Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
WohnVan schreef op maandag 6 maart 2023 @ 10:16:
Hat denn hier wirklich niemand anderes das Problem, dass der im Rahmen fest verbaute Frontscheinwerfer viel zu tief auf den Fußboden strahlt???

In bovenstaande (Duitse) review zijn ze blijkbaar wel tevreden over de koplamp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturmovik177
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:30

Sturmovik177

Vroem

neb0 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 21:02:
[...]

700x45 is gelijk aan 47-622. Inderdaad bredere banden dan vermeld.
Kunnen er ook dunnere banden op gemonteerd worden? Met 45mm breed past zo'n band niet meer in de gedeelde fietsenrek van onze flat. :'(

Oink

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Mijn vrouw en ik willen binnenkort eens ergens gaan proefrijden met de cgo800. De fiets is lekker licht en dan zouden ze qua gewicht net achter op de fietsendrager passen, mits de accu in de auto wordt vervoerd.
Ik heb bij andere merken al eens gelezen dat er een soort 'beschermkappen' bestaan, zodat de accu-aansluitpunten beschermd zijn tegen inregenen. Wel zo handig als ze zonder accu achterop de auto staan en het gaat regenen onderweg.
Heeft Tenways ook zulke beschermkappen, want op de website heb ik die niet kunnen vinden, of hoeft dit niet/wordt dit anders opgelost?

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-07 18:51

charrel

Cortisol4life..

Om de stuurverhoger te plaatsen op een 800, moet je dan het display eruit klikken? Neem aan dat er nog een bout ergens onder zit?
Nvm, boutje eruit > display los.

[ Voor 13% gewijzigd door charrel op 13-03-2023 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:21

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

rokil schreef op zondag 12 maart 2023 @ 20:18:
Heeft Tenways ook zulke beschermkappen, want op de website heb ik die niet kunnen vinden,
Volgens mij niet, ik ben ze nog nergens tegekomen.
of hoeft dit niet/wordt dit anders opgelost?
Er wordt in de handleiding van in ieder geval mijn 600 pro met geen woord over gerept, maar het lijkt me een erg slecht idee om de fiets zonder accu in de regen te zetten. De contacten voor de batterij zitten op het laagste punt in de holte die achterblijft na het verwijderen van de batterij, perfecte plek voor al het water om te verzamelen :X

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvr123
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-05 12:29
De contacten voor de batterij zitten op het laagste punt in de holte die achterblijft na het verwijderen van de batterij, perfecte plek voor al het water om te verzamelen :X
Zit er geen gaatje voor water afvoer oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Het is uiteraard niet de bedoeling om de fiets in de regen te gaan zetten zonder accu, maar als ze op de fietsendrager staan moeten de accu's eraf voor het gewicht. Als het dan gaat regenen staan ze dus wel in de regen zonder accu en zelfs terwijl er wordt gereden, wat het misschien nog erger maakt.
Bij andere merken had ik gezien dat ze daar aparte afdekkappen voor hebben, vandaar mijn vraag.

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neb0
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 03:13
@Sturmovik177 Dat kan. Ik begrijp het probleem maar dan verlies je ietsje aan comfort. Dikkere banden kun je met een wat lagere bandenspanning rijden. Veel fietsenrekken zijn niet gemaakt op de nieuwe trend van dikkere banden. Heb je geen andere manier om de fiets te stallen? Of proberen aan te kaarten want dit gaan andere gebruikers ook tegenkomen. Het fietsenrek zou dus aangepast moeten worden. ;)

@rokil Testen: zeker doen maar het lage gewicht klopt niet helemaal en dat vind ik best kwalijk omdat ze ermee adverteren. De fietsen zijn een stuk zwaarder dan is aangegeven. Dat geldt voor alle drie maar met name voor de C-GO 600 Pro en de 800s. Dus ga eerder uit van 18,2 kg voor de Pro ZONDER bagagedrager.
De 800s is geen 19 kg maar ga eerder uit van ca. 23 kg.
De accu kun je uiteraard verwijderen en dat scheelt je zo'n 2,2 kg bij vervoer. Dek ze inderdaad wel af. Tenways heeft voor zover ik weet op dit moment geen beschermkappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

jvr123 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:54:
[...]
Zit er geen gaatje voor water afvoer oid?
Nee:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rXfGfMgON0a2r5ERA_kIRVMHIUQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jAMRSWBo98XTGVEhTtJrHrJP.jpg?f=user_large

Dit ziet er niet echt IP65 uit. Tenways zelf zegt hier niets over; niet in de handleiding maar ook niet op hun site. Zelf zou ik het alleen aandurven om de accu te verwijderen als antidiefstalmaatregel als ik 100% zeker weet dat het niet gaat regenen :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Gizz schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 17:04:
De lader is, zoals volgens mij bij elke e-bike, lekker lomp. Nu ga ik voornamelijk thuis laden, dus dat is geen groot probleem. Ik ben nu deze houder aan het printen om de lader netjes in mijn schuur op te hangen.
Die houder, ontworpen voor de lader van de CGO800, bleek te klein (opening van 73mm * 37mm). Mocht iemand een knaloranje exemplaar willen: gratis op te halen in Amsterdam Noord :P

Ik heb zelf een nieuw model ontworpen voor de lader van mijn CGO600 Pro:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_uOjUQRDHgKudEZrxvw0bVzZZo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/azO51m0P1jhGURK2wbZzf6b6.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FnOjiaK2wrth65go0jF_AMaZRiw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PgqyTKxHlaOSVuM1E8xgDkXs.jpg?f=user_large

De uitstulpsels aan de zijkant om de oplaadkabel omheen te winden werkt iets minder lekker dan ik had gehoopt, maar goed genoeg om 'm lekker te laten hangen en mijn model niet aan te passen en opnieuw te printen :P Het voedingssnoer kun je handig om de achterzijde wikkelen, omdat hij iets uitsteekt.

Mocht iemand deze houder willen printen: klik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neb0
@Warp01 Dat soort video's zijn helaas gewoon reclames.

[ Voor 79% gewijzigd door neb0 op 26-05-2023 18:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ricknr9
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15:54
@neb0 deels met je eens maar niet hellemaal. Ik denk dat het probleem er voornamelijk in zit dat reviewers te weinig tijd nemen om iets goed te testen. momenteel review ik de CGO600 pro ook. ik heb deze in de eerste batch gekregen samen met alle andere reviewers. deze kreeg ik op maandag 1 dag voor dat de official launch was. Op die eerste dag waren er al reviews van sommige outlets beschikbaar, ik geloof niet dat je in een middag een fiets kan reviewen. inmiddels heb ik zon 300km gereden en ik heb nogsteeds nieuwe bevindingen.

lang verhaal kort ik denk niet dat de reviews betaald/reclame zijn maar vooral niet verdiepend.
er zullen natuurlijk altijd uitzonderingen zijn ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Journalistieke onafhankelijkheid blijft toch wel lastig in veel gevallen. Waarbij ik meteen voorop wil stellen dat ik jou nergens van beticht @ricknr9 , omdat ik niet weet hoe je er zelf in staat en waarom je van Tenways een review-fiets hebt ontvangen / onder welke voorwaarden :)

Grofweg zijn er een paar categorieën te bedenken qua reviews denk ik, met verschillende maten van (on)afhankelijkheid:
  1. Fiets zelf gekocht (als consument of als groter journalistiek medium)
  2. Als groot toonaangevend medium een fiets te leen van fabrikant/reseller
  3. Als consument / beginnend fietsreviewer op bv. youtube een fiets te leen van fabrikant/reseller
  4. Fabrikant betaalt reviewer voor exposure, of zorgt voor sponsoring (fiets cadeau)
1: Hierbij ben je erg onafhankelijk en kun je zonder al te veel consequenties negatief zijn over een product. Kanttekening: als je van plan bent om van je review-hobby je werk te maken en hoopt in de toekomst wel fietsen van fabrikanten te leen te krijgen, dan ben je wellicht (onbewust) al iets voorzichtiger.

2: Erg onafhankelijk, als je als medium groot genoeg bent. Zelfs na een niet al te beste review kan een fabrikant het zich eigenlijk niet veroorloven om in de toekomst compleet afwezig te zijn op dé website of hét youtube-kanaal waar iedereen als eerste heen gaat voor informatie. Je mist dan teveel exposure.

3: Deze wordt al lastiger en hangt van je eigen insteek af. Vindt je het leuk om eenmalig een fiets te leen te krijgen en boeit het je niet als het ook meteen de laatste keer is, dan kun je helemaal vrij zijn in je review. Hoop je ook in de toekomst nieuwe fietsen te mogen reviewen, dan ben je direct minder onafhankelijk/vrij in je schrijven.

