Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 30 ... 76 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:09
Srednier schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 00:45:
[...]

Er zijn nu ook 560Ah cellen beschikbaar voor zo'n 120 euro van EVE, ik zit daar een beetje aan te denken, scheelt weer wat aan BMS uitgaven als je toch een redelijke capaciteit wil.
Als je van eve bedoeld, dat is enkel de proefbatch serie, de LF560k zijn 628Ah
Bedenk wel dat je een vloer nodig hebt van rond 700-800kg/m2 draagkracht en voor 2 modules op elkaar zal je voorzieningen moeten treffen, want vloeren met die draagkracht zijn niet heel gangbaar voor woningen.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
Domba schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 01:36:
[...]

Bedenk wel dat je een vloer nodig hebt van rond 700-800kg/m2 draagkracht en voor 2 modules op elkaar zal je voorzieningen moeten treffen, want vloeren met die draagkracht zijn niet heel gangbaar voor woningen.
Geen issue hier, nieuwe vloer met dubbele bewapening 2000kg/m2. Tevens dus lekkere thermische accu. Maar ik denk dat dit bij lagere belasting ook wel op te lossen is, gaat nog steeds om kwh per volumeeenheid, dus gewicht per cel maakt niet uit..

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:42
Domba schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 01:36:
[...]

Volgens de constructeur kan ik veel doen met een 25 cm betonvloer met dubbele wapening. :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:21
[...]

Er zijn nu ook 560Ah cellen beschikbaar voor zo'n 120 euro van EVE, ik zit daar een beetje aan te denken, scheelt weer wat aan BMS uitgaven als je toch een redelijke capaciteit wil.
Ik dacht ook aan 1 pack maar dan 304Ah. En dan met 1C laden. Probleem is dat de kabels 100m2 worden. Daarom ben ik aan 2 of 3 packs gaan denken. Dan kun je kabels op 35-50mm2 houden, veel fijner en goedkoper.

Een 560Ah cell pack gaat natuurlijk alleen maar nadelen geven op dat gebied. Ok, je spaart een bms uit en behuizing maar handig met laden en ontladen gaat 1 pack niet zijn oo die manier.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karmusch
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 06:20
[...]

12.000 cycles is ook interessant
Battery prijs is ook gunstig tov de 304 of 280 ah
Top tip van de dag 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:47
kmf schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:24:
Ik heb bij home assistant de virtuele accu integratie geinstalleerd en werkend gekregen, maar ik begrijp niet echt hoe ik het moet aflezen. staat ook niet veel in de documentatie.

iemand die het wel begrijpt?

van gisteren
zoals HA denkt met accu:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

het verbruik in het echt.
[Afbeelding]
Ik ben er gisteren ook mee gestart in HA. Ik denk dat je in het energy dashboard van HA niet alleen de battery niet toevoegen, maar ook de simulated energy exported en energy imported moet gebruiken. Deze twee:
  • sensor.sessy_sim_simulated_grid_import_after_battery_discharging
  • sensor.sessy_sim_simulated_grid_export_after_battery_discharging
Ik denk dat je deze twee moet invoeren voor wat je nu bij Consumed en Produced hebt staan in het energy dashboard. En de bestaande dus verwijderen.

Zelf nog niet gedaan, want ik wil eerst even kijken naar de gehele werking....

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
PCJR schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:15:
Voor de beeldvorming en een gevoel/idee te geven hoeveel marge/extra winst (uiteraard zit hier stuk ontwikkeling, support, garantie in bij die verkopers) er zit bij verkoop van kant en klare accus (Sessey etc.) een LF280K cell kost nu rond 65 euro. Voor een 48v pack heb je er 16 nodig; dat is een dikke 1000 euro voor een kleine 15kwh.

Just imagine.

-> update van mijn kant (maar ik ben ietsje meer actief in mijn eigen Deye topic hier) ik ga in nov kijken wat de jaar data doet. Gezien er nog te salderen valt kan ik bij opwek=verbruik nog prime weer een 1jr contract pakken. Geeft wat rust.

Tzt of tond 2027 dan komt Tibber + accu weer om te hoek kijken. Dan bestel ik 1 of 2 stuks Seplos/Apexium/EEL/Gobelpower diy boxen met 200A bms, en dan gerelateerd aantal 280 of 304 Ah cellen. Dan kan ik met 12kw laden en lossen en op HA draait tegen die tijd wel wat software dat de Deye kan instrueren. Het hele verhaal moet rekening houden met mijn verbruikspatroon, de verwarming/sww gebruik van de wp, de opwek, de weersvoorspelling en natuurlijk de uurtarieven. Gaat vrij complex worden :)
Heb je een link waar we die LF280K kunnen bestellen voor die prijs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
bbbrumbrum schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 10:07:
[...]

Heb je een link waar we die LF280K kunnen bestellen voor die prijs?
Ik heb daar geen linkjes van, ik krijg vaak mailtjes van verkopers met prijzen. Die shops gaan via alibaba bv. Offgridgarage heeft veel van gobelpower. Raybuildscoolstuff krijgt alles van docanpower, en EEL.

Vraag eens Jennu Wy van docan. Vraag dan ook naar EU stock, heb je t binnen paar dagen.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
PCJR schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 07:51:
[...]

Ik dacht ook aan 1 pack maar dan 304Ah. En dan met 1C laden. Probleem is dat de kabels 100m2 worden. Daarom ben ik aan 2 of 3 packs gaan denken. Dan kun je kabels op 35-50mm2 houden, veel fijner en goedkoper.

Een 560Ah cell pack gaat natuurlijk alleen maar nadelen geven op dat gebied. Ok, je spaart een bms uit en behuizing maar handig met laden en ontladen gaat 1 pack niet zijn oo die manier.
Ik verwacht eigenlijk dat wanneer je 2 of 3 setjes parallel gaat hangen je de bekabeling en zekering nog steeds op die 1C moet aanleggen. Er is normaal volgens mij geen systeem om die stroom te verdelen dus alle laadstroom kan gewoon naar 1 setje lopen.

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:34
Ik gebruik 2x Seplos Mason 280L met 14,3 kWh capaciteit per unit op een Deye Hybride 10K omvormer met 8kWp aan zonnepanelen.
Door de ESP32's die ik geinstalleerd heb met HA software is dat systeem realtime te sturen op oa zero export etc.

Leuk speelgoed, of ik er wat aan over hou, boeit me niet. Wel leuk als de stroomprijs negatief is om eens 28kWH in het net terug te pompen.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
PCJR schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 10:17:
[...]

Ik heb daar geen linkjes van, ik krijg vaak mailtjes van verkopers met prijzen. Die shops gaan via alibaba bv. Offgridgarage heeft veel van gobelpower. Raybuildscoolstuff krijgt alles van docanpower, en EEL.

Vraag eens Jennu Wy van docan. Vraag dan ook naar EU stock, heb je t binnen paar dagen.
Vrees dat die EUR65 voor A-grade LF280K unobtanium is op dit moment. Heb Jenny gevraagd, maar verwacht niet dat ze (ver) onder de prijs van NKON gaat (EUR81).

Mocht je toch nog linkjes op kunnen vissen uit je mailbox hoor ik het graag! En velen met mij, gok ik.

[ Voor 8% gewijzigd door bbbrumbrum op 25-05-2024 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 16:42
Nu ben ik nog niet op zoek om een accu te kopen maar probeer de ontwikkelingen wel te volgen.
En zo kwam ik de accu waterstof combi tegen.
https://www.homepowersolutions.de/en/product/
Met 17kW accu en 1500kWh waterstof storage voor een enkele unit ( als ik het goed heb gelezen) komt mij dit wel een product om in de toekomst te blijven volgen.
Eigenlijk is de 17kW accu wat te groot in mijn ogen maar de 1500kWh waterstof opslag is voor warmtepomp gebruikers wel interessant als je veel overcapaciteit hebt

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinjesk
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09-09 17:03
The-Source schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 12:56:
Nu ben ik nog niet op zoek om een accu te kopen maar probeer de ontwikkelingen wel te volgen.
En zo kwam ik de accu waterstof combi tegen.
https://www.homepowersolutions.de/en/product/
Met 17kW accu en 1500kWh waterstof storage voor een enkele unit ( als ik het goed heb gelezen) komt mij dit wel een product om in de toekomst te blijven volgen.
Eigenlijk is de 17kW accu wat te groot in mijn ogen maar de 1500kWh waterstof opslag is voor warmtepomp gebruikers wel interessant als je veel overcapaciteit hebt
Heb je ook de prijzen gezien?

Een ton voor het hele systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 16:42
@Dinjesk die kwam ik dus niet tegen :X
Maar die 100k variant is dat niet de + type die je kan uitbreiden tot buurt backup?

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Threster be
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02:19

Threster be

Do or do not, there is no try

Ik woon in Vlaanderen en ben aan het kijken om mijn zonnepaneel installatie (10,4 kWP op 5 kW omvormer) uit te breiden met een thuisbatterij. Ik heb warm water en verwarming met een grote warmtepomp die momenteel nog niet slim gestuurd is. De warmtepomp heeft een nominaal thermisch vermogen van 7,6 kW. Op langere termijn kan er een laadpaal komen.

