Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 19 ... 76 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelfp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:04
Ik heb snel even gezocht in dit topic en niet gevonden, maar is iemand bekend met de producten van energiemanagers.nl?

Een tijdje geleden was ik op een beurs waar ik ook keek naar thuisaccu's. Deze club sprong er in mijn ogen wel positief uit met hun spullen. Je kunt de accu's inzetten om op basis van dynamische energieprijzen op slimme momenten te (ont)laden, je bent niet gebonden aan een specifieke leverancier en de aanschafprijs was niet idioot hoog. Nu ben ik nog niet zo thuis in deze technologie, maar misschien dat iemand van jullie wat gaten ziet in hun verhaal? Of positieve kanten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netfast
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Roep eens wat prijzen dan? staan namelijk niet op de website.
Ik zie zelfs helemaal geen info over de accu's op hun website?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-09 18:46
netfast schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:02:
Roep eens wat prijzen dan? staan namelijk niet op de website.
Ik zie zelfs helemaal geen info over de accu's op hun website?
Als je het adres zoekt kom je bij een motorzaak terecht.!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:07
Maurice v/d Zwaan schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:26:
[...]

Absoluut, en daarom ben ik me er ook nog steeds in aan het verdiepen. Maar als ik besluit dat ik het wil, wilde ik graag vooraan staan. Voorlopig kan ik nog 12 dagen kostenloos annuleren.
Kan je vertellen dat het je het niet moet doen om financiële voordelen, heb ook een thuis accu en momenteel is het niet rendabel.

Ik heb het dan ook alszijde hobby en zelfvoorziening, mocht het als nog rendabel worden dan is dat mooi meegenomen.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online
Jazsie schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:19:
[...]

Kan je vertellen dat het je het niet moet doen om financiële voordelen, heb ook een thuis accu en momenteel is het niet rendabel.

Ik heb het dan ook alszijde hobby en zelfvoorziening, mocht het als nog rendabel worden dan is dat mooi meegenomen.
Dat geeft zonneplan ook aan, met alleen handelen op day-ahead is het niet rendabel. Maar de zonneplan accu is anders doordat deze op onbalansmarkt handelt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14:02
Maurice v/d Zwaan schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:21:
[...]

Dat geeft zonneplan ook aan, met alleen handelen op day-ahead is het niet rendabel. Maar de zonneplan accu is anders doordat deze op onbalansmarkt handelt
Hoe meer batterijen hoe kleiner der verschillen op de onbalansmarkt.

Als deze (https://www.vraagenaanbod...tste-batterij-van-europa/) er eenmaal staat wordt het een stuk minder rendabel.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10:43
John245 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:30:
[...]

Als deze (https://www.vraagenaanbod...tste-batterij-van-europa/) er eenmaal staat wordt het een stuk minder rendabel.
Tegen de tijd dat die er staat heeft de batterij zich gelukkig al terugverdiend normaal gesproken :) (moet je wel Zonneplan geloven natuurlijk, maar dat even terzijde)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:10
Ik heb "kiki" óók even wat uitgebreide kritische vragen voorgeschoteld.
(complimenten aan de AI, werkelijk wonderbaarlijk!)

Ze bleef echter te vaag en bleef herhalen dat er geen enkele garantie is, en alles gebaseerd is op het verleden (lol, dat snap ik).

Op mijn vragen betreffende "worstcase, expected, over-performance (grafieken) bleef ze ontwijken met allerlei argumenten.

kortom, NOGO voor mij, zelfs geen interesse meer in deze manier van thuisaccu benaderen.

(off-topic: ...ps ,tip aan de regering, vervang ALLE politici door AI chatbots, dit gaat 1.000 voudig sneller en weet je binnen 1 min of een formatie er inzit en/of we terug naar de stembus moeten. Ik snap nu waarom politici zo waarschuwen tégen AI.... _O- )

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:07
[...]
Hoe graag ik het ook wil geloven, persoonlijk denk ik dat, dat niet het verschil maakt...

Tijd zal vertellen :+.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:32
[...]
Voor de landelijke onbalansmarkt van Tennet is een kwalificatie nodig of wel registratie onder welke handelt Zonneplan dan?
Waar die 1000euro extra boven day a head vandaan komt is we behoorlijk essentieel, of dat een tijdelijke of vaste energiemarkt is.

De landelijke is opgedeeld in 3 markten FCR (~100-200MW wordt gecontracteerd), aFRR (~300-500MW, wordt gecontracteerd) en mFRR ook wel noodvermogen ( ~1 GW gecontracteerd)

FCR kan nog net met accu, een block is 4 uur, 1MW is minium en heb je 4MWh beschikbaar nodig
aFRR is vrij accu onvriendelijk, een block is 24 uur, ook 1MW is minium maar moet 24MWh beschikbaar hebben , anders kom je niet door de prekwalificatie. Met een pool kan je dat accu vriendelijker maken met 1 uur inzet en 5 uur tijd om accu weer te laden, heb je wel een pool van een ~1000 nodig 10-20% van zonneplan klanten die deelnemen.
mFRR /noodvermogen daar heb je verschil, zou in pool kunnen maar bij 1 variant is dat al 20MW het mininium

Er zijn uiteraard andere zoals intraday en meer lokale markten zoals voor redispatch (CSP), waar grotere prijsverschillen zijn en waar het goed mogelijk is dat tegen FCR prijs gaat.
Voor CSP is minium 100kW voor 1 block van 15 minuten.
Maar op moment HV onderstation verzwaard is, zit de congestie op een andere plek of in een ander deelgebied en thuisaccu is wel locatiegebonden.

(Tennet is bezig om NL op te delen in 40 deelgebieden, wat zou kunnen blijven dat er een volwaardige lokale onbalans markt ontstaat per deelgebied, maar net zogoed dat zonal (1 biedzone) wordt aangevuld met nodal systeem en gelijk met time of use voor transportdeel van netwerkkosten een op- of afslag per deelgebied komt afhankelijk van de congestie in het deelgebied en dan is die prijsprikkel open voor iedereen en dat kan zelfs al voor 2030 kunnen

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem73
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 17-07 00:40
Vraag:

Heeft iemand ervaring met 123smartbms met Victron en Raspberrypi als GX apparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-09 23:06
H. Lal schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:00:
[...]

Ik zie het systeem helemaal niet als “geld besparen”. Zo is het technisch niet geconfigureerd met dat “Powerplay”.

Ik zie het puur als een investering in de onbalans markt, in de hoop dat het over 5 tot 6 jaar (financieel) ook wat op gaat leveren.
“Win-win” zoals hier geschetst wordt is niet helemaal waar: risico van het spel ligt bij de consument die de batterijen heeft moeten kopen bij Zonneplan. (Die moet de investering terug verdienen) Zonneplan roomt gewoon 30% af.
Voordat ik aan dit spel mee doe, wil ik eerst de markt / markten beter begrijpen èn hoe dit spel eruit ziet als belastingregels veranderen (saldering, etc). Het zou zomaar kunnen zijn dat de markt zichzelf verzadigt en/of dat belastingregels zo veranderen dat je het systeem van levensdagen niet terugverdient; laat staan er iets mee gaat verdienen.
Die 30% verzin je die zelf? Of heb je die ergens vandaan? Zonneplan wil het volgens mij niet noemen namelijk en wat mij betreft is het de grote vraag bij dit product.

In de 2 ct handeling fee die je betaalt zit ook al een bijdrage voor onbalanskosten die gemiddeld veroorzaakt als klant. Als met mijn investering de onbalanskosten van zonneplan verlaagd worden wil ik daar graag wel de baten van. Prima als ze een standaard percentage van de opbrengst pakken, maar door dat in het midden te houden is het natuurlijk altijd de vraag of het rendement tegenviel of dat zonneplan gewoon een te groot deel in eigen zak steekt.

Wel jammer, want deze manier van batterijen inzetten kan eigenlijk praktisch alleen als je energieleverancier deze aanstuurt en verdien je inderdaad veel meer mee dan dat je em zelf aanstuurt op day ahead prijzen of zelfconsumptie.

[ Voor 6% gewijzigd door Aurelium op 22-01-2024 20:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:49

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Domba schreef op zondag 21 januari 2024 @ 20:04:
[...]

Het zou alleen al interessant zijn hoe ze aan die 1600 euro's over 2023 voor de Nexus accu komen en hoe die zich over jaar opbouwd, zodat duidelijk van welke markt het rendement nu afhankelijk is.

Want ze handelen niet op de landelijke onbalans markten als FCR, aFRR of mFRR (anders vraag het Kiki)

Ik heb bijv in 2023 naar aFRR gekeken omdat ik mijn thuisaccu als twee onafhankelijke kan laten functioneren en of het te combineren zou zijn door bepaald vermogen deel van accu beschikbaar te stellen aan een BSP
De voorwaarde zoals bij 10.1 voor vrije biedingen, is echt een struikelblok voor mijn allocatiepunt (wat je slimme meter is), met een systeem dat handelt op basis van day a head er naast

Welke onbalans markt die chatbot kiki wel bedoeld wordt me niet duidelijk, ik krijg steeds meer de indruk dat regelvermogen congestie wordt bedoeld maar die verdwijnt grotendeels als verzwaard is.
De passieve onbalansmarkt lijkt me. Zonneplan kan ten eerste accu's inzetten om zijn eigen portfolio te balanceren of aan de hand van de real-time onbalansprijzen van TenneT besluiten om bewust in onbalans te zijn (ten opzichte van het eerder ingekochte/verkochte volume) als dit gunstig is vanwege de actuele onbalansprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:25
Was deze van Bright al langsgekomen? De zonneplan thuisbatterij;

https://www.bright.nl/vid...van-de-thuisbatterij.html

[ Voor 9% gewijzigd door asing op 22-01-2024 22:25 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H. Lal
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07:35
Aurelium schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:13:
[...]