4: Ben je in de ogen van de fabrikant (en andere fabrikanten die je eventueel overwegen als reviewer) te negatief, dan kun je het in de toekomst wel schudden qua klussen of gratis fietsen / andere vormen van sponsoring.

Ik heb het idee dat alle 'reviews' die ik tot nu toe tegen ben gekomen op youtube en andere sites in categorie 3 en (vooral) 4 vallen, dat is wel enigszins zorgelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ricknr9
@Gizz ik ben hier heel open in omdat ik deze fiets review omdat ik een tevrede klant was van mijn CGO600.
ik heb geen afspraken met TENWAYS over hoe mijn review er uit moet zien enkel dat is een review schrijf hier op dit forum. daarbij heb ik aangegeven dat ik de review maak aan de hand van mijn ervaring dus niet een paar km rijden maar meerdere honderden om jullie een goed beeld te geven. ik heb de fiets van TENWAYS gekregen en zal deze dus ook na de review houden. hiermee hoop ik ook de lange termijn bevindingen met jullie te kunnen blijven delen.

er zijn geen afspraken over de inhoud van de review. ik ben geen professionele reviewer en voor mij is er daarom ook geen reden om iets anders als mijn bevindingen te delen. elke fiets heeft zijn voor en nadelen en dat moet gewoon eerlijk worden vermeld.

als je terug leest in mijn bevindingen zie je naar mijn idee best een aantal punten waar ik van mening ben dat tenways het beter kan doen.

ik hoop dat dit het wat duidelijker maakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funne
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07-04-2024
Inmiddels de nieuwe fiets ontvangen, gelukkig dit keer onbeschadigd. Er zat wel wederom erg veel spanning op het stuk plastic dat de vork beschermd. Maat L lijkt voor mij (1m95) een prima keus, maar denk dat het weinig scheelt met de XL.
Iemand het framenummer al kunnen vinden van de CGO600 Pro? Support geeft aan "de QR-code scannen", maar dat is volgens mij het Bike-ID (8 cijfers). Het framenummer zou volgens de website op de trapas staan, maar daar zie ik geen nummer. Of zou deze onder de zwarte beschermkap staan? Zou erg onhandig zijn.
https://www.tenways.com/n...-bike-id-and-frame-number

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@ricknr9 misschien heb ik het verkeerd verwoord of had ik specifiek moeten quoten waar ik eigenlijk op had willen reageren, mijn fout :)

Het ging mij hierom:
Ik denk dat het probleem er voornamelijk in zit dat reviewers te weinig tijd nemen om iets goed te testen.
Ik denk dat dit zeker ook een probleem kan zijn, maar ik denk dat een (nog) groter probleem is dat veel reviewers in categorie 4 vallen waardoor je geen duidelijkheid hebt over de onafhankelijkheid van de betreffende reviewer en of het een échte review betreft zonder (on)bewuste invloed vanuit de fabrikant.

Het ging mij dus niet specifiek om jou, ik denk dat we hier in dit topic met elkaar een stuk kritischer zijn dan al die "Best bike ever" youtube-reviewers :)
Funne schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:15:
Iemand het framenummer al kunnen vinden van de CGO600 Pro? Support geeft aan "de QR-code scannen", maar dat is volgens mij het Bike-ID (8 cijfers). Het framenummer zou volgens de website op de trapas staan, maar daar zie ik geen nummer. Of zou deze onder de zwarte beschermkap staan? Zou erg onhandig zijn.
https://www.tenways.com/n...-bike-id-and-frame-number
Ik heb alleen het bike-ID gezien en dit ook gewoon opgevat als het framenummer. Het nummer op die sticker heb ik ook doorgegeven aan de verzekering als zijnde framenummer. Niet bewust van geweest dat er een tweede nummer zou moeten zijn :?

[ Voor 37% gewijzigd door Gizz op 14-03-2023 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ricknr9
@Gizz bedankt voor je reactie, ik denk ook dat dat lastig kan zijn en de de vraag hoe goed een review is komt ook vaak bij mij op. en dat is in het algemeen niet specifiek bij deze reviews. omdat we hier kritische zijn vind ik het ook erg leuk de review hier te kunnen doen en een objectief beeld te schetsen voor idereen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Funne
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07-04-2024
Ik heb alleen het bike-ID gezien en dit ook gewoon opgevat als het framenummer. Het nummer op die sticker heb ik ook doorgegeven aan de verzekering als zijnde framenummer. Niet bewust van geweest dat er een tweede nummer zou moeten zijn :?
Inmiddels van support doorgekregen dat in dit geval het Bike-ID ook het framenummer is. Wellicht geldt dit alleen voor de Pro, aangezien ze het op de website over zowel een bike-ID als frame number hebben. Wel handig om te weten voor de verzekering inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eMCie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16:13
Vandaag m’n Pro in elkaar gezet en kort proefritje gemaakt. Wat mij opvalt is een schrapend geluid als ik rem. Is dit normaal/nieuwigheid?

Overigens ben ik, na zijn strakke look, onder de indruk van zijn stabiliteit en wendbaarheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@eMCie dat heb ik niet. Wellicht de stappen bij "rem loopt aan" uit de handleiding een keer doen? Die hoor je te doen als de rem aanloopt zonder te remmen, maar wellicht lost het jouw probleem ook op :)

edit: hangt natuurlijk ook wel een beetje af wat je bedoelt met schrapend geluid. Een schijfrem waarbij twee blokjes over een open metalen schijf schuiven zal natuurlijk altijd iets van geluid produceren en niet zo stil zijn als een trommelrem. Maar echt een hard krijsend geluid of zo is niet de bedoeling.

[ Voor 42% gewijzigd door Gizz op 14-03-2023 17:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ricknr9
@eMCie goede tips van @Gizz wat het ook nog kan zijn is dat je schijfremmen moet inremmen.
ze zijn namelijk nooit hellemaal vlak waardoor ze wat geluid kunnen make.

dit artikel legt het wat beter uit.
https://www.rosebikes.nl/...CfjvJ-cqUkkEaAn2xEALw_wcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eMCie
Thanks voor het meedenken. Ik ga er deze dagen meer mee rijden en hou het in de gaten. Het is idd niet zo dat ie aanloopt zonder het remmen. Maar puur schrapend geluid bij afremmen. Ik vermoed dus dat ik hem eerst nog moet inremmen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ricknr9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rBAZKpE8EQBk7AvSqoNsR7MSolo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IrSCcJp3QDpEs1EKFinVvFlT.jpg?f=fotoalbum_large

Review

Daar is hij dan de review van de CGO600 PRO. In deze review heb ik er voor gekozen om de fiets eerst op zich zelf te beoordelen en daarna te vergelijken me de standard CGO600. De CGO600 heb ik zelf gekocht in april 2022 en heb ik inmiddels 4000km mee gereden. De CGO 600 PRO heb ik van TENWAYS ontvangen voor het schrijven van deze review. De 1 op 1 vergelijking zal ik doen in een aparte post.
CGO600
De review van de CGO600 PRO begint met mijn review van de het non PRO model.
aangezien ik al meerdere reviews heb geschreven over deze fiets en mijn ervaringen hierin heb gedeeld zal ik deze in de volledigheid linken. Daarnaast geef ik hier een korte samenvatting van mijn reviews.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/71975242500 km review
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/72138192 1 maand review
Samenvatting
De CGO600 is een goede fiets voor zijn prijs. De fiets heeft een goede trapondersteuning die erg natuurlijk fietst. Daarnaast beschikt de fiets over schijfremmen en een gats tandriem die er voor zorgt dat er weinig onderhoud nodig is. Daarnaast beschikt hij niet over veel poespas dit heeft zijn voordelen. De fiets is namelijk erg licht en ziet er niet uit als een E-Bike. Maar het komt ook met de nadelen dat er toch wel een aantal dingen ontbreken die de fiets een stuk fijner zouden maken.
zo beschikt de fiets niet over enige vorm van vering wat er voor zorgt dat wanneer je over kasseien fietst het niet erg plezierig is. Ook is de zithouding niet voor iedereen deze is namelijk erg sportief. Daarnaast beschikt de fiets niet over een geïntegreerd achterlicht en is de accu niet afneembaar. Het laatste is iets waar ik zelf geen probleem mee heb aangezien ik mijn fiets droog en binnen kan opladen.
Al met al een fiets die goede waarde geeft voor de prijs de dingen die de fietst mist passen ook wel bij de prijs en zover ik heb gezien zijn er maar weinig fietsen die voor een vergelijkbare prijs op de markt zijn en de zelfde dingen bieden. Kort maar krachtig erg functioneel maar niet overl even geraffineerd.
CGO600 PRO
Dan nu het gedeelte waar jullie op zitten te wachten de review van de CGO 600 PRO.
aangezien een groot aantal delen het zelfde werken als de CGO600 en ik deze al heb beoordeeld ga ik hier niet te veel naar kijken. Dit komt vooral neer op de aandrijf lijn en de service van TENWAYS. Deze zijn naar mijn mening het zelfde gebleven.
Maar wat is er dan wel veranderd? De veranderingen zijn op te delen in drie onderwerpen. aan elk van deze onderwerpen ga ik een hoofdstuk weiden.
  • vormgeving en verlichting
  • zithouding en comfort
  • batterij en bereik
Vormgeving en verlichting
de PRO versie heeft een duidelijk ander gezicht dan het standard model dit komt vooral door het integreren van de koplamp. Het maakt de fiets naar mijn idee wat moderner maar over smaak valt niet te twisten en foto’s zeggen meer dan woorden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ihDwD_5LEdDJvON3cvNys5P8rbg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jtI3eDlThdlULvrsyGlKUIo3.jpg?f=fotoalbum_large

