Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 29 ... 65 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18:25
Een EV opladen met 1,4 kW is erg inefficiënt. Rendement kan wel terugvallen naar <80%.

Electronica verbruik tijdens laden van bv. 200 W geeft al een verlies van 200/1400 x 100% = 14%.
En dan komen daar nog de omzettings- en batterij verliezen bij.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:22
Voor wie overweegt om een accu aan te schaffen, 8 mei zijn er weer vragen gesteld aan Rob Jetten. De minister moet binnen 3 weken antwoord geven, maar mag dit met 3 weken verlengen.

De vraag : Heft u initiatieven of plannen om de adoptie van thuisbatterijen te bevorderen als een manier om overtollige zonnestroom op te slaan en de afhankelijkheid van het stroomnet te verminderen? Zo ja, welke?

Het antwoord kan natuurlijk nee zijn. De andere optie, ja, kan voordelig zijn.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
Heeft iemand al de Myenergi Libbi thuisaccu bestudeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
MajaMestreech schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 17:37:
Heeft iemand al de Myenergi Libbi thuisaccu bestudeerd?
Die zijn inderdaad sinds maart leverbaar in Nederland zie ik. Even in de buurt gezocht en er zitten wat vage bedrijven die het apparaat leveren. Websites waarvan je ziet dat het gewoon niet af is.

Anyway, ik vond bij één van de installateurs een prijs : https://www.duurzamekwali...ergi-thuisbatterij-libbi/

Daarmee zijn ze echt vreselijk duur. Voor 5kWh betaal je 1500 meer dan voor een Sessy en ze rekenen ook bijna het dubbele voor installatie.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:50
asing schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 18:14:
[...]

Die zijn inderdaad sinds maart leverbaar in Nederland zie ik. Even in de buurt gezocht en er zitten wat vage bedrijven die het apparaat leveren. Websites waarvan je ziet dat het gewoon niet af is.

Anyway, ik vond bij één van de installateurs een prijs : https://www.duurzamekwali...ergi-thuisbatterij-libbi/

Daarmee zijn ze echt vreselijk duur. Voor 5kWh betaal je 1500 meer dan voor een Sessy en ze rekenen ook bijna het dubbele voor installatie.
myenergi is oa zappi -laadpaal en eddi-warmte regelaar.
Libbi is een afkorting , het is een enkele fase hybride omvormer die op batterij modules van 5kw tot max 4 stuks

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Nu online
asing schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 18:14:
[...]

Bedankt, die installateur had ik nog niet kunnen vinden. Prijs is inderdaad hoog. Ik zou voor 2 fases 2 systemen van 5 kWh nodig hebben, aangezien ze nog geen 3-fase systeem hebben.
Jammer. Dan blijft de Sessy toch op nummer 1 in het wensenlijstje staan.

Edit: Ik zie nu pas die € 1500 duurder dan de Sessy die je noemde moet € 2500 zijn. 2 Sessy's met 100% aanbetalingkorting kost € 6900, 1 Libbi kost € 5999. Nee, daar gaan ze de Nederlandse markt niet mee veroveren.

[ Voor 11% gewijzigd door MajaMestreech op 11-05-2024 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
MajaMestreech schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 21:27:
[...]

Bedankt, die installateur had ik nog niet kunnen vinden. Prijs is inderdaad hoog. Ik zou voor 2 fases 2 systemen van 5 kWh nodig hebben, aangezien ze nog geen 3-fase systeem hebben.
Jammer. Dan blijft de Sessy toch op nummer 1 in het wensenlijstje staan.
Een beetje concurrentie is prima voor de prijzen. Het punt is niet de omvormer of de cellen. Het is de software die het belangrijkste is. En daar is sessy wel erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Nu online
asing schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 22:24:
[...]

Een beetje concurrentie is prima voor de prijzen. Het punt is niet de omvormer of de cellen. Het is de software die het belangrijkste is. En daar is sessy wel erg goed.
Precies, tevens afgestemd op de Nederlandse energievoorziening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
MajaMestreech schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 22:27:
[...]

Precies, tevens afgestemd op de Nederlandse energievoorziening.
En ze zitten op tweakers wat ze in staat stelt om iets te maken wat we echt willen hebben. De rest schuift alleen een doos naar binnen. €/kWh is de nexus veel beter maar ik zie die Solis omvormer niet zo slim zijn als je de regie wil pakken en de dongle eruit trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-06 09:15
Vraagje. Als ik een hybride pv omvormer neem, hoe ver mag de batterij dan van de omvormer worden geplaatst? M’n Solaredge is 12 jaar oud, ik ben me vast aan het inlezen kocht hij stuk gaan. Omvormer staat op zolder maar de accu heb ik liever in de kelder vanwege de stabiele temperatuur daar.

[ Voor 21% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 12-05-2024 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:57
fRiEtJeSaTe schreef op zondag 12 mei 2024 @ 11:33:
Vraagje. Als ik een hybride pv omvormer neem, hoe ver mag de batterij dan van de omvormer worden geplaatst? M’n Solaredge is 12 jaar oud, ik ben me vast aan het inlezen kocht hij stuk gaan. Omvormer staat op zolder maar de accu heb ik liever in de kelder vanwege de stabiele temperatuur daar.
Beste is dan de solar kabels te verlengen lijkt me. Accu kabels moeten zo kort mogelijk zijn, als het niet vanwege natuurkunde was, dan wel wegens budget. Of als je nieuwe panelen neemt in één keer traject naar beneden. SolarEdge reviseren is waarschijnlijk evengoed een leuke uitdaging gezien de optimizers.

Belangrijkste vraag is dan of je echt SolarEdge nodig had, of dat dat slechts verkooppraat was destijds. Als dat laatste het geval blijkt, dan kun je overwegen eerst een Deye omvormer te installeren in de kelder en de SolarEdge aan te sluiten op de GEN poort. Pas als de SolarEdge het opgeeft is het tijd voor een grote revisie. Gezien de huidige paneel prijzen en 'markt op zijn gat' wellicht dan een idee om nieuwe panelen te nemen, want het alternatief zou zijn om de optimizers te verwijderen, maar dat lijkt bijna net zoveel werk als iets nieuws plaatsten.

Leg dan wel direct drie of vier buizen van zolder naar beneden, want als je later alsnog de solar kabels wil doortrekken, dan moeten die individueel in een separate buis van de 220V. Aarding (van de onderconstructie van de panelen) kan in theorie samen in één buis, maar liever apart (toch?).

[ Voor 50% gewijzigd door ntram op 12-05-2024 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:44
fRiEtJeSaTe schreef op zondag 12 mei 2024 @ 11:33:
Welke PV omvormer en welke batterij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-06 09:15
ntram schreef op zondag 12 mei 2024 @ 11:38:
[...]

Beste is dan de solar kabels te verlengen lijkt me. Accu kabels moeten zo kort mogelijk zijn, als het niet vanwege natuurkunde was, dan wel wegens budget. Of als je nieuwe panelen neemt in één keer traject naar beneden. SolarEdge reviseren is waarschijnlijk evengoed een leuke uitdaging gezien de optimizers.

Belangrijkste vraag is dan of je echt SolarEdge nodig had, of dat dat slechts verkooppraat was destijds. Als dat laatste het geval blijkt, dan kun je overwegen eerst een Deye omvormer te installeren in de kelder en de SolarEdge aan te sluiten op de GEN poort. Pas als de SolarEdge het opgeeft is het tijd voor een grote revisie. Gezien de huidige paneel prijzen en 'markt op zijn gat' wellicht dan een idee om nieuwe panelen te nemen, want het alternatief zou zijn om de optimizers te verwijderen, maar dat lijkt bijna net zoveel werk als iets nieuws plaatsten.

Leg dan wel direct drie of vier buizen van zolder naar beneden, want als je later alsnog de solar kabels wil doortrekken, dan moeten die individueel in een separate buis van de 220V. Aarding (van de onderconstructie van de panelen) kan in theorie samen in één buis, maar liever apart (toch?).
Mmmz. Ik had eigenlijk gehoopt dat een Growatt omvormer oid compatibel zou zijn met de Solaredge optimizers….. :|

En destijds viel er niet zoveel te kiezen qua omvormers van formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17-06 21:32
Werd vanuit een ander topic (smiba in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.") hier naartoe gestuurd, dacht ik vraag het ook even hier dus.

Hebben jullie ergens software draaien die kan bepalen wanneer ik mijn zelfbouw accu oplaad of discharge? Het lastige is dat ik niet een SOC readout heb, en er dus enigszins assumpties gemaakt moeten worden (als je de batterij eerder nog 2 uur opgeladen hebt, zou je deze ook 2 uur kunnen leegladen in theorie).

Zoek eigenlijk relatief iets doms, die redelijk zonder een lastige analyse van mijn huis / PV en alles gewoon kan bepalen wat een batterij het beste met zijn energie kan doen.
Ik heb nu een lomp scriptje gemaakt die me de 2x6 beste uren geeft (enkel als het prijsverschil >6 cent is tussen laad/onlaad), en daar komt het volgende uit voor vandaag bijvoorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Discharging:
2024-05-13T04:00:00Z (UTC) @ 0.1EUR
2024-05-13T05:00:00Z (UTC) @ 0.12EUR
2024-05-13T19:00:00Z (UTC) @ 0.12EUR
2024-05-13T16:00:00Z (UTC) @ 0.12EUR
2024-05-13T17:00:00Z (UTC) @ 0.18EUR
2024-05-13T18:00:00Z (UTC) @ 0.18EUR

Charging:
2024-05-13T09:00:00Z (UTC) @ 0EUR
2024-05-13T10:00:00Z (UTC) @ 0EUR
2024-05-13T11:00:00Z (UTC) @ 0EUR
2024-05-13T12:00:00Z (UTC) @ 0EUR
2024-05-13T13:00:00Z (UTC) @ 0EUR
2024-05-13T14:00:00Z (UTC) @ 0EUR

Maar dit moet vast al eens door iemand gedaan zijn, kunnen jullie me misschien een stukje op weg helpen in de juiste richting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Nu online

HermanGast

Exige GT3

smiba schreef op maandag 13 mei 2024 @ 23:02:
Werd vanuit een ander topic (smiba in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.") hier naartoe gestuurd, dacht ik vraag het ook even hier dus.

