Nou ja waarschijnlijk best wel een eindje qua wasmachine/droger enzo maar 's avonds moet er natuurlijk gewoon gekookt worden en de koelkast en vriezer kiezen ook gewoon zelf waneer ze inschakelen
Ligt ook aan of je zonnepanelen hebt. Als je die niet hebt kan je gewoon vergelijken wat je stroomprijzen zouden zijn per jaarToren schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:37:
Nou ja waarschijnlijk best wel een eindje qua wasmachine/droger enzo maar 's avonds moet er natuurlijk gewoon gekookt worden en de koelkast en vriezer kiezen ook gewoon zelf waneer ze inschakelen
Ik heb nu bijna twee jaar een thuisaccu. Met mijn software (Home Assistant addon) stuur ik alles (batterij, auto, warmtepomp, warmtepompboiler) aan. Dit is mijn jaarverbruik van de laatste 365 dagen:Toren schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:04:
[...]
Moet je dan zo'n contract hebben waarbij ieder moment van de dag de prijs anders is? Is dat voor een gemiddeld gezin met schoolgaande kinderen een beetje interssant?
/f/image/CoF2sBmdnOeooXbnYDa9oMFC.png?f=fotoalbum_large)
Hiervoor zat ik bij Greenchoice en had ik een overproductie van 500 kWh. Daar kreeg ik dan 50 euro voor terug. Nu gebruik ik mijn overproductie om de conversieverliezen van mijn thuisbatterij te dekken en gebruik ik veel minder fossiel opgewekte elektriciteit.
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Wij hebben zonnepanelen en een energiecontract tot deze zomer, dus zit ook een beetje te kijken wat we doen. We hebben nu zo'n 500 kWh over op jaarbasis maar dat levert denk ik een stuiver per kWh op of iets dergelijks, dat is natuurlijk niet heel veel.0xygen500 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:51:
[...]
Ligt ook aan of je zonnepanelen hebt. Als je die niet hebt kan je gewoon vergelijken wat je stroomprijzen zouden zijn per jaar
staat toch in zijn onderschrift !
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Welk onderschrift? Oprechte vraag want ik zie het niet.
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Boeryepes schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:09:
[...]
Welk onderschrift? Oprechte vraag want ik zie het niet.
Dat is 28.7kwh nominaal, waar die een iets kleiner deel effectief van gebruiktWP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizing
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Bij mij wordt er geen onderschrift getoond. En nu dat ik er over nadenk, dat was ooit wel zo.
Zou het aan een instelling liggen?
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Mijn thuisbatterij SoC schiet ineens naar 100%. In de grafieken zie je een graduele stijging, en plotsklaps staat hij op 100%. Enig idee hoe dit komt en hoe ik het kan verhelpen?
Het is een 48V 52Ah batterij , met 4 packs van 2,5kWh aangestuurd door een Growatt omvormer.
Powerfactor: 0
CC Current: 25A
CV Voltage: 14.5V
Lv Voltage: 11.5
Het is een 48V 52Ah batterij , met 4 packs van 2,5kWh aangestuurd door een Growatt omvormer.
Powerfactor: 0
CC Current: 25A
CV Voltage: 14.5V
Lv Voltage: 11.5
[ Voor 5% gewijzigd door buiz op 12-04-2024 14:31 ]
Ja, dat kun je instellen (forum>>Instellingen reactie-overzicht), maar zal waarschijnlijk verandert zijn door gekozen template voor forum en dan zal je deze moeten aanzetten.Boeryepes schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:18:
Bij mij wordt er geen onderschrift getoond. En nu dat ik er over nadenk, dat was ooit wel zo.
Ik gebruik ook de signature om niet steeds te hoeven aangeven wat voor type gebruiker ik ben.
Ik laad/ontlaad tussen 18 en 95 % soc. Voor een hele cyclus van 18 naar 95 % wordt er 26,3 kWh ingeladen (afhankelijk van het laadvermogen, optimaal vermogen is 2,4 kW). Bij het ontladen van 95 naar 18% haal ik er netto 21,6 kWh uit. Dus mijn verlies is 4,7 kWh en mijn RTE (round trip efficiency ) is ruim 82 %.Domba schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:13:
[...]
[...]
Dat is 28.7kwh nominaal, waar die een iets kleiner deel effectief van gebruikt
Dat wordt door mijn optimaliserings addon grafisch zo gevisualiseerd:
/f/image/gF8jt68TzCMsyF0ol7V7gVMl.png?f=fotoalbum_large)
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
@KC27 Ik heb een iets andere setup en andere verhoudingen, de accu-capaciteit is vergelijk scheelt ~ 1kWh meer, waarbij alle verbruikers altijd uit de accu worden gevoed worden, behalve als ik afneem van het net als er geen PV opwek is.
Voor vandaag zat de prognose er 2.06 kWh naast die teveel van het net geladen werd (om 14uur), PV-opwek was aan deze Deye 29,3kwh. Plaatje is van een beta-Solar-Assistant versie, net weer een nwe beta versie geladen. (ergens jammer, daar ik er nog er nog achter ben waarom teruglevering 177 seconden te laat stopte met terugleveren in deze beta). Op moment heb ik iets minder details dan mijn gebruikelijk esphome modbus sturing. zoals 3 cijfers achter de komma, deze maand 481kwh van net+PV-opwek en 431kWh naar verbruikers en teruglevering vanuit dit systeem (50kWh verlies, die is ook al lager vanwege meer PV || SOC start 34,37% eind 33.0%)
/f/image/Y3ty9SvnUjL8Czj5d5hnQLeQ.png?f=fotoalbum_large)
SOC verloop voor bovenstaande
Voor vandaag zat de prognose er 2.06 kWh naast die teveel van het net geladen werd (om 14uur), PV-opwek was aan deze Deye 29,3kwh. Plaatje is van een beta-Solar-Assistant versie, net weer een nwe beta versie geladen. (ergens jammer, daar ik er nog er nog achter ben waarom teruglevering 177 seconden te laat stopte met terugleveren in deze beta). Op moment heb ik iets minder details dan mijn gebruikelijk esphome modbus sturing. zoals 3 cijfers achter de komma, deze maand 481kwh van net+PV-opwek en 431kWh naar verbruikers en teruglevering vanuit dit systeem (50kWh verlies, die is ook al lager vanwege meer PV || SOC start 34,37% eind 33.0%)
/f/image/Y3ty9SvnUjL8Czj5d5hnQLeQ.png?f=fotoalbum_large)
SOC verloop voor bovenstaande
:fill(white):strip_exif()/f/image/5YntjBzugK6MINrZf6mHiqdG.png?f=user_large)
[ Voor 8% gewijzigd door Domba op 12-04-2024 22:33 ]
Ik ga voor de aanleg van warmtepomp wat kabels naar zolder leggen. Dat is een goed moment om ook alvast een kabel te leggen voor als er eventueel in de toekomst een thuisbatterij gaat komen al zie ik dat het voorlopig nog niet economisch rendabel is in mijn situatie. Maar welke kabel kan ik het beste leggen?
Ik heb 14000 Wp aan zonnepanelen een gebruik van 4000 kWh per jaar dus ik zou overdag veel op kunnen gaan slaan en dan op gunstig moment terugleveren. Dan zou ik misschien in 1 uur tijd mijn accu leeg willen laten lopen op het net. Dus er moet een hoog wattage door de kabel kunnen.
De kabel wordt 12 m lang. Zal ik dan gaan voor 3 fasen kabel 5x4mm2?
Ik heb 14000 Wp aan zonnepanelen een gebruik van 4000 kWh per jaar dus ik zou overdag veel op kunnen gaan slaan en dan op gunstig moment terugleveren. Dan zou ik misschien in 1 uur tijd mijn accu leeg willen laten lopen op het net. Dus er moet een hoog wattage door de kabel kunnen.
Dat wordt nog wel aardig zoeken naar een geschikte accu, veel komen niet verder dan 5000W. Misschien zou je wat met een aantal in serie en parallel kunnen bereiken.gebruiker001 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 13:57:
Ik ga voor de aanleg van warmtepomp wat kabels naar zolder leggen. Dat is een goed moment om ook alvast een kabel te leggen voor als er eventueel in de toekomst een thuisbatterij gaat komen al zie ik dat het voorlopig nog niet economisch rendabel is in mijn situatie. Maar welke kabel kan ik het beste leggen?
Ik heb mijn laadpaal voor de auto met 12meter 5x4mm2 aangesloten. Die trekt dus 3x16A, 11kW. Dus als je een 10kWh accu hebt dan gaat die "ter vergelijking" in 1 uur leeg. Ik vond en vind dat nog steeds een goede keuze. In principe had 5x2.5mm2 gemogen maar dan is het verlies wat groot. 5x6mm2 vond en vind ik overdreven.gebruiker001 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 13:57:
NB... mocht je nog draden trekken naar de omvormer, dan zou 5x6mm2 weer wel te overwegen zijn. Je hebt dan een lagere spanningsval dus bij net-congestie houdt hij er later mee op.
