta op het punt om een aantal Hoymiles HMS-2000 of HM-1500 micro's te kopen voor panelen op ons dak.
Panelen zullen of Maysun MS510 worden operating voltage 43.2V, Max A current 11.81, Short circuit A 12.42 en Open circuit V 52.1 met 150 1/3cut cells IP68 rated. Danwel Bluesun 425G12-54HPH met STC operating voltage 32.03V, Max A current 13.29, Short circuit A 14.18 en Open circuit V 38.25 met 108 half cells (6*18) IP68 rated.
Nu mijn vraag, kunnen deze panelen gewoon op de hoymiles en hoe moet ik de cellen zien (hoymiles heeft 60/72 advies), zijn de panelen dan eigenlijk 50 danwel 54 cel?
Ik zie door de bomen het bos even niet meer en op internet niets over te vinden.
Alvast dank voor de reacties
In mijn verder zoektocht, lees ik nu dat de Hoymiles HMS 1600 helemaal niet geschikt is voor halfcut cel panelen... :? Lijkt mij ook handig om dit te vermelden in de startpost. Alle huidige panelen hebben meer dan 72 cellen. Bij de HMS 2000 staat dit niet. Het verklaart een hoop, want de HMS 2000 die ik ook heb doet het veel beter.
Wie heeft er nog meer de HMS 1600 icm met panelen met meer dan 72 cellen? Halve cellen tellen als hele cellen.

[ Voor 13% gewijzigd door peter123 op 04-02-2024 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evrard
@peter123 heb jij een link naar waar vermeld staat dat de HMS1600 niet geschikt is voor halfcut panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
Het staat in ieder geval nergens in de datasheet https://www.hoymiles.com/...8002000_EU_EN_V202201.pdf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Ik hou dit even in de gaten, als er bewijs is, dan zet ik het in de openingpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Ik kreeg een bevestiging van de leverancier, die ook installeert dat halve cellen niet als hele cellen tellen. Dus 72 mag x 2 en dan zijn ze wel geschikt. Bij mij werken de HMS1600 gekoppelde panelen echter veel slechter dan de HMS2000 gekoppelde panelen. 4 panelen 64W vs 12 panelen 42W gekoppeld aan de HMS1600.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjjveldt
Omvormers tellen niet echt het aantal cellen. maar kijken naar voltages en amperages.

Welke specifieke panelen werken slecht? En hoe vallen die in de datasheet van de omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evrard
peter123 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:42:
Ik kreeg een bevestiging van de leverancier, die ook installeert dat halve cellen niet als hele cellen tellen. Dus 72 mag x 2 en dan zijn ze wel geschikt. Bij mij werken de HMS1600 gekoppelde panelen echter veel slechter dan de HMS2000 gekoppelde panelen. 4 panelen 64W vs 12 panelen 42W gekoppeld aan de HMS1600.
@peter123 ik heb deze panelen. totaal 108 halve cellen. Houdt in dat het dan 54 hele cellen zouden zijn. En deze hebben dus hetzelfde probleem als ze beetje in de schaduw komen.
Denk dat wat @mjjveldt benoemd dat spanning en stroomsterkte van belang zijn. Zie andere plaatje hieronder met de specs van het paneel en die vallen prima binnen de specs van de HMS1600
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q1C_9729cRrRwBekpU7BynPV4Rg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/34SPVj72p2cSJSxmj1WpkTVt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qLQmjbvGsqRcUJdgXAydGRlrr-M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j1T5Zjr2ZhEhfW9BEiHce7kr.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 1% gewijzigd door Evrard op 05-02-2024 14:02 . Reden: Aanpassing berekening ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
Het bovenstaande paneel valt ruim binnen de specs van de omvormers (1600 en 2000), en ik zie niet in waarom deze zo raar doen met schaduw. half-cell zou hier juist beter mee om moeten gaan dan full cell. Een full cell heeft slechts 3 "zones"Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hBnfROZtjX3FG2xep1dBSkoq5Cg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iVQ6gJScd1UcR2VRmfjynypb.webp?f=fotoalbum_large

Waar een half cell 6 zones heeft, dus partial shading zou hier echt minder impact hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rflWyC9CtWscQy7VgUMRJvyxNd0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ukNzKGeWhfu5E42n04Og7zLQ.webp?f=fotoalbum_large