Hebben jullie ergens software draaien die kan bepalen wanneer ik mijn zelfbouw accu oplaad of discharge? Het lastige is dat ik niet een SOC readout heb, en er dus enigszins assumpties gemaakt moeten worden (als je de batterij eerder nog 2 uur opgeladen hebt, zou je deze ook 2 uur kunnen leegladen in theorie).

Zoek eigenlijk relatief iets doms, die redelijk zonder een lastige analyse van mijn huis / PV en alles gewoon kan bepalen wat een batterij het beste met zijn energie kan doen.
Ik heb nu een lomp scriptje gemaakt die me de 2x6 beste uren geeft (enkel als het prijsverschil >6 cent is tussen laad/onlaad), en daar komt het volgende uit voor vandaag bijvoorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Discharging:
2024-05-13T04:00:00Z (UTC) @ 0.1EUR
2024-05-13T05:00:00Z (UTC) @ 0.12EUR
2024-05-13T19:00:00Z (UTC) @ 0.12EUR
2024-05-13T16:00:00Z (UTC) @ 0.12EUR
2024-05-13T17:00:00Z (UTC) @ 0.18EUR
2024-05-13T18:00:00Z (UTC) @ 0.18EUR

Charging:
2024-05-13T09:00:00Z (UTC) @ 0EUR
2024-05-13T10:00:00Z (UTC) @ 0EUR
2024-05-13T11:00:00Z (UTC) @ 0EUR
2024-05-13T12:00:00Z (UTC) @ 0EUR
2024-05-13T13:00:00Z (UTC) @ 0EUR
2024-05-13T14:00:00Z (UTC) @ 0EUR

Maar dit moet vast al eens door iemand gedaan zijn, kunnen jullie me misschien een stukje op weg helpen in de juiste richting?
Je theorie klopt nog niet. Na 2 uur laden kun je alleen 2 uur ontladen als je met minder Ampere ontlaadt. Immers je hebt verliezen onderweg, van circa 10 tot 25%. En je wilt vast niet onder de 10% SOC komen?
Wat voor apparatuur heb je aan je accu? Het meest eenvoudige is een acculader om te laden en een (micro-)omvormer om 230V AC stroom te maken. Een relais of slim stopcontact is dan al eenvoudig aan te sturen. Een SOC is toch wel heel handig. Wellicht een Voltmeter gebruiken om de SOC te benaderen? En neem aan dynamisch energiecontract?
En wat kun je aan als ontwikkelaar? HA? Ik gebruik M5stack ( is Arduino) en de day-ahead prijzen van enever.nl. Maar het kan mooier en ook makkelijker, beetje afhankelijk van je vertrekpunt.

Makkelijkste: opladen tussen 12:00 en 16:00. en ontladen bij ontbijt en avondeten.
Mooiste: vooruitkijken met weerbericht, marktprijsvoorspelling, je PV productie en rekening houden met SOC, je eigen gebruik en de verschillen in rendement als je rustig of snel laadt/ontlaadt…

Ah, lees nu pas je eerdere post….
Met HomeWizard slimme stopcontacten zou kunnen. HW kan rekening houden met goedkoopste tarieven. Daarbij kun je opgeven hoeveel uur je wilt laden per dag ( bijv 4 uur). Als je dan in de ochtend een uurtje en in de avond 2 uurtjes (bijv totaal 3 uur) stroom maakt kom je al een heel eind op weg zonder te programmeren. De HW stopcontacten kun je ook aansturen met je eigen algoritme.
HW stopcontacten stuur ik met M5 stack via de api. Ik ben geen HA of NR fan. Maar daar kan het vast ook wel mee.

[ Voor 18% gewijzigd door HermanGast op 14-05-2024 00:05 ]

Gasloos, 15kWp, Ekrano, 51kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
  • Laatst online: 17-06 21:32
HermanGast schreef op maandag 13 mei 2024 @ 23:15:
[...]

Je theorie klopt nog niet. Na 2 uur laden kun je alleen 2 uur ontladen als je met minder Ampere ontlaadt. Immers je hebt verliezen onderweg, van circa 10 tot 25%.
Klopt sowieso niet exact, mijn oplader is ~960W (20A batterij kant op 48V) en mijn grid-tie inverter is 1200W (of 800W?), ging meer een beetje om het idee :P
[...]
En je wilt vast niet onder de 10% SOC komen?
Hmm, misschien toch maar even een voltage readout regelen. LiFePO4 is niet compleet lineair maar het geeft me wel een beetje een idee of ik in de buurt van 10% SOC kom of niet.
[...]
Wat voor apparatuur heb je aan je accu? Het meest eenvoudige is een acculader om te laden en een (micro-)omvormer om 230V AC stroom te maken. Een relais of slim stopcontact is dan al eenvoudig aan te sturen. Een SOC is toch wel heel handig. Wellicht een Voltmeter gebruiken om de SOC te benaderen? En neem aan dynamisch energiecontract?
Exact wat je beschrijft is wat ik heb!

- 1200W grid-tie inverter (Al kan het zijn dat ie max. 800W doet)
- 20A LiFePO4 charger (~960W @ 48V)
- 4x 12V (4S3P) LiFePO4 138Ah--> 48V 138Ah

Ik denk dat in theorie de grid-tie inverter het voltage kan uitlezen, maar ik heb het nog niet allemaal binnen dus ik weet niet helemaal hoe en wat. Zit "Wi-Fi" op maar volgens mij is dat enkel te gebruiken in de vorm van een vage Chinese app. https://nl.aliexpress.com/item/1005006177626485.html
Als er andere suggesties zijn voor een inverter laat het maar weten, maar dit is een beetje waar ik het nu mee kan doen.

Heb een dynamisch energiecontract
[...]
En wat kun je aan als ontwikkelaar? HA? Ik gebruik M5stack ( is Arduino) en de day-ahead prijzen van enever.nl. Maar het kan mooier en ook makkelijker, beetje afhankelijk van je vertrekpunt.
Ik ben (Linux) Systems Engineer, dus hoewel ik opzich prima kan programmeren is dit niet mijn alle sterkste kant. Ik gebruik op het moment HA, het script dat ik gemaakt heb pulled HA gewoon ieder uur zijn status van (Off, Charging, Discharging) en schakelt dan op basis daar van.
Het concept dat ik nu voor me heb is dat ik gewoon 2 van mijn ZigBee smartplugs heb en daar de inverter of charger mee schakel via HA. Enige zorg is dat er in theorie als er wat mis gaat een staat kan ontstaan waar beiden tegelijk aanstaan, maar anders dan gewoon mijn stroom verspillen is het niet een mega probleem volgens mij.
[...]
Makkelijkste: opladen tussen 12:00 en 16:00. en ontladen bij ontbijt en avondeten.
Mooiste: vooruitkijken met weerbericht, marktprijsvoorspelling, je PV productie en rekening houden met SOC, je eigen gebruik en de verschillen in rendement als je rustig of snel laadt/ontlaadt…
Het makkelijkste heb ik denk ik in theorie al met mijn script.
Het lastige aan een complexere setup is dat mijn kleine balkon-zonnepaneel setup nog niet schakelbaar is (en ik kan ook niet redelijkerwijs de accu er op aansluiten). Ben wel bezig met een ESP zodat ik direct tegen mijn Hoymiles inverter kan praten om 'm zo te schakelen, want als ik via een smartplug gewoon de 230V onderbreek naar de inverter, klapt (als er genoeg zon is) mijn aardlek er uit :+
Denk dat dit best wel een noemenswaardige EMP veroorzaakt. Gebeurt alleen als ik de inverter onderbreek terwijl er veel zon is (>500W opwek)

Iemand anders kwam er mee dat ik toch maar even moet doorbijten en https://github.com/corneel27/day-ahead opzetten, misschien ga ik hier toch maar even mee aan de slag. Ik weet alleen niet wat de mogelijkheden hier mee zijn als je echt een "domme" setup hebt, maar goed eens proberen deze week :)

[ Voor 3% gewijzigd door smiba op 14-05-2024 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HermanGast
  • Nu online

HermanGast

Exige GT3

Ik gebruik een aantal gebruikte Enphase IQ7X micro-omvormers, die doen het prima in de 48V range (op de busbar met 6x Pylontech 15s) en die produceren ieder ca. 300Watt. (Parallel aan 3x Victron Multiplus 48/3000). Voorheen met slimme stopcontacten maar nu schakel ik ze met ShellyPro relais met MQTT, dat werkt tot nu toe erg goed. (MQTT server zit in de Victron GX) Let op dat niet iedere omvormer bestand is tegen het aan/uit zetten met volle DC er op. De IQ7X is erg robuust.
Door er een op iedere fase te zetten kan ik daar ook mee spelen (300/600/900Watt) maar in de praktijk meestal alle 3 aan bij ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Nu online
Waarom kan jouw Victron multiplus niet DC-naar-AC?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HermanGast
  • Nu online

HermanGast

Exige GT3

DaanTriple7 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 18:51:
Waarom kan jouw Victron multiplus niet DC-naar-AC?
Dat kunnen de MP’s prima. Ik gebruik micro’s om een beter rendement te behalen. De Enphase omvormers produceren heel weinig warmte (=verlies) en ik hou de multiplussen in een range met optimaal rendement (48/3000: tussen de 400 en 1000Watt) Maar ze doen allemaal mee. Dus met 3xEnphase en 3xVictron maak ik 3900Watt AC (3x300 + 3x1000).

Ik heb nog geen zuivere meting of het rendement echt beter is want de SOC is over 24 uur zelden hetzelfde om te vergelijken. Op papier (rendementstabellen) zou het kunnen werken. De warmtebeeld camera helpt ook niet want de Victrons blazen de warmte weg en de Enphase hebben geen fan. Lastig om warmteverliezen te vergelijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uW5vOAcgdpqRWahHQ7IpQwWzZKM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rFlnn3DHBiRNzeKZrph00srm.jpg?f=fotoalbum_large
In de middelste kolom het verlies in Watt. Met 3 fasen dus x 3.
Als je 3 48/3000’s elk 2600Watt laat maken produceer je een kiloWatt aan warmte verlies.
Als ik 3x 1000Watt produceer ongeveer 150Watt warmte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nUln8zPcfG1xA-FFY6wUf4L6Grc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5yvygIEgpjTs3Qxca9iOdhWm.png?f=fotoalbum_large
Een Enphase IQ7X heeft op papier een rendement van 96,5%. Dus als die een vast deel van de vraag afvangen doen de MP’s de rest maar dan een stukje rustiger.