Ik zou ook een utp kabel mee leggen maar dat had je geheid al bedacht.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Als ik dit zo lees durf ik 5x2.5 ook nog wel aan. Een beetje verlies is niet erg.Stefannn schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 14:27:
[...]
Ik heb mijn laadpaal voor de auto met 12meter 5x4mm2 aangesloten. Die trekt dus 3x16A, 11kW. Dus als je een 10kWh accu hebt dan gaat die "ter vergelijking" in 1 uur leeg. Ik vond en vind dat nog steeds een goede keuze. In principe had 5x2.5mm2 gemogen maar dan is het verlies wat groot. 5x6mm2 vond en vind ik overdreven.
NB... mocht je nog draden trekken naar de omvormer, dan zou 5x6mm2 weer wel te overwegen zijn. Je hebt dan een lagere spanningsval dus bij net-congestie houdt hij er later mee op.
Ik zou ook een utp kabel mee leggen maar dat had je geheid al bedacht.
Die utp wilde ik leggen voor de warmtepomp, maar ook een accu gaat dus niet via wifi? Dus nog een utp leggen. Bedankt.
Ik heb geen flauw idee wat je voor een accu nodig hebt, en als je de accu nog moet kopen dan "is alles nog mogelijk" maar als je toch kabels gaat leggen zou ik er maar een utp bij doen.gebruiker001 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 14:38:
[...]
Als ik dit zo lees durf ik 5x2.5 ook nog wel aan. Een beetje verlies is niet erg.
Die utp wilde ik leggen voor de warmtepomp, maar ook een accu gaat dus niet via wifi? Dus nog een utp leggen. Bedankt.
NB: normalitair gebruik je slechts 2 van de aderparen van een utp kabel. Met een beetje hobbyen kan je de uiteinden van 1 utp kabel uitsplitsen naar 2 volwaardige intranet verbindingen (heb ik gedaan en werkt prima).
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Geen idee, wat voor net aansluiting je hebt maar 14kWp, heeft al snel >3kWh/kWp per dag.gebruiker001 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 13:57:
Er is alleen een prijsprikkel op dynamisch en met naar verwachting ca 500 negatieve day ahead uren in 2024, zal al vlot 3-5 uur moeten kunnen opslaan, dat krijg je niet in 1 uur ontladen, er zijn maar weinig cellen die een voldoende lage interne weerstand hebben dat zonder actieve cel koeling een 1C mogelijk is en warmte geen probleem is. daar moet je eerder denken aan een 4 of 5 uurs accu laad/ontlaad tijd.
Een 14kWp, kan makkelijk 80-100kWh per dag opwekken zelfs met ultra lage 6% verlies is dat meer dan 5kWh aan verlieswarmte die in kwart van de dag vrijkomt voor de ruimte waar omvormer en accu staan/hangen.
Ik zelf ga met LFP LF280A niet verder dan 0.3C (ik kan accu temperatuur grafieken voor je post, wel posten voor een idee)
Welke kabel, je zal eerder op 6mm2 of 10mm2 uitkomen afhankelijk van omgevingstemperatuur en montage wijze.
Het is meer om toekomstready te zijn. Ik ben niet thuis in accu’s. Komende 3 jaar krijg ik nog 11 ct terugleververgoeding dus pas daarna wordt misschien een accu interessant.Domba schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 14:50:
[...]
Geen idee, wat voor net aansluiting je hebt maar 14kWp, heeft al snel >3kWh/kWp per dag.
Er is alleen een prijsprikkel op dynamisch en met naar verwachting ca 500 negatieve day ahead uren in 2024, zal al vlot 3-5 uur moeten kunnen opslaan, dat krijg je niet in 1 uur ontladen, er zijn maar weinig cellen die een voldoende lage interne weerstand hebben dat zonder actieve cel koeling een 1C mogelijk is en warmte geen probleem is. daar moet je eerder denken aan een 4 of 5 uurs accu laad/ontlaad tijd.
Een 14kWp, kan makkelijk 80-100kWh per dag opwekken zelfs met ultra lage 6% verlies is dat meer dan 5kWh aan verlieswarmte die in kwart van de dag vrijkomt voor de ruimte waar omvormer en accu staan/hangen.
Ik zelf ga met LFP LF280A niet verder dan 0.3C (ik kan accu temperatuur grafieken voor je post, wel posten voor een idee)
Welke kabel, je zal eerder op 6mm2 of 10mm2 uitkomen afhankelijk van omgevingstemperatuur en montage wijze.
3 jaar daarin kan veel veranderen met huidige snelheid aan veranderingen.gebruiker001 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 15:16:
[...]
Het is meer om toekomstready te zijn. Ik ben niet thuis in accu’s. Komende 3 jaar krijg ik nog 11 ct terugleververgoeding dus pas daarna wordt misschien een accu interessant.
Bijv.
een complete nieuwe energiewet etc (ik heb geen gekalibreerde glazen bol)
Dit en volgend jaar worden al spannend met meer PV-opwek en later wind-opwek , dan verbruik-vraag op veel momenten, die afname markt op zijn kop zetten.
(er komt zonder meer een reactie als 20-30% van tijd de marktprijs 1ct/kWh of minder is.)
(op dit moment hebben we 70 negatieve en 177 uren met een prijs 1ct/kWh of minder, van de 2520 uur al)
In 2021 was NCM accu's nog standaard, dat is nu LFP-accu's en over 3 jaar kunnen dat Na-ion zijn, die kunnen misschien wel 1C of zelf 3C met passieve koeling tegen die tijd, wie weet(20 minuten ontladen)
[ Voor 3% gewijzigd door Domba op 13-04-2024 15:56 ]
@gebruiker001 Binnenshuis in Nederland gaan we uit van 16A over draad / kabel van 2,5mm2. Ik heb nog niet gehoord dat iemand dat dikker heeft liggen voor de wasmachine op zolder, maar die wordt natuurlijk ook lang niet zo intensief gebruikt als zo'n accu. 4mm2 lijkt me dan ook best 'n aardig idee.
@Stefannn Twee paren volstaat voor 100 Mbps, gigabit (en meer) gebruiken alle vier paren. Aan eenieder om met deze concretere info z'n normaliter en volwaardig (toekomstvast) vast te stellen
.
(Ik wil weldra ook een kabel naar zolder trekken, maar denk dan voor langjarig volwaardig eerlijk gezegd richting glas. Ok, dat wordt wel min of meer 'n backbone van het huis..)
@Stefannn Twee paren volstaat voor 100 Mbps, gigabit (en meer) gebruiken alle vier paren. Aan eenieder om met deze concretere info z'n normaliter en volwaardig (toekomstvast) vast te stellen
(Ik wil weldra ook een kabel naar zolder trekken, maar denk dan voor langjarig volwaardig eerlijk gezegd richting glas. Ok, dat wordt wel min of meer 'n backbone van het huis..)
Klopt. Voor gigabit gaat dat niet werken. Lijkt me ook stug dat je dat voor een accu controller nodig hebt. Maar eens, als je de kabel nog moet trekken kan je zeer zeker best 2 doen. Toch is het een mooi “weetje”. Ik heb er een internet tv op de slaapkamer mee kunnen aanleggen door te piggy backen op een utp die er al lag.Gwaihir schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 16:39:
@Stefannn Twee paren volstaat voor 100 Mbps, gigabit (en meer) gebruiken alle vier paren. Aan eenieder om met deze concretere info z'n normaliter en volwaardig (toekomstvast) vast te stellen.
Nou doe dan maar gelijk 5x6 zou ik zeggen en dat dan 2 x, dan kun nje de hele zooi desgewenst ook ooit nog een als noodstroomvoorziening gebruiken.gebruiker001 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 13:57:
23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM
Kleine switch is ook altijd een optie als er meer netwerk nodig is lijkt me..Stefannn schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 16:48:
[...]
Klopt. Voor gigabit gaat dat niet werken. Lijkt me ook stug dat je dat voor een accu controller nodig hebt. Maar eens, als je de kabel nog moet trekken kan je zeer zeker best 2 doen. Toch is het een mooi “weetje”. Ik heb er een internet tv op de slaapkamer mee kunnen aanleggen door te piggy backen op een utp die er al lag.
Zou ook even naar het prijsverschil kijken, als het weinig scheelt zou ik meteen wat dikker neerleggen. Als je echt offgrid moet kunnen werken heb je er 2 nodig (heen en terug), maar ik denk dan ook wel 10mm2. Maar dat was niet genoemd.