Mijn huidig verbruik ziet er als hieronder uit. Ik kan niet in Vlaanderen niet salderen, volgens mijn-thuisbatterij.be zou ik met een "domme" 10kW batterij per jaar ongeveer 500 euro kunnen besparen besparen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8yL2prpIDkG_FNqY7fJiMisSlU4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/X1fquogwjPH5udp4UPrGWRog.png?f=user_large

Ik kreeg nu een offerte voor 7000 euro:
- 3 stuks PYLONTECH US3000C totaal 10,65 kW
- Solis RHI 5K hybride omvormer
- slimme sturing warmtepomp
- slimme sturing EVA portal met dynamische elektriciteitstarieven (day ahead) http://www.evaportal.be

Een andere aanbieder gaf alvast mondeling een aanbieding voor 7000 euro voor de batterij, ik verwacht nog wat extra voor de sturing:
- batterij 10 kW
- omvormer
- "mogelijk" slimme sturing warmtepomp, te bekijken tijdens de installatie van de batterij (lees: waarschijnlijk niet)
- slimme sturing Flex.io met dynamische tarieven (day ahead) én handel in onbalans https://www.lifepowr.io/.

Bij EVA portal is er geen abonnementskost, maar ook geen handel in onbalans. Bij Flex.io is er een abonnementskost van 10 euro/maand, terwijl je op jaarbasis een opbrengst van onbalans van 250 euro zou kunnen verwachten.
Als er een laadpaal bijkomt gaat het abbo naar 15 euro/maand. Terwijl die oplossing waarschijnlijk mijn warmtepomp niet mee kan aansturen.

Puur naar de "domme" batterij gekeken, lijkt de investering mij niet interessant. Ik verdien de 7000 euro aan 500/maand dan pas na 14 jaar terug. Dan is de batterij waarschijnlijk aan vervanging toe.
De invloed van dynamische elektriciteitstarieven en de dynamische day ahead tarieven kan ik moeilijk inschatten. En al helemaal de keuze tussen de twee oplossingen, de ene met abbo en handel in onbalans , de andere zonder.... :?

Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinjesk
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09-09 17:03
The-Source schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 13:33:
@Dinjesk die kwam ik dus niet tegen :X
Maar die 100k variant is dat niet de + type die je kan uitbreiden tot buurt backup?
Volgens deze site is de €99.000 versie de kleinste met 300kwh

https://h2-international....0summer%20into%20hydrogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Threster be schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 15:20:
Ik woon in Vlaanderen en ben aan het kijken om mijn zonnepaneel installatie (10,4 kWP op 5 kW omvormer) uit te breiden met een thuisbatterij. Ik heb warm water en verwarming met een grote warmtepomp die momenteel nog niet slim gestuurd is. De warmtepomp heeft een nominaal thermisch vermogen van 7,6 kW. Op langere termijn kan er een laadpaal komen.

Mijn huidig verbruik ziet er als hieronder uit. Ik kan niet in Vlaanderen niet salderen, volgens mijn-thuisbatterij.be zou ik met een "domme" 10kW batterij per jaar ongeveer 500 euro kunnen besparen besparen.

[Afbeelding]

- slimme sturing EVA portal met dynamische elektriciteitstarieven (day ahead) http://www.evaportal.be

Een andere aanbieder gaf alvast mondeling een aanbieding voor 7000 euro voor de batterij, ik verwacht nog wat extra voor de sturing:
- batterij 10 kW
- omvormer
- "mogelijk" slimme sturing warmtepomp, te bekijken tijdens de installatie van de batterij (lees: waarschijnlijk niet)
- slimme sturing Flex.io met dynamische tarieven (day ahead) én handel in onbalans https://www.lifepowr.io/.

Bij EVA portal is er geen abonnementskost, maar ook geen handel in onbalans. Bij Flex.io is er een abonnementskost van 10 euro/maand, terwijl je op jaarbasis een opbrengst van onbalans van 250 euro zou kunnen verwachten.
Als er een laadpaal bijkomt gaat het abbo naar 15 euro/maand. Terwijl die oplossing waarschijnlijk mijn warmtepomp niet mee kan aansturen.

Puur naar de "domme" batterij gekeken, lijkt de investering mij niet interessant. Ik verdien de 7000 euro aan 500/maand dan pas na 14 jaar terug. Dan is de batterij waarschijnlijk aan vervanging toe.
De invloed van dynamische elektriciteitstarieven en de dynamische day ahead tarieven kan ik moeilijk inschatten. En al helemaal de keuze tussen de twee oplossingen, de ene met abbo en handel in onbalans , de andere zonder.... :?

Wat zouden jullie doen?
Gezien de zeer lage winstmogelijkheden van beide systemen kun je eigenlijk hier de zelfde conclusie trekken als met de "domme" batterij, want laten we eerlijk zijn, in je batterij zit echt het meeste geld.
Ik zou gewoon nog een aantal jaren wachten tot de Na-ion batterijen ook voor de consumeten beschikbaar komen, verwachting is dat een 10 kWh batterij dan onder de 2.000 euro te koop is. Dan heeft deze batterij je dus in één klap al ingehaald en loop je dat nooit meer in met de huidige batterijen.
Nu in batterijen instappen heeft iemand duidelijk te veel (zwart ?) geld.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:50
Ik "kijk" ook al heéél lang naar batterijen.... nog voor Tesla er een op wielen maakte.

Als ik echter kijk naar wat ik zou kúnnen besparen, en dat afzet tegen de investering....
do i have to say more?

Niet alleen "de investering" gaat dan tellen, maar ook je leeftijd.
Ben je ~20 jaar, dan is je investering horizon VET anders dan dat je 88 jaar bent.
maw, stellen dat een batterij "er uit kan" zou echt nergens op slaan, zónder bijgevoegd totaal overzicht van de situatie.

Gaan factoren wijzigen de komende decennia? absoluut.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13-09 11:09

HermanGast

Exige GT3

Threster be schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 15:20:

[Afbeelding]

- batterij 10 kW
- omvormer

Wat zouden jullie doen?
Het eerste aanbod is nog niet zo gek.
Ik zou voor de US50000 gaan, een betere prijs/prestatie.

Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PCJR
Hansieo schreef op zondag 26 mei 2024 @ 10:14:
Ik "kijk" ook al heéél lang naar batterijen.... nog voor Tesla er een op wielen maakte.

Als ik echter kijk naar wat ik zou kúnnen besparen, en dat afzet tegen de investering....
do i have to say more?

Niet alleen "de investering" gaat dan tellen, maar ook je leeftijd.
Ben je ~20 jaar, dan is je investering horizon VET anders dan dat je 88 jaar bent.
maw, stellen dat een batterij "er uit kan" zou echt nergens op slaan, zónder bijgevoegd totaal overzicht van de situatie.

Gaan factoren wijzigen de komende decennia? absoluut.
Ik heb paar jaar terug 2 winters op accu gedaan + Tibber. Ik had toen al uitgerekend dat ik al 400 euro per winter uitspaarde/winst had door met de accu van 5 kwh te laden op t goedkoopste uur en zo voorraad had om alle pieken te mijden. Dat was nog zonder warmtepomp in die tijd (maar dat zegt alleen wat over het verbruik)

Accu was toen 1000-1200 euro, nu de helft dus. Dus dat geeft aan dat ik in 3-4 jaar die kleine accu er al uit had.

"want het schijnt dat terugverdientijd oh zo belangrijk is"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
bbbrumbrum schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 11:20:
[...]

Vrees dat die EUR65 voor A-grade LF280K unobtanium is op dit moment. Heb Jenny gevraagd, maar verwacht niet dat ze (ver) onder de prijs van NKON gaat (EUR81).

Mocht je toch nog linkjes op kunnen vissen uit je mailbox hoor ik het graag! En velen met mij, gok ik.
https://www.gobelpower.co...o4-battery-cell_p102.html

Kan echt wel hoor. Zo ver ik weet/hoor levert Gobel netjes echte EVE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
PCJR schreef op zondag 26 mei 2024 @ 15:27:
[...]

Ik heb paar jaar terug 2 winters op accu gedaan + Tibber. Ik had toen al uitgerekend dat ik al 400 euro per winter uitspaarde/winst had door met de accu van 5 kwh te laden op t goedkoopste uur en zo voorraad had om alle pieken te mijden. Dat was nog zonder warmtepomp in die tijd (maar dat zegt alleen wat over het verbruik)

Accu was toen 1000-1200 euro, nu de helft dus. Dus dat geeft aan dat ik in 3-4 jaar die kleine accu er al uit had.

"want het schijnt dat terugverdientijd oh zo belangrijk is"
dat zou... ZOU betekenen dat grote energieboeren (die véél betere prijzen kunnen bedingen dan particulieren) voor niets klagen?
gewoon de boel vol plempen met jouw oplossing en húp, in 2~3 jaar de hele investering terug,
en alle teruglever problemen "vlak" gestreken?

Begrijp mij aub niet verkeerd, ik geloof je 100% maar ik denk dat jouw oplossing niet makkelijk "voor H&I" toepasbaar is. (zit ik er dan ver naast?)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PCJR
Hansieo schreef op zondag 26 mei 2024 @ 15:44:
[...]

dat zou... ZOU betekenen dat grote energieboeren (die véél betere prijzen kunnen bedingen dan particulieren) voor niets klagen?
gewoon de boel vol plempen met jouw oplossing en húp, in 2~3 jaar de hele investering terug,

Begrijp mij aub niet verkeerd, ik geloof je 100% maar ik denk dat jouw oplossing niet makkelijk "voor H&I" toepasbaar is. (zit ik er dan ver naast?)
Dat is t em ja, 90% van de mensen is gebonden aan installateurs en merkaccus. Die zijn 3-5x duurder. Dus gaat ook de tvt x3-5 maal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Hansieo schreef op zondag 26 mei 2024 @ 15:44:
[...]

