Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 17 ... 67 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:29
aloft schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:38:
[...]

Er kwamen behoorlijk specifieke antwoorden binnen. En het ene antwoord kwam vrijwel direct, het andere antwoord duurde soms wel een minuutje, dus maar even de vraag gesteld:

Kijkt er een persoon mee met deze AI interactie? ;-)

Haha, goede vraag! 😄 Maar nee, er kijkt geen persoon mee met deze interactie. Ik ben een AI-assistent en ik ben hier om je te helpen met al je vragen over de Nexus thuisbatterij. Ik kan je verzekeren dat je privacy volledig wordt gerespecteerd. Als je nog meer vragen hebt, stel ze gerust!
Even doorvragen leerde het volgende:

Ja, dat klopt! Ik ben ontwikkeld met behulp van OpenAI’s ChatGPT. Dit stelt me in staat om je te helpen met al je vragen over de Nexus thuisbatterij van Zonneplan.

--
De requests komen vanaf: https://chatwoot.zonneplan.cloud/

Chatwoot lijkt te integreren met OpenAI (https://www.chatwoot.com/...rticles/1683707349-openai), dus dat komt aardig in de richting.

[ Voor 11% gewijzigd door rusman op 17-01-2024 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:26
DanielvE schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:28:
Neem een dag als vandaag, de stroom is tussen 17-18 het duurst met 32ct dat is het moment dat de batterij zich gaat ontladen, super! Hoge prijs t.o.v. het laagste punt wat 24ct was, je krijgt dus 32-24 = 8ct/kWh, dat is erg gemiddeld. Daar bovenop komt dan waarschijnlijk de extra bonus voor netstabilisatie en dat is anno 2024 echt een goed plan, maar ik ben erg geïnteresseerd wat er tijdens de afbouw van saldering gaat gebeuren. Dan wil ik misschien wel de goedkope stroom opslaan en deels op het duurste moment gebruiken en deels op een wat minder duur moment om mijn hybride auto ofzo op te laden, dat is zonder salderen dan altijd gunstiger dan voor een cent of 5 terug leveren.
Energiebelasting over de netto afname zou een idee kunnen zijn. Of een dubbele: 5 cent over de directe afname (zoals nu), en dan 8 cent over de netto afname per dag. Dan stimuleer je thuisaccu's als netstabilisatie, en je voorkomt (zoals nu) het omgekeerde: het net als accu.

In feite gebruik je de electriciteit ook niet, dus waarom belasting bestalen voor iets dat je niet gebruikt :+

Edit: of nog transparanter, en het ook echt als onderneming zien waar je gewoon winstbelasting betaald over de winst die je afgelopen jaar hebt gehad door handelen.

Al zou ik als techneut wel een kleine "kostendrempel" willen opwerpen zodat men niet massaal gaat afnemen en terugleveren als het prijsverschil 1 cent is, daar wordt het net niet stabieler van.

[ Voor 13% gewijzigd door Zwartoog op 17-01-2024 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
JBtL schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:31:
Kan de omvormer asymmetrisch leveren per fase?
Goede vraag! De omvormer die we gebruiken voor de Nexus thuisbatterij is een bidirectionele omvormer. Dit betekent dat hij zowel stroom kan opslaan als leveren aan je huis. Echter, de omvormer levert de stroom symmetrisch over de fasen. Dit betekent dat de stroom gelijkmatig wordt verdeeld over de fasen en niet asymmetrisch. Dit is belangrijk voor een stabiele en veilige werking van je thuisbatterij. 😊🔋🏠

Kiki AI

Dus geen asymmetrische levering - wat een Deze omvormer wel kan (en een Victron systeem ook niet)
Dit vind ik wel een vreemde, als ik het goed begrijp.
Het zou dan betekenen dat je bij afname uit de batterij ook (vrijwel) altijd teruglevert aan het net?
Dus stel warmtepomp zit op fase 1 en verbruikt continu 1000W, en op de andere 2 fases gebruikt je rond de 200W. Dan lever je dus 2x800Watt terug? Waarschijnlijk voor minimaal een uur lang aangezien de tarieven per uur vast gesteld worden.

Bovenstaande zal alleen gebeuren als de tarieven hoog zijn (ca: als het gunstig is om batterijstroom te gebruiken), en je dus ook veel krijgt voor de stroom die je teruglevert. Maar als de salderingsregeling afgelopen is, dan kan dat ivm de belastingen onvoordelig zijn lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-04 13:43
Is het ook mogelijk een bestaand accupakket te voorzien van zonneplan sturing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
@IplugNplay

Is het ook mogelijk een bestaand accupakket te voorzien van zonneplan sturing?
Nee, dat is helaas niet mogelijk. De Zonneplan Nexus thuisbatterij is speciaal ontworpen om samen te werken met ons Powerplay systeem. Dit systeem zorgt ervoor dat de batterij op de meest efficiënte manier wordt geladen en ontladen, om zo het hoogste rendement te behalen. Het is niet mogelijk om dit systeem te installeren op een bestaand accupakket. Maar met de Nexus batterij ben je verzekerd van de beste kwaliteit en het hoogste rendement. 😊👍

Kiki AI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:45
Franciesco schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:21:
[...]

Dit vind ik wel een vreemde, als ik het goed begrijp.
Het zou dan betekenen dat je bij afname uit de batterij ook (vrijwel) altijd teruglevert aan het net?
Dus stel warmtepomp zit op fase 1 en verbruikt continu 1000W, en op de andere 2 fases gebruikt je rond de 200W. Dan lever je dus 2x800Watt terug? Waarschijnlijk voor minimaal een uur lang aangezien de tarieven per uur vast gesteld worden.

Bovenstaande zal alleen gebeuren als de tarieven hoog zijn (ca: als het gunstig is om batterijstroom te gebruiken), en je dus ook veel krijgt voor de stroom die je teruglevert. Maar als de salderingsregeling afgelopen is, dan kan dat ivm de belastingen onvoordelig zijn lijkt me.
De slimme energiemeter saldeert intern over de fases, dus het maakt in principe niets uit (eigenlijk alleen als je de batterij als noodstroomvoorziening wil gebruiken, maar dat kan bij deze sowieso niet). Dus als de omvormer een netto energieverbruik van 0 wil bereiken in jouw voorbeeld, dan zal deze (1000+200+200)/3 = 467W per fase gaan leveren. De slimme meter ziet dan een verbruik van 533W op fase 1, en een levering van 267W op fase 2 en 3, en zal dit als een verbruik van 0 doorgeven. Omdat het een 3-fase omvormer is krijg je dus een redelijke verdeling over de fases, maar nooit precies gelijk.

[ Voor 16% gewijzigd door JBtL op 17-01-2024 17:27 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:25
JBtL schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:24:
[...]

De slimme energiemeter saldeert intern over de fases, dus het maakt in principe niets uit (eigenlijk alleen als je de batterij als noodstroomvoorziening wil gebruiken, maar dat kan bij deze sowieso niet). Dus als de omvormer een netto energieverbruik van 0 wil bereiken in jouw voorbeeld, dan zal deze (1000+200+200)/3 = 467W per fase gaan leveren. De slimme meter ziet dan een verbruik van 533W op fase 1, en een levering van 267W op fase 2 en 3, en zal dit als een verbruik van 0 doorgeven. Omdat het een 3-fase omvormer is krijg je dus een redelijke verdeling over de fases, maar nooit precies gelijk.
Het is toch een Solis S6 ?
Misschien niet in Zonneplan setup met powerplay , maar in normale setup heeft die backup powerAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJwCMtJNELFaAhHqstY6TlFf6Js=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gb2x41E74KiOmhnT0naskXLU.png?f=user_large

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:11

Thomg

Aww yiss

Spijtig, ik heb hier wel oren naar maar zo te zien zit je wel gebonden aan een Zonneplan contract. Tot er zekerheid (en duidelijkheid) van de community is hoe/wie/wat/waar het geïntegreerd kan worden met HA/Node-red ga ik dit nog even uitzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simplemouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-06 16:51

simplemouse

*.*.*.*

Ik heb de aanvraag maar eens ingevuld. Eens kijken hoe of wat.
Ik wil mijn unit in de garage hebben maar die is wat koud. Ze adviseren om hem binnen te plaatsen maar daar heb ik geen ruimte voor de 20kWh.

Alles ingevuld en nu maar wachten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBtL
Thomg schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:40:
Spijtig, ik heb hier wel oren naar maar zo te zien zit je wel gebonden aan een Zonneplan contract. Tot er zekerheid (en duidelijkheid) van de community is hoe/wie/wat/waar het geïntegreerd kan worden met HA/Node-red ga ik dit nog even uitzitten.
Kan al: https://github.com/Pho3niX90/solis_modbus
Dus standalone kan deze batterij 'gewoon' als thuisbatterij functioneren die zoveel mogelijk eigen zonnestroom gebruikt. Na afbouw salderen kan dat ook wel uit - zeker voor deze prijs.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Thomg schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:40:
Dat wordt uitgesloten als je gebruik wilt maken van zonneplan powerplay.
Jij koopt deze accu, deze wordt met loadbalancing aangesloten, waarbij de accu terug schaalt,
je stelt hem ter beschikking aan zonneplan voor eigen rekening en risico waarbij je de gebruiks verliezen draagt.
Het is een per maand opzegbaar en niet meer of minder dan alleen een sturings overeenkomst

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:11

Thomg

Aww yiss

Domba schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:03:
[...]

Jij koopt deze accu, deze wordt met loadbalancing aangesloten, waarbij de accu terug schaalt,
je stelt hem ter beschikking aan zonneplan voor eigen rekening en risico waarbij je de gebruiks verliezen draagt.
Het is een per maand opzegbaar en niet meer of minder dan alleen een sturings overeenkomst
Ik doelde inderdaad op een "intelligente" sturing "iets" wat los staat van Zonneplan.
JBtL schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:55:
[...]

Kan al: https://github.com/Pho3niX90/solis_modbus
Dus standalone kan deze batterij 'gewoon' als thuisbatterij functioneren die zoveel mogelijk eigen zonnestroom gebruikt. Na afbouw salderen kan dat ook wel uit - zeker voor deze prijs.
Is al bevestigd dat de batterij van Zonneplan 1-op-1 compatible is hiermee? Het klinkt alsof Zonneplan dit dichtgetimmerd heeft. Of bedoel je dat ik dan niet naar een Zonneplan batterij moet kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• astute
  • Laatst online: 23-05 16:47
En indien je de Zonneplan accu op een andere manier aanstuurt, kan je dan deze batterij wel gebruiken als backup?

Even een luie vraag aan de community hier, zijn er andere thuisaccu’s, zoals die van Enphase, die zonder leverancier specifieke software aan de hand van day-ahead kunnen laden en ontladen?

Pickle Rick!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simplemouse

simplemouse

*.*.*.*

Thomg schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:13:
[...]

Ik doelde inderdaad op een "intelligente" sturing "iets" wat los staat van Zonneplan.

[...]

Is al bevestigd dat de batterij van Zonneplan 1-op-1 compatible is hiermee? Het klinkt alsof Zonneplan dit dichtgetimmerd heeft. Of bedoel je dat ik dan niet naar een Zonneplan batterij moet kijken?
De Kiki ai geeft aan bij stoppen dat je hem volledig zelf kan aansturen. Dus ik verwacht van wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16:17
astute schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:21:
En indien je de Zonneplan accu op een andere manier aanstuurt, kan je dan deze batterij wel gebruiken als backup?