[ Voor 70% gewijzigd door HermanGast op 14-05-2024 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Nu online
Hoe worden je Enphase micro's aangestuurd? Want als je die de vrije loop laat komt je accu(pakket) in een veel te lage soc toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast
  • Nu online

HermanGast

Exige GT3

DaanTriple7 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 22:57:
Hoe worden je Enphase micro's aangestuurd? Want als je die de vrije loop laat komt je accu(pakket) in een veel te lage soc toch?
Die zet ik aan/uit met ShellyPro relais vanuit de MQTT server in de GX. Klein stukje code in een M5stack bestuurt dat.
Je hebt in theorie alleen soc en grid setpoint nodig.
Als grid setpoint minder dan -300, dan 1x Enphase bijzetten. Als grid setpoint minder dan -600, dan 2x Enphase, -900 3x, etc. En als grid setpoint hoger is, bijvoorbeeld op default -40 ( bij mij) dan de Enphases weer uitschakelen. (Grid setpoint stel ik in op basis day ahead prijzen en soc. Bij SoC <20% gaat grid setpoint sowieso naar -40.)

Er zijn heel aardige data sets te vinden in de MQTT server van Victron. Met een MQTT browser kun je alles vinden. De Shelly relais werken uitstekend met MQTT en supporten WiFi en bedraad Ethernet. Omdat je ook de relais toestand kunt zien is tijdelijk uitval van netwerk geen issue. Zodra netwerk weer up is en je de status weer ziet pas je die aan.
Soortgelijke opzet met relais hanteer ik ook voor het reduceren van PV productie als ik de smeltzekeringen in de meterkast dreig op te blazen of als de uurprijzen negatief zijn.

Enige minpuntje van MQTT, nog even uitzoeken, is de capaciteit van de GX MQTT server. Ik werk zonder Cerbo met een Multiplus-GX en het lijkt erop dat ik die niet te veel moet belasten met MQTT-publish updates.

[ Voor 56% gewijzigd door HermanGast op 15-05-2024 05:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• opel corsa
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 02-06 10:50
HermanGast schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 22:25:
[...]

Dat kunnen de MP’s prima. Ik gebruik micro’s om een beter rendement te behalen. De Enphase omvormers produceren heel weinig warmte (=verlies) en ik hou de multiplussen in een range met optimaal rendement (48/3000: tussen de 400 en 1000Watt) Maar ze doen allemaal mee. Dus met 3xEnphase en 3xVictron maak ik 3900Watt AC (3x300 + 3x1000).

Ik heb nog geen zuivere meting of het rendement echt beter is want de SOC is over 24 uur zelden hetzelfde om te vergelijken. Op papier (rendementstabellen) zou het kunnen werken. De warmtebeeld camera helpt ook niet want de Victrons blazen de warmte weg en de Enphase hebben geen fan. Lastig om warmteverliezen te vergelijken.
[Afbeelding]
In de middelste kolom het verlies in Watt. Met 3 fasen dus x 3.
Als je 3 48/3000’s elk 2600Watt laat maken produceer je een kiloWatt aan warmte verlies.
Als ik 3x 1000Watt produceer ongeveer 150Watt warmte.

[Afbeelding]
Een Enphase IQ7X heeft op papier een rendement van 96,5%. Dus als die een vast deel van de vraag afvangen doen de MP’s de rest maar dan een stukje rustiger.
Ik heb in het verleden de minuut logging van een multiplus eens geëxporteerd naar een Excel file. Met deze gegevens was het mogelijk om het dagrendement van deze omvormer te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdekreij
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-08-2024

wdekreij

Dubbelzinnig

Na een aantal avonden research & inlezen weet ik eigenlijk nog niet wat verstandig is in mijn situatie.

Huidige situatie:
  • 14 zonnepanelen die jaarlijks ± 4000 kWh opbrengen, waarvan we ± 2800 kWh terugleveren.
  • Verbruik van het net: ± 3000 kWh per jaar.
  • Momenteel contract bij Eneco (€0.38 & €0.34), loopt in september af..
  • Verwarmen ons huis nog op gas (dus geen warmtepomp).
Vanaf volgende week komt er een eletrische auto (Tesla M3). Ik verwacht 10.000-12.000 km/jr te rijden, dus laten we zeggen 2000-2500 kWh per jaar voor de Tesla. Door thuiswerken kan de Tesla vaak in zonne-uren thuis zijn (en dus laden indien nodig).

Nu sta ik dus voor de keuze wat verstandig is...
  1. "Simpelweg" overgaan naar dynamisch contract (lijkt me niet handig want krijg weinig voor de overcapaciteit)
  2. Bij een dag/nacht-tarief blijven (met gunstigere tarieven dan huidige aanbieder, maar lijkt erop dat alle leveranciers aan terugleverkosten gaan, al dan niet met extra zonnepanelen om Tesla op te vangen)
  3. Aan de thuisbatterij, eventueel met extra panelen (vandaar deze post)
Ik ben me ervan bewust dat puur voor eigen gebruik een batterij niet snel uit kan. Om een kans te maken op rendement (met IMHO onzekerheid) zal er dus gehandeld moeten worden via bijv. een systeem als Frank Energie (opex + onbalans).

Mijn vraag is eigenlijk... waar begin ik met een berekening te maken?

Moet namelijk toch investeren in bijv. een laadpaal, dus het liefst pak ik dan - mits het "uit kan" alles in één keer aan (extra zonnepanelen, laadpaal & batterij - zodat alles met elkaar kan "praten").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:31

PradoPrius

AlphaESS 5KW/20KWh / Gasloos

Wij schaffen een thuisaccu aan en gaan daarmee handelen op de Onbalans markt. Feitelijk alleen maar omdat we dan de BTW terug kunnen vragen. De salderingsregeling gaat absoluut verdwijnen, die is niet meer houdbaar bij de huidige explosieve toename van zonnepanelen.
Wij nemen daar een voorschot op, zodat we de teruglevering kunnen sturen en het eigen verbruik desgewenst naar 100% kunnen brengen.
Jaarlijkse opwek: 4500KWh
Jaarlijks verbruik: 3200KWh
Thuisbatterij 20KWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Nu online
wdekreij schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:31:
Na een aantal avonden research & inlezen weet ik eigenlijk nog niet wat verstandig is in mijn situatie.

Huidige situatie:
  • 14 zonnepanelen die jaarlijks ± 4000 kWh opbrengen, waarvan we ± 2800 kWh terugleveren.
Vanaf volgende week komt er een eletrische auto (Tesla M3). Ik verwacht 10.000-12.000 km/jr te rijden, dus laten we zeggen 2000-2500 kWh per jaar voor de Tesla. Door thuiswerken kan de Tesla vaak in zonne-uren thuis zijn (en dus laden indien nodig).

1. "Simpelweg" overgaan naar dynamisch contract (lijkt me niet handig want krijg weinig voor de overcapaciteit)
  2. Bij een dag/nacht-tarief blijven (met gunstigere tarieven dan huidige aanbieder, maar lijkt erop dat alle leveranciers aan terugleverkosten gaan, al dan niet met extra zonnepanelen om Tesla op te vangen)
Ik ben me ervan bewust dat puur voor eigen gebruik een batterij niet snel uit kan. Om een kans te maken op rendement (met IMHO onzekerheid) zal er dus gehandeld moeten worden via bijv. een systeem als Frank Energie (opex + onbalans).

Moet namelijk toch investeren in bijv. een laadpaal, dus het liefst pak ik dan - mits het "uit kan" alles in één keer aan (extra zonnepanelen, laadpaal & batterij - zodat alles met elkaar kan "praten").
De salderingsregeling is er nu nog. Wanneer dat wordt afgebouwd is nog niet in zicht.

Ik zou zelf in jouw situatie veel meer panelen bijleggen. Er zijn nog leveranciers waarbij de terugleverkosten wel meevallen, zoals Greenchoice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
wdekreij schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:31:

Huidige situatie:

Mede Tesla bezitter hier :) . Klein stukje info, de M3 uit 2019 heeft een minimaal vermogen van 5A (en een max van 16A). Daarmee pakt hij dus zo'n 3500-4000W op de laagste stand. Bij negatieve stroomprijzen zou je dan de complete opbrengst van je panelen in je Tesla kunnen stoppen. Je kan er 2-3 dagen van genieten, daarna is je accu vol.

Puntje van aandacht is wel dat je ook voldoende gebruik moet maken van de Tesla om te zorgen dat je accu geladen kan worden. Als de mix goed is ben je in staat om een groot deel van de terugleverkosten weg te strepen door je Tesla te laden. Als de Tesla zakelijk is en je een vergoeding krijgt voor je kWh verbruik dan is het helemaal mooi.

Een Tesla gooit de rekening behoorlijk overhoop dus ik zou eerst een jaartje vast doen en daarna opnieuw de conclusie trekken. Wat ik je wel kan aanraden is om een laadpaal te kiezen die slim is. Ik heb een domme doos aan de muur hangen dus ik kan niet sturen op dynamisch tarief. Tesla kan wel in HomeAssistant maar er moet iedere maand een vers token gegenereerd worden. Niet handig, dus een slimme paal is een uitkomst hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:49
@asingKan de Tesla niet ook op 1 fase laden, en is dan je minimum laadvermogen niet 1200W?
@wdekreij ik zou gaan voor een oplader die ook op 1 fase kan laden, bijvoorbeeld de Zappi. Bij een bewolkte of wisselende dag zoals vandaag kan je dan wat makkelijker met alleen groen laden.Dag geeft op een dag als vandaag een mooi beeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0OpsrNF71JGiAYogDRQJfihcD6c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dCrk6ugW8ibRLN0t2jNKOZsM.png?f=user_large.
Ook kan je bij de Zappi instellen dat je alsnog b.v. met 50% van het net wil laden, indien er maar weinig zonnestroom is in bijvoorbeeld de maanden met minder zon, of op bewolkte dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
@jeeedeee Dat kan wel, dat heet de Granny Charger. En dan klapt hij 3600W. Je krijgt er een kabel voor bij maar ik kan het niet echt aanraden. Het is echt voor nood, als je alleen een 230V aansluiting kan vinden.

