Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 18 ... 62 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:44
Mr_thebrown schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:42:
[...]

Ik heb antwoord gekregen vanuit de centrale:

"U heeft al eerder btw teruggevraagd en u heeft hierdoor een btw nummer in de KOR, deze mag niet nogmaals gebruikt worden.
De enige optie zou nu op naam van uw partner zijn maar dan moet wel het Dynamische energiecontract ten tijde van plaatsing (31-01-2023) op naam van uw partner staan."

Mijn antwoord daarop vroeg ik naar de mogelijkheden via een stille maatschap, aangezien alles op mijn naam stond ten tijd van plaatsing. Daar kreeg ik dit antwoord op:

"Dit zou inderdaad ook nog een optie zijn alleen geld dan hetzelfde. Dan dient het energiecontract ten tijde van plaatsing op jullie beide namen te staan evenals de factuur."

Iemand die dit begrijpt :-)
Alleen al een energiecontract op meerdere namen snap ik niks van...
Ik ben wel benieuwd hoe die plaatsing bepaald wordt. Wij krijgen maandag de accus. Het contract gaat op 5feb "pas" in (dynamische via Tibber). Plaatsen gebeurd ergens in de komende 2 weken maar het plan is wel om de zaak operationeel te hebben voor de 5e.
Iemand daar een idee bij?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fire71
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
dof schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:54:
[...]

Als ik er nuchter naar kijk vindt ik dat ik beter nog even op de tribune blijf en het nog even een tijdje aankijk. Want mijn echte verdiensten gaan pas spelen als die eerste 6 jaar voorbij zijn.

kiki zegt over mijn bovenstaande vragen:

"Ik snap je zorgen over de levensduur van de batterij. De Nexus thuisbatterij is ontworpen om lang mee te gaan en heeft een verwachte levensduur van 15 jaar. Als je kijkt naar de 10 kWh batterij, dan zou je na 6,3 jaar je investering van €5990 terugverdiend hebben. Daarna zou je nog ongeveer 8,7 jaar kunnen profiteren van de jaarlijkse besparing van €950. Dat betekent dat je na 15 jaar een totale besparing zou kunnen hebben van ongeveer €8050. Dit is natuurlijk een schatting en de daadwerkelijke besparing kan variëren. Maar het geeft je wel een idee van het potentieel rendement. 😊💰🔋"

Kiki zegt dus dat ik (met 10k versie) in 15 jaar 8 k terugverdien op die 7 k investering... als alles goed gaat...
Toch maar eens even gaan rekenen.

950 euro bruto rendement over 5990 euro is 15,9% rendement. Als je meeneemt dat Zonneplan 30% al heeft afgehaald van het overal rendement, zegt Zonneplan dat ze 15 jaar lang continue 22,65% bruto rendement kan halen.

En als je de grote thuisbatterij neemt zijn de cijfers 1600 euro verdienen over 7990 euro investering. Dat is 20,0% bruto rendement. Inclusief de 30% van Zonneplan halen ze dus 28,6% bruto rendement.

28,6% rendement over 15 jaar is als je een aanschaf van 7990 meerekent een bruto jaarlijks samengesteld rendement van 8,3% (voor Zonneplan en de koper samen). Dat zou 5,7% zijn voor de klant netto als er geen enkele kosten zijn in 15 jaar na de initiele aanschaf van 7990 euro. Als je de kleine batterij koopt is het rendement een stuk lager.

Maar… zou de onbalansmarkt echt 15 jaar lang gelijk blijven?

En zou de thuisbatterij 15 jaar meegaan. Winst nu is meer waard dan winst later. En al helemaal als het goed voorstelbaar is dat de onbalansmarkt steeds minder zal opbrengen. Dus het logisch voor Zonneplan Powerplay om de thuisbatterij zo maximaal mogelijk te gebruiken om zo snel mogelijk zo veel mogelijk te verdienen. En daarmee ga je 15 jaar dus niet halen.

In een eerdere post vroeg ik me af waarom Zonneplan niet naar de bank ging, maar naar consumenten. Nu denk ik dat ik het wel snap. Max 8,3% rendement is niet echt heel goed, zeker als de waarschijnlijke opbrengst veel lager is. En dus zal een bank niet goedkoop lenen voor deze onzekere investering.

30% van de opbrengst krijgen over een relatief minieme investering in het PowerPlay plaform is dan echter wel een goede deal voor Zonneplan. De risico’s liggen dus bij de consument en de winst bij de leverancier.

Uiteraard liggen de zaken iets anders als Zonneplan maar bv 10% ipv 30% van de opbrengst zelf houdt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:37
Fire71 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:49:
[...]
Gokje : nee.

De reden dat dit nu interessant is, is omdat we stroom niet kunnen opslaan om problemen met vraag en aabod glad te kunnen strijken. Er is sinds kort echter een verplichting om bij nieuwe zonneparken ook een batterij te plaatsen. Ook zal Vehicle-2-Grid opkomen. De onbalansmarkt is momenteel lucratief en dat graantje wil men meepakken.

En wat je nu dus ziet, interesse in een Sessy of Bliq zal toenemen omdat de BTW teruggevraagd kan worden.

Dus er zal nog steeds sprake zijn van onbalans. Die zal echter in heftigheid en frquentie verminderen vanwege al deze maatregelen. De opbrengst uit de onbalansmarkt zal om die reden ook afnemen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01:06
asing schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:58:
[...]

Gokje : nee.

De reden dat dit nu interessant is, is omdat we stroom niet kunnen opslaan om problemen met vraag en aabod glad te kunnen strijken. Er is sinds kort echter een verplichting om bij nieuwe zonneparken ook een batterij te plaatsen. Ook zal Vehicle-2-Grid opkomen. De onbalansmarkt is momenteel lucratief en dat graantje wil men meepakken.

En wat je nu dus ziet, interesse in een Sessy of Bliq zal toenemen omdat de BTW teruggevraagd kan worden.

Dus er zal nog steeds sprake zijn van onbalans. Die zal echter in heftigheid en frquentie verminderen vanwege al deze maatregelen. De opbrengst uit de onbalansmarkt zal om die reden ook afnemen.
Maar de productie duurzame energie gaat ook toenemen - en daarmee de geassocieerde onbalans. Ik raad iedereen die interesse heeft in de Zonneplan accu aan om dit rapport door te nemen:

https://ce.nl/wp-content/...n_buurtbatterijen_Def.pdf

Daarin staat veel uitleg over de verschillende elektriciteitsmarkten en hoe deze in de toekomst kunnen gaan veranderen (voor zover dat nu in te schatten is).

Met name deze grafiek geeft inzicht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZlMIsjH56PHG7bTWKASFANucCo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BmZLmgc4GPR28YljPHTin6nE.png?f=fotoalbum_large

Een 'grote' thuisbatterij is hier een batterij van 10kWh met een omvormer van 5kW. Hiervoor is in het rapport een inschatting gemaakt dat deze ca. 9000 zou kosten. Zonneplan heeft echt wel een prijsdoorbraak gemaakt, aangezien de dubbele capaciteit (zowel in opslag als vermogen) voor een lager bedrag (8000 euro) wordt aangeboden. De BTW-teruggave helpt hierbij natuurlijk mee.

Eigenlijk is het 10kW - 20kWh model gelijk aan 2x een grote thuisbatterij uit dit rapport. De verwachte opbrengst op alleen de onbalansmarkt is dan 18820 euro met salderen en 15540 euro zonder salderen. De inschatting van Zonneplan is wat hoger, maar naast onbalans (die zal prioriteit hebben) kan je ook nog opbrengsten realiseren uit de day-ahead markt. Dan kom je uit op 25060 euro met salderen. Zonder salderen is het aantrekkelijker om eigen zonne-energie op te slaan en die op het duurste moment te verkopen dan om te handelen op de day-ahead markt - de opbrengst daarvan is 4800 euro, dus 20340 euro over 15 jaar is de opbrengst zonder salderen. 25060 euro in 15 jaar = 1670 euro per jaar en komt redelijk overeen met de inschatting van zonneplan. Na afbouw salderen kom je echter op een lagere opbrengst van ca. 1350 euro per jaar uit.

Bij het opstellen van dit rapport is rekening gehouden met toename van de energieopslag in de komende jaren. Echter, als dit een groot succes gaat worden (niet alleen zonneplan, maar ook andere aanbieders) dan zal de batterij-capaciteit sterker toenemen dan ingeschat - en de opbrengsten uit de verschillende markten afnemen t.o.v. de verwachting.

Ook wel iets om rekening mee te houden: de invoering van een capaciteitstarief zoals dat in België bestaat gaat wel een flinke deuk in dit businessmodel slaan. De 10kW die je nodig hebt om flink van de onbalansmarkt te profiteren zou wel eens prijzig kunnen worden. Aan de andere kant hebben netbeheerders er ook wel belang bij dat (thuis)accu's een succes worden, dus misschien zal het mede hierdoor zo'n vaart niet lopen.