Die 30% verzin je die zelf? Of heb je die ergens vandaan? Zonneplan wil het volgens mij niet noemen namelijk en wat mij betreft is het de grote vraag bij dit product.

[…]
Hiervandaan:
aloft schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:38:
Zonneplan Kiki AI

van de winst die gemaakt wordt tijdens het handelen, welk deel gaat naar mij en welk deel naar jullie?

Goede vraag! De winst die gemaakt wordt met de Nexus thuisbatterij wordt verdeeld tussen jou en Zonneplan. Het grootste deel van de winst, 70%, gaat naar jou. De overige 30% is voor Zonneplan. Dit deel gebruiken we om de kosten van Powerplay te dekken en om te blijven investeren in de ontwikkeling van onze diensten. Zo zorgen we ervoor dat je altijd het beste rendement haalt uit je Nexus thuisbatterij. Is dit het antwoord waar je naar op zoek was? 😊

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
Dat is gewoon reclame..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YQF_PO2m2CHV1QdD8RY6DEbsLsQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4nsVuNKhj3fGDP2lhuIzht0L.png?f=fotoalbum_large

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15-09 18:09
Zonneplan heeft een stukje zendtijd ingekocht bij Bright...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Femme schreef op maandag 22 januari 2024 @ 21:49:
[...]

De passieve onbalansmarkt lijkt me. Zonneplan kan ten eerste accu's inzetten om zijn eigen portfolio te balanceren of aan de hand van de real-time onbalansprijzen van TenneT besluiten om bewust in onbalans te zijn (ten opzichte van het eerder ingekochte/verkochte volume) als dit gunstig is vanwege de actuele onbalansprijs.
Voor eigen portfolio is denk ik elke kWh inzetbaar, maar omdat onbalansmarkt te noemen is wat anders.

Ik zelf zit op dynamisch en doe aan uitgestelde PV opwek teruglevering wat prima gaat en ik loop daarmee uitfase met overige PV in de buurt .
Maar ik ben nog opzoek of nog iets meer combineerbaar zou kunnen zijn, een 2e is of er ook een pool voor bestaat.
Tenslote is 3x25A /17kW is toch kleine 7% op de 250kVA LS-transformator en die zit in 2 middenspannings ringen, de ene keer zit die in de middenspanningsring van een HV-koppelstation met verplichte congestiebijdrage van grootverbruikers, maar de meeste tijd zit die in de ring die deze verplichting nog niet heeft. Wel congestiegebied, maar dat is bijna heel Nederland
(eigen verbruikers gaan daar niet vanaf die kan ik makkelijk voorzien uit de max 24kW uit accu)

Wil ook niet botsen met netwerkbeheerder Enexis, daar heb ik al te vaak contact mee.
De ZiV E0077 slimme meter heeft ongeveer elke 2 maanden een vastloper dat niet meer op afstand uitgeleesbaar is, de vorige was een Sagemcom die stopte al binnen 2 maanden ermee
(ik heb automaten in HAK, maar spanningsloos maken helpt ook niet altijd.)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-09 23:06
Dan praat die AI haar mond voorbij want op linkedin geeft de betrokken business development manager aan geen uitspraken te willen doen over de baten verdeling.

30% is wel een ruime service fee maar compenseert wel voor de lage prijs die ze bieden voor de batterij denk ik. De toekomst zal het leren en begrijpelijk dat ze niet op het scherpst van de snede acteren als partij die dit als eerste op grote schaal mogelijk maakt voor consumenten.

Paar zaken qua marktontwikkeling:

FCR is reeds verzadigd, grootte van de markt is zo'n 100 MW

aFRR is interessant vanwege de capaciteitsvergoeding. Deze vergoeding is van oudsher bedoeld om gascentrales in stand by stand te laten draaien (compenseert voor standby verbruik) en kan mogelijk verdwijnen als er heel veel batterijen / liquiditeit in de markt komt

Passieve onbalans sturing: nu het grootste verdienmodel. Onzekerheid is dat je steeds meer regeltoestand 2 ziet waarin het systeem in een kwartier tijd zowel een overschot als tekort heeft. Hier moeten zowel partijen met een tekort als overschot betalen, al kan je dit met ex post traden nog een beetje repareren

Totale onbalansvolume zal toenemen als gevolg van meer duurzame opwek, maar er komt ook steeds meer regelend vermogen en dus concurrentie: laadpalen, batterijen bij aggrariers en tuinbouw, grid batterijen

De thuisbatterij heeft ten op zichte van de grid batterijen een aantal voordelen

- Geen netwerkosten (je aansluiting heb je toch al)
- Geen kosten voor grondgebruik (uitgaande dat je er een plekje voor hebt)

Er zijn ook wat nadelen

- hogere investering per kWh
- dubbele energiebelasting (gridbatterijen hoeven geen energiebelasting te betalen over het deel wat ze weer terugleveren)
- Geen voordelen van salderen (dit verlies moet je zien goed te maken met de thuisbatterij)

De marktopbengsten voor een grid batterij in 2023 waren zo'n € 350.000 / MW capaciteit (2 - 4 uursbatterij). Voor een 10 kW / 20 kWh batterij kom je dan uit op € 3.500 p/jaar. 70% daarvan is € 2.450.
Zonneplan zal rekening moeten houden met het feit dat ze de batterij niet altijd volledig kunnen gebruiken vanwege ander verbruik op de aansluiting. Het is realistisch dat je daarmee eerder uitkomt op zo'n € 1600 euro / jaar zoals zonneplan aangeeft

De vraag is dan: wat blijft er over als je de potentiele baten van salderen hier nog vanaf moet halen en de extra energiebelasting die je onterecht betaald hebt?

Mijn inschatting is dat je met zonnepanelen beter af bent als je blijft salderen. Woon je in een appartement en heb je geen mogelijkheid om zonnepanelen te leggen dan denk ik dat je geen verkeerde investering doet met deze thuisbatterij. Al blijft het natuurlijk een glazen bol: hoeveel liquiditeit komt er de komende jaren in de markt als gevolg van de hoge prijzen van de afgelopen 2 jaar en wat doet dat met de prijzen in de aankomende jaren.

[ Voor 4% gewijzigd door Aurelium op 23-01-2024 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-09 12:45
John245 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:30:
[...]

Dus moet je er vroeg bij zijn. ;) Net zoals vroeger met de zonnepanelen. De mensen die het er eerst bij waren hebben van hun zonnepanelen het meeste geprofiteerd.
Just saying. :9

En wanneer komt die batterij? Dat is ook nog de vraag, als hij er pas over 5 jaar komt. Durf ik het gokje nog wel te wagen.

Daarnaast hoop ik dat PowerPlay kan gaan samenwerken met Tesla interface. En hoe doen ze dat met omvormers die samen kunnen werken met powerplay.. Zal eens even vragen bij Zonneplan.

[ Voor 22% gewijzigd door Immutable op 23-01-2024 08:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Immutable schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 08:20:
[...]
Dus moet je er vroeg bij zijn. ;) Net zoals vroeger met de zonnepanelen. De mensen die het er eerst bij waren hebben van hun zonnepanelen het meeste geprofiteerd.
Just saying. :9
Misschien het langst, maar niet het meest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
bbbrumbrum schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 08:44:
[...]

Weet niet, voorheen kon je zonnepanelen voor een veel lager bedrag kopen. Toen kwam inflatie. Dus zowel goedkoop ingekocht als het meeste op verdient in totaal. Is mijn ervaring uit mijn eigen omgeving.
Kan natuurlijk bij jou anders zijn?

Maar heb wel vragen aan zonneplan voordat ik de 20kWh versie bestel, er zijn wat nadelen.
1. Nadeel: Je zit vast aan zonneplan.
2. Nadeel, geen DC-Bus zoals victron. Dus zonnepanelen gaan via 2 converters is verlies.
3. Heeft de batterij een UPS functie? Ik ga er vanuit van niet, dus als je net eraf ligt... is het nog steeds donker?
4. Samenwerking van hun systeem met Auto laders, en zonnepaneel converters?

Mooiste zou zijn dat die PowerPlay rekening er mee kan houden of mijn auto er aan hangt. Hoeveel kWh hij maximaal heeft, max laadsnelheid en SoC percentage zodat die dat kan meenemen in zijn "AI" model mits aangesloten.

Verder is het voor een kant en klare 20kWh batterij inclusief installatie wel een zeer gunstige prijs. Normaal heb je vaak de lagere prijzen met DIY batterijen waarbij je de cellen zelf koopt en met victron spul alles opzet wat mijn plan eerste was.

Maar mijn focus was ook een beetje anders, door het huis zoveel mogelijk op eigen benen te laten staan. Dat is volgens mij niet echt de focus van Zonneplan want het is een commerciele partij.