De nieuwe koplamp is erg fel wat ik altijd waardeer zodat ik veilig op weg kan. Hoewel je zou verwachten dat het integreren van de koplamp zou zorgen voor een kleinere kabel brij aan de voorkant is dat toch niet echt verbeterd. Het is iets netter weggewerkt maar het blijft nog steeds erg aanwezig. Het achterlicht vind ik toch wel een gemiste kans naast dat er niet is gekozen voor een geïntegreerde lamp is deze ook nog eens niet oplaadbaar en word de lamp gevoed op 2 knoopcell baterijen.
De rest van de fiets lijkt erg op zijn voorganger. Al zijn de standaard en de spatborden nu wel bij de fiets inbegrepen. Niet alleen dat maar ze zijn nu ook van metaal wat ze toch wat steviger maakt dan de oude plastic spatborden.
Zithouding en comfort
Toen ik de eerste informatie van de fiets kreeg was dit toch wel het stukje waar ik het meest naar uit keek eindelijk hebben we in hoogte verstelbaar stuur. In de praktijk heb ik veel geprobeerd met de verschillende hoogte en welke ik het fijnste vind. Dit raad ik iedereen dan ook aan om te doen aangezien het stuur nogal een bereik heeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xmHWZqiwqbogX1JctTdVDanswF0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YF66iexYBPXwBTqtJMhoaOC9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tFzh6wPBUIxIR2PexCHPWaIK-A4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WiFMy83ucPaxdbB5RcSiIdyH.jpg?f=fotoalbum_large

Op zijn hoogste stand voelt het fietsen wat onnatuurlijk en stuurt het vooral erg raar (het ziet er ook vreemd uit als je mij vraagt) maar als je iets lager gaat is de zithouding een stuk beter en fiets je een stuk fijner. Zelf fiets ik het liefst met een hoog stuur wanneer ik hem gebruik om naar mijn werk te gaan. Wanneer ik in het weekend een grotere ronden ga doen dan zet ik het stuur graag wat lager om wat sportiever te fietsen. Helaas heeft TENWAYS het zadel niet vervangen voor een iets comfortabeler model, deze is erg hard en kan oncomfortabel worden bij grote afstanden.
Batterij en bereik.
Iets wat direct opvalt aan de fiets is dat deze tegewoordig gebruik maakt van een verwijderbare batterij. Een feature die van mij niet direct had gehoeven maar ik snap dat voor veel mensen dit een fijne optie is. Hoewel de accu het zelfde lijkt als die van de CGO800S is deze het niet het zelfde en kan je hem dus ook niet uitwisselen.
Daarnaast is de accu ook een stuk groter geworden. 360Wh ipv 252Wh. Dit is een flink stuk groter.
met fiets accu’s is het wel zo dat meer accu’s ook meer gewicht betekend en je dus niet altijd direct veel verder komt. TENWAYS geeft zelf aan dat CGO600 PRO 100km op en volle lading moet kunnen doen. Hoewel ik een aantal grote ronden heb geren is het moeilijk te testen of het allemaal klopt. Dit heeft er vooral mee te maken dat het erg koud is buiten en de geadverteerde afstand vaak onder ideale omstandigheden word berekend.
In deze post leg ik uit waarom ik denk dat die 100km in de zomer best te halen is.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/74658458
Samenvatting
TENWAYS heeft met de PRO een upgrade van hun orginele model uitgebracht die toch wel een aantal van grote veranderingen meebrengt. Echter verliest het merk niet de goede dingen van het originele model. De goede en natuurlijke aandrijving fietst nog steeds erg goed. De grotere batterij en verstelbaar stuur zijn niet noodzakelijk maar geven een toch wel wat extra comfort voor de gebruiker.

In mijn volgende review post zal ik de vergelijking opmaken tussen het PRO en non PRO model

Voordelen nadelen
verstelbaar stuur los achterlicht
fijne aandrijving
prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikkie2021
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22-06 20:02
Ik lees mooie verhalen en reviews over de tenways 800s. Nu vergelijk ik hem ook met de Giant Entour E+ 1 Dames 2023.De laatste is misschien minder strak en ietsje duurder maar heeft wel versnellingen en een grote acuu. Welke zouden jullie kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sturmovik177
  • Laatst online: 14:30

Sturmovik177

Vroem

neb0 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 17:51:
@Sturmovik177 Dat kan. Ik begrijp het probleem maar dan verlies je ietsje aan comfort. Dikkere banden kun je met een wat lagere bandenspanning rijden. Veel fietsenrekken zijn niet gemaakt op de nieuwe trend van dikkere banden. Heb je geen andere manier om de fiets te stallen? Of proberen aan te kaarten want dit gaan andere gebruikers ook tegenkomen. Het fietsenrek zou dus aangepast moeten worden. ;)
Misschien dat ik de bewoners een plezier doe en aanbiedt om al die stalen fietsenrekken een beetje te spreiden met een vorkuitzetter.
Het zijn immers twee verticale stangen per stalling, maar te smal voor moderne fietsenbanden. 🤔

Bedankt voor het inspireren!

Oink

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• warp
  • Niet online
Rikkie2021 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 21:46:
Ik lees mooie verhalen en reviews over de tenways 800s. Nu vergelijk ik hem ook met de Giant Entour E+ 1 Dames 2023.De laatste is misschien minder strak en ietsje duurder maar heeft wel versnellingen en een grote acuu. Welke zouden jullie kiezen?
Kwestie van uitproberen. Bij de betere fietsenwinkel kun je wel een testritje maken.

De Giant mag dan wel een grotere accu hebben, maar die zit wel op je bagagedrager, wat er imho nogal lelijk en ouderwets uitziet. De Shimano 7 speed naaf is imho ook niet echt geweldig, but YMMV.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-07 14:34
Rikkie2021 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 21:46:
Dat zijn wel twee flink verschillende fietsen, niet alleen qua uiterlijk.

- Zithouding op de Giant is meer rechtop, Tenways is wat sportiever. Het rijgedrag zal ook anders zijn (dat zal je moeten ervaren)
- De Giant heeft een hoogwaardige Yamaha Syncdrive. Yamaha's zijn behoorlijk betrouwbaar, hebben een groot servicenetwerk en hebben één van de, zo niet de beste, efficientie van middenmotoren (je komt relatief ver op een lading ten opzichte van Bosch en Bafang).
- Tenways heeft een onbekende hubmotor waarbij er geen groot servicenetwerk is. Helaas is electronica altijd wel een ding bij e-bikes. Dat is geen reden om te denken dat het slecht rijdt, kapot gaat of dat er geen service is vanuit de dealer (kortweg, ik durf daar niets over te zeggen), maar het is gewoon geen Yamaha middenmotor.
- Tenways heeft een singlespeed en dat is prima in de stad (meeste van Nederlamd). Giant heeft de Nexus 7 en die is ook prima (de slechte naam is overdreven*), zeker voor een ebike.

Omdat ze zo anders zijn zou in dit specifieke geval de keuze vooral laten afhangen van rijgedrag, welke vind je prettig rijden. Hoe goed de Yamaha motor ook is, als de fiets niet lekker rijdt is het verder gewoon klaar.