Zijn er eigenlijk ook goede oplossingen voor accusystemen zonder ingebouwde anti-eiland-beveiliging, zodat e.e.a. kan worden aangesloten op één groep mét eiland-modus? Ik loop vast op het feit dat er maar één loze leiding is naar elk van de plekken in mijn huis (voorkeursoptie zolder) waar ik het accusysteem zou kunnen plaatsen. Wat ik het liefste zou hebben, is een geavanceerde anti-eiland beveiliging in de meterkast (zoals de ABB CM-UFD.M31 of de Ziehl UFR1001E met bijbehorende krachtstroomrelais en accessoires voor feedback-loops). Het thuisaccusysteem kan dan samen met de zonnepanelen achter één enkele 4-polige aardlekautomaat, met op zolder nog een werkschakelaar voor de aanvoer vanaf het duurzame energiesysteem.
Dit is op zich natuurlijk een perfecte en veilige oplossing. Er blijven dingen onder stroom staan als de hoofdschakelaar wordt omgezet, wat het aanbrengen van waarschuwingslabels vereist, maar bij een eiland-modus blijven altijd dingen onder stroom staan als je de hoofdschakelaar omzet. Het probleem is dat eigenlijk alle systemen die ik op internet kan vinden niet op deze manier lijken te kunnen werken. En zelfbouw vind ik riskant, aangezien alles idealiter op zolder komt (in de garage kan ook, maar dat lijkt me te koud in de winter). Bijvoorbeeld bij Victron moet het net altijd worden verbonden met AC-IN, dat wel kan terugleveren maar met een ingebouwde anti-eiland beveiliging. De groepen die in de eiland-modus onder stroom moeten blijven staan, moeten achter AC-OUT. Andere systemen die ik kan vinden hebben deze beveiliging ook ingebouwd.
Weet iemand systemen zonder een ingebouwde anti-eilandbeveiliging of met een door de gebruiker te configureren beveiliging?
Dit is op zich natuurlijk een perfecte en veilige oplossing. Er blijven dingen onder stroom staan als de hoofdschakelaar wordt omgezet, wat het aanbrengen van waarschuwingslabels vereist, maar bij een eiland-modus blijven altijd dingen onder stroom staan als je de hoofdschakelaar omzet. Het probleem is dat eigenlijk alle systemen die ik op internet kan vinden niet op deze manier lijken te kunnen werken. En zelfbouw vind ik riskant, aangezien alles idealiter op zolder komt (in de garage kan ook, maar dat lijkt me te koud in de winter). Bijvoorbeeld bij Victron moet het net altijd worden verbonden met AC-IN, dat wel kan terugleveren maar met een ingebouwde anti-eiland beveiliging. De groepen die in de eiland-modus onder stroom moeten blijven staan, moeten achter AC-OUT. Andere systemen die ik kan vinden hebben deze beveiliging ook ingebouwd.
Weet iemand systemen zonder een ingebouwde anti-eilandbeveiliging of met een door de gebruiker te configureren beveiliging?
Fronius heeft hiervoor de PV-point: https://www.fronius.com/n...ingen-voor-huizen/gen24-iSPT schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:30:
Zijn er eigenlijk ook goede oplossingen voor accusystemen zonder ingebouwde anti-eiland-beveiliging, zodat e.e.a. kan worden aangesloten op één groep mét eiland-modus?
in de symo (zonder plus) werkt dit alleen samen met PV, in de symo plus ook met batterij.
[ Voor 9% gewijzigd door HiBe op 19-04-2024 12:36 ]
Cool! Het lijkt er op dat zij ook een API hebben waarmee je het laadgedrag zou kunnen aansturen o.b.v. weersvoorspellingen en energieprijzen.HiBe schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:34:
[...]
Fronius heeft hiervoor de PV-point: https://www.fronius.com/n...ingen-voor-huizen/gen24-i
in de symo (zonder plus) werkt dit alleen samen met PV, in de symo plus ook met batterij.
Oh dat is wel een goeie van je. Als wij zoiets zouden doen zou het waarschijnlijk ook op zolder komen.
Tenzij het veilig is om het op een vlierinkje bij een uitbouwtje te doen waar de meterkast ook zit? Die is benaderbaar (heb er wat kabels liggen ook) maar zal voor gewicht wel wat versteviging nodig hebben.
Moet je er altijd en "gemakkelijk" bij kunnen eigenlijk? Of is via een aan te rukken keukentrapje ook OK?
Tenzij het veilig is om het op een vlierinkje bij een uitbouwtje te doen waar de meterkast ook zit? Die is benaderbaar (heb er wat kabels liggen ook) maar zal voor gewicht wel wat versteviging nodig hebben.
Moet je er altijd en "gemakkelijk" bij kunnen eigenlijk? Of is via een aan te rukken keukentrapje ook OK?
Op zich wel. Ventilatie is wel een punt (warmteontwikkeling). Een kleine afgesloten ruimte vol apparatuur en zonder ventilatiemogelijkheid kan een probleem zijn, zeker als het dak waar het dan onder komt ook nog eens veel zon vangt.Toren schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 14:08:
Oh dat is wel een goeie van je. Als wij zoiets zouden doen zou het waarschijnlijk ook op zolder komen.
zijn inderdaad best sjieke omvormers (en van Europese makelij), mooie API etc.SPT schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:50:
[...]
Cool! Het lijkt er op dat zij ook een API hebben waarmee je het laadgedrag zou kunnen aansturen o.b.v. weersvoorspellingen en energieprijzen.
Ik heb een oudere versie hangen en ben er erg blij mee. Maar zeker niet goedkoop.
Het is een voorportaal van pakweg ~ 1,80x1,80m, en dan is de vliering ongeveer een kleine meter hoog op zijn max en dan schuin... Mijn wiskundeles van vroeger komt dan uit op ruime anderhalve kuub. Daar kan ik natuurlijk ook prima een ventilatieopening in maken.SPT schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 15:14:
[...]
Op zich wel. Ventilatie is wel een punt (warmteontwikkeling). Een kleine afgesloten ruimte vol apparatuur en zonder ventilatiemogelijkheid kan een probleem zijn, zeker als het dak waar het dan onder komt ook nog eens veel zon vangt.
Ik kom echter helaas tot de conclusie dat voor deze oplossing toch twee loze leidingen nodig zijn: dit systeem is voor een correcte werking namelijk afhankelijk van een Fronius Smart Meter, en die moet (voor dit doel, als ik de documentatie moet geloven) bekabeld in verbinding staan met de inverter. Zo krijgt de inverter op een betrouwbare manier door dat er weer stroom is (je kunt in het geval van stroomuitval immers niet uitgaan van de beschikbaarheid van Wifi, en sowieso zorgt dat - denk dat dat de redenatie is geweest - voor een extra afhankelijkheid in het systeem). Ik zou kunnen proberen om de daarvoor benodigde kabel (netwerkkabel die op alternatieve wijze wordt gebruikt) door dezelfde buis te trekken als die waar het internet naar zolder doorheen gaat, maar ik betwijfel of dat normconform is, terwijl het doel juist is om alles correct aan te leggen. Bovendien is het maar de vraag of het gaat passen (er zouden dan twee sftp kabels door één flexibele 16mm buis moeten).HiBe schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 15:35:
[...]
zijn inderdaad best sjieke omvormers (en van Europese makelij), mooie API etc.
Ik heb een oudere versie hangen en ben er erg blij mee. Maar zeker niet goedkoop.
[ Voor 13% gewijzigd door SPT op 20-04-2024 11:00 ]
Je zal in alle gevallen een extra stuurkabel nodig hebben vanwege een relais direct achter de hoofdschakelaar die voorkomt dat het systeem bij uitval van netspanning stroom naar de buren gaat leveren.SPT schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 10:53:
[...]
Ik kom echter helaas tot de conclusie dat voor deze oplossing toch twee loze leidingen nodig zijn:
Nee, dat hoeft niet. Daar zijn prima oplossingen voor die in de meterkast kunnen worden gerealiseerd, zoals de ABB CM-UFD.M31 of de Ziehl UFR1001E. Als je het helemaal correct wilt doen zal je eigenlijk sowieso zoiets moeten toepassen, want de ingebouwde anti-eilandbeveiliging voldoet (officieel) niet. Tenzij dat inmiddels is veranderd, dat weet ik niet. De voorbeeldschakelingen voor dit soort producten zijn heel mooi opgebouwd, met redundantie: je past dan twee krachtstroomrelais in serie toe, met feedback, waardoor hij zelfs kan afschakelen als één van de relais kapot is. Het is dus (althans, zo zou ik het graag willen) de bedoeling dat de anti-eilandbeveiliging tussen het huis en het net komt, en niet tussen het huis en de duurzame energie-installatie.jadjong schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 11:01:
[...]
Je zal in alle gevallen een extra stuurkabel nodig hebben vanwege een relais direct achter de hoofdschakelaar die voorkomt dat het systeem bij uitval van netspanning stroom naar de buren gaat leveren.