[ Voor 48% gewijzigd door JBtL op 19-01-2024 12:51 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - (3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - in aanbouw) - DoucheWTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:34

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:01
nicodier schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:13:

Kan ik tussentijds het contract opzeggen en later terugkomen? Wordt Powerplay dan kosteloos opnieuw geactiveerd?
Ja, je kunt altijd je Zonneplan Energie contract opzeggen. Maar let op, als je besluit om Zonneplan Energie op te zeggen, ontvang je geen Powerplay vergoeding meer. Als je later besluit om terug te komen, kan Powerplay weer worden geactiveerd. Echter, de besparing met Powerplay is ongeveer tien keer zo hoog dan zonder Powerplay. Dus het is financieel gezien niet voordelig om tussentijds op te zeggen.
Die €16/kWh-opslag is nog al behoorlijk somber om de service te promoten, zonder Powerplay met enkel load shifting en day ahead kan je gemakkelijk al meer dan ~€35/kWh-opslag behalen en dan heb je nog de voordelen van 40-60% meer eigenverbruik in spread met vermeden uitgave. In 2023 gingen eigenverbruik er nog eerst af van wat opgeslagen werd voor loadshifting. Voor 2024 niet dat meer nodig, verbruikers kunnen de negatieve DAH uurprijs benutten en niet meer afhankelijk van dat netspanning te hoog is, terwijl PV opwek wordt opgeslagen voor latere teruglevering, maar dat is geen grote sprong hooguit €5-8/kWh en daarmee kom je iets boven het rendement van Zonneplan zonder Powerplay en dat is geen factor tien en het is een echte thuisaccu en geen "miner-accu" Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-i9P4LdwETCBv_8LquQoZL6S5X4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IZkCviFbJDMg0sfkJXujfXq7.png?f=user_large

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicodier
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20:19
Misschien offtopic, maar mag Zonneplan de prijs van de thuisaccu's wel zonder BTW adverteren?

Ik citeer van btwadvies.com:
Advertenties gericht op particulieren moeten altijd de prijzen inclusief btw vermelden. Een ondernemer die enkel voor ondernemers adverteert, mag de prijzen zonder btw vermelden, mits er duidelijk wordt ver meld dat de prijzen exclusief btw zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
JBtL schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:04:
[...]

Ook wel iets om rekening mee te houden: de invoering van een capaciteitstarief zoals dat in België bestaat gaat wel een flinke deuk in dit businessmodel slaan. De 10kW die je nodig hebt om flink van de onbalansmarkt te profiteren zou wel eens prijzig kunnen worden. Aan de andere kant hebben netbeheerders er ook wel belang bij dat (thuis)accu's een succes worden, dus misschien zal het mede hierdoor zo'n vaart niet lopen.
Inmiddels lijkt de voorkeur uit te gaan naar time-of-use, lijkt ook meer logisch dan kan je ook congestie nog verwerken per deelgebied als op/afslag per richting. Tennet is Nederland aan het opdelen in 40 deelgebeiden met een HV onderstation als toegang tot 380kv hoogspanningsnet. Maar in hoeverre dat nog reeel is, de 55TWh van RES aanbod, waarvan 35TWh taakstellend zijn algedaan, dat je nog kunt sturen op een evenwichtige opwek en verbruik verdeling binnen een deelgebied.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Laatst online: 23:42
nicodier schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:22:
Misschien offtopic, maar mag Zonneplan de prijs van de thuisaccu's wel zonder BTW adverteren?

[...]
Als je btw teruggave wilt op je batterij moet je de kor in. Dan ben je toch automatisch ondernemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:47
nicodier schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:22:

[...]
Zoals hierboven gezegd: als je btw-teruggave wilt zul je moeten kwalificeren als btw-ondernemer en niet als particulier.

Je hoeft de KOR overigens niet in, dat is op vrijwillige basis. Is overigens wel zo handig, anders moet je btw gaan afdragen over de opbrengsten die je realiseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
0xygen500 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:49:
[...]

Als je btw teruggave wilt op je batterij moet je de kor in. Dan ben je toch automatisch ondernemer.
Nou nee. Tot 1-1-2023 moest je BTW betalen over je zonnepaneelinstallatie. Die kon je bij de belastingdienst weer terugkrijgen door daar jezelf aan te melden als ondernemer.

Het nadeel daarvan is dat je dan ook aangifte moet doen over je BTW van de opbrengst van je panelen. Dat is een klein bedrag dus was er de optie om een zogenaamd forfait te betalen en daarna de KOR in te gaan. KOR ontheft je van de BTW aangifte plicht.

Nadeeltje is wel dat als je eenmaal in de KOR zit, je dit niet nog een keer mag inzetten voor de BTW op je accu.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
asing schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:35:
[...]

Nou nee. Tot 1-1-2023 moest je BTW betalen over je zonnepaneelinstallatie. Die kon je bij de belastingdienst weer terugkrijgen door daar jezelf aan te melden als ondernemer.

Het nadeel daarvan is dat je dan ook aangifte moet doen over je BTW van de opbrengst van je panelen. Dat is een klein bedrag dus was er de optie om een zogenaamd forfait te betalen en daarna de KOR in te gaan. KOR ontheft je van de BTW aangifte plicht.

Nadeeltje is wel dat als je eenmaal in de KOR zit, je dit niet nog een keer mag inzetten voor de BTW op je accu.
Kor is per definitie ondernemer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
0xygen500 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:41:
[...]

Kor is per definitie ondernemer.
Wat ik schreef, als je je BTW terug wilde over je panelen, dan moest je jezelf als ondernemer registreren. Om van alle rompslomp af te zijn kon je daarna de KOR in.

Dat wil niet zeggen dat iedereen die interesse heeft in die accu van Zonneplan nu al ondernemer is. Het adverteren met de kale prijs zonder BTW is daarom een beetje krom. Als je al in de KOR zit ben je nu wel verplicht om ook die BTW te betalen. Die kan je niet terughalen.

[ Voor 9% gewijzigd door asing op 19-01-2024 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-05 11:27
[...]

Hoe lang moet je dan in de KOR zitten totdat de BTW van de zonnepanelen "vervalt"? Afschrijftermijn van 10 jaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Zwartoog schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:58:
[...]

Hoe lang moet je dan in de KOR zitten totdat de BTW van de zonnepanelen "vervalt"? Afschrijftermijn van 10 jaar?
Volgens de huidige regels zit je na het ingaan van de KOR minstens 3 jaar in de regeling. Er zijn 2 manieren om jezelf te ontslaan. De eerste is als je meer dan 20.000 euro omzet hebt. De tweede is als je jezelf vrijwillig ontslaat, maar dat mag pas na 3 jaar. Met de huidige regels mag je pas 3 jaar na het stoppen van de KOR regeling opnieuw de KOR in.

LET OP : per 1-1-2025 veranderen die regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
[...]

Vandaar - accu + energiecontract zetten op naam partner indien aanwezig. Is deze al ondernemer, of staat een 2e set zonnepanelen al op zijn/haar naam - dan een stille maatschap oprichten (niet meer werk dan een brief naar de belastingdienst sturen) -> dynamisch energiecontract op naam maatschap zetten.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - (3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - in aanbouw) - DoucheWTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 09:43

dof

Fire71 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:49:
[...]

Toch maar eens even gaan rekenen.

950 euro bruto rendement over 5990 euro is 15,9% rendement. Als je meeneemt dat Zonneplan 30% al heeft afgehaald van het overal rendement, zegt Zonneplan dat ze 15 jaar lang continue 22,65% bruto rendement kan halen.

En als je de grote thuisbatterij neemt zijn de cijfers 1600 euro verdienen over 7990 euro investering. Dat is 20,0% bruto rendement. Inclusief de 30% van Zonneplan halen ze dus 28,6% bruto rendement.

28,6% rendement over 15 jaar is als je een aanschaf van 7990 meerekent een bruto jaarlijks samengesteld rendement van 8,3% (voor Zonneplan en de koper samen). Dat zou 5,7% zijn voor de klant netto als er geen enkele kosten zijn in 15 jaar na de initiele aanschaf van 7990 euro. Als je de kleine batterij koopt is het rendement een stuk lager.

En zou de thuisbatterij 15 jaar meegaan. Winst nu is meer waard dan winst later. En al helemaal als het goed voorstelbaar is dat de onbalansmarkt steeds minder zal opbrengen. Dus het logisch voor Zonneplan Powerplay om de thuisbatterij zo maximaal mogelijk te gebruiken om zo snel mogelijk zo veel mogelijk te verdienen. En daarmee ga je 15 jaar dus niet halen.

In een eerdere post vroeg ik me af waarom Zonneplan niet naar de bank ging, maar naar consumenten. Nu denk ik dat ik het wel snap. Max 8,3% rendement is niet echt heel goed, zeker als de waarschijnlijke opbrengst veel lager is. En dus zal een bank niet goedkoop lenen voor deze onzekere investering.

30% van de opbrengst krijgen over een relatief minieme investering in het PowerPlay plaform is dan echter wel een goede deal voor Zonneplan. De risico’s liggen dus bij de consument en de winst bij de leverancier.

Uiteraard liggen de zaken iets anders als Zonneplan maar bv 10% ipv 30% van de opbrengst zelf houdt.
Mee eens: risico van de investering wordt bij de klant gelegd. Waarschijnlijk wordt daar (op de spullen) ook weinig of niet op verdient, gezien de prijzen. Het gaat ZP om een marge in de handel.

Zonneplan pretendeert wel dat ze snel kunnen switchen naar een andere markt zegt kiki.

Alleen als alle markten genivelleerd zijn blijft er misschien weinig over...ook daar blijft kiki positief :)

Q: Kunnen jullie met PowerPlay zo switchen naar een andere markt?