[ Voor 7% gewijzigd door Immutable op 23-01-2024 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13:53
@Immutable vraag 3 is hier reeds beantwoord (door de chatbot): er is geen backup/noodstroomvoorziening mogelijk met de ZP oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
Franciesco schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 08:52:
@Immutable vraag 3 is hier reeds beantwoord (door de chatbot): er is geen backup/noodstroomvoorziening mogelijk met de ZP oplossing.
Ah mijn excuses, maar dat dacht ik al vanwege de opzet met eigen DC/AC converter. Waarbij het systeem het AC net van het huis als "bus" gebruikt die weer hard aan het net zit. Jammer, maar niet geheel onlogisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:45

ewf

Als je zonnepanelen hebt komt er toch iets van 500V DC af, hoe converteer je dat naar een lager DC voltage zonder verlies?? Ik lees iedere keer dat het DC -> AC extra verliezen geeft maar DC -> DC geeft toch ook verliezen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
ewf schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 08:54:
Als je zonnepanelen hebt komt er toch iets van 500V DC af, hoe converteer je dat naar een lager DC voltage zonder verlies?? Ik lees iedere keer dat het DC -> AC extra verliezen geeft maar DC -> DC geeft toch ook verliezen....
Simpel: Meer stappen = meer verlies.

Met AC-Bus:
Zonnepanelen DC->AC,
Batterijen AC -> DC,
Batterijen DC-> AC(verbruikers in je huis)
Elektrische auto AC -> DC. (Van zon naar auto dus 4 stappen)

Met DC-Bus met MPPT tracker. (UPS functie is veel makkelijker te maken.)
Zonnepanelen DC->DC direct naar batterijen.
Batterijen DC -> AC (Verbruikers in je huis)
Batterijen DC -> DC (Elektrische auto) (Van zon naar auto dus 2 stappen) Echter bestaat dit nog niet echt en is duur om zo'n 48Volt DC -> 400Volt DC (dc/dc) converter te kopen. Dus moet je wel weer via de DC/AC lader onboard. Zucht.

Best logisch toch?

Als Victron nou met onbelans markt functies komt of zo'n mogelijkheid zou ik het wel weer direct weten. :9

Waar het op neer komt, wat ik wil bestaat gewoon nog niet. En mijn domme Tesla kan geen V2G(Met zijn diode brug aan de ingang). Hup Hup! Innovatie!

[ Voor 24% gewijzigd door Immutable op 23-01-2024 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:45

ewf

Niet voor mij in ieder geval, van DC -> DC gaat echt niet zonder verlies.

ZP doet alles op 230V en dan heb je wel steeds conversie maar als ik dan kijk naar een standaard omvormer voor zonnepanelen dan zie ik een rendement van ca 97%.
Als je dan een efficiënte acculader hebt valt het wel mee...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Interessante opmerking over de thuisbatterij van Zonneplan van Rik Spitters op LinkedIn:
Wat gedachtes over de nieuwe thuisbatterij van Zonneplan die deze week gelanceerd werd.

Zonneplan biedt een thuisbatterij aan voor een zeer concurrerende prijs (voordeel: sinds dit jaar kan je BTW terugkrijgen icm met dynamische energiecontract).

De propositie is als volgt: als klant doe je de investering in een thuisbatterij en deze batterij wordt aangestuurd door Zonneplan. Zonneplan kan door jouw thuisbatterij aan te sturen haar portfolio optimaliseren (tekorten / overschotten wegwerken) of juist bewust een overschot of tekort creeeren wanneer er landelijk een tegenovergestelde onbalanssituatie is.

Zonneplan wil geen inzicht geven in hoe deze baten verdeeld worden, maar de chatbot zou gezegd hebben dat 30% van de opbrengsten naar zonneplan gaan en 70% naar jou als klant. Laten we daar dan even mee rekenen voor het gemak.

Als we uitgaan van zo'n € 300.000 euro / MW omzet voor een gridbatterij (inzet meerdere markten, voornamelijk onbalans) kan je rekenen op zo'n € 3.000 euro per jaar voor een 10 kW / 20 kWh batterij. 70% daarvan geeft € 2.100 voor de klant. Als je dan nog meeneemt dat zonneplan de batterij niet altijd volledig kan gebruiken omdat er ook nog regulier verbruik op de aansluiting zit kom je best in de buurt van de € 1.600 euro per jaar die zonneplan geeft als geschatte inkomsten.

Deze inkomsten zal je moet afzetten tegen een aantal nadelen:

- Met een dynamisch energiecontract kan je maar beperkt salderen, de energiebalasting saldeer je wel volledig weg, maar de energieprijs is per uur (en niet per jaar zoals bij een vast contract). Met zonnepanelen is dit dus iets minder interessant.

- Je betaalt 'onterecht' energiebelasting op het verbruik van de thuisbatterij. Dat wil zeggen, de energie die je opslaat en later weer teruglevert wordt niet werkelijk verbruikt en zou dus niet belastingplichtig moeten zijn. Hier is voor thuisbatterijen nog niks voor geregeld.

- mogelijke tariefwijzigingen in de toekomst voor KV aansluitingen kunnen nog impact gaan hebben.

De grote vraag voor de toekomst is natuurlijk wat de onbalansprijzen gaan doen. Er zal een behoorlijke toename zijn flexibel vermogen wat ingezet zal gaan worden op onbalanssturing, getriggerd door de gunstige prijzen van de afgelopen paar jaar. Dit kan natuurlijk impact hebben op de rendementen voor het komend jaar. Tegelijkertijd neemt de hoeveelheid duurzame opwek nog steeds in rap tempo toe en neemt de markt in volume toe.

Mijn inschatting is dat de thuisbatterij van zonneplan het meest interessant is voor huishoudens die nu geen mogelijkheid hebben om zonnepanelen te leggen. Wat het uiteindelijke rendement wordt zal niemand met zekerheid kunnen zeggen en zal de tijd moeten leren.

Hoe dan ook, zonneplan heeft hiermee een toffe en innovatieve propositie gelanceerd die het spelveld de komen jaren flink op zijn kop zal zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Franciesco schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 08:52:
Maar de omvormer ondersteunt het wel.
Immutable schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 08:58:
[...]
Echter bestaat dit nog niet echt en is duur om zo'n 48Volt DC -> 400Volt DC (dc/dc) converter te kopen. Dus moet je wel weer via de DC/AC lader onboard. Zucht.
Zonneplan is geen LV accu, maar HV.
Waar het op neer komt, wat ik wil bestaat gewoon nog niet. En mijn domme Tesla kan geen V2G(Met zijn diode brug aan de ingang). Hup Hup! Innovatie!
Tesla heeft al vaker aangegeven dat ze niets zien in V2G (wilde zeggen V2X, maar de CT heeft natuurlijk wel V2L).

[ Voor 24% gewijzigd door bbbrumbrum op 23-01-2024 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
bbbrumbrum schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 08:44:
[...]

LIgt aan de definitie van vroeg.

Hier SDE subsidie 2008 (15 jaar lang); SEBB (20% subsidie); 19% btw aftrek (na uitspraak hogeraad).

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyEnyak
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 14:01
John245 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:25:
[...]

Hier SDE subsidie 2008 (15 jaar lang); SEBB (20% subsidie); 19% btw aftrek (na uitspraak hogeraad).
je was er iig vroeg bij! hoeveel kostten je pv panelen destijds, wel interessant om te zien hoeveel de prijzen gezakt zijn de afgelopen 15 jaar. SDE subsidie toen ook beschikbaar voor particuliere installaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:32
John245 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:25:
[...]

SEBB ken ik niet maar SDE2008 heb ik ook gehad, maar betaalde wel 18k € voor 3500 Wp. De BTW heb ik inderdaad later ook teruggekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
FunkyEnyak schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:08:
[...]

je was er iig vroeg bij! hoeveel kostten je pv panelen destijds, wel interessant om te zien hoeveel de prijzen gezakt zijn de afgelopen 15 jaar. SDE subsidie toen ook beschikbaar voor particuliere installaties?
Ja maar SDE was toen wel een loterij (subsidie binnen 1 dag overschreven).

Ongeveer 4,50 per Wp destijds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:56
Taro schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:44:
[...]

Als je alleen naar je persoonlijke situatie en salderen kijkt wel, maar er zijn meer aspecten om rekening mee te houden dan je eigen situatie en wat dat op papier voor jou doet. Vanuit het grotere plaatje gezien zou iedereen alle fases zoveel mogelijk gelijk moeten proberen te belasten. Stel dat jij dat niet doet, je buren en de rest van de straat ook niet, dan heeft dat wel invloed op een en ander. Daarnaast heb ik weleens begrepen dat als je bijv. 5750 Watt op Fase 1 trekt, 5750 Watt op Fase 2 en 5750 Watt teruglevert op Fase 3, dat de nul dan enorm scheef wordt belast. Zoiets:
[Afbeelding]

Zie overigens ook https://www.ew-installati...mmetrische-fasenbelasting.
Interessant. Mag ik vragen wat de gevolgen hiervan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
  • Nu online
Maurice v/d Zwaan schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:26:
[...]