Je kan het overschot mooi afromen door deze in de Tesla te gieten. Je ontkomt er niet aan dat de Tesla in de donkere maanden netstroom nodig heeft. Of je zet hem aan een publieke paal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattijssch
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17-06 11:56

mattijssch

Model 3 LR

jeeedeee schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 13:59:
@asingKan de Tesla niet ook op 1 fase laden, en is dan je minimum laadvermogen niet 1200W?
Dat klopt hoor. Ik laadde de Tesla voorheen op 1 fase thuis (via een laadpaal) en kon het laadamperage gewoon terugschroeven naar 6A minimum, dus inderdaad 1,3kW.
Heb je echter een 3-fasige laadpaal, dan kan je volgens mij niet aan de auto wijsmaken dat hij maar op 1 fase mag laden (tenminste niet dat ik weet).
Dan zou je een 1-fasige laadkabel moeten gebruiken, dan beperk je de laadsnelheid weer via de kabel :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:49
Meer iets voor het topic Het grote "thuis laden van je EV" topic., maar bij een Zappi heb je prima settings om dit zelf te tunen en te switchen tussen 1 en 3 fase, ligt meer aan de laadpaal dan aan je auto hoe hij de auto oplaad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aLoAKvxiiRcZFqPCJ8H7x78BUA0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0JevuaBSn5r9oXdN6OLBq9NK.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
asing schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 14:10:
@jeeedeee Dat kan wel, dat heet de Granny Charger. En dan klapt hij 3600W. Je krijgt er een kabel voor bij maar ik kan het niet echt aanraden. Het is echt voor nood, als je alleen een 230V aansluiting kan vinden.

Je kan het overschot mooi afromen door deze in de Tesla te gieten. Je ontkomt er niet aan dat de Tesla in de donkere maanden netstroom nodig heeft. Of je zet hem aan een publieke paal.
Nee, dat heet 1-fase laden, gewoon via Type2.
Typisch gedaan in “solar charging” modus.

Granny gaat in een stopcontact, en die zijn over het algemeen niet bestand tegen uren 16A.
Meestal is Granny ook “maar” 10A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bse59
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-04 00:21
PradoPrius schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 12:30:
Wij schaffen een thuisaccu aan en gaan daarmee handelen op de Onbalans markt. Feitelijk alleen maar omdat we dan de BTW terug kunnen vragen. De salderingsregeling gaat absoluut verdwijnen, die is niet meer houdbaar bij de huidige explosieve toename van zonnepanelen.
Wij nemen daar een voorschot op, zodat we de teruglevering kunnen sturen en het eigen verbruik desgewenst naar 100% kunnen brengen.
Jaarlijkse opwek: 4500KWh
Jaarlijks verbruik: 3200KWh
Thuisbatterij 20KWh
Interessant: ben benieuwd hoe je op de Onbalans markt gaan handelen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:03
Denk dat een thuisaccu over 2,5 jaar voor iedereen interessant gaat worden: in de financiële bijlage van het nieuwe regeerakkoord lees ik "Afschaffen salderingsregeling voor klein verbruikers (met ingang van 2027 in één keer)"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
/edit: foutje.

Maar goed, met de huidige prijzen zal een batterij zelfs zonder een cent te krijgen voor terugleveren voor mij niet snel uit kunnen

Ik verbruik en wek ongeveer 4500 kWh per jaar op. Daarvan ongeveer 2000 direct eigen verbruik.

In de winter heb ik minder dan 3kWh per dag aan opwek over. In de zomer heb ik minder dan 3 kWh per dag aan import. In de lente en herfst zit het vaak wat meer tegen de 5 aan wat ik extra kan halen van een batterij.

Kom ik uit op een verhoging naar ongeveer 1000kWh per jaar aan besparing door een batterij. Dan moeten de prijzen van batterijen heel erg zakken of van energie heel erg stijgen.

[ Voor 226% gewijzigd door ArthurMorgan op 16-05-2024 06:58 ]

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:45
dennistd schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 03:22:
Denk dat een thuisaccu over 2,5 jaar voor iedereen interessant gaat worden: in de financiële bijlage van het nieuwe regeerakkoord lees ik "Afschaffen salderingsregeling voor klein verbruikers (met ingang van 2027 in één keer)"
Ik stel voor om de discussie over het afschaffen van de salderingsregeling verder te voeren in De toekomst van de saldeer-wetgeving (deel 2).

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
In het Onderhandelingsakkoord staat dat salderen per 2027 wordt AFGESCHAFT.

balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Roger_de_Poger schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:34:
In het Onderhandelingsakkoord staat dat salderen per 2027 wordt AFGESCHAFT.
Off topic, en al 2 x benoemd hierboven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Streamz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:51
Ontopic dan maar. Ik zit al een tijdje te kijken naar een thuisaccu, maar qua ROI was dit vrij zinloos. En om igv stroomuitval op de accu te kunnen draaien blijkt ook niet eenvoudig.

Nu met de "zonnepaneelboetes" kan ik opnieuw gaan kijken naar kosten/baten. Situatie hier is een full electric huis, WP, zonneboilers, 29 zonnepanelen (8kWh max), WTW etc. EPC is -0,12.

En een EV.

Ik lever 4700kWh per jaar terug, zit bij Vattenfall (nu nog vast contract, dus geen haast). Boete zou dan 482/jaar zijn.
Verbruik zit nu veel in daluren, netto zo'n 1400kWh per jaar. Moeilijk te bepalen wat bruto is, ik laad mijn auto op wanneer ik er zin in heb, dit kan overdag, in het weekend of 's nachts zijn.

Wat ik wel zie is dat ik vaak gemiddeld zo'n 10kWh verstook in de avond/nacht en begin ochtend. Lampen, TV, en WP die de boiler verwarmt direct na douchen.
Dit eigenlijk het hele jaar door dus. Hiervoor zou ik een thuisaccu kunnen inztten. Die, gedurende 6 maanden per jaar deze10kWh kan afvangen. Dit samen met slimmer laden van de auto (kosten krijg ik vergoed) zou ik die boete wellicht kunnen halveren.1800kWh (6 maanden= 180 dagen*10kWh) plus 10-15 keer meer de auto op piekuren opladen zou totaal 2500kWh ontwijking, dus halvering van boete kunnen betekenen.

En straks met afschaffen van salderen ook nog eens een financiele besparing van, zeg, 20ct / kWh over die 2500kWh.

Quick and dirty calculatie. En ik zoek dus ook naar een simpele oplossing. Geen home automation, iets wat out of the box werkt. Sessy kan, maar zijn er andere oplossingen? Heb een SMA omvormer. Sunny Boy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

Bse59 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 23:20:
[...]

Interessant: ben benieuwd hoe je op de Onbalans markt gaan handelen?
Dat doe ik uiteraard via bv Frank Energie.🙂

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Streamz schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:58:
Ontopic dan maar. Ik zit al een tijdje te kijken naar een thuisaccu, maar qua ROI was dit vrij zinloos. En om igv stroomuitval op de accu te kunnen draaien blijkt ook niet eenvoudig.

Nu met de "zonnepaneelboetes" kan ik opnieuw gaan kijken naar kosten/baten. Situatie hier is een full electric huis, WP, zonneboilers, 29 zonnepanelen (8kWh max), WTW etc. EPC is -0,12.

En een EV.

Ik lever 4700kWh per jaar terug, zit bij Vattenfall (nu nog vast contract, dus geen haast). Boete zou dan 482/jaar zijn.
Verbruik zit nu veel in daluren, netto zo'n 1400kWh per jaar. Moeilijk te bepalen wat bruto is, ik laad mijn auto op wanneer ik er zin in heb, dit kan overdag, in het weekend of 's nachts zijn.

Wat ik wel zie is dat ik vaak gemiddeld zo'n 10kWh verstook in de avond/nacht en begin ochtend. Lampen, TV, en WP die de boiler verwarmt direct na douchen.
Dit eigenlijk het hele jaar door dus. Hiervoor zou ik een thuisaccu kunnen inztten. Die, gedurende 6 maanden per jaar deze10kWh kan afvangen. Dit samen met slimmer laden van de auto (kosten krijg ik vergoed) zou ik die boete wellicht kunnen halveren.1800kWh (6 maanden= 180 dagen*10kWh) plus 10-15 keer meer de auto op piekuren opladen zou totaal 2500kWh ontwijking, dus halvering van boete kunnen betekenen.

En straks met afschaffen van salderen ook nog eens een financiele besparing van, zeg, 20ct / kWh over die 2500kWh.

Quick and dirty calculatie. En ik zoek dus ook naar een simpele oplossing. Geen home automation, iets wat out of the box werkt. Sessy kan, maar zijn er andere oplossingen? Heb een SMA omvormer. Sunny Boy?
Ik wil je business case niet verpesten als jij graag een accu wilt kopen, maar je kunt natuurlijk ook gewoon een 3 jarig contract afsluiten bij greenchoice, zonder noemenswaardige boete. Zie daarvoor het PV boete topic of het Tlv topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
de Peer schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:31:
[...]

Ik wil je business case niet verpesten als jij graag een accu wilt kopen, maar je kunt natuurlijk ook gewoon een 3 jarig contract afsluiten bij greenchoice, zonder noemenswaardige boete. Zie daarvoor het PV boete topic of het Tlv topic.
Welke topics?

(Zoek al even tevergeefs. Ok, ook afgeleid door interessants ;), maar toch..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Gwaihir schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 19:23:
[...]

Welke topics?

(Zoek al even tevergeefs. Ok, ook afgeleid door interessants ;), maar toch..)
Ik benoemde ze net letterlijk. Ik kan ze in Google gooien voor je maar dat kun je dan net zo goed zelf even doen lijkt me.

https://www.google.com/se...lient=mobile-gws-wiz-serp

[ Voor 36% gewijzigd door de Peer op 16-05-2024 20:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
Streamz schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:58:

En een EV.

Ik zit met de saldeer-afschaffing per 2027 ook maar eens wat te rekenen.
- ik heb ook een EV, laden als er zon is danwel als de stroom goedkoop is gaat sowieso wat opleveren en kost (afgezien van wat programmeren op de home automation die ik al heb) niks.
- thuis-accu wordt toch een lastige business case:
—- Quick&dirty: 10kWh accu die ik elke dag op goedkope tijden oplaad en op dure tijden ontlaad, laat dat eens 5ct/kWh opleveren. Dat is dan 50ct per dag, oftewel 183euro per jaar.
—- dat moet wel een heel goedkope accu worden om rendabel te worden :|

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:26
Stefannn schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:49:
[...]