A: Ja, dat kunnen we zeker! 😊 PowerPlay houdt real-time diverse energiemarkten in de gaten om het maximale rendement voor jou te realiseren. Het systeem kan dus schakelen tussen verschillende markten, zoals de EPEX day-ahead, intraday en (lokale) onbalansmarkten. Dit betekent dat er momenten kunnen zijn waarop je opgewekte zonnestroom aan het net wordt teruggeleverd tegen een lage prijs, terwijl je batterij inactief blijft. Hoewel dit tegenintuïtief kan lijken, doet PowerPlay dit om voor jou het maximale rendement te realiseren. Dus ja, we kunnen zeker switchen naar een andere markt als dat het beste is voor jouw rendement! 💪🔋

Q: Wat gebeurt er als energiemarkten in de toekomst minder interessant worden c.q. er minder te verdienen is?

A: Dat is een goede vraag! Het is inderdaad mogelijk dat de energiemarkten in de toekomst veranderen. Maar wees gerust, ons PowerPlay systeem is ontworpen om zich aan te passen aan deze veranderingen. Het houdt de markten continu in de gaten en maakt beslissingen op basis van de meest actuele informatie. Dus zelfs als de markten minder interessant worden, zal PowerPlay altijd streven naar het beste rendement voor jou. Bovendien, met de groei van hernieuwbare energiebronnen en de toenemende problemen in zowel congestie als onbalans op het net, zien we juist nog veel meer mogelijkheden voor rendement. Dus zelfs als de markt verandert, zijn we er klaar voor. 😊👍[/i]

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 09:43

dof

dof schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:54:
[...]

Het gaat mij net zo...

Enerzijds leuke aantrekkelijke techniek t.o.v. zelfbouw (veel lastiger) en prijzen vallen mee...

Maar ik...
- koop dus een apparaat van zeg 8 k € (20kWh) ex BTW (BTW terug),
- verdien het in 6 jaar terug (als alles verloopt volgens hun voorspelling) en
- leeftijd is ongewis misschien 7 jaar (fabrikant garandeert 7 jaar volgens ZP).

Kan het niet gebruiken als noodstroom, zelf tunen en knutselen zal zeer beperkt zijn, en vrij hoog risico (eigen persoonlijke inschatting) dat energiewereld een black swan tegenkomt (gebeurt weer iets compleet onverwachts).

Als ik er nuchter naar kijk vindt ik dat ik beter nog even op de tribune blijf en het nog even een tijdje aankijk. Want mijn echte verdiensten gaan pas spelen als die eerste 6 jaar voorbij zijn.

kiki zegt over mijn bovenstaande vragen:

"Ik snap je zorgen over de levensduur van de batterij. De Nexus thuisbatterij is ontworpen om lang mee te gaan en heeft een verwachte levensduur van 15 jaar. Als je kijkt naar de 10 kWh batterij, dan zou je na 6,3 jaar je investering van €5990 terugverdiend hebben. Daarna zou je nog ongeveer 8,7 jaar kunnen profiteren van de jaarlijkse besparing van €950. Dat betekent dat je na 15 jaar een totale besparing zou kunnen hebben van ongeveer €8050. Dit is natuurlijk een schatting en de daadwerkelijke besparing kan variëren. Maar het geeft je wel een idee van het potentieel rendement. 😊💰🔋"

Kiki zegt dus dat ik (met 10k versie) in 15 jaar 8 k terugverdien op die 7 k investering... als alles goed gaat...
In mijn vorige vraag zei kiki dat de verwachte levensduur 15 jaar is. Nu bij een andere vraag krijg ik 10 jaar als verwachting. Ik wordt er niet geruster op...

Q: Hoeveel laad en ontlaad cycli per jaar schatten jullie in?

A: Het exacte aantal laad- en ontlaadcycli per jaar is lastig te voorspellen, omdat dit afhangt van veel verschillende factoren, zoals de energiemarkt en het weer. Maar wees gerust, de Nexus thuisbatterij is ontworpen om ruim 10.000 cycli mee te gaan. Met de aansturing vanuit Zonneplan Powerplay is de verwachting dat de batterij minstens 10 jaar mee gaat. Dus zelfs met meerdere cycli per dag, is de batterij ontworpen om dit aan te kunnen. 😊🔋

Q: Maar je zei een paar vragen geleden dat de nexus batterij 15 jaar kon meegaan, wat is het nu?

A: Mijn excuses voor de verwarring. De Nexus thuisbatterij is ontworpen om ruim 10.000 cycli mee te gaan. Met de aansturing vanuit Zonneplan Powerplay is de verwachting dat de batterij minstens 10 jaar mee gaat. De fabrikant geeft een garantie van 7 jaar of 6000 keer laden en ontladen van de batterij, afhankelijk van wat het eerst komt. Na deze periode kun je nog steeds rekenen op de product garantie van de fabrikant. Ik hoop dat dit het verduidelijkt! 😊🔋

Dus garantie van 7 jaar OF 6000 x laden en ontladen. Dus ZP zal vast rekenen op gemiddeld paar keer per dag laden en ontladen voor het traden.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
De fabrikant geeft een garantie van 7 jaar of 6000 keer laden en ontladen van de batterij, afhankelijk van wat het eerst komt. Na deze periode kun je nog steeds rekenen op de product garantie van de fabrikant. Ik hoop dat dit het verduidelijkt! 😊🔋
Ik begrijp dit niet. Je hebt een garantie voor een bepaalde periode of loadcycles, maar daarna heb je nog de product garantie van de fabrikant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:47
Wolly schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:02:
[...]

Ik begrijp dit niet. Je hebt een garantie voor een bepaalde periode of loadcycles, maar daarna heb je nog de product garantie van de fabrikant?
Dat is toch niet zo lastig?
7 jaar of 6000 ladingen garandeert de fabrikant XX% van het opslag vermogen (70 of 80% geloof ik )
Maar dan is het product nog niet af en kun je de accu nog steeds gebruiken, maar minder stroom opslaan. :)
Op de werking blijft garantie staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Peterhardenberg schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:10:
[...]

Dat is toch niet zo lastig?
7 jaar of 6000 ladingen garandeert de fabrikant XX% van het opslag vermogen (70 of 80% geloof ik )
Maar dan is het product nog niet af en kun je de accu nog steeds gebruiken, maar minder stroom opslaan. :)
Op de werking blijft garantie staan.
Nouja, jij vult nu in dat de garantie dus een xx% van het opslag vermogen zou zijn. Dan is mijn vraag, wat is dan de productgarantie?

Staan die voorwaarden ergens? Voor hoelang geldt die dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Wolly schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:14:
[...]

Nouja, jij vult nu in dat de garantie dus een xx% van het opslag vermogen zou zijn. Dan is mijn vraag, wat is dan de productgarantie?

Staan die voorwaarden ergens? Voor hoelang geldt die dan?
Je zoekt zoiets, maar dan voor de force H3, deze voor H1&H2

Edit: Deze is alleen voor 1 cycle per dag punt 5 voor opslag van PV-opwek

[ Voor 7% gewijzigd door Domba op 19-01-2024 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
In Italie, UK en Duitsland kan de consument al wat langer deelnemen in flexibiliteit, die hebben wel iets andere structuur dan Nederland.
met paar case studies voor de 3 EU landen en Australie, waar Pylontech aan meegewerkt heeft voor de H3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:24
Mr_thebrown schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:42:
[...]

Ik heb antwoord gekregen vanuit de centrale:

"U heeft al eerder btw teruggevraagd en u heeft hierdoor een btw nummer in de KOR, deze mag niet nogmaals gebruikt worden.
De enige optie zou nu op naam van uw partner zijn maar dan moet wel het Dynamische energiecontract ten tijde van plaatsing (31-01-2023) op naam van uw partner staan."

Mijn antwoord daarop vroeg ik naar de mogelijkheden via een stille maatschap, aangezien alles op mijn naam stond ten tijd van plaatsing. Daar kreeg ik dit antwoord op:

"Dit zou inderdaad ook nog een optie zijn alleen geld dan hetzelfde. Dan dient het energiecontract ten tijde van plaatsing op jullie beide namen te staan evenals de factuur."

Iemand die dit begrijpt :-)
Alleen al een energiecontract op meerdere namen snap ik niks van...
Ja je kan een energiecontract op twee namen zetten. Aan de telefoon bij Zonneplan extra gevraagd en dat kunnen (en zullen) ze doen bij dit soort constructies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:01
[...]

Kan je de KOR wel twee (2) keer inzetten voor zonnepanelen. Bijvoorbeeld in 2013 en 2017?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:44
De partner route is wat "de centrale" promoot. Dat is wat wij hier gaan doen/proberen.
Energie contract en factuur accu op dezelfde naam, die persoon is geen ondernemer en heeft niet recent gebruik gemaakt van de kor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
asing schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:08:
[...]

Theoretisch gezien wel. 3 Jaar in de KOR, dan eruit, en na 3 jaar er weer in.
En 3 jaar 2 jaar lang forfait van nieuwe + oude installatie - zou het alleen zo doen als het niet anders kan, als in: geen partner en al gebruik makend van de KOR - of: wel een partner maar al een bestaande maatschap die in de KOR zit (of 1 die al BTW moet afdragen).

[ Voor 15% gewijzigd door JBtL op 20-01-2024 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
JBtL schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:16:
[...]