En een goede uitleg over hoe schaduw werkt op half cut cells

Het lijkt erop dat er iets niet lekker gaat in het vinden van het passende MPPT (local of global). Gelukkig is dat iets dat in de software van de omvormer opgelost zou moeten kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evrard
@mjjveldt goeie uitleg en filmpje!
Conclusie is ook dat je halfcel eigenlijk portrait moet neerleggen. Dat is bij mij niet gebeurd en ook niet bij @peter123 .
Vraag is daarnaast inderdaadf of Hoymiles in hun micro invertors hebben voorzien van software voor deze panelen.
Maar, ik heb mijn panelen horizontaal liggen en komt de onderste rij (iets minder dan 1/3 van het paneel) over de volle breedte in de schaduw ‘s ochtends. Dan is de hele halfcell theorie niet van belang en zou alleen het bovenste 2/3 van het paneel overeenkomstig 2/3 vermogen moeten leveren van een paneel dat er voor ligt (carport 2 rijen van 2 panelen horizontaal), wel helemaal in de zon en dat gebeurd nu juist niet bij mij en ook niet bij @peter123. Het hele paneel lijkt uit te schakelen, bypass 1e diode lijkt niet plaats te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Precies de diode zou moeten worden geopend. Dat moet de MPPT doen. Ik hoop ook dat dat via een software fix is te herstellen, ander ga ik toch iets ander doen met de onderste panelen.
@Evrard Zou jij ook bij Hoymiles een ticket aan kunnen maken? Jou plaatje met een printscreen van de meting lijkt mij ook overduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evrard
peter123 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:54:
Precies de diode zou moeten worden geopend. Dat moet de MPPT doen. Ik hoop ook dat dat via een software fix is te herstellen, ander ga ik toch iets ander doen met de onderste panelen.
@Evrard Zou jij ook bij Hoymiles een ticket aan kunnen maken? Jou plaatje met een printscreen van de meting lijkt mij ook overduidelijk.
Ik zal een ticket aanmaken. Overigens, de micro invertor schakelt niet de diode in. Dat gebeurd op het paneel zelf als door schaduw een hogere stroom gaat lopen in dat gedeelte en daardoor de spanning hoger wordt aan de doorlaatkant (anode) van de diode (>0,7V) en daardoor gaat geleiden en daarmee de cellen in dat gedeelte overbrugd. De spanning zou dan aanzienlijk moeten dalen (er staat dan nog maar 0,7V over onderste 1/3 van het paneel waar de shaduw op staat) maar dat gebeurd dus juist niet. De bypass diode wordt helemaal niet ingeschakeld. Geen idee wat de micro inverter dan wel doet dat maar zo’n beetje het hele paneel geen vermogen meer levert.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Ik kreeg een mailtje van Hoymiles dat ze de MPPT firmware gaan aanpassen en R&D er mee bezig is. Enphase heeft hier trouwens in het verleden ook last van gehad volgens mcelectrical en daarom installeert hij geen Enphase. Nu doen ze het beter geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grlk
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21-09 22:05
Evrard schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:13:
[...]
Geen idee wat de micro inverter dan wel doet dat maar zo’n beetje het hele paneel geen vermogen meer levert.
Hier staat een uitleg, het probleem met bypass diodes is dat je lokale maxima kan krijgen in de curve:

https://help.aurorasolar....al-MPPT-and-Bypass-Diodes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
grlk schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:34:
[...]

Hier staat een uitleg, het probleem met bypass diodes is dat je lokale maxima kan krijgen in de curve:

https://help.aurorasolar....al-MPPT-and-Bypass-Diodes
Maar een moderne MPPT zou hier toch mee om moeten kunnen gaan?
Op het moment van een kleine strook schaduw aan de zijkant: 36V/0,7A en het paneel erboven 33V/4,1A.
De optimale spanning is 32-33V volgens de curve van het paneel.

