dof schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:54:
[...]
Als ik er nuchter naar kijk vindt ik dat ik beter nog even op de tribune blijf en het nog even een tijdje aankijk. Want mijn echte verdiensten gaan pas spelen als die eerste 6 jaar voorbij zijn.
kiki zegt over mijn bovenstaande vragen:
"Ik snap je zorgen over de levensduur van de batterij. De Nexus thuisbatterij is ontworpen om lang mee te gaan en heeft een verwachte levensduur van 15 jaar. Als je kijkt naar de 10 kWh batterij, dan zou je na 6,3 jaar je investering van €5990 terugverdiend hebben. Daarna zou je nog ongeveer 8,7 jaar kunnen profiteren van de jaarlijkse besparing van €950. Dat betekent dat je na 15 jaar een totale besparing zou kunnen hebben van ongeveer €8050. Dit is natuurlijk een schatting en de daadwerkelijke besparing kan variëren. Maar het geeft je wel een idee van het potentieel rendement. 😊💰🔋"
Kiki zegt dus dat ik (met 10k versie) in 15 jaar 8 k terugverdien op die 7 k investering... als alles goed gaat...
Toch maar eens even gaan rekenen.
950 euro bruto rendement over 5990 euro is 15,9% rendement. Als je meeneemt dat Zonneplan 30% al heeft afgehaald van het overal rendement, zegt Zonneplan dat ze 15 jaar lang continue 22,65% bruto rendement kan halen.
En als je de grote thuisbatterij neemt zijn de cijfers 1600 euro verdienen over 7990 euro investering. Dat is 20,0% bruto rendement. Inclusief de 30% van Zonneplan halen ze dus 28,6% bruto rendement.
28,6% rendement over 15 jaar is als je een aanschaf van 7990 meerekent een bruto jaarlijks samengesteld rendement van 8,3% (voor Zonneplan en de koper samen). Dat zou 5,7% zijn voor de klant netto als er geen enkele kosten zijn in 15 jaar na de initiele aanschaf van 7990 euro. Als je de kleine batterij koopt is het rendement een stuk lager.
Maar… zou de onbalansmarkt echt 15 jaar lang gelijk blijven?
En zou de thuisbatterij 15 jaar meegaan. Winst nu is meer waard dan winst later. En al helemaal als het goed voorstelbaar is dat de onbalansmarkt steeds minder zal opbrengen. Dus het logisch voor Zonneplan Powerplay om de thuisbatterij zo maximaal mogelijk te gebruiken om zo snel mogelijk zo veel mogelijk te verdienen. En daarmee ga je 15 jaar dus niet halen.
In een eerdere post vroeg ik me af waarom Zonneplan niet naar de bank ging, maar naar consumenten. Nu denk ik dat ik het wel snap. Max 8,3% rendement is niet echt heel goed, zeker als de waarschijnlijke opbrengst veel lager is. En dus zal een bank niet goedkoop lenen voor deze onzekere investering.
30% van de opbrengst krijgen over een relatief minieme investering in het PowerPlay plaform is dan echter wel een goede deal voor Zonneplan. De risico’s liggen dus bij de consument en de winst bij de leverancier.
Uiteraard liggen de zaken iets anders als Zonneplan maar bv 10% ipv 30% van de opbrengst zelf houdt.