En 3 jaar 2 jaar lang forfait van nieuwe + oude installatie - zou het alleen zo doen als het niet anders kan, als in: geen partner en al gebruik makend van de KOR - of: wel een partner maar al een bestaande maatschap die in de KOR zit (of 1 die al BTW moet afdragen).
Mijn ervaring is nieuwe PV in 2013 (hier alle papieren zelf ingevuld). In 2017 teruggave PV uit 2010, in dit geval directe lijn met iemand van de belasting en die zei het is veel eenvoudiger als ik hier alles voor je rechtbrij. Maar eens contact zoeken met de centrale.

Want dit zou betekenen dat als je de thuisbatterij uitbreid je ook een issue heb,

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
John245 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:28:

Want dit zou betekenen dat als je de thuisbatterij uitbreid je ook een issue heb,
absoluut - maar je kan er natuurlijk op wachten dat de BTW op thuisbatterijen ook naar 0% gaat - de belastingdienst zit denk ik niet echt op een volgende explosie 'KOR-ondernemers' te wachten.

[ Voor 4% gewijzigd door JBtL op 20-01-2024 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:17
JBtL schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:49:
[...]

absoluut - maar je kan er natuurlijk op wachten dat de BTW op thuisbatterijen ook naar 0% gaat - de belastingdienst zit denk ik niet echt op een volgende explosie 'KOR-ondernemers' te wachten.
Dat is een optimistische benadering. Als ik het goed heb begrepen krijg je alleen BTW terug als je een dynamisch contract hebt en gaat handelen op basis van dagtarieven. Dus het is in ieder geval op dit moment alleen van toepassing in een specifieke situatie. Hoe men wil controleren of mensen na het ontvangen van de BTW ook dynamisch blijven handelen is mij echter een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 02-05 12:13
asing schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:08:
[...]

Theoretisch gezien wel. 3 Jaar in de KOR, dan eruit, en na 3 jaar er weer in.
Dan zou je toch "normaal" (niet in het specifieke geval van @John245 dus) KOR hebben in 2013-2014-2015 en eruit moeten zijn in 2016-2017-2018 om pas weer in 2019 deel te kunnen nemen aan KOR.

En -gemakshalve obv zelfde jaartallen- in de nieuw te komen situatie weer deelname mogelijk vanaf 2018.

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
JBtL schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:16:
[...]

Forfait 2 jaar voor de "oude" installatie als je na 3 jaar uit de KOR stapt, of aangifte OB?
Bij de "nieuwe" installatie sowieso weer forfait in de KOR.

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Peet-je schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 13:04:
[...]

Dan zou je toch "normaal" (niet in het specifieke geval van @John245 dus) KOR hebben in 2013-2014-2015 en eruit moeten zijn in 2016-2017-2018 om pas weer in 2019 deel te kunnen nemen aan KOR.

En -gemakshalve obv zelfde jaartallen- in de nieuw te komen situatie weer deelname mogelijk vanaf 2018.
Je boelt dat ik gematst ben. Maar de laatste was in 2017 dus is kijken wat de experts gaan zeggen. Ik neem aan dat ik de status kan opvragen bij de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
John245 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 13:12:
[...]

Je boelt dat ik gematst ben. Maar de laatste was in 2017 dus is kijken wat de experts gaan zeggen. Ik neem aan dat ik de status kan opvragen bij de belastingdienst.
Niet negatief bedoeld hoor, je had best een beetje uitzonderlijk verhaal doordat je in 2017 terug ging vragen over 2010. Denk dat die inspecteur zoiets had van "niet standaard deze situatie, maar ik kan het volgen, dus ik brei het wel recht in het systeem".

Je hebt je nog nooit afgemeld dan van de KOR, begrijp ik dat goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
Peet-je schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 13:08:
[...]

Forfait 2 jaar voor de "oude" installatie als je na 3 jaar uit de KOR stapt, of aangifte OB?
Bij de "nieuwe" installatie sowieso weer forfait in de KOR.
Ik meen dat het forfait jaarlijks moet worden afgedragen. In een nieuw geval hoeft dat maar 1 jaar, en alleen over de nieuwe installatie. Bij een 2e installatie moet dat 2 jaar, en zowel over oude als nieuwe installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Peet-je schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 13:22:
[...]

Niet negatief bedoeld hoor, je had best een beetje uitzonderlijk verhaal doordat je in 2017 terug ging vragen over 2010. Denk dat die inspecteur zoiets had van "niet standaard deze situatie, maar ik kan het volgen, dus ik brei het wel recht in het systeem".

Je hebt je nog nooit afgemeld dan van de KOR, begrijp ik dat goed?
Dat klopt.

En 2010 is inderdaad een bijzonder geval. In 2010 kon je de BTW nog niet terugkrijgen. Maar iemand had het uitgevochten tot de hoge raad. Op basis daarvan de BTW toch teruggekregen. En het was een inspectrice ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
John245 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 13:45:
[...]

Dat klopt.

En 2010 is inderdaad een bijzonder geval. In 2010 kon je de BTW nog niet terugkrijgen. Maar iemand had het uitgevochten tot de hoge raad. Op basis daarvan de BTW toch teruggekregen. En het was een inspectrice ;-)
Konden ze het voor jou toch leuker maken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Peet-je schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 14:03:
[...]

Konden ze het voor jou toch leuker maken :D
Zeker. Maar in 2010 was het 19% belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
John245 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 14:11:
[...]

Dat heb je dan ook betaald ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peeters1
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 25-11-2024
De nieuwe KOR is ingegaan per 1-1-2020 met strengere regels, zoals de 3 jaars termijn, en dat ingangsdatum niet meer mogelijk is met terugwerkende kracht. De nieuwe KOR moet je uiterlijk 4 weken voor de ingangsdatum aanvragen.
Had je op 31 december 2019 een ontheffing van administratieve verplichtingen voor de btw? Dan heeft de Belastingdienst je automatisch aangemeld voor de nieuwe KOR.
Vanaf 1--1-2025 wordt de KOR regeling enigszins versoepeld.
Wanneer je de KOR er vanaf haalt, zul je weer BTW kwartaal aangiften moeten doen en het forfait van je zonnepanelen, € 20 per 1000 Wp jaarlijks moeten gaan afdragen.

[ Voor 23% gewijzigd door Peeters1 op 20-01-2024 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
JBtL schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 13:39:
[...]

Ik meen dat het forfait jaarlijks moet worden afgedragen. In een nieuw geval hoeft dat maar 1 jaar, en alleen over de nieuwe installatie. Bij een 2e installatie moet dat 2 jaar, en zowel over oude als nieuwe installatie.
Sinds KOR 2020 1x forfait (1 jaar dus maar) betalen, althans bij max. BTW aftrek van €2500.

Bij een 2e installatie 2 jaar kan ik nergens terugvinden? Bron?

Als je nog niet je volledige BTW teruggave had en er een 2e installatie bijkomt, komt er nog een 2e forfait bij.
Maar dat is dan dus wel in hetzelfde jaar, voordat je KOR begint (Ingangsdatum KOR is op 1 januari van het jaar volgend op je aanvraag KOR.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
John245 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 14:11:
[...]

Jij bent niet snel tevreden hè _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
Dat dan weer wel.

[ Voor 20% gewijzigd door Peet-je op 20-01-2024 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
Peeters1 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 15:51:
De nieuwe KOR is ingegaan per 1-1-2020 met strengere regels, zoals de 3 jaars termijn, en dat ingangsdatum niet meer mogelijk is met terugwerkende kracht. De nieuwe KOR moet je uiterlijk 4 weken voor de ingangsdatum aanvragen.
Had je op 31 december 2019 een ontheffing van administratieve verplichtingen voor de btw? Dan heeft de Belastingdienst je automatisch aangemeld voor de nieuwe KOR.
Vanaf 1--1-2025 wordt de KOR regeling enigszins versoepeld.
Wanneer je de KOR er vanaf haalt, zul je weer BTW kwartaal aangiften moeten doen en het forfait van je zonnepanelen, € 20 per 1000 Wp jaarlijks moeten gaan afdragen.
Kwartaalaangifte BTW hoeft niet, mits je jaaromzet onder de 1800 euro blijft. Dan blijf je onder de registratiedrempel. Zie hier
Bron: @JeroenE

[ Voor 197% gewijzigd door Peet-je op 20-01-2024 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peeters1
Vanaf 1-1-2025 wordt de nieuwe KOR enigszins versoepeld. Je kunt de nieuwe KOR sneller opzeggen. Daarnaast hoef je geen 3 jaar meer te wachten om de nieuwe KOR op te zeggen, stel dat je nieuwe KOR opzegt per 1-7-2025, dan kun je per 1-1-2027 de nieuwe KOR weer in laten gaan. Natuurlijk wel uiterlijk 4 weken voor de gewenste ingangsdatum weer aanmelden voor de nieuwe KOR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
Peeters1 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:21:
Vanaf 1-1-2025 wordt de nieuwe KOR enigszins versoepeld. Je kunt de nieuwe KOR sneller opzeggen. Daarnaast hoef je geen 3 jaar meer te wachten om de nieuwe KOR op te zeggen, stel dat je nieuwe KOR opzegt per 1-7-2025, dan kun je per 1-1-2027 de nieuwe KOR weer in laten gaan. Natuurlijk wel uiterlijk 4 weken voor de gewenste ingangsdatum weer aanmelden voor de nieuwe KOR.
Meen toch te begrijpen dat dit 2 volledige jaren is, dus afmelden vòòr 1-7-2025, is pas weer instappen vanaf 1-7-2027.

Het afmelden dien je ook meer dan 4 weken eerder aan te geven.

[ Voor 6% gewijzigd door Peet-je op 20-01-2024 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Peet-je schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:08:
[...]