Ik zit met de saldeer-afschaffing per 2027 ook maar eens wat te rekenen.
- ik heb ook een EV, laden als er zon is danwel als de stroom goedkoop is gaat sowieso wat opleveren en kost (afgezien van wat programmeren op de home automation die ik al heb) niks.
- thuis-accu wordt toch een lastige business case:
—- Quick&dirty: 10kWh accu die ik elke dag op goedkope tijden oplaad en op dure tijden ontlaad, laat dat eens 5ct/kWh opleveren. Dat is dan 50ct per dag, oftewel 183euro per jaar.
—- dat moet wel een heel goedkope accu worden om rendabel te worden :|
Energiebelasting alleen is al 13,2 cent per kWh ;)

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PGcuD6spjp_s6G1yo12xXvG7voM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2zdA2Xo8W4IhTanTD39EKHFU.jpg?f=fotoalbum_large

Welke doos heeft dit geschreven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:44
Wijnand moet niet zo zeuren, die heeft nog 18 maanden de tijd om uit te zoeken hoe een accu werkt of hoe ze al die kreupele installaties die ze de afgelopen jaren hebben aangelegd voor veel geld kunnen aanpassen zodat het samen werkt met een accu en/of variabele tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:56
de Peer schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:42:
[...]

Ik benoemde ze net letterlijk. Ik kan ze in Google gooien voor je maar dat kun je dan net zo goed zelf even doen lijkt me.

https://www.google.com/se...lient=mobile-gws-wiz-serp
LOL!

Maarre @Gwaihir, Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"
Alle informatie over het hoe en waarom, staat in allerlei andere topics...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
sparkly schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 21:00:
[...]

Energiebelasting alleen is al 13,2 cent per kWh ;)
Ah… foutje.

Dus….
Zo’n 100 dagen per jaar de zonne energie afvangen en snachts gebruiken:
- je spaart 13.2ct per kWh uit en (gokje) 5ct per kWh prijsverschil = 18.2ct x 10kWh x 100 dagen = 182 euro.

En 265 dagen enkel het goedkoop/duur verschil van 5ct omdat je de accu laad tijdens goedkope uren en gebruikt in de dure uren.
- je verdient 5ct x 10kWh x 265 dagen = 132.5euro.

Dus totaal “verdien” je 182euro + 132.5euro = 312.5euro
En dan verwaarloos ik het efficiency verlies voor het gemak even.

Nou… een 10kWh systeem van 3000euro verdien je dan dus in 10 jaar terug.
Dat is dan zo’n beetje het kantelpunt toch?
Onder vol besef dat dit een bierviltjes berekening is…. En dat je andere aannames kan doen… vergeet ik nog een groot ding?

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Laatst online: 20:46
Stefannn schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 22:09:
[...]

Ah… foutje.

Dus….
- je spaart 13.2ct per kWh uit en (gokje) 5ct per kWh prijsverschil = 18.2ct x 10kWh x 100 dagen = 182 euro.

En 265 dagen enkel het goedkoop/duur verschil van 5ct omdat je de accu laad tijdens goedkope uren en gebruikt in de dure uren.
- je verdient 5ct x 10kWh x 265 dagen = 132.5euro.

Dus totaal “verdien” je 182euro + 132.5euro = 312.5euro
En dan verwaarloos ik het efficiency verlies voor het gemak even.

Nou… een 10kWh systeem van 3000euro verdien je dan dus in 10 jaar terug.
Dat is dan zo’n beetje het kantelpunt toch?
Onder vol besef dat dit een bierviltjes berekening is…. En dat je andere aannames kan doen… vergeet ik nog een groot ding?
De wholesale prijzen van batterijen dalen, en blijven waarschijnlijk nog wel even dalen. Er is nog heel veel ruimte voor goedkopere batterijen. Daarom denk ik dat het nu nog niet handig is

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Ecological schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 22:19:
[...]

De wholesale prijzen van batterijen dalen, en blijven waarschijnlijk nog wel even dalen. Er is nog heel veel ruimte voor goedkopere batterijen. Daarom denk ik dat het nu nog niet handig is
Heb je een bron?

Ik zie de prijzen van de Pylontech US5000 nog niet dalen in de afgelopen periode.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

Ik laat bij ons een AlphaESS thuisaccu plaatsen van 20KWh/5KW. Nu kan ik die laten beheren door Sems of Jabba. Heeft iemand hier ervaring mee? Kent iemand het verschil tussen deze 2 diensten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Ecological schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 22:19:
[...]

Accuprijzen zijn niet zo belangrijk. De software die erop draait wel. Dat maakt of breekt het systeem. Moet je eens kijken wat een Sessy kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Laatst online: 20:46
asing schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 22:41:
[...]

Accuprijzen zijn niet zo belangrijk. De software die erop draait wel. Dat maakt of breekt het systeem. Moet je eens kijken wat een Sessy kan.
Daar ben ik me terdege van bewust. Wat ik zeg, is Sessy straks de batterij voor de helft kan inkopen de consumentenprijs ook lager kan.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Stefannn schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 22:09:
[...]

Ah… foutje.

Dus….
Cijfertjes zeggen meer. Ik heb 3200Wp liggen. Als ik een 5kWh accu zou plaatsen had mij dat over 2023 730kWh opgeleverd. Dat is de stroom die ik uit de accu kon halen die ik anders van het net moest kopen. Zelfverbruik zou met gemiddeld 25% toenemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
Ecological schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 22:44:
[...]

Daar ben ik me terdege van bewust. Wat ik zeg, is Sessy straks de batterij voor de helft kan inkopen de consumentenprijs ook lager kan.
Sessy heeft een paar maanden geleden de prijzen juist verhoogd.

Nu zijn er mensen die met hun HomeAssistant, Homey of Domoticz alleen een ingang nodig hebben om hun accu dat te laten doen wat ze willen, en er ontzettend veel lol en plezier in hebben om het maximale eruit te peuteren.

Maar er zijn er ook zat die dat ding gewoon aan willen zetten en dat dat ding met allerlei slimme AI zelf bepaalt wat het gunstigste is. Die accu, China. De omvormer, China. Dat stukje intelligentie wat overweg kan met al het gekronkel van onze energiemaatschappijen en onze overheid... dat moet gemaakt worden en dat is de meerwaarde van het systeem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
de Peer schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:42:
Dank! Ik gooide ze in de search hier en dat werkte niet best..
Truus01 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 21:46:
LOL!

Maarre @Gwaihir, Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"
Alle informatie over het hoe en waarom, staat in allerlei andere topics...
Ah, fijn :). Heel overzichtelijk

.. en kennelijk net achterhaald: de Greenchoice site toont die aanbiedingen niet meer, bij teruglevering.

En ik leer bij hoe verspreidt over allerlei subfora deze info is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Gwaihir schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:10:
[...]

.. en kennelijk net achterhaald: de Greenchoice site toont die aanbiedingen niet meer, bij teruglevering.
Zucht. Nu krijg je het op een presenteerblaadje en nog lees je niet. ;)
die aanbiedingen werken nog gewoon. Je hoeft er alleen maar op te klikken. Voor de rest : lees het topic. Je bent nummer 101 met deze opmerking ;)

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 17-05-2024 09:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
  • Laatst online: 17-06 16:40
Gisteren, nav de berichten dat Vattenfall een terugleverboete gaat introduceren en later (na m'n rekenwerk) dat de nieuwe regering de salderingsregeling er af wil halen in 2027 eens gaan rekenen met mijn huidige standen van 11 maanden. De 12de maand die ik mis was juni, dus voor de berekening juli gekopieerd.

Al met al viel het me tegen. Een thuis accu zal geen enkele deuk opleveren in mijn overschot (~4500 kWu per jaar na saldering) omdat hetgeen wat ik in de nacht gebruik nu van het net haal en dan via de panelen. Omdat deze vooral in de zomermaanden rendabel is, maar ook omdat het huis dan niet veel gebruikt, heb ik aan een Enphase 10T voldoende en is m'n enige winst ~2800 kWu per jaar die ik opwek en in de accu zet ipv van het net haal. Ik kan 7 maanden 'off grid' (snap dat het niet zo werkt, maar voor de beeldvorming) leven en 5 maanden toch nog een kleine 1500 kWu van het net af halen. Een thuis accu met salderen is voor mijn groene buhne, niet voor het rendament.

Moet ik bij zeggen dat dit natuurlijk met 1 vaste prijs (wel normaal en dal tarief) gerekend is, als een dynamisch contract aan hangt zou ik meer kunnen gaan spelen maar dan hou ik uiteindelijk over dat ik minder moet betalen (lees; meer terugkrijgen) maar voor het verbruik maakt het niet veel uit.

Maar, toen las ik de plannen van dit sprookjeskabinet, salderen er af in 2027. Dan is het wel 'rendabel' omdat er dan een ROI bij komt kijken, hoewel die nog steeds ongeveer 9 jaar is. Heb de panelen er dan ook nog niet helemaal uit (duurde onder de oude regeling tot 2029). Desondanks kan ik daar veel meer uit halen en ook met een dynamisch contract kan ik dan goedkopere stroom tanken en ook de EV wat beter inzetten.

Mijn conclusie is dat een thuis accu nu (tot 2027) er niet uit kan, met de nieuwe plannen in 2027 wel een optie is, maar tegen die tijd kan het zijn dat - een EV als V2H/V2G kan worden ingezet (investering in andere laadpaal), - dit sprookjeskabinet al lang geklapt is, - subsidie op een thuisaccu de terugverdientijd veel korter maakt. Tijd zal het leren

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bbc
  • Laatst online: 28-05 15:49

bbc

Mijn collega's zijn met een samen aankoop bezig. Ze betalen ongeveer €1.700 voor 14kWh LFP batterijen, 48V. Het is een Poolse firma die importeert uit China. Er is één collega die al een pack draaien heeft.

https://selianenergy.com/...at?variant=45734080741609

Ik ben bezig met het aanschaffen van een woning, maar ga waarschijnlijk ook wel een pack kopen.

Het heeft geen zin om je te haasten. De prijzen van de batterijen gaan alleen maar betaalbaarder worden.

Edit: je omvormer moet compatibel zijn met 48V batterijen. Naar het schijnt zijn ze dat niet allemaal. Ik ga waarschijnlijk een BEN woning aankopen. Die zijn al uitgerust met zonnepanelen en warmtepomp. Daarna uitvissen of dat pack bruikbaar is.