[ Voor 9% gewijzigd door SPT op 20-04-2024 11:09 ]
Die bedoel ik, zonder kabel naar jouw batterij/PV gevoede inverter zal je na uitval nooit de wisselspanning in sync krijgen om weer geruisloos terug te kunnen schakelen. De in huis spanningsbron moet weten wat de frequentie buiten de voordeur is om zich daarop aan te passen alvorens het relais bij de hoofdschakelaar weer dicht klapt en je weer gekoppeld bent.SPT schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 11:06:
[...]
Nee, dat hoeft niet. Daar zijn prima oplossingen voor die in de meterkast kunnen worden gerealiseerd, zoals de ABB CM-UFD.M31 of de Ziehl UFR1001E.
@SPTSPT schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 10:53:
[...]
Ik kom echter helaas tot de conclusie dat voor deze oplossing toch twee loze leidingen nodig zijn: dit systeem is voor een correcte werking namelijk afhankelijk van een Fronius Smart Meter, en die moet (voor dit doel, als ik de documentatie moet geloven) bekabeld in verbinding staan met de inverter. Zo krijgt de inverter op een betrouwbare manier door dat er weer stroom is (je kunt in het geval van stroomuitval immers niet uitgaan van de beschikbaarheid van Wifi, en sowieso zorgt dat - denk dat dat de redenatie is geweest - voor een extra afhankelijkheid in het systeem). Ik zou kunnen proberen om de daarvoor benodigde kabel (netwerkkabel die op alternatieve wijze wordt gebruikt) door dezelfde buis te trekken als die waar het internet naar zolder doorheen gaat, maar ik betwijfel of dat normconform is, terwijl het doel juist is om alles correct aan te leggen. Bovendien is het maar de vraag of het gaat passen (er zouden dan twee sftp kabels door één flexibele 16mm buis moeten).
Ik help zo nu en dan nog wel eens iemand met aanleggen van zonnepanelen e.d. Daarbij kom ik dus ook regelmatig tegen dat er geen loze leidingen (meer) over zijn naar zolder. Of niet genoeg, of ze zijn verstopt/geknikt en krijgt er niks meer door.
Ik los dit tegenwoordig op door "buiten om" te gaan. Dus via de meterkast naar de kruipkelder. Vandaar naar buiten net achter een regenpijp. Achter de regenpijp weer omhoog richting dakgoot/zolder. Dan onder de pannen door naar waar ik moet wezen. Ja... best een bult extra werk. Maar esthetisch zeer netjes en nagenoeg onzichtbaar. Helemaal als het een afgedekte/omkiste regenpijp is.
Ik heb ook wel eens een goot die normaal bedoeld is om airco leidingen weg te werken gebruikt. Helemaal naar boven van net onder de grond tot strak onder de dakgoot. Deze zijn in meerdere kleuren te krijgen. Lijkt super strak! Helemaal als het een rijtjeshuis betreft en je hem op/tegen de scheiding met de buren kunt plaatsen. Ook achter/net naast de regenpijp heb ik die goten wel geplaats. Lijkt ook best strak en valt niet echt op.
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming.Als test: PV stroom dump in WPB bij overschot.
Geruisloos terugschakelen is ook helemaal niet nodig. Het relais heet toch altijd tijd nodig om om te schakelen, je hebt altijd een hele korte onderbreking. Het is ook niet bedoeld als UPS maar als noodstroom.jadjong schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 11:20:
[...]
Die bedoel ik, zonder kabel naar jouw batterij/PV gevoede inverter zal je na uitval nooit de wisselspanning in sync krijgen om weer geruisloos terug te kunnen schakelen. De in huis spanningsbron moet weten wat de frequentie buiten de voordeur is om zich daarop aan te passen alvorens het relais bij de hoofdschakelaar weer dicht klapt en je weer gekoppeld bent.
Het afschakelen gaat wel geruisloos, dan is geruisloos inschakelen toch ook wel fijn? Daarnaast wordt er (als het goed is) geen interne spanningsbron verkocht die door blijft werken bij uitval van netvoeding zonder dat er een terugkoppeling is uit een eerder genoemd relais.
Je kan een omschakelaar zoals de SFT440 bij je Multiplussen zetten tussen de ACin en ACout. Dan kan je als de hoofdschakelaar uitstaat je huis omschakelen van ACin naar ACout. Dit levert wel altijd downtime op bij het heen en weer schakelen. En je moet verdomd goed opletten dat de hoofdschakelaar uit staat als je naar ACout schakelt.SPT schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:30:
Zijn er eigenlijk ook goede oplossingen voor accusystemen zonder ingebouwde anti-eiland-beveiliging, zodat e.e.a. kan worden aangesloten op één groep mét eiland-modus? Ik loop vast op het feit dat er maar één loze leiding is naar elk van de plekken in mijn huis (voorkeursoptie zolder) waar ik het accusysteem zou kunnen plaatsen. Wat ik het liefste zou hebben, is een geavanceerde anti-eiland beveiliging in de meterkast (zoals de ABB CM-UFD.M31 of de Ziehl UFR1001E met bijbehorende krachtstroomrelais en accessoires voor feedback-loops). Het thuisaccusysteem kan dan samen met de zonnepanelen achter één enkele 4-polige aardlekautomaat, met op zolder nog een werkschakelaar voor de aanvoer vanaf het duurzame energiesysteem.
op zich is 2 kabels door een 16mm buis te doen, beetje afhankelijk hoe de kwaliteit van de buis is etc. Je kunt de omvormer natuurlijk ook via WiFi koppelen.SPT schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 10:53:
[...]
Ik kom echter helaas tot de conclusie dat voor deze oplossing toch twee loze leidingen nodig zijn: dit systeem is voor een correcte werking namelijk afhankelijk van een Fronius Smart Meter, en die moet (voor dit doel, als ik de documentatie moet geloven) bekabeld in verbinding staan met de inverter. Zo krijgt de inverter op een betrouwbare manier door dat er weer stroom is (je kunt in het geval van stroomuitval immers niet uitgaan van de beschikbaarheid van Wifi, en sowieso zorgt dat - denk dat dat de redenatie is geweest - voor een extra afhankelijkheid in het systeem). Ik zou kunnen proberen om de daarvoor benodigde kabel (netwerkkabel die op alternatieve wijze wordt gebruikt) door dezelfde buis te trekken als die waar het internet naar zolder doorheen gaat, maar ik betwijfel of dat normconform is, terwijl het doel juist is om alles correct aan te leggen. Bovendien is het maar de vraag of het gaat passen (er zouden dan twee sftp kabels door één flexibele 16mm buis moeten).
Verder weet ik niet 100% zeker of je voor een PV-point ook een smartmeter nodig hebt. Gevoelsmatig moet dit ook zonder smartmeter kunnen. Mocht je alleen een netwerk verbinding hebben naar de locatie van de omvormer, dan kun je ook een smart meter IP oplossing toepassen.
Volgensmij zou het ook prima zonder smart meter werken. Je normale AC out blijft immers aan het net gekoppeld, daarmee kan de omvormer zien dat er weer netspanning is.SPT schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 10:53:
[...]
Ja, klopt. Het zou volgens mij geen probleem moeten zijn om een product te maken dat op deze manier werkt, alleen lijkt geen enkel product dit te kunnen (of ik zie ze niet). Die Fronius spullen kunnen als PV-point wel zonder smart meter werken, maar in de full-backup modus niet. Dan moet er een bedrade verbinding zijn met een van hun eigen smart meters, hoewel je dat misschien wel kunt omzeilen aangezien ze gewoon Modbus gebruiken (en er zijn Modbus over IP oplossingen).HiBe schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 17:46:
[...]
Verder weet ik niet 100% zeker of je voor een PV-point ook een smartmeter nodig hebt. Gevoelsmatig moet dit ook zonder smartmeter kunnen. Mocht je alleen een netwerk verbinding hebben naar de locatie van de omvormer, dan kun je ook een smart meter IP oplossing toepassen.
Dat is een goed idee. Ik zou een extra relais kunnen toepassen dat er voor zorgt dat alleen kan worden omgeschakeld als de huisinstallatie spanningsvrij is. De anti-eiland beveiliging die ik op het oog heb is volgens mij heel flexibel te configureren, dus die zou ik ook zo kunnen instellen dat hij alleen kan terugschakelen naar het net als de huisinstallatie spanningsvrij is. Dan kan er niets mis gaan.Heronimo schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 17:38:
[...]
Je kan een omschakelaar zoals de SFT440 bij je Multiplussen zetten tussen de ACin en ACout. Dan kan je als de hoofdschakelaar uitstaat je huis omschakelen van ACin naar ACout. Dit levert wel altijd downtime op bij het heen en weer schakelen. En je moet verdomd goed opletten dat de hoofdschakelaar uit staat als je naar ACout schakelt.