Het is maar net of je alle kosten en baten meetelt. Mijn setup (zie hieronder) kostte me in 2022 8000 euro. Daarvoor waren mijn energiekosten bij Greenchoice ca -50 euro per jaar (ik had ongeveer 500 kWh "overproductie"). Nu bij Tibber met accu gebruik ik die overproductie om de conversie verliezen van mijn accu te dekken. Ik lever terug bij hoge prijzen en sla op (evt koop in) bij lage prijzen. Mijn energiekosten bij Tibber zijn gezakt naar -500 euro per jaar. Als ik nu zonder accu een variabel contract zou afsluiten zouden (met teruglever boetes) mijn energiekosten +300 euro per jaar zijn. Mijn jaarlijkse winst van mijn leuke hobby is dus 800 euro.
Vanaf 1 jan. 2027 wordt dat waarschijnlijk nog meer..
Mijn setup nu is al stuk goedkoper (diy ca 5000 euro).
Dus waar wacht je op.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
Ook hier bespeur ik weer een hoog-niveau DIY met daaraan gekoppeld een hoop "tweak" niveau. d:)b

Was ik nog 20-isch.... zou ik mij daar zéker aan overgeven, alleen al om mijn "nerd-genen" slaapliedje te componeren... B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:32
PCJR schreef op zondag 26 mei 2024 @ 16:21:
[...]

Dat is t em ja, 90% van de mensen is gebonden aan installateurs en merkaccus. Die zijn 3-5x duurder. Dus gaat ook de tvt x3-5 maal.
Ik zou het denk ik wel kunnen. Maar het kan ook fout gaan en als je zelfbouw accu in de fik gaat. Leg dat eens uit aan je verzekering.

Dus ik ga het risico niet nemen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
asing schreef op zondag 26 mei 2024 @ 17:38:
[...]

Ik zou het denk ik wel kunnen. Maar het kan ook fout gaan en als je zelfbouw accu in de fik gaat. Leg dat eens uit aan je verzekering.

Verdiep je eerst ff in de feiten aub. Je kreten duiden op onwetendheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:24
asing schreef op zondag 26 mei 2024 @ 17:38:
[...]

Ik denk er ook over na, als je het goed opbouwt en in de garage zet in een goede kast is het risico laag. Zet er een goede brandmelder en temperatuur bewaking bij en het is stukken veiliger dan die chinese autoped die je in de woonkamer staat op te laden.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
habbekrats schreef op zondag 26 mei 2024 @ 18:38:
[...]

Ik denk er ook over na, als je het goed opbouwt en in de garage zet in een goede kast is het risico laag. Zet er een goede brandmelder en temperatuur bewaking bij en het is stukken veiliger dan die chinese autoped die je in de woonkamer staat op te laden.
Voeg ook nog een H2 sensor toe, en je heb nog betere bewaking.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
John245 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 18:57:
[...]

Voeg ook nog een H2 sensor toe, en je heb nog betere bewaking.
LiFePO4 doen dat nagenoeg niet. Lood en Lithium wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:32
PCJR schreef op zondag 26 mei 2024 @ 17:44:
[...]

Verdiep je eerst ff in de feiten aub. Je kreten duiden op onwetendheid.
Ik vind je opmerking nogal offending eerlijk gezegd.

Laat ik eens met het laatste beginnen : https://jeroen.nl/blog/on...n-wat-vinden-verzekeraars

Het algemene beeld is dat verzekeraars graag zien dat een erkend installateur de batterij heeft geïnstalleerd. Dus tenzij je jezelf erkend installateur voor dit soort zaken mag noemen, begeef je je in heet water als consument je zelfgebouwde accu aan gaat sluiten.

Dan het risico. Hoewel zeer laag is er gewoon een risico. Er kunnen hoge stromen worden opgewekt. Dat kan brand geven. Gelukkig wordt dat in het artikel ook genoemd. Bij ongeveer 4% van de branden is de thuisbatterij de oorzaak. Als je dan schuren, bergingen en woonhuizen optelt kom je in totaal op 4500 gevallen van brand. 4% daarvan is 180 branden veroorzaakt door de thuisaccu.

Dan zou je denken, het zijn er maar 180. Procentueel stelt het niks voor. Ik ben toevallig ervaringsdeskundige en heb toen ik 6 was mijn ouderlijk huis af zien branden. Was het 's nachts gebeurd dan had ik dit niet meer getikt. Ik kan je vertellen, je krijgt het nooit meer uit je systeem. De geur van brand, het signaal van de brandweer. De nasleep van de brand was ook naar en duurde jaren.

Vandaar dat ik niet zelf een accu in elkaar ga zetten en ga installeren. Ik zou het ook niet prettig vinden als mijn buren dat zouden doen. Maar ik ga je niet tegenhouden als je het zelf wilt proberen.

[ Voor 4% gewijzigd door asing op 26-05-2024 19:23 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
asing schreef op zondag 26 mei 2024 @ 19:21:
[...]

Laat ik eens met het laatste beginnen : https://jeroen.nl/blog/on...n-wat-vinden-verzekeraars

Het algemene beeld is dat verzekeraars graag zien dat een erkend installateur de batterij heeft geïnstalleerd. Dus tenzij je jezelf erkend installateur voor dit soort zaken mag noemen, begeef je je in heet water als consument je zelfgebouwde accu aan gaat sluiten.

Dan het risico. Hoewel zeer laag is er gewoon een risico. Er kunnen hoge stromen worden opgewekt. Dat kan brand geven. Gelukkig wordt dat in het artikel ook genoemd. Bij ongeveer 4% van de branden is de thuisbatterij de oorzaak. Als je dan schuren, bergingen en woonhuizen optelt kom je in totaal op 4500 gevallen van brand. 4% daarvan is 180 branden veroorzaakt door de thuisaccu.

Dan zou je denken, het zijn er maar 180. Procentueel stelt het niks voor. Ik ben toevallig ervaringsdeskundige en heb toen ik 6 was mijn ouderlijk huis af zien branden. Was het 's nachts gebeurd dan had ik dit niet meer getikt. Ik kan je vertellen, je krijgt het nooit meer uit je systeem. De geur van brand, het signaal van de brandweer. De nasleep van de brand was ook naar en duurde jaren.

Vandaar dat ik niet zelf een accu in elkaar ga zetten en ga installeren.
Offending neu, niet de bedoeling, maar veel mensen roepen maar wat.

De verzekering eist helemaal niks. Bel er eens een paar. Enige is dat het deugedelijk moet zijn aangelegd. Zoals alles in huis, net als je kookplaat. En dan nog is de bewijslast aan hen wat betreft als er gezeik zou komen. Maar er is nog geen 1 geval op deze planeet bekend dat het tot gezeik is gekomen.

Verder zijn er zeer veel meer/hogere risicos die komen, met alle accus en elektrificatie. Zie alleen de ontploffende ev's en fietsen. Dus die thuisaccu is een speld en gebruikt een andere techniek. Die accu in je gsm trouwens... of je BT oortelefoon. Veel meer risico die lipo dan lifepo4.

Dat je er om eigen redenen niet aan wil beginnen kan ik me zeer goed indenken, alle begrip voor.

Maar we moeten wel bij de feiten blijven 👍 Iemand die geen kookplaat kan aansluiten adviseer ik ook niet om zelf een thuisaccu te bouwen. Maar die persoon adviseer ik nog wel meer dingen om niet te doen... 😎

[ Voor 4% gewijzigd door PCJR op 26-05-2024 19:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:26
[...]

Vandaar dat ik niet zelf een accu in elkaar ga zetten en ga installeren. Ik zou het ook niet prettig vinden als mijn buren dat zouden doen. Maar ik ga je niet tegenhouden als je het zelf wilt proberen.
Hoe bedoel je selectief quoten?

De samenvatting van je eigen link:
Veel verzekeraars hebben niks over thuisbatterijen in hun polisvoorwaarden staan.
Veel verzekeraars vinden thuisbatterijen passen in het rijtje zonnepanelen, omvormers en warmtepompen.
Advies: laat de installatie van een thuisbatterij aan een erkend installateur over.
Kortom gewoon hetzelfde als zo'n beetje alles in huis, je mag het best zelf doen, maar voor je eigen best wil doe je het alleen als je weet wat je aan het doen bent. Warmtepomp en zonnepanelen installeert een beetje Tweaker namelijk ook gewoon zelf.

Dan nog het punt van de oorzaken van woningbrand, die genoemde ~4% gaat helemaal niet over thuisaccu's, dat gaat over accu's in het algemeen. E-bikes, stepjes en weet ik het niet meer wat verkeerd kan gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Oilman op 26-05-2024 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:52

Fioravanti

Fioravantastisch!