Even een luie vraag aan de community hier, zijn er andere thuisaccu’s, zoals die van Enphase, die zonder leverancier specifieke software aan de hand van day-ahead kunnen laden en ontladen?
Victron, met behulp van Victron DESS. Maar je kan het natuurlijk ook in Node-RED doen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DannyOosterveer
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 06-05 20:01
kiddyl schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:20:
[...]

Hier een DGA met een BV. Ik zit aan het volgende te denken omdat het een investering is met doel om terug te verdienen:

EIA aftrek als mogelijk
KIA aftrek en afschrjiving over 5 jaar -> daarna na 'prive'

Dit heeft wel waarschijnlijk de eis dat het energiecontract op naam staat van de BV wat misschien nog wel een probleem gaat worden. We hebben wel een PAP en SAP, maar op dit moment gewoon prive.
Dit kan ik bevestigen. De EIA voor een batterij is behoorlijk gunstig. Daar komt dan de btw-aftrek, KIA en regulier afschrijven boven. Zeker als je in de hoogste inkomensschaal zit, is dat echt een fikse korting. Zie: https://doe-duurzaam.nl/a...aanschaffen-met-subsidie/.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DannyOosterveer
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 06-05 20:01
jojost1 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:42:
Klinkt interessant, moet nog even uitzoeken of ik de BTW thuis wel terug kan krijgen.. Zonnepanelen 3 jaar geleden via vrouw gedaan met KOR dus dat kan niet & ik ben ZZP'er dus dat is misschien wel mogelijk (incl KIA & EIA) maar weet niet goed of/hoe de verdiensten uit dat 'Powerplay' dan belast worden. Weet iemand hoe dat zit?
Op je vrouw's naam doen is dan inderdaad gedoe, want je zit dan nog binnen de 5 jaar na aanschaf. Dan ga je je weer een jaar btw-plichtig maken en moet je denk ik ook de zonnepanelen gaan meenemen in je aangifte. Daarnaast krijg je dan zonnepanelen én thuisbatterij op 1 naam, waardoor ook de 'omzet' toeneemt. Het kan wel maar veel gedoe, zie stappenplan hier onderaan voor het aanvragen van btw teruggave: https://doe-duurzaam.nl/a...kan-je-de-btw-terugvragen.

Je kunt er veel beter voor kiezen om het via je eigen onderneming te doen. Zakelijk een thuisbatterij aanschaffen is veel gunstiger. Je kan het afschrijven, je krijgt btw terug, je kunt de KIA gebruiken en nog eens de hele gunstige EIA: https://doe-duurzaam.nl/a...aanschaffen-met-subsidie/.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
JBtL schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:24:
[...]

Oh ja, ik was even vergeten dat de meter intern saldeert over de fases. Dan zal de ZP oplossing daar inderdaad ook naar kijken en is het nadeel klein/praktisch afwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:43
Ik heb de onderstaande vraag gesteld,

Hoeveel kWh word er per jaar door de 15kWh accu geladen/terug geleverd?

antwoord: kiki AI
De exacte hoeveelheid energie die de 15 kWh thuisbatterij per jaar laadt en teruglevert, kan variëren. Dit hangt af van verschillende factoren zoals de energiemarkt en de hoeveelheid energie die je dagelijks opwekt. Maar om je een idee te geven, de verwachte jaaropbrengst van de 15 kWh batterij is ongeveer €1350. Dit komt neer op ongeveer 9000 kWh per jaar, uitgaande van een gemiddelde stroomprijs van 15 cent per kWh. Dit is een schatting en kan in de praktijk hoger of lager uitvallen. 😊

Voorlopig kunnen we nog salderen, als dat afgelopen valt er dus niets meer te verdienen, je betaald dan belasting over de afgenomen stroom en krijgt deze niet terug bij het terug leveren. blijft er netto niets over.
Mocht je zonnepanelen hebben, dan word het nog onrustiger ivm het dynamisch tarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
Hier de datasheets van batterij en omvormer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zVTdsHc7XMSdrOckwxASpfXu65w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XzHc8A9Cuj1sR0Ip1YqP2b1u.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cNZsz5aPCqHwWp5_hdXIpuybOhs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Nvze8TnbbRWxVYRqTkvDtJJY.png?f=fotoalbum_large

Best een leuke omvormer, 4 MPPTs, max 1000V input, maximaal 16kWp panelen aan te sluiten. Laden zou voor de 15kW en 20kW varianten ook nog op 15kW kunnen. Batterijen zijn de nieuwste van Pylontech.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Peterhardenberg schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:40:
Ik heb de onderstaande vraag gesteld,

Hoeveel kWh word er per jaar door de 15kWh accu geladen/terug geleverd?

antwoord: kiki AI
De exacte hoeveelheid energie die de 15 kWh thuisbatterij per jaar laadt en teruglevert, kan variëren. Dit hangt af van verschillende factoren zoals de energiemarkt en de hoeveelheid energie die je dagelijks opwekt. Maar om je een idee te geven, de verwachte jaaropbrengst van de 15 kWh batterij is ongeveer €1350. Dit komt neer op ongeveer 9000 kWh per jaar, uitgaande van een gemiddelde stroomprijs van 15 cent per kWh. Dit is een schatting en kan in de praktijk hoger of lager uitvallen. 😊

Voorlopig kunnen we nog salderen, als dat afgelopen valt er dus niets meer te verdienen, je betaald dan belasting over de afgenomen stroom en krijgt deze niet terug bij het terug leveren. blijft er netto niets over.
Mocht je zonnepanelen hebben, dan word het nog onrustiger ivm het dynamisch tarief.
Hoeft natuurlijk niet, de energieleverancier int voor de belastingdienst de energiebelasting en BTW.
Als deze borg staat voor en kan onderbouwen dat een deel van de ingevoede kWh's eerder van het net zijn afgenomen exclusief met het doel om later terug te leveren, dat daar dan geen EB en BTW over verschuldigd is. En dat kan die als er verder niets anders is op aangesloten, dan zou dat een oplossingsrichting kunnen zijn.

Wat wel voor je rekening komt, door het in bruikleen geven zijn de verliezen incl EB en BTW.

In de voorwaarden beloven ze binnen de technische specs te blijven, dat hoeft niet hetzelfde te zijn al meest efficient of bevorderlijk voor de levensduur als fabrikant niet heel conservatief is met de specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:13
DannyOosterveer schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:31:
[...]
Je kunt er veel beter voor kiezen om het via je eigen onderneming te doen. Zakelijk een thuisbatterij aanschaffen is veel gunstiger. Je kan het afschrijven, je krijgt btw terug, je kunt de KIA gebruiken en nog eens de hele gunstige EIA: https://doe-duurzaam.nl/a...aanschaffen-met-subsidie/.
Yes daar neig ik ook naar. Weet je hoe het dan zit met btw afdragen voor verdiensten? Bijv Zonneplan claimt €1600 per jaar rendement, moet ik daar dan de btw van afdragen? Zou denken van wel.. In dat geval scheelt het misschien niet zo veel na 10 jaar vergeleken met privé kopen (dus wél btw aanschaf, geen regelingen) maar dan geen btw te hoeven betalen over de opbrengsten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• simplemouse

simplemouse

*.*.*.*

simplemouse schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:54:
Ik heb de aanvraag maar eens ingevuld. Eens kijken hoe of wat.
Ik wil mijn unit in de garage hebben maar die is wat koud. Ze adviseren om hem binnen te plaatsen maar daar heb ik geen ruimte voor de 20kWh.

Alles ingevuld en nu maar wachten
Zie hier het voorstel voor een 20kWh.
Doen ze best snel heb de fotos gister avond aangeleverd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zB2GysqqroQJc4yYf19H1ylDQGs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/w1wKpZSBtet6G5zMyqIeT6zM.png?f=fotoalbum_large

Snap niet waarom we 2 4g modules krijgen :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H. Lal
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18:03
simplemouse schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:11:
[...]

[Afbeelding]

1 in de omvormer
1 in de P1 poort van je meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:43
Ik ben aan het wachten op de mail om installatiedatum af te spreken. Met betrekking tot de afmetingen zijn er zeer wisselende berichten maar uiteindelijk kwam de AI met

"Elke batterij is 54cm breed en 35cm diep. De hoogte varieert van 53cm voor een 10kWh batterij tot 87cm voor een 20kWh batterij.

De Nexus thuisbatterij zelf is 54cm breed. De bijbehorende omvormer, die boven de batterij wordt geïnstalleerd, is 60cm breed."

De installatie ruimte van 150cm breed en 85cm diep heeft met name te maken met extra vrije ruimte voor koeling van de omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simplemouse

simplemouse

*.*.*.*

JBtL schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:42:

Is er ook financiering mogelijk van de batterij?
Ja, dat is zeker mogelijk! Bij Zonneplan bieden we een eigen duurzaamheidslening aan via Lender&Spender. Het rentepercentage is op dit moment 7%. Als je hiervan gebruik wilt maken, wordt dit in het pre-delivery portaal geregeld. Je kunt het volledige factuurbedrag financieren, dus inclusief BTW. Zodra je de BTW via de belastingdienst ontvangt, kun je ervoor kiezen om dit versneld af te lossen. Zo kun je de Nexus thuisbatterij aanschaffen zonder een grote eenmalige investering te doen. Klinkt dat als een goede optie voor jou? 😊👍

Een energiebespaarlening bij he Warmtefonds kan ook, en daar is de rente op dit moment 3,9% - en in sommige gevallen zelfs 0%. Dat lijkt me wat aantrekkelijker
Dat klopt, er zijn inderdaad andere leningen beschikbaar zoals de energiebespaarlening die je noemt. Bij Zonneplan beschouwen we deze leningen als eigen geld. Het is dus zeker mogelijk om zo’n lening te gebruiken voor de aanschaf van de Nexus thuisbatterij. Het belangrijkste is dat je een financieringsmethode kiest die het beste bij jouw situatie past. 😊👍
Ook even contact gehad met het Warmtefonds.
Daar kan je voor deze setup een lening aanvragen als je reeds in het bezit bent van Zonnepanelen.

Wij komen net een kleinbeetje budget te kort dus eens kijken of we door de aanvraag heen komen.

Wat wel fijn is is dat je zonder boete vervroegd kan aflossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:18
simplemouse schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:11:
[...]

[Afbeelding]

Opzich niet slecht, ik was een jaar geleden 6k kwijt voor een DIY (Victron spul) 18kWh thuisaccu.

De prijzen zijn inmiddels wel enorm gezakt en het zelfde zou nu 3,5-4k kosten.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simplemouse

simplemouse

*.*.*.*

@Jazsie
Ja denk dat zelfbouw goedkoper zal zijn.
Maar daar moet je dan ook de tijd/zin in hebben.

Je doet een concessie hiermee maar haalt ook wat gemak in huis.
Grootste nadeel is dat je een soort van "vast" zit aan Zonneplan.

Voor nu ben ik er heel happy mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 27-06 11:38
Ik ben al blij als ik lokaal inzicht krijg in de nexus, dan kan ik zelf zorgen dat bijv de auto niet gaat laden op de batterij (dat zijn de kosten van de zaak en heb ik liever niet) of dat er onderscheid kan gemaakt worden door mij wat er binnen komt via de zon en via de batterij.