*Nexus 7 is niet super efficient en gaat in de praktijk vaak minder lang mee dan de Nexus 8. Aan de andere kant gaan de meeste Nexus 7's niet aan de lopende band stuk en zijn er mensen die er de wereld mee rondgaan qua kilometrage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eMCie
Vraagje; moeten de veertjes verwijderd worden zodra je de snelspanner op het voorwiel monteer? Handleiding is daar onduidelijk over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Akerboom
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-07 16:30

Akerboom

Codito, ergo sum

eMCie schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 08:33:
Vraagje; moeten de veertjes verwijderd worden zodra je de snelspanner op het voorwiel monteer? Handleiding is daar onduidelijk over.
Veren weer terugplaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:55

XanderDrake

Build the future!

roffeltjes schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 08:14:
- De Giant heeft een hoogwaardige Yamaha Syncdrive. Yamaha's zijn behoorlijk betrouwbaar, hebben een groot servicenetwerk en hebben één van de, zo niet de beste, efficientie van middenmotoren (je komt relatief ver op een lading ten opzichte van Bosch en Bafang).
- Tenways heeft een onbekende hubmotor waarbij er geen groot servicenetwerk is. Helaas is electronica altijd wel een ding bij e-bikes. Dat is geen reden om te denken dat het slecht rijdt, kapot gaat of dat er geen service is vanuit de dealer (kortweg, ik durf daar niets over te zeggen), maar het is gewoon geen Yamaha middenmotor.
Natuurlijk moeten we nog ervaren hoe een nieuw merk zoals Tenways omgaat met dit soort zaken. Ik heb hem juist wel gekozen voor de onderhoudsarme opzet. Tot nu toe doen ze aan "drop in replacements" van kapotte onderdelen thuis afgeleverd met heldere instructies, lijkt me efficienter dan hem 3 weken achter te laten bij een fietsenwinkel.
Mijn vorige e-bike, een Cube, had een Bosch en half open kettingkast. Ik was continue bezig met onderhoud en na 14.000 km brak gewoon het interne tandwiel van de motor. Total loss. Misschien kan ik hem nog ergens reviseren maar geen enkele (e-)fietsenmaker in de regio wil er zijn vingers aan branden. Wat een deceptie was dat. Ik hoop dat dit anders zal gaan met mijn CGO600.
Mijn pa heeft een VanMoof, nou hij is vaak in Amsterdam te vinden, kan ik je vertellen _O- Het is allemaal niet zaligmakend.
*Nexus 7 is niet super efficient en gaat in de praktijk vaak minder lang mee dan de Nexus 8. Aan de andere kant gaan de meeste Nexus 7's niet aan de lopende band stuk en zijn er mensen die er de wereld mee rondgaan qua kilometrage.
Mijn vorige e-bike, een Cube uit 2013, had een Nexus 7. Wat een gezeik had ik met die versnelling, zeg. Continue ratelen, telkens opnieuw moeten afstellen, inefficient, dit dat. Veel onderhoud, toch is niet kapot gegaan uiteindelijk. Maar ik was er wel klaar mee; daarom ben ik blij met de fixed gear van mijn CGO 600.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:06

ewf

Het voordeel van de Tenways is juist de naafmotor, bij een middenmotor moet al het vermogen via de ketting en derailleur. Dat is echt vragen om slijtage, ze hebben tegenwoordig speciaal sterkere kettingen voor e-bikes.

Ander voordeel van single speed Tenways is dat bij lage snelheden (wegkomen etc) meer ondersteuning gegeven wordt zodat het heel makkelijk wegfietst! Als ze dat niet zouden doen moet je denken aan een 3-versnellingsnaaf waarbij je moet optrekken in z'n 3.

Succes met je keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Ik werd vanuit het algemene elektrische fietsentopic hierheen verwezen, dit was mijn originele post daar:
LuNaTiC schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:45:
Lees hier een aantal keer wat aanbevelingen voor Tenways. Naar aanleiding daarvan even de website bezocht en wat reviews bekeken. Ben erg gecharmeerd van de 800 CGO (ik houd meer van een model waar je wat meer rechtop zit).

Vond de Cowboy 4stg ook heel mooi maar ik vraag me af of dat echt dat die 1100 euro extra waard is.

Enige wat me opviel is dat de 800 CGO geschikt is voor mensen met een lengte van 1.55m - 1.90m.

Nu ben ik zelf 1.92m en vraag ik me een beetje af of die 2 cm extra verwaarloosbaar is of dat ik dat wel echt ga merken. Had al even gebeld met fietsenwinkel.nl en de medewerker vertelde me dat het wel wat kleine fietsen waren en dat ik dat wel zou kunnen merken.

Nu ga ik sowieso wel een proefrit maken voor ik tot zo'n aankoop overga uiteraard, dus ik ga dat natuurlijk ook wel zelf ervaren, maar ook dat blijft een momentopname. Dus ik ben gewoon benieuwd naar jullie ervaring, expertise of educated guess in hoeverre dat uit zal maken ;)
Zijn er hier langere tweakers dan 1.90m die toch de aankoop van de 800 CGO hebben aangedurfd, en hoe bevalt dit? Of zouden jullie het sowieso afraden?

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Niet online
LuNaTiC schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:20:
Ik werd vanuit het algemene elektrische fietsentopic hierheen verwezen, dit was mijn originele post daar:
Zijn er hier langere tweakers dan 1.90m die toch de aankoop van de 800 CGO hebben aangedurfd, en hoe bevalt dit? Of zouden jullie het sowieso afraden?
warp schreef op maandag 6 maart 2023 @ 07:44:
Ben zelf 191 (binnenbeenlengte 91) en dat gaat prima.
Hangt er verder natuurlijk ook vanaf of je in verhouding lange benen hebt, of juist een langer bovenlijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

warp schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:54:
[...]

[...]

Hangt er verder natuurlijk ook vanaf of je in verhouding lange benen hebt, of juist een langer bovenlijf.
Dat geeft een klein beetje hoop, bedankt voor je reactie (ik weet niet zo goed tot hoever ik moet meten voor mn binnenbeenlengte :P kan zo een hoop centimeters schelen als ik verkeerd meet, lijkt me zo)

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Niet online
LuNaTiC schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:58:
Dat geeft een klein beetje hoop, bedankt voor je reactie (ik weet niet zo goed tot hoever ik moet meten voor mn binnenbeenlengte :P kan zo een hoop centimeters schelen als ik verkeerd meet, lijkt me zo)
Gewoon van je kruis tot aan de vloer (aan de binnenkant van je been dus), het makkelijkste gaat dat met zo'n kledingcentimeter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eMCie
Dat de voorvork dus op de veer geplaatst wordt, zie foto, is normaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pqUPBklRjWHwe1cJW6XbJBy0yHg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZK05C1oSSuFBfm4RQ1nxI0tV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

warp schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:34:
[...]

Gewoon van je kruis tot aan de vloer (aan de binnenkant van je been dus), het makkelijkste gaat dat met zo'n kledingcentimeter ;)
Hehe nou ik ga het wel even een keer bekijken.

Ik ben eigenlijk bij nader inzien wat minder krampachtig gaan denken, net nog even op de elektrische fiets van mn vriendin gereden (die 1.72m), en dat fietst ook gewoon prima. Dus ook al is het een wat kleinere fiets, al is ie maar op zijn minst vergelijkbaar, dan loopt het wel los.

Het is ook niet zo dat ik superfrequent superlange stukken rijd, dus ik kan me bijna niet voorstellen dat het erg gaat tegenvallen.
Erik1968v schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 21:50:
Ik ben sinds een paar dagen trotse eigenaar van een CGO800 in Pebble Grey.
Geleverd door Fiets en Sport van den Berg in Son.

Ongeveer 2 maanden op moeten wachten maar erg blij mee. Erik, de eigenaar van de winkel, kwam zelf met de snelbinders en tipte om de verhoogde stuurpen te overwegen.
Die heeft hij afgelopen zaterdag gemonteerd.

Ik twijfelde of de fiets wel bij me past want ik ben 1.93 maar hij past uitstekend 🤩

Ik gebruik als slot een vouwslot van Abus. De bordo graniet x-plus 6500

Ik heb vandaag op 25km/h met losse handen gefietst en er gebeurde niets, ik herken dat schudden we van voorgaande Batavus Ebike maar deze doet het dus niet.

[Afbeelding]
Lees nu dit en stemt me helemaal hoopvol! en kennelijk dus toch ook het stuur nog iets te verhogen, ideaal. Ik ga denk ik in Utrecht (iets meer in de buurt) een eerste proefrit maken, maar wellicht is dan het aanschaffen een idee om bij die winkel dan te oden. Zeker ook met stuurpen, slot en snelbinders. Precies wat ik ook allemaal wil!

[ Voor 45% gewijzigd door LuNaTiC op 16-03-2023 09:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pcmistral
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-01 12:30
Na navraag bij een van deze forum-leden, bleek dat Tenways om onduidelijke reden een verkeerd voorspatbord bij mijn CGO600 Pro had geleverd.