Is het een idee om de openings post uit te breiden met de 'boodschappenlijstjes' van degenen die dit elkaar hebben gezet?
Ik zie er diverse in de voetteksten staan, maar daar kan ik niet direct chocola van maken, en er zijn er vast meer opstellingen.
Dus opsommingen van zowel hardware als software (dit evt. samengevat), per tweaker?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Niet zelf gaan lopen hanessen inderdaad als je er weinig van snapt, echter doet een installateur dat ook niet. Die klust liever een kant en klaar product tegen de muur en sluit wat kabels aan tot op het niveau dat iedereen die meer kan dan een lampje vervangen het ook snapt.
Die kant en klare producten geven je vervolgens een vals gevoel van veiligheid, enerzijds omdat ze er brandbestrijdingsmiddelen in stoppen die weinig meer blussen dan een smeulende garantiesticker op de achterkant, anderzijds omdat er gigantisch veel rommel uit China komt waar betrouwbare fabrikanten hun sticker op laten plakken en jij er dan een goed gevoel bij krijgt. :+
Een goede batterij is op drie plekken af te schakelen, heeft geen blote delen die onder spanning staan en is de interne bedrading in staat om kortsluiting te weerstaan. Mocht de zooi toch tot zelfontbranding over gaan dan heb je 1000 liter water nodig, zelfbouw of kant en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
jadjong schreef op zondag 26 mei 2024 @ 20:28:
[...]

Een goede batterij is op drie plekken af te schakelen, heeft geen blote delen die onder spanning staan en is de interne bedrading in staat om kortsluiting te weerstaan. Mocht de zooi toch tot zelfontbranding over gaan dan heb je 1000 liter water nodig, zelfbouw of kant en klaar.
@jadjong Zou je kunnen verduidelijken op welke 3 plekken een batterij is af te schakelen. Een Pylontech US5000 heeft maar 1 aan/uit schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
John245 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 20:32:
[...]

@jadjong Zou je kunnen verduidelijken op welke 3 plekken een batterij is af te schakelen. Een Pylontech US5000 heeft maar 1 aan/uit schakelaar.
(1)Zekering bij omvormer/centrale busbar om de kabels te beschermen, (2)schakelaar om de enkele batterij af te koppelen van het systeem, (3)zekering in de individuele batterij om er voor te zorgen dat een stapeltje gekoppelde batterijen elkaar niet dood maakt als er eentje interne kortsluiting maakt. Of de gebruiker met de steeksleutel iets doms doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
[...]

Volgens mij zoek het maar eens na ongeveer 100000 branden per jaar daarvan zijn er 4500 elektra gerelateerd. . Dan heb je nog PV branden https://www.solease.nl/bl...n%20brand%20ontstaan%20is.

Een erkend batterij installateur heb ik nog niet echt gevonden, wel veel verkopers waaronder net als bij PV ook cowboys.
Ik denk er over oom een systeem als https://www.haroldhalewijn.nl/ met Victron apparatuur deze doet dus ook geen de overige elektra aanleggen. Nu kan ik dit zelf werk zelf bijna dagelijks met LS en HS systemen.
Dat is ook de reden dat ik het zelf kan doen, een kabelschoen aanpersen 50 of 70 mm2 is geen hobby meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
jadjong schreef op zondag 26 mei 2024 @ 20:45:
[...]

(1)Zekering bij omvormer/centrale busbar om de kabels te beschermen, (2)schakelaar om de enkele batterij af te koppelen van het systeem, (3)zekering in de individuele batterij om er voor te zorgen dat een stapeltje gekoppelde batterijen elkaar niet dood maakt als er eentje interne kortsluiting maakt. Of de gebruiker met de steeksleutel iets doms doet
Mee eens. Maar (1) en (3) zijn niet echt zelf bedienbaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
habbekrats schreef op zondag 26 mei 2024 @ 20:56:
[...]

Volgens mij zoek het maar eens na ongeveer 100000 branden per jaar daarvan zijn er 4500 elektra gerelateerd. . Dan heb je nog PV branden https://www.solease.nl/bl...n%20brand%20ontstaan%20is.

Een erkend batterij installateur heb ik nog niet echt gevonden, wel veel verkopers waaronder net als bij PV ook cowboys.
Ik denk er over oom een systeem als https://www.haroldhalewijn.nl/ met Victron apparatuur deze doet dus ook geen de overige elektra aanleggen. Nu kan ik dit zelf werk zelf bijna dagelijks met LS en HS systemen.
Dat is ook de reden dat ik het zelf kan doen, een kabelschoen aanpersen 50 of 70 mm2 is geen hobby meer.
Ik kan ook veel zelf maar het aanpersen voor 70mm2 heb ik lekker uitbesteed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
John245 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 20:59:
[...]

Ik kan ook veel zelf maar het aanpersen voor 70mm2 heb ik lekker uitbesteed.
Tang van ee paar tientjes bij hbm werkt toppie.

Trouwens, Victron vs Deye, ik zou goed overwegen wat je (wie had t hierboven over victron) wilt... helemaal op 3f als dat t geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:09
habbekrats schreef op zondag 26 mei 2024 @ 19:15:
[...]

LiFePO4 doen dat nagenoeg niet. Lood en Lithium wel.
LFP doen dat inderdaad niet en als H2-sensor wel afgaat is het wel mis, dan is het celventilel opengegaan.

Ventilatie hebt je nodig en rooksensor laag met maar net boven de accu modules en niet aan het plafond, je mist de thermische convectie voor het grootste deel zoals bij een vlam, waardoor het een soort steeds dikkere deken boven de vloer van de ruimte blijft hangen

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Domba schreef op maandag 27 mei 2024 @ 00:56:
[...]

LFP doen dat inderdaad niet en als H2-sensor wel afgaat is het wel mis, dan is het celventilel opengegaan.

Ventilatie hebt je nodig en rooksensor laag met maar net boven de accu modules en niet aan het plafond, je mist de thermische convectie voor het grootste deel zoals bij een vlam, waardoor het een soort steeds dikkere deken boven de vloer van de ruimte blijft hangen
Daarom steek je in een accubak ook een temperatuur sensor. En zover ik de voorbeelden zie de bak van metaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Wanneer in 2027 in Nederland de salderingsregeling helemaal wegvalt, ben ik eens gaan rekenen of een thuisaccu voor mijn situatie voordelig zou zijn. Dat valt tegen :o

Mijn situatie met getallen uit 2023:
- Zonnepanelen, leveren 6148 kWh op
- Totaal stroomverbruik 5875 kWh
- Netto stroomverbruik -273 kWh

Onderdeel van de getallen hierboven:
- Thuisladen EV 1992 kWh
- Warm water warmtepompboiler 332 kWh
- Verwarming (Airco) 1707 kWh

Wil ik hier aan rekenen, heb ik eigenlijk detailverbruik per dag nodig, echter met mijn ferrarismeter heb ik alleen de maandgegevens.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Maand   Stroomverbruik  Opwek   Totaal stroomverbruik   Laden EV    Warm water  Verwarming
jan     681             194     875                     233         36.8        447
feb     282             299     581                     115         29.0        273
mrt     143             444     587                     140         32.0        241
apr     -122            645     523                     205         29.9        142
mei     -477            898     421                     194         26.4        30
jun     -695            965     270                     125         21.3        2
jul     -451            750     299                     137         20.5        4
aug     -378            706     328                     162         21.3        0
sep     -375            637     262                     108         19.9        0
okt     -4              366     362                     135         27.9        41
nov     400             163     563                     167         31.3        202
dec     723             82      805                     271         35.5        323
Totaal  -273            6148    5875                    1992        332         1707

Maar laten we hiervan uitgaan, waarbij de ideale situatie is dat ik de opwek van zonnepanelen per maand zoveel mogelijk kan opmaken zonder terugleveren. Dat betekent dat ik met een thuisbatterij maximaal het volgende zou kunnen gebruiken zonder terugleveren (natuurlijk in de praktijk NIET haalbaar).

Thuisbatterij MAX voordeel kWh (minimum van Opwek en Totaal stroomverbruik)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
194
299
444
523
421
270
299
328
262
362
163
82
3646

Uitgaande van een stroomprijs voordeel van niet terugleveren van ongeveer 0,25 euro: 3646 * 0.25 = 925 euro voordeel per jaar. Terugverdientijd van een Pylontech Force H2 14 kWh thuisaccu van 5029 euro is dan 5.5 jaar.

Echter met het thuisladen van de EV kan ik gebruik maken van de opwek, zonder gebruik van de thuisbatterij. Dus het voordeel van de thuisbatterij wordt kleiner.....

minus Laden EV kWh (Thuisbatterij MAX voordeel minus Laden EV)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
0
184
304
317
227
145
162
166
154
227
0
0
1886

In de getallen hierboven zie je dat ik de opwek van de zonnepanelen in januari, november en december al helemaal kan opmaken met het laden van de EV :o

Voordeel is dan nog maar 1886 * 0.25 = 472 euro per jaar met terugverdientijd van 10.7 jaar.

Stel dat je ook nog het warm water alleen overdag met opwek verwarmt en ook 80% van de verwarming overdag, krijg je nog minder voordeel.

minus Warm Water minus 80% verwarming kWh
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
0
0
79
174
176
122
138
144
134
167
0
0
1134

Voordeel is dan nog maar 1134 * 0.25 = 284 euro per jaar met terugverdientijd van 17.8 jaar.

Maar stel dat je de afwasmachine, wasmachine, droger en andere verbruikers meetelt overdag, bijvoorbeeld 3 kWh per dag, ongeveer 90 kWh per maand, kom je nog lager uit.

minus overdag gebruik ~ 3 kWh
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
0
0
0
84
86
32
48
54
44
77
0
0
425

Voordeel is dan nog maar 425 * 0.25 = 106 euro per jaar met terugverdientijd van 47.5 jaar.

Ik ben nu uitgegaan van de opwek per maand, maar de opwek is natuurlijk niet gelijk over de dagen in een maand verdeeld. Een thuisbatterij kan daar natuurlijk wel een beetje in helpen. Dus daar is in de berekening géén rekening mee gehouden.