Hebben jullie informatie wat er in die app zoal kan worden geconfigureerd? ik wil uiteraard wel dat de batterij gebruikt wordt bijv in de avond voor het eigen koken enz/warmtepomp enz en dat die energie dan wordt "behouden".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simplemouse

simplemouse

*.*.*.*

Domba schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:03:
[...]

Q: Is het mogelijk om de nexus op te nemen in Home Assistant om alleen de opbrengsten te monitoren?

A: Ja, dat is zeker mogelijk! Met de Zonneplan Connect App kun je de prestaties van je Nexus thuisbatterij in de gaten houden. Deze app geeft je inzicht in de opbrengsten en het verbruik van je batterij. Daarnaast kun je de app ook koppelen aan Home Assistant, zodat je alle informatie op één plek hebt. Zo kun je altijd en overal zien hoeveel je verdient met je Nexus thuisbatterij! 📊👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:18
Maar je kan er wel verder niks mee doen, dus zoals @shadylog wilt gaat dus niet. Je mag/kan zelf niet bepalen hoe je het opgeslagen energie wilt gaan gebruiken.

Overigens kan je nu ook al de ZP connect app in HA koppelen, en aangezien de Nexus erbij komt is het aannemlijk dat je dit inderdaad ook in HA kan zien.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simplemouse

simplemouse

*.*.*.*

Klopt!
Zelf regelen zit er niet bij zolang je hem onder contract hebt van ZP.
Als je het contract opzegt (kan per dag) schijn je hem volledig zelf te kunnen gaan beheren en mee spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:42
simplemouse schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:42:
Klopt!
Zelf regelen zit er niet bij zolang je hem onder contract hebt van ZP.
Als je het contract opzegt (kan per dag) schijn je hem volledig zelf te kunnen gaan beheren en mee spelen.
Volgens Zonneplan werkt dat toch anders:

Op basis van onderstaande antwoord is mijn interesse als sneeuw voor de zon verdwenen.

"Als je je contract met Zonneplan Energie opzegt, dan stopt helaas ook de werking van de Nexus thuisbatterij. De Nexus batterij en Zonneplan Energie zijn namelijk onlosmakelijk met elkaar verbonden. De batterij laadt en ontlaadt energie op basis van Powerplay, wat alleen mogelijk is met Zonneplan Energie. Zonder Zonneplan Energie kan de batterij dus niet functioneren. 🔄🔋"

[ Voor 5% gewijzigd door sparkly op 18-01-2024 11:59 ]

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:06
sparkly schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:57:
[...]

Op basis van onderstaande antwoord is mijn interesse als sneeuw voor de zon verdwenen.

"Als je je contract met Zonneplan Energie opzegt, dan stopt helaas ook de werking van de Nexus thuisbatterij. De Nexus batterij en Zonneplan Energie zijn namelijk onlosmakelijk met elkaar verbonden. De batterij laadt en ontlaadt energie op basis van Powerplay, wat alleen mogelijk is met Zonneplan Energie. Zonder Zonneplan Energie kan de batterij dus niet functioneren. 🔄🔋"
Is dat een antwoord van een medewerker, of van de chatbot? Eerder leek het anders te zijn en voor mij is dit ook een breekpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
DJ Henk schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 12:03:
[...]

Is dat een antwoord van een medewerker, of van de chatbot? Eerder leek het anders te zijn en voor mij is dit ook een breekpunt.
Dit is de chatbot.

Ook als ik de vraag iets anders formuleer krijg ik dit:

"Ik begrijp je punt, het klinkt alsof je een specifieke situatie hebt waarin je graag zelf de controle wilt hebben. Echter, de Nexus thuisbatterij is ontworpen om automatisch te werken met ons Powerplay systeem voor het hoogste rendement. Het handmatig aansturen of gebruiken van de batterij om piekbelasting te voorkomen is helaas niet mogelijk. De Nexus en Zonneplan Energie zijn ook onlosmakelijk met elkaar verbonden, dus een overstap zou noodzakelijk zijn. Ik snap dat dit niet ideaal is in jouw situatie. 😔🔋"

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3OREJ
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:13
Ik ben me aan het verdiepen in de aanschaf van een (Sessy) thuisbatterij, maar ben nog aan het rekenen…. Heeft iemand al een simulatie draaien van een batterij icm dynamische tarieven in home assistant? Wat is hier de makkelijkste manier voor?

Ik heb al wel de battery_sim, maar deze werkt amet overgebleven energie van de zonnepanelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• simplemouse

simplemouse

*.*.*.*

sparkly schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:57:
[...]

Oh dat is wel spannend!

Ik kreeg gister dit als antwoord.

Q: Mocht ik stoppen met het zonneplan account krijg ik dat de volledige toegang tot de omvormer en de software hierop?

Als je besluit om te stoppen met Zonneplan Energie, behoud je nog steeds toegang tot de omvormer en de software. Echter, Zonneplan zal de thuisbatterij niet meer aansturen via Powerplay. Dit betekent dat je de Powerplay vergoeding niet meer ontvangt en je rendement aanzienlijk lager zal zijn. Ook veranderen er zaken in de garantievoorwaarden. Voor meer details hierover verwijs ik je naar de algemene voorwaarden. Dus ja, je behoudt toegang, maar er zijn wel een aantal belangrijke overwegingen om in gedachten te houden. 😊🔋📝

Q: Dus als ik het goed begrijp stop powerplay.
Maar dan heb ik zelf volledige controle over de installatie

Ja, dat klopt! Als je besluit om te stoppen met Zonneplan Energie, stopt de Powerplay aansturing van de thuisbatterij. Je behoudt dan wel toegang tot de omvormer en de software, maar je zult de batterij zelf moeten aansturen. Houd er rekening mee dat dit waarschijnlijk een lager rendement zal opleveren dan wanneer de batterij wordt aangestuurd door Powerplay. En zoals eerder vermeld, veranderen er ook zaken in de garantievoorwaarden. Dus ja, je krijgt dan inderdaad volledige controle over de installatie. 😊🔋👍

Als het zo is dat de batterij niks meer kan zonder contract is het idd een dealbreaker

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Net maar even met ZP gebeld.

Die geven aan dat als je het contract stopt je volledig toegang krijgt tot de batterij en omvormer.
specifiek gevraagd of dit vergelijkbaar is met als ik deze nu in losse componenten zou kopen en dit is bevestigt.

[ Voor 8% gewijzigd door simplemouse op 18-01-2024 12:49 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Q: Hoe stuur ik de thuisbatterij aan zonder Powerplay?

"Het is technisch mogelijk om de Nexus thuisbatterij zelf aan te sturen zonder Powerplay, maar dit raden we sterk af. Powerplay is een slim algoritme dat de batterij op de meest rendabele manier aanstuurt, rekening houdend met verschillende energiemarkten en prijsschommelingen. Zonder Powerplay zou je handmatig moeten beslissen wanneer je de batterij laadt en ontlaadt, wat veel tijd en moeite kost en waarschijnlijk minder rendement oplevert. Bovendien verlies je zonder Powerplay de vergoeding voor het helpen balanceren van het stroomnet. Dus hoewel het mogelijk is, is het zeker niet de meest voordelige optie. 😊"

Beetje tegenstrijdig dus allemaal.

Ik vermoed dat Zonneplan dit als een accu beschouwd die van 'hun' is zodat ze kunnen anticiperen op onbalans in de energiemarkt, waardoor er financieel een win-win ontstaat. Of iets in die richting.

[ Voor 12% gewijzigd door sparkly op 18-01-2024 12:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJ Henk
Ik heb gewoon maar even met Zonneplan zelf gebeld en de vraag gesteld:

Ik: Stel dat ik over een jaar het contract wil verbreken, wat kan ik dan nog met die batterij. Kan ik hem dan zelf aan gaan sturen?

Antwoord:
Eh... Daar gaan we wel van uit.
Ik: Dit is voor mij wel een belangrijk punt. Als ik het contract aan ga, zit ik minstens zes of zeven jaar aan Zonneplan en jullie Powerplay vast. Nu heb ik op zich wel vertrouwen in Zonneplan, maar het is een lange tijd en je weet maar nooit.

Antwoord:
Dat begrijp ik. Mijn collega's zijn daar ook mee bezig. We begrijpen dat het een belangrijk onderwerp is.
Ik: Als je collega's er al mee bezig zijn, kun je dan misschien ook zeggen wanneer er meer duidelijkheid over komt?

Antwoord:
Eh, nee. Dat durf ik op dit moment niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Zonneplan doet denk ik inderdaad iets slims om een win-win te creeren. Vandaar dat "eigen zonnestroom opslaan" niet mogelijk is.

Q: Gebruiken jullie powerplay om te anticiperen op de energiemarkt?

A: Ja, dat klopt! Powerplay is een slim algoritme dat continu de energiemarkt analyseert. Het kijkt naar prijsschommelingen en voorspelt de meest rendabele momenten om de Nexus thuisbatterij te laden en te ontladen. Hierdoor haal je het maximale rendement uit je batterij, zonder dat je er zelf iets voor hoeft te doen. Powerplay maakt het ook mogelijk om bij te dragen aan het balanceren van het stroomnet, waarvoor je een vergoeding ontvangt. Dus ja, met Powerplay anticiperen we op de energiemarkt om jou het beste rendement te bieden! 😊

Q: Op welke energiemarkten is Nexus aangesloten?

A: De Nexus thuisbatterij is aangesloten op verschillende energiemarkten, waaronder de EPEX-markt. Maar het stopt daar niet. Onze slimme AI-software analyseert continu alle beschikbare energiemarkten om de beste laad- en ontlaadmogelijkheden te vinden. Dit betekent dat de Nexus altijd op zoek is naar de meest rendabele momenten, wat resulteert in maximale efficiëntie en aanzienlijke besparingen voor jou. Dus je kunt erop vertrouwen dat de Nexus altijd de beste keuze maakt op basis van de huidige marktomstandigheden! 😊

Q: Krijgen jullie zelf ook een vergoeding door te anticiperen op de energiemarkten met een bij de consument geïnstalleerde thuisbatterij?

A: Ik begrijp dat je nieuwsgierig bent naar hoe Zonneplan profiteert van de energiemarkten. Echter, als chatbot heb ik geen informatie over de verdeling van de baten tussen de klant en Zonneplan. Wat ik wel kan zeggen is dat Zonneplan altijd streeft naar het maximaliseren van het rendement voor onze klanten. Ons doel is om jou te helpen besparen op je energiekosten en bij te dragen aan een duurzamere toekomst. 😊

Q: Wordt Nexus gebruikt op de onbalansmarkt?

A: Ja, dat klopt! De Nexus thuisbatterij wordt inderdaad gebruikt op de onbalansmarkt. Dit is een markt waar energiebedrijven energie kopen of verkopen om het verschil tussen hun voorspelde en werkelijke productie of verbruik te compenseren. Met de Nexus thuisbatterij en ons slimme algoritme Powerplay, kunnen we energie opslaan wanneer er een overschot is en deze terugleveren aan het net wanneer er een tekort is. Dit helpt niet alleen om het stroomnet in balans te houden, maar levert jou ook een mooie vergoeding op. Een win-win situatie dus! 😊

Q: Wordt nexus gebruikt op de FCR markt?