Jij bent niet snel tevreden hè _O-
Als ze het echt leuk hadden gemaakt hadden ze me 21% gegeven.

Maar ben meer dan tevreden . Voor de panelen van 2010. 15 jaar SDE, 19% belasting terug en SEBB (20%) en salderen.

Dit is eigenlijk te gek voor woorden (meer subsidies dan kosten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
John245 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:52:
[...]

Als ze het echt leuk hadden gemaakt hadden ze me 21% gegeven.

Maar ben meer dan tevreden . Voor de panelen van 2010. 16 jaar SDE, 19% belasting terug en SEBB (20%) en salderen.

Dit is eigenlijk te gek voor woorden (meer subsidies dan kosten).
Tja, snap ik, dat jij niet zo'n moeite hebt met afschaffing vd saldering, de zilvervloot is allang binnengevaren bij jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Peet-je schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 17:03:
[...]

Tja, snap ik, dat jij niet zo'n moeite hebt met afschaffing vd saldering, de zilvervloot is allang binnengevaren bij jullie.
De regeling in 2013 was niet zo riant. En het stond iedereen vrij om in 2008 can de SDE gebruik te maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoQuest
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-04 14:21
astute schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:21:
En indien je de Zonneplan accu op een andere manier aanstuurt, kan je dan deze batterij wel gebruiken als backup?

Even een luie vraag aan de community hier, zijn er andere thuisaccu’s, zoals die van Enphase, die zonder leverancier specifieke software aan de hand van day-ahead kunnen laden en ontladen?
En even een lui antwoord terug, zekers is er een beter alternatief zonder vendor lock-in, zie topic:
Het Sessy thuisaccu verzameltopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
astute schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:21:
En indien je de Zonneplan accu op een andere manier aanstuurt, kan je dan deze batterij wel gebruiken als backup?

Even een luie vraag aan de community hier, zijn er andere thuisaccu’s, zoals die van Enphase, die zonder leverancier specifieke software aan de hand van day-ahead kunnen laden en ontladen?
Bliq is er ook nog : https://bliq.energy/nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
John245 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 17:12:
[...]

De regeling in 2013 was niet zo riant. En het stond iedereen vrij om in 2008 can de SDE gebruik te maken. :)
Zeker, het is je wel gegund hoor d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peeters1
Peet-je schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:10:
[...]

Kwartaalaangifte BTW hoeft niet, mits je jaaromzet onder de 1800 euro blijft. Dan blijf je onder de registratiedrempel. Zie hier
Bron: @JeroenE
Dat is een andere situatie, sinds dat de BTW van zonnepanelen 0% is.
Als je daaraan voldoet hoef je je niet als BTW ondernemer aan te melden.

We praten nu over situaties dat je al een BTWnummer hebt en waarschijnlijk gebruik maakt van de nieuwe KOR.
Waneer je al een BTWnummer voor de zonnepanelen hebt, blijf je dat houden zolang de zonnepanelen in gebruik zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
Zou je een zonneplan batterij met een bliq energy aansturing kunnen laten werken?

Volgens Kiki kan dit niet...

[ Voor 16% gewijzigd door 0xygen500 op 20-01-2024 20:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
0xygen500 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 20:37:
Zou je een zonneplan batterij met een bliq energy aansturing kunnen laten werken?

Volgens Kiki kan dit niet...
Klopt, dat kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
Peeters1 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 20:16:
[...]

Dat is een andere situatie, sinds dat de BTW van zonnepanelen 0% is.
Als je daaraan voldoet hoef je je niet als BTW ondernemer aan te melden.

We praten nu over situaties dat je al een BTWnummer hebt en waarschijnlijk gebruik maakt van de nieuwe KOR.
Waneer je al een BTWnummer voor de zonnepanelen hebt, blijf je dat houden zolang de zonnepanelen in gebruik zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rGwCpXopvmGKyfgpAqn6teqUM9A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vX3rciulyzouADoTFT0Kqmbl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/msz3KfwhvTkzQ_lm9JsR1mnKVCo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g8Wt2cQIYcTCUbqg578htuVx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peeters1
Er worden wat dingen door elkaar gehaald, onderstaand wat teksten vanuit Belastingdienst.nl:
Registratiedrempel:

U bent niet verplicht uw onderneming aan te melden voor de btw als u aan alle volgende voorwaarden voldoet:
U bent niet verplicht om uw onderneming in te schrijven bij de Kamer van Koophandel en u hebt dat ook niet gedaan.
Uw omzet per kalenderjaar is maximaal € 1.800.
U wilt btw die aan u in rekening is gebracht niet in aftrek brengen.
Peeters: dus in dat geval heb je geen BTWnummer.

Bent u verplicht uw onderneming in te schrijven bij de Kamer van Koophandel? Of hebt u zich al aangemeld als ondernemer voor de btw bij de Belastingdienst, bijvoorbeeld omdat u eerder btw wilde terugvragen? Dan kunt u geen gebruik maken van deze registratiedrempel, ook niet wanneer uw omzet lager is dan € 1.800 per kalenderjaar. Het is voor u misschien wel mogelijk gebruik te maken van de KOR.
Peeters: in geval je al een BTWnummer hebt.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:00

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

laten we het weer hebben over thuisaccu's in plaats van belastingslimmigheidjes

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoQuest
Want/dus ook weer vendor lock-in.
Vermoedelijk kun je een batterij-met-bliq ook niet integreren met Home Assistant en/of Homey en zelf aansturen. Dit kan met sessy.nl wel. En als je het net zo makkelijk automatisch wil als bliq dan kun je de sessy-batterijen op een instelling zetten die de ROI voor je verder regelt (ofwel handelen op de juiste tarieven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
KoQuest schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 23:15:
[...]

Want/dus ook weer vendor lock-in.
Vermoedelijk kun je een batterij-met-bliq ook niet integreren met Home Assistant en/of Homey en zelf aansturen. Dit kan met sessy.nl wel. En als je het net zo makkelijk automatisch wil als bliq dan kun je de sessy-batterijen op een instelling zetten die de ROI voor je verder regelt (ofwel handelen op de juiste tarieven).
maar handelt de sessy alleen op day ahead markt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
0xygen500 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 23:22:
[...]

maar handelt de sessy alleen op day ahead markt?
Ja.

Je moet het zo zien : de consument koopt en plaatst de accu. Zonneplan neemt deze op in een virtuele grid en regelt het laden en ontladen op de tarieven van de onbalansmarkt. Dat is zeer lucratief, dus de winst wordt verdeeld. Een beetje voor de consument en een beetje voor Zonneplan.

Je krijgt als consument die tarieven nooit als keuze. Dat is hun nieuwe kip met gouden eieren.

De Sessy werkt met de tarieven die je wel kan kiezen. Niet zo lucratief als de onbalansmarkt maar geen last van vendor lock in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-04 21:38
Het wordt voor mij ook tijd dat ik hier kennis van ga nemen. Wij hebben 20 zonnepanelen. En de saldering wordt al langzaamaan terug geschroefd. Dat zal betekenen dat binnen aanzienbare tijd er niets van die regeling iets overblijft.

Ik heb nog geen elektrische auto of hybride. Dat zal een logische eerste stap kunnen zijn als het gaat om dubbele kosten in feite drukken.
Daarna zal een accu mogelijk interessant worden.

Een vraagje die ik daar over heb; ik heb 2 jaar geleden een energie expert over de vloer gehad die heeft gekeken naar ons energieverbruik. En die had het over dat accu's toen nog niet snel genoeg waren om voldoende terug te leveren voor bijvoorbeeld de hoge energieverbruikers.

Is dat inmiddels al anders? En waar moet je naar kijken als je het hebt over 'snel leveren'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
asing schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 23:37:
[...]

Ja.

Je moet het zo zien : de consument koopt en plaatst de accu. Zonneplan neemt deze op in een virtuele grid en regelt het laden en ontladen op de tarieven van de onbalansmarkt. Dat is zeer lucratief, dus de winst wordt verdeeld. Een beetje voor de consument en een beetje voor Zonneplan.

Je krijgt als consument die tarieven nooit als keuze. Dat is hun nieuwe kip met gouden eieren.

De Sessy werkt met de tarieven die je wel kan kiezen. Niet zo lucratief als de onbalansmarkt maar geen last van vendor lock in.
Ja dus in potentieel heb je meer rendement bij zonneplan. Alleen heb je als negatief punt lock in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Upbeat78 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 08:52:

Een vraagje die ik daar over heb; ik heb 2 jaar geleden een energie expert over de vloer gehad die heeft gekeken naar ons energieverbruik. En die had het over dat accu's toen nog niet snel genoeg waren om voldoende terug te leveren voor bijvoorbeeld de hoge energieverbruikers.

Is dat inmiddels al anders? En waar moet je naar kijken als je het hebt over 'snel leveren'?
Geen idee welk merk voorkeur die "energieexpert" heeft , maar er zijn echt diverse merken die een hybride hebben die snel genoeg en krachtig genoeg zijn.
Als ook wat zijn "hoge energieverbruikers" 2000Watt of 4000Watt, er is wel wat passend , er is zoveel keuze. dat je erin zal moeten verdiepen, welke richting je op wilt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 00:48
Upbeat78 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 08:52:
Het wordt voor mij ook tijd dat ik hier kennis van ga nemen. Wij hebben 20 zonnepanelen. En de saldering wordt al langzaamaan terug geschroefd. Dat zal betekenen dat binnen aanzienbare tijd er niets van die regeling iets overblijft.