SPT schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 18:17:
[...]
Ja, klopt. Het zou volgens mij geen probleem moeten zijn om een product te maken dat op deze manier werkt, alleen lijkt geen enkel product dit te kunnen (of ik zie ze niet). Die Fronius spullen kunnen als PV-point wel zonder smart meter werken, maar in de full-backup modus niet. Dan moet er een bedrade verbinding zijn met een van hun eigen smart meters, hoewel je dat misschien wel kunt omzeilen aangezien ze gewoon Modbus gebruiken (en er zijn Modbus over IP oplossingen).
[...]
Wat denk je van een Moxa serial server?
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Anoniem: 78739
Ik heb een Huawei omvormer die compatibel is met een accu, maar de goedkoopste (5 kWh) Huawei accu kost 4500 euro (inclusief installatie - 2 offertes gevraagd). Nu zie ik dat er via een groepsaankoop een 4,6 kWh accu beschikbaar is voor 3000 euro (alles inclusief), maar dat is dan wel met een extra omvormer die de stroom nogmaals moet omzetten:
/f/image/Vd2uLppS6geuGSBUH3w9TSnn.png?f=fotoalbum_large)
Zit in de offerte:
Beide accu's kunnen 6000 laadcycli aan (16 jaar?), dus op dat vlak zijn ze gelijkwaardig. Wat wil dat eigenlijk zeggen? Dat ze daarna sterk degraderen? Of zijn ze daarna nog makkelijk 10 jaar bruikbaar?
Zijn er voor mij nog andere opties waardoor ik geen extra omvormer nodig heb? Ik vind niet terug met welke accu's de Huawei omvormer compatibel is. Van de groepsaankoop zeggen ze wel dat ik zonder extra omvormer de garantie op mijn huidige omvormer kan verliezen, omdat de accu door iemand anders geïnstalleerd is, klopt dit?
Zit in de offerte:
Nu is mijn vraag hoeveel efficiëntieverlies je hebt tov een standaard systeem, gaat dat over 2%, 10%, 20%?
- Inspectie door Durasun
- AC gekoppelde thuisbatterij van 4,6 kWh
- Extra omvormer (bovenop je huidige systeem)
- Montagemateriaal
- Installatie (incl. verplaatsing en werkuren)
- Monitoring
- AREI-keuring
- Garanties
Beide accu's kunnen 6000 laadcycli aan (16 jaar?), dus op dat vlak zijn ze gelijkwaardig. Wat wil dat eigenlijk zeggen? Dat ze daarna sterk degraderen? Of zijn ze daarna nog makkelijk 10 jaar bruikbaar?
Zijn er voor mij nog andere opties waardoor ik geen extra omvormer nodig heb? Ik vind niet terug met welke accu's de Huawei omvormer compatibel is. Van de groepsaankoop zeggen ze wel dat ik zonder extra omvormer de garantie op mijn huidige omvormer kan verliezen, omdat de accu door iemand anders geïnstalleerd is, klopt dit?
Ik vond de Huawei voor €2775 in Nederland, wel exclusief verzendkosten. Alleen moet je hem dan zelf aansluiten. Ik zou even de handleiding opzoeken of je dit zelf aan durft. Bij mijn SolaX was dit goed zelf te doen, meer en deel alleen maar stekkers erin drukken.Anoniem: 78739 schreef op zondag 21 april 2024 @ 22:53:
Ik heb een Huawei omvormer die compatibel is met een accu, maar de goedkoopste (5 kWh) Huawei accu kost 4500 euro (inclusief installatie - 2 offertes gevraagd). Nu zie ik dat er via een groepsaankoop een 4,6 kWh accu beschikbaar is voor 3000 euro (alles inclusief), maar dat is dan wel met een extra omvormer die de stroom nogmaals moet omzetten:
[Afbeelding]
Zit in de offerte:
[...]
Nu is mijn vraag hoeveel efficiëntieverlies je hebt tov een standaard systeem, gaat dat over 2%, 10%, 20%?
Voordeel van de Huawei is dat je deze nog uit kan breiden tot 15 kWh mocht daar behoefte aan zijn.
@Anoniem: 78739 welke Huawei omvormer heb je?
Vergelijk behalve de efficiëntie bijvoorbeeld ook het maximale vermogen wat de omvormer i.c.m. de gekozen batterij kan leveren. Bij de Sofar ME3000SP is dat max 3kW over, ik neem aan, 1 fase. Is je Huawei omvormer een 1 fase of 3 fasen model en welk vermogen kan die leveren?
En wil je graag een noodstroomvoorziening? Zo ja, kan de hybride Huawei dat wellicht via een ingebouwde ATS en de Sofar niet?
De toekomstige mogelijkheid tot uitbreiding van het batterijpakket lijkt mij zinvol. Want 4,6kWh is niet veel als je all electric bent en (tzt) de zelfvoorziening in het voor- en naseizoen significant wilt vergroten.
Vergelijk behalve de efficiëntie bijvoorbeeld ook het maximale vermogen wat de omvormer i.c.m. de gekozen batterij kan leveren. Bij de Sofar ME3000SP is dat max 3kW over, ik neem aan, 1 fase. Is je Huawei omvormer een 1 fase of 3 fasen model en welk vermogen kan die leveren?
En wil je graag een noodstroomvoorziening? Zo ja, kan de hybride Huawei dat wellicht via een ingebouwde ATS en de Sofar niet?
De toekomstige mogelijkheid tot uitbreiding van het batterijpakket lijkt mij zinvol. Want 4,6kWh is niet veel als je all electric bent en (tzt) de zelfvoorziening in het voor- en naseizoen significant wilt vergroten.
Ik heb de SUN2000-4KTL-L1, ik heb de specs van mijn omvormer en de Huawei 5 kWh accu er in het rood bijgezet (die Sofar is dus via de groepsaankoop Oost-Vlaanderen).Franciesco schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:17:
@Anoniem: 78739 welke Huawei omvormer heb je?
/f/image/XnnSOVGBpHu0ONsxlfrcorT5.png?f=fotoalbum_large)
Hoe bereken ik nu het efficiëntieverlies van beide systemen?
Zonder extra omvormer 1x 3% verlies en met extra omvormer 3x 3% verlies? (van productie tot verbruik) De Sofar is wel 2% groter.
Het verbruik van ons 'all-electric' huis is laag genoeg voor een 5 kWh accu en we hebben ook geen auto, die koop ik misschien wanneer ik me niet meer op eigen kracht kan voortbewegen, maar dan is die accu ook aan vervanging toe
Als ik goed gerekend heb zou onze jaarlijkse afname met accu ongeveer 458 kWh zijn, maar dat is dan zonder verliezen geteld:
/f/image/C9VlzxMYeeQ31DwOqctKhFrs.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 22-04-2024 11:06 ]
Enkel voor de batterijmodule dan? https://gigatek.be/nl/hua...-5kwh--hualuna2000-5kw-e0ErnstvV schreef op maandag 22 april 2024 @ 06:45:
[...]
Ik vond de Huawei voor €2775 in Nederland, wel exclusief verzendkosten. Alleen moet je hem dan zelf aansluiten. Ik zou even de handleiding opzoeken of je dit zelf aan durft. Bij mijn SolaX was dit goed zelf te doen, meer en deel alleen maar stekkers erin drukken.
https://eigenstroomopslaa...i-battery-luna2000-5-kwh/
Nog een puntje: een collega zegt dat installateurs soms geen login willen geven, zodat je de accu ook niet kan configureren.
Artikel van gisteren van Test-Aankoop raadt accu's zelfs zonder saldering (in BE) af:
https://www.test-aankoop....uisbatterij-niet-rendabel
[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 23-04-2024 19:04 ]
Vraag aan @JBtL Inmiddels is de thuisaccu door het verlengen van de salderingsregeling een stuk interessanter geworden. Ik zit hier met een paar vragen in mijn situatie - zonder zonnepanelen - en voor 20kWh accu van zonneplan:
- Hoe wordt het netto stroomverbruik berekend? Is dat (wat de batterij binnenhaalt - wat de batterij teruggeeft) voor handelen op onbalans en andere markten?
- Dit zal op jaarbasis rond de 0kWh liggen (nl +20 als je met volle batterij begint, en leeg eindigt en -20 bij andersom
- Rekenen de energiemaatschappijen - in dit geval Zonneplan - de beruchte terugleveringskosten over bepaalde periodes in het jaar?
- @JBtL Kun jij wellicht jouw Excel(?) spreadsheet ter download beschikbaar stellen, zodat we zelf scenario's kunnen gaan doorrekenen?