Edit: Met dank aan @mrme12345 die een forum gevonden heeft waar ook negatieve reacties over deze firma. Ze leveren wel, maar sommigen hebben vragen over de kwaliteit van de batterijen. Ze verkoop A grade, maar blijken (al dan niet soms) C grade te leveren.

https://diysolarforum.com...us-stock-eve-304ah.66500/

Ook niet vergeten dat je omvormer compatibel moet zijn met 48V batterijen. De meeste hebben high voltage batterijen nodig. Dat is de voornaamste reden van het prijsverschil.

Ik hou jullie op de hoogte van de bestellingen van de collega's en hun ervaringen, zoals een post iets lager.

[ Voor 40% gewijzigd door bbc op 18-05-2024 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:59

Fioravanti

Fioravantastisch!

bbc schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:41:
Mijn collega's zijn met een samen aankoop bezig. Ze betalen ongeveer €1.700 voor 14kWh LFP batterijen, 48V. Het is een Poolse firma die importeert uit China. Er is één collega die al een pack draaien heeft.

https://selianenergy.com/...at?variant=45734080741609

Ik ben bezig met het aanschaffen van een woning, maar ga waarschijnlijk ook wel een pack kopen.

Het heeft geen zin om je te haasten. De prijzen van de batterijen gaan alleen maar betaalbaarder worden.

Edit: je omvormer moet compatibel zijn met 48V batterijen. Naar het schijnt zijn ze dat niet allemaal. Ik ga waarschijnlijk een BEN woning aankopen. Die zijn al uitgerust met zonnepanelen en warmtepomp. Daarna uitvissen of dat pack bruikbaar is.
Altijd interessant natuurlijk. Heb je al zicht op hoe je dit gaat aansturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbc

bbc

Fioravanti schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:42:
[...]

Altijd interessant natuurlijk. Heb je al zicht op hoe je dit gaat aansturen?
De meeste collega's gebruiken Home Assistant. De persoon die het pack al heeft staan heb ik al een tijdje niet meer gesproken. Ik ben me nog niet beginnen inlezen en voorlopig neig ik dus ook naar deze setup.

Het uiteindelijk doel is eigenlijk een 10kW omvormer wat het maximum is als particulier in België. Vervolgens zoveel mogelijk zonnepanelen, zodat het in de winter ook nog wat opbrengt. Mijn Tesla heeft een 75kWh pack. De storage is nog een beetje duur, maar ik zou eventueel later wel een deel van die batterijen kopen, zelfs al haal je het er niet uit, lijkt het me wel een leuke stijloefening als hobby.

Volgende week zondag heb ik een afspraak om nieuwbouwwoningen te bezichtigen. Ik zal waarschijnlijk geen keuze hebben wat de omvormer betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
Ik schat de Vlaamse versie van Chat GPT :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
bbc schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 13:15:
[...]

De meeste collega's gebruiken Home Assistant. De persoon die het pack al heeft staan heb ik al een tijdje niet meer gesproken. Ik ben me nog niet beginnen inlezen en voorlopig neig ik dus ook naar deze setup.

Het uiteindelijk doel is eigenlijk een 10kW omvormer wat het maximum is als particulier in België. Vervolgens zoveel mogelijk zonnepanelen, zodat het in de winter ook nog wat opbrengt. Mijn Tesla heeft een 75kWh pack. De storage is nog een beetje duur, maar ik zou eventueel later wel een deel van die batterijen kopen, zelfs al haal je het er niet uit, lijkt het me wel een leuke stijloefening als hobby.

Volgende week zondag heb ik een afspraak om nieuwbouwwoningen te bezichtigen. Ik zal waarschijnlijk geen keuze hebben wat de omvormer betreft.
Lijkt eerder op een chinese firma die een warenhuis heeft in Polen. En hoe weten jullie of de kwaliteit goed is van deze chineze firma? En slechte review in een forum in USA. Zou er nog maar eens goed naar kijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZGWCKLqBxFm38KjNxz5l2uwx7YY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RMJws3cufrl9TPzxvSpRTifQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door mrme12345 op 17-05-2024 17:07 ]

energienerds, gasloos, 11,5kWp, 14 kWh accu, EV, Atlantic WPB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbc

bbc

mrme12345 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 16:42:
[...]

Lijkt eerder op een chinese firma die een warenhuis heeft in Polen. En hoe weten jullie of de kwaliteit goed is van deze chineze firma? En slechte review in een forum in USA. Zou er nog maar eens goed naar kijken.

[Afbeelding]
Ik ga volgende week de vraag eens stellen aan de collega die losse cellen besteld heeft, om te vragen over die A rating, want dit lijk inderdaad niet correct indien dit waar is. Van welk forum komt dit screenshot?

Ik heb mijn andere collega gebeld voor meer informatie, de andere zie donderdag ten vroegste. De eerste collega, heeft EVE cellen gekocht, en zelf een box gemaakt met eens BMS die hij niet via die site besteld heeft. Hij heeft 14kWh op 3 fasen aangesloten met Victron omvormers, blijkbaar vrij bekend voor boten onder andere. De meeste omvormers, zoals SolarEdge hebben high voltage nodig en die batterijen zijn dus veel duurder. Zijn volledige huis draait daar op 's nachts, inclusief warmtepomp. Hij runt die LFP batterijen van 100% tot 40%. Hij heeft 14kWh extra cellen bijbesteld.

De andere collega's hebben ook 14kWh besteld, maar in kit met die box en BMS en gaan zelf assembleren. De collega die ik gebeld heb heeft ook EVE batterijen besteld, omdat hij niet wist dat CATL een optie was, anders had hij die genomen.

Edit: Ik heb het forum gevonden https://diysolarforum.com...us-stock-eve-304ah.66500/

Dus er kunnen wat vragen zijn over de kwaliteit. Ik hou jullie op de hoogte van de ervaringen van mijn collega's.

[ Voor 6% gewijzigd door bbc op 18-05-2024 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
mrme12345 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 16:42:
[...]

[Afbeelding]
Zie ook de reactie van Alkeline, de resultaten ontbreken op de foto voor de onderbouwing, poster heeft daarna niet meer gereageerd, terwijl die wel blijft meelezen.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:01

JWT

bbc schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 12:43:
[...]

Ik ga volgende week de vraag eens stellen aan de collega die losse cellen besteld heeft, om te vragen over die A rating, want dit lijk inderdaad niet correct indien dit waar is. Van welk forum komt dit screenshot?

Ik heb mijn andere collega gebeld voor meer informatie, de andere zie donderdag ten vroegste. De eerste collega, heeft EVE cellen gekocht, en zelf een box gemaakt met eens BMS die hij niet via die site besteld heeft. Hij heeft 14kWh op 3 fasen aangesloten met Victron omvormers, blijkbaar vrij bekend voor boten onder andere. De meeste omvormers, zoals SolarEdge hebben high voltage nodig en die batterijen zijn dus veel duurder. Zijn volledige huis draait daar op 's nachts, inclusief warmtepomp. Hij runt die LFP batterijen van 100% tot 40%. Hij heeft 14kWh extra cellen bijbesteld.

De andere collega's hebben ook 14kWh besteld, maar in kit met die box en BMS en gaan zelf assembleren. De collega die ik gebeld heb heeft ook EVE batterijen besteld, omdat hij niet wist dat CATL een optie was, anders had hij die genomen.

Edit: Ik heb het forum gevonden https://diysolarforum.com...us-stock-eve-304ah.66500/

Dus er kunnen wat vragen zijn over de kwaliteit. Ik hou jullie op de hoogte van de ervaringen van mijn collega's.
Victron en lpf is redelijk standaard. Een deye omvormer zie je ook wel, zie apart subtopic hier.

Voor victron en lfp zie Andy van de offgrid garage en Harold Halewijn. Mijn oud collega is er ook mee gestart https://www.meerwijk.frl/de-cellen-zijn-binnen/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
JWT schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 20:49:
[...]

Victron en lpf is redelijk standaard. Een deye omvormer zie je ook wel, zie apart subtopic hier.

Voor victron en lpf zie Andy van de offgrid garage en Harold Halewijn. Mijn oud collega is er ook mee gestart https://www.meerwijk.frl/de-cellen-zijn-binnen/
Volgens mij is lfp meer standaard dan lpf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:01

JWT

John245 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 20:51:
[...]

Volgens mij is lfp meer standaard dan lpf.
😂 Sorry stomme typo maar je hebt helemaal gelijk. Heb het aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15-06 05:28
Milieutechnisch zijn accu's nu nog een grote ramp en hebben we tekorten voor de gewenste EV productie. Laten we ze dus optimaal voor het netbeheer inzetten. Dat is dus niet thuis.
Ook zonnepanelen moeten nu het net vol zit beter bestuurd worden. Dat kan eigenlijk ook alleen met grote hoeveelheden samen. De tijd voor zonnepanelen thuis is gewoon voorbij en degene die ze nu nog niet terugverdiend heeft was gewoon te laat. Thuisaccu's is nog meer water naar de zee dragen, totdat er een schonere versie van is en we minder zuinig hoeven zijn op de schaarse grondstoffen.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sven4474
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:02
@LangeFries ik heb het idee dat je post redelijk vol zit met meningen.