Maar ook zonder salderen lijkt een thuisaccu voor mij niet interessant :X . Dat geld kun je beter besteden aan meer zonnepanelen neerleggen, wanneer je daar plek voor hebt.

Klopt mijn berekening en redenatie hierboven :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt helaas niet van maandverbruik uitgaan. Als je HA of Homewizard hebt kun je zien welk deel van je opwek je zelf verbruikt, en hoeveel van je eigen verbruik je afdekt met opwek. Je zou dan kunnen proberen die percentages zo hoog mogelijk te maken met het beter benutten van je opwek. Hou er rekening mee, dat je energiebelasting gaat betalen over elke afgenomen KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 00:12
ZuinigeRijder schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:40:
Wanneer in 2027 in Nederland de salderingsregeling helemaal wegvalt, ben ik eens gaan rekenen of een thuisaccu voor mijn situatie voordelig zou zijn. Dat valt tegen :o

- Thuisladen EV 1992 kWh

Wil ik hier aan rekenen, heb ik eigenlijk detailverbruik per dag nodig, echter met mijn ferrarismeter heb ik alleen de maandgegevens.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Maand   Stroomverbruik  Opwek   Totaal stroomverbruik   Laden EV    Warm water  Verwarming
jan     681             194     875                     233         36.8        447
feb     282             299     581                     115         29.0        273
mrt     143             444     587                     140         32.0        241
apr     -122            645     523                     205         29.9        142
mei     -477            898     421                     194         26.4        30
jun     -695            965     270                     125         21.3        2
jul     -451            750     299                     137         20.5        4
aug     -378            706     328                     162         21.3        0
sep     -375            637     262                     108         19.9        0
okt     -4              366     362                     135         27.9        41
nov     400             163     563                     167         31.3        202
dec     723             82      805                     271         35.5        323
Totaal  -273            6148    5875                    1992        332         1707

Maar laten we hiervan uitgaan, waarbij de ideale situatie is dat ik de opwek van zonnepanelen per maand zoveel mogelijk kan opmaken zonder terugleveren. Dat betekent dat ik met een thuisbatterij maximaal het volgende zou kunnen gebruiken zonder terugleveren (natuurlijk in de praktijk NIET haalbaar).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
194
299
444
523
421
270
299
328
262
362
163
82
3646

Uitgaande van een stroomprijs voordeel van niet terugleveren van ongeveer 0,25 euro: 3646 * 0.25 = 925 euro voordeel per jaar. Terugverdientijd van een Pylontech Force H2 14 kWh thuisaccu van 5029 euro is dan 5.5 jaar.

Echter met het thuisladen van de EV kan ik gebruik maken van de opwek, zonder gebruik van de thuisbatterij. Dus het voordeel van de thuisbatterij wordt kleiner.....

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
0
184
304
317
227
145
162
166
154
227
0
0
1886

In de getallen hierboven zie je dat ik de opwek van de zonnepanelen in januari, november en december al helemaal kan opmaken met het laden van de EV :o

Voordeel is dan nog maar 1886 * 0.25 = 472 euro per jaar met terugverdientijd van 10.7 jaar.

Stel dat je ook nog het warm water alleen overdag met opwek verwarmt en ook 80% van de verwarming overdag, krijg je nog minder voordeel.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
0
0
79
174
176
122
138
144
134
167
0
0
1134

Voordeel is dan nog maar 1134 * 0.25 = 284 euro per jaar met terugverdientijd van 17.8 jaar.

Maar stel dat je de afwasmachine, wasmachine, droger en andere verbruikers meetelt overdag, bijvoorbeeld 3 kWh per dag, ongeveer 90 kWh per maand, kom je nog lager uit.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
0
0
0
84
86
32
48
54
44
77
0
0
425

Voordeel is dan nog maar 425 * 0.25 = 106 euro per jaar met terugverdientijd van 47.5 jaar.

Ik ben nu uitgegaan van de opwek per maand, maar de opwek is natuurlijk niet gelijk over de dagen in een maand verdeeld. Een thuisbatterij kan daar natuurlijk wel een beetje in helpen. Dus daar is in de berekening géén rekening mee gehouden.

Maar ook zonder salderen lijkt een thuisaccu voor mij niet interessant :X . Dat geld kun je beter besteden aan meer zonnepanelen neerleggen, wanneer je daar plek voor hebt.

Zie ook mijn bierviltjes berekening
Ik kom op ongeveer 300euro per jaar.
Je redenatie klopt wel in grote lijnen, maar….
Je gaat dan denk ik ook naar een dynamisch contract.
Je kan de batterij dan ook gebruiken om in de dure uren 7:00-10:00 en 17:00-22:00 vanuit de batterij te leven en die in de goedkope uren te laden.

Het blijft geen vetpot.
Eerste Prio zal zijn om warmtepomp en EV laden op de goede tijden te doen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
Staat de EV dan iedere dag op de oprit overdag? Als die 5 dagen per week op kantoor staat wordt het een heel ander sommetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
Via PVGIS kan je een off-grid systeem berekenen, dan weet je ongeveer hoe vaak je tekort komt van een bepaalde batterij en hoe vaak hij theoretisch te vol zit.

https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/

Je berekening is wat lastig te volgen tenzij ik zelf ook mijn telraam erbij pak. Je kan natuurlijk wel een simpele berekening maken voor de accu op basis van het aantal cycli. 1000 keer ontladen is best veel voor een accu. 1000 keer de stroomprijs geeft €250 voor een kWh die dan na een jaar of 4 (250 zomerdagen) niet fris meer is.

14kWh voor €5k is dan erg duur.

Bij PV is de terugverdientijd een leidraad, met name omdat panelen erg lang mee gaan. Als je systeem niet veel na de tvt versleten is dan is het niet meer dan kostendekkend en wordt het door de diverse risico's minder interessant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oilman
jnr24 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:48:
Je kan natuurlijk wel een simpele berekening maken voor de accu op basis van het aantal cycli. 1000 keer ontladen is best veel voor een accu. 1000 keer de stroomprijs geeft €250 voor een kWh die dan na een jaar of 4 (250 zomerdagen) niet fris meer is.
1000 cycli is niet veel voor Lithium fosfaat accu, specs zitten minimaal op 6000 cycli en dan is de accu nog niet volledig versleten, enkel de capaciteit afgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Oilman schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:48:
[...]

Staat de EV dan iedere dag op de oprit overdag? Als die 5 dagen per week op kantoor staat wordt het een heel ander sommetje.
Ja, ik heb de luxe van vroegpensioen :P Was ook een berekening voor mijn situatie 8)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:25

Bravo

Second Best

Het grote voordeel van een batterij is, dat je niet meer zelf enorm hoeft op te letten wanneer welke verbruiker wordt ingeschakeld om maximaal gebruik te maken van de zonne energie. Je bent flexibeler, hebt minder stress als het niet loopt zoals verwacht (tegenvallende zonopwek door bijvoorbeeld een onverwachte wolk) en hoeft niet onder een streng regiem te leven om je doelstelling (zo min mogelijk van het net afnemen) te behalen.
Daarnaast kun je (als het vermogen van de opwek onvoldoende is) 'sparen' om vervolgens een groot vermogen verbruiker toch op zonnestroom te laten werken, wat anders niet was gelukt.
Dit zijn punten die moeilijk in geld uit te drukken zijn, maar mogelijk wel relevant voor de afweging.

[ Voor 20% gewijzigd door Bravo op 27-05-2024 12:34 . Reden: aanvulling ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR

- Thuisladen EV 1992 kWh

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
194
299
444
523
421
270
299
328
262
362
163
82
3646

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
0
184
304
317
227
145
162
166
154
227
0
0
1886

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
0
0
79
174
176
122
138
144
134
167
0
0
1134

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
0
0
0
84
86
32
48
54
44
77
0
0
425

In 2020 ofzo had ik een 5kwh gebouwd en in de wintermaanden Tibber. Ik heb toen elke winter iets van 400 euro gewonnen/bespaard door op het goedkoopste uur te laden en dan alle pieken te omzeilen.

Accu was 1000-1200 euro ofzo. Dus de tvt was dan 3-4 jaar.
Lijkt me dat als je slim met je energie kunt omgaan, en je een nog dikkere accu bouwt, je het allemaal nog iets efficiënter kunt aanpakken. Zeker als je straks dan ook nog moet betalen als je een kwh terug op het net zet ipv in de accu gratis kunt oplaan.

Dus ondanks dat ik de hele berekening niet heb gevolgd, je redenatie strookt niet met mijn redenatie :P

Maar dan kom je ook weer bij het topic waarom de tvt nou acceptabel moet zijn. En wat is acceptabel, 5j? 10j?
Wat is de tvt van je elektrische auto? Van je supersonische kookplaat? Soms is het een sidedish, die tvt. In ieder geval voor mij :)

[ Voor 3% gewijzigd door PCJR op 27-05-2024 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Stefannn schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:33:
[...]

Je gaat dan denk ik ook naar een dynamisch contract.
Je kan de batterij dan ook gebruiken om in de dure uren 7:00-10:00 en 17:00-22:00 vanuit de batterij te leven en die in de goedkope uren te laden.
Tja, stel dat je zo 14 kWh * 0,20 euro verschil * 2x (ochtend/avond) = 5,60 euro per dag ~ 2000 euro verdienen. Dat is aanzienlijk. Maar vaak zal het verschil minder dan 0,20 euro zijn tussen de dure en goedkope uren :?