Absoluut, en daarom ben ik me er ook nog steeds in aan het verdiepen. Maar als ik besluit dat ik het wil, wilde ik graag vooraan staan. Voorlopig kan ik nog 12 dagen kostenloos annuleren.
Vooralsnog wordt hij 14 maart geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:14
Maurice v/d Zwaan schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:35:
[...]

Is nog even de tijd om naar uit te kijken.
Hou ons ter zijnde tijd op de hoogte van deze installatie en resultaten :)

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
banaliteit schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:21:
[...]

Interessant. Mag ik vragen wat de gevolgen hiervan zijn?
Technisch gezien wordt de stroom op de 3 fases door 1 generator gemaakt. Vroeger had iedereen standaard maar één fase. Koken, douchen en verwarmen ging op gas. Tegenwoordig zullen er meer 3 fase systemen aangelegd worden want electrisch koken, warmtepomp en EV komen eraan.

In principe zou iedere fase 230V moeten zijn. Echter, belasting door apparaten en teruglevering door panelen brengt onbalans. Dit is de situatie hier terwijl ik dit zit te tikken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2O3D2VT3w3bPu9hzd4GOpBhbs4M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8rUCD2siTxBwfAbLkhTzV611.png?f=user_large

En de spanning op de eerste fase de afgelopen 24 uur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IVamXypMQjE-5lPSjVwmsahOxwM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iXanwLTyLJ5axdHUVqlKhOO3.png?f=fotoalbum_large

Het is nooit strak 230V. Het wisselt. Het is ook niet zo dat het laden van mijn Tesla ook maar enig effect heeft op dat voltage. 11kW pakken is helemaal niets ten opzichte van het totale vermogen.

Om niet teveel verschil onder de fases te krijgen dienen de verbruikers dus liefst om en om aangesloten te worden. Ook zal je installateur van je zonnepanelen meten welke van de 3 fases het laagste voltage heeft om je panelen op die fase aan te sluiten.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudonline
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:10
De thuisaccu van zonneplan is een zeer interessante ontwikkeling. Zover ik het nu begrijp krijg je de verdiensten op je bankrekening gestort. Ik zou verwachten dat je over deze extra verdiensten ook inkomstenbelasting verschuldigd bent. Of is dit niet het geval? Als dat wel het geval zou zijn, zou dat het rendement flink drukken. Kan iemand daar wat meer over zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb bij ons doorgerekend wat de batterij van zonneplan gaat doen met de kosten op de zaak (en subsidies). Het is absoluut interessant om dit op de BV te zetten, maar het volgende is wel een probleem voor ons:

Wij hebben hier 27kWp liggen op een 3x25A aansluiting en er zijn dagen dat wij deze volledig benutten (en iets meer) voor teruglevering in de zomer. Daarnaast ook nog een SAP waarbij het mogelijk is dat de batterij op de SAP zit en de zonnepanelen op de PAP.

Hier kan dan dus nog buiten onze invloed 10kW (3x14A) bijkomen over drie fases waardoor de aansluiting absoluut overbelast gaat worden. Enige intelligentie die verkregen kan worden via de P1 poort is van 1 meter (SAP) en niet van beide meters (PAP en SAP).

De kans zal waarschijnlijk klein zijn dat er maximaal wordt teruggeleverd op zulke dagen omdat de stroomprijzen waarschijnlijk heel laag zijn met veel aanbod, maar het niet onder controle hebben zal betekenen dat onze hoofdschakelaar 100% gaat afslaan.

Ik denk hier misschien wel meer gebruikers zijn met meer zonnepanelen dan gemiddeld met mogelijk dit probleem.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-09 22:28
kiddyl schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:11:
Ik heb bij ons doorgerekend wat de batterij van zonneplan gaat doen met de kosten op de zaak (en subsidies). Het is absoluut interessant om dit op de BV te zetten, maar het volgende is wel een probleem voor ons:

Wij hebben hier 27kWp liggen op een 3x25A aansluiting en er zijn dagen dat wij deze volledig benutten (en iets meer) voor teruglevering in de zomer. Daarnaast ook nog een SAP waarbij het mogelijk is dat de batterij op de SAP zit en de zonnepanelen op de PAP.

Hier kan dan dus nog buiten onze invloed 10kW (3x14A) bijkomen over drie fases waardoor de aansluiting absoluut overbelast gaat worden. Enige intelligentie die verkregen kan worden via de P1 poort is van 1 meter (SAP) en niet van beide meters (PAP en SAP).

De kans zal waarschijnlijk klein zijn dat er maximaal wordt teruggeleverd op zulke dagen omdat de stroomprijzen waarschijnlijk heel laag zijn met veel aanbod, maar het niet onder controle hebben zal betekenen dat onze hoofdschakelaar 100% gaat afslaan.

Ik denk hier misschien wel meer gebruikers zijn met meer zonnepanelen dan gemiddeld met mogelijk dit probleem.
Hier hebben wij een soortgelijke situatie. De zonnepanelen leveren max 17kW dus iets meer dan de 3x25 aansluiting kan hebben. Dat komt zelden voor omdat het verschillende strings zijn met verschillende orientaties, pieken in mei hooguit. Het accusysteem dat ik aan het bouwen ben is Victron en kan ook 17kW terugduwen. Het Victron systeem meet beide meters door de fases van SAP en PAP door dezelfde CT klem te voeren. 2 draadjes per klem dus. Iedere omvormer heeft zijn eigen fase en eigen CT klem. Het zou over een paar weken moeten werken.

[ Voor 3% gewijzigd door RikHa op 24-01-2024 11:23 ]

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben26
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-09 14:32
kiddyl schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:11:

Ik ben hier technisch niet zo in thuis, dus wellicht stomme vraag. Maar hoe kan dit systeem van Zonneplan een probleem veroorzaken als Zonneplan zelf adverteert/informeert dat hun systeem de onbalans tegen gaat? Het verkleinen van de onbalans dient toch juist mede ervoor te zorgen dat stroomnet niet meer onstabiel blijft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-09 22:28
Ruben26 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:22:
[...]

Ik ben hier technisch niet zo in thuis, dus wellicht stomme vraag. Maar hoe kan dit systeem van Zonneplan een probleem veroorzaken als Zonneplan zelf adverteert/informeert dat hun systeem de onbalans tegen gaat? Het verkleinen van de onbalans dient toch juist mede ervoor te zorgen dat stroomnet niet meer onstabiel blijft?
De man heeft een SAP en een PAP. waarschijnlijk gaat die zonneplan batterij 1 van beide meters monitoren en heeft dus geen weet van wat er via de andere meter gebeurd en kan dus niet bepalen wat de limit is.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
ruudonline schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:55:
De thuisaccu van zonneplan is een zeer interessante ontwikkeling. Zover ik het nu begrijp krijg je de verdiensten op je bankrekening gestort. Ik zou verwachten dat je over deze extra verdiensten ook inkomstenbelasting verschuldigd bent. Of is dit niet het geval? Als dat wel het geval zou zijn, zou dat het rendement flink drukken. Kan iemand daar wat meer over zeggen?
Wat Zonneplan aangeeft is dat je de BTW over de accu terug kan vragen. Dat kan overigens niet in alle situaties. Op het moment dat je de BTW terugvraagt kan je ook aangeven dat je de KOR in wilt. Je zou in principe omzetbelasting moeten betalen over de stroom.

Met de KOR regeling koop je dat af met een forfait, volgens mij 15 euro/kWh geïnstalleerde capaciteit. Na dat forfait is de omzetbelasting afgekocht en hoef je verder niets meer af te dragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Ruben26 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:22:
[...]

Het onderstaande plaatsje is van een zonnige, maar koele dag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vGVuZWCWeYplwn3-i-cL1sfzEYc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/C8ijqKATfcqp0yIOd1sOpUeR.jpg?f=user_large

Als in dit geval de Zonneplan batterij op de SAP zit kan daar in theorie nog 14A op elke fase bijkomen. Hierdoor zal onze hoofdzekering 100% klappen. De zekering kan ongeveer 32A aan bij ons. Het is vorig jaar 1 keer geklapt bij ons door te veel terugleveren 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
@kiddyl Komt dan toch wel bij intake tersprake
Op hun site staat het vogende vermeld onder de stap installatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a4qPWNSv8L-7RZae0CR1PEJqigc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zStDLQXf9x7wG8gzIbPapGPL.png?f=user_large
En als je nog eens doorklikt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ANxcJmh4vEG6mMGVteLivsb6jw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lnsslXAzrbmGd6q1q97Q2Z0J.png?f=user_large
Soms staat de info dichter bij dan je denkt :)

Dus als jullie beide vinden dat de last te zwaar wordt vragen zij de verzwaring aan. (als dat nog lukt in je regio). Maar ja dan word je aansluit kosten ook hoger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
psdata schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:11:
@kiddyl Komt dan toch wel bij intake tersprake
Op hun site staat het vogende vermeld onder de stap installatie:
[Afbeelding]
En als je nog eens doorklikt
[Afbeelding]
Soms staat de info dichter bij dan je denkt :)

Dus als jullie beide vinden dat de last te zwaar wordt vragen zij de verzwaring aan. (als dat nog lukt in je regio). Maar ja dan word je aansluit kosten ook hoger :)
Het idee is juist de 3x25A aansluiting maximaal te gebruiken. Een verzwaring is vanwege de kosten totaal niet aantrekkelijk in NL in een thuis situatie. Als je de kosten van een 3x35A aansluiting meeneemt in de berekening komt hiet niet meer uit.