Zonneplan rekent geen terugleverkostenstok77 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:24:
Vraag aan @JBtL Inmiddels is de thuisaccu door het verlengen van de salderingsregeling een stuk interessanter geworden. Ik zit hier met een paar vragen in mijn situatie - zonder zonnepanelen - en voor 20kWh accu van zonneplan:
- Hoe wordt het netto stroomverbruik berekend? Is dat (wat de batterij binnenhaalt - wat de batterij teruggeeft) voor handelen op onbalans en andere markten?
- Dit zal op jaarbasis rond de 0kWh liggen (nl +20 als je met volle batterij begint, en leeg eindigt en -20 bij andersom
- Rekenen de energiemaatschappijen - in dit geval Zonneplan - de beruchte terugleveringskosten over bepaalde periodes in het jaar?
- @JBtL Kun jij wellicht jouw Excel(?) spreadsheet ter download beschikbaar stellen, zodat we zelf scenario's kunnen gaan doorrekenen?
Als je de accu laad heb je laadverliezen bij het ontladen gebeurd dit ookstok77 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:24:
Om 20kWh te laden heb je enkele procenten meer nodig dan 20kWh
ontladen gaat dus net zo.
Er is nog veel onduidelijkheid over de laad /ontlaad verliezen.
Heeft iemand al een goede kWh meter aan de accu zitten die de stroom kan meten die de accu in gaat en hoeveel stroom eruit komt?
Van mijn Victron setup:
Energie geladen 3,033.35 kWh
Energie ontladen 2,261.72 kWh
Gemeten met een MID kWh meter aan de AC zijde van de Victron omvormer.
[ Voor 14% gewijzigd door Jazsie op 03-05-2024 14:25 ]
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Zoveel verschil had ik niet verwacht.Jazsie schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 14:24:
Van mijn Victron setup:
Klopt die getallen? dat is meer dan 25% verlies!!
Of noemt ze niet zo?
Als ik het goed begrijp, betaal je in een gegeven uur: marktprijs + 2 cent handling fee + belastingen.
En krijg je in datzelfde uur terug: marktprijs + belastingen.
Klopt dat?
Dan kost salderen - binnen dezelfde marktprijs - je toch 2 cent per kWh. Dat vind ik wel overeenkomen met terugleverkosten zoals anderen die (ook) hanteren.
( @stok77 )
Klopt niet, ze geven de 2 cent handling fee ook terug bij terugleveren.Gwaihir schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 15:02:
[...]
Of noemt ze niet zo?
Als ik het goed begrijp, betaal je in een gegeven uur: marktprijs + 2 cent handling fee + belastingen.
En krijg je in datzelfde uur terug: marktprijs + belastingen.
Klopt dat?
Dan kost salderen - binnen dezelfde marktprijs - je toch 2 cent per kWh. Dat vind ik wel overeenkomen met terugleverkosten zoals anderen die (ook) hanteren.
( @stok77 )
Deze getallen kloppen, MID kWh meter...Peterhardenberg schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 14:35:
[...]
Zoveel verschil had ik niet verwacht.
Klopt die getallen? dat is meer dan 25% verlies!!
@Jazsie
Bedankt voor het delen van deze getallen, dit geeft eindelijk een goed beeld van de laad/ontlaad verliezen
Bedankt voor het delen van deze getallen, dit geeft eindelijk een goed beeld van de laad/ontlaad verliezen
De verliezen zijn afhankelijk van de snelheid waarmee je laadt of ontlaadt. Ik denk dat 25% verlies aan de bovenkant zit bij maximale belasting.Peterhardenberg schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 15:49:
@Jazsie
Gasloos, 15kWp, Ekrano, 51kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT
Een Sessy heeft een roundtripefficiency van +/- 80%... Ook gemeten met een MID tussenmeter.
balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage
En dan kwestie van uitrekenen of PV opbrengst eerst in de accu gaat op laagste prijsmoment van de dag en later verkopen voor hoogste prijs, of beter niets naar de accu en direct terug het net op.Roger_de_Poger schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 16:06:
Een Sessy heeft een roundtripefficiency van +/- 80%... Ook gemeten met een MID tussenmeter.
Op een dag zoals morgen 16,9 dal en 31,2 piek (Tibber) rekent het wel goed. Delta is 14,3cent. 20% verlies is 3,4cent en kosten cyclus ongeveer 6cent? Winst 5 cent extra per kWh. (0,25Euro per Sessy?)
Vandaag was niet zo goed 21,1 en 28,6 geeft een delta van slechts 7,5cent, dus maar beter direct terugleveren….
[ Voor 19% gewijzigd door HermanGast op 03-05-2024 18:11 ]
Heb het niet nagemeten, maar zou een micro-omvormer (bijv. Enphase IQ7X met CEC-rendement van 97,5%) niet minder verliezen geven (bij 48VDC naar 230VAC) dan een Sessy of Multiplus-Ii?
Kan je beter de iq8 gebruiken die stoppen ze zelf ook in hun eigen battery systeem.HermanGast schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 18:07:
Heb het niet nagemeten, maar zou een micro-omvormer (bijv. Enphase IQ7X met CEC-rendement van 97,5%) niet minder verliezen geven (bij 48VDC naar 230VAC) dan een Sessy of Multiplus-Ii?
Maar 97,5 is 1 kant op
Weet niet hoeveel van het verlies voor rekening komt van de accu en hoeveel van de omvormer.JWT schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 20:16:
[...]
Kan je beter de iq8 gebruiken die stoppen ze zelf ook in hun eigen battery systeem.
Maar 97,5 is 1 kant op
Geen idee of en hoe je een IQ8 tot laden kan aanzetten. Weet wel dat een IQ7X heel blijft als je m op 48Volt Pylontech aansluit. En dat lukt niet met alle micro’s.
:strip_exif()/f/image/IRGQDzCES3HOvhIoM5ZXBejx.jpg?f=fotoalbum_large)
Op een 1kWh 48V accu-tje. Laden met 3Amp ladertje en ontladen met IQ7X. Toch mooi een eurocent verdient
[ Voor 43% gewijzigd door HermanGast op 03-05-2024 21:36 ]
Ja en neen, dit is AC zijde.Peterhardenberg schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 15:49:
@Jazsie
Naast de omvormer zelf heb ik nog de Victron Cerbo, 7" LCD scherm, switch, 2x Fans, 2x RS485 converter die direct van de batterij (DC) wordt gevoed en dus niet "langs" de kWh meter naar buiten gaat.
Omvormer zelf heeft een efficiëntie volgens dit tabel:
:strip_exif()/f/image/iyJ14ezb2lWxZOiAkuteKMJs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Qwufd6LItVJatX71gU2KtPSd.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar je hebt inderdaad wel een globaal all-in "cijfer".
Dus de sweetspot zit rond de 1400W laden en ca. 1100W ontladen. Is dit de 5000 of de 3000? Dus 7,2 en 3,8%, samen 11% verlies is het best haalbare. Dat is niet slecht! Per Multiplus, dus op Wattage x 3 sturen.Jazsie schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 21:29:
[...]
Ja en neen, dit is AC zijde.
Naast de omvormer zelf heb ik nog de Victron Cerbo, 7" LCD scherm, switch, 2x Fans, 2x RS485 converter die direct van de batterij (DC) wordt gevoed en dus niet "langs" de kWh meter naar buiten gaat.
Omvormer zelf heeft een efficiëntie volgens dit tabel:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar je hebt inderdaad wel een globaal all-in "cijfer".
[ Voor 4% gewijzigd door HermanGast op 03-05-2024 21:44 ]
Multiplus-II 48/5000.
Klopt, alleen als je doet handelen dan ga je gewoon voor max vermogen aangezien dat meer opbrengt
.
Naar mijn mening is efficiëntie een deel van het geheel.
Klopt, alleen als je doet handelen dan ga je gewoon voor max vermogen aangezien dat meer opbrengt
Ik heb toch een kleine nuance in jouw stelling.Jazsie schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 10:35:
Multiplus-II 48/5000.
Klopt, alleen als je doet handelen dan ga je gewoon voor max vermogen aangezien dat meer opbrengt.
Met mijn script/add-on (gebaseerd op een lineair optimalisatie algoritme) heb ik die efficiency curves voor laden/ontladen ingebouwd en dan zie ik toch vaak dat het met de strategie "kosten minimalisatie" (is identiek aan opbrengst maximalisatie) meer opbrengt om op bepaalde tijden bij een lager vermogen te laden of te ontladen.
Bijvoorbeeld de berekening voor vandaag (vannacht om 0:00 uur):
/f/image/JAXgxKcs4zTkZGHYcOJDI6BN.png?f=fotoalbum_large)
Het maximum vermogen heb ik ingesteld op 5.5 kW (voor de drie MP 3000 samen).
Je ziet dat hij vaak toch een lager vermogen selecteert als de meest optimale instelling.