Europese havens staan momenteel vol met niet verkochte EV's.
https://www.google.com/ur...Vaw03UOEkh_sSii-mz8S3GYaF

Daarnaast kan de toename van het aantal elektrische auto's ervoor zorgen dat zonnepanelen interessant blijven. Je moet alleen wel op de juiste momenten laden (vooral als salderen er af gaat). Zelf rij ik ongeveer 16.000 km ik het jaar en dan lukt het meestal om de auto alleen maar in het weekend op te laden wanneer mijn dynamische prijzen laag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15-06 05:28
@sven4474 Dat is de korte termijn. Wanneer in 2035 de meerderheid van de auto's niet meer fossiel mag rijden, dan wordt het qua grondstoffen behoorlijk krap. Daarnaast kan het je niet ontgaan zijn, dat de winning van deze grondstoffen behoorlijk impact heeft op de omgeving en ook kinderarbeid. Nieuwe mijnbouw in Europa blijkt nogal wat nimby emoties op te roepen.
Ook is duidelijk, dat ongeregelde zonnepanelen steeds meer de stabiliteit van ons elektriciteitsnet aantasten. Met name real-time regeling is daarom nodig.
In Vlaanderen blijken thuisaccu's nauwelijks bij te dragen aan een ontlasting van het netwerk. Hoe zou dat ook kunnen zonder een goed stuursignaal, waarmee gericht ingegrepen kan worden op de hoeveelheid en het moment van opslag.
Om de energievoorziening aanzienlijk verder te vergroenen komen we er op de huidige manier niet.
Kortom voor de toekomst moet een groter aandeel hernieuwbare energie uit regelbare bron en opslag komen.
Naar mijn mening kan een decentrale regeling daar maar een geringe bijdrage aan leveren. Met name door het globale en zelfs grensoverschrijdende karakter van het elektriciteitsnet maakt centrale aansturing nodig.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
LangeFries schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:32:
@sven4474 Dat is de korte termijn. Wanneer in 2035 de meerderheid van de auto's niet meer fossiel mag rijden, dan wordt het qua grondstoffen behoorlijk krap. Daarnaast kan het je niet ontgaan zijn, dat de winning van deze grondstoffen behoorlijk impact heeft op de omgeving en ook kinderarbeid. Nieuwe mijnbouw in Europa blijkt nogal wat nimby emoties op te roepen.
Ook is duidelijk, dat ongeregelde zonnepanelen steeds meer de stabiliteit van ons elektriciteitsnet aantasten. Met name real-time regeling is daarom nodig.
In Vlaanderen blijken thuisaccu's nauwelijks bij te dragen aan een ontlasting van het netwerk. Hoe zou dat ook kunnen zonder een goed stuursignaal, waarmee gericht ingegrepen kan worden op de hoeveelheid en het moment van opslag.
Om de energievoorziening aanzienlijk verder te vergroenen komen we er op de huidige manier niet.
Kortom voor de toekomst moet een groter aandeel hernieuwbare energie uit regelbare bron en opslag komen.
Naar mijn mening kan een decentrale regeling daar maar een geringe bijdrage aan leveren. Met name door het globale en zelfs grensoverschrijdende karakter van het elektriciteitsnet maakt centrale aansturing nodig.
Mijnbouw blijft altijd interessant argument, waar denkt men dat de fossiele grondstoffen vandaan komen? En nadat je deze in de fik hebt gezet zijn ze weg. Duurzame grondstoffen kun je grotendeels recycleren.

Heb je een bron mbt accus en stroom netwerk in vlaanderen? De vermogensheffing daar lijkt me toch een hele goeie incentive om de accu te laten peakshaven.

Als het electriciteitsnet globaal was, hadden we geen probleem met duurzame opwek. Er schijnt altijd wel ergens de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
1/ wat mij betreft gaat dit richting “off topic”, topic is immers: “thuis accu interessant voor mijl.
2/ of je beter lokaal of globaal kan regelen is niet iets dat zich beperkt tot enkel energie voorziening. Dat is een mega interessant stukje regeltechniek waarin je verschillende strategieën kan kiezen. En afhankelijk van de gekozen strategie ga je verschillende design criteria hebben. Ik heb er zo mijn gedachtes over (met universitaire achtergrond in regeltechniek) maar dat vind ik eigenlijk echt off topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:46
PradoPrius schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 22:37:
Ik laat bij ons een AlphaESS thuisaccu plaatsen van 20KWh/5KW. Nu kan ik die laten beheren door Sems of Jabba. Heeft iemand hier ervaring mee? Kent iemand het verschil tussen deze 2 diensten?
Zou je me een pm kunnen sturen met je offerte, ik ben wel benieuwd namelijk. Ga ook op zoek naar een TB en kwam daar ook op uit.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20:55
Het is u toch wel opgevallen dat er een andere regering komt met wat andere groene windrichting :?

Hoe zeer ook uw visie of wens wellicht valide is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Nu online
We hebben 2 series zonnepanelen met dus ook 2 omvormers. Deze zetten DC van de zonnepanelen om naar AC voor het huis (of terugleveren).
Waarom zou je dan een thuisbatterij plaatsen tussen zonnepaneel omvormer en slimme meter die AC omzet naar DC voor de batterij en dan DC weer omzet naar AC om het huis te voeden?

Mijn vraag: welke batterij heeft een DC ingang en DC uitgang en kan ik tussen zonnepanelen en omvormer plaatsen? Of bestaat dit niet en waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

Bij mij wordt een AlphaESS batterij geplaatst met een hybride omvormer: mijn oude omvormer gaat er uit, zodat mijn ZP dc leveren aan de batterij. Let op: de batterij en ZP staan dus in feite parallel, alleen leveren de ZP ook aan de batterij. Beiden leveren via de omvormer ac aan het net. De batterij kan ook via ac-dc gevoed worden vanuit het net.

[ Voor 42% gewijzigd door PradoPrius op 22-05-2024 22:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
MajaMestreech schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 22:48:
We hebben 2 series zonnepanelen met dus ook 2 omvormers. Deze zetten DC van de zonnepanelen om naar AC voor het huis (of terugleveren).
Waarom zou je dan een thuisbatterij plaatsen tussen zonnepaneel omvormer en slimme meter die AC omzet naar DC voor de batterij en dan DC weer omzet naar AC om het huis te voeden?

Mijn vraag: welke batterij heeft een DC ingang en DC uitgang en kan ik tussen zonnepanelen en omvormer plaatsen? Of bestaat dit niet en waarom niet?
DC van batterij is ongelijk aan DC van zonnepanelen.
De DC van de zonnepanelen wordt door de omvormer geoptimaliseerd naar maximale opbrengst.
De DC van de batterij wordt door de lader geregeld naar “gewenste laad- of ontlaad-stroom.
Dus direct vanuit de panelen de batterij in gaat niet lukken.
Volgens mij heb je wel omvormers (Solaredge?) die in plaats van naar net naar batterij leveren.
Dan heb je dus een “paneel-naar-batterij” omvormer in plaats van “paneel-naar-net” met daarachter “net-naar-batterij”. Dus in principe is dat efficiënter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
PradoPrius schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 22:55:
Bij mij wordt een AlphaESS batterij geplaatst met een hybride omvormer: mijn oude omvormer gaat er uit, zodat mijn ZP dc leveren aan de batterij. Let op: de batterij en ZP staan dus in feite parallel, alleen leveren de ZP ook aan de batterij. Beiden leveren via de omvormer ac aan het net. De batterij kan ook via ac-dc gevoed worden vanuit het net.
Ah… dat spreekt mijn verhaal tegen. Maar jij hebt het kennelijk wel echt.
Ik kan me niet goed voorstellen dat de panelen en batterij in hun optimale werkgebied zitten als je ze direct op elkaar aansluit.
Maar goed…. Als het werkt…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

De ZP en batterij worden uiteraard niet direct dc gekoppeld, daar zit een stuk electronica tussen. Het scheelt wél een hoop verlies, 2x dc-ac/ac-dc.
PLUS dat de boel pas over 2 weken geplaatst wordt en dat ik mag aannemen dat de boel werkt volgens offerte.

[ Voor 26% gewijzigd door PradoPrius op 22-05-2024 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
PradoPrius schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 23:05:
De ZP en batterij worden uiteraard niet direct dc gekoppeld, daar zit een stuk electronica tussen. Het scheelt wél een hoop verlies, 2x dc-ac/ac-dc.
PLUS dat de boel pas over 2 weken geplaatst wordt en dat ik mag aannemen dat de boel werkt volgens offerte.
Ah… dan is het dus hetzelfde als wat ik zei.
Pfew… ik dacht bijna dat ik iets echt verkeerd begrepen had :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:07
MajaMestreech schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 22:48:

kijk eens naar Ecoflow retrofit https://www.ecoflow.nl/thuisbatterij/powerocean-dc-fit.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markee
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-05 10:32
Holk schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:21:
Gisteren, nav de berichten dat Vattenfall een terugleverboete gaat introduceren en later (na m'n rekenwerk) dat de nieuwe regering de salderingsregeling er af wil halen in 2027 eens gaan rekenen met mijn huidige standen van 11 maanden. De 12de maand die ik mis was juni, dus voor de berekening juli gekopieerd.
Ik ben benieuwd naar een eventuele nieuwe berekening; https://www.energievergel...jd-tweede-kamer-grijpt-in :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Blijft hetzelfde

Want die teruglever boete mogen ze tot 2027 blijven heffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Holk schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:28:
[...]

Blijft hetzelfde

Want die teruglever boete mogen ze tot 2027 blijven heffen.
Dan weet jij meer dan wij.
edit : klopt, ik was nog niet op de hoogte van de laatste ontwikkeling. Kansloos dit.

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 23-05-2024 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Onderdeel van de nieuwe energiewet, niet dat dit een noodwet is die per direct ingaat. Gaat ook alleen over de stroom die meer is dan het salderen, en dan ook nog eens om mensen met een dynamisch contract niet op “onnodige kosten” te jagen (dat was de uitleg)

Ik zie het voor de energie maatschappij als “oké, dan belasten we alles wat na salderen even hoog als we terug moeten betalen dus dan krijgt de klant netto 0 euro vergoeding voor de extra stroom na salderen. Kan zomaar met deze aanpassing. Dus mensen met nu een boete die lager is dan de vergoeding snijden zichzelf in de vingers bij het aansnijden van deze taart

[ Voor 44% gewijzigd door Holk op 23-05-2024 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toren
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 05-06-2024
Ik zat laatst eens te puzzelen voor mijn energiecontract... Mag ik weer opnieuw doen met al die ellende van die nieuwe coalitie denk ik.
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Soms lijkt het voordeliger om een contract af te sluiten met een club als budget energie die dan wel terugleverkosten rekent in plaats van een club als ik meen Van de Bron die geen terugleverkosten rekent.

We leveren netto ongeveer 1MWh terug over het jaar gezien. Binnen een maand moeten we beslissen waar we naar overstappen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Toren schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 15:23:
Ik zat laatst eens te puzzelen voor mijn energiecontract... Mag ik weer opnieuw doen met al die ellende van die nieuwe coalitie denk ik.
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Soms lijkt het voordeliger om een contract af te sluiten met een club als budget energie die dan wel terugleverkosten rekent in plaats van een club als ik meen Van de Bron die geen terugleverkosten rekent.

