:strip_exif()/f/image/IrSCcJp3QDpEs1EKFinVvFlT.jpg?f=fotoalbum_large)
Review
Daar is hij dan de review van de CGO600 PRO. In deze review heb ik er voor gekozen om de fiets eerst op zich zelf te beoordelen en daarna te vergelijken me de standard CGO600. De CGO600 heb ik zelf gekocht in april 2022 en heb ik inmiddels 4000km mee gereden. De CGO 600 PRO heb ik van TENWAYS ontvangen voor het schrijven van deze review. De 1 op 1 vergelijking zal ik doen in een aparte post.
CGO600
De review van de CGO600 PRO begint met mijn review van de het non PRO model.
aangezien ik al meerdere reviews heb geschreven over deze fiets en mijn ervaringen hierin heb gedeeld zal ik deze in de volledigheid linken. Daarnaast geef ik hier een korte samenvatting van mijn reviews.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/71975242500 km review
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/72138192 1 maand review
Samenvatting
De CGO600 is een goede fiets voor zijn prijs. De fiets heeft een goede trapondersteuning die erg natuurlijk fietst. Daarnaast beschikt de fiets over schijfremmen en een gats tandriem die er voor zorgt dat er weinig onderhoud nodig is. Daarnaast beschikt hij niet over veel poespas dit heeft zijn voordelen. De fiets is namelijk erg licht en ziet er niet uit als een E-Bike. Maar het komt ook met de nadelen dat er toch wel een aantal dingen ontbreken die de fiets een stuk fijner zouden maken.
zo beschikt de fiets niet over enige vorm van vering wat er voor zorgt dat wanneer je over kasseien fietst het niet erg plezierig is. Ook is de zithouding niet voor iedereen deze is namelijk erg sportief. Daarnaast beschikt de fiets niet over een geïntegreerd achterlicht en is de accu niet afneembaar. Het laatste is iets waar ik zelf geen probleem mee heb aangezien ik mijn fiets droog en binnen kan opladen.
Al met al een fiets die goede waarde geeft voor de prijs de dingen die de fietst mist passen ook wel bij de prijs en zover ik heb gezien zijn er maar weinig fietsen die voor een vergelijkbare prijs op de markt zijn en de zelfde dingen bieden. Kort maar krachtig erg functioneel maar niet overl even geraffineerd.
CGO600 PRO
Dan nu het gedeelte waar jullie op zitten te wachten de review van de CGO 600 PRO.
aangezien een groot aantal delen het zelfde werken als de CGO600 en ik deze al heb beoordeeld ga ik hier niet te veel naar kijken. Dit komt vooral neer op de aandrijf lijn en de service van TENWAYS. Deze zijn naar mijn mening het zelfde gebleven.
Maar wat is er dan wel veranderd? De veranderingen zijn op te delen in drie onderwerpen. aan elk van deze onderwerpen ga ik een hoofdstuk weiden.
- vormgeving en verlichting
- zithouding en comfort
- batterij en bereik
Vormgeving en verlichting
de PRO versie heeft een duidelijk ander gezicht dan het standard model dit komt vooral door het integreren van de koplamp. Het maakt de fiets naar mijn idee wat moderner maar over smaak valt niet te twisten en foto’s zeggen meer dan woorden.
De nieuwe koplamp is erg fel wat ik altijd waardeer zodat ik veilig op weg kan. Hoewel je zou verwachten dat het integreren van de koplamp zou zorgen voor een kleinere kabel brij aan de voorkant is dat toch niet echt verbeterd. Het is iets netter weggewerkt maar het blijft nog steeds erg aanwezig. Het achterlicht vind ik toch wel een gemiste kans naast dat er niet is gekozen voor een geïntegreerde lamp is deze ook nog eens niet oplaadbaar en word de lamp gevoed op 2 knoopcell baterijen.
De rest van de fiets lijkt erg op zijn voorganger. Al zijn de standaard en de spatborden nu wel bij de fiets inbegrepen. Niet alleen dat maar ze zijn nu ook van metaal wat ze toch wat steviger maakt dan de oude plastic spatborden.
Zithouding en comfort
Toen ik de eerste informatie van de fiets kreeg was dit toch wel het stukje waar ik het meest naar uit keek eindelijk hebben we in hoogte verstelbaar stuur. In de praktijk heb ik veel geprobeerd met de verschillende hoogte en welke ik het fijnste vind. Dit raad ik iedereen dan ook aan om te doen aangezien het stuur nogal een bereik heeft.
Op zijn hoogste stand voelt het fietsen wat onnatuurlijk en stuurt het vooral erg raar (het ziet er ook vreemd uit als je mij vraagt) maar als je iets lager gaat is de zithouding een stuk beter en fiets je een stuk fijner. Zelf fiets ik het liefst met een hoog stuur wanneer ik hem gebruik om naar mijn werk te gaan. Wanneer ik in het weekend een grotere ronden ga doen dan zet ik het stuur graag wat lager om wat sportiever te fietsen. Helaas heeft TENWAYS het zadel niet vervangen voor een iets comfortabeler model, deze is erg hard en kan oncomfortabel worden bij grote afstanden.
Batterij en bereik.
Iets wat direct opvalt aan de fiets is dat deze tegewoordig gebruik maakt van een verwijderbare batterij. Een feature die van mij niet direct had gehoeven maar ik snap dat voor veel mensen dit een fijne optie is. Hoewel de accu het zelfde lijkt als die van de CGO800S is deze het niet het zelfde en kan je hem dus ook niet uitwisselen.
Daarnaast is de accu ook een stuk groter geworden. 360Wh ipv 252Wh. Dit is een flink stuk groter.
met fiets accu’s is het wel zo dat meer accu’s ook meer gewicht betekend en je dus niet altijd direct veel verder komt. TENWAYS geeft zelf aan dat CGO600 PRO 100km op en volle lading moet kunnen doen. Hoewel ik een aantal grote ronden heb geren is het moeilijk te testen of het allemaal klopt. Dit heeft er vooral mee te maken dat het erg koud is buiten en de geadverteerde afstand vaak onder ideale omstandigheden word berekend.
In deze post leg ik uit waarom ik denk dat die 100km in de zomer best te halen is.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/74658458Samenvatting
TENWAYS heeft met de PRO een upgrade van hun orginele model uitgebracht die toch wel een aantal van grote veranderingen meebrengt. Echter verliest het merk niet de goede dingen van het originele model. De goede en natuurlijke aandrijving fietst nog steeds erg goed. De grotere batterij en verstelbaar stuur zijn niet noodzakelijk maar geven een toch wel wat extra comfort voor de gebruiker.
In mijn volgende review post zal ik de vergelijking opmaken tussen het PRO en non PRO model
Voordelen | nadelen |
verstelbaar stuur | los achterlicht |
fijne aandrijving | |
prijs | |