Wat ook meespeelt in de uitkomst van de berekening : ik kan (nog) alle teruglevering salderen.
Klopt @KC27, vandaar dat ik ook zei dat efficiëntie een deel van het geheel is.
Ik heb maar een 1-fase setup, dat maakt het ook weer anders.
Ik heb maar een 1-fase setup, dat maakt het ook weer anders.
Kun je dat eens uitleggen aan me? Ik had juist het idee dat het minder interessant was geworden omdat je nog steeds gratis de boel kunt wegstrepen toch?stok77 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:24:
Vraag aan @JBtL Inmiddels is de thuisaccu door het verlengen van de salderingsregeling een stuk interessanter geworden.
Dat gratis de boel wegstrepen is aan het verdwijnen. Steeds meer energiemaatschappijen gaan over op een extra kostenpost voor het terugleveren. Recent Vattenfal en Essent. Dan betaal je over ieder kWh die vanaf jouw panelen het net op gaat 11-12 cent. Energievergelijk.nl heeft het over 15 leveranciers die op een manier kosten in rekening brengen en met Essent en Vattenfal erbij worden dat er 17.Toren schreef op maandag 6 mei 2024 @ 10:21:
[...]
Kun je dat eens uitleggen aan me? Ik had juist het idee dat het minder interessant was geworden omdat je nog steeds gratis de boel kunt wegstrepen toch?
De ACM weet ervan en doet.... niet heel veel.
Ik heb geen glazen bol maar de prijzen en beschikbaarheid van accusystemen worden beter en de energiemaatschappijen doen er alles aan om zoveel mogelijk winst te klauwen. Op een gegeven moment wordt zelfconsumptie van je overschot aantrekkelijk.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Jaa precies ja. Dat klopt wel. Maar best irritant als je net zonnepanelen hebt gedaan en om er financieel voordeel van te krijgen dat je dan weer een extra investering moet doen.
Lekker hoor zo'n overheid met oogkleppen op.
Zelfconsumptie is geen verdienmodel met thuisaccus. Dat is niet rendabel.Toren schreef op maandag 6 mei 2024 @ 11:04:
Jaa precies ja. Dat klopt wel. Maar best irritant als je net zonnepanelen hebt gedaan en om er financieel voordeel van te krijgen dat je dan weer een extra investering moet doen.
Er zijn er die hun dak vol hebben gelegd met als argument dat het lekker opleverde. Er was een tijd dat de terugleververgoeding heel aardig wasToren schreef op maandag 6 mei 2024 @ 11:04:
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Op dit moment niet, dat klopt. Hoe de situatie over 5 of 10 jaar is weten we niet. Terugleveren gaat in ieder geval duurder worden. Hetzij door een vergoeding, hetzij door het afschaffen van de salderingsregeling, hetzij door overheidsmaatregelen.bbbrumbrum schreef op maandag 6 mei 2024 @ 11:11:
[...]
Zelfconsumptie is geen verdienmodel met thuisaccus. Dat is niet rendabel.
Liefst zou ik op termijn een elektrische auto willen en die dan zoveel als mogelijk thuis opladen. Dan wordt een thuisaccu om overdag te vullen en 's avonds in mijn auto "over te pompen" wel interessant sowieso.
Alleen kost een beetje elektrische auto ook alweer een bom duiten en we hebben nu een prima-ish autootje dus voor nu nog niet aan de orde.
Alleen kost een beetje elektrische auto ook alweer een bom duiten en we hebben nu een prima-ish autootje dus voor nu nog niet aan de orde.
Dat zou ik mijn auto-accu niet aan willen doen. Dan gaat hij niet lang mee.Toren schreef op maandag 6 mei 2024 @ 11:40:
Liefst zou ik op termijn een elektrische auto willen en die dan zoveel als mogelijk thuis opladen. Dan wordt een thuisaccu om overdag te vullen en 's avonds in mijn auto "over te pompen" wel interessant sowieso.
Elektrische auto is juist helemaal niet duur áls je hem ook zou kunnen inzetten als volwaardige thuisaccu. dan is het een koopje.Alleen kost een beetje elektrische auto ook alweer een bom duiten en we hebben nu een prima-ish autootje dus voor nu nog niet aan de orde.
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
correct.Toren schreef op maandag 6 mei 2024 @ 13:38:
Ja maar je moet wel maar net ff 15K op je bankrekening hebben en dat dan ook kunnen missen.
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Vooropgesteld dat ik mijn thuisbatterij niet heb om geld mee te verdienen en ook niet hoef terug te verdienen, maar in dit seizoen eventuele terugleverboetes ontwijken of verminderen is een druppel op een gloeiende plaat: mijn batterij is sinds halverwege april oid meestal tussen 8 en 9 uur in de ochtend al weer vol.
De dagen duren (gelukkig) weer lang en de uurtjes dat er geen licht is wordt er amper stroom verbruikt in mijn full electric huishouden. Het enige wat aantikt is een (of meerdere) elektrische auto's opladen. Maar als je niet elke dag honderden kilometers rijdt, dan is de PV opwek die je daarin kwijt kan ook beperkt.
De dagen duren (gelukkig) weer lang en de uurtjes dat er geen licht is wordt er amper stroom verbruikt in mijn full electric huishouden. Het enige wat aantikt is een (of meerdere) elektrische auto's opladen. Maar als je niet elke dag honderden kilometers rijdt, dan is de PV opwek die je daarin kwijt kan ook beperkt.
Eigenlijk heb je 2 elektrische auto's nodig. Eentje om thuis op te laden en eentje om te gebruiken. Of een verwisselbaar accupakket.Toren schreef op maandag 6 mei 2024 @ 11:40:
Accu’s van 50-100kWh met 20% extra (!!) verlies laden is niet heel slim, nuttig of duurzaam.Toren schreef op maandag 6 mei 2024 @ 11:40:
Vwb een EV gebruiken om PV overschot op te slaan: Dat werkt maar beperkt.
Wij hebben Solaredge PV met een Solaredge laadpaal die de laadstroom netjes kan aanpassen aan het PV overschot. De beperkingen zijn:
1) Overdag gebruiken wij de EV vnl voor woon/werkverkeer en staat ie dus vaak niet thuis en dan moet het dus wel mooi weer zijn op de dagen dat de EV wel thuis staat…
2) Een EV laadt met minimaal 6A per fase. Je moet dus mininmaal 4140W overschot hebben met een 3 fasen lader (bij 3kW gaat je auto bijv niet laden). Dit is hier geen probleem omdat we >10kW PV hebben, maar op de gemiddelde tussenwoning kan niet altijd ruim 4kW.
3) Wij verbruiken ca 20kWh per dag voor de EV. Op die ene dag dat de auto thuis staat, heb je dat overschot niet altijd (40-60kWh).
EVs met V2G/V2H zijn nog schaars en de laders nog duurder dan een thuisaccu.
Dus als je (om wat voor reden/overtuiging dan ook) je verbruik vanuit het net wilt minimaliseren en/of je eigen PV verbruik maximaliseren, dan is een thuisaccu de oplossing (een EV helpt maar deels).
Wij hebben Solaredge PV met een Solaredge laadpaal die de laadstroom netjes kan aanpassen aan het PV overschot. De beperkingen zijn:
1) Overdag gebruiken wij de EV vnl voor woon/werkverkeer en staat ie dus vaak niet thuis en dan moet het dus wel mooi weer zijn op de dagen dat de EV wel thuis staat…
2) Een EV laadt met minimaal 6A per fase. Je moet dus mininmaal 4140W overschot hebben met een 3 fasen lader (bij 3kW gaat je auto bijv niet laden). Dit is hier geen probleem omdat we >10kW PV hebben, maar op de gemiddelde tussenwoning kan niet altijd ruim 4kW.
3) Wij verbruiken ca 20kWh per dag voor de EV. Op die ene dag dat de auto thuis staat, heb je dat overschot niet altijd (40-60kWh).
Dus als je (om wat voor reden/overtuiging dan ook) je verbruik vanuit het net wilt minimaliseren en/of je eigen PV verbruik maximaliseren, dan is een thuisaccu de oplossing (een EV helpt maar deels).
:strip_exif()/f/image/Lzuko2VuWabE8delq8CT0lqD.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn Tesla M3 doet het ook nog op 5A. Ik denk dat het merk afhankelijk is wat mogelijk is. Bij veel thuiswerken kan ik ervoor kiezen om het overschot + een beetje van het net in de Tesla te gieten.pvg schreef op maandag 6 mei 2024 @ 21:17:
Vwb een EV gebruiken om PV overschot op te slaan: Dat werkt maar beperkt.
[Afbeelding]
Een andere oplossing kan met een dynamisch tarief, dan kan je hem gewoon volle bak laten laden als de prijzen toch heel laag of negatief zijn.