We leveren netto ongeveer 1MWh terug over het jaar gezien. Binnen een maand moeten we beslissen waar we naar overstappen...
Contract-advies is hier off topic. Daar zijn andere topics voor

Hier gaat het over accu's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toren
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 05-06-2024
Oh ja haha dat was niet zozeer mijn bedoeling. Eerder frustratie uiten dat haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Nu online
Bedankt. Precies wat ik bedoel. Ga ik nader bestuderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GBx2CU98EAecSkxKdXXgs7ezYS8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jtpBAleG78VEDoxjFlig3lob.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:45
Enphase zit nu voor te sorteren op lancering van de sturing op dynamische prijzen met hun accu's in samenwerking met PV (omvormers gaan uit bij negatieve prijzen).

Ik snap dat als je nu een kWh verkoopt vanuit je batterij dat je ook de energiebelasting en BTW erover krijgt door de salderingsregeling.

Stel de saldering zou eraf zijn, je koopt op kWh in op daltarief vanuit het net dan koop je die in inclusief belastingen, maar als je in de avondpiek die kWh weer verkoopt, dan ontvang je op die verkoop toch geen energiebelasting en BTW meer? Dus je moet met dergelijk handelen altijd € 0.15 spread al inleveren?

Of is dan de business case dat je een kWh vanuit je panelen laad in plaats van verkoopt tegen daltarief, om deze vervolgens te verkopen op piektarief van die dag, en dat je spread dan hopelijk € 0.20 of hoger per kWh is om nog wat rendement te maken (vandaag € 0.11).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hvdbnl
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
drboneym schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 21:19:
Enphase zit nu voor te sorteren op lancering van de sturing op dynamische prijzen met hun accu's in samenwerking met PV (omvormers gaan uit bij negatieve prijzen).

Ik snap dat als je nu een kWh verkoopt vanuit je batterij dat je ook de energiebelasting en BTW erover krijgt door de salderingsregeling.

Stel de saldering zou eraf zijn, je koopt op kWh in op daltarief vanuit het net dan koop je die in inclusief belastingen, maar als je in de avondpiek die kWh weer verkoopt, dan ontvang je op die verkoop toch geen energiebelasting en BTW meer? Dus je moet met dergelijk handelen altijd € 0.15 spread al inleveren?

Of is dan de business case dat je een kWh vanuit je panelen laad in plaats van verkoopt tegen daltarief, om deze vervolgens te verkopen op piektarief van die dag, en dat je spread dan hopelijk € 0.20 of hoger per kWh is om nog wat rendement te maken (vandaag € 0.11).
Dat zijn 2 verschillende use cases.
En beide zijn valide.

Het ligt eraan wat je wilt doen, wil je handelen met energie (inkoop en verkoop)
Of wil je je zonne energie verkopen op het beste moment.
Of een mix van de 2 als je accu te groot is/opbrengst te laag.

Maar ja zoals het nu nog geregeld is betaal je (dubbele) belasting
(Al zag ik dat niet bij de zonneplan/balans accu. Dus wellicht dat er nog iets is wat ik niet weet :))

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
drboneym schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 21:19:

Op dit moment weet niemand het. Vanmorgen om 9 uur werd iedereen op het verkeerde been gezet door een scheet van het NSC. Achteraf bleek dat weer uit verband en niet te kloppen. Er wordt plan na plan gelanceerd en Jetten heeft al gezegd dat het verplicht is de consument minstens 80% van de kale energieprijs te geven als terugleververgoeding. 80% van wat is dan de vraag. 80% van je vaste contract, of 80% van de momentprijs van je dynamische contract?

Wat dat betreft is het een goed idee om op het laagste punt een hoop kWh te laden om daar de rest van de dag op te teren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karmusch
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-06 20:49
MajaMestreech schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 21:03:
[...]

Bedankt. Precies wat ik bedoel. Ga ik nader bestuderen.

[Afbeelding]
Als ik op YouTube deze interface bekijk van deze ecoflow (als dit de juiste app / versie is; jaar oud) dan lijkt dit niet al te slim te zijn mbt dynamisch contract. We mooi deze retrofit oplossing.

Ben mij ook aan het oriënteren op een slimme batterij oplossing.
- 13 MWh per jaar (38x340-3 watt piek, 14Z/12O/12W
- op 3x25[A])
- incl. Een solaredge se17k (conentionele omvormer.
- sinds begin dit jaar aan de L/W warmtepomp van 12 kW Itho Amber
-vorig jaar 9.700 teruggeleverd, denk dit jaar rond 3000/4000; vanwege de warmtepomp. De Laadpaal staat op de oprit alleen is de leaseauto eruit

Aangezien verbruik winter en opbrengst zomer hoog erg hoog zit ik een behoorlijke onbalans, dus lijkt mij een handel batterij 🔋 een optie.

Nog een hoop te lezen op dit topic 😄

Een Sessy dc retrofit met verschillende maatjes 5, 10, 15 en 20 kWh zou een sweet spot zijn (hint) of een zelfbouw optie ook prima.

Al tientallen pagina’s gelezen en gescand, dus dacht ik stel maar de vraag😁
Iemand nog tips voor verdere DC retrofits? Iets met home assistant zou helemaal top zijn 🤓

[ Voor 6% gewijzigd door Karmusch op 24-05-2024 21:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:47
Voor de beeldvorming en een gevoel/idee te geven hoeveel marge/extra winst (uiteraard zit hier stuk ontwikkeling, support, garantie in bij die verkopers) er zit bij verkoop van kant en klare accus (Sessey etc.) een LF280K cell kost nu rond 65 euro. Voor een 48v pack heb je er 16 nodig; dat is een dikke 1000 euro voor een kleine 15kwh.

Just imagine.

-> update van mijn kant (maar ik ben ietsje meer actief in mijn eigen Deye topic hier) ik ga in nov kijken wat de jaar data doet. Gezien er nog te salderen valt kan ik bij opwek=verbruik nog prime weer een 1jr contract pakken. Geeft wat rust.

Tzt of tond 2027 dan komt Tibber + accu weer om te hoek kijken. Dan bestel ik 1 of 2 stuks Seplos/Apexium/EEL/Gobelpower diy boxen met 200A bms, en dan gerelateerd aantal 280 of 304 Ah cellen. Dan kan ik met 12kw laden en lossen en op HA draait tegen die tijd wel wat software dat de Deye kan instrueren. Het hele verhaal moet rekening houden met mijn verbruikspatroon, de verwarming/sww gebruik van de wp, de opwek, de weersvoorspelling en natuurlijk de uurtarieven. Gaat vrij complex worden :)

[ Voor 3% gewijzigd door PCJR op 24-05-2024 21:15 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ik heb bij home assistant de virtuele accu integratie geinstalleerd en werkend gekregen, maar ik begrijp niet echt hoe ik het moet aflezen. staat ook niet veel in de documentatie.

iemand die het wel begrijpt?

van gisteren
zoals HA denkt met accu:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/8PkxhzC/Screenshot-2024-05-24-at-21-19-28.png
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/PwFX1Wd/Screenshot-2024-05-24-at-21-19-40.png

het verbruik in het echt.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/kVZ1npB/Screenshot-2024-05-24-at-21-20-19.png

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karmusch
PCJR schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:15:
Voor de beeldvorming en een gevoel/idee te geven hoeveel marge/extra winst (uiteraard zit hier stuk ontwikkeling, support, garantie in bij die verkopers) er zit bij verkoop van kant en klare accus (Sessey etc.) een LF280K cell kost nu rond 65 euro. Voor een 48v pack heb je er 16 nodig; dat is een dikke 1000 euro voor een kleine 15kwh.

Just imagine.

-> update van mijn kant (maar ik ben ietsje meer actief in mijn eigen Deye topic hier) ik ga in nov kijken wat de jaar data doet. Gezien er nog te salderen valt kan ik bij opwek=verbruik nog prime weer een 1jr contract pakken. Geeft wat rust.

Tzt of tond 2027 dan komt Tibber + accu weer om te hoek kijken. Dan bestel ik 1 of 2 stuks Seplos/Apexium/EEL/Gobelpower diy boxen met 200A bms, en dan gerelateerd aantal 280 of 304 Ah cellen. Dan kan ik met 12kw laden en lossen en op HA draait tegen die tijd wel wat software dat de Deye kan instrueren. Het hele verhaal moet rekening houden met mijn verbruikspatroon, de verwarming/sww gebruik van de wp, de opwek, de weersvoorspelling en natuurlijk de uurtarieven. Gaat vrij complex worden :)
Ja dat boodschappen lijstje lijkt mij ook interessant, ook met goed vermogen kunnen (ont)laden ook! Diy lijkt me een mooie studie / klus, en zeker prijstechnisch, allen software matig wordt die wel een uitdaging. Als het via Esp32 gestuurd geschakeld kan worden vanuit assistant… hoop uit te zoeken.

Ik lees niet goed Deye is al software, zoek ik uit thx
Deye aka een omvormer als ik Google

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karmusch
kmf schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:24:
Ik heb bij home assistant de virtuele accu integratie geinstalleerd en werkend gekregen, maar ik begrijp niet echt hoe ik het moet aflezen. staat ook niet veel in de documentatie.

iemand die het wel begrijpt?

van gisteren
zoals HA denkt met accu:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

het verbruik in het echt.
[Afbeelding]
Vanmiddag ook geïnstalleerd en wat ik niet begrijp is dat het virtueel geladen of ontladen er eigenlijk niet is dus hoe zit die rekensom. Vind het sowieso mooi om het gedrag al gesimuleerd te zien 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Karmusch schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:56:
[...]

Vanmiddag ook geïnstalleerd en wat ik niet begrijp is dat het virtueel geladen of ontladen er eigenlijk niet is dus hoe zit die rekensom. Vind het sowieso mooi om het gedrag al gesimuleerd te zien 😎
Dat is dus wat ik ook niet begrijp. -18.2kWh is ook de "werkelijkheid" zoals mijn onderste plaatje laat zien, dus die virtuele accu heeft geen invloed op het eindresultaat gehad. Daarom begrijp ik niet hoe ik de cijfers moet interpreteren.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17-06 18:30
PCJR schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:15:

Just imagine.

Er zijn nu ook 560Ah cellen beschikbaar voor zo'n 120 euro van EVE, ik zit daar een beetje aan te denken, scheelt weer wat aan BMS uitgaven als je toch een redelijke capaciteit wil.

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 10kWh

Pagina: 1 ... 29 ... 65 Laatste