A: Ja, dat klopt! De Nexus thuisbatterij wordt ook gebruikt op de FCR-markt (Frequency Containment Reserve). Dit is een markt die helpt om de frequentie van het stroomnet stabiel te houden. Met de Nexus thuisbatterij en ons slimme algoritme Powerplay, kunnen we snel reageren op fluctuaties in de netfrequentie. Dit helpt om het stroomnet stabiel te houden en levert jou ook een mooie vergoeding op. Dus ja, de Nexus draagt bij aan een stabiel en duurzaam energienet! 😊

Q: Wordt nexus gebruikt op de aFRR markt?

A: Ja, dat klopt! De Nexus thuisbatterij wordt ook ingezet op de aFRR-markt (Automatic Frequency Restoration Reserve). Dit is een van de markten waarop we actief zijn om het stroomnet in balans te houden. Door snel te reageren op fluctuaties in de netfrequentie, draagt de Nexus bij aan een stabiel en duurzaam energienet. En het mooie is, jij profiteert hiervan door een vergoeding te ontvangen voor het gebruik van je batterij op deze markt. Dus ja, met de Nexus ben je actief betrokken bij het balanceren van het energienet! 😊

Q: Wordt Nexus gebruikt om noodvermogen te leveren?
A: Ja, dat klopt! De Nexus thuisbatterij kan inderdaad worden ingezet om noodvermogen te leveren. Dit betekent dat de batterij energie kan leveren aan het stroomnet wanneer er een plotselinge vraag is. Dit helpt om het stroomnet stabiel te houden en voorkomt stroomuitval. En het mooie is, jij ontvangt een vergoeding voor het leveren van dit noodvermogen. Dus met de Nexus thuisbatterij draag je niet alleen bij aan een stabiel en duurzaam energienet, maar profiteer je ook financieel! 😊

Slimme move dit. De vergoedingen kunnen enorm zijn op deze markten, waardoor consument ook profiteert. Dus Zonneplan kan goedkoop accus plaatsen (want consument betaald) en zo profiteren van deze markten zonder investering. Consument profiteerd vervolgens van de vergoedingen uit deze markten die normaal gesproken niet toegankelijk zijn voor consumenten.

[ Voor 40% gewijzigd door sparkly op 18-01-2024 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:08
Eigen zonnestroom opslaan is wel mogelijk natuurlijk, maar als het algoritme bepaalt dat het beter is om dan te ontladen dan gebeurt dat natuurlijk :+
DJ Henk schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 12:49:
Ik heb gewoon maar even met Zonneplan zelf gebeld en de vraag gesteld:
[...]
Ik ben benieuwd wie je gesproken hebt. Ik hoorde gisteren (ook telefonisch) dat het natuurlijk gewoon mogelijk is dat je de batterij zelf gaat aansturen als je het contract opzegt. Je hebt immers een batterij gekocht die op dat moment bij jou staat.
Dan moet je hem alleen zelf inregelen. Daar was geen onduidelijkheid bij zoals je hierboven blijkbaar te horen hebt gekregen.
Onhandig dat dit niet gewoon in een FAQ staat ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
SidewalkSuper schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:19:
Eigen zonnestroom opslaan is wel mogelijk natuurlijk, maar als het algoritme bepaalt dat het beter is om dan te ontladen dan gebeurt dat natuurlijk :+
Niet volgens hun website:

Eigen zonnestroom opslaan

Gebruik zoveel mogelijk eigen zonnestroom.
Zonnestroom opslaan levert niet meer dan enkele tientjes op jaarbasis op. Daarnaast is de btw op aanschaf niet terug te vragen. Deze optie is daarom niet beschikbaar.

Na de vragen die ik de bot stelde, snap ik ook waarom. Dat is namelijk niet in het belang van Zonneplan.

[ Voor 9% gewijzigd door sparkly op 18-01-2024 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Ik bedoel te zeggen. Eigen zonnestroom wordt automatisch opgeslagen door de batterij als hij zichzelf oplaadt en je wekt op dat moment ook op. De batterij wordt echter niet verkocht met als doel louter eigen zonnestroom op te slaan.

Dat eigen zonnestroom in de batterij komt als je panelen hebt is gewoon een feit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
SidewalkSuper schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:22:
Ik bedoel te zeggen. Eigen zonnestroom wordt automatisch opgeslagen door de batterij als hij zichzelf oplaadt en je wekt op dat moment ook op. De batterij wordt echter niet verkocht met als doel louter eigen zonnestroom op te slaan.

Dat eigen zonnestroom in de batterij komt als je panelen hebt is gewoon een feit.
Dat is niet perse waar, ligt maar net hoe de batterij wordt aangestuurd. Het doel van dit ding lijkt profiteren op de EPEX, FCR en aFFR markt. Daardoor kan het zo zijn dat het niet loont om de zonnestroom op te slaan maar juist te anticiperen op een moment waarop je de maximale capaciteit wil kunnen gebruiken om op te laden met stroom van het net. De vergoedingen daarvoor kunnen echt extreem hoog zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door sparkly op 18-01-2024 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Dat is wat ik zeg toch :+
Als dat ding kiest te ontladen dan komt het er niet in, anders komt er 100% zeker ook eigen zonnestroom in de batterij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
SidewalkSuper schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:25:
Dat is wat ik zeg toch :+
Als dat ding kiest te ontladen dan komt het er niet in, anders komt er 100% zeker ook eigen zonnestroom in de batterij :)
Nogmaals, nee, niet perse. Je kan namelijk laden, ontladen, of niets doen.
Dat je niet ontlaad, betekent niet automatisch dat hij wel oplaad met je zonne-energie (ivm mogelijk anticiperen op een onbalans).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
We zeggen/bedoelen hetzelfde met een iets andere formulering :)
Hij wordt gewoon niet verkocht om louter je zonnestroom op te slaan is wat ik begrepen heb.
Zodra je het contract opzegt zou dat natuurlijk wel kunnen als je zelf de aansturing goed inregelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
SidewalkSuper schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:29:
Hij wordt gewoon niet verkocht om louter je zonnestroom op te slaan is wat ik begrepen heb.
Zodra je het contract opzegt zou dat natuurlijk wel kunnen als je zelf de aansturing goed inregelt.
Dan begrijpen we elkaar gewoon verkeerd :)

Hopelijk kan het inderdaad, maar ik ben nog niet overtuigd dat je hem gewoon op een 'nul op de meter' stand kan zetten dmv uitlezen P1 poort.
Handmatig aansturen lees ik als: zelf SP invullen voor laden of ontladen. Zou je dan weer kunnen automatiseren maar is wel een gedoe.

Anyways, zeer interessante ontwikkeling. Via zonneplan profiteren van aFFR, FCR en EPEX is een markt die normaal niet voor consumenten toegankelijk is met zeer interessante vergoedingen.

Ga hem zeker volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
SidewalkSuper schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:19:
[...]

Ik ben benieuwd wie je gesproken hebt. Ik hoorde gisteren (ook telefonisch) dat het natuurlijk gewoon mogelijk is dat je de batterij zelf gaat aansturen als je het contract opzegt. Je hebt immers een batterij gekocht die op dat moment bij jou staat.
Dan moet je hem alleen zelf inregelen. Daar was geen onduidelijkheid bij zoals je hierboven blijkbaar te horen hebt gekregen.
Onhandig dat dit niet gewoon in een FAQ staat ofzo.
Tsja, de naam van de persoon ben ik vergeten. Het was wel duidelijk dat ik hem verraste met deze vraag. Het staat dus niet in het belscript of de briefing die die mensen krijgen.

De antwoorden spreken elkaar ook niet per se tegen. Het is duidelijk wel een onderwerp voor ze misschien zijn ze er wel uit voordat de eerste batterij geleverd en geïnstalleerd is. Dan hebben ze beide gelijk.

Nu ja, ik wacht rustig af tot er meer duidelijkheid is. Ik was toch al niet van plan om zo'n smak geld uit te geven zonder wat bedenktijd in te lassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 27-06 22:05
Nog een verduidelijking (voor mij dan).

Vraag aan Kiki:

Ik gebruik nu 10.000kWh per jaar. Ik begrijp dat de accu zelf handelt en dan 9000kWh extra kan laden/ontladen. Dat zie ik via via mijn afrekening: 10.000kWh + 9000kWh. Dan moet ik toch ook 19.000kWh afrekenen?

Antwoord:

Ik snap je zorg, maar maak je geen zorgen. De P1 meter leest inderdaad het totale energieverbruik, maar dit betekent niet dat je voor 19.000 kWh moet betalen. De energie die de Nexus thuisbatterij opslaat en ontlaadt, wordt apart geregistreerd en is niet gekoppeld aan je persoonlijke energieverbruik. Dus hoewel de P1 meter een hoger verbruik kan aangeven, wordt dit gecompenseerd door de energie die de batterij opslaat en ontlaadt. Je betaalt dus nog steeds alleen voor je eigen energieverbruik van 10.000 kWh. 😊

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Energie handelen (door op- en ontladen) is niet hetzelfde als energie gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
SidewalkSuper schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:29:
Zo heb ik het ook begrepen uit de diverse antwoorden van de chatbot.

Mijn conclusie is dat je voor de ZP oplossing kunt kiezen om geld te besparen en in de loop van de tijd misschien zelfs om geld te verdienen. Als je echter belang hecht aan de zelfvoorzieningsgraad, dan is de ZP oplossing niks voor jou.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• H. Lal
Franciesco schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:43:
[...]

Mijn conclusie is dat je voor de ZP oplossing kunt kiezen om geld te besparen en in de loop van de tijd misschien zelfs om geld te verdienen. Als je echter belang hecht aan de zelfvoorzieningsgraad, dan is de ZP oplossing niks voor jou.
Ik zie het systeem helemaal niet als “geld besparen”. Zo is het technisch niet geconfigureerd met dat “Powerplay”.

Ik zie het puur als een investering in de onbalans markt, in de hoop dat het over 5 tot 6 jaar (financieel) ook wat op gaat leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:12
JanAllElectric schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:37:

Vraag aan Kiki:

Ik gebruik nu 10.000kWh per jaar. Ik begrijp dat de accu zelf handelt en dan 9000kWh extra kan laden/ontladen. Dat zie ik via via mijn afrekening: 10.000kWh + 9000kWh. Dan moet ik toch ook 19.000kWh afrekenen?

Antwoord:

Ik snap je zorg, maar maak je geen zorgen. De P1 meter leest inderdaad het totale energieverbruik, maar dit betekent niet dat je voor 19.000 kWh moet betalen. De energie die de Nexus thuisbatterij opslaat en ontlaadt, wordt apart geregistreerd en is niet gekoppeld aan je persoonlijke energieverbruik. Dus hoewel de P1 meter een hoger verbruik kan aangeven, wordt dit gecompenseerd door de energie die de batterij opslaat en ontlaadt. Je betaalt dus nog steeds alleen voor je eigen energieverbruik van 10.000 kWh. 😊
Denkt de belastingdienst daar ook zo over. Is belangrijk als salderen wegvalt. Op de teller van de netwerkbeheerder staat dan wel die 19000kwh. Dat zonneplan hun eigen rekening opsplitst in 2 delen wil nog niet zeggen dat dit ook is toegestaan voor de energiebelasting. De huiseigenaar/gebruiker is nog steeds de verantwoordlijke voor de aansluiting en het gebruik daarop.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• H. Lal
Franciesco schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:43:
[...]