De Zonneplan opmerking is waarschijnlijk meer gericht op gebruikers die nu nog op 1 fase zitten. Onze situatie is erg uitzonderlijk als je het vergelijkt met een doorsnee klant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
  • Nu online
Ze gebruiken ook load-balancing via de P1 dongle. Dus als je tegen de grens aankomt gaat de accu stoppen met laden/ontladen. Dit doen ze hetzelfde met de laadpaal, en daar werkt het wonderbaarlijk goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
maar met PAP en SAP hab je 2 meters, en een hoofdkabel. De hoofdkabel (voor de som van PAP+SAP) is op 3x25A afgezekerd. Dus als je maar 1 meter (Bijv. PAP) met P1 dongle bekijkt dan mis je met een beetje pech dat de andere (SAP) al 3x25A afneemt/pusht.

Dit is niet standaard in de meeste huizen, maar ook niet echt heel vreemd bij grote PV installaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-09 22:08
Maurice v/d Zwaan schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:16:
Ze gebruiken ook load-balancing via de P1 dongle. Dus als je tegen de grens aankomt gaat de accu stoppen met laden/ontladen. Dit doen ze hetzelfde met de laadpaal, en daar werkt het wonderbaarlijk goed.
In aansluiting op wat @HiBe zegt;
Dat gaat je echter niet helpen als je een Secundair Allocatiepunt (SAP) hebt. Dan zou op beide meters (zowel van PAP als SAP) een P1 dongle moeten aansluiten, en de data moeten combineren. Ik verwacht niet dit soort (SAP) uitzonderingen hoog op hun prioriteitenlijst staat. Immers, de kans is groot dat ze niet leverancier zijn voor beide allocatiepunten. Als ze dat wel zijn, dan is het voor hen makkelijker om te zeggen; laat je SAP maar verwijderen, eventueel gecombineerd met gesplitst factureren van de energie die via de laadpaal loopt. Naar ik begrijp zijn er al leverancier die dit laatste aanbieden.

Meerdere partijen die de energiestromen achter één aansluiting tegen betaling beïnvloeden (waaronder een SAP, maar ook concepten als een onafhankelijke BSP of CSP) is in theorie een leuk idee, maar de politici en toezichthouders die dit verplicht c.q. bedacht hebben, hebben vaak te weinig nagedacht over de praktische uitdagingen die dit geeft. De wal zal vanzelf het schip keren; leveranciers zullen hun contracten zodanig gaan formuleren dat het kunnen beïnvloeden van de totale energiestroom op de aansluiting een voorwaarde is voor een energiecontract met aantrekkelijke voorwaarden. Dat zie je ook al bij het contract bij de Zonneplan Nexus ontstaan. Dat is in een zeer concurrerende markt als de Nederlandse energiemarkt ook niet erg, want als leverancier A je daarvoor niet goed beloond, dan stap je over naar leverancier B. Enige uitdaging is natuurlijk wel dat de aansturing van die flexibele bronnen achter de aansluting wel een open standaard moet hebben, maar die verplichting zal er op een gegeven moment wel komen.

Overigens is het technische probleem niet uniek voor Zonneplan, maar voor alle leveranciers c.q. producten die vertrouwen op een P1 dongle voor load balancing. De aanwezigheid van een SAP op een aansluiting, wat publiek inzichtelijk is, zou dus wel eens een negatief selectiecriterium kunnen gaan worden voor bepaalde energiecontracten of producten. Waarom zou je al leverancier van een product die risico's immers willen nemen.

[ Voor 31% gewijzigd door ntram op 24-01-2024 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10:43
Maurice v/d Zwaan schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:35:
[...]
De mijne (20 kWh) 6 maart! Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
asing schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:28:
[...]

Wat Zonneplan aangeeft is dat je de BTW over de accu terug kan vragen. Dat kan overigens niet in alle situaties. Op het moment dat je de BTW terugvraagt kan je ook aangeven dat je de KOR in wilt. Je zou in principe omzetbelasting moeten betalen over de stroom.

Met de KOR regeling koop je dat af met een forfait, volgens mij 15 euro/kWh geïnstalleerde capaciteit. Na dat forfait is de omzetbelasting afgekocht en hoef je verder niets meer af te dragen.
De vraag ging over inkomstenbelasting, niet over omzetbelasting.

Aangezien er geen arbeid verricht wordt zal je naar mijn mening geen inkomstenbelasting moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Vraag mij wel af hoe ze verantwoording afleggen richting hun klant.

Als ik op een zomerdag flink teruglever samen met heel de wijk en zij zetten de accu op maximaal opladen dan gaat er heel veel stroom niet langs de meter.

Normaliter zou ik voor die stroom kunnen salderen of een converteren tegen een teruglevertarief.

Maar hoe bewijzen zij nou richting de beurs waar ze een verplichting zijn aangegaan dat zij daadwerkelijk x kWh hebben gebufferd? Moet die beurs maar afgaan op hun blauwe ogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14:00
Wolly schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:45:
[...]

Aangezien er geen arbeid verricht wordt zal je naar mijn mening geen inkomstenbelasting moeten betalen.
Moet er over het gemaakte rendement ook belasting worden betaald?

Goede vraag! Het rendement dat je maakt met de Zonneplan Nexus thuisbatterij wordt gezien als een belastingvrije vergoeding. Dit betekent dat je hierover geen inkomstenbelasting hoeft te betalen. Het is dus een extra voordeel van het investeren in een thuisbatterij! 😊 Is er nog iets anders dat je wilt weten over de Nexus thuisbatterij
?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
Wolly schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:45:
[...]

Er is nog een ander soort belasting die mogelijk van toepassing is. De vermogensrendementheffing in Box3.
De hele opzet van deze constructie kan gezien worden als een speculatieve belegging. Als de belastingdienst tot die conclusie komt dan zou je jaarlijks belasting moeten betalen over het veronderstelde rendement op geinvesteerd vermogen,de kosten van de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
Wolly schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:49:
Vraag mij wel af hoe ze verantwoording afleggen richting hun klant.

Als ik op een zomerdag flink teruglever samen met heel de wijk en zij zetten de accu op maximaal opladen dan gaat er heel veel stroom niet langs de meter.

Normaliter zou ik voor die stroom kunnen salderen of een converteren tegen een teruglevertarief.

Maar hoe bewijzen zij nou richting de beurs waar ze een verplichting zijn aangegaan dat zij daadwerkelijk x kWh hebben gebufferd? Moet die beurs maar afgaan op hun blauwe ogen?
Ze zullen het wel meten net als met een "eigen" EV laad inrichting (deze is ook op jou aansluiting verbonden), waarbij men Eigen en gast gebruik terug gestort krijgt door de EV paal beheerder/lease maatschappij.
Maar een helder antwoord is nog niet gegeven hier over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
hanev001 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:55:
[...]

Er is nog een ander soort belasting die mogelijk van toepassing is. De vermogensrendementheffing in Box3.
De hele opzet van deze constructie kan gezien worden als een speculatieve belegging. Als de belastingdienst tot die conclusie komt dan zou je jaarlijks belasting moeten betalen over het veronderstelde rendement op geinvesteerd vermogen,de kosten van de installatie.
Moet je eerst boven de heffingsvoet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
kiddyl schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:53:
[...]

Het onderstaande plaatsje is van een zonnige, maar koele dag

[Afbeelding]

Als in dit geval de Zonneplan batterij op de SAP zit kan daar in theorie nog 14A op elke fase bijkomen. Hierdoor zal onze hoofdzekering 100% klappen. De zekering kan ongeveer 32A aan bij ons. Het is vorig jaar 1 keer geklapt bij ons door te veel terugleveren 8)
Waarom zou de accu gaan ontladen als het zonnig is? Hij kan juist je aansluitbelasting verlichten door te gaan laden.

En met PAP en SAP moet je of zelf een virtuele P1 genereren, ofwel met meetspoelen werken waar je dan kabels na beide hoofdschakelaars doorheen laat lopen. Geen idee of dat een optie is met de Solis/ZP omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudonline
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:10
0xygen500 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:57:
[...]

Moet je eerst boven de heffingsvoet zitten.
Dat is waar. Maar als dat het geval is, dan gaan ze uit van een rendement van 6.17% (2023) dat belast wordt met 32% (2023).
Mijn vraag ging inderdaad om de inkomstenbelasting en niet perse omzetbelasting. Het zijn wel extra inkomsten uit andere bronnen. Valt dat onder box 1, of toch bijvoorbeeld onder box 3 (het rendement/investering).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
ruudonline schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:30:
[...]

Dat is waar. Maar als dat het geval is, dan gaan ze uit van een rendement van 6.17% (2023) dat belast wordt met 32% (2023).
Mijn vraag ging inderdaad om de inkomstenbelasting en niet perse omzetbelasting. Het zijn wel extra inkomsten uit andere bronnen. Valt dat onder box 1, of toch bijvoorbeeld onder box 3 (het rendement/investering).
Moet er over het gemaakte rendement ook belasting worden betaald?