[ Voor 17% gewijzigd door peter123 op 07-02-2024 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdK
Een aantal weken geleden heb ik het probleem van het wegvallende vermogen voor het eerst hier gemeld. Ik kreeg net een mail van de helpdesk dat er morgen kennelijk een update wordt geïnstalleerd in mijn systeem. Ik ben benieuwd, het lijkt mij dat er dan iets met de software versie van mijn HMT-2250-6T's gaat gebeuren. Deze staat nu nog op v01.00.10

Overigens viel de vermogensdrop vandaag wel weer mee in vergelijking met de afgelopen periode. Zon komt hoger te staan, dus minder last van schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Dat zou hetzelfde probleem kunnen zijn. Ik zit op 10.00.18.

Weet iemand ook of de DTU de gegevens lokaal opslaat als er geen cloudverbinding is? En waar de USB en datakaart aanluitingen voor zijn?

[ Voor 54% gewijzigd door peter123 op 08-02-2024 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evrard
Mijn HMS-1600 4T heeft versie v01.00.16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Hier HMS-2000-4T met firmware V01.00.18 (voor zover ik weet sinds installatie in mei 23, in ieder geval niet zelf om een upgrade gevraagd)

[ Voor 33% gewijzigd door BarryH op 08-02-2024 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WBNL20
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22-07 17:42
mjjveldt schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:36:
Om goed te kunnen sturen op de stroomprijs heb je een aantal dingen nodig, ik schrijf het voorbeeld even vanuit Homeassistant omdat I'm dat zelf gebruik, maar daar zijn voldoende alternatieven voor ook zoals Domoticz bijv.

Benodigdheden
- hardware die home assistant draait zoals een nuc, ha Green, raspberry pi 4 (200 eur)
- hardware die de inkomende uitgaande stroom meet zoals CT-klemmen, meter in je groepenkast of p1 monitor op je slimme meter (25 euro)
- hardware die met je omvormers praat zoals opendtu diy, of kant en klaar (40 euro)
- diverse kleine dingen zoals powersupply, verlengkabeltjes etc

afgerond 300 euro investering

2023 had 315 uren met een negatieve stroomprijs. Dit varieert van een prijs van een halve cent negatief tot in het extreemste geval 50 cent negatief.
2024 kan er nog volledig gesaldeerd worden, bij een negatieve prijs salderen we wel nog belastingen. De prijs moet dus in 2024 onder de - 0,1312 euro om geld te kosten.

Omdat ik de cijfers over 2023 niet precies kan terugvinden doe ik de aanname dat de helft van de negatieve uren, 150 stuks lager was dan - 0,1312 en ik gok dat ze gemiddelde prijs voor die uren ongeveer -0,25 is. Deze uren kosten dus 0,12 cent per kwh voor de zonnepanelen bezitter.

In mijn geval lever ik gemiddeld 3 kwh terug op het piekmoment, stel dat al deze 150 uren op het piek moment vielen. Dan zouden deze mij bij een dynamisch contract voor 2023 maximaal 150x3x0,12 =54 euro gekost hebben.
Op basis van de day ahead pricing. 2024 zullen er meer uren negatief worden vermoedelijk, maar natuurlijk wordt hier door iedereen op ingespeeld ook, dus minder diep negatief.

Schaduw, panelen en hoymiles
Ik herken met mijn panelen niet op mijn HMS-2000 het schaduw gedrag wat hier geschetst wordt. [Afbeelding]
CH1 heeft dezelfde oriëntatie als CH3, maar CH3 heeft schaduw van het paneel op CH2.

Dit betreft Longi Solar Longi Solar 455 Wp (LR4 72HPH 455M) panelen. Dit zijn ook halve cellen panelen,mono perc met 3 bypassdiodes.
Nette analyse, dan moet je daarnaast evt. ook nog een meter op je thuisbatterij hebben. Kun je dat eenvoudig sturen via modbus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvertSchut
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-07 18:56
PCan schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 10:51:

Bizar, hier hetzelfde met de gevel en dan wil dezelfde overheid een energietransitie... Was perfecte plek voor warmtepomp in winter te met zonne energie ondersteunen. Maar uiterlijk gaat boven het vergaan van de aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman1550
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Heeft iemand onderstaande error al een gehad??
En wat is er aan te doen. Heb opendtu

hoymiles HMS-1000-2T 128 hardware configuration error

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Nee, heb je een installateurs account? Dan kun je wat proberen met de firmware.

Pagina: 1 ... 20 ... 30 Laatste