Daarnaast is de stroom in de winter duurder dan in de zomer, net wanneer je méér stroom verbruikt (warmtepomp verwarming) en de zonnepanelen minder opleveren.

Iemand op een rijtje wat gemiddeld het verschil is over een jaar tussen de dure en goedkope uren bij een dynamisch contract?

En zijn er hier mensen met véél Wp zonnepanelen, maar toch een dynamisch contract hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
ZuinigeRijder schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:01:
[...]

En zijn er hier mensen met véél Wp zonnepanelen, maar toch een dynamisch contract hebben?
Wat noem je veel zonnepanelen? 26 panelen en dynamisch contract bij Tibber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:32
[...]

Tja, stel dat je zo 14 kWh * 0,20 euro verschil * 2x (ochtend/avond) = 5,60 euro per dag ~ 2000 euro verdienen. Dat is aanzienlijk. Maar vaak zal het verschil minder dan 0,20 euro zijn tussen de dure en goedkope uren :?
Als ik het goed begrijp is dit verhaal bij de handel modus (dus niet optimaliseren van zelfconsumptie) nog een stuk peniebeler als de saldering eraf gaat.

Je accu koopt dan geautomatiseerd in op het dal tegen bijvoorbeeld € 0.00 kale energieprijs, dan betaal je toch € 0.15 aan belastingen. Stel je verkoopt vervolgens aan het tegen € 0.20 kale energieprijs in de avond, dan krijg je daarover zelf geen belastingen uitgekeerd. Effectief rendement dus € 0.05 per kWh.

Idiot check: of zie ik dat mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
[...]

Iemand op een rijtje wat gemiddeld het verschil is over een jaar tussen de dure en goedkope uren bij een dynamisch contract?
Dit is voor mij nu ook wel de golden question ja. Wat is een gemiddelde spread per dag over een jaar tijd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
drboneym schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:06:
[...]

Dit is voor mij nu ook wel de golden question ja. Wat is een gemiddelde spread per dag over een jaar tijd?
Ik gok ca 13 cent. Maar je zou het uit kunnen rekenen met de data: https://transparency.entsoe.eu/dashboard/show

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:39
drboneym schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:05:
[...]

Als ik het goed begrijp is dit verhaal bij de handel modus (dus niet optimaliseren van zelfconsumptie) nog een stuk peniebeler als de saldering eraf gaat.

Je accu koopt dan geautomatiseerd in op het dal tegen bijvoorbeeld € 0.00 kale energieprijs, dan betaal je toch € 0.15 aan belastingen. Stel je verkoopt vervolgens aan het tegen € 0.20 kale energieprijs in de avond, dan krijg je daarover zelf geen belastingen uitgekeerd. Effectief rendement dus € 0.05 per kWh.

Als je je accu laadt met je eigen zonnestroom heb je dat probleem natuurlijk nit. Heb je een redelijk aantal panelen dan verwacht ik dat je als de kale energieprijs 0 is je voldoende productie hebt om de accu met je eigen productie te laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
[...]

Daarnaast is de stroom in de winter duurder dan in de zomer, net wanneer je méér stroom verbruikt (warmtepomp verwarming) en de zonnepanelen minder opleveren.

Ik ging uit van 5ct verschil, geen 20. Is misschien pessimistisch maar lievercdat het meevalt dan tegenvalt. Je kan veel historische data vinden op Jeroen.nl

[ Voor 3% gewijzigd door Stefannn op 27-05-2024 15:35 ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
deejeebv schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:16:
[...]

Als je je accu laadt met je eigen zonnestroom heb je dat probleem natuurlijk nit. Heb je een redelijk aantal panelen dan verwacht ik dat je als de kale energieprijs 0 is je voldoende productie hebt om de accu met je eigen productie te laden.
Nee daar heb je zeker een punt. Maar dan is je prijsdelta/spread vaak ook maximaal € 0.15.

Ik heb zo'n gevoel dat als je nu PV + batterij hebt, dat dan tot 1-1-2027 interessant is juist een dynamisch contract te hebben omdat je met invoeding altijd € 0.15 krijgt als gesaldeerde belastingen (mits binnen eigen verbruik), en dat ná afschaffing van de saldering juist weer zelfconsumptie optimaliseren belangrijker wordt. Je verschuift dan de terugleververgoeding van € 0.05 - € 0.10 naar het ontwijken van inkoop tegen € 0.30 en pak je dus altijd de energiebelasting mee als delta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
@drboneym Wanneer je genoeg Wp op je dak hebt liggen en de thuisbatterij groot genoeg is, kun je beide doen met een dynamisch contract. Zelfconsumptie optimaliseren als eerste + laatste gedeelte van de thuisbatterij (ochtend, dure uren) terugleveren, overdag weer opladen tot 90% en in de avond (dure uren) zoveel terugleveren dat je weer doorkomt tot de ochtend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
John245 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:04:
[...]

Wat noem je veel zonnepanelen? 26 panelen en dynamisch contract bij Tibber.
Hoeveel Wp?
Oost-West of andere oriëntatie?
Verbruik?
Opwek?
Heeft het wat opgeleverd t.o.v. vast/variabel contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Berekening zal wel kloppen bij vast tarief.

Maar kijk eens naar dynamisch contract.
Wat gebeurt er als je in de zomer je teruglevering van PV uit de dag naar avond en vroeg in de ochtend verplaatst?
En wat kun je doen door de goedkope uren (wind) te benutten in de winter met je accu.

Sorry… beetje dubbelop berichtje

[ Voor 6% gewijzigd door HermanGast op 27-05-2024 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Hoeveel Wp? 340 Wp per stuk
Oost-West of andere oriëntatie? 14x Zuid ; 12x west
Verbruik? ca 13 kWh
Opwek? ca 7,5 kWh
Heeft het wat opgeleverd t.o.v. vast/variabel contract? zeker maar ik heb er ook nog een SAP en batterij bij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

[...]
Zeker. Tibber, 14kWp en 26kWh accu. Was geen geweldige maand voor zon:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nBCYTpqn4g_Xen_mJiPsXYKqs8Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G8LAktGxD7UPvjlranb6REBt.jpg?f=fotoalbum_large
Ik moet mn algoritme nog beetje bijschaven, maar het begin is er.

[ Voor 4% gewijzigd door HermanGast op 27-05-2024 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Oilman schreef op zondag 26 mei 2024 @ 19:35:
Hoe bedoel je selectief quoten?

De samenvatting van je eigen link:

[...]

Kortom gewoon hetzelfde als zo'n beetje alles in huis, je mag het best zelf doen, maar voor je eigen best wil doe je het alleen als je weet wat je aan het doen bent. Warmtepomp en zonnepanelen installeert een beetje Tweaker namelijk ook gewoon zelf.

Dan nog het punt van de oorzaken van woningbrand, die genoemde ~4% gaat helemaal niet over thuisaccu's, dat gaat over accu's in het algemeen. E-bikes, stepjes en weet ik het niet meer wat verkeerd kan gaan.
En een beetje tweaker veegt ook zelf z'n schoorsteen. En weet dat als er ooit gedonder is, hij stevige documentatie moet overleggen. Want: geen professional om naar te wijzen = nadeel van de twijfel.

Dat staat op een zelfde manier in de voorwaarden. Gaat alleen al een paar branden langer mee, dus daar is inmiddels wat helderder hoe zulke voorwaarden in de praktijk uitpakken.

En als er wél een professional is om naar te wijzen, zal de verzekering ook onderzoeken of die aansprakelijk te stellen valt. (Zeker als hij al een andere brand 'op z'n naam' blijkt te hebben.) Zo werken verzekeraars nu eenmaal. Dus ja, iemand die hopelijk wat professionaliteit brengt en waarop zo nodig af te schuiven valt, zien ze inderdaad graag. Keurige samenvatting :). Hoe bedoel je selectief quoten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
drboneym schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:05:

Hoe bedoel je dat laatste? Probeer je met je kristallen bol te doorzien wat de 'idiots' in Den Haag gaan doen? :P.

Of, serieuzer geformuleerd: dat zou kunnen. Maar wordt het echt zo ingevoerd? In wiens belang zou dat dan zijn? Je hebt het dan niet meer over extra belasting binnen halen en / of het de energiemaatschappijen en netbeheerders makkelijker maken, maar over nuttige systemen die <klik> simpelweg van de ene op de andere dag uitgeschakeld zullen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-09 12:27
HermanGast schreef op maandag 27 mei 2024 @ 18:58:
[...]

[Afbeelding]
Wow dat is best een aardige winst zo. Ik heb een iets kleinere PV maar wel een flink verbruik met warmtepomp en een EV + Hybride. Welke thuis batterij gebruik je?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Noxa schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:06:
[...]

Wow dat is best een aardige winst zo. Ik heb een iets kleinere PV maar wel een flink verbruik met warmtepomp en een EV + Hybride. Welke thuis batterij gebruik je?
Victron MPII 48/3000, 3 fase met 26,2kWh Pylontech accu’s. Wel WP, maar (voorlopig nog) geen EV.
Tarieven ophalen bij enever.nl en de Victrons met M5stack aansturen via de MQTT server die er in zit.
Klinkt ingewikkeld als ik het zo opschrijf, maar dat valt reuze mee.