Ik heb nog geen elektrische auto of hybride. Dat zal een logische eerste stap kunnen zijn als het gaat om dubbele kosten in feite drukken.
Daarna zal een accu mogelijk interessant worden.

Wacht maar eerst eens af, 6 februari wordt het in de EK besproken, ik verwacht niet dat op die dag gestemd zal worden, dat zal vermoedelijk daarna gebeuren. Ik zelf verwacht niet dat de wetswijziging het gaat halen, als de senatoren zich aan de partijstandpunten gaan houden ( is mn bij de bbb en pvv te verwachten, ook gezien de huidige onderhandelingen voor een nieuwe regering ) is de meerderheid in de EK (42) er tegen. Dit betekend afwijzen van het voorstel en blijft voorlopig de saldering in stand. Voor dat er weer een nieuwe voorstel komt zijn we weer jaren verder.
Overigens als je nu een vast of variabel contract hebt heeft handelen geen zin, daarvoor moet je een dynamisch contract hebben.
Voor eigen gebruik, kijk maar eerst eens wat je netto verbruik is (avond, nacht) in de maanden mei t/m augustus. Ik zelf kom in die maanden niet boven de 3-4 kWh uit, dus zelfs een kleine 5kWh kan ik niet efficiënt gebruiken, ROI van 12-14 jaar met een levensduur van 15 jaar. Dat is echt een prima investering :?

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
0xygen500 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 09:35:
[...]

Ja dus in potentieel heb je meer rendement bij zonneplan. Alleen heb je als negatief punt lock in.
Laat ik er eens wat getallen ingooien. Dit is mijn eigen situatie, dus niet voor iedereen toepasbaar. Het geeft alleen wel een idee.

Verbruik per dag 5-6kWh, Tesla niet meegerekend
8 panelen zo goed als zuid, 3200Wp
Juni 2023 was een extreem goede maand

Opbrengt panelen : 506 kWh
Opgenomen vermogen : 78 kWh (wat ik nodig had terwijl de zon niet scheen)
Teurggeleverd vermogen : 380 kWh

Met een accu van 5 kWh had ik het opgenomen vermogen terug kunnen brengen naar 0 kWh. Met een 15 kWh accu had ik 302 kWh in de dure uren het net op kunnen sturen.

Heel grof genomen was de dynamische energieprijs in de donkere uren van juni een cent of 12. Er zijn momenten dat het lager was, en momenten dat het 20 cent was. Hier komt de Sessy of Bliq om de hoek kijken, die kan dat moment perfect voor je bepalen.

Rekenend met die 12 cent heeft de accu mij 0.28*78=21.84 bespaard die ik anders had moeten betalen. Ik reken hierbij 13 cent belasting en 3 cent inkoopkosten. Het terugleveren van die overtollige kWh in de dure uren had mij 0.12*302=36.24 opgeleverd.

Het totale voordeel voor juni zou dan 58.08 zijn geweest.

Voor de maand december zou het wat dramatischer zijn. De zonnepanelen deden zo goed als niets. Maar het waaide wel lekker :) . Daar zitten 13 dagen in waar de stroomprijs op een moment van de dag 1 cent of minder is. Een dag als 30 november is helemaal cashen, daar zit 19 cent tussen het duurste en het goedkoopste moment. Dus ook daar is te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
asing schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:07:
[...]

Laat ik er eens wat getallen ingooien. Dit is mijn eigen situatie, dus niet voor iedereen toepasbaar. Het geeft alleen wel een idee.

Verbruik per dag 5-6kWh, Tesla niet meegerekend
8 panelen zo goed als zuid, 3200Wp
Juni 2023 was een extreem goede maand

Opbrengt panelen : 506 kWh
Opgenomen vermogen : 78 kWh (wat ik nodig had terwijl de zon niet scheen)
Teurggeleverd vermogen : 380 kWh

Met een accu van 5 kWh had ik het opgenomen vermogen terug kunnen brengen naar 0 kWh. Met een 15 kWh accu had ik 302 kWh in de dure uren het net op kunnen sturen.

Heel grof genomen was de dynamische energieprijs in de donkere uren van juni een cent of 12. Er zijn momenten dat het lager was, en momenten dat het 20 cent was. Hier komt de Sessy of Bliq om de hoek kijken, die kan dat moment perfect voor je bepalen.

Rekenend met die 12 cent heeft de accu mij 0.28*78=21.84 bespaard die ik anders had moeten betalen. Ik reken hierbij 13 cent belasting en 3 cent inkoopkosten. Het terugleveren van die overtollige kWh in de dure uren had mij 0.12*302=36.24 opgeleverd.

Het totale voordeel voor juni zou dan 58.08 zijn geweest.

Voor de maand december zou het wat dramatischer zijn. De zonnepanelen deden zo goed als niets. Maar het waaide wel lekker :) . Daar zitten 13 dagen in waar de stroomprijs op een moment van de dag 1 cent of minder is. Een dag als 30 november is helemaal cashen, daar zit 19 cent tussen het duurste en het goedkoopste moment. Dus ook daar is te verdienen.
Volgens mij werkt Zonneplan accu niet direct beter met zonnnepanelen. Die accu wilt gewoon traden en daar op verdienen. De bedragen die je noemt zijn neem ik aan op de days ahead markt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-04 21:38
MacD007 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 10:52:
[...]

Wacht maar eerst eens af, 6 februari wordt het in de EK besproken, ik verwacht niet dat op die dag gestemd zal worden, dat zal vermoedelijk daarna gebeuren. Ik zelf verwacht niet dat de wetswijziging het gaat halen, als de senatoren zich aan de partijstandpunten gaan houden ( is mn bij de bbb en pvv te verwachten, ook gezien de huidige onderhandelingen voor een nieuwe regering ) is de meerderheid in de EK (42) er tegen. Dit betekend afwijzen van het voorstel en blijft voorlopig de saldering in stand. Voor dat er weer een nieuwe voorstel komt zijn we weer jaren verder.
Overigens als je nu een vast of variabel contract hebt heeft handelen geen zin, daarvoor moet je een dynamisch contract hebben.
Voor eigen gebruik, kijk maar eerst eens wat je netto verbruik is (avond, nacht) in de maanden mei t/m augustus. Ik zelf kom in die maanden niet boven de 3-4 kWh uit, dus zelfs een kleine 5kWh kan ik niet efficiënt gebruiken, ROI van 12-14 jaar met een levensduur van 15 jaar. Dat is echt een prima investering :?
Ik heb geen idee hoe het er over 2 jaar uitziet. Dat is het een beetje. Het is voor mij meer een signaal dat afgegeven is dat er verandering aan komt. Dat zou ook 5 jaar kunnen duren.
Het is voor mij nu vooral zaak dat ik beetje bij beetje kennis op doe ipv direct moeten handelen. Dan ben ik voorbereid wanneer het wel slim is.
Ik ben nu aan het kijken naar een vast contract, zodat ik het nog 2-3 jaar kan uitzingen. Wat mij meteen weer zekerheid geeft over de prijzen. Geen glazenbol helaas. Dus altijd een gok of prijzen gaan zakken of juist stijgen.
Daarnaast wordt het over 1-2 jaar tijd voor een andere auto, dus ook overwegen wat het wordt qua brandstof. Vind ik ook nog geen makkelijke keuze. Elektrisch zou betekenen dat ik een verrijdbare thuisaccu zou hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
0xygen500 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:14:
[...]

Volgens mij werkt Zonneplan accu niet direct beter met zonnnepanelen. Die accu wilt gewoon traden en daar op verdienen. De bedragen die je noemt zijn neem ik aan op de days ahead markt?
Klopt, dat is wat ik zou verdienen als ik geen Zonneplan accu had maar een Sessy of Bliq.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:30

de Peer

under peer review

Upbeat78 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:15:
[...]
Elektrisch zou betekenen dat ik een verrijdbare thuisaccu zou hebben.
Er is maar een enkele auto die je echt als thuisaccu kunt gebruiken (en die zijn erg duur) en de bidirectionele laadpaal is nog niet beschikbaar volgens mij. Ga er dus maar niet vanuit dat je over 2 jaar een betaalbare rijdende accu kunt kopen.

Misschien is het in jouw geval wel logischer om er eerst nog wat zonnepanelen bij te leggen (als dat past) ipv een thuisaccu kopen.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Upbeat78 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:15:
[...]

Ik heb geen idee hoe het er over 2 jaar uitziet. Dat is het een beetje. Het is voor mij meer een signaal dat afgegeven is dat er verandering aan komt. Dat zou ook 5 jaar kunnen duren.
Het is voor mij nu vooral zaak dat ik beetje bij beetje kennis op doe ipv direct moeten handelen. Dan ben ik voorbereid wanneer het wel slim is.
Ik ben nu aan het kijken naar een vast contract, zodat ik het nog 2-3 jaar kan uitzingen. Wat mij meteen weer zekerheid geeft over de prijzen. Geen glazenbol helaas. Dus altijd een gok of prijzen gaan zakken of juist stijgen.
Daarnaast wordt het over 1-2 jaar tijd voor een andere auto, dus ook overwegen wat het wordt qua brandstof. Vind ik ook nog geen makkelijke keuze. Elektrisch zou betekenen dat ik een verrijdbare thuisaccu zou hebben.
De Eerste Kamer heeft alleen een ja of nee optie. Dus begin februari is het maken of kraken voor de salderingsregeling. Haalt die het niet, dan zit er nog steeds geen einddatum aan. Haalt die het wel, dan hebben we kans dat 2024 het laatste jaar is. Ik weet niet wat eruit gaat komen daar bijvoorbeeld de VVD senatoren de partijlijn niet volgden.