Gisteren dit via de e-mail gemeld bij de afdeling support. Binnen 1,5 uur een reactie en oplossing; met excuus voor het ongemak, krijg ik een nieuw voorspatbord opgestuurd en verf om de beschadiging aan de binnenzijde van de voorvork weg te werken.

Vandaag heb ik de nieuwe set spatborden al bezorgd gekregen! Het voorspatbord dat ik nu heb ontvangen, is inderdaad anders dan degene die bij de fiets zat.

Ik vind het echt een geweldige service! Zeer korte oplostijd op een vraag en binnen een dag een vervangend artikel.

Als dit het serviceniveau blijft, denk ik dat bedrijven als Accell, PON en Kruitbosch zich zorgen moeten gaan maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neb0
warp schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 02:11:
[...]
De Giant mag dan wel een grotere accu hebben, maar die zit wel op je bagagedrager, wat er imho nogal lelijk en ouderwets uitziet. De Shimano 7 speed naaf is imho ook niet echt geweldig, but YMMV.
Ja accu op de bagagedrager ziet lelijker uit (al is dat uiteraard ook een smaakkwestie). Toch valt het in de praktijk vaak mee vind ik omdat veel gebruikers toch altijd met fietstassen rijden of een kinderzitje en dan valt het nauwelijks op. Voordeel: fietsen met accu op de pakkendrager zijn meestal wat voordeliger en externe accu's zijn vaak wat lichter.
Uiteraard heb je een andere gewichtsverdeling, lager en meer gecentreerd is iets beter. Daartegenover staat weer dat de fiets mooi slank blijft i.t.t. een accu in de framebuis.

Verder sluit ik me helemaal aan bij de opmerkingen van @roffeltjes .

@Rikkie2021 De Giant Entour E+ 1 heeft naast een andere geometrie een verstelbare stuurpen. Dat heeft de Tenways CGO 800s niet. Je kunt er wel een stuurverhoger op laten plaatsen, maar vanwege het display volgens mij geen stuurpen die je kunt kantelen. Uitproberen dus. :) De fiets is er niet op gemaakt en je gaat alles verlengen dus qua veiligheid wordt het er niet beter op.

@XanderDrake Ik heb drie fietsen met Nexus-7 gehad. Nooit een probleem, ook niet na vele jaren fietsen. Ik heb qua naafversnellingen van Shimano overigens een voorkeur voor de Nexus-8 (direct drive in zijn 5).
Heb inmiddels een paar testritten op een geleende Pro gemaakt. Als ik wat meer tijd heb, zal ik een rij-impressie plaatsen. Alvast 1 spoiler: ik mis versnellingen. :*)

[ Voor 35% gewijzigd door neb0 op 17-03-2023 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikkie2021
Ik neig naar het kopen van de tenways 800s met achtermoter. Laatst was ik in een gerenomeerde fietsenwinkel ( die geen tenways verkoopt) aan het oriënteren op ebikes. De verkoper vertelde mij dat er tegenwoordig alleen nog maar middemotoren worden gemaakt omdat die gewoon het beste is. Is dat niet wat kort door de bocht of heeft ie gelijk? Is een achtermotor minder?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• neb0
@Rikkie2021 Hangt af van je gebruik. In de stad en op het vlakke is een naafmotor prima. Voor steigingen of als je veel last wilt vervoeren niet. Een Bosch middenmotor is bewezen betrouwbaar en je bent er zeker van dat er na jaren nog onderdelen voor zijn. Tevens kunnen ze worden gereviseerd.
Je betaalt wel meer.
Een middenmotor heeft het voordeel dat er een versnellingsnaaf gebruikt kan worden. Heeft wel wat meer slijtage op de ketting/riem.

Als je meer wilt weten over de voor- en nadelen van deze motoren zou ik de vraag stellen in het algemene e-bike forum: Het grote elektrische fietsen topic deel 3

[ Voor 6% gewijzigd door neb0 op 19-03-2023 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vriend
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19-07-2024
Weet iemand of je op een CGO600 Pro een voordrager kan zetten?

Ik ben me aan het oriënteren en dit model spreekt me vooral aan door de het lichte gewicht, de simpelheid en de ogenschijnlijk redelijke prijs. Ook is met mijn lengte van 2m een XL frame geen overbodige luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs_83
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09-05 21:39
Zelf zit ik nog te twijfelen tussen een achterdrager (via Tenways, Decathlon of Bol.com) of deze voordrager https://steercarrier.com/#/

De voordrager kun je in 2 hoogtes instellen, ik meen dat het stuur iets smaller is en weet ook niet hoe eea past met kabels/voorlamp. Maar de afmetingen staan vermeld, dus wellicht biedt dat al soelaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs_83
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09-05 21:39
Thijs_83 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 21:22:
[...]

Ik heb de Defender er vandaag opgezet door het slot een beetje te kantelen en licht over het spatbord heen te duwen. Hetgeen is gelukt, vervolgens met aan weerszijden 2 tie wraps vastgezet. It does the trick :-D
Over deze toepassing was ik toch niet zo tevreden, slot schuift een beetje waardoor ook de lak iets is beschadigd (eigen schuld).
Nu vastgezet met bevestigingsset, opgelost!

Het zadel was voor mij (ook) aan de harde kant, bleek bij mijn 1e langere rit (2x23 km) dus die is al vervangen door een gel fietszadel (60°). Deze ga ik nog testen tijdens langere ritten.

Ook het stuur heb ik geüpgraded met bar ends (ergonomisch nog wel) die ik ook op mij MTB heb. Door nu de armen een kwartslag te kunnen draaien, voelt de fietshouding(van de armen) een stuk natuurlijker.
De handvatten zelf heb ik laten zitten, omdat ik deze toch weinig zal gebruiken. Hooguit in een drukkere omgeving of bij stoplichten, als ik ook meer moet remmen.

Bovenstaande allemaal van de Decathlon. Over het algemeen daar altijd prettige ervaringen (prijs-kwaliteit).

Nu nog een stabiele telefoonhouder (de huidige rubberen bevestigingsset van Ali trilt behoorlijk) en een bagagedrager (voor of achter). Voor is mooier, achter is meer praktisch denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvanobart
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-06-2023
Hoi allemaal!

Ik volg de tenways 800 al een poosje en was van plan deze binnenkort te kopen. Nu kom ik het volgende alternatief tegen: Cortina E-Nite DB7 2023

Aangezien ik een totale leek ben vroeg ik me af of iemand mij zou kunnen adviseren. Prijsverschil is minimaal en de Cortina lijkt wat beter specs te hebben. Maarja, ik heb er natuurlijk totaal geen verstand van. Dank jullie wel vast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Thijs_83 ik heb deze houder, ook van de decathlon. Prima ding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricknr9
@bartvanobart zitten wel een aantal verschillen tussen deze fietsen hoor.
De cortina heeft een grotere accu versnellingen en een wat sterkere motor. Opzich is een sterke motor in Nederland vaak niet direct noodzakelijk die wil je hebben als je veel heuvels rijd. Grotere accu is meer bereik dit ligt er natuurlijk aan wat voor afstanden je wilt gaan rijden. Versnellingen kan fijn zijn maar vind ik erg persoonlijk.

De Tenways is een stukje lichter en heeft een tandriem hierdoor is deze wat onderhouds vriendelijker. Dat scheelt weer in de fietsenmaker kosten.

Al met al een goed alternatief je betaald iets meer voor een grotere accu en versnellingen denk dat het er echt aan ligt hoe je hem gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Niet online
bartvanobart schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 08:01:
Hoi allemaal!

Ik volg de tenways 800 al een poosje en was van plan deze binnenkort te kopen. Nu kom ik het volgende alternatief tegen: Cortina E-Nite DB7 2023

Aangezien ik een totale leek ben vroeg ik me af of iemand mij zou kunnen adviseren. Prijsverschil is minimaal en de Cortina lijkt wat beter specs te hebben. Maarja, ik heb er natuurlijk totaal geen verstand van. Dank jullie wel vast!
Mijn dochter heeft het 2022 e-nite model, wel zelfde specs. Zelf vind ik de Tenways qua motor en ondersteuning fijner en natuurlijker rijden. Zij vindt de Cortina dan weer fijner rijden, maar dat is meer omdat ze de versnellingen bij de Tenways mist en liever helemaal rechtop zit. De 800 zit net wat sportiever. Zou ze gewoon bij een fietsenwinkel uitproberen om te kijken wat je zelf het fijnste vindt. Aan beide zul je i.i.g. geen buil vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twieka
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-03 17:06
Net een tenways 800 gekocht, na 2 km fietsen error code 30 op de display en de ondersteuning valt uit. Terugbrengen en wat fatsoenlijks kopen of aanzien? Hoe zit het met leverbaarheid van de onderdelen in de toekomst nadat garantie vervalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikkie2021
Ik ben benieuwd @Twieka of je de fiets online hebt gekocht en laten bezorgen of bij een van de dealers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neb0
bartvanobart schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 08:01:
Hoi allemaal!