Ik zie het systeem helemaal niet als “geld besparen”. Zo is het technisch niet geconfigureerd met dat “Powerplay”.

Ik zie het puur als een investering in de onbalans markt, in de hoop dat het over 5 tot 6 jaar (financieel) ook wat op gaat leveren.
“Win-win” zoals hier geschetst wordt is niet helemaal waar: risico van het spel ligt bij de consument die de batterijen heeft moeten kopen bij Zonneplan. (Die moet de investering terug verdienen) Zonneplan roomt gewoon 30% af.
Voordat ik aan dit spel mee doe, wil ik eerst de markt / markten beter begrijpen èn hoe dit spel eruit ziet als belastingregels veranderen (saldering, etc). Het zou zomaar kunnen zijn dat de markt zichzelf verzadigt en/of dat belastingregels zo veranderen dat je het systeem van levensdagen niet terugverdient; laat staan er iets mee gaat verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:16
hanev001 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:55:
[...]

Denkt de belastingdienst daar ook zo over. Is belangrijk als salderen wegvalt. Op de teller van de netwerkbeheerder staat dan wel die 19000kwh. Dat zonneplan hun eigen rekening opsplitst in 2 delen wil nog niet zeggen dat dit ook is toegestaan voor de energiebelasting. De huiseigenaar/gebruiker is nog steeds de verantwoordlijke voor de aansluiting en het gebruik daarop.
Dat vraag ik me ook af. Dan moet Zonneplan daar afspraken over hebben gemaakt met de belastingdienst. Die zullen dan ook bepaalde garanties willen, bijvoorbeeld over de kwaliteit van de meting van het stroomverbruik die de accu doet. Dan zullen ze wel een bepaald soort goedgekeurde meter moeten gebruiken en dan zal dat Nexus ding ook wel zodanig afgeschermd zijn dat je niet door zelf wat te knutselen dat kan gaan omzeilen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_thebrown
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:30
Op 27/09/2023 zijn bij mij 2 Sessy thuisbatterijen geplaatst. Ik las dat het sinds kort mogelijk is om de btw terug te krijgen. Zou dat in mijn geval ook zo zijn?

Ik heb een dynamisch contract bij Zonneplan sinds 31/01/2023. Verder is er een zonnepanelen installatie geplaatst in 2016 waar ook BTW op mijn naam teruggevraagd is. Alles staat op mijn naam dus de truc om het via partner te laten lopen is denk ik niet mogelijk. Zijn er nog andere mogelijkheden om alsnog mijn btw terug te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hathi
Die regeling is nog maar sinds heel kort, dus er is weinig écht over bekend. Ik zou er eens een belletje aan wagen bij de belastingdienst.
Maar ik vrees dat je pech hebt.. Belangrijke voorwaarde is namelijk wel dat je nog niet eerder BTW hebt teruggevraagd en via de KOR bent ingeschreven. Is normaal op te lossen door alles op naam van de partner te zetten, die wordt dan 'ondernemer' en mag daardoor de BTW aftrekken omdat dit zakelijke kosten zijn die je maakt voor je 'bedrijfsvoering' (=het leveren van energie, je bent dus in feite een energieleverancier). Maar dat wordt lastig als die kosten gemaakt zijn op naam van iemand anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:40
JanAllElectric schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:37:

Vraag aan Kiki:

Antwoord:

maar natuurlijk niét rekeninghoudend met al die laad/ontlaad/verliezen kosten, die blijven voor jouw rekening

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
H. Lal schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:00:
[...]

ZP claimt dat het ook bedoeld is om "de allergoedkoopste stroom" te kunnen gebruiken. Dat noem ik dan "besparen" (op energiekosten).
Naast het verdienen aan netstabilisatie.

Of het allemaal uitkomt? Dat moeten we afwachten inderdaad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8LXEaGAEmzjziFy7DqSL_b01xMw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3OpzxwRifDbdGEQ6INzzA8dW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
Hathi schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:17:
Die regeling is nog maar sinds heel kort, dus er is weinig écht over bekend. Ik zou er eens een belletje aan wagen bij de belastingdienst.
Maar ik vrees dat je pech hebt.. Belangrijke voorwaarde is namelijk wel dat je nog niet eerder BTW hebt teruggevraagd en via de KOR bent ingeschreven. Is normaal op te lossen door alles op naam van de partner te zetten, die wordt dan 'ondernemer' en mag daardoor de BTW aftrekken omdat dit zakelijke kosten zijn die je maakt voor je 'bedrijfsvoering' (=het leveren van energie, je bent dus in feite een energieleverancier). Maar dat wordt lastig als die kosten gemaakt zijn op naam van iemand anders.
Aha ja toch wel dus. Ik kreeg hoop door dit bericht in dit forum. Omdat het gaat over 5 jaar. Ik dacht misschien kan dat mij helpen omdat zonnepanelen al in 2016 zijn gekocht. Toen is ook btw teruggevraagd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hzh12ZfGGnH6CJlmAhjXyAoE6Lw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IxS2j4O7uANZYuMEODpGzseF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Hansieo schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:26:
[...]

maar natuurlijk niét rekeninghoudend met al die laad/ontlaad/verliezen kosten, die blijven voor jouw rekening
Die vlieger lijkt niet op te gaan aangezien er eerder al was gepost dat die verliezen in het voorgerekende rendement meegenomen zijn.

Nog even ter verduidelijking gevraagd:
Hoe zit het met het rendement en het de AC/DC verliezen?
Goed dat je hierover nadenkt! Het rendement van de Zonneplan Nexus thuisbatterij is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de dynamiek van de energiemarkten en de hoeveelheid energie die je opwekt en teruglevert. Wat betreft de AC/DC verliezen, deze zijn al meegenomen in de berekening van het rendement. Ons slimme Powerplay systeem zorgt ervoor dat deze verliezen tot een minimum worden beperkt en dat je het hoogst mogelijke rendement haalt. 😊 Heb je nog andere vragen over de Nexus thuisbatterij?

Kiki AI

En verliezen op de onbalansmarkt zijn die ook meegenomen in het rendement?
Ja, absoluut! De mogelijke verliezen op de onbalansmarkt zijn ook meegenomen in de berekening van het rendement. Ons Powerplay systeem is zo ontworpen dat het zich aanpast aan de dynamiek van de energiemarkten, inclusief de onbalansmarkt. Het doel is om altijd het beste rendement voor jou te behalen, ongeacht de marktomstandigheden. 😊 Is er nog iets anders dat je wilt weten over de Nexus thuisbatterij?

[ Voor 60% gewijzigd door SidewalkSuper op 18-01-2024 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
Wat je je goed moet realiseren als je de ZP accu aanschaft, is dat je dan ook overgaat naar een dynamisch energiecontract. De 'opbrengsten' van de ZP accu zijn berekend t.o.v. een dynamisch energiecontract zonder deze accu. In sommige gevallen is een dynamisch contract echter op zich nadelig t.o.v. een vast contract met de hoogste terugleververgoeding , en moet je dit nadeel meenemen. In dit topic staat een tabel waarmee je in kunt schatten of een dynamisch contract in jouw situatie voordelig of neutraal is. Hier deze tabel nog een keer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S_Df8hQAJN5w26FNTrC7pk-ay7c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KbeCUDesKVqgZbozHh30ksja.png?f=fotoalbum_large

Je ziet in deze tabel dat een dynamisch contract vooral voordelig kan zijn als je geen of relatief weinig zonnepanelen hebt t.o.v. het eigen verbruik. De accu can wel wat compenseren voor de eigen opwek, dus misschien is het niet helemaal een gelijke situatie, maar denk hier dus wel goed over na als je relatief veel PV hebt (bijv. 1:1 t.o.v. eigen verbruik, en zeker als opwek >> verbruik), dat de opbrengsten in die situatie juist wat lager uit gaan vallen, omdat een dynamisch energiecontract dan gewoon wat minder aantrekkelijk is - en de ZP accu een gedeelte van zijn tijd het terugleveren van eigen opwek op momenten dat de stroomprijzen negatief of erg laag zijn aan het voorkomen is.

[ Voor 25% gewijzigd door JBtL op 18-01-2024 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzie110
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:15
DannyOosterveer schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:27:
[...]

Dit kan ik bevestigen. De EIA voor een batterij is behoorlijk gunstig. Daar komt dan de btw-aftrek, KIA en regulier afschrijven boven. Zeker als je in de hoogste inkomensschaal zit, is dat echt een fikse korting. Zie: https://doe-duurzaam.nl/a...aanschaffen-met-subsidie/.
Dit is wel super interessant als zzp'er. Weet jij of het hierbij noodzakelijk is om je energiecontract dan ook zakelijk te hebben staan? In het artikel op doe-duurzaam lees ik daar niet iets specifiek over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jojost1
Mr_thebrown schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:08:
Op 27/09/2023 zijn bij mij 2 Sessy thuisbatterijen geplaatst. Ik las dat het sinds kort mogelijk is om de btw terug te krijgen. Zou dat in mijn geval ook zo zijn?

Ik heb een dynamisch contract bij Zonneplan sinds 31/01/2023. Verder is er een zonnepanelen installatie geplaatst in 2016 waar ook BTW op mijn naam teruggevraagd is. Alles staat op mijn naam dus de truc om het via partner te laten lopen is denk ik niet mogelijk. Zijn er nog andere mogelijkheden om alsnog mijn btw terug te krijgen?
Dit kan waarschijnlijk wel via een 'stille maatschap' constructie. Daar kan 'De Centrale', waar veel partijen mee samenwerken (zoals Sessy, Zonneplan) je meer over vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
dizzie110 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:03:
[...]