Als de salderingsregeling het haalt weten we waar we aan toe zijn. Haalt het voorstel het niet, dan zal je de energiemaatschappijen zien bewegen naar een model als vandebron.

Wat een BEV betreft, daar hadden we het van de week met de werkgever over. Niet alleen wordt de bijtelling steeds hoger (of het voordeel steeds lager), ook gaat de wegenbelasting eerst naar kwart tarief en daarna 100%. De mijne loopt eind 2024 uit de lease en er wordt nu bekeken wat we gaan doen. Het is lang niet zeker dat de volgende weer een BEV wordt. Stijgende energieprijzen en het gewicht van zo'n ding maken het een steeds duurdere auto om te hebben en te laten rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 00:48
THUISACCU, dus geen politieke prognoses, of elektrische auto overwegingen....

[ Voor 94% gewijzigd door teacher op 21-01-2024 13:06 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
THUISACCU, geen hoogspaningsstations of trafokastjes

[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 21-01-2024 13:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:00

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Modbreak:dit topic gaat over thuisaccu's. Klein uitstapje mag, maar geen posts met alleen bijzaken graag.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• JBtL
Ik heb een inschatting gemaakt van de impact van de veranderingen in de energiebelasting op elektriciteit en de afbouw van de salderingsregeling op de businesscase voor de 'zonneplan-accu' - ik denk dat het goed is om te realiseren dat met name de afbouw van de salderingsregeling best een impact heeft op de businesscase - de verlaging van de energiebelasting op elektriciteit in de komende jaren verzacht dit enigszins.

Uitgangspunten:

90% roundtrip efficientie batterij + omvormer (volgens ZP - dit is de waarde waarmee ze de potentiële opbrengst berekenen - is waarschijnlijk aan de hoge kant - 80-85% is realistischer.

Alleen thuisaccu - geen zonnepanelen (met zonnepanelen kan in de latere jaren eigen geproduceerde stroom worden opgeslagen voor gebruik - daarmee ontwijk je energiebelasting wat de businesscase wat beter zou maken, voor 2024 maakt wel of geen zonnepanelen overigens niet uit).

Eigen verbruik 2500kWh per jaar - dit is van belang omdat je met een thuisaccu die flink wordt gebruikt al vrij snel in de (lagere) 3e schijf van de energiebelasting terechtkomt.

Energiebelasting volgens huidige plannen - geïndexeerd t/m 2024.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NiyQTISIOV5D2aXR1YKZpJdmtlY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pnPfzqOixoOpCukQSrvWvxEI.png?f=fotoalbum_large

Ik kom hiermee op een terugverdientijd van 7 jaar voor de 15kWh en 20kWh batterij, 9 jaar voor de 10kWh batterij. Maar ook afnemende opbrengst in de loop van de jaren (dus minder potentie voor winst in de jaren nadat de accu is terugverdiend). Ik zou in ieder geval zeker niet uitgaan van de opbrengstcijfers die door Zonneplan worden gegeven - deze zijn op basis van de huidige situatie - en nogal afhankelijk van 100% salderen.

De opbrengsten kunnen lager worden als er heel veel batterijen worden geplaatst - en dus concurrentie op de onbalans- en andere markten. En hoger als de prijsverschillen of onbalans toe gaat nemen de komende jaren. Er zit dus best wel wat speculatie in, en e.e.a. hangt dus erg af van de toekomst van de salderingsregeling - niet gek om in ieder geval even te wachten tot de eerste kamer hier een uitspraak over heeft gedaan (wordt de salderingsregeling niet afgeschaft dan gaat de businesscase namelijk erg vooruit).

[ Voor 10% gewijzigd door JBtL op 21-01-2024 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoQuest
Wel even letten op alle bijkomende kosten (oa Eur 7,-- per maand voor de software), en vooral opletten of het met jouw batterij-omvormer kan samenwerken. En als je een compleet pakket koopt, heb je daar ook weer vendor lock-in want alleen via hen goedkoop (ont)laden.
Weet iemand of je de batterijen die je bij Bliq erbij koopt, en/of de bliq-kastjes zelf, ook kunt integreren in HomeAssistant en/of Homey?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@JBtL Als je nu al last hebt van uitvallende omvormer vanwege te hoge spanning moet je niet eens aan een "miner accu" zoals zonneplan denken tenzijj je op korte termijn verzwaring mag verwachten.
Dit is geen echt thuisaccu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
@JBtL ik denk dat je een misconceptie hebt. In het geval van een Zonneplan accu staat het PowerPlay systeem geheel los van al het andere wat je in huis hebt. Je vult het niet met je stroom uit je panelen, en in de avond kijk je er geen TV op. Het is puur een gedistribueerd accu systeem wat Zonneplan in staat stelt om mee te doen op de onbalansmarkt.

De salderingsregeling zal dan ook niet opgaan voor de Zonneplan accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
KoQuest schreef op zondag 21 januari 2024 @ 13:57:
[...]

Wel even letten op alle bijkomende kosten (oa Eur 7,-- per maand voor de software), en vooral opletten of het met jouw batterij-omvormer kan samenwerken. En als je een compleet pakket koopt, heb je daar ook weer vendor lock-in want alleen via hen goedkoop (ont)laden.
Weet iemand of je de batterijen die je bij Bliq erbij koopt, en/of de bliq-kastjes zelf, ook kunt integreren in HomeAssistant en/of Homey?
Er zit inderdaad een abonnement bij, maar dat verstoppen ze nergens op de website. Ik zie geen Bliq optie in HomeAssistant. Verder zou ik zelf nog even wachten want de BTW vrijstelling voor slim handelende systemen is er nu net. Ik verwacht dat er nu rap concurrentie op de markt komt welke er ook voor zorgt dat systemen goedkoper gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
asing schreef op zondag 21 januari 2024 @ 16:23:
@JBtL ik denk dat je een misconceptie hebt. In het geval van een Zonneplan accu staat het PowerPlay systeem geheel los van al het andere wat je in huis hebt. Je vult het niet met je stroom uit je panelen, en in de avond kijk je er geen TV op. Het is puur een gedistribueerd accu systeem wat Zonneplan in staat stelt om mee te doen op de onbalansmarkt.

Toch wel, de stroom gaat gewoon langs de meter - en als dit bij een kleinverbruikersaansluiting is geldt hiervoor gewoon de salderingsregeling. Levering en teruglevering van de batterij wordt gewoon bij het eigen verbruik (en eventueel teruglevering) opgeteld

[ Voor 16% gewijzigd door JBtL op 21-01-2024 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Is al duidelijk welke onbalansmarkt of mix dat is, die goed is voor die €100-110/kWh-opslag?
FCR, aFFR of noodvermogen van Tennet of Intraday voor lokale balans ivm lokaal niet meer enkel toewijzing op profiel of Zonneplan eigen verschil met opgegeven kwartier gegevens en P1 feedback.
Salderingregeling heeft betrekkking op registratie van de slimme meter, als die afgebouwd wordt is het de vraag of ze al een tax ruling hebben dat het ook vrijgesteld transportvermogen is voor beide, belastingdienst of de netwerkbeheerder als die de transport service kleinverbruikers gaat veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:05

De zonneplan accu kan gewoon geladen worden vanaf de zonnepanelen, en kan gewoon gebruikt worden vanuit het huis. Wel bepaalt de accu zelf of dat het geval is. Juist om te handelen wordt er ook een buffer gebruikt.

Kiki : "De Nexus thuisbatterij laadt niet altijd volledig op. Dit heeft te maken met de strategie van Zonneplan Powerplay. Powerplay houdt real-time diverse energiemarkten in de gaten en bepaalt op basis daarvan de optimale laadstrategie voor je Nexus thuisbatterij. Soms is het gunstiger om ruimte over te laten in je batterij, zodat deze op een later moment overbelasting op het net kan verkleinen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
"wordt de nexus opgeladen vanuit mijn zonnepanelen"

Ja, dat kan zeker! De Nexus thuisbatterij kan opgeladen worden met de energie die jouw zonnepanelen opwekken. Maar dat is niet altijd het geval. Dankzij ons slimme Powerplay systeem wordt de batterij op de meest optimale momenten geladen en ontladen. Dit kan zijn met de energie van je zonnepanelen, maar ook met energie van het net wanneer de stroomprijs laag is. Zo zorgen we ervoor dat je altijd het hoogste rendement haalt uit je Nexus thuisbatterij

"kan mijn huis de stroom in de nexus gebruiken"

Ja, absoluut! De energie die in de Nexus thuisbatterij is opgeslagen kan zeker gebruikt worden in jouw huis. Maar het is niet altijd de beste keuze om de opgeslagen energie direct te gebruiken. Ons slimme Powerplay systeem bepaalt automatisch wanneer het het beste moment is om de energie te gebruiken. Dit kan zijn wanneer de stroomprijs hoog is, of wanneer het net extra energie nodig heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
@Maurice v/d Zwaan Het is heel erg duidelijk dat die accu de speeltuin van Zonneplan is. Je hebt zelf niet zoveel in te brengen.