Dit wordt mn eerste volle maand met dynamisch tarief. Vooralsnog ben ik hoopvol voor een redelijke return on investment. Over een jaar weet ik meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgeboot
  • Laatst online: 18:47
Ik heb sinds kort een growatt omvormer met 20kWh aan batterijen en wil day-ahead van Corneel gaan gebruiken.

Ik loop er alleen tegen aan dat ik geen manier kan vinden om pv uit te schakelen, en de accu alleen vanaf het net te laden bij negatieve prijzen.

Naar mijn weten heeft de growatt alleen een production limit, maar deze zit aan de ac kant, en daar gaat pv naar accu nooit overheen.

Iemand hier een idee?

LG-HM091MR-U44 | 9000WP zuid plat dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M66B
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
georgeboot schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:36:
Ik heb sinds kort een growatt omvormer met 20kWh aan batterijen en wil day-ahead van Corneel gaan gebruiken.

Ik loop er alleen tegen aan dat ik geen manier kan vinden om pv uit te schakelen, en de accu alleen vanaf het net te laden bij negatieve prijzen.

Naar mijn weten heeft de growatt alleen een production limit, maar deze zit aan de ac kant, en daar gaat pv naar accu nooit overheen.

Iemand hier een idee?
Ondanks dat ik mijn Enphase systeem softwarematig kan uitzetten, ga ik een Zigbee switch voor mijn Victron (monofase) zetten om offgrid te gaan bij negatieve prijzen (voor mij pas relevant na september). De Victron gaat dan d.m.v. van frequency shifting de output van de zonnepanelen regelen.

Dit is onderweg: https://nl.aliexpress.com/item/1005005334761041.html

Ik weet nog niet wat de kwaliteit ervan is, dus zie het maar als idee.

Als Growatt ook regeling d.m.v. frequency switching ondersteunt, zou een soortgelijke oplossing ook voor jou kunnen.

In ieder geval is het hard afkoppelen van een zonnepanelen systeem geen goed idee. Daar zijn ze niet voor gemaakt.

Edit: ik realiseer mij net dat je wat anders wilt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven1234
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:58
georgeboot schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:36:

Iemand hier een idee?
Je kan de productie softwarematig uitzetten, zie deze post van @AUijtdehaag en de links daarin.

WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgeboot
Sven1234 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 22:06:
[...]

Je kan de productie softwarematig uitzetten, zie deze post van @AUijtdehaag en de links daarin.
Hiermee zet ik toch de hele omvormer uit, en niet alleen het PV gedeelte? Mijn omvormer doet zowel PV als Batterijen. Dat laatste gedeelte moet nu juist wél aan blijven om de accu te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
georgeboot schreef op maandag 27 mei 2024 @ 22:22:
[...]

Hiermee zet ik toch de hele omvormer uit, en niet alleen het PV gedeelte? Mijn omvormer doet zowel PV als Batterijen. Dat laatste gedeelte moet nu juist wél aan blijven om de accu te laden.
Heb je de link wel bekeken? Je moet even de modbus registers erbij zoeken, maar lijkt me sterk dat dat niet apart van elkaar te bedienen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-09 15:58
HermanGast schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:24:
[...]

Victron MPII 48/3000, 3 fase met 26,2kWh Pylontech accu’s. Wel WP, maar (voorlopig nog) geen EV.
Tarieven ophalen bij enever.nl en de Victrons met M5stack aansturen via de MQTT server die er in zit.
Klinkt ingewikkeld als ik het zo opschrijf, maar dat valt reuze mee.

Dit wordt mn eerste volle maand met dynamisch tarief. Vooralsnog ben ik hoopvol voor een redelijke return on investment. Over een jaar weet ik meer.
is dat niet inmiddel met een update in de victron ingebouwd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
[...]

[Afbeelding]
als ik het goed begrijp met die grote accu is je dag en nacht geheel via de accu die je op via zonnepanelen oplaad op op negatieve prijzen momenten?
op die manier houd je dus geld over

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Maxwp schreef op maandag 27 mei 2024 @ 23:38:
[...]

als ik het goed begrijp met die grote accu is je dag en nacht geheel via de accu die je op via zonnepanelen oplaad op op negatieve prijzen momenten?
op die manier houd je dus geld over
Dat klopt.
De zon vult gedurende de dag de accu. Mijn Victron omvormers zijn niet zo groot in verhouding tot PV, dus ik lever overdag ook vaak terug aan het net. Bij relatief hoge prijs gaat er iets meer naar het net en bij lage prijs iets meer de accu in. Eind van de dag is de accu niet altijd 100% vol. Wat ik uit de accu kan missen lever ik aan het net op een gunstig moment, meestal begin vd avond. Ik hou 25 tot 30% vast om nachtverbruik te dekken en minimaal 10% in de accu te laten als bodem.
Bij negatieve prijs gaat PV uit en laadt ik met maximaal vermogen. (Dat was deze maand slechts 2x)

In de 4 wintermaanden moet het algoritme anders, dan vooral de accu laden vanuit het net als het gunstig is, waarschijnlijk zijn de tarieven laag tijdens de nachten met veel windenergie.
WP (verwarming en warmwater) draagt ook steentje bij door wat harder te werken bij zon en/of laag tarief.

Ik handel niet (kopen en verkopen op zelfde dag), maar dat zou een optie zijn voor beter rendement.

Het aardige van dynamisch in combinatie met thuisbatterij, je algoritme bepaalt iedere dag opnieuw wat het meest voordelig is. Je kunt dat ook laten doen als je thuisbatterij daar voorzieningen voor heeft. (Bij Victron is dat de software module Dynamisch-ESS.)

De verdienste deze maand komt voor grootste deel uit de PV productie. In hoeverre de thuisbatterij het rendement verbeterd heeft is lastig te bepalen. Ik denk dat met een levensduur van ruim 16 jaar (6000 cycli) de investering in thuisbatterij zich terugbetaald. De toekomst ziet er in ieder geval rooskleurig uit met dalende accuprijzen en het einde van het salderingstijdperk.

[ Voor 14% gewijzigd door HermanGast op 28-05-2024 07:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
[...]

Zoals ik eerder zei: Ik ga uit van 5ct verschil, geen 20. Is misschien pessimistisch maar liever dat het meevalt dan tegenvalt.

Let op, net zoals in je eerste berekening….
Een hoog/laag verschil van 20ct betekent nog geen 20ct winst voor de accu. Zonder accu zal je immers maar 30% tot maximaal 50% van je energie op het hoog tarief afnemen.
En warmtepomp en EV kan je “slim” schakelen naar goedkope tijden.

Je kan veel historische data vinden op Jeroen.nl, dan kan je een scenario “testen”.

Alles bij elkaar houd ik het op een “bierviltjes order grootte” van 300euro per jaar aan besparings potentie.

Pfff… lol… toevallig dit weekend tot de conclusie gekomen dat als ik mijn tv abonnement eruit gooi omdat ik toch altijd streaming kijk en naar 100Mb ga in plaats van 200 ik 360euro per jaar bespaar :D.

Mijn aanpak: komend jaar eerst maar eens inzetten op “energie op optimale tijd van de dag gebruiken”. Daarna zie ik wel hoeveel accu’s kosten en of dat nog zin heeft.
En in de tussentijd heel goed dit topic volgen. Het is wel erg leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:03
HermanGast schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 06:20:
[...]
. Ik denk dat met een levensduur van ruim 16 jaar (6000 cycli) de investering in thuisbatterij zich terugbetaald.
Maar dan ga je uit van 6000 cycli : 365 dagen = 16,4 jaar

Maar dat is dan dus 1x laden en 1x lossen per dag.

Op het moment dat je gaat handelen, hoeveel cycli gebruik je dan per dag? Als dat 1,5 is dan gaat je levensduur terug naar 11 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgeboot
bbbrumbrum schreef op maandag 27 mei 2024 @ 23:04:
[...]

Heb je de link wel bekeken? Je moet even de modbus registers erbij zoeken, maar lijkt me sterk dat dat niet apart van elkaar te bedienen is.
Ik stuur de hele boel al aan met modbus, maar ik kan dus geen register vinden dat PV uitzet. Maar goed, er zijn er duizenden en de documentatie is brak, dus goeie kans dat ik het register over het hoofd zie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
drboneym schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:06:
[...]

Aangezien ik geen duidelijk antwoord kreeg, behalve van kun je zelf berekenen, heb ik zelf maar een Python script geschreven, die dit bepaalt :+

De historische prijzen komen van Jeroen vanaf 2013. Wanneer er interesse is in het python script, kan ik dit hier wel posten, is 160 regels code.