Het grootste probleem is dat je dan wel je auto thuis moet laten als de zon schijnt. Bij hybride werken kan dat ook wel, maar als je chef je iedere dag op kantoor wil zien dan gaat dat niet.
Weet je hoeveel je efficiency inkakt bij zulke lage laadstromen?asing schreef op maandag 6 mei 2024 @ 23:21:
[...]
Mijn Tesla M3 doet het ook nog op 5A. Ik denk dat het merk afhankelijk is wat mogelijk is. Bij veel thuiswerken kan ik ervoor kiezen om het overschot + een beetje van het net in de Tesla te gieten.
Een andere oplossing kan met een dynamisch tarief, dan kan je hem gewoon volle bak laten laden als de prijzen toch heel laag of negatief zijn.
Het grootste probleem is dat je dan wel je auto thuis moet laten als de zon schijnt. Bij hybride werken kan dat ook wel, maar als je chef je iedere dag op kantoor wil zien dan gaat dat niet.
@pvg note: De Zappi kan ook terugschakelen naar 1F laden dus een minimum van 1.4kW voor laden.
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Dat is het nu juist, auto als accu zou ik niet doen ivm degradatie en in mijn geval is de auto niet thuis wanneer de zon schijntasing schreef op maandag 6 mei 2024 @ 23:21:
[...]
Mijn Tesla M3 doet het ook nog op 5A. Ik denk dat het merk afhankelijk is wat mogelijk is. Bij veel thuiswerken kan ik ervoor kiezen om het overschot + een beetje van het net in de Tesla te gieten.
Een echte thuis accu is wel thuis wanneer dat nodig is...
Verschilt per auto, maar is inderdaad lager dan bij "sneller" laden.bbbrumbrum schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 07:16:
[...]
Weet je hoeveel je efficiency inkakt bij zulke lage laadstromen?
Met de terugleverkosten die je tegenwoordig moet betalen kan het nog steeds voordeliger zijn, duurzaam is een ander verhaal.
Als ik maar 3ct de kWh terug krijg dan stop die toch liever in mijn thuis/auto accu.
Terugleveren aan een overbelast net ook niet toch? En een tweede auto neerzetten alleen maar als veredelde accu voor overdag ook niet...bbbrumbrum schreef op maandag 6 mei 2024 @ 19:54:
[...]
Accu’s van 50-100kWh met 20% extra (!!) verlies laden is niet heel slim, nuttig of duurzaam.
ja, maar het net is maar op enkele plekken in het land echt overbelast. niet landelijk. Dus dat is alleen heel lokaal een probleem.Toren schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 09:27:
[...]
Terugleveren aan een overbelast net ook niet toch?
[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 07-05-2024 09:29 ]
Dat weet ik niet. Ik heb er geen aparte kWh meter aan hangen.bbbrumbrum schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 07:16:
[...]
Weet je hoeveel je efficiency inkakt bij zulke lage laadstromen?
Aan de andere kant, de aansluiting wordt betaald door mijn werkgever. Zou ik nu in de situatie zitten dat ik 11.5 ct terugleverboete zou moeten betalen (hoi Essent), dan is het beter om het overschot in de Tesla te dumpen en die netjes betaald te krijgen van de werkgever.
Verklaar je nader - ik vind dit oprecht een interessante opmerking aangezien ik op het punt sta een EV aan te schaffen om 100% thuis te laden. Dit zou dan op max 11kW zijn maar als in de toekomst een thuisaccu daartussen komt kan dat ook lager worden. Los van de laadverliezen - waarom zou de accu van een EV sneller degraderen op langzamer laden dan snelladen?de Peer schreef op maandag 6 mei 2024 @ 13:31:
[...]
Dat zou ik mijn auto-accu niet aan willen doen. Dan gaat hij niet lang mee.
Overigens zou ik in de ideale situatie een high-voltage accu kiezen, deze rechtstreeks voeden vanuit de zonnepanelen (DC) en dan via DC laden in de EV. Scheelt een hoop omzettingsverliezen (maar weet niet of dat deze systemen al bestaan).
Wat ik bedoel is dat je nu simpelweg meer degradatie zult hebben. Je besteedt meer van je laadcycles aan je huis, waardoor je accu minder lang mee gaat.
Ik begrijp het niet - we hebben het toch niet over V2G waarbij de autoaccu het huis gaat voeden? De accu van de EV heeft een maximaal aantal cycles maar of dat je deze "snel" (11kW) of langzaam (3-4kW) laad - 1 cylce blijft toch 1 cycle.de Peer schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:50:
[...]
Wat ik bedoel is dat je nu simpelweg meer degradatie zult hebben. Je besteedt meer van je laadcycles aan je huis, waardoor je accu minder lang mee gaat.
aargh.. ik zie het nu pas. Ik dacht wél dat we het over V2G hadden. Sorry!dvl-2 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 11:09:
[...]
Ik begrijp het niet - we hebben het toch niet over V2G waarbij de autoaccu het huis gaat voeden?
Lopen wat zaken door elkaar.dvl-2 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 11:09:
[...]
Ik begrijp het niet - we hebben het toch niet over V2G waarbij de autoaccu het huis gaat voeden? De accu van de EV heeft een maximaal aantal cycles maar of dat je deze "snel" (11kW) of langzaam (3-4kW) laad - 1 cylce blijft toch 1 cycle.
Als je via V2G de auto accu als thuis accu gaat gebruiken dan gaat die wel sneller slijten. Een 70kWh accu als 10kWh accu gebruiken betekent elke week een extra cyclus. Persoonlijk laad ik maximaal 1x per week dus dat zou (grofweg) een dubbele slijtage zijn.
Verder is thuisladen, maar eigenlijk “langzaam laden met 11kW” ten opzicht me van DC laden juist “minder belastend” domweg omdat de boel minder warm wordt, minder hotspots. Dus advies is altijd “niet snelladen als dat niet hoeft”. In praktijk valt dat tegenwoordig erg mee. Je vindt diverse verhalen van accu’s die het 200.000km volhielden met maximaal 10% degradatie na enkel snelladen. Daar zullen de meningen echter nog wel over verschillen (er bestaan ook nog niet heel veel auto’s op 200.000km waarbij dit netjes is bijgehouden)
Dat klopt maar idealiter zou je DC willen laden rechtstreeks vanuit de high-voltage thuisaccu. Dat scheelt een DC/AC (accu naar grid) en een AC/DC (grid naar EV) omzetting. Dat hoeft dan niet direct met 100kW zoals bij een snellader maar gewoon op een snelheid die het meest efficient is voor beide accu's (de thuisaccu zal dan wel de langzaamste schakel zijn).Stefannn schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 11:25:
[...]
Verder is thuisladen, maar eigenlijk “langzaam laden met 11kW” ten opzicht me van DC laden juist “minder belastend” domweg omdat de boel minder warm wordt, minder hotspots.
Jawel, alleen zadel je dan iemand anders met het probleem opRojado schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 15:10:
Auto-thuis accu versus degradatie zou geen probleem zijn als je een EV least 😉 ipv koopt😊
Als je je EV langzamer laadt dan 11kW of slechts met 1 fase, dan is het verlies tijdens het laden meestal groter dan bij 11kW, omdat veel EVs tijdens het laden ook de accu conditioneren. Dat merk je vooral bij koud weer.
Je EV als thuisaccu gebruiken lijkt dus geen heel goed idee, maar het slijtage argument vind ik niet heel sterk: thuisaccu gebruik zou ca 1 EV-accu cycle per week kosten (10kWh per dag op een 70kWh accu). Een EV accu gaat enkele duizenden cycles mee. 20 jaar zou dus 1000 cycles zijn. Je EV accu degradeert ook met tijd en ik denk dat dat in dit geval harder gaat. De bezwaren zijn volgens mij: je EV is niet thuis op het moment dat je hem zou willen laden en de drempel van 5-6A per fase werkt niet mee (en/of gaat ten koste van de effieciency).
DC laden en V2G/V2H zijn op dit moment financieel nog minder aantrekkelijk dan een thuisaccu.
Je EV als thuisaccu gebruiken lijkt dus geen heel goed idee, maar het slijtage argument vind ik niet heel sterk: thuisaccu gebruik zou ca 1 EV-accu cycle per week kosten (10kWh per dag op een 70kWh accu). Een EV accu gaat enkele duizenden cycles mee. 20 jaar zou dus 1000 cycles zijn. Je EV accu degradeert ook met tijd en ik denk dat dat in dit geval harder gaat. De bezwaren zijn volgens mij: je EV is niet thuis op het moment dat je hem zou willen laden en de drempel van 5-6A per fase werkt niet mee (en/of gaat ten koste van de effieciency).
DC laden en V2G/V2H zijn op dit moment financieel nog minder aantrekkelijk dan een thuisaccu.
[ Voor 19% gewijzigd door pvg op 07-05-2024 20:51 ]