Ik meende dat iemand hier zich meteen had ingeschreven voor zo'n accu dus ik ben heel benieuwd naar de praktijkervaringen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielvE
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 27-04 13:36
@Maurice v/d Zwaan Ja tuurlijk, kan de nexus opgeladen worden vanuit je zonnepanelen, maar dat is dan toevallig zo. Hoofdzakelijk gaat Powerplay kijken naar de behoeften van het net en vaak hangt dat wel redelijk samen met het aanbod zonnestroom, al kan wind ook een belangrijke rol spelen.

Als het bijvoorbeeld in de nacht hard waait kan Powerplay je accu zomaar vol gaan laden terwijl je eigenlijk wel liever de zonnestroom van de dag erop in je accu wil. Dat maakt nu met salderen nog niet zo veel uit, maar met salderen wil je het liefste de meter 0 hebben staan.

Je bent met een Zonneplan accu in huis, simpelweg investeerder in de grote Zonneplan accu met de bijhorende bonus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
DanielvE schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:12:
Als het bijvoorbeeld in de nacht hard waait kan Powerplay je accu zomaar vol gaan laden terwijl je eigenlijk wel liever de zonnestroom van de dag erop in je accu wil. Dat maakt nu met salderen nog niet zo veel uit, maar met salderen wil je het liefste de meter 0 hebben staan.
Bij zonneplan krijg je de uurprijs voor terugleveren (en ja belasting is dan een ding), maar dan heb ik dus liever dat hij goedkoop in de nacht laad, en de volgende dag op een hoger tarief zonnepaneelstroom teruggeeft.

Zonneplan geeft zelf aan dat ze het model veranderen zodra salderen stopt omdat dan de hele dynamiek anders is. Ik geloof dat ze daar ook al simulaties mee gedraaid hebben (vergeet niet dat ze met hun p1 dongle van alle klanten exact per 5 seconden weten wat er in/uit gaat van de afgelopen jaren)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DanielvE
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 27-04 13:36
@Maurice v/d Zwaan Ik ben erg benieuwd hoe powerplay gaat veranderen over de jaren heen, de simulatie is gebaseerd op 2023 wat natuurlijk een erg gunstig jaar was daarvoor, met salderen en grote prijsverschillen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
DanielvE schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:19:
@Maurice v/d Zwaan Ik ben erg benieuwd hoe powerplay gaat veranderen over de jaren heen, de simulatie is gebaseerd op 2023 wat natuurlijk een erg gunstig jaar was daarvoor, met salderen en grote prijsverschillen.
Ik heb er eentje besteld en ga niet zeggen dat ik het niet 'spannend' vind. Voor mij was het ook een beetje 8k op de bank tegen 2.4% of dit proberen. Het is natuurlijk anders omdat je bij de bank aan het einde ook je 8k nog hebt ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 21-01-2024 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
Hoe gaat powerplay veranderen als je niet meer kan salderen

"Zodra de salderingsregeling wordt afgeschaft, wordt het interessanter om je eigen opgewekte zonnestroom zelf te gebruiken. Je krijgt er namelijk minder voor bij verkoop. Daarom zal Powerplay na het afschaffen van de salderingsregeling vaker jouw eigen zonnestroom opslaan voor later gebruik. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Maurice v/d Zwaan schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:22:
Hoe gaat powerplay veranderen als je niet meer kan salderen

"Zodra de salderingsregeling wordt afgeschaft, wordt het interessanter om je eigen opgewekte zonnestroom zelf te gebruiken. Je krijgt er namelijk minder voor bij verkoop. Daarom zal Powerplay na het afschaffen van de salderingsregeling vaker jouw eigen zonnestroom opslaan voor later gebruik. "
Dan is het rendement toch ook stukken lager als ze nu voorspiegelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
Wolly schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:23:
[...]
Absoluut, en daarom ben ik me er ook nog steeds in aan het verdiepen. Maar als ik besluit dat ik het wil, wilde ik graag vooraan staan. Voorlopig kan ik nog 12 dagen kostenloos annuleren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:47
Maurice v/d Zwaan schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:26:
[...]

Absoluut, en daarom ben ik me er ook nog steeds in aan het verdiepen. Maar als ik besluit dat ik het wil, wilde ik graag vooraan staan. Voorlopig kan ik nog 12 dagen kostenloos annuleren.
Of je een goede investering doet??
je zult vaak horen dat je deze accu's toch nooit gaat terug verdienen..
Maakt allemaal niets uit, het is het proberen waard, en een veel betere investering dan een nieuwe auto kopen. (wie zegt er dan, " die auto verdien je nooit terug!!" )
Dapper van je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Wolly schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:23:
[...]

Het zou alleen al interessant zijn hoe ze aan die 1600 euro's over 2023 voor de Nexus accu komen en hoe die zich over jaar opbouwd, zodat duidelijk van welke markt het rendement nu afhankelijk is.

Want ze handelen niet op de landelijke onbalans markten als FCR, aFRR of mFRR (anders vraag het Kiki)

Ik heb bijv in 2023 naar aFRR gekeken omdat ik mijn thuisaccu als twee onafhankelijke kan laten functioneren en of het te combineren zou zijn door bepaald vermogen deel van accu beschikbaar te stellen aan een BSP
De voorwaarde zoals bij 10.1 voor vrije biedingen, is echt een struikelblok voor mijn allocatiepunt (wat je slimme meter is), met een systeem dat handelt op basis van day a head er naast
-een vermogensverandering zichtbaar is binnen 30 seconden na een delta-setpointverandering
Welke onbalans markt die chatbot kiki wel bedoeld wordt me niet duidelijk, ik krijg steeds meer de indruk dat regelvermogen congestie wordt bedoeld maar die verdwijnt grotendeels als verzwaard is.

Lokale onbalans zou dan het aangeboden regelvermogen als CSP zijn, wat minimaal 100kW is voor 1 onbalansperiode is, zie bijlage 11 hoe dat geregeld is

[ Voor 8% gewijzigd door Domba op 21-01-2024 20:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KrL
  • Laatst online: 15:11

KrL

Foto foto..

Hier ook gevalletje ZZP (BTW plichtig) waarbij de zonnepanelen en energierekening op naam van mijn vrouw staan (KOR). Lijkt me ook erg interessant om zakelijk een thuisbatterij aan te schaffen en aanspraak te maken op EIA en KIA maar twijfel net als een aantal anderen in dit topic of dit zomaar kan. Voornamelijk ivm het energiecontract dat op naam van mijn vrouw staat (vereist vanwege de zonnepanelen), als ik het op mijn naam zet dan zou forfetair BTW moeten afdragen over de opgewekte stroom en wellicht ook over de 'winst' op de thuisbatterij? Lastig! kent iemand een fiscalist/partij die hierin gespecialiseerd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:07
DanielvE schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:12:
@Maurice v/d Zwaan Ja tuurlijk, kan de nexus opgeladen worden vanuit je zonnepanelen, maar dat is dan toevallig zo. Hoofdzakelijk gaat Powerplay kijken naar de behoeften van het net en vaak hangt dat wel redelijk samen met het aanbod zonnestroom, al kan wind ook een belangrijke rol spelen.

Je bent met een Zonneplan accu in huis, simpelweg investeerder in de grote Zonneplan accu met de bijhorende bonus.
Die nachtelijke "gratis" windenergie kun je weer kwijt voordat je panelen maximaal leveren. Bijvoorbeeld van 7 tot 10 in de ochtend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
mitsumark schreef op zondag 21 januari 2024 @ 22:50:
[...]
Die nachtelijke "gratis" windenergie kun je weer kwijt voordat je panelen maximaal leveren. Bijvoorbeeld van 7 tot 10 in de ochtend.
Je ontlaad met max 10kwh. Dus je bent bij een volle accu 2 uur bezig als je de grootste variant kiest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
0xygen500 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 22:54:
[...]

Je ontlaad met max 10kwh. Dus je bent bij een volle accu 2 uur bezig als je de grootste variant kiest.
Dat heb je correct berekend.

Edit vd eenhedenpolitie: niet dus. Je ontlaad met 10kW.

[ Voor 10% gewijzigd door bbbrumbrum op 21-01-2024 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:07
0xygen500 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 22:54:
[...]

Dus ruim voordat de zon hoog genoeg staat is je accu alweer leeg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PTR
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PTR

KrL schreef op zondag 21 januari 2024 @ 20:29:
Hier ook gevalletje ZZP (BTW plichtig) waarbij de zonnepanelen en energierekening op naam van mijn vrouw staan (KOR). Lijkt me ook erg interessant om zakelijk een thuisbatterij aan te schaffen en aanspraak te maken op EIA en KIA maar twijfel net als een aantal anderen in dit topic of dit zomaar kan. Voornamelijk ivm het energiecontract dat op naam van mijn vrouw staat (vereist vanwege de zonnepanelen), als ik het op mijn naam zet dan zou forfetair BTW moeten afdragen over de opgewekte stroom en wellicht ook over de 'winst' op de thuisbatterij? Lastig! kent iemand een fiscalist/partij die hierin gespecialiseerd is?
Ik ben ook zzp'er en heb de vraag uitgezet bij het RVO over de voorwaarden voor de EIA. De KIA kan sowieso als je de batt zakelijk koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
mitsumark schreef op zondag 21 januari 2024 @ 23:03:
[...]

Dus ruim voordat de zon hoog genoeg staat is je accu alweer leeg.
Yes, maar je kan dus niet alles verkopen in 1 goedkoop uur.
Pagina: 1 ... 18 ... 62 Laatste