Wanneer ik alleen kijk naar het jaar 2023 komt er het volgende uit (uur:gemiddelde inkoopprijs per kWh):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
python uur_gemiddeldes.py j2023-2023
Jaar filter : j2023-2023   Van:  2023 Tot en met:  2023 jaar
0: 0.0925
1: 0.0850
2: 0.0810
3: 0.0772
4: 0.0766
5: 0.0822
6: 0.0977
7: 0.1141
8: 0.1196
9: 0.1090
10: 0.0936
11: 0.0821
12: 0.0707
13: 0.0630
14: 0.0637
15: 0.0723
16: 0.0867
17: 0.1091
18: 0.1261
19: 0.1361
20: 0.1306
21: 0.1185
22: 0.1097
23: 0.0980
Gemiddelde minimum prijs op 13 uur: 0.0630
Gemiddelde maximum prijs op 19 uur 0.1361
Gemiddelde maximum delta: 0.0732
Gemiddelde maximum dag delta: 0.1093

Dus de gemiddelde maximum delta op een dag is in 2023 ongeveer 11 eurocent geweest.
Je kunt ook filteren op de maanden, bijvoorbeeld maart tot en met oktober:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
python uur_gemiddeldes.py j2023-2023 m3-10
Maand filter: m3-10        Van:     3 Tot en met:    10 maand
0: 0.0952
1: 0.0871
2: 0.0832
3: 0.0797
4: 0.0791
5: 0.0847
6: 0.0994
7: 0.1141
8: 0.1142
9: 0.0991
10: 0.0822
11: 0.0686
12: 0.0548
13: 0.0446
14: 0.0431
15: 0.0517
16: 0.0690
17: 0.0932
18: 0.1164
19: 0.1375
20: 0.1350
21: 0.1223
22: 0.1121
23: 0.1007
Gemiddelde minimum prijs op 14 uur: 0.0431
Gemiddelde maximum prijs op 19 uur 0.1375
Gemiddelde maximum delta: 0.0944
Gemiddelde maximum dag delta: 0.1171

Of de wintermaanden.....november tot en met februari....

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
python uur_gemiddeldes.py j2023-2023 m11-2
Maand filter: m11-2        Van:    11 Tot en met:     2 maand
0: 0.0870
1: 0.0805
2: 0.0764
3: 0.0719
4: 0.0714
5: 0.0770
6: 0.0942
7: 0.1142
8: 0.1306
9: 0.1292
10: 0.1169
11: 0.1097
12: 0.1033
13: 0.1004
14: 0.1058
15: 0.1144
16: 0.1228
17: 0.1415
18: 0.1461
19: 0.1334
20: 0.1217
21: 0.1107
22: 0.1049
23: 0.0925
Gemiddelde minimum prijs op 4 uur: 0.0714
Gemiddelde maximum prijs op 18 uur 0.1461
Gemiddelde maximum delta: 0.0746
Gemiddelde maximum dag delta: 0.0931

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
John245 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 18:53:
[...]

Verbruik? ca 13 kWh
Opwek? ca 7,5 kWh
Heeft het wat opgeleverd t.o.v. vast/variabel contract? zeker maar ik heb er ook nog een SAP en batterij bij.
Ok, bijna duidelijk, (7,5 kWh ?? bedoel je 7.500kWh / jaar opwek??)

maar hoeveel heeft Tibber nu méér opgebracht (€) tov bv een 3 jaar vast contract met bv TLV van 11 ct??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
[...]

[Afbeelding]
Waar/welk algoritme? laatmaar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
Hansieo schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 11:42:
[...]

Ok, bijna duidelijk, (7,5 kWh ?? bedoel je 7.500kWh / jaar opwek??)

maar hoeveel heeft Tibber nu méér opgebracht (€) tov bv een 3 jaar vast contract met bv TLV van 11 ct??
Ja en ook 13k verbruik

Vergeleken met Essent in 2023 Euro 1886 bespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
President schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 07:35:
[...]

Op het moment dat je gaat handelen, hoeveel cycli gebruik je dan per dag? Als dat 1,5 is dan gaat je levensduur terug naar 11 jaar?
Die levensduur = 80% capaciteit. Dus na 16,4 jaar heb je geen 100% maar 80%. Even wel iets belangrijks. Het is, nog lang niet, meteen kapot...

Hoe het zit met halve cycle tov de levensduur, geen id. Boeit me ook eigenlijk niet. Net zo min of mijn auto nu 250k km of 290k km meegaat voordat de motor de zuiger kapot ploft... Of mijn pv, na 30 of 35 jaar nog maar 75% opbrengt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari2asem
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07 10:17
M66B schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:58:
[...]

Ondanks dat ik mijn Enphase systeem softwarematig kan uitzetten, ga ik een Zigbee switch voor mijn Victron (monofase) zetten om offgrid te gaan bij negatieve prijzen (voor mij pas relevant na september). De Victron gaat dan d.m.v. van frequency shifting de output van de zonnepanelen regelen.

Dit is onderweg: https://nl.aliexpress.com/item/1005005334761041.html

Ik weet nog niet wat de kwaliteit ervan is, dus zie het maar als idee.
wat kun je met deze aliexpress-switch icm enphase?

je enphase zon-opwek uitzetten?
of misschien iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M66B
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
ari2asem schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 12:50:
[...]
wat kun je met deze aliexpress-switch icm enphase?

je enphase zon-opwek uitzetten?
of misschien iets anders?
Het idee is om de netspanning los te koppelen, zodat de Victrom omvormer het vermogen van het Enphase systeem gaat regelen door de netfrequentie te veranderen (wat niet kan als je aan het net gekoppeld zit). Dit kan uiteraard alleen als je een batterij hebt, en alles achter de Victrom omvormer zit.

Ik weet al dat dit werkt, want ik kan de hoofdschakelaar omzetten en dit zien gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
John245 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 12:24:
[...]

Ja en ook 13k verbruik

Vergeleken met Essent in 2023 Euro 1886 bespaard.
wow.... dat is geen peanuts...

dus met essent zou het ~700,= euro opleveren en nu dus ~700+1.886= 2.586,=
maar dan heb je ook wel een stevige investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Hansieo schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:30:
[...]

wow.... dat is geen peanuts...

dus met essent zou het ~700,= euro opleveren en nu dus ~700+1.886= 2.586,=
maar dan heb je ook wel een stevige investering.
Inderdaad stevig geïnvesteerd in SAP en batterij. Maar ervan overtuigd dat het allemaal terug te verdienen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
John245 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 18:53:
[...]

Verbruik? ca 13 kWh
Opwek? ca 7,5 kWh
dus je heb op je sap een dyamisch zitten en een vast of variable op je pap?

sap ook duur geweest? aanleg kabel?

[ Voor 4% gewijzigd door Maxwp op 28-05-2024 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Maxwp schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:08:
[...]

dus je heb op je sap een dyamisch zitten en een vast of variable op je pap?

sap ook duur geweest? aanleg kabel?
Al het kabelwerk zelf gedaan en het hele traject moest ook al open voor glasvezel / uitbreiding Cat en batterij.

SAP ca. 600.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
John245 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:21:
[...]

Al het kabelwerk zelf gedaan en het hele traject moest ook al open voor glasvezel / uitbreiding Cat en batterij.

SAP ca. 600.
600 euro voor 1 sap? zo dat is aardig was
dacht dat het goedkoper was
dan moet je 1e jaar toch aardig wat terug verdienen wil dat de jaren erna zin hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Maxwp schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:56:
[...]

600 euro voor 1 sap? zo dat is aardig was
dacht dat het goedkoper was
dan moet je 1e jaar toch aardig wat terug verdienen wil dat de jaren erna zin hebben
Het ligt eraan welke netbeheerder je heb. Er zijn goedkopere netbeheerders.

Dit was trouwens prijsniveau 2022.

[ Voor 5% gewijzigd door John245 op 28-05-2024 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

President schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 07:35:
[...]

Ik zit lang niet altijd op 1 volledige cyclus per dag. Het hangt er ook vanaf met hoeveel geweld je de accu’s laadt en ontlaadt en of je de SoC helemaal terug naar 0% laat gaan. Ik doe het rustig aan, omdat mijn Victrons relatief klein zijn en ik daarbij in de sweatspot wil blijven van hun rendement. Op de limiet duikt het rendement omlaag als gevolg van o.a. warmteontwikkeling. Daar blijf ik ver buiten.
De tijd zal het leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
M66B schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:26:
[...]

Het idee is om de netspanning los te koppelen, zodat de Victrom omvormer het vermogen van het Enphase systeem gaat regelen door de netfrequentie te veranderen (wat niet kan als je aan het net gekoppeld zit). Dit kan uiteraard alleen als je een batterij hebt, en alles achter de Victrom omvormer zit.

Ik weet al dat dit werkt, want ik kan de hoofdschakelaar omzetten en dit zien gebeuren.
Victron software heeft geen disconnect knopje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
jadjong schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 16:32:
[...]

Victron software heeft geen disconnect knopje?
Gewoon een relais sturen met je CerboGX. Dan kun je het ook netjes binnen Victron regelen. Maar misschien heeft @M66B gewoon een relais in China gekocht.

[ Voor 11% gewijzigd door John245 op 28-05-2024 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

John245 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 16:43:
[...]

Gewoon een relais sturen met je CerboGX. Dan kun je het ook netjes binnen Victron regelen. Maar misschien heeft @M66B gewoon een relais in China gekocht.
Ja, bijvoorbeeld een Shelly via MQTT.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:09
@M66B @HermanGast hier heb je geen Shelly of andere schakelaar voor nodig. Je kan het AC in relais beschikbaar maken als virtual switch als je deze handleiding volgt:
https://community.victron...itch-ignore-ac-lesson.pdf

Zie ook: https://community.victron...input-1-multiplus-ii.html

[ Voor 16% gewijzigd door Heronimo op 28-05-2024 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
John245 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 16:43:
[...]

toch wel een stuur signaal onderbreken en niet abrubt zomaar de stroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
John245 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 16:00:
[...]

Het ligt eraan welke netbeheerder je heb. Er zijn goedkopere netbeheerders.

Dit was trouwens prijsniveau 2022.
ik zat er aan te denken om de accuu met victron te laden via sap dynamische om dan te ontlade via de PAP op avond en minder zonnige dagen ? dus de ingang lader sap en uitgang op de pap

of mag dat niet
Pagina: 1 ... 30 ... 76 Laatste