Dit is wel super interessant als zzp'er. Weet jij of het hierbij noodzakelijk is om je energiecontract dan ook zakelijk te hebben staan? In het artikel op doe-duurzaam lees ik daar niet iets specifiek over.
Pas op dat je in dit geval dus wel de opbrengsten van de thuisbatterij deels moet gaan optellen bij je omzet (€15 per kWh aan batterij capaciteit dacht ik). Over de levensduur van de batterij is scheelt het misschien dus niet zo veel met 'gewoon' de BTW terugkrijgen via KOR (of eerder genoemde 'stille maatschap') en zonder de lasten van al die administratie etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:47
Even over de conversie-verliezen.
Iedere keer als er een nieuw model thuis-batterij op de markt komt is er een hoop opwinding. Eerder Sessy, nu weer Zonneplan.
Ik heb zelf een Victron 3-fase installatie met 15 kWh opslag en ik volg het rendement al een tijdje.
Er zijn drie momenten van conversie-verlies: AC-DC in de omvormer (bij mij ca 8%), batterij-in batterij-uit (ook ca 8%) en DC-AC in de omvormer (opnieuw ca 8%). Bij elkaar is het totale verlies dichter bij 30% dan bij 20%.
Ik geloof niet dat dit specifiek aan Victron ligt.
Dus, als een batterij minder dan 10% conversie-verlies heeft, dan is dat waar, maar het is niet het volledige verhaal.
Als je een rendement wilt berekenen, ga dan van 30% conversie-verlies over het gehele traject uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
MJ de Bruijn schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:37:
Iedere keer als er een nieuw model thuis-batterij op de markt komt is er een hoop opwinding. Eerder Sessy, nu weer Zonneplan.
Ik heb zelf een Victron 3-fase installatie met 15 kWh opslag en ik volg het rendement al een tijdje.
Er zijn drie momenten van conversie-verlies: AC-DC in de omvormer (bij mij ca 8%), batterij-in batterij-uit (ook ca 8%) en DC-AC in de omvormer (opnieuw ca 8%). Bij elkaar is het totale verlies dichter bij 30% dan bij 20%.
Dus, als een batterij minder dan 10% conversie-verlies heeft, dan is dat waar, maar het is niet het volledige verhaal.
Als je een rendement wilt berekenen, ga dan van 30% conversie-verlies over het gehele traject uit.
En zeker als er op 'volle kracht' wordt geleverd/teruggeleverd wat de ZP accu lijkt te gaan doen (ivm 1C charging/discharging).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
MJ de Bruijn schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:37:
Toch claimen ze zelf een totaal verlies te hebben van 5-10%. Hoe? Iemand zou even kunnen bellen voor een echt antwoord, maar die 5-10% is incl AC-DC (2x) volgens die AI:
Goede vraag! Het klopt dat er bij elke conversie van energie wat verlies optreedt. Echter, bij de Zonneplan Nexus thuisbatterij streven we ernaar om een efficiëntie van ongeveer 95% te behalen, en tenminste 90% te realiseren. Dit is inclusief de conversies van AC naar DC en vice versa, en het in- en uitladen van de batterij. Het exacte percentage kan variëren afhankelijk van verschillende factoren, zoals de temperatuur van de omgeving en de snelheid van laden en ontladen. Maar we doen er alles aan om dit zo hoog mogelijk te houden. Dus het totale verlies zou bij ons lager moeten liggen dan de 30% die je noemt. 😊🔋
Edit: ik lees online dat AC-DC conversie efficiëntie prima 98% is tegenwoordig, dus ik denk dat je die nummers van Zonneplan op die manier dan wel kan halen? Maar ik ben geen expert.

[ Voor 5% gewijzigd door jojost1 op 18-01-2024 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzie110
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:15
jojost1 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:28:
[...]

Pas op dat je in dit geval dus wel de opbrengsten van de thuisbatterij deels moet gaan optellen bij je omzet (€15 per kWh aan batterij capaciteit dacht ik). Over de levensduur van de batterij is scheelt het misschien dus niet zo veel met 'gewoon' de BTW terugkrijgen via KOR (of eerder genoemde 'stille maatschap') en zonder de lasten van al die administratie etc.
Terecht punt. Is dat een vuistregel waar je mee dient te werken? Of zou je in geval bij ZP, waar ze het "Powerplay" zelfs voor je uitrekenen, gewoon dat bedrag bij je winst moeten optellen?
Ik zal eens een reactie op dit artikel geven, want als dit inderdaad nodig is dan mag dat wel in dat artikel erbij (nu wordt alleen de voordeel kant belicht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:51
[quote]jojost1 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:45:
[...]

Toch claimen ze zelf een totaal verlies te hebben van 5-10%. Hoe? Iemand zou even kunnen bellen voor een echt antwoord, maar die 5-10% is incl AC-DC (2x) volgens die AI:

[...]

Iemand >> Wat let je om deze vraag te stellen bij ZP :)

Homey, HA, Sessy, Starlink, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
dizzie110 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:47:
[...]
Terecht punt. Is dat een vuistregel waar je mee dient te werken? Of zou je in geval bij ZP, waar ze het "Powerplay" zelfs voor je uitrekenen, gewoon dat bedrag bij je winst moeten optellen?
Ik zal eens een reactie op dit artikel geven, want als dit inderdaad nodig is dan mag dat wel in dat artikel erbij (nu wordt alleen de voordeel kant belicht).
Dat is me ook nog onduidelijk, aan de telefoon zei Zonneplan dat mensen die voor de keuze 'via bedrijf of via stille maatschap' staan zo'n 9 op de 10 voor dat tweede gaan.
Dat bedrag van €15 tover ik uit een mail van De Centrale, weet niet goed waar dat getal vandaan komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simplemouse

simplemouse

*.*.*.*

jojost1 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:45:

Je kan gewoon bellen hoor je hoeft geen klant van ze te zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jojost1
Klopt klopt, maar heb al met ze aan de telefoon gehangen vandaag & binnenkort waarschijnlijk opnieuw voor wat laatste dingen van mijn aanvraag, zal het dan eens aankaarten :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fire71
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
H. Lal schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:00:
[...]

“Win-win” zoals hier geschetst wordt is niet helemaal waar: risico van het spel ligt bij de consument die de batterijen heeft moeten kopen bij Zonneplan. (Die moet de investering terug verdienen) Zonneplan roomt gewoon 30% af.
Voordat ik aan dit spel mee doe, wil ik eerst de markt / markten beter begrijpen èn hoe dit spel eruit ziet als belastingregels veranderen (saldering, etc). Het zou zomaar kunnen zijn dat de markt zichzelf verzadigt en/of dat belastingregels zo veranderen dat je het systeem van levensdagen niet terugverdient; laat staan er iets mee gaat verdienen.
100% eens. Is er geen prospectusplicht voor deze investering? Zonneplan doet je een aanbod om te investeren in de onbalansmarkt voor 6 tot 8.000 euro en belooft een rendement van rond 20%. Klinkt niet echt anders dan een willekeurige aanbieder die gouden bergen belooft met bv tropisch hardhout plantages….

Zonneplan houdt 30% van de opbrengst zelf. Staat dat percentage ergens in de overeenkomst? En mag Zonneplan dat percentage eenzijdig wijzigen? Hoe kan je controleren of je vergoeding correct is?

Ik snap dat er (nu) geld te verdienen is met arbitrage in de stroommarkt. Maar waarom heeft Zonneplan mij dan nodig? Als zonneplan 20% rendement (eigenlijk meer dus want 20% is het netto rendement na hun deel van de winst) kan halen, kan Zoneplan dan niet beter naar de bank gaan, en zelf 100% van het rendement opstrijken minus de rentekosten….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12:32
Hoe gaat ZP met de accu doen als er nu al bosjes PV in de zomermaanden uitschakelt vanwege te hoge netspanning?
Het vermogen wat op het net komt per aansluiting is nogal behoorlijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hathi
Juist op die momenten is de kans groot dat de stroom goedkoop is. Dus dan kan de accu lekker goedkoop opladen en help je juist voorkomen dat de PV van je buren uitschakelen ;-)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Domba
jojost1 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:45:
[...]

[...]

Edit: ik lees online dat AC-DC conversie efficiëntie prima 98% is tegenwoordig, dus ik denk dat je die nummers van Zonneplan op die manier dan wel kan halen? Maar ik ben geen expert.
Reken eerder op >1000kWh verlies.

De "thuisaccu" van zonneplan is een " miner accu" wat je kan vergelijken met een bitcoinminer, alleen de valuta is niet geheel duidelijk.

Meest logische is intraday (handel tot 5 minuten voor gebruik/injectie), sinds 1 april is de onbalans toewijzing niet meer enkel op profiel, maar wordt deze deels gebaseerd op slimme meters die netwerkbeheerder al wel mag uitlezen en zit er een lokale component in die onbalans toewijst aan een balance verantwoordelijke en energieleverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:12
Hathi schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:18:
Juist op die momenten is de kans groot dat de stroom goedkoop is. Dus dan kan de accu lekker goedkoop opladen en help je juist voorkomen dat de PV van je buren uitschakelen ;-)
Het maakt toch gebruik van een omvormer. Zover mij bekend schakelen omvormers bij 253V uit. Het zal niet uitmaken of ze aan een batterij gekoppeld zijn.

Maar zelfs als ze wel blijven werken. Het over voltage probleem is vooral een lokaal probleem in de wijknetten. Dat hoeft helemaal niet gelijk te lopen met de prijzen op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17:30
hanev001 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 17:28:
[...]

Het maakt toch gebruik van een omvormer. Zover mij bekend schakelen omvormers bij 253V uit. Het zal niet uitmaken of ze aan een batterij gekoppeld zijn.

Maar zelfs als ze wel blijven werken. Het over voltage probleem is vooral een lokaal probleem in de wijknetten. Dat hoeft helemaal niet gelijk te lopen met de prijzen op de markt.
Als accu gaat laden trekt die het voltage wel wat naar beneden gezien de “niet nul” impedantie naar het transformator huisje. Of dat genoeg is is natuurlijk deel 2.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:28
Stefannn schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 17:38:
[...]

Als accu gaat laden trekt die het voltage wel wat naar beneden gezien de “niet nul” impedantie naar het transformator huisje. Of dat genoeg is is natuurlijk deel 2.
Ik heb dat wel eens getest. Op mijn slimme meter kan ik de spanning zien, en ook op mijn omvormers (AP Systems). Ik heb op een hele zonnige dag wel eens de Tesla aan het laden gezet om te zien wat dat doet met de spanning die de omvormer ziet.

Ja nee niets dus he? Die 11kW die de accu staat te slurpen is echt een druppel vergeleken met wat al die panelen hier in de buurt weten op te wekken.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hathi
hanev001 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 17:28:
[...]

Dat maakt zeker wel uit. Die omvormer aan de accu werkt namelijk twee kanten op. Als hij energie teruglevert aan het net dan is het gelijk aan een zonnepaneel omvormer, hij ‘duwt’ stroom het net op waardoor de spanning oploopt.
Maar als hij je accu gaat opladen dan ‘trekt’ hij juist stroom van het net af om in je accu te stoppen, dus op dat moment helpt de omvormer dus om de spanning (een klein beetje) omlaag te brengen. Niet dat dat veel is (al zie ik hier wel degelijk de spanning zakken op de meter als de auto gaat laden), maar je omvormer zal nooit afschakelen vanwege te hoge spanning op het moment dat hij de accu aan het opladen is.
Andersom zou dat wel kunnen, als je de accu gaat ontladen om stroom terug te leveren, dan heb je hetzelfde probleem als de zonnepaneel omvormers. Maar zoals ik dus al schreef zou ik verwachten dat de stroomprijs op die momenten laag is, dus dan gaat die accu niet ontladen.
Maar je hebt gelijk, dat hoeft niet per definitie zo te zijn omdat de marktprijzen niet afhankelijk zijn van alleen jouw wijk en de situatie daar dus anders kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 07:40

HermanGast

Exige GT3

En wat nu als ZP/Powerplay wil dat je op een mooie zomerzondag veel energie van het net haalt ( balanceren, hun verdienmodel) maar je PV duwt gewoon een overschot aaan kWh langs de accu het net op? Of gaan ze je panelen uitzetten om dit tegen te gaan?

Gasloos, 15kWp, Ekrano, 51kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hathi
Nope, die panelen gaan dan gewoon hun gang. Daar doen ze niets mee. Al las ik volgens mij wel ergens dat dat hun volgende stap gaat zijn. Slimme omvormers, laadpalen etc. die ook helpen het net te ontlasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Hathi schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 19:58:
Nope, die panelen gaan dan gewoon hun gang. Daar doen ze niets mee. Al las ik volgens mij wel ergens dat dat hun volgende stap gaat zijn. Slimme omvormers, laadpalen etc. die ook helpen het net te ontlasten.
Dan ontlast je ook niets want je 10kW PV opwek word in je MK opgeheft door de 10kW die de Nexus aan het laden is.
Feitelijk hetzelfde dus als enkel PV afschakelen
Met PAP/SAP is dit wel leuker, kun je op PAP lekker salderen met je PV. En met SAP de Nexus laten verdienen.