Als je helemaal geen verstand van e-bikes/fietsen hebt dan is een dealer extra belangrijk. Kun je de Tenways niet bij een dealer proberen/kopen dan zou dat zeker een extra reden kunnen zijn om naar deze Cortina E-Nite DB7 2023 te kijken, mooie fiets trouwens. Heeft een middenmotor en ook nog eens versnellingen dus doet het een stuk beter bij heuvels (al is een Tenways bij milde steigingen niet verkeerd) en je kun je cadans beter afstellen op je voorkeur. Bij Tenways heb je maar 1 verzet aangezien het een singlespeed is. Het lijkt alsof je bij de Cortina je stuur ook kunt instellen. Dat is bij de 800s niet mogelijk zonder deze te (laten) verbouwen. Dat is een groot nadeel. De Tenways CGO 800s is er maar in 1 maat en moet je passen.
Mocht je voor de Cortina gaan, neem dan wel de 500 Wh accu. Dat scheelt EUR 100,- maar is de moeite waard.

[ Voor 8% gewijzigd door neb0 op 18-03-2023 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neb0
Twieka schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 13:20:
Net een tenways 800 gekocht, na 2 km fietsen error code 30 op de display en de ondersteuning valt uit. Terugbrengen en wat fatsoenlijks kopen of aanzien? Hoe zit het met leverbaarheid van de onderdelen in de toekomst nadat garantie vervalt?
Ik denk dat er nog weinig gebruikers zijn waarvan de garantie is vervallen en hoe het in de jaren daarna gaat, is afwachten. Geldt ook voor de levensduur van deze fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neb0
@Vriend De CGO 600 is geen zware fiets maar echt licht ook niet. 18,2 kg staat onderop een label van de fiets (zonder bagagedrager). Hij is iig geen 16 kg zoals ze beweren bleek ook na wegen van deze fiets.

[ Voor 5% gewijzigd door neb0 op 18-03-2023 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikkie2021
neb0 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 16:57:
@Vriend De CGO 600 is geen zware fiets maar echt licht ook niet. 18,2 kg staat onderop een label van de fiets (zonder bagagedrager). Hij is iig geen 16 kg zoals ze beweren bleek ook na wegen van deze fiets.
Die 16 kg is de kale fiets zonder extra's

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Vanmiddag even bij Fietsenwinkel.nl geweest, de megastore in Utrecht (niets van gelogen, dat mega :o).

Supergoed geholpen met een heel eerlijke en duidelijke verkoper. Ik kwam voor de cgo 800 maar hij raadde dat voor mijn lengte toch echt meteen af. En bleef erbij. Wel op gereden en het viel niet tegen, maar toch bleef hij benadrukken dat ik er misschien toch spijt van zou krijgen.

Terplekke maar even de cgo 600 pro getest en die fietste ook heerlijk. Wel vind ik de houding toch net iets té sportief, mn rug vindt het gewoon niet fijn, dus liefst fiets ik toch net iets meer rechtop.

Kennelijk was dat mogelijk door het stuur van een cgo 800 op die 600 pro te monteren.

Uiteindelijk dus voor de cgo 600 pro in midnight black gegaan, met straks een cgo 800 stuur erop :P

Gelijk maar bagagedrager met snelbinders, axa-slot, extra kettingslot en telefoonhoudertje erbij.

Terplekke ingestuurd richting fiscfree, nu maar even afwachten hoe snel dat is afgehandeld en wat dan de levertijd wordt (vrees wel een maandje of 2, maar goed, ik heb de tijd).

Kijk er wel naar uit, fietste echt zo heerlijk. Zelfs zonder ondersteuning was het nog te doen. Je merkt wel hoe veel de e-bikes er op vooruit zijn gegaan de laatste jaren. Als ik dat vergeleek met mijn oude of die van mn vriendin…. (Die trouwens ook meteen een nieuwe heeft gekocht, een Cortina transport-model).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ricknr9
@LuNaTiC hoop voor je dat hij snel komt!
Ben benieuwd hoe de combinatie van een cgo800 stuur er uitziet op een cgo600pro ik zie graag foto’s wanneer je hem hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Welkom bij de club @Lunatic. Ben net als @ricknr9 benieuwd hoe dat eruit gaat zien met een ander stuur :)

Is het dan vooral het iets meer gebogen stuur van de 800 dat helpt? Want ik kan me niet voorstellen dat het stuur veel verder omhoog komt dan het verstelbare stuur van de 600 pro in de hoogste stand. Dat laatste is min of meer hoe ik fiets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VASV5tNcSNapE1q7eiFomLJXGK8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/esolYFqvZE935FLqQTLVu4RG.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Gizz schreef op zondag 19 maart 2023 @ 17:50:
Welkom bij de club @Lunatic. Ben net als @ricknr9 benieuwd hoe dat eruit gaat zien met een ander stuur :)

Is het dan vooral het iets meer gebogen stuur van de 800 dat helpt? Want ik kan me niet voorstellen dat het stuur veel verder omhoog komt dan het verstelbare stuur van de 600 pro in de hoogste stand. Dat laatste is min of meer hoe ik fiets:

[Afbeelding]
Ik vind het lastig te zeggen want ik heb natuurlijk gewoon proberen te ervaren hoe het op de 600 pro zat in de meest rechtopstaande positie;

Dat ook aangegeven bij de medewerker dat ik het liefst nog iets mee rechtop zit, en dan moet ik denk maar vertrouwen op zijn expertise dat het met dat stuur van de 800 nog iets beter/hoger kan…

Soms moet je een leap of faith nemen denk ik dan maar :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ricknr9
@LuNaTiC @Gizz met risers kunnen ze natuurlijk ook nog wel wat doen om hem nog hoger te krijgen. Maar ben idd wel erg benieuwd hoe ze het doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vriend
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19-07-2024
LuNaTiC schreef op zondag 19 maart 2023 @ 17:56:
[...]

Ik vind het lastig te zeggen want ik heb natuurlijk gewoon proberen te ervaren hoe het op de 600 pro zat in de meest rechtopstaande positie;

Dat ook aangegeven bij de medewerker dat ik het liefst nog iets mee rechtop zit, en dan moet ik denk maar vertrouwen op zijn expertise dat het met dat stuur van de 800 nog iets beter/hoger kan…

Soms moet je een leap of faith nemen denk ik dan maar :P
Ben ook benieuwd hoe dit eruit gaat zien! In het stuur van de 800 zit het display geïntegreerd toch? Neem aan dat dat niet meegenomen wordt naar jouw 600 pro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Vriend schreef op zondag 19 maart 2023 @ 20:26:
[...]

Ben ook benieuwd hoe dit eruit gaat zien! In het stuur van de 800 zit het display geïntegreerd toch? Neem aan dat dat niet meegenomen wordt naar jouw 600 pro?
Nee helaas, dat vroeg ik me ook al af maar dat zit kennelijk alleen in de stuurpen, niet het stuur zelf. Wel jammer want vond die display op de 800 wel fancy :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
@LuNaTiC : ben je dan langer dan 1,90, want dat wordt wel vermeld bij de 800? Ik ben zelf 1,87 en wil binnenkort ook een proefrit gaan maken op de 800, maar als mijn lengte dan eigenlijk te lang is, heeft dat geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

rokil schreef op zondag 19 maart 2023 @ 20:48:
@LuNaTiC : ben je dan langer dan 1,90, want dat wordt wel vermeld bij de 800? Ik ben zelf 1,87 en wil binnenkort ook een proefrit gaan maken op de 800, maar als mijn lengte dan eigenlijk te lang is, heeft dat geen zin.
1.92m. Maar kennelijk zijn de ervaringen in dit topic toch heel wisselend. Heb iemand van 1.91m en 1.93m (met een stuurpenaanpassing weliswaar) tevreden zien posten terwijl anderen het toch afraden.

De adviseur in de winkel was ook echt zo stellig… en ik kon ook wel een verschil merken dus ik ben daar maar in meegegaan.