Goede vraag! Het rendement dat je maakt met de Zonneplan Nexus thuisbatterij wordt gezien als een belastingvrije vergoeding. Dit betekent dat je hierover geen inkomstenbelasting hoeft te betalen. Het is dus een extra voordeel van het investeren in een thuisbatterij! 😊 Is er nog iets anders dat je wilt weten over de Nexus thuisbatterij

Blijkbaar hoeft er gene inkomstenbelasting over betaald te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
hanev001 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:55:
[...]

Waarom zou dit gezien kunnen worden als een speculatieve belegging? Beleggingen kan je in de regel ook weer verkopen, dat is bij deze niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
Wolly schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 18:26:
[...]

Waarom zou dit gezien kunnen worden als een speculatieve belegging? Beleggingen kan je in de regel ook weer verkopen, dat is bij deze niet mogelijk.
De batterij is een fysiek item dat wel degelijk verkoopbaar is. Het is een onderdeel van een bedrijfsproces, de handel op de energiemarkt. Het is vergelijkbaar met een machine in een fabriek die een product maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
hanev001 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:02:
[...]

De batterij is een fysiek item dat wel degelijk verkoopbaar is. Het is een onderdeel van een bedrijfsproces, de handel op de energiemarkt. Het is vergelijkbaar met een machine in een fabriek die een product maakt.
Als je zo denkt dan zijn zonnepanelen net zo goed een speculatieve belegging die mogelijk onder box 3 zou moeten vallen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
Wolly schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:35:
[...]

Als je zo denkt dan zijn zonnepanelen net zo goed een speculatieve belegging die mogelijk onder box 3 zou moeten vallen :*)
Nee. zonnepanelen zijn een passief systeem. Er vind geen bedrijfsmatig handel plaats.
Een grijs gebied is het gebruik van een batterij met een dynamisch contract welke uitsluitend in eigen beheer wordt bestuurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
hanev001 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:02:
Deze 'buitenkans' is één grote rode vlag: vendor lock in, onrealistische rendementen, wispelturige energiemarkt, etc.

Dit heeft niets met beleggen te maken.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
hoevenpe schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:02:
[...]

Deze 'buitenkans' is één grote rode vlag: vendor lock in, onrealistische rendementen, wispelturige energiemarkt, etc.

Ik gebruikte niet voor niets het woord speculatief.. In mijn ogen is het een grote scam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
hoevenpe schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:02:
[...]

Klopt. Dit is 30,5% kansspelbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellybrah
  • Laatst online: 09:30
Leuk dat zonneplannetje, maar geen gegarandeerd rendement is geen buybuy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
hanev001 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:01:
[...]

Nee. zonnepanelen zijn een passief systeem. Er vind geen bedrijfsmatig handel plaats.
Een grijs gebied is het gebruik van een batterij met een dynamisch contract welke uitsluitend in eigen beheer wordt bestuurt.
Daar zit nog een grote component huishoudelijk of eigengebruik in voor thuisaccu met dynamisch.
Bij zonneplan heb je over energie voor 3e want je hebt geen enkele invloed op het laden en ontladen en daar staat wel het een en ander over in de aansluit en transportovereenkomst die je hebt met de netwerkbeheerder
bijv enexis art 3 & 4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 31-08 10:15
https://nos.nl/artikel/25...wasmachine-niet-uitzetten

Als we dit gaan doen moeten we echt allemaal aan de thuisaccu.

Stroomnet een paar seconden uitzetten. Superidee. 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:07

de Peer

under peer review

Nico_GTR schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:41:
https://nos.nl/artikel/25...wasmachine-niet-uitzetten

Als we dit gaan doen moeten we echt allemaal aan de thuisaccu.

Stroomnet een paar seconden uitzetten. Superidee. 😅
Niet het stroomnet uitzetten, maar warmtepompen laten terug toeren en laadpalen langzamer laten laden. Dus is wel een nuance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
de Peer schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:59:
[...]

Niet het stroomnet uitzetten, maar warmtepompen laten terug toeren en laadpalen langzamer laten laden. Dus is wel een nuance
Hoe gaan ze dat doen dan? Ik weet dat die van mij de optie heeft....maar die kan ik prima overbruggen. Sterker nog....dat moet ook anders gaat die niet aan.

Ik kan niet kopiëren. Maar onder het kopje noodscenarios in het artikel staat toch echt dat "de netbeheerder bij een extreme piek de stroom enkele minuten of seconden moeten kunnen stopzetten."

Ik zie daar nog niet echt een nuance over balanceren van stroomvraag in. Tenzij jij het anders leest natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
de Peer schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:59:Niet het stroomnet uitzetten, maar warmtepompen laten terug toeren en laadpalen langzamer laten laden. Dus is wel een nuance
Dit helpt mij als dino-sap gebruiker niet om over te stappen op een batterij vehikel... ;)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:33
Anyway,

Hier is ie besteld, kan niet wachten :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y4m4GxGwDyI9Xq7qStcM8yOlg6c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cbCuxMA3gizWRirqhwPkmyGT.jpg?f=fotoalbum_large

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Zou het voordelig zijn om een sap te regelen voor de zonneplan batterij? Hier liggen zelf zonnepanelen op het dak, dus dynamisch tarief is niet voordelig met salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Nico_GTR schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:04:
[...]

Hoe gaan ze dat doen dan? Ik weet dat die van mij de optie heeft....maar die kan ik prima overbruggen. Sterker nog....dat moet ook anders gaat die niet aan.

Ik kan niet kopiëren. Maar onder het kopje noodscenarios in het artikel staat toch echt dat "de netbeheerder bij een extreme piek de stroom enkele minuten of seconden moeten kunnen stopzetten."

Ik zie daar nog niet echt een nuance over balanceren van stroomvraag in. Tenzij jij het anders leest natuurlijk.
Noodscenario ja. Dat is niet iets dat je vaker dan 1x per jaar zou willen uitvoeren. En dan nog zal het niet over een gehele stad gaan die plat gaat ;)

En het gaat er juist over dat het nu nog allemaal niet kan en mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

hoevenpe schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:22:
[...]

Dit helpt mij als dino-sap gebruiker niet om over te stappen op een batterij vehikel... ;)
Achjoh populistisch geneuzel in kranten. In de praktijk ga je er waarschijnlijk niet tot nauwelijks iets van merken.
Het gaat waarschijnlijk vooral om pieken afvlakken. Dat bereik je ook door 10 procent langzamer snellader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

0xygen500 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:33:
Zou het voordelig zijn om een sap te regelen voor de zonneplan batterij? Hier liggen zelf zonnepanelen op het dak, dus dynamisch tarief is niet voordelig met salderen.
Het verdienmodel van de accu zelf is al discutabel en onzeker.
de sap kan zeker interessant zijn om keuzevrijheid te houden en te blijven salderen.

Maar het is ook weer een extra risico. Nog meer kosten maken zonder terugverdien garantie.

Nadeel is ook dat je dan zelf niet meer van de goedkope stroom gebruik kunt maken, er vanuit gaande dat je verder geen gebruikers op je sap aansluit.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 24-01-2024 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
de Peer schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:41:
[...]

de sap kan zeker interessant zijn om keuzevrijheid te houden en te blijven salderen.

Maar het is ook weer een extra risico. Nog meer kosten maken zonder terugverdien garantie.

Nadeel is ook dat je dan zelf niet meer van de goedkope stroom gebruik kunt maken, er vanuit gaande dat je verder geen gebruikers op je sap aansluit.
Opzich niet, maar heb toch overschot aan stroom met zonnepanelen en salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
de Peer schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:37:
[...]

Noodscenario ja. Dat is niet iets dat je vaker dan 1x per jaar zou willen uitvoeren. En dan nog zal het niet over een gehele stad gaan die plat gaat ;)

En het gaat er juist over dat het nu nog allemaal niet kan en mag.
Ik vind heel eerlijk ook dat het niet mag mogen en kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
0xygen500 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:55:
[...]

Opzich niet, maar heb toch overschot aan stroom met zonnepanelen en salderen.
Ik ben het met @de Peer eens dat het een beetje riskant is. Dat rendement is erg leuk en wekt enthousiasme. Ik had hier al eens geschreven dat het de nieuwe kip met gouden eieren is. Maar wat als heel veel mensen zo'n accu neerzetten? En energiemaatschappijen en netbeheerders dat ook doen? Dat verhelpt oa het onbalansprobleem (of zwakt dit af) waardoor het beloofde rendement misschien niet gehaald kan worden. Met meer slimme meters en betere software (hoi ChatGPT) kan men betere voorspellingen doen en beter inkopen.

Ik ga als de tijd rijp is waarschijnlijk voor een dynamisch contract en een eigen accu met slimme software. Volgens Enphase kan je die ook al in 7.5 jaar terugverdienen. Niet zo snel als de Zonneplan accu, maar wel flexibel en het is van mij en ik bepaal wat het ding doet. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hrigteri
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-04 01:52
Immutable schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 08:49:
[...]
Maar heb wel vragen aan zonneplan voordat ik de 20kWh versie bestel, er zijn wat nadelen.
1. Nadeel: Je zit vast aan zonneplan.
2. Nadeel, geen DC-Bus zoals victron. Dus zonnepanelen gaan via 2 converters is verlies.
3. Heeft de batterij een UPS functie? Ik ga er vanuit van niet, dus als je net eraf ligt... is het nog steeds donker?
4. Samenwerking van hun systeem met Auto laders, en zonnepaneel converters?
ik heb de vraag 3) ook uitstaan bij hun. je vraagstelling is wat anders dan de mijne, maar je bedoelt hetzelfde.
als er een stroomstoring is in de wijk, heb jij nog wel licht?
hier moeten aanpassingen aan de meterkast voor gemaakt worden en die kosten schijnbaar enkele honderden tot 1500,- euro (kreeg ik via andere route te horen). volgens de zonneplan-verkoop-adviseur was het antwoord "ja", ze ondersteunen een soort off the grid. maar toen ik doorvroeg begon hij te twijfelen en zou het navragen. ik wacht inmiddels sinds vorige week op het antwoord.

maar - aangezien de Nexus tussen alles in gezet wordt, kan het best zijn dat die benodigde wijzigingen aan de meterkast er toch al wel ongeveer moeten komen? of gaat het stiekem puur om een aftakking en aansluiten van de P1 kabel en klaar? erg benieuwd naar het antwoord. als ik het krijg laat ik het wel weten.
met 5 stroomstoringen in 2023 op zonnige zondagmiddag/vroeg in de avond - in mijn wijk - vermoed ik maar zo dat met de nog uitbreide geplande nieuwbouw het in 2024 minimaal net zo vaak voor gaat komen. of vaker.
en/of uitschakelende zonnepanelen omvormers.

verder:
1) ja. 2) ook ja
4) alleen met eigen zonneplan laadpaal en zonnepanelen. dus bij negatieve stroomprijs worden jouw zonnepanelen niet automatisch uitgezet.

[ Voor 18% gewijzigd door hrigteri op 25-01-2024 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr4sH
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:21
hrigteri schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 00:34:
[...]

ik heb de vraag 3) ook uitstaan bij hun. je vraagstelling is wat anders dan de mijne, maar je bedoelt hetzelfde.
hier moeten aanpassingen aan de meterkast voor gemaakt worden en die kosten schijnbaar enkele honderden tot 1500,- euro (kreeg ik via andere route te horen). volgens de zonneplan-verkoop-adviseur was het antwoord "ja", ze ondersteunen een soort off the grid. maar toen ik doorvroeg begon hij te twijfelen en zou het navragen. ik wacht inmiddels sinds vorige week op het antwoord.

maar - aangezien de Nexus tussen alles in gezet wordt, kan het best zijn dat die benodigde wijzigingen aan de meterkast er toch al wel ongeveer moeten komen? of gaat het stiekem puur om een aftakking en aansluiten van de P1 kabel en klaar? erg benieuwd naar het antwoord. als ik het krijg laat ik het wel weten.
met 5 stroomstoringen in 2023 op zonnige zondagmiddag/vroeg in de avond - in mijn wijk - vermoed ik maar zo dat met de nog uitbreide geplande nieuwbouw het in 2024 minimaal net zo vaak voor gaat komen. of vaker.

verder:
1) ja. 2) ook ja
4) alleen met eigen zonneplan laadpaal en zonnepanelen. dus bij negatieve stroomprijs worden jouw zonnepanelen niet automatisch uitgezet.
Voorzover ik heb gezien lijkt de omvormer een solis model te zijn van de 6de generatie https://www.ginlong.com/e...6-eh3p5-10k-h-pro_cn.html, ik heb er hier 1 van de 5de generatie. Deze 3 fasen 6kw en die heeft een backup functie, echter daarvoor moet een extra kabel worden getrokken naar de omvormer. Deze moet dan ook nog eens zo dik zijn dat hij de backup load aan kan in mijn geval 6kw. Je moet daar natuurlijk alleen de groepen op doen die normaal zijn en geen wasmachines drogers en ovens enz. In mijn geval hangt de omvormer op zolder, je zal begrijpen dat dit een hele toer kan zijn om de boel daar te krijgen. De afgebeelde batterij lijkt mij 1 van byd maar goed dat is wat ik denk dat het is. Voor de backup is dus 1 kabel uit de meterkast naar de omvormer voor de "voeding" en voor de backup 1 kabel uit de meterkast die dan daarna op de normale lichtgroepen wordt verdeeld rekening houdend met de belasting. Oh en natuurlijk nog een kabel voor de modbus die de meter nodig heeft om te kunnen meten wat er gebeurd die heeft dan weer 3 ct klemmen die op de fasen van de hoofdschakelaar moeten ( wellicht is dit inmiddels al op een andere manier opgelost gezien er Bluetooth en wifi op zit). Ik heb er hier nog geen batterij aanhangen, was me nog te duur en met de onzekerheid van het salderen nog niet echt een zinvolle investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:41:
[...]

Er is 1 probleem met een SAP: je hebt geen P1 waarde die representatief is voor de belasting van je hoofdaansluiting, aangezien die gedeeld word door 2 meters.

Ik had hetzelfde probleem voor loadbalancing van de SmartEVSE, opgelost door beide afgaande kabelsets na de hoofdschakelaars samen door CT-clamps te laten lopen. Dat werkt goed, maar of de Solis omvormer dit ook ondersteund?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
de Peer schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:39:
Achjoh populistisch geneuzel in kranten. In de praktijk ga je er waarschijnlijk niet tot nauwelijks iets van merken.
Het gaat waarschijnlijk vooral om pieken afvlakken. Dat bereik je ook door 10 procent langzamer snellader.
In Utrecht willen ze het structureel inzetten.

Als je er niet van op aan kunt dat je EV altijd opgeladen is zullen mensen afhaken. Vergelijk het met de trein: meestal gaat het goed, maar te onbetrouwbaar als je ergens echt op tijd moet zijn. EV is imo alleen interessant met een eigen laadpaal die het altijd doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Stap twee: Prijs verhogen voor wie snel wil laden. Dan is het voordeel van een eigen paal ook verdwenen.

[ Voor 35% gewijzigd door jadjong op 25-01-2024 07:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
bokkow schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:24:
Anyway,

Hier is ie besteld, kan niet wachten :D

[Afbeelding]
Ik zie dat je een best verbruik zult hebben met die EV’s en je hebt zonnepanelen.

Hoe ziet je berekening er dan uit? Het effect van salderen ben je grotendeels kwijt met een dynamisch contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
jadjong schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 07:12:
Stap twee: Prijs verhogen voor wie snel wil laden. Dan is het voordeel van een eigen paal ook verdwenen.
Hoe wil je zien of de stroom die via de meter binnenkomt voor het opladen van een auto gebruikt wordt? Er kunnen ook een een heel stel andere gebruikers in huis aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
jadjong schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 07:12:
Zou me niet verbazen als zoiets binnenkort doorgevoerd wordt, slechts een paar procent van het wagenpark is EV en het netwerk loopt al vast. Hoe moet dat als we straks 10 miljoen EV's aan de lader hangen?

Daarmee heb je gelijk de grote 'adder onder het gras' van Zonneplan te pakken: als er echt een verdienmodel zou zijn is de kans dat de regels daaromtrent voor de gehele terugverdientijd gelijk blijven nihil. Zie terugleverboetes bij zonnepanelen of het duurder/moeilijker maken van laden tijdens piekuren etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
@hoevenpe Rij je zelf electrisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Heb het serieus overwogen, maar ervaringen van mijn buren hebben gemaakt dat ik weer gewoon benzine gekocht heb. Te weinig openbare palen, gemeente die niet kan/wil bijplaatsen, hogere prijzen dan aan de pomp, etc.

Als ik al een rode draad in de EV ervaringen zie dan is het dat kennissen met een eigen oprit en laadpaal erg tevreden zijn, wie van openbare infrastructuur afhankelijk is een stuk minder.

Ontopic: een bi-directioneel ladende EV als 'thuisbatterij' gevoed met eigen zonnepanelen lijkt me ideaal, maar dat is voor weinigen weggelegd.

[ Voor 11% gewijzigd door hoevenpe op 25-01-2024 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WBNL20
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22-07 17:42
hrigteri schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 00:34:
[...]

verder:
1) ja. 2) ook ja
Klinkt niet echt heel voordelig. Uiteraard is een kant en klare oplossing gemak. Maar die CATL prima cellen (A kwaliteit), zijn echt mega voordelig inmiddels. Als je een beetje handig bent ook beter modulair in elkaar te zetten met functionaliteiten die voor jou werken.

Die Victron accessoires misschien ook weer over the top maar ook al koop je die er bij ben je nog flink voordeliger uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

hoevenpe schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 07:01:
[...]

In Utrecht willen ze het structureel inzetten.

Als je er niet van op aan kunt dat je EV altijd opgeladen is zullen mensen afhaken. Vergelijk het met de trein: meestal gaat het goed, maar te onbetrouwbaar als je ergens echt op tijd moet zijn. EV is imo alleen interessant met een eigen laadpaal die het altijd doet.
Er wordt gewerkt aan een norm voor netbewust laden (publieke laadpalen) en slim laden (privaat). Het idee is dat je een bepaalde hoeveelheid energie per tijdsduur kunt verwachten (30 kWh per zes uur) en er de mogelijkheid is voor een opt-out naar direct (snel) laden.

Een EV rijden en afhankelijk zijn van publieke laadpalen is alleen maar leuk als je 's avonds je auto aan een paal kunt hangen en er niet meer naar hoeft om te kijken tot de volgende ochtend. Of het ding dan meteen gaan laden of wacht tot de avondpiek in het verbruik in de wijk voorbij is maakt dan weinig uit.

Voor privaat laden wordt slim laden vooralsnog gedreven door financiële incentives (dynamische energietarieven en mijden van energiebelasting als de saldering wordt afgebouwd). De netbeheerders hebben al wel aangekondigd dat zware verbruikers zoals laadpunten/EV's en warmtepompen als measure of last resort zich in de toekomst moeten kunnen uitschakelen via een stuursignaal. Althans die wens is nu uitgesproken. Populistische media zoals De Telegraaf brengen dat alsof de netbeheerder op afstand je apparaten gaat besturen en je op willekeurige momenten in de kou komt te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PTR
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PTR

hoevenpe schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:33:

Als ik al een rode draad in de EV ervaringen zie dan is het dat kennissen met een eigen oprit en laadpaal erg tevreden zijn, wie van openbare infrastructuur afhankelijk is een stuk minder.
Interessant hoe verschillent het ervaren wordt. Ik woon in een EV-loze wijk in Arnhem (sint-marten) en heb als enige sinds kort een laadpaal aan de muur (bovenwoning). Die staat ook open voor iedereen. Ik heb nooit echt issues gehad met publiek laden, ook zonder de thuislaadpaal. Je moet anders omgaan met 'tanken', maar het is prima te doen als je jezelf dat even aanleert. En werkgevers pushen tot het plaatsen van laadpalen op de zaak bv.

Deze thuisbatterij heeft ook de potentie om thuislaadpaaldelen interessanter te maken én daarbij ook daarin bij te dragen aan de loadbalancing.

Er wordt (te) vaak naar gemeentes/overheid gekeken en daarop gewacht terwijl we er zelf ook al heel veel in kunnen betekenen door zelfinitiatief. Als er genoeg massa is, gaat/moet de overheid hier ook wel in meehelpen. Zie de vertraging en discussies over de salderingsregeling.

Check trouwens ook op de zonneplan powerplay pagina, q2/3 komt er laadpaal/zonnepanelen ondersteuning. Dit is wat de medewerker erover wist te typen:
Dit zal in eerste instantie voor onze eigen Zonneplan Charge en Zonneplan one omvormer zijn.
De Zonneplan Charge zal ook, net zoals de Zonneplan Nexus, laden op basis van de onbalansmarkt. De Zonneplan One omvormer zal uitschakelen (voor een vergoeding) op het moment dat er te veel zonne-energie op de markt is.

Allemaal goeie, interessante ontwikkelingen waaruit nog meer mogelijkheden ontstaan om zelf en makkelijker te kunnen regelen/bijdragen aan de energietransitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben26
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-09 14:32
hoevenpe schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:33:
[...]

Heb het serieus overwogen, maar ervaringen van mijn buren hebben gemaakt dat ik weer gewoon benzine gekocht heb. Te weinig openbare palen, gemeente die niet kan/wil bijplaatsen, hogere prijzen dan aan de pomp, etc.

Ontopic: een bi-directioneel ladende EV als 'thuisbatterij' gevoed met eigen zonnepanelen lijkt me ideaal, maar dat is voor weinigen weggelegd.
Herkenbaar, en dit weerhoudt ons voorlopig ook om een EV aan te schaffen. Wij wachten sowieso 2026 af in de hoop dat onze overheid dan n duidelijk beleid heeft gemaakt mbt welke belastingregels gelden voor EV's. Blijven die zoals ze nu zijn dan komt er geen EV (hoogstens n plugin hybrid met minimale actieradius van 75km mits die niet te veel wegen).

Geen EV zou ik overigens dan zonde vinden want ik beschouw dat n manier om het net mee te ontlasten en 'goedkoop' te tanken. Is dan 'n gemiste kans.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:33
Wolly schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 07:32:
[...]

Ik zie dat je een best verbruik zult hebben met die EV’s en je hebt zonnepanelen.

Hoe ziet je berekening er dan uit? Het effect van salderen ben je grotendeels kwijt met een dynamisch contract?
Let op.

Ik heb een SAP, die SAP wordt enkel gebruikt voor het laden van EV's wat een voorwaarde is voor een verlaagd EB tarief (nogmaals dank aan @de Peer voor het hierop wijzen).

De PAP zit het huis en de zonnepanelen op. Onze huidige opwek is 5500kWh en verbruik is 5000kWh.

Dat zorgt er voor dat het verbruik via het laadpunt helemaal is gescheiden van de rest, dat is ongeveer 8000kWh per jaar met 8ct "korting" per kWh en met een Tibber energiecontract

De loadbalancer voor het laadpunt op de SAP zit in de P1 poort van de PAP. Deze kijkt naar wat er nog beschikbaar is van de 3 x 25A en zonder het verbruik van de laadpaal te zien knijpt de balancer deze dus automatisch af wanneer er niet genoeg beschikbaar is voor 11kW.

Onder de streep zijn mijn kosten nu:
PAP: om en nabij 0,-
SAP: -€1200,- (gemiddeld €0,15 per kWh door slim laden en het verlaagde EB tarief)

Dan komt dalijk die batterij van Zonneplan. Die komt op de PAP, heeft zijn eigen loadbalancer die ook op een P1 poort van de PAP (splitter met HW P1 lezer, Easee Loadbalancer, Zonneplan P1 loadbalancer). Dan wordt het in de praktijk de volgende volgorde van prioriteit:

1) "Huis"
2) Nexus
3) Laadpunt

Doorlopend is er voldoende over om in ieder geval de batterij maximaal te laten laden en ontladen (10kW) maar staat gelijktijdig de inductieplaat aan dan wordt vermogen naar de batterij afgeknepen. Alles wat nog overschiet dat gaat naar het laadpunt van de auto. Er zullen momenten komen dat ik dicht tegen verzadiging van de aansluiting aan zal zitten; 17,25kW.

Ik hoop en geloof dat het genoemde rendement voor de Nexus zelfs nog aan de lage kant is. Ik word daarin gesterkt door wat WC-eend zelf zegt toen ik het vroeg, Zonneplan: "Underpromise, overdeliver". Maar laten we uit gaan van wat ze nu zeggen en ik heb gesimuleerd dat ik nog steeds om en nabij 0,- zit met ons verbruik en opwek als ik gegevens van afgelopen jaar uit HomeWizard langs de 2023 uurtarieven van Tibber leg. Dan denk ik dat het zoiets wordt:

PAP: +€1600,-
SAP: -€1200,-

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonardvg
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-09 22:32
TheWalrus schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:10:
Ben benieuwd ik ga morgen een Growatt APX batterij ophalen voor mijn nieuwe omvormer
(Growatt 6000 MOD 3 fase).

Ik begin bescheiden met 5 kWh.
Ik ben benieuwd, is het systeem al geïnstalleerd en wat zijn de bevindingen tot nu toe? Reacties van anderen met Growatt APX ook welkom!

PV: 14kWp, 3N 14O 15Z 6W. Duo Split L/L WP Mitsubishi 5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-09 14:06
leonardvg schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:34:
[...]

Ik ben benieuwd, is het systeem al geïnstalleerd en wat zijn de bevindingen tot nu toe? Reacties van anderen met Growatt APX ook welkom!
Nee hij staat nog in dozen haha. Ik zit midden in een verbouwing dus ik ben er nog niet aan toegekomen.. Die ruimte waar hij moet komen staat nu nog wat vol met spullen.

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
hanev001 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 08:53:
[...]

Hoe wil je zien of de stroom die via de meter binnenkomt voor het opladen van een auto gebruikt wordt? Er kunnen ook een een heel stel andere gebruikers in huis aan staan.
Ik hoef niet te zien waar jouw stroom heen gaat. Als rond 18.00 de stroomprijs verdubbelt ga je alleen de auto laden of de vijver ontdooien als dat echt nu moet. Anders wacht je wel een paar uurtjes. Misschien in een dynamisch tarief, misschien in een dynamische capaciteit. Je hebt 3x25A, maar op de piekmomenten mag je slechts 3x8A gebruiken, alles daar boven is extra aftikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
jadjong schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:02:
[...]

Ik hoef niet te zien waar jouw stroom heen gaat. Als rond 18.00 de stroomprijs verdubbelt ga je alleen de auto laden of de vijver ontdooien als dat echt nu moet. Anders wacht je wel een paar uurtjes. Misschien in een dynamisch tarief, misschien in een dynamische capaciteit. Je hebt 3x25A, maar op de piekmomenten mag je slechts 3x8A gebruiken, alles daar boven is extra aftikken.
Nog een reden om te zorgen dat je zelfvoorzienend kan zijn op dure momenten. Tnx voor de verheldering!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hanev001
jadjong schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:02:
[...]

Dus het heeft niets met selectieve aansturing van gebruik te maken. Het is simpel weg het leven van iedereen duurder maken Om die tijd wordt er ook eten gekookt, kinderen in bad gedaan of huiswerk op computers gemaakt. Er is geen onderscheid tussen mensen die wel of niet een EV hebben of een warmtepomp.

Duurder maken het standaard antwoord van incompetente bestuurders die niet hun werk gedaan hebben.
Pagina: 1 ... 19 ... 76 Laatste