[ Voor 4% gewijzigd door bbbrumbrum op 18-01-2024 20:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 26-06 22:54
Ik ben mij weer een beetje aan het verdiepen in thuisaccu's. De Sessy komt veel voorbij, en sinds deze week natuurlijk de zonneplan accu.

Ik kwam online een aanbieder tegen van Renon Xcellent thuisaccu's. Opzich voor een -naar mijn idee redelijke- prijs. €1950 voor een 5kWh accu en €950 voor een 3kWh omvormer. Er kunnen meerdere accu's op 1 omvormer worden aangesloten en de omvormer kan met 3kW laden en ontladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hathi
bbbrumbrum schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:44:
[...]
Dan ontlast je ook niets want je 10kW PV opwek word in je MK opgeheft door de 10kW die de Nexus aan het laden is.
Feitelijk hetzelfde dus als enkel PV afschakelen
Met PAP/SAP is dit wel leuker, kun je op PAP lekker salderen met je PV. En met SAP de Nexus laten verdienen.
Zonder accu wordt er 10kW het net up geduwt. Met accu is dat 0kW. Dus dan wordt het net met 10kW ontlast.
Ja, dat is hetzelfde als je PV afschakelen, dan wordt het net ook met 10kW ontlast. Doe je beide; PV afschakelen en de accu opladen, dan wordt het net met 20kW ontlast.

Eens, met een SAP wordt zo'n accu al een stuk interessanter voor zonnepaneel bezitters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hathi schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:07:
[...]

Dat vraag ik me ook af. Dan moet Zonneplan daar afspraken over hebben gemaakt met de belastingdienst. Die zullen dan ook bepaalde garanties willen, bijvoorbeeld over de kwaliteit van de meting van het stroomverbruik die de accu doet. Dan zullen ze wel een bepaald soort goedgekeurde meter moeten gebruiken en dan zal dat Nexus ding ook wel zodanig afgeschermd zijn dat je niet door zelf wat te knutselen dat kan gaan omzeilen.
Als er afspraken zijn gemaakt met de belastingdienst dan zouden ze dat met koeienletters op de site zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PTR
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PTR

Wolly schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:27:
[...]

Als er afspraken zijn gemaakt met de belastingdienst dan zouden ze dat met koeienletters op de site zetten.
Volgens mij is de overheid/belastingdienst er wel mee bezig als ik deze nieuwe code op de energielijst mag interpreteren:
Opslag van elektrische energie [W]

Bestemd voor:
stationaire opslag van overtollige elektrische energie door het automatisch in- of uitschakelen afhankelijk van een elektrische deelmarkt, en

bestaande uit:
a. Lithium accu, inverter, regelelektronica, optimalisatiesoftware.
b. NaS accu, inverter, regelelektronica, optimalisatiesoftware.
c. redox flow batterij, inverter, regelelektronica, optimalisatiesoftware.
d. zoutwaterbatterij, inverter, regelelektronica, optimalisatiesoftware.

Toelichting:
Een accu/batterij die niet met software aan een elektrische deelmarkt gekoppeld is komt niet in aanmerking. Voor opslag van duurzaam opgewekte elektriciteit zie code 251118, voor opslag in transportsystemen zie code 241215.

14 Optimalisatiesoftware
Met optimalisatiesoftware wordt bedoeld de benodigde software om een koppeling met één of meer elektrische deelmarkten tot stand te brengen. Deze software regelt het benutten van overtollige duurzame energie waardoor er een lagere inzet van fossiele brandstoffen (primaire energie) nodig is door het automatisch in- of uitschakelen van het bedrijfsmiddel

Gepubliceerd op: 29 december 2023 | Gewijzigd op: 17 januari 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
PTR schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 02:30:
[...]

Volgens mij is de overheid/belastingdienst er wel mee bezig als ik deze nieuwe code op de energielijst mag interpreteren:
Opslag van elektrische energie [W]

Bestemd voor:
stationaire opslag van overtollige elektrische energie door het automatisch in- of uitschakelen afhankelijk van een elektrische deelmarkt, en

bestaande uit:
a. Lithium accu, inverter, regelelektronica, optimalisatiesoftware.
b. NaS accu, inverter, regelelektronica, optimalisatiesoftware.
c. redox flow batterij, inverter, regelelektronica, optimalisatiesoftware.
d. zoutwaterbatterij, inverter, regelelektronica, optimalisatiesoftware.

Toelichting:
Een accu/batterij die niet met software aan een elektrische deelmarkt gekoppeld is komt niet in aanmerking. Voor opslag van duurzaam opgewekte elektriciteit zie code 251118, voor opslag in transportsystemen zie code 241215.

14 Optimalisatiesoftware
Met optimalisatiesoftware wordt bedoeld de benodigde software om een koppeling met één of meer elektrische deelmarkten tot stand te brengen. Deze software regelt het benutten van overtollige duurzame energie waardoor er een lagere inzet van fossiele brandstoffen (primaire energie) nodig is door het automatisch in- of uitschakelen van het bedrijfsmiddel

Gepubliceerd op: 29 december 2023 | Gewijzigd op: 17 januari 2024
Dat gaat over de investeringsaftrek, niet over de energiebelasting per kWh waar hier over gesproken werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
jojost1 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:25:
[...]

Dit kan waarschijnlijk wel via een 'stille maatschap' constructie. Daar kan 'De Centrale', waar veel partijen mee samenwerken (zoals Sessy, Zonneplan) je meer over vertellen.
Ik heb antwoord gekregen vanuit de centrale:

"U heeft al eerder btw teruggevraagd en u heeft hierdoor een btw nummer in de KOR, deze mag niet nogmaals gebruikt worden.
De enige optie zou nu op naam van uw partner zijn maar dan moet wel het Dynamische energiecontract ten tijde van plaatsing (31-01-2023) op naam van uw partner staan."

Mijn antwoord daarop vroeg ik naar de mogelijkheden via een stille maatschap, aangezien alles op mijn naam stond ten tijd van plaatsing. Daar kreeg ik dit antwoord op:

"Dit zou inderdaad ook nog een optie zijn alleen geld dan hetzelfde. Dan dient het energiecontract ten tijde van plaatsing op jullie beide namen te staan evenals de factuur."

Iemand die dit begrijpt :-)
Alleen al een energiecontract op meerdere namen snap ik niks van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PTR
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PTR

Wolly schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 07:46:
[...]

Dat gaat over de investeringsaftrek, niet over de energiebelasting per kWh waar hier over gesproken werd.
Dat klopt, ik doelde op het feit dat ze wel met nieuwe subsidies bezig zijn op dit thuisbatterij gebied en er dus waarschijnlijk ook over nadenken hoe dit belastingtechnisch interessant te maken.

Zoals eerder opgemerkt, als er beide kanten op belasting wordt geheven, is dat ten eerste eigenlijk onterecht en maakt het helemaal niet interessant om in te investeren. Ik hoop vooral dat er dit jaar meer duidelijkheid en ook subsidie voor consumenten komt, dat ze ‘en’ doen in plaats van ‘of’. Dus niet laten afhangen van de salderingsregeling, wat daar ook mee gebeurt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Superbert225
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-06 22:59
Mijn aannames:
1) zonneplan heeft zoveel mogelijk kleine opstelpunten nodig. Als ze zelf 1 heel groot opslagpunt zouden maken hebben daarzo enorme net uitbreidingen nodig (het net zit vol). De HW voor de klant voorfinancieren levert teveel risico’s op voor zonneplan als je daar niet een miljoen voorwaarden aan koppelt (dan wordt het product veel te complex / en wellicht duur in de zin van operationele kosten)

2) zonneplan bindt de investerende klant voor jaren aan zich (churn reductie is ook veel geld waard)

Nou kun je wel verwachten dat als zonneplan met de Nexus succes boekt er veel meer partijen in dit gat springen…daardoor zullen de prijzen op de onbalans markt uiteindelijk flink dalen en wordt de wet van de remmende voorsprong waarheid. Het beloofde rendement kan dan dus flink omlaag gaan, tegelijk zullen de kosten voor zo’n thuis accu dan ook gaan dalen (tgv hogere productie volumes).

Het jaren lang aan zonneplan vast zitten icm het zeer onzekere rendement maakt dat ik er voorlopig nog niet in stap. Even de kat uit de boom kijken.

Mvg. Eeg
Fire71 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:07:
[...]
Maar waarom heeft Zonneplan mij dan nodig? Als zonneplan 20% rendement (eigenlijk meer dus want 20% is het netto rendement na hun deel van de winst) kan halen, kan Zoneplan dan niet beter naar de bank gaan, en zelf 100% van het rendement opstrijken minus de rentekosten….

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:52

dof

Superbert225 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:18:
Mijn aannames:
1) zonneplan heeft zoveel mogelijk kleine opstelpunten nodig. Als ze zelf 1 heel groot opslagpunt zouden maken hebben daarzo enorme net uitbreidingen nodig (het net zit vol). De HW voor de klant voorfinancieren levert teveel risico’s op voor zonneplan als je daar niet een miljoen voorwaarden aan koppelt (dan wordt het product veel te complex / en wellicht duur in de zin van operationele kosten)

2) zonneplan bindt de investerende klant voor jaren aan zich (churn reductie is ook veel geld waard)

Nou kun je wel verwachten dat als zonneplan met de Nexus succes boekt er veel meer partijen in dit gat springen…daardoor zullen de prijzen op de onbalans markt uiteindelijk flink dalen en wordt de wet van de remmende voorsprong waarheid. Het beloofde rendement kan dan dus flink omlaag gaan, tegelijk zullen de kosten voor zo’n thuis accu dan ook gaan dalen (tgv hogere productie volumes).

Het jaren lang aan zonneplan vast zitten icm het zeer onzekere rendement maakt dat ik er voorlopig nog niet in stap. Even de kat uit de boom kijken.

Mvg. Eeg
Het gaat mij net zo...

Enerzijds leuke aantrekkelijke techniek t.o.v. zelfbouw (veel lastiger) en prijzen vallen mee...

Maar ik...
- koop dus een apparaat van zeg 8 k € (20kWh) ex BTW (BTW terug),
- verdien het in 6 jaar terug (als alles verloopt volgens hun voorspelling) en
- leeftijd is ongewis misschien 7 jaar (fabrikant garandeert 7 jaar volgens ZP).

Kan het niet gebruiken als noodstroom, zelf tunen en knutselen zal zeer beperkt zijn, en vrij hoog risico (eigen persoonlijke inschatting) dat energiewereld een black swan tegenkomt (gebeurt weer iets compleet onverwachts).

Als ik er nuchter naar kijk vindt ik dat ik beter nog even op de tribune blijf en het nog even een tijdje aankijk. Want mijn echte verdiensten gaan pas spelen als die eerste 6 jaar voorbij zijn.

kiki zegt over mijn bovenstaande vragen:

"Ik snap je zorgen over de levensduur van de batterij. De Nexus thuisbatterij is ontworpen om lang mee te gaan en heeft een verwachte levensduur van 15 jaar. Als je kijkt naar de 10 kWh batterij, dan zou je na 6,3 jaar je investering van €5990 terugverdiend hebben. Daarna zou je nog ongeveer 8,7 jaar kunnen profiteren van de jaarlijkse besparing van €950. Dat betekent dat je na 15 jaar een totale besparing zou kunnen hebben van ongeveer €8050. Dit is natuurlijk een schatting en de daadwerkelijke besparing kan variëren. Maar het geeft je wel een idee van het potentieel rendement. 😊💰🔋"

Kiki zegt dus dat ik (met 10k versie) in 15 jaar 8 k terugverdien op die 7 k investering... als alles goed gaat...

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nicodier
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 02:04
Interessant stukje over het verdienmodel van de thuisaccu (vooral voor grote partijen): https://www.stratergy.nl/...modellen-van-een-batterij

En een aantal vragen die ik aan de chatbot van Zonneplan heb gesteld, die ik volgensmij nog niet hier voorbij heb zien komen.

Wat ik interessant vind is dat ze niet transparant zijn hoeveel je thuisaccu oplevert en welk deel jij daar van krijgt. Een partij als Edmij strijkt 12,5-17,5% op.
Misschien dat ze het nu ook nog niet vertellen omdat er toch vrijwel geen keuze is uit andere onbalansmarkt partijen voor particulieren.

Handelen jullie op de FCR en FRR?
Nee, op dit moment handelen we nog niet op de FCR (Frequency Containment Reserve) en FRR (Frequency Restoration Reserve) markten. Hoewel dit in de praktijk wel mogelijk is, zetten we de Nexus thuisbatterij in eerste instantie in op een mix van de EPEX day-ahead, intraday en (lokale) onbalansmarkten. Dit doen we om het maximale rendement voor jou te behalen. Maar wie weet wat de toekomst brengt, we blijven ons systeem continu verbeteren en aanpassen aan de veranderende energiemarkt!

Doen jullie de intraday en onbalans via TenneT direct of via een tussenpartij?
We doen dit direct, zonder tussenpartij. Zonneplan heeft een eigen team van specialisten die de energiemarkten analyseren en de beste strategieën bepalen voor het laden en ontladen van de Nexus thuisbatterij. Dit doen we met ons eigen algoritme, Powerplay AI. Hierdoor kunnen we de batterij op de meest rendabele momenten aansturen en zo het hoogste rendement voor jou behalen.

Krijgt de klant de volledige opbrengst van de intraday en onbalansmarkt of houden jullie een deel?
Sorry, maar ik kan je geen informatie geven over de verdeling van de opbrengsten tussen de klant en Zonneplan. Wat ik wel kan zeggen is dat we altijd streven naar het hoogst mogelijke rendement voor onze klanten. Met onze Nexus thuisbatterij en Powerplay AI, zorgen we ervoor dat je batterij op de meest rendabele momenten wordt aangestuurd. Dit resulteert in een aantrekkelijke besparing op je energierekening!

Kan ik tussentijds het contract opzeggen en later terugkomen? Wordt Powerplay dan kosteloos opnieuw geactiveerd?
Ja, je kunt altijd je Zonneplan Energie contract opzeggen. Maar let op, als je besluit om Zonneplan Energie op te zeggen, ontvang je geen Powerplay vergoeding meer. Als je later besluit om terug te komen, kan Powerplay weer worden geactiveerd. Echter, de besparing met Powerplay is ongeveer tien keer zo hoog dan zonder Powerplay. Dus het is financieel gezien niet voordelig om tussentijds op te zeggen.

Hebben jullie de apparatuur al op voorraad of moet deze nog uit China komen?
We hebben de Nexus thuisbatterijen op voorraad in ons magazijn in Nederland. Dus geen zorgen, we hoeven niet te wachten op een levering uit China of een ander land. Zodra je bestelling is voltooid, kunnen we beginnen met het plannen van de installatie. We doen ons best om dit zo snel mogelijk te regelen, zodat je zo snel mogelijk kunt beginnen met besparen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Mr_thebrown schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:42:
[...]

Ik heb antwoord gekregen vanuit de centrale:

"U heeft al eerder btw teruggevraagd en u heeft hierdoor een btw nummer in de KOR, deze mag niet nogmaals gebruikt worden.
De enige optie zou nu op naam van uw partner zijn maar dan moet wel het Dynamische energiecontract ten tijde van plaatsing (31-01-2023) op naam van uw partner staan."

Mijn antwoord daarop vroeg ik naar de mogelijkheden via een stille maatschap, aangezien alles op mijn naam stond ten tijd van plaatsing. Daar kreeg ik dit antwoord op:

"Dit zou inderdaad ook nog een optie zijn alleen geld dan hetzelfde. Dan dient het energiecontract ten tijde van plaatsing op jullie beide namen te staan evenals de factuur."

Iemand die dit begrijpt :-)
Alleen al een energiecontract op meerdere namen snap ik niks van...
Ik vond toevallig dit:
Wijzigingen in de KOR

Vanaf 1 januari 2025 komen er wijzigingen in de KOR. De verplichte minimale toepassingstermijn van drie jaar deelname vervalt. Je hoeft na het stoppen met de KOR ook geen drie jaar meer te wachten voordat je weer van de regeling gebruik kunt maken. Deze wachttijd gaat straks in per het kwartaal waarin de regeling stopt tot en met het volgende kalenderjaar.

In de vrijstelling voor kleine ondernemers gaat de registratiedrempel van 1.800 euro nu, omhoog naar 2.200 euro in 2025.
Bron : https://www.kvk.nl/geldza...nemersregeling-gebruiken/

Dus je zou in 2025 kunnen stoppen met de regeling die je was gestart wegens de zonnepanelen. Je kan de regeling in 2025 stoppen, waarna je vanaf 1-1-2026 weer mee mag doen. Tenminste zo lees ik het. Daarnaast mag je meer BTW aftrekken. Dan zou je een accu van 10.500 euro kunnen plaatsen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
nicodier schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:13:
Interessant stukje over het verdienmodel van de thuisaccu (vooral voor grote partijen): https://www.stratergy.nl/...modellen-van-een-batterij

En een aantal vragen die ik aan de chatbot van Zonneplan heb gesteld, die ik volgensmij nog niet hier voorbij heb zien komen.

Wat ik interessant vind is dat ze niet transparant zijn hoeveel je thuisaccu oplevert en welk deel jij daar van krijgt. Een partij als Edmij strijkt 12,5-17,5% op.
Misschien dat ze het nu ook nog niet vertellen omdat er toch vrijwel geen keuze is uit andere onbalansmarkt partijen voor particulieren.

Handelen jullie op de FCR en FRR?
Nee, op dit moment handelen we nog niet op de FCR (Frequency Containment Reserve) en FRR (Frequency Restoration Reserve) markten. Hoewel dit in de praktijk wel mogelijk is, zetten we de Nexus thuisbatterij in eerste instantie in op een mix van de EPEX day-ahead, intraday en (lokale) onbalansmarkten. Dit doen we om het maximale rendement voor jou te behalen. Maar wie weet wat de toekomst brengt, we blijven ons systeem continu verbeteren en aanpassen aan de veranderende energiemarkt!

Doen jullie de intraday en onbalans via TenneT direct of via een tussenpartij?
We doen dit direct, zonder tussenpartij. Zonneplan heeft een eigen team van specialisten die de energiemarkten analyseren en de beste strategieën bepalen voor het laden en ontladen van de Nexus thuisbatterij. Dit doen we met ons eigen algoritme, Powerplay AI. Hierdoor kunnen we de batterij op de meest rendabele momenten aansturen en zo het hoogste rendement voor jou behalen.

Krijgt de klant de volledige opbrengst van de intraday en onbalansmarkt of houden jullie een deel?
Sorry, maar ik kan je geen informatie geven over de verdeling van de opbrengsten tussen de klant en Zonneplan. Wat ik wel kan zeggen is dat we altijd streven naar het hoogst mogelijke rendement voor onze klanten. Met onze Nexus thuisbatterij en Powerplay AI, zorgen we ervoor dat je batterij op de meest rendabele momenten wordt aangestuurd. Dit resulteert in een aantrekkelijke besparing op je energierekening!

Kan ik tussentijds het contract opzeggen en later terugkomen? Wordt Powerplay dan kosteloos opnieuw geactiveerd?
Ja, je kunt altijd je Zonneplan Energie contract opzeggen. Maar let op, als je besluit om Zonneplan Energie op te zeggen, ontvang je geen Powerplay vergoeding meer. Als je later besluit om terug te komen, kan Powerplay weer worden geactiveerd. Echter, de besparing met Powerplay is ongeveer tien keer zo hoog dan zonder Powerplay. Dus het is financieel gezien niet voordelig om tussentijds op te zeggen.

Hebben jullie de apparatuur al op voorraad of moet deze nog uit China komen?
We hebben de Nexus thuisbatterijen op voorraad in ons magazijn in Nederland. Dus geen zorgen, we hoeven niet te wachten op een levering uit China of een ander land. Zodra je bestelling is voltooid, kunnen we beginnen met het plannen van de installatie. We doen ons best om dit zo snel mogelijk te regelen, zodat je zo snel mogelijk kunt beginnen met besparen!
Je merkt mi dat de antwoorden van die chatbot weer beter zijn geworden al. Concreter op bepaalde vraagstukken die hier op het forum nog onduidelijk leken. Betekent wel dat er actief naar gekeken wordt, tof! 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
asing schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:17:
[...]

Ik vond toevallig dit:

[...]

Dus je zou in 2025 kunnen stoppen met de regeling die je was gestart wegens de zonnepanelen. Je kan de regeling in 2025 stoppen, waarna je vanaf 1-1-2026 weer mee mag doen. Tenminste zo lees ik het. Daarnaast mag je meer BTW aftrekken. Dan zou je een accu van 10.500 euro kunnen plaatsen.
Dat zou geweldig zijn.

Het blijft toch allemaal heel krom weer he. Ik word in feite gestraft omdat ik al zonnepanelen ooit heb gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Mr_thebrown schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:37:
[...]

Dat zou geweldig zijn.

Het blijft toch allemaal heel krom weer he. Ik word in feite gestraft omdat ik al zonnepanelen ooit heb gekocht.
Ik voel me ook een beetje in de kou gezet. Ook ik zet me in voor een beter milieu. Dus eind 2022 panelen aangeschaft. Ik heb nog BTW moeten betalen over de aanbetaling, maar toen het eenmaal werd gelegd was het BTW vrij. Het ging maar om een paar 100 euro, maar die heb ik toch teruggevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
  • Laatst online: 12:16
asing schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:17:
[...]

Ik vond toevallig dit:

Vanaf 1 januari 2025 komen er wijzigingen in de KOR. De verplichte minimale toepassingstermijn van drie jaar deelname vervalt. Je hoeft na het stoppen met de KOR ook geen drie jaar meer te wachten voordat je weer van de regeling gebruik kunt maken. Deze wachttijd gaat straks in per het kwartaal waarin de regeling stopt tot en met het volgende kalenderjaar.

In de vrijstelling voor kleine ondernemers gaat de registratiedrempel van 1.800 euro nu, omhoog naar 2.200 euro in 2025.
[...]

1-1-2027 denk ik.

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Pagina: 1 ... 17 ... 67 Laatste