1.87m zou in theorie wel moeten werken maar zou ook gewoon wat testritjes maken als ik jou was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twieka
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-03 17:06
Rikkie2021 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 16:01:
Ik ben benieuwd @Twieka of je de fiets online hebt gekocht en laten bezorgen of bij een van de dealers?
Laten bezorgen bij fietsenwinkel. Monteurs hebben daar ook een proefrondje gereden en niks gezien.
Teruggebracht en nu gaan ze nieuwe display + batterij erop zetten. Geeft niet echt vertrouwen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

ricknr9 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 17:00:
@LuNaTiC hoop voor je dat hij snel komt!
Ben benieuwd hoe de combinatie van een cgo800 stuur er uitziet op een cgo600pro ik zie graag foto’s wanneer je hem hebt.
Net e-mail gekregen, verwachte leverdatum in week 14. Dat is al over 2 weken :o

lijkt me wat snel gezien ze zo voorzichtig waren met 1,5 maand aangezien ze nu nog zo kort uit waren en toch al heel populair, dus ik neem het nog maar even met een korrel zout om teleurstelling te voorkomen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricknr9
@LuNaTiC meerdere mensen hier gezien waarbij de XL pas in mei geleverd word. al kan dit ook aan de kleur liggen. hier toch ook al wel meerdere keren gezien dan fietswinkel vaak een stuk langzamer met leveren is dan TENWAYS zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

ricknr9 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:52:
@LuNaTiC meerdere mensen hier gezien waarbij de XL pas in mei geleverd word. al kan dit ook aan de kleur liggen. hier toch ook al wel meerdere keren gezien dan fietswinkel vaak een stuk langzamer met leveren is dan TENWAYS zelf
Ja maar dit is dus via Fietsenwinkel.nl en niet via Tenways zelf, dus ik had juist langer verwacht.

Maar eerst maar eens kijken of ze het waar kunnen maken.

Ikzelf zou overigens denken dat de zwarte kleur het populairst zal zijn (?) en dat dat ws dan toch niet de bepalende factor is?

Nouja, ik wacht het wel rustig af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neb0
Twieka schreef op zondag 19 maart 2023 @ 23:41:
[...]

Laten bezorgen bij fietsenwinkel. Monteurs hebben daar ook een proefrondje gereden en niks gezien.
Teruggebracht en nu gaan ze nieuwe display + batterij erop zetten. Geeft niet echt vertrouwen..
Dat is balen zeg.

De kwaliteitscontrole van Tenways lijkt me matig aangezien ik al best wat verhalen heb gezien van defecten en de geleende fiets (CGO 600 Pro) die ik heb getest ook mankementen bevatte. Je zou zeggen dat dit inmiddels na ervaringen beter zou mogen zijn.
Binnenkort zal ik een rijimpressie plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randje
  • Niet online

randje

LOiK

ricknr9 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:18:
tenways zal zelf geen ringslot aanraden heb die vraag voor mijn cgo600 ook wel eens gesteld ze geven enkel de maten door. ze raden zelf aan om een kettingslot te gebruiken. echter een ringslot kan prima al is het wel wat minder veilig. zelf raad ik aan minimaal een art 2 slot te kiezen dit heb je nodig voor de verzekering.
daarnaast blijft de kans op diefstal altijd aanwezig en ze kunnen elk slot doorkrijgen als ze willen. zelf heb ik een airtag in mijn fietsen geinstaleerd ook niet heilig maar mischien een goede optie. voor android zijn er ook veel alternatieven.
Waar (en hoe) heb jij je airtag geplaatst in je CGO600? hoopte hem in het frame te kunnen plaatsen, maar de airtag is net te groot en hij moet er ook weer uit kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

randje schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:18:
[...]

Waar (en hoe) heb jij je airtag geplaatst in je CGO600? hoopte hem in het frame te kunnen plaatsen, maar de airtag is net te groot en hij moet er ook weer uit kunnen.
Misschien een van deze opties https://www.iphoned.nl/nieuws/airtag-fiets-verstoppen/?amp ?

Vind het zelf ook wel een interessante optie om toe te voegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

randje schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:18:
[...]

Hier iets waarmee hij in het batterijcompartiment gestopt kan worden. Wellicht heb je daar wat aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralphie
  • Laatst online: 25-06 16:28
Aurora schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 22:54:
Vorige week de CGO800s opgehaald bij fietsenwinkel.nl in Utrecht. Fiets rijdt vooralsnog goed en muisstil. Alleen gelijk 1 probleem...

De batterij wil niet opladen. De LED indicator op de oplader brandt altijd groen, ook tijdens het aansluiten op de batterij. Ik verwacht dat deze rood kleurt of iets dergelijks bij het opladen. Hoop dat slechts de oplader defect is. Ik heb geen zin om weer naar Utrecht af te reizen, dus voor nu Tenways direct benaderd. Even afwachten op reactie ...
Ik heb dit dus ook mijn vandaag afgeverde CGO800. Kon niet hoe vinden hoe dit uiteindelijk is afgelopen in dit geval. Iemand nog een idee? Mail naar de support is er in ieder geval uit...

HODL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricknr9
@Ralphie had ik met mijn cgo600pro eerst ook.
Tenways raden aan om de batterij volledig leeg te rijden en dan opnieuw te laden dit loste het bij mij op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralphie
  • Laatst online: 25-06 16:28
ricknr9 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 19:34:
@Ralphie had ik met mijn cgo600pro eerst ook.
Tenways raden aan om de batterij volledig leeg te rijden en dan opnieuw te laden dit loste het bij mij op.
Ah thanks is het proberen waard. Nu even wachten tot ik beter ben. Batterij heeft 47% dus kan nog wel een stukje

HODL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurora
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-07 03:15
Ralphie schreef op maandag 20 maart 2023 @ 19:37:
[...]

Ah thanks is het proberen waard. Nu even wachten tot ik beter ben. Batterij heeft 47% dus kan nog wel een stukje
En mocht het niet lukken, dan terug naar de winkel waar je de fiets gekocht hebt. Uiteindelijk moest ik naar de winkel om de accu daar omgewisseld te krijgen. Eerst werd gecheckt of het aan de accu lag of toch mss de lader. Bij mij was het dus de accu. Met geluk kun je gelijk een nieuwe krijgen, anders moet deze besteld worden. Dat was bij mij het geval, na een week kon ik de accu komen ophalen. Sindsdien heb ik geen enkele issue met de fiets gehad.

Mocht je de fiets direct bij Tenways hebben besteld, dan zullen zij de batterij voor je omwisselen.

Don't forget the Cloud is just someone else's computer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randje
  • Niet online

randje

LOiK

Gizz schreef op maandag 20 maart 2023 @ 18:31:
[...]

Hier iets waarmee hij in het batterijcompartiment gestopt kan worden. Wellicht heb je daar wat aan?
Ik ga het binnenkort even proberen, thanks (geen 3d printer, maar wat mij betreft mag het ook met ducttape).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan57
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10:09
Net verschenen: Review op Bright van de cgo600 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neb0
@Arjan57 Video's van influencers zijn ook twijfelachtig. Ze ontvangen het product gratis, worden betaald of reviewen erg soft omdat ze weten dat ze anders geen producten meer toegestuurd krijgen. Jammer maar helaas kunnen we er naar mijn mening niet meer van op aan.

[ Voor 71% gewijzigd door neb0 op 26-05-2023 18:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan57
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10:09
neb0 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:51:
@Arjan57 Iedereen moet natuurlijk zijn eigen conclusies trekken maar online reviews voor producten zijn vaak verkapte reclames. Bright maakt betaalde video's, aldus hier: roffeltjes in "Het grote elektrische fietsen topic deel 3"
Ik zei ook niet dat het onafhankelijk was of niet😊😊, alleen dat ie er nu was😊
Inderdaad, altijd kritisch blijven is sowieso een goede zaak.

Daarom is een forum als dit ook belangrijk!

[ Voor 4% gewijzigd door Arjan57 op 20-03-2023 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neb0
Ok ok! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Komt er goed uit! Alleen het achterlicht blijft jammer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recklezz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-06 16:57
Ik heb de grijze XL besteld via fietenwinkel en kreeg bericht dat die in week 13 geleverd wordt. Volgende week dus al. Had hem in de early bird periode besteld btw. We gaan het zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Goeie review, ik deel de conclusies wel; de eerste versie van de 600 is inderdaad minder goed dan de 600 Pro. Ik heb wel twee kant tekeningen.
  • Grappig dat Tenways binnen een paar maanden 70% van Davids issues met de eerste 600 (lak, standaard, spatborden, penlights in achterlamp, etc) had verholpen.
  • Deze man haalt slechts 50KM met de ~400watt accu!! Ik haal 80KM met een ~280watt op standje 3, hij haalt daar maar 30-40 op standje 1. Ik fiets echt fundamenteel anders dan de meeste mensen denk ik.

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricknr9
@XanderDrake de baterij test van hem zou ik weinig waarde aan hechten. hoeveel kilometer heeft hij er nou mee gereden? batterij duur is super afhankelijk van het weer. ik geloof best dat hij maar 50km in amsterdam haalt wanneer het vriest maar ja dat is natuurlijk ook wel een worst case.

vind nog steeds david zijn punt over de lak erg bijzonder heb zelf 4000km met mijn cgo600 gereden en ben er helaas ook een keer mee op mijn gezicht gegaan maar ik heb nul problemen met de lak gehad.

spatborden en standaar daarintegen ben ik zeker met hem eens, niet alleen dat ze nu standaard geleverd worden maar ook dat de nieuwe gewoon een stuk beter zijn als de oude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikkie2021
@Arjan57 Iedereen moet natuurlijk zijn eigen conclusies trekken maar een gewaarschuwd mens telt voor twee en online reviews voor producten zijn vaak verkapte reclames. Bright maakt betaalde video's, aldus hier: roffeltjes in "Het grote elektrische fietsen topic deel 3"

Video's van influencers zijn ook twijfelachtig. Ze ontvangen het product gratis, worden betaald of reviewen erg soft omdat ze weten dat ze anders geen producten meer toegestuurd krijgen. Jammer maar helaas kunnen we er naar mijn mening niet meer van op aan.
Tja misschien heb je gelijk. Er blijven dan maar wenig nuttige reviews over. De AD fietstest gaf de tenways 800s een 9 of twijfel je daar ook aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Niet online
@Arjan57 Iedereen moet natuurlijk zijn eigen conclusies trekken maar een gewaarschuwd mens telt voor twee en online reviews voor producten zijn vaak verkapte reclames. Bright maakt betaalde video's, aldus hier: roffeltjes in "Het grote elektrische fietsen topic deel 3"

Video's van influencers zijn ook twijfelachtig. Ze ontvangen het product gratis, worden betaald of reviewen erg soft omdat ze weten dat ze anders geen producten meer toegestuurd krijgen. Jammer maar helaas kunnen we er naar mijn mening niet meer van op aan.
Dit gaat natuurlijk net goed op voor sites als Tweakers. En ook hier staat het vol met (al dan niet verkapte) advertorials. Daar moet je gewoon een beetje doorheen kijken.

Maar goed, ze zijn nog steeds nuttig als je alle features e.d. van een product wil bekijken. En dure spullen, zoals een e-bike, koop je toch niet blind aan de hand van een review? Zoiets moet je gewoon zelf uitproberen in de winkel voordat je tot de aanschaf overgaat. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neb0
warp schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 15:26:
[...]

Dit gaat natuurlijk net goed op voor sites als Tweakers. En ook hier staat het vol met (al dan niet verkapte) advertorials. Daar moet je gewoon een beetje doorheen kijken.

Maar goed, ze zijn nog steeds nuttig als je alle features e.d. van een product wil bekijken. En dure spullen, zoals een e-bike, koop je toch niet blind aan de hand van een review? Zoiets moet je gewoon zelf uitproberen in de winkel voordat je tot de aanschaf overgaat. ;)
Ja klopt en toch heb ik bij Tweakers, de advertorials losgelaten, een ander gevoel.
Jij niet, maar ik denk dat je het aantal mensen dat wel een e-bike (of product) koopt na het zien van geweldige "reviews" niet moet onderschatten en niet iedereen kijkt er doorheen. Dat weten die merken ook en daarom investeren ze behoorlijk in reviewmarketing.
Je hebt helemaal gelijk dat je fietsen vooraf uit moet proberen, want hoe de fiets zit weet je alleen als je, eh erop gaat zitten. Staat nog los van het rijgedrag. Een fiets moet je passen en bij jou passen.
Dus helemaal mee eens maar de werkelijkheid is helaas vaak anders.

@Rikkie2021 Poeh, ik ben geen expert op het gebied van reviews :) maar Testkees van de fietsersbond zegt vaak wel zinnige dingen. Die testen gaan overigens ook niet erg diep. Het zijn rij-ervaringen van mensen die zich hebben aangemeld van diverse leeftijden, met diverse voorkeuren. Je krijgt dus soms ook dat iemand een comfortabele rechtopfiets prefereert die een sportievere variant gaat ''testen''.of andersom. Dan weet je bij voorbaat al dat er min- en pluspunten komen die soms weinig hout snijden, omdat zo'n fiets dan voor een andere doelgroep is bedoeld.

Kortom, reviews zijn handig om je te oriënteren, maar ik zou wanneer mogelijk zelf gaan kijken en fietsen omdat het toch een behoorlijke uitgave is. Zoek er af en toe een (half) dagje voor uit en liefst diverse winkels. Testritten die zoveel mogelijk lijken op het gebruik dat je ermee voor ogen hebt. Een rondje binnen op een gladde betonbaan van de winkel heeft minder zin.
Probeer ook verschillende merken met verschillende motoren. als het kan ook duurdere modellen die je toch niet gaat kopen. Dan krijg je een idee van de verschillen, het is erg leerzaam en je kunt fietsen die binnen jouw bereik liggen, beter beoordelen.
Nou ja, het hoeft allemaal niet, maar het zou mijn voorkeur zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Niet online
@neb0 Wat Tweakers betreft vind ik de user-reviews wel interessant (hoewel daar ook wel gesponsord content tussen zit) en de ervaringen-topics (zoals deze) op het forum.

De reviews van Tweakers zelf zijn doorgaans aan de voorzichtige kant. Tenzij het écht een slecht product is, maar dat komt niet zo vaak voor. Verder ben ik het helemaal met je eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neb0
warp schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 17:30:
@neb0
De reviews van Tweakers zelf zijn doorgaans aan de voorzichtige kant. Tenzij het écht een slecht product is, maar dat komt niet zo vaak voor. Verder ben ik het helemaal met je eens :)
Zo houden partijen elkaar in de greep (want inderdaad ongezouten meningen of strenge reviews leiden tot minder aanbod van producten voor reviews) en de consument is de verliezer, die kan nergens meer echt op vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randje
  • Niet online

randje

LOiK

Gizz schreef op maandag 20 maart 2023 @ 18:31:
[...]

@ricknr9 volgens mij jouw ontwerp? Waar wordt deze in het batterijcompartiment gestopt? Ik kan serieus geen plek vinden waar mn airtag in/tussen past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ricknr9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IxO5SsdRYImwzBILl7MEX7YUXXY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/89EsLlq7GRGp4F0srmz0VeeP.jpg?f=fotoalbum_large
@randje op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricknr9
Als je geen printer hebt is een stukje tape ook gewoon een oplossing hoor 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

En waar kijken wij gewone stervelingen zonder Tenways naar dan? Hoe past dit weer in het grotere geheel? :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ricknr9
@LuNaTiC misschien wel handig dat ik dat er bij zet :P.
dit is het onderste kapje bij het baterij compartiment.
simpel te verwijderen door je fiets ondersteboven te zetten en 2 schroefjes los te draaien.
deze pas enkel op het standaard model niet op de pro.
als ik nog een keer tijd heb zal ik ook eens een nieuwe maken daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

ricknr9 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:43:
@LuNaTiC misschien wel handig dat ik dat er bij zet :P.
dit is het onderste kapje bij het baterij compartiment.
simpel te verwijderen door je fiets ondersteboven te zetten en 2 schroefjes los te draaien.
deze pas enkel op het standaard model niet op de pro.
als ik nog een keer tijd heb zal ik ook eens een nieuwe maken daarvoor.
Ja ben wel eens benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcc90
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12-05 22:59
Heb echt het idee dat er heel veel Tenways fans zijn hier , waardoor ik toch steeds meer benieuwd raak naar het nieuwe model (pro).
Dit weekend de testrit op de Cortina e-lett, maar ga toch ook maar de tenways pro testen. Enige nadeel daarvan is de uitneembare accu, erg jammer dat ze daar voor hebben gekozen, wat in de stad erg onhandig is als het gaat om diefstal gevoeligheid :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Recklezz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-06 16:57
tcc90 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:27:
Enige nadeel daarvan is de uitneembare accu, erg jammer dat ze daar voor hebben gekozen, wat in de stad erg onhandig is als het gaat om diefstal gevoeligheid :(
Zit toch een slotje op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ricknr9
@tcc90 je zou natuurlijk ook voor het standaard model kunnen gaan dan heb je wel een geintergreerde accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

of gewoon vastlassen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

ricknr9 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:01:
@tcc90 je zou natuurlijk ook voor het standaard model kunnen gaan dan heb je wel een geintergreerde accu.
Precies dit. Scheelt je ook weer een paar honderd euro :+

Pagina: 1 ... 8 ... 43 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het is niet de bedoeling om te vragen naar, en het delen van referral codes. Er is een specifieke subforum voor actiecodes waar het eea gedeeld of